Hoi allemaal.
Hier zijn de testresultaten zoals ik deze afgelopen dagen ondervonden heb.
Wat mijn bedoeling is geweest met deze test is dat ik het bewijs wil leveren van het nut
van het flashen van een, in mijn geval, Club3d Ati Radeon 9800 Pro 128mb naar een
Ati Radeon 9800 XT 128mb. Getest heb ik met Futuremark 3D Mark 2003 Pro.
Het systeem waarop ik getest heb bezit, globaal, de volgende configuratie:
Mobo: Abit AT7 Max-2
CPU: AMD Athlon XP 2600+ (de FSB 333 Uitvoering)
Mem: 2 x 512 MB DDR PC2700 333Mhz, 1 module uitgerust met heatspreaders met
actieve cooling, 1 module uitgerust met heatspreaders (passieve cooling omdat deze
gekoelt wordt door de module met actieve cooling).
HD: de totale ruimte van alle hd's bij elkaar opgeteld zit op 960GB. De primary master, waar ik me i.v.m. deze test tot wil beperken, is een Samsung 160 GB schijf met 8mb cache en loopt op 7200 rpm.
VGA: Club3d Ati Radeon 9800 Pro 128mb, met Omega drivers gebaseerd op cat 4.10, AGP 8x, VPU Recover uitgeschakeld. Het geheugen dat op m'n kaart zit is Samsung 316
K4D26323RA-GC2a geheugen (voor zover ik weet is dit HET ultime o/c geheugen). De kaart heb ik voorzien van een CoolerMaster Aluminium CPU cooler met een 60mm fan. Op de core heb ik Silver koelpasta gedaan. Op de rams heb ik ramsinks geplakt met thermisch tape, deze opzet heb ik gekozen omdat het volledig omkeerbaar is i.v.m. garantie. Bij de drivers heb ik de nieuwste versie van Radlinker geinstalleerd.
PSU: Antec TruePower 433 Watt dual fan.
PC Kast: Thermaltake Xaser III Aluminium Kast, standaard uitgerust met 7 80mm fans. Zeer goede intake en outtake, voor goede binnentemperatuur.
Het systeem is dus, behalve de vga kaart, (nog) niet ge-o/c'd (alles is standaard). Ik
moet nog bij vermelden dat ik na elke test het systeem gereboot heb!
Originele Radeon 9800 Pro
Allereerst ben ik uitgegaan van een originele radeon 9800 pro kaart, ik heb alleen
al wel de koeling veranderd. De originele snelheid van de kaart is
gpu 378 en mem 337,50. Hiermee heb ik met 3dm03 getest en dit leverde een score
op van 5295 3d marks.
Originele Radeon 9800 Pro @ XT speeds (geen bios flash!)
Hierna getest met de r9800 pro op de xt snelheden (dus geen biosflash nog).
gpu 412 en mem 365, dit leverde een score op van 5647 3d marks.
Hierna heb ik met radlinker de originele bioswaarden weer geladen en na een reboot
met de nieuwste versie van AtiTool gezocht naar de maximale core en mem, dit bleken, met de huidige kooling, voor gpu 450 en voor mem 383,40 te zijn. Deze test heeft me enkele uren lang gekost. Hierna heb ik de maximale waarden voor zowel gpu als mem ingesteld en gereboot. Daarna getest met 3dm03 en alleen in nature test, test 4, kreeg ik witte puntjes in het beekje, dus m’n core stond iets te hoog. De score was 6038 3dmarks. Met radlinker m’n core bijgesteld tot 448, 20 en mem 383,40. Gereboot en weer getest met 3dm03, ditmaal geheel artefactfree, met een score van 6027 3dmarks.
Hierna met radlinker weer de bios defaults geladen en gereboot. Meteen geflashet naar de Gigacube XT bios 128mb. Gpu 412 en mem 365, dit leverde een score op van 5964 3dmarks.
Dit is bewijs 1: met een originele radeon 9800 pro @ xt speeds (no bios flash) 5647 3dmarks, met een radeon 9800 pro @ gigacube xt 128mb bios 5964 3d marks, bij gelijke kloksnelheden voor zowel gpu als mem.
Hierna weer met radlinker de originele bios defaults (van de gigacube xt bios) geladen, gereboot en met atitool weer gezocht naar de maximale waardes voor gpu en mem (met de huidige cooling). Dit waren gpu 445,50 en mem 381,86. Met deze waardes getest, score 6316 3dmarks, alleen had ik helaas slechts enkele witte puntjes in het beekje bij de nature test, game test 4. Dus heb ik m’n core weer iets bijgesteld naar gpu 443,57 en mem 381,86. Getest en score is 6309 3d marks, geheel artefactfee. Ik zeg artefactfree, maar ik neem aan dat iedereen snapt dat de standaard ghosts in de bekende tests aanwezig zijn; dus ghosts in ‘Battle of Proxycon’, Gametest 2, ghosts in ‘Trolls Lair’, gametest 3, ghosts in ‘Ragtroll’ en in gametest 4 ‘Mother Nature’, geheel artefactfree.
Dit is bewijs 2: met een originele radeon 9800 pro @ max gpu 448,20 en max mem 383,40 een score van 6027 3dmarks, met een radeon 9800 pro @ gigacube xt 128mb bios met max gpu 443,57 en max mem 381,86 een score van 6309 3dmarks. Dus hogere scores met een xt bios met lagere kloksnelheden!
Kortom: Om nu een antwoord op de vraag te geven of het echt zinvol is om een Radeon 9800 Pro 128mb kaart over te klokken naar een 9800 xt 128mb kan ik positief antwoorden. Het heeft inderdaad zin. Geen zin heeft het als de gebruiker zelf geen tweaker is of tegen overklokken is o.i.d.
Maar wil je extra performance en je bent in het bezit van een dergelijke kaart, dan kun je dus gratis die snelheid benutten. Ga voorzichtig te werk en test de resultaten.
Met groet,
TheWizzard
PS! Ik ga nog proberen om iets hoger te komen met het geheugen en eventueel, als het nog nut heeft, met de BBA XT bios dezelfde tests doen.
[
Voor 5% gewijzigd door
TheWizzard op 05-02-2004 22:49
]