Lasker
Voordat ik reageer op je post wil ik eerst zeggen dat je je mening beter moet baseren op de bijbel. Je probeert volgens mij aan te tonen dat het christendom niet de enige weg is om zalig te worden, maar dat er meerdere wegen zijn. Dat deze mening correct is wil je ook aan graag aantonen vanuit de bijbel. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar het is dan wel belangrijk dat je je beter baseert op de bijbel. Als ik bijvoorbeeld vraag waarom Johannes de doper de farizeeers adders noemt. Dan geef je gelijk je eigen mening zonder ook maar 1 tekst te geven waarop die mening gebaseerd is.
Omdat Farizeeers mensen vergiftigen met hun ideeen. Waarom wil Johannes hen niet dopen of bekeren? Omdat dit de enige mensen zijn die je niet kan bekeren. Ze denken namelijk dat ze al bekeerd zijn. Het zijn hypocrieten die die hun geloof breed uitdragen, maar van binnen verrot zijn. Ze prediken liefde maar verspreiden onverdraagzaamheid.
Ze stichten universiteiten waar je voor $12.000 per jaar op mag en sluiten de poorten voor armen en negers. Toch menen ze dat ze Christus navolgen en ontzeggen anderen de naam Christen.
Ik ben het enigszins met je eens. Neem de volgende teksten:
1 Toen kwamen tot Jezus enige Schriftgeleerden en Farizeen, die van Jeruzalem waren, zeggende:
2 Waarom overtreden Uw discipelen de inzetting der ouden? Want zij wassen hun handen niet, wanneer zij brood zullen eten.
3 Maar Hij, antwoordende, zeide tot hen: Waarom overtreedt ook gij het gebod Gods, door uw inzetting?
4 Want God heeft geboden, zeggende: Eert uw vader en moeder, en: Wie vader of moeder vloekt, die zal den dood sterven.
5 Maar gij zegt: Zo wie tot vader of moeder zal zeggen: Het is een gave, zo wat u van mij zou kunnen ten nutte komen; en zijn vader of zijn moeder geenszins zal eren, die voldoet.
6 En gij hebt alzo Gods gebod krachteloos gemaakt door uw inzetting.
7 Gij geveinsden! Wel heeft Jesaja van u geprofeteerd, zeggende:
8 Dit volk genaakt Mij met hun mond, en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij;
9 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijn.
16 Maar Jezus zeide: Zijt ook gijlieden alsnog onwetende?
17 Verstaat gij nog niet, dat al wat ten monde ingaat, in den buik komt, en in de heimelijkheid wordt uitgeworpen?
18 Maar die dingen, die ten monde uitgaan, komen voort uit het hart, en dezelve ontreinigen den mens.
19 Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen.
20 Deze dingen zijn het, die den mens ontreinigen; maar het eten met ongewassen handen ontreinigt den mens niet.
In dit gedeelte komt de grote fout van de farizeeërs aan het licht. Ze leerden de mensen dat de bron van de zonden aan de buitenkant van de mens is(zie vers 2).
- Het is niet het eten wat de mond binnenkomt wat de mens verontreinigd.
- Het is niet de muziek die via het oor binnenkomt wat de mens verontreinigd.
- Het is niet het beeld die vai het oog binnenkomt wat de mens verontreinigd
- Het is geen ding buiten de mens wat de mens verontreinigd.
Het enige wat de mens verontreinigd zijn de dingen die voortkomen uit het hart(zie vers 18,19,20). Bij de wetten en inzettingen van de farizeeërs draaide het om de zondige dingen in de wereld die de mens kunnen beïnvloeden, maar niet om de zonden die uit de mens zelf voortkomen.
Verder hadden ze Gods wet krachteloos gemaakt door hun inzettingen(zie vers 3,4,5).
De wetten in de bijbel zijn er dus niet om de zonden in de bijbel aan te wijzen, maar juist om de zonden in jou en mijn hart aan te wijzen.
Ze moeten hun daden veranderen, want daar gaat het om en niet om bekeren. Een bekering of doop is slechts een symbolische daad. Wie goed leeft hoeft zich niet te bekeren, die is al bekeerd.
Wie goed leeft hoeft zich inderdaad niet te bekeren, maar wat versta je onder goed. Met goed leven versta ik een leven zonder zonden.(zie Mattheüs 19:17) Voor Jezus was het inderdaad niet nodig om zich te bekeren, omdat hij al gelijk van het begin af aan zonder zonden was.
De farizeeërs moesten inderdaad hun daden veranderen, maar dit was alleen mogelijk als ze de bron van hun zonden in hun eigen hart gingen zoeken. Bekering is dus geen symbolische daad, maar nodig. Zie ook de onderstaande teksten.
Mattheüs 13:15 Want het hart dezes volks is dik geworden, en zij hebben met de oren zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zich bekeren, en Ik hen geneze.
Mattheüs 19:17 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.
Weer een voorbeeld van een uitleg die de zaak 180 graden omdraait. Jezus laat juist zien dat het de ongelovige is die de goede daden verricht. Dat goede daden niets te maken heeft met het aanhangen van een geloof.
Deze Samaritaan bestaat niet echt, het is slechts een parabel. Bij de Joden was het onmogelijk dat een Samaritaan hun geloof zou kunnen aannemen, daarom kiest Jezus juist deze gelijkenis.
Hierover hoef ik eigenlijk niet veel te zeggen lees de onderstaande teksten nog maar eens en vooral de vetgedrukte. Dan zul je er achter komen dat Jezus iets heel anders met deze gelijkenis bedoelde dan jij denkt.
29 Maar hij, willende zichzelven rechtvaardigen, zeide tot Jezus: En wie is mijn naaste?
30 En Jezus, antwoordende, zeide: Een zeker mens kwam af van Jeruzalem naar Jericho, en viel onder de moordenaars, welke, hem ook uitgetogen, en daartoe zware slagen gegeven hebbende, heengingen, en lieten hem half dood liggen.
31 En bij geval kwam een zeker priester denzelven weg af, en hem ziende, ging hij tegenover hem voorbij.
32 En desgelijks ook een Leviet, als hij was bij die plaats, kwam hij, en zag hem, en ging tegenover hem voorbij.
33 Maar een zeker Samaritaan, reizende, kwam omtrent hem, en hem ziende, werd hij met innerlijke ontferming bewogen.
34 En hij, tot hem gaande, verbond zijn wonden, gietende daarin olie en wijn; en hem heffende op zijn eigen beest, voerde hem in de herberg en verzorgde hem.
35 En des anderen daags weggaande, langde hij twee penningen uit, en gaf ze den waard, en zeide tot hem: Draag zorg voor hem: en zo wat gij meer aan hem ten koste zult leggen, dat zal ik u wedergeven, als ik wederkom.
36 Wie dan van deze drie dunkt u de naaste geweest te zijn desgenen, die onder de moordenaars gevallen was?
37 En hij zeide: Die barmhartigheid aan hem gedaan heeft. Zo zeide dan Jezus tot hem: Ga heen, en doe gij desgelijks.
Christus ziet de fundamentalistische farizeeërs als het grootste kwaad, omdat ze waarheid verdraaien. De waarheid is namelijk heel eenvoudig:
M a t t e ü s 7
12 Behandel de mensen zoals u door hen behandeld
wilt worden. Want dat is waar het om gaat in de
Wet en de Profeten.
De farizeeers hadden inderdaad de waarheid verdraait. De tekst die jij nu naar de voorgrond schuift is inderdaad ook waarheid, maar dat is niet de enigste tekst in de bijbel(zie alle bijbelquotes).
Maar scherpslijpers willen de mensen wijsmaken dat ze zich aan strenge wetten moeten houden. Jij hebt de bergrede slecht begrepen als jij denkt dat Christus de al strenge wetten nog verder wilde aanscherpen. Wat Christus wil zegt hij aan het begin:
M a t t e ü s 5
17 ‘Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de
Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze
af te schaffen, maar om ze hun volle betekenis te
geven.
