LaskerGod's bestaan is niet te bewijzen, maar evenmin kun je daar uit concluderen dat God niet bestaat.
Als iets niet te bewijzen valt, of op zijn minst aannemelijk te maken is, mag rustig worden geconcludeerd dat het niet zo is.
Causaliteit en de beweging van tijd in één richting zijn nu eenmaal kenmerken van ons bestaan.
Richting de big-bang lijken die zaken minder van belang te worden.
God
God startte zichzelf. Net zoals de baron van Münchhausen zich aan zijn haren optrok uit het moeras. Applaus.
Extrapolatie is een voorspelling op basis van eerdere gegevens. Daar heeft dit niet mee te maken. Het is geen extrapolatie maar patroonherkenning. Vergelijk het met de tekeningen die indianen in de woestijn gemaakt hebben met stenen. Vanaf de grond zijn ze niet te zien maar hoog in de lucht wel. Geen analyse van de stenen zal ooit de tekening zichtbaar maken.
Okee, je pakt me terecht op een woordje, het is geen extrapolatie maar een analyse. Is het de juiste?
God bestaat want ik ervaar God.
Laten wij deze zin herschrijven: God bestaat in Laskers ogen want Lasker ervaart God.
Dat ervaren betekent dat hij op het hogere niveau kwam, zag en overwo... eh. ervaarde. Alles kan er toch niet zomaar zijn? Het komt allemaal van 1 bron! God!
Het uiteenrafelen van God's schepping leidt niet tot het vinden van God. Wat atheïsten proberen te doen is te bewijzen dat een computer niet bestaat, omdat zij bij analyse alleen maar transistors en andere onderdelen vinden.
Wanneer iemand zegt: ik internet, dan zeggen zij bij wijze van spreken: dat doe jij niet, jij stuurt slecht stroompjes door elektrische componenten. Je beeldt je slechts in dat je internet. Rationeel gezien hebben ze natuurlijk gelijk, maar daarom hebben de anderen nog geen ongelijk.
Je schopt tegen een stro-man.
Mensen als jij zien zaken op ons niveau van de realiteit slechts als een samenstel van haar componenten, in plaats van haar te aanvaarden op haar eigen niveau.
Dat is niet waar. Dat maak jij er van omdat wij ontkennen dat het hogere niveau van jou er is.
Dit soort denken leidt tot niets. Uiteindelijk is dan alles een illusie. Ik ben geen Lasker, maar een verzameling cellen, en die zijn eigenlijk moleculen en die zijn eigenlijk atomen en die zijn eigenlijk quarks en die zijn eigenlijk energie. Ofwel alles is energie en de rest illusie.
Dat is niet waar, ik ben Lasker, Mijn realiteit is bewustzijn. Bewustzijn van haat, liefde, gerechtigheid, trots, genot, verdriet en God. Mijn rationalisaties zijn producten van mijn bewustzijn. Ja, mijn realiteit laat zich door mijn bewustzijn beschrijven in termen van samenhangende door mij gedefinieerde entiteiten.
[/q]
Lasker dood = zijn haat, liefde etc dood. zoals Wieikke aangeeft: inderdaad zijn dit zaken die binnen onze realiteit spelen maar ze bestaan niet zoals een steen bestaat. Als wij allen sterven dan is er geen haat, liefde, etc. meer. En ook geen God.

En wat zijn dan de "juiste" redenaties? Dat de mens geen mens is, maar datgene waaruit hij is opgebouwd. Dat de realiteit een verzameling logische betrekkingen is? Dat datgene wat wij daar niet in onder kunnen brengen, zoals liefde daarom niet bestaat en slechts illusies zijn?
Nee. Q wil aangeven dat wij als mensen wel met liefde en doel werken, maar dat dit niet voor de natuur geldt al mag dit in onze ogen zo lijken. De natuur heeft geen doel. binnen het alledaagse leven van de mens is 'liefde' en het 'doel' zeer belangrijk. Maar als we daar buiten gaan kijken dan blijkt dit toch anders te liggen.
