Na dagen lang werken heb ik eindelijk Finding Nemo kunnen backuppen. Dit is mijn ervaring:
Ik heb een Inspiron met WUXGA-scherm. Om de DVD-kwaliteit te behouden besloot ik de tuts4u-methode te gebruiken om de beste kwaliteit te hebben. De eerste keer selecteerde ik gewoon alles van de film, en liet maar doen zoals de tutorial zei. Na een 12-tal uur had ik alles en mocht ik reauthorist starten. Gaat allemaal goed tot ik de dvd wil maken, een paar toffe errors en de dvd kan niet gemaakt worden.

Een foutje ergens misschien dacht ik dus ik begin opnieuw. En inderdaad onderweg merk ik dat er bepaalde dingen nu plots anders lopen. Het ergste van al is dat het CCE'en verdorie op zich meer dan 14 uur nodig had, vond ik wel bizar

Ik liet hem toch maar begaan maar bij reauthorist weer dezelfde error en mislukking dus.
Derde keer probeer ik het op een andere pc, daar loopt blijkbaar ook heel wat fout want mijn partitie van 40GB staat plots stampvol met files en kan dus niet verder werken.
Vierde keer kies ik dan maar om het wat slimmer aan te pakken, die extra's moeten er dan maar aan geloven. Eindelijk na een goeie 10 uur heb ik de hoofdfilm samen met de trailertjes en de menu's. Reauthorist start op, geeft nog steeds wat foutmeldingen maar kan deze keer toch verder met het maken van de dvd.

Alles goed dus en ik slaag erin een dvd te maken. Ik laad hem in en PowerDVD geeft mij het menu voor de taal zoals het moet. Leuk, alleen selectie van een taal laat PowerDVD crashen. Alle films staan wel op de DVD maar via de menu's raak ik er niet. Bovendien moet ik merken dat na al die dagen proberen, er continu onderaan mijn film dat stomme logo van CCE staat. Grmbl

Dan start ik toch de hoofdfilm eens want de kwaliteit was wat ik wou...wel ja een wazig beeld met een lelijk logo onderaan...niet echt de

-kwaliteit die ik gehoopt had.
Toen was ik het dus echt wel beu

. Uit pure miserie dacht ik "ik probeer CloneDVD eens uit, zien of die inderdaad zo een bagger beeld geeft". CloneDVD installeren loopt prima en nadien selecteer ik gewoon alles op de dvd. Na 41 minuten heb ik een iso-file die ik kan bekijken. Toegegeven, dit was ook niet echt schitterend, maar veel erger dan wat ik hiervoor had was het niet en bovendien ging nu ook alles zoals het moet.
Uiteindelijk probeer ik CloneDVD nog eens, maar nu wat verstandiger. Enkel de hoofdfilm moet gecodeerd worden met alle sounds en subs. Volgens CloneDVD bleef ongeveer 80% van de originele kwaliteit over, goed genoeg voor mij dacht ik

. Weer 41 minuten later had ik een nieuwe ISO. Ik start het dvd'tje met de moed der wanhoop en wat ik dan kreeg was echt

Het beeld bleef waanzinnig scherp, zelf in full-screen. OK toegegeven soms zie je wat blokkerig beeld maar niet storend. Op een TV is het nog vele keren beter zelf.
Mijn besluit:
vanaf nu probeer ik toch bij elke film eerst een CloneDVD uit en selecteer alleen de hoofdfilm. Toegegeven bij de volledig DVD was het beeld blokkerig, vooral bij snelle bewegingen en was het vaak wazig. Maar de film alleen blijft echt goed naar mijn mening.
Ik schrijf hiermee de tuts4u methode zeker niet af. Ik ben er van overtuigd dat mits goed ingesteld (en de juiste versie van CCE) de kwaliteit merkelijk beter is bij langere speelfilms. Maar mijn eerste ervaring is dat die enorme wachttijd niet opweegt tegen die extra kwaliteit die beloofd wordt, zeker en vast niet bij kortere films.
Zijn er eigenlijk nog mensen van deze overtuiging

Of ben ik hier alleen in?