[Verzamel] Vogels

Pagina: 1 ... 31 ... 48 Laatste
Acties:
  • 275.988 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:55
LaurentS schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:24:
[...]Als de Fyra nu nog eens deftig wilt werken, geraak ik gemakkelijk en snel in Amsterdam....
_O-

Als je op tijd wil komen neem je beter de fiets.
Kun je onderweg nog wat bellen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:39

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

leendertv schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 16:44:
@neevedr:Mooie foto's! Gaaf idee.
Licht is misschien nog wat te verbeteren door de flitser wat lager te zetten.

Ik was vandaag heel even in Rietputten. Wat lopen daar veel fotografen rond in deze tijd van het jaar zeg.
Baardmannetjes gezien, een waterral en 3 vossen die heel snel achter elkaar het pad over staken (ik heb daar al 2x eerder een vos gezien).
Gave foto's. Mag ik vragen waar het "Rietputten" gebied ligt? Via maps kom ik eigenlijk alleen op een industrieterrein uit in/bij Eindhoven en dat lijkt me niet de juiste plaats.

@Marceltuit mooi detail op de torenvalk. Ik wou dat ik ze zo dichtbij kon krijgen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:55
rockhopper schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:22:
[...]

Gave foto's. Mag ik vragen waar het "Rietputten" gebied ligt? Via maps kom ik eigenlijk alleen op een industrieterrein uit in/bij Eindhoven en dat lijkt me niet de juiste plaats.
Bij Vlaardingen

klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Bedankt! Behoorlijk 'ver' voor mij, maar wel leuk te combineren met een sessie in Zeeland

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
guapper schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:04:
[...]

_O-

Als je op tijd wil komen neem je beter de fiets.
Kun je onderweg nog wat bellen ook.
Kan je niet bellen in de Fyra? :p Ik heb enkel de verhalen gehoord over vliegende afdekplaten :+

@leendertv: Die Rietputten klinken erg interessant, ik vind Baardmannetjes erg mooie vogeltjes, maar ik heb een aantal foto's gezien op Facebook van het aantal fotografen dat er staat... Vliegen die vogeltjes niet weg dan? Je foto's vind ik mooi, de vogels staan er prima op. De achtergrond vind echter een beetje afleidend, iets te druk.

Hier nog een Gaai van mij, uit het archief, die ik nog niet gepost had. Klik even door voor de 1600px versie ;)

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8194/8414845616_2717b1938d_z.jpg
Jay portret by LaurentSt, on Flickr

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hah, dat is met recht een Vlaamse Gaai. Noemen jullie die beesten ook zo, of heet dat in België gewoon een Gaai?

Mooie scherpe plaat met mooi licht, alleen jammer dat de achtergrond een beetje dezelfde bruine tint is als de vogel. Een meer contrasterende lichtgroene achtergrond of zo was denk ik fraaier geweest (maar heb je niet voor het kiezen natuurlijk).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
LaurentS schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 19:22:
[...]
Hier nog een Gaai van mij, uit het archief, die ik nog niet gepost had. Klik even door voor de 1600px versie ;)
Zo! Die staat er netjes op, met de scherpte exact goed op het oog. Zie je hier in de Randstad zelden en als je ze ziet, ziijn ze erg schichtig. Zegt ook niks eigenlijk, want deze week zag ik in Rotterdam (Kralingen) opeens een ijsvogel. Helaas geen fototoestel bij me :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
@Orion84: Beide termen worden door elkaar gebruikt, het hangt er een beetje vanaf wie je dus tegenkomt en uit welke streek deze komt ;)
Ivm de achtergrond, ik heb even een andere foto gezocht, met een lichtgroene achtergrond. Persoonlijk vind ik de bruine achtergrond niet slecht omdat ik de indruk heb dat deze minder aandacht opeist dan een groene.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8479/8249848106_4b8ec53e35_z.jpg
Jay V by LaurentSt, on Flickr

@Toff: Altijd een camera mee hebben! ;) Gaaien zijn in België even schichtig als in Nederland, zonder schuilhut en voederplaats die ze vertrouwen, is het quasi onmogelijk om een beeldvullende foto te maken, laat staan een portretje.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Officieel heet de vogel óók in Nederland gewoon gaai, maar vlaamse gaai is een wat oudere term waarbij beide termen gewoon door elkaar gebruikt worden. (overigens komt de naam van het Latijnse "gaïus" wat betrekking heeft op zijn vocale kwaliteiten. Het Vlaamse deel van de naam komt of verbasterd van de Franse term "flambant" of vanuit historisch standpunt "in het Vlaams Gaai" want de vogel werd eerst in Wallonië beschreven met de term "gay" [bron Nederlandse Vogelnamen en hun betekenis van Henk Blok & Herman ter Stege]

Persoonlijk vind ik de groene achtergrond een mooier algeheel plaatje vormen. De vogel is mooi genoeg om de aandacht op te eisen. Ik vind wel het oog van de gaai met de bruine achtergrond er beter uitspringen. Net alsof er een beetje rear-focus was bij de groene achtergrond (kan er m'n vinger niet precies op leggen). Overigens zijn ze allebei prachtig en afdrukwaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
@rockhopper: Net even gekeken op 100% in LR. De scherpte bij de groene achtergrond ligt op de huid rond het oog, aan de achterkant van het oog (als je begrijpt wat ik bedoel). De rest van het oog is ook scherp, maar ietsje minder mss, maar amper merkbaar. De scherptediepte is natuurlijk erg klein op 420mm f/4.5. De andere met bruine achtergrond is op f/5.6 en daar houdt hij zijn kopje evenwijdig met de camera, waardoor er meer in focus is. En bedankt voor het compliment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Het is ook meer pixel peeping van mij. Ik hou zelf van ragscherp en val wel een klein beetje onder de pixel-peeping groep. Als ik jouw beide foto's aan m'n vrouw laat zien zal ze van allebei zeggen dat ze haarscherp zijn. Wegens de ondiepe DOF probeer ik zelf eigenlijk meestal op F8 te schieten, maar dat is natuurlijk niet altijd haalbaar. Uiteraard hebben ondiepe DOF foto's ook weer hun eigen charme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
LaurentS schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 19:22:
[...]
@leendertv: Die Rietputten klinken erg interessant, ik vind Baardmannetjes erg mooie vogeltjes, maar ik heb een aantal foto's gezien op Facebook van het aantal fotografen dat er staat... Vliegen die vogeltjes niet weg dan? Je foto's vind ik mooi, de vogels staan er prima op. De achtergrond vind echter een beetje afleidend, iets te druk.
De laatste tijd is het wel druk in Rietputten ja. Maar er zijn altijd wel plekjes waar geen fotografen staan. Ik ben ook liever rustig bezig ipv met een groepje bij een vogel gaan staan.
Toch zijn de baardmannetjes heel goed te fotograferen. Ze zijn niet zo schuw als bijvoorbeeld pimpelmezen.
Je hoort ze ook dus je hebt snel door of ze in de buurt zijn. En het scheelt ook dat ze in groepjes zijn.

In het voorjaar is het trouwens heel goed blauwborsten fotograferen in Rietputten!

Mooie foto's van de Gaai!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Een eerste foto van mijn weekendje in Zeeland. Ik was aangenaam verrast. Een erg mooi gebied met een grote diversiteit aan vogels. Velden vol ganzen en weinig bebouwing. Heel anders dan de streek waar ik zelf woon in België, waar alles quasi volgebouwd is, jammer genoeg.

Een 1600px versie staat ook op flickr, als je even doorklikt.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8353/8443483125_63a301a51d_z.jpg
Kestrel looking back by LaurentSt, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Gaaf :Y

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Mooi ook met het licht van achter, geeft een mooi randje om de valk :)
En leuk om weer eens een mannetje te zien met die grijs-blauwe kop, meestal zie ik toch vrouwtjes lijkt wel.

Al wat van Glenn gehoord over mogelijke data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Bedankt allebei :) Toen ik de valk zag zitten, dacht ik eerst, jammer van het tegenlicht... Maar nu vind ik het eigenlijk juist mooi zo, je krijgt dat lichte randje rond de valk en geen schaduwen. Met de zon erop krijg je natuurlijk wel iets meer details. Freek, als je een halve pagina omhoog scrollt, zie je nog een mannetje van Marcel ;) Als ik mijn foto's bekijk, heb ik juist enkel mannetjes gezien, 3 stuks. Het viel mij op dat deze torenvalken een stuk minder schuw waren dan de buizerds.

Van Glenn heb ik nog niets gehoord, hij had gezegd ten laatste op 06/02. Hij wilt wss lang genoeg wachten, om zeker te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Nog een tweede foto van deze torenvalk van mij ;) Hierbij wat meer een standaardpose. Waar blijven jullie foto's? Dat is al de 4de foto op rij van mij :p Geen andere tweakers die op pad zijn geweest?

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8351/8448253824_c871728abe_z.jpg
Kestrel by LaurentSt, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

LaurentS schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 17:49:
Geen andere tweakers die op pad zijn geweest?
Jawel, maar het is nogal donker in Artis de laatste tijd (dus zit ik ongeveer enkel bij de chimps en de gorillas):
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8516/8432336089_8f16dfa49a_z.jpg
2013-01-31-16h24m46.272P9440 by A.J. Haverkamp, on Flickr

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 18:00
[offtopic]
Ik ga wekelijks op pad met mijn camera maar weet nog steeds niet hoe ik plaatjes moet posten.
Kunnen jullie een v.b. geven hoe de link naar een Flickr foto er uit moet zien? Vind de Faq niet duidelijk (zal wel aan mij liggen).
[end offtopic]

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Gewoon op flickr via de "Share" knop de BBCode opvragen van de foto en die in je post plakken :)

Formaat Medium 640 is het meest geschikt.

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 06-02-2013 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29

MBV

debeer schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 10:16:
[offtopic]
Ik ga wekelijks op pad met mijn camera maar weet nog steeds niet hoe ik plaatjes moet posten.
Kunnen jullie een v.b. geven hoe de link naar een Flickr foto er uit moet zien? Vind de Faq niet duidelijk (zal wel aan mij liggen).
[end offtopic]
Nu nog afsluiten met [/offtopic] ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8517/8438279408_9ffea6cd0e_z.jpg
Long-tailed Tit by debeer88, on Flickr

Hierbij een staartmees van afgelopen weekend.

Ha, foto's posten is makkelijker dan ik dacht, bedankt voor de tip.

Blauw is inderdaad lucht en groen is blad, overige bruin is tak of boom ;)

[ Voor 12% gewijzigd door debeer op 09-02-2013 16:04 ]

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Orion84 schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 10:46:
Gewoon op flickr via de "Share" knop de BBCode opvragen van de foto en die in je post plakken :)

Formaat Medium 640 is het meest geschikt.
Misschien iets voor de volgende topic start? O-)

@ajhaverkamp, da's wel een hele aparte gorilla (of chimp)! Steenuiltje gok ik? Leuke blik van de vogel.

@debeer fraaie staartmees, bij mij willen ze nooit poseren. Ook mooie achtergrond, vraag me af wat er blauw en groen-gelig is (wat het dus zou kunnen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
rockhopper schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 13:50:
[...]
Misschien iets voor de volgende topic start? O-)
Is toch gewoon basis kennis. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
@debeer, mooie staartmees, mooie pose en fijne achtergrond.
@debeer fraaie staartmees, bij mij willen ze nooit poseren. Ook mooie achtergrond, vraag me af wat er blauw en groen-gelig is (wat het dus zou kunnen zijn).
Blauw = lucht, groen = boom/struik, zou ik zo gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

[...]
@ajhaverkamp, da's wel een hele aparte gorilla (of chimp)! Steenuiltje gok ik? Leuke blik van de vogel.
Konijnuil. (Burrowing owl, leen-uil) Deze soort gebruikt een verlaten konijnenhol als nest. Ik denk dat dit het mannetje is dat op wacht stond bij de ingang van het nest:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8054/8433423266_d667df49f4_z.jpg
2013-01-31-16h28m06.272P9459 by A.J. Haverkamp, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jesper86 schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 14:05:
[...]

Is toch gewoon basis kennis. O-)
Basiskennis O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Debeer en AJ Haverkamp, tof dat jullie eens foto's posten in dit topic, maar als je kijkt naar je voorgangers, is het zo'n beetje de bedoeling als je een foto plaatst, om ook commentaar te leveren op je voorgangers. Iedereen wilt namelijk graag geholpen worden/complimentjes krijgen, waarom post je anders een foto? :)
Ik weet dat ik diegene ben die boven jullie staat, maar ik zou het ook zeggen moest het iemand anders zijn ;)

Over de foto's:
@AJHaverkamp: Scherpte ok bij beide foto's, maar bij de eerste vind ik het vogelperspectief en de bokeh niet zo aantrekkelijk. De tweede vind ik het wat jammer dat het zo duidelijk is dat deze in een zoo genomen is. Wel mooie pose van de vogel in beide foto's.

@debeer: Knappe foto, goed scherp en mooie kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ LaurentS: Mooi die torenvalken, fijn licht ook! Ook leuk om weer wat anders van je te zien. Gaaien erg mooi hoor, maar had ze nu al een paar keer gezien ;)

Ben zelf de afgelopen twee weekendjes een paar uurtjes wezen kijken, maar helaas niet echt iets noemenswaardigs kunnen schieten...

@ AJHaverkamp: Mooie/grappige pose die eerste :)

@ debeer: Mooie foto, met fijne bokeh. Enige wat misschien jammer is, is dat de staart een beetje wegvalt in de tak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
Erg stil hier.

@ajhaverkamp:vind de eerste foto van de konijnuil (wist niet eens dat ze bestonden :)) het mooist. De tweede vind ik niet bijzonder, gewoon een kiekje zeg maar.
@ LaurentS: mooie foto's van de torenvalk met lekker licht, is mij nog niet gelukt om ze zo goed op de foto te krijgen.

Gisteren ook naar de rietputten geweest voor die mooie baardmannetjes. Helaas helemaal voor niets gereden.
3 uur rondgelopen en 1 baardman gezien die ook nog eens in 2 tellen weg was, Verder alleen een paar pimpelmezen gezien, verder helaas helemaal niets.

Vandaag naar het park geweest hier 5 minuten vandaan, kwam dit winterkoninkje tegen.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8112/8457593733_461227d5c6_z.jpg
Wren by debeer88, on Flickr

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Mooie kenmerkende houding van de winterkoning. Ook wat kleine opmerkingen, hij lijkt mij wat onscherp (middelste deel foto links van de ogen zeg maar, niet het belangrijkste van de foto, maar omdat het zo centraal in beeld is stoort het me op de een of andere manier zonder dat ik het echt goed kan uitleggen) en de uitsnede is wat krap zodat het niet een heel fraai plaatje is in mijn mening. Wat meer foto in beeld aan de rechterkant zou het wat mooier maken denk ik. Waar is de sneeuw trouwens? Hier is het allemaal wit vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
Hij is inderdaad links van de ogen niet helemaal scherp, had het niet gezien.
De sneeuw valt nu pas (rond 19.15 uur) met bakken uit de lucht.

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Laatst online: 22:08

Polariteit

Fietsende fotografeur

@debeer: mooie plaat van de winterkoning. Ik vind het toch knap, deze vogels zijn altijd supersnel. Dus toch een geslaagde plaat vind ik. Enige minpuntje vind ik al die witte puntjes op de stam. Zijn dat druppeltjes ofzo?

Het voor niks ergens naartoe gaan herken ik ergens van, hoort er nu eenmaal een beetje bij :P

@ajhaverkamp: leuke foto van de uil, grappig hoe hij zijn kop houdt. Moet wel zeggen dat ik die tegels een beetje zonde vind, maar ja daar doe je niks aan bij dierentuinfoto's ;)

@debeer: Mooie scherpe plaat vaan de staartmees, met mooie zachte achtergrond. Nice!

@Laurent: vette platen van de valken, super! Mooie kleurtjes. Moet zeggen dat ik de versie met achteruitkijk iets 'sprekender' vind. Ben benieuwd wat voor moois je nog meer hebt van Zeeland :) Je gaaien staan er ook gaaf op trouwens :)

Van mij ook weer eens een plaatje. Afgelopen 2 weken een reisje door Florida gemaakt. Als je van vogels houdt, toch wel de place-2-be. Ten eerste natuurlijk met de Everglades, maar ook op de stranden is er genoeg te beleven. Ik dacht dat de vogels op bijvoorbeeld de Brouwersdam 'tam' waren, maar de vogels op de stranden daar waren nog tammer, en totaal niet bang voor mensen. De strandlopers en sternen liepen nog net niet over mij heen :)

Hierbij alvast een eerste plaatje, van een drieteenstrandloper. Ik weet het, een soort die hier ook voorkomt; maar ik vind het licht zo mooi :)

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8225/8459675610_7c2b98929c_z.jpg
Sanderling @ Treasure Island (FL) by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Het moment i.c.m. het licht maakt het wel een hele leuke foto inderdaad :)

[ Voor 6% gewijzigd door nero355 op 13-02-2013 02:11 . Reden: het licht... het licht... LOL!!! ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en niet te vergeten het moment maakt de foto erg mooi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Haha tnx, het is inderdaad een mooi moment, moment en moment ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Vandaag ook maar weer eens op pad geweest. Rondje door het weidegebied bij Rosmalen gemaakt.

Blauwe kiekendief gespot (weer een vrouwtje helaas) en met mijn pa's fieldscope nog een mooie ruigpootbuizerd kunnen bekijken, maar helaas veel te ver weg voor fatsoenlijke foto´s.

Wel nog een buizerd langs de kant van de weg kunnen knippen en een groepje zwanen dat dicht aan de weg stond. Buizerd is niet briljant scherp, maar op klein formaat geeft het nog wel aardige plaatjes :)

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8106/8462021792_f398376867_z.jpg
Buzzard by FrankVl, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8521/8462022518_c1acf5a35b_z.jpg
Buzzard by FrankVl, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8089/8460923791_0c224ba113_z.jpg
Juvenile Mute Swan by FrankVl, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8389/8462020586_91fe54215e_z.jpg
Juvenile Mute Swan by FrankVl, on Flickr

Zojuist een Bynolyt Lens2Scope besteld, om mijn telelens om te toveren in een spotting scope (dat ding schroef je dus rechtstreeks op je lensmount).
Afbeeldingslocatie: https://www.cameranu.nl/upload/thumb_160/129/1295960550_575.jpg
Resultaten schijnen behoorlijk goed te zijn. Scopes hebben afhankelijk van het model en het gebruikte oculair meestal een 'vergroting' van 20-60x. Met zo'n lens2scope moet je de lengte van de gebruikte lens door 10 delen om te vergelijken. Mijn 300mm lens levert dus een vergroting op vergelijkbaar met een 30x scope. Met teleconverter er tussen is het 42x.
Je mist de weathersealing die de meeste scopes wel hebben en de scherptediepte is wat krapper, maar voor 150 euro tover je elke lens om in een verrekijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Komen mooie platen langs de afgelopen dagen!
@debeer: De Staartmees op de vorige pagina vond ik vooral erg mooi! Zo wil ik m ook wel eens maken :)
@Marcel: Gaaf hoor! Mooi zonlicht, leuk moment ;) en lekker laag standpunt. Mag wel ietsje lichter denk ik.
@Orion: Mooie buizerd en nog best dichtbij ook! Goed scherp en gelukkig keek hij even in jou richting. Zwanen vind ik wat minder, de sneeuw in de achtergrond valt een beetje weg door de witte veren.. of andersom.

Ik heb t gister en vandaag ook weer even geprobeerd, maar ik kwam niet zo tevreden thuis :9
Het waren prachtige dagen met sneeuw en soms een lekker zonnetje, maar de vogels hadden er geen zin in leek wel haha. Ver weg op de plas wel wat dodaars, brilduikers gezien etc.
Hier drie die ik wel prima vond.

Bewolkt, vieze kleuren, weet niet hoe ik dat kon fixen. Houding en compo vond ik wel aardig
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8526/8461753909_5191515540_z.jpg

Had liever 1 koppel dichterbij gehad, maar this will do..
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8109/8461754227_26ee0030d0_z.jpg

Gewoon een zwaan.. maar t heeft wel wat en het licht was goed.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8248/8461754321_7eab77dccc_z.jpg

EDIT:
Ohja, ik heb deze zomer een Stealth gear broek gekocht om te gebruiken in Helgoland.
Hij was te klein en ik had geen tijd meer om hem te ruilen.
Dus nooit gedragen, kaartjes er nog aan en bon aanwezig!
Mocht er iemand geintresseerd zijn, graag pb
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8501/8444892408_4a1a96ab1c_n.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Scirocco op 10-02-2013 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
@marceltuit: geen idee wat die witte puntjes op de boomstam zijn, zat er ook naar te kijken maar ben er niet achter gekomen. In de aarde zitten ook van die witte stukjes, misschien schimmel ofzo??
Mooie foto van de drieteenstrandloper. Ik vind vooral het licht en het golfje voor de borst geslaagd.

@Orion84: Ik vind het toch een geslaagde foto van de buizerd, met een fijne achtergrond. Heb zelf helaas nog niet veel kansen gehad om mooie foto's van buizerds te maken.
Zwanen i.c.m. sneeuw vind ik niet goed samengaan, zal wel door de kleurstelling komen :)

@scirocco: met opgeheven kop wandelend door de modder, vind de eerste wel geslaagd door de houding.
De tweede: voor en achter onscherp, midden scherp, leuk gedaan. Denk je hier voordat je de foto maakt over na? De derde is goed gelukt. Het is niet altijd even makkelijk om zwanen in zonlicht te fotograferen vind ik.
Kleuren en contrast zijn netjes.

Had vanochtend nog een uurtje over voor mijn hobby.
Misschien niet de bijzonderste foto maar voor mij de eerste scherpe foto van een boomklever.
Ik fotografeer namelijk pas een half jaartje vogels :) en pas een paar maanden met een DSLR.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8099/8462037554_fdd0fefc0d_z.jpg
Nuthatch by debeer88, on Flickr

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@debeer: ik zou er toch ook reuzeblij mee zijn, ik vind dit erg leuke vogeltjes. Ik ben dit soort vogeltjes eigenlijk nog nooit 'echt' in het wild tegengekomen; alleen bij een schuilhut waar veel gevoerd werd. Jammer dat dat vlekje 'zon' net niet op het oogje valt ;)

@scirocco: Mooi serie, vooral de eendjes en zwaan. Jammer dat bij de eendjes de meest linker buiten de scherpte valt, mijn aandacht wordt daar wel naartoe getrokken omdat hij lichter is.

Probeer eens wat met de levendigheid te spelen bij foto 1? Dat vind ik meestal wel goed werken bij bewolkte foto's.

@Orion: Mooie platen, vooral van de buizerd. Zwaan vind ik wat minder geslaagd, om de al eerder genoemde reden van dat hij niet mooi uitkomt in de sneeuw.

Van mij nog een plaatje van mijn vakantie, een roodbuikspecht deze keer. Erg mooi beest, ,hij zat op een tak vlak naast het pad waar we aan het wandelen waren. Zo dicht heb ik de spechten in NLD nog niet gezien (zonder hut) :)

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8236/8469161102_b57484cfc8_z.jpg
Red-bellied woodpecker @ Everglades national park by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mooie platen debeer en marceltuit :)

Boomklever goed stil fotograferen vergt meestal een boel geduld.

Ik heb inmiddels de lens2scope binnen. Mooi compact en weegt bijna niks. Toch is de eerste indruk dat ie samen met mijn 300mm F4 niet of nauwelijks onder doet voor de Nikon fieldscope ED82A van mijn pa. Ook op de 70-300 werkt het prima. Binnenkort maar eens fatsoenlijk testen overdag.

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 12-02-2013 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Scirocco schreef op zondag 10 februari 2013 @ 21:17:
Bewolkt, vieze kleuren, weet niet hoe ik dat kon fixen. Houding en compo vond ik wel aardig
[afbeelding]
Wat is hier vies aan precies ?? De foto is best wel vrolijk te noemen zelfs :)

Ik heb de typo in mijn vorige post gefixt... oopsie :$

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

marceltuit schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:06:
@debeer: ik zou er toch ook reuzeblij mee zijn, ik vind dit erg leuke vogeltjes. Ik ben dit soort vogeltjes eigenlijk nog nooit 'echt' in het wild tegengekomen; alleen bij een schuilhut waar veel gevoerd werd. Jammer dat dat vlekje 'zon' net niet op het oogje valt ;)
Ik zie ze vaak rondvliegen in dierentuinen zoals Amersfoort en Rhenen (zie dat ik foto's ervan heb geschoten in Duisburg en Wuppertal). Ze lijken een grote voorkeur voor naaldbomen te hebben. Dus misschien loop je in het verkeerde soort bos. In Artis zie ik ze ook nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

nero355 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 02:18:
[...]
Wat is hier vies aan precies ?? De foto is best wel vrolijk te noemen zelfs :)

Ik heb de typo in mijn vorige post gefixt... oopsie :$
Het gras is wat gelig, bijna onnatuurlijk, en de vogel loopt door de (vieze?) modder. Anders zou ik het ook niet weten wat hij bedoelt. De vogel staat er leuk op, maar de kleuren komen op mij inderdaad wat onecht/viezig over dus wat gevoel betreft ben ik het wel met scirocco eens.

@debeer Mooie boomklever vooral het licht is erg mooi, uiteraard zitten die stomme beesten net aan de verkeerde (achterkant) van de tak.
In Amelisweerd bij Utrecht zitten ze ook veel, ze zijn niet echt gebonden aan naaldbossen. Het is handig om de roep van ze eens op te zoeken omdat ze erg vocaal zijn met een vrij 'makkelijk' herkenbaar geluid. En ze hebben een beetje de neiging om van boven naar beneden de boom af te werken voordat ze naar de volgende boom gaan.

@marceltuit mooie specht ook, zo dichtbij kreeg ik ze ook op Tenerife maar (nog) niet in Nederland inderdaad. Daar waren ze erg benaderbaar op parkeer/picnic plaatsen en wilden ze maar al te graag restjes meepakken. Die soort die jij post ken ik niet (Noord Amerikaans zie ik) Vooral mooi om te zien hoe hij zich met een krachtige grip aan de boom vasthoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
@debeer: Je vraag over mijn 2e foto; Ja, dat is bewust zo gekozen omdat dat mannetje mooi vrij zwom, dus zonder iemand direct voor of achter hem. En omdat hij mijn richting in keek en het licht goed daarop viel. Dat hij in t midden van de compo staat helpt ook mee.

Mooi licht op jou foto, jammer dat de tak er een beetje voor staat maar hij staat er goed op.

@Marceltuit: Prachtige soort specht! De achtergrond ziet er wel wat vervaagd/ontruist uit, misschien iets te veel. (hoewel ik hier zelf ook wel eens schuldig aan ben)

Gister ben ik na het fotograferen van de Reeën (zie hier) nog even de polder ingedoken.
Het begon al slecht.
Ik reed over de eerste weg door de polder en zag op het eerste hek niks zitten, totdat ik dichterbij kwam en er opeens een buizerd zat + nog een buizerd 15m er vandaan. Mijn eerste reactie was om te remmen, maar ze vlogen natuurlijk weg.
Even later op een andere weg dacht ik een buizerd te zien. Registratie plaatje gemaakt, huh een Velduil!
Ik volg de velduil naar een paaltje, terwijl ik hem langzaam nader. Het gaat goed, hij kijkt mijn richting in, maar kan redelijk dichtbij komen. Toen zag ik aan de overkant van de weg een torenvalk op een paaltje landen en 20m daar achter vloog een buizerd rond.
d:)b O+ _/-\o_

Ik kom rustig aan rijden, merk dat ze het toelaten en een beetje om zich heen kijken. Ik voel steeds meer adrenaline en k rol voorzichtig dichterbij....
Tot dat....2 hardlopers de boel komen te verzieken.. |:( :N :/ :X :( Ze vliegen alledrie op en alleen de torenvalk heb ik later nog even gezien.. Aarghhh :(

Hier 3 plaatjes die ik toch heb kunnen maken.

Registratie plaatje, grote crop
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8518/8469862151_90114611a7_z.jpg

Nee hij kijkt niet naar mij, maar naar de hardlopers die hem 1 seconde hierna wegjagen ;w
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8518/8470955846_c445655e2b_z.jpg

Bij deze torenvalk heb ik meteen geleerd nooit meer de airco aan te zetten als je vanuit de auto fotografeert. Ik kon hier (de 3e poging) vrij dichtbij komen, maar de eerste 20 foto's waren onbruikbaar wazig geworden door de heatwaves die uit het raam ontsnapten.
Hiervoor had ik de torenvalk al veel dichterbij kunnen benaderen, maar aan de verkeerde kant van de auto. Als ik op de passagiers stoel zat ik had ik een prachtig portret kunnen schieten, maar helaas. Ik wilde nog 10cm verder rijden en jahoor, dag Torenvalk haha
Dit moet ik vaker doen, dat wel! Nu nog wat meer goede polders vinden.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8247/8469862347_30142a7172_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbertvw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 12:46
Desondanks vind ik ze alle drie wel erg tof. Al zou ik zelf misschien bij de tweede de persoon er af croppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Zo behoorlijk wat foto's om op te reageren in dit topic :)

@debeer: Dat winterkoninkje staat er goed op veel detail en natuurlijke omgeving. Beetje jammer van de blaadjes er net voor Op groot formaat valt wel op dat de scherpte niet helemaal op het oog licht en dat er veel ruis is.

@marceltuit: Knappe plaat, veel detail op klein formaat, op groot formaat al heel wat minder, maar of dat aan jou ligt weet ik niet. Het ligt en de beweging in de vleugels maakt heel veel goed.

@Orion84: 1 Op klein formaat inderdaad prima, op groot formaat valt het ook nog mee vind ik, niet schitterend maar ok. Wel een beetje grauw weer precies en jammer van de halmen voor zijn lichaam.
2 Mooi in de vlucht gevangen, maar jammer dat er geen oogcontact is.
3 Deze heeft een mooie pose en het licht is ook mooi, maar de foto was sterker geweest zonder die tweede volwassen Knobbelzwaan erachter.
4 Hierbij vind ik de achtergrond wat te druk en wat te krap aan de onderkant.
Over die lens2scope, ik heb er met Kerst ook nog over nagedacht om deze te kopen :) Uiteindelijk niet gedaan en een statief gekocht, maar ik sluit het zeker niet uit dat ik het in de toekomst nog ga kopen :)

@Scirocco: 1 Tja, het licht werkt niet altijd mee he ;) Al bij al vind ik het echter nog goed meevallen.
2 Het stoort mij een beetje dat die ene op de voorgrond onscherp is, deze is namelijk behoorlijk prominent aanwezig in het beeld.
3 Inderdaad, en ik zou er nog steeds een foto van maken ;) Een bekende fotograaf (weet de naam niet meer), zei 'Shoot the species you encounter instead of wishing to shoot the ones you don't.' of toch iets dergelijks :)

@debeer: Jammer van het harde licht en je hebt ook behoorlijk wat ruis in beeld vind ik! Ik kan niet heelmaal bepalen of dat door de verscherping komt of door de iso 800.

@marcetuit: Mooie soort en prima foto! Ik moet Scirocco wel bijtreden over de achtergrond, wat is daarmee gebeurd? Dat lijkt mij toch niet helemaal natuurlijk :)

@Scirocco: 1 Op klein formaat is het een mooie foto, maar als je even doorklikt, zie je wel goed dat je veel gecropt hebt :) Ik zou er echter al heel blij mee zijn.
2 mja, hierbij is hij wel heel klein in beeld en om er een 'environmental portrait' van te maken, vind ik hem niet interessant genoeg. Als plaatje om een verhaal bij te vertellen, zoals je nu doet, is het natuurlijk prima!
3 Haha, daar heb ik ook last van gehad, ook al had ik de ventilatie en verwarming uitgezet. De zon zat op de auto, die opwarmde en voor onscherpe plaatjes zorgde... Ventilatie zonder verwarming, dus eigenlijk met de buitenlucht, werkte het beste, maar dat werd wel behoorlijk koud :D Over de foto, zit mooi te kijken op een mooi paaltje! Als ik de foto in het groot bekijk (1280px) vraag ik mij af of je veel gecropt hebt of dat je toch nog last had van heatwaves bij deze foto, want helemaal scherp vind ik hem niet.

Zo, nog een aantal foto's van mij uit het weekendje Zeeland.

1. Deze buizerd zat langs de kant van de weg te wachten. Hij bleef ook behoorlijk zitten. Jammer genoeg zat een deel van de buizerd in de zon en een ander deel in de schaduw en zat hij in de berm ipv op een tak of paaltje.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8238/8471122526_499de35dfd_z.jpg
Common Buzzard by LaurentSt, on Flickr

2 Het is maar een meerkoetje, maar de pose, het licht en de bokeh trok mij wel aan :)

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8519/8471124650_f7cfe900af_z.jpg
Coot by LaurentSt, on Flickr

3 Bergeend

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8390/8470020635_30c7ea1e2d_z.jpg
Common Shelduck by LaurentSt, on Flickr

4 Bergeend in de vlucht. Niet de beste foto, maar het licht, laag perspectief en het feit dat het de eerste keer was dat deze voor mijn lens kwam, vond ik het nog best een aangename foto.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8244/8470031663_e8cafb63fe_z.jpg
Common Shelduck in flight by LaurentSt, on Flickr

5 Groepje Grauwe Ganzen

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8239/8471147706_016e40af56_z.jpg
Greylag Goose by LaurentSt, on Flickr

6 En opeens gingen ze allemaal gaan vliegen (niet door mij, want ik zat in een schuilhut en had niet bewogen)

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8100/8471150044_6f02367048_z.jpg
Greylag Goose flying off by LaurentSt, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
@Rockhopper: over mijn foto van de gans, het gras en riet op de achtergrond ziet er zo onnatuurlijk uit, ik wist het niet te fixen in LR.

@LaurentS: Helemaal met je eens, de eerste Velduil is kwalitatief onder de maat, maar vond t wel leuk om te laten zien. De tweede velduil op de paal was ook een beetje een experiment. Ik heb in LR bij het croppen met letter 'O' de fibonacci spiral gebruikt om de compo te maken. Naar mijn mening staat hij ook best ver in de hoek, maar de ruimte kijkt opzich ook wel fijn vind ik. Ik was benieuwd wat men er van zou vinden.
Het is weer eens wat anders en vond het wel leuk dat hij mij (of die hardlopers) recht in de ogen keek.
De torenvalk is indd ook niet optimaal, het was nog de beste. Qua licht en kleuren vond ik hem wel mooi.

Leuke serie heb je! Gaaf dat die buizerd zo dichtbij bleef zitten.
De meerkoet vind ik ook wel geslaagd, maar die onscherpte links stoort ietsje. Voorgrond is prima.
Het lage standpunt bij de ganzen en de mooie blauwe kleur van het water vind ik het beste aan je waterfoto's. Volgende keer misschien iets snellere sluitertijden gebruiken, sommigen zijn wat bewogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Je torenvalk en 1ste velduil vind ik heel mooi op klein formaat, voor alle duidelijkheid, het is pas als ik de grote versie ga bekijken dat het ietwat minder is, vooral bij de eerste.

Ik neem aan dat je de laatste bedoelt met ietwat bewogen? Ik was verrast en was te laat met mijn iso te veranderen ;) Vergeet ook wel niet dat die laatste wijdopen op f/4 is, de scherpte is dan sowieso wat minder dan op f/5.6, er is gecropt en de AF van mijn 450d is niet ideaal voor dergelijke actiefoto's. Dat neemt niet weg dat iso 400 en 1/500s beter was geweest.

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@Scirocco/Laurents: tnx. Ja, ik heb de achtergrond idd vrij hevig ontruisd. Ik hoopte dat het niet zo op zou vallen maar blijkbaar wel dus :D

@Scirocco: Erg gaaf dat je de uil hebt kunnen spotten. Mooi. De tweede foto vind ik qua compo wel nice met die wandelaar op de achtergrond. is weer eens wat anders ;)

Grappig trouwens dat je last had van je airco, heb ik zelf nog nooit gehad. Wel van het trillen van de auto doordat hij nog aanstond. Ik zet hem dus bijna altijd uit haha.

@LaurentS: mooie serie, het blauw van het water vind ik mooi. Meerkoet staat er erg leuk op. Was dit de schuilhut in Wissenkerke? VLoog er bij die ganzen geen roofvogel voorbij, dat ze er vandoor gingen?

• Ghost Dog
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:31

Ghost Dog

FP ProMod

Paranoid Android

Scirocco schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 19:35:
@Rockhopper: over mijn foto van de gans, het gras en riet op de achtergrond ziet er zo onnatuurlijk uit, ik wist het niet te fixen in LR.
Er zit volgens mij ietwat veel bruin/geel in het gras. Misschien dat iets omlaag trekken?

Colors relate to numbers relate to SOUND | Last.fm! | Band!

• LaurentS
marceltuit schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 06:56:
@LaurentS: mooie serie, het blauw van het water vind ik mooi. Meerkoet staat er erg leuk op. Was dit de schuilhut in Wissenkerke? VLoog er bij die ganzen geen roofvogel voorbij, dat ze er vandoor gingen?
Dat kan zijn, maar dan moet deze hoog overgevlogen zijn, want ik heb deze niet gezien :) Deze foto's waren inderdaad vanuit de schuilhut in Wissenkerke. Een goede schuilhut, maar er kwam een vreselijke koude wind recht in de schuilhut, dus lang ben ik er niet gebleven :)

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Mooi hut inderdaad, standpunt is erg fijn. Stukken lager dan de meeste vogelkijkhutten in NLD :)

Ben ik overigens benieuwd naar: heb je dit soort vogel/wildkijkhutten in België eigenlijk ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik ben nog niet erg veel hutten afgegaan in België, voornamelijk omdat ik geen auto heb. Er zijn er zeker ook in België (er is ergens een site met een lijst van alle vogelhutten per provincie, maar de link heb ik nu niet onmiddellijk bij de hand, als je die wilt moet je maar eens een pm sturen, dan zoek ik er eens achter). In België zijn deze hutten echter meestal gericht op mensen die komen kijken met kijkers. Er zijn echter wel hier en daar wel interessante hutten voor bvb ijsvogels, rietzangers etc, en af en toe watervogels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Als ik weer eens een keertje naar Belgie ga dan kom ik er wel eens om ;)

Ja dat probleem is met Nederlandse hutten ook wel hoor, de meesten hebben een erg hoog standpunt.

Van mijn kant maar weer eens een plaatje van mijn Florida trip, een kleine blauwe reiger deze keer:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8103/8477497735_48d913b3e7_z.jpg
Little blue heron @ Everglades national park by Marcel Tuit, on Flickr

Ik heb even zitten twijfelen of ik hem zou plaatsen, vanwege de toch wel drukke achtergrond. Toch maar gedaan, want het geeft wel een idee van hoe de habitat van die vogels is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
Drukte van de achtergrond vind ik wel meevallen eigenlijk :) Voorste boom (en vogel) springen er genoeg uit om het niet storend te laten zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ LaurentS: Mooi laag standpunt! 4 en 5 mijn favorieten.
@marceltuit: Misschien inderdaad een beetje druk, maar zoals Hahn al zei, vogel en boom waar hij op zit zijn toch wel duidelijk onderscheiden als onderwerp. Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlagerBlom
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09-2015
ajhaverkamp schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 11:16:
[...]

Ik zie ze vaak rondvliegen in dierentuinen zoals Amersfoort en Rhenen (zie dat ik foto's ervan heb geschoten in Duisburg en Wuppertal). Ze lijken een grote voorkeur voor naaldbomen te hebben. Dus misschien loop je in het verkeerde soort bos. In Artis zie ik ze ook nooit.
Boomklever komt zowel in naald als loofbos voor. Zie hem in mijn eigen tuin (gewoon in de stad) zowel in de vlier als in een grote coniveer. Zeker 's winters zie je hem veel bij eiken en beuken omdat de insecten schaars zijn en hij dan vooral noten en zaden eet. In het westen van het land is hij minder taltijk. Vogels spotten/fotograferen begint bij kennis hebben van je subject.

[ Voor 4% gewijzigd door SlagerBlom op 17-02-2013 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zeer onder de indruk van eigenlijk alle foto's die ik in dit topic zie en dat heeft me gemotiveerd vandaag ook een soort poging te doen.
Ik heb een oud Sigma 80-200mm MD-objectief getest op m'n NEX-5N. Dat ging nog niet helemaal naar wens, maar ik heb één foto, van de 100, die ik wel leuk vind:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8514/8482651776_7ba7ea6395_z.jpg
Tomtit & Tomtit? by Woutoud, on Flickr

Scherpte laat te wensen over, maar dat is te verwachten zonder statief, door glas, op ISO 800 met een objectief van ten minste 20 jaar oud :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2013 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Vandaag weer naar Rosmalen geweest en nu een stuk meer geluk qua interessante soorten, licht en resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8241/8483214560_a69cae1008_z.jpg
Torenvalk - Common Kestrel by FrankVl, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8371/8483215076_b33447ee8b_z.jpg
Buizerd - Buzzard by FrankVl, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8402/8631312255_0635e5494b_z.jpg
Buizerd - Buzzard by FrankVl, on Flickr

Ook nog een mannetje blauwe kiekendief kunnen bewonderen. Helaas wat ver weg voor echt goede foto's, maar deze is op zich nog wel aardig: http://waarneming.nl/fotonew/6/4395636.jpg

Meer waarnemingen van vanmiddag op waarneming.nl: roodhalsgans, rotgans en nog wat meer plaatjes van de kiekendief :)

Eerste dag in het veld met de lens2scope. Erg goed bevallen. Voornamelijk de 70-300VR + lens2scope gebruikt voor het verkennen en bekijken van vogels op afstand en de 300mm f/4 op de camera laten zitten voor het fotograferen. Alleen bij de ganzen de 300mm op de lens2scope geschroefd om wat beter de grote groep ganzen af te kunnen zoeken naar de roodhalsgans.

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 08-04-2013 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
@Marcel: Achtergrond is niet heel afleidend, maar de bokeh kijkt gewoon niet zo lekker. Verder leuke plaat zo in zijn omgeving.
@Woutoud: Prima begin toch? Je hebt zo te zien in ieder geval een prima setup om vogels te fotograferen met zo'n achtertuin.
@Orion: Gaaf hoor! Hele strakke platen :)
Mooi exemplaar buizerd en geweldig om een blauwe kiekendief te spotten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Blauwe kiekendief was erg gaaf om te zien jagen (zo'n mooie extreem laag zwevende vlucht, vandaar ook de naam van de Harrier straaljager). Heb daar al vaak vrouwtjes gezien. Mannetjes zijn er ook al vaker gespot maar voor mij was dit de eerste in dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
@Marceltuit: De reiger zelf staat er mooi op, maar de achtergrond vind ik niet zo mooi, zoals Scirocco, zegt vooral de bokeh.

@Woutoud: Blijven trainen en dan wordt je steeds beter ;) Zoals met alles eigenlijk.

@Orion84: Knappe foto's!
1 beetje jammer van het tegenlicht, maar dat heb je natuurlijk niet altijd voor het kiezen. Ik zou hem iets lichter afwerken.
2 Knappe plaat met mooi licht en een rustige achtergrond.
3 De beste van de 3, mss een beetje krap vanonder, als ik echt iets zou moeten opmerken.
Vet om een mannetjes blauwe kiekendief te zien jagen, dat heb ik zelf nog niet voorgehad.

Van mij nog een Wulp uit Zeeland en een Kuifeend uit de Antwerpse haven. De wulp zat in sterk tegenlicht, ik heb geflitst om dit tegen te gaan, maar ik twijfel over de witbalans. Zit deze goed volgens jullie?

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8513/8484664137_4dd1f129f7_z.jpg
Curlew by LaurentSt, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8365/8484666303_3648bfb5fc_z.jpg
Tufted Duck female by LaurentSt, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@ LaurentS het water in de achtergrond is mij toch wat te fel / te overbelicht, deze zou ik nog wat afvlakken. Je kan zien dat de wulp ingeflitst is, maar het komt de foto ten goede. Je ziet goed detail op de vogel zelf en dat is een pré.

@orion84 Mooie set platen, vooral de blonde buizerd is erg mooi erop gezet! Lichte voorkeur voor de 2e foto van de buizerd.

@woutood goed resultaat gezien de omstandigheden waarin je gewerkt hebt. Zoals de anderen zeggen, veel oefenen en in het veld erop uit trekken (geen glas voor de lens meer!) en je zult zien dat je foto's ook beter worden.

@marceltuit mij stoort de achtergrond niet. Het is niet rustig nee, maar juist omdat het de leefomgeving van de vogel zo goed laat zien voegt het wel wat toe. Ik ben niet zo'n voorstander van "alle vogels leven in het paradijs" wat je vaak gaat denken als je kijkt naar de echte beauty shots in bladen enzo. Het maken van eigen achtergrond bij schuilhutten is voor mij ook een 'grijs' gebied van wat ik natuurfotografie vind. Maar dat is mijn eigen mening, het maakt de foto's natuurlijk wel veel fraaier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 15-09 10:08
Wat ligt het niveau hier weer hoog zeg. Durf nauwelijks nog wat te posten hier.

@marceltuit: Ik zie 'm en ik denk, wow, waar is die ontsnapt!!?? En toen las ik de tekst pas. :) Knappe plaat als altijd. Sowiso zijn spechten op ooghoogte al zeldzaam.
@scirocco: Registratieplaatje? Ik zou al dik tevreden zijn. Zie sowiso maar heel weinig uilen bij daglicht. Torenvalkjes zie ik meestal net als buizerds pal langs wegen waar ik neit kan stoppen.
@laurentIS: Tja, mooie ervaring maar inderdaad rommelig door de lichtverschillen. Er is niks mis met meerkoetjes, zijn dankbare modellen vind ik. De bergeend op ht water en in vlucht zijn alletwee niet de beste hoek voor die vogel. Bij de ganzen zit iets raars, bijna alsof het een P/C lens was. Opstijgende watervogels zijn altijd mooi, ook hier.
Vind je nabewerking wel wat stevig trouwens, misschien iets te zwaar op contrast.
@marceltuit: Fascinerend lelijke vogel!
@woutoud: Een voerpaal is niet alleen leuk om te zien maar ook om je foto vaardigheden op te oefenen. Lens is geen scherpte wonder maar goed. Wazige ding onderaan stoort me meer eigenlijk.
@orion84: Ja, jemig, wat moet ik daar nou van zeggen? Publicabele kwaliteit.
@laurentst: De hoek bij die eerste is niet echt heel prettig. Verder ook een beetje veel schaduw op de vogel.

Ben hier een tijd niet geweest maar deze had ik geloof ik nog niet gepost.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8465/8087542161_262433584d_z.jpg
DSC_5254 by j_wijnands, on Flickr

(jong waar de vis voor bedoeld was kreeg 'm nauwelijks weg http://www.flickr.com/pho...8087530624/in/photostream )

Hier had ik stom toevallig de sluitertijd precies goed:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8331/8125791397_a6a4002893_z.jpg
DSC_5140c by j_wijnands, on Flickr

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@Wijnands: leuk jou hier ook weer terug te zien :)

Mooie platen heb je geplaatst, twee platen waarbij je het juiste moment te pakken hebt. De fuut komt mooi uit tegen die witte achtergrond.

Die vliegende eend is ook gaaf, sluitertijd is idd perfect. Kleuren vind ik helaas wel wat minder. Ook dat watermerk onder de eend vind ik persoonlijk wat minder geslaagd; het staat op een te opvallende plek imo.
@marceltuit: Fascinerend lelijke vogel!
Valt nog wel mee, heb nog veel lelijkere vogels gefotografeerd daar in de Everglades ;)

@Laurents: de kuifeend staat er mooi op, al is het standpunt wat aan de hoge kant. Kleuren vind ik wel nice. De wulp vind ik wat minder geslaagd qua kleur en belichting. Ik vind de gehele plaat ietwat te flets...

@Orion84: Gave serie weer van de roofvogels, ze zitten er allemaal erg mooi voor zeg. Lijkt me gaaf een kiekendief te zien; vind het schitterende vogels.

@woutoud: Leuke foto, meesjes staan er goed op. Ik zou wel even dat takje linksboven weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@Orion84: Gave serie weer van de roofvogels, ze zitten er allemaal erg mooi voor zeg. Lijkt me gaaf een kiekendief te zien; vind het schitterende vogels.
Thanks!

We moeten nog maar eens een poging wagen op een meeting daar in Rosmalen. Alleen heb ik daar voorlopig echt geen tijd voor, dat wordt eind maart, begin april op z'n vroegst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Orion84 schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:16:
[...]
Thanks!

We moeten nog maar eens een poging wagen op een meeting daar in Rosmalen. Alleen heb ik daar voorlopig echt geen tijd voor, dat wordt eind maart, begin april op z'n vroegst.
Migratie tijd is zo slecht nog niet :) Bovendien kan je tegen die tijd weer fotograferen zonder handschoenen. Of ben ik de enige die deze tijd van het jaar met handschoenen buiten fotografeer?

@wijnands mooi moment inderdaad. Vooral de fuut spreekt mij aan. De foto van de eend verliest alle glans door de signature, die kan daar echt niet. Overigens is voor mijn gevoel de achtergrond wel oke daar, die vogels houden nou eenmaal van groene watersoep om in te dobberen. Maar het zou een leuker kleur plaatje geweest zijn met blauw water :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
@ Scirocco, Gaaf om een velduil te zien, heb zelf alleen nog maar in het donker uilen gezien. Je torenvalk staat er ook mooi op.

@LaurentS, met name de foto van de meerkoet vind ik erg geslaagd! Mooie heldere blauwe achtergrond, scherp koppie met veel detail nog in het zwart (vind ik zelf iig altijd moeilijk bij meerkoeten).

@ Marcel, het is dat je het zelf aangeeft, maar ik had de achtergrond ook niet als storend opgemerkt. Soms iets iets meer context in het plaatje en voegt het wat toe. Hier in dit geval ook.

@Woutoud, mijn eerste reactie was 'donker/veel contrast'. Ik zou ze zelf iets naar onder hebben geplaatst en de korf er helemaal op. Nu heb je namelijk een hele strook onder die niets toevoegt aan je foto, terwijl ik het gevoel heb dat er boven de foto nog iets 'gebeurd'. De afgeknipte korf stort me ietwat.

@Orion, hele mooie fotos. Mooi licht en scherp. Behoorlijk witte buizerd trouwens. Kom zelf net terug van een aantal dagen Schiermonnikoog. Aardig wat blauwe kiekendieven gezien, maar alleen vrouwtjes. Jammer genoeg allemaal nog aardig ver weg en in combi met het druilerige weer kreeg ik er geen goeie platen uit. Maar evengoed gaaf om ze zo laag over de grond te zien scheren!!

@ Laurent, Wulp is mooi! Kun je de highlights niet terugschroeven? Dat scheelt wel in de reflecties van het water en het wier denk? Het licht lijkt wat hard, misschien dat je daarom je afvraagt over de witbalans? Zou het schelen als je de temperatuur iets omhoog zet? (ik denk ook maar hardop)

@ Wijnands, die eend staat er mooi op! Mooi scherp, maar toch beweging in de vleugels.

Op het strand van Schiermonnikoog ligt tussen de duinen en de zee nog een strook lage vegetatie. Daar deze vrouwtjes fazant gezien. Vond vooral haar kleuren mooi met d'r omgeving.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8111/8489263734_f956204556.jpg
IMG_0650.jpg by P Pepping, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8369/8488167641_4dbacafc2f.jpg
IMG_0761.jpg by P Pepping, on Flickr

En wat drieteenstrandlopertjes. Energieke vogeltjes zoals ze voor de golven uit sprinten. Duurde even om ze te determineren, zo bekend met steltlopers ben ik niet en ze zijn allemaal klein met grijs en wit :P Niet heel scherp, sterk gecropped, maar durfde niet dichterbij te komen uit angst ze op te schrikken.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8087/8489261910_b2d56c6bf3.jpg
IMG_0695.jpg by P Pepping, on Flickr

Een groep putters die aan het begin van de kwelder aan de oostkant druk zaten te doen.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8369/8489257324_1da1247993.jpg
IMG_0827.jpg by P Pepping, on Flickr

Tot slot een zeer mistige foto. Ik geloof dat het vrijdag was, dat het zo ontzettend mistig was, denk dat ik 15meter zicht had. Een klein eindje het wad op gelopen. Erg veel pijlstaarteenden. Zelf vind ik het mooi dat de eenden in de verte niet meer dan een vaag silhouet zijn, er is naar mijn idee nog genoeg detail in de pijlstaarteend om deze interessant te houden, terwijl de mist ook duidelijk is. Ik ben er aardig tevreden over, maar zou met name van deze graag willen weten hoe jullie erover denken, hoe dit door het 'publiek' ontvangen wordt, zegmaar. Te weinig detail? Te donker? Te grauw? Verbeter punten?

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8229/8489258430_1195b48ee4.jpg
IMG_0799.jpg by P Pepping, on Flickr

[ Voor 3% gewijzigd door douPel op 19-02-2013 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@douPel: die drietenertjes zijn lief :> Ook een leuke compositie zo op een diagonaal.

Weer niet ideaal, maar ik post 'm toch:
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8370/8492879388_a2dfda24fa_z.jpg
Grote Bonte Specht by Woutoud, on Flickr
Weer donker, maar het was ook donker... De dag begon zo mooi, maar toen ik eenmaal buiten stond waren er alleen maar wolken te vinden :(

Er zat die ochtend ook een Buizerd in de wei aan de overkant van de weg, maar zodra ik me buiten vertoonde was die vogel gevlogen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2013 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Leuk, een Grote Bonte Specht in de tuin, die komen bij mij niet langs ;) Een tip: probeer het wat natuurlijk te laten overkomen, dus bvb met de vogel op een tak, boomstammetje, beetje mos of gras... De voeding in beeld doet afbreuk aan de mooie vogel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alsof een grote bonte Specht zo makkelijk te sturen is. Als ie niet zit te eten dan is ie weg :P
Maar ik begrijp wat je bedoelt hoor, zal proberen er op te letten.

Ik heb op het moment het geluk dat ik, na een relatie-breuk, bij mijn ouders vertoef.
Dat geeft mij deze omgeving om met een camera rond te hobbelen:
Afbeeldingslocatie: https://poposq.dm1.livefilestore.com/y1p8DsXbLA0EruZNo71oDiAC4Fh1y-bkuEAHzARo0DdeJnrdrhEm-VbQ_Z44EMisOdN7tE79qJYZ7ueZzGPA9C7kdEPsKXpp-aZ/Thuis.png?psid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 21:21:
Alsof een grote bonte Specht zo makkelijk te sturen is. Als ie niet zit te eten dan is ie weg :P
Maar ik begrijp wat je bedoelt hoor, zal proberen er op te letten.
Dus: eten op een plek verstoppen die er natuurlijker uitziet :)

Scoor ergens een mooi stuk boomstam of andere natuurlijke materialen - geen levende boom gaan omzagen natuurlijk :P - en stop daar het eten in (evt. wat gaten er in boren of zo). Dat levert een stuk fraaiere foto's op dan eten in zo'n metalen voederding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, daar dat ik nog niet aan gedacht :F Er ligt verdorie een omgevallen boom in de 'tuin' hier...

/me zal dit weekend eens aan de gang.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2013 21:35 ]

• LaurentS
Een GBS gaat dikwijls, voordat hij begint te eten, de boel onderzoeken of alles wel veilig is. Dit doen ze meestal vanaf een stam of tak die dicht bij het voer aanwezig is. Zo zijn de foto's die ik van deze soort heb, gemaakt.

• Scirocco
K hoop binnekort de tijd te hebben om wat feedback te geven, maar wilde ff deze link posten..
Je ziet ze niet vaak te koop en meer bang for the buck ga je niet krijgen in fotografie-land.
Sigma 400 5.6 tele macro

Ik ken de verkoper overigens niet, maar dit lijkt me een mooie kans.

• Toff

Toff

FP ProMod
Scirocco schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 01:32:
Je ziet ze niet vaak te koop en meer bang for the buck ga je niet krijgen in fotografie-land.
Hangt er natuurlijk wel vanaf, wat de verkoper ervoor vraagt. Staat zo te zien geen prijs bij...

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@Woutoud: de specht staat er prima op, misschien een ietsiepietsie te donker.

Leuke plek trouwens, volgens mij kan je in die polders ook prima terecht met je fototoestel :)

@doupel: Leuke serie, al vind ik de fazanten voor het mooi iets teveel opgaan in hun omgeving. Ik moest letterlijk bijna zoeken waar ze zaten :P

Drietenen zijn leuk zo op een rij, alleen voor het mooie vind ik ze net iets te ver weg. Eenden zijn super met die mist, hele toffe sfeer.

• Scirocco
Toff schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 02:06:
[...]

Hangt er natuurlijk wel vanaf, wat de verkoper ervoor vraagt. Staat zo te zien geen prijs bij...
Al betaal je er 500eu voor.. Of meer..
Ik heb m 2,5 jaar gehad en naar mijn idee is hij beter dan de 150-500. Bokeh is zoals bij ongeveer elke sigma hetzelfde. Hij is snel en kan bijzonder scherp zijn. In sommige gevallen scherper dan de 100-400 van mn foto maatje.
Verder heeft ie net als de huidige sigma's dezelfde kwaaltjes (highlights niet altijd even mooi, bokeh kan erg onrustig zijn)
Jammer dat die van mij kapot is want zou graag eens een goede test opzetten tussen verschillende lenzen

Maarja, doe er je voordeel mee..

• LaurentS
Scirocco schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:52:
[...]

Al betaal je er 500eu voor.. Of meer..
Ik heb m 2,5 jaar gehad en naar mijn idee is hij beter dan de 150-500. Bokeh is zoals bij ongeveer elke sigma hetzelfde. Hij is snel en kan bijzonder scherp zijn. In sommige gevallen scherper dan de 100-400 van mn foto maatje.
Verder heeft ie net als de huidige sigma's dezelfde kwaaltjes (highlights niet altijd even mooi, bokeh kan erg onrustig zijn)
Jammer dat die van mij kapot is want zou graag eens een goede test opzetten tussen verschillende lenzen

Maarja, doe er je voordeel mee..
Volledig mee eens, ik heb hem ook zo'n 1.5 jaar gehad. Mijns inzien de beste lens waarmee je kan beginnen als je een beperkt budget hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik heb m 2,5 jaar gehad en naar mijn idee is hij beter dan de 150-500
Tsja, maar met die 150-500 heb je geen last van te dichtbij zijnde beestjes :D :P

En die heeft stabilisatie...

En je kan je diafragma veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
marceltuit schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 07:11:
[...]

Tsja, maar met die 150-500 heb je geen last van te dichtbij zijnde beestjes :D :P

En die heeft stabilisatie...

En je kan je diafragma veranderen...
Klopt, maar in hoeveel situaties moet je gaan uitzoomen bij vogelfotografie? Ik zit meestal op 420mm, ook al kan ik naar 168mm gaan zonder de teleconverter eraf te doen. Enkel bij grote, tamme vogels of bij overzichtshotjes zoom ik wel eens uit.

Je diafragma kan je idd veranderen, maar de lens is prima scherp op f/5.6 en in de meeste gevallen is je scherptediepte groot genoeg en wil je je bg toch zo zacht mogelijk houden. De 150-500 is trouwens pas deftig scherp op f/8, één stop lichtverlies dus.

Ja je hebt stabilisatie en dat is een grote plus, maar daarnaast moet je met mindere scherpte genoegen nemen en minder lichtsterkte, hoger gewicht en hogere prijs (je kan de lens tweedehands kopen voor 250-300 euro, de 150-500 kost al snel het dubbele) en heeft een langere scherpstelafstand.

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Oh maar ik heb vaak genoeg dat ik uit moet zoomen als ik wat meer wil dan alleen de kop ofzo hoor ;) Bij grote vogels heb ik het al vrij snel dat ik uit moet zoomen; en bij kleine vogels als ik wat dichterbij zit ook. Je wilt immers lang niet altijd een kopportret hebben (althans ik niet :P)

Check bijv. deze plaat; waarbij ik op 247mm zat. Hierbij bewust wat verder uitgezoomd (en gecropt) omdat de vogels dusdanig groot zijn en onvoorspelbaar vliegen dat ik heel veel shots had waarbij de vogel niet helemaal in beeld was.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8514/8515681865_492ac7493b_z.jpg
Brown Pelican taking off @ Gulf of Mexico by Marcel Tuit, on Flickr

Veranderen van diafragma is een kwestie van smaak; ik hoef niet perse altijd een superzachte achtergrond.

Ik geef wel toe dat de mindere lichtsterkte van de 150-500 wel jammer is :(

Verwijderd

Leuk moment en erg mooi licht te pakken!

• Toff

Toff

FP ProMod
Het ideale objectief bestaat gelukkig niet, want dan zou iedere aap de foto's kunnen maken, waar wij alleen van kunnen dromen. Mijn voldoening in de fotografie bestaat voor een belangrijk deel uit het proberen, mislukken en weer proberen, om met beperkte middelen tot acceptabele resultaten te komen.

Mooie pelikaan Marcel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@marcel mooie peli, inderdaad mooi licht zo tijdens de gouden uurtjes (vandaag ook mooi licht in Nederland trouwens)

Hierbij wat foto's en een saai filmpje van expeditie drijfhut afgelopen zondag. Een erg leuke ervaring:

Saai filmpje wat wel de situatie / omstandigheden mooi weergeeft.

Buizerd
#1 De enige buizerd die vandaag mee wilde werken

Tureluurs met scholekster
#2 Setje tureluurs vanuit hut

Wulp
#3 Een wulp die even later weggejaagd werd door honden.

Dansend en al
#4 Dansende tureluur, ze sprongen af en toe op. Ik vraag me af of dit met balts te maken heeft. Zo goed ken ik deze vogels niet.

wassend
#5 Na het bal moet er natuurlijk toilet gemaakt worden. Mooi voorbeeld van hoe benaderbaar ze zijn vanuit een drijvende hut.

Tureluurs in vlucht
#6 Mijn favoriet van de dag. Volgens mij staat dit moment ook op mijn youtube filmpje. Geluk gehad dat het afdrukmoment / focus en sluitertijd lekker klopte. Je hebt geen kans om ze mooi in vlucht te volgen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat mooie lage standpunt is zeker een stukje discomfort waard :Y

Jammer van het beroerde licht en de storende factoren rond het water, maar het is duidelijk te zien dat deze manier van fotograferen potentie heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
@Marcel: Erg lekker zonnetje had je daar :) Mooie houding ook

Afgelopen zondag met Rockhopper de drijfhut workshop van Glenn Vermeersch gedaan.
Het weer was bijzonder slecht, als in...bewolkt en geen licht :9
We hebben wat pech gehad met de honden die maar bleven rond hangen, dus we hebben ook niet heel veel vogels gezien.

Het was wel een hele gave ervaring en het geeft veel mogelijkheden. Ik zou dit heel graag ergens in een afgelegen meertje doen bij eenden, futen etc. Maar ook Kluten, grutto's en bijv. een groenpoot ruiter wil ik nog graag dichtbij voor de lens krijgen.
Dus ik wil dit nog wel eens meer doen, maar dan ergens anders.

Het strand zorgde ervoor dat het wel veilig was. Je valt niet opeens in een gat waardoor er water je pak in komt. Het liep vrij geleidelijk af. Maar het was anderzijds ook wel een enorm gezooi om dichterbij de vogels te komen. Dan kwam je namelijk in ondiep water en het is dan lastig om de hut stil te houden, omdat je daarop leunt.

Al met al geen foto's gemaakt waar ik super blij mee ben, maar dat lage standpunt zelf is al heerlijk. Hier wat foto's die ik snel door LR heb getrokken.

Graspieper, nog voor de workshop.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8233/8531588913_551c6d81e7_z.jpg

Wulp in de wondere waterwereld
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8249/8531589105_c20cc793cc_z.jpg

Groepje tureluurs aan het poetsen
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8093/8531589233_0b7296457e_z.jpg

Ik ben nooit zo van de portret stand, maar bij deze moest het wel.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8244/8531589477_e14c769853_z.jpg

En nog een Scholekster
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8516/8531589655_b962d3c8ea_z.jpg

Zoals te zien was het licht niet zo mooi, dus belichting en kleuren waren moeilijk goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Je scholekster is mooi gelukt! Ik was helaas te laat dichtbij om 'm goed mee te pakken. Ik zie dat jij ook wat moeite had met de horizon recht te houden, ik heb ook een aantal foto's recht moeten trekken. Het is inderdaad lastig werken in ondiep water. Verder had ik gister toch flinke spierpijn in m'n triceps met al dat omhoogduwen in het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Ja de horizon is moeilijk recht te zetten. Als je de dijk op de achtergrond recht zet, staat het water weer scheef en andersom. Hetzelfde is het geval bij de branding. Als je vanaf een schuine hoek op de branding fotografeert, krijg je altijd lijnen die scheef lijken.
Bij het groepje tureluurs heb ik het water proberen recht te zetten, dan lijkt het alsnog alsof hij scheef staat door de achtergrond. Heb je altijd in dit soort gevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 12:07
Erg tof om zo die foto's te zien, en ook welke technieken gebruikt worden. Het standpunt van rockhopper is erg tof, al zitten er ook een paar foto's bij die kwa compositie een stukje beter zouden kunnen. Vooral de laatste van de serie, waar de vogels wel erg linksboven in de hoek zitten. Verder smaakt het zeker naar meer.

@Marceltuit, erg gaaf licht en moment te pakken. De 'plons' op het water is erg mooi ook.

Zelf ben ik op reis in Australia ook erg mooie vogels tegengekomen. Gelukkig had ik de keuze gemaakt om mijn 70-200 + 2x extender mee te nemen. Onderstaand plaatje is hier een resultaat van:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8369/8530898623_ca8d71c9d7_z.jpg
Beautiful bird by Hans Woltering, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 15:29

MBV

@Scirocco: de eerste twee vind ik niet zo mooi, door het gebrek aan achtergrond/context. Het lijkt nep.

@TranceSetter: mooi, lekkere knalkleuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

TranceSetter schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:41:
Erg tof om zo die foto's te zien, en ook welke technieken gebruikt worden. Het standpunt van rockhopper is erg tof, al zitten er ook een paar foto's bij die kwa compositie een stukje beter zouden kunnen. Vooral de laatste van de serie, waar de vogels wel erg linksboven in de hoek zitten. Verder smaakt het zeker naar meer.
Ik wilde eigenlijk ook juist de nog achterblijvende vogel laten zien, maar misschien moet ik 'm inderdaad hersnijden zodat ik alleen de opvliegende vogels centraal in beeld heb. Het goed uitsnijden van foto's blijf ik lastig vinden ik waardeer daarom ook alle feedback!
Overigens is jouw 'prachtige vogel' een regenbooglori tenzij ik me vergis, Australië is niet mijn beste gebied ;) . Wel heel wat leuker om te zien dan 'onze' saaie halsbandparkieten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjans83
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-03 21:07
Van het weekend naar Lauwersoog geweest. Ik zag daar een valkje bidden, precies toen we langs een parkeerhaventje op reden. Auto snel stil gezet om te proberen 'm op de foto te krijgen. Ik ben nog een newbie op het gebied van vogels fotograferen, dus achtte m'n kans klein. Tien ik stil stond en m'n camera nog moest pakken vloog ie helaas weg. Maar wat doet ie? Hij vliegt een rondje over de vlakte en komt terug om op het dichtstbijzijnde paaltje naast de auto te gaan zitten! Ik ben best trots op deze foto, vooral aangezien het met een kitlens gemaakt is die niet zo heel erg tele is (60d met 18-135mm lens). Daarna heb ik 'm gekropt en nog een klein beetje bewerkt met Lightroom. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, dus feedback is erg welkom.

Klikbaar:
Afbeeldingslocatie: http://markjans.nl/fotos/IMG_7344_thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Mooi valkje, zie ik nou een rode en witte ring aan de poten (rood rechts op de foto)? Je moet soms een beetje geluk hebben maar zo met een zo'n korte lens zou ik uiterst tevreden zijn hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markjans83
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-03 21:07
Inderdaad, een rood en een metalen ringetje. Had ik zo in de natuur niet verwacht. Dus hij is wel bekend bij iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debeer
Jammer dat het weer zo tegen zat die dag.
Jullie hebben uiteindelijk toch wel een paar mooie foto's kunnen maken en wat ervaring op kunnen doen :).

@ Rockhopper: vind foto 2 en 5 het mooist, 5 is een tikkie donker maar ja kan niet alles hebben.
@Scirocco: vind foto 1 wel geslaagd, leuk met dat prikkeldraad. Foto 3 vind is ook mooi gelukt. Overige niet zo.
@Trancesetter: Mooie kleuren en detail, vind de bokeh links wat minder mooi.
@markjans83: ondanks het beroerde licht (door het weer) toch een leuke foto. met de korte lens het beste wat je er uit had kunnen halen.

Van mij een Turkse tortelduif uit de achtertuin.
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8112/8532062662_097838625e_z.jpg
Collared Dove by debeer88, on Flickr

debeerzietzevliegen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

@debeer: leuk portretje van de duif. Het rode oog komt wel mooi uit tegen zijn lichte kopje. Ik vind verder het contrast wel erg hard, dat is wel jammer.

@markjans83: leuke foto, volgens mij heeft de torenvalk gewoon schijt aan dat bord :P

Enige minpuntje is eigenlijk die saaie witgrijze achtergrond, maar ja dat heb je niet onder controle ;)

@trancesetter: mooie plaat zeg, van een prachtig vogeltje. Kleuren zijn super en scherpte is ook erg mooi. Ik zou alleen de vogel iets naar links verplaatsen; op de een of andere manier doet de ruimte links een beetje 'loos' aan.

@Scirocco: Balen dat het weer tegenzat, beter hadden jullie maandag of dinsdag gegaan :P

Die graspieper is gaaf, mooi achtergrondkleuren. Wulp doet het ook goed, lekker minimalistisch.

@rockhopper: ook jou serie is erg nice. Die fladderende tureluurs zijn wel leuk. Jammer van die dijk als achtergrond, die is nogal grauw.

Van mij ook nog eentje:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8103/8540674731_c2a0755d30_z.jpg
Pied-billed grebe @ Eveglades national park by Marcel Tuit, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
Zijn toch wel mooie foto's uit de workshop gekomen hoor. Ik zie wel potentieel in zo'n apparaat.

@ Trancesetter, ik vind m boven en onder net ff te krap. Samen met de houding van de vogel is het net of die moeite doet zich binnen het kader te wurmen.

@ Markjans, 135mm is niet zo veel, denk ook dat het niet zo slecht nog niet is hoor! De kadering is wat ruim, maar op een gegeven moment kun je niet verder kroppen.

@ debeer, vind dat je een van de meest oninteressantste beesten nog best boeiend heb vastgelegd :P Mooi detail en het rode oog springt er ook mooi uit.

@ marcel, hij lijkt wat scherpte te missen? Kan ook gewoon de stand van de veren zijn met de lichtinval. Wel mooi beestje.

Heb zelf wat met tegenlicht gespeeld met wat meerkoeten, waarvan de geposte mij het meest bevalt. Ook een tijdje een paar futen gevolgd.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8369/8546187986_914625431e.jpg
IMG_1084.jpg by P Pepping, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8235/8545093903_8b60c8a79e.jpg
130306_1576.jpg by P Pepping, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8090/8545096199_30c202b9a1.jpg
130306_1440.jpg by P Pepping, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ah, is het baltsen al weer begonnen, dan moet ik ook maar weer eens wat tijd maken om daar een keer voor te gaan zitten. Dat is zo'n prachtig schouwspel :)

Mooie platen douPel, ook met dat tegenlicht is erg fraai gelukt d:)b

Pagina: 1 ... 31 ... 48 Laatste

Let op:
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen :)