"Review" van de Philips 170C4 Silver
Algemeen: dé koop
Ik heb 'm uiteindelijk gekocht bij Paradigit, omdat ik hem daar gigantisch uitgebreid mocht testen. Bij Dunnet was de verkoper in principe ook bereid tot heel wat testwerk. Omdat het aangesloten stond op een splitter sloot hij hem aan op een aparte PC, maar daar was de resolutie gelocked op 1024x768 zodat ook daar weinig te testen viel. Bij Paradigit stond het direct al aangesloten op één PC in de native resolutie met een of ander 3-D soldaten shooter, Lord of the Rings DVD, wat tekenfilms en heb ik uitgebreid de scherpte kunnen testen door in Word en Excel van alles te kladderen. Later hier meer over. Nadeel van Paradigit was wel dat ze duurder (€479 ipv €446) waren dan Dunnet. Ze waren zo aardig om de monitor tegen dezelfde prijs mee te geven als Dunnet. Waarschijnlijk speelde wel mee dat ik ook nog een toetsenbord en de
i-trigue 3300 speakers kocht (ik zei: als jullie die monitor tegen dezelfde prijs als Dunnet willen meegeven, dan neem ik hem direct ook mee). Aldus geschiedde... De hele set (TFT 446+speakers 89+keyboard 29) kreeg ik dus mee voor €564: zeg maar de prijs van een Sony SDM-HS73... Ook mocht ik het scherm al in de winkel testen en geldt 2 weken "niet goed geld terug"... Gelukkig lijkt dit niet nodig, want ik heb geen (half)dode pixels kunnen ontdekken. Fijne service al met al!
Design
Ik had al duidelijk aangegeven dat het ding in de huiskamer moest komen te staan en dat het er vooral mooi moet komen uit te zien... De voet is mooier dan die van de Sony, maar de achterkant van de Sony is weer mooier. Mijn vrouw is er in ieder geval tevreden mee... vooral de combinatie met de i-trigue 3300, de ultraflat Silver Logitech keyboard en de MX700 ziet er nu wel aardig uit... (Als ik de HS73 had gekocht dan zou ik voor de
I-trigue 3450 zijn gegaan...). Wel vind ik het scherm een beetje wiebelig vergeleken met TFT's die op een "gewone voet" staan. Het wiebelen merk je alleen als je de knoppen aan de zijkant indrukt voor het OSD, maar als je een wiebelig tafeltje hebt is het wel iets om op te letten (de HS 73 vond ik overigens ook een beetje wiebelig...). De kabels zijn van achteren heel netjes weg te werken. Het kostte wel moeite om de klep goed af te sluiten omdat er een stukje metaal in de weg leek te zitten, pas met 2 man/vrouw lukte het... Misschien dat daarom in beide winkels de klep er niet op zat... Het materiaal is overigens een beetje teleurstellend: op de foto leek het zilver van metaal te zijn. In de werkelijheid is het gewoon kunststof... (wel kunstof in precies dezelfde kleur en glans als de titanium speakers!)
Scherpte
De auto-adjust-knop doet zijn werk erg goed. Wel moest ik uiteraard mijn huidge resolutie van 1280x960 omzetten naar 1280x1024 en de 85 Hz naar 60 Hz. Maar daarna stond het beeld errug strak. Helaas kan ik het niet vergelijken met een DVI aansluiting (dit scherm heeft alleen een analoge aansluiting). In de winkel stond het aangesloten op een moderne Radeon 9800 en thuis mocht mijn Asus V7100/T Geforce 2 MX het oplossen. Ik moet toegeven: het is scherper dan mijn 19"CRT iiYama VMP 450 met diamondtron buis! Een echte meevaller dus... De tekstopbouw bij het scrollen gaat ook perfect. Veel beter dan de Eizo's die ik op werk gebruik. Geen verminkte regels te bespeuren!
Kleuren
Hier moet de TFT het duidelijk afleggen tegen mijn 19"CRT iiYama VMP 450... Het vreemde is dat, waar ik de Samsungs over het algemeen te donker vind, ik deze Philips weer te licht vind. Ik heb de brightness en contrast op ongeveer 30% staan, ik kan geen gele vlakken in het wit ontdekken, rood is rood, blauw is blauw, maar de kleuren kunnen toch niet tippen aan mijn (zeer goede!) CRT. Maar dat is bekend lijkt me... Helaas kan ik niet vergelijken met andere TFT's. In het OSD kan ik de kleuren instellen, maar ik heb het nu "gewoon" op 6500K staan (Image Management), de sRGB stand ziet er wel heel fel uit (maar misschien kleurechter?).
Games
Zoals al gezegd: ik ben geen hardcore-gamer. Het enige spel dat ik speel is Diablo LOD (en Bob de Bouwer voor mijn 2-jarige dochter... hoewel ze ook vrolijk meedoet met Diablo...). Deze games gaan uitstekend. Wel is het zo dat LOD in 800x600 over het volledige scherm wordt weergeven. D.w.z.: de poppetjes zien er wat smaller uit (10%). Na een half uur spelen weet je niet beter, maar toch blijft het een groot raadsel voor me waarom 16"-19" TFT's een aspect ratio hanteren van 5:4 ipv 4:3. In de winkel scrollde dat 3-D shooter spel ook lekker soepel. De specs zijn "<25ms". Waarschijnlijk merk je wel een verschil als je het naast een goede 16 ms scherm zet, maar voor een leek als ik is er geen ghosting te ontdekken (ben dik tevree)...
Films
Ik zag in de winkel "Lord of The Rings: Two Towers" erop draaien en volgens mij had dit scherm minder last van te donkere beelden (zoals de Samsungs...). Ook geen "Ghosting" te bespeuren of een haperende beeldopbouw.
Conclusie
Een fijne scherm voor een scherpe prijs, met een mooie design, scherpe teksten, maar geen DVI-aansluiting en vergeleken met een CRT mindere kleuren. Een die-hard gamer zal waarschijnlijk toch gaan voor 16 ms TFT's, maar kijk je af en toe filmpjes, wat foto's, surf je wat af en tik je wat af in Office dan lijkt het een minstens even goede kandidaat (zo niet beter) dan die nogal donkere 16 ms schermen van Samsung. Heb je dus geen DVI-videokaart en wil je toch een mooi schermpje om een oude CRT te vervangen, dan is dit scherm zeker een overweging waard.
Nu dan maar eens wat pics:
De monitor+speakers+keyboard zijn nieuw, de MX 700+Koptelefoon had ik al...
Pseudo Droste effect...uiteraard staat Tweakers.net TFT-topic op de achtergrond
Van opzij... kleine tegenvaller dat de achterkant wit is...
Kabels netjes weggewerkt onder de 2 kleppen (achter en in voet)
De achterkant is niet lelijk... maar duidelijk minder mooi dan die van de Sony...(vind ik)
Nog even kwijlen bij het titanium van de i-trigue 3300...
[
Voor 12% gewijzigd door
The_Sukkel op 04-11-2003 00:49
]
Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450