Mooie foto, maar jammer dat het dier op deze manier onnodige stress ervaart.
Ik ben laatst ook aan het vogelspotten geweest, allemaal Canarisch:

Geelvleugelara

Blauw-gele ara's

Geelvleugelara's

Geelvleugelara

Blauw-gele ara's

Geelvleugelara's
spoiler:
Ja, dat was met de vogelshow van het Palmitos park 
[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 02-04-2014 23:27 ]
Waarom? als ik het goed begrijp blijft de vogel zelf rond het huis hangen?Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2014 @ 21:44:
@MBV: Mooie kleurrijke vluchtfoto's. Ik vind ze alleen voor het mooie net iets te ver af.
Verwijderd
Omdat hij dagelijks zijn territorium verdedigt tegen een vijand die niet bestaat. Zou het jou niet vermoeien als je elke dag tegen je spiegelbeeld aan staat te meppen?
Bedankt. Ik was allang blij dat ze scherp waren, gezien de korte afstand had ik mijn 18-70 gebruikt voor de snelle AF. M'n 70-210 koffiemolen is bij een misfocus 3 seconden bezig om weer van macro naar oneindig te gaan...marceltuit schreef op donderdag 03 april 2014 @ 09:23:
[...]
@MBV: Mooie kleurrijke vluchtfoto's. Ik vind ze alleen voor het mooie net iets te ver af.

[ Voor 11% gewijzigd door MBV op 03-04-2014 10:31 ]
De eerste foto kijkt anders lekker weg, mooi contrast tussen de grauwe achtergrond en de kleurrijke papagaai.
Over vrouwtjes gesproken: mevrouw fazant liet zich ook even zien. In tegenstelling tot meneer geheel gestoken in camouflagepak. Ze is heel erg schuw, bij het minste onraad verdwijnt ze direct onder de heg.

Meneer daarintegen blijft gewoon door de tuin paraderen:
Tsja, ik ga echt niet alle ramen aan de onderkant afplakken met zwart plastic oid. Bovendien heb ik het idee dat het dier er niet echt stress van heeft. Zo kan hij zich mooi profileren bij de vrouwtjesVerwijderd schreef op woensdag 02 april 2014 @ 21:44:
Over vrouwtjes gesproken: mevrouw fazant liet zich ook even zien. In tegenstelling tot meneer geheel gestoken in camouflagepak. Ze is heel erg schuw, bij het minste onraad verdwijnt ze direct onder de heg.

Meneer daarintegen blijft gewoon door de tuin paraderen:

For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Die nieuwe flickr website bakt er om de haverklap niks van mbt de EXIF. Niet alleen bij de Minolta 500 F8 Reflex, maar ook bij andere lenzen is het regelmatig fout. Heb geen idee waarom.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Flickr heb ik recent opgegeven: ik heb geen idee hoe ik moet inloggen met mijn flickr-account i.p.v. mijn yahoo-account. Ik kan wel foto's uploaden met lightroom, maar ze niet bekijken
HuhMBV schreef op donderdag 03 april 2014 @ 12:39:
Flickr heb ik recent opgegeven: ik heb geen idee hoe ik moet inloggen met mijn flickr-account i.p.v. mijn yahoo-account. Ik kan wel foto's uploaden met lightroom, maar ze niet bekijken
Yahoo account = ook Flickr account.
That's it
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Nou, dan ben ik de 100 foto's die erop stonden alsnog kwijt. Ach, dropbox doet het ook prima voor mijn doeleinden.nero355 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 02:44:
[...]
Huh
Yahoo account = ook Flickr account.
That's it
Nee hoor, want de Sony/Minolta reflex lens heeft autofocus. Fotograferen is dus niet anders als met een "normale" lens, alleen je diafragma staat wel vast op f/8. Het enige is het bokeh, dat kan desastreus uitvallen. Maar vaak doet een beetje extra blurren wonderen. Bij dit portret van een struisvogel is het bokeh prima van zichzelf, je hebt dus lang niet atijd duidelijke donuts en slierten:Sj44k13 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 22:16:
@EXX: je hebt die fazanten er mooi op gekregen. Is dat niet lastig met een reflex lens?

Ostridge by Matt H. Imaging, on Flickr
@Orion84: Ziet er goed uit, vooral de spiegeling is goed gelukt en staat er helemaal op.
@Sj44k13: ik vind de foto's een beetje flets, wat extra kleur en contrast zou wel helpen.
[ Voor 43% gewijzigd door EXX op 10-04-2014 23:26 ]
@Sj44k13: ik sluit me aan bij EXX. Lekker scherp, maar qua kleur en contrast moet hier meer uit te halen zijn.
@EXX: Toffe close-up, mooi licht ook
* Orion84 is vanmiddag weer eens de Oostvaardersplassen ingedoken. Tot mijn verbazing was het complete bos rond de poelruiterhut gekapt. De hut staat er nog, maar ik heb niet eens de moeite genomen om er naartoe te lopen. Ten eerste is het een kale bedoening en ten tweede loop je er daardoor dus ook heel opvallend naartoe, wat de kans op de schuwere soorten nogal verkleint.
Bij de kijkhut "grauwe gans" was behalve wat pijlstaarten ook weinig interessants te zien.
Uiteindelijk dus maar doorgereden naar de Lepelaarshut bij Almere. En daar was meer dan genoeg te zien. Afgezien van een langsflitsend paartje ijsvogels op zich weinig bijzonders qua soorten, maar de nestelende reigers (veel al met jongen) en aalscholvers zorgen voor genoeg activiteit. Het meeste spul zit helaas op de twee eilandjes, wat voor mooie foto's te ver weg is. Maar met name de aalscholvers komen regelmatig dichter bij de hut nestmateriaal opduiken / uit de begroeiing trekken.
De reiger op de foto hieronder zit links van de hut op behoorlijk korte afstand. Helaas op dit moment nog geen jongen, maar als er daar wel jongen op het nest komen te zitten dan is dat zeker een aanrader qua fotomogelijkheden.
Blauwe reiger - Grey Heron by FrankVl, on Flickr
@EXX: Toffe close-up, mooi licht ook
* Orion84 is vanmiddag weer eens de Oostvaardersplassen ingedoken. Tot mijn verbazing was het complete bos rond de poelruiterhut gekapt. De hut staat er nog, maar ik heb niet eens de moeite genomen om er naartoe te lopen. Ten eerste is het een kale bedoening en ten tweede loop je er daardoor dus ook heel opvallend naartoe, wat de kans op de schuwere soorten nogal verkleint.
Bij de kijkhut "grauwe gans" was behalve wat pijlstaarten ook weinig interessants te zien.
Uiteindelijk dus maar doorgereden naar de Lepelaarshut bij Almere. En daar was meer dan genoeg te zien. Afgezien van een langsflitsend paartje ijsvogels op zich weinig bijzonders qua soorten, maar de nestelende reigers (veel al met jongen) en aalscholvers zorgen voor genoeg activiteit. Het meeste spul zit helaas op de twee eilandjes, wat voor mooie foto's te ver weg is. Maar met name de aalscholvers komen regelmatig dichter bij de hut nestmateriaal opduiken / uit de begroeiing trekken.
De reiger op de foto hieronder zit links van de hut op behoorlijk korte afstand. Helaas op dit moment nog geen jongen, maar als er daar wel jongen op het nest komen te zitten dan is dat zeker een aanrader qua fotomogelijkheden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
@Sj44k13: Leuke musjes, Contrast is inderdaad wat weinig, maar musjes hebben nu eenmaal weinig contrast...
@EXX: Mooi scherp, precies op de ogen.
@Orion84: Door het drukke riet spat de foto niet echt van het scherm af. Technisch wel goed, maar de wirwar van takken en takjes is wat afleidend...
Bij deze mijn bijdrage. Deze duif zat rustig op een lantaarnpaal te genieten van het zonnetje.
@EXX: Mooi scherp, precies op de ogen.
@Orion84: Door het drukke riet spat de foto niet echt van het scherm af. Technisch wel goed, maar de wirwar van takken en takjes is wat afleidend...
Bij deze mijn bijdrage. Deze duif zat rustig op een lantaarnpaal te genieten van het zonnetje.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Is niet echt scherp. Is dit veel gecropt en dan ruisreductie erover? Of een beetje misfocus?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Hij was wel erg gecropt inderdaad. Hier het originele formaat.

Het valt me trouwens op dat mijn foto's niet altijd haarscherp zijn. Ik heb al eens zo'n testpagina afgedrukt om front of backfocus te testen maar dat zag er wel gewoon goed uit. Dit was trouwens met een 70-200L F4 IS usm op een EOS 7D. ISO stond op 200.

Het valt me trouwens op dat mijn foto's niet altijd haarscherp zijn. Ik heb al eens zo'n testpagina afgedrukt om front of backfocus te testen maar dat zag er wel gewoon goed uit. Dit was trouwens met een 70-200L F4 IS usm op een EOS 7D. ISO stond op 200.
1/200sec met IS. Zou echt geen probleem moeten zijn. Ik heb die lens ook gehad en kon redelijk eenvoudig (op mijn 5D2) tot aan 1/20sec gaan.
IS helpt niet tegen beweging van het onderwerp. Ik gok dat de duif niet helemaal stil heeft gezeten.
Ik vind de duif niet onscherper dan de lantaarnpaal.
Als is scherpgesteld op de duif, verwacht ik dat de lantaarnpaal onscherper is.
Er lijkt toch wat front of backfocus in te zitten... Ik ga er vandaag mee testen (gelukkig heeft de 7D microadjust...) Terug naar de foto's maar weer.
Edit: lijkt het toch niet te zijn... Ik zoek nog wel weer verder... Anders open ik wel een apart topic...
Edit: lijkt het toch niet te zijn... Ik zoek nog wel weer verder... Anders open ik wel een apart topic...
[ Voor 26% gewijzigd door elhopo op 20-04-2014 11:08 ]
Zowel de lantaarnpaal als de duif kan beweging in zitten door de wind bijvoorbeeld en dan is 1/200 gewoon niet genoegUniversal Creations schreef op zondag 20 april 2014 @ 00:26:
Ik vind de duif niet onscherper dan de lantaarnpaal.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Vandaag een dag naar Schouwen-Duiveland geweest met mijn pa en wat bevriende vogelaars. Vooral heel veel gespot (en heel veel geleerd, want die omgeving en bijbehorende soorten kende ik nog niet heel goed). Wat ook meteen een mooie veldtest was voor de nieuwe verrekijker.
Toch ook wel wat aardige foto's overgehouden:
Lepelaar:
DSC_7438.jpg by FrankVl, on Flickr
Torenvalk:
DSC_7533.jpg by FrankVl, on Flickr
Meer: https://www.flickr.com/ph...s/sets/72157644324955041/
Extra bonus was dat ik ook nog werd uitgenodigd om morgen te komen kijken bij het ringen van een nest kerkuilen
Toch ook wel wat aardige foto's overgehouden:
Lepelaar:

Torenvalk:

Meer: https://www.flickr.com/ph...s/sets/72157644324955041/
Extra bonus was dat ik ook nog werd uitgenodigd om morgen te komen kijken bij het ringen van een nest kerkuilen
[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 26-04-2014 21:07 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Jammer dat de zolder waar we zaten tamelijk donker was, maar wel erg tof om die jonge uiltjes van dichtbij te kunnen zien. Er zat nog het nodige dons aan, maar ze waren al behoorlijk goed in de veren en dus ook al met de prachtige kenmerkende kleuren van de kerkuil
Meer foto's op flickr.
Heb eens een test uitgevoerd om een video te converteren naar een zo klein mogelijk .webm formaat.
Onderstaande plaatje is een link naar een videobestand van 4,2Mb groot.
Dit is een 60fps 720p 30s video met geluid (mono).
Kan worden afgespeeld in Chrome en Firefox (niet in IE) en afhankelijk van geïnstalleerde codecs of filters werkt dit ook in met de mediaplayer. Moderne Smartphones moeten dit ook kunnen afspelen.

Ben benieuwd of dit werkt voor jullie.
Kan worden afgespeeld in Chrome en Firefox (niet in IE) en afhankelijk van geïnstalleerde codecs of filters werkt dit ook in met de mediaplayer. Moderne Smartphones moeten dit ook kunnen afspelen.

PSN-id: Chrasher
Het werkt in Chrome bij mijChrasher schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 09:39:
Heb eens een test uitgevoerd om een video te converteren naar een zo klein mogelijk .webm formaat.
[afbeelding]
Ik had gehoopt dat ie ging hakken in de boom!
Raar dat ie zichzelf krabt met zijn poten, had ik een vogel nog nooit zien doen. Wel bijzonder dat je zo dichtbij hebt kunnen komen, of had je een enorme zoomlens?
1000mm zoom op mijn fotocamera (FujI HS50EXR). En dat hakken deed hij wel, maar toen heb ik helaas niet gefilmd. Ik vind het al geweldig dat dit in een 4.2Mb bestand past.
PSN-id: Chrasher
Verwijderd
@ leendertv: Wat is die tweede foto van jou prachtig zeg! De kleuren en de sfeer van de foto spreken me heel erg aan, ook de compositie en de scherpte. Ik ben verliefd!
Ik wilde zelf een foto delen van een kingfisher, gemaakt op vakantie in Zuid-Afrika. Hoor graag wat jullie er van vinden!
3-Zuid-Afrika44 by Lelle_02, on Flickr
Ik wilde zelf een foto delen van een kingfisher, gemaakt op vakantie in Zuid-Afrika. Hoor graag wat jullie er van vinden!

Gaaf beest zeg 
Jammer dat zijn snavel niet net even los komt van die tak.
* Orion84 werd vanavond verrast door een paar brutale jonge ransuilen. Mijn pa had ze even geleden ontdekt en vanavond dus samen eens een kijkje wezen nemen. Eerst zaten ze wat in de bomen, maar even later kwamen ze op de grond zitten en vervolgens op het dak van mijn auto terwijl wij een stukje verderop stonden te kijken.
Al wel ontzettend donker, maar (mede dankzij de koddige bewegingen van de jonge uilen) een erg grappig gezicht.
Filmpje:
Jammer dat zijn snavel niet net even los komt van die tak.
* Orion84 werd vanavond verrast door een paar brutale jonge ransuilen. Mijn pa had ze even geleden ontdekt en vanavond dus samen eens een kijkje wezen nemen. Eerst zaten ze wat in de bomen, maar even later kwamen ze op de grond zitten en vervolgens op het dak van mijn auto terwijl wij een stukje verderop stonden te kijken.
Al wel ontzettend donker, maar (mede dankzij de koddige bewegingen van de jonge uilen) een erg grappig gezicht.
Filmpje:
Pfff, beetje crossposten, meneer de moderator.... 
Wel leuk hoor en van mij mag je
Wel leuk hoor en van mij mag je
@marceltuit mooie foto, lekker sfeertje met die lichte kleuren, past goed bij elkaar.
@EXX goed gelukt, al vind ik de blik erg... tja : doordringend
@MBV die eerste twee zijn knap gedaan, vliegende vogels zijn geen makkie. bij die laatste gaan de volgens een beetje teveel in de achtergrond op.
@Orion84 wel iets centraal, maar wel lekkere kleurtjes, goede plaat
@Sj44k13 musjes zijn al vrij grijs, met grijs hout steekt dat niet zo lekker af. maar toch knap gedaan, de derde vind ik het leukste
@EXX die foto van de stuisvogel is erg goed voor een mirror lens. ook mooie foto vanwege de zachte achtergrond
@Orion84 de blauwe rijger doet mij niet zoveel. ik denk vanwege de onrustige achtergrond, veel takken
@leendertv ik zou de eerste foto wat meer croppen. tweede hoeft niets aan te worden gedaan
ik vind het leuk om vogels te schieten al mis ik soms een leuke compositie(vogels in het gras is niet bijzonder). naast het huis ligt een groot weiland waar veel vogels zitten. ik heb een statief gepakt ben in de auto gaan zitten met het portier open. veel foto's gemaakt van vogels in de weide, totdat ik zag dat er een meter voor mij een volgel op het hek zat. het koste wat moeite om te focussen maar ik hem m en wil m hier graag delen, de foto is niet gecropt.
Huismus by mrc4nl, on Flickr
en nu ik toch bezig ben:
Jong en oud by mrc4nl, on Flickr
koolmees by mrc4nl, on Flickr
@EXX goed gelukt, al vind ik de blik erg... tja : doordringend
@MBV die eerste twee zijn knap gedaan, vliegende vogels zijn geen makkie. bij die laatste gaan de volgens een beetje teveel in de achtergrond op.
@Orion84 wel iets centraal, maar wel lekkere kleurtjes, goede plaat
@Sj44k13 musjes zijn al vrij grijs, met grijs hout steekt dat niet zo lekker af. maar toch knap gedaan, de derde vind ik het leukste
@EXX die foto van de stuisvogel is erg goed voor een mirror lens. ook mooie foto vanwege de zachte achtergrond
@Orion84 de blauwe rijger doet mij niet zoveel. ik denk vanwege de onrustige achtergrond, veel takken
@leendertv ik zou de eerste foto wat meer croppen. tweede hoeft niets aan te worden gedaan
ik vind het leuk om vogels te schieten al mis ik soms een leuke compositie(vogels in het gras is niet bijzonder). naast het huis ligt een groot weiland waar veel vogels zitten. ik heb een statief gepakt ben in de auto gaan zitten met het portier open. veel foto's gemaakt van vogels in de weide, totdat ik zag dat er een meter voor mij een volgel op het hek zat. het koste wat moeite om te focussen maar ik hem m en wil m hier graag delen, de foto is niet gecropt.

en nu ik toch bezig ben:

[ Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 30-05-2014 07:50 ]
ora et labora
Verwijderd
Die eerste is erg goed gelukt! 
Geschoten met oud glas? Ik zie namelijk niet zo veel contrast.
Komt denk ik door de ruis ook... ik zou de kleuren wat "boosten" en de volgende keer bewegende vogels met een snellere sluitertijd dan 1/125 schieten, want zelfs voor trage wandelende mensen is dat meestal te weinig
ja, al valt de datering wel mee. komt denk ik ook door het omgevingslicht, t was afgelopen week veel bewolktVerwijderd schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 22:59:
Die eerste is erg goed gelukt!
ik zal er om denken. mijn camera geeft op A modes om de vreemde reden graag 1/125 sluitertijd met auto iso. ik moet dan volledig manueel schieten wil ik hoger. (sluiterprio is borked met oude lenzen)nero355 schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 01:50:
Komt denk ik door de ruis ook... ik zou de kleuren wat "boosten" en de volgende keer bewegende vogels met een snellere sluitertijd dan 1/125 schieten, want zelfs voor trage wandelende mensen is dat meestal te weinig
de andere 2 zijn achter glas gemaakt, misschien verklaard dat de lage contrast, ik heb de fotos nu een extra boost gegeven (contrast +50,+100,+100
Sigma 300mm F4 APO Macroleendertv schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 08:44:
Erg mooi die eerste foto mrc4nl!
Mooie egale achtergrond ook!
Welke lens heb je gebruikt?
[ Voor 10% gewijzigd door mrc4nl op 30-05-2014 08:46 ]
ora et labora
Erg mooi die eerste foto mrc4nl!
[ Voor 20% gewijzigd door leendertv op 30-05-2014 08:44 ]
@mrc4nl Je "huismus" is erg fraai, maar ik ben er wel zeker van dat het geen huismus (andere snavel, en de ring om de ogen samen met de strepen op de vleugel passen allemaal niet bij de huismus/ringmus/heggenmus) is. Alleen kan ik niet echt zeggen welke vogel je nu wel geschoten hebt.
Iemand anders die het wel weet?
Vooral de achtergrond is erg fraai de vogel springt er mooi uit. De tweede en derde foto zijn wel aardig maar springen er niet zo uit (missen de wauw factor) De tweede zou leuker zijn als beide vogels jouw kant uitkijken, nu moet ik eigenlijk op je woord geloven dat het 'jong en oud' is. De derde foto is erg rommelig/onrustig en de vogel lijkt niet helemaal in focus. Het idee van kadering is op zich wel leuk maar de vogel staat niet echt als hoofdrolspeler in het plaatje.
@Lelle erg mooie ijsvogel! Jammer van het snavelpuntje maar ik zou erg blij zijn met zo'n waarneming en foto
Vooral de achtergrond is erg fraai de vogel springt er mooi uit. De tweede en derde foto zijn wel aardig maar springen er niet zo uit (missen de wauw factor) De tweede zou leuker zijn als beide vogels jouw kant uitkijken, nu moet ik eigenlijk op je woord geloven dat het 'jong en oud' is. De derde foto is erg rommelig/onrustig en de vogel lijkt niet helemaal in focus. Het idee van kadering is op zich wel leuk maar de vogel staat niet echt als hoofdrolspeler in het plaatje.
@Lelle erg mooie ijsvogel! Jammer van het snavelpuntje maar ik zou erg blij zijn met zo'n waarneming en foto
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ik kwam op de fiets een grutto tegen.
Licht was niet zo geweldig midden op de middag.
Licht was niet zo geweldig midden op de middag.

Lijkt mij een juveniele Witte Kwikstaartrockhopper schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 18:46:
@mrc4nl Je "huismus" is erg fraai, maar ik ben er wel zeker van dat het geen huismus (andere snavel, en de ring om de ogen samen met de strepen op de vleugel passen allemaal niet bij de huismus/ringmus/heggenmus) is. Alleen kan ik niet echt zeggen welke vogel je nu wel geschoten hebt.
Leuke platen hier, ik moet binnenkort ook weer eens op pad om te fotograferen..
@Leendert weer mooie foto mooi scherp en een mooie achtergrond. Had beetje meer actie in gemogen, maar dat is het dan ook.
Ik was donderdag even met bootje door de biesbosch aan het varen.
En kwam daar een vogel tegen die ik altijd al heb willen platen. Liefst van dichterbij maar die vogels zijn zo schuw dus ik heb redelijk veel moeten croppen, daarbij zat ik dus op een bootje en ik was uberhautp blij dat er iets scherps uit gekomen is op 300/600mm...
Ik weet wel dit is de mooiste vogel in Nederland
Het Ijsvogeltje by Marijn_, on Flickr
Ik was donderdag even met bootje door de biesbosch aan het varen.
En kwam daar een vogel tegen die ik altijd al heb willen platen. Liefst van dichterbij maar die vogels zijn zo schuw dus ik heb redelijk veel moeten croppen, daarbij zat ik dus op een bootje en ik was uberhautp blij dat er iets scherps uit gekomen is op 300/600mm...
Ik weet wel dit is de mooiste vogel in Nederland

Verwijderd
@haas_nl: Blijft fantastisch om te zien, maar schuw. Ik heb iig geen betere foto gemaakt dan jij laat zien.
@leendertv: Nice. Zo hoort een grutto gefotografeerd te worden
@mrc4nl: Vooral die jonge vogel is mooi, de andere twee foto's komen erg groen over bij mij
@orion84: Tof filmpje! Zo vaak kom je jonge uilen ook weer niet tegen!
Nu nog wat extra leven hier in de brouwerij maken met nieuw beeldmateriaal. Tijd geleden dat ik hier wat gepost heb en vanavond eindelijk tijd gemaakt om wat foto's uit te zoeken van een rondreis door Portugal en Frankrijk eind mei / begin juni.
Grijze gors / Emberiza cia
Kneu / Linaria cannabina
Steenuil / Athene noctua
Graszanger / Cisticola juncidis
@leendertv: Nice. Zo hoort een grutto gefotografeerd te worden
@mrc4nl: Vooral die jonge vogel is mooi, de andere twee foto's komen erg groen over bij mij
@orion84: Tof filmpje! Zo vaak kom je jonge uilen ook weer niet tegen!
Nu nog wat extra leven hier in de brouwerij maken met nieuw beeldmateriaal. Tijd geleden dat ik hier wat gepost heb en vanavond eindelijk tijd gemaakt om wat foto's uit te zoeken van een rondreis door Portugal en Frankrijk eind mei / begin juni.

De steenuil is wel heel gaaf Sooterd! Ik heb er een keer één van ver gezien op een plaatje. Nog nooit van zo dichtbij!
Zonder die tak voor de steenuil langs was het helemaal een topplaats geweest!
Zonder die tak voor de steenuil langs was het helemaal een topplaats geweest!
@Haas_NL, Jammer dat ie net niet helemaal scherp is door het croppen. Je mag alsnog trots zijn op die foto, zou ik ook zijn. Ze laten zich namelijk niet makkelijk op de foto zetten
@Sooterd: Mooie platen, alleen jammer van de tak bij de uil..., zei Leendert ook al. Verder vind ik de kleuren en scherpte van de eerste echt mooi. De andere heb ik ook met plezier bekeken, alleen ben ik geen echte liefhebber en weet nooit hoe bijzonder "een vogel" is.
Ik heb bij toeval ook een vogeltje geschoten en dit laat tevens zien dat iso1600 op een 600D nog prima te gebruiken is. Hij zag er wel een beetje verwilderd uit, vergeleken met de roodborstjes die ik anders wel eens zie
Wildy Robin by Mr Pingu, on Flickr
@Sooterd: Mooie platen, alleen jammer van de tak bij de uil..., zei Leendert ook al. Verder vind ik de kleuren en scherpte van de eerste echt mooi. De andere heb ik ook met plezier bekeken, alleen ben ik geen echte liefhebber en weet nooit hoe bijzonder "een vogel" is.
Ik heb bij toeval ook een vogeltje geschoten en dit laat tevens zien dat iso1600 op een 600D nog prima te gebruiken is. Hij zag er wel een beetje verwilderd uit, vergeleken met de roodborstjes die ik anders wel eens zie

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
@Mr Pingu, de vogel staat er prachtig op, jammer van de drukke voorgrond.
@Sooterd, mooie foto's! Vooral die uil vind ik erg gaaf. Hoe krijg je die vogels voor de camera, ik kom ze nooit tegen of ze vliegen meteen weg als ik mijn camera te voorschijn haal...
Omdat de vogels nooit voor mijn camera willen zitten, maar eentje gekozen die op een stokje zat bij het Oceanografic in Valencia.
Vogel by RDeurlooo, on Flickr
@Sooterd, mooie foto's! Vooral die uil vind ik erg gaaf. Hoe krijg je die vogels voor de camera, ik kom ze nooit tegen of ze vliegen meteen weg als ik mijn camera te voorschijn haal...
Omdat de vogels nooit voor mijn camera willen zitten, maar eentje gekozen die op een stokje zat bij het Oceanografic in Valencia.

1. GeduldRdeurloo schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 23:44:
2. Kennis van de soort en het gebied waar je bent (zodat je weet waar je moet zoeken, gedrag kan voorspellen)
3. Jezelf rustig en onopvallend kleden en gedragen (of nog beter: vanuit een schuilhut/-tent/auto fotograferen)
4. Geduld
5. Een goede camera en lange telelens helpen natuurlijk ook
6. Veel tijd investeren om de kans te vergroten dat je een keer op het juiste moment op de juiste plek bent (waarmee punt 2 ook verbetert)
7. Geluk
8. Het geluk een handje helpen door te voeren of op een andere manier te lokken. Maar daar ga je al heel snel een grijs gebied in. Lokken met geluiden kan behoorlijk verstorend werken en is daarom eigenlijk not-done en met voeren moet je heel erg oppassen dat je geen gezondheidsproblemen veroorzaakt door verkeerd of overdadig voer.
Verwijderd
Wat heeft iedereen met roofvogels. Steenuil is mooi (okay, jammer van die tak), maar de grijze gors is niet minder mooi. Misschien zelfs wel mooier. Vind ik dan 
Fotografie is inderdaad kennis van het gebied/habitat. Geduld en geluk zijn beide nodig. De steenuil heb ik vanuit de auto gefotografeerd. Zat eerst met tegenlicht aan de rechterkant van de weg en vloog daarna naar de linkerkant waardoor het licht weer goed was. De kneu ook vanuit de auto gefotografeerd, maar de grijze gors weer zittend vanuit de berm in de bergen langs een super stille weg. De graszanger al wandelend. Die zitten normaal gesproken de hele dag in de lucht en zijn zo klein dat je er over heen kijkt. Nu zat hij langs een pad en liet zich tot een paar meter benaderen.
Veel naar buiten, kijken, luisteren en proberen!
@MrPingu Leuk zo' lelijk ruiende roodborst. Probeer wel te focussen op het oog. Dan had hij mogelijk wat scherper geplaat kunnen worden.
Fotografie is inderdaad kennis van het gebied/habitat. Geduld en geluk zijn beide nodig. De steenuil heb ik vanuit de auto gefotografeerd. Zat eerst met tegenlicht aan de rechterkant van de weg en vloog daarna naar de linkerkant waardoor het licht weer goed was. De kneu ook vanuit de auto gefotografeerd, maar de grijze gors weer zittend vanuit de berm in de bergen langs een super stille weg. De graszanger al wandelend. Die zitten normaal gesproken de hele dag in de lucht en zijn zo klein dat je er over heen kijkt. Nu zat hij langs een pad en liet zich tot een paar meter benaderen.
Veel naar buiten, kijken, luisteren en proberen!
@MrPingu Leuk zo' lelijk ruiende roodborst. Probeer wel te focussen op het oog. Dan had hij mogelijk wat scherper geplaat kunnen worden.
Ik vind de foto steenuil ook mooier door het licht.Verwijderd schreef op maandag 01 september 2014 @ 10:48:
Wat heeft iedereen met roofvogels. Steenuil is mooi (okay, jammer van die tak), maar de grijze gors is niet minder mooi. Misschien zelfs wel mooier. Vind ik dan
Het licht op je eerste twee foto's is nogal hard.
Ik heb nog wat foto's van vorige week in de Oostvaardersplassen die ik nog niet in dit topic gepost heb.
Deze zijn gemaakt in de kijkhut bij het bezoekerscentrum.
Met de Panasonic GX7 + 100-300mm

Lijkt me gezien het formaat en de minder aanwezige tekening op de snavel inderdaad een wat jonger exemplaar; al zou het ook verschil mannetje / vrouwtje kunnen zijn, dat weet ik eigenlijk niet precies.
Nette platen, al zijn de foto's van de lepelaars wel een tikje grauw en heeft het flitsen de foto van de zwaluwen niet veel goed gedaan. Het is wel een grappige nestlocatie. Heb ze daar zelf ook ooit vastgelegd:
YouTube: Boerenzwaluw - Barn Swallow
Gisteren een dagje de Biesbosch in geweest. Mede door het erg grauwe heiige weer niet echt een briljante dag voor foto's, maar ik was al een paar jaar niet meer in dit prachtige gebied geweest en dankzij verschillende spots van visarend en zeearend was het toch wel een heel geslaagde dag. Toch ook nog wel paar aardige foto's kunnen maken:
DSC_0287.jpg by FrankVl, on Flickr
DSC_0271.jpg by FrankVl, on Flickr
Nette platen, al zijn de foto's van de lepelaars wel een tikje grauw en heeft het flitsen de foto van de zwaluwen niet veel goed gedaan. Het is wel een grappige nestlocatie. Heb ze daar zelf ook ooit vastgelegd:
YouTube: Boerenzwaluw - Barn Swallow
Gisteren een dagje de Biesbosch in geweest. Mede door het erg grauwe heiige weer niet echt een briljante dag voor foto's, maar ik was al een paar jaar niet meer in dit prachtige gebied geweest en dankzij verschillende spots van visarend en zeearend was het toch wel een heel geslaagde dag. Toch ook nog wel paar aardige foto's kunnen maken:

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Vandaag voor het eerst serieus op 'vogeljacht' geweest met de D750. Hieronder een paar van de resultaten. Nog even wachten tot Lightroom ook ondersteuning biedt, maar de jpegs zien er al veelbelovend uit 
fuut by FrankVl, on Flickr
zwaan2 by FrankVl, on Flickr
zwaan by FrankVl, on Flickr
meerkoet by FrankVl, on Flickr
En na de foto's aan de waterkant stuitte ik in de weilanden stom toevallig op een velduil. Die werd opgeschrikt doordat de boer het veld waar hij in zat aan het maaien was en ging links van mijn auto in het gras zitten. Helaas dook ie al snel zo diep weg dat ik er verder weinig foto's meer van heb. Half uurtje gewacht, maar geen activiteit meer.
velduil by FrankVl, on Flickr

En na de foto's aan de waterkant stuitte ik in de weilanden stom toevallig op een velduil. Die werd opgeschrikt doordat de boer het veld waar hij in zat aan het maaien was en ging links van mijn auto in het gras zitten. Helaas dook ie al snel zo diep weg dat ik er verder weinig foto's meer van heb. Half uurtje gewacht, maar geen activiteit meer.

Resultaten zijn niet verkeerd Frank, nice! Lucky you dat je de vis- en zeearend in biesbosch hebt gezien! Op fatsoenlijke afstand, of heel ver weg? Ik heb ze beiden wel eens gezien, maar allebei op pixelgrootte door de verrekijker 
@qless: mooi kopportret.
@qless: mooi kopportret.
Thanks. De arenden waren wel behoorlijk op afstand (bij de visarend waarneming zitten wat foto's voor een indruk). Een goede verrekijker en vooral ook de lens2scope maakt het dan toch nog wel leuk kijken, maar fatsoenlijk fotograferen was niet haalbaar.
Van mij wat vogeltjes uit de VS:
Aalscholver in de Everglades:
Cormorant @ Everglades national park by Marcel Tuit, on Flickr
Witkruingors in pt. reyes:
white crowned sparrow @ Pt Reyes national seashore by Marcel Tuit, on Flickr
Amerikaanse Woudaap in Mississippi:
Least Bittern @ Gulf islands national seashore by Marcel Tuit, on Flickr
Aalscholver in de Everglades:

Witkruingors in pt. reyes:

Amerikaanse Woudaap in Mississippi:

Even een vraag stellen aan de kenners hier. Ben nu drie weken in bezit van de tamron 150-600 mm lens, maar ik vind het resultaat zo bedroevend dat ik even zeker wil weten dat het geen user-error is.
Ik mag toch aannemen dat 1600/2000 sec sluitertijd genoeg is voor BIF om kop en romp mooi scherp te krijgen??
Ik mag toch aannemen dat 1600/2000 sec sluitertijd genoeg is voor BIF om kop en romp mooi scherp te krijgen??
1/2000e zou in veel gevallen genoeg moeten zijn, maar sluitertijd zegt natuurlijk niks over of de focus wel goed ligt.
The devil is in the details.
Klopt...
Maar ik heb weinig ervaring met 600mm (voorheen de 70-300 L )en ik merk dat ik mn techniek nog wel wat mag verbeteren.
Ik vroeg mij af of een bewegend onderwerp+een niet al te vaste hand meer vraagt dan 2000/sec om bewegingsonscherpte te elimineren.
Ik ben nu 2 weekenden druk aan het testen met BIF. Maar het hitpercentage is zo schrikbarend laag dat ik hoop op een user-error
Maar ik heb weinig ervaring met 600mm (voorheen de 70-300 L )en ik merk dat ik mn techniek nog wel wat mag verbeteren.
Ik vroeg mij af of een bewegend onderwerp+een niet al te vaste hand meer vraagt dan 2000/sec om bewegingsonscherpte te elimineren.
Ik ben nu 2 weekenden druk aan het testen met BIF. Maar het hitpercentage is zo schrikbarend laag dat ik hoop op een user-error
De vuistregel (en deze stamt nog uit de tijd zonder stabilisatie) is sluitertijd 1 gedeeld door lengte wat in jouw geval 1/600e zou moeten zijn. Wil je echt veilig zijn verdubbel je dit naar 1/1200. De 1/2000e van jou zou dus eigenlijk wel goed genoeg moeten zijn. Maar techniek speelt ook mee, net zoals vermoeidheid en gewoon kracht. Mijn vrouw vind m'n camera met de 50-500 Bigma lens combi zo zwaar dat ze zelfs met 1/100000 het nog niet stil genoeg weet te houden. (bij wijze van spreken)
Let overigens op dat BIF extreem lastig is en helemaal als je op 600mm schiet. Het hangt natuurlijk een beetje af van hoe ver de vogels zijn, maar ik schiet de meeste BiF met mijn 100-400 eerder op 200-300 dan 400mm omdat het mispercentage hoger ligt (te hoog) op 400. Ik kan de vogels meestal niet lekker genoeg volgen, tenzij ze een hele steady vlucht hebben zoals bv bij ganzen.
Ik zou in jouw geval adviseren wat foto's vanaf statief te maken van een niet bewegend voorwerp om eventuele miscalibratie (front/back focus) uit te sluiten. Afhankelijk van je model camera kan je dit ook voor de lens individueel uitvoeren. [google camera model + lens micro adjustment] Jouw 7d kan het in ieder geval, de 5D3 denk ik ook wel.
Eventueel zou je nog wat plaatjes kunnen laten zien zodat we misschien een beeld krijgen van hoe de foto's zijn. Ik ben zelf wel benieuwd naar de kwaliteit van de 150-600
Let overigens op dat BIF extreem lastig is en helemaal als je op 600mm schiet. Het hangt natuurlijk een beetje af van hoe ver de vogels zijn, maar ik schiet de meeste BiF met mijn 100-400 eerder op 200-300 dan 400mm omdat het mispercentage hoger ligt (te hoog) op 400. Ik kan de vogels meestal niet lekker genoeg volgen, tenzij ze een hele steady vlucht hebben zoals bv bij ganzen.
Ik zou in jouw geval adviseren wat foto's vanaf statief te maken van een niet bewegend voorwerp om eventuele miscalibratie (front/back focus) uit te sluiten. Afhankelijk van je model camera kan je dit ook voor de lens individueel uitvoeren. [google camera model + lens micro adjustment] Jouw 7d kan het in ieder geval, de 5D3 denk ik ook wel.
Eventueel zou je nog wat plaatjes kunnen laten zien zodat we misschien een beeld krijgen van hoe de foto's zijn. Ik ben zelf wel benieuwd naar de kwaliteit van de 150-600
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Bedankt voor je uitleg.
Ik was idd bekent met deze vuistregel.
Vandaar leek 1/2000 mij ook voldoende voor een scherpe plaat.
BIF vraagt het meest extreme van je apparatuur en skills en ik weet dat missers hoog zullen zijn.
Maar met mijn kennis ,door de jaren heen opgebouwd ,zou ik toch verwachten dat van de vele bursts die ik geschoten heb er wel een paar mooie platen tussen moet zitten.
Ik heb van statief geschoten,liggend,en uit de losse hand.
Wat ik nog kan verzinnen is dat meeuwen te weinig contrast bieden voor de Tamron om een goede focus te krijgen.
Helaas was het merendeel meeuw namelijk wat ik zo snel kon vinden als testonderwerp met een enkele reiger.
Maargoed,ik begon even te twijfelen of ik mn sluitersnelheid misschien toch te krap had,vandaar de vraag.
Mijn eerste ervaring met de lens?
Bouwkwaliteit vind ik goed,ligt ook lekker in de hand. Echter ben ik niet erg enthausiast over zn IQ en zn AF.
Ook met One Shot heb ik er veel fotos die OOF zijn. Een serie van 10 van een dobberende eend levert mij dan 3 a 4 goede platen op.
Op F9 vind ik de beeldkwaliteit op de 7D redelijk. Maar de fotos hebben iets "lobbigs". Ik mis fijn detail..
De AF met AI servo is bedroevend.
BIF levert mij van de vele bursts een heel enkele scherpe plaat en ook die scherpe foto vind ik nou niet bijster mooi.
Een paar tests met hondje wat op mij afrende gedaan,daar zaten een paar hits bij maar ook bijzonder weinig.
Dus tsja,op de 7D wordt ik er niet echt blij van.
Op de 5DIII presteert hij op alle fronten beter. Meer hits en de IQ is wat beter. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat deze lens een blijvertje is. Verschil met de 70-300 L en de 70-200 F2,8 II IS is gewoon echt groot,meer dan ik verwacht had.
Ik zal vanavond proberen om wat te plaatsten ,ben alleen laat thuis.
Ik was idd bekent met deze vuistregel.
Vandaar leek 1/2000 mij ook voldoende voor een scherpe plaat.
BIF vraagt het meest extreme van je apparatuur en skills en ik weet dat missers hoog zullen zijn.
Maar met mijn kennis ,door de jaren heen opgebouwd ,zou ik toch verwachten dat van de vele bursts die ik geschoten heb er wel een paar mooie platen tussen moet zitten.
Ik heb van statief geschoten,liggend,en uit de losse hand.
Wat ik nog kan verzinnen is dat meeuwen te weinig contrast bieden voor de Tamron om een goede focus te krijgen.
Helaas was het merendeel meeuw namelijk wat ik zo snel kon vinden als testonderwerp met een enkele reiger.
Maargoed,ik begon even te twijfelen of ik mn sluitersnelheid misschien toch te krap had,vandaar de vraag.
Mijn eerste ervaring met de lens?
Bouwkwaliteit vind ik goed,ligt ook lekker in de hand. Echter ben ik niet erg enthausiast over zn IQ en zn AF.
Ook met One Shot heb ik er veel fotos die OOF zijn. Een serie van 10 van een dobberende eend levert mij dan 3 a 4 goede platen op.
Op F9 vind ik de beeldkwaliteit op de 7D redelijk. Maar de fotos hebben iets "lobbigs". Ik mis fijn detail..
De AF met AI servo is bedroevend.
BIF levert mij van de vele bursts een heel enkele scherpe plaat en ook die scherpe foto vind ik nou niet bijster mooi.
Een paar tests met hondje wat op mij afrende gedaan,daar zaten een paar hits bij maar ook bijzonder weinig.
Dus tsja,op de 7D wordt ik er niet echt blij van.
Op de 5DIII presteert hij op alle fronten beter. Meer hits en de IQ is wat beter. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat deze lens een blijvertje is. Verschil met de 70-300 L en de 70-200 F2,8 II IS is gewoon echt groot,meer dan ik verwacht had.
Ik zal vanavond proberen om wat te plaatsten ,ben alleen laat thuis.
Als je foto's maakt van stilstaande objecten zijn ze dan wel scherp?
Ben zelf sinds februari in het bezit van de lens maar heb er toch erg scherpe platen mee geschoten op zowel mijn 6D als de 70D. De lens heeft wel voldoende licht nodig (maar dat geldt voor alle lenzen). BIFs heb ik wel eens geprobeerd maar dat ging niet goed, mijn 500mm doet dat veeeel beter. Onlangs heb ik een update op de Tamron laten uitvoeren dus zal het nog eens moeten proberen. Ik lees wel dat je daarvoor beter de VC uit kunt zetten.
Met de Tamron (geen BIF):
2014_6D_IMG_7974_RGL by RMRJ_L, on Flickr
Met de 500mm (veel gecropped):
2014_70D_IMG_0740_RGL by RMRJ_L, on Flickr
Ben zelf sinds februari in het bezit van de lens maar heb er toch erg scherpe platen mee geschoten op zowel mijn 6D als de 70D. De lens heeft wel voldoende licht nodig (maar dat geldt voor alle lenzen). BIFs heb ik wel eens geprobeerd maar dat ging niet goed, mijn 500mm doet dat veeeel beter. Onlangs heb ik een update op de Tamron laten uitvoeren dus zal het nog eens moeten proberen. Ik lees wel dat je daarvoor beter de VC uit kunt zetten.
Met de Tamron (geen BIF):

Met de 500mm (veel gecropped):

Inderdaad, hoe doet de lens het met statische objecten? Als de focus daar namelijk goed ligt is er namelijk gewoon sprake van user errors en moet je meer oefenen 
Die aalscholvr is best gaaf1
Die aalscholvr is best gaaf1
@RMRJ een vraagje,merk je dat na de update de autofocus algeheel accurater is?
Mijn tamron heeft ook het bekende probleem ,de AF die vast slaat. Dus blijkbaar heeft deze zn update nog niet gehad.
Miijn lens gaf ook bij statische onderwerpen opvallen veel OOF fotos die ik niet kon verklaren.
Ik heb cameranu gebeld en het probleem voorgelegd en ik kon kiezen.
Of opsturen voor een update of een refund.
Ik denk dat ik voor de laatste optie ga gezien mijn ervaring met de lens en aankomende Sigma 150-600.
De eerste review kunnen vinden en die was positief. Schijnt beter te presteren dan de tamron.
http://www.lenstip.com/41...mm_f_5-6.3_DG_OS_HSM.html
Mijn tamron heeft ook het bekende probleem ,de AF die vast slaat. Dus blijkbaar heeft deze zn update nog niet gehad.
Miijn lens gaf ook bij statische onderwerpen opvallen veel OOF fotos die ik niet kon verklaren.
Ik heb cameranu gebeld en het probleem voorgelegd en ik kon kiezen.
Of opsturen voor een update of een refund.
Ik denk dat ik voor de laatste optie ga gezien mijn ervaring met de lens en aankomende Sigma 150-600.
De eerste review kunnen vinden en die was positief. Schijnt beter te presteren dan de tamron.
http://www.lenstip.com/41...mm_f_5-6.3_DG_OS_HSM.html
[ Voor 14% gewijzigd door melly op 04-11-2014 13:00 ]
Bedenk wel dat er van die Sigma 2 versies zijn: de C en de S. De S is in ieder geval beter (maar ook duurder).
De Sigma 150-600 S is bijna een kilo zwaarder dan de Tamron en ook bijna 1000 euro duurder, maar heeft volgens de lenstip review betere centrum scherpte op 600mm (niet meer zoveel noodzaak om af te stoppen op 600mm).
@melly: De autofocus was al accuraat gezien de scherpe platen die ik er mee maakte. BIFs heb ik nog geen gelegenheid voor gehad. De update is alleen zinvol voor de eerdere modellen. De nieuwere hebben deze al.
@henkie196: Nog scherper dan de Tamron die ik zelf al aardig scherp vind vergeleken met mijn 500mm?
Denk dat we de echte testen nog even moeten afwachten. Een kilo zwaarder is voor mij te veel voor een walk-around zoom.
Heb trouwens onlangs wel wat BIFs geschoten met de Tamron (voor de update) in een kooi van een dierentuin. De vogels gingen erg dichtbij en snel langs en het licht was slecht.
2014_6D_IMG_9381_RGL by RMRJ_L, on Flickr
2014_6D_IMG_9316_RGL by RMRJ_L, on Flickr
@henkie196: Nog scherper dan de Tamron die ik zelf al aardig scherp vind vergeleken met mijn 500mm?
Denk dat we de echte testen nog even moeten afwachten. Een kilo zwaarder is voor mij te veel voor een walk-around zoom.
Heb trouwens onlangs wel wat BIFs geschoten met de Tamron (voor de update) in een kooi van een dierentuin. De vogels gingen erg dichtbij en snel langs en het licht was slecht.

De lenstip reviews vind ik persoonlijk altijd wel een goede leidraad, tenzij je liever afgaat op gebruikersreviews. Ik heb zelf de Tamron wel eens op de camera gehad (in de winkel) en daar vond ik de lens tot 500mm inderdaad behoorlijk scherp, maar op 600mm en wide open toch behoorlijk zacht. Dat laatste zou nou net moeten zijn waar de Sigma het beter zou doen volgens de test van lenstip. Op 300mm denk ik niet dat je het verschil tussen beide gaat merken op het gebied van scherpte.RMRJ schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 13:30:
Goed gelukte foto's, trouwens. Lukt het tracken met de AF een beetje op een 6D? Ik heb wel eens geprobeerd met visdiefjes die vlak langs me vlogen (onderweg van nest naar voedsel en weer terug, mensen werden gewoon genegeerd dus ze kwamen vrij dichtbij), maar het beste dat ik op m'n 60D (+ 70-200/4 IS) kon doen was op goed geluk een aankomende vogel in m'n frame houden en dan te bursten en dan achteraf eens kijken of de AF besloot op de vogel of op de achtergrond te focussen.
Ik vertrouw lenstip ook wel, kijk er regelmatig naar. Vraag me alleen af of het verschil echt zo schikbarend is dat je er meer voor wilt betalen en extra gewicht wilt dragen.
Heb ze met single shot gemaakt op ai-servo en er waren er best wel wat gelukt. Als de focus ernaast zat kwam dat meestal door mij (vogels te snel of ik te traag). Dus dat lukt wel met de 6D.
Als je bij de aalscholver foto hierboven inzoomed op het oog dan zit daar veel detail in (600mm t8).
Heb ze met single shot gemaakt op ai-servo en er waren er best wel wat gelukt. Als de focus ernaast zat kwam dat meestal door mij (vogels te snel of ik te traag). Dus dat lukt wel met de 6D.
Als je bij de aalscholver foto hierboven inzoomed op het oog dan zit daar veel detail in (600mm t8).
Je aalscholver foto is idd erg scherp,ook een mooie foto trouwens 
Echter op mijn 5D vind ik hem ook beter presteren dan de 7D en (jij schiet blijkbaar met de 6D ) al heb ik geen platen geschoten die zo scherp zijn als je aalscholver.
Op de 7D vind ik hem echt ondermaats presateren qua focus en beeldkwaliteit en voor deze body heb ik hem eigenlijk aangeschaft.
Maar misschien heb ik net de verkeerde lens getroffen.
Ik zal eens kijken of ik een voorbeeld kan plaatsen,ff zoeken want het meeste had ik al verwijderd.
links de 100% crop en rechts de volledige foto.
Dit was de meest scherpe foto van een serie van 15
settings: 600mm ,ISO200 , F7,1 ,1/250,7D+Tamron 150-600mm
Echter op mijn 5D vind ik hem ook beter presteren dan de 7D en (jij schiet blijkbaar met de 6D ) al heb ik geen platen geschoten die zo scherp zijn als je aalscholver.
Op de 7D vind ik hem echt ondermaats presateren qua focus en beeldkwaliteit en voor deze body heb ik hem eigenlijk aangeschaft.
Ik zal eens kijken of ik een voorbeeld kan plaatsen,ff zoeken want het meeste had ik al verwijderd.
duckie | ||
![]() | ![]() |
[ Voor 42% gewijzigd door melly op 04-11-2014 21:06 ]
Met de 70D kan ik ook wel scherpe foto's maken. Het voorbeeld is wel op relatief korte afstand maar met veel licht (hut). De 6D gebruik ik meestal als ik naar een dierentuin ga omdat het bereik dan net iets prettiger is.
2014_70D_IMG_6973-mod by RMRJ_L, on Flickr

1/250 is wellicht wat aan de lange kant voor 600mm op crop. Ik betwijfel of de VC van de Tamron 4 stops haalt.melly schreef op dinsdag 04 november 2014 @ 20:52:
Je aalscholver foto is idd erg scherp,ook een mooie foto trouwens
duckie [afbeelding] [afbeelding]
De aalschover foto van RMRJ vond ik zelf redelijk scherp (m'n 60D doet het zelfs in goede lichtomstandigheden meestal minder goed dan dit), maar mis een beetje dat laatste beetje scherpte / veerdetail. Maar dat is ook wel te verwachten op ISO 6400, zelfs op een 6D.
1/250sec is 2 stops (600*1,6=960 en 2 stops is 4x zo lange sluitertijd, dus 1/240sec). Met 4 stops kun je zelfs gaan tot 1/60sec.
@melly het lijkt mij alsof de lens gefocused heeft op de borst van de eend, terwijl het hoofd wat naar achteren leunt. Je zou dus kunnen spreken van misfocus of frontfocus. Maar misschien vergis ik me er in. Het is een beetje lastig te beoordelen op een klein plaatje.
Wat ik eigenlijk begrijp van jullie allemaal is dat het focussysteem van de tamron lens matig is en dat de scherpte nogal kan variëren van exemplaar tot exemplaar.
Wat ik eigenlijk begrijp van jullie allemaal is dat het focussysteem van de tamron lens matig is en dat de scherpte nogal kan variëren van exemplaar tot exemplaar.
@Orion84: Mooi die buizerd in de boom en heel gaaf om zo'n velduil te spotten. Ik had ook niet zo'n geluk toen ik er een zag vorig jaar.
@Marceltuit: Pff marcel is weer in de VS geweest, gaaf hoor! Vooral de woudaap vind ik erg mooi.
@RMJR: Die roodborst is echt een topper, prachtplaatje
@melly, volgens mij ook verkeerd gefocust. Foutje van de lens of de fotograaf.
Ik heb eindelijk mn tele lens eens afgestoft en aan het werk gezet. Het weer was perfect.
De laagstaande zon zorgt voor mooie kleuren en geeft nog veel licht voor een snelle sluitertijd.
Niks bijzonders gefotografeerd, maar toch wel tevreden met een aantal foto's.
1. Classic, de weg zwemmende eend

2. Ooit een vogel met 4 vleugels gezien? Ik wel

3.

4. In begin november nog een jonge fuut tegenkomen, dat had ik niet verwacht
Prachtige vogels

5. Mijn favoriet van vandaag
@Marceltuit: Pff marcel is weer in de VS geweest, gaaf hoor! Vooral de woudaap vind ik erg mooi.
@RMJR: Die roodborst is echt een topper, prachtplaatje
@melly, volgens mij ook verkeerd gefocust. Foutje van de lens of de fotograaf.
Ik heb eindelijk mn tele lens eens afgestoft en aan het werk gezet. Het weer was perfect.
De laagstaande zon zorgt voor mooie kleuren en geeft nog veel licht voor een snelle sluitertijd.
Niks bijzonders gefotografeerd, maar toch wel tevreden met een aantal foto's.
1. Classic, de weg zwemmende eend

2. Ooit een vogel met 4 vleugels gezien? Ik wel

3.

4. In begin november nog een jonge fuut tegenkomen, dat had ik niet verwacht

5. Mijn favoriet van vandaag

Een wat rare vraag,maar wordt de kwaliteit van de foto beïnvloedt als je vogels van uit binnen door het glas van je raam fotografeerd?
Vrijdag de sigma 150-600 ontvangen en uiteraard wil ik testen hoe deze lens presteert. Wegens het slechte weer/wind is buiten fotograferen niet te doen dus werd het de vogeltjes in de tuin fotograferen. Nu zit ik uiteraard te pixelpeepen om te zien hoe de scherpte is ,maar ik weet niet of door het glas fotograferen nu echt je kwaliteit beïnvloedt. 😏
Vrijdag de sigma 150-600 ontvangen en uiteraard wil ik testen hoe deze lens presteert. Wegens het slechte weer/wind is buiten fotograferen niet te doen dus werd het de vogeltjes in de tuin fotograferen. Nu zit ik uiteraard te pixelpeepen om te zien hoe de scherpte is ,maar ik weet niet of door het glas fotograferen nu echt je kwaliteit beïnvloedt. 😏
Het oefent uiteraard invloed uit op de kwaliteit. Hier spelen een aantal factoren mee met als belangrijkste de dikte van het glas, hoe "schoon" je raam is en hoe ver je van het raam afzit met je lens. Voor een goede beoordeling van een lens zou ik altijd afgaan op foto's genomen vanaf statief zonder extra glaswerk ertussen, maar je kan natuurlijk wel prima mooie foto's maken van achter glas.
Bedankt voor je reactie.
Glaswerk is goed schoon. En het is dubbel glas. Maar ik zag geen reflectie wat kan verstoren en zo kijkend naar buiten kon ik mij niet voorstellen dat het de kwaliteit zou beïnvloeden. Maarja,naar buiten kijken door een ruit en pixelpeepen op 100% op een 24inch scherm zijn natuurlijk 2 verschillende dingen 😏
Glaswerk is goed schoon. En het is dubbel glas. Maar ik zag geen reflectie wat kan verstoren en zo kijkend naar buiten kon ik mij niet voorstellen dat het de kwaliteit zou beïnvloeden. Maarja,naar buiten kijken door een ruit en pixelpeepen op 100% op een 24inch scherm zijn natuurlijk 2 verschillende dingen 😏
Hoe schoon het ook is, elke laag waar je doorheen schiet, beïnvloedt de kwaliteit. En ergens doorheen kijken is heel wat anders dan ergens doorheen fotograferen.
Als je door een vuil raam naar buiten kijkt, dan zal het vuil op het raam je amper tot niet opvallen, omdat je focus daar niet ligt. Ga je er doorheen fotograferen, dan is de kans groot dat de focus van de camera er wel eens heen schiet, omdat dat dichterbij is dan het onderwerp buiten
Als je door een vuil raam naar buiten kijkt, dan zal het vuil op het raam je amper tot niet opvallen, omdat je focus daar niet ligt. Ga je er doorheen fotograferen, dan is de kans groot dat de focus van de camera er wel eens heen schiet, omdat dat dichterbij is dan het onderwerp buiten
The devil is in the details.
Dicht op het glas gaan zitten en zorgen dat je loodrecht op het glas kijkt, dan heb je het minst risico op bijwerkingen. Het liefst dus gewoon de zonnekap zo strak mogelijk tegen de ruit zetten. Dan heb je ook geen probleem met misfocus, omdat je lens zo dichtbij toch niet kan scherpstellen.
Maar wat contrast- en scherpteverlies zal je altijd wel hebben.
Maar wat contrast- en scherpteverlies zal je altijd wel hebben.
Bedankt voor je uitleg.
Ik had mn camera op statief staan en dan een meter of 3 van het glas af.
Misschien dat toch door het glas fotograferen de reden is van mijn wisselende bevindingen met deze lens.
Ik heb ook testshots gemaakt van voorwerpen in huis. Camera op iso 100,F6,3 en dan met een zeer lange sluitertijd omdat binnen natuurlijk weinig licht is. Met deze resultaten was ik zeer tevreden. Echter de testshots van de vogels in de tuin waren wat soft en ik miste detail in de veren. Misschien de combinatie van een hogere ISO (iso 1600) en door het glas schieten.
Ik zal dit topic niet verder bevuilen met dit onderwerp,anders kan ik beter een aparte topic openen.
Maar dit weekend schijnt het gelukkig beter weer te worden en dan hoop ik wat fotos te kunnen schieten van wat vogels.
Ik zal het resultaat hier plaatsen dan.
Misschien dat toch door het glas fotograferen de reden is van mijn wisselende bevindingen met deze lens.
Ik heb ook testshots gemaakt van voorwerpen in huis. Camera op iso 100,F6,3 en dan met een zeer lange sluitertijd omdat binnen natuurlijk weinig licht is. Met deze resultaten was ik zeer tevreden. Echter de testshots van de vogels in de tuin waren wat soft en ik miste detail in de veren. Misschien de combinatie van een hogere ISO (iso 1600) en door het glas schieten.
Ik zal dit topic niet verder bevuilen met dit onderwerp,anders kan ik beter een aparte topic openen.
Maar dit weekend schijnt het gelukkig beter weer te worden en dan hoop ik wat fotos te kunnen schieten van wat vogels.
Ik zal het resultaat hier plaatsen dan.
Dat is echt te ver. Hoe dichter je op de ruit zit, of bijvoorbeeld op tralies in een dierentuin, hoe minder last je ervan hebt. Probeer maar eens om een vinger vlak voor je lens te houden. Je zult hem nauwelijks zien, waar een soortgelijk object op 3 meter behoorlijk storend kan zijn.melly schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 12:44:
Dat klopt. Deze uil zat ook achter tralies:
Snowy Owl by Matt H. Imaging, on Flickr
Het waren weliswaar geen dikke ijzeren tralies maar stalen draden, toch zie je er niks van.

Het waren weliswaar geen dikke ijzeren tralies maar stalen draden, toch zie je er niks van.
Mooi beestje hoor.
Ik hoop dat het glas idd de reden was van het tegenvallende resultaat dan.
ISO had ik op 800 staan zag ipv 1600 wat ik eerst dacht.
Met mn testshots vond ik de kwaliteit opvallend goed op F6,3 Een stuk beter dan de Tamron die ik hiervoor had.
Maar de fotos van de vogeltjes in mijn tuin waren wel een domper.
Maargoed,misschien dat het glas hiervan de reden was. Dit weekend kan ik eindelijk met de lens op pad om te zien wat hij nu echt presteert 😃
Ik hoop dat het glas idd de reden was van het tegenvallende resultaat dan.
ISO had ik op 800 staan zag ipv 1600 wat ik eerst dacht.
Met mn testshots vond ik de kwaliteit opvallend goed op F6,3 Een stuk beter dan de Tamron die ik hiervoor had.
Maar de fotos van de vogeltjes in mijn tuin waren wel een domper.
Maargoed,misschien dat het glas hiervan de reden was. Dit weekend kan ik eindelijk met de lens op pad om te zien wat hij nu echt presteert 😃
Deze is ook ISO800 en door een raam (dubbel glas) gefotografeerd:
Great Tit by Matt H. Imaging, on Flickr

Ik schiet ook vaak door dubbel glas en krijg toch scherpe foto's met mijn Tamron.
Bijvoorbeeld:
2014_70D_IMG_6591-mod by RMRJ_L, on Flickr
Bijvoorbeeld:

Ik heb de indruk dat een raam ertussen niet zoveel uitmaakt, zolang het maar enigszins schoon is. De sluitertijd en ISO en vooral een goede focus hebben veel meer invloed.
Hier lukt scherp fotograferen ook amper door het dubbelglas; hoe schoon het raam ook is. Ik wijt het aan een hele lichte bolling/kromming in het glas; die zie je van een afstandje namelijk in de reflecties terug.
Edit: Oh ja, zonder raam:
Great tit @ Amsterdamse Waterleiding Duinen by Marcel Tuit, on Flickr
Edit: Oh ja, zonder raam:

[ Voor 42% gewijzigd door Polariteit op 14-01-2015 19:41 ]
Mooie platen,en idd best goed van kwaliteit ondanks het glas.
Vooral die van RMRJ vind ik bijzonder scherp en met veel veerdetail!
Heb jij misschien een linkje naar de originele RAW?
@Marceltuit: mooie foto qua kleur en achtergrond.
Is dit van uit een vogelhut genomen?
Vooral die van RMRJ vind ik bijzonder scherp en met veel veerdetail!
Heb jij misschien een linkje naar de originele RAW?
@Marceltuit: mooie foto qua kleur en achtergrond.
Is dit van uit een vogelhut genomen?
[ Voor 19% gewijzigd door melly op 14-01-2015 22:46 ]
Nee, vanaf een bankje in de amsterdamse waterduinen zonder enige vorm van camo. Vogeltje was totaal niet schuw en bleef maar rondjes om me heen vliegen waarbij het steeds op de zelfde tak terechtkwam.
Scherpe foto's komen hier voorbij, die van marceltuit, rmrj zijn zeer fraai. Zelf ben ik absoluut niet thuis in het schieten van vogels. Dit weekend dit plaatje geschoten, vind het wel ok maar wellicht dat iemand dat anders ziet.

Achtergrond vind ik persoonlijk wat aan de drukke kant, maar die vogel zelf is erg gaaf. Volgens mij is hij aardig groothoek geschoten? Cool effect!
Kleuren van de vogel zijn ook wel OK btw :-)
Klopt van die achtergrond, ik heb nog een licht vignet toegepast om het wat te maskeren. Geschoten met mijn 35mm, bij wijze van oefenen.marceltuit schreef op zondag 18 januari 2015 @ 20:35:
Achtergrond vind ik persoonlijk wat aan de drukke kant, maar die vogel zelf is erg gaaf. Volgens mij is hij aardig groothoek geschoten? Cool effect!
Bedankt voor je comment!
Na drie soorten buizerds gespot te hebben in omgeving Strijen en Maasvlakte, op de terugweg als toetje nog even bij een drietal pestvogels langsgegaan. Helaas zaten ze redelijk hoog in de boom, waardoor alle foto's vooral de onderkant laten zien, maar wel een mooi gezicht, mede ook doordat de de late middagzon er prachtig op viel.
Pestvogel - Waxwing by FrankVl, on Flickr

Staat er best netjes op. Jammer van die schaduw van die tak.
Mooi licht Frank, blijven mooie beestjes.
Ook nog buizerds op de foto kunnen zetten?
Ook nog buizerds op de foto kunnen zetten?
Let op:
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen