Na lange tijd te hebben gewacht tot de prijs onder 2500 EURO kwam, en veel lang gespaard te hebben heb ik uiteindelijk dan toch mijn TFT monitor gekocht en wilde hierbij mijn ervaringen met jullie alle delen, daar er niet zo vaak wat grotere schermen tussen staan.
Ik heb gekozenvoor TFT ipv een CRT, omdat ik graag meer ruimte op mijn bureau wilde hebben en een rustiger strakker beeld, omdat veel tijd achter een scherm doorbreng. De grootte heb ik nodig wegens het ontwikkel en content creation werk.
De monitor die hij vervangt was een 19" CRT CTX (FP970 ?), die standaard in 1600x1200@85 draaide.
Ik heb getwijfeld tussen deze sony SDM-P232W en de LGE L2320A, maar de doorslag gaf de mogelijkheid om deze sony in zijn native resolutie te kunnen aandrijven via DVI (1920x1200@60/56) en het prijsverschil. De gelijkwaarige monitoren van Samsung zijn te duur (en niet zo mooi) en een Apple cinema Display, behoeft te veel aanpassingen.
PriceWatch:
http://www.tweakers.net/pricewatch/36518
Link:
http://www.sonystyle.com/...232W%2fB&ContentItemPage=
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Specs:
Model: SDM-P232W/B
• Color: Black & Silver
• LCD Panel size: 23.0
• LCD Panel Type: TFT Active Matrix
• Screen Coating: Anti-Reflective/Hard Coating
• Native resolution: 1920 x 1200
• Pixel pitch: 0.258mm
• Colors: 16.77 million
• Luminance: 200 cd/m2
• Contrast Ratio: 350:1 (max.)
• Horizontal scan range: 28-92kHz
• Vertical scan range: 48-85Hz
• Viewing Angle:
Horizontal: 1700
Vertical: 1700
• Response Time (Rise/Fall): 40ms
• Tilt Range: -50 to +200
• Video input connectors:
DVI-D x 2
HD15 x 2
• Power Management:
Normal Operation: 80 watts (max.)
Eco Mode: 64 watts (max.)
Sleep Mode: 3 watts (max
-------------------------------------------------------------------------------------------
<B>Observaties</B>
Na de monitor uit de doos te hebben gepakt en neergezet te hebben is het eerste wat opvalt dat hij groot is voor een monitor. (23"). Hij is qua scherm ongeveer net zo hoog als de oude 19" (Met alle plastic eromheen), maar wel een heel stuk breder door zijn 16:10 verhouding.
In eerste instantie hebben we (vriending en ik) het scherm eerst op de laptop via de RGB aansluiting aangesloten om eens eerst een DVD'tje te bekijken (X-Men 1.5) in de woonkamer, gelukkig kan de laptop 2 schermen aansturen in hoge resoluties. De monitor wordt dan ook netjes op 1920 x 1200 aangestuurd en het beeld is redelijk strak. Het valt niet echt op dat het nog niet met DVI is aangesloten.
Wat opvalt tijdens het kijken van de film, is het scherpe beeld, het goede contrast en kleur echtheid, en het ontbreken van streaking/ghosting tijdens het afspelen. Dit stemt mijn gemoed al wat beter voor het proberen te spelen van spelletjes op zo'n groot scherm (aangezien hier vaak gezegd wordt dat dit niet te doen is op schermen groter dan 17" inch).
Na de film het scherm aangesloten via de DVI ingang op mijn werk PC. Wat dan opvalt is het ongelovelijke strakke beeld en de hoeveelheid desktop ruimte die een 1920x1200 resolutie oplevert. Zo'n oppervlak kan je niet in één keer overzien als je er achter zit. Dit maakt dat je effectiever kan werken.
Zo ver ik kan zien worden de kleuren daadwerkelijk allemaal weergegeven en is het een echte 16,7 miljoen kleuren panel. De kleurechtheid lijkt ook in orde (dit moet ik nog nagaan)
De grote test was natuurlijk de spelen. Ik hield me hart vast terwijl ik Halo in 1280x768@60 start, maar na enige minuten speln moet ik zeggen dat ik niks merk van ghosting of streaking. Na Halo, Unreal Tournament 2003 getest (ook in 1280x768) en ook daar is het prima te spelen.
De beeld wordt goed weergegeven in die resolutie (intrapolatie van 1280x768 -> 1920x1200) en de aliasing is consistent en valt niet op tijdens het spelen (sterker nog het ziet er strak en scherp uit).
Conclusie:
Een zeer goede koop en zeker ook zeer geschikt voor spelen met te doen.
Naar mijn mening is het dus goed mogelijk om spelen ook op een grote (>17) TFT monitor te kunnen spelen.
Opmerking:
Ik zal nog een aantal testen (ghosting/ kleur en contrast) uitvoeren en de resultaten hier ook posten, zodat het wat meer objectiever beeld te kunnen geven.