Waarom heb ik toch altijd problemen op VATSIM
en nooit als ik offline vlieg 
Vanavond laat gestart op EKCH. Daar ging alles goed EKDK_CTR was online. Ik kreeg een TOBIS2A, Runway04R. Echter zowel Jeppesen als de FMC van mn PMDG kennen geen TOBIS2A. Gelukkig was het heel rustig (wat wil je na 00.00LT) en ff uitleg gevraagd. Blijkt dat ze een aantal SIDs hernoemd hebben. De TOBIS2A zou volgens de controller wel hetzelfde zijn als de TOBIS1A. Ik de TOBIS1A dus in mn FMC, clearance gevraagd, pushback and startup, and taxi to Holding Point Bravo2, Runway04R.
Tijdens taxi-en kreeg ik al een "rolling take-off approved" dus ik kon meteen de lucht in.
Vlucht op zich ging zonder problemen, cleared naar FL340 en rustig op weg naar EHAM. Vlak voordat ik bij EEL aankwam krijg ik opeens een melding dat ik EHAM_W_APP moet contacten ... welke gek is er nou nog meer zo laat online
Bleek dus vriend VliegHoog te zijn. Goed, ik me netjes melden
"KLM1311, gooooodevening ....this is Scandinavian Triple5, FL340 inbound Eelde"
Descend FL240 en expect Eelde Alpha Runway 18R. Maar nog voor hij het gezegd had, had VliegHoog zich al bedacht, het werd een "ARTIP1 Charlie for 18R".
Logisch gezien het tijdstip, dus die zat al in mn FMC
Goed, de transitie op zich lukte wel, maar halverwege tussen NARIX en EH604 gaat mn PMDG weer eens gek doen
VNAV descend wil niet meer, dus snel met V/S spelen om al die altitude restricties van de transitie aan te houden.
Vlieghoog waarschuwde nog, "hele descend path is nu own discretion he ! Dat wist ik wel, maar ik zat met mn PMDG te ruzien voor de zoveelste keer.
Nou ja, zo goed en kwaad als t ging die transitie aangehouden, en dat ging wel goed, EH608 passeerde ik exact op 3400ft, en de speed was ongeveer ook wel in orde.
Ondertussen was ik er ook al achter gekomen dat ik mn NAV Radio's niet kon instellen, dus ILS kon ik ook wel vergeten. Nou ja, boeie dat moet zo ook wel lukken, dacht ik nog. De PMDG dacht daar echter anders over. Opeens maakt dat ding zomaar spontaan een bocht naar links, LNAV, HDG mode, dat maakte niet uit.
Ik kreeg een snelle reactie, "turn 180 cleared for 18 Center" van VliegHoog

Misschien was t toch nog te redden ... dus ik vlug de A/P eraf, zie ik ook nog dat ik nogal te hard ga...dus afremmen met dat ding...snel gear down, een zwik flaps zetten...and
"cleared 18C, wish me luck"
Het was ook nog aardig bewolkt, dus ik had even geen idee meer waar ik nu eigenlijk zat, ik was ook even te druk met knoppies aanklikken (op zo'n moment is de bediening van zo'n kist met een muis toch wel erg onhandig). Nou ja, ik draai naar 180....en ik zit midden tussen 18R en 18C

Gelukkig mocht ik kiezen van ATC (vrienden hebben is soms zo handig he

)
Dus ik zeg, ik doe wel 18C. Maar door alle geklooi zat ik ook nog eens veel te hoog, dus als een idioot naar beneden met die kist.
VliegHoog vond dat ik t niet meer ging halen, dus die begon al met go-around instructies. Maar ja, SAS-piloten moeten af en toe ook slapen, dus die roepen gewoon eigenwijs trug
"ben jij gek....dat haal ik nog makkelijk joh, gewoon 18C, ik wil ook naar bed"
Clearance gekregen, en uiteindelijk was de landing nog niet eens zo slecht. Ik kreeg de kist nog net op tijd netjes voor de baan maar ik kwam natuurlijk met een veel te hoge V/S aanvliegen. Net voor de treshold, de kist snel omhoog getrokken en aangezien ik natuurlijk ook nog te snel ging meteen de throttles naar idle. Op dat moment hoor ik "fifty" en al heel snel "forty". Neus snel nog wat verder omhoog, de snelheid loopt mooi terug, en verrek dit begint op een flare te lijken

Neusje weer iets laten zakken en ik hoor "ten" en even later heb ik touchdown .... YEEEESSSSS het is gelukt

Vacated Whiskey3 en ik mocht shutdownen, VliegHoog had t intussen ook wel gehad met me
of wilde hij misschien ook gewoon gaan slapen
Het is misschien een stuk minder spannend om te lezen, sorry voor deze lap tekst dan, maar voor mij als toch nog niet zo heel ervaren piloot was het een spannend nachtje.
En nu ga ik net als alle verstandige mensen maar eens slapen