Amphora: de 100-300 krijgt voor het overgrote deel op FredMiranda wel érg slechte reviews (scherpte na 200mm schijnt slecht te zijn, de bouw schijnt ook niet geweldig te zijn), daar waar de Sigma meestal als commentaar krijgt "luidruchtige autofocus", en "enigszins soft op 400mm" of iets in die trant. De reviews van de Sigma 135-400 lijken me beter.
Probleem is, ik woon in het zuiden van het land; "even" ergens gaan testen in midden-Nederland zoals bij Konijnenberg is voor mij niet te doen; de reistijd erheen is alleen al zo'n 6 uur...
Amphora schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 18:40:
En het verschil tussen 24 en 28 is toch niet zo heel groot? Als je echt groothoek wilt zou je toch een extra lens moeten nemen denk ik. Of als je echt 24mm wilt en ook nog lichtsterk neem dan een 24-70 (Sigma of Canon, maar Canon is 3x zo duur)
Het verschil tussen 24 en 28mm is op een 10D bijvoorbeeld 38 en 45mm. De 38mm vind ik nog acceptabel als groothoek op mijn rondwandellensje; het is ook de standaard voor de meeste compacts. 45mm vind ik niet meer acceptabel voor mijn rondwandellensje. Ik zit dan wel vaak wat meer aan de telekant, maar soms wil ik toch wel eens een béétje wide schieten (meer omdat het niet anders kan, dan dat ik het per se wil).
Ik merk het ook met mijn compactcamera: die begint bij 38mm, en ik heb zowel een 0.7 en 1.85 convertor om respectievelijk 28 en 360mm te krijgen. De teleconvertor gebruik ik véél vaker dan de groothoekconvertor; die laatste is zelfs bijn compleet in ongebruik geraakt, behalve voor de impulsieve shots van gebouwen. Dan moet ik achteraf ook nog 3% barreldistortion corrigeren in Photoshop.
Floris schreef op vrijdag 10 december 2004 @ 18:42:
Even een snelle test leerde mij dit:
50/1.4 doet er minder dan 0,3s over om van '0.45' naar 'near infinity' te motoren.
17-35L @ 17mm doet er minder dan 0,25s over om van '0.42' naar 'near infinity' te motoren.
24-70L @ 24mm doet er minder dan 0,25s over om van 'macro' naar 'near infinity' te motoren.
70-200L @ 200mm doet er minder dan 0,25s over om van '1.4' naar 'near infinity' te motoren.
Sigma 15fish doet er ~ 0,5s over om van '0.15' naar 'near infinity' te motoren.
Hmzz.... 0.5 seconden is dus "traag". Nou, dat is voor mijn manier van doen en mijn onderwerpen in 95% van alle gevallen genoeg

Trouwens, die L-set... het is bijna kerstmis. Toe, geef eens iets aan een goed doel. Ik zal dat zodadelijk even oprichten

Trouwens: dat kan je zelf wel uitvinden

Nou, wat onbehulpzaam zeg
Hehe

Ik hoopte dat iemand het antwoord paraat zou hebben. Ik heb geen Canon lens kunnen vinden die bij 24mm begint en minstens tot 125mm reikt bij f/2.8-4(.5). Wat dat betreft lijkt het erop dat ik bij de Sigma 24-135 f/2.8-4.5 zal moeten blijven.
[Voor 90% gewijzigd door Katsunami op 10-12-2004 18:55]