Toon posts:

[Phase-Change] Project 210K: -72C eerste testrun :)

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 3.379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik in een uur tijd mijn R507 chiller uit elkaar gesloopt en de onderdelen gerecycled. Al dat werk, binnen een uur was 't afgebroken :'(

Maargoed, ik heb al genoeg uitgehuild. Tijd om eens een direct-die systeempje a-la Prometeia te bouwen. Alleen is die Prom maar een watjes-ding, en veel te duur. >:)Dat kan beter dus. Ik ga voor de -100C, maar niet in 1 stap. Twee kleinere stappen werkt meestal beter dan 1 hele grote stap.

Dus, de eerste variant word ontworpen voor 210 Kelvin, oftewel -63C. De tweede variant moet naar de -100C .. -120C, mits dat haalbaar is met 1 enkele 220V fase >:)

Om deze temperaturen te kunnen halen, ga ik een klassieke cascade gebruiken. Dit werkt ongeveer zoals het stacken van peltiers: de 'bovenste trap' koelt af naar ongeveer -35C. De 'onderste trap' gaat vanaf daar verder naar de eindtemperatuur.

In een schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=c84de0fdc0a38dc29630a847d2af34cf3fd5e039

Voor het '-35C' gedeelte gebruik ik een oude roestige airco-compressor die ik voorzie van nieuwe olie en R507 als koudemiddel. Die compressoren zijn officieel gemaakt voor verdampingstemperaturen van 7 graden of hoger, dus hoe goed dat wil werken rond de -35C is maar de vraag. Maargoed, hij was gratis :)

Voor het '-63C' gedeelte gebruik ik mijn trouwe Danfoss NL11F (dezelfde compressor als in een Prometeia) met R410A als koudemiddel. Dit koudemiddel heeft het laagste kookpunt en de hoogste werkdruk van alle redelijk gangbare koudemiddelen. Een airco-servicemonteur heeft het in zijn wagen, en die mensen zijn er wel voor te porren om even te helpen.

De compressor van het '-63C' gedeelte mag pas starten als de temperatuur in het '-35C' gedeelte voldoende laag is. Start deze eerder, dan loopt de druk te hoog op, wat kan resulteren in een hele harde 'BOEM'.

Om te voorkomen dat ik deze compressor enkele keren snel aan/uit moet schakelen (wat simpelweg niet kan), doe ik het wat anders. Ik zet een bypass klep over de compressor. Als deze opent word de hoge druk afgeblazen naar de lage druk zijde. Deze klep kan ik best elke seconde schakelen indien nodig.

Het geheel word aangestuurd door een temperatuurcontroller die de 'hot gas bypass' klep openstuurt indien nodig. Deze temperatuurcontroller krijgt ook een setpoint voor de verdampertemperatuur, zodat ik ook de verdampertemperatuur op een bepaalde waarde kan houden, ongeacht de CPU load.

Als ultieme beveiliging is er een overdrukschakelaar aanwezig die de compressor uitzet indien de druk te ver oploopt. Dan is het ook afgelopen, en moet de kap eraf om het ding te resetten.

Zo gauw dit systeem stabiel op -63C wil draaien, word het tijd om ander koudemiddel te gaan gebruiken...

Veel heb ik nog niet gedaan; ik ben bezig geweest om de oude olie uit de airco-compressor te verwijderen:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=91e671e7b782ad531748ce8e44c397d13fd5e05d

En ik heb getest of die zuur is:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=303432a55d3abf3b327113cfc61529f93fd5e05d

Wat dus niet het geval is :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 22:24
ok misschien een beetje een offtopic vraag:
hoe komt het dat r507 zo goed koelt, komt dat door een heel laag kook/smeltpunt?
zo ja, hoe laag dan eigenlijk?

ontopic:
ik hoop dat het je gaat lukken :) maar daar heb ik (en waarschijnlijk nog veel meer mensen hier :P) alle vertrouwen in :)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
wow DaBit, dat gaat echt gaaf worden

Hoe ben je nou eigenlijk van plan dat gaan te isoleren?
ik neem aan dat je bij -100 toch wat andere isolatie nodig hebt dan bij -63.. :Y)

//bookmarked

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 06:56

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Alleen is die Prom maar een watjes-ding, en veel te duur.
Zeer gedurfde opmerking :P ;)
Voordeel van een prom is dat je je kast nog eens mee kan nemen lans etc. ;)
Dat is bij mij niet meer het geval maar dat zal bij jou al helemaal niet gaan denk ik ;)

Maar veel suc6 en ben benieuwd naar de results :D ;)

edit:

Zie dat je me uitdaagt qua specs en natuurlijk zal ik deze zeker aannemen ;) :P
8)7 ;) >:)

[ Voor 17% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 02-09-2003 14:00 ]

Turn it off and on again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik ben benieuwd, ik ken een beetje de basis van airco, maar hoe dit allemaal in elkaar steekt snap ik nog niet echt (misschien al bekijk ik het plaatje thuis ff wel). maar De -100 klinkt IIG heeeeel koel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dabit jij bent de laaste tijd weer super actief bezig he?
Ik hoop dat je project goed verloopt :9
In iedergeval veel succes toegewenst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmz, dit ziet er weer erg interessant uit en zal het dan ook op de voet volgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MewBie schreef op 02 September 2003 @ 13:34:
ok misschien een beetje een offtopic vraag:
hoe komt het dat r507 zo goed koelt, komt dat door een heel laag kook/smeltpunt?
zo ja, hoe laag dan eigenlijk?
Door vele verschillende factoren. Kookpunt is er slechts 1 van.
Het kookpunt van R507 bij atmosferische druk is ongeveer -46C. Maar verander de druk, en het kookpunt verandert mee.
heheh :P
Voordeel van een prom is dat je je kast nog eens mee kan nemen lans etc. ;)
Dat is bij mij niet meer het geval maar dat zal bij jou al helemaal niet gaan denk ik ;)
Oh jawel hoor. Mijn kast staat braaf op wieltjes, met handgrepen op ongelijke hoogte. Zo kun je zelfs makkelijk met 2 man trappenlopen. En het koelsysteem zit in de kast.
Maar veel suc6 en ben benieuwd naar de results :D ;)
Ik ook. Ik hoop een apparaatje te kunnen produceren met hoge kwijlfactor :)
Mjah, maar ik heb echt moeite om boven de 210FSB uit te komen :(
Bord is volledig ongemod, dat wel. Zelfs de originele NB koeler zit er nog op :)

Maar och, 16x210MHz straks is ook leuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 14:28:

Mjah, maar ik heb echt moeite om boven de 210FSB uit te komen :(
Bord is volledig ongemod, dat wel. Zelfs de originele NB koeler zit er nog op :)

Maar och, 16x210MHz straks is ook leuk :P
VDD omhoog en je gaat em gemakkelijk voorbij.

Is het trouwens geen idee omdat jouw koelinstallatie zometeen zoveel koelkracht heeft een paar heatpipes aan een tussenliggende coldplate te maken die je aan de northbridge gooit? Op die manier kun je gemakkelijk ook de northbridge erg koel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik toch wel, want mijn verdamperblok valt op een NF7-S ongeveer over de NorthBridge heen. Een plaatje koper van de goede dikte ertussen, en ik ben klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 06:56

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 14:49:
Kan ik toch wel, want mijn verdamperblok valt op een NF7-S ongeveer over de NorthBridge heen. Een plaatje koper van de goede dikte ertussen, en ik ben klaar.
}) :Y) Kijk das de spirit :D ;)

Turn it off and on again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Leuk idee, die heetgas overloop naar de zuigzijde zo voorkom je aan en uitschakelen van de
compressor. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SmokeyTheBandit schreef op 02 September 2003 @ 13:55:
[...]

[/edit]
Ik ben bang dat er weinig van je overblijft kerel.. Als dat ding werkt dan is een prommy gewoon speelgoed :P En DaBit z'n cpu lijkt ook aardig te presteren..alleen het mem dan, maar dat leen ik hem dan wel ff ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Waarom condenseer je zo laag met die R410A ?
Ik zou zeggen dat een bar of 7 a 8 absoluut ook prima is, of vergis ik me?

Wat ik trouwens ook wil vragen is ,moet die hotgas bypass niet over die andere
compressor getekend staan.
Dit begrijp ik namelijk uit het verhaal en lijkt me ook de bedoeling!

[ Voor 44% gewijzigd door Haeg op 02-09-2003 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 13:35

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Paar vraagjes:

Welke temp haal je eigenlijk met LNO2? Is dit nóg extremer? Puur ter vergelijk, ik weet ook dat je dat niet kunt vergelijken met phase-change ;).

Houd je cpu het wel uit bij -100C? Er staat mij zoiets bij dat ze maar gegarandeerd worden tot -90C.

Heb je nog plannen dit idee/ontwerp te verkopen mocht het werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:41
ik hoop dat het je gaat lukken, en ik zal deze topics ook proberen te volgen (net als alle andere van jou)

maar btw waar woon je? mocht je in de buurt van wijchen wonen dan moet je me ff waarschuwen dan kan ik alvast dekking zoeken :P

misschien ook nog een nuttige bijdrage: mocht je nog koperen pijpen hebben bij de praxis zijn ze op het moment in de reclame (ik d8 12 tot 25 mm van 1.5 tot 4 € p/m)

offtopic:
en ik denken dat ik al wat was met mijn WC :P, maarja dit mag ik toch niet maken van me ouwelui (ik mag al niet eens een prom of vapo 8)7 )

[ Voor 17% gewijzigd door Puc van S. op 02-09-2003 22:47 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

handige_harrie schreef op 02 September 2003 @ 22:40:
Paar vraagjes:

Welke temp haal je eigenlijk met LNO2? Is dit nóg extremer? Puur ter vergelijk, ik weet ook dat je dat niet kunt vergelijken met phase-change ;).
Het kookpunt van stikstof is 77K dat is ongeveer -200 graden Celcius. Weet je wat nog extremer is: vloeibare Helium met een kookpunt van 4K (maar dat is niet echt haalbaar ;))

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2003 23:06 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Mooi mooi mooi Dabit.
Ik ben er 100% zeker van dat het dit keer gaat lukken.
Ik denk dat je waterkoelers stilaan een punt hadden berijkt waarbij het gewoonweg te moeilijk werd om nog met vloeistoffen te werken.Niet?
Al was het eigelijk maar de laatste stap waarbij het mis ging ,1 verkeerd product uitgeprobeerd of je had wel mooiste zelfgebouwde vloeistofkoeler die er ooit is gemaakt voor een pc.
Ik denk dus dat je uiteindelijk aleen maar kan verder gaan met direct - die koeling .

Men vingers tintelen om zelf uiteindelijk ook eens te kunnen beginnen aan een 1 ste poging om een direct -die systeempje werkend te krijgen ,maar een paar onderdelen die ik nog te kort kom willen maar niet in men pollen vallen aan een redelijke prijs of kan ze gewoonweg niet bemachtigen uit een groothandel of dergelijke.

Ik heb zover ik kan zien zelfs alle onderdelen die op je schema staan en meer zelfs :) (op gas en een paar vulventielen na dus) , maar die "kaboem" die je vermeld gaat me wat ver om het risiko te lopen met zo'n hoge compressie gassen in een dual stage systeem. :)

(Pics van het schroot dat ik al heb verzameld volgen nog zoals vroeger al beloofd,maar dat zal zijn waneer ik uiteindelijk het startschot kan geven ok?

En een vraagje ,die interstage HX op je schema ,is dat een omgebouwde condensator waarvan de helft van de doorstroming gebruikt word als verdamper en de anndere helft als condensator van de 2 de kring? (lees:zelf te maken dus van een bestaande condensator) of ga je dat zelf ontwerpen voor om een grotere efficiéntie te bekomen van dat spul ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heel mischien kun je die strax dan ook in productie brengen . dan s chip-con zo falliet :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haeg schreef op 02 September 2003 @ 20:36:
Leuk idee, die heetgas overloop naar de zuigzijde zo voorkom je aan en uitschakelen van de
compressor. :7
Joh Haeg, van wie zou ik dat idee nou gepikt hebben? :P
De credits voor deze oplossing gaan voor 101% naar jou.
Haeg schreef op 02 September 2003 @ 21:28:
Waarom condenseer je zo laag met die R410A ?
Ik zou zeggen dat een bar of 7 a 8 absoluut ook prima is, of vergis ik me?
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik wil het systeem voorbereiden op gebruik van ethaan, N2O, R508b or R23 als low-stage koudemiddel. En daarvoor is het wel handig als de high stage 'bewezen goed' werkt op die lage temperaturen.

R410A is eigenlijk een tussenstap. Tenzij het heel goed werkt natuurlijk :)

Verder heeft zo laag condenseren het voordeel dat de efficiency van de compressor wat hoger word, puur omdat de compressieverhouding laag is. Het nadeel is dat je met nogal een onhandige drukval over je capillair zit.
Wat ik trouwens ook wil vragen is ,moet die hotgas bypass niet over die andere
compressor getekend staan.
Dit begrijp ik namelijk uit het verhaal en lijkt me ook de bedoeling!
Euh, nee toch? De 'bovenste trap' mag koelen al wat-ie kan. Hoe lager de condenserdruk van de 'onderste trap', hoe beter, want hoe hoger de efficiency van de compressor.

De onderste compressor daarentegen moet geschakeld worden om ervoor te zorgen dat de verdampertemperatuur gehandhaafd blijft (als ik dat wil; met R410A niet waarschijnlijk), en dat de condenserdruk van de onderste trap niet te hard oploopt (Met R410A ook nauwelijks een issue; een condensatietemperatuur van 20 graden voldoet al).
handige_harrie schreef op 02 september 2003 @ 22:40:
Paar vraagjes:
Ik neem aan dat je LN2 (vloeibare stikstof) bedoelt? Dat kan op de manier waarop iedreen het gebruikt maximaal -196C worden. Zo'n -150C effectief maximaal dus.
Houd je cpu het wel uit bij -100C? Er staat mij zoiets bij dat ze maar gegarandeerd worden tot -90C.
haha, CPU's worden gegarandeerd tot 0 graden ofzo. Of ze er tegen kunnen? Geen idee, dat word duidelijk als ik zover ben
Heb je nog plannen dit idee/ontwerp te verkopen mocht het werken?
Nee, dit niet. Dat systeem zou veel te prijzig worden (ik betwijfel of ik zoiets onder de 1500 euro in de markt zou kunnen zetten). In dit systeem zitten veel 2e hands onderdelen (check de roestige compressor), en ik heb hulp van mensen zoals Haeg. Ik heb namelijk iemand nodig met STEK licentie om de boel af te vullen; dat mag ik niet zelf.

Ik heb wel plannen om een dergelijk systeem ooit 'markt-klaar' te maken (enkele compressor, temps ca. -80C), maar dat systeem is van een zodanige complexiteit dat ik eerst wat meer ervaring nodig heb met lage temperaturen. En dan is dit systeem wat vergeeflijker.

En er zit een wereld van verschil tussen het bouwen van een enkel systeem met veel noeste arbeid, of het ontwerpen van een productierijp systeem.

Nouja, op een dag kunnen jullie vast een All-Dutch UltraProm kopen. :P
M1lamb3r schreef op 02 September 2003 @ 22:45:
maar btw waar woon je? mocht je in de buurt van wijchen wonen dan moet je me ff waarschuwen dan kan ik alvast dekking zoeken :P
Check profiel -> Oss. Je woont dus dichtbij genoeg om een boek te kunnen lezen in het licht geproduceerd door de paddestoelwolk, en last te hebben van de fallout als het misgaat :)
misschien ook nog een nuttige bijdrage: mocht je nog koperen pijpen hebben bij de praxis zijn ze op het moment in de reclame (ik d8 12 tot 25 mm van 1.5 tot 4 € p/m)
Het is 1/4" (~6.2mm) en 3/8" (~10mm) pijp wat de klok slaat in de koeltechniek. Tenminste voor deze kleine systeempjes dan.
Smollys schreef op 02 September 2003 @ 23:45:
Ik ben er 100% zeker van dat het dit keer gaat lukken.
Euh, eh, ik ook ;)
Hoewel ik me afvraag wat ik nu weer voor rare dingen tegen ga komen :(
Ik denk dat je waterkoelers stilaan een punt hadden berijkt waarbij het gewoonweg te moeilijk werd om nog met vloeistoffen te werken.Niet?
Ja, idd. Tot -30C gaat het eigenlijk wel goed. Daarbeneden word het lastig.
Al was het eigelijk maar de laatste stap waarbij het mis ging ,1 verkeerd product uitgeprobeerd of je had wel mooiste zelfgebouwde vloeistofkoeler die er ooit is gemaakt voor een pc.
Die van Haeg haalt -48C en doet het nog steeds, die van mij -42C, en is kapot...
Ik heb zover ik kan zien zelfs alle onderdelen die op je schema staan en meer zelfs :) (op gas en een paar vulventielen na dus) , maar die "kaboem" die je vermeld gaat me wat ver om het risiko te lopen met zo'n hoge compressie gassen in een dual stage systeem. :)
Weet wat je doet, en hou je kop erbij. Da's toch wel belangrijk.
En een vraagje ,die interstage HX op je schema ,is dat een omgebouwde condensator waarvan de helft van de doorstroming gebruikt word als verdamper en de anndere helft als condensator van de 2 de kring? (lees:zelf te maken dus van een bestaande condensator) of ga je dat zelf ontwerpen voor om een grotere efficiéntie te bekomen van dat spul ?
Ik heb een bestaand vloeistof/zuiggas warmtewisselaartje gekregen dat ik eerst ga proberen. Werkt dat onvoldoende, dan bouw ik er zelf eentje door 90-100 messing pijpjes met een I.D. van 0.8mm parallel te zetten en in een grotere buis te schuiven.

Straks weer pics :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okee, een paar pics:

Het einde van mijn mooie R507 chillertje :'(

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=a6fda00b79db9ac31f8c3f6fe7aa2db83fd5e0c1

Omdat de grondplaat nogal smerig was, ben ik maar echt helemaal overnieuw begonnen. Dus ook een nieuwe grondplaat. Op deze foto staan ook de condenser en de 'bovenste trap' compressor:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=fb90d74b2ded07454aacb56ccc2358be3fd5e0c1

Daarna ben ik begonnen met de 'receiver', oftewel het vloeistofreservoir. Deze bestaat gedeeltelijk uit een stuk 22mm pijp. Dit haalt de 200cc niet, dus de rest van het 'vloeistofvat' bestaat uit de pijpen en het filter.

Deze receiver is simpel opgebouwd. Ik heb een stuk 22mm pijp op een 3mm dik koperen plaatje gesoldeerd (hardsoldeer), zodat ik het ding vast kan schroeven. Aan de bovenkant zit een standaard kap, waarin de 1/4" vloeistofleiding gesoldeerd zit:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=9ca327dfa8e39d8ce815e6a2fe339a653fd5e0c1

Lekker zwartgeblakerd zootje he? Mijn MAPP brander heeft toch nog wel wat moeite om dit soort constructies op een graad of 700 te krijgen.

Vervolgens de bovenste kap en de vloeistofleiding uit de condenser. Deze zijn met >40% zilver(hard)soldeer gemonteerd. Dat zilverspul vloeit toch beter omhoog (tussen de pijp en de kap) dan het koperhardsoldeer. En als ik dan toch bezig ben, dan ook maar gelijk de bovenkant met silver afwerken.

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=7d51b4b6fdd3dba1feb9af151563b9e43fd5e0c1

Ook zichtbaar op dat plaatje is de 'rare bocht' die de vloeistofleiding maakt vanuit de condenser. Het idee hierachter is om een soort 'waterslot' te vormen om de weg naar boven makkelijker te maken voor het koudemiddel. Geen idee of het werkt, maar baat het niet, dan schaad het ook niet, was de redenering.

Twee detailplaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=47c1e8b0316e3043314a973517e680493fd5e12d

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=2c04d22142e21cd348e46124253773863fd5e12d

Dan een overzichtsplaatje. Ik heb de Danfoss NL11F er ook maar naastgezet. In de Prom zit exact dezelfde compressor. Zo kun je zien hoe groot die comp eigenlijk is.

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=51c53e2e310b60e95e963863d30a16873fd5e12d

Het gaat overigens nog wel proppen worden om alles op de plaat te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carstijn
  • Laatst online: 11:27
Ik hoop dat het je lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 13:35

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 10:47:
[...]

Ik neem aan dat je LN2 (vloeibare stikstof) bedoelt? Dat kan op de manier waarop iedreen het gebruikt maximaal -196C worden. Zo'n -150C effectief maximaal dus.
Ehm ja, LN2 uiteraard (gehaaste post, sorry). Dit is dus nog steeds extremer dan waar jij mee bezig bent ook al werkt het dan maar een half uur ofzo. Overleven cpu's die LN2 trouwens :?. Ik hoor altijd opmerkingen, van 'wat zonde van die dure cpu' als mensen dit doen.
[...]

haha, CPU's worden gegarandeerd tot 0 graden ofzo. Of ze er tegen kunnen? Geen idee, dat word duidelijk als ik zover ben
Als dat zo is dan blaat mijn pa weer :p. Oftewel: ik geloof je ;).
[...]

Nee, dit niet. Dat systeem zou veel te prijzig worden (ik betwijfel of ik zoiets onder de 1500 euro in de markt zou kunnen zetten). In dit systeem zitten veel 2e hands onderdelen (check de roestige compressor), en ik heb hulp van mensen zoals Haeg. Ik heb namelijk iemand nodig met STEK licentie om de boel af te vullen; dat mag ik niet zelf.

Ik heb wel plannen om een dergelijk systeem ooit 'markt-klaar' te maken (enkele compressor, temps ca. -80C), maar dat systeem is van een zodanige complexiteit dat ik eerst wat meer ervaring nodig heb met lage temperaturen. En dan is dit systeem wat vergeeflijker.
Ok, ik wens je iig veel succes ermee :). Ik denk dat als je een 'markt-klaar' systeem zou ontwerpen met betere prestaties dan een prom dat een bedrijf als chip-con daar wel interesse in heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 11:41

rimpeldinky

nani?

eehh... verkoop je ook aan particulieren?? :+

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
h_h het is meestal d8 ik zo dat als een cpu onder een bepaalde temp is (bv -60C) dat hij alleen maar rond die temp wil werken en niet meer op gewoon 30/40C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
rimpeldinky schreef op 03 September 2003 @ 18:06:
eehh... verkoop je ook aan particulieren?? :+
voor €30 euro per uur, hardware, werkplaats en all expenses paid kom je vast wel een eindje ;)

N2(l) is trouwens bijzonder onpraktisch voor in een open systeem...

Gesloten systeem ook, want het kost enorm veel moiete om het weer vloeibaar te krijgen.. maar dan heb je wel wat.

Andere gassen blijven het interessantste voor een home-build systeem.
Vooral NH3, maarja, waar wil je je leidingen van maken...

[ Voor 42% gewijzigd door ANdrode op 03-09-2003 18:29 . Reden: code's zijn moeilijk ;p ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, zo interessant vind ik NH3 eigenlijk niet. Massflow is veel te laag (juist omdat die zooi zo goed is), je kunt geen koper gebruiken, en de persgastemperaturen vliegen al bij vrij hoge verdampertemperaturen compleet de lucht in.

Propaan is en blijft wel erg interessant voor de hobbyist. Goedkoop en werkt goed. Brandbaar? Jawel, maar dat beetje in een direct-die systeem kan niet zoveel kwaad.

• Smollys
Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 23:55:

Propaan is en blijft wel erg interessant voor de hobbyist. Goedkoop en werkt goed. Brandbaar? Jawel, maar dat beetje in een direct-die systeem kan niet zoveel kwaad.
Dacht ik ook ,Ik heb namelijk ook maar 2 opties op het ogenblik(goed zoeken naar iemand die een ander gas wil vullen kan later wel eens een andere oplossing brengen hier)
Ik heb een koelgroepje met een Danfoss fr6bxt2 R12 lbp compressor op waarvan ik weet dat het een 1/5 pk model is voor lage condensor temps .

1:Ik zou dus de minerale olie kunnen vervangen en een vriend zou hem probleemloos kunnen vullen met R134a

2:de minerale olie laten zitten en alles vullen met propaan

Heeft iemand een idee wat voorlopig de beste oplossing zou zijn met de specs van deze compressor om wat testjes uit te voeren voor ik iemand heb gevonden die R404a na oliewissel of r22 zonder oliewissel of iets dergelijks wil oppompen :?

Verwijderd

Topicstarter
Smollys schreef op 04 September 2003 @ 00:54:
Ik heb een koelgroepje met een Danfoss fr6bxt2 R12 lbp compressor op waarvan ik weet dat het een 1/5 pk model is voor lage condensor temps .
FR6 is een medium/low temp compressor, beetje general purpose dus.
Ik zou er niet zo hard over hoeven te denken: propaan of R22. R22 zal ietsjes beter presteren dan R290 (propaan). In beide gevallen goed voor een verdampertemperatuur @ load van -25C of lager.

Met R134a verlies je nog eens capaciteit bovenop de originele R12 capaciteit (euh, 10-15% ofzo). Met propaan win je een procent of 40. Niet moeilijk, toch? :P

De condensertemperaturen in direct-die systemen zijn zo laag dat je nog niet eens buiten de fabriekslimieten komt. En brandbaar? Enig idee hoeveel moeite je moet doen om tussen de Lower Explosion Limit en Higher Explosion Limit te komen met propaan? Of hoeveel pech je moet hebben om en een lek te krijgen, en dat nog kunnen ontsteken ook nog?

Vrijwel elke Duitse koelkast (Liebherr, zanussi, bosch, etc.) werkt met R600a, ook wel bekend als isobutaan, minstens net zo brandbaar. En R134a kan ook heel goed ploffen....

• Smollys
Verwijderd schreef op 04 September 2003 @ 11:21:
[...]

Met R134a verlies je nog eens capaciteit bovenop de originele R12 capaciteit (euh, 10-15% ofzo). Met propaan win je een procent of 40. Niet moeilijk, toch? :P
Txs Dabit ,Ik dacht niet dat propaan zoveel beter ging werken met deze compressor.
Zal me dus maar gaan voorzien van vulgerief (weeral een tijdje hopeloos op zoek :| )
R134a zou gratis kunnen ,maar daar ga ik dan toch maar van af zien.

Ik heb hier ook nog een aspera E7215f 1/2 pk r22 compressor die nog in een AC toestel zit ,maar die rateld een beetje ,kan zijn dat er iets mis is met de condensatorkoeling of na jaren van gebruik de gasload niet meer optimaal is , maar ik riskeer toch liever geen lawaaerige setup te krijgen ,daarom zou ik toch liever die zeer stille danfoss willen behouden ,ook al is ie niet zo sterk .

En na nog eens je nieuwe setup te bekijken kreeg ik in een keer iets in het oog dat me een koude rilling gaf bij het overdenken.

Niet dat ik echt iets van krachtenleer ken ,maar toch wel 20 jaar geleden een lasopleiding >:) heb gehad.

Na het bekijken van je reciever die je gemaakt hebt vroeg ik me af hoeveel druk je van plan bent er op te steken en hoe warm en hoe koud dat op bepaalde momenten gaat worden op korte tijd?

Man ,ik krijg rillingen als ik er aan denk wat er in het slechtste geval kan gebeuren als die onderste las of net naast de las zoals gewoonlijk (daar is een zwak punt door de hitte van het lassen ) lost in een keer,dan heb je natuurlijk geen reciever maar een raket >:)

Ik denk niet dat je zover ik kan zien eerst een eindkap op die buis hebt gesoldeerd en dan alles op dat bevestigingsplaatje hebt gezet ,of wel?

Als dit niet het geval is doe me dan een plezier ,ik ben zeker niet degene om je de les te komen spellen maar ik maak me er echt zorgen over :/

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel en me niet als overbezorgt gaat meppen ,maar dat ook nog effe overdenkt of ons geruststeld dat het zo wel kan :X

Verwijderd

Smollys schreef op 04 september 2003 @ 12:54:

Man ,ik krijg rillingen als ik er aan denk wat er in het slechtste geval kan gebeuren als die onderste las of net naast de las zoals gewoonlijk (daar is een zwak punt door de hitte van het lassen ) lost in een keer,dan heb je natuurlijk geen reciever maar een raket >:)
Mjah raket, eerder een grote vlammenwerper.

Ik denk dat DaBit ons alle een groot plezier doet als ie een zwaargepanserde camera in z'n werkplaats neerzet. Op die manier kunnen wij tenminste zien hoe de eerste Nederlandse particuliere waterstofbom gemaakt wordt.

Hmmm... hij woont in Oss, ik in Rosmalen.... dekking :+

Verwijderd

Topicstarter
Smollys schreef op 04 September 2003 @ 12:54:
Ik heb hier ook nog een aspera E7215f 1/2 pk r22 compressor die nog in een AC toestel zit ,maar die rateld een beetje ,kan zijn dat er iets mis is met de condensatorkoeling of na jaren van gebruik de gasload niet meer optimaal is , maar ik riskeer toch liever geen lawaaerige setup te krijgen ,daarom zou ik toch liever die zeer stille danfoss willen behouden ,ook al is ie niet zo sterk .
A/C compressoren == high temperature. Da's niet goed voor ons doel. (jaja, ik gebruik ook een A/C compressor voor de bovenste trap, maar ik heb gewoon niks anders)
Na het bekijken van je reciever die je gemaakt hebt vroeg ik me af hoeveel druk je van plan bent er op te steken en hoe warm en hoe koud dat op bepaalde momenten gaat worden op korte tijd?
Dat word warm, op zijn hoogst een graad of 35-40. Dit gaat vrij langzaam, zeg over 10 minuten tijd. De druk die erop komt te staan is maximaal zo'n 20 bar.
De binnendiameter van de pijp is ~20mm, dus het oppervlak van de binnenkant is 3.14 cm2. De kracht die er dus uitgeoefend zal worden op de hele las is dus ongeveer 200 * 3.14 = 620N.

Nu, dit is geen bijzonder grote kracht voor een mooie driehoekige lasnaad van bijna 7 centimeter lang. Ik durf zelfs te stellen dat de las zelf sterker is dan het metaal.

Verzwakking van het metaal boven de naad (annealing) maak ik weinig zorgen over. De temperatuur (zo'n 750 graden) is niet hoog genoeg om een echte verandering in de kristalstructuur teweeg te brengen. Bovendien zou dit een rol moeten spelen bij elke verbinding, ook als je een buis in een mof of sok hardsoldeert (brazeert, zoals jullie dat zeggen). En ik heb in de praktijk geen rampenverhalen gehoord.

Mocht de las toch scheuren, dan voorkomt de koperen pijp aan de bovenkant en de koperen pijp in de zijkant dat het stuk 22mm pijp wegvliegt. Het vrijkomende koudemiddel zou een fijne brandblaar (frost bite) op kunnen leveren, maar daar blijft het dan ook bij.
Ik denk niet dat je zover ik kan zien eerst een eindkap op die buis hebt gesoldeerd en dan alles op dat bevestigingsplaatje hebt gezet ,of wel?
Nee, achteraf was dat wel slimmer geweest.
Als dit niet het geval is doe me dan een plezier ,ik ben zeker niet degene om je de les te komen spellen maar ik maak me er echt zorgen over :/
Ik ben bang dat ik zonder de boel lompweg los te zagen dit niet meer kan doen. Ik zie ook geen reden waarom de las niet sterk genoeg zou zijn.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel en me niet als overbezorgt gaat meppen ,maar dat ook nog effe overdenkt of ons geruststeld dat het zo wel kan :X
Ik hoor graag kritiek; ik ben ook niet perfect. Maar tenzij je het hard kunt maken dat 'een gewicht van 62kg aan een las van 7cm lang' een probleem kan zijn, laat ik het zo. Ombouwen is nu niet eenvoudig meer.

Maar ik ben het met je eens dat ik beter een eindkap had kunnen gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een pic tussendoor:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=21e3be3850eaba76ed84d763e9c126af3fd5e19c

Dit is de warmtewisselaar tussen de twee trappen, met expansieventiel. De foto is genomen direct na het bakken en braaien, dus het is allemaal nog een beetje zwartgeblakerd.

De hardsolderingen aan de rechterkant zijn maar amper gelukt, en absoluut niet netjes. Dit komt omdat het verhitten van de warmtewisselaar nogal een ramp was. Ik kreeg het gewoon niet op de goede temperatuur. Maar ook al is de hardsoldering niet netjes; hij is wel dicht.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 15:52 ]

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

quote]DaBit schreef op 04 September 2003 @ 13:35:
[...]

.

Ik ben bang dat ik zonder de boel lompweg los te zagen dit niet meer kan doen. Ik zie ook geen reden waarom de las niet sterk genoeg zou zijn.
---------------------------------------------------------------------------------

Ik ook niet, zit perfect zo! ;)

.

[ Voor 14% gewijzigd door Haeg op 04-09-2003 22:31 ]

• Smollys
Voila Dabit .Die reciever nog eens overdacht en berekend en toch goedgekeurd .
Was niet echt als kritiek bedoeld hoor :) maar ik ben toch eerder bezorgt over lassen en hoge druk in combinatie met warm en koud .
Ik heb na mijn schooltijd nog een jaartje als lasser gewerkt vroeger.
Het ging daar om het lassen van speciaale dichtingsringen voor luchtvaart en ruimtevaart,en daar lachten ze niet met bovengenoemde aspecten .
Je staat versteld wat die aspecten teweeg kunnen brengen.

VB: na het begeven van de dichtingsring in de stuwraket van de chalenger die onplofte zijn bepaalde dichtingen vervangen door gelaste dichtingen van de amerikaanse afdeling van het bedrijf waar ik even heb gewerkt.

Vandaar de huivering mischien die ik effe kreeg bij het bezien van je resiever,Ik denk daar dikwijls mischien iets te ver over na :)

Voor de rest anders al een mooie mapp gas verslindende constructie die je daar hebt gebouwd ,vooral die warmtewisselaar waarvan ik benieuwd ben of die nu echt die 2 de stage gaat kunnen condenseren want het lijkt me toch weer een supper extreme Dabit achtige setup te worden met nog altijd een schepje bovenop bekende standard setups :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Smollys schreef op 04 September 2003 @ 23:54:
Voila Dabit .Die reciever nog eens overdacht en berekend en toch goedgekeurd .
Was niet echt als kritiek bedoeld hoor :) maar ik ben toch eerder bezorgt over lassen en hoge druk in combinatie met warm en koud .
Ga vooral zo door ;)
Ik hoor liever opbouwende kritiek dan alleen maar oh's en ah's. Van kritiek leer ik.
Je staat versteld wat die aspecten teweeg kunnen brengen.
Ja, ik weet het. 'k heb ook al genoeg rampen gezien (wat dacht je van een las in een 200 bar zuurstoffles die breekt? De fles is door 3 enkelsteens muurtjes heen gevlogen)
Vandaar de huivering mischien die ik effe kreeg bij het bezien van je resiever,Ik denk daar dikwijls mischien iets te ver bover na :)
Ga vooral zo door :)
Voor de rest anders al een mooie mapp gas verslindende constructie die je daar hebt gebouwd ,vooral die warmtewisselaar waarvan ik benieuwd ben of die nu echt die 2 de stage gaat kunnen condenseren want het lijkt me toch weer een supper extreme Dabit achtige setup te worden met nog altijd een schepje bovenop bekende standard setups :)
Och, ik probeer deze HX gewoon. Werkt het niet, dan ga ik terug naar plan A, en bouw ik m'n eigen ding met heel veel messing pijpjes parallel.

En dat MAPP gas gaat idd hard zeg!

(offtopic: ik ben de komende 2 weken op vakantie, dus ik zal hier neit meer reageren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar 1 woord voor: BRUUT!!
zou je van tevoren aanwillen geven wanneer je op de knop gaat drukken? ik woon in harderwijk en ik denk dat ik dat wel moet kunnen horen als ik oplet :)

(sorry.. weer een "oh ah" reactie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Of je leest 't in de krant (ik geef an lekker toch de Organon de schuld >:) )

offtopic:
Zo, en dit is echt de laatste reactie. Houden jullie DOC een beetje netjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Terug van vakantie, en weer twee uurtjes besteed aan dit projectje. Het resultaat: de eerste stage (naar ~ -30C) is klaar en staat momenteel onder druk om te kijken of de boel lekvrij is. Dit lijkt zo te zijn.

Een paar quick&dirty plaatjes:

Bovenkant:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=98232a2f5d1de5bdb981b3706696f6383fd5e19c

Detail van de interstage warmtewisselaar (niet gemonteerd / geisoleerd):

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=db61900eb3fb5edc8d871ad9853af8cf3fd5e19c

Ik had geen gereedschap om de ventielkernen in en uit de messing houders te draaien, maar gelukkig lagen de Dremel en accuboormasjien binnen handbereik. Een spijker en 5 minuten werk deed de rest:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/images/page_images/proj210k_valvetool.jpg

Al met al kostte me het minder tijd dan een autozaak opzoeken die eventueel een ventielkern-schroevendraaiertje zou verkopen.

Ik heb voorlopig mijn oude filter gemonteerd. Ik verwacht dat er een hele berg troep uit de compressor en leidingen komt als ik verse olie erin gooi. Dus laat ik dat eerst opvangen door het oude filter, dat ik naderhand vervang door een nieuw filter.

Het leidingwerk ziet er misschien niet al te strak uit, maar ik heb zoveel mogelijk spul gerecycled, waaronder ook pijp. En helemaal rechtgebogen krijg je dat toch nooit meer.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:56

EntonoX

Team leider

dat ziet er weer eens goed uit Dabit. _/-\o_

wanneer verwacht je dat je de 2e trap klaar hebt en proef kan draaien??

owja nog bedankt voor al je tips via email :), ik heb mijn phase change systeempje nu ook draaien, alleen ben er wel achter dat de compressor eigenlijk net iets te klein is qua vermogen.... maar ik heb nog een vriezer compressor staan }) dus we hobbyen gewoon nog even verder!

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
High stage up & running, hoewel er nog het nodige aan finetuning moet gebeuren (isolatie, meer koudemiddel, etc.)

Eerste testrun high stage:
Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=ecbe5bc8492c8f45846182aef55992e73fd5e1fd

Detailpiccie:
Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=6034a77a8ffbc0441741ded54c6cd64c3fd5e1fd

De tempsensor zit nu een beetje losjes tegen de pijp aan, dus die -38 is absoluut onnauwkeurig. Rond de -45C is een betere schatting.

Lager kan ik nu niet gaan; het expansieventiel heeft problemen met het gebrek aan belasting. Tot zo'n 150W kan het ding nog wel regelen, maar daarbeneden niet meer.

Of deze compressor lang leeft: ik vrees van niet. Ik moet het ding met 75uF extra startcapaciteit een schop onder de kont geven om te starten, en hij maakt nogal ongezonde piep en kraakgeluiden. Agja, het ding kostte me dan ook exact EUR 0,00 en wat moeite om 'm uit een A/C te slopen.

