Wat mij betreft hoef je jullie produkt niet te verdedigen, goede informatie is al genoeg. Maar je moet "ons" standpunt ook proberen te begrijpen. Toen ik voor het eerst hoorde over glasvezel voor alle Portaal abonnees was ik zeer verheugd. Eindelijk zouden we een grote stap voorwaarts maken op technologisch gebied en konden we al die "oude" bedrijven achter ons laten. Veel mensen waren en zijn nog steeds sceptisch maar de echte die-hards zoals ik zijn meteen "mee" gegaan. Na de eerste beloften van Portaal kwam de eerste "teleurstelling" tijdens de bewonersvergadering toen bleek dat er nog veel niet geregeld was en andere dingen gewoon niet klopten. Desondanks ben ik de glasvezel trouw gebleven en na weken van gerommel in en om de woning ("meneer, natuurlijk is alles klaar vóórdat u op vakantie gaat"... dus niet) werkt het meeste nu naar behoren. Alleen digitale televisie is er nog steeds niet en dit was voor mij toch een belangrijke reden om "om" te gaan. Ondertussen ging Casema, ook niet gek, het offensief aan met glasvezel, te beginnen in Soest, zodat de huidige situatie nu is dat alle mensen om mij heen die geen glasvezel konden of wilden nemen nu triple play of alleen digitale televisie hebben met tig kanalen terwijl wij nog stoeien met de "klassieke" analoge kanalen. Bij tijd en wijlen mis ik mijn goede oude KPN met z'n Tele2 en Bel1649 mogelijkheden, Wanadoo ADSL met zijn regelmatige snelheidsverhogingen en Casema met z'n aantrekkelijke digitale televisiepaketten wel eens, is dat zo gek? Klanten zoals ik willen niets liever dan dat XMS uit gaat pakken met alle mogelijkheden die glasvezel biedt maar ons geduld wordt gewoon behoorlijk op de proef gesteld. Ikzelf zou al tevreden zijn wanneer XMS eens op voorhand en met duidelijke omschrijvingen zijn klanten zou laten weten wat er allemaal op stapel staat zodat we tenminste iets hebben om naar uit te kijken in plaats van jaloers te zijn op onze sceptische buren die nu wel met meer dan honderd digitale televisiekanalen van Casema zitten te gniffelen om "onze" glasvezel.denan schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 09:28:
[...]
Ik zit hier niet om ons produkt te verdedigen
In het begin is het project inderdaad tegen veel zaken aangelopen die niet voorzien waren. Hierdoor ontstonden vertragingen en ook af en toe verwarring over de exacte inhoud van het Glasvezel project. Om dit te voorkomen zijn veel projecten en diensten uiteindelijk bij ons ondergebracht. Hierdoor ontstond 1 bedrijf met 1 boodschap. Door deze verandering lopen op dit moment de projecten op schema en zijn de problemen tot een minimum beperkt. Ook geeft ons dit meer vrijheid voor bijvoorbeeld research naar de digitale televisiedient.Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2005 @ 23:29:
[...]
Wat mij betreft hoef je jullie produkt niet te verdedigen, goede informatie is al genoeg. Maar je moet "ons" standpunt ook proberen te begrijpen. Toen ik voor het eerst hoorde over glasvezel voor alle Portaal abonnees was ik zeer verheugd. Eindelijk zouden we een grote stap voorwaarts maken op technologisch gebied en konden we al die "oude" bedrijven achter ons laten. Veel mensen waren en zijn nog steeds sceptisch maar de echte die-hards zoals ik zijn meteen "mee" gegaan. Na de eerste beloften van Portaal kwam de eerste "teleurstelling" tijdens de bewonersvergadering toen bleek dat er nog veel niet geregeld was en andere dingen gewoon niet klopten. Desondanks ben ik de glasvezel trouw gebleven en na weken van gerommel in en om de woning ("meneer, natuurlijk is alles klaar vóórdat u op vakantie gaat"... dus niet) werkt het meeste nu naar behoren. Alleen digitale televisie is er nog steeds niet en dit was voor mij toch een belangrijke reden om "om" te gaan. Ondertussen ging Casema, ook niet gek, het offensief aan met glasvezel, te beginnen in Soest, zodat de huidige situatie nu is dat alle mensen om mij heen die geen glasvezel konden of wilden nemen nu triple play of alleen digitale televisie hebben met tig kanalen terwijl wij nog stoeien met de "klassieke" analoge kanalen. Bij tijd en wijlen mis ik mijn goede oude KPN met z'n Tele2 en Bel1649 mogelijkheden, Wanadoo ADSL met zijn regelmatige snelheidsverhogingen en Casema met z'n aantrekkelijke digitale televisiepaketten wel eens, is dat zo gek? Klanten zoals ik willen niets liever dan dat XMS uit gaat pakken met alle mogelijkheden die glasvezel biedt maar ons geduld wordt gewoon behoorlijk op de proef gesteld. Ikzelf zou al tevreden zijn wanneer XMS eens op voorhand en met duidelijke omschrijvingen zijn klanten zou laten weten wat er allemaal op stapel staat zodat we tenminste iets hebben om naar uit te kijken in plaats van jaloers te zijn op onze sceptische buren die nu wel met meer dan honderd digitale televisiekanalen van Casema zitten te gniffelen om "onze" glasvezel.
InterNLnet is een partij met jarenlange ervaring op de zakelijke en consumentenmarkt (en wij zijn ook meerdere keren als beste servicedesk/supportafdeling van nederland verkozen door de consumentengids). Juist deze ervaring zorgt ervoor dat wij snel op de problemen in kunnen springen die ontstaan bij de start van een nieuw project.
Natuurlijk zullen er altijd zaken zijn die (onverhoopt) mis kunnen gaan, maar wij trachten door middel van een flexibele, klantgerichte aanpak deze zo snel mogelijk op te lossen.
Tot zover onze bedrijfsinsteek.
Andere punten:
Wannadoo
Natuurlijk is wanadoo leuk met zijn vele snelheidsverhogingen, maar een verhoging van 2.3 naar 3mbit is natuurlijk niets in vergelijking met 10Mbit symetrisch internet. Wat wij nu leveren is het basispakket zoals afgesproken met Portaal. Zodra wij hogere snelheden mogen leveren zullen ook bestaande lijnen geupgrade kunnen worden. Als blijkt dat er nog voldoende bandbreedte over is om de basislijnen ook te upgraden zal dit waarschijnlijk ook gebeuren.
Tele2
KPN is verplicht het netwerk open te stellen omdat het een door de overheid aangelegd netwerk is.
'Carrier Pre Select' is de manier waarvoor de OPTA heeft gekozen; dit is een specifieke koper-telecom techniek. Hiervan maken diensten als tele2 en bel123 gebruik.
Het GNEM glasvezelnetwerk is in principe een open netwerk, dus andere telefonieproviders zullen hier op termijn worden toegelaten. Zodra wij de mogelijkheid hebben om deze carrierpreselects toe te laten zullen wij deze ook aanbieden.
Casema
Kabel is en blijft een techniek die puur gemaakt is voor downspeed. Bij de upsnelheid zijn er gewoon fysieke grenzen waar kabel aan vast zit. Zelfs al adverteren veel kabelproviders met 4-8Mbit up, in de praktijk is dit niet te halen. Kabel is namelijk gebasseerd op een burst-techniek. Het uploaden is te vergelijken een sluis in een kanaal. Het water dat door het kanaal stroomt is de downspeed. Om de zoveel tijd gaat de sluis even dicht en kunnen mensen even uploaden. Dit is de "burst" in het verkeer.
4Mbit is dus niet continu 4Mbit.
Aan de andere kant zijn er ook de beperkingen in de downsnelheid. Zoals ik al eerder vermelde neemt een digitaal televisiesignaal ook bandbreedte in beslag. Deze zal van de totale downstream afgetrokken worden. een 12Mbit casema abonnement zal dus trager worden op het moment dat er TV gekeken word. (behalve als men het signaal bovenop het abonnement laat staan)
Digitale televisie
Wij zijn ons terdege bewust van de vraag naar digitale televisie op ons netwerk. Om aan deze vraag te voldoen zouden wij natuurlijk gewoon een reeks schotels kunnen plaatsen en alle signalen doorgeven op ons netwerk naar settop-boxen. Wat wij echter willen is dat de digitale televisie dienst meer wordt dan een berg extra tv-zenders. Het moet mooi, snel en flitsend worden
Juist om deze reden zijn wij de digitale dienst volledig aan het uitwerken voordat wij deze zullen introduceren. Dit natuurlijk ook om eventuele opstartproblemen te voorkomen bij de nieuwe dienst. (versatel?)
Glas is voor een digitale dienst een prachtig medium met veel meer mogelijkheden dan kabel/adsl. En gezien de marketingcampagnes van Casema en UPC zijn zij zich hier wel degelijk van bewust. Het is nu aan XMS om deze mogelijkheden volledig uit te werken en als compleet produkt aan te bieden.
[ Voor 7% gewijzigd door denan op 30-11-2005 16:23 ]
Denan heeft een mooi verhaal verteld over de verschillen tussen glas/ADSL e.d.
Op zich wel juist maar de vraag is nog steeds heeft men wel behoefte aan een symmetrische lijn? Een 10 Mbps upload is helemaal niet nodig, noem mij maar eens één toepassing (legaal!) waarbij je een dergelijke hoge upload nodig hebt?
Natuurlijk zit de kracht van glas in de overige diensten die geleverd kunnen worden zoals (goede kwaliteit) digitale TV. Er zit verschil tussen digitaal en digitaal, het ene digitale TV signaal is het andere niet, neem maar eens een voorbeeld aan Digitenne. Dat is niks.
Een dergelijke kwaliteit wil niet echt niet via je glasvezel. Het moet minimaal de kwaliteit hebben wat ook via satelliet geleverd kan worden en dan ook nog met digitaal geluid bij voorkeur 5.1 of DTS als die uitgezonden wordt via een TV programma.
Uiteindelijk geloof ik wel dat het project zal slagen maar het is net als met zoveel nieuwe projecten, het komt langzaam van de grond. Daar zijn vast goede redenen voor maar als je vanaf het begin voorgespiegeld krijgt dat je een compleet pakket kan krijgen wil je het ook hebben.
Als je verwachtingen schept moet je dit kunnen waarmaken.
Een ander nadeel van glas is dat het kleinschalig blijft. Hoewel half Nederland vol ligt met glaskabel heeft men "vergeten" dat er ook nog een lijntje naar het huis van de eindgebruiker moet. Gewoon omdat het teveel kost.
Er zal dus mondjesmaat overgegaan worden naar glas tenzij KPN het op zn heupen krijgen om sneller glas uit te rollen. De plannen zijn er wel om kleine wijkcentrales met glas te voorzien zodat de afstand tot de eindgebruiker erg gering is. Dat laatste stukje kan dan nog met koper.
Ook daarmee zijn nog zeer hoge snelheden te halen als de lengte maar niet te lang wordt.
Op zich wel juist maar de vraag is nog steeds heeft men wel behoefte aan een symmetrische lijn? Een 10 Mbps upload is helemaal niet nodig, noem mij maar eens één toepassing (legaal!) waarbij je een dergelijke hoge upload nodig hebt?
Natuurlijk zit de kracht van glas in de overige diensten die geleverd kunnen worden zoals (goede kwaliteit) digitale TV. Er zit verschil tussen digitaal en digitaal, het ene digitale TV signaal is het andere niet, neem maar eens een voorbeeld aan Digitenne. Dat is niks.
Een dergelijke kwaliteit wil niet echt niet via je glasvezel. Het moet minimaal de kwaliteit hebben wat ook via satelliet geleverd kan worden en dan ook nog met digitaal geluid bij voorkeur 5.1 of DTS als die uitgezonden wordt via een TV programma.
Uiteindelijk geloof ik wel dat het project zal slagen maar het is net als met zoveel nieuwe projecten, het komt langzaam van de grond. Daar zijn vast goede redenen voor maar als je vanaf het begin voorgespiegeld krijgt dat je een compleet pakket kan krijgen wil je het ook hebben.
Een ander nadeel van glas is dat het kleinschalig blijft. Hoewel half Nederland vol ligt met glaskabel heeft men "vergeten" dat er ook nog een lijntje naar het huis van de eindgebruiker moet. Gewoon omdat het teveel kost.
Er zal dus mondjesmaat overgegaan worden naar glas tenzij KPN het op zn heupen krijgen om sneller glas uit te rollen. De plannen zijn er wel om kleine wijkcentrales met glas te voorzien zodat de afstand tot de eindgebruiker erg gering is. Dat laatste stukje kan dan nog met koper.
Ook daarmee zijn nog zeer hoge snelheden te halen als de lengte maar niet te lang wordt.
Verwijderd
Beste Denan,
Hierbij ben je van harte uitgenodigd om eens een uurtje TV bij mij te komen kijken, dan kun je zien dat er wel meer aan mankeert dan alleen een slecht signaal op België 1 en 2 en de regionale zender van Amersfoort. Je adviseert mij om de klachten door te mailen aan ene Martijn Sanders. Mijn klachten heb ik van af 21-06-2005 op verschillende mannieren kenbaar gemaakt, per telefoon (helpdesk), per e-mail (support@xtramediaservices.nl) en schriftelijk (aan XMS) in Nijmegen). Mijn laatste brief met klachten heb ik op 22-11-2005 aan hen gestuurd ik wacht nog op antwoord.
Hierbij ben je van harte uitgenodigd om eens een uurtje TV bij mij te komen kijken, dan kun je zien dat er wel meer aan mankeert dan alleen een slecht signaal op België 1 en 2 en de regionale zender van Amersfoort. Je adviseert mij om de klachten door te mailen aan ene Martijn Sanders. Mijn klachten heb ik van af 21-06-2005 op verschillende mannieren kenbaar gemaakt, per telefoon (helpdesk), per e-mail (support@xtramediaservices.nl) en schriftelijk (aan XMS) in Nijmegen). Mijn laatste brief met klachten heb ik op 22-11-2005 aan hen gestuurd ik wacht nog op antwoord.
Verwijderd
Denan, ik ben blij dat je bereid blijft om ons van informatie te voorzien en dat je alvast een tip van de sluier hebt opgelicht omtrent toekomstige ontwikkelingen bij XMS. Met internet ben ik erg tevreden, natuurlijk is een 10Mb verbinding prachtig en ik haal soms snelheden van 1,75 MB per seconde, heerlijk. Telefonie is ook goed, dat wij bellen naar mobiele nummers in Thailand is ons probleem dat ik aardig opgelost heb door SkypeOut te gebruiken (5 c/min naar Bangkok) en digitale televisie komt er aan dus wachten we daar gewoon op. Maar ik heb nog wel een vraag: hoewel er sprake is van een 10Mb up/down verbinding (tien mega-bit) wat neerkomt op zo'n 1,5 MB (mega-byte) per seconde heb ik nog nooit dezelfde snelheid gehaald als down-stream. Wanneer ik vanaf mijn werk iets download vanaf mijn computer thuis (dus up-load) kom ik niet verder dan zo'n 350kB per seconde. Hoe zit dat nu precies?
Om even wat duidelijkheid te scheppen: Martijn Sanders=Denan.Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2005 @ 07:15:
Beste Denan,
Als de brief op de 22e verstuurd is zou hij op mijn buro moeten liggen. Onder welke naam is hij verstuurd? Verder raad ik je nog steeds aan om de eventuele tv klachten per email aan mij te sturen. (support@xtramediaservices.nl). Zoals eerder aangegeven hierbij wel de volgende gegevens vermelden:
Tijd
Soort storing
Duur van de storing
Herhaling (vaker op 1 avond?)
Als er nog problemen zijn willen wij deze natuurlijk zo snel mogelijk oplossen. Er zijn een aantal klanten van ons in Soest/Soesterberg die ons direct bellen/emailen zodra er iets misgaat op de tv (behalve belgie 1,2 en tv amersfoort) maar sinds de hardware update schijnen deze mensen minder problemen te hebben.
Het kan natuurlijk altijd zijn dat je probleem lokaal is (een probleem met de kabels in het CPS?) maar als het een generiek probleem is is het des te belangrijker dat wij precies weten hoe en wat.
Wat veel mensen vergeten is dat de meeste diensten en toepassingen erg veel bandbreedte downstream gebruiken. Voor veel van deze diensten is er echter ook een deel upstream verbruik.HoppyF schreef op woensdag 30 november 2005 @ 23:25:
Denan heeft een mooi verhaal verteld over de verschillen tussen glas/ADSL e.d.
Een ander voorbeeld zijn natuurlijk de illigale toepassingen.
Wat mijn grootste punt echter was, was het feit dat bij een adsl/kabel verbinding het digi tv/telefonie signaal van de totale bandbreedte afgaat. Bij glas/kabel is deze afname duidelijk te merken. Bij glasvezel echter niet. Het valt buiten de 10/50/100Mbit bandbreedte die voor de computer gereserveerd is.
Over de uitrol van het glasvezelnetwerk:
Zoals op de website www.xmsnet.nl onder het kopje 'nieuws' te zien is zijn wij op veel meer locaties bezig. De dekking van ons netwerk zal dus vanaf feb. 2006 snel groeien. Ook zullen er waarschijnlijk mogelijkheden zijn voor niet-woningcorporatie bewoners om op ons netwerk aangesloten te worden. Hoe en wat (en of) dit gaat werken zal binnenkort bekend zijn.
Verwijderd
Als je de posts goed leest was dit al helder.denan schreef op donderdag 01 december 2005 @ 22:56:
Om even wat duidelijkheid te scheppen: Martijn Sanders=Denan.
quote:Denan
Bij deze dus het verzoek om, in het geval van wegvallend beeld oid, een email te sturen naar support@xtramediaservices.nl t.a.v. Martijn Sanders. Hij zal dan bij mij uitkomen en ik zal het dan oppakken met onze technische dienst.
Net als bij hpsmalle heb ik ook geen problemen met de internet verbinding. Zo nu en dan merk ik echter wel dat er een nieuw IP adres toegewezen wordt, ondanks het feit dat mijn router ten alle tijden aanstaat en verbonden is met de CPS. Maar goed we hebben (nog) een DHCP IP.
Wat ik wel hoop is dat XMS bij de introductie van digiTV de klanten in Soest en Soesterberg wat tegemoet komt met wat "extra's" voor alle ongemakken die de afgelopen tijd hebben gespeeld (en nog spelen)
Verwijderd
Dit gebeurt dus steeds bij werkzaamheden en stroomuitval. Ik kan van buiten precies zien wanneer m'n machine weer eens een spanningspiek te verduren heeft gehad want dan ligt m'n website er uit. Ik hoop dat die vaste IP-adressen zo snel mogelijk worden verstrekt want het is een beetje een crime zo. Je eigen webserver draaien is volgens mij ook precies de geëigende toepassing voor die hoge upload, alleen heb ik nog geen computer gevonden waar ik mijn werkelijke upload-snelheid kan testen. Wat betreft eventuele internet-snelheidsverhogingen, ik zou er geen bezwaar tegen hebben wanneer de snelheid b.v. naar 15Mb/s zou gaan, echter er zijn nu al nauwelijks sites en/of tijdstippen waarop de maximum snelheid wordt gehaald (1,75MB/s) dus XMS, concentreer je eerst maar op dat vaste IP-adres en digitale televisie...Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 13:30:
[...]
Zo nu en dan merk ik echter wel dat er een nieuw IP adres toegewezen wordt, ondanks het feit dat mijn router ten alle tijden aanstaat en verbonden is met de CPS. Maar goed we hebben (nog) een DHCP IP
Het is inderdaad juist dat de ADSL(2+) bandbreedte gebruikt moet worden door zowel telefoon/TV/internet. Je kunt hier niet een stuk van reserveren omdat de bandbreedte nu eenmaal beperkt is. Dat is een technische beperking die glas niet heeft.denan schreef op donderdag 01 december 2005 @ 23:02:
[...]
Wat veel mensen vergeten is dat de meeste diensten en toepassingen erg veel bandbreedte downstream gebruiken. Voor veel van deze diensten is er echter ook een deel upstream verbruik.
Een ander voorbeeld zijn natuurlijk de illigale toepassingen.
Wat mijn grootste punt echter was, was het feit dat bij een adsl/kabel verbinding het digi tv/telefonie signaal van de totale bandbreedte afgaat. Bij glas/kabel is deze afname duidelijk te merken. Bij glasvezel echter niet. Het valt buiten de 10/50/100Mbit bandbreedte die voor de computer gereserveerd is.
Over de uitrol van het glasvezelnetwerk:
Zoals op de website www.xmsnet.nl onder het kopje 'nieuws' te zien is zijn wij op veel meer locaties bezig. De dekking van ons netwerk zal dus vanaf feb. 2006 snel groeien. Ook zullen er waarschijnlijk mogelijkheden zijn voor niet-woningcorporatie bewoners om op ons netwerk aangesloten te worden. Hoe en wat (en of) dit gaat werken zal binnenkort bekend zijn.
Voor het telefonie deel is dit minder belangrijk omdat het stukje telefonie zo weinig inneemt dat je dit niet zult merken. Digitale TV via ADSL neemt wel een groot deel van de bandbreedte weg dus dat zul je merken als je tegelijk op internet wilt downloaden o.i.d.
Via glas kun je gewoon 10 Mbits garanderen omdat je ook geen last hebt van lange verbindingen naar een telefooncentrale. Dat is dus een voordeel.
De hoge symmetrische upload is ook prima, maar zoals gezegd zal het gros van de gebruikers dit niet benutten.
Een eigen server draaien zou kunnen maar als je toch wilt hosten kun je dit voordeliger via een hosting provider doen vanuit een data center en niet vanaf huis.
Voor de hobbyist is het wel leuk om er wat mee te spelen.
De uitrol van glas zal naar mijn mening nog erg lang gaan duren als je het over heel Nederland bekijkt. Ik denk dat een dekking zoals die nu geldt voor kabel + ADSL bij lange na niet gehaald zal worden. Het zal vast nog jaren duren.
Uiteindelijk ga we daar wel naar toe omdat we dan van die technische beperkingen af zijn. Het is dan hooguit een kwestie wat je voor een snelheid X verbinding per maand wilt uitgegeven want daar hangt wel een prijskaartje aan.
Ook voor digitale TV via glas, in het bijzonder HDTV ligt een gouden toekomst, pas dan kun je optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van glas.
Verwijderd
Toevallig van de week op deze tijdstippen;Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 19:05:
Dit gebeurt dus steeds bij werkzaamheden en stroomuitval. Ik kan van buiten precies zien wanneer m'n machine weer eens een spanningspiek te verduren heeft gehad want dan ligt m'n website er uit.
Sun Nov 27 18:32:59 2005 -192.168.2.2 login
Sun Nov 27 18:47:40 2005 -WAN DHCP Client Connected IP 82.215.38.???
Sun Nov 27 19:03:41 2005 -192.168.2.2 logout
Sun Nov 27 19:03:49 2005 -192.168.2.2 login
Sun Nov 27 19:03:58 2005 -WAN DHCP Client Connected IP 82.215.38.???
Lijkt mij niet dat XMS op zondag werkzaamheden heeft uitgevoerd en er is bij mij geen spanningsonderbreking geweest.
Mischien is de snelheid onderling wel sneller, direct van jouw IP naar mijn IP bijvoorbeeld. Of gaat dat weer via de server van InterNL?Ik hoop dat die vaste IP-adressen zo snel mogelijk worden verstrekt want het is een beetje een crime zo. Je eigen webserver draaien is volgens mij ook precies de geëigende toepassing voor die hoge upload, alleen heb ik nog geen computer gevonden waar ik mijn werkelijke upload-snelheid kan testen. Wat betreft eventuele internet-snelheidsverhogingen, ik zou er geen bezwaar tegen hebben wanneer de snelheid b.v. naar 15Mb/s zou gaan, echter er zijn nu al nauwelijks sites en/of tijdstippen waarop de maximum snelheid wordt gehaald (1,75MB/s) dus XMS, concentreer je eerst maar op dat vaste IP-adres en digitale televisie...
Dat weet denan vast wel...........
Wat betreft de voordelen van een hoge upload snelheid, hier een paar:
- Verstuur de 5 megapixel vakantie foto's eens per e-mail.
- Zet een IP camera neer, en gebruik als babyfoon.
- Internet bellen met Skype zonder echo.
- Draai je eigen game server.
- Data transfer (stuur even die film van pakjesavond naar iemand die er ook was - Sinterklaas-)
- Thuiswerken (je haalt gegevens op van de server op het werk, wijzigt die, en stuurt terug).
- Video bellen, doktersonderzoek via beeld.
- Eigen TV zender via internet draaien wat ook aan te zien is op een echte TV (2 MB per streaming zender, 8 MB voor HDTV kwaliteit).
Je kunt het vergelijken met 100 KM per uur naar je werk rijden, en met 10 KM per uur terug. In beide gevallen kom je er wel, alleen de tijd dat je bezig bent is verschillend.
Maar het belangrijkste voordeel van deze nieuwe technieken met de hogere snelheden, is dat je ze zult gaan gebruiken. In 1995 zat je nog te internetten met een 14k4 modempje. In 2000 kwamen kabel en ADSL en nu in 2005 glasvezel.Ben benieuwd wat 2010 brengt...
Wat betreft de uitrol, gaat sneller dan je kunt verwachten. GNEM doet komend jaar in ieder geval 20.000 extra woningen, maar ook bijvoorbeeld gemeentes zijn bezig hun gemeente op glas te krijgen. KPN is bezig met een 'deltaplan glasvezel' om hun hoofdnet te verglazen. En waarom, we zitten aan de maximale capaciteit met koper. Iedereen bij mij in de buurt heeft signaal versterkers nodig voor hun TV beeld van Casema, Op moment dat je meer dan 2,5 KM bij een telefooncentrale vandaan woont is je ADSL of VDSL signaal al snelheid aan het verliezen. En om nu te zeggen dat je het voor de kosten moet laten?
- Data transfer (stuur even die film van pakjesavond naar iemand die er ook was - Sinterklaas-)
- Thuiswerken (je haalt gegevens op van de server op het werk, wijzigt die, en stuurt terug).
- Eigen TV zender via internet draaien wat ook aan te zien is op een echte TV (2 MB per streaming zender, 8 MB voor HDTV kwaliteit).
Je kunt het vergelijken met 100 KM per uur naar je werk rijden, en met 10 KM per uur terug. In beide gevallen kom je er wel, alleen de tijd dat je bezig bent is verschillend.
Maar het belangrijkste voordeel van deze nieuwe technieken met de hogere snelheden, is dat je ze zult gaan gebruiken. In 1995 zat je nog te internetten met een 14k4 modempje. In 2000 kwamen kabel en ADSL en nu in 2005 glasvezel.Ben benieuwd wat 2010 brengt...
Wat betreft de uitrol, gaat sneller dan je kunt verwachten. GNEM doet komend jaar in ieder geval 20.000 extra woningen, maar ook bijvoorbeeld gemeentes zijn bezig hun gemeente op glas te krijgen. KPN is bezig met een 'deltaplan glasvezel' om hun hoofdnet te verglazen. En waarom, we zitten aan de maximale capaciteit met koper. Iedereen bij mij in de buurt heeft signaal versterkers nodig voor hun TV beeld van Casema, Op moment dat je meer dan 2,5 KM bij een telefooncentrale vandaan woont is je ADSL of VDSL signaal al snelheid aan het verliezen. En om nu te zeggen dat je het voor de kosten moet laten?
- foto's? geen probleem die verstuur ik met mijn 1 Mbits ook primaswhnld schreef op zondag 04 december 2005 @ 18:44:
Wat betreft de voordelen van een hoge upload snelheid, hier een paar:
- IP camera? dat klopt daar heb je VEEL bandbreedte voor nodig voor een behoorlijk beeld
- internet bellen? geen grote upload voor nodig
- Game server? upload is ook niet belangrijk, de ping/latency echter wel en die wordt over het algemeen niet gehaald bij een thuisserver. Ook niet via glas naar mijn weten.
- data transfer, tjsa ligt aan de hoeveelheid he!
- Thuiswerken? doe ik al jaren, gaat prima met mn 1 Mbits upload
- video bellen? ja zou handig kunnen zijn een grote upload, maar wie aan de andere kant heeft ook zo'n leuke glasvezel verbinding?
- Eigen TV zender? zou kunnen maar ik denk dat je dan een probleem krijgt met auteursrechten e.d.
Ik zie ook wel voordelen in een hoge upload zeker als het niet meer kost, maar de uitrol is naar mijn mening nog te beperkt. Ook 20.000 woningen is niet veel t.o.v. het aantal ADSL/kabel gebruikers. Er zal dus flink geinvesteerd moeten worden in glas naar het huisadres.
De afstand van ca 2-2,5 km is inderdaad een flinke beperking van ADSL. Dit geldt niet voor glas, maar de kosten om glas te trekken naar wat meer afgelegen gebieden zijn helaas zeer hoog.
Kwestie van centjes dus zoals zovaak.
Nietemin zie ik ook wel toekomst voor glas maar nog niet grootschalig op korte termijn.
Toch krijgen wij in Vathorst een eigen wijk TV zender. www.vathorst.fm is al actief, www.vathorst.tv gaat volgen. Lokale gezondheidscentrum gaat bijvoorbeeld ook bewegingsprogramma's uitzenden.
En ik ben systeem/netwerkbeheerder, en ik kan je wel vertellen dat als ik op kantoor het netwerk van 100 naar 10 MB (full duplex, dus zelfde up als download) breng, de gebruikers dat merken, en klagen (is namelijk onlangs gebeurd na een storing, nieuwe switch stond verkeerd afgesteld). Een thuiswerkplek met 1 MB upload zal ook wel werken, alleen het duurt wat langer. Zelfde geld voor foto's versturen. Tuurlijk kun je 10 mailtjes van 5 MB met foto's versturen, en dan vervolgens naar bed gaan, maar het is net zo prettig om binnen een paar minuten de PC uit te kunnen zetten. Scheelt erg veel stroomverbruik. 10 MB upload is luxe. Je kunt eromheen. Maar als je het hebt.... 10 jaar terug had bijna niemand een GSM, nu bijna iedereen.
Wat betreft de lag op glasvezel, die is erg laag, 1 a 2 ms. Tevens kun je de packet size tweaken om nog meer voordeel eruit te halen bij gamen.
Oh ja, en de aanlegkosten van glasvezel zijn hoog. De onderhoudskosten erg laag. KPN gaat over op glasvezel, en kan daardoor 2/3 van het personeelsbestand afslanken.
Voor Vathorst was de berekening, 150 Euro aanleg plus 3 jaar 50 Euro per maand voor 650 huishoudens, en de investering in de glasvezel is eruit...
En ik ben systeem/netwerkbeheerder, en ik kan je wel vertellen dat als ik op kantoor het netwerk van 100 naar 10 MB (full duplex, dus zelfde up als download) breng, de gebruikers dat merken, en klagen (is namelijk onlangs gebeurd na een storing, nieuwe switch stond verkeerd afgesteld). Een thuiswerkplek met 1 MB upload zal ook wel werken, alleen het duurt wat langer. Zelfde geld voor foto's versturen. Tuurlijk kun je 10 mailtjes van 5 MB met foto's versturen, en dan vervolgens naar bed gaan, maar het is net zo prettig om binnen een paar minuten de PC uit te kunnen zetten. Scheelt erg veel stroomverbruik. 10 MB upload is luxe. Je kunt eromheen. Maar als je het hebt.... 10 jaar terug had bijna niemand een GSM, nu bijna iedereen.
Wat betreft de lag op glasvezel, die is erg laag, 1 a 2 ms. Tevens kun je de packet size tweaken om nog meer voordeel eruit te halen bij gamen.
Oh ja, en de aanlegkosten van glasvezel zijn hoog. De onderhoudskosten erg laag. KPN gaat over op glasvezel, en kan daardoor 2/3 van het personeelsbestand afslanken.
Voor Vathorst was de berekening, 150 Euro aanleg plus 3 jaar 50 Euro per maand voor 650 huishoudens, en de investering in de glasvezel is eruit...
[ Voor 14% gewijzigd door swhnld op 05-12-2005 00:13 ]
Dit kan met heel veel factoren te maken hebben. Test het anders eens naar onze FTP servers. Uit onderlinge tests bij mensen uit soest/soesterberg blijkt dat zij tussen de 10 a 17Mbit zitten bij uploads/downloads.Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2005 @ 21:36:
Denan, ik ben blij dat je bereid blijft om ons van informatie te voorzien en dat je alvast een tip van de sluier hebt opgelicht omtrent toekomstige ontwikkelingen bij XMS. Met internet ben ik erg tevreden, natuurlijk is een 10Mb verbinding prachtig en ik haal soms snelheden van 1,75 MB per seconde, heerlijk. Telefonie is ook goed, dat wij bellen naar mobiele nummers in Thailand is ons probleem dat ik aardig opgelost heb door SkypeOut te gebruiken (5 c/min naar Bangkok) en digitale televisie komt er aan dus wachten we daar gewoon op. Maar ik heb nog wel een vraag: hoewel er sprake is van een 10Mb up/down verbinding (tien mega-bit) wat neerkomt op zo'n 1,5 MB (mega-byte) per seconde heb ik nog nooit dezelfde snelheid gehaald als down-stream. Wanneer ik vanaf mijn werk iets download vanaf mijn computer thuis (dus up-load) kom ik niet verder dan zo'n 350kB per seconde. Hoe zit dat nu precies?
[ Voor 1% gewijzigd door denan op 05-12-2005 13:10 . Reden: typo ]
1) de 100a 120Kbit/sec die nodig is voor een VoIP lijn is op een glasvezellijn met 10Mbit upload inderdaad te verwaarlozen. Op de 1.3Mbit upload die een ADSL2+ lijn maximaal kan halen is dit echter wel goed te voelen.HoppyF schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 20:41:
[...]
Het is inderdaad juist dat de ADSL(2+) bandbreedte gebruikt moet worden door zowel telefoon/TV/internet. Je kunt hier niet een stuk van reserveren omdat de bandbreedte nu eenmaal beperkt is. Dat is een technische beperking die glas niet heeft.
Voor het telefonie deel is dit minder belangrijk omdat het stukje telefonie zo weinig inneemt dat je dit niet zult merken. Digitale TV via ADSL neemt wel een groot deel van de bandbreedte weg dus dat zul je merken als je tegelijk op internet wilt downloaden o.i.d.
Via glas kun je gewoon 10 Mbits garanderen omdat je ook geen last hebt van lange verbindingen naar een telefooncentrale. Dat is dus een voordeel.
De hoge symmetrische upload is ook prima, maar zoals gezegd zal het gros van de gebruikers dit niet benutten.
Een eigen server draaien zou kunnen maar als je toch wilt hosten kun je dit voordeliger via een hosting provider doen vanuit een data center en niet vanaf huis.
Voor de hobbyist is het wel leuk om er wat mee te spelen.
De uitrol van glas zal naar mijn mening nog erg lang gaan duren als je het over heel Nederland bekijkt. Ik denk dat een dekking zoals die nu geldt voor kabel + ADSL bij lange na niet gehaald zal worden. Het zal vast nog jaren duren.
Uiteindelijk ga we daar wel naar toe omdat we dan van die technische beperkingen af zijn. Het is dan hooguit een kwestie wat je voor een snelheid X verbinding per maand wilt uitgegeven want daar hangt wel een prijskaartje aan.
Ook voor digitale TV via glas, in het bijzonder HDTV ligt een gouden toekomst, pas dan kun je optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van glas.
2) In onze FairUsePolicy/Algemene voorwaarden staat wel dat men geen "oneigenlijk gebruik" mag maken van het glasvezel netwerk. Eigen servers zijn natuurlijk prima, zolang daar geen commerciele activiteiten op ontplooit worden. Waarschijnlijk zullen er wel, naarmate de uitrol van het glasvezel netwerk vordert, steeds meer snelle gameservers verschijnen.
3) HDtV is inderdaad een techniek die in combinatie met glasvezel en digitale televisie zeer aantrekkelijk is. Dit zijn juist de technieken waarbij glasvezel zijn voorsprong op ADSL en kabel duidelijk zou moeten aantonen. De bandbreedte die nodig is voor HDtV uitzendingen (films/huurdvdstreams etc) is gewoon te hoog om op kabel/ADSL werkbaar te zijn.
Over het glasnet van KPN:
Kpn is inderdaad aan het experimenteren met een eigen glasnet. Dit staat echter helemaal los van ons glasvezel netwerk dat eigendom is van de GNEM. De technieken die KPN wil gaan gebruiken zijn ADSL varianten.
Hierbij ligt er glas tot aan de wijkcentrale en worden er via een ADSL variant (VDSL) met hoge bandbreedte (max 52Mbit down/16Mbit up) gecommuniceerd met de hardware in de wijkcentrale. Het grote nadeel hiervan is natuurlijk weer dat het:
A ) duur is! (de wijkcentrales dienen allemaal uitgerust te zijn met glasvezel en goede hardware. Net zoals bijvoorbeeld SDSL zullen dit in het begin geen abonnementen zijn voor particulieren)
B ) erg gevoelig is voor de afstand tot de wijkcentrale (het is tenslotte nog steeds ADSL)
zie ook:http://computer.howstuffworks.com/vdsl.htm
Er zijn de laatste weken in een aantal wijken in soest continu spanningspieken op het stroomnet geweest. Ook is een aantal keer de stroom uitgevallen waardoor ook onze routers in wijkcentrales zonder stroom zaten. Dit kan een aantal van die DHCP renews verklaren.Verwijderd schreef op vrijdag 02 december 2005 @ 19:05:
[...]
Dit gebeurt dus steeds bij werkzaamheden en stroomuitval. Ik kan van buiten precies zien wanneer m'n machine weer eens een spanningspiek te verduren heeft gehad want dan ligt m'n website er uit. Ik hoop dat die vaste IP-adressen zo snel mogelijk worden verstrekt want het is een beetje een crime zo. Je eigen webserver draaien is volgens mij ook precies de geëigende toepassing voor die hoge upload, alleen heb ik nog geen computer gevonden waar ik mijn werkelijke upload-snelheid kan testen. Wat betreft eventuele internet-snelheidsverhogingen, ik zou er geen bezwaar tegen hebben wanneer de snelheid b.v. naar 15Mb/s zou gaan, echter er zijn nu al nauwelijks sites en/of tijdstippen waarop de maximum snelheid wordt gehaald (1,75MB/s) dus XMS, concentreer je eerst maar op dat vaste IP-adres en digitale televisie...
Wat natuurlijk ook altijd een mogelijkheid is, is dat de router gewoon niet netjes met de DHCP lease omgaat. Veel "beruchte" voorbeelden zijn: Sitecom/e-tech/smp/sweex(de onbetwiste nr 1!) etc.
Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat de meeste routers kuren gaan vertonen na een aantal weken onafgebroken aan te staan. Vaak helpt een complete 'reset to factory defaults', maar in het algemeen keren de problemen na een tijdje weer gewoon terug.
Een andere optie is dan natuurlijk een firmware update.
VoIP over ADSL gaat prima, daar heb je geen grote bandbreedte voor nodig. Je zou het kunnen merken maar dat lijkt me geen bezwaar.denan schreef op maandag 05 december 2005 @ 13:09:
[...]
1) de 100a 120Kbit/sec die nodig is voor een VoIP lijn is op een glasvezellijn met 10Mbit upload inderdaad te verwaarlozen. Op de 1.3Mbit upload die een ADSL2+ lijn maximaal kan halen is dit echter wel goed te voelen.
2) In onze FairUsePolicy/Algemene voorwaarden staat wel dat men geen "oneigenlijk gebruik" mag maken van het glasvezel netwerk. Eigen servers zijn natuurlijk prima, zolang daar geen commerciele activiteiten op ontplooit worden. Waarschijnlijk zullen er wel, naarmate de uitrol van het glasvezel netwerk vordert, steeds meer snelle gameservers verschijnen.
3) HDtV is inderdaad een techniek die in combinatie met glasvezel en digitale televisie zeer aantrekkelijk is. Dit zijn juist de technieken waarbij glasvezel zijn voorsprong op ADSL en kabel duidelijk zou moeten aantonen. De bandbreedte die nodig is voor HDtV uitzendingen (films/huurdvdstreams etc) is gewoon te hoog om op kabel/ADSL werkbaar te zijn.
Over het glasnet van KPN:
Kpn is inderdaad aan het experimenteren met een eigen glasnet. Dit staat echter helemaal los van ons glasvezel netwerk dat eigendom is van de GNEM. De technieken die KPN wil gaan gebruiken zijn ADSL varianten.
Hierbij ligt er glas tot aan de wijkcentrale en worden er via een ADSL variant (VDSL) met hoge bandbreedte (max 52Mbit down/16Mbit up) gecommuniceerd met de hardware in de wijkcentrale. Het grote nadeel hiervan is natuurlijk weer dat het:
A ) duur is! (de wijkcentrales dienen allemaal uitgerust te zijn met glasvezel en goede hardware. Net zoals bijvoorbeeld SDSL zullen dit in het begin geen abonnementen zijn voor particulieren)
B ) erg gevoelig is voor de afstand tot de wijkcentrale (het is tenslotte nog steeds ADSL)
zie ook:http://computer.howstuffworks.com/vdsl.htm
Natuurlijk heeft glas vele voordelen en wat er nu aangelegd wordt is in feite een luxe en voorziet ook meteen voor de toekomst want het is eenvoudig opschalen zonder had je allerlei truukjes moet uithalen. Je ziet nu met ADSL al dat er nu ADSL2+ komt wat een verlengstuk is op wat er al was. De nadelen van ADSL worden daarmee echter niet weggenomen.
Het is en blijft nog steeds asymmetrisch en als je pech hebt moet je ook nog een nieuw modem aanschaffen.
Dit alles is geen probleem voor glas, de snelheid kan eenvoudig worden opgeschroefd als je maar betaald
Wat ik me wel afvraag is of GNEM de hoge kosten van de aanleg van glas op grote schaal zou willen investeren. Het gaat om veel geld en ik zie dit wel als een bezwaar en een rem op de vooruitgang.
KPN gaat een tussenstap maken zoals je al zei. Dat verlaagd de kosten en is een aardig compromis wat wellicht beter kostendekkend te krijgen zal zijn.
Vathorst TV is een leuke toepassing, ik denk dat door dit soort initiatieven glas zich duidelijk kan onderscheiden van ADSL2+.
1 ) 100Kbit op een 1300Kbit upload is te merken, en adsl2+ gaat niet hoger als dat.HoppyF schreef op maandag 05 december 2005 @ 19:14:
[...]
VoIP over ADSL gaat prima, daar heb je geen grote bandbreedte voor nodig. Je zou het kunnen merken maar dat lijkt me geen bezwaar.
Natuurlijk heeft glas vele voordelen en wat er nu aangelegd wordt is in feite een luxe en voorziet ook meteen voor de toekomst want het is eenvoudig opschalen zonder had je allerlei truukjes moet uithalen. Je ziet nu met ADSL al dat er nu ADSL2+ komt wat een verlengstuk is op wat er al was. De nadelen van ADSL worden daarmee echter niet weggenomen.
Het is en blijft nog steeds asymmetrisch en als je pech hebt moet je ook nog een nieuw modem aanschaffen.
Dit alles is geen probleem voor glas, de snelheid kan eenvoudig worden opgeschroefd als je maar betaald.
Wat ik me wel afvraag is of GNEM de hoge kosten van de aanleg van glas op grote schaal zou willen investeren. Het gaat om veel geld en ik zie dit wel als een bezwaar en een rem op de vooruitgang.
