Geduld

Momenteel heb ik elke vrije minuut nodig om mijn appartement leefbaar te maken, dus de phase-change staat de komende 3-4 weken nog stof te verzamelen. Het is niet anders.
Op dit picje zie je de woonkamer. Het plafond is reeds getext, de muren behangen met Raufaser en geschilderd op het plaatje. Foto's van de originele staat heb ik niet; de stucadoor was zo vriendelijk om mijn dure fotocamera te begraven onder een berg knauf. Dus die heb ik maar thuis laten liggen. Alles bij elkaar heb ik er nu al 8 rollen behang van 33.5 meter lang (en 53cm breed) tegenaan geplakt, en er is al 60 liter tex plus 5 liter gewone verf gebruikt. Beide dubbeldekkend, dus een enkele laag volstaat.
Gisteren heb ik de vloer beneden voozien van laminaat. 45 m
2 met veel schuine hoeken. Ik kan geen decoupeerzaag meer zien
Maar ondertussen ben ik wel nog spulletjes aan het verzamelen. Na een hoop ellende met de douane heb ik eindelijk mijn tempcontroller binnen (Haeg: maar eentje. Ben nog aan het kijken voor een tweede). Deze tempcontroller is een MIC1160 van Partlow. Er zit momenteel een T-type thermokoppel aan vast, welke goed is voor -200C tot +263C.
Deze controller ga ik gebruiken in de low stage. Het is het doodschieten van een mug met een kanon. De controller is in staat om volautomatisch de optimale set van PID parameters te bepalen om een procesvariabele te optimaliseren.
Het enige van deze bijzondere dingen wat eventueel wel leuk is, is dat ik de procesvariabele (in dit geval de temperatuur) kan 'rampen' naar de uiteindelijke waarde. Ik kan dus zeggen dat ik de temperatuur niet meer dan bijvoorbeeld 10 graden per minuut wil laten varieren. Leuk om eventuele thermische stress door te snelle afkoeling te verminderen.
Ook al leuk zijn de meerdere uitgangen. Eenje om de temp te regelen, en een aan/uit op de PC uit reset te halen als de temperatuur laag genoeg is.
Geinig controllertje
Op dit picje zie je dus die Partlow. Onderste (groene) waarde is het setpoint. Bovenste waarde is de huidige temperatuur.
Ook heb ik inmiddels wat papierwerk binnen. Het CRC Handbook of Chemistry and Physics is een uit duizenden pagina's bestaande super-BINAS.
Het ASHRAE Handbook, Fundamentals is precies wat het zegt: het behandelt de onderliggende theorie van koeling en verwarming. Veel thermodynamica, veel differentiaalvergelijkingen. Een schat aan informatie. Het hoofdstuk 'Heat Tranfser augmentation' (verbeteren van de warmteoverdracht) zou vaste kost moeten zijn voor elke waterkoeler.
Want ik wil wel weten hoe dit afloopt, en zal het zonde vinden als het nu stopt nu je toch al aardig in de buurt kwam.
Geloof me, ik ga verder hoor

Ik ben nu zover gevorderd dat ik er echt niet mee ophou. Sterker nog, na dit systeem heb ik nog iets veeeeeel leukers in de steigers.
Bel ff mijn vriendin, en probeer dat haar eens wijs te maken?

XII schreef op 23 november 2003 @ 00:46:
Je kunt nog wel een paar graden winnen, door in je gasleiding
een naverhitter(extra verdamper) te zetten(grotere flow mogelijk)
maar als je dit met lucht realiseert krijg je een condens probleem
(ijsvorming). En je rendement is naar de maan.

Door mijn zuiggas te oververhitten haal ik zowel de de COP als de capaciteit omlaag wegens de vermindering van volumetrische efficiency.
Ik ook, eigenlijk...