Nou maak je me nieuwsgierig. Welk ander perspectief dan het menselijk perspectief ken jij?
Je kunt het woord menselijk weg laten. De zin blijft verder ongewijzigd. Q kan zich weinig voorstellen bij een gegeven als oneindig of iets als de 'big-bang' met zijn punt waar alle wetten van de natuur lijken op te houden. Waar dus ook onze wereld ophoud.
Waarom-vragen convergeren vanzelf naar één punt. Dat gegeven maakt het juist zinvol.
Nee. Juist niet. Ze convergeren al snel niet meer, op een gegeven moment blijven ze zich eindeloos herhalen. Tot op een punt dat de kennis tekort schiet. Dat punt noemen mensen God.
Jij ontkent de menselijke realiteit ten faveure van een kunstmatige rationele deterministische constructie die een product is van ons bewustzijn. Om een voor mij onbegrijpelijke reden wordt deze kunstmatige constructies door jou tot de ware realiteit wordt verheven. Mensen kennen geen liefde, maar psychologische constructen die zij ervaren als liefde. Geen doelstellingen maar psychologische constructen die zij ervaren als doelstellingen. Enz.
Nee dat doet Q niet. Q is een mens en ervaar ook liefde, etc. Q weet echter dat dit alleen voor mensen geldt en niet voor de rest van de natuur. Q weet dat het net zoals pijn een technische werking heeft, maar dat doet niets af aan de ervaring. Toch wil Q door die ervaring deze zaken niet heilig maken. Zouden zaken als liefde, God nog bestaan als alle mensen dood zouden zijn? Nee. Bestaat deze steen nog als wij allen dood zijn? Ja.
Natuurlijk zijn jullie geen robots. Jullie proberen slechts jezelf te ontmenselijken door alles wat menselijk is te ontleden in niet-menselijke factoren. Maar alleen een mens kan zichzelf ontmenselijken, dus daarmee is jullie menselijkheid afdoende bewezen.
ik ben benieuwd. Wanneer is een bezigheid rationeel?
Een bezigheid is niet rationeel/irrationeel.
Overigens is het stukje er boven rethoriek, het zegt niets. Ontmenselijken: wat is een mens? Als ik een mens beschrijf als een gigantisch complexe biologische robot die continue complexe berekeningen uitvoerd om te kunnen lopen, denken, etc dan heb ik het nogsteeds over een mens alleen dan in andere termen. Die termen bevallen sommige mensen niet, maar dat is meer emotie, omdat mensen bepaalde waarde oordelen aan die termen knopen.
Zou dat komen omdat mensen zo graag een identiteit willen hebben? Identiteit. Weer zo'n illusie. Zoals onze Grunberg schrijft: een mens heeft net zoveel identiteit als een doorsnee beukeboom. Het vervelende is dat omwille van het begrip identiteit er veel ellende in de wereld is.
Daarmee veroordeel jij jezelf tot een zinloos bestaan.
Het is geen veroordeling, het is een constatering. Die constatering is niet erg. Je wilt suggereren dat ik het mijzelf aan doe, maar dat is niet zo. Overigens is dat ook weer eenvoudig terug te kaatsen: jij verliest je zelf in de illusie van zin/(hoger) doel.
Zoals ik al eerder heb gesteld bestaan liefde, gerechtigheid slechts als wij daarvoor openstaan. Datzelfde geldt ook voor zin en God. Het verrijkt je bestaan, daarom is het buitengewoon rationeel om je daarvoor open stellen, ook zonder dat er a a-priori een bewijs is geleverd, maar sommige mensen kunnen het eenvoudigweg niet.
Ach ja, die arme gehandicapte Q (en Confusion). Als je zou menen dat het je bestaan zou kunnen verreiken dan zou het een rationele keuze zijn om je er mee bezig te houden. Maar dat meen ikzelf niet. God is voor mij nutteloos. Maar dat komt natuurlijk omdat wij God nog niet ervaren hebben en omdat we er niet voor openstaan en de circel is rond.
Waarom staan zij er niet voor open? Waarom staat iig Q en misschien ook Confusion niet open voor God?
Mensen willen liefde wel aanvaarden omdat ze dat ervaren, maar God niet als ze die niet ervaren, hoewel voor beiden hetzelfde vereiste geldt: Je ervaart ze pas als je je er voor openstelt. Jij gaat zo ver dat je zelfs de dingen wil ontkennen die je wel ervaart. Zowel jouw als mijn zienswijzen zijn "self-fulfilling prophecies". Zinloosheid is wat jij veronderstelt, zinloosheid is wat jij vindt.
Inderdaad wil ik beweren dat liefde niet bestaat zoals een steen bestaat. Liefde is iets wat zich afspeeld in mijn hoofd. Q dood, liefde weg. Alsof je de stroom van een draaiende computer af trekt. Liefde bestaat niet echt. Maar dat doet niets af aan de ervaring.
Wat je met je self-fulfilling prophecy wilt aangeven is het idee dat als je in een zinvol bestaan geloofd je ook een zinvol bestaan kunt hebben. Alsof men, als men er maar in geloofd, water in wijn kan veranderen. Dat zou waarschijnlijk het toppunt van zelfbedrog zijn.
Maar wat ziet Lasker als een zinvol bestaan? Laten wij verder lezen:
Wie in God gelooft, kan zijn persoonlijke doelstellingen afleiden van Gods doelstellingen. Liefde, gerechtigheid, respect voor ander leven zijn dan geen psychologische constructen die hun ontstaan vinden in toevalligheid, maar de uitvloeisels van universele zingeving (God) waarmee wij ons bestaan en dat van anderen richting en zin geven. Mijn rol begrijpen en spelen in het geheel is mijn doel. En al roept de club van sceptici dat het een illusie is, het leidt tot een levensvervulling en dat is een feit.
Prettig voor je dat je een doel hebt, als je daar behoefte aan hebt. Ja het is een illusie, je houdt jezelf voor de gek, wat mij betreft, maar je voelt je er duidelijk prettig bij, je ziet het als een levensvervulling en dat is mooi. Want het gaat er om dat je iets doet waar je je prettig bij voelt. Dus waar maak je je verder druk over?
Ik zeg: Wij zijn bewustzijn, wij creeren dit bestaan. Het is onze plicht in navolging van God het mooiste en beste te creeren wat wij kunnen. Jij zegt: wij zijn niets, slechts een illusie opgeroepen door toeval. Onze akties zijn futiel, zinloos.
Wij hebben geen plicht, wij moeten niets, ons bestaan is niet onze keuze, het is een gegeven. Het ligt helemaal aan jou wat jij er mee wilt doen. Niemand verplicht jou tot iets. Wil jij het spel 'mijn rol begrijpen en spelen in het geheel' spelen, prima. Wil je wat anders doen: ook goed.
Als een actie jou en andere mensen gelukkig maakt dan wil ik deze best zinvol noemen. But in the end: nothing matters. Maar ook dat maakt niet uit. Dus maak er iets prettigs van. Of als dat niet lukt en je hebt er geen zin meer in?: spring voor de trein. Maar niet die van Q, want dan maak je Q verdrietig omdat hij niet van vertraging houdt.
Onze akties zijn futiel, zinloos. Wees dan niet verbaasd dat je in de ogen van anderen bent, wat je beoogt te zijn. Jij die bang bent iets te zijn.
Een nietszeggende afsluiter die heel kinderachtig omgekeerd kan worden. Om de zelfde woorden te gebruiken "Jij die bang bent om niets te zijn". Zelf kan ik mij logischer wijze meer voorstellen bij een angst om niets te zijn dan een angst om iets te zijn. Maar dat zal wel aan Q liggen.
Q beoogt niets wel of juist niet te zijn. Q beoogt niet. Behalve dan dat Q zijn tijd op een prettige wijze wil volmaken.
Mensen moeten ophouden de wereld op simplistische manier te ontleden in reeel en niet reeel en proberen te begrijpen wat realiteit eigenlijk is.
De tijd zal verder doorgaan ook als wij mensen niet meer bestaan. Dat is niet 100% te bewijzen nee, maar het is een gegronde aanname. Als iemand sterft houdt voor ons ook niet de wereld op te bestaan. Liefde, God, zingeving zullen echter met ons (als gehele mensheid) mee het graf in gaan.
Atheisten hebben geen concept van God, ze cocluderen alleen dat deze niet bestaat uit het feit dat gelovigen het bestaan niet kunnen bewijzen. Op de zelfde manier zou ik kunnen zeggen: bewijs mij het bestaan van dimensies anders moet ik er van uitgaan dat zoiets niet bestaat.
Gelovigen doen / deden hun uiterste best om hun visie te bewijzen, echter de bewijzen bleken niet houdbaar. Atheisten hebben vaak een gelovige opvoeding gehad en zijn bekend met het concept van God, Atheisten denken ook na over God. Wat God zou moeten zijn. En of God moet zijn.
Echter wie eenmaal dimensies veronderstelt kan die hanteren. Zo is het ook met God. Voor gelovigen is God geen begrip dat zich af laat bakenen. Waar gelovigen het over eens zijn is: dat zin voortkomt uit God. Daarmee geeft het een fundament aan menselijke waarden als gerechtigheid, eerlijkheid, liefde etc. Daarmee is God een even zinnig concept als dimensies.
Het is niet zo moeilijk om een ander wijs te maken dat we in minstends 3 dimenties leven. Een begrip dat wij zelf hebben verzonnen, maar wat erg prettig werkt. Met God is het net zo. Een prettig concept waar bepaalde behoeften mee worden bevredigd. Alleen is het een concept dat niet voor iedereen geldt. Behoeften verschillen. Dimensies lijken een concept dat wel voor iedereen geldt. Dementies hebben nl niet zoveel met behoeften te maken.
ChristiaanDit is niet echt een probleem eigenlijk. Het probleem is dat als er geen God is, het universum zomaar ontstaan moet zijn (of niet, tenzij er sprake is van vervorming van tijd enzo). Wat we nu weten over deeltjes is in ieder geval dat ze niet zomaar kunnen ontstaan en, meer concreet, geen scheppend vermogen hebben. Je moet in dit geval dus steeds zoeken naar iets dat daarvoor was en dat vermogen wel had, anders moet je gaan stellen dat deeltjes zichzelf kunnen scheppen. God is een entiteit die in principe in staat is te scheppen en zichzelf ook kan scheppen. Ik zal hier morgen eens wat over zoeken als je dat interesseert, want ik heb hier wel eens wat uitgebreiders over gelezen (volgens mij komt dit nu een beetje suf over).
Zoals ik al eens eerder schreef: Het probleem is dat als er een God is dat deze God zomaar ontstaan moet zijn. Dus netto schieten we niets op. Dan zitten we nog altijd met het probleem dat iets uit iets net zo onbegrijpbaar is als iets uit niets. Iets uit niets is vreemd omdat we hebben geleerd dat dit niet kan. Maar iets uit iets is in feite het zelfde. Iets met massa 1 kilo wordt opeens 2 kilo. Wij hebben geleerd dat dit ook niet kan. Alles is even gek. We kunnen God dan wel hanteren als de Grote tovenaar die dit oplost, maar vind je dat zelf ook niet een wanhoopsdaad om het gat in onze kennis te dichten?