Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Of je probeerd zelf het kabeltje goed vast te zettenheuveltje schreef op 08 oktober 2004 @ 13:18:
[...]
Ow das fijn
mijn (1 model ouder met ati M9) laptop doet dit nu dus ook, alleen is die ondertussen net 3 maanden uit de garantie
mmmm maar eens over denken deze te verkopen, alleen is dat natuurlijk weer lullig voor degene die hem koopt...........
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Verwijderd
Ik heb een klein probje met mijn 2785+. Mijn tijd staat in Windows EN in de bios constant verkeerd. Ik moet deze iedere dag goedzetten.
Nu ken ik dit probleem, de bios batterij zou leeg zijn waardoor hij zijn tijd niet kan onthouden, maar, hoe kan ik dit het beste oplossen het is tenslotte wel een notebook.
- Moet ik hem hiervoor terug brengen naar de winkel ?
- Kan ik mijn notebook zelf openschroeven en de batterij vervangen(iemand ervaring mee)? Vervalt mijn garantie dan niet want dat wil ik dus nie....
Nou jah, ik ben er niet zo geheel blij mee, ik heb wat probleempjes ermee gehad..
Je hebt 3 maanden garantie op de accu,
nou heel leuk en aardig allemaal, maar na die drie maanden hield mijn accu er mee op!
Met wat geluk kan ik er een half uurtje op werken. Meestal minder.
Ook had ik problemen met mijn scherm, backlight viel uit, en ik had een rare streep over me scherm. Het leek er op dat een contactje ni goed zat, want als ik een beetje met het scherm bewoog werd het beeld weer normaal. Het werd alleen erger dus bracht ik hem terug voor garantie, waarna de elende begon.
Jewel weigerde garantie te geven. Ze beweerden dat ik het scherm gesloopt had door deze met een ballpoint te bewerken. (Er zouden allemaal putjes in zitten) Dit had ik natuurlijk nooit gedaan. Ook beweerden ze dat er verschillende scheuren in de behuizing zaten, terwijl die er tijdens de tijd van inleveren er zeker niet in zaten.
Dit was een redelijk duur grapje, maar bij wijze van overeenkomst wilden ze, aangezien de garantieperiode nog niet verstreken was, 50% korting geven op het scherm. Deze kostte me hierdoor niet 500 maar ongeveer 250 euro!!! En dat terwijl de kwaliteit van het scherm niet super is.
Er zit een wittige waas over en het scherm is niet echt super met de kleuren weergeven. Ook zat er meteen een dooie pixel in! (Het vorige scherm had er na verloop van tijd ook een aantal).
Ik ben nooit gek met mijn laptop omgegaan, dus het is me nog een raadsel waarom mijn scherm en behuizing zo zwaar beschadigd waren. Ik heb helaas moeten toegeven aan Jewel omdat ik mijn laptop heel hard nodig had, en het me niet kon veroorloven deze langer kwijt te zijn
Verwijderd
Heeft mischien iemand meer informatie of anders tips hoe je de laptop uitelkaar kan halen. want heb wel al heel veel schroefjes los gehaald maar het bleef 1 massief blok laptop
Veel thx yod
Het volgende bericht heb ik gepost op een ander forum:
Hallo,
Ik zit met het volgene probleem:
Ik heb ergens in de zomer van 2003 een Alpha laptop gekocht (type 2780). Daarbij hebben we nog 2 jaar extraa garantie gekocht. In totaal zit er dus 3 jaar garantie op. Deze laptop had ik nodig voor school, omdat daar een draadloos netwerk ligt en er geen pc's staan. Je moet dus een laptop hebben.
Vanaf het moment dat ik dat ding dus kocht rammelde er al iets in. Ik had hier achteraf gelijk mee terug moeten gaan, weet ik wel, maar dat ging gewoon niet. Anders zou ik een te grote achterstand oplopen op school.
De laptop is dus meer dan een jaar nog gewoon blijven werken. Het enige wat ik merkte was dat de scharnieren om het scherm omhoog te klappen steeds moeilijker gingen bewegen. Ook begonnen er scheurtjes te ontstaan in de klep. Ook hier kon ik dus niet mee terug, omdat ik midden in het schooljaar zat en ik dus weer met die achterstand te kampen zou krijgen als ik hem weg zou brengen ter reparatie.
Twee maanden terug kreeg ik opeens allerlei verticale strepen op mijn scherm. Allemaal dode pixels dus. Deze gingen weer weg als ik een beetje met het scherm bewoog. Ook waren de scheurtjes ondertussen echte barsten geworden.. Maar ik kon dus nog steeds niet terug met de laptop.
Toen moest ik dus vanaf 14 februari op stage en hoefde ik voorlopig dus niet naar school. Ondertussen was het al zo erg geworden dat ik mijn laptop amper nog open durfde te maken, in de angst dat mijn scherm af zou breken.
Om een beetje uit te leggen hoe erg hij eraan toe was: aan de achterkant van mijn scherm (de klep dus) zaten links en rechts barsten die bijelkaar opgeteld ongeveer net zo lang waren als de helft van mijn beeldscherm. Ook zaten er al flinke barsten in de rand rondom het scherm.
Ik heb mijn laptop toen donderdag 10 februari naar Computerland gebracht.
Daar aangekomen vertelde ik de verkoper, met mijn laptop nog IN de tas, welke problemen ik had met mijn laptop. Deze verkoper wist toen meteen dat het om het type 2780 ging.
Volgens mij mag ik hier dus uit concluderen dat ze veel meer van deze laptops binnen krijgen ter reparatie, met hetzelfde probleem.
Na een aantal handtekeningen gezet te hebben werd me toegezegd dat ik over maximaal twee weken meer zou weten.
Omdat ik dus nog niets gehoord had besloot ik vandaag om op te bellen naar coputerland. Tot mjin verbazing vertelde de verkoper mij dat hij een email had ontvangen waarin Jewel liet weten dat de laptop gevallen was en de reparatie daarom dus niet vergoed zou worden.
Ik kan jullie voor 100% verzekeren dat deze laptop echt NOOIT gevallen is! Oke, de laptop zag er niet meer nieuw uit, maar dat ding gaat elke dag 150km met me mee met de trein naar school. En daar is een laptop toch voor gemaakt?
Nadat ik aan telefoon had laten merken dat ik het er absoluut niet mee eens was kreeg ik van de verkoper het telefoonnummer van Jewel. Van hun heb ik dus een email adres gekregen van een medewerker van de Technische Dienst van Jewel. Deze persoon heb ik dus een mail gestuurd met daarin de vraag waar hij uit opmaakt dat deze laptop gevallen is.
Nu heb ik daar nog geen reactie van terug, maar ik weet gewoon bijna zeker dat ze weer met een of andere smoes aan komen zetten.
Dit komt omdat ik al eerder slechte ervaringen heb opgedaan me de laptop van mijn vriendin (IJsmeis), die dus hetzelfde type laptop heeft.
Ook zij had een half jaar terug ongeveer het probleem met die verticale strepen over het scherm. Haar werd toen ook verteld dat de laptop niet onder garantie viel. Waarom niet? Ze had in het scherm zitten prikken met een spits voorwerp volgens Jewel. Dat is toch belachelijk?? Welke mongool gaat er nou met een naald in zijn scherm zitten prikken? Wij niet in elk geval..
Maar goed, deze reparatie moest dus betaald worden en kostte 150 euro.
De scharnieren van haar laptop beginnen ondertussen dezelfde mankementen te vertonen en ook beginnen er scheurtjes in de klep te ontstaan. Ik ben dus zeker weten niet de enige met dit probleem.
Ik ben dus niet van plan om dit op me te laten zitten. Mijn vraag is dus of er meer mensen op dit forum zitten met ervaringen met Jewel en het type laptop dat ik bezit, in het bijzonder met dezelfde problemen.
Ik weet het, het is een lang stuk tekst, maar ik hoop toch dat jullie de moeite nemen om dit verhaal door te lezen. Het is gewoon oneerlijk!
P.s. Het ergste is nog dat ik vanaf volgende week vrijdag elke vrijdag naar school moet om mijn Proeven van Bekwaamheid uit te voeren. En ik zit dus zonder laptop!
Voor de mensen die niet wat Proeven van Bekwaamheid zijn:
Ik zit iin het laatste jaar van mijn opleiding ICT Beheerder (MBO Niveau 4). Deze Proeven van Bekwaamheid is dus een soort eindexamen, zoals op de MAVO, alleen dan veel uitgebeider en ICT gerelateerd.
Ik zit dus met een probleem...
Dit verhaal is nu dus al een week of 4-5 geleden.
Ik heb verschillende email naar Jewel gestuurd, maar deze reageren gewoon botweg niet meer.
Ook heb ik met het hoofdkantoor van Computerland gebeld, waar ik aan telefoon ruzie heb gekregen met de medewerker die ik aan telefoon had.
Nadat mijn stagebegeleider na deze ruzie terug heeft gebeld naar Computerland en heeft uitgelegd dat de laptop door de technische dienst van mijn stagebedrijf is nagekeken en zij tot de conclusie gekomen zijn dat het geen valschade betreft, begon de medewerker een beetje mee te werken.
We kregen de naam van de directeur van Jewel. Hier moesten we dan een brief naartoe sturen en dan zou het verder in behandeling genomen worden.
Het versturen van die brief is dus ook al een aantal weken geleden gebeurd, maar daar heb ik nog steeds geen reactie op gehad.
Ik vraag me nu dus af of er hier nog meer mensen zijn met hetzelfde probleem als ik heb.
http://www.carpcatcher.nl/users/Anne/Jewel/pict0660.jpg
http://www.carpcatcher.nl/users/Anne/Jewel/pict0661.jpg
Deze foto's zijn dus gemaakt door Jewel. Ze zijn gemaakt om mij te bewijzen dat het valschade betreft.
Oké ik geef toe dat ie er gebruikt uitziet... Maar dat de hoeken van die laptop beschadigd zijn, komt gewoon omdat ik hem elke dag in een tas in de trein mee naar school nam, toen ik hem nog kon gebruiken. Gevallen is ie in elk geval nog nooit.
Wat vinden jullie, is dit bewijs dat de laptop gevallen is?
De laptop van mijn vriendin, die dus ook dezelfde schade begint te vertonen:
http://www.carpcatcher.nl/users/Anne/Jewel/annelaptop.jpg
Dit is dus ook de laptop waarvan beweerd werd dat er gaten in het beeldscherm geprikt zijn.
Ik heb deze foto ook naar Jewel gemaild en in die mail ook gevraagd om een verklaring waarom deze laptop ook begint te scheuren.
Helaas heb ik nooit antwoord gekregen op deze vraag.
[ Voor 3% gewijzigd door Timmetjuh op 25-03-2005 15:23 ]
Verwijderd
Gewoon niet op uw kap laten zitten zou ik zo zeggen. Als jij weet dat je die niet hebt laten vallen en dat is ook zo begin dan met een aangetekende klachtbrief naar Computerland, Jewel, ... en alle andere instanties die hiermee te maken hebben.
Verder ook contact opnemen met andere slachtoffers en hen vragen hetzelfde te doen. Niet per mail, dat is niet wettelijk. Echt een aangetekend schrijven. Spreek over de feiten, maar blijf beleefd.
Eingelijk moet je meteen je geld terugvragen. Stel duidelijk dat er nog velen zijn met dit probleem, jij die ook gecontacteerd hebt en jullie samenspannen.
Informeer bij alle mogelijke instanties die u zouden kunnen helpen. Vermeld deze ook in de klachtbrief.
Stel ook ff duidelijk dat je deze laptop nodig hebt voor school en het aankoopbedrag voor u als student niet niets is.
...Je hebt nog garantie toch? Waar maken ze dan probleem van, verzinnen dat ei viel is geen garantie bieden imho.
[edit]
wa typo's verbeterd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2005 21:18 ]
Het scherm sluit niet mooi aan, en aan de linkerkant lijkt het wel alsof je hebt zitten zagen. Slijtage door gebruik valt volgens mij nooit onder garantie.Timmetjuh schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 15:21:
Nog wat foto's van mijn laptop:
http://www.carpcatcher.nl/users/Anne/Jewel/pict0660.jpg
http://www.carpcatcher.nl/users/Anne/Jewel/pict0661.jpg
heel verhaal...
Verwijderd
Zijn da niet de gevolgen van die barsten waar ei van spreekt?Erkandude schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 21:19:
[...]
Het scherm sluit niet mooi aan, en aan de linkerkant lijkt het wel alsof je hebt zitten zagen. Slijtage door gebruik valt volgens mij nooit onder garantie.
Ik denk dat dat komt omdat de scharnieren na verloop van tijd zwaarder gingen. Verder ben ik blij dat ik een tijd terug niet deze laptop heb gekocht maar een acer2012wlci "afklopt"Erkandude schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 21:19:
[...]
Het scherm sluit niet mooi aan, en aan de linkerkant lijkt het wel alsof je hebt zitten zagen. Slijtage door gebruik valt volgens mij nooit onder garantie.
Asus Zenbook i7 256gb
Jij snapt het..GreenFury schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 22:18:
[...]
Ik denk dat dat komt omdat de scharnieren na verloop van tijd zwaarder gingen. Verder ben ik blij dat ik een tijd terug niet deze laptop heb gekocht maar een acer2012wlci "afklopt"
Inderdaad...Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 22:08:
[...]
Zijn da niet de gevolgen van die barsten waar ei van spreekt?
Nou ja.. Eigenlijk is het zo dat die scharnieren zo ontzettend zwaar lopen, dat heel die laptop krom trekt als ik hem open of dicht wil maken. Daardoor zijn dus ook weer die barsten ontstaan.
Die aangetekende brief is al 3-4 weken de deur uit. In die brief heb ik dus ook alle dingen vermeld die jij ook noemt. Daarbij heb ik nog de foto's van mijn laptop EN foto's van de laptop van míjn vriendin, om te laten zien dat ik niet de enige ben met het probleem.Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2005 @ 21:14:
Geen ervaring met deze laptop. En denk dat dat maar best is ook.
Gewoon niet op uw kap laten zitten zou ik zo zeggen. Als jij weet dat je die niet hebt laten vallen en dat is ook zo begin dan met een aangetekende klachtbrief naar Computerland, Jewel, ... en alle andere instanties die hiermee te maken hebben.
Verder ook contact opnemen met andere slachtoffers en hen vragen hetzelfde te doen. Niet per mail, dat is niet wettelijk. Echt een aangetekend schrijven. Spreek over de feiten, maar blijf beleefd.
Eingelijk moet je meteen je geld terugvragen. Stel duidelijk dat er nog velen zijn met dit probleem, jij die ook gecontacteerd hebt en jullie samenspannen.
Informeer bij alle mogelijke instanties die u zouden kunnen helpen. Vermeld deze ook in de klachtbrief.
Stel ook ff duidelijk dat je deze laptop nodig hebt voor school en het aankoopbedrag voor u als student niet niets is.
...Je hebt nog garantie toch? Waar maken ze dan probleem van, verzinnen dat ei viel is geen garantie bieden imho.
[edit]
wa typo's verbeterd
Die brief is naar de directeur van Computerland gestuurd, aangetekend en wel, maar daar heb ik tot nu toe nog niets van terug.
De brief naar Jewel sturen heb ik niets aan, want Jewel houdt zich er helemaal buiten.
Ik heb een aantal keer gemaild met een medewerker van de technische dienst van Jewel, daar kwam echt helemaal niets uit.
Op alle mails die ik stuurde, bijvoorbeeld met vragen, kreeg ik of geen reactie terug, of een reactie met maar de helft van mijn vragen beantwoord, of één of ander bot antwoord wat nergens op slaat..
Ik heb de uitgebreide versie van dit verhaal al een paar weken terug op fok gepost, in de hoop daar wat mensen met hetzelfde probleem te vinden..
In dit topic staan dus ook alle emails die ik naar Jewel verstuurd heb en die zij weer naar mij verstuurd hebben.
Voor als iemand de moeite wil nemen dat topic door te lezen:
http://forum.fok.nl/topic/672889
Het is eigenlijk gewoon onbeschoft wat ze doen. Het is ook geen klantenservice waar zij aan doen, maar gewoon klanten afbekken..
Verwijderd
OPTIJD BIJZIJN!
maar jah das achteraf gelul......
ps: Jewel en Computerland zijn van dezelfde eigenaar het is maar dat je het weet :-)
En in het begin was ik ook erg tevreden met die laptop! Er was helemaal niets mee aan de hand.
En dat barstje wat ondertussen een flinke scheur geworden is, was eerst ook maar heel onschuldig, dus stond ik daar niet echt bij stil.
Toen ik merkte dat het alleen maar erger en erger werd, had ik de laptop echt dringend nodig voor school.. Ik kon niet zonder. Dus eerder wegbrengen was eigenlijk geen optie..
Ik zal zometeen even in Nijmegen kijken of de Computerland geopend is en zo ja, mijn laptop daar meenemen.
Dan zal ik vanavond nog wel een paar duidelijke foto's maken van de schade die ik nu bedoel..
JEWEL NL

Als je dit topic terugleest dan kun je constateren dat dit voor mij net buiten de garantieperiode van een jaar valt...
Het scherm flikkert ook af en toe wel eens, dat verhelp je dan door het paneel een beetje heen en weer te bewegen..
Op zich ben ik best tevreden over de prestaties van dit ding, mooi SXGA scherm enzo, snel genoeg zelfs in 3D, maar de mechanische kwaliteit is om te huilen. Dat scheurtje zou wel eens steeds groter kunnen worden. En mijn laptop is het huis bijna niet uit geweest, hij heeft altijd op z'n kant in de boekenkast gestaan.
Ik ben nog niet terug geweest naar mijn leverancier. Zou dit alsnog onder fabrieksgarantie kunnen vallen omdat het gewoon geen deugdelijk produkt is? Wat wel balen is dat je je laptop dan een tijd kwijtbent. Dat is voor mij een drempel om hem terug te brengen.
Mocht hier een zaak van komen dan wil ik ook wel getuigen ofzo.
Mijn garantie ervaring met Jewel zijn overigens goed. Binnen een maand was de videochip defect, maar die is netjes gerepareerd (alleen zijn ze de mic. vergeten aan te sluiten, maar die gebruik ik verder toch niet). Daarnaast had ik wat problemen met mijn dvd-cdrw drive (wou geen cdrw's schrijven), en die was binnen een week omgeruilt (zelf verstuurd).
@Timmetjuh, ik vraag me alleen af wat voor tas jij gebruikt. Ik neem mijn laptop ook regelmatig mee, en op wat lakschade op de hoeken na heb ik eigenlijk geen schade aan het apparaat.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Verwijderd
De hele inhoud van de laptop is inmiddels vervangen. Ook het scherm is gescheurd geweest bij de schanieren. Welliswaar vervangen, maar inmiddels heb ik opnieuw dezelfde scheuren in de deksel zitten. Ik zal dus binnenkort weer naar Computerland moeten. Van de 1,5 jaar is deze laptop inmiddels zeker meer dan een half jaar in reparatie geweest. Ik heb brieven moeten schrijven om Computerland onder druk te zetten de laptop weer gerepareerd terug te leveren.
Sommige reparaties zijn bovendien slecht of niet uitgevoerd. Zo heb ik ondanks het vervangen van de mousepad nog steeds last van een irritant verspringende cursor. Gewoon tekst typen zonder regelmatig de cursor weer om z'n plek te zetten is absoluut onmogelijk. Daarnaast functioneert de vga-out slecht. Het beeld op een externe monitor is wazig. Ook hier zou verschillende malen aan gesleuteld zijn, maar verbetering heb ik nooit kunnen constateren.
De service van computerland en Jewel zijn absoluut slecht, althans ik heb er slechte ervaringen mee. De scheuren in de deksel lijken een echte constructiefout. Ik gebruik mijn laptop alleen thuis, het enige wat er mee gebeurt is klep open klep dicht en soms verplaatsen van het ene naar het andere bureau. Ik ben er nauwelijks mee opstap geweest. Toch na ca. een half jaar weer barsten in de deksel. Het zal mij benieuwen hoe lang deze reperatie weer zal duren
Verwijderd
Alleen mijn adapterkabel begint te splijten dus binnenkort maar ff terug.
Trouwens mijn batterij is ook kapot maar daar heb ik mee leren leven. (is toch geen garantie meer) Hij kan nog net opstarten met een volle batterije dan valt ie weer uit.
Trouwens; Ik vond het wel verdacht dat mijn batterij kapot was gegaan onegeveer dezelfde tijdsperiode toen ik mijn laptop in de auto ging gebruiken en de laptop aan een omvormer van 12--> 220 hing. Heeft iemand hier meer van gehoord ooit?
De accu is ook helemaal op ondertussen, dan is een standaardprobleem van deze dingen geloof ik... Op mijn opleiding zitten meerdere mensen met een 27xx laptop, waarvan bij bijna iedereen de accu nog maar erg weinig deed na 6 maanden tot een jaar.
De service van Cland/Jewel (zelfde eigenaar) is inderdaad vaak om te huilen, ik heb zelf nog een tijdje op het Cland hoofdkantoor gezeten, en kwam daardoor ook vaak bij Jewel, blij dat ik daar weg ben...
Nee, als dit kreng op is, en ik weer eens geld heb (right
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Verwijderd

Zijn er misschien mensen die er interesse in hebben om samen iets te ondernemen tegen Jewel?
Volgens mij zijn we nu toch al bijna met 10 personen met hetzelfde probleem? Dan moeten we toch eigenlijk al een heel eind kunnen komen?
Erg late reactie, maar toch.. Ik gebruik geen speciale laptop tas, maar een Kipling tas. Hiervoor heb ik bewust gekozen, omdat ik elke dag op centraal station Nijmegen en Arnhem loop en ook vaak nog best laat. Aangezien daar bijna altijd nogal wat vage figuren rondlopen ben ik een beetje bang om daar met een opvallende laptop tas rond te lopen.@Timmetjuh, ik vraag me alleen af wat voor tas jij gebruikt. Ik neem mijn laptop ook regelmatig mee, en op wat lakschade op de hoeken na heb ik eigenlijk geen schade aan het apparaat.
Ik denk dat ik zo nie de enige ben.
Maar die tas heeft er dus niets mee te maken dat de klep gaat barsten bij mijn scharnieren..
Een vriendin van me heeft overigens dezelfde laptop en draagt hem wel in een laptop tas, maar ook bij haar vallen die kapjes die over de scharnieren zitten eraf.. Dus ook in dat ben ik nie de enige..
Verwijderd
Mijn laptop staat sinds ongeveer 16 weken gewoon op mijn bureau en is misschien 2 á 3 keer ergens mee naartoe genomen.
Maar nu ineens valt vaak mijn beeldscherm uit en mijn muis doet het érg vaak ineens niet meer of begint raar te doen.
Ook heb ik mijn laptop dus wél in een laptoptas meegenomen naar school, maar bij mij beginnen de scheuren en het afbreken ook al.
De strepen over het beeldscherm heb ik ook gehad en heb toen mijn laptop weg gebracht voor reparatie.
Ze vertelden mij dat dit niet onder garantie viel omdat ik 'zogenaamd' met een pen in het beeldscherm had liggen prikken (Volgens mij ben ik dit al eerder tegengekomen in dit topic?)
Ik heb toen uiteindelijk de rechtsbijstand om advies gevraagd en zij hebben mij het geld gestort waarvan ik de reparatie dus kon betalen.
Maar eigenlijk vind ik dit niet eerlijk. Wánt ik wil nu gewoon eens mijn gelijk hebben en een goede klantenservice.
Ik kan wel steeds de rechtsbijstand erbij halen, maar zij willen geen zaak aanspannen omdat dit meer geld kost dan gewoon de reparatie betalen.
Dus ik hoop dat er meer mensen bij zijn die mee willen doen. Want dit is toch niet meer normaal!

Heb je inmiddels al contact gehad met Jewel? Zo ja, hoe ging het?Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2005 @ 14:09:
Ik heb ook 1,5 jaar de Aphla 2780. Het aantal reparatiebonnen is inmiddels niet meer te tellen.
De hele inhoud van de laptop is inmiddels vervangen. Ook het scherm is gescheurd geweest bij de schanieren. Welliswaar vervangen, maar inmiddels heb ik opnieuw dezelfde scheuren in de deksel zitten. Ik zal dus binnenkort weer naar Computerland moeten. Van de 1,5 jaar is deze laptop inmiddels zeker meer dan een half jaar in reparatie geweest. Ik heb brieven moeten schrijven om Computerland onder druk te zetten de laptop weer gerepareerd terug te leveren.
Sommige reparaties zijn bovendien slecht of niet uitgevoerd. Zo heb ik ondanks het vervangen van de mousepad nog steeds last van een irritant verspringende cursor. Gewoon tekst typen zonder regelmatig de cursor weer om z'n plek te zetten is absoluut onmogelijk. Daarnaast functioneert de vga-out slecht. Het beeld op een externe monitor is wazig. Ook hier zou verschillende malen aan gesleuteld zijn, maar verbetering heb ik nooit kunnen constateren.
De service van computerland en Jewel zijn absoluut slecht, althans ik heb er slechte ervaringen mee. De scheuren in de deksel lijken een echte constructiefout. Ik gebruik mijn laptop alleen thuis, het enige wat er mee gebeurt is klep open klep dicht en soms verplaatsen van het ene naar het andere bureau. Ik ben er nauwelijks mee opstap geweest. Toch na ca. een half jaar weer barsten in de deksel. Het zal mij benieuwen hoe lang deze reperatie weer zal duren
Mocht je nog geen contact hebben gehad, ik denk dat je ervan uit mag gaan dat ze niet van plan zijn die laptop te gaan repareren.. Naar mijn mening kun je je die moeite dus sparen..
Jewel zou, aldus Computerland Ceintuurbaan, meteen contact met mij opnemen zodra de laptop daar aankwam en onderzocht was.
Ik heb na anderhalve maand telefonisch contact met computerland moeten opnemen om achter de status van mijn laptop te komen. Ik heb tussendoor gemailed met de vraag naar de status van mijn laptop, maar deze is nooit beantwoord.
Computerland zou het direct uitzoeken en mij dezelfde middag nog terugbellen. Zoals verwacht ben ik niet teruggebeld en heb ik de volgende dag weer moeten bellen. Ik moest een aantal pogingen doen alvorens er werd opgenomen.
De verkoper aan de lijn zou het onmiddelijk uitzoeken. Ik werd in de wacht gezet met een ongelooflijk irritant felix de kat melodietje en heb een aantal minuten moeten wachten. Toen de verkoper terugkwam had deze een fax met RMA formulier van Jewel gevonden.
Op dit formulier stond vermeld dat mijn laptop oververhit raakte, omdat de koeling niet goed meer functioneerde. Dit kwam omdat er stof in de laptop was gekomen, waardoor ik geen garantie kreeg.
Daarnaast stonden mijn overige problemen niet op dit formulier vermeld.
Ik kreeg dus geen garantie door stof! Dat vond ik belachelijk, omdat deze laptop, geen enkele laptop in een stofvrije omgeving gebruikt word, dus dat het altijd mogelijk is dat er stof in komt. Ook al heb ik de 'koelgaten' meermaals afgezogen met de stofzuiger.
De medewerker wilde mij het formulier opsturen/faxen zodat ik deze kon bekijken. Computerland was niet van plan voor mijn garantie op te komen en dit moest ik zelf gaan regelen met Jewel, aldus de medewerker. Op het moment dat ik Computerland, mijn leverancier van de laptop dus, mijn garantie liet regelen, zou ik gewoon een rekening toegestuurd krijgen.
Ik heb in de tussentijd de eigenaar van Computerland/Jewel proberen te mailen, maar deze heeft, zoals ik al had verwacht, tot nu toe niet gereageerd.
Gelukkig heb ik een nieuwe Dell laptop gekocht, zodat ik dit keer de tijd heb om voor mijn probleem op te komen.
Zo'n bedrijf zou toch echt opgeheven moeten worden? Ik vind het echt niet meer normaal..
Die baas/eigenaar die jij noemt, is dat toevallig ene A. Vogelaar?
Als je al een jewel koopt dus niet hier kopen.
Ik heb ook al een paar (aangetekende!) brieven naar hem gestuurd, maar nog nooit een reactie op gehad.
Ik heb mijn laptop een week terug ook opgestuurd vanwege scheuren in de behuizing en een kapotte videokaart. Dit is al de tweede keer dat dit is gebeurd.
Kreeg ik deze week een email dat ik € 361 moest betalen, dacht het dus niet. Ik heb naar Jewel opgebeld voor opheldering. Krijg ik een standaard verhaal dat het buiten de garantie valt vanwege schade door invloeden van buitenaf.
Dus ik vertel dat hier niets van klopt omdat de laptop een jaar eerder ook al gerepareerd is aan scheuren in de behuizing, dus die € 40 kreeg ik wel eraf. Verder zou ik ook administratie en reparatiekosten moeten betalen, maar toen ik zei dat ik dat niet ging betalen omdat de laptop toch al gerepareerd moest worden kreeg ik dat er ook vanaf.
Toch moest ik nog de kosten voor de netwerkkaart (€ 9, dus daar doe ik niet moeilijk over) en € 90 voor de onderplaat, die ook gescheurd was betalen. De onderplaat laat ik zo, maar ik ben er toch niet tevreden over.
Bij jewel krijg de klant de schuld en als ik dit allemaal lees dan ben ik niet de enigste.
Als ik jou was had ik die hufters helemaal niets betaald..
Mijn laptop hebben ze niet eens aangeraakt destijds! Nou ja, alleen uit de tas gehaald en beslist dat het valschade was.
Toen ik per email vroeg of ze dat niet eens zouden doen kreeg ik gelijk een email terug dat ik dan wel onderzoekskosten zou moeten betalen.
Omdat ik Jewel dus niet vertrouw (ik denk dat ze dan niets zouden onderzoeken, maar alleen het geld zouden innen) heb ik daar niet mee ingestemd en dus kreeg ik de laptop weer terug..
Bij Jewel draait echt alles om geld.. Zodra het ook maar op een beetje service aankomt houdt het op.
Zou er iemand misschien eens foto's willen maken van de barsten in de klep? Ik wil dat wel eens vergelijken met de barsten in mijn klep..
Maar goed na de reparatie van 9 euro goed te keuren hoorde ik een tijd niets (verrassend dat is altijd zo). Dus ik maar even bellen, krijg ik te horen dat de laptop verstuurd is met een nieuw moederboard en of ik even 195 euro wil betalen aan de postbode. Ik meteen maar verteld dat ik hiervoor niet akkoord ben gegaan, volgens hun kan je alleen een prijsopgave helemaal goedkeuren niet voor een gedeelte. Dus ik gevraagd hoe dit opgelost ging worden, ik moest de laptop weigeren en dan werd het oude moederboard weer teruggezet.
Een week hierna belde ik maar weer, vraagt die gast die ik al aan de lijn had gehad waarom ik de zending geweigerd had. Ik had dit met hem afgesproken, dus een geheugen als een vergiet. Maar het moederboard werd weer teruggezet en de laptop opgestuurd.
Minder dan een week later, postbode is twee keer langsgeweest terwijl ik er niet was, ik moest nu 77 euro aan de postbode betalen. Weer contact opgenomen met Jewel, moest ik een email sturen naar Tanya Vozhzhova, waar ik al een keer ruzie mee heb gehad over een accu. Email verstuurd volgens de persoon die ik aan de lijn had kreeg ik wel binnen een paar werkdagen antwoord.
Twee weken later, nog steeds geen antwoord, nog maar een email verstuurd en dit keer ook aan het support emailadres. Krijg ik antwoord dat de persoon waar ik altijd contact mee had duidelijk was en dat er niets aan te doen was.
Heb ik met veel tegenzin toch mijn laptop opgehaald (77 euro weggegooid) thuis laptop uitpakken. Er zat een mooie nieuwe bovenkant op, hierna aanzetten en wat zie ik: alleen blokken en strepen.
Dat was dus de reden dat ik de laptop opgestuurd had. Verschrikkelijk, ik had bijna die laptop uit het raam gegooid.
Dat wordt dus weer boos opbellen en ik denk dat ik ook maar stennis ga schoppen bij Computerland Nijmegen.
Verwijderd
Om te beginnen.. De problemen die ik heb/had met m'n 2780 (N251C2).
Vorig jaar zomer (2004) kreeg de laptop ineens het probleem dat er blokjes, ruitjes
met allerlei kleuren in beeld verschenen. Gelukkig had ik nog garantie en toen werd gezegd dat dit misschien te maken kon hebben met het geheugen van de laptop... Toen dit in de winkel uitgeprobeerd was en het niet hielp moest de laptop dus opgestuurd worden naar Jewel.
Het bleek toen dat er iets op het moederbord of waarschijnlijk gewoon de videokaart op het moederbord (ATI M9) defect was.
Nou tot zover goed, want het hele moederbord werd netjes vervangen en laptop deed het weer prima...
Maar nu... Zomer 2005 begint de laptop weer dezelfde problemen te vertonen. Als het grafisch een beetje teveel wordt en de temperatuur hoger is, komen er (nu in mindere mate dan wel) weer van die blokjes, ruitjes, etc in beeld.
Na op internet gezocht te hebben, lijkt het er op dat de behuizing van de 2780 zijn warmte niet goed kwijt kan waardoor dit probleem zich kan voordoen....
De laatste tijd heb ik gelet op garantie overeenkomsten en wetten en dergelijke..
Nu vraag ik me dus af....
Er werd 1 jaar garantie gegeven (terwijl dit wettelijk 2 jaar moet zijn) toen ik de laptop kocht.. Binnen die tijd is dus het moederbord vervangen.
Nu 1 jaar later weer hetzelfde probleem en is dus op papier gezien de garantie voorbij...
Maar...... Dit lijkt toch echt op een fabrieksfout aangezien het veel voorkomt en een product heeft altijd een bepaalde verwachte levensduur.. Wat voor een laptop/pc toch wel meer dan 1 a 2 jaar mag zijn (neem ik aan).
Oftewel: Als iets vaker voorkomt en ook bij andere mensen vaker voorkomt en dus blijkt dat het een fabrieksfout is, dan zou zo'n probleem toch verholpen moeten worden door Jewel zonder dat de consument daarvoor (bakken) geld moet neertellen?
Ook ik heb toen geld moeten betalen omdat er een putje in het scherm zat.
Hoi Tanya,
Ik heb via de telefoon jouw naam door gekregen in verband met mijn laptop. Het gaat hierbij om RMA nr. XXXX, de Jewel Briljant 2780 met serienummer XXXXXXX.
Er staat vermeld dat de reparatie aan het scherm buiten de garantie valt, met als reden: "Het scherm van notebook is beschadigd: de voorkant zit vol met krassen en gaten zoals het was met krachten geslagen."
Ik ben altijd zeer zorgvuldig met de laptop omgegaan, en heb er zelfs het (reserve) beeldscherm-beschermdoekje van de laptop van een vriend tussen gedaan vrijwel direct na aanschaf. Dit laatste omdat de toetsen mij te dicht op het scherm leken te zitten.
Ik kan mij dan ook bijna niet voorstellen dat het scherm "vol met krassen en gaten" zou zitten, al helemaal niet alsof dat "met kracht" gedaan zou zijn.
Kan jij mij hier iets meer over vertellen?
Met vriendelijke groet,
Ronald Broekhuizen
En zo geschiedde. Ik heb dus wel betaald, omdat er inderdaad een putje in het scherm zat. Ik kon me onmogelijk voorstellen dat dat de oorzaak was, maar zij bleven volhouden dat er hierdoor mogelijk vocht in het scherm was gekomen.Hallo,
Ik twijfel het of ik iets meer kan 'vertellen' maar wel laten zien. Als u
het wilt, ik kan het notebook naar Computerland winkel in Utrecht versturen
(geen verzendkosten verbonden), daar kunt u samen met hun technisch
medewerker bekijken wat het om gaat.
Een opmerking: het kunstof van een toetsenbord is zachter dat het kunstof
van een scherm, dus het blijkt me niet mogelijk dat een toetsenbord de
oorzak van schade is.
mvg
Tanya
Jewel TD
Om mij tegemoed te komen zouden zij de helft van de prijs van het scherm betalen, en ik de andere helft.
Totale kosten voor mij: zo'n 250 euro!
Nu ik de laatste 50 reacties in dit topic heb doorgelezen schrik ik toch wel dat dit gewoon een vuile smerige geld-aftroggel truuk blijkt te zijn.
Al helemaal nu er inmiddels al zo'n 15 strepen in m'n scherm zitten (ik gebruik altijd een externe monitor, tenzij ik op locatie aan het werk ben. En elke keer dat ik op locatie ben ontdek ik weer nieuwe strepen...).
Ik was van plan mijn laptop nogmaals op te sturen ter reparatie omdat ik destijds in mijn ogen niet voor niets 3 jaar garantie heb afgesloten. Maar of dat gezien de reacties in dit topic wel verstandig is, ik vraag het me af...
Schop. ben je onder tussen iets wijzer ?Verwijderd schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 22:32:
Na het lezen van deze topic vraag ik me toch het één en ander af.
Om te beginnen.. De problemen die ik heb/had met m'n 2780 (N251C2).
Vorig jaar zomer (2004) kreeg de laptop ineens het probleem dat er blokjes, ruitjes
met allerlei kleuren in beeld verschenen. Gelukkig had ik nog garantie Nou tot zover goed, want het hele moederbord werd netjes vervangen en laptop deed het weer prima...
Maar nu... Zomer 2005 begint de laptop weer dezelfde problemen te vertonen. Als het grafisch een beetje teveel wordt en de temperatuur hoger is, komen er (nu in mindere mate dan wel) weer van die blokjes, ruitjes, etc in beeld.
Heb namelijk precies hetzelfde probleem.
Blokjes en ruitjes in het beeld
laptopmobo is toen in garantie vervangen wegens kapot geheugen.
en nu weer kapot , maar buiten de garantie.
Volgens CL moet ik zelf ruim 400E betalen om het zaakje weer werkend te krijgen.
maar ik wil geen 400E investeren in een mobo dat volgend jaar weer doorbrand
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Verwijderd
Ik ben nog helemaal niets wijzer. En aangezien ik m'n laptop momenteel gewoon niet kan missen vanwege werkzaamheden ben ik allang blij dat ik in Windows gewoon normaal/goed beeld heb (Dan maar geen zware 3D spellen of applicaties gebruiken). Wat ik wel heb gedaan,heuveltje schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 01:27:
[...]
Schop. ben je onder tussen iets wijzer ?
Heb namelijk precies hetzelfde probleem.
Blokjes en ruitjes in het beeld
laptopmobo is toen in garantie vervangen wegens kapot geheugen.
en nu weer kapot , maar buiten de garantie.
Volgens CL moet ik zelf ruim 400E betalen om het zaakje weer werkend te krijgen.
maar ik wil geen 400E investeren in een mobo dat volgend jaar weer doorbrand
Een hele nette email naar Jewel Notebooks. En aangezien ik netjes ben in m'n mail verwacht ik van hun ook netjes een antwoord... Maar helaas Jewel Notebooks is helemaal NIET netjes met betrekking tot de klant en dus qua service.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2005 22:43 ]
Verwijderd
Na een tweede email poging naar Jewel, heb ik uiteindelijk een antwoord van hun gekregen.Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2005 @ 21:45:
Ik ben nog helemaal niets wijzer. En aangezien ik m'n laptop momenteel gewoon niet kan missen vanwege werkzaamheden ben ik allang blij dat ik in Windows gewoon normaal/goed beeld heb (Dan maar geen zware 3D spellen of applicaties gebruiken). Wat ik wel heb gedaan,
Een hele nette email naar Jewel Notebooks. En aangezien ik netjes ben in m'n mail verwacht ik van hun ook netjes een antwoord... Maar helaas Jewel Notebooks is helemaal NIET netjes met betrekking tot de klant en dus qua service.
Natuurlijk is volgens hun het warmte en artifacts probleem geen veelvoorkomend probleem bij deze laptop. Naar hun mening zijn het waarschijnlijk problemen met de 'luchtwegen' in de laptop.
Jewel stelde dan ook voor om de laptop maar even ter reparatie op te sturen om het probleem te onderzoeken... Dit zou dus betekenen dat ik de laptop +/- een week kwijt zou zijn en daarnaast
maar liefst 78 euro moet betalen voor de verzends- en onderzoekskosten.... Vervolgens zal waarschijnlijk de conclusie zijn dat toch (wederom) de grafische kaart defect is en dus het hele moederbord (opnieuw) vervangen dient te worden... Wat dus wellicht enkele honderden euro's zou gaan kosten... En dat geld heb ik er nou net niet voor over... Oftewel dan kan de laptop gewoon weer terug gestuurd worden... En dus kan Jewel fijn 78 euro in hun zak steken en schiet ik er helemaal niets mee op...
Om eens te kijken wat Computerland over dit probleem te zeggen heeft, heb ik hun ook dezelfde mail gestuurd. Computerland blijkt vrij weinig kennis te hebben (o.a. over laptops) want hun stuurden een mail terug waarin ze zeiden dat ze de mail zouden doorsturen naar Jewel en zodra ze antwoord van Jewel terug zouden krijgen mij daarvan dan weer op de hoogte zouden brengen...
Oftewel....

Conclusie:
1. Heeft moeite doen uberhaupt wel zin, bij dergelijke problemen?
2. (Bepaalde) Jewel notebooks kunnen +/- maar een jaar (fatsoenlijk) gebruikt worden.
3. (Vrijwel zeker) Nooit meer iets kopen van of bij Jewel notebooks.
4. Jewel Notebooks een lekker centje bijverdiend aan verzends- en onderzoekskosten.
5. Jewel Notebooks veelvoorkomende klachten niet bepaald serieus neemt.
6. Ik maar moet afwachten hoelang de laptop nog te gebruiken is en dan ........
Verwijderd

Verwijderd
Wel 1 klein lichtpuntje, computerland en jewelnotebooks is overgenomen door paradigit, hier zal de klantvriendelijkheid ongetwijfeld mee omhoog gaan.
Verwijderd
dat Jewel alleen maar rommel heeft. Deze 278x reeks is gewoon een versie
die misschien toen d'r tijd wel als beste uit tests gekomen is qua prestatie, maar qua kwaliteit op langere duur valt het (zwaar) tegen.
Ik vind ook dat een fabrikant dergelijke zaken serieus moet nemen..
Neem nou eens als voorbeeld een auto fabrikant waarbij een onderdeel niet zo is zoals het behoord te zijn... Dan hoor je regelmatig dat de fabrikant daarvoor een oplossing zoekt en auto's terug roept.
Oké dit kan dan misschien wel uit veiligheidsoverwegingen of iets dergelijks zijn, maar dan nog... ze komen de consument tenminste tegemoet.
In ieder geval is mijn vertrouwen in Jewel (op dit moment) tot een diepte punt gedaald.
Sorry voor mezelf quoten; dit is een update voor andere bezitters van deze laptop. Ik bleek 2 jaar garantie bijgekocht te hebben was ik even vergetenRwinG schreef op vrijdag 15 april 2005 @ 23:35:
Sinds een paar weken heb ik ook een scheurtje in het paneel bij de linker schanier van mijn Jewel 2785. De constructie lijkt niet erg stevig te zijn! Het scherm gaat vrij zwaar dicht, maar dat was altijd al zo.
Als je dit topic terugleest dan kun je constateren dat dit voor mij net buiten de garantieperiode van een jaar valt...
Een half jaar geleden begon ook mijn scherm serieuse scheuren te vertonen. Toen ik vervolgens te horen kreeg dat ik naar Singapore mocht, heb ik haast gemaakt met de reparatie ervan (ik heb des tijds 2 jaar garantie bij gekocht, dus viel het nog onder garantie). Ik heb eerst via email het probleem voorgelegd, netjes maar zeer duidelijk aangegeven dat het geen gebruiksschade betreft maar een constructie fout (wat ook direct werd toegegeven) en wat mijn opties tot reparatie zijn.
Mijn voorstel in zo'n geval is om altijd langs te gaan bij de TD van Jewel zelf (gaat altijd het snelst en face2face geven ze meestal sneller toe). Ik heb een afspraak gemaakt en ze hebben met een uurtje m'n scherm behuizing vervangen.
Ik heb ze ook op andere beschadigingen in de behuizing gewezen, maar dat zou komen omdat ik hem had laten vallen!!! En als er 1 dingen is waar ik wel zuinig mee ben, ondanks dat ik hem vaak meeneem, is het mijn laptop wel. En er zit een putje in het scherm (ik heb werkelijk geen idee wanneer dat ontstaan is...) en dat zou erop duiden dat ik onzorgvuldig met mijn laptop om ga... Maar goed, omdat ik m'n scherm gerepareerd wou hebben maar niet teveel stennis gemaakt.
Nu zit ik met een ander probleem (ik heb nog steeds garantie), en dat is dat ik een nare lekspanning op alle metalen delen van de behuizing heb. Ik weet niet waar 't vandaan komt, ik voel het vooral als hij op netstroom draait, maar soms ook op de accu. Daar ga ik bij terugkomst in Nederland maar over vechten. Gelukkig ben ik vaak in A'dam en kan ik redelijk makkelijk met het OV bij Jewel komen.
Wat betreft die defecte videochips. De Nederlandse wet stelt dat bij garantie reparatie je tenminste 3 maanden garantie hebt op de reparatie (die is inc. alle defecten, omdat er bij de reparatie altijd het risico van beschadiging bestaat). Maar van het defecte en vervangen onderdeel mag je een normale levensduur verwachten. Als de garantie op dat onderdeel eerst 1 jaar was, mag je er vanuit gaan dat het nieuwe onderdeel ook minstens een jaar meegaat. Gedurende die periode heb je het recht aanspraak te maken op een tegemoetkoming in reparatiekosten. Dat betekend niet dat de volledige reparatie vergoed moet worden, maar dat er een glijdende schaal toegepast moet worden.
Helaas in het geval van een laptop, wordt de economische gebruiksduur op 2 jaar gesteld. Dat betekend dat als na ongeveer 1 jaar hij voor het eerst kapot gaat en gerepareerd wordt, en hij vervolgens een jaar daarna weer kapot gaat, hij inmiddels is afgeschreven. Jewel hoeft in dat geval eigenlijk geen garantie meer te verlenen en alles wat ze wel doen is goodwill. Wanneer je op dit punt komt ga je duidelijk verschillen in service zien tussen verschillende bedrijven. Ik heb afgelopen december voor Miele gewerkt, en ik denk dat zij gelden als het toonbeeld van hoe het moet. Reparaties lijken (en zijn) duur. Maar als je kijkt wat de werkelijke kosten voor Miele zijn, dan blijken die pas berekend te worden bij machines (ik praat nu even over wasmachines, drogers en vaatwassers) die 10jaar of ouder zijn of als er overduidelijk tekenen van misbruik zijn.
Jewel is minder coulant, wat ook wel begrijpelijk is, want ze zijn niet voor niets zo goedkoop. Service is een duur onderdeel met weinig tot geen winst. Wil je goedkoop zijn, moet je dus vooral bezuinigen op je service... Helaas, want ik vind het nog steeds een lekkere laptop om op te werken.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Iemand enig idee hoe ik de fan kan laten stoppen (heeft het wellicht iets met de warmte te maken?)?
It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!