The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
LOL

@Iew: zo dan kan ik me voorstellen dat je schrikt
To do or not to do...

Ze zijn redelijk aan de maat ja die beesten, maar de schade viel reuze mee hoor.
Met die snavel richten ze niet veel schade aan, ik vrees meer voor hun poten, als ze gaan trappen (vooruit) kunnen ze je lelijk open halen.
Een grote en volwassen echte struisvogel rijt je gewoon helemaal open bijvoorbeeld, die moet je dan ook van achter benaderen.
Ik kom veel in dat park en gebied en normaal gesproken blijven ze wel een meter of 2 bij je vandaan die nandu's, maar deze had een rotbui of zat ergens op eieren denk ik
Ze zijn vrij harmless, maar als je zo geconcentreerd bezig bent dan schrik je je wel het lazerus als zo'n beest ff op je kop tikt.
To do or not to do...
Ja idd heen en terugmarceltuit schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 07:16:
@Laurents: dat was 22km in totaal mag ik hopen? als het 22km heen en 22km terug is vind ik het nogal een flinke wandeling
Je nieuwe foto's zijn qua licht top! Jammer alleen dat de reiger zijn bovenlijf een beetje wazig oogt.
Ja, foto's van die ochtend zijn wat minder scherp als de rest, ik weet niet zo goed hoe het komt. Mss te veel stof in de lucht of heat haze. Ofwel werkt AI Servo op de buitenste focuspunten niet goed bij de 450D.
Hier nog 2 van mij:

Little egret fishing by LaurentSt, on Flickr

Little egret fishing by LaurentSt, on Flickr
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
2 mooie platen
To do or not to do...
Boomklever: mooie plaat, goede details in de vogel, achtergrond leidt niet af.
Colorful, Thoughtful: De kop staat er prima op en misschien was de snavel inderdaad te lang voor deze foto.
Kokmeeuw (brown headed gull), blauwe reiger (grey heron): Minder spectaculaire vogels dan de gier, maar ze staan er keurig op.
Kleine zilverreiger (little egret): Mooie actiefoto's, op flickr is bij de eerste het oog nog goed zichtbaar, dus ik vind niet dat de kop te diep in het water zit.
In het park kwam ik een blauwe reiger tegen die zich gemakkelijk liet fotograferen. Deze twee platen vind ik wel goed gelukt:

Blauwe reiger op parkbankje by Arnold Metselaar, on Flickr

Blauwe reiger spot fotograaf by Arnold Metselaar, on Flickr
Mooie foto's! Ik was daar vorig jaar ook. Schitterend gebied om te wandelen en de vogels zijn erg mooi. Enige probleem was dat ik daar liep met een 400D+Sigma 18-200mm. Tegen de tijd dat die had scherpgesteld waren de vogels al weer de kam over richting de Tarn. We hebben uiteindelijk ook nog ontdekt waar het nest zat en daar heb ik nog wel foto's van, maar met 200mm is het echt niet te doenLaurentS schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:35:
Hierbij 3 foto's genomen in de Cevennen, Frankrijk van Vale Gieren. Dit is in het wild, dus niet in een dierenpark, bij een valkenier oid, zonder schuiltent genomen. Klik aub door voor een grote, 1600px versie, de kleine versies worden door Flickr lelijk verscherpt...
[ Voor 4% gewijzigd door E-Hoog op 21-07-2012 11:00 ]
@arnold_m: Zit deze nu op een bank? Ik had geprobeerd om de achtergrond wat meer te vervagen door wat verder te gaan staan en meer in te zoomen en daarnaast een foto (als hij blijkbaar toch zo goed bleef zitten) met wideangle met alles scherp zodat je goed kan zien dat deze in het park zit.
@E-hoog: Bedankt. Idd de nesten zijn erg moeilijk te fotograferen. Ik heb er verschillende ontdekt (4 denk ik) maar verder dan ernaar kijken door een kijker geraakte ik niet. Ze zaten veel te ver voor een foto. Zo heb ik door de kijker ook het nest van een monniksgier kunnen zien (deze nesten in een boom). Ik heb dan nog even overwogen om ernaar toe te wandelen maar het was ver weg van een aangelegd pad en moeilijk de juiste boom terug te vinden als je eenmaal in het bos zit. Als je nog eens zou teruggaan, je moet niet proberen ze te fotograferen in de vallei van de Tarn. Ze nesten en broeden voornamelijk in de vallei van de Jonte (er juist naast eigenlijk). Regelmatig vliegen ze idd de kam over naar de Tarn, maar als je aan de kant van de Jonte zit, bovenop de rotsen, heb je een veel betere kans om er een mooie foto van te nemen. En dat kan best wel met een 400D met 18-200mm denk ik hoor
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Blauwe reiger staat op parkbankje by Arnold Metselaar, on Flickr
Ik heb er ook een met wat meer context, maar dan door grotere afstand en niet door kleinere brandpuntsafstand. Eigenlijk vind ik de flat en de auto's op de achtergrond een beetje storend.

Blauwe reiger in Weizigtpark by Arnold Metselaar, on Flickr
Ik ben 2009 door de vallei van de Tarn gefietst, als ik van die gieren bij de Jonte geweten had... (dan had ik ze waarschijnlijk nog niet gezien omdat ik nog een trein moest halen).
opmerking over gieren
[ Voor 9% gewijzigd door arnold_m op 21-07-2012 15:32 ]
Dat heeft geen effect op de DoF hèLaurentS schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 14:46:
... Ik had geprobeerd om de achtergrond wat meer te vervagen door wat verder te gaan staan en meer in te zoomen...
Als je vergroting en diafragma hetzelfde blijven, blijft je DoF ook gelijk. Meer afstand nemen zorgt voor een grotere DoF, dat wordt dan weer gecompenseerd door in te zoomen.
Je krijgt natuurlijk wel een iets ander perspectief, maar minder scherp zal de achtergrond niet worden.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Dus jij zegt dat een plaat op 17mm f/8 van een reiger beeldvullend een even scherpe/onscherpe achtergrond zal hebben als één op 300mm f/8 ook beeldvullend? Dat lijkt mij toch niet echt te kloppen eerlijk gezegd...Orion84 schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 15:28:
[...]
Dat heeft geen effect op de DoF hè
Als je vergroting en diafragma hetzelfde blijven, blijft je DoF ook gelijk. Meer afstand nemen zorgt voor een grotere DoF, dat wordt dan weer gecompenseerd door in te zoomen.
Je krijgt natuurlijk wel een iets ander perspectief, maar minder scherp zal de achtergrond niet worden.
[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 21-07-2012 16:22 ]
We gingen voor:
1.

2.

3.

En ik kwam thuis met:
4.

[ Voor 135% gewijzigd door Rubencs op 22-07-2012 23:01 ]
Heb mijn foto's nog niet uitgezocht. Volgens mij heb ik niks wat de moeite waard is
Mooie platen van die zilverreiger! Prima laag standpunt en het wit goed onder controle gehouden, mooi! De 2e vind ik qua houding het best, maar de eerste laat zeker ook een mooi moment zien.
@Arnold_m: De 2e spreekt me veel meer aan. Leuk dat hij je zo aankijkt, de bokeh is een stuk beter en je hebt minder last van het harde licht (in de achtergrond).
@Ruben: Jammer van de ijsvogel, maar je weet toch een mooie lijst platen uit je archief te trekken! De ijsvogel en zeearend zijn heel gaaf!
Als het rustig is bij het zwembad, wil de Hop soms wel eens langs komen. Vanochtend poging 2 gedaan om hem vast te leggen en dat lukte uiteindelijk best goed.

Ook ontdekt waarin de 400L slechter presteert dan de Sigma... CA
[ Voor 7% gewijzigd door Scirocco op 23-07-2012 12:52 ]
Helaas had ik niet meer kans dan in een reflex deze foto te maken, het standpunt (en putdeksel) zijn redelijk lelijk.
En ik zou het "macro" deel missen (dat is wat mij nu weerhoud om voor de 400L te gaan sparen).Scirocco schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:41:
Ook ontdekt waarin de 400L slechter presteert dan de Sigma... CASoms zie je nog wel wat lichte paarse randjes. Wel goed weg te werken, dus niet zo erg.
Mooie foto trouwens
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Zeker waar, dat zat mij ook altijd heel erg tegen. Maar achteraf heb ik het bijna nooit gebruikt. En ik merk dat het alsnog prima gaat omdat hij gewoon een stuk scherper is en overall mooiere beelden oplevert.Gutteguttegut schreef op maandag 23 juli 2012 @ 12:57:
[...]
En ik zou het "macro" deel missen (dat is wat mij nu weerhoud om voor de 400L te gaan sparen).
Mooie foto trouwens
2 foto's van een neushoornkever. Die is 4 cm, dus een libel moet ook goed lukken lijkt me.
Is dat Canon-eigen ofzo? Ik heb hier namelijk ook erg veel last van met mijn Canon 10-22; terwijl ik dit met mijn Sigma's en Tamrons's nog nooit heb gehadOok ontdekt waarin de 400L slechter presteert dan de Sigma... CASoms zie je nog wel wat lichte paarse randjes. Wel goed weg te werken, dus niet zo erg.
The devil is in the details.
Als dat het enige is hoor je mij echt niet klagen
Ik kan niet wachten om de sigma en canon eens tegen elkaar te zetten.
[ Voor 34% gewijzigd door Scirocco op 23-07-2012 13:37 ]
@Scirocco: Mooie vogel, heb ik nog niet eerder gezien denk ik. Hoe maak je deze foto? Lijkt alsof je heel dicht bij de grond zit/ligt?
Hier 2 van mij, gemaakt in Blijdorp:

Diergaarde Blijdorp by wjzijderveld, on Flickr

Jammer van die weerspiegeling van een bezoeker erbij
Canon EOS60D | Canon 100mm f/2.8 USM | Canon 100-400mm f/4.5-5-6L | Canon 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon 430EX II
Om even een bruggetje te maken: waarschijnlijk zit/ligt hij daadwerkelijk vlak bij de grond. Dat is ook mijn grootste commentaar op jouw foto's. Het standpunt zorgt ervoor dat ze niet meer dan 'wel leuk' kunnen worden. Door de knieën gaan, of zelfs plat op de grond gaan liggen, levert veel interessantere perspectieven opwjzijderveld schreef op maandag 23 juli 2012 @ 23:52:
@Scirocco: Mooie vogel, heb ik nog niet eerder gezien denk ik. Hoe maak je deze foto? Lijkt alsof je heel dicht bij de grond zit/ligt?
Hier 2 van mij, gemaakt in Blijdorp:
[afbeelding]
[afbeelding]
Jammer van die weerspiegeling van een bezoeker erbij
Ticking away, the moments that make up a dull day
Ik lag inderdaad op de grond voor m'n foto. En eigenlijk bij 90% van m'n beste foto's.
M'n familie keek me ook vreemd aan toen ik tijdens een wandeling opeens ging liggen om een kuifduiker te fotograferen...
Het standpunt is bij dit soort foto's misschien wel het aller belangrijkste inderdaad. Hij kan rag scherp zijn met goed licht en een leuke pose, maar een hoog standpunt kan alles in het water gooien.Wormaap schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 19:32:
[...]
Om even een bruggetje te maken: waarschijnlijk zit/ligt hij daadwerkelijk vlak bij de grond. Dat is ook mijn grootste commentaar op jouw foto's. Het standpunt zorgt ervoor dat ze niet meer dan 'wel leuk' kunnen worden. Door de knieën gaan, of zelfs plat op de grond gaan liggen, levert veel interessantere perspectieven opJe lens grofweg op ooghoogte met je onderwerp houden is een vuistregel waarvanuit je kan variëren hoe je dat leuk vindt.
Het is veel minder aansprekend omdat je op iets neerkijkt, terwijl het met een laag standpunt juist voelt alsof je midden in zijn leefomgeving staat. Met een laag standpunt voel je je meer betrokken bij het onderwerp.
Nog een paar voordelen van een laag standpunt:
- Je pakt een achtergrond die een stuk verder achter het onderwerp ligt in plaats van direct er achter/onder. Je krijgt dus een veel zachtere achtergrond.
- Je ligt dan inderdaad vaak op de grond, wat dus betekende dat je armen goede steun hebben en dat je meer kans hebt op een scherpe foto.
- Als je een vogel met een lage houding benaderd (kruipen of liggend) heb je meer kans dat hij blijft zitten en dat je dichtbij kan komen.
Een laag standpunt is dus een groot deel van je foto.
plat op de grond werkt trouwens echt! Ideaal standpunt. Je wordt er alleen af en toe ranzig van (zand, gras, modder, slik, water, ijs, sneeuw, stront etc)
Van mij ook weer een plaatje. Gewoon vanuit de auto en niet plat op de grond:

Six... by Marcel Tuit, on Flickr
Lekkere plaat hoor. Zo zie e dat liggen niet uitmaakt, maar juist dat op dezelfde hoogte zijn zo belangrijk is.marceltuit schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 20:58:
@wjzijderveld: op het reeds genoemde standpunt na best fijne platen, vooral de 2e is best wel nice. En als je het niet had gezegd van die bezoeker was het mij iig niet opgevallen...
plat op de grond werkt trouwens echt! Ideaal standpunt. Je wordt er alleen af en toe ranzig van (zand, gras, modder, slik, water, ijs, sneeuw, stront etc)
Van mij ook weer een plaatje. Gewoon vanuit de auto en niet plat op de grond:
[afbeelding]
Six... by Marcel Tuit, on Flickr
Je vergeet brandnetelsmarceltuit schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 20:58:

Mooie plaat! Laat weer zien hoe mooi de gouden uurtjes zijn
Dit is dan ook alleen van toepassing als je onderwerp zich op de grond bevind. Leek me verder vrij logischGdzr schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 21:00:
[...]
Lekkere plaat hoor. Zo zie e dat liggen niet uitmaakt, maar juist dat op dezelfde hoogte zijn zo belangrijk is.
Als een vogel over vliegt, hoef je niet meteen op de grond te gaan liggen.
Haha nee dat snap ik, maar het ging de laatste posts alleen maar over liggenScirocco schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 21:59:
[...]
Je vergeet brandnetels![]()
![]()
![]()
Mijn ellebogen hebben al heel wat te verduren gehad haha
Mooie plaat! Laat weer zien hoe mooi de gouden uurtjes zijn
[...]
Dit is dan ook alleen van toepassing als je onderwerp zich op de grond bevind. Leek me verder vrij logisch
Daar plat liggen was lastig geweest, dan hadden alle bezoekers over me heen moeten stappen
Maar had wel met hulp van kantelbaar scherm + Liveview een lager standpunt kunnen nemen.
Voor de volgende keer
@marcel: Fraaie foto! Mooi licht, enige wat ik een beetje jammer vind is de 'gloed' om de vogel in het midden.
@Gdzr: Weet niet of je dat bedoelde maar mijn foto's zijn met de Canon 100mm Macro gemaakt. In dit geval was dat ook goed mogelijk omdat ze zo ongeveer op je schoenen gaan zitten. Voor de rest gebruik ik in mijn eigen tuin wel eens de macro om kool-/pimpelmeesjes te fotograferen.
Maar sinds kort heb ik ook de 100-400 4.5-5.6L, dus die zal ik hopelijk een stuk meer gaan gebruiken. Wil er nu echt op uit gaan om vogels te zoeken. Zou heel graag een ijsvogel willen vastleggen.
Canon EOS60D | Canon 100mm f/2.8 USM | Canon 100-400mm f/4.5-5-6L | Canon 10-22mm f/3.5-4.5 USM | Canon 430EX II
Dat bedoelde ik, heb zelf een 150mm f2.8 macro. Misschien maar gewoon een keertje testen of het leuke plaatjes oplevertwjzijderveld schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 23:56:
Bedankt voor de tips!
Daar plat liggen was lastig geweest, dan hadden alle bezoekers over me heen moeten stappen![]()
Maar had wel met hulp van kantelbaar scherm + Liveview een lager standpunt kunnen nemen.
Voor de volgende keer
@marcel: Fraaie foto! Mooi licht, enige wat ik een beetje jammer vind is de 'gloed' om de vogel in het midden.
@Gdzr: Weet niet of je dat bedoelde maar mijn foto's zijn met de Canon 100mm Macro gemaakt. In dit geval was dat ook goed mogelijk omdat ze zo ongeveer op je schoenen gaan zitten. Voor de rest gebruik ik in mijn eigen tuin wel eens de macro om kool-/pimpelmeesjes te fotograferen.
Maar sinds kort heb ik ook de 100-400 4.5-5.6L, dus die zal ik hopelijk een stuk meer gaan gebruiken. Wil er nu echt op uit gaan om vogels te zoeken. Zou heel graag een ijsvogel willen vastleggen.
Hmm ja heb je een punt, alleen ik herken die dingen wel dus daar ga ik niet zomaar inliggenJe vergeet brandnetels![]()
![]()
![]()
Mijn ellebogen hebben al heel wat te verduren gehad haha
Maar ga liever door de brandnetels dan door de berenklauwen

Nee, dan is het ideaal als je op ooghoogte komt. Ook gaan vliegen dus!Dit is dan ook alleen van toepassing als je onderwerp zich op de grond bevind. Leek me verder vrij logisch
Ik niet. Heeft vooral te maken met het feit dat ik de macrolens bijna nooit meeneemMeer mensen die wel eens met macro lens foto's maken van vogels?
Ik zou daar gewoon schijt aan hebbenDaar plat liggen was lastig geweest, dan hadden alle bezoekers over me heen moeten stappen
Dan loop je wel het risico dat mensen gaan vragen of het wel goed gaat met je. Dat risico loop je sowieso als je 'gezien' wordt terwijl je op de grond ligt. Heb wel eens gehad dat ik in een weiland lag om grutto's op de foto te zetten, komt er opeens een boer naar me toerennen om te checken of het wel goed met me ging. Is goed bedoeld natuurlijk, maar de vogels waren natuurlijk gevlogen

Verrek, die gloed had ik over het hoofd gezien. Ik heb de achtergrond even vlug ontruist en heb zo te zien een best grote marge aangehouden bij de vogel@marcel: Fraaie foto! Mooi licht, enige wat ik een beetje jammer vind is de 'gloed' om de vogel in het midden.
[ Voor 14% gewijzigd door Polariteit op 26-07-2012 07:18 ]
Waarom niet? Uiteindelijk is het 'gewoon' een 150mm lens. Wellicht soms wat aan de korte kant, maar dat heeft niks met de macro functionaliteit te maken.Gdzr schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 23:58:
[...]
Dat bedoelde ik, heb zelf een 150mm f2.8 macro. Misschien maar gewoon een keertje testen of het leuke plaatjes oplevert
Enige wat ik me nog kan voorstellen is dat macro lenzen door hun langere focus pad wat meer moeite hebben om snel scherp te stellen op bewegende/vliegende vogels.
Ik zal trouwens in Blijdorp niet snel op de grond gaan liggen, maar gewoon mijn camera op de grond zetten en dan uit de losse pols schieten.
@wijzerveld: Idd wat jammer van het hoge standpunt. Op ooghoogte zitten met je onderwerp levert (bijna altijd) een interessantere foto op.
@marceltuit: Lekkere sfeer in de plaat door de mooie kleuren. Ik zou er mss nog een heel klein stukje onderaan afcroppen zodat de staaf linksonder niet in beeld is.
Hierbij nog een foto'tje uit Zuid-Frankrijk. (Scirrocco, idd even gekeken naar mijn exportinstellingen en hij stond op 60 kwaliteit ipv 100, deze zou dus beter moeten zijn qua scherpte.

Flamingo by LaurentSt, on Flickr
Mooie plaat is dit! Mooie pose van de vogel, en fijne kleurtjes.
Uitstekend. Prima scherpte op op f/2.8, wordt iets scherper op f/3.2 en dan blijft het even scherp (en dat is ongelooflijk scherp vind ik). Met de Kenko 1.4 Pro 300 DG converter is hij scherp op f/4, maar heb ik last van een klein beetje CA (in sommige reviews werd dit omschreven als een soort van glow). Op f/4.5 is hij scherper en is de CA helemaal weg. Het kan ook liggen aan mijn teleconverter, sommige hebben wat meer ca dan andere. Tussen f/4.5 en hogere diafragma's is er geen verschil qua scherpte als het onderwerp dichtbij is. Als het onderwerp wat verder weg (meer als 20m) is, gebruik ik liever f/5.6, dan heb ik gemerkt dat ik een iets hogere hitrate heb en dat de scherpte fractioneel beter is. Als het onderwerp dichtbij (<20m) is, is er geen scherpteverschil waarneembaar.
Ik ben nog van plan de Sigma 1.4 TC DG te kopen om te kunnen vergelijken, deze zou ietsje beter zijn. Dan houd ik de beste bij. Er komt nog wel een 2x TC bij denk ik, hoewel ik prima uit de voeten kon met 420mm op vakantie in Zuid-Frankrijk. De vogels zijn echter wat schuwer en minder talrijk heb ik de indruk in Belgenland, dus de 2x komt er wss wel.
De AF snelheid dan. Zonder teleconverter erop is deze heel snel, nauwelijks trager als de 400mm f/5.6L (heb ik even kunnen testen tijdens de vakantie met een andere vogelaar). Dit is wel getest op mijn 450D, kan zijn dat dat anders is op een betere body. Met teleconverter is het trager dan de 400L, maar nog altijd zeker niet traag en een heel stuk sneller als de Sigma 400mm. Focus op een stilstaand voorwerp is bijna onmiddellijk.
Voor BIF is dat iets anders. De AF blijft prima zonder teleconverter, lockt snel en als er op de achtergrond per ongeluk gefocust wordt, is dat heel snel terug op het onderwerp. Als de converter erop is, verandert dat een beetje. Als je per ongeluk op de achtergrond focust, duurt het toch wel 0.5 seconde schat ik voordat hij door heeft dat hij terug op het onderwerp moet focussen. Een klein tikje tegen de focusring zet hem wel in beweging en dan is dat terug bijna onmiddellijk. Als de focus echter op het onderwerp zit, trackt hij goed. Iets dat in focus is, is ook echt in focus. Met de Sigma 400mm had dikwijls foto's die net niet waren. Dit heb ik een stuk minder voor bij de 120-300. Het is bijna altijd perfect in focus.
De grootste meerwaarde van de lens vind ik de beeldstabilisatie. Het is fantastisch. Het is een stuk gemakkelijker om een onderwerp goed in beeld te houden. Daarnaast is het ook mogelijk om op lagere sluitersnelheden te fotograferen en dus op lagere iso. Met de Sigma 400mm moest ik altijd denken of mijn SS snel genoeg was voor handheld. Daardoor moest ik mijn ISO dikwijls wat hoger zetten. Met de 120-300 moet ik daar helemaal niet meer over nadenken. De beeldstabilisatie vangt mijn beweging prima op waardoor ik tot lange SS handheld kan gebruiken (nog niet uitgetest tot hoe ver het precies gaat, 1/100s op 420mm was alleszins geen enkel probleem, een SS waar je alleen maar kan van dromen zonder beeldstabilisatie). Het is dus mogelijk om de ISO lager te zetten, wat de beeldkwaliteit ten goede komt, maar ook om langer door te blijven schieten. Bij ondergaande zon kon ik nog scherpe foto's nemen van een reiger in de vlucht, terwijl de andere vogelaar met de 400mm f/5.6 niet genoeg licht meer had met f/5.6 om de beweging te bevriezen.
Mss een negatief punt voor sommigen, is het gewicht. Dat is een fors stuk hoger dan de Sigma 400mm. Persoonlijk stoort het mij nauwelijks. De lens heeft een heel goede statiefring dat je als handvat kan gebruiken. Je hebt dan een goede grip om de lens. Tijdens het fotograferen zelf, merk ik wel dat ik de lens niet heel lang stabiel kan houden zonder ondersteuning. Daarom gebruik ik regelmatig een paaltje om mijn lens op te steunen oid. Let wel, ik bedoel hiermee verschillende minuten de lens rechtop kunnen houden en door de zoeker kijken, als het onder de 1-2 minuten blijft, heb ik er geen enkel probleem mee en ik ben maar 1.75m met 60 kg
Conclusie, mijn fotokwaliteit is een stuk omhoog gegaan vind ik zelf met de nieuwe lens. Ze is niet alleen een stuk scherper, heeft minder bewerking nodig (kleuren, contrast en scherpte zitten zonder bewerking al redelijk goed), heeft betere AF en beeldstabilisatie. Hierdoor kan ik lagere ISO's gebruiken en moet ik minder nadenken over de technische kant van de foto.
Hier nog een behoorlijk hard gecropt portretje van een flamingo op 400mm f/4.5

Flamingo portrait by LaurentSt, on Flickr
[ Voor 3% gewijzigd door LaurentS op 28-07-2012 11:09 ]
Van mij een shotje van een buizerd. Geen topkwaliteit, maar ik was allang blij dat hij lang genoeg bleef zitten om op de foto te zetten

Buzzard... by Marcel Tuit, on Flickr
En na een drietal bursts vliegt hij ervandoor:

Buzzard again... by Marcel Tuit, on Flickr
Erg mooi portret! Vooral door het licht, contrast en kleur. Je ziet inderdaad wel wat paarse randjes, maar hij is lekker scherp.
@Marcel: Heel gaaf! Ik vind hem er nog heel netjes uit zien hoor. DoF en bokeh zijn prima, licht is heel mooi, scherpte is goed.
Idd de 100-400 vind ik ook niet de moeite. De 400L is ook wel een mooie lens, waarvan ik de scherpte onderschat heb, bij het zien van je hop foto. De prijs van de 120-300 is idd fors, maar dankzij de goede deal die ik heb gehad, verlies ik wss geen of amper bij een eventuele verkoop, dat ik het persoonlijk geen probleem vond.Scirocco schreef op zondag 29 juli 2012 @ 13:22:
@LaurentS: Mooi dat hij zo goed bevalt! Had ook niet veel minder verwacht, het blijkt een geweldige lens te zijn. Ik wilde in principe ook voor de sigma gaan, maar ik vond toch dat ik de prijs niet kon 'rechtvaardigen'. En ik wilde gewoon snel een lens, niet nog eens 2 maanden sparen. De Canon heeft ook zo z'n voordelen, maar ik ben wel jaloers op je OS. Scherpe foto's op 1/100 komt bij mij niet vaak voor. De 100-400 vond ik optisch niet goed genoeg en de IS vind ik ook niet zo super. Optische kwaliteit was het belangrijkste, dus de 400L was mijn keus
Erg mooi portret! Vooral door het licht, contrast en kleur. Je ziet inderdaad wel wat paarse randjes, maar hij is lekker scherp.
Echter zie ik de paarse randjes niet waar je het over hebt? Waar zie je deze? Normaal gezien is dat alleen op f/4 met de Kenko tc.
De duidelijkste zie je links onder, aan de bovenkant van z'n hals/rug. En aan de rechterkant van de hals zie je een heel dun paars randje.
Nu je het zegt zie ik het idd ook. Tja, het stoort mij niet echt. Ik zal als ik de Sigma TC ergens goedkoop tegenkom eens testen of deze beter is.Scirocco schreef op zondag 29 juli 2012 @ 14:01:
De foto van de hop had nog een stuk scherper gekund, je zag nog een soort wazigheid / warmte trillingen op 100%.
De duidelijkste zie je links onder, aan de bovenkant van z'n hals/rug. En aan de rechterkant van de hals zie je een heel dun paars randje.
Tja, ik vind het best wel scherp
Die review heb ik ook gezien, maar ik heb dat nooit helemaal kunnen geloven en naar mijn ervaring blijkt het ook niet zo te zijn. De sigma kon soms erg scherp zijn, maar soms ook heel slecht. Hij presteert heel ongelijkmatig. De canon daarentegen is altijd scherp. Ver weg of dicht bij. Het leek ook soms alsof de sigma buiten het centrum al heel soft werd. Heel vaak heb ik portretten van vogels geschoten waar de poten gewoon in de DoF zaten, maar gewoon verre van scherp zijn. Alsof hij alleen scherp is op het punt waar je daadwerkelijk op focust. Ik heb het nooit begrepen en kan die onscherpte niet verklaren. Maar bij de canon valt me dus op dat hij over het gehele beeld scherp is.LaurentS schreef op zondag 29 juli 2012 @ 15:18:
[...]
Nu je het zegt zie ik het idd ook. Tja, het stoort mij niet echt. Ik zal als ik de Sigma TC ergens goedkoop tegenkom eens testen of deze beter is.
Tja, ik vind het best wel scherpMaar ik had dan eigenlijk ook in gedachten dat deze minder scherp was als de Sigma 400mm, zoals in de review van Photozone
Ik heb de sigma nooit kunnen afstoppen, maar met een kleine test van de sigma van guttegut zag ik al wel redelijk wat verbetering. Misschien is hij dan net zo scherp of scherper(?) dan de canon.
Hoe dan ook, de canon geeft me een stuk betere, heldere foto's en ik hoop zo snel mogelijk eens een goede vergelijking te doen met de sigma. Ik merk duidelijk verbetering met de canon en ik zou dat graag laten zien.
Is er nog iemand met een werkende (gechipte) sigma 400 5.6 hier?
Daar had ik geen last van. Mss heeft dat te maken met dat ene element dat wss wat los zat? Waar ik wel last van had, als je een 3 foto's in burst neemt, dat er maar 1 echt scherp was, de andere 2 net niet. Daarom nam ik altijd 3 foto's van hetzelfde onderwerp om zeker 1 echt scherpe te hebben.Scirocco schreef op zondag 29 juli 2012 @ 16:56:
[...]
Die review heb ik ook gezien, maar ik heb dat nooit helemaal kunnen geloven en naar mijn ervaring blijkt het ook niet zo te zijn. De sigma kon soms erg scherp zijn, maar soms ook heel slecht. Hij presteert heel ongelijkmatig. De canon daarentegen is altijd scherp. Ver weg of dicht bij. Het leek ook soms alsof de sigma buiten het centrum al heel soft werd. Heel vaak heb ik portretten van vogels geschoten waar de poten gewoon in de DoF zaten, maar gewoon verre van scherp zijn. Alsof hij alleen scherp is op het punt waar je daadwerkelijk op focust. Ik heb het nooit begrepen en kan die onscherpte niet verklaren. Maar bij de canon valt me dus op dat hij over het gehele beeld scherp is.
Ik heb de sigma nooit kunnen afstoppen, maar met een kleine test van de sigma van guttegut zag ik al wel redelijk wat verbetering. Misschien is hij dan net zo scherp of scherper(?) dan de canon.
Hoe dan ook, de canon geeft me een stuk betere, heldere foto's en ik hoop zo snel mogelijk eens een goede vergelijking te doen met de sigma. Ik merk duidelijk verbetering met de canon en ik zou dat graag laten zien.
Is er nog iemand met een werkende (gechipte) sigma 400 5.6 hier?
Als ik mij niet vergis heeft guapper en/of JerW er ook één.
[/wilde speculatie]
Dat zou inderdaad heel goed kunnen en dan heeft het waarschijnlijk te maken met dat losse element (?) maar ik heb voordat het kapot ging nooit horen los zitten. Zag ook niks raars in de lens.MBV schreef op zondag 29 juli 2012 @ 17:26:
Je zou er last van kunnen hebben dat het focus vlak van de lens niet vlak is. De camera zet het midden dan goed met de auto-focus, maar daar boven en onder is het niet meer scherp. Een beetje het tilt-shift effect dus.
\[/wilde speculatie]
Ik heb toen verschillende wandelingen gemaakt, waarvan er één over de kam tussen de Tarn en de la Jonte, maar ook één aan de overkant van de la Jonte. Die laatste was voor de vogel-fotografie het beste (vanaf die kant vonden we ook een nest).LaurentS schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 14:46:
@E-hoog: Bedankt. Idd de nesten zijn erg moeilijk te fotograferen. Ik heb er verschillende ontdekt (4 denk ik) maar verder dan ernaar kijken door een kijker geraakte ik niet. Ze zaten veel te ver voor een foto. Zo heb ik door de kijker ook het nest van een monniksgier kunnen zien (deze nesten in een boom). Ik heb dan nog even overwogen om ernaar toe te wandelen maar het was ver weg van een aangelegd pad en moeilijk de juiste boom terug te vinden als je eenmaal in het bos zit. Als je nog eens zou teruggaan, je moet niet proberen ze te fotograferen in de vallei van de Tarn. Ze nesten en broeden voornamelijk in de vallei van de Jonte (er juist naast eigenlijk). Regelmatig vliegen ze idd de kam over naar de Tarn, maar als je aan de kant van de Jonte zit, bovenop de rotsen, heb je een veel betere kans om er een mooie foto van te nemen. En dat kan best wel met een 400D met 18-200mm denk ik hoorDeze die ik nu postte zullen wat lastig zijn denk ik vanwege de snelheid van de vogel van zo dichtbij en achtergrond waar de camera graag naar wilt focussen, maar met bvb de lucht als achtergrond (zo heb ik er ook meer dan genoeg) zou mogelijk moeten zijn. Dat heb ik vorig jaar in Spanje ook gedaan met mijn 450D en toenmalige 55-250IS. Uiteraard minder scherp en mooi als nu, maar toch zeker herkenbaar.
Met de 400D+18-200 was het ook wel degelijk mogelijk foto's te maken, maar als je dan die van jou ziet denk je: tja...

Over jouw laatste foto: erg mooi. Mooie kleur in de snavel. Het enige is dat het blauwe onderin net wat afleidt.
Marcel: mooi dat je die vogel zo hebt weten vast te leggen. In de eerste foto zou ik het misschien zonder die groene rand bovenin doen. De foto in vlucht is ook mooi. De CA op de rand van de vleugels is wel jammer, maar dat is wel erg hard zeuren
Jou foto is zeker niet slecht, met zo'n beperkte apparatuurE-Hoog schreef op zondag 29 juli 2012 @ 17:52:
Zo wat gaan jullie hier snel zeg
Ik heb toen verschillende wandelingen gemaakt, waarvan er één over de kam tussen de Tarn en de la Jonte, maar ook één aan de overkant van de la Jonte. Die laatste was voor de vogel-fotografie het beste (vanaf die kant vonden we ook een nest).
Met de 400D+18-200 was het ook wel degelijk mogelijk foto's te maken, maar als je dan die van jou ziet denk je: tja.... Wat ik vooral miste was een USM/HSM motor. Het focussen ging gewoon erg traag. Inmiddels gaat het met m'n 7D wel beter, maar ik mis nog steeds een goede telelens. Met de 7D kun je natuurlijk ook net iets verder croppen. Onderstaande is een foto waar ik wel tevreden over was (met 400D en 18-200 op 200). Ik ben er wel in LR hard met de luminance overheen gegaan, maar opzich vind ik het geen slecht resultaat.
[afbeelding]
Over jouw laatste foto: erg mooi. Mooie kleur in de snavel. Het enige is dat het blauwe onderin net wat afleidt.
Marcel: mooi dat je die vogel zo hebt weten vast te leggen. In de eerste foto zou ik het misschien zonder die groene rand bovenin doen. De foto in vlucht is ook mooi. De CA op de rand van de vleugels is wel jammer, maar dat is wel erg hard zeuren. De scherpte ligt ook op de goede plek.
Over mijn foto, ik vond het juist mooi zo eigenlijk... Tja smaken verschillen he. Ik ga het zo laten, want anders heb je de S in zijn nek niet meer en dat vind ik één van de sterke punten aan de foto.
Uiteraard, als ik die lens had gekocht ipv een 7D dan zou ik nu waarschijnlijk wat beter uit de voeten kunnen als ik vogels wil fotograferen. Maar dat doe ik eigenlijk bijna nooit (niet echt het topic om dat op te biechten, maargoedLaurentS schreef op zondag 29 juli 2012 @ 18:47:
[...]
Jou foto is zeker niet slecht, met zo'n beperkte apparatuurHet ligt niet zozeer aan de body, maar eerder aan de lens. Ik heb een 450D gebruikt voor deze foto's, dat is niet zo veel beter als een 400D
Als je het geld van die 7D in een 400mm f/5.6L oid had geïnvesteerd...
Ik zou aan de foto nog wat verzadiging toevoegen, iets meer contrast en iets gelere witbalans.
Over mijn foto, ik vond het juist mooi zo eigenlijk... Tja smaken verschillen he. Ik ga het zo laten, want anders heb je de S in zijn nek niet meer en dat vind ik één van de sterke punten aan de foto.
De S in de nek van jouw foto is zeker heel mooi. Ik zou het blauwe gedeelte er dan ook zeker niet afcroppen, maar het viel gewoon op
1

Flamingos eating by LaurentSt, on Flickr
2

Flamingos by LaurentSt, on Flickr
3

Flamingo eating by LaurentSt, on Flickr
4

Flamingo by LaurentSt, on Flickr
5

Flamingos by LaurentSt, on Flickr
Mooie foto's though
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik vrees dat ik niet volgVentieldopje schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 21:30:
@LaurentS ... ICT gaming grapje ... die laatste flamingo maakt zo te zien geen gebruik van Tesselation in DX 11 / OpenGL 4 haha
Mooie foto's though
Bij je volgende serie misschien handig om te nummeren. Ik vind de 4e opzich de mooiste, maar de bokeh is niet zo mooi. (zelfde geld voor 1 en 3)
Lijkt me wel super gaaf om daar te fotograferen. Ik zag dat je in de extremadura in spanje ook heel goed kan fotograferen!
Even iets anders, naar aanleiding van het ardennen-meeting topic.
Opzich lijkt me zo'n meeting altijd wel leuk, zeker nu je daar natuur kan fotograferen. Maar vaak is het meer geartalk dan fotograferen. Ook leuk, maar als ik in de ardennen ben ga ik liever de natuur in om zo veel mogelijk te fotograferen.
Toen dacht ik opeens aan bepaalde vogel fotografie reizen. Ik weet dat birdingbreaks.com dat soort reizen organiseert, maar dat is nogal prijzig. (hoewel een weekend terschelling niet eens zo duur was volgens mij)
Het leek mij wel leuk om met een paar van de tweakers een keer zo'n weekend te doen, ipv een 'geartalk-tweakers-meeting'.
Misschien indd via zo'n organisatie, of gewoon op eigen onderzoek een natuurgebied verkennen. Een dagje in de hut van Han Bouwmeester of iets dergelijkst lijkt me ook leuk.
Zo maar een gedachte van mij om het vogel fotografie eens wat serieuzer op te pakken en er echt op uit te gaan met wat tweakers.
Hoe denken jullie hier over?
Deze zijn genomen in de Camargue, Zuid-Frankrijk. Is inderdaad heel aangenaam om daar te fotograferen, heel wat minder wachten en meer fotograferen dan in België. Ivm de bokeh, ja ik weet het, maar jammer genoeg zaten ze wat te dicht op de achtergrond op die foto's.Scirocco schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 21:57:
@Laurent: Leuke platen van die flamingo's, grappige vogels zijn het
Bij je volgende serie misschien handig om te nummeren. Ik vind de 4e opzich de mooiste, maar de bokeh is niet zo mooi. (zelfde geld voor 1 en 3)
Lijkt me wel super gaaf om daar te fotograferen. Ik zag dat je in de extremadura in spanje ook heel goed kan fotograferen!
Even iets anders, naar aanleiding van het ardennen-meeting topic.
Opzich lijkt me zo'n meeting altijd wel leuk, zeker nu je daar natuur kan fotograferen. Maar vaak is het meer geartalk dan fotograferen. Ook leuk, maar als ik in de ardennen ben ga ik liever de natuur in om zo veel mogelijk te fotograferen.
Toen dacht ik opeens aan bepaalde vogel fotografie reizen. Ik weet dat birdingbreaks.com dat soort reizen organiseert, maar dat is nogal prijzig. (hoewel een weekend terschelling niet eens zo duur was volgens mij)
Het leek mij wel leuk om met een paar van de tweakers een keer zo'n weekend te doen, ipv een 'geartalk-tweakers-meeting'.
Misschien indd via zo'n organisatie, of gewoon op eigen onderzoek een natuurgebied verkennen. Een dagje in de hut van Han Bouwmeester of iets dergelijkst lijkt me ook leuk.
Zo maar een gedachte van mij om het vogel fotografie eens wat serieuzer op te pakken en er echt op uit te gaan met wat tweakers.
Hoe denken jullie hier over?
Ik ben wel geïnteresseerd
Ik woon zelf in België, zoals de meeste van jullie wel weten denk ik, maar ken ik eigenlijk niet veel van de Ardennen. Ik weet wel dat er in de steengroeve in Haccourt momenteel een Vale Gier leeft, maar ik ben er nog niet naartoe kunnen gaan. Ik heb wel een vrij druk leven, dus ik kan niets beloven, maar ik zou dat wel leuk vinden om eens te doen. Ondermeer deze reis: http://www.hanbouwmeester...den-en-meer...zweden.html sprak mij erg aan. Is wel redelijk duur, 250 euro per dag (alles inclusief). Je krijgt dan wel fantastische fotokansen lijkt mij. Voor een zelf georganiseerd weekendje ben ik ook best wel te vinden. In september ben ik normaal redelijk veel vrij.
Hij bedoelt die hoekige nek van de flamingo. Tesselation maakt alles extra rond zeg maar als je iets rendertLaurentS schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 21:33:
Ik vrees dat ik niet volgWat bedoel je? En bedankt
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Mooie kleur blauw bij 2!
@Scirocco/Laurent: Ik ben hier zeker in geïntresseerd
Volgens mij zijn er prima mogelijkheden voor iets leuks
en ow ja, uiteraard hebben we ook nog foto's. een puttertje van een poosje geleden. Laurent had de ruis in de vogel al gezien

Putter / Carduelis carduelis / Goldfinch by Marcel Tuit, on Flickr
[ Voor 22% gewijzigd door Polariteit op 01-08-2012 07:08 ]
Ik een vogelfotografiedag/weekendje heb ik ook wel interesse. Volgens mij kan ik een hele hoop leren van jullie
Hier nog een lepelaar van een poosje terug.

Lepelaar by P Pepping, on Flickr
En met de volgende heb ik behoorlijk wat moeite gehad. Doel was om een oudervogel te fotograferen die in vlucht het huisje in duikt. Vogelhuisje stond op de noordkant, dus in de schaduw. Lens had ik opgesteld op een punt voor het huisje (oppassen dat ie niet per ongeluk op de stenen muur achteraan focuste) in de hoop de kans op hunten, en dus m'n shot te missen, te verkleinen. Ik heb spotmeting en middelste focuspunt gebruikt. Met flits en zonder flits geprobeerd (kreeg niet het idee dat dit erg veel verschil gaf, wel wat). Hoe kan ik in zo'n situatie het best te werk gaan? (ik bedenk nu dat ik mssn de belichting op +2/3EV had kunnen zetten, had dat gescheelt?) Deze foto is aardig gecropped btw en met name exposure, noise reduction en sharpening toegepast.

Pimpelmees by P Pepping, on Flickr
@Doupel: altijd mooi zon lepelaar
Helgoland lijkt mij ook super! Heb er veel goede verhalen over gelezen en je kan daar inderdaad ook goed op eigen gelegenheid fotograferen. Het is niet super groot en de vogels zijn goed te vinden.
Het liefst zou ik in augustus nog gaan, gezien ik dan nog vakantie heb. Daarna krijg ik het drukker.
Ik ga vandaag eens bekijken hoe duur zo'n weekendje ongeveer is en wanneer je t best kan gaan.
Wanneer zouden jullie t best kunnen?
Nog meer geintresseerden?
[ Voor 23% gewijzigd door Scirocco op 01-08-2012 10:05 ]
Maar laat dat je vooral niet tegenhouden
[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 01-08-2012 12:55 ]
Ik sta er ook zeker voor open om later te gaan, maar als er een paar gegadigden zijn voor het weekend van 11 en 12 augustus ga ik graag alvast
Wat links:
Natuurfotografen.org Helgoland
Birdpix forum - Helgoland
Hoe willen jullie dit precies aan gaan pakken?
Ik wil best een dezer dagen een prive-draadje opstarten om wat te plannen voor na deze periode, oktober november ofzo.
Scirocco, denk dat ons andere plan wel door kan gaan dan voor de 11de.
Van te voren de overtocht en een hotel/camping boeken en bij aankomst fotograferen. Het mooie van helgoland is dat je zowieso veel vogels kunt fotograferen. Ipv dat je uren in een natuurgebied loopt en misschien 1 huismus ziet.. Je hoeft niet te zoeken en kan alles opzoeken op internet. Daarnaast js het zo klein dat je binnen 2 dagen het hele eiland wel gezien hebt en dus alle vogels en zeehonden.xROELOFx schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:29:
Oei, dat is wel erg gaaf! Ik was zelf van plan misschien naar Polen of Engeland te gaan, maar Helgoland klinkt ook erg aantrekkelijk. Heb hier trouwens van andere (natuur)fotografen al heel veel positieve dingen over gehoord. En zelf zoiets organiseren geeft natuurlijk een hoop meer vrijheid om te doen en zo lang te blijven als dat je zelf wilt.
Hoe willen jullie dit precies aan gaan pakken?
11-12 toch te kort af blijkbaar
Pm draadje lijkt me een goed plan, topic kan ook. Ik verwacht niet dat we met meer dan 5 man zullen zijn, dus misschien wel leuk om t openbaar te houden. Kweekt misschien ook wat intresse voor een volgende keer.
@ruben: klopt, k pm je zo nog ff
[ Voor 62% gewijzigd door Scirocco op 02-08-2012 12:21 ]
Wil graag wat meer oefenen met vogelfotografie, en het lijkt me leuk dat met mensen te doen die er al wat meer ervaring mee hebben
[ Voor 4% gewijzigd door Scirocco op 02-08-2012 12:25 ]
En een lekkere nederlandse vraag, maar heeft iemand een schatting wat de kosten ongeveer zijn? Moet even kijken of ik het kan rijmen met m'n collegegeld
Al zou het uiteraard met de auto een stuk eenvoudiger zijn (wordt toch eens tijd dat ik ga lessen!). Met een groep zoiets ondernemen is natuurlijk een stuk leuker. Het kan nooit geen kwaad ervaringen en kennis uit te wisselen, of een leuk gesprek te hebben
Als het oké is ga ik graag mee! Deze maand, september of later maakt voor mij niet zoveel uit. Heb nog geen vakantie geplanned en nog zat vrije dagen over.
Inderdaad, dat is wel makkelijk. Waar je ook loopt, je komt waarschijnlijk altijd wel binnen een paar minuten iets boeiends tegen.Scirocco schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 12:16:
[...]
Het mooie van helgoland is dat je zowieso veel vogels kunt fotograferen. Ipv dat je uren in een natuurgebied loopt en misschien 1 huismus ziet.. Je hoeft niet te zoeken en kan alles opzoeken op internet. Daarnaast js het zo klein dat je binnen 2 dagen het hele eiland wel gezien hebt en dus alle vogels en zeehonden.
Wat ik gisteren zag over met de trein gaan, varieert dit van zo'n 40 tot 60 euro voor een enkeltje. Dat viel mij reuze mee. Reistijden zijn wel aan de lange kant, zo'n 7 uur tot 8 uur (van Alkmaar tot Cuxhaven). Waarschijnlijk komt hier dan ook nog een extra overnachting bij omdat je met sommige treinen te laat aan komt in een van de havenplaatsen.douPel schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 13:00:
11-12 zou voor mij ook niet werken. Eind augustus/september zou voor mij beter uitkomen, later zou kunnen.
En een lekkere nederlandse vraag, maar heeft iemand een schatting wat de kosten ongeveer zijn? Moet even kijken of ik het kan rijmen met m'n collegegeld
Wat ik op het Birdpix forum lees is dat een bootticket zo'n 45 euro kost. Dus laat maar zeggen zo'n 170 euro voor de heenreis. Met de auto zal dit waarschijnlijk wel goedkoper zijn, alleen daar moet je natuurlijk benzinegeld/parkeerkosten(?) niet vergeten.
Verder lees ik dat je voor 25 euro per persoon per nacht een uitstekend appartement kunt hebben. Hier zal wel enige mazzel bij komen kijken, dus dit zal in de praktijk waarschijnlijk ook iets hoger liggen. Misschien 35 euro pppn? Laat maar zeggen dat dat zo'n 75 tot 120 euro gaat kosten (ook afhankelijk van hoelang je blijft).
Als ik dan een ruwe inschatting maak, dan zou je voor zo'n 250 - 300 euro 3 dagen daaro kunnen verblijven:
Vrijdag
- heenreis, boot overtocht.
- aankomst hotel (vroege ochtend/late middag?)
- overnachten
Zaterdag
- complete dag + overnachting
Zondag
- complete dag + overnachting
Maandag
- vertrekken (meestal wordt je geacht voor 11-12 uur bij een hotel uit te checken, of je moet een extra dag/nacht boeken. dat zal per hotel wel verschillen, maar wel iets om rekening mee te houden)
- boot overtocht terug
[ Voor 41% gewijzigd door roeldev op 02-08-2012 14:37 . Reden: reactie op douPel ]
Met auto zou het wel stuk goedkoper (en sneller) kunnen, qua benzine ben je ongeveer €80-100 (heen en terug) kwijt en dat kan je delen, maar dan moet er wel een auto (of auto's) beschikbaar zijn
[ Voor 32% gewijzigd door Hahn op 02-08-2012 15:28 ]
Er kunnen dan nog 2 personen meerijden als ze bij mij in de buurt wonen / aan de route wonen. Die hebben dan uiteraard ook geen kosten.
Ik zag trouwens ook zeehonden voorbijkomen, maar volgens mij moest je daarvoor naar Dune. Mocht dat ook in de planning komen, dan brengt dat wel extra kosten met zich mee voor het bootje. Geen idee overigens hoeveel dat is.
Gister maar weer eens naar de plaatselijke 'boerderij' gegaan. Gewoon een veldje met wat geiten, paarden, kippen en eenden.
De 400L is echt heerlijk in elk opzicht, samen met de 7D de ultieme combi.
Foto's staan in in volledig formaat op flickr, bewerkt en een beetje verscherpt voor de puristen
Muskuseend... "wat ben je lelijk...van dichtbijjjjjj.." Hoewel z'n 'haar' wel cool zit hier haha

Juveniele Kauw - had scherper gekund, maar goed bruikbaar.

Haan

Hierbij 2 foto's van een putter van mij. Zat jammer genoeg redelijk ver waardoor ik redelijk wat heb moeten croppen, dit zijn 45% crops (dus 45% van de originele foto schiet over).

European Goldfinch by LaurentSt, on Flickr

European Goldfinch by LaurentSt, on Flickr
Mooie scherpe plaat van de putter
EDIT: account instellingen aangepast, iedereen kan nu de original zien
[ Voor 13% gewijzigd door Scirocco op 03-08-2012 21:50 ]
Ja, er zaten wat on scherpe takken in beeld, blijkbaar toch niet goed genoeg gedaanScirocco schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 21:43:
Huh, gewoon volledig formaat geupload, kun je niet groter bekijken? Ik namelijk wel![]()
Mooie scherpe plaat van de putterHeb je iets weg geshopt? Ik zie aan het uiteinde van de takken iets raars en een stervormige rand iets onder de uiteindes.
EDIT: account instellingen aangepast, iedereen kan nu de original zien
Nee, ik kan niet groter zien als 2048px. Wss omdat je een gratis versie hebt?
Try again, moet nu werken. Pro accountLaurentS schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 21:53:
[...]
Ja, er zaten wat on scherpe takken in beeld, blijkbaar toch niet goed genoeg gedaan
Ik zie bij beide foto's idd duidelijk dat er met een brush tool dingen zijn weg gewerkt. Onder andere rechts van de vogel en linksonder vlak bij het einde van de twee takken.LaurentS schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 21:53:
[...]
Ja, er zaten wat on scherpe takken in beeld, blijkbaar toch niet goed genoeg gedaan
Voor de rest erg mooi beest, heb er zelf twee weken geleden één voor 't eerst gezien. Die had alleen geen rode kop, misschien nog een jonkie? Foto's daarvan zijn echter zwaar belabberd
Zowiezo moet ik m'n collectie weer eens doorlopen en wat foto's posten. Altijd alleen maar kijken voelt ook een beetje gluurderig...
Deze 2 zijn echt gaafScirocco schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 18:34:
Muskuseend... "wat ben je lelijk...van dichtbijjjjjj.." Hoewel z'n 'haar' wel cool zit hier haha
[afbeelding]
Haan
[afbeelding]
Ook leuk dat je een Pro account hebt : Optimaal genieten zo van al die mooie foto's van jou
Bij mij zijn ze altijd zo ver weg of vliegen ze weg als ik dichtbij kom
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ja, daar was ik al bang voor. Voor mij gaat t m niet worden dan, moet toch voorrang aan m'n collegegeld gevenxROELOFx schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 13:54:
Als ik dan een ruwe inschatting maak, dan zou je voor zo'n 250 - 300 euro 3 dagen daaro kunnen verblijven:

@scirrocco: Net even je foto's nog eens bekeken in original formaat. Ze zijn lekker scherp, maar ik vind ze te geel. Ik pas het ook soms toe, iets geler maken dan in het echt, maar hier vind ik het er een beetje over
[ Voor 13% gewijzigd door LaurentS op 04-08-2012 14:32 ]
Maar je moet er ook rekening mee houden dat deze foto's al redelijk laat zijn gemaakt waar het licht dus al veel geler/oranje was dan midden op de dag.
Ik zie het, om iets voor 6. Tja, het valt mij op dat ik ze wel erg geel vind. Als ik terugkijk naar je vorige foto's, vind ik die ook ietsje te geel, maar minder opvallend als hier.Scirocco schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 14:36:
Valt dat gele bij meer mensen op? Ik zie het zelf niet en heb nog met de witbalans zitten spelen om het recht te trekken. Ligt waarschijnlijk aan mn beeldscherm dan..
Maar je moet er ook rekening mee houden dat deze foto's al redelijk laat zijn gemaakt waar het licht dus al veel geler/oranje was dan midden op de dag.
Als dat niet echt de bedoeling was, denk ik dat het idd aan je scherm ligt. Bewerk je je foto's op het scherm van je laptop of heb je een extern scherm? Mijn laptop is ook te blauw waardoor ik daar foto's ook te geel maak, maar als ik het dan bekijk op mijn gecalibreerd IPS scherm (waar ik nu ook op kijk) vind ik ze dikwijls te gelig. Is door de LED verlichting denk ik.
Vooral de haan vind ik wel redelijk aan de gele kant ja, bij de andere twee zie ik het omdat ik er nu op let, maar dat viel me dus eigenlijk niet opScirocco schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 14:36:
Valt dat gele bij meer mensen op? Ik zie het zelf niet en heb nog met de witbalans zitten spelen om het recht te trekken. Ligt waarschijnlijk aan mn beeldscherm dan..
Het wordt erg gewaardeerd als je feedback geeft op je voorgangers, dat houdt het waardevol voor iedereen