Nikon D70 en Nikor 18-70/3.5-4.5 (inclusief specs en pics)

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 6.221 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:25

Neo

Bitbull schreef op 15 april 2004 @ 15:03:
en nog een hele uitgebreide review op de site van Imaging Resource
Hierop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trithemis
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-08 22:03

trithemis

Dragonfly

Ralph Smeets schreef op 15 april 2004 @ 16:21:
Hmm... ga meteen kijken wat een SB-800 fof SB-600 kost :)
Voor de meeste mensen zal een SB-600 genoeg zijn. De SB-800 heeft alleen wat meer mogelijkheden wat betreft sportfotografie, en een ietwat hoger richtgetal.
Alleen die stroboscoop flits die miste ik bij mijn SB-22s, dus deze keer maar in 1 keer goed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 12:19

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Hmm... in Frankrijk kan ik de SB-600 voor 280 Euro krijgen en de SB-800 voor 400... Dat wordt weer moeilijk kiezen :(

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:25
AMD user schreef op 15 april 2004 @ 15:56:
[...]
Das wel jammer das langzamer dan de 300D
Sorry hoor, maar die tijden zijn inclusief autofocusen (ze hebben geen AF gedaan voor het shot door de afdrukknop eerst half in te drukken) en dat is dus een heel acceptabele tijd. Dit is namelijk heel erg afhankelijk van:
1: de gebruikte lens
2: welke shot daarvoor gemaakt is (is daarvoor een tele shot gemaakt en je doet nu een wideangle duurt het vrij lang voordat de focus terug is)
3: Hoeveelheid licht
Als je die test goed langs elkaar legt zie je dat de MF focus, AF focus met prefocus, aan/uitzetten en continuous mode de D70 gewoon veel sneller is als de 300D. Baseer je oordeel dus niet op dat 1e punt waarvan ik zo goed als zeker ben dat het aan de testmethode ligt en niet aan de camera. De D70 is gewoon veel sneller als een 300D en in veel gevallen zelfs als een 10D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01-2022
Ben op zoek naar de Nikon D70 kit. Wie weet waar ze deze momenteel in voorraad hebben voor een prijs beneden de €1400 :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Thud schreef op 15 april 2004 @ 19:18:
Ben op zoek naar de Nikon D70 kit. Wie weet waar ze deze momenteel in voorraad hebben voor een prijs beneden de €1400 :) ?
Ik meen dat de MediaMarkt-winkels ze wel moeten hebben; geloof dat ze 1399 euro kosten daar voor de 18-70 kit. In Den Haag waren ze er doorheen (of er moet alweer nieuwe voorraad zijn). Bel anders ff een paar filialen (mediamarkt.nl) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Nou ik heb 'm ook gekocht.
D70 18- 70 + 28-200 tamron (wat een geluid zeg :D bzzzz bz)..
maar wel zeer tevreden mee.. prachtige foto's
* Ra5a gaat even zons ondergang proberen )

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
mijn ervaring is dat zonsopgangen veel mooier zijn (kleurrijker) somehow; dat is dus ook een aanrader als je vanavond vroeg je bed ingaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Bitbull schreef op 14 april 2004 @ 12:49:
[...]

Nou ja.. ik bedoel, ik kies een object, stel daarop scherp, en objecten vlak daarachter, bijvoorbeeld een muur, wordt dan scherp, en het object nét niet. Ben daarna gaan testen met de beroemde linaal, en als ik die onder een hoek van 45 graden fotografeer, scherpstel op de 15cm, dan ligt het scherptepunt 1,5 á 2cm daar achter. Fucusarea is gelocked, dus daar ligt het niet aan. Iemand een idee? Doe ik iets fout??
Wat is de afstand tussen lineaal en lens? Houdt je rekening met de minimale focus afstand? Bij de Nikkor ASF DX 18-70 f/3.5-4.5G is dat 38cm Als de afstand kleiner is, of je zit in de buurt van dat getal, dan wil het wel eens niet zo goed gaan. Dit verklaard ook het back-focus probleem van DPReview met de AF 50 f/1.4D ( 45cm )

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Laatst online: 22:25

Neo

Mark schreef op 15 april 2004 @ 18:47:
[...]

Sorry hoor, maar die tijden zijn inclusief autofocusen (ze hebben geen AF gedaan voor het shot door de afdrukknop eerst half in te drukken) en dat is dus een heel acceptabele tijd. Dit is namelijk heel erg afhankelijk van:
1: de gebruikte lens
2: welke shot daarvoor gemaakt is (is daarvoor een tele shot gemaakt en je doet nu een wideangle duurt het vrij lang voordat de focus terug is)
3: Hoeveelheid licht
Als je die test goed langs elkaar legt zie je dat de MF focus, AF focus met prefocus, aan/uitzetten en continuous mode de D70 gewoon veel sneller is als de 300D. Baseer je oordeel dus niet op dat 1e punt waarvan ik zo goed als zeker ben dat het aan de testmethode ligt en niet aan de camera. De D70 is gewoon veel sneller als een 300D en in veel gevallen zelfs als een 10D.
Oke sorry ik schrok alleen van de tijd maar ik snap nu waardoor het komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbull
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:54
Ralph Smeets schreef op 15 april 2004 @ 22:59:
[...]

Wat is de afstand tussen lineaal en lens? Houdt je rekening met de minimale focus afstand? Bij de Nikkor ASF DX 18-70 f/3.5-4.5G is dat 38cm Als de afstand kleiner is, of je zit in de buurt van dat getal, dan wil het wel eens niet zo goed gaan.
Ik heb dat wel in de gaten gehouden ja, probleem is aanwezig op 40cm en ook op grotere afstanden. En dat gewoon reproduceerbaar.. Testopstelling compleet met flitser, driepoot enz.. dus bewegingsonscherpte enz uitgesloten. Heb inmiddels testshots naar Inca gestuurd. waren zeer geinteresseerd, en toestel is inmiddels ook die kant op helaas. Dus even zonder. Voor de rest echt een fijn ding! Weer ' ouderwets' lol in het foto's maken (voor zover die AF problemen niet in de weg zitten). Probleem lijkt me een niet te vaak voorkomend probleem, en door sommige fora nogal opgeblazen. Laat het eventuele kopers niet in de weg zitten. Toestel is gewoon super....alleen heb ik even pech |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Daniel
  • Laatst online: 10-09 13:09
Welk onderdeel van de camera zorgt eigenlijk voor het focussen, ik neem aan dat in de lens alleen motortje zit, en dat er iets in de vorm van een sensor achter zit die 'scherpstelt'.

Maar het probleem zelf: Dat is toch raar? Ik bedoel ik neem aan dat de body voor de rest 'hetzelfde' zijn als analoge body's (qua focus-electronica) -> Hadden die soms ook last van back- en/of frontfocussing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Bij Nikon zit er een cpu in de lens die AF gegevens richting body stuurt, deze heeft op zijn beurt weer een motor (tenminste bij de F-modellen) die de focusring bestuurd via een klein staafje dat in de vatting zit. De A/F-schakelaar op de body is dan ook niks anders dan een schakelaar die dit staafje in of uit kan trekken. Sommige lenzen zijn echter ook met hun eigen motor uitgerust waarbij die dus het werk doet. Daar sommige Nikon toestelen de mogelijkheid hebben om de focus te bracketen, ben ik vrijwel zeker dat de aansturing van deze motor in de lens ook door de body gebeurt.

