Patten schreef op donderdag 06 januari 2005 @ 23:36:
Beste lezers,
Ik zoek uitgesproken meningen van mensen die in het bezit van een Sigma 24-135mm F2.8-4.5 lens.
En ja, ik heb uiteraard internet afgespit en x-1000 reviews/tests etc gevonden.
Maar ik heb nergens net die ene mening gevonden....
Ik zoek een andere lens voor mijn 300D, en wil dolgraag deze veel lichtsterkere lens. Ik zoek alleen net dàt stukje dat me over de grens trekt. De lensen welke ik nu bezit vind ik veel te soft (kit-lens en Sigma 28-300).
Ook merk ik dat de meeste foto's die ik maak boven het "24mm" bereik, en beneden de "135mm" blijven. Exif rules.
De lens is voor hobby doeleinden.
Wie heeft er goede/slechte ervaringen met deze lens?
Is ie scherp genoeg, snel genoeg? Algemene feeling/handling?
ga d'r maar even lekker voor zitten:
ik heb de lens i.c.m een D70 en ik heb er de volgende op en aanmerkingen op.
Allereerst: Voor het geld is het een prettige lens en je kunt je er nooit echt een buil aan vallen. Zeker niet voor hobbydoeleinden.
Het bereik:
Persoonlijk vind ik het bereik erg prettig. 24 mm wordt met een cropfactor van 1.5 net 36 mm. Er treedt echter wel wat vervorming op. De 135 mm wordt ruim 210 mm en dat is vaak meer dan genoeg om dingen dichterbij te halen.
Al met al is het bereik gewoon erg prettig voor de meeste situaties en daarmee is het dus een leuke walk-around lens.
De scherpte:
De lens is heel lichtsterk, maar je levert vooral bij f-waarden van f2.8-f5.6 toch wel redelijk in op scherpte. Het is niet dramatisch, maar als je het weet en je let er op is het soms wel zichtbaar. Op het lange eind (dus naar de 135 toe) wordt het er allemaal niet veel beter op.
Let wel: Het is niks wat met wat Photoshop werk en verscherpen niet weg te halen valt.
edit over het contrast en de kleuren:
die zijn beide zeer acceptabel. Wel minder dan de duurdere lenzen, maar zeker niet onder de maat.
Echter, boven f5.6 wordt het al een heel stuk beter en op waarden rond f8-f9 is de scherpte gewoon goed te noemen, zelfs op het lange eind. Dus, op het moment dat de situatie het toelaat zet je camera dan gewoon op A (of in het geval van Canon Av) en zorg dat de waarde rond de 8 a 9 blijft.
Focus
het AF systeem is prima te noemen. Het is uiteraard geen HSM systeem, maar het is absoluut niet slecht. Hij gaat nagenoeg nooit lopen zoeken en stelt eigenlijk altijd in 1 keer goed scherp. Het aantal foto's wat onscherp is als gevolg van misperen is op 1 hand te tellen (op een totaal van toch zeker 5000+ foto's). Ook is het systeem aangenaam stil.
De constructie:
De lens is erg zwaar (530 g) en erg groot. De filtermaat is 77 mm en het kopen van filters is dus een dure aangelegenheid. Wat wel handig is, is dat de voorkant van de lens niet draait bij het scherpstellen en met name bij polarisatiefilters is dat wel fijn.
De lens heeft een soort van telescopische bouw en schuift dus uit als je inzoomt (heeft zo'n contructie een naam?).
Dit heeft een groot nadeel, en wel de zogenaamde zoomcreep. De lens omhoog richten en proberen in te zoomen is, i.c.m het gewicht, een uitdaging aangezien het ding uit zichzelf weer naar beneden wil (naar beneden werkt het uiteraard ook en dan moet je de lens echt tegenhouden om niet automatisch in te zoomen). Maargoed, de lens is echt geen uitzondering op dit gebied.
Persoonlijk heb ik niet zoveel problemen met zware lenzen en zoomcreep en het is zeker niet onoverkomelijk (ben met het ding zelfs 8 km over de Chinese muur gewandeld in temperaturen van 40 graden), maar als je bijv. kleine handen hebt over liever niet heel de dag met iets zwaars in je handen loopt is het wel een ander geval.
Conclusie:
een erg lichtsterke lens waarvan ik vooral het bereik er uit vind springen. De enige lens die ik op dit moment qua bereik als potentieel alternatief zie is de Sigma 18-125mm f3.5-5.6. Helaas is die lens ook minder lichtsterk.
Nou had Sigma een 18-55mm f3.5-5.6 en daar hebben ze onlangs een EX f2.8 versie van uitgebracht. Het lijkt me niet ondenkbaar dat ze hetzelfde doen met de 18-125mm lens. Maargoed, da's een kwestie van speculeren en wachten.
Nogmaals: voor het geld is het een erg fijne lens.
[Voor 7% gewijzigd door YellowCube op 07-01-2005 13:06]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world