Scirocco schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 11:51:
[...]
Ik heb ook een tijd gehad waar ik vaak de achtergrond vervaagde, maar ik merkte toch dat het niet zo mooi was en dat het erg veel werk is om goed te doen. Op 640px zie je het niet, maar dat is ook eigenlijk te klein om een foto te bekijken. 1920*1080 vind ik een mooie maat en ik probeer m'n foto's op dat formaat toonbaar te maken, zonder bewerkings fouten.
Ben het helemaal eens met je comment van foto 1, die slaperige blik vond ik het grootste nadeel aan de foto. Het licht, de omgeving en de kleuren vond ik wel fijn.
Bij 4 vond ik het wel wat hebben dat ze me eens een keer niet aan keken, of dat er geen oog te zien was. Je ziet gewoon de vogels in hun element zonder dat ze de fotograaf in de gaten hoeven houden.
Thanks voor je comments
1. Jammer van het tegenlicht, geeft toch harde contrasten en de mooie roze pootjes zijn nu bijna zwart door de schaduw. Persoonlijk vind ik de reflectie niet zo veel toevoegen, ik had gekozen voor een horizontale compo
2. Hele leuke plaat, mooi dat je het typerende gele voetje nog ziet. Wit is goed onder controle en prima achtergrond

3. Mooi moment, maar ook hier heb je veel last van het harde licht. De reflectie's van het water op de buik zijn wel tof
4. Gaaf met de bek open, ook hier werkt het licht niet mee.
Vervaging is nu beter gegaan, maar bij 1 zie je het nog bij het bovenste randje van de kop

2 heeft ook zo'n randje.
Edit: hoe was het fotograferen daar eigenlijk? Veel uit een schuilhut gedaan, of kon je gewoon langs het water gaan zitten zonder dat ze wegvlogen?
Je hebt een punt, mss er toch maar eens mee stoppen. Het is te moeilijk om te doen en de achtergrond valt nog best wel mee zonder de vervaging, zo'n groot verschil is het namelijk niet. (ik doe het met LR met de brush tool en dan sharpness naar -70-100).
Over mijn foto's, idd het licht was wat hard, maar ik kon onmogelijk op een ander moment teruggaan vermits ik samen met mijn ouders op vakantie was

Bij die steltkluut heb ik nog serieus mogen photoshoppen om een toonbaar resultaat te verkrijgen, hierdoor is de kwaliteit niet top. Er is ook wat heathaze, het was 35° C denk ik. De kluut is op dezelfde locatie genomen.
Ivm benadering etc. Het hangt erg af van de locatie. De Kleine Zilverreigers en Blauwe Reiger die in water zitten in al mijn posts zijn genomen vanuit mijn eigen schuilhut op een locatie die ik ontdekt had die erg populair was bij vogels. Zonder schuilhut was het quasi onmogelijk om een degelijke foto te nemen, ze vlogen weg als je dichter dan 20 meter van hen kwam.
De steltkluut en kluut werden genomen aan de kant van een wandelweg die leidde naar een strand. Hier passeren dus bijna voortdurend mensen en fietsers. Hierdoor zijn deze vogels menselijke aanwezigheid gewoon en waren ze goed te benaderen. Ik vond het licht jammer, maar het was zo'n 100 km van ons huisje, dus niet echt haalbaar om de volgende dag met de fiets terug te gaan
Kortom, als je aan de juiste locaties zit, is het prima mogelijk zonder schuilhut, op andere locaties heb je een schuilhut nodig of moet het mss nog lukken als je ernaartoe gaat kruipen, maar dat doe ik persoonlijk bijna nooit omdat ik niet altijd reservekleren bij heb.
Jouw foto's:
1 Idd leuk met de schaduw erachter. Het licht is ook erg warm, was dat zo of ben je een tikje doorgeschoten met het 'opwarmen'? De foto's die je postte in je showcase vond ik echter beter, ook al was er geen schaduw bij. Hier is de rots erachter wat te scherp voor mij.
2 Ik heb geen tijd om het op te zoeken- en herken niet onmiddellijk welke soort het is. Mooi water erachter en goed scherp. Ik vind het een beetje jammer dat ze 'over' mekaar vliegen, dus dat de vleugels en lichamen overlappen.
3 Dit zijn het type foto's waar ik aan denk als ik denk 'foto van Scirocco', een haarscherp portretje. Heel mooi gedaan en ongelooflijk hoe dicht je geraakt bent, dat lukt mij niet zo goed, mss toch ook maar eens gaan kruipen, als ik zie wat voor platen eruit komen
4 Ben je zeker dat dit een witte kwikstaart is? Voor zover ik weet zijn deze echt wit en deze oogt zo grijs/beige? Ik vind hem wat te klein in beeld en het standpunt mocht wat lager.