Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 21:22:
Lasker
Voordat ik reageer op je post wil ik eerst zeggen dat je je mening beter moet baseren op de bijbel. Je probeert volgens mij aan te tonen dat het christendom niet de enige weg is om zalig te worden, maar dat er meerdere wegen zijn. Dat deze mening correct is wil je ook aan graag aantonen vanuit de bijbel. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar het is dan wel belangrijk dat je je beter baseert op de bijbel. Als ik bijvoorbeeld vraag waarom Johannes de doper de farizeeers adders noemt. Dan geef je gelijk je eigen mening zonder ook maar 1 tekst te geven waarop die mening gebaseerd is.
Het wordt niet door iedereen gewaardeerd als je alleen in bijbelspreuken antwoordt en het is ook niet persé een teken van sterkte. Ik gebruik bijbelspreuken alleen maar omdat dat het enige is waar fundamentalistische Christenen voor openstaan.
Als Christus morgen terug zou komen op aarde en opnieuw zou prediken, dan zouden de fundamentalisten zeggen: Wij willen u wel geloven als u kunt aanwijzen, waar het in de bijbel staat.
Dat is namelijk de zwakte van fundamentalisten. Ze lezen de bijbel om bevestiging te zoeken voor hun geloof, maar niet om haar proberen te begrijpen. Het is bijbel die tussen hen staat en echt geloof.
De wetten in de bijbel zijn er dus niet om de zonden in de bijbel aan te wijzen, maar juist om de zonden in jou en mijn hart aan te wijzen.
Dat vind ik weer zo'n hopeloze uitspraak. Jezus fixeert zich helemaal niet op zonden, hij helpt mensen zonder voorwaarden te stellen, noch vooraf noch achteraf. Hij geeft ze ook geen preek. En dat zou iedereen moeten doen, mensen eren als je naaste, bewaar die bijbel maar voor jezelf.
Wie goed leeft hoeft zich inderdaad niet te bekeren, maar wat versta je onder goed.
Je naaste eren als jezelf.
Met goed leven versta ik een leven zonder zonden.(zie Mattheüs 19:17) Voor Jezus was het inderdaad niet nodig om zich te bekeren, omdat hij al gelijk van het begin af aan zonder zonden was.
De farizeeërs moesten inderdaad hun daden veranderen, maar dit was alleen mogelijk als ze de bron van hun zonden in hun eigen hart gingen zoeken. Bekering is dus geen symbolische daad, maar nodig. Zie ook de onderstaande teksten.
Jullie maken het allemaal zo ingewikkeld en zwaar met dat beladen begrip zonden. Jezus boodschap is zo simpel. Al dat gegraaf in de bijbel brengt je alleen maar verder weg van Jezus. Daarom zie ik fundamentalisten als Farizeeërs. Ze begraven zich in de geschriften en zoeken teksten om ongelovigen om de oren te slaan, maar de essentie van Christus ontgaat ze. De mensen die jullie proberen te bekeren zijn misschien wel beter dan jullie zelf, maar jullie zien dat niet.
Hierover hoef ik eigenlijk niet veel te zeggen lees de onderstaande teksten nog maar eens en vooral de vetgedrukte. Dan zul je er achter komen dat Jezus iets heel anders met deze gelijkenis bedoelde dan jij denkt.
Misschien moet je een wat eenvoudigere vertaling gebruiken.
Jezus vertelt een verhaal hoe een Jood een Joodse priester en een ongelovige buitenlander langs het slachtoffer van een overval lopen. Alleen de ongelovige buitenlander biedt hulp en Jezus vraagt aan zijn leerlingen wie zich nu een naaste heeft betoond. Zij antwoorden: degene die geholpen heeft (de ongelovige dus). En Jeuzs antwoordt: doe voortaan als hem. Jezus stelt hier dus een ongelovige als voorbeeld aan zijn leerlingen. En jij vertaalt dit met:
Jezus gebruikt in dit voorbeeld een Samaritaan, omdat de Joden in die tijd een verschrikkelijke hekel aan Samaritanen hadden. Hiermee wil Jezus dus aangeven dat je ook barmhartigheid moet betonen aan mensen waaraan je een verschrikkelijke hekel hebt.
Sorry, maar dan zeg ik: je hebt er niets van begrepen. De vraag die Jezus gesteld werd, was namelijk: Wie is mijn naaste? En Jezus verrassende antwoord is niet: jouw familie, jouw vrienden, je medeChristenen of je priester, maar iedereen kan jou naaste zijn, ook een ongelovige die tot de vijanden van jou volk behoort. Wederom probeert Jezus duidelijk te maken dat het niet om het geloof draait, maar om het gedrag naar je medemens.
Fundamentalisten kunnen zo iets simpels maar niet bevatten. Ze antwoorden: ja maar moeten ze wel eerst bekeren en de bijbel aannemen, want het woord is God en alleen door het woord kun je je vrij maken.
Weet je wat de bijbel voor jullie is: De bijbel is wat tussen jullie staat en echte bekering.
Ik merk hier op dat je een tekst uit de bijbel quote en tegelijk een andere mening verkondigt die totaal niet spoort met de tekst. Als we de tekst bekijken zien we dat Jezus gekomen is om de volle betekenis van de wet en de profeten te geven. Dit is dus helemaal niet in tegenstelling met wat ik al eerde zij. Dat Jezus de wetten in de bergrede verder aangescherpt heeft.
Met de volle betekenis bedoeld Jezus: de essentie. Jezus brengt het geloof terug tot de essentie. Maar tegelijkertijd brengt Jezus ook nieuwe denkbeelden. Zo geeft Jezus een heel ander beeld van God. Maar dat kan hij natuurlijk niet hardop zeggen.
Ik merk nergens in de bijbel dat Jezus op eieren moet lopen om te blijven leven. Juist het omgekeerde lees de onderstaande teksten maar eens.
Omdat je leest met blinde ogen. De farizeeërs proberen Jezus te betrappen op een overtreding van de wetten zodat ze hem kunnen steningen. Lees:
M a t t e ü s 1 2
14 Maar de Farizeeën verlieten de synagoge en
maakten plannen om hem uit de weg te ruimen.
M a t t e ü s 22
15 De Farizeeën gingen weg en overlegden met
elkaar hoe ze Jezus met een strikvraag konden
vangen.
Ze proberen hem bijvoorbeeld voor een duivelsaanbidder uit te maken
M a t t e ü s 1 2
24 Maar de Farizeeën zeiden toen ze dat hoorden:
‘Hij kan de demonen alleen maar uitdrijven dankzij
Beëlzebul, hun aanvoerder.’
Maar Jezus weet ze met zijn antwoorden steeds te slim af te zijn. Voortdurend proberen ze hem of zijn leerlingen te betrappen op het overtreden van de wetten.
1 Farizeeën en schriftgeleerden uit Jeruzalem
kwamen naar Jezus toe en vroegen:
2 ‘Waarom overtreden uw leerlingen de tradities van
onze voorouders? Want ze wassen hun handen
niet als ze gaan eten.’
M a t t e ü s 2 1
23 Jezus ging naar de tempel en gaf er onderricht. De
opperpriesters en de oudsten kwamen naar hem
toe en vroegen: ‘Met welk recht doet u dit
allemaal? Wie heeft u het recht daartoe gegeven?
Steeds weet Jezus ze van repliek te bedienen maar hij is zich heel bewust van het gevaar, daarom zegt hij tegen zijn leerlingen:
M a t t e ü s 2 3
2 ‘De schriftgeleerden en de Farizeeën hebben zich
bekleed met het gezag van Mozes.
3 Houd u dus stipt aan alles wat zij u zeggen, maar
neem geen voorbeeld aan hun daden. Want ze
doen niet wat ze zeggen.
20 Toen verbood hij zijn leerlingen ook maar iemand
te vertellen, dat hij de Christus was.
Dat laatste zei Jezus, omdat mensen die zich openlijk voor Messias uitgaven werden gestenigd.
Er zullen inderdaad teksten zijn in de bijbel zijn die benadrukken dat het volgen van de wet niet het belangrijkste is, maar dat zijn niet de enige teksten in de bijbel. Uit het geheel van de bijbel komt duidelijk naar voren dat de wet bedoeld is om de zonden in jezelf aan te wijzen. Ik ben eigenlijk ook benieuwd waar Jezus zegt dat de wetten onbelangrijk zijn. Zie ook onderstaande teksten waar in duidelijk naar voren komt dat Jezus de wet wel belangrijk vindt.
Dan ben je Jezus niet waardig.
Jezus voorspelde dat farizeeërs hem niet zouden begrijpen:
13 Daarom vertel ik hun gelijkenissen. Want zij kijken,
maar zien niets; zij horen, maar verstaan en
begrijpen niets.
14 Laat ze maar. Het zijn blinden die blinden leiden.
En als de ene blinde de andere leidt, vallen ze
allebei in een kuil.’
Laat ik dus verder ook geen poging doen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 24-12-2003 01:44
]