KPN gaat een tussenstap maken zoals je al zei. Dat verlaagd de kosten en is een aardig compromis wat wellicht beter kostendekkend te krijgen zal zijn.
Vathorst TV is een leuke toepassing, ik denk dat door dit soort initiatieven glas zich duidelijk kan onderscheiden van ADSL2+.
2 ) Juist de grote investeringen die de GNEM moet maken om het glasvezelnetwerk aan te leggen zijn een pre voor de vooruitgang van het glasvezelnetwerk, geen rem. Door de hoge investeringen is er ook een hoge dekking nodig (bijvoorbeeld koopwoningen die in een straat met portaalglasvezel staan ook aansluiten).
3 ) Wie gaat fc utrecht tv maken zodra wij in utrecht uitrollen? of fc leiden tv? Zijn er al plannen voor 'de amersfoortse boys'-tv? (geen idee of die clubs ook echt zo heten) of MijnkanarieTV?
Ik bedoel met hoge investering eigenlijk investering die verder gaan dan straat nivo.denan schreef op maandag 05 december 2005 @ 19:51:
[...]
1 ) 100Kbit op een 1300Kbit upload is te merken, en adsl2+ gaat niet hoger als dat.
2 ) Juist de grote investeringen die de GNEM moet maken om het glasvezelnetwerk aan te leggen zijn een pre voor de vooruitgang van het glasvezelnetwerk, geen rem. Door de hoge investeringen is er ook een hoge dekking nodig (bijvoorbeeld koopwoningen die in een straat met portaalglasvezel staan ook aansluiten).
3 ) Wie gaat fc utrecht tv maken zodra wij in utrecht uitrollen? of fc leiden tv? Zijn er al plannen voor 'de amersfoortse boys'-tv? (geen idee of die clubs ook echt zo heten) of MijnkanarieTV?
Ik begrijp best dat Portaal/GNEM behalve de eigen huurders ook andere huurders en koopwoningen willen aansluiten. Dat gaat dus veel verder dan een straat en wijk. Hele plaatsen voorzien van glas zou het mooiste zijn maar dat kost wel veel. Vooral ook omdat je dan moet graven naar de woningen toe. Een flat of woonblok aansluiten waarvan je zelf als verhuurder de eigenaar bent is relatief goedkoop maar "losse" woningen in een straat of wijk aansluiten is veel duurder.
Ik vraag me dan ook af of dit wel haalbaar zal zijn of dat GNEM gewoon een stukje uit deze markt zal pikken.
Als dat zo is zal KPN of andere netwerkaanbieders ook hierop in moeten/kunnen springen.
En dan heb je nog de kabelaars, die hebben al een netwerk ook al is het van koper. Ze zullen ook hun systemen proberen te pushen of hun kabelnet open te stellen voor de concurrentie.
Er zijn gewoon erg veel steden waar straten liggen met portaalwoningen *deel van het aanlegtraject*. Alle andere huizen in die straat zullen dan ook op het netwerk aangesloten kunnen worden, los van portaal. De glasvezel ligt er namelijk toch al.HoppyF schreef op maandag 05 december 2005 @ 21:20:
[...]
Ik bedoel met hoge investering eigenlijk investering die verder gaan dan straat nivo.
Ik begrijp best dat Portaal/GNEM behalve de eigen huurders ook andere huurders en koopwoningen willen aansluiten. Dat gaat dus veel verder dan een straat en wijk. Hele plaatsen voorzien van glas zou het mooiste zijn maar dat kost wel veel. Vooral ook omdat je dan moet graven naar de woningen toe. Een flat of woonblok aansluiten waarvan je zelf als verhuurder de eigenaar bent is relatief goedkoop maar "losse" woningen in een straat of wijk aansluiten is veel duurder.
Ik vraag me dan ook af of dit wel haalbaar zal zijn of dat GNEM gewoon een stukje uit deze markt zal pikken.
Als dat zo is zal KPN of andere netwerkaanbieders ook hierop in moeten/kunnen springen.
En dan heb je nog de kabelaars, die hebben al een netwerk ook al is het van koper. Ze zullen ook hun systemen proberen te pushen of hun kabelnet open te stellen voor de concurrentie.
Natuurlijk worden er geen glasvezels aangelegd naar de verwegstraat nr 40 als daar maar 1 huis aangesloten kan worden. Er zijn echter ook stichtingen die in nieuwbouwwijken zijn opgezet die zelf contact met ons opnemen over het glasnet. Een voorbeeld hiervan is vathorstnet. Het betreft hier voornamelijk koopwoningen.
Zoals ik al eerder zei is VDSL nog lang niet klaar voor de consumentenmarkt. De investeringen zijn gewoon te hoog voor het aansluiten van particulieren. Ook vallen de snelheden gewoon tegen vergeleken met puur glasvezel.
Kabel valt al helemaal weg in dit verhaal. De techniek is verouderd en heeft te weinig groeiruimte. Persoonlijk verwacht ik dan ook dat dit in de toekomst langzaam weg zal vallen. Het enige voordeel van kabel is de grote dekking die men al heeft door het televisienetwerk.
Aangezien de topicnaam de inhoud van de thread niet meer weergeeft is het misschien handiger als we een nieuwe thread opstarten. Voor's/tegens? (of kan de topic starter de naam van het topic nog editten? Waarschijnlijk dekt "Glasvezel voor particulieren (xtramediaservices)" de lading beter.)
[ Voor 36% gewijzigd door denan op 06-12-2005 14:39 . Reden: toevoeging ]
Wat zijn de adressen van die servers?denan schreef op maandag 05 december 2005 @ 12:57[/message]:
[...]
Dit kan met heel veel factoren te maken hebben. Test het anders eens naar onze FTP servers. Uit onderlinge tests bij mensen uit soest/soesterberg blijkt dat zij tussen de 10 a 17Mbit zitten bij uploads/downloads.
Bij mij in de flat (Leiden) zijn ze momenteel bezig met de voorbereidende werkzaamheden voor de glasvezelaansluiting, maar als ik het goed begrijp zitten er toch nog wel wat nadelen aan de diensten zoals die door XMS worden aangeboden.
Wat ik momenteel uit alle posts heb opgemaakt is het samenvattend:
Pro
- 10 Mbit/s up en down Internet
- 50 euro voor het hele pakket (voor mij persoonlijk nu 26,56 KPN, 8,23 Casema + 34,95 Internet)
- Nummerweergave, gratis extra 2e lijn
Con
TV
- Geen BBC 1&2 (net twee zenders die ik veel kijk)
- Matige kwaliteit BRT1 & 2 (nog twee zenders die ik regelmatig kijk)
Internet
- Geen vast IP adres
Telefoon
- Geen carrier preselect providers
Met name dat laatste zou mij gezien mijn belgedrag naar bepaalde buitenlandse bestemmingen (Zuid-Afrika) het kostenvoordeel van de lagere abonnementskosten meer dan teniet doen, doordat ik niet via 1601 (ruimschoots de beste alternatieve provider btw) kan bellen.
Met betrekking tot de genoemde nadelen, zie ik hier een daar wel verwijzingen dat deze opgelost gaan worden, maar is daarvoor enige tijdslijn bekend?
Nog een vraagje over de Internetverbinding:
- Staat poort 25 gewoon open zodat ik mijn eigen mailserver kan draaien?
Wat ik momenteel uit alle posts heb opgemaakt is het samenvattend:
Pro
- 10 Mbit/s up en down Internet
- 50 euro voor het hele pakket (voor mij persoonlijk nu 26,56 KPN, 8,23 Casema + 34,95 Internet)
- Nummerweergave, gratis extra 2e lijn
Con
TV
- Geen BBC 1&2 (net twee zenders die ik veel kijk)
- Matige kwaliteit BRT1 & 2 (nog twee zenders die ik regelmatig kijk)
Internet
- Geen vast IP adres
Telefoon
Met name dat laatste zou mij gezien mijn belgedrag naar bepaalde buitenlandse bestemmingen (Zuid-Afrika) het kostenvoordeel van de lagere abonnementskosten meer dan teniet doen, doordat ik niet via 1601 (ruimschoots de beste alternatieve provider btw) kan bellen.
Met betrekking tot de genoemde nadelen, zie ik hier een daar wel verwijzingen dat deze opgelost gaan worden, maar is daarvoor enige tijdslijn bekend?
Verwijderd
Zoals ik al eerder geschreven heb was dit voor mij ook een groot probleem. Wij bellen veel naar Thailand en de tarieven bij XMS zijn dan veel hoger dan bij Bel1649 dat wij voorheen gebruikten. Ik heb echter een oplossing die zeer goed voldoet: ik heb een z.g.n. Du@lPhone gekocht die zowel met de reguliere lijn is verbonden als met de computer. Dit betekent dat wij altijd gebeld worden via XMS op het oude nummer (nummerportering) en dat wij naar Nederland bellen via XMS (hier is eventueel afkoop voor Nederland mogelijk). Naar het buitenland bellen wij echter via SkypeOut waarvoor ik regelmatig een beltegoed koop en dan zijn de kosten heel fatsoenlijk en de kwaliteit is goed te noemen. De Du@alPhone is een dect telefoon en als je twee toestellen hebt kun je de reguliere lijn via XMS en de SkypeOut lijn tegelijkertijd gebruiken (bellen, gebeld worden). Als je niet zo'n dure oplossing wil zijn er ook goedkopere SkypeOut telefoons te krijgen, die zijn dan echter niet te gebruiken voor de reguliere lijn. De Du@lPhone combineert alles in één. En nee, ik ben géén verkoper van de Du@lPhone, alleen een enthousiaste gebruiker.martdj schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 19:57:
Telefoon
Beetje offtopic misschien maar als je veel met Thailand belt kun je toch beter met VoIP bellen? Bijvoorbeeld met VoipBuster. Dat kost dan 7 ct per minuut naar Thailand.Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 21:11:
[...]
Zoals ik al eerder geschreven heb was dit voor mij ook een groot probleem. Wij bellen veel naar Thailand en de tarieven bij XMS zijn dan veel hoger dan bij Bel1649 dat wij voorheen gebruikten. Ik heb echter een oplossing die zeer goed voldoet: ik heb een z.g.n. Du@lPhone gekocht die zowel met de reguliere lijn is verbonden als met de computer. Dit betekent dat wij altijd gebeld worden via XMS op het oude nummer (nummerportering) en dat wij naar Nederland bellen via XMS (hier is eventueel afkoop voor Nederland mogelijk). Naar het buitenland bellen wij echter via SkypeOut waarvoor ik regelmatig een beltegoed koop en dan zijn de kosten heel fatsoenlijk en de kwaliteit is goed te noemen. De Du@alPhone is een dect telefoon en als je twee toestellen hebt kun je de reguliere lijn via XMS en de SkypeOut lijn tegelijkertijd gebruiken (bellen, gebeld worden). Als je niet zo'n dure oplossing wil zijn er ook goedkopere SkypeOut telefoons te krijgen, die zijn dan echter niet te gebruiken voor de reguliere lijn. De Du@lPhone combineert alles in één. En nee, ik ben géén verkoper van de Du@lPhone, alleen een enthousiaste gebruiker.
Dat is volgens mij goedkoper dan 1601 e.d.
Verwijderd
Ik heb nog credit uitstaan bij VoipBuster... Waardeloze verbinding en geen mogelijkheid om de Du@lPhone te gebruiken. En daarbij, we bellen nu voor 5 ct per minuut naar Bangkok en voor 9 ct naar mobiel in het zuiden (Nakhon Si Thammarat, als iemand weet waar dat ligt)...HoppyF schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 22:08:
[...]
Beetje offtopic misschien maar als je veel met Thailand belt kun je toch beter met VoIP bellen? Bijvoorbeeld met VoipBuster. Dat kost dan 7 ct per minuut naar Thailand.
Dat is volgens mij goedkoper dan 1601 e.d.
ftp.xmsnet.nl? gewoon de upload server van de homepage ruimte gebruiken voor een test.
er is nog geen tijdslijn bekend. Waarschijnlijk kan ik over carrier preselect in het begin van 2006 een update geven.martdj schreef op dinsdag 06 december 2005 @ 19:57:
.
Poort 25 staat gewoon open. Xtramediaservices blokkeert geen enkele poort.
Verwijderd
Een bin bestand van 25mb is dan de maximum, groter is de ruimte van de homepage nietdenan schreef op woensdag 07 december 2005 @ 16:02:
[...]
ftp.xmsnet.nl? gewoon de upload server van de homepage ruimte gebruiken voor een test.
Klopt, maar de upload zal niet tussentijds afgebroken worden. Als men een bestand van 100Mb naar onze server upload zal pas aan het einde de blocksize 0 zijn, en dus een leeg bestand. De upload is echter wel gewoon te testen zo.Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 16:28:
[...]
Een bin bestand van 25mb is dan de maximum, groter is de ruimte van de homepage niet
Een andere optie is natuurlijk nog de buurman een FTP server laten draaien. Mits er geen firewalls / slechte netwerken / onstabiele installaties / etc dwarsliggen is dit een goede manier om de upload te testen.
Onderling is toch een verbinding van 100Mbit of was dit een portaal uitspraak en werkt XMS hier niet aan mee? (of andersomdenan schreef op woensdag 07 december 2005 @ 16:46:
Een andere optie is natuurlijk nog de buurman een FTP server laten draaien. Mits er geen firewalls / slechte netwerken / onstabiele installaties / etc dwarsliggen is dit een goede manier om de upload te testen.
Eve char: Warock <TEST>
De verbinding zou onderling inderdaad "wide open" moeten zijn. 10Mbit of 100Mbit maakt dan niet uit, het is in ieder geval sneller als de genoemde 2Mbit. Indien het dan nog steeds zo laag uitvalt is het een lokaal probleem.sPENKMAN schreef op woensdag 07 december 2005 @ 17:07:
[...]
Onderling is toch een verbinding van 100Mbit of was dit een portaal uitspraak en werkt XMS hier niet aan mee? (of andersom)
Begin 2006 zou voor mij op tijd zijndenan schreef op woensdag 07 december 2005 @ 16:04:
[...]
er is nog geen tijdslijn bekend. Waarschijnlijk kan ik over carrier preselect in het begin van 2006 een update geven.
Poort 25 staat gewoon open. Xtramediaservices blokkeert geen enkele poort.
M.b.t. email, ik zie op de xmsnet.nl website dat fallback ondersteuning (bSMTP) een "optie" is. Weet iemand of en zo ja hoeveel voor die optie betaald moet worden?
