Lt. Marx schreef op 13 december 2003 @ 13:16:
Ergens kan ik met je meegaan: ik weet niet hoe God precies is. Voor mij zijn in alle dingen die je opnoemt tegenstrijdigheden te zien. Aan de andere kant gaat het niet om de dingen die ik zie maar wat God er van vindt. Toch denk ik dat het niety zo vrijblijvend is zoals jij hier beweert. Ik weet te weinig van de bovenstaande dingen om hier echt een oordeel over te hebben en dan moet je denk ik ook geen oordeel geven. Ik denk dat ieder mens te weinig weet van God om zowiezo een oordeel hierover te geven. Ik denk ook dat dit wijs is (Lees mattheus 7 maar). Daarnaast weet ik wel dat voor
mij jezus de weg is. En dat ik daardoor echt kracht, vreugde en liefde kan ervaren. En wat dan meteen volgt is het proberen over te brengen van dat gevoel/geloof. Maar lasker volgens mij moet jij ook van dit soort uitspraken houden want dit weet jij niet. Als het goed is zie jij ook tegenstrijdigheden in de bovenstaande religies en waarschijnlijk ook meer als 1. Het zou kunnen dat die er alleen op menselijk niveau er zijn. Misschien ook niet. Maar ik kan eigenlijk die post niet zo goed stroken met de rest van jouw posts. De meeste dingen die je zegt zijn best wel doordacht, maar dan zeg je iets wat je als mens niet kan en niet mag zeggen denk ik. Dit is gewoon een new age gedachte die mooi klinkt maar waar je helemaal niks mee kan. Dus zou je hem nog een x kunnen verduidelijken?
Ik ben denk ik geen new age denker, al zou ik niet precies weten wat dat is. Voor mij is een new age denker iemand die uit alle religies stukjes leent en er een eigen persoonlijk geloof van maakt.
Misschien lijkt het dat ik dat ook doe, maar dat is bij mij geen doel. Ik ben net als zo veel mensen op zoek naar God. Ik ben begonnen met Boeddhisme, daarna heb ik mij in de Joodse wijsheden verdiept en daarna ben ik de bijbel gaan lezen. Ik werd gegrepen door de figuur van Jezus, zoals die uit de evangeliën naar voren kwam. Dat botste nogal met het beeld dat de kerken van Jezus geven. Vanaf dat moment ben ik op zoek gegaan om proberen te ontdekken wie Jezus werkelijk was. Wat wilde Jezus ons nou werkelijk vertellen.
Laten we eerst vaststellen dat Jezus werkelijk geleefd heeft, daar kan geen twijfel over bestaan. Jezus geestelijk erfgoed heeft zich als een geestelijke bosbrand verspreid over de aarde, en iemand heeft dat vuur aangestoken. Maar wat was zo bijzonder in de denkbeelden van Jezus dat hij zijn groot effect had?
Ik beschreef eerder dat Jezus de Messias wilde zijn. Maar maakt hem dat bijzonder? Er waren in Jezus tijd tientallen Messiaspretendenten die werden door de clerus allemaal netjes gestenigd en dan was het weer voorbij. De kerken zeggen dat wat Jezus zo bijzonder maakt de claim is dat hij God is. Ze zeggen dan: Boeddha zegt niet dat hij God is, Mohammed zegt niet dat hij God is, alleen Jezus is God. Toch is dat op zich minder bijzonder dat het lijkt want bij de Romeinen, Grieken en Egyptenaren was deze claim alles behalve bijzonder en eigenlijk min of meer standaard. Dus wat maakt Jezus nou zo bijzonder?
Jezus was een Messias en Jezus had God in zich. Beiden zijn waar, maar dit is niet genoeg om Jezus te verklaren of begrijpen. Om te begrijpen waarom Jezus zo'n bosbrand veroorzaakt, laten we eens naar een andere figuur kijken die ook een bosbrand veroorzaakte, Mohammed. Vergeet even je afkeer voor zijn gewelddadige aanpak en kijk mee. Mohammed kwam uit een religieuze traditie, zijn grootvader bouwde het tempelcomplex in Mekka, waar naast talloze andere goden, de hoofdgod Al-Ilah werd vereerd. Mohammed verdiepte zich in de Joodse traditie en werd daar zo door gegrepen dat hij een hele nieuwe synthese tot stand bracht. Hij injecteerde het Joodse geloof in het bestaande geloof en bracht iets tot stand dat superieur was aan wat bestond.
Jezus heeft hetzelfde gedaan. Maar in vergelijking met het geloof van Mohammeds voorvaderen stond het Joodse geloof op veel hoger plan. Dat geloof stond ook op een veel hoger plan dan de heidense geloven. Dus wat kon Jezus daar nu aan toe voegen dat zo wereldschokkend is. Daarvoor moet je de denkbeelden van Jezus gaan bestuderen. Vergeet even alle verhalen over zijn leven. De kerken hebben het leven van Jezus vereenzelvigd met zijn denkbeelden. Een God die zich laat kruisigen door de mensen als mens, dat is de boodschap zeggen zij. Ik geloof dat niet. Ik geloof niet dat het Jezus doel was om gedood te worden. Hij vraagt niet voor niets, Als het even mogelijk is, laat dan deze beker aan mij voorbij gaan. Redde God immers niet Isaäk van brandstapel? Christus loopt er niet voor weg, maar hij zoekt het evenmin. Ik geloof daarom niet dat Jezus zo graag dood wilde om tot vervulling te komen. In mijn visie is Jezus leven zijn grootste monument en niet zijn dood, zoals de Christelijke kerken beweren.
Wat was dan die bijzondere leer van Christus? Een echte vernieuwing is nooit enkel een antithese (afzetten tegen het bestaande) maar een synthese (een harmonieuze samenvoeging). Mohammed verbond het Babylonische geloof met het Jodendom. Maar wat verbond Jezus met het Jodendom? Grieks / Romeins / Egyptische denkbeelden? Nee, want die stonden stuk voor stuk op een lager peil dan het Jodendom. Wat Christus volgens mij deed was het volgende: Hij nam de humanistische traditie van het Jodendom zoals je die vindt bij de grote schriftgeleerde Hillel en verbond die met denkbeelden uit het Hindoeïsme.
Ik begrijp dat dit niet voor iedereen te verteren zal zijn. Het is maar een persoonlijke visie, geen geloof, dus ik hoop niet ik nu helemaal wordt verketterd. Waarom denk ik dat? Om een aantal redenen:
In eerste plaats: waar was Jezus tussen zijn twaalfde en zijn dertigste? Na zijn jeugdige optreden in tempel waar hij iedereen verbaasd doet staan over zijn kennis, wordt er niets meer van Christus vernomen tot hij op zijn dertigste ineens weer in beeld verschijnt met hele fantastische onjoodse ideeën. Jezus leefde in een kosmopolitisch land waar mensen uit alle delen van wereld samenkwamen. Hij heeft waarschijnlijk Grieks en Aramees gesproken. Er werd in die tijd veel meer gereisd dan mensen nu denken. Het is heel goed mogelijk dat Jezus een reis naar India heeft ondernomen, maar hij kan de denkbeelden ook anders hebben opgedaan.
Zijn er aanwijzingen om zoiets te geloven? Aanwijzingen wel, bewijzen niet, zoals zo vaak. Er zijn hindoeïstische geschriften die melding maken van Jezus. Lees eens deze tekst die ik vond op een Islamitische site (niet bang zijn, je valt niet van je geloof af en evenmin heb ik iets met islam)
http://www.geocities.com/...en/nb_mrt2001.htm#kashmir
Veel belangrijker zijn echter de vernieuwende denkbeelden van Christus zelf. Waar had hij die vandaan? Ik denk dat Christus teruggekeerd is naar de bron. De moeder van alle geloven is het Hindoeïsme. Ik heb eerder verteld dat de Joden geloofden dat er in moeilijke tijden altijd weer iemand kwam die weer een verbond met God sloot. Waar komt dat idee vandaan? De Hindoes geloven al veel langer dat als de mensheid in moeilijkheden verkeert God in een mens carneert om een oplossing te brengen. Wie de onjoods denkbeelden van Christus bestudeert komt al snel tot de conclusie dat ze perfect passen bij de hindoeïstische denkbeelden. Het Hindoeïsme is het oudste geloof, nog veel ouder als het Jodendom. Hun geschriften, de Veda's gaan wel 5500 jaar terug. Naar mijn menig heeft van alle geloven Hindoeïsme het meest uitgewerkte beeld van God en is het meest ruimdenkend en verdraagzaam van alle religies. De verdraagzaamheid van Christus vind je in het hindoeïsme.
Het Christendom heeft zich ge(con)centreerd rond het beeld van Jezus als "de zoon van God". Stelselmatig wordt echter genegeerd dat voor Jezus iedereen "zoon en dochter van God" is. Daarom laat hij ons het "onze vader" bidden, wij zijn allemaal zoon van God. De Christelijke kerken slaan de plank niet mis als ze zeggen dat Jezus God is, en evenmin dat God in je komt als je Jezus in je hart laat. Want dat deel van Jezus boodschap is goed overeind gebleven. Waar zij de plank misslaan is de gedachte dat zij iets tot stand brengen dat andere geloven niet stand kunnen brengen.
Wat voor mij echter het doorslaggevende argument is geweest, is het lezen van de geheime leringen van Jezus in het evangelie van Thomas. Hier openbaart zich een Jezus die niet gecorrigeerd is door de kerken. Dit geschrift staat dichter bij Jezus dan elk evangelie uit de canon. De leer die je hier vind is zo apart dat het voor zijn leerlingen een openbaring geweest moet zijn. Dat is wat de bosbrand veroorzaakt heeft. Jezus wordt hier vaak omschreven als Zenmeester.
Ik lees op dit forum ergens. Het koninkrijk van God is hier op aarde. Dat is inderdaad een van de vernieuwende boodschappen die Jezus bracht. Je hoeft niet op de hemel te wachten. Je kunt nu God in jezelf wakker maken en het koninkrijk betreden. Geloof de priesters niet die zeggen dat je pas na je dood in de hemel kan komen. Kijk naar hangman, hoe bezield hij is. Toch verkoopt hij kaartjes voor het hiernamaals, alsof het daar te vinden is. Nee Christus liet zijn leerlingen God in zichzelf ervaren, daarom waren ze enthousiast dat er een wereldbrand ontstond. God is in jou zelf te vinden, dat is zijn boodschap. Wie God in zichzelf vindt verliest zijn angst voor de dood. Ik kan begrijpen dat de Farizeeën Jezus als een gevaarlijke rebel beschouwden. Zij leerden de mensen dat ze levenslang een leven van gehoorzaamheid moesten leiden om God te bereiken.
Is Christus God? Deze naam doet puur toevallig denken aan een andere mens die God belichaamde: Krishna. Een eenvoudige herdersjongen waarin God carneerde en die het grootste voorbeeld werd van het Hindoeïsme. Zo zien de Hindoes ook Jezus, als een volgende carnatie van God, die steeds het geloof vernieuwd en zo de mens behoudt. Als je Jezus denkbeelden gaat lezen tegen een hindoeïstische achtergrond dan vallen ineens alle stukjes op zijn plaats. Ja Jezus was een Messias, maar hij gaf een nieuwe invulling aan het begrip Messias. Hij brengt vrede tussen God en de mens, doordat hij de mens nader brengt tot de God in hemzelf. Dat is het grote geheim van Christus. Laat ik prachtige spreuken uit het evangelie van Thomas aanhalen. Dit is hele diepe wijsheid, dit is niet de gemakkelijk verteerbare kerkelijke soep :
Dit zijn de geheime woorden, welke Jezus de Levende gesproken heeft en welke Didymus Judas Thomas heeft opgeschreven.
En Jezus sprak: "Wie de verklaring van deze woorden zal vinden, zal de dood niet smaken"
Jezus sprak: "Laat hem die zoekt, zonder ophouden zoeken, totdat hij vindt. En als hij vindt, zal hij in verwarring raken, en als hij in verwarring geraakt is, zal hij zich verwonderen, en hij zal heersen over het Al."
Jezus sprak: "Als uw leiders zeggen: ziet, het Koninkrijk is in de hemel, dan zullen de vogelen des velds u voorgaan. Als zij zeggen: het is in de zee, dan zullen de vissen u voorgaan. Maar het Koninkrijk is binnen in u en buiten u.
Als gij uzelf zult kennen, dan zult gij gekend worden, en gij zult beseffen dat gij zonen van de levende Vader zijt. Als gij uzelf echter niet zult kennen, dan zijt gij in armoede, en gij zijt zelf die armoede."
Jezus sprak: "De grijsaard zal in zijn dagen niet aarzelen, een klein kind van 7 dagen naar de plaats des levens te vragen, en hij zal leven. Want vele eersten zullen de laatsten worden. En zij zullen één worden."
Jezus sprak: "Herken wat voor uw aangezicht is, en wat verborgen is voor u zal u duidelijk worden. Want niets is verborgen wat niet geopenbaard zal worden."
Zijn leerlingen ondervroegen Hem. Zij zeiden tot hem: "Wilt gij dat wij vasten? En hoe zullen wij bidden? Zullen wij aalmoezen geven? En wat zullen wij betreffende het eten in acht nemen?" Jezus sprak: "Vertel geen leugens En doe niet wat ge haat. Want alle dingen zijn duidelijk voor de Hemel. Er is immers niets wat verborgen is dat niet openbaar zal worden, en niets wat bedekt is dat ononthuld zal blijven."
Jezus sprak: "Zalig de leeuw die mens wordt als hij door de mens opgegeten wordt. En vervloekt is de mens die door de leeuw opgegeten wordt, en de mens zal leeuw worden."
En Hij sprak: "De mens is gelijk aan een verstandige visser die zijn net in zee wierp. Hij trok het op uit de zee, vol kleine vissen. Daartussen vond de verstandige visser een goede grote vis. Hij wierp al de kleine vissen terug in zee. Zonder aarzelen koos hij de grote vis. Wie oren heeft om te horen hij hore."
Jezus sprak: "Ziet, de zaaier ging naar buiten. Hij nam een hand vol zaad en strooide het uit. Sommige vielen op de weg. De vogels kwamen en verzamelden ze. Andere vielen op de rots, en zij schoten geen wortels in de aarde en maakten geen aren. En anderen vielen op de doornen. Zij verstikten het zaad, en de wormen vraten ze op. En anderen vielen op de goede aarde en zij leverden goede vrucht op. Zij droegen zestig per maat en honderdtwintig per maat."
En Jezus sprak: "Ik heb het vuur op aarde geworpen. En ziet, ik hoed het tot het opvlamt."
Bij deze laatste spreuk zal het laten. Jezus hoopte dat hij uiteindelijk begrepen zou worden.
[
Voor 22% gewijzigd door
Verwijderd op 14-12-2003 22:55
]