Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 23:26:
Nee; in het geval van je vriendin weten we dat je via allerlei zintuigen input hebt gehad en dat je zonder die input dat gevoel niet zou hebben. Als we begrijpen op welke manier religieuze ervaringen ontstaan op een manier die niet een God als causale input vereist, ligt daar het verschil. Het betekent niet dat God niet bestaat, wel dat hij niet je ervaring veroorzaakt.
sterke reactie en eigenlijk ook juist. Het proces veroorzaakt door de input van de vriendin is idd makkelijk te herleiden. Het proces van godsbesef is mss ook wel te herleiden. ( ik hou daar ergens ook rekening mee). Maar het zou mij niet verbazen als dat voor ons binnen dit leven een mysterie blijft. Het is de eerder genoemde onbekende input waar je altijd rekening mee moet blijven houden.
Net zoals op de een of andere manier binnen de chaos een evenwicht is ontstaan dat in ons voordeel valt. Globale weermodellen laten zien dat er naast het huidige evenwicht in ons klimaat een ander evenwicht mogelijk is. Die van een koude witte planeet (preciese naam zou ik op moeten zoeken). Waarom valt dat evenwicht in ons voordeel? Een voor ons (nog) niet begrijpbare scheppende kracht? Is leven een kracht verborgen in dit heelal iets dat in die hele chaos toch zich manifesteerd? Ik kom hier zometeen op terug.
Je kan best je hele leven gelukkig zijn zonder te lijden, of je hele leven lijden zonder gelukkig te zijn. Hoogstens is het specifiek een menselijke "bug" dat geluk altijd voort moet komen uit een contrast met ongeluk en daarna snel verwatert. Tenminste, ik zie geen enkele reden waarom dat voor wezens in het algemeen zo zou moeten zijn.
Je noemt het al een bug, en daarmee accepteer je deze eigenschap van mensen. Zonder de tegenstelling van de andere pool verliest iets zijn betekenis. Je kunt iets niet op zichzelf meten, hoe graag je dat ook zal willen, zonder referentie. De perfectie die jij beschrijft is m.i. niet mogelijk. Ik zal altijd de keus hebben om iemand de kop in te slaan of niet. Sommige mensen doen dat dan ook. Daar kun je niet omheen. Choice is the problem. Hier, in in dit wezen, zal dat altijd blijven bestaan.
Dat het niet zou hoeven zijn ben ik met je eens, maar nu niet, en dan komen we bij wat in het christelijk geloof de hemel heet en in andere religies ook een plaats heeft gekregen. Iets dat hier onbereikbaar is, maar wel naar kan worden gestreeft, en mss ooit wel bereikbaar is.
Ik heb even niet op je opmerkingen in de eerste twee alinea's gereageerd maar die komen op hetzelfde neer. Naast dat ik er rekening mee hou dat wij veel krachten in dit heelal toch kunnen gaan begrijpen hou ik er ook rekening mee dat wij dat mss wel nooit zullen kunnen. Roept elke beschrijving van de wetenschap niet niet nieuwe vragen op? Is dat niet de enige constante die je kunt aanmenen, dat je nooit alles zult weten?
Concluderend en als eerder genoemd vervolg nog dit:
Ik kan me voorstellen dat wij naar een voor ons nu supernatuurlijk platform evolueren. Ik zie nu al dat wij dergelijke complexe systemen voortbrengen op een manier die je in de rest van onze omgeving niet ziet. Bewustzijn is iets dat wij aan mensen toeschrijven, in minder mate aan bepaalde aapsoorten, en in een nog mindere mate, of eigenlijk totaal niet, aan, ik noem ff wat, eencellige beestjes. Dat er nog een volgende stap is zou mij niet verbazen.
Aan de andere kant is deze gedachte ook wat arrogant. Ieder leven op zich beslaat zijn eigen niche in dit heelal, en mss blijft het dat wel altijd. Onze copsones brengen ons mss wel nergens dan in een ingewikkelder niche, maar nog steeds daarin, met alle oneindigheid aan vragen die onze nieuwsgierigheid nodig heeft.
Ik hoop dat je inziet wat ik wil zeggen. Ik zeg mss niet dat je het bij het verkeerde eind hebt maar ik reageer wel omdat ik denk dat mystiek altijd een onderdeel van ons blijft. Weteschap alleen verklaard niet alles nu, en nooit niet, imo. Dat mensen daar een invulling als God aan geven en zich daar ook op vast leggen vind ik prima. Maar de acceptatie alleen al vind ik zelfs zeer gezond.
Ik zie dat mijn reactie alweer laat is en eik ook dubbel maar ik hoop dat je wat aan mijn mening hierover hebt.
Laat ik dan een sterkere uitspraak doen: deze wereld ziet er voor geen enkel soort leerproces wat ik kan bedenken uit als de wereld waar dat leerproces zo goed mogelijk tot uitdrukking komt.
Ik krijg de indruk dat ik hier wat achtergrond mis, een verkeerde opleiding doe oid,

, ik heb geprobeerd hier wat nuttigs over te zeggen maar ik vraag het me af. Ik heb ook het gevoel dat het neer zou komen op wat ik al zei over arrogantie: is het niet mogelijk dat er altijd het onbekende blijft?
[
Voor 3% gewijzigd door
mpegernie op 27-12-2003 00:41
]
"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead