Omdat sommige van mijn punten toch eigenlijk wel een beetje te makkelijk worden afgedaan als onzin zout ik nog even door:

rdluca schreef op 19 februari 2004 @ 21:14:
[...]
Beetje jammer dat je een karikatuur van de VATSIM-vliegers en alle mensen die “nieuwste modelletje van PSS/PMDG/PXYZ” vliegen neerzet. Helemaal als je ondertussen van jezelf een grotere maakt. Tijdens het lezen van je commentaar moest ik ongewild denken aan een hoogbegaafd wiskundestudentje die cum laude afstudeerd om vervolgens in de dagelijkse realiteit op zijn bek te gaan.
Geen idee hoe ik daar ineens opkom

Karikaturen hebben doorgaans de prettige eigenschap dat ze opvallende, belangrijke details in het voetlicht zetten en de minder belangrijke laten voor wat ze zijn. Dat geldt uiteraard zowel voor mijzelf als voor jullie. Door met een vergelijking van mij met een contactgestoorde doctorandus wiskunde te gooien maak je eigenlijk je eerdere punt ongedaan, maar hoewel wie kaatst nog steeds de bal kan verwachten, is mij nog steeds niet duidelijk of, en zo ja waarom ik nou precies ongelijk heb.
Gezien je allom geroemde mensenkennis zag je dit al aankomen. Ik kan ook stellen, gezien je tekort aan zelfinzicht snap je waarschijnlijk niet dat mensen reageren. Al was het alleen maar om de andere kant te belichten en daardoor je gezichtsveld wat te verbreden. Op actie volgt reactie, wen er maar aan want dat zal je leven lang zo blijven. Of je het mee eens bent of niet.
Wederom een knap staaltje "right back at ya", maar helaas ontbreekt voor mij ook hier het benodigde stukje "je hebt ongelijk omdat..."
Die tegenaanval als geheel werkt tot nu toe eigenlijk eerder bevestigend dan ontkennend.
Fantastisch voor je dat je 16 main wheels precies op het 1000-voetpunt kan laten raken op precies gelijke afstand van de centerline. Zeker nog nooit met een sterke crosswind geprobeerd?
Jawel

Met de opmerking uit diverse bronnen, dat een 747 vanwege ground-effect makkelijker is te landen dan een 737/A32X, in het achterhoofd wil ik het je ook wel eens met een 737 zien doen. Real-life of in een sim.
Ga eens op EHAM of KJFK kijken. Verbazingwekkend weinig 16 main wheels precies op het 1000-voetpunt op precies gelijke afstand van de centerline. Er zijn namelijk meer factoren die meespelen.
Als jij je op een punt doodstaart en daardoor geen aandacht voor de overige aspecten hebt ben je misschien wel niet zo’n hele goeie.
Ik weet niet in wat voor kringen jij je bevindt, maar de meeste mensen hebben doorgaans wat meer moeite met een 747 dan met een 737. Maar ik wil het best een keer laten zien, geen enkel probleem.
Sorry maar heb je nu echt zelf niet door dat jij meer op een opa, opgesloten op de zolder met zijn treintje en zijn eigen stop/go-spiegelei en het idee dat er niet meer is, lijkt?
Niemand die je een stroobreed in de weg legt en iederen zo goed als jij, how sad
16MWDOCL (16 main wheels dead on centerline

) that’s it!
Wederom een paar salvo's namecalling in return, maar zeg me nou toch eens waarom ik ongelijk heb...
Supergaaf dat het met die sim wel kan en met FS2004 veel minder. Vind ik ook jammer. Neemt niet weg dat ik vliegtechnisch daarom wel net zo goed kan zijn. Wat ik op dat gebied tekort kom in FS2002/4 ben ik dus ergens anders gaan zoeken. Qua realisme kwamen voor mij dan meteen procedures, planning en zeker ook ATC in aanmerking. In het dagelijks vliegverkeer op welk niveau dan ook ontkom je daar toch ook niet aan.
Precies. Jij zoekt dat extra stukje realisme door ook te focussen op ATC en andere zaken, en ik zoek mijn extra stukje techniek door met andere sims te werken die technisch gebied wat beter in elkaar zitten dan MSFS en ook in MSFS deze zaken zo goed mogelijk te regelen en te verbeteren.

Een paar graden teveel pitch tijdens de kruisvlucht kan meerdere oorzaken hebben dus ook meerdere acties. Als je midden boven de Atlantische Oceaan die pitch wil corrigeren door de weerkaarten te raadplegen, iets gewijzigde route opstellen op een ander flightlevel en dat via sel-cal realiseren vind ik dan best wel overeenkomen met de dagelijkse praktijk van een 747 vliegen.
Sorry, maar als de pitch die in de boeken staat tijdens de kruisvlucht bij een voorgeschreven hoogte, gewicht en snelheid niet overeenkomt met wat ik zie op het scherm dan moet ik mijn weerkaarten maar gaan raadplegen? Wat stel je voor dat ik ermee doe dan? Alles verplaatsen naar de neuskegel van het vliegtuig om het zwaartepunt wat verder naar voren te verplaatsen?
Dat teveel aan pitch komt door een bepaald verschil tussen FS2004 en 2002 waardoor de buiging in een vleugel niet wordt meegenomen in de berekeningen met de FDE. Een FDE die in de eerste plaats is ontworpen voor FS2002 en in 2004 dus een teveel in pitch zal laten zien. Dat is wat er aan de hand is.
Maar je mag best even uitleggen wat het weer hiermee te maken heeft.

Als je 4 uur al te lang vindt. Op je stukjes “JAL514 are you sure you want to fly EHAM-EHRD-EHAM in a Boeing 747” zal je dat inderdaad nooit tegenkomen.
Alleen mis je in mijn ogen wel een groot aspect van goed vliegen in een 747 en kan je niet verkondigen dat je “"moeilijk" vliegtuig van (op dat moment) 250 ton helemaal tot in de puntjes te beheersen en te kennen.”
Juist bij een dergelijk groot vliegtuig krijg je daar meer mee te maken dan een veel kleinere 737 volgens mij.
EHAM-EHRD gaat met een 737 of Fokker 100 nog altijd een stuk makkelijker dan met een 747.

En VATSIM is meer dan de juiste frequentie instellen en als een echte piloot kunnen praten.
Zelf ben ik van FS 5.0 echt bezig en heb alles leren vliegen voordat ik uberhaupt ontdekte dat er in de Cessna een autopilot in zat. Add-ons FMC LNAV/VNAV waren er toen nog niet maar kwam toen ook overal op een goede manier via VOR en NDB.
Wat toevallig, ik ben zelf namelijk ook vanaf FS5 bezig, en heb zelf jarenlangalleen in Cessnaatjes en Learjets gevlogen, en heb ook cross-country leren navigeren door van baken naar baken te vliegen. Toen kocht ik Flighshop en ging ik grotere vliegtuigen vliegen en 747's bouwen. Haal mijn naam maar eens door Google.

Het voordeel daarvan is wel dat ik on-line de gekste opdrachten van de ATC kan opvolgen en via SPY-SPL-ILS27-break off 24 blindelings kan doen en ondertussen vrolijk met de ATC communiceren.
Tsja, en ik niet? Wat is je punt?
De ATC weet al snel wie het vliegtuig/vliegen echt beheerst en de afhandeling is daar ook naar. Geeft alle partijen nog steeds een kick.
Dat is mijn ervaring ook, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je mij nu weer iets voor de voeten gooit dat ik zonder enige moeite van de hand kan wijzen omdat dat gewoon niet is waar ik op doel.
Helaas zijn er tegenwoordig een hoop die een tut. van avsim doorlezen en meteen op vatsim gaan vliegen. Dat merk je online aan alles. Das jammer, maar aan de andere kant zijn er toch al niet zoveel die online vliegen dus hoe meer hoe beter.
Ik probeer iedereen zoveel mogelijk te helpen en de rest die op van hier en vatsim ken zijn precies zo.
Dat was mijn ervaring ook, en dat was tevens de aanleiding om het stukje te schrijven. Dat ben ik dus met je eens.
Anyway, ff een reactie van mij op je vragen wat iemand bezielt om 6-12 uur online te vliegen dus ondermeer. Cold en dark in PIC767 opstarten op KLAX, via ATC vertrekken en je weg naar de NAT-track te vinden om een halve dag daarna vanaf Shannon tot EHAM ATC te hebben. Dat is leuk en je bewijst ejezelf dat je je vliegtuig beheerst.
En in datzelfde tijdbestek 25 keer alle checklists doorlopen, 25 starten, 25 approaches op verschillende velden en banen vliegen en 25 keer landen is dat niet?
Bovendien zeg ik toch ook niet dat ik dat nooit gedaan heb of doe? Ik zeg alleen maar dat ik andere dingen leuker vindt.
Het blijft een lullig iets om het achter een computerscherm te doen, maar voorlopig is het voor beiden zo. Zolang je er een hoop lol aan beleeft ben je goed bezig en ondertussen doen wij dat met de PSS/PMDG/PIC op onze manier ook.
Zeer juist.

Om dan de vergelijking met modeltreintjes te gaan maken en alles een beetje in het belachelijke te trekken vind ik niet zo netjes

Gelukkig ben ik niet de enige.
Maar waarom zijn modeltreintjes belachelijk dan?
Of hebben jullie soms iets tegen modeltreintjes?
<-- DAT IS EEN KNIPOOG! NICHT SCHIESSEN!
Dit lijkt me een mooie post om zowel deze non-discussie als dit topic af te sluiten. Wie opent deel 66?
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!