Het is dus afhankelijk van de lens en van de body. Ik durf bijna te wedden dat dit door een firmware-update kan worden opgelost, net zoals de Canon PowerShot A40 die een vergelijkbaar probleem had (stelde niet scherp op een bepaalde zoom instelling). Afwachten geblazen dus. Bitbull, ik duim voor je dat je je D70 snel weer terug krijgt :)

* Ralph Smeets wacht nog steeds af wanneer ST de winstdeling gaat uitkeren.....

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
DJ: Het is een kwestie van calibratie. Als intern de lens een 'tandje' te ver door draait, krijg je het probleem van front- of backfocus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbull
HunterPro schreef op 16 april 2004 @ 10:18:
DJ: Het is een kwestie van calibratie. Als intern de lens een 'tandje' te ver door draait, krijg je het probleem van front- of backfocus.
Ik krijg eerder de indruk dat het probleem wordt veroorzaakt door het niet goed mounten van de CCD. Aangezien ook met de hand focussen bij mij het backfocus probleem geeft. In de zoeker scherp, maar op de foto niet in focus...

en Ralph: ik hoop het ook, het is echt een genot om met de D70 aan het werk te zijn. Heb jaren een F70 gehad... oude tijden herleven! Die F70 is trouwens 2 jaar gelden ook defect geweest, en heeft toen een logeerpartij van 8 weken(!) gehad bij Inca. ik bereid me dus voor op het ergste!

[ Voor 25% gewijzigd door Bitbull op 16-04-2004 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Bitbull schreef op 16 april 2004 @ 10:41:
[...]

Ik krijg eerder de indruk dat het probleem wordt veroorzaakt door het niet goed mounten van de CCD. Aangezien ook met de hand focussen bij mij het backfocus probleem geeft. In de zoeker scherp, maar op de foto niet in focus...
dan is je oculair niet goed afgesteld, en ga je dat corrigeren met de lens voorop je camera... even je dioptrie-dingetje aanpassen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbull
HunterPro schreef op 16 april 2004 @ 10:42:
[...]

dan is je oculair niet goed afgesteld, en ga je dat corrigeren met de lens voorop je camera... even je dioptrie-dingetje aanpassen dus.
Ha, nee, zo dropje ben ik niet hoor.. Dat zit wel snor, en al zou de dioptrie niet goed staan, dan is het hele matglas onscherp, maar het focus gedeelte is dan het minst onscherp.. dat snap ik allemaal ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Bitbull schreef op 16 april 2004 @ 10:48:
[...]

Ha, nee, zo dropje ben ik niet hoor.. Dat zit wel snor, en al zou de dioptrie niet goed staan, dan is het hele matglas onscherp, maar het focus gedeelte is dan het minst onscherp.. dat snap ik allemaal ook wel.
ok ;) just checking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Irfan View 3.90 schijnt met de NEF-files om te kunnen gaan, mits je de juiste plugins hebt geselecteerd. Best netjes voor een freeware prog, alhoewel de resultaten schijnen te variëren ten opzichte van de Nikon software :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

www.miepkniep.nl

Wat is SamenKniepen?

SamenKniepen is met meerdere klanten tegelijk een product kopen, waardoor de prijs nog lager kan worden. MiepKniep geeft natuurlijk sowieso een goede prijs, maar als je de tijd hebt om te wachten tot meer Kniepers zich aansluiten, kan die nog verder zakken. Het is dus zaak te bedenken hoe lang je wil of kan wachten.

Je kunt je inschrijven om gezamelijk een Nikon D70 aan te schaffen tegen een prijs die waarschijnlijk flink lager ligt dan de marktwaarde, inschrijving eindigt op 26-04-2004

Doe je voordeel ermee..!!

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Laatst online: 21-08 22:49
John2B schreef op 16 april 2004 @ 19:58:

Wat is SamenKniepen?

SamenKniepen is met meerdere klanten tegelijk een product kopen, waardoor de prijs nog lager kan worden. MiepKniep geeft natuurlijk sowieso een goede prijs, maar als je de tijd hebt om te wachten tot meer Kniepers zich aansluiten, kan die nog verder zakken. Het is dus zaak te bedenken hoe lang je wil of kan wachten.

Je kunt je inschrijven om gezamelijk een Nikon D70 aan te schaffen tegen een prijs die waarschijnlijk flink lager ligt dan de marktwaarde, inschrijving eindigt op 26-04-2004

Uhmm.. een soort van inkoopactie?

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Wat is 'flink lager' ?

Maargoed, eens proberen of dit werkt.....heb me dus maar ingeschreven, de teller staat nu op 20 !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 22:24
Gaat lekker hard, toen ik gisteren inschreef was ik nummer 9 :)

Onder de 1200 moet dan mogelijk zijn lijkt me (Budgetwinkel heeft ze even voor 1232 verkocht).

[ Voor 44% gewijzigd door Dr. Strangelove op 18-04-2004 09:58 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
www.miepkniep.nl

Wat is SamenKniepen?

Vind het woord "waarschijnlijk" eng.

Toch even over het fotograveren met behulp van de LCD display ipv de viewfinder.
Na lang nadenken, zal het toch op een bepaalde manier mogelijk zijn.
Dus spiegel in "up" positsie en de sluiter open. Ik denk dat het mogelijk is omdat ik ergens heb gelezen dat de D70 een "electronische sluiter" heeft.

[ Voor 19% gewijzigd door Karlok[JY-616] op 18-04-2004 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Vind het woord "waarschijnlijk" eng.
Niks engs aan. Als het te duur is neem je hem gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57
Miepkniep is niet zo heeelll goed in inkopen :X

Karlok[JY-616]: Laat dat hele viewfinder-via-LCD nou eens varen. Op het moment dat er een SLR een dergelijke mogelijkheid gaat bieden krijgen veel fotografen spontaan braakneigingen, waaronder ik. Een SLR heeft een optische viewfinder, verwisselbare lenzen en tot slot een spiegel die in de weg zit voor de 'film/CMOS/CCD'. Deze spiegel gebruik je om door je optische viewfinder te kijken; de eerste de beste die een SLR maakt met een mogelijkheid om je LCD als viewfinder te gebruiken zal niet echt meer serieus worden genomen als je het mij vraagt.
SLR's zijn zo goed vanwege al deze dingen, vanwege de mechanische sluiter en de spiegel met het heerlijke geluid, omdat de sensor echt alleen belicht wordt als het daadwerkelijk nodig is. Als je dat teniet gaat doen... sjah waar ben je dan nog mee bezig.

Als je een cam zoekt die wel een back-LCD-viewfinder optie heeft, dan koop je toch lekker een prosumerdingetje? De F828 of Pro1 of CP8700 of wellicht een Lumix of Leica, maar het verwachten van een SLR vind ik nog steeds te belachelijk voor woorden.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trithemis

trithemis

Dragonfly

Helemaal mee eens Floris!