We zien wel. Ik heb alleen nog een tweede van deze compressoren, maar die is in slechtere staat dan deze. Dus ik moet het hier even mee doen.

De volgende stap is het isoleren van het zaakje, het aansluiten van de Eliwell controller, het bouwen van een olieafscheider, en het aansluiten van de low-temp trap.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

wow.. Dabit.. je verbaast me elke keer weer... Maar is dat ijs wat ik op de buitenkant zie zitten?? Dat witte spul? Zoja.. zou je temp niet nog wat zakken als alles goed geisoleerd is?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kwou hier een "oh"-reactie plaatsen, maar ik zal deze dan maar achterwege laten zeker? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
apen-nootjes schreef op 26 September 2003 @ 15:12:
wow.. Dabit.. je verbaast me elke keer weer... Maar is dat ijs wat ik op de buitenkant zie zitten?? Dat witte spul?
Yup, dat is zo. Moet ik nog isoleren, maar daarvoor moet ik eerst nog wat leidingwerk aan dat ding solderen, anders blijft er niet veel isolatie meer over vrees ik :)

Momenteel is alleen de voeler van het expansieventiel grondig en luchtdicht geisoleerd. Da's ook nodig ook, anders krijg je rare effecten.
Zoja.. zou je temp niet nog wat zakken als alles goed geisoleerd is?
Oh, jawel. En met een beetje belasting kan het dan zelfs nog lager uitkomen; geen belasting op een expansieventiel dat gedimensioneerd is voor zo'n 300W @ -40C werkt niet echt. Ik zie het ventiel beneden de -30C instabiel worden zonder load.
kwou hier een "oh"-reactie plaatsen, maar ik zal deze dan maar achterwege laten zeker? ;)
Mag wel hoor ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2003 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 26-09 23:11
Ik vind dat je nu toch echt te ver gaat!

Maarja, ieder zn hobby :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
te ver? wasda?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Dat je je héle moederbord / CPU / RAM onderdompelt in de vloeibare stikstof, en dat het hele zaakje @ -195,798 °C gewoon helemaal niet meer wil werken omdat het moederbord zo krom is als een banaan, kromgetrokken door verschil in uitzettigscoefficient, dat is te ver! ;)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Te ver voor een moederbord :'( maar niet voor echte tweaker toch zeker ?
Hooguit een harde les voor de volgende keer en een goede tip voor een collega tweaker B)

Verwijderd

Shit dit is wel een erg strak project ! Wel erg gaaf , gelukkig woon ik niet in oss :P. Anders was ik meteen verhuist hahah. Heel veel succes er mee !

• Getah
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07-2023
Ik vraag me altijd af waar die tweakers hun geld vandaag halen :P :?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-09 15:40

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Getah schreef op 27 September 2003 @ 15:16:
Volgens mij heeft DaBit ook niet zo veel geld, maar wel een hoop adresjes voor zooi :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• 2bme
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-04-2024

2bme

Oude Tweakers addict...

Getah schreef op 27 September 2003 @ 15:16:
Ik vraag me af waar ze al dat gratis materiaal vandaan halen ;)
Agja, het ding kostte me dan ook exact EUR 0,00 en wat moeite om 'm uit een A/C te slopen.
Bovendien ook waar vind je de tijd ervoor? Want hoeveel uur gaat er nu hier zo in zitten? Als je dat gaat omrekenen naar geld... :+

[ohh reactie modus]
Zeer goed bezig Dabit!!!

Hier nu al onder de indruk _/-\o_

[/ohh reactie modus]

I used to be schizofrenic, but we're oke now... ;)

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 23:55
nou als jij ooit een markt rijp product hebt dan is dat waarschijnlijk een ding waarmee je proc kapot gaat van de kou :P

Maar echt een gaaf ding

RESPECT _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 27-09-2003 16:20 ]

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Ik hoop dat je de temps haalt waar je op mikt. maar je bent aardig op weg.

cker weer een bookmarkje in me lijst. Ga zo door je bent lekker bezig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
Getah schreef op 27 september 2003 @ 15:16:
ik heb wel gehoord dat er in Oss een paar waardetransprten zijn overvallen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 09:51
Dabit, die temperatuur sensor... Wat is dat voor een type/merk? En is die een beetje betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Demoniac schreef op 27 September 2003 @ 15:58:
[...]
Volgens mij heeft DaBit ook niet zo veel geld, maar wel een hoop adresjes voor zooi :P
Nee, het is anders; ik wil het geld er niet aan uitgeven. Maar mensen weten dat ik dingen zoek, dus zo nu en dan knippert mijn ICQ met iemand die wat in de aanbieding heeft. Zoals deze A/C compressoren. Ook Haeg heeft me enorm geholpen.
mAdRaZ0r schreef op 27 September 2003 @ 16:02:
Bovendien ook waar vind je de tijd ervoor? Want hoeveel uur gaat er nu hier zo in zitten? Als je dat gaat omrekenen naar geld... :+
Half uurtje hier, tien minuutjes daar. Zat ik nog maar op school.....
[ohh reactie modus]
Zeer goed bezig Dabit!!!
Hier nu al onder de indruk _/-\o_
[/ohh reactie modus]
:)
arnoman schreef op 28 september 2003 @ 16:25:
Dabit, die temperatuur sensor... Wat is dat voor een type/merk? En is die een beetje betrouwbaar?
Nee dus.
Zal nog wel een picje posten, dan kun je lachen. Ik zal alvast verklappen wat je kunt zien:

edit: picje toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=391fe913b408a441854009e3df4184893fd5e1fd

- Een Eliwell EWPC-901 tempcontroller (0.5% nauwkeurig tussen -50C en +99C) die -45C aangeeft
- Een tempmeter met K-type thermokoppel (-50C .. +400C, nauwkeurigheid ca. +/- 1.5C bij deze temps) die -44C aangeeft
- Het eerder geshowde tempmetertje dat -32C aangeeft.....

Trek je conclusies :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omg!
DaBit je flikt het ook iedere keer weer he.

Ziet er erg cool(joh!?!) uit, suc6 met je project vedder. Ik hoop dat het lukt :)

[half-offtopic]
Ik voel me niet echt veilig hier in Den Bosch, ik verwacht ieder moment een paddo te zien uit de richting Oss :P
Afbeeldingslocatie: http://www.nfb.ca/nucleardynamite/pics/nuclear.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gheheh, dan ben ik ook trots op mezelf, als ik dat voor elkaar krijg >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De olieafscheider is klaar. Gefabriceerd uit een stuk 32mm pijp, gedeeltelijk gevuld met staalwol.

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=5bf84bf42486a0cfc79ad619c6ca540f3fd5e2bf

Linksonder komt het hete gas de olieafscheider in, linksboven gaat het eruit. Doordat de gassnelheid behoorlijk omlaag gaat, zal de olie onderin de pijp achterblijven, en terugvloeien naar de compressor via het pijpje rechts. Hier zit een magneetklep aan die ik zo af en toe open moet zetten om de olie terug te blazen. Dit kost me capaciteit, maar het is niet anders.

Detail van de staalwol:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=453376778cb476b30b8fb59618e78b4c3fd5e2bf

De staalwol heeft als doel het opvangen van kleine mistdruppeltjes olie, net zoals een spinneweb waterdruppels vangt uit mist.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Is staalwol dan niet te vuil en te brandbaar in een koel systeem ?
Dacht dat staalwol brand als hel in open lucht ,en eens verbrand geeft het as dat supper fijn is .
Als je die bius dichtbrazeerd gaat die staalwol dan ook niet verkolen Dabit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Smollys schreef op 02 October 2003 @ 12:55:
Dacht dat staalwol brandt als het in open lucht, en eens verbrand geeft het as dat super fijn is.
Als je die buis dichtbrazeert gaat die staalwol dan ook niet verkolen Dabit ?
Staalwol onderin, buis vullen met water tot het staalwol ondergedompeld is, bovenkant brazen, water eruit en meteen erna de buis warmstoken (graadje of 60 is genoeg) om het water eruit te verdampen... Sim-pel. (op papier iig)

edit:
Even heel flauw er nog aan toevoegen dat STAAL niet kan verkolen. Staal kan wel verbranden, maar dan vormt het ijzeroxide, oftewel roest ;) :)

[ Voor 14% gewijzigd door JumpStart op 02-10-2003 13:19 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Smollys schreef op 02 oktober 2003 @ 12:55:
Te vuil misschien wel, maar er zit toch nog een filter achter. Te brandbaar niet; daarvoor heb je om te beginnen zuurstof nodig, welke niet aanwezig is in een koelsysteem.
Als je die bius dichtbrazeerd gaat die staalwol dan ook niet verkolen Dabit ?
Het oxideert wel enigzins, maar de hoeveelheid beschikbare zuurstof daarvoor is beperkt. Officieel zou je de buis met stikstof moeten vullen en dan pas hardsolderen.
JumpStart schreef op 02 October 2003 @ 13:14:
Staalwol onderin, buis vullen met water tot het staalwol ondergedompeld is, bovenkant brazen, water eruit en meteen erna de buis warmstoken (graadje of 60 is genoeg) om het water eruit te verdampen... Sim-pel. (op papier iig)
Inderdaad, op papier wel. Want denk maar niet dat je het staalwol onder kunt dompelen en dan ook nog een hardsoldeerverbinding leggen. Daarvoor is de warmteafvoer van het koper te gortig. Zou je een hele dikke brander pakken, dan is de afkoeling van de soldeerverbinding te snel. En zelfs als je dat probleem opgelost krijgt, dan heb je het probleem van stoom dat het solderen in de weg zit.

Langzaam stikstof erdoorheen blazen is het beste, maar de prijs van een flesvulling stikstof + drukregelaar + flessenhuur is me net iets te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 02 October 2003 @ 15:03:
[...]

Langzaam stikstof erdoorheen blazen is het beste, maar de prijs van een flesvulling stikstof + drukregelaar + flessenhuur is me net iets te gortig.
En anders probeer je toch gewoon wat platinawol te regelen ?? :+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Wat gebeurt er nou met olie die eventueel toch doorgelaten word?
Ligt dat straks als een klontje in je gefreesde blokje de doorgang van het gas te
versperren bij een temperatuur van -100 . Of word deze toch enigzins meegenomen door het gas? Ik hoop dat jij dit weet, ik heb in ieder geval geen flauw idee. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryforhelp
  • Laatst online: 13:57
Ik weet dus helemaal " " van phase change, maar wat doet olie in het koelvloeistof systeem? DAt gaat een beetje langs me heen.

Kleine zonnepaneleninstallateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cryforhelp schreef op 02 October 2003 @ 23:53:
Ik weet dus helemaal " " van phase change, maar wat doet olie in het koelvloeistof systeem? DAt gaat een beetje langs me heen.
olie komt uit de compressor :) . Jah liefs heb je 100 % koelmiddel ...echter is dat niet zo in de praktijk.. compressoren hebben smering nodig.

Dabit..

Netjes ga je dus nu een cascade systeem maken :) ..Echter vraag ik me wel af wat voor berekeningen je hebt gedaan voor je intercooler ;) lijkt me een 1 pijps tegen stroom ww.

maar effe een vraagje vanwaar een Hogedruk condenspot :? en waarom niet een lage druk condenspot bij de verdampers, je hebt dan wel gewoon natte verdampers .. meer koelmiddel nodig.. in elk geval kan je een beetje rustiger ademen dan... lijkt mij..

Zal wel meer koelmiddel nodig hebben, maar je kan dan wat rustiger ademen omtrent vloeistofslag in de compressoren.
Tenminste bij de Co2 cascade systemen in nederland, zijn vanwege het niet bestaan van thermische expansie kleppen, gebruik gemaakt van lage druk condenspot bij de verdamper.

p.s net op je website zitten lezen.. hoe zit het verhaal met je needle valve :? hoe wou je de weerstand nou stellen dat had ik niet echt begrepen..

aarrgghhh .. dubbelpost!$%^&!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XII
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 19:50

XII

Begint, eer ge bezind

:) :) :) Leuke setup. :) :) :)

Als je compressoren het houden, lijkt het erop dat het gaat lukken.
Zorg wel voor een goede afregeling van het heetgasventiel, anders is het gauw gebeurd.( je zit wel hoog in de maxxen hoor)

Wat het solderen betreft, ken je geen mig/mag-tig lasser.
Je olieafscheider moet je echt niet vullen met water, spoelen met argon werkt ook
en bespaart je een hoop ellende. :'( :'( :'(

Verder wens ik je veel succes, en volg het draadje zeker.

AMD64 3000Winnie@275,Neo2Plat, 1g Plat-rev2-2,5-3-3-10,X800Pro@XTPE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst nog even een plaatje van het hardsolderen van de olieafscheider. Plaatjes van vuur en ijs doen 't altijd goed :)

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=5e3163893c9c59250998b11ae3c0d7ab3fd5e2bf

Het gasbetonblok er bovenop houd de warmte enigzins bij het koper. Voor dit soort werkstukken heb je toch eigenlijk echt een zuurstof/acetyleen of zuurstof/propaan brander nodig.

Het plaatje is een beetje wazig, maar tegelijk foto's nemen en hardsolderen valt niet mee :)
Haeg schreef op 02 oktober 2003 @ 23:45:
Wat gebeurt er nou met olie die eventueel toch doorgelaten word?
Ligt dat straks als een klontje in je gefreesde blokje de doorgang van het gas te
versperren bij een temperatuur van -100 . Of word deze toch enigzins meegenomen door het gas? Ik hoop dat jij dit weet, ik heb in ieder geval geen flauw idee. :?
Tsja, dat is een goeie. Normaal gesproken word er wat propaan of pentaan toegevoegd aan het koudemiddel van de lage trap (als soort van antivries) of een olievrije compressor gebruikt. Systemen die de -200C halen gebruiken nog een actief koolstoffilter dat de olie wegvangt. Dat filter moet dan ook regelmatig vervangen worden.

Ik hoop dat de klontjes olie vrolijk door het blok heen geblazen worden in plaats van dat ze het capillair/naaldventiel dichtvriezen.

Pfoe, er komen wel erg veel 'ik hoop dat' dingen bij kijken zeg. Dit gaat geen probleemloos projectje worden :)
Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 00:20:
olie komt uit de compressor :) . Jah liefs heb je 100 % koelmiddel ...echter is dat niet zo in de praktijk.. compressoren hebben smering nodig.
Inderdaad, en in de praktijk circuleert er dus 1-5% olie mee met het koudemiddel om die smering te waarborgen. Als de temperatuur niet te laag word is dat ook geen enkel probleem.
Netjes ga je dus nu een cascade systeem maken :) ..Echter vraag ik me wel af wat voor berekeningen je hebt gedaan voor je intercooler ;) lijkt me een 1 pijps tegen stroom ww.
Helemaal niks. Dit is een standaard dingetje wat normaal gesproken voor warmtewisseling tussen zuiggas naar compressor en vloeistof vanaf vloeistofvat gebruikt word. Of het ding geschikt is voor deze toepassing: geen idee. 'Ik hoop van wel' >:)

Opzich is het nu nog niet zo belangrijk. Dit systeem met R410A is een leersysteem voordat ik de overstap maak naar de -100C. Met R410A kan ik me een behoorlijk verlies over die interstage HX permitteren. Mocht nu blijken dat het ding te inefficient is, dan heb ik thuis nog 40 meter messing pijp liggen met een binnendiameter van 0.8mm. Daar kan ik een hele leuke warmtewisselaar mee maken met een gruwelijk groot oppervlak.
maar effe een vraagje vanwaar een Hogedruk condenspot :? en waarom niet een lage druk condenspot bij de verdampers, je hebt dan wel gewoon natte verdampers .. meer koelmiddel nodig.. in elk geval kan je een beetje rustiger ademen dan... lijkt mij..
't is geen accumulator of condenspot zoals jij dat noemt; het is een olieafscheider. Ik geef toe: hij lijkt niet echt op commerciele olieafscheiders, maar volgens mij moet-ie wel kunnen werken. De praktijk zal het uitwijzen.

Verder ben ik niet van plan om een accumulator toe te passen. zuiggaswarmtewisseling moet voldoende zijn om eventuele resten vloeistof af te koken.
Tenminste bij de Co2 cascade systemen in nederland, zijn vanwege het niet bestaan van thermische expansie kleppen, gebruik gemaakt van lage druk condenspot bij de verdamper.
Ik zou voor een CO2 cascade al gauw kiezen voor een 'flooded evaporator' setup in plaats van een droge verdamper. Maarja, ik heb 0,0% ervaring met 'echte' koelsystemen, dus zoveel zinnigs kan ik er ook niet over zeggen.
p.s net op je website zitten lezen.. hoe zit het verhaal met je needle valve :? hoe wou je de weerstand nou stellen dat had ik niet echt begrepen..
Door de naald in/uit de brommersproeier te draaien regel ik de doorlaat. Zoals een doorlaat van een expansieventiel dat ook doet. Of een carburateur van een brommer.
XII schreef op 03 October 2003 @ 01:24:
Als je compressoren het houden, lijkt het erop dat het gaat lukken.
Voor die NL11F ben ik niet zo bang. Maar die aircocompressor klinkt nu al alsof-ie vierkante lagers heeft. Plus dat het ding helemaal niet gemaakt is voor dit lage temperatuurbereik.
Zorg wel voor een goede afregeling van het heetgasventiel, anders is het gauw gebeurd.( je zit wel hoog in de maxxen hoor)
Mijn heetgasventiel, tevens olieretourventiel, is een magneetklep + stukje capillaire leiding. Dat komt in actie als de condensatietemperatuur van de lage trap te hoog dreigt te worden, of als de verdampertemperatuur van de lage trap te laag dreigt te worden. Da's minder waarschijnlijk, maar ik moet er rekening mee gaan houden dat ik ooit de limieten van de chips ga halen.
Je olieafscheider moet je echt niet vullen met water, spoelen met argon werkt ook en bespaart je een hoop ellende. :'( :'( :'(
Nee, helaas. In ieder geval niet dichtbij genoeg.
Misschien toch maar eens geld uitgeven aan een flesje stikstof.
Verder wens ik je veel succes, en volg het draadje zeker.
Thanks. Ik ga het nodig hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

kan je ipv stikstof geen CO2 gebruiken (voor dat doel althans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 10:11:
Helemaal niks. Dit is een standaard dingetje wat normaal gesproken voor warmtewisseling tussen zuiggas naar compressor en vloeistof vanaf vloeistofvat gebruikt word. Of het ding geschikt is voor deze toepassing: geen idee. 'Ik hoop van wel'
Nou laten we het zo zetten je moet voldoende oppervlak hebben om te zorgen voor ww. tuurlijk zal ie zijn eigen balans vinden.. maar ik vrees dan voor je dan je condensatie temperatuur van de onderste trap (indien we aannemen dat verdamping temp bovenste trap niet verandert) zich zal aanpassen om een voldoende drijvende kracht te hebben. Dus stel verdamping (bovenste trap) op -30C dan volgt dat als er te weinig opp zou zijn.. afhankelijk van overdrachtscoeff...etc zal de Tcondensatie veel hoger komen te liggen, met als gevolg dat je Tlaagsteverdamping = -63 niet zult zien..tja ik denk niet dat je problemen zult hebben je toch zulke kleine loads dus een kleine oppervlak zal je nodig hebben.wie weet is ie net voldoende :P. Bovenste is ook niet helemaal waar krijgt eerder onvolledige condensatie ! dus je capaciteit zult eraan gaan..meestal neemt men een Dt van 15 graden aan en ontwerpt men daarop.
Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 10:11:
't is geen accumulator of condenspot zoals jij dat noemt; het is een olieafscheider. Ik geef toe: hij lijkt niet echt op commerciele olieafscheiders, maar volgens mij moet-ie wel kunnen werken. De praktijk zal het uitwijzen.
Ik bedoelde die in de schema van pagina 1 voorkomt (in de bovenste trap ) net na de condenser. Ik zag dat je hem ook al heb gemonteerd dus olie afscheider is ie niet. Olie afscheider heb je allleen in de onderste trap gezet toch :?

nog wat anders dat idee van je, needle valve om de weerstand te verhogen lijkt me wat beperkt druk verhogend. Misschien nog plek inplaatsten voor een handklep om het grotere bereik te regelen en de needle valve de finetunning te laten doen ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Herman schreef op 03 October 2003 @ 10:42:
kan je ipv stikstof geen CO2 gebruiken (voor dat doel althans)
Zeker wel (ik kan eigenlijk alles gebruiken dat zuurstof verdrijft en bij hoge temps geen reactie met het metaal aangaat of gaat ontleden. Stikstof, CO2, argon, helium, whatever), maar dan zit ik nog met vrijwel dezelfde kosten. Een CO2 vulling kost niet zoveel, een N2 vulling ook niet. Maar fles + drukregelaar zijn de kosten.

Ik vraag me trouwens af of die CO2 cylindertjes voor de gemiddelde biertap ook huurflessen zijn? En zo niet, wat dat zou kosten?
Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 11:33:
Nou laten we het zo zetten je moet voldoende oppervlak hebben om te zorgen voor ww.
Hoe lager het oppervlak, hoe hoger Tevap, high stage - Tcond, low stage.
afhankelijk van overdrachtscoeff...etc zal de Tcondensatie veel hoger komen te liggen, met als gevolg dat je Tlaagsteverdamping = -63 niet zult zien..tja ik denk niet dat je problemen zult hebben je toch zulke kleine loads dus een kleine oppervlak zal je nodig hebben.wie weet is ie net voldoende :P.
Met -63C en R410A heb ik slechts 1 probleem, en dat is dat bij dergelijke lage verdampingdrukken de cylinderinhoud van de compressor onvoldoende is om voldoende koudemiddel te verpompen. Er zal toch een kilo of 3 per uur moeten circuleren, wat niet meer lukt als je richting een vacuum in de verdamper gaat.

Met R410A is 20-30K verschil over de interstage HX nog toelaatbaar. Met ethaan/R23/R508B niet. Vandaar de tussenstap met R410A. Daar leer ik van, en dan weet ik wat ik aan moet passen.

Werkt deze warmtewisselaar niet naar behoren, dan bouw ik er eentje met die messing pijp. Ik zet dan 80-100 0.8mm I.D. / 1.2mm O.D. leidingkjes parallel, elk 30-50cm in lengte. Dat geeft me een behoorlijk groot werkoppervlak. De drukval is dan gelijk aan die van een 1/4" pijp.

Alleen, dat is nogal een klus om zo'n WW te bouwen.
Ik bedoelde die in de schema van pagina 1 voorkomt (in de bovenste trap ) net na de condenser. Ik zag dat je hem ook al heb gemonteerd dus olie afscheider is ie niet.
Da's m'n vloeistofvat. Afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden is er meer of minder koudemiddel nodig; het vloeistofvat vangt de verschillen op en zorgt voor een solide vloeistofstroom naar het expansieventiel.
Olie afscheider heb je allleen in de onderste trap gezet toch :?
Yup. Die is boven de -50 niet nodig.
nog wat anders dat idee van je, needle valve om de weerstand te verhogen lijkt me wat beperkt druk verhogend. Misschien nog plek inplaatsten voor een handklep om het grotere bereik te regelen en de needle valve de finetunning te laten doen ;)
Handklep heeft helemaal een groffe regeling. Ik gebruik een stuk capillaire leiding om drukval te veroorzaken, maar net te weinig. Het naaldventiel gebruik ik dan voor het bijstellen.

Momenteel kan ik de doorlaat regelen van 0mm tot ca. 0.4mm. Ruim voldoende lijkt me.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2003 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XII

XII

Begint, eer ge bezind

:)
Voor zover ik uit de laatste replies op kan maken,
wordt het toch vullen met water. Zelf weten, }:O
Maar gebuik dan wel RVS staalwol, dat beperkt de schade nog
enigzins.(betere doe zelf shop)

Hoop dat je het daarna goed droog krijgt, in de oven ofzo.
Daarna een paar keer kraken met stikstof, voor het laatste vocht,
en het zou moeten werken.

:Y) }) :+
p.s.
Als je nog wat nodig hebt,mail effe.
Kan effe duren, maar er valt een hoop te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Och, het zit er al in. Droogmaken heb ik gedaan door een vacuum te trekken en het ding goed heet te stoken.
p.s.
Als je nog wat nodig hebt,mail effe.
Kan effe duren, maar er valt een hoop te regelen.
Op welk gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Verwijderd schreef op 03 October 2003 @ 11:34:
[...]

Zeker wel (ik kan eigenlijk alles gebruiken dat zuurstof verdrijft en bij hoge temps geen reactie met het metaal aangaat of gaat ontleden. Stikstof, CO2, argon, helium, whatever), maar dan zit ik nog met vrijwel dezelfde kosten. Een CO2 vulling kost niet zoveel, een N2 vulling ook niet. Maar fles + drukregelaar zijn de kosten.

Ik vraag me trouwens af of die CO2 cylindertjes voor de gemiddelde biertap ook huurflessen zijn? En zo niet, wat dat zou kosten?

[...]
Wist je dat in brandblussers een mooie cylinder met CO2 zit? Met wat mazzel zit er een goede kraan op dat ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XII

XII

Begint, eer ge bezind

:) :) :) Als je zo gek/lijp/dwaas :) :) :)

bent om dit in elkaar te knutselen, je het meeste materiaal al hebt,
weet ik niet echt wat ik zou kunnen bijdragen,
maar nieuwe componenten vallen wel te ritselen.

Compressor wordt echter een probleem, moeten bij ons geregistreerd
afgevoerd worden. Klepjes e.d. ventielen en nippels, etc. mag niet zo`n
heel groot probleem zijn.

Hoor het wel.(Niet meteen een kompleet nieuwe installatie op het lijstje,
ben geen supermarkt. Maar er kan veel.

:) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-09 20:18
dit is sow kewl, ik bedoel like, als je hiermee aan de slag gaat is het eerst een uur rekenen en dan 10 minuten in elkaar zetten :p.

FF ontopic:
Ziet er vEt geil uit, ik hoop dat het allemaal werkt :D. Kan een cpu eigenlijk wel onder -100C werken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Killerhond schreef op 03 oktober 2003 @ 19:42:
dit is sow kewl, ik bedoel like, als je hiermee aan de slag gaat is het eerst een uur rekenen en dan 10 minuten in elkaar zetten :p.

FF ontopic:
Ziet er vEt geil uit, ik hoop dat het allemaal werkt :D. Kan een cpu eigenlijk wel onder -100C werken??
ja :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Killerhond schreef op 03 October 2003 @ 19:42:
Yeah man, ff het zakjappie usen, daarna een uurtje werken en 't is ready, toch.
Was dat maar zo.... :)
FF ontopic:
Uh....
Goeie vraag. U vraagt, wij draaien. Zie je straks veel van deze smilies: :( , dan kan het niet.
Zie je veel van deze smilies: :) , dan kan het dus wel. En eerder doe ik er geen uitspraak over :P
Niemand schijnt het echt te weten. De een zegt van wel, de ander van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, dan kan je em aardig overklokken:o
wat ben je van plan joh?:P een p2, 20Ghz? haha
Wel vreselijk gaaf als dit gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dabit p.s als je wat capilair leiding zoek .. dan valt er wat te regelen.tenminste ik heb hier zo een 10 m liggen en zelf heb ik niet zoveel nodig denk ik ;) bovendien ga ik zo weer naar suriname dus kan ik eventueel weer wat bij kopen 10 m @ 20 euro dacht ik :)

maten heb ik nu zo bij de hand niet maar als je nodig hebt en me effe msn / icq dan valt er zeker wat te regelen voor zo een leuk projectkje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Verwijderd schreef op 04 October 2003 @ 00:49:
[...]

Yeah man, ff het zakjappie usen, daarna een uurtje werken en 't is ready, toch.
Was dat maar zo.... :)

[...]

Uh....
Goeie vraag. U vraagt, wij draaien. Zie je straks veel van deze smilies: :( , dan kan het niet.
Zie je veel van deze smilies: :) , dan kan het dus wel. En eerder doe ik er geen uitspraak over :P
Niemand schijnt het echt te weten. De een zegt van wel, de ander van niet.
Ik had eens ergens gelezen/gehoord dan bij -80 graden de cache wel eens rot kan gaan doen, maaraj, moet je toch ff zelf ondervinden als het zover is :).

4015Wp west (Dordrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal nog eens kijken wat ik in de toekomst aan spullen nodig ga hebben, en dan stuur ik ReallyUgly en XII wel wat mailtjes :)
Spul als capillaire leiding, ventielen, magneetkleppen, drogers, pijpwerk, etc. kan ik altijd wel gebruiken. Dat wil niet zeggen dat ik het direct nodig heb, maar ooit komt het van pas.

Goed, 2 nieuwe pics:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=f05eaeaf63befce1844ede5e16389fe73fd5e35d

Low stage bijna compleet. Ik moet alleen nog een lekje fixen, het filter, kijkglas en verdamper van de low stage toe te voegen, isoleren en vacumeren/vullen.

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=8a6376e1c11260b1df0e84485b1e957f3fd5e35d

Afgewerkt verdamperblok met naaldventiel (onder dat afsluitkapje). Voor de binnenkant en voorgeschiedenis: zie mijn website.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 19:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

dabit misschien een idee, er zijn van die kleine mig mag lasapparaten op de markt, die werken met kleine argon/co2 cylindertjes, denk aan een litertje of 2, zit wel statiegeld op, maar is al heeel wat minder dan zon grote tank.
Als het goed is bij een beetje fatsoenlijke bouwmarkt wel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ben echt zo benieuwd hoe t gaat worden, en of de boel niet uitelkaar klapt ofzo :P Want t is natuurlijk niet "zomaar" een koeler :) . Maarjah, je hebt er je best voor gedaan, en zal vast wel weten hoe t moet enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDLofCC
  • Laatst online: 02-02-2024
F*CKING HELL DaBit ... gaat weer lekker zie ik.
Uberveel succes ermee.

Zal dit draadje maar weer eens gaan volgen, zitten altijd lekkere pix bij ;)

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Is het de bedoeling om (een stuk van) die rol koper te gebruiken om het blok te bewegen?

Je moet de topictitel nog fixen btw....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Tutti-frutti schreef op 04 October 2003 @ 21:08:
[...]

Ik had eens ergens gelezen/gehoord dan bij -80 graden de cache wel eens rot kan gaan doen, maaraj, moet je toch ff zelf ondervinden als het zover is :).
[lolmode]
Dan zet ie hem toch op -70, Afkoelen is moeilijker dan "opwarmen" bij vries temperaturen ;)
[/lolmode]

* AaroN volgt dit project met een hoog wow-gehalte _/-\o_ !

JayGTeam (213177)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 23-07 12:09
Ik denk het punt dat je, waneer je thuis komt van school/werk, je vriendin/ouders/medebewoners uit het ijs moet bikken toch wel een tikkeltje te ver bent gegaan...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op 05 October 2003 @ 12:56:
dabit misschien een idee, er zijn van die kleine mig mag lasapparaten op de markt, die werken met kleine argon/co2 cylindertjes, denk aan een litertje of 2, zit wel statiegeld op, maar is al heeel wat minder dan zon grote tank.
Ik vermoed dat heel die maffia hier in de buurt samenwerkt. Echt, ze hebben allemaal exact dezelfde voorwaarden, varierend van gereedschaphandels tot lasspecialisten tot gassenleverantiers. En toch weet ik vrijwel zeker dat tenminste 1 persoon met MIG apparaat die ik ken er geen huurfles op heeft zitten. Toch nog maar eens wat meer aan z'n hoofd zeuren :)
bredend schreef op 05 October 2003 @ 21:37:
Is het de bedoeling om (een stuk van) die rol koper te gebruiken om het blok te bewegen?
Nope, da's nou capillaire leiding :)
Alleen een maatje dikker dan in een koelkast.
Rey Nemaattori schreef op 05 October 2003 @ 23:12:
Ik denk het punt dat je, waneer je thuis komt van school/werk, je vriendin/ouders/medebewoners uit het ijs moet bikken toch wel een tikkeltje te ver bent gegaan...
Er word al eerder door derden aan de bel getrokken omdat ik dan alle elektriciteit in heel het huizenblok nodig heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er schiet me op dit moment maar 1 ding te binnen..... BRUUUUTT _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 oktober 2003 @ 11:34:

zo'n fles kost 20 euro met 120 statiegeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

I'm back! :P

waar haal je zo'n enorme gastank en zo'n brander? ik kan alleen maar van die zacht-soldeer kitjes vinden.... :?

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mijn Turbotorch TL44 MAPP brander komt bij Las & Snijtechniek in Oss vandaan. Ik heb die lui zelf moeten vertellen dat ze dat spul leverden, en dat ik die informatie had van de importeur. Zo bekend zijn deze branders nou in Nederland.

De brander is van het 'swirl-flame' type. Dit betekent dat de brander in de branderkop het gas+lucht mengt, en dat ontsteekt. Dit geeft een veel turbulentere vlam die beter warmte overdraagt. Wat ook prettig is, is de piezo-ontsteker. Haal de trekker over, en je hebt een vlam. Laat de trekker weer los, en de vlam is weg. Ideaal.

De brander kan overigens ook gewoon op propaan werken, maar MAPP gas brand een paar honderd graden warmer dan propaan. MAPP gas is trouwens een mengsel van methylacetyleen, propadieen, nog iets en LPG.

In totaal kostte de brander + MAPP flessen iets van 100 euro; viel mee dus.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/turbotorch_assembly.jpg

De brander + MAPP fles. Je kunt er ook nog een drukregelaar+slang tussenzetten, maar dat kost weer 100 euro meer. Heb ik dus niet meteen gedaan, dat kan altijd later nog. Tot nu toe is de vaste gasfles niet echt lastig. Je kunt 'm ook op z'n kop houden, alleen houd de brander dat niet zolang vol (wegens bevriezen interne drukregelaar). Wel lang genoeg om een paar pijpjes te hardsolderen.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/turbotorch_action.jpg

Even een koperen pijpje smelten :)

Het ding zuipt wel gas, btw. Met mijn 2kg campinggas (butaan) tankje doe ik eeuwen; deze MAPP cylinder (453 gram) is nu ver leeg.

Al met al heb ik nog steeds 100x liever een zuurstof/acetyleen set met klein verhittingskopje of laskopje, maar de kosten voor de flessen en de grootte nekken me. Deze MAPP brander is de volgende beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Bedankt voor je uitleg.

Hoeveel zou zo'n 2meter hoge verrijdbare gastank kosten?
Want als dat nou onder de 400 euro is, dan schaf ik ook een hard-soldeer-brander aan.
Mijn blokje is namelijk niet slecht, alleen slecht uitgewerkt, dus als ik dat idee met die voorgebakken pinnen kan hardsolderen, dan kan die Maze4 ook weg. :)

Alleen heb ik nog niemand gevonden met een CNC-frees. :X

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
casemodderpoel schreef op 06 oktober 2003 @ 16:52:
Bedankt voor je uitleg.

Hangt van de vulling af. Maar waar heb je die voor nodig?
Want als dat nou onder de 400 euro is, dan schaf ik ook een hard-soldeer-brander aan.
Tip van de week: de Gloor Lilliput. Die zal rond de 400 euro zitten, en werkt met een klein (1L) propaantankje en klein (4L) zuurstoftankje. Dit om 'm draagbaar te houden. Voor het hardsolderen van waterblokken is een brander die extra zuurstof gebruikt toch wel aan te raden.

Met een zuurstof/acetyleen set ben je helemaal het mannetje, maar ik vond dat te groot en te duur. Niet alleen in aanschaf, maar ook in gebruik.

Die MAPP brander van mij trekt een waterblok hardsolderen ook niet, BTW.

Overigens is het ding helemaal niet zo groot als je denkt; het pijpje wat wegsmelt op de foto is maar 6mm dik. De branderkop zal een diameter van een millimeter of 12 hebben.
Mijn blokje is namelijk niet slecht, alleen slecht uitgewerkt, dus als ik dat idee met die voorgebakken pinnen kan hardsolderen, dan kan die Maze4 ook weg. :)
Al eens ooit aan een houtskoolvuur gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Dabit.
Zijn koeltechnische bedrijven een beetje bereid klusjes voor particulieren te doen - tegen een héél schappelijk prijsje???

Ik heb hier nu een ontmantelde koelkast in de woonkamer draaien: -25°C. Gewoon losstaand en onbelast, zonder processor hoor!
Het lijkt mij nu zo simpel om een uitgeboord koperblokje op de buis+capillair te solderen i.p.v. de verdamper: je eigen cheap ass Prometeia. Het ontgassen/hardsolderen/hervullen moet echter door zo'n technicus gebeuren, maar dan wordt het weer duur, neem ik aan ...als ze je al willen helpen.

Als er hier een koeltechnicus in de zaal zit, zou die dan niet eens kunnen testen wat een simpel koperblokje op een gewone koelkastcompressor presteert? Of heeft iemand anders dat al eens eerder geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-09 06:37
)DaBit is weer bezig hoor!! :9~ :9~
Ik denk niet dat een koeltechnicus berijd is naar jou te komen om voor weinig geld een ouwe koelkast om te toveren naar jou eigen cheap-ass prometia, maar als je nou net als DaBit weet waar je mee bezig bent en je bouwt een stoer cascade systeem alleen je hebt niet het gas om hem te vullen, dan kan ik me wel voorstellen dat ze meer zin hebben je te komen helpen.
En ik denk ook niet dat een koeltechnicus ff de capaciteit van een koelkast gaat testen simpelweg omdat dat geen zin heeft aangezien en 1001 verschillende koelkasten zijn en omdat zoiets misschien ook wel in de specs te vinden is maar de belangrijkste reden zal zijn omdat je zoiets met een beetje natuurkunde berekend en je je daarom goed moet inlezen en dan kun je zelf waarschijnlijk al een redelijke benadering maken van de capaciteit en de maximale minimale ( :+ ) temperatuur.

Oja DaBit, als het toevallig Ar CO2 85/15 is dat je nodig hebt want dat staat hier nog een cylinder bij het lasapparaat, maar dat zal het wel niet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Is idd een brandblusser niets om CO2 te verkrijgen, of een slagroomspuit, alhoewel die patroontjes wel erg klein zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:04
casemodderpoel schreef op 06 oktober 2003 @ 16:52:
Bedankt voor je uitleg.

Alleen heb ik nog niemand gevonden met een CNC-frees. :X
Ik zit hier alleen maar mee te denken.
Maar je ziet installatie monteurs vaak met een klein gasflesje aan komen zetten, om hard te solderen als je bijv. een nieuwe wastafel wilt, dit zijn meestal ongeveer 2 liter flessen, gok ik. Misschien is dat iets voor jullie, voor info kun je misschien daar informeren, en er evt eentje van hun overkopen.
Pagina: 1 2 3 Laatste