Ik merk hier op dat je een tekst uit de bijbel quote en tegelijk een andere mening verkondigt die totaal niet spoort met de tekst. Als we de tekst bekijken zien we dat Jezus gekomen is om de volle betekenis van de wet en de profeten te geven. Dit is dus helemaal niet in tegenstelling met wat ik al eerde zij. Dat Jezus de wetten in de bergrede verder aangescherpt heeft.
Als Jezus gezegd had dat hij de wetten wilde afschaffen, dan hadden de Farizeeën hem de zelfde dag nog gestenigd. Ze zijn er voortdurend op uit om te kijken of Jezus niet één van hun kostbare wetten overtreedt. Daarom moet Jezus op eieren lopen om te blijven leven en zijn boodschap te verkondigen.
Ik merk nergens in de bijbel dat Jezus op eieren moet lopen om te blijven leven. Juist het omgekeerde lees de onderstaande teksten maar eens.
Lukas 4:
29 En opstaande, wierpen zij Hem uit, buiten de stad, en leidden Hem op den top des bergs, op denwelken hun stad gebouwd was, om Hem van de steilte af te werpen.
30 Maar Hij, door het midden van hen doorgegaan zijnde, ging weg.
Mattheüs 12:
En ziet, er was een mens, die een dorre hand had, en zij vraagden Hem, zeggende: Is het ook geoorloofd op de sabbatdagen te genezen? (opdat zij Hem mochten beschuldigen).
11 En Hij zeide tot hen: Wat mens zal er zijn onder u, die een schaap heeft, en zo datzelve op een sabbatdag in een gracht valt, die hetzelve niet zal aangrijpen en uitheffen?
12 Hoe veel gaat nu een mens een schaap te boven? Zo is het dan op de sabbatdagen geoorloofd wel te doen.
13 Toen zeide Hij tot dien mens: Strek uw hand uit; en hij strekte ze uit, en zij werd hersteld, gezond gelijk de andere.
14 En de Farizeen, uitgegaan zijnde, hielden te zamen raad tegen Hem, hoe zij Hem doden mochten.
Toch maakt hij duidelijk dat de wetten zelf onbelangrijk zijn maar dat het om de intentie gaat waarmee je je medemens behandelt. Hij is hier de Farizeeën weer eens te slim af, ze hebben hem niet door en ook de moderne Farizeeën begrijpen Christus niet en zullen hem nooit begrijpen. Farizeeën kunnen Christus wel aannemen, maar ze kunnen niet door hem genezen worden.
Er zullen inderdaad teksten zijn in de bijbel zijn die benadrukken dat het volgen van de wet niet het belangrijkste is, maar dat zijn niet de enige teksten in de bijbel. Uit het geheel van de bijbel komt duidelijk naar voren dat de wet bedoeld is om de zonden in jezelf aan te wijzen. Ik ben eigenlijk ook benieuwd waar Jezus zegt dat de wetten onbelangrijk zijn. Zie ook onderstaande teksten waar in duidelijk naar voren komt dat Jezus de wet wel belangrijk vindt.
Mattheüs 5:17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
Mattheüs 5:18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
Het ontgaat je kennelijk dat Farizeeërs degenen zijn die anderen willen bekeren en niet de mensen die niet bekeerd willen worden.
Ik zou niet weten wat ik hier mee aanmoet. Ergens anders zeg je: “Omdat Farizeeërs mensen vergiftigen met hun ideeën. Waarom wil Johannes hen niet dopen of bekeren? Omdat dit de enige mensen zijn die je niet kan bekeren. Ze denken namelijk dat ze al bekeerd zijn.”
Hierin komt duidelijk naar voren dat je denkt dat Farizeeërs mensen zijn die niet bekeerd willen worden, omdat ze denken dat ze al bekeerd zijn. Terwijl je in de bovenstaande quote zegt dat farizeeers mensen zijn die (andere mensen bekeren) en niet (mensen zijn die niet bekeerd willen worden).
Wat is nou je standpunt? Hoe kan ik hier nou goed op reageren?
Daarom zijn fundamentalisten ook farizeeërs. Als Christus ze te gematigd voorkomt dan grijpen ze graag terug naar het oude testament. ze hebben van de boodschap van Christus niets begrepen.
Waarom denk je dat ik zulke dingen alleen uit het oude testament kan halen. Neem bijvoorbeeld Petrus die Jezus driemaal verloochent en Jezus die de volle betekenis van de wet uitlegt in de Bergrede. Zie ook Mattheüs 5:17+18 hierboven.
Hier ontmoet je ook de kern van het fundamentalisme. Een fundamentalist is iemand die vanuit zijn aard onbuigzame natuur heeft. Vaak lopen zulke mensen vast en dat bekeren ze zich tot geloof. Dat geloof beoefenen ze dan op een even starre manier en ze gebruiken het als een stok om hun medemens te slaan. Ze gaan er vanuit dat ieder mens in essentie slecht is, omdat ze zelf moeten vechten met hun eigen natuur.
Ook hier kan ik niks mee, waar baseer jij deze mening op. Je bent er duidelijk van overtuigd dat ik en Flip fundamentalisten zijn. Toch zeg je boven deze quote: “Wat je hier zegt is in tegenspraak met wat Flip.M0 zelf zegt. FLiP.m0 in "The Case for Christ (boek)"(hierna komt er een stuk van tekst van Flip.m0)”. Dus ik ben volgens jou in tegenspraak met Flip.M0. Nu is voor mij de vraag waar jij de bovenstaande quote op baseert. Op het stuk van Flip.M0 of dat van mij?
Ze weigeren te geloven dat er ook mensen zijn die van nature al een goede inborst hebben en helemaal niet met zichzelf hoeven worstelen om het goede te doen en hun medemens te eren. Nee, eenieder moet bekeerd worden zoals zij bekeerd moesten worden.
Waarom zou dat een zaak van geloof moeten zijn. Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die zonder zonde was, wat doet jou denken dat er mensen bestaan die alleen goede dingen doen. Verder zie je deze denkwijze ook niet terug in de bijbel.
14-15 Wacht maar, schriftgeleerden en Farizeeën!
Huichelaars! Want u vaart de zee over en
doorkruist het land om één mens te bekeren, en
als hij bekeerd is, maakt u hem rijp voor de hel,
nog meer dan u zelf al bent.
Moet deze tekst als onderbouwing gelden voor de bovenstaande quotes? Het geeft inderdaad aan dat mensen proberen te bekeren naar hun eigen geloof, maar ik kan echt niet uit deze tekst opmaken dat de mensen van nature al een goede inborst hebben. Zie ook de tekst hieronder die in tegenspraak is met jou mening.
16 En ziet, er kwam een tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! wat zal ik goeds doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe?
17 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.
18 Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven;
19 Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
Wijs mij dat maar aan in een van de synoptische evangeliën.
Precies, fundamentalisten leggen de hele bijbel uit in het licht van Johannes. Wie zegt überhaupt dat de bijbel "het woord" zo belangrijk is? Precies: Johannes. Wie zegt dat er maar één weg naar God leidt? Johannes. Wie noemt de Joden zonen zonen van de duivel, omdat ze zich niet willen laten bekeren? Johannes!
1. Johannes bedoeld met het woord niet de bijbel, maar God zelf. Dit kun je opmaken uit de eerste versen van Johannes.
1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
2. Johannes zegt inderdaad dat Jezus de enige weg is, maar waarom zou hij dit doen? Wat maakt Jezus zo bijzonder? Deze vraag moet ik eerst stellen voordat ik een bevredigend antwoord kan geven op jou vraag. Want misschien denk jij wel heel anders over de uitleg van deze tekst dan ik.
3. Wat Jezus eigenlijk zegt is dat het gedrag van de Joden lijkt op die van de duivel. Het gedrag van de Joden in de andere evangeliën wordt zeker niet veel beter afgeschilderd dan in Johannes. Verder zegt Jezus in een tekst(zie hieronder) dat uit het hart van de mens boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen voortkomen). Dit zou in tegenspraak zijn als in Johannes zou staan dat de Joden zonen van God waren.
19 Want uit het hart komen voort boze bedenkingen, doodslagen, overspelen, hoererijen, dieverijen, valse getuigenissen, lasteringen.