Bovendien, het idee dat je wel door het lcd scherm zou kunnen kijken vanwege zijn electronische sluiter is ook fout omdat de electronische sluiter alleen de sluitertijden boven 1/500 bedient. Langere sluitertijden worden gewoon met de goede ouwe mechanische sluiter gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Floris schreef op 18 april 2004 @ 14:13:
Karlok[JY-616]: Laat dat hele viewfinder-via-LCD nou eens varen. Op het moment dat er een SLR een dergelijke mogelijkheid gaat bieden krijgen veel fotografen spontaan braakneigingen, waaronder ik. Een SLR heeft een optische viewfinder, verwisselbare lenzen en tot slot een spiegel die in de weg zit voor de 'film/CMOS/CCD'. Deze spiegel gebruik je om door je optische viewfinder te kijken; de eerste de beste die een SLR maakt met een mogelijkheid om je LCD als viewfinder te gebruiken zal niet echt meer serieus worden genomen als je het mij vraagt.
SLR's zijn zo goed vanwege al deze dingen, vanwege de mechanische sluiter en de spiegel met het heerlijke geluid, omdat de sensor echt alleen belicht wordt als het daadwerkelijk nodig is. Als je dat teniet gaat doen... sjah waar ben je dan nog mee bezig.
Daar ben ik het mee eens (alleen braakneigingen krijg ik er niet van ;) ), maar er zijn praktische problemen waardoor dit niet kan.
De witbalans, belichtingstijd, en scherpstelling van de lens (focus-sensors) worden NIET door de CCD/CMOS sensor gedaan, maar door apparte sensoren.
Mijn gevoel zegt dat als dit allemaal door de CCD/CMOS sensor zou moeten gedaan worden, dat je dan een heel deel de slr-snelheid gaat verliezen :) (en dan zit je terug op 'prosumer-snelheid').
Nog even tussendoor :Een EVF (of je LCDschermpje) heeft ook voordelen. Bij m'n vorige cam, een Minolta Dimage 7i, kon je bij nightshots nog heel goed zien wat je fotografeerde omdat de cam een 'contrast-boost' had. Het was weliswaar in wit-zwart, maar je zag nog de structuren van je onderwerp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

www.miepkniep.nl

Wat is SamenKniepen?

Ik ben benieuwd of dit iets oplevert. Na wat rondneuzen op de site kom ik tot de conclusie dat bijna alle "aanbiedingen" daar 10% tot 40% duurder zijn dan de goedkoopste winkel in de Tweakers pricewatch of kieskeurig.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Verwijderd schreef op 18 april 2004 @ 18:10:
[...]

Daar ben ik het mee eens (alleen braakneigingen krijg ik er niet van ;) ), maar er zijn praktische problemen waardoor dit niet kan.
De witbalans, belichtingstijd, en scherpstelling van de lens (focus-sensors) worden NIET door de CCD/CMOS sensor gedaan, maar door apparte sensoren.
Mijn gevoel zegt dat als dit allemaal door de CCD/CMOS sensor zou moeten gedaan worden, dat je dan een heel deel de slr-snelheid gaat verliezen :) (en dan zit je terug op 'prosumer-snelheid').
Nog even tussendoor :Een EVF (of je LCDschermpje) heeft ook voordelen. Bij m'n vorige cam, een Minolta Dimage 7i, kon je bij nightshots nog heel goed zien wat je fotografeerde omdat de cam een 'contrast-boost' had. Het was weliswaar in wit-zwart, maar je zag nog de structuren van je onderwerp
Mee eens :) Voeg hier aan toe dat je met een LCD-scherm soms ook foto's kunt maken waarbij je de camera in een hoek houdt die het niet mogelijk maakt om door de zoeker te kijken.

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Floris schreef op 18 april 2004 @ 14:13:
Miepkniep is niet zo heeelll goed in inkopen :X

Als je een cam zoekt die wel een back-LCD-viewfinder optie heeft, dan koop je toch lekker een prosumerdingetje? De F828 of Pro1 of CP8700 of wellicht een Lumix of Leica, maar het verwachten van een SLR vind ik nog steeds te belachelijk voor woorden.
Rustig maar! Wil ook geen LCD-viewfinder dingie. Weet wel wat een SLR is hoor, ben in bezit van een D100 en een analoog Nikon SLR. Want heb ook nog een gewone compact digicam en fotograveren met een LCD is veel trager.

De reden dat ik het weer omhoog haal is dat ik gisteravond door het blad Computer Totaal zat te bladeren en de D70 advertentie kwam, de man op de foto leek te fotograveren met z'n LCD. Dus toen kwam de optie "electronische sluiter" bij mij op (weet niet waar dat gelezen te hebben trouwens). Dus had ik het verhaaltje verzonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Zou me niks verbazen van Computer Totaal ;)

Enne, volgens mij is het toch echt fotograFeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Dr. Strangelove schreef op 18 april 2004 @ 21:38:
Zou me niks verbazen van Computer Totaal ;)

Enne, volgens mij is het toch echt fotograFeren.
oopsie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trithemis

trithemis

Dragonfly

Nee hoor, dat is niet alleen bij computer totaal. Dezelfde advertentie staat ook in fotovakbladen als de Focus.

Ik vond het ook al een hele slechte reclame. Zo zet je mensen op het verkeerde been!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Ik weet dat er (op eBay bijvoorbeeld) wel een soort brilletjes te koop zijn die je laten zien wat je viewfinder laat zien. Dat is een soort lcd-vervang dingetje, maar gezien de prijs ($275) vind ik het net iets te om dat eens te kopen om 'te proberen of het werkt'. Als het werkt is het wel een handige uitkomst voor me trouwens, gezien ik nog wel eens om een hoek moet schieten of met mijn armen gestrekt boven mijn hoofd. Dat gaat nu nog op de gok en dan toch wat bewuster. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Floris schreef op 18 april 2004 @ 23:27:
Ik weet dat er (op eBay bijvoorbeeld) wel een soort brilletjes te koop zijn die je laten zien wat je viewfinder laat zien. Dat is een soort lcd-vervang dingetje, maar gezien de prijs ($275) vind ik het net iets te om dat eens te kopen om 'te proberen of het werkt'. Als het werkt is het wel een handige uitkomst voor me trouwens, gezien ik nog wel eens om een hoek moet schieten of met mijn armen gestrekt boven mijn hoofd. Dat gaat nu nog op de gok en dan toch wat bewuster. :)
Dat doe ik ook vaak. Net om dat kleine beetje extra uit een foto te halen. Hoewel ik ooit in een demonstratie me iets beter had voorbereid door een opstapje mee te nemen :X

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Al mensen die een vuile CCD hebben? Ga, vanavond m'n D100 CCD schoonmaken, dan kan ik wel wat foto's maken hoe ik het schoonmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Karlok[JY-616] schreef op 19 april 2004 @ 17:33:
Al mensen die een vuile CCD hebben? Ga, vanavond m'n D100 CCD schoonmaken, dan kan ik wel wat foto's maken hoe ik het schoonmaak.
Ik heb al een paar stofdeeltjes op m'n sensor gehad, maar niets wat ik niet weg kon blazen met zo een busje speciale perslucht. Ik heb ook ergens gelezen dat het reinigen van de D70 ietsje moeilijker is dan bij de D100, omdat de randen van de D70 sensor een plastic randje heeft. Je zou er moeilijker bijkunnen met je spateltje. Maar het principe zal wel hetzelfde zijn. Ik weet wel ongeveer hoe het wordt gedaan, maar een howto is altijd welkom :).
Met wat reinig je je CCD? Met pecpads en een zelfgemaakt spateltje?
Waar vindt je zoiets eigenlijk en wat kost het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 18:03:
[...]

Ik heb al een paar stofdeeltjes op m'n sensor gehad, maar niets wat ik niet weg kon blazen met zo een busje speciale perslucht. Ik heb ook ergens gelezen dat het reinigen van de D70 ietsje moeilijker is dan bij de D100, omdat de randen van de D70 sensor een plastic randje heeft. Je zou er moeilijker bijkunnen met je spateltje. Maar het principe zal wel hetzelfde zijn. Ik weet wel ongeveer hoe het wordt gedaan, maar een howto is altijd welkom :).
Met wat reinig je je CCD? Met pecpads en een zelfgemaakt spateltje?
Waar vindt je zoiets eigenlijk en wat kost het?
Maak m'n D100 alleen maar schoon met een blaaskwastje. Daarmee doe ik gelijk, spiegel, matglas en de zoeker.

[ Voor 5% gewijzigd door Karlok[JY-616] op 19-04-2004 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:04

Acid_Burn

uhuh

Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 18:03:
[...]

Ik heb al een paar stofdeeltjes op m'n sensor gehad, maar niets wat ik niet weg kon blazen met zo een busje speciale perslucht.
Nooit met perslucht op je CCD blazen, doe je meer schade dan goed mee.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acid_Burn schreef op 19 april 2004 @ 19:35:
[...]

Nooit met perslucht op je CCD blazen, doe je meer schade dan goed mee.
Ach dat zeggen er zo veel. Als je goed weet wat je doet kan het helemaal geen kwaad. Je moet er goed voor zorgen dat je je bus RECHT houdt, en dat je in't begin ermee wat op je hand ofzo blaast voordat je het op je CCD doet.
Ik heb 'm er nu al een stuk of 5 keer mee zuiver moeten blazen, en dat is altijd probleemloos verlopen.
Ik ben heus niet de enige die dit met perslucht doet. Je moet er wel heel voorzichtig mee zijn :) (De beukelaer,dit is de Belgische Nikon importeur, gebruiken ook van die spuitbussen om dslr's te reinigen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 april 2004 @ 20:40:
[...]

Ach dat zeggen er zo veel. Als je goed weet wat je doet kan het helemaal geen kwaad. Je moet er goed voor zorgen dat je je bus RECHT houdt, en dat je in't begin ermee wat op je hand ofzo blaast voordat je het op je CCD doet.
Ik heb 'm er nu al een stuk of 5 keer mee zuiver moeten blazen, en dat is altijd probleemloos verlopen.
Ik ben heus niet de enige die dit met perslucht doet. Je moet er wel heel voorzichtig mee zijn :) (De beukelaer,dit is de Belgische Nikon importeur, gebruiken ook van die spuitbussen om dslr's te reinigen)
Daar zeg je het precies: jij kan het. Ga het nou echter geen dslr-noobs aanraden, want die verneuken bijna gegarandeerd hun dure nieuwe speeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Goed mijn eigen schoonmaakwerkwijze.

Om te beginnen, zorg ik altijd voor een volle accu. Is erg vervelend dat tijdens de schoonmaak de accu leeg raakt en de spiegel en sluiter terugkomt.

1) Benodigdheden: blaaskwastje zonder het kwastjes, de camera natuurlijk en een draadontspanner
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~klwong/d100clean1.jpg

2) Zet de camera op de M mode en de sluitertijd op BULK. Houd de ontspanner ingedrukt, dit kan met de draadontspanner of met het handje natuurlijk ook.
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~klwong/d100clean2.jpg

3) Met het blaasballetje blaas ik dan de CCD schoon. Erg precisie werk.
Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~klwong/d100clean3.jpg

Eens in de zoveel tijd ga ik bij inca voor een reiniging van inca, kost me tot nu toe nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzap
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
Wie is in het bezit van een Netvoeding voor de D70 en kan mij meer vertellen van de pinbezetting van de DC connector?

Ik zag op de site van Nikon een manual voor de netvoeding en ik weet dat deze 9V aan 4,5A gelijkspanning afgeeft. maar op welke pinnen (er zitten 4 pinnen) waar worden die allemaal voor gebruikt.

Ben zeer geinteresseerd hiernaar omdat ik van plan ben een externe voeding d.m.v een Accu of zo te maken. Ook zou ik graag info hebben over het type DC connector die Nikon hiervoor gebruikt.

Wie o wie kan mij hierin een eindje op de goede weg helpen????

Zappa Rulez :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Damn draadontspanner, dat mis ik nog op mijn D70 (en F70)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Laatst online: 12:24

BaRF

bijna kerst

duidelijke handleiding :) De d70 heeft trouwens ook een 'cleaning'-stand waar de spiegel ophoog geklapt blijft tot je de cam uitzet, ook wel handig :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
BaRF schreef op 20 april 2004 @ 07:38:
duidelijke handleiding :) De d70 heeft trouwens ook een 'cleaning'-stand waar de spiegel ophoog geklapt blijft tot je de cam uitzet, ook wel handig :)
Dat heeft de D100 ook, die kan alleen aangezet worden bij gebruik van een netvoeding. Heb geen zin om zo'n ding te kopen voor alleen het schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbull
Karlok[JY-616] schreef op 19 april 2004 @ 21:54:
Goed mijn eigen schoonmaakwerkwijze.

Om te beginnen, zorg ik altijd voor een volle accu. Is erg vervelend dat tijdens de schoonmaak de accu leeg raakt en de spiegel en sluiter terugkomt.
......................
Mooie duidelijke uitleg.. Tnx!

Ik kwam dit ook nog tegen: What Makes a Good Sensor Swab?. Lees er veel goeds over. Zelf nog geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ripley
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-06 14:53
Steve is inmiddels klaar met zijn review. Ook hij is errugg positief over de D70. Check it out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

BaRF schreef op 20 april 2004 @ 07:38:
Klopt, maar dat is niet waar ik een draadontspanner voor wil aansluiten :P Meer voor lange opnames als met die vuurwerkopnames die ik met mijn oude 601 gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Daniel
  • Laatst online: 10-09 13:09
Ripley schreef op 20 april 2004 @ 15:20:
Steve is inmiddels klaar met zijn review. Ook hij is errugg positief over de D70. Check it out.
Ik zat te lezen en ik dacht 'dit komt mij bekend voor!' Ik had hem dus al gelezen, maar wel al een tijdje terug hoor!

Iedereen is er dus positief over. Echt balen dat ik slechts een arme student ben die dit gewoon niet zo 1,2,3 uit de mouw kan schudden. Heb namelijk ook nog andere geld-gevoelige hobby's. Deze vakantie gaat dus nog gewoon mijn Analoge SLR mee en mijn digi HP850 :D.

Ik zou nog wel wat fraaie plaatjes van D70 bezitters willen zien! (en nee, ik bedoel niet de dubbelzinnigheid uit die zin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er mensen op dit forum die een D70 hebben en last hebben van backfocussing?

