Canon D30/D60/10D/300D/20D accessoires

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 2.849 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Slimmer om aan te schaffen? Hmm, depends ;)

Grote kans dat ik m'n D-SLR niet ga verkopen, het is erg handig om 2 bodies te hebben. Dat is dan ook 1 van de redenen dat ik voor de 300D ga. Ding kost minder en dus heb je ook meer geld voor fatsoenlijk glas. Ik koop liever nu voor 600 euro minder een leuke cam waarmee ik (als beginner) goed vooruit kan. Later, als ik wat meer weet wat ik wil en ook beter weet hoeveel ik de cam gebruik koop ik een nieuwer model niet nog veel cooler is dan de 10D :) Tegen die tijd zijn de prijzen van b.v. de 1D e.d. ook weer flink gedaald.

Maar goed, het is maar net wat je wilt natuurlijk :) Voor mij is de 300D iig ideaal. Enige voordeel van de 10D (voor mij) is dat hij wat fijner in de hand ligt, hij is vooral wat groter dan de 300. Maar om daar nou 600 euro voor neer te leggen? Dan koop ik er liever een battery grip voor de 300D. Voorlopig nog maar even niets kopen met die enorme krapte op de markt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09
zAo schreef op 12 december 2003 @ 14:00:
Hoe wel ik die Sigma van hierboven nog even zal moeten laten liggen, want 700 EURO voor een lens erbij dat gaat hem niet worden :)
voor 220 euro heb je een mooie telezoom: sigma 70-300 apo II

ok, minder lichtsterk en minder snelle AF (geen HSM), maar voor buitenfotografie een zeer geschikte en scherpe lens mét goede macrofunctie...

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Voor meer digicam praat join #digicam op irc.tweakers.net (niet leaven als er weinig zijn toevallig, word vanzelf druk )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

DE_Michiel schreef op 12 december 2003 @ 16:55:
Voor meer digicam praat join #digicam op irc.tweakers.net (niet leaven als er weinig zijn toevallig, word vanzelf druk )
Leuk en aardig, maar ik zit al op Qnet. Daar is niet zon channel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
Mooooody schreef op 12 december 2003 @ 13:42:
de 300D kun je over een jaar voor max. 700-750 euro verkopen
de 10D kun je over een jaar voor max. 1200-1250 euro verkopen
Hehe wishful thinking? ;)
Over een jaar is een nieuwe 10D (evt. opvolger) onder de 1000 euro ;)
DE_Michiel schreef op 12 december 2003 @ 16:55:
kan je beter naar #dpz gaan, daar zitten al mensen als het goed is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 14:19
Bijna alle electronische producten zijn na een jaar minder dan de helft waard, zeker digitale camera's hoor. Waarschijnlijk is zelfs alleen al de nieuwprijs een derde lager!

[ Voor 4% gewijzigd door wrcveen op 12-12-2003 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

wrcveen schreef op 12 december 2003 @ 19:57:
Bijna alle electronische producten zijn na een half jaar minder dan de helft waard, zeker digitale camera's hoor. Waarschijnlijk is zelfs alleen al de nieuwprijs een derde lager!
Maar hoe oud is de 10D nu dan? Ben ik wel benieuwd naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
zAo schreef op 12 december 2003 @ 20:40:
[...]

Maar hoe oud is de 10D nu dan? Ben ik wel benieuwd naar :)
euh bedoel één jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
wrcveen schreef op 11 december 2003 @ 18:52:
Ik wacht al weken op de nalevering van mijn 18-55 kit lens. Ik heb niet veel zin om langer te wachten aangezien het ook al niet een echt geweldige lens is. Ik denk erover om een andere lens in dit bereik te kopen. Hebben jullie al ervaring of iets gelezen over de Sigma 18-50mm F3.5-5.6 DC?
Dit model is net uitgekomen en is speciaal gemaakt voor digitale camera's.

Scherpte lengte : 18-50mm
Minimaal diafragma : F22
Lens constructie : 8 elementen in 8 groepen
Beeldhoek : 76.5°-31.7°
Aantal diafragma lamellen : 7st.
Minimale Scherpte afstand : 25cm
Maximale vergroting : 1:3.5
Filter maat : 58mm
Afmetingen : Diameter 67.5mm x lengte 60mm
Vatting : Sigma, Canon, Nikon (D), Pentax
Gewicht : 245 gram

[afbeelding]

Wat is anders een ander alternatief met een groothoek (+/- 18mm) tot liefst aan ongeveer 70mm?
Sorry dat ik hem alvast *kick* maar ik wil eigenlijk morgenochtend beslissen, ik mis echt de groothoek. Deze Sigma kost overigens 119,- dus ongeveer even duur als de kitlens en dan hoef ik waarschijnlijk niks bij te betalen. Iemand goede overredingkracht om echt voor de Canon kitlens te gaan, en dus nog langer te wachten?

[ Voor 3% gewijzigd door wrcveen op 12-12-2003 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

Mooooody schreef op 12 december 2003 @ 15:23:
[...]

voor 220 euro heb je een mooie telezoom: sigma 70-300 apo II

ok, minder lichtsterk en minder snelle AF (geen HSM), maar voor buitenfotografie een zeer geschikte en scherpe lens mét goede macrofunctie...
werk jij voor sigma ofzow? volgens mij weten we nu allemaal wat jouw mening is over die apo II. Dat hoef je toch niet elke pagina te blijven herhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:45

Marc H

- - Is wakker - -

zAo schreef op 12 december 2003 @ 14:00:
[...]

Hier had ik ook al over zitten nadenken. Wel schreeuwt er af-en-toe iets in mij die zegt: "WTF doe je man, cam + lens etc kun je mooie auto voor kopen :'( "
Maar ik ben het met je eens: de 10D is niet alleen beter, maar ook een stuk slimmer om aan te schaffen. Hoe wel ik die Sigma van hierboven nog even zal moeten laten liggen, want 700 EURO voor een lens erbij dat gaat hem niet worden :)
700 voor die sigma van mij? waar?

* Marc H heeft na lang zoeken bijna 800 ervoor betaald.

heb nog wel wat dingen op mijn verlanglijstje staan, en goedkope zaken ben ik altijd zeer geintresseerd in :)

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
BTW hoeveel verschil zit er nou in de praktijk tussen 5.6 en 2.8? Is dat 1 stop per 'standaard' diafragma stap? Dus F2.8, F4.0, F5.6, er zitten dus twee stops tussen 5.6 en 2.8. Dus als ik een el cheapo lens heb met een maximaal diafragma van 5.6 en jij hebt een superduper lens die tot 2.8 gaat dan moet ik b.v. op 1/30 schieten en jij op 1/125 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

bartvb schreef op 13 december 2003 @ 01:48:
BTW hoeveel verschil zit er nou in de praktijk tussen 5.6 en 2.8? Is dat 1 stop per 'standaard' diafragma stap? Dus F2.8, F4.0, F5.6, er zitten dus twee stops tussen 5.6 en 2.8. Dus als ik een el cheapo lens heb met een maximaal diafragma van 5.6 en jij hebt een superduper lens die tot 2.8 gaat dan moet ik b.v. op 1/30 schieten en jij op 1/125 ?
Qua sluitertijd klopt het, maar dat is niet het belangrijkste verschil. Belangrijkere verschillen zijn de mogelijke DoF, 2.8 lenzen hebben meestal beter gebouwd, omdat het pro lenzen zijn, geen/weinig last van chromatische abberatie. en veel scherper optisch.

Maar de mogelijke DoF is gewoon het grootste verschil. Heb een stel fotos gemaakt me de 70-200 van een schaalmodel, allemaal op een sluitertijd van 1/200, iso 100, met mijn flitser voor voldoende licht dat ik geen bewegingsonscherpte zou krijgen. Afstand naar model, een kleine 2 meter. Dit is eigenlijk niet bepaald een afstand waar dit soort lenzen voor gemaakt worden, dus de dof is hiervoor gigantisch klein, maar daardoor ook weer wel lekker duidelijk.

F2.8
Afbeeldingslocatie: http://www.cray.demon.nl/naarweb/2-8.jpg
op deze kleine afstand is de DoF maar een paar mm groot, alleen de bumper is echt scherp, de rest is allemaal out of focus.

F5.6
Afbeeldingslocatie: http://www.cray.demon.nl/naarweb/5-6.jpg
De scherpte is gegroeid tot een kleine 2 cm van het model voor de rest nog steeds zeer blurry

F10
Afbeeldingslocatie: http://www.cray.demon.nl/naarweb/10.jpg
De wielen zijn nu ook scherp, de onscherpte begint nu ongeveer op 4/5 cm van het focuspunt

F16
Afbeeldingslocatie: http://www.cray.demon.nl/naarweb/16.jpg
Op de achtergrond begint het boek enige herkenbare vormen aan te nemen

F20
Afbeeldingslocatie: http://www.cray.demon.nl/naarweb/20.jpg
Het hele schaalmodel is scherp boek is nog herkenbaarder als een boek. De flitser zit al op het maximum van zijn vermogen.

F32
Afbeeldingslocatie: http://www.cray.demon.nl/naarweb/32.jpg
Alles is scherp, alleen is de lensopenig zo klein geworden, en is er zoveel licht nodig dat mijn MetZ 54 duidelijk niet voldoende licht meer kan geven voor een goede belichting.

<edit starts here>

F5.6 met een Sigma 28-200 3.5-5.6 super zoomlens van ±200 euro.
Afbeeldingslocatie: http://www.cray.demon.nl/naarweb/5-6budget.jpg
heb ook nog even een fototje gemaakt met mijn lens voor de dagen dat ik geen zin heb om een complete rugtas met glaswerk mee te slepen. Is een vrij gemiddeld budget lensje met een redelijk zoom bereik. wat zo al opvalt is het mindere bereik van de 28-200, de iets minder heldere kleuren, en de DoF van de 70-200 veel kleiner is. om allebei de fotos op F 5.6 onder elkaar te zien moet je even hier klikken

[ Voor 13% gewijzigd door Marc H op 13-12-2003 03:54 . Reden: toevoegen lap tekst :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
Azrael schreef op 12 december 2003 @ 17:57:
[...]

Hehe wishful thinking? ;)
Over een jaar is een nieuwe 10D (evt. opvolger) onder de 1000 euro ;)
[...]
ja en?
dan zakt de 300D evenredig mee in prijs, dus klopt het verhaal nog...
CRu5H0n3 schreef op 12 december 2003 @ 23:50:
werk jij voor sigma ofzow? volgens mij weten we nu allemaal wat jouw mening is over die apo II. Dat hoef je toch niet elke pagina te blijven herhalen?
ik kan beter tips geven, dan andere mensen in de gaten houden toch? ;)
niet iedereen heeft zo'n meesterlijke inbreng in dit topic als jij hoor....

sommige mensen ergeren zich ook overal aan...
ik kan me ook wel gaan ergeren aan jouw nickname, maar dat zou tijdverspilling zijn toch? :Z

trouwens...heb je de Sigma 70-300 APO II al geprobeerd?? echt een fantastisch lens! koop 'm nu!!! :Y)

[ Voor 62% gewijzigd door Mooody op 13-12-2003 09:11 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Thanks Marc! Duidelijk :)

Maar eeh, je betaald dus honderden euro's extra om een kleinere DOF te krijgen? Hmmm.. Ik denk dat ik nog maar ff in de amateurhoek blijf hangen ;)

Belangrijkste reden om voor een pro lens te gaan zou voor mij denk ik toch het feit zijn dat behoorlijk wat lichtsterker zijn. De kans is vrij groot dat ik redelijk wat foto's ga maken op paarden concoursen e.d. en die zijn regelmatig binnen met een niet bepaald geweldige belichting. Hmm. Maar goed, ik ga waarschijnlijk eerst voor de kitlens en een budget 70-300 lens. Misschien wel de Sigma APO II :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Niet alleen dof natuurlijk, de betere scherpte, Snelle AF en (vrijwel) geen last van CA enzo speelt ook mee, net zoals de afwerking/soliditeit van de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Hmm, ok.. Logisch ook. Maar zijn (IMO) idd dingen die vooral voor de pro belangrijk zijn. Een heel klein pietsje minder scherp en iets meer CA zijn voor mij geen probleem als ik daar 700 euro mee bespaar ;) Maar ja, daar ben ik dan ook amateur voor ;)

BTW we hadden een pagina of tig een discussie over de toekomst van de Canon EF-S objectieven:
Aside from some special wide-angle lenses, Canon doesn’t expect to field an entire range of APS-dedicated lenses.
Jammer :) Of ja, nu is er iig duidelijkheid. Ik ga dus geen geld stoppen in die EF-S lijn behalve voor de kitlens dan.

Komt van:
http://www.popphoto.com/a...icle_id=766&page_number=4
Interessant artikel over de ontwikkelingen op D-SLR gebied het komende jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

bartvb schreef op 13 december 2003 @ 10:25:
Hmm, ok.. Logisch ook. Maar zijn (IMO) idd dingen die vooral voor de pro belangrijk zijn. Een heel klein pietsje minder scherp en iets meer CA zijn voor mij geen probleem als ik daar 700 euro mee bespaar ;) Maar ja, daar ben ik dan ook amateur voor ;)

BTW we hadden een pagina of tig een discussie over de toekomst van de Canon EF-S objectieven:

[...]

Jammer :) Of ja, nu is er iig duidelijkheid. Ik ga dus geen geld stoppen in die EF-S lijn behalve voor de kitlens dan.

Komt van:
http://www.popphoto.com/a...icle_id=766&page_number=4
Interessant artikel over de ontwikkelingen op D-SLR gebied het komende jaar.
Als jij denkt om met de 28-200 binnen te gaan fotograferen van springpaarden dan zou je nog wel eens bedrogen uit kunnen komen, flitsen kan je over het algemeen wel vergeten met paarden, en je zal toch redelijk snelle sluitertijden moeten hebben om een paard scherp boven een hindernis te krijgen. je zou met de 28-200 al snel op hogere iso's moeten gaan fotograferen, met de daarbij komende ruis.

EF-S is wat mij betreft nooit intressant geweest.
Met lenzen moetje ook een beetje naar de toekomst kijken, en niet alleen naar het heden. over een paar jaar zal de chipgrootte van consumer DSLRS ook groeien, en dan heb je plotseling niets meer aan je EF-S lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Volgens de laatste geruchten (zie genoemde URL) is het zo dat Canon het APS formaat de komende jaren blijft gebruiken voor amateur level (300D, 10D?) camera's. Probleem is dat fullsize CMOS wel wat goedkoper wordt maar te duur blijft voor het middensegment van de markt.

Maar ja, als je na je 300D of professioneler bezig gaat of gewoon meer geld hebt en over kan stappen naar een camera met fullframe sensor dan kan je idd ineens al je objectieven verkopen. Beetje jammer :)

Het gaat overigens niet alleen om springpaarden, ook keuringen, evenementen, dressuur, etc. Vaak sta je een redelijk eind van het paard af (met dressuur zeker) en dan heb je dus en een hoop licht nodig en een flink zoombereik. Maar goed, eerst maar eens kijken hoe ver ik kom met de budget objectieven, als ik daar dan ongeveer twee stappen naar beneden ga wat sluitertijd betreft zit ik in de buurt van de settings die ik zou kunnen gebruiken met een pro objectief.

Maar ja, eerst maar eens zorgen dat er uberhaupt geld is voor dat soort speelgoed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik wil geen war veroorzaken :P , maar die APO, heeft die een verloopstuk nodig om op de 10D te kunnen? Verkopers zijn rare mensen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Marc H scsceef op 13 december 2003 @ 03:11:
[...]
F5.6 met een Sigma 28-200 3.5-5.6 super zoomlens van ±200 euro.
[afbeelding]
heb ook nog even een fototje gemaakt met mijn lens voor de dagen dat ik geen zin heb om een complete rugtas met glaswerk mee te slepen. Is een vrij gemiddeld budget lensje met een redelijk zoom bereik. wat zo al opvalt is het mindere bereik van de 28-200, de iets minder heldere kleuren, en de DoF van de 70-200 veel kleiner is. om allebei de fotos op F 5.6 onder elkaar te zien moet je even hier klikken
Zou je die laatste ook op 70mm kunnen maken? Dat geeft een veel duidelijker beeld :)
zAo schreef op 14 december 2003 @ 16:24:
Ik wil geen war veroorzaken :P , maar die APO, heeft die een verloopstuk nodig om op de 10D te kunnen? Verkopers zijn rare mensen... ;)
Geen verloopstuk, gewoon een Canon-fitting. Zo ook voor Sigma zelf en voor Nikon :)

[ Voor 17% gewijzigd door Floor-is op 14-12-2003 16:30 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
  • Laatst online: 11-09 09:42
Even een vraag: ik ben nu op zoek naar een D30 body en heb her en der al wat geschikte camera gezien, maar nog geen lenzen.

Wat is dus aan te raden op deze camera? Ik hoef in eerste instantie geen groothoek of telelens, gewoon een 18-50 of in deze range. Ik heb helemaal nog geen ervaring met lenzen of digitale spiegelreflex.

Nou is er sinds kort door Sigma de "standaard" lens, uitgebracht speciaal voor digitale camera's, is deze lens wat en wie heeft hier een review van gezien of zelf ervaring mee?

Het gaat om deze lens: http://www.sigma-benelux.nl/producten/product.php?pid=42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

sjares schreef op 15 december 2003 @ 17:03:
Even een vraag: ik ben nu op zoek naar een D30 body en heb her en der al wat geschikte camera gezien, maar nog geen lenzen.

Wat is dus aan te raden op deze camera? Ik hoef in eerste instantie geen groothoek of telelens, gewoon een 18-50 of in deze range. Ik heb helemaal nog geen ervaring met lenzen of digitale spiegelreflex.

Nou is er sinds kort door Sigma de "standaard" lens, uitgebracht speciaal voor digitale camera's, is deze lens wat en wie heeft hier een review van gezien of zelf ervaring mee?

Om eerlijk te zijn zou ik hem niet halen. Ik zou liever even doorsparen en gelijk een 2.8 halen, maar dat ben ik :)

Waar haal je touwens die D30? Wat kost hij dan? Ik zie namelijk alleen nog de D60, maar dan neem ik nog liever een 10D ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
sjares schreef op 15 december 2003 @ 17:03:

een D30 mag niet meer dan 800/850 euro kosten he.....liefst nog minder, want voor 1000 euro heb je al 2e handse D60...
ik zou eigenlijk helemaal niet gaan voor een D30, maar voor de D60, alleen al om de resolutie (3mp is erg krap i.v.m. grote prints en croppen) en mogelijke ouderdom van de camera (de D30 bestaat al 2,5 jaar ofzo)

die lens die je noemde is niet echt D30-waardig vind ik...
begin gewoon met een Canon 50 f/1.8 (100 euro), kun je daarna beslissen of je er nog een telezoom en/of groothoek bij wil kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Mooooody schreef op 15 december 2003 @ 19:13:
[...]
die lens die je noemde is niet echt D30-waardig vind ik...
begin gewoon met een Canon 50 f/1.8 (100 euro), kun je daarna beslissen of je er nog een telezoom en/of groothoek bij wil kopen...
Wat ik me nu afvraag: heb je wel genoeg aan die groothoek? Hij is non-zoom, is dat niet extreem irri? Voor de grote afstanden heb je de APO, maar voor normaal gebruik? Ik wil die lens ook, maar ik vraag me af of ik niet beter een 28 - 70 f2.8 kan kopen. Tis ff sparen, maar dan kun je teminste wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Groothoek? Die 50mm lens wordt 80mm op een D30, zeg maar een portretlens. Wel een erg scherpe en lichtsterke lens, maar absoluut geen groothoek.

Ik zou goed nadenken wat je wil, want 28mm wordt alsnog 45mm op een D30, niks groothoek. Ik zou zeker een 24-** lens overwegen, vanwege de groothoek die je nog overhoudt :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 17:35

Tourniquet

Hiya, fellas!

Als je groothoek wilt is een 17 of 19mm eigenlijk onontbeerlijk!

Ik heb zelf de "plastic fantastic" 19-35mm van Tokina voor m'n groothoek.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
zAo schreef op 15 december 2003 @ 21:58:
[...]

Wat ik me nu afvraag: heb je wel genoeg aan die groothoek? Hij is non-zoom, is dat niet extreem irri? Voor de grote afstanden heb je de APO, maar voor normaal gebruik? Ik wil die lens ook, maar ik vraag me af of ik niet beter een 28 - 70 f2.8 kan kopen. Tis ff sparen, maar dan kun je teminste wat :)
een lichtsterke lens (f/1.4 of f/1.8) wil je vroeg of laat toch hebben, dus waarom niet als eerste aanschaffen? de prijs is laag en de scherpte erg goed...
a.d.v. ervaringen met die lens kun je voor jezelf beslissen of de volgende lens een groothoek of telezoom wordt én hoe lichtsterk die dan moet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
[...]

een D30 mag niet meer dan 800/850 euro kosten he.....
Minder, ik heb er 1 gekocht voor 750 euro met een canon 28-105 een maand geleden.
ik zou eigenlijk helemaal niet gaan voor een D30, maar voor de D60, alleen al om de resolutie (3mp is erg krap i.v.m. grote prints en croppen) en mogelijke ouderdom van de camera (de D30 bestaat al 2,5 jaar ofzo)
Ach, dit soort camera's zijn build to last, dus tenzij ie zwaar misbruikt is door een pro lijkt me dat niet zo'n probleem. (moet er wel bijzeggen dat mijne eerst nog naar Canon terug moest (@ no costs) omdat de interne flitser dood was, iets wat vaker voor schijnt te komen bij de D30)
De resolutie is echt prima hoor, omdat de sensor even groot is als die van de D60 en de 10D heeft ie grotere pixels (10.1 µm tegen 7.4 µm), dat helpt weer bij upressen. Toegegeven, uiteindelijk zul je met de D60 groter kunnen gaan, maar ook met de D30 kan je prima (erg) grote afdrukken maken. Verder is de D60 eigenlijk precies hetzelfde, dus ik vind m de meerprijs niet waard. Voor de prijs van een D60 heb je ook een 300D, die weliswaar qua features iets beperkter is maar verder op alle gebieden ver boven de D60 uitsteekt, zou ik die prefereren boven een D60.
Mooooody schreef op 15 december 2003 @ 22:35:
[...]

een lichtsterke lens (f/1.4 of f/1.8) wil je vroeg of laat toch hebben, dus waarom niet als eerste aanschaffen? de prijs is laag en de scherpte erg goed...
a.d.v. ervaringen met die lens kun je voor jezelf beslissen of de volgende lens een groothoek of telezoom wordt én hoe lichtsterk die dan moet zijn...
Mwa, ben ik niet met je eens, met een standaardlens kan je dat veel beter bepalen. Veel geschikter voor alle huis- tuin- en keukenshots, en je merkt vanzelf of je aan de groothoek of aan de telekant tekort komt, met een 80 mm lens kom je aan beiden tekort, dat weet je zeker. Kan je altijd nog iets lichtsterkers erbij kopen als je dat echt nodig denkt te hebben.

Heeft iemand hier toevallig een Tamrac Velocity 9 trouwens?

[ Voor 23% gewijzigd door Azrael op 15-12-2003 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
[...]

een D30 mag niet meer dan 800/850 euro kosten he.....liefst nog minder, want voor 1000 euro heb je al 2e handse D60...
Ik kan er een kopen voor 650 euro die tussen de 1000-2000 foto's gemaakt heeft in uitstekende staat, zonder lens uiteraard. Lijkt me redelijk.
Waar ik hem voor wil gebruiken voldoet ie denk ik uitermate goed: ik heb nu een A40 en wil meer profie foto's gaan maken en wil dus een goed toestel. Ik heb geen behoefte om foto's groot af te drukken, maar wil wel een degelijk (oer) sterk toestel.
Die lens die je noemde is niet echt D30-waardig vind ik...
Waarom is die niet D30 waardig? Ik kan er nergens reviews over vinden (wie heeft er een??) en wat voor (tweedehands?) alternatief is er dan met zoom bereik van zo rond de 18-..? Aan alleen 50 mm heb ik denk ik niet zo veel, dan moet ik wel erg ver van een object/subject af gaan staan wil ik hem/haar/het er goed op kunnen krijgen.

Ik kan ook wachten tot de D300 goedkoper wordt, maar volgens mij doet de D30 niet onder voor de D300 (alleen kwa resolutie, maar heb ik dat nodig?). De D30 zou meer professioneel moeten zijn of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er hier iemand met ervaring met de canon 300mm f/4 L IS USM? Ik ben nl van plan om die binnenkort aan te schaffen. Hij moet op de 10D komen en zal vooral gebruikt gaan worden voor natuur fotografie (zowel vogels als 'macro' dus libellen en vlinders). Ik ben ervan overtuigd dat dit een zeer prettige lens is maar als er iemand is die andere ervaringen heeft zou ik die graag horen. Positieve ervaringen ook zeer welkom natuurlijk.

Ik wou em 2de hands kopen voor iets minder dan 1300 euros. Wel in een winkel en krijg dan 6 maanden garantie. Nieuw kost ie 1500 euro. Voor dat verschil wou ik een 1.4x extender van canon kopen (serie 1). Dat geeft mij een 420mm objectief van zeer behoorlijke kwaliteit met IS. Vooral het feit dat ik dan op 1.5m afstand 1:2.8 kan fotograferen lijkt mij fantastisch.

Zijn er verder nog dingen om op te letten bij aanschaf van 2de hands spul, afgezien van testen van AF en IS en kijken of er krassen op de lenzen zitten? Is het zo dan een lens als deze slijt of is de lens zo goed als nieuw als alles werkt op t moment van kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 14:26:
Is er hier iemand met ervaring met de canon 300mm f/4 L IS USM? Ik ben nl van plan om die binnenkort aan te schaffen. Hij moet op de 10D komen en zal vooral gebruikt gaan worden voor natuur fotografie (zowel vogels als 'macro' dus libellen en vlinders). Ik ben ervan overtuigd dat dit een zeer prettige lens is maar als er iemand is die andere ervaringen heeft zou ik die graag horen. Positieve ervaringen ook zeer welkom natuurlijk.

Ik wou em 2de hands kopen voor iets minder dan 1300 euros. Wel in een winkel en krijg dan 6 maanden garantie. Nieuw kost ie 1500 euro. Voor dat verschil wou ik een 1.4x extender van canon kopen (serie 1). Dat geeft mij een 420mm objectief van zeer behoorlijke kwaliteit met IS. Vooral het feit dat ik dan op 1.5m afstand 1:2.8 kan fotograferen lijkt mij fantastisch.

Zijn er verder nog dingen om op te letten bij aanschaf van 2de hands spul, afgezien van testen van AF en IS en kijken of er krassen op de lenzen zitten? Is het zo dan een lens als deze slijt of is de lens zo goed als nieuw als alles werkt op t moment van kopen?
Euh hou je er wel rekening mee dat je met een extender een ander diafragma krijgt om mee te werken?
1. Een 300mm lens heeft een max sluitertijd van 1/300 met een diafragma van 5.6 heb je dan behoorlijk wat licht nodig!
2. 300mm + de 1.4 extender maakt 420mm, maar omdat je een 10D hebt, komt je in totaal uit op ± 668mm!! (Dat is heel veel meer dan je schreef)
3. Zorg er ook voor dat je de statiefring erbij krijgt, want je wil de lens op het statief hebben en niet de camera op het statief zetten en de lens hier aan 'laten hangen'. ;)

Gebruikerservaringen kan je hier vinden. (Waar trouwens ook een veel lagere prijs staat dan jij nu gaat betalen.)
Hij word door eigenlijk iedereen wel supergoed beoordeeld, behalve dat de NON-IS nog een hapje beter schijnt te zijn :)

[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 16-12-2003 16:21 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik weet dat ik dan een 420mm f/5.6 krijg of eigenlijk een 668 mm :). Daarom lijkt die beeldstabilisator mij ook wel heel erg handig. Uit de hand met 1/100 of zo.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik niet graag zoon investering doe in het buitenland. In nederland zou ik het zelfs nog niet graag van een particulier overnemen. Vraag me niet waarom maar het zou me niet lekker zitten. Bedankt in ieder geval voor je link, die is erg nuttig en overtuigend!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2003 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Waarom wil je eigenlijk een extender? Heel leuk enzo, maar denk je niet dat je meer hebt aan een 500D lensje? Of wil je ook veel "normaal" tele werk doen? Of wil je een TC en een 500D gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Verwijderd schreef op 16 december 2003 @ 16:26:
Ja ik weet dat ik dan een 420mm f/5.6 krijg of eigenlijk een 668 mm :). Daarom lijkt die beeldstabilisator mij ook wel heel erg handig. Uit de hand met 1/100 of zo.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik niet graag zoon investering doe in het buitenland. In nederland zou ik het zelfs nog niet graag van een particulier overnemen. Vraag me niet waarom maar het zou me niet lekker zitten. Bedankt in ieder geval voor je link, die is erg nuttig en overtuigend!
1/100 kan je wel vergeten eigenlijk, tenzij je met een statief werkt. (En dan moet die IS dus weer uit). 1/250 of 1/200 mag je al best wel blij mee zijn...

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Azrael: nou die extender geeft mij en een langere telelens (vogels ed) en een vrij behoorlijke 'macro', dat gaat dan tot 1:2.8, dus op een 10D is dat ongeveer een voorwerp met een lengte van 62mm. Dat is genoeg voor libellen en vlinders. Voor het echte macrowerk heb ik een tamton 90mm die tot 1:1 gaat en waar ik een 50mm lens voor kan schroeven voor een vergroting tot ongeveer 2:1. En een 500D kan altijd nog :) Daarbij kun je met een 500D niet meer veraf fotograferen. En nu kan ik alles 'schieten' wat ik maar tegenkom zonder gehannes met lenzen. Van vogels op behoorlijke afstand tot vlinders redelijk dichtbij.

@Floris: ik dacht dat IS iets van 2-3 stops extra hand-holdability gaf. Dus dat is 600mm/4 =1/150 tot 600/8 = 1/75 seconde. Van verschillende kanten heb ik begrepen dat met de 100-400 IS op 400mm uit de hand met 1/100 prima gaat. Dus waarom zou dat niet met een 420mm gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
In de volgende discussie http://forums.dpreview.co...orum=1029&message=6966842 gaat het over de veel besproken 50/1.8 van Canon. Hoewel er niks mis mee is, heb je er niet veel aan. De effectieve lengte van 80mm zou te veel zijn voor binnenshuis. Er wordt aanbevolen om een 35mm lens te kopen.

Ik had interesse in de 50/1.8 voor portret fotografie vooral binnenshuis. Zou ik deze lens dan maar in de winkel laten liggen en gewoon mijn 18-50mm gebruiken? Omdat 80mm niet praktisch is voor binnen gebruik?
(De 35/2.0 is buiten mijn budget om aan te schaffen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Volgens mij kan je met 80 mm prima portretten maken binnenshuis. Ik weet het wel zeker, ik heb een paar dagen geleden met 80 mm (= 128) van een paar meter afstand een portret gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

wrcveen schreef op 17 december 2003 @ 20:32:
Ik had interesse in de 50/1.8 voor portret fotografie vooral binnenshuis. Zou ik deze lens dan maar in de winkel laten liggen en gewoon mijn 18-50mm gebruiken? Omdat 80mm niet praktisch is voor binnen gebruik?
(De 35/2.0 is buiten mijn budget om aan te schaffen.)
Dat zat ik dus ook te denken. Nu vroeg ik me af of de Canon EF 2.0/35 52 wat is? De specs zien er vrij goed uit, maar is hij de €366 waard? Dan zou ik hierbij een APO II kopen. Is dat een setje waar ik goed mee kan beginnen? (Plus 10D en 1GB CF)

Of de Canon EF 2.8/28 52 voor € 260.00?

