Even dit interessantje draadje weer wat tot leven brengen...hoop ik.
Ik ben nogal uitgekeken op mijn C-merk home cinema setje en zag een paar dagen terug op inkoopacties.net een DVD/DivX speler (DVX-500E) met (draadloos) netwerkaansluiting om rechtstreeks vanaf je PC af te kunnen afspelen. Dat klinkt me wel interessant in de oren.
Echter, dit noopt tot de aanschaf van een versterker/receiver als ik wil blijven genieten van surround sound. Dit leek me in eerste instantie een redelijk grote stap, maar met het oog de niet zo verre toekomst met wellicht een HTPC'tje of een DVD/HD-brander eigenlijk geen overbodige luxe.
(Ach, iedereen probeert toch aankopen te rechtvaardigen

)
Afgelopen dagen dus proberen te verdiepen in de A / V receiver materie en was er al snel achter dat er blijkbaar schitterend spul bestaat, maar dat daar dan ook flink de bankrekening voor geplunderd dient te worden. En gezien mijn beperkte eisenpakket en frequentie waarop ik muziekluister/films kijk, is één ding duidelijk: doe mij maar zo basic mogelijk. Liefst < €201. Vreemd genoeg vind ik, i.t.t. elk ander elektronica product, geen wildgroei aan B en C merken receivers. (Of ik heb niet goed genoeg gezocht).
Enfin, kijkend naar prijs/kwaliteit (lees: al dan niet betrouwbare reacties op kieskeurig.nl) springen mij de JVC RX-5050, JVC RX5052 en de JVC RX-5040 het meest in het oog. Op de JVC site vind ik qua features geen enkel verschil tussen de 5050 en 5052 dus ik vermoed dat de kleur de oorzaak is van het verschil in typenr. Echter, de 5040 kan ik niet op de JVC site vinden. Volgens
Mokio.nl is het eigenlijk ene Pioneer, maar ik denk dat zij er naast zitten

Anyway, in alle (web)winkels die ik gezien heb is de 5040 een paar tientjes duurder dan de 5050, wat mij vebaast gezien het lagere typenummer. Maar wat het verschil dan is...?
Dus wensenpakket in het kort:
- budget €200 (300 als het echt moet, maar met tegenzin)
- incl. tuner (dus receiver)
- surround sound, DPL(II) enDTS (hoeft niet THX gecertificeerd te zijn en ook geen 6.1 of 7.1 te ondersteunen)
- minimaal ingangen voor twee apparaten (bijv. DVD speler en HTPC. Dus 1 optical en 1 coax zou denk ik al voldoende zijn? 5.1 analoge ingang voor om bijv. AEX hoeft niet, maar zou een leuke extra zijn).
- En nee, ik mijn qualiteitseisen zijn niet zodanig dat ik speciaalzaken ga bezoeken en luisteren naar klankkleuren en karaktereigenschappen van verschillende merken. I don't care.
Ik ben dus een enorme leek op audio/video gebied maar met wat ik de afgelopen dagen heb uitgezocht en overwogen, zou de JVC 5050/52 erg goed passen in mijn ogen. Maar ik gooi dit verhaal echter niet voor niks op GoT. Wellicht zijn er nog meer/betere opties welke een leek als ik niet zomaar aan gedacht zou hebben. Shoot.
EDIT: de Sony STR-DE598 heb ik toegevoegd aan de opties. Shoot again.
[
Voor 5% gewijzigd door
Ray-zor op 26-09-2005 21:25
]