Verwijderd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 10:39:
[...]
Ben jij nou al aangesloten op XMS analoge televisie en/of heb je de kwaliteit al gezien? Zo te horen niet en dan heb je helaas ook geen recht van spreken over die kwaliteit... Het is XMS zélf die beweert dat hun analoge televisie minstens zo goed is als die van Casema en wij in Soest zijn meer dan capabel om de vergelijking te maken. We hebben in Soest allemaal triple play gekregen wat inhoud dat we zo goed als allemaal van Casema naar XMS analoge televisie zijn overgestapt, logisch dat we dan allemaal heel goed kijken of die bewering van XMS klopt en wat blijkt? Het beeld bevat wat minder analoge ruis maar verder is het aan alle kanten op zijn best héél anders dan het beeld van Casema. Vervormingen, randen weg, ontbrekende kanalen, atmosferische storingen... Verder is het zo dat er nóóit sprake van is geweest dat je voor optimale ontvangst van XMS analoge televisie een andere of modernere televisie nodig zou hebben, sterker nog, mijn Sony breedbeeld is één jaar oud en vertoont de afwijkingen zo mogelijk nog duidelijker dan een wat ouder toestel. Wat betreft de kwaliteit van XMS digitale televisie lijkt het me duidelijk... De huidige analoge kwaliteitsproblemen komen NIET door vervorming op het analoge netwerk maar door ontvangstproblemen bij XMS, dit heeft Denan min of meer toegegeven. Ergo, wanneer ze digitale televisie gaan doorgeven zullen ze HETZELFDE signaal doorgeven, dus met dezelfde problemen. Waarom denk je dat ze digitale televisie zo lang uitstellen? Om eerst hun problemen aan de ontvangstkant op te lossen, vóórdat ze dit signaal digitaal gaan distribueren. Kun je zelf verzinnen, 1 +1 = nog steeds twee. Dus, in Soest en nu ook elders zijn er wel degelijk klachten over analoge televisie van XMS, ik zou zeggen kijk zelf eens een tijdje naar alle kanalen en vergelijk ze met je huidige signaal. Mijn oude Casema signaal is toch écht mooier...
Nee ik ben niet aangsloten op XMSNet en zal ook alleen hun internet afnemen zodra het zover is, ik heb immers satelliet. Waarom? Omdat UPC hier in Nijmegen continu sneeuw en ruis over allerlei zenders had. Ik ken de frustraties omtrent slechte ontvangst dan ook maar al te best.
Het probleem van slechte ontvangst wil ik dan ook niets aan af doen en daar kan ik niet over oordelen. Waar ik hierboven op reageer is dat langerekte hoofden (anamorphische uitzendingen) geen storing zijn maar het simpele gevolg van technische voortgang.
Als het beeld slecht is, dan moet daar wat aan gedaan worden, helemaal mee eens. Ook onacceptabel.
PAL tv zoals we dat kennen is een techniek die sterk verouderd is. Het systeem was prima in de tijd dat we nog Nederland1 en 2 hadden en als je in de omgeving woonde van de grens, kon je nog duitsland en belgië ontvangen.
Nu hebben we echter zo'n 30 kanalen op tv. Is prima, en mag ook veel meer worden. Alleen niet met de oude techniek. We willen meer, we willen het beter en dan zo goedkoop mogelijk.. ik ben daar geen uitzondering op.
Je kunt nou eenmaal niet vast blijven houden aan een techniek die niet meer voldoet aan de huidige kwaliteitseisen.
Als we steeds blijven hameren op het vasthouden aan het oude, komt er nooit vooruitgang. En daarom reageer ik enigzins fel op het verhaal met lang gerekte hoofden.
Ik vraag me af trouwens wat die afwijkingen zijn die je sony tv duidelijk laat zien? Ik zie heel vaak mensen met breedbeeldtv's die vervolgens de tv toch nog met balken hebben boven en onder omdat hij op de verkeerde stand staat.... ik zeg niet dat jij dat ook hebt.. maar als dat het geval is... dan ligt dat niet aan de TV of aan XMSNet... maar aan de gebruiker.
Het kan natuurlijk zijn dat XMSNet een verkeerde overscan heeft in gesteld waardoor inderdaad randen van het beeld wegvallen. (bij testbeeld zie je vaak aan de zijkant nog wit met zwarte blokjes en die zijn bij oude tv's niet zichtbaar omdat die buiten het beeld worden geprojecteerd). Het kan ook zijn dat de tv niet goed staat ingesteld wat betreft deze overscan..
Ik heb zelf een JVC (nooit kopen overigens) en die heb ik mbv een servicemenu afgesteld zodat ook het maximale beeld zichtbaar is.
Tjah en als XMSNet dat niet doorgeeft... dan is dat natuurlijk niet goed.
Enfin, dat staat los van het langgerekte hoofden verhaal.
Als de ontvangst niet goed is van XMSNet moeten ze daar wat aan doen. Ik kan me voorstellen dat met de voltooiing van het netwerk, het mogelijk is om een centrale goede ontvangstéénheid op te stellen met goede kwaliteit beelden. Deze kan dan voor heel Nederland gebruikt worden waar het XMSNet betreft. Mogelijk dat dit zo gepland is voor de toekomst en dat dit nu nog niet mogelijk is omdat het netwerk nog niet af is?
In dat geval vind ik... dat wanneer ze de zelfde kwaliteit beloven als casema (dom om je dienst te vergelijken met een concurrent als je het niet waar kan maken) dat ze dat ook na moeten komen en zoniet... dan daar een financiële compensatie tegenover mogen zetten.
Als ze hier de zelfde kwaliteit beloven als UPC, dan weet ik in ieder geval dat ik zeker nooit tv zou willen van XMS Net :-)