Backfocussing = het object waar je op scherp stelt is niet scherp, maar het scherptepunt lijkt is verder naar achteren te liggen. :(

Ik lees op het dpreview forum dat veel mensen er last van hebben en dat Nikon er niets aan doet. De lens die gebruikt wordt is de lens uit de kit (18-70mm).
http://forums.dpreview.co...orum=1034&message=8475256
Ook deze Belg heeft er last van:
http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=43534

Voor meer info lees dit artikel. Dit is een artikel waar ze een focus test doen met een EOS 10D.
http://www.photo.net/learn/focustest/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Iemand enige idee waar de D70 met kitlens momenteel op korte termijn leverbaar is? En dan voor max. 1300 euro als het mogelijk is...

Ik ga 22-5 op vacantie en dan wil ik de camera graag meenemen, maar als hij voor die tijd niet leverbaar is dan heb ik hem niet voor augustus nodig (en wacht ik liever even op de onvermijdelijke prijsdaling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 april 2004 @ 22:30:
Zijn er mensen op dit forum die een D70 hebben en last hebben van backfocussing?

Backfocussing = het object waar je op scherp stelt is niet scherp, maar het scherptepunt lijkt is verder naar achteren te liggen. :(

Ik lees op het dpreview forum dat veel mensen er last van hebben en dat Nikon er niets aan doet. De lens die gebruikt wordt is de lens uit de kit (18-70mm).
http://forums.dpreview.co...orum=1034&message=8475256
Ook deze Belg heeft er last van:
http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=43534

Voor meer info lees dit artikel. Dit is een artikel waar ze een focus test doen met een EOS 10D.
Allereerst wil ik even zeggen dat Nikon geen Nikon is; het gaat hier om een service center, wat niks anders is dan een winkel met wat getraind personeel (lees: getraind om een pakketje op de post te doen). Ik denk dat je bij Inca nooit zo weggebonjourd wordt als die topicstarter daar. Overigens zouden ze bij mij die camera inclusief stoeptegel door de voorruit terugvinden als ze me zo zouden behandelen.

Phil van dpreview schreef het volgende over de backfocus:
The results were interesting but not unsurprising, I had noticed the 18-70 mm back focus while taking some test shots and had switched to manual focus for some of them. The 50 mm back focus was more surprising although generally I use this lens at small apertures (F9 or smaller) so this amount of back focus would be soaked up by the depth of field. As I would also expect the 28-70 mm F2.8 performed the best, clearly showing that this isn't a necessarily camera problem.
Hier wordt IMO dus duidelijk dat het aan de lenzen, of de informatie over de lenzen in de camera ligt.
Heeft er iemand de D70 en wat ander glaswerk (Yellow! :)), en wil dit soort testjes uitproberen? Mijn dank is groot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Ik heb er een Sigma 18-50D op.. ik zal morgen eens ff wat testjes doen. Mijn andere lenzen zal ik er ook even opzetten.

[ Voor 26% gewijzigd door Acid_Burn op 21-04-2004 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

ik heb er met mn nikon 70-300 ED geen last van in elk geval, en verschillende mensen bij ons op de zaak hebben ook de nikon 24-85mm geprobeerd en die focussed ook zoals het hoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:26

YellowCube

Wait...what?

HunterPro schreef op 21 april 2004 @ 00:41:
[...]

Allereerst wil ik even zeggen dat Nikon geen Nikon is; het gaat hier om een service center, wat niks anders is dan een winkel met wat getraind personeel (lees: getraind om een pakketje op de post te doen). Ik denk dat je bij Inca nooit zo weggebonjourd wordt als die topicstarter daar. Overigens zouden ze bij mij die camera inclusief stoeptegel door de voorruit terugvinden als ze me zo zouden behandelen.

Phil van dpreview schreef het volgende over de backfocus:

[...]
Hier wordt IMO dus duidelijk dat het aan de lenzen, of de informatie over de lenzen in de camera ligt.
Heeft er iemand de D70 en wat ander glaswerk (Yellow! :)), en wil dit soort testjes uitproberen? Mijn dank is groot :)
kan er niks aan doen, maar ik voelde me aangesproken.
Ik heb een Sigma 24-200 f2.6 lens. Zal eens kijken. Nog specifieke testwensen?

[ Voor 3% gewijzigd door YellowCube op 21-04-2004 08:32 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op 21 april 2004 @ 08:31:
[...]

kan er niks aan doen, maar ik voelde me aangesproken.
Ik heb een Sigma 24-200 f2.6 lens. Zal eens kijken. Nog specifieke testwensen?
Misschien kan het aanpakken zoals ze op deze site doen:

De testchart is hier te downloaden
http://www.photo.net/learn/focustest/scale45.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
We hates the measurbators, we hates them!

Gaan jullie je nu met zijn allen blindstaren op de focustests dan zijn jullie net als de mensen die vrij snel de 10D kochten: ook onzeker over focussing, de verschillende fotografieforums zijn er letterlijk maanden mee overspoelt en toen bleek dat het uiteindelijk allemaal nogal meeviel. (Welgeteld was er minder dan een promille van de camera's die een dergelijk grote afwijking had dat er onderhoud benodigt was.)

Als er daadwerkelijk een focus-issue is, dan zal dit zo mogelijk met een firmware-update worden rechtgetrokken. Mocht dit niet het geval zijn, dan is er poep aan de knikker. Zolang je camera echter prima presteert zou ik me byzonder weinig zorgen maken. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Even hoor:
is het back-focussing probleem dus eigenlijk een stukje paranoia van mensen die op 1 cm meer of minder gaan kijken? Of is het daadwerkelijk een technisch probleem?
Volg het namelijk niet helemaal.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op 21 april 2004 @ 10:15:
Even hoor:
is het back-focussing probleem dus eigenlijk een stukje paranoia van mensen die op 1 cm meer of minder gaan kijken? Of is het daadwerkelijk een technisch probleem?
Waarschijnlijk paranoia en technish probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbull
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 10:40:
[...]
Waarschijnlijk paranoia en technish probleem :)
Ongetwijfeld >:)
Maar ik heb mijn D70 15 april toch maar naar Inca gestuurd. Geen idee hoe snel Inca werkt. Vroeger las ik daar vaak negatieve dingen over, maar tegenwoordig schijnt hun service stukken beter te zijn.

Het probleem was goed te zijn in zowel foto's gemaakt van een testopstelling als in gewoon foto werk; gezichten waarbij de ogen soft waren en de oren scherp. In het DPReview forum worden verschillende test methoden aan en afgeraden. Ik ben pas gaan testen toen ik een focus probleem aantrof in de gemaakte opnamen..
Ben benieuwd hoe ik de D70 terug krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Nog een andere review, deze keer van een Canon-aanhanger:
http://www.warehouseexpress.com/arouse/d70.html

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
YellowCube schreef op 21 april 2004 @ 10:15:
Even hoor:
Floor refereert aan de mensen die over een halve mm backfocus al gingen zeuren; iets wat altijd zal wegvallen. In dit geval is het een groter verschil, en lijkt het me de kans waard dat de DX lens gewoon niet tof is. In dat geval kan het een hulp voor een hoop mensen zijn om te weten dat het idd aan die DX lens ligt (de 18-70 dus), en ze voor iets meer een losse body kunnen kopen met een andere lens naar keuze, om dan een probleemloze camera te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Floris schreef op 21 april 2004 @ 10:11:
We hates the measurbators, we hates them!

Gaan jullie je nu met zijn allen blindstaren op de focustests dan zijn jullie net als de mensen die vrij snel de 10D kochten: ook onzeker over focussing, de verschillende fotografieforums zijn er letterlijk maanden mee overspoeltd en toen bleek dat het uiteindelijk allemaal nogal meeviel. (Welgeteld was er minder dan een promille van de camera's die een dergelijk grote afwijking had dat er onderhoud benodigtd was.)
En daarmee maak je tegelijk een ander punt. 'Autofocus werkt niet goed'. Ok, het is in de meeste gevallen goed genoeg, maar zelden is een camera exact 'spot on'. Soms komt dit doordat een focus sensor groter is dan een stipje en af en toe een ander gebied kiest om op te focussen dan je zelf in gedachten hebt. Soms ook door minieme afwijkingen in de apparatuur zelf of de calibratie van het een en ander en veel vaker nog omdat het deel van een onderwerp waarop je focust weinig contrast bevat en daardoor moeilijk te focussen is. En als laatste, bekijk een normale foto, gemaakt met een analoge camera eens op de grootte waarmee je een digitale foto op je beeldscherm ziet... zijn die echt zo veel beter? Zelden. Het is gewoon geen systeem waar je blind op kunt vertrouwen, helaas, en het detail waarmee je zo'n foto kan bekijken op je beeldscherm maakt minieme problemen vaker zichtbaar.

Mijn eigen 10D focust ook niet helemaal accuraat. In de meeste foto's valt het me niet eens op, maar af en toe zit er een tussen waarbij ik denk 'hmm.. dat had ik met 't handje beter gekund'. Stoor ik me eraan? Ja, af en toe wel. Ga ik daarom mijn camera opsturen? Nee, ik denk niet dat hij daar beter van wordt; ik leer er wel mee leven en weet intussen redelijk wanneer iets een probleemobject is...
Als er daadwerkelijk een focus-issue is, dan zal dit zo mogelijk met een firmware-update worden rechtgetrokken. Mocht dit niet het geval zijn, dan is er poep aan de knikker. Zolang je camera echter prima presteert zou ik me byzonder weinig zorgen maken. :)
Ach... de forums zijn voor wat betreft de D70 overspeld met wel meer onderwerpen dan alleen de focus... Moire was een issue, blooming was een issue, het stoplicht-effect was er een... In de praktijk allemaal dingen die ansich wel mee bleken te vallen en waar goed mee te leven is (op misschien de blooming na)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Persoonlijk lijken met dit allemaal non-discussies. Als je een DSLR in deze prijsrange wil hebben is er maar een keus blijkt uit alle reviews. Is ie niet goed genoeg voor je, dan heb je pech gehad en wacht je op de opvolger van de de 300D. Alle duurdere camera's zullen daarbij ook nog wel hun minpunten hebben.

Ik heb weinig ervaring met fotografie, maar wat meer met hifi, wat toch wel vergelijkbaar is wanneer je naar de verschillen tussen producten kijkt. GEEN ENKEL apparaat is perfect; maar vanaf een bepaalde prijsklasse is het wel allemaal heel goed. Het is altijd een afweging maken of de minpunten die een type heeft voor jou persoonlijk een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Net even met mijn Sigma 18-50 3.5-5.6 DC D getest. Zo goed als "spot on" zullen we maar zeggen. Er is een minieme backfocus, maar dat is zo klein, dat is gewoon gemiereneuk. Het streepje in het midden is scherp. en daar gaat het om. In beide gevallen stond de verticale streep precies door het midden van de center autofocus ring.

@18mm-F3.5
Afbeeldingslocatie: http://picard.sytes.net/temp/18mm.jpg

@50mm-F5.6
Afbeeldingslocatie: http://picard.sytes.net/temp/50mm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acid_Burn schreef op 21 april 2004 @ 18:05:
Net even met mijn Sigma 18-50 3.5-5.6 DC D getest. Zo goed als "spot on" zullen we maar zeggen. Er is een minieme backfocus, maar dat is zo klein, dat is gewoon gemiereneuk. Het streepje in het midden is scherp. en daar gaat het om. In beide gevallen stond de verticale streep precies door het midden van de center autofocus ring.

@18mm-F3.5
[afbeelding]

@50mm-F5.6
[afbeelding]
Ah lachen!

Tja, ik denk zelf dat het ook een beetje dat het miereneukerij is. Of je moet echt pech hebben. :(

Hoewel de 2e foto toch wel een backfocus van 0.6cm heeft. Ff in de mierenneuk modus >:) Het ligt er nu maar net aan wat voor een foto's je maakt wil het opvallen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2004 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzap
Wie is in het bezit van een Netvoeding voor de D70 en kan mij meer vertellen van de pinbezetting van de DC connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzap
renzap schreef op 21 april 2004 @ 21:08:
Het gaat om de Nikon EH-5 DC adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
renzap schreef op 21 april 2004 @ 21:09:
[...]

a) dit heb je al eerder gevraagd
b) je mag best gebruik maken van de edit-knop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
renzap schreef op 21 april 2004 @ 21:09:
[...]

Inderdaad, je hebt het al gevraagd en blijkbaar heeft niemand zo'n adapter.
Vind het trouwens ook erg gewaagd om een eigen gemaakt adapter aan te sluiten op een 1200 euro camera. Maar dat moet je zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzap
Karlok[JY-616] schreef op 21 april 2004 @ 21:37:
[...]

Inderdaad, je hebt het al gevraagd en blijkbaar heeft niemand zo'n adapter.
Vind het trouwens ook erg gewaagd om een eigen gemaakt adapter aan te sluiten op een 1200 euro camera. Maar dat moet je zelf weten.
Sorry van de voorgaande posting, ging wat verkeerd. Maar om even op mijn probleem terug te komen, het is niet de bedoeling om een adapter zelf te bouwen maar het aansluiten van een accu(pack) van ongeveer 6 tot maximaal 9V gelijkspanning.

Het is niet nieuw voor mij, heb in het verleden een 2-tal Pentax camera's (SFX en SFXn) al aangepast, die zijn voorzien van een snoertje met daaraan een 6V loodaccu van 3AH, kan daarmee een aardig tijdje foto's maken (een behoorlijk aardig tijdje ;) ) en dat wil ik nu ook met de Nikon voor elkaar krijgen.

Ook voor het spelen met time lapse fotografie met Nikon Capture is het aan te raden om hiervoor een lange tijd de camera aan te kunnen hebben en te houden. (waarschijnlijk regelt de DC adaptor dat dmv de andere 2 pinnetjes) vandaar mijn vraag dus.

Heb inmiddels ook bij de service desk van nikon (Nikon Technische ondersteuning) de vraag neergelegd, maar die hebben in eerste instantie verwezen naar een DC adaptor maar ik wil draadloos werken (in ieder geval niet aan de 220V hangen, een klein draadje naar een accupack is helaas ondanks de modernste technieken nog niet te voorkomen) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Vanavond wat aan het shoppen in Utrecht om de tijd te doden voor de bios begon, en maar eens binnen gelopen bij Combi op de Lijnmarkt. Er lag zowaar een D70 op voorraad; prijs was zeker niet slecht.

Nog maar een rondje over de Oude Gracht gemaakt, de financiering zeker gesteld en meegenomen. Toch nog een mooie nieuwe camera voor mijn vacantie naar NYC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Wat heb je ervoor betaald?
Als ik vragen mag that is.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
€1349. Gezien het feit dat ik hem meteen kon meenemen, d goede service bij de betreffende winkel en nabijheid (5 minuten van mijn werk) was me dat de meerprijs t.o.v. de prijzen in de Pricewatch meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

renzap schreef op 21 april 2004 @ 21:08:
Ik heb hier voor m'n D100 een EH-5 liggen, ik geloof dat die hetzelfde is als voor de D70. Ik heb even m'n multi meter er op aangesloten:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~brou1944/DSC_0922.jpg

1. +9,4 V (officieel 9 V)
2. weet niet
3. weet niet
4. Ground

van 2 en 3 weet ik dus niet wat ze doen, als ik hem uit het stopcontact haal en de weerstand over de pinnetjes krijg ik bij alle combinaties behalve bij 1-4 een meting van oneindig.

Hoe zou ik de functie van 2 en 3 uit kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzap
Dat is inderdaad dezelfde DC Adapter, ik neem aan dat je de steker net zo houdt zoals je die in de camera steekt?

Zou je dit willen bevestigen?

Als dit zo is dan ben ik in ieder geval al weer een stap verder, bij de Nikon Service afdeling kwam ik nog niet veel verder.

Is bij de D100 het zo dat als je met de gewone accu werkt de camera na een bepaalde tijd vanzelf uitschakeld? dan kan het zijn dat pin 2 en 3 een maakcontact is zodat de camera wanneer deze aan de DC adapter hangt "always on" blijft.

Laat dit ook alsjeblieft even weten.

Zo kunnen we elkaar misschien een beetje helpen, mocht er belangstelling zijn van anderen om er ook een accupack aan te hangen dan kan ik hiervan uiteindelijk wel een uiteenzetting van geven als ik het bij mij werkend heb gekregen.......

PS, staat op de achterkant van die DC voeding niet een tekeningetje???? ik zag het op een foto, maar die was te onduidelijk om er goede info van af te halen

[ Voor 12% gewijzigd door renzap op 24-04-2004 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dr. Strangelove schreef op 23 april 2004 @ 16:35:
€1349. Gezien het feit dat ik hem meteen kon meenemen, d goede service bij de betreffende winkel en nabijheid (5 minuten van mijn werk) was me dat de meerprijs t.o.v. de prijzen in de Pricewatch meer dan waard.
Dat is toch dat heel kleine winkeltje? Verderop op de hoek zit er nog een, maar dan wat groter. Als dat zo is dan heb ik daar pas mijn Sigma 50mm EX gehaald; hij was de enige in de wijde omtrek die er een op voorraad had, en nog voor een alleszins schappelijke prijs ook. Ik vind het er wel uitgeleefd uitzien binnen trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Combi Boekhorst, is een grote fotozaak, niet dat kleine zaakje dat verderop zit (vind ik er wat shabby uitzien idd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

renzap schreef op 23 april 2004 @ 21:47:
Dat is inderdaad dezelfde DD Adapter, ik neem aan dat je de steker net zo houdt zoals je die in de camera steekt?

Zou je dit willen bevestigen?
Ja, ik kan de camera er zo opschuiven, met de achterkant naar me toe.
Is bij de D100 het zo dat als je met de gewone accu werkt de camera na een bepaalde tijd vanzelf uitschakeld?
Nee
PS, staat op de achterkant van die DC voeding niet een tekeningetje???? ik zag het op een foto, maar die was te onduidelijk om er goede info van af te halen
Er staat inderdaad het een en ander:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~brou1944/Img0020.jpg

NC, staat waarschijnlijk voor No Connection, toch?

[ Voor 9% gewijzigd door gcb op 23-04-2004 23:46 . Reden: beter plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzap
Dat zou inderdaad kunnen, NC kan staan voor no connection of not connected maar ook voor normally closed, dan zou het misschien een schakeling betreffen voor het aan houden van de camera onder netvoeding.

We kunnen alleen nog maar even afwachten of er nog meer reacties op komen.

Ook zou het handig zijn om te weten of zo'n steker / stekker een standaard is of dat het een eigen (lees Nikon) fabrikaat is. Als het een Nikon fabrikaat is dan kan het nog een probleem worden om een passende steker te vinden hiervoor, of er moet iemand een dafecte DC voeding hebben liggen die hij kwijt wil (hint hint) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Dat zou inderdaad kunnen, NC kan staan voor no connection of not connected maar ook voor normally closed, dan zou het misschien een schakeling betreffen voor het aan houden van de camera onder netvoeding.
In een schemaatje als dit staat NC altijd voor 'not connected'. De 'mormally closed' optie kan je verwaarlozen, denk ik. Ik vermoed dat alle logica voor het automatisch uitschakelen van de camera e.d. in de camera zelf gebeurt. Ofwel: de camera kijkt zelf of er een netadapter (dwz: externe 9V voeding) is aangesloten en bepaalt aan de hand van dat gegeven of er automatisch uitgeschakeld moet worden.
Lijkt me dat het maken van een accupackje voor deze camera echt een eitje is, je moet alleen beschikken over de juiste connector (en ik zou uiteraard wat beveiligingen inbouwen in de vorm van een zekering en eventueel een zener als overspanningsbeveiliging.)

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzap
Mag i kje hartelijk danken voor de uitleg van NC (Not Connected) ik ben niet thuis in de electronica hoek, maar een beetje hobbyen lukt altijd.

Het heeft mij in ieder geval een heel eind op weg geholpen, het is dus nu zaak om zo'n connector te bemachtigen, of een bijna gelijkende en daar aan vijlen, snijden en prutsen om het passend te maken.

Als andere optie kan ik altijd nog een klein gaatje onder in het dekseltje maken die het Accucompartiment afsluit en dan een draadje daar doorheen invoeren en op de bijgeleverde batterijhouder aansluiten en die er in plaatsen. kan ik ook meteen de zekering mooi hierin wegwerken. Allen moet ik even kijken of ik nog een mooi spiraalsnoer heb die ik hiervoor gebruken kan.

Zal de camera ook functioneren op 6V ? Ik lees op alles dat hij tussen de 7,4V en 9V functioneert, als dat zo is heb ik hier nog een 6V 3AH accu liggen die ik er voor gebruiken kan, anders moet ik een 12V Accu die ik hier heb liggen eerst terugbrengen naar 9V of 7,4V en die 12V Accu is ook meteen een factor 8 zwaarder, en dat komt de hanterbaarheid niet ten goede.

Suggestief hierop zijn van harte welkom......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi!
Afgelopen zaterdag de D70 gekocht. ben erg blij mee want is erg moeilijk te krijgen.
Maar nu een vraagje:
Kan D70 ook vanuit de monitor foto gemaakt worden??? dus niet dmv de zoeker.
zo ja, waar?? hoe?? kan namelijk niets in de handleiding vinden.
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

nee, dat kan niet. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 09:15:Kan D70 ook vanuit de monitor foto gemaakt worden??? dus niet dmv de zoeker.
Thanks
Je hebt een digitale SLR gekocht, en dit is nu net één van de kenmerken van zo'n ding. Wist je dit niet van tevoren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee. wist niet. stom he 8)7
maar, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 09:15:
Hoi!
Afgelopen zaterdag de D70 gekocht. ben erg blij mee want is erg moeilijk te krijgen.
Maar nu een vraagje:
Kan D70 ook vanuit de monitor foto gemaakt worden??? dus niet dmv de zoeker.
Thanks
Naja... half.
Gebruik voor m'n D100 Nikon Capture.

Erg handig is ook de 'custom curve' files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:01
Karlok[JY-616] schreef op 26 april 2004 @ 10:49:
[...]

Naja... half.
Gebruik voor m'n D100 Nikon Capture.

Erg handig is ook de 'custom curve' files.
Ik denk dat hij bedoelt of er foto's gemaakt kunnen worden via het lcd-schermpje. Nee dat gaat niet , het is een spiegelreflex Camera. De naam zegt het zelf al , er zit een spiegel voor de CCD ( Beeld chip ) die ervoor zorgt dat je wanneer je een foto gaat maken , exact het zelfde ziet als op de foto gaat komen. Wanneer je een foto maakt klapt die spiegel weg en kan de CCD belicht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:28

Erw

Ik wil ook een D70 gaan kopen maar nu hebben ze 2 lenzen de DX 18-70 en de 28-80 de laatste is veel goedkoper.........maar is deze lens wel goed? ik bedoel is het geen lens waar je echt ziet dat de kwaliteit van je opnamen slecht is.

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor alleen de body gaan en daar een goede lens bij kopen.. ik vond de resultaten van de beide kitlenzen twijfelachtig.. Dit wil niet zeggen dat ze slechter presteren dan andere lenzen in het lager segment.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2004 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
  • Laatst online: 06-09 18:50
Als geld een ondergeschikte rol speelt, ja. Dan kun je hard gaan zoeken naar een losse lens (liever nog: set van lenzen. "Doet u maar een 12-24 f/4 DX (1100 euro), of een 17-55 f/2.8 DX (1600 euro) en/of 24-120 f/3,5-5.6 VR (slechts 600 euro!) om mee te beginnen....WAT Kost dat?!! 8)7 )).

Maar als je een praktische lens wilt en van een bijzonder redelijke prijs voor wat 'ie is, dan moet je toch echt de 18-70 DX kitlens hebben...

En inderdaad niet de 28-80. Die is niet alleen tamelijk onpraktisch (geen groothoek meer over, met 28x1,5=42mm!), maar ook optisch een heel stuk minder dan de 18-70DX.
Maar het kan wel. Hele volksstammen gebruiken dat ding op 35mm analoog. En op de D70, want daarmee kon hij vaak wel geleverd worden, itt tot de kitlens.

En bij al deze uitlatingen baseer ik me dan op eigen ervaring (heb de 18-70DX, en een Sigma 55-200DC), de honderden foto's op pbase (www.pbase.com/cameras/nikon/18-70_35-45g_edif_afs_dx) en vele uren lezen/kijken in de D70 en Nikon SLR Lens forums op dpreview.

Wat viel er zo tegen aan de kitlens, cartman3380?

[ Voor 3% gewijzigd door swiv98 op 27-04-2004 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:28

Erw

swiv98 schreef op 27 april 2004 @ 15:56:
Als geld een ondergeschikte rol speelt, ja. Dan kun je hard gaan zoeken naar een losse lens (liever nog: set van lenzen. "Doet u maar een 12-24 f/4 DX (1100 euro), of een 17-55 f/2.8 DX (1600 euro) en/of 24-120 f/3,5-5.6 VR (slechts 600 euro!) om mee te beginnen....WAT Kost dat?!! 8)7 )).

Maar als je een praktische lens wilt en van een bijzonder redelijke prijs voor wat 'ie is, dan moet je toch echt de 18-70 DX kitlens hebben...

En inderdaad niet de 28-80. Die is niet alleen tamelijk onpraktisch (geen groothoek meer over, met 28x1,5=42mm!), maar ook optisch een heel stuk minder dan de 18-70DX.
Maar het kan wel. Hele volksstammen gebruiken dat ding op 35mm analoog. En op de D70, want daarmee kon hij vaak wel geleverd worden, itt tot de kitlens.

En bij al deze uitlatingen baseer ik me dan op eigen ervaring (heb de 18-70DX, en een Sigma 55-200DC), de honderden foto's op pbase (www.pbase.com/cameras/nikon/18-70_35-45g_edif_afs_dx) en vele uren lezen/kijken in de D70 en Nikon SLR Lens forums op dpreview.

Wat viel er zo tegen aan de kitlens, cartman3380?
DUs de meer prijs voor de DX is het wel waard......

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra5a
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Ra5a

L'Enfant terrible.

Iemand nog tips voor een leuke tele lens?

Ik heb nu de 18-70 (uv + polarisatie filter) en de nikkor 50mm 1.8 macro

maar ik zoek dus nog een leuke tele
prijs: max 600
en de auto focus mag ook wel een beetje redelijk zijn.. vr zal wel een beetje teveel gevraagd zijn in deze prijs klasse :)

Imperfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Ra5a schreef op 27 april 2004 @ 22:05:
Iemand nog tips voor een leuke tele lens?

Ik heb nu de 18-70 (uv + polarisatie filter) en de nikkor 50mm 1.8 macro

maar ik zoek dus nog een leuke tele
prijs: max 600
en de auto focus mag ook wel een beetje redelijk zijn.. vr zal wel een beetje teveel gevraagd zijn in deze prijs klasse :)
ik heb zelf de 70-300 ED van nikon, zit wel redelijk rond die prijs denk ik? Erg mooie lens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Biedt die ED variant nou echt veel meer dan de 70-300 G? Kost wel ruim tweemaal zoveel, maar volgens de site van Ken Rockwell zijn ze qua prestaties niet zo verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magicstar
  • Laatst online: 11-09 09:38
Volgens mij heeft de ED iig ook een diafragma ring i.t.t. de G serie. Voor sommige mensen is dit een groot voordeel omdat hij dan ook op niet CPU analoge body's te gebruiken is.

Voor mij is dit een overweging geweest toen ik 2 weken geleden mijn F80 ging halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Jouw F80 kan wel een G type aan hoor. Daar ben ik dus achter gekomen omdat ik ook een 70-300G had en dus niet werkte op mijn F601. Na wat speurwerk kwam ik op deze pagina:
http://www.nikon-image.com/eng/Nikkor_Lenses/autofocus.htm
waar je onder in de quote kan zien:
Note: The G-type Nikkor has no aperture ring; aperture should be selected from camera body.
G-type Nikkor is compatible with all exposure modes of the Nikon F5, F100, F80, F75, F65, F60, F55, F50, F-401 series, PRONEA 600i, PRONEA S, D2H, D1 series, D100 and D70,
and the [P] and [S] modes of the F4, F90-series, F70, F-801 series and F-601M.
Other cameras are not compatible.
ja er staat F-601M, maar ik heb niet de M versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magicstar
  • Laatst online: 11-09 09:38
Jawel mijn F80 wel. Das geen punt maar de oude EM van mijn papa niet en moet wel met iets moois komen als ik zijn 50mm 1.4 (die helaas geen lichtmeting geeft) wil lenen.
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.