Edit:
Afgelopen dagen zijn er bij ons in de flat buisjes getrokken voor de glasvezels. Kom ik vandaag in onze bergruimte, hangt daar een metertje of 30 aan buis uit het plafond met een hoop gruis daaronder op de fiets die onder het gat stond. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling
[ Voor 22% gewijzigd door martdj op 08-12-2005 21:02 ]
bSMTP is inderdaad nog een optie en in de huidige produktcatalogus nog niet uitgewerkt. Ik verwacht dat dat ergens in jan 2006 bekend zal zijn.martdj schreef op donderdag 08 december 2005 @ 17:10:
[...]
Begin 2006 zou voor mij op tijd zijn. Vanwege ADSL abonnementsverplichtingen kan ik toch pas op zijn vroegst eind maart volgend jaar overstappen.
M.b.t. email, ik zie op de xmsnet.nl website dat fallback ondersteuning (bSMTP) een "optie" is. Weet iemand of en zo ja hoeveel voor die optie betaald moet worden?
Edit:
Afgelopen dagen zijn er bij ons in de flat buisjes getrokken voor de glasvezels. Kom ik vandaag in onze bergruimte, hangt daar een metertje of 30 aan buis uit het plafond met een hoop gruis daaronder op de fiets die onder het gat stond. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Morgen maar even Portaal bellen.
Dat gruis is zeker niet de bedoeling. Portaal bellen heeft echter geen nut. Wij hebben de directe nummers van de gebruikte aannemers, Portaal heeft deze niet.. Gewoon 0800 555 2 555 bellen dus.
Verwijderd
@ denan,
Ik hoop dat de telefoon storing van vanmiddag, -avond snel weer verholpen is.
Sinds 17:30 doen beide telefoonlijnen het niet meer, ook niet na resetten van de DRG.
Uiteraard is deze storing gemeld bij de SHD van XMS en ik heb gezien dat deze storing ook al gemeld is op de site.
Kun je wat meer vertellen over de procedure bij een dergelijke storing, gaat de SHD eerst inventariseren en dan melden aan de storingsdienst. Zijn de gebruikers de enige die een dergelijke storing opmerken en melden of gaan er ook "alarmbellen" af bij XMS? Hoe is de bewaking van deze storingen buiten de openingstijden van de SHD? Op zaterdag na 22:00 is de SHD niet meer bereikbaar, alleen een antwoordapparaat.
Graag je reactie.
Sinds 17:30 doen beide telefoonlijnen het niet meer, ook niet na resetten van de DRG.
Uiteraard is deze storing gemeld bij de SHD van XMS en ik heb gezien dat deze storing ook al gemeld is op de site.
Kun je wat meer vertellen over de procedure bij een dergelijke storing, gaat de SHD eerst inventariseren en dan melden aan de storingsdienst. Zijn de gebruikers de enige die een dergelijke storing opmerken en melden of gaan er ook "alarmbellen" af bij XMS? Hoe is de bewaking van deze storingen buiten de openingstijden van de SHD? Op zaterdag na 22:00 is de SHD niet meer bereikbaar, alleen een antwoordapparaat.
Graag je reactie.
Alarmering:Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 18:50:
@ denan,
Graag je reactie.
Als er problemen zijn in het glasvezelnetwerk:-Gaan er alarmbellen af
Als er problemen zijn op de telefonieserver:-Gaan er alarmbellen af
In dit geval zat het probleem dieper. Onze telefoniemaatschappij had problemen op de SIP-server, maar deze problemen waren lastig te detecteren. Op het oog werden alle gesprekken goed opgezet. Voor een aantal gebruikers echter werkte het niet meer goed.
Dit soort problemen is lastig te detecteren. De enige mogelijkheid is dat onze klanten bellen om door te geven dat iets niet werkt.
Als er problemen zijn in het analoge televisiedeel:-Gaan er soms alarmbellen af.
Als er bijvoorbeeld zenders zijn die niet goed werken, terwijl de rest in orde is, gebeurt er weinig. De enige manier om dit goed te detecteren is alle zenders tegelijk bekijken. Dat is natuurlijk niet te doen met 41 zenders. (+radio)
Voor kleine storingen in het tv deel zijn wij dus vaak afhankelijk van klanten.
In Soest/Soesterberg zijn er een aantal klanten die ons meteen bellen als er iets misgaat op een bepaalde zender.
Storingsprocedure
Inventariseren is natuurlijk de eerste stap. Hoe/wat/wanneer gaat het mis. Zodra wij weten waar het probleem vandaan komt sturen wij de desbetreffende storingsdienst aan om het probleem te verhelpen. Over het algemeen gebeurt dit ongeveer 10 minuten na de eerste melding indien er iets generieks aan de hand is.
Als het "slechts" een lokaal probleem betreft duurt dit natuurlijk iets langer. Wij mobiliseren niet onze hele technische dienst als het konijn van de buren de netwerkkabels van de computer doorknaagt. In dat geval worden mensen vaak dezelfde dag nog opgebeld voor een afspraak met een monteur.
Als de servicedesk gesloten is kan men voicemailberichten achterlaten. Onze storingsdienst kijkt om de zoveel tijd in de voicemailbox. Als er plots bergen voicemails binnenkomen zal men actief worden en voicemails afluisteren. Als blijkt dat er iets groots/generieks aan de hand is zal men weer de storingsdiensten van de gestoorde diensten inschakelen.
Dit staat wel los van het netwerkbeheer. Zaken als internet/netwerk worden 24/7 gemonitord.
Afmelding:
De telefoniestoring was om 19:00 verholpen. Onze telefoniemaatschappij heeft de telefooncentrale herstart en dit verhielp de problemen. Men zal de rest van de avond nog bezig zijn met het onderzoek naar de oorzaak van het probleem.
[ Voor 5% gewijzigd door denan op 12-12-2005 21:14 . Reden: Storings was verholpen.. vergeten te melden. ]
Verwijderd
Bedankt voor je duidelijke reactie
nog wel twee vraagjes..............
Jullie kunnen dus in Nijmegen (nog) niet de zenders "zien" die wij in Soest ontvangen? Alleen monitoren op basis van "grotere problemen"?denan schreef op maandag 12 december 2005 @ 21:10:
Alarmering:
Als er problemen zijn in het analoge televisiedeel:-Gaan er soms alarmbellen af.
Als er bijvoorbeeld zenders zijn die niet goed werken, terwijl de rest in orde is, gebeurt er weinig. De enige manier om dit goed te detecteren is alle zenders tegelijk bekijken. Dat is natuurlijk niet te doen met 41 zenders. (+radio)
Voor kleine storingen in het tv deel zijn wij dus vaak afhankelijk van klanten.
In dit geval was de storing snel te vinden op internet. Heeft XMS al eens overwogen om bijvoorbeeld een vrij tv kanaal te gebruiken als informatiebron naar de klanten, zoals bijvoorbeeld casema doet met hun informatiekanaal? Hiermee zal de berichtgeving naar de klanten toe een stuk sneller verlopen. Niet iedereen heeft altijd een PC aan, maar een TV is altijd in de buurt.Afmelding:
De telefoniestoring was om 19:00 verholpen. Onze telefoniemaatschappij heeft de telefooncentrale herstart en dit verhielp de problemen. Men zal de rest van de avond nog bezig zijn met het onderzoek naar de oorzaak van het probleem.
1) zolang dit signaal nog analoog is niet nee. Maar er is wel monitoring vanuit soest door het netwerkbeheer daar.Verwijderd schreef op maandag 12 december 2005 @ 21:46:
Bedankt voor je duidelijke reactienog wel twee vraagjes..............
[...]
Jullie kunnen dus in Nijmegen (nog) niet de zenders "zien" die wij in Soest ontvangen? Alleen monitoren op basis van "grotere problemen"?
[...]
In dit geval was de storing snel te vinden op internet. Heeft XMS al eens overwogen om bijvoorbeeld een vrij tv kanaal te gebruiken als informatiebron naar de klanten, zoals bijvoorbeeld casema doet met hun informatiekanaal? Hiermee zal de berichtgeving naar de klanten toe een stuk sneller verlopen. Niet iedereen heeft altijd een PC aan, maar een TV is altijd in de buurt.
2) daar zijn wij inderdaad mee bezig (het tv kanaal dus). Tevens hebben wij natuurlijk de voicemenu berichten *die ik vanavond snel moest inspreken*. Mensen die de servicedesk bellen krijgen dan eerst een bericht te horen als er een storing is.
Inmiddels zijn er wat mensen langs geweest en is de kabeltroep weer uit mijn berging verwijderd. Kostte me helaas wel een uur dat ik later naar mijn werk kon, maar goed. De communicatie is hier wel mis gegaan. Mensen met bergingen onder een meterkast hadden gewaarschuwd moeten worden dat er stukken beton naar beneden konden komen en meters buis. Er stond nu "slechts" een vrij oude fiets onder, maar er hadden net zo goed breekbaardere of duurdere spullen onder kunnen staan (mijn andere fiets bijvoorbeeld).martdj schreef op donderdag 08 december 2005 @ 17:10:
[...]
Afgelopen dagen zijn er bij ons in de flat buisjes getrokken voor de glasvezels. Kom ik vandaag in onze bergruimte, hangt daar een metertje of 30 aan buis uit het plafond met een hoop gruis daaronder op de fiets die onder het gat stond. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Morgen maar even Portaal bellen.
Nog een vraag voor Denan of een "ervaringsdeskundige": Als de boel eenmaal geinstalleerd wordt, komt de internetaansluiting dan in de meterkast te zitten of wordt die tijdens installatie verplaatst naar een plaats in huis naar keuze?
Verwijderd
Bij mij zit de apparatuur in de meterkast maar er moet een spanningspunt worden aangelegd als die er nog niet zit en er is (schat ik) minimaal een ruimte nodig van 30 bij 50 centimeter voor de twee modems. Ik geloof wel dat het mogelijk is om de apparatuur ergens anders te laten aanleggen maar houd wel rekening met het feit dat er een groot en een klein modem plus bekabeling en twee voedingsadapters komen.martdj schreef op woensdag 14 december 2005 @ 08:34:
[...]
Nog een vraag voor Denan of een "ervaringsdeskundige": Als de boel eenmaal geinstalleerd wordt, komt de internetaansluiting dan in de meterkast te zitten of wordt die tijdens installatie verplaatst naar een plaats in huis naar keuze?
De glasvezelkabel komt altijd in de meterkast uit. Hier komt ook de hardware te hangen (het CPS en de DRG voor telefonie). Deze zal nooit ergens anders geinstalleerd worden. (de glasvezelkabel kan tenslotte niet doorgetrokken worden). Alleen als het bouwtechnisch echt niet mogelijk is zal het glasvezelaansluitpunt op een andere locatie geplaatst worden. Dit zal men echter nooit zomaar "op verzoek" doen indien dit niet nodig is.Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 09:56:
[...]
Bij mij zit de apparatuur in de meterkast maar er moet een spanningspunt worden aangelegd als die er nog niet zit en er is (schat ik) minimaal een ruimte nodig van 30 bij 50 centimeter voor de twee modems. Ik geloof wel dat het mogelijk is om de apparatuur ergens anders te laten aanleggen maar houd wel rekening met het feit dat er een groot en een klein modem plus bekabeling en twee voedingsadapters komen.
Kort gezegd komt het er dus op neer dat zowel de kabelaansluiting (coax), de telefoonaansluiting (RJ11) als de Internetaansluiting (RJ45) alledrie in de meterkast komen en de bewoner zelf maar moet zorgen dat deze via extra kabels worden verbonden met de plaatsen waar die aansluitingen nu liggen?
Dat zal veel mensen afschrikken.
Dat klopt ja. Bij de meeste mensen zal er in de meterkast echter al een coaxkabel liggen *casema/upc aansluiting* en natuurlijk een telefoonaansluiting. Het enige dat dan overblijft is dan de netwerkaansluiting.martdj schreef op woensdag 14 december 2005 @ 14:53:
Kort gezegd komt het er dus op neer dat zowel de kabelaansluiting (coax), de telefoonaansluiting (RJ11) als de Internetaansluiting (RJ45) alledrie in de meterkast komen en de bewoner zelf maar moet zorgen dat deze via extra kabels worden verbonden met de plaatsen waar die aansluitingen nu liggen?
Er is ook de mogelijkheid om een monteur in te huren. Voor het aansluiten en instellen van de televisie/de telefoon/de computer en het aanleggen van alle kabels rekenen zij 195,- euro.
De meeste mensen zullen dit echter gewoon zelf kunnen doen.
Verwijderd
Vreemd dat Portaal nog niet geleerd lijkt te hebben van de ervaringen in Soest want dit was tevens het belangrijkste knelpunt tijdens de eerste bewonersvergadering hier. Glasvezel tot in de meterkast, werkend aangesloten op de apparatuur is natuurlijk mooi, maar zelf vier (4!) kabels trekken (internet UTP, telefoon, televisie coax + UTP) is niet iets wat de meeste mensen gemakkelijk afgaat. Temeer daar het project deels bedoeld is voor ouderen die dat al helemaal niet kunnen. Soest heeft bij Portaal afgedwongen dat Portaal het aanleggen van de kabels op zich neemt maar ik heb begrepen dat dit niet de bedoeling was en ook niet zal zijn voor klanten in nieuwe gemeenten.martdj schreef op woensdag 14 december 2005 @ 14:53:
Jammer, ik had gehoopt op een FTP dienst zoals Tucows ofzodenan schreef op woensdag 07 december 2005 @ 16:02:
[...]
Een ftp dienst zoals tucows?swhnld schreef op woensdag 14 december 2005 @ 21:47:
[...]
Jammer, ik had gehoopt op een FTP dienst zoals Tucows ofzo
Ik vrees dat dit voor velen toch een showstopper gaat zijn. In moderne huizen zie je nog weleens dat telefoon en kabel etc idd in de meterkast uitkomen, maar in de meeste Portaal flats, en in ieder geval in de onze waar nu geinstalleerd wordt, is dit niet het geval en ligt het aansluitpunt van telefoon op 3 meter en aansluitpunt kabel op 7 meter (hemelsbreed). Dat is dus een hoop kabel om "netjes" weg te werken. Dan moet je al wel heel graag dat snelle internet willen om daar die moeite voor te doen, want anders is het financieel ook niet gunstig (ik zelf zit wel op snel Internet te wachten, maar ik verwacht dat de penetratiegraad in onze flat niet zo hoog gaat worden).denan schreef op woensdag 14 december 2005 @ 14:56:
[...]
Dat klopt ja. Bij de meeste mensen zal er in de meterkast echter al een coaxkabel liggen *casema/upc aansluiting* en natuurlijk een telefoonaansluiting. Het enige dat dan overblijft is dan de netwerkaansluiting.
Verwijderd
Er zijn huizen in Soest, bijvoorbeeld in de di Lassostraat, waar de CPS en DRG gewoon in de woonkamer zijn gemonteerd. Bij ons, Soest Zuid, werd vooraf door de onderaannemer gevraagd waar wij de apparatuur wilden hebben. Echter dit is allemaal laagbouw.denan schreef op woensdag 14 december 2005 @ 12:47:
De glasvezelkabel komt altijd in de meterkast uit. Hier komt ook de hardware te hangen (het CPS en de DRG voor telefonie). Deze zal nooit ergens anders geinstalleerd worden. (de glasvezelkabel kan tenslotte niet doorgetrokken worden). Alleen als het bouwtechnisch echt niet mogelijk is zal het glasvezelaansluitpunt op een andere locatie geplaatst worden. Dit zal men echter nooit zomaar "op verzoek" doen indien dit niet nodig is.
Hier http://forum.vathorst.nu/index.php/topic,3755.0.html http://www.xmsnet.nl/berendbotje/ is eventueel te zien hoe het eea in onze meterkast is aangebracht en hoeveel ruimte dit in beslag neemt.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 17:52 . Reden: Link gewijzigd ]
Moet je voor registrerenVerwijderd schreef op donderdag 15 december 2005 @ 20:04:
Er zijn huizen in Soest, bijvoorbeeld in de di Lassostraat, waar de CPS en DRG gewoon in de woonkamer zijn gemonteerd. Bij ons, Soest Zuid, werd vooraf door de onderaannemer gevraagd waar wij de apparatuur wilden hebben. Echter dit is allemaal laagbouw.
Hier http://forum.vathorst.nu/index.php/topic,3755.0.html is eventueel te zien hoe het eea in onze meterkast is aangebracht en hoeveel ruimte dit in beslag neemt.
Heb je toevallig ook normale linkjes? Alvast bedankt iig
Verwijderd
Sorry, had ik niet bij nagedacht. De foto's staan nu ook op http://www.xmsnet.nl/berendbotje/.sPENKMAN schreef op donderdag 15 december 2005 @ 21:14:
Moet je voor registreren![]()
Heb je toevallig ook normale linkjes? Alvast bedankt iig
Ik verbaas me erover dat men deze apparatuur in de meterkast zet.Verwijderd schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 10:22:
[...]
Sorry, had ik niet bij nagedacht. De foto's staan nu ook op http://www.xmsnet.nl/berendbotje/.
Zoals op de foto's te zien is e.e.a. direct naast de 220V of krachtstroom kabels gemonteerd.
Dat is vragen om problemen. Spanningspieken e.d. kunnen storing veroorzaken.
Ik zou er liever voor kiezen om alleen een aansluitkastje in de meterkast te hebben (net als een ADSL splitter bv) en de rest van de apparatuur in de huiskamer of kantoor te zetten.
De CPS is netjes afgeschermd hoor van interventie is geen sprake. Het is niet zo dat erHoppyF schreef op vrijdag 16 december 2005 @ 14:58:
[...]
Ik verbaas me erover dat men deze apparatuur in de meterkast zet.
Zoals op de foto's te zien is e.e.a. direct naast de 220V of krachtstroom kabels gemonteerd.
Dat is vragen om problemen. Spanningspieken e.d. kunnen storing veroorzaken.
Ik zou er liever voor kiezen om alleen een aansluitkastje in de meterkast te hebben (net als een ADSL splitter bv) en de rest van de apparatuur in de huiskamer of kantoor te zetten.
een gigantisch magnetisch veld rond een meterkastje in een woning is.
Even voor de duidelijkheid er is geen aansluitkastje of zoiets.
De bovenste op de foto is de CPS hierop komt de glasvezel binnen en komen er
8*100Mbit en één cai aansluiting uit.
De onderste is de DRG, deze word aangesloten met een utp-tje vanuit de CPS
en heeft 2 analoge telefoon uitgangen.
Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?
Waar is die laatste UTP kabel voor?Verwijderd schreef op woensdag 14 december 2005 @ 15:09:
[...]
maar zelf vier (4!) kabels trekken (internet UTP, telefoon, televisie coax + UTP)
Verwijderd
Internet UTP
Telefoon
Televisie coax (analoog)
Televisie UTP (digitaal)
De laatste kabel slingert nu nog los door de kamer maar zou in de nabije toekomst op de te leveren settopbox moeten worden aangesloten waarna het licht gaat schijnen...
Verwijderd
Geen nieuws is goed nieuws toch?rjn27 schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 19:09:
nou is er nog nieuws???
Analoge TV is nog niet onder controle bij XMS.
Internet aansluiting geen noemenswaardige problemen.
VOIP telefoon geen noemenswaardige problemen.
Nog geen Digi TV aanwezig.
Hoe is het eigenlijk met de stabiliteit van de internet verbinding? Draait dat een maand zonder een enkele keer offline te gaan of heb je wel regelmatig last van een (korte) onderbreking?Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 09:16:
Geen nieuws is goed nieuws toch?Wat wil je weten.......
Analoge TV is nog niet onder controle bij XMS.
Internet aansluiting geen noemenswaardige problemen.
VOIP telefoon geen noemenswaardige problemen.
Nog geen Digi TV aanwezig.
Verwijderd
Mijn computer heeft 24 uur per dag gedraaid sinds de nieuwe netwerkaansluiting via XMS en ik heb geen onderbrekingen geconstateerd. Ik zit er natuurlijk niet 24 uur per dag achter maar toch wel veel. Het enige wat hinderlijk is is dat in ieder geval bij sommige werkzaamheden het IP-adres verloren gaat zodat ik weer de DNS-instellingen van mijn domeinnaamserver moet aanpassen. Voor de rest meen ik geconstateerd te hebben dat één of twee keer bij XMS instellingen zijn aangepast waardoor websites niet direkt werden doorgegeven. Dit "probleem" lijkt niet meer voor te komen. Met andere woorden, over het internet via XMS ben ik ruimschoots tevreden (downloadsnelheid maximaal 1,80 MB per seconde!).sPENKMAN schreef op woensdag 28 december 2005 @ 13:32:
[...]
Hoe is het eigenlijk met de stabiliteit van de internet verbinding? Draait dat een maand zonder een enkele keer offline te gaan of heb je wel regelmatig last van een (korte) onderbreking?
Van het IP adres weten we dat ze bezig zijn om een vast IP mogelijk te maken, dus dat moet iig opgelost gaan worden.Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:18:
Mijn computer heeft 24 uur per dag gedraaid sinds de nieuwe netwerkaansluiting via XMS en ik heb geen onderbrekingen geconstateerd. Ik zit er natuurlijk niet 24 uur per dag achter maar toch wel veel. Het enige wat hinderlijk is is dat in ieder geval bij sommige werkzaamheden het IP-adres verloren gaat zodat ik weer de DNS-instellingen van mijn domeinnaamserver moet aanpassen. Voor de rest meen ik geconstateerd te hebben dat één of twee keer bij XMS instellingen zijn aangepast waardoor websites niet direkt werden doorgegeven. Dit "probleem" lijkt niet meer voor te komen. Met andere woorden, over het internet via XMS ben ik ruimschoots tevreden (downloadsnelheid maximaal 1,80 MB per seconde!).
Maar 1.8MB/ps download.... ik dacht dat we 10Mbit kregen wat dus max 1.25MB/ps zou zijn?
Zijn er al graaf vergunningen voor Hilversum verworven?
Verwijderd
Dat vaste IP-adres heb ik liever vandaag dan morgen.sPENKMAN schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:33:
[...]
Van het IP adres weten we dat ze bezig zijn om een vast IP mogelijk te maken, dus dat moet iig opgelost gaan worden.
Maar 1.8MB/ps download.... ik dacht dat we 10Mbit kregen wat dus max 1.25MB/ps zou zijn?Is dat ook het geval met de upload toevallig?
Ik snap ook niet precies hoe het zit met die snelheden en 1,80 MB per seconde haal ik natuurlijk niet zo vaak maar als je een goede server te pakken hebt is dat wel zo'n beetje waar je op uitkomt. Helaas heb ik de upload nog niet volledig kunnen testen maar mijn website loopt overal vrij behoorlijk dus ik vermoed dat het wel goed zit...
Als je even contact met me opneemt kan je dat wel even testen via FTP, in me profiel staat wel iets waar je me kan vindenVerwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:59:
Dat vaste IP-adres heb ik liever vandaag dan morgen.
Ik snap ook niet precies hoe het zit met die snelheden en 1,80 MB per seconde haal ik natuurlijk niet zo vaak maar als je een goede server te pakken hebt is dat wel zo'n beetje waar je op uitkomt. Helaas heb ik de upload nog niet volledig kunnen testen maar mijn website loopt overal vrij behoorlijk dus ik vermoed dat het wel goed zit...
Verwijderd
Heb net ff een testje bij bbned gedaan en dit is het resultaat:sPENKMAN schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:33:
[...]
Van het IP adres weten we dat ze bezig zijn om een vast IP mogelijk te maken, dus dat moet iig opgelost gaan worden.
Maar 1.8MB/ps download.... ik dacht dat we 10Mbit kregen wat dus max 1.25MB/ps zou zijn?Is dat ook het geval met de upload toevallig?
Your current bandwidth reading is: 12.68 Mbps which means you can download at 1.58 MB/sec. from our servers.
Met een niet al te snelle PC en via een routertje.
Ik ben ook wel benieuwd naar de snelheid onderling, dus direct van IP naar IP.
Kunnen we eens een testje doen met degenen die al aangesloten zijn?
Verwijderd

Ik heb bovenstaande file tijdelijk beschikbaar gemaakt, probeer hem
maar eens te downloaden.
http://www.bijdehans.nl/file100mb.bin
Verwijderd
Owkee Hans even de uitslag. (Weet even niet zo snel hoe ik die screendumps in het forum plakVerwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 20:28:
[afbeelding]
Ik heb bovenstaande file tijdelijk beschikbaar gemaakt, probeer hem
maar eens te downloaden.
http://www.bijdehans.nl/file100mb.bin
1e keer overdrachtssnelheid 512 kB/Sec, 100MB in 3min 20 sec. (4096kbps)
2e keer overdrachtssnelheid 514 kB/Sec, 100MB in 3min 19 sec. (4112kbps)
Daarna vergelijkbaar 100MB bin bestand van bbned gedownload;
1e keer overdrachtssnelheid 793 kB/sec, 100MB in 2min 9sec. (6344 kbps)
2e keer overdrachtssnelheid 860 kB/Sec, 100MB in 1min 59sec. (6880 kbps)
Staat jouw bin bestand lokaal opgeslagen, dus direct beschikbaar vanaf je PC?
Verwijderd
Ik draai mijn website, die overigens hoofdzakelijk voor privé- en leerdoeleinden is,Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 23:10:
[...]
Owkee Hans even de uitslag. (Weet even niet zo snel hoe ik die screendumps in het forum plak)
op mijn eigen PC op een Apache Tomcat webapplicatieserver, gekoppeld aan m'n
eigen domeinnaam. De file staat in de root van de server dus je hebt hem direct
van mijn PC gedownload via het glasvezelnetwerk. Het is een Pentium 4 3.0 GHz
en de site staat op een SATA 160 GB harde schijf dus de lokale snelheid zit wel
goed dacht ik zo. Verder zit er geen router tussen, alleen de WinXP firewall. Ik
had er wel een vermoeden van dat de uploadsnelheid lager ligt dan de download-
snelheid, misschien dat Denan kan uitleggen hoe dat komt.
De upload en de download snelheid zijn symetrisch en dus beiden 10(+)Mbit. Met dit soort tests is het natuurlijk altijd zo dat netwerkkaart instellingen/software/hardware en cpuverbruik meetellen. Als er al 20 tcp/ip threads openstaan op de webserver heeft dat natuurlijk invloed op dit soort tests. De beste test zou zijn 2x een kale winxp/linux computer, die in een 100Mbit lokaal netwerk getest zijn op 100Mbit (dit zodat er niet vreemde full/half duplex instellingen in de netwerkkaart zijn die voor problemen zorgen), aansluiten op glasvezelaansluitingen in dezelfde wijk.
Duurtests zouden dan de beste en meest betrouwbare resultaten moeten geven.
Duurtests zouden dan de beste en meest betrouwbare resultaten moeten geven.
Verwijderd
@ hpsmalle,
Ik woon in Soest-Zuid en zit op de "POP" kast aangesloten die staat op de hoek Starinklaan-Bilderdijklaan. Ik denk niet dat wij in dezelfde wijk wonen en dus zou dit mede kunnen leiden tot een relatief lagere snelheid onderling, als ik denan goed begrijp.
Desondanks hoor je mij niet klagen over de snelheden tot nu toe, maar ik heb over het symetrische nog niet echt een goed gevoel.
@ denan,
De poorten op de CPS staan die maximaal open voor internet gebruik of is hier nog iets meegedaan?
Ik woon in Soest-Zuid en zit op de "POP" kast aangesloten die staat op de hoek Starinklaan-Bilderdijklaan. Ik denk niet dat wij in dezelfde wijk wonen en dus zou dit mede kunnen leiden tot een relatief lagere snelheid onderling, als ik denan goed begrijp.
Desondanks hoor je mij niet klagen over de snelheden tot nu toe, maar ik heb over het symetrische nog niet echt een goed gevoel.
@ denan,
De poorten op de CPS staan die maximaal open voor internet gebruik of is hier nog iets meegedaan?
Verwijderd
Ik had begrepen dat we onderling juist nóg sneller verbinding zouden hebben dan "naar buiten" (mijn kast staat aan de Wiardi Beckmanstraat). Als ik naar buiten snelheden haal van meer dan 1,80 MB/s en wanneer ik weet dat mijn netwerkkaart full duplex staat en er nauwelijks tcp/ip connecties draaien op mijn systeem (Skype staat uit) dan zou je toch verwachten dat wij onderling ook wel rond de 1,80 MB/s zouden halen. Echter tot nu toe lijkt het er op dat mijn upload ongeveer een kwart is van mijn download, zo'n beetje hetzelfde dus als bij ADSL en dit zijn puur mijn eerste gebruikservaringen. Ik neem aan dat de uploads van gebruikers getest zijn en niet alleen de downloads? Straks staat er gewoon een instelling op 25% bij XMS...Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 14:12:
@ hpsmalle,
-De poorten staan volledig open, tot 10Mbit naar de buitenwereld. Intern zou het 100Mbit moeten zijn, maar bind me daar even niet op vast.Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 15:16:
[...]
Ik had begrepen dat we onderling juist nóg sneller verbinding zouden hebben dan "naar buiten" (mijn kast staat aan de Wiardi Beckmanstraat). Als ik naar buiten snelheden haal van meer dan 1,80 MB/s en wanneer ik weet dat mijn netwerkkaart full duplex staat en er nauwelijks tcp/ip connecties draaien op mijn systeem (Skype staat uit) dan zou je toch verwachten dat wij onderling ook wel rond de 1,80 MB/s zouden halen. Echter tot nu toe lijkt het er op dat mijn upload ongeveer een kwart is van mijn download, zo'n beetje hetzelfde dus als bij ADSL en dit zijn puur mijn eerste gebruikservaringen. Ik neem aan dat de uploads van gebruikers getest zijn en niet alleen de downloads? Straks staat er gewoon een instelling op 25% bij XMS...
Ik zal het in het nieuwe jaar even nakijken.
Verwijderd
Is dan "intern" in dit geval dan ook naar de ftp server van xms, voor bv het uploaden naar de gereserveerde ruimte (25MB) voor de website?denan schreef op donderdag 29 december 2005 @ 17:00:
[...]
-De poorten staan volledig open, tot 10Mbit naar de buitenwereld. Intern zou het 100Mbit moeten zijn, maar bind me daar even niet op vast.
Ik zal het in het nieuwe jaar even nakijken.
Hoi denan ik heb een vraagje zijn jullie al bezig met HDTV casema gaat in de zomer al draaien met HDTV wat zijn jullie plannen want glasvezel lijkt mij uitermate geschikt hiervoor .
Ik had begrepen dat interNLnet (de club achter XMS) al bezig is met proefdraaien van HD TV in Nijmegen, en dat Q2 de uitrol is....
Verwijderd
Laten ze eerst maar eens zorgen dat het geen ze nu aanbieden voor wat betrefd TV in orde is, klopt echt nog niet veel van.
Verwijderd
Ik heb ook even een testje gedaan vanaf een 20mbit Chello Xtreme verbinding.Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 23:10:
[...]
Owkee Hans even de uitslag. (Weet even niet zo snel hoe ik die screendumps in het forum plak)
Als er 1 thread openstaat, dan haal ik inderdaad ook zo rond de 520kB/s. Maar als ik meerdere threads open naar hetzelfde bestand, dan haal ik toch echt een max-download van zo'n 1,5 a 1,6MB/s. Dus de beschikbare bandbreedte is er wel degelijk (getest met du-meter, en de stats van mijn Smoothie-box)
Ik vermoed dat er wellicht een cap op de downloadsnelheid per thread aanwezig is, of op jouw webserver of in de routers van XMS.
Wellicht dat er nog andere mensen zijn die even een testje zouden willen uitvoeren. Een goed middel hiervoor is het gebruiken van een soort van download-accelerator (kennen jullie dat progje nog ?
Verwijderd
Ik heb in mijn Apache Tomcat server.xml file de maxHttpHeaderSize op 131072 gezet. Wellicht dat het nu beter gaat? Op mijn werk kan ik helaas de echte uploadsnelheid niet testen...Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 01:59:
[...]
Ik heb ook even een testje gedaan vanaf een 20mbit Chello Xtreme verbinding.
Als er 1 thread openstaat, dan haal ik inderdaad ook zo rond de 520kB/s. Maar als ik meerdere threads open naar hetzelfde bestand, dan haal ik toch echt een max-download van zo'n 1,5 a 1,6MB/s. Dus de beschikbare bandbreedte is er wel degelijk (getest met du-meter, en de stats van mijn Smoothie-box)
Ik vermoed dat er wellicht een cap op de downloadsnelheid per thread aanwezig is, of op jouw webserver of in de routers van XMS.
Wellicht dat er nog andere mensen zijn die even een testje zouden willen uitvoeren. Een goed middel hiervoor is het gebruiken van een soort van download-accelerator (kennen jullie dat progje nog ?)
Verwijderd
Net weer even getest, maar de wijziging in de server.xml lijkt weinig effect te hebben. Ik blijf zo ongeveer dezelfde snelheden halen. Een tracert naar jouw verbinding geeft ook aan dat de route tussen jouw en mijn aansluiting prima is, ik heb geen latency hoger dan 11ms gezien, dus daar kan het ook niet aan liggen. Versterkt toch mijn vermoeden dat er ergens een cap op de snelheid per thread zit.Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 11:30:
[...]
Ik heb in mijn Apache Tomcat server.xml file de maxHttpHeaderSize op 131072 gezet. Wellicht dat het nu beter gaat? Op mijn werk kan ik helaas de echte uploadsnelheid niet testen...
Maar ff serieus, een upload van 520KB/s per thread is toch ook heeeeel lekker. Ik kan niet wachten totdat het glas ook bij mij aangelegd gaat worden
edit:
Maar ik hoop wel, dat als ik strax voor de 25mbit variant ga kiezen (ben ik serieus over na aan het denken) dat ik dan toch wel een significant hogere upload dan 520KB/s ga halen, want anders kan ik het net zo goed niet doen...
Maar ik hoop wel, dat als ik strax voor de 25mbit variant ga kiezen (ben ik serieus over na aan het denken) dat ik dan toch wel een significant hogere upload dan 520KB/s ga halen, want anders kan ik het net zo goed niet doen...
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 12:52 ]
Als is gekeken naar het tooltje TCP optimizer? (even google)
Daarmee kan je je windows tcip tweaken. Vaak met resultaat hogere doorvoer snelheden per thread.
Daarmee kan je je windows tcip tweaken. Vaak met resultaat hogere doorvoer snelheden per thread.
Dan weet je meer dan mijswhnld schreef op zondag 01 januari 2006 @ 15:21:
Ik had begrepen dat interNLnet (de club achter XMS) al bezig is met proefdraaien van HD TV in Nijmegen, en dat Q2 de uitrol is....
Zodra er echt iets vastligt over het digitale tv project zal ik hier een informatie update geven. Tot die tijd kan ik echt niet meer vertellen. Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik mogelijke functionaliteiten vertel die het in het uiteindelijke produkt niet halen (of omgekeerd: specificaties opgeef die bij de uitrol van het produkt al weer achterhaald kunnen zijn).
Verwijderd
Je hebt inderdaad gelijk. Dit wil vaak wel helpen. Nu is het alleen zo dat ik op andere download (single-threaded) vaak wel de volle snelheid haal. Surfnet is een goed voorbeeld hiervan. Van hun servers kan ik zo met +/- 1.8MB/s downloaden. Dus ik vermoed niet dat het hier in de tcp-settings misgaat.Chutney schreef op maandag 02 januari 2006 @ 13:04:
Maar ik ga het toch ffies proberen
Verwijderd
Nou, ik heb dus net TCP Optimizer gedraaid met als networksnelheid 10000 en alles gezet op optimal en vervolgens ging de downloadsnelheid van de 100 MB file op mijn werk zelfs omlaag (van 256 naar 180 kB/s). Ik heb de orginele instellingen dus maar weer teruggezet en nu is de snelheid weer 256 kB/s. Ik had al "slechte" ervaringen met tweaks, alles bij elkaar wordt het eerder slechter dan beter, maar deze test heeft het weer eens bewezen.Chutney schreef op maandag 02 januari 2006 @ 13:04:
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 14:35 ]
Verwijderd
Ik ga er van uit dat het toch aan mijn webserver ligt. Ik gebruik de Apache Tomcat webapplicatieserver en voorheen de Apache webserver maar ik ben aan het experimenteren met webapplicaties met java dus ik "moet" wel. Ik heb echter gelezen dat de Apache webserver beter geschikt is voor breedbandtoepassingen dus zal ik proberen om Tomcat op de Apache webserver te draaien. Dit is moeilijke materie dus het zal wel even duren. In de tussentijd heb ik ook nog even een ftp-servertje geprobeerd maar die kwam helemaal niet ver. Waarschijnlijk is het gewoon lastig om software te vinden en te gebruiken die een uploadsnelheid zoals die van XMS ondersteunt. Het is tenslotte geen kinderspel meer om webapplicaties te serven met 10 Mb/s of meer.
Verwijderd
Yup, hier exact dezelfde symptomen. De download-snelheid ging net bij mij ook omlaag, naar zo'n 380 kB/s. Zijn er misschien nog andere "glas-gebruikers" die evt wel een apache-server hebben draaien ? Misschien dat er daar even een test.bin op geplaatst kan worden. Kunnen we gelijk de theorie testen of de tomcat server misschien minder "breedband" geschikt is...Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 14:12:
[...]
Nou, ik heb dus net TCP Optimizer gedraaid met als networksnelheid 10000 en alles gezet op optimal en vervolgens ging de downloadsnelheid van de 100 MB file op mijn werk zelfs omlaag (van 256 naar 180 kB/s). Ik heb de orginele instellingen dus maar weer teruggezet en nu is de snelheid weer 256 kB/s. Ik had al "slechte" ervaringen met tweaks, alles bij elkaar wordt het eerder slechter dan beter, maar deze test heeft het weer eens bewezen.
Je zou eens kunnen kijken naar PureFTP voor onder linux. Gebruikt bijzonder weinig resources en intern haal ik daar makkelijk de 60/70 mbit mee. Zou dus ruim voldoende moeten zijn om bestanden met een hoge snelheid aan het internet aan te bieden. Zaak is wel dat je een voldoende groot bestand gebruikt, omdat de I/O van ftp echt ontzettend traag is.Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 14:33:
In de tussentijd heb ik ook nog even een ftp-servertje geprobeerd maar die kwam helemaal niet ver. Waarschijnlijk is het gewoon lastig om software te vinden en te gebruiken die een uploadsnelheid zoals die van XMS ondersteunt. Het is tenslotte geen kinderspel meer om webapplicaties te serven met 10 Mb/s of meer.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2006 15:39 ]
Verwijderd
Ik heb er ook over na zitten denken en ik gun XMS best dat geld voor een sneller abbo. De vraag is alleen: ik haal vrijwel nooit de maximum downloadsnelheid bij de meeste sites, hoeveel profijt heb je dan van een nóg hogere downloadsnelheid?Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 12:50:
[...]
Verwijderd
Nou, ik kan wel een hele goede toepassing bedenken hoor, waar ik je vrijwel kan garanderen dat je de volle snelheid gaat halen. Een Usenet dienst zoals Giganews, heeft een hele farm aan de AMSIX hangen. Daar haal ik nu met mijn Chello Extreme een downloadsnelheid van +/- 2,2MB/s steady !Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 17:15:
[...]
Ik heb er ook over na zitten denken en ik gun XMS best dat geld voor een sneller abbo. De vraag is alleen: ik haal vrijwel nooit de maximum downloadsnelheid bij de meeste sites, hoeveel profijt heb je dan van een nóg hogere downloadsnelheid?
Dat zijn natuurlijk erg leuke toepassingen voor zo'n verbinding
Verwijderd
Speaking of which... Ik heb ooit een blauwe maandag de tarieven voor de hogere bandbreedtes gezien op de site van XMS, en er is nog steeds sprake van "de vermelde meerprijzen". Waarom zijn de prijzen weer van de site gehaald, waren ze misschien nog te voorbarig? De prijzen weer van de website verwijderen wekt de indruk dat XMS liever te weinig informatie levert dan te veel. Dat is misschien wel veiliger voor XMS maar niet zo erg klantvriendelijk naar ons toe. Volgens mij wordt het tijd dat XMS weer eens publiekelijk openheid van zaken geeft wat betreft de nog opstaande zaken en nieuwe ontwikkelingen. Een briefje naar de klanten, die toch al weer vele maanden 50 euro per maand betalen zou hier wonderen kunnen doen...Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 17:15:
[...]
Ik heb er ook over na zitten denken en ik gun XMS best dat geld voor een sneller abbo.
Verwijderd
Idd met het uploaden van meerdere bestanden (3x100MB) tegelijk naar de ftp van XMS gaat de upload naar 10Mbps.Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 01:59:
[...]
Ik heb ook even een testje gedaan vanaf een 20mbit Chello Xtreme verbinding.
Wellicht dat er nog andere mensen zijn die even een testje zouden willen uitvoeren. Een goed middel hiervoor is het gebruiken van een soort van download-accelerator (kennen jullie dat progje nog ?)
Het houdt jammergenoeg op bij 25MB (max serverruimte bij XMS), dus maar zo'n 23 seconden kunnen testen.
In Amersfoort Vathorst waar XMS ook de diensten aanbied op het in aanleg zijnde glasvezelnetwerk zijn die tarieven al wel bekend klikerdeklikhpsmalle:
Speaking of which... Ik heb ooit een blauwe maandag de tarieven voor de hogere bandbreedtes gezien op de site van XMS, en er is nog steeds sprake van "de vermelde meerprijzen". Waarom zijn de prijzen weer van de site gehaald, waren ze misschien nog te voorbarig? De prijzen weer van de website verwijderen wekt de indruk dat XMS liever te weinig informatie levert dan te veel. Dat is misschien wel veiliger voor XMS maar niet zo erg klantvriendelijk naar ons toe. Volgens mij wordt het tijd dat XMS weer eens publiekelijk openheid van zaken geeft wat betreft de nog opstaande zaken en nieuwe ontwikkelingen. Een briefje naar de klanten, die toch al weer vele maanden 50 euro per maand betalen zou hier wonderen kunnen doen...
Let wel hier gelden andere afspraken dan die gemaakt zijn met Portaal.
Verwijderd
Ik vraag mij wel eens af... Wij hier in Soest zijn lang geleden een contract aangegaan met XMS omtrent de levering van diensten met voorwaarden waaraan wij als gebruiker allemaal moeten voldoen. Echter ik heb een beetje het gevoel dat het enige wat sinds die tijd contstant is gebleven is de prijs die we in Soest betalen, n.l. 50 euro per maand. Verder was nog niet geheel duidelijk wat XMS nou eigenlijk ging leveren aan ons en is er wel het één en ander bijgesteld. Nou zie ik weer dat er in Vathorst weer méér duidelijkheid is over de levering van internet en dan vraag ik mij toch af, kán dat nou eigenlijk zomaar, dat je een contract aangaat maar dat je weinig of geen controle meer hebt over wat er dáárna allemaal gebeurt? Ik heb wel eens gebeld met Portaal over het feit dat ik het gevoel heb dat XMS eigenlijk helemaal niet zo blij is met Soest omdat er méér beloofd is dan de bedoeling was waardoor wij (Soest) nu een beetje in de verdomhoek zitten omdat er in andere gemeenten betere afspraken zijn gemaakt. Vandaar ook dat XMS helemaal niet zo'n haast heeft met digitale televisie in Soest, het levert toch niets op. Weer een gevalletje remmende voorsprong dus. Toch hoop ik dat XMS beseft dat alles wat er in Soest is misgegaan weerslag heeft op nieuwe gebruikers in andere gemeenten die liever eerst de kat uit de boom kijken. Ik zal daarom toch de aandacht blijven vestigen op de manier waarop XMS de "problemen" in Soest aanpakt.
Dit zou ter zijner tijd weer terug komen op hun website. Een concept pagina was per ongeluk op de live pagina terrecht gekomen. Echter weet ik nog wel iets uit mijn hoofd, of het 100% accuraat is weet ik dus niet. (100Mbit is wel juist, althans zo stond het toen op de site aangegeven)Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 20:51:
Speaking of which... Ik heb ooit een blauwe maandag de tarieven voor de hogere bandbreedtes gezien op de site van XMS, en er is nog steeds sprake van "de vermelde meerprijzen". Waarom zijn de prijzen weer van de site gehaald, waren ze misschien nog te voorbarig?
10/10 = €50
25/25 = €50 + €35
50/50 = ??
100/100 = €50 + €100
[ Voor 12% gewijzigd door sPENKMAN op 03-01-2006 00:19 ]
Ik heb ervaring met de *oude* versie van TCP Optimizer versie 1.0, met de volgende instellingen.Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 14:12:
[...]
Nou, ik heb dus net TCP Optimizer gedraaid met als networksnelheid 10000 en alles gezet op optimal en vervolgens ging de downloadsnelheid van de 100 MB file op mijn werk zelfs omlaag (van 256 naar 180 kB/s). Ik heb de orginele instellingen dus maar weer teruggezet en nu is de snelheid weer 256 kB/s. Ik had al "slechte" ervaringen met tweaks, alles bij elkaar wordt het eerder slechter dan beter, maar deze test heeft het weer eens bewezen.
Kies wel even handmatig je netwerk adapter, verander de settings naar ''Extreme'' en custom setting..waarna apply changes het moet doen.

Hiermee trek ik op verschillende 100Mbit lijntjes gewoon ~9MB/s mee.
goh in vathorst is een vast ip wel technisch mogelijk
http://www.vathorstnet.nl/cms/vathorst/control.cfm?ID=3898
Verwijderd
Het is in Soest ook gewoon mogelijk en waarschijnlijk al vanaf het begin. Als je computers een dynamisch IP-nummer voor maximaal één uur kunt toewijzen, dan kun je dat ook voor onbepaalde tijd. Het probleem is gewoon dat ze geen idee hebben hoeveel klanten er mee gaan doen zodat ze nog geen beeld kunnen vormen hoeveel IP-adressen ze precies nodig hebben. Waarschijnlijk zijn de contracten voor andere plaatsen op dat punt duidelijker zodat ze in de loop van dit jaar pas weten wat ze Soest kunnen bieden qua internet en digitale televisie. Dat is althans mijn gevoel. Ik heb XMS regelmatig gebeld over de settopbox en iedere keer hadden ze 'm net binnen en waren ze hem aan het testen. Dat klinkt nu een beetje ongeloofwaardig. Hopelijk gaan we er in Soest ook op vooruit wanneer de andere gemeenten gaan draaien en wanneer XMS daar digitale televisie gaat verkopen. Echter één feit ligt er, wij in Soest betalen óók al voor digitale televisie want dat stond in ons contract. Wat dat betreft blijft XMS dus in gebreke...realsoft schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 11:32:
Ik wil even hierop inhaken. Voor vathorst zijn gewoon andere afspraken gemaakt. De stichting die met ons de afspraken heeft gemaakt heeft gewoon om andere diensten en voorwaarden gevraagd dan Portaal. Ook is het zo dat deze stichting ook nog zelf diensten gaat aanleveren op het glasvezelnetwerk. Diensten waar XMS verder buiten staat.Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2006 @ 22:10:
Ik vraag mij wel eens af... Wij hier in Soest zijn lang geleden een contract aangegaan met XMS omtrent de levering van diensten met voorwaarden waaraan wij als gebruiker allemaal moeten voldoen. Echter ik heb een beetje het gevoel dat het enige wat sinds die tijd contstant is gebleven is de prijs die we in Soest betalen, n.l. 50 euro per maand. Verder was nog niet geheel duidelijk wat XMS nou eigenlijk ging leveren aan ons en is er wel het één en ander bijgesteld. Nou zie ik weer dat er in Vathorst weer méér duidelijkheid is over de levering van internet en dan vraag ik mij toch af, kán dat nou eigenlijk zomaar, dat je een contract aangaat maar dat je weinig of geen controle meer hebt over wat er dáárna allemaal gebeurt?
Dat de mensen in Soest/Soesterberg een contract zijn aangegaan is natuurlijk logisch. Hierbij gaan echter wel gewoon de voorwaarden op die voor de inwoners van Soest/Soesterberg gelden, niet de voorwaarden die voor een project als vathorstnet gelden.
Ter vergelijking: Mensen die een 1Mbit ADSL lijn afnemen bij een isp hebben natuurlijk niet automatisch recht op een 10Mbit ADSL2+ lijn als die techniek plots bij hun buurman leverbaar is.
Verder heeft men in Soest/Soesterberg wel gekregen wat bij het aangaan van het contract is afgesproken: 10Mbit symetrich internet, televisie en VoIP telefonie.
Zodra wij klaar zijn met de uitbreiding van de produktportfolio voor de Portaal aansluitingen zullen er natuurlijk ook aanpassingen gemaakt worden in Soest/Soesterberg.
Daar zijn wij ons ook zeker van bewust. Aangezien alle problemen/klachten uiteindelijk bij mij uitkomen ben ik mij daar zelfs ZEER van bewustIk heb wel eens gebeld met Portaal over het feit dat ik het gevoel heb dat XMS eigenlijk helemaal niet zo blij is met Soest omdat er méér beloofd is dan de bedoeling was waardoor wij (Soest) nu een beetje in de verdomhoek zitten omdat er in andere gemeenten betere afspraken zijn gemaakt. Vandaar ook dat XMS helemaal niet zo'n haast heeft met digitale televisie in Soest, het levert toch niets op. Weer een gevalletje remmende voorsprong dus. Toch hoop ik dat XMS beseft dat alles wat er in Soest is misgegaan weerslag heeft op nieuwe gebruikers in andere gemeenten die liever eerst de kat uit de boom kijken. Ik zal daarom toch de aandacht blijven vestigen op de manier waarop XMS de "problemen" in Soest aanpakt.
Bijvoorbeeld:
Qua productaanbod zijn wij te vergelijken met bedrijven als UPC/Casema. Deze bedrijven hebben echter een starre, logge manier van klantcontacten. Iedereen die bij UPC/Casema iets heeft proberen te regelen zal dat vast kunnen beamen. Iedereen die contact heeft gehad met ons zal ook van ons het tegenovergesteld kunnen beamen
Ook is Soest/Soesterberg geen "ondergeschoven kindje". Alle nieuwe diensten die ontwikkeld worden op het glasvezelnetwerk gaan natuurlijk ook direct bij Soest/Soesterberg werken. (denk aan bvb Digitale TV). Het onwikkelen van deze diensten is echter wel een lang proces. Dat dat proces bijna klaar is als Vathorst opgeleverd is puur toeval.
note:
Voor locaties buiten soest/soesterberg is digitale TV niet gratis. Het zit dus niet in de huidige abonnementskosten. Inwoners van Soest/Soesterberg zullen deze dienst gratis krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door denan op 03-01-2006 14:17 . Reden: verhaaltje over gratis digitale tv toegevoegd ]
Een vast ip was inderdaad in het begin technisch niet mogelijk. Hiervoor moesten aanpassingen worden gemaakt in het systeem dat vanuit het NOC gebruikt werd om de diensten te provisionen. Deze aanpassingen zijn nu klaar.realsoft schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 11:32:
Wel is het zo dat voor Vathorstnet de afspraken voor een vast ip in de standaard afspraken zat. Voordat we weer met de discussie beginnen 'waarom vathorst wel>portaal niet??': vergeet aub niet dat de afspraken voor vathorst en portaal anders zijn. Mensen met een koopwoning in vathorst betalen tenslotte ook de aansluitkosten voor de meterkast installatie. In portaalwoningen is dat gratis.
Zodra de productportfolio klaar is zullen er ook zo snel mogelijk aanpassingen voor de Portaal opties gemaakt worden.
Zoals ik eerder al vermelde was dat dus niet zo. Aangezien wij trouwens ook de verwachting hadden dat er per adres meerdere ip adressen gereserveerd konden worden, hebben wij vanaf het begin een enorm nummerblok opgekocht. Als het mogelijk was geweest hadden wij 5 computers, 1 telefoon, 1 settopbox en eventueel nog de koelkast een eigen ip adres kunnen geven in elke portaalwoning die op de landelijke projectlijst staatVerwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 13:42:
[...]
Het is in Soest ook gewoon mogelijk en waarschijnlijk al vanaf het begin. Als je computers een dynamisch IP-nummer voor maximaal één uur kunt toewijzen, dan kun je dat ook voor onbepaalde tijd. Het probleem is gewoon dat ze geen idee hebben hoeveel klanten er mee gaan doen zodat ze nog geen beeld kunnen vormen hoeveel IP-adressen ze precies nodig hebben.
Natuurlijk is de dynamische oplossing wel leuk, maar stel dat wij die lease op oneindig zouden zetten: wat zou er gebeuren na een (stroom)storing? Je kunt tenslotte niet je klanten vertellen 'u heeft een statisch IP-adres.. nouja.. behalve als een keer de stroom uitvalt, of u uw router reboot, of als wij een storing hebben, of... etcetc.
note dynamic IP:
De DHCP renew komt vanuit de router. Als je daarin de DHCP-lease time op oneindig zet heb je in principe een vast ip adres (tot de reboot,stroomuitval,etcetc). Wij forcen de dhcp refresh niet.
[ Voor 9% gewijzigd door denan op 03-01-2006 14:21 . Reden: toevoeging vast ip: ]
Verwijderd
Om heel eerlijk te zijn, word ik hier nu nog steeds niks wijzer vandenan schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 14:11:
[...]
Een vast ip was inderdaad in het begin technisch niet mogelijk. Hiervoor moesten aanpassingen worden gemaakt in het systeem dat vanuit het NOC gebruikt werd om de diensten te provisionen. Deze aanpassingen zijn nu klaar.
Wel is het zo dat voor Vathorstnet de afspraken voor een vast ip in de standaard afspraken zat. Voordat we weer met de discussie beginnen 'waarom vathorst wel>portaal niet??': vergeet aub niet dat de afspraken voor vathorst en portaal anders zijn. Mensen met een koopwoning in vathorst betalen tenslotte ook de aansluitkosten voor de meterkast installatie. In portaalwoningen is dat gratis.
Zodra de productportfolio klaar is zullen er ook zo snel mogelijk aanpassingen voor de Portaal opties gemaakt worden.
Krijgen de Portaal aansluitingen nu wel of niet een vast ip-adres (of word de optie geboden) ?
Dat is eigenlijk hetgeen ik erg graag wil horen, want dat is echt een "major-issue" voor mij.
Oh, en over het wel of niet betalen van de aansluitkosten. Voor de mensen in een koopwoning vind ik het eigenlijk logisch dat deze zelf de aansluitkosten betalen, het is tenslotte ook hun eigen huis. Ik zou het niet redelijk vinden dat ik voor de volgende huurder de aansluitkosten zou moeten betalen, terwijl iemand met een koopwoning, deze aansluitkosten kan "doorberekenen" aan de volgende koper. Snap-et-vous ?
Verwijderd
Waar het mij om gaat is het volgende: Toen Portaal voor het eerst met glasvezeldiensten kwam hebben we een folder gehad met specificaties. Op basis daarvan hebben de meeste mensen wel of niet besloten mee te doen. XMS heeft toen enkele specificaties aangepast (lees verminderd) en wij hadden geen andere keus dan mee te gaan of niet. Vervolgens zijn wij een contract aangegaan met XMS op basis van die aangepaste specificaties. Nu de eerste stofwolken zijn opgetrokken zien wij dat de wereld om ons heen ook veranderd is en vragen wij ons af of we niet te goedkoop (lees Portaal) in zee zijn gegaan met het project. Als andere gemeenten meer kunnen krijgen omdat er meer wordt betaald kunnen wij (Soest) daar dus voorlopig niet aan meedoen. Dit voelt een beetje wrang doordat veel nee-kiezers digitale televisie van andere providers (Casema) hebben genomen terwijl wij nog kwaliteitsverbeteringen van het huidige analoge signaal afwachten. Dat is denk ik een beetje het sentiment onder sommige Soester gebruikers.denan schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 14:11:
[...]
Wel is het zo dat voor Vathorstnet de afspraken voor een vast ip in de standaard afspraken zat. Voordat we weer met de discussie beginnen 'waarom vathorst wel>portaal niet??': vergeet aub niet dat de afspraken voor vathorst en portaal anders zijn.
Ik ben dus niet een contract aangegaan met gewijzigde specificaties. Als ik via dat 0800 met de GNEM bel (dat kon toen nog) over de specificaties en er word toegezegd dat ik een vast ip, poort 25 open zal staan, dat ik gratis een settopbox geleverd zal krijgen bij de oplevering voor digitale tv en dat er minimaal 20 zenders bijkomen. En ik neem dan een besluit om een abbonnement te nemen op grond van die specificaties dan voel ik me redelijk genaaid als het nu 6 maanden na die tijd nog niet voor elkaar is.Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 16:59:
[...]
Waar het mij om gaat is het volgende: Toen Portaal voor het eerst met glasvezeldiensten kwam hebben we een folder gehad met specificaties. Op basis daarvan hebben de meeste mensen wel of niet besloten mee te doen. XMS heeft toen enkele specificaties aangepast (lees verminderd) en wij hadden geen andere keus dan mee te gaan of niet. Vervolgens zijn wij een contract aangegaan met XMS op basis van die aangepaste specificaties. Nu de eerste stofwolken zijn opgetrokken zien wij dat de wereld om ons heen ook veranderd is en vragen wij ons af of we niet te goedkoop (lees Portaal) in zee zijn gegaan met het project. Als andere gemeenten meer kunnen krijgen omdat er meer wordt betaald kunnen wij (Soest) daar dus voorlopig niet aan meedoen. Dit voelt een beetje wrang doordat veel nee-kiezers digitale televisie van andere providers (Casema) hebben genomen terwijl wij nog kwaliteitsverbeteringen van het huidige analoge signaal afwachten. Dat is denk ik een beetje het sentiment onder sommige Soester gebruikers.
Het leveren van de settopbox is trouwens een onderdeel van de algemene voorwaarden van de GNEM: artikel 4: Oplevering 4.4 Gnem geeft aan de eindgebruiker een settopbox in bruikleen.
Verder heeft Internlnet inderdaad een block ip adressen aangeschaft bij de RIPE voor dat het project begon: 32385 stuks deel dat door de 8 ip's per woning waar denan het over heeft dan kom je op ongeveer 4000 woningen.
Dit topic is gesloten.