Sinds een uurtje of 6 ben ik dus ook in het bezit van een Jewel Brilliant 2785+ notebook. Eerste indruk: hij zit stevig in elkaar, flinke 120 Watt voeding erbij. Prima (maar niet zo mobiel natuurlijk).
Hij is stil - stiller dan mijn oude 1GHz laptop die af en toe klinkt als een fohn en dan weer heel stil is. De jewel ventilator loopt zo'n beetje continue op een laag pitje door en zet er af en toe een tandje bij. Wel wordt hij wat warm precies linksonder waar je je hand laat rusten.
Het geluid is inderdaad zoals eerder gezegd niet echt indrukwekkend, iets minder dan mijn oude laptop, maar die overstuurt het geluid makkelijk en dat doet de Jewel niet. Ook via een koptelefoon is het redelijk, niet echt hifi maar meer mag je niet verwachten denk ik. mp3 speler kreeg ik meteen aan de gang, gewoon wat spul in c:\mp3 gooien, notebook hibernaten, knopje aan onderkant goed en speler aanzetten aan de voorkant. Leuk gadget! Ik wel het idee alsof de halve laptop wordt opgestart inclusief ventilator, harde schijf en CD-rom dus ik vraag me af hoe lang je accu meegaat op deze mp3 stand..
Het scherm ziet er haarscherp uit. Toen ik het zag vroeg ik me meteen af waarom het zo scherp was, ik ben 1024/768 gewend en dacht dit ook te krijgen (volgens de Jewel website en in de winkel) maar het is een 1400 x 1050 geworden! Wel een beetje dunne lettertjes en lijntjes. Heb ik dit wel nodig eigenlijk?... Maar helaas heb ik een paar groene pixels precies aan de bovenrand die altijd aan blijven

. Nu heb je tegenwoordig 30 dagen pixelgarantie dus ik denk dat hij toch nog een terug gaat binnen die periode

.
Ik heb de interne wifi optie genomen en dat kreeg ik niet direkt aan de praat (Win XP pro met of zonder sp1a). De WLAN monitor zegt steeds "no card found". Dat klopt want de driver die bijgeleverd is op de Utility Disk wil niet installeren. Als je de driver wilt installeren (device manager->update->specific location->..." dan pikt windows het gewoon niet: "The hardware was not installed because the wizard cannot find the necessary software".
Nu hoorde ik in de winkel dat Jewel aan het overgaan is van 11 mbit naar 55 mbit wireless en dat ik een .11g 55 MBit kaartje zou krijgen. De drivers op de utility CD zijn echter al heel oud, de setup denkt dat er bij mij een GL2422MP inzit. Maar hoe kom ik te weten wat er in zit? Hummm ... inderdaad ik ga het klepje maar eens openschroeven..
--schroefschroef--
Er zit een WL352BW adapter in!! Even googelen en dan kom je op
http://www.uniwill.com/UserDownload/N243S/N243S2.htm en daar staat de download bij. Met slechts een enkele w-lan.exe setup worden nu drivers en utilities geinstalleerd. "Device is working properly". M'n netwerk ziet hij echter niet

. Bij de properties van het device staat gewoon "Wireless LAN 802.11b Network Adapter" dus gewoon 11 Mbit/s. Niks .11g dus. (Dat wordt weer mopperen in de shop survey) .. Er staat ook: "manufacturer: Broadcom". Rebooten helpt ook al niet.
Dan mijn oude el-cheapo Sweex WiFi kaartje maar eens geinstalleerd. Dat werkt prima, 82% signal strength enzo. Na wat prutsen met instelling op mijn router (SSID/WEP/MAC adres etc.. wel goedzetten natuurlijk

) kom ik er achter dat je de wifi op de notebook aan moet zetten met een klein knopje, die rechter van de vier bovenaan.. het LEDje doet het niet goed, dus je ziet nauwelijks of hij aan of uit staat. Vraag me af of dat de bedoeling is. Hebben anderen dat ook?
Nog een klein puntje van ergenis, de "Fn" toets hebben ze links van de "Ctrl" toets gezet. Bij mijn oude laptop, en ook op de meeste toetsenborden is dat volgens mij andersom. Ik zit steeds verkeerd met mijn vinger. Ook met gamen is dat niet handig. Waarom doen ze dat nu weer?
Maar goed, leuke laptop, hij mag blijven! En nu die mobile 9600 eens gaan uitproberen .. want daar hadden we hem natuurlijk ook een beetje voor gekocht
EDIT (12 uur later) - vanmorgen twee echt dode subpixels. Notebook ligt weer in de winkel en gaat maandag terug naar Jewel. Kan wel weer even duren...
[
Voor 4% gewijzigd door
RwinG op 20-03-2004 13:40
]