[ Voor 4% gewijzigd door zAo op 17-12-2003 20:49 . Reden: andere lens erbij... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-08 18:16
zAo schreef op 17 december 2003 @ 20:43:
[...]
Dat zat ik dus ook te denken. Nu vroeg ik me af of de Canon EF 2.0/35 52 wat is? De specs zien er vrij goed uit, maar is hij de €366 waard? Dan zou ik hierbij een APO II kopen. Is dat een setje waar ik goed mee kan beginnen? (Plus 10D en 1GB CF)
Of de Canon EF 2.8/28 52 voor € 260.00?
Een ander alternatief waar ik zelf naar heb zitten kijken zijn de Sigma 20, 24 en 28mm 1.8 EX objectieven. De 28mm kost maar 283 euro en wordt over het algemeen goed beoordeeld. Op een 300D heb je daarmee een mooie 50mm lens met erg prettige lichtsterkte. Desnoods nog een beetje diafragmeren voor de scherpte 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Zit wel wat in, maar ik wil toch graag een goede, maar redelijk betaalbare ( :+ ) lens met enige zoom. :) Iemand een idee of die twee goede lenzen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Die lenzen zijn primes, grapjas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecow
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

Gisteren 2ehands remote gekocht
best leuk je camera naar de sterren richten deze foto is 15 min sluitertijd ofzo

Afbeeldingslocatie: http://www.racefotografie.nl/overig/1/sterren.jpg

wordt tijd voor een 15mm lensje merk ik

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconM
  • Niet online
Firecow schreef op 17 december 2003 @ 23:07:
best leuk je camera naar de sterren richten deze foto is 15 min sluitertijd ofzo

[afbeelding]

Mooi idee, maar zo'n plaatje kan je beter bij wat minder stadslicht maken: dus echt ver van de bebouwing vandaan. Het leuke is dat alle sterren dan ook verschillende kleuren krijgen door de atmosfeer.
Met veel stadslicht, zoals op bovenstaand voorbeeld, wordt de hemel zelf teveel oranje terwijl je wilt dat die wel zwart blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door FalconM op 17-12-2003 23:55 ]

Volvo V70 D5 my2011

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

ja klopt zit hier in amsterdam dus te veeeel licht :) was gewoon ff een probeersel...

• sjares
wrcveen schreef op 12 december 2003 @ 23:00:
[...]

Sorry dat ik hem alvast *kick* maar ik wil eigenlijk morgenochtend beslissen, ik mis echt de groothoek. Deze Sigma kost overigens 119,- dus ongeveer even duur als de kitlens en dan hoef ik waarschijnlijk niks bij te betalen. Iemand goede overredingkracht om echt voor de Canon kitlens te gaan, en dus nog langer te wachten?
Ik zie dat jij deze lens wel al gekocht hebt: wat zijn je ervaringen met de lens, heb je pics zodat er deze hier beoordeelt kunnen worden, en misschien een review van de lens _/-\o_

• FalconM
  • Niet online
Firecow schreef op 18 december 2003 @ 00:01:
ja klopt zit hier in amsterdam dus te veeeel licht :) was gewoon ff een probeersel...
Je hebt me trouwens op een goed idee gebracht! Ik zal binnenkort weer een statief lenen en hier in het oosten des lands nabij de Deutsche Grenz een vergelijkbaar plaatje maken.
Heb zelf al eens eerder zoiets gemaakt op een vliegveldje in de Franse alpen: het was daar echt pikkedonker met een superheldere lucht zodat de melkweg als een witte band in de hemel stond >:)

Ffe on-topic, voor de Canon 10D heb ik de volgende accesoires erbij genomen:

- Sigma-lens 24-70mm F2.8 met UV-filter;
- Canon 550EX flitser;
- Grip BG-ED3 met totaal 4 accu's;
- 12Volt acculader voor in de auto.

Er moet nog een 70-200mm F2.8 lens bij komen, maar met bovenstaande spullen wil ik eerst wat oefenen wat bij mijn favoriete onderwerp (nl. wielerfotografie) overigens niet meevalt...

Nog een tip voor mede Canon gebruikers: neem absoluut de 550EX flitser als je er één nodig hebt, en niet de 440 of 220! Zelfs de 440EX heeft al niet voldoende bereik voor de meeste situaties buiten, laat staan de 220EX.

Volvo V70 D5 my2011

• Azrael
Er zijn ook alternatieven hoor ;)
Uiteindelijk was de Metz 54 MZ-3 voor mij de betere keuze :)

• Floor-is

Floor-is

5.2

Firecow schreef op 17 december 2003 @ 23:07:

[afbeelding]

Of 43mins 8)

Afbeeldingslocatie: http://213.239.154.12/~floris/dpreview/stars.jpg

Bericht hierboven

• Azrael
Die planten zijn een beetje overbelicht, het lijkt wel koraal :P

• Floor-is

Floor-is

5.2

Azrael schreef op 18 december 2003 @ 04:11:
Die planten zijn een beetje overbelicht, het lijkt wel koraal :P
Ga slapen dwaas! :P

Die platen zijn idd flink overbelicht, maar dat was nou juist ook wel een beetje de bedoeling. Die rode streep die je ziet is een vliegtuig trouwens, ook wel iets om rekening mee te houden ;)

Bericht hierboven

• Azrael
Ga zelf slapen, jij moet morgen weer werken! ;)

Bedoeld of niet, ik kan niet zeggen dat ik het een erg mooie plaat vind, sorry ;)

• wrcveen
sjares schreef op 18 december 2003 @ 00:26:
[...]

Ik zie dat jij deze lens wel al gekocht hebt: wat zijn je ervaringen met de lens, heb je pics zodat er deze hier beoordeelt kunnen worden, en misschien een review van de lens _/-\o_
foto wide open geschoten en vanuit de hand.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wrcveen/temp/125_2510_resize.JPG

50/5.6 100 iso 1/800 800x600

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wrcveen/temp/125_2511_resize.JPG

18/3.5 100 iso 1/1250 800x600

fullsize pictures @ http://www.xs4all.nl/~wrcveen/temp/sigma1850dc.htm

• sjares
wrcveen schreef op 18 december 2003 @ 13:54:
[...]

foto wide open geschoten en vanuit de hand.

[afbeelding]

50/5.6 100 iso 1/800 800x600

[afbeelding]

18/3.5 100 iso 1/1250 800x600

fullsize pictures @ http://www.xs4all.nl/~wrcveen/temp/sigma1850dc.htm
Dank hiervoor :) kan iemand adv deze plaatjes wat zeggen over de kwaliteit van de lens of is dat wat voorbarig?

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

mwa ziet er wel redelijk oke uit... temisnten ik vind hem alleen scherp rechts naast die pijp...
en de hoeken zijn wel erg bad moet ik zeggen.... geen zin om topic terug te lezen welke lens is dit ?

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 17:02

-Stef-

Slainthe!

FalconM schreef op 18 december 2003 @ 00:46:
[...]
Nog een tip voor mede Canon gebruikers: neem absoluut de 550EX flitser als je er één nodig hebt, en niet de 440 of 220! Zelfs de 440EX heeft al niet voldoende bereik voor de meeste situaties buiten, laat staan de 220EX.
Bovendien dacht ik dat de 550EX uit je BG-ED3 meedrinkt terwijl de 440EX met penlites moet voeden terwijl je al een BG-ED3 onder je 10D hebt hangen. Correct me if I am wrong.

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• wrcveen
Firecow schreef op 18 december 2003 @ 19:04:
mwa ziet er wel redelijk oke uit... temisnten ik vind hem alleen scherp rechts naast die pijp...
en de hoeken zijn wel erg bad moet ik zeggen.... geen zin om topic terug te lezen welke lens is dit ?
Sigma 18-50mm 3.5-5.6 DC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
sjares schreef op 18 december 2003 @ 00:26:
[...]

Hier een review, niet van mij overigens.

http://trsqr.net/photo/sigma18-50/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconM
  • Niet online
-Stef- schreef op 18 december 2003 @ 19:41:
[...]

Bovendien dacht ik dat de 550EX uit je BG-ED3 meedrinkt terwijl de 440EX met penlites moet voeden terwijl je al een BG-ED3 onder je 10D hebt hangen. Correct me if I am wrong.
Nee hoor, 550EX werkt ook met penlites en lurkt dus niet uit de accu's mee.

Volvo V70 D5 my2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Nou, afgelopen vrijdag de knoop maar doorgehakt en een Lowepro Minitrekker Classic gehaald bij Bever in Enschede :) Ding aardig ruim, lekker degelijk en draagt ook nog 's lekker :) Mijn schoudermodel tas hou ik erbij, daar kun je terwijl je loopt toch net even lekkerder bij, maar voor vakanties is deze rugtas ideaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehehe, ik heb dezelfde tas. In de beugeltjes (riempjes maar goed) eronder hangt ook standaard mijn plu, erg handig als je van huis bent. Tas heeft heel veel ruimte voor extra assecoires!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

idd, heel fijne tas, ik heb zelf de Mini trekker AW, dus met ingebouwd regenscherm.

Kan heerlijk veel in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Mooooody schreef op 18 november 2003 @ 23:35:
[...]

zou je me eens willen toevoegen op msn? zo'n iemand als jij kan nog van pas komen 8) ;)
ICQ wil ik nog wel aan beginnen, MSN is slechts voor weinigen weggelegd :)
Tot zover een heel laat antwoord :P

Ik zal binnenkort eens foto's maken van mijn tas trouwens :)

[ Voor 7% gewijzigd door Floor-is op 22-12-2003 20:41 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij een beetje sturen in mijn statiefkeuze voor mijn 300D? De keuze (online) is zo gigantisch dat ik echt door de bomen het bos niet meer kan zien..
Ik ben naar een aantal fotografie winkels in de buurt toegegaan (7 om precies te zijn) maar er was er maar 1 met meer dan 10 verschillende statieven, allemaal merken waar ik nog nooit van gehoord had en allemaal vrij hoog geprijsd..
Op bijv http://www.kamera-express...shop=analoog&categorie=13 staan er zat (helemaal wanneer je per merk nog op 'klik hier voor alle' kiest) en dat zijn over het algemeen ook de merken die ik ken of iig van gehoord heb. Maar ik heb helaas geen tijd om voorlopig naar Capelle te rijden, helemaal niet voor een statief van mijn kleine budget.

ik heb de volgende eisen:

- Ingeklapt niet te lang (max +/- 50 cm).
- Uitgeklapt.. geen idee eingelijk 120cm ofzo :?
- Licht < 2KG.
- Stevig en stabiel (voor lange sluitertijden, ook in het donker).
- Uitklappen moet makkelijk & snel kunnen.
- Makkelijk te koppelen en te ontkoppelen
- > €100 euro.
- Merk maakt niet uit.

En dan de dingen die niet perse hoeven, maar wel 'handig' zijn
- Waterpas
- Zwart

Ik zat zelf te denken aan de vanguard reisstatief tourist 5

En ja een (goed) statief gaat een heel leven mee, dus ik zou meer kunnen investeren, maar ik heb net de 300D gekocht en 512MB geheugen en de maand december is al duur genoeg. Dus ik wil voor nu een goedkopere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
ik heb zelf de vanguard MK4, en ben er wel tevreden over in het opzicht van een groot stevig statief; het is echter allemaal kunststof dus 'vast' draaien is gewoon lastig; er zit altijd nog iets beweging in. Maar goed, dat kan ook komen omdat ik een magnesium behuizing heb waardoor je toch een stevige cam in je handen hebt, en het zelfde 'solid' gevoel van een statief voelt...

ding overigens gekocht voor 50 euro bij de media markt (hoe verrassend)

zal morgen een iets meer indepth review geven dan dit summiere stukje (eerst tukken)

[ Voor 12% gewijzigd door HunterPro op 23-12-2003 04:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Mijn tip is helaas wel duurder: Bogen/Manfrotto is superspul, eventueel Gitzo :)

Ik heb een monopod van Bogen/Manfrotto, wat een superding is dat :) (Kostte me wel € 140 oid)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op school hebben we die Manfrotto's, die zijn wel lekker solide ja. Ze zijn alleen heel erg zwaar.. maar ja Manfrotto zal ook wel lichte hebben, maar die zijn volgens mij best wel prijzig.

Met dat draaien bedoel ik eigenlijk de camera op de schroef van het statief, of is zo'n koppelstukje (kliksysteempje) standaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 19:44

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Yes!!! :) :)
Kom net thuis met mijn nieuwe lens en flitser voor de 300D. Een Sigma 50-500 EX en de Metz 54-MZ-3. Ga alles eerst even lekker bewonderen en de handleiding van de flitser lezen, daarna zal ik wat foto's van de apparatuur plaatsen, gemonteerd op de 300D.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H

Marc H

- - Is wakker - -

Chrasher schreef op 23 december 2003 @ 12:33:
Yes!!! :) :)
Kom net thuis met mijn nieuwe lens en flitser voor de 300D. Een Sigma 50-500 EX en de Metz 54-MZ-3. Ga alles eerst even lekker bewonderen en de handleiding van de flitser lezen, daarna zal ik wat foto's van de apparatuur plaatsen, gemonteerd op de 300D.
Ook gelijk een halter setje gehaald om je armen te trainen? :P

btw: fijne flitser, let er alleen even op dat je het rubberen dopje aan de zijkant niet kwijtraakt, zoals ik in 1 dag voor elkaar kreeg :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Floris schreef op 23 december 2003 @ 04:01:
Mijn tip is helaas wel duurder: Bogen/Manfrotto is superspul, eventueel Gitzo :)

Ik heb een monopod van Bogen/Manfrotto, wat een superding is dat :) (Kostte me wel € 140 oid)
Maar het staat wel als een huis!

Ik heb zelf een Manfrotto 055C statief met een 168 (quick release) balhoofd en die blijft met gemak staan wanneer het hard waait. Voor binnengebruik heb ik een goedkope en lichte Velbon driepoot (indien deze hoog staat afgesteld is een draadontspanner of de timer aan te raden) en zo'n mini Culmann ter groote van een sigarettenpakje (altijd handig).

FalcoM: ik zou anders graag zien dat de 550EX flitser van mijn BG-ED gebruik zou maken want nu moet ik hier weer aparte penlites voor meenemen. Ik zou het vreemd vinden wanneer hij niet door de grip gevoed kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Tsja, 't kan toch echt niet via je BG-ED. En wat is er op tegen om penlites te gebruiken? Die stop je toch mooi in je flitser en nemen dus geen ruimte in. Je BG-ED3 heeft geen externe aansluiting, dus ik zou niet weten hoe je je 550 daarop aan wil sluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 12:27:
Op school hebben we die Manfrotto's, die zijn wel lekker solide ja. Ze zijn alleen heel erg zwaar.. maar ja Manfrotto zal ook wel lichte hebben, maar die zijn volgens mij best wel prijzig.
Gitzo heeft hele stoere carbon-tripods. Mag je wel € 400,- meenemen denk ik :P
Met dat draaien bedoel ik eigenlijk de camera op de schroef van het statief, of is zo'n koppelstukje (kliksysteempje) standaard?
Euhm over het algemeen koop de de kop los van het statief, dan kan je zelf kiezen voor een balhoofd of een tilt-shifter. Een quick-releaseplate systeem is wel vrij prijzig en zeker niet standaard. Wel aan te raden :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Grrrrrene schreef op 23 december 2003 @ 14:22:
Tsja, 't kan toch echt niet via je BG-ED. En wat is er op tegen om penlites te gebruiken? Die stop je toch mooi in je flitser en nemen dus geen ruimte in. Je BG-ED3 heeft geen externe aansluiting, dus ik zou niet weten hoe je je 550 daarop aan wil sluiten ;)
Het had gekund dat net als je flash sync contacten die bovenop de schoen zitten er contacten waren voor de spanning van je flitser. Dat lijkt mij toch geen onlogische en futuristische feature. Alhoewel Canon ook gefaalt heeft doordat de 10D niet compatible is met een RC-1 of RC-5. Bestaande techniek niet toepassen is een gemiste kans. Zo ook bv eye-controlled focus. Verder ben ik meer dan tevreden hoor maar ik begrijp die jongens van Canon soms niet.

Naast het feit dat ik nu extra penlites mee moet dragen moet er ook een oplader extra mee. Het zijn telkens maar kleine dingetjes maar alle bij elkaar en inclusief BG-ED met 2 accu's kost het toch wel wat ruimte en loop je er wel mee te zeulen.

[ Voor 3% gewijzigd door -Stef- op 23-12-2003 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 19:44

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Hier zij twee foto's van de Sigma 50-500 EX (Bigma) met zonnekap en de Metz 54-MZ3 op mijn 300D. Bij foto1 staat de Sigma op 50mm, bij foto 2 op 500mm.
Het is een aardig gewicht bij elkaar, maar op de Manfrotto 680B monopod is er best lekker mee te werken. Eventueel kan je hem om je nek of schouder hangen met de schouderriem die aan de statiefvoet is bevestigd. Dan bungelt de kamera netjes horizontaal tegen je buik.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/19724/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/19725/full.jpg

Die Metz flitser is fantastisch! _/-\o_ Werkt prima zowel in E-TTL als Auto, is wel handig als de E-TTL problemen geeft i.v.m. zeer contrastrijke onderwerpen waar de TTL funktie het nog weleens wil verpesten.
Ook handig is de HSS-mode (high speed sync), zodat je ook met een snellere sluitertijd dan 1/200 kan flitsen. Vooral bij "macro's" genomen met volledige zoom kan 1/400 of sneller erg handig zijn bij het schieten uit de hand.

Nu nog wachten op een zonnige dag, om de eerste echte foto's te gaan schieten met dit setje.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

coole lens hoor
kep hem ook :)
veel plezier eer mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
-Stef- schreef op 23 december 2003 @ 18:29:
[...]

Het had gekund dat net als je flash sync contacten die bovenop de schoen zitten er contacten waren voor de spanning van je flitser. Dat lijkt mij toch geen onlogische en futuristische feature. Alhoewel Canon ook gefaalt heeft doordat de 10D niet compatible is met een RC-1 of RC-5. Bestaande techniek niet toepassen is een gemiste kans. Zo ook bv eye-controlled focus. Verder ben ik meer dan tevreden hoor maar ik begrijp die jongens van Canon soms niet.
Tsja, heb je helemaal gelijk in, aan de andere kant: als dat net weer iets meer kost en daardoor de camera weer wat duurder wordt dan de concurrent, dan laten ze zoiets weg. Maar je hebt gelijk hoor, waarom een camera als een 1D geen eye-controlled focus heeft, snap ik niet.
Naast het feit dat ik nu extra penlites mee moet dragen moet er ook een oplader extra mee. Het zijn telkens maar kleine dingetjes maar alle bij elkaar en inclusief BG-ED met 2 accu's kost het toch wel wat ruimte en loop je er wel mee te zeulen.
Je hebt helemaal gelijk. Wees blij dat je geen D30 hebt, die heeft nog de dubbele lader, ding is net zo groot als de D30 zonder BG-ED3 zelf :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconM
  • Niet online
-Stef- Je kan het ook als voordeel zien dat de 550EX op penlites werkt en niet meelurkt uit de grip. Onder bepaalde omstandigheden kan handig zijn om zolang mogelijk achtereen te kunnen fotograferen zonder accu's en batterijen te moeten verwisselen. Voorbeeld: wanneer je onder bewolkte omstandigheden een paarhonderd mountainbikers bij een toertocht fotografeert zal je alle plaatjes moeten inflitsen.
Wanneer de flitser dan ook nog eens uit de accu's meelurkt heb je die echt zo leeg, ook al heb je er twee. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen.
Ik geef toe dat dit niet voor iedereen belangrijk is, maar voor mij geldt dit wel.
Verder heb ik ook wel eens een soort grip onder de BG-ED 3 grip gezien waar dan weer een accu voor de flitser in zit, maar daar betaal je ook zo een paarhonderd euro voor.

Volvo V70 D5 my2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

FalconM schreef op 24 december 2003 @ 12:55:
...
Verder heb ik ook wel eens een soort grip onder de BG-ED 3 grip gezien waar dan weer een accu voor de flitser in zit, maar daar betaal je ook zo een paarhonderd euro voor.
Grip onder een grip? Wow straks duw je je camera voort op een karretje. Dan maar een paar extra penlites mee. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Grrrrrene schreef op 23 december 2003 @ 22:58:
[...]

Tsja, heb je helemaal gelijk in, aan de andere kant: als dat net weer iets meer kost en daardoor de camera weer wat duurder wordt dan de concurrent, dan laten ze zoiets weg. Maar je hebt gelijk hoor, waarom een camera als een 1D geen eye-controlled focus heeft, snap ik niet.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat die eye-controlled focus eigenlijk ookw wel een paar grote nadelen heeft en ze het nog niet echt aandurfden om die ook in de D-SLR's te gebruiken. Maar ik heb ook gelezen dat men vond dat de analoge cam's superieur moesten blijven qua functionaliteit.
Ook lees je wel eens dat de ontwikkeling op analoog gebied helemaal stilstaat en er geen nieuwe (analoge pro) bodies meer uit zullen komen, wat er van waar is? Time will tell. ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Zo :) Ik heb besloten wat ik wil gaan halen. In ieder geval dit:
- Canon 10D
- 1GB CF II
- Batt grip
- Tas (Trekker Classic denk ik)

Verder denk ik hierover:
- Sigma EX 2.8/24-70 DG
- Sigma 4.0-5.6/70-300 Super APO 2

Verder kan ik ook nog een Canon f1.8 / 50mm lenen.
Nu vraag ik me af, kan ik hier nu goed mee uit de voeten voor een (half) jaartje? Ik wil op vakantie en in dierentuinen etc beetje schieten. Verder gewoon in de stad etc.

Mis ik nu iets? Zie ik iets over het hoofd? Een verkoper raadde me aan om de Sigma EX 2.8-4.0/17-35 HSM te kopen ipv. de Sigma EX 2.8/24-70 DG, wat zie ik over het hoofd? :)

Thnx in advance ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
Even advies nodig: ik ben op zoek naar een lens voor mijn D30 en kwam op kamera-express deze lens tegen: canon ef 22-55/4.0-5.6 USM voor 150 euro (tijdelijke aanbieding), heeft een van jullie hier ervaring mee of kunnen jullie wat advies geven?

Ik wil met deze lens landschap, architectuur fotografie gaan doen en zo zodoende ook alleen maar buiten gebruikt gaan worden. Voor binnen en portret wil ik dan de 50/1.8 kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door sjares op 27-12-2003 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Ik weet dat Hangloozz die lens heeft, zou je hem ff moeten vragen :)
Kan je ook op www.dutchphotozone.com doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecow

Firecow

worldofnature.nl

sjares schreef op 27 december 2003 @ 21:16:
Even advies nodig: ik ben op zoek naar een lens voor mijn D30 en kwam op kamera-express deze lens tegen: canon ef 22-55/4.0-5.6 USM voor 150 euro (tijdelijke aanbieding), heeft een van jullie hier ervaring mee of kunnen jullie wat advies geven?

Ik wil met deze lens landschap, architectuur fotografie gaan doen en zo zodoende ook alleen maar buiten gebruikt gaan worden. Voor binnen en portret wil ik dan de 50/1.8 kopen.
je weet dat een 22mm lens op een d30 een 35mm lens wordt he... niet echt heel erg wide meer.... als je echt een beetje leuke wide lens zoekt zou ik kijken of eentje onder de 20mm range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Mwa, 35 mm is prima groothoek hoor :) Voor landschappen in ieder geval voldoende, architectuur wordt al weer wat krapper, maar ook best te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

de 22-55mm is een aardige lens maar hou hem wel in gedachte als startlens.
De scherpte laat wat te wensen over maar dat zie je pas als je met hoogwaardiger materiaal gefotografeerd hebt, zoals een 50mm 1.8 of iets anders met een L erop en wat dus vele malen meer kost.
Ik ben de lens onderhand ontgroeit omdat ik de scherpte mis die m'n andere lenzen wel hebben en heb daar onderhand ook meer geld voor over.

De constructie is volledig kunststof, ook de bajonet/vatting, wat de lens licht maakt en prettig te hanteren in koude situaties (neem m'n stalen 80-200; als je die bij vorst beetpakt om te focussen wil je best ff rillen :) ).
Hij focussed snel alleen in slecht-licht situaties krijg je te maken met ge-jojo.
Minimale F-waarden zijn F3.5 bij 22mm en F4.0 bij 55mm wat voor buitengebruik prima is maar binnen met situaties zoals kerst/bedrijfsfeestje/nachtopnamen is het wat summier.

Ik heb de lens een paar jaar gebruikt op diverse cams, waaronder APS, 35mm en nu dus digitaal, maar op 35mm presteerde hij uitermate goed (de scherpte is voor film toereikend genoeg) en had je ook een behoorlijk wide-angle bereik.

Mocht je interesse hebben; de lens gaat in de verkoop O-)

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
Hangloozz schreef op 28 december 2003 @ 22:43:
de 22-55mm is een aardige lens maar hou hem wel in gedachte als startlens.
De scherpte laat wat te wensen over maar dat zie je pas als je met hoogwaardiger materiaal gefotografeerd hebt, zoals een 50mm 1.8 of iets anders met een L erop en wat dus vele malen meer kost.
Ik ben de lens onderhand ontgroeit omdat ik de scherpte mis die m'n andere lenzen wel hebben en heb daar onderhand ook meer geld voor over.

De constructie is volledig kunststof, ook de bajonet/vatting, wat de lens licht maakt en prettig te hanteren in koude situaties (neem m'n stalen 80-200; als je die bij vorst beetpakt om te focussen wil je best ff rillen :) ).
Hij focussed snel alleen in slecht-licht situaties krijg je te maken met ge-jojo.
Minimale F-waarden zijn F3.5 bij 22mm en F4.0 bij 55mm wat voor buitengebruik prima is maar binnen met situaties zoals kerst/bedrijfsfeestje/nachtopnamen is het wat summier.

Ik heb de lens een paar jaar gebruikt op diverse cams, waaronder APS, 35mm en nu dus digitaal, maar op 35mm presteerde hij uitermate goed (de scherpte is voor film toereikend genoeg) en had je ook een behoorlijk wide-angle bereik.

Mocht je interesse hebben; de lens gaat in de verkoop O-)
Het is toch een 4.0-5.6? Of praten we over een andere lens, heb je misschien voorbeeld foto's zodat ieder kan beoordelen of het wat is voor hem/haar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hangloozz
  • Laatst online: 06-12-2022

Hangloozz

{ @$%&# }

Tis inderdaad 4.0-5.6, foutje :o hoe ik aan 3.5 kom weet ik ff niet..
Tis deze:

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~hanglooz/photos/IMG_8177_22_55_front.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~hanglooz/photos/IMG_8177_22_55_zij.jpg

Ik heb geen vergelijkbare platen van de 22-55 tov iets in dezelfde lijn maar kan wel ASAP een object schieten met beide op 50mm/F5.6 ter vergelijk.

Hier nog een plaat uit m'n D60 met de 22-55 gemaakt.
Tis de ruwe 6MP afbeelding dus EXIF is aanwezig.

Misschien ten overvloedde: foto == ©!!

www.jurgroessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
Hangloozz schreef op 29 december 2003 @ 23:44:
Tis inderdaad 4.0-5.6, foutje :o hoe ik aan 3.5 kom weet ik ff niet..
Tis deze:

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb geen vergelijkbare platen van de 22-55 tov iets in dezelfde lijn maar kan wel ASAP een object schieten met beide op 50mm/F5.6 ter vergelijk.

Hier nog een plaat uit m'n D60 met de 22-55 gemaakt.
Tis de ruwe 6MP afbeelding dus EXIF is aanwezig.

Misschien ten overvloedde: foto == ©!!
Zoals je al zei: niet al te scherp jammergenoeg, maar dat kun je ook niet verwachten voor die prijs. Er is wel weinig vervorming en kleurafwijking zo te zien. Ga er eens hard over nadenken of ik deze lens wil kopen. Iemand die een alternatief weet (met voorbeeld foto's)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Sigma 18-50 is ook een cheapo lens, zelfs nog meer groothoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo

ik twijfel over de aanschaf van een groothoek lens. ik heb een EOS 50E en 10 D met de volgende lenzen canon 28-105mm 1:3,5-4,5 ultrasonic en canon 75-300mm 1:4-5,6 IS. nu mis ik mijn groot hoek een beetje en wil daar een nieuwe lens bij halen om dat weer goed te maken (zelfs iets beter!). mijn idee ging al uit naar een sigma EX 3,5-4,5 15-30mm. maar zag in de winkel dat er een nieuwe sigma lens is en wel een 12-24mm 4,5-5,6 EX DG asferisch (HSM. nu weet ik niet meer wat ik nu het best kan kopen!

heeft iemand al ervaring met deze nieuwe lens van sigma?
of een iedee wat te doen?

groete jc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
12-24 schijnt goed te zijn, wel een stuk duurder natuurlijk. Google ff en search de bekende fora (fredmiranda, dpreview) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Nu online

Alfisti

So macht Reisen Spaß

Van de week kwam ik op het forum van dpreview het verhaal tegen dat Canon in europa zijn lens prijzen behoorlijk in prijs naar beneden gaat bijstellen.

Dit verhaal kwam van een Nederlander die deze informatie had van de eigenaar van een fotozaak in Hilversum, deze prijsverlaging zou halverwege Januari moeten gebeuren.

Is iemand hier bekend mee want ik ben net van plan om de 70-300USM lens te gaan kopen maar als ik geld kan besparen wacht ik graag even een paar daagjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Nee helaas is mij dat nog niet ter ore gekomen alfisti, wat ik wel heb gehoord, maar ik denk dat er maar bar weinig van jullie iets aan gaan hebben, is dat Canon de 200/1.8L USM weer gaat maken.
Deze lens staat bekend als de scherpste, snelste, beste lens ooit door Canon gemaakt. Grote nadelen?
1. Hij kost $ 3.000,-
2. Hij is wit
3. Filters voor deze lens zijn moeilijk te vinden en reteduur

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Ha dat is fijn, ik wilde m al 2ehands gaan kopen, maar dan wacht ik nog ff.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Azrael schreef op 03 januari 2004 @ 15:52:
Ha dat is fijn, ik wilde m al 2ehands gaan kopen, maar dan wacht ik nog ff.

:+
Heb je er eentje in 'mint condition' gevonden dan? Ik zit er zelf namelijk redelijk om te springen :X

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Floris schreef op 03 januari 2004 @ 15:24:
Grote nadelen?
1. Hij kost $ 3.000,-
2. Hij is wit
3. Filters voor deze lens zijn moeilijk te vinden en reteduur
@ 2: nadeel dat ie wit is? Juist niet. Witte objectieven (immers een lens is slechts een stukje glas) roeleren de pan uit! Alle pro's lopen met witte objectieven. kijk maar eens naar voetbalwedstrijden of andere locaties waar veel pers is! Kortom wit heeft in dit geval een enorme hoog geilheidsfactor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo

zAo

GPLv2 Fanboy

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 10:55:
@ 2: nadeel dat ie wit is? Juist niet. Witte objectieven (immers een lens is slechts een stukje glas) roeleren de pan uit! Alle pro's lopen met witte objectieven. kijk maar eens naar voetbalwedstrijden of andere locaties waar veel pers is! Kortom wit heeft in dit geval een enorme hoog geilheidsfactor...
Tot je geile wit bruin en grouw wordt. Minder geil, tenzij je van moddergevechten ook geil wordt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Verwijderd schreef op 04 januari 2004 @ 10:55:
[...]

Ik vind wit persoonlijk echt walgelijk lelijk, niet alleen omdat het gebroken wit word, maar ook omdat ik liever met een onopvallende zwarte lens rondhobbel.
Ik weet ook wel dat de pro's die met Canon werken met witte lenzen rondhobbelen, maar ik ben een beetje een 'mallerd', wil geen wit, vind het niet mooi, heb er een afkeer tegen.
Ik krijg er dus eerder een slappe plasser van dan een harde :Y)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Floris ik ben het helemaal met je eens! Wit is lelijk. En die geilheidsfactor daar wordt ik niet erg warm of koud van en als andere mensen daar erg geil van worden kan dat alleen maar een tik in je nek tot gevolg hebben.

Maar voor de rest zijn ze wel fantastisch. Ik heb hier sinds een klein weekje een 300mm f/4 IS liggen. Superlens! Maar ik zit er serieus over te denken om hem een beetje te camoefleren.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste