Grrrrrene schreef op 16 november 2003 @ 02:18:
Ja, jij hebt ook te maken met bewegingsonscherpte, als jij bij een of ander hardstyle feest een foto maakt, gaat men echt niet netjes met z'n allen voor je poseren, die dansen vrolijk door

Oh toch?

Ik snap wel waar jij f2.8 voor nodig hebt en ik ben nog steeds verbaasd dat je het daarmee redt. Licht heb je in zulke omstandigheden nooit genoeg

Eigenlijk red ik het ook niet met f/2.8; ik moet nagenoeg altijd de ISO omhoogschroeven en dat wil je eigenlijk ook niet als je een beetje kwaliteit wilt behouden. Daarnaast zijn er eenvoudigweg geen zoomlenzen die lichtsterker zijn en ik ben ook niet echt van plan om met een hele stapel primes rond te gaan lopen. En dan nog kom ik er niet trouwens!
In mijn geval moet ik zo lichtsterk mogelijk, en zo wijd mogelijk, maar in ieder geval onder de f/2.8, kijken we naar primes die hieraan voldoen:
1- Sigma: Super Wide Angle 20mm f/1.8 EX Aspherical DG DF RF Autofocus Lens for Canon EOS
2- Canon: Wide Angle EF 24mm f/1.4L USM Autofocus Lens
3- Sigma: Wide Angle 24mm f/1.8 EX Aspherical DG DF Macro Autofocus Lens for Canon EOS
4- Canon: Wide Angle EF 28mm f/1.8 USM Autofocus Lens
5- Sigma: Wide Angle 28mm f/1.8 EX Aspherical DG DF Macro Autofocus Lens for Canon EOS
6- Canon: Wide Angle EF 35mm f/1.4L USM Autofocus Lens
7- Canon: Wide Angle EF 35mm f/2 USM Autofocus Lens
Ad.1.
Ervaringen met deze lens spreken me niet echt aan. 'Soft wide open' 'subpar build qualitly' en 'AF' geven mij toch wel wat kopzorgen... Juist de AF is van inmens belang, waarnaast de lens echt stevig en eigenlijk (spat)waterdicht zou moeten zijn... Softfocus is misschien nog wel te overleven, maar ik zoek het niet. Prijs ± $ 800,-
Ad.2.
Ervaringen met deze lens zijn goed, helaas is de prijs iets minder: ± $1.100,-
Ad.3.
Van deze lens kan ik niet blij worden als ik de reviews zo lees. Die slaan we dus maar over, grapje kost overigens ± $ 360,-
Ad.4. 28mm is eigenlijk nog maar net Wide-Angle, maar deze
lens presteert nog vrij goed, zeker vergeleken met een aantal anderen die ik hier heb genoemd. Beetje zacht in de hoeken en niet de bouw van een L-lens, maar voor $ 400,- kan je dat ook niet verwachten.
Ad.5. De
28mm Sigma is nog niet vaak getest, maar scoort niet echt goed in deze tests. Eigenlijk valt deze daarom gelijk al af, hoewel de prijs er wel mag zijn! ± $230,-
Ad.6. Dit
kleine wonder is de lens der lenzen als het gaat om performance in moeilijk licht, maar ook als het gaat om bouw, om werkbaarheid en om snelheid. Helaas is het een 35mm prime en niet 16-20mm en helaas kost dit wondertje ons $ 1.100,- maar dan heb je ook wat!
Ad.7. Stiekem valt deze
35mm Canon niet echt in de WA-range, maar toch interessant om mee te nemen in deze vergelijking gezien de snelheid van het glas. (En de lage prijs vergeleken met de: 35mm f/1.4L USM.

Beste een goede lens, voor erg weinig geld. Op zich een aanrader voor die $ 225,-
Nu heb ik een
17-35mm f/2.8L USM, die niet echt onder doet voor zijn nieuwere broertje, de
16-35mm f/2.8L USM. Ik heb ook met de 16-35 gewerkt, maar vind hem net niet echt lekker, toch ietsje te soft, net wat wijder wel, maar net iets te veel barrel distortion voor mijn gevoel en ik had nogal last van CA... Eerlijk is eerlijk: ik schijn een SUPER 17-35 te hebben, maar dat verwacht je ook van een 16-35 voor $ 1.300,- (toch?)
Tegen de tijd dat ik eindelijk mijn 24-70mm f/2.8L USM heb gekocht zal ik hier ook eens iets over schrijven, op dit moment heeft dat nog niet zo heel veel zin.

Euhm flitsen is in mijn geval niet echt 'Im frage', niet alleen omdat het zo rokerig is in die ruimtes, maar zeker ook omdat ik dan echt de hele ruimte moet uitverlichten. Ga ik echter mensen fotograferen, dan pak ik wel een flitser en een WA-lens omdat ik dicht op het object wil staan, waarmee ik weer zo veel mogelijk 'mistverschijnselen' op de foto kan voorkomen.
[
Voor 10% gewijzigd door
Floor-is op 16-11-2003 13:10
]