Het ging over het formaat van de foto en over het feit dat het megalang duurt om het ding te downen, niet over de inhoud, het onderwerp of de uitvoering van de foto.
CyberHunter schreef op 02 juli 2004 @ 14:11:
Nou heb gister een prachtige A80 gekregen voor mijn slagen. Dus vandaag wat foto's genomen. Een paar ervan ook macro. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden? Opbouwend commetaar altijd welkom:
Ok dan:
for each ($KoraksComments as $comment) $comment[property] = "onderbouwend";

Dat rare groene spul is een korstmos. Leuk onderwerp voor een foto, maar ik vind persoonlijk deze compisitie te druk; teveel afleidende takjes enzo. De kleuren vind ik wel mooi en de textuur van het mos en de schors ook.
Edit: ik vind dit overigens de meest geslaagde foto van de verzameling, hij is echt goed toonbaar hoor

Strakke foto, maar ietwat saai. Een mooiere belichting had deze foto een stuk interessanter gemaakt, maar dan moet je natuurlijk die bloemetjes wel net op het goeie moment tegenkomen

Hier was het beter geweest om een veel kleinere scherptediepte te hebben, de achtergrond is namelijk afleidend. Ook kun je je afvragen op welk punt je precies zou moeten focussen en onder welke hoek je het onderwerp moet benaderen om een spannende compositie te krijgen.
Sorry, maar deze foto vind ik gewoon lelijk. Ik kan er niks aan doen, neem het niet persoonlijk op, maar deze foto gaat echt nergens over. Roestig metaal kan heel mooi zijn, maar dan moeten de compositie en de belichting toch echt heel anders zijn wil het een mooi beeld opleveren. Hier zie ik alleen een verrotte rol van een zonnescherm in
[/quote][
afbeelding]
bloem na regen[/quote]
Waterdruppels op bloemen zijn mooi. Klaar.

De foto had nog mooier kunnen zijn als de belichting (jaja, alweer, dit is dus echt een aandachtspunt

)wat mooier was geweest (strijklicht doet het altijd goed bij waterdruppels). Door de gekozen hoek komt de bloem ook nogal 'plat' over; er lijkt weinig diepte in de foto te zitten. Je had hier misschien een enkel bloemblad als onderwerp kunnen nemen en de foto op die manier kunnen benaderen.
Algemene tips:
- Belichting. De mooiste foto's hebben meestal (altijd?) een mooie belichting. Dit kan op meerdere manieren; soms is strijklicht van een neutrale kleur mooi, soms is een onderwerp dat door de avondzon beschenen wordt juist erg stijlvol. En in sommige gevallen is kunstlicht juist een interessante manier om een onderwerp te belichten (denk aan foto's van gebouwen 's avonds/'s nachts met grote schijnwerpers e.d.)
- Less is more. Kies het onderwerp van je foto zorgvuldig, probeer niet teveel in beeld te brengen; dit werkt afleidend. Als je een technische foto wil maken die zoveel mogelijk over het onderwerp wil zeggen, dan kun je inderdaad kiezen om zoveel mogelijk van het onderwerp in beeld (en scherp) te brengen. Als de foto mooi moet zijn, dan is het vaak juist leuker om een enkel element of detail als onderwerp te kiezen en de rest weg te laten. Van de rest kun je dan nog 1000 andere foto's maken
[
Voor 85% gewijzigd door
koraks243 op 02-07-2004 17:53
]
This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot