Toon posts:

[Phase-Change] Project 210K: -72C eerste testrun :)

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 3.379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
heintjeput schreef op 07 October 2003 @ 16:22:
[...]

Ik zit hier alleen maar mee te denken.
Maar je ziet installatie monteurs vaak met een klein gasflesje aan komen zetten, om hard te solderen als je bijv. een nieuwe wastafel wilt, dit zijn meestal ongeveer 2 liter flessen, gok ik. Misschien is dat iets voor jullie, voor info kun je misschien daar informeren, en er evt eentje van hun overkopen.
koper leidingen worden afaik zachtgesoldeerd, zelfs met een 100 watt soldeerpistool kan je 6 mm leiding en ook 12 mm solderen. (Duurt wel even + vloeimiddel nodig, zuigt soldeer heeel goed de naad bij koppelstuk in)
Oja DaBit, als het toevallig Ar CO2 85/15 is dat je nodig hebt want dat staat hier nog een cylinder bij het lasapparaat, maar dat zal het wel niet zijn...
imho perfect spul om iets zuurstofvrij te maken. Was in principe dus handig geweest voor dat staalwol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 October 2003 @ 11:30:
@Dabit.
Zijn koeltechnische bedrijven een beetje bereid klusjes voor particulieren te doen - tegen een héél schappelijk prijsje???
Standaard niet, maar soms vinden de monteurs het gewoon interessant, en dan willen ze nog wel eens helpen
Het ontgassen/hardsolderen/hervullen moet echter door zo'n technicus gebeuren, maar dan wordt het weer duur, neem ik aan ...als ze je al willen helpen.
Op de Prom-ombouw-dag, als ik er kan komen (als de werkzaamheden in m'n nieuwe appartement niet in de weg zitten), kan ik je misschien wel helpen.
Als er hier een koeltechnicus in de zaal zit, zou die dan niet eens kunnen testen wat een simpel koperblokje op een gewone koelkastcompressor presteert? Of heeft iemand anders dat al eens eerder geprobeerd?
Yup, ik ken meerderen die dat gedaan hebben, en 't werkt. Hoe goed? Vergelijk het met water...
pcmadman schreef op 07 October 2003 @ 12:33:
DaBit is weer bezig hoor!! :9~ :9~
Oja DaBit, als het toevallig Ar CO2 85/15 is dat je nodig hebt want dat staat hier nog een cylinder bij het lasapparaat, maar dat zal het wel niet zijn...
Dat gas zou prima geschikt zijn. Als je daar een cylindertje van kunt missen... :P
Herman schreef op 07 October 2003 @ 12:39:
Is idd een brandblusser niets om CO2 te verkrijgen, of een slagroomspuit, alhoewel die patroontjes wel erg klein zijn.
Ik moet nog steeds naar de 'ombouwability' van een brandblusser kijken. De cylindertjes zijn iig mooi compact. Een drukregelaar is nog wel te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dabit Schreef:
Ik moet nog steeds naar de 'ombouwability' van een brandblusser kijken. De cylindertjes zijn iig mooi compact. Een drukregelaar is nog wel te betalen.
Sterker nog.. Ik heb laatst een brandblusser gezien waar die drukregelaar al gewoon opzat.. Met manometer (druk controle) en al...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jawel, maar een brandblusser moet gewoon een flinke berg koolzuursneeuw uit de spuitmond gooien. Ik wil een zacht stroompje van droog CO2 gas. Daarvoor heb je toch echt verschillende regelaars nodig.

BTW: mijn cascade is ver klaar. Het verdamperblok is gemonteerd. Wat resteert zijn de filter/droger, het kijkglas, en wat elektriek. Daarna vacumeren en vullen....

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:40
Verwijderd schreef op 08 oktober 2003 @ 11:10:
[...]
Dat gas zou prima geschikt zijn. Als je daar een cylindertje van kunt missen... :P
[...]
Het is geen volle, ik denk zelfs (bijna)lege cylinder en hij is niet van mij, maar als je dat hard nodig hebt dan kan ik wel proberen te regelen met me vader.
Verwijderd schreef op 08 oktober 2003 @ 13:48:
Jawel, maar een brandblusser moet gewoon een flinke berg koolzuursneeuw uit de spuitmond gooien. Ik wil een zacht stroompje van droog CO2 gas. Daarvoor heb je toch echt verschillende regelaars nodig.

BTW: mijn cascade is ver klaar. Het verdamperblok is gemonteerd. Wat resteert zijn de filter/droger, het kijkglas, en wat elektriek. Daarna vacumeren en vullen....
iK denk dat die connectability een beetje van fles tot fles zal verschillen!

BTW: we want pics!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pcmadman schreef op 08 oktober 2003 @ 15:47:
Het is geen volle, ik denk zelfs (bijna)lege cylinder en hij is niet van mij, maar als je dat hard nodig hebt dan kan ik wel proberen te regelen met me vader.
Kijk, mijn probleem is dus de cylinder. Ik vind nergens een statiegeldsysteem op die dingen, maar alleen een huur-systeem (of koop). Dus zelfs al zou-ie helemaal leeg zijn: geen probleem. Dan laat ik 'm gewoon vullen voor hooguit een euro of 30.

(overigens is argon een leuk koudemiddel voor een eventuele 3e stage >:) )
iK denk dat die connectability een beetje van fles tot fles zal verschillen!
Ja, ik denk het ook. Toch eens ooit onderzoek doen, want koper word een grote zwartgeblakerde bende zonder beschermgas.
BTW: we want pics!!!!
Oh, die schiet ik er wel een paar als de boel in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
sorry, maar die cylinder ga je niet krijgen, die hoort nl. bij dat las apparaat.

Als het alleen als bescherm gas is dan zou ik het geen je moet hard-solderen eerste tot een graad of honderd verwarmen waarna ik er gewoon met een rotvaart waterdamp doorheen zou jagen, dat condenseert niet bover de honderd graden en kun je zelf zoveel maken als je wil, gewoon een grote pan aan de kook brengen met een deksel met een gat erin en daar een slang aan! En dan flink stoken onder die pan, dan moet dat makkelijk kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dus aan het volgende:
Ik boor een kanaal in een koperblokje, en fiets met dat blokje en een koelkastprocessor/radiator/verdamper naar een koeltechnisch bedrijf. Daar ontgassen ze het systeem, solderen de verdamper los, solderen het blokje erop, vullen het systeem... Volgens mij 10 minuten werk voor een professional...

1) Mogen zij dat doen? (blokje erop).
2) Willen zij het doen?
3) Hoeveel zal het kosten?

Volgens mij lukt het alleen - ook betaalbaar - als je een bereidwillige monteur kent, zonder autoritair chefje.

Zijn dit soort doe-het-zelf-prometeia's ook op internet terug te vinden? Ik vind ze niet.

Het blokje: moet dat een kanaal bevatten of is één boorgat voldoende?
._________
|. _______|_______
| |__===|_________\ buis+capillair
|________|

Dus is dit simpele blokje al goed genoeg of verlies je dan veel vermogen, omdat de verdamping meteen weggepompt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Hier een tip , neem een maze 2 of een ander vol koper waterblok laat deze op de soldeer naad hardsolderen omdat deze vaak met lood-tin gesoldeerd zit.
Laat dan het capillair in het ene gat solderen en de zuigleiding in het andere gat
Dat ontgassen kun je beter zelf doen voordat je aanklopt bij die monteur. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een link van Dabit gevolgd: hier.
Zo'n blokje kan ik dus nooit maken.

Mijn 79Watt compressor haalt het dus nooit. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had pics beloofd; hier zijn ze. Het mechanische gedeelte is klaar. Ik moet nog wel wat dradenzooi leggen, maar da's niet zo tijdrovend. Vacuum trekken & gas erin moet ook nog, trouwens.

Van voren:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=7f3203a5738458eaf4487711a089bac83fd5e35d

Van opzij (detail van het low stage filterdrogertje en kijkglas)

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=b127835f90d32c658ad5c654e1c83f673fd5e35d

En een detail van de verdamper:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=1781b70d1e2e89c74e1f60f7be524c1e3fd5e35d

Nou gaat het binnenkort spannend worden..........
pcmadman schreef op 08 October 2003 @ 17:34:
sorry, maar die cylinder ga je niet krijgen, die hoort nl. bij dat las apparaat.
Jammer :)
Als het alleen als bescherm gas is dan zou ik het geen je moet hard-solderen eerste tot een graad of honderd verwarmen waarna ik er gewoon met een rotvaart waterdamp doorheen zou jagen, dat condenseert niet bover de honderd graden en kun je zelf zoveel maken als je wil, gewoon een grote pan aan de kook brengen met een deksel met een gat erin en daar een slang aan! En dan flink stoken onder die pan, dan moet dat makkelijk kunnen!
Nou... Ik hou liever al het water zo ver mogelijk uit de buurt van de binnenkant van de pijpen. Lokaal zal het wel niet condenseren, maar een stuk verderop wel....

kunnen![/quote]
Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 17:53:
Ik dacht dus aan het volgende:
Ik boor een kanaal in een koperblokje, en fiets met dat blokje en een koelkastprocessor/radiator/verdamper naar een koeltechnisch bedrijf. Daar ontgassen ze het systeem, solderen de verdamper los, solderen het blokje erop, vullen het systeem... Volgens mij 10 minuten werk voor een professional...
Als je Haeg heet wel ja ;)

Maareuh, het meeste kun je toch ook zelf? Zilvertin werkt ook prima; mijn hele R507 chiller zat ermee in elkaar.
Zijn dit soort doe-het-zelf-prometeia's ook op internet terug te vinden? Ik vind ze niet.
Zo af en toe kom je ze wel tegen. Ik denk dat je op xtremesystems wel een kans maakt.
(offtopic: ik heb me daar al weken geleden geregistreerd, maar m'n account is nog steeds niet geactiveerd :( )
Het blokje: moet dat een kanaal bevatten of is één boorgat voldoende?
Werkt het goed met water?
Denk water ipv koudemiddel; daar ben je bekend mee. De verschillen komen later wel.
Dus is dit simpele blokje al goed genoeg of verlies je dan veel vermogen, omdat de verdamping meteen weggepompt wordt?
Zou het met water goed genoeg werken? Het zal wel iets doen, maar niet veel. Maar jouw cheapass waterblokjes zijn wel aan te passen naar verdamperblok hoor....

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09 07:40
zeer zeer nice !! dit word dikke pret :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Zeg het ff van tevoren, dan zal ik uit het raam kijken, dan zie ik misschien een mooie pado achter de bossen verscheinen >:) Zal hemelsbreed nog geen 20km zijn :o

Maar wat ik me afvroeg was hoe jij je koperleidingen in de no-condens-mobo-kist van jou wou krijgen of ben niet van plan deze in dit project te gaan gebruiken?

Verderrest ziet het er heel strak uit en ik hoop ik van harte dat het gaat werken en dat je straks de 173K ook haalt!! :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
pcmadman schreef op 09 October 2003 @ 00:14:
Maar wat ik me afvroeg was hoe jij je koperleidingen in de no-condens-mobo-kist van jou wou krijgen of ben niet van plan deze in dit project te gaan gebruiken?
Dit ga ik wel gebruiken, maar dan moet de boel eerst goed werken, en ik zal er toch iets van een slang tusen moeten hebben.
Verderrest ziet het er heel strak uit en ik hoop ik van harte dat het gaat werken en dat je straks de 173K ook haalt!! :7
Daar gaat het om. Dit is een stap om te leren en ervaring op te doen met vapour-compression systemen bij lage temperaturen. In een keer naar de -100 is een te grote stap om in een keer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 22:38

[NUT]

Heppiedepeppie

* [NUT] zijn mond valt verder open bij elke update...

Ik hoop ZOOOOO dat het allemaal werkt, dit ziet er BRUUT uit! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 23:30
DaBit \o/

Ik volg je topic's al vanaf het begin, maar ik poste nooit omdat het to een 'ah-oh' post zou worden, maar nu kan ik het niet laten! Echt wat een super project! Extreem gewoon weer :D

Elke update is gewoon weer een genot om telezen en tebekijken! Heerlijk! :D

* MaNDaRK kijkt uit naar de volgende update! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frag1le
  • Laatst online: 26-09 23:52
MaNDaRK schreef op 09 October 2003 @ 12:22:
DaBit \o/

Ik volg je topic's al vanaf het begin, maar ik poste nooit omdat het to een 'ah-oh' post zou worden, maar nu kan ik het niet laten! Echt wat een super project! Extreem gewoon weer :D

Elke update is gewoon weer een genot om telezen en tebekijken! Heerlijk! :D

* MaNDaRK kijkt uit naar de volgende update! :9~
Same here, ik snap er de ballen :P van maar vind dit zeker wel interessant en hoop dat het DaBit gaat lukken :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vanavond geen tijd om er gas in te laten gooien; het vriendinnetje heeft me nodig, en die heeft real-time priority :)

Ik twijfel er trouwens ook aan of mijn tempmeter wel beneden de -50 gaat. Maargoed, dat merk ik vanzelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 26-09 23:11
Verwijderd schreef op 07 oktober 2003 @ 11:30:
[..]

Ik heb hier nu een ontmantelde koelkast in de woonkamer draaien: -25°C. Gewoon losstaand en onbelast, zonder processor hoor!
Het lijkt mij nu zo simpel om een uitgeboord koperblokje op de buis+capillair te solderen i.p.v. de verdamper: je eigen cheap ass Prometeia. Het ontgassen/hardsolderen/hervullen moet echter door zo'n technicus gebeuren, maar dan wordt het weer duur, neem ik aan ...als ze je al willen helpen.

Als er hier een koeltechnicus in de zaal zit, zou die dan niet eens kunnen testen wat een simpel koperblokje op een gewone koelkastcompressor presteert? Of heeft iemand anders dat al eens eerder geprobeerd?
Dat is volgens mij nog niet gedaan. Maar om dat blokje enigzins flexibel te houden enzo is het het makkelijkst om er toch nog waterkoeling tussen te hangen; dat zie je wel 'veel'.

80W is ook wel wat veel voor een koelkast toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit staat er nu in mijn woonkamer:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/koelkast_cc.jpg

Die witte buis verdwijnt bij de rode pijl in de verdamper ('het vriesvak').
Vervang die verdamper door een blokje en je hebt een Prometeia-look-a-like.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/blokje.gif
(paars is plug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees dit interessante stukje van Stress eens, in een topic van Smollys.

Dat betekent dus dat een 79Watt koelkastcompressortje al ruim voldoende is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 oktober 2003 @ 22:30:
Die witte buis verdwijnt bij de rode pijl in de verdamper ('het vriesvak').
Vervang die verdamper door een blokje en je hebt een Prometeia-look-a-like.
Jawel, alleen moet je dan wel *heel* de capillaire leiding uit je verdamper trekken. Die loopt binnenin verder..
Er staat "79 Watt" op mijn compressor. Koelmiddel R12.
Een Prometeia kan 200 Watt wegwerken (toch?) maar hoeveel vermogen heeft de Prometeia-compressor precies?
Hangt van de verdampertemperatuur af.
Hier is de datasheet van de Prommie-compressor: *klik*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Dabit:
Ik had nog nooit echt goed naar zo'n koolzuursneeuwblusser gekeken, maar vandaag zat ik er tijdens het proefwerk zowat met mijn neus bovenop en het leek mij wel heel simpel om die lang te vervangen door een druk regulator, want de slang zat er gewoon aan geschroefd na hendel waarmee je hem op maakt. Het was volgens mij gewoon zo'n draad als er op een normale cylinder zit dus zou er ook een normale druk regulator op moeten kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mjahaa, maar wat voor draad? Alle gassen hebben weer een andere draad. om verwisseling te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
schroefdraad :+)

Dur hing geen kaartje aan en ik zag het er niet opstaan, maar het is nou niet zo dat ik tijdens een proefwerk zo'n fles ga pakken en maar eens ff gaan zitten uitzoeken wat voor een draad het is. Maar je zegt zelf dat bij iedere soort gas een draad hoort, is het dan niet aannemelijk dat het de draad is die bij koolzuurgas hoort? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me wel idd. Op het werk staat er ook eentje die 'demontabel' is. Binnenkort eens een paar afsluitkappen meenemen en kijken of er toevallig eentje past.

De eerste test met de cascade was niet succesvol :'(
He blokje werd nog niet een beetje koud. Ik heb ergens een verstopping, waarschijnlijk het capillair. Het begint erop te lijken dat geen stikstof gebruiken tijdens het hardsolderen op begint te breken.

Verder ben ik ook nog zo stom geweest om per ongeluk water in mijn vacumeercompressor te zuigen |:(
Nu kan ik het ding niet meer gebruiken om de R410A te recoveren.

Haastige spoed is zelden goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Geen geduld meer he , je begint al een echte koelmonteur te worden.
De volgende stap is 2de graads brandwonden op je vingers ;)
En natuurlijk ook je woordenschat wat uitbreiden :(
Keep up the good work and let us know

[ Voor 27% gewijzigd door Haeg op 11-10-2003 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06

Epsilon

Op het werk wordt er verbouwt en daar lag ook een airco.

Ik had gevraagt of ze die nog nodig hadden, maar helaas wel :(.

1200watt voeding
"Capable of removie 3.4kW of heat"

En dat merk je ook wel :P
die condensor is 45x70cm lang (uitgerekt) en er zit een enorme fan achter. en TOCH blaast dat ding nog warme (lees 40 graden) lucht.

Die moet het toch wel goed doen als 1ste stage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Laatst online: 28-08 14:03
Niet dat ik iets nuttigs te vertellen heb. Maar ik wouw zeggen dat ik wel met een Zuurstof Acetyleen brander dit heb gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://mpt.game-host.org/~thunder/campzone/images/IM000486.JPG

Afbeeldingslocatie: http://mpt.game-host.org/~thunder/campzone/images/IM000523.JPG

Meer werk als ik dacht. Ik heb er een lange tijd terug al iets over gepost.

mijn zelfgemaakte radiator met 150 vinnen oid, met ieder 8 gaten, 16 stukken buis van 1/2 meter erdoor. 6 fans van 12cm. Jaja, sorry, beetje offtopic.

Zuurstof acetyleen brander dus. Bij mijn vader op het werk allemaal zilver hardsoldeer voor de geleiding. Volgensmij heb ik ongeveer 1/2 van zo'n groote fles leeg gemaakt. Ik heb een uurtje of 20 denk ik continu gestookt. :)

[ Voor 14% gewijzigd door AcouSE op 13-10-2003 12:36 . Reden: Plaatjes geresized en klikbaar gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb, mocht je interesse hebben, wel een druk regelaar voor helium, koolzuur of stikstof flessen voor je. Misschien ook nog wel voor flessen met een ander draad maar dat weet ik niet zeker, moet ik even nakijken.

Ook heb ik nog wel 3 oude koolzuurblussers liggen van 2kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 09:51
Zag er idd allemaal zeer indrukwekkend uit op Campzone3 Ruud!... Je claimde dat dat ding nog werkte ook ism die 3 Enorme Bong koelers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 oktober 2003 @ 23:54:
Ik had pics beloofd; hier zijn ze. Het mechanische gedeelte is klaar. Ik moet nog wel wat dradenzooi leggen, maar da's niet zo tijdrovend. Vacuum trekken & gas erin moet ook nog, trouwens.

Van voren:

[afbeelding]

Van opzij (detail van het low stage filterdrogertje en kijkglas)

[afbeelding]

En een detail van de verdamper:

[afbeelding]

Nou gaat het binnenkort spannend worden..........

[...]

Jammer :)

[...]

Nou... Ik hou liever al het water zo ver mogelijk uit de buurt van de binnenkant van de pijpen. Lokaal zal het wel niet condenseren, maar een stuk verderop wel....

kunnen!
[...]

Als je Haeg heet wel ja ;)

Maareuh, het meeste kun je toch ook zelf? Zilvertin werkt ook prima; mijn hele R507 chiller zat ermee in elkaar.

[...]

Zo af en toe kom je ze wel tegen. Ik denk dat je op xtremesystems wel een kans maakt.
(offtopic: ik heb me daar al weken geleden geregistreerd, maar m'n account is nog steeds niet geactiveerd :( )

[...]

Werkt het goed met water?
Denk water ipv koudemiddel; daar ben je bekend mee. De verschillen komen later wel.

[...]

Zou het met water goed genoeg werken? Het zal wel iets doen, maar niet veel. Maar jouw cheapass waterblokjes zijn wel aan te passen naar verdamperblok hoor....[/quote]
Ga zo door Dabit!
Onthoud, we zijn allemaal zo begonnen :)

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haeg schreef op 11 October 2003 @ 20:28:
Geen geduld meer he , je begint al een echte koelmonteur te worden.
Ochjee, geduld genoeg. Maar iets beter m'n best doen om de leidingen schoon te houden van binnen kan geen kwaad.

Dat water in de compressor was het gevolg van familie die me kwam storen terwijl ik lekker geconcentreerd bezig was. Daardoor schrok ik, en donderde de slang naar de compressor in een emmer vol water die ik altijd bij de hand heb voor het geval dat.

Vervolgens spoot er een hele mooie straal vloeistof uit de persaansluting van het ding.
De volgende stap is 2de graads brandwonden op je vingers ;)
Telt eentje op je onderarm ook? :P
(soldeer 1 leiding, ga verder met de tweede, en hou er even geen rekening mee dat de eerste nog gloeiend heet is. Ga vervolgens vrolijk met je arm tegen dat leidingkje aanhangen, en voila.....
En natuurlijk ook je woordenschat wat uitbreiden :(
Die was voldoende om niet in herhaling te vallen bij het afkoelen van de brandwond onder de koude kraan :)
Keep up the good work and let us know
I will :)
Niks meer aan de cascade kunnen doen; ik moest shoppen met het meisje. Argl, wat een tijdverspilling :P
Verwijderd schreef op 11 October 2003 @ 22:42:
Ik heb, mocht je interesse hebben, wel een druk regelaar voor helium, koolzuur of stikstof flessen voor je. Misschien ook nog wel voor flessen met een ander draad maar dat weet ik niet zeker, moet ik even nakijken.

Ook heb ik nog wel 3 oude koolzuurblussers liggen van 2kg.
Die drukregelaars heb ik zowiezo interesse in. 'k heb iemand op marktplaats.nl gevonden die 10L flessen stikstof in de verkoop had voor nog geen 200 euro. Wel veel, maar met huren zit je ook zo aan dat bedrag. Ik zou alleen eens moeten kijken hoe het met herkeuringen zit enzo.

Die koolzuurblussers: eentje of twee heb ik zoweizo interesse in. Al is het maar voor mijn nieuwe hobbykamer.

Past zo'n drukregelaar toevallig op zo'n brandblusser?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 oktober 2003 @ 23:34:

Die drukregelaars heb ik zowiezo interesse in. 'k heb iemand op marktplaats.nl gevonden die 10L flessen stikstof in de verkoop had voor nog geen 200 euro. Wel veel, maar met huren zit je ook zo aan dat bedrag. Ik zou alleen eens moeten kijken hoe het met herkeuringen zit enzo.

Die koolzuurblussers: eentje of twee heb ik zoweizo interesse in. Al is het maar voor mijn nieuwe hobbykamer.

Past zo'n drukregelaar toevallig op zo'n brandblusser?
Of die drukregelaar ook op die blusser past weet ik eerlijk gezegt niet maar ik zal het even nakijken.

Geef me even tot het eind van de week dan heb ik meer info voor je. Mail me tegen die tijd maar als je ze dan nog nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist gehoord dat CO2 niet zo geschikt is om de binnenkant van de leidingen schoon te houden. Onder invloed van vocht en warmte schijnt het spul nog wel eens uit elkaar te willen vallen in O2 en CO.

Die drukregelaars heb ik zeker interesse in; ik heb een aanbod gehad van iemand die nog ergens een argonfles wist te staan. Een eventuele hervulling van die fles kost me 30 euro ofzo.

En die brandblussers wil ik ook wel; op mijn eventuele hobbykamer in het nieuwe appartement heb ik ze toch nodig. En CO2 heeft de voorkeur vanwege weinig achterblijvende troep. Dat kun je van ABC-poederblussers niet zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:22
Zit dit hele topic met verbazing te lezen DaBit, petje af hoor.

Ik heb verder niet zoveel ervaring met dit sort praktijken, snappen doe ik het wel, maar dat je het aandruft om zoiets in elkaar te gaan zetten als hobby ...

Echt super.

[tot zover het ohah gedeelte]

Licht offtopic : volgens een maat van me werkt boter veel beter tegen brandwonden als water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem in mijn cascade gevonden: bij het vastsolderen van de capillaire leiding aan de verdamper heb ik per ongeluk ook de capillair dichtgesoldeerd |:(

Nu nog tijd om het te fixen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[wijsneus harry]
Hoe kunt je dat nou doen Dabit, sssssssssst, beginner
Heb zeker de FAQ niet gelezen, hmmmm...RTFM dude ;-)
[/]

Ik ben overtuigd dat dit project tot een goed einde wordt gebracht, en als je klaar bent mag je meteen even helpen mijn huis van nieuwe leidingen voorzien.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Laatst online: 22:35

talin

ES-MA

@ DABIT !

als alles goed is gegaan met mijn verhuizing heb ik thuis nog een gasfles thuis staan .
die is ooit door een vriend van m'n zus in dronken toestand onder zn snelbinders van zn fiets beland en heb ik altijd als leuk object in de garage hebben staan .
ik wil vanavond even voor je kijken of ie er nog staat .
ik heb em zelf nooit durfen inleveren omdat er een sticker op staat van : eigendom van AGA o.i.d.

dat is dus een Argon a gasfles gebruikt bij lasapparaten maar dan zon kleintje van alu , is ongeveer een centimeter of 60 hoog en zon 20 cm doorsnede en er zit een drukregelaar op .

dus als je em nog nodig hebt , reply ff , dan zal ik kijken of ie er nog staat .
kzal eens even kijken of ik er een plaatje van kan vinden .

[ Voor 15% gewijzigd door talin op 15-10-2003 09:42 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 04:39:
[wijsneus harry]
Hoe kunt je dat nou doen Dabit, sssssssssst, beginner
Heb zeker de FAQ niet gelezen, hmmmm...RTFM dude ;-)
[/quote]

*schaam*
Mag ik me hierbij vrijwillig aanmelden voor een OW?
:P
Ik ben overtuigd dat dit project tot een goed einde wordt gebracht, en als je klaar bent mag je meteen even helpen mijn huis van nieuwe leidingen voorzien.
Heheh, hou er wel rekening mee dat je die dan nooit meer loskrijgt :P
talin schreef op 15 oktober 2003 @ 09:14:
ik wil vanavond even voor je kijken of ie er nog staat .
Graag!
ik heb em zelf nooit durfen inleveren omdat er een sticker op staat van : eigendom van AGA o.i.d.
Dus het ding naar een vulstation brengen is niet verstandig?
dat is dus een Argon a gasfles gebruikt bij lasapparaten maar dan zon kleintje van alu , is ongeveer een centimeter of 60 hoog en zon 20 cm doorsnede en er zit een drukregelaar op .
Kijk, da's nou mooi. Daar kan prima wat ethaan of iets dergelijks in.
dus als je em nog nodig hebt , reply ff , dan zal ik kijken of ie er nog staat .
kzal eens even kijken of ik er een plaatje van kan vinden .
Graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Ding kan je gewoon naar een vulstation brengen. Fles is eigendom van AGA, gehuurd door Dabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik dat een mooi flesje vind om ethaan in te pompen. Dat scheelt weer een flinke berg flessenhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

ok . als ie er nog staat is ie van jou .
en neem ik er afstand van .

volgens mij is het zo dat je een lege fles terugbrengt en een volle mee terug krijgt .

om half 7 zullen we het weten !! ooh wat spannend ;)
maar hoe dan verder ? kom je em ophalen ? moet ik em opsturen ?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
talin schreef op 15 oktober 2003 @ 13:50:
ok . als ie er nog staat is ie van jou .
en neem ik er afstand van .
volgens mij is het zo dat je een lege fles terugbrengt en een volle mee terug krijgt .
Ik denk dat dat een leuk flesje is om ethaan in te stoppen.
Of ik gebruik een andere fles voor het ethaan en deze voor de argon.
om half 7 zullen we het weten !! ooh wat spannend ;)
maar hoe dan verder ? kom je em ophalen ? moet ik em opsturen ?
* DaBit checkt Talins profile...
Woonplaats Oosten. Dat klinkt in ieder geval niet als dicht in de buurt.
Zou opsturen erg prijzig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin

talin

ES-MA

Verwijderd schreef op 15 October 2003 @ 16:01:
[...]

Ik denk dat dat een leuk flesje is om ethaan in te stoppen.
Of ik gebruik een andere fles voor het ethaan en deze voor de argon.

[...]

* DaBit checkt Talins profile...
Woonplaats Oosten. Dat klinkt in ieder geval niet als dicht in de buurt.
Zou opsturen erg prijzig zijn?
het is iets eerder geworden , en ja hij staat er nog ! alleen druk regelaar is pleite maar wil strax nog wel ff zoeken .

opsturen ! is wel mogelijk , ik werk bij een groot bedrijf en zou wel wat kunnen regelen .

dit is em
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=407817

[ Voor 8% gewijzigd door talin op 15-10-2003 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
talin schreef op 15 oktober 2003 @ 16:33:
het is iets eerder geworden , en ja hij staat er nog ! alleen druk regelaar is pleite maar wil strax nog wel ff zoeken .
Graag, dat zijn toch best prijzige dingen als je ze moet kopen.
opsturen ! is wel mogelijk , ik werk bij een groot bedrijf en zou wel wat kunnen regelen .
Heel graag!
dit is em
Ziet er lief klein uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Whoohooo!!
De eerste testrun:

Afbeeldingslocatie: http://www.icecoldcomputing.com/generic/imagehandler.php?hval=664c8820c9f32ead8de8b1eb3d6253603fd5ea80

Ik heb de -74C ook nog gehaald, maar toen kneep ik mijn capillaire leiding te ver dicht. Die was namelijk veel, veel, werkelijk veel te groot bemeten. Om de restrictie wat te vergroten heb ik 'm dus gedeeltelijk dichtgeknepen met een tang over een centimeter of 30. Alleen ging ik daar net iets te ver mee, en kneep ik 'm helemaal dicht. Tsja, dan houd 't op..

En zelfs zo ver dichtgeknepen was de restrictie nog veel te laag. Ik kreeg geen mooie laag vloeistof voor de ingang van m'n capillair.

Al met al niet slecht voor een eerste testrun, toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op 15 oktober 2003 @ 23:14:
Whoohooo!!
De eerste testrun:

[afbeelding]
knip...

Zeker niet slecht voor een eerste run, die 210K zit er echt in _/-\o_

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
Whoohooo!!
De eerste testrun:

[afbeelding]

Ik heb de -74C ook nog gehaald, maar toen kneep ik mijn capillaire leiding te ver dicht. Die was namelijk veel, veel, werkelijk veel te groot bemeten. Om de restrictie wat te vergroten heb ik 'm dus gedeeltelijk dichtgeknepen met een tang over een centimeter of 30. Alleen ging ik daar net iets te ver mee, en kneep ik 'm helemaal dicht. Tsja, dan houd 't op..

En zelfs zo ver dichtgeknepen was de restrictie nog veel te laag. Ik kreeg geen mooie laag vloeistof voor de ingang van m'n capillair.

Zijn deze temps met of zonder een brommende proc op het verdamperblokje?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whoohooo!!
De eerste testrun:

[afbeelding]

Min 72 dat is niet mis :)
Om te weten of het genoeg koud is raad ik je aan soms ook zelf aantevoelen met je tong of de temperatuur wel ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 08:25

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 12:00:
Ik heb zojuist gehoord dat CO2 niet zo geschikt is om de binnenkant van de leidingen schoon te houden. Onder invloed van vocht en warmte schijnt het spul nog wel eens uit elkaar te willen vallen in O2 en CO.
Wat een raar verhaal. CO is nauwelijks een stabiele verbinding. Ik zou me kunnen voorstellen dat je onder invloed van vocht wel H+ en HCO3- krijgt, maar 2 CO2 <-> 2 CO + O2 lijkt me toch een evenwicht hebben (intuitief) dat extreem ver naar links ligt. Mag je een aardig potje stoken voordat het uitelkaar mietert.

Misschien weet BalusC hier iets van, hij heeft toch ook semi een chemieachtergrond met zijn biodinges studie?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Zou toch wel relex zijn, als dat makkelijk kon, hebben we in een keer stuk minder uitstoot van uitlaatgassen ;)

Ontopic-achtig: goed werk! respect voor dat radiatortje :p

[ Voor 1% gewijzigd door UltimateB op 16-10-2003 04:20 . Reden: Smiley :o ]

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rey Nemaattori schreef op 15 October 2003 @ 23:50:
Zijn deze temps met of zonder een brommende proc op het verdamperblokje?
zonder. Maar de leidingen waren nog niet geisoleerd, dus de belasting op de verdamper zou goed eens in de buurt kunnen komen van een processor. Puur alleen vanwege het feit dat het koper bijna 100 graden onder kamertemperatuur was. En een meter 3/8" leiding (10mm) neemt dan redelijk wat warmte op.

't was dan ook een eerste testrun he.
Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 00:43:
Min 72 dat is niet mis :)
Om te weten of het genoeg koud is raad ik je aan soms ook zelf aantevoelen met je tong of de temperatuur wel ok is.
Nah, je vinger blijft ook al plakken hoor (ervaring :P )
sphere2 schreef op 16 October 2003 @ 02:34:
Wat een raar verhaal. CO is nauwelijks een stabiele verbinding. Ik zou me kunnen voorstellen dat je onder invloed van vocht wel H+ en HCO3- krijgt, maar 2 CO2 <-> 2 CO + O2 lijkt me toch een evenwicht hebben (intuitief) dat extreem ver naar links ligt. Mag je een aardig potje stoken voordat het uitelkaar mietert.
Jouw verhaal klinkt erg aannemelijk; CO is namelijk een sterk reducerend gas, dus al zou het ontstaan, dan nog is het alleen maar mooi omdat het koperoxide reduceert tot koper.

Toch vind ik het typisch dat geen kip het gebruikt. Je kunt in een klein CO2 cylindertje veel meer liters gas kwijt dan in dezelfde cylinder stikstof met 200 bar vuldruk.
Misschien weet BalusC hier iets van, hij heeft toch ook semi een chemieachtergrond met zijn biodinges studie?
'k kan het eens aan mijn collega-modje vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

_/-\o_ Prachtig _/-\o_

Ok... genoeg... ohhhhh maar die -72 is nog lang niet wat je verwacht had... -210k is toch wel een stukkie kouder nog... denk je dat je onder de -100 gaat komen of ni....

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:50

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

-210K :P? die kenne we niet :)

DaBit, mooie 1st run :) ik volg het topic al een tijdje :) verbaasd me niet als je idd de 173K zal halen :P

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Laatst online: 29-01 10:38
apen-nootjes schreef op 16 oktober 2003 @ 11:13:
_/-\o_ Prachtig _/-\o_

Ok... genoeg... ohhhhh maar die -72 is nog lang niet wat je verwacht had... -210k is toch wel een stukkie kouder nog... denk je dat je onder de -100 gaat komen of ni....
210K = -63C hoor, dus daar issie al overheen (zij het zonder CPU-belasting)

Rookworst zonder R is ook worst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
apen-nootjes schreef op 16 October 2003 @ 11:13:
_/-\o_ Prachtig _/-\o_

ooit wel eens gedacht aan 210 kelvin ?

Zoek maar eens op in Binas, of vraag maar na op school...

@Dabit - ik hou deze thread al een tijdje in de gaten... gaaf hoe je dit doet; _/-\o_

edit: VEELS te laat de andere gezien.,..moet maar eens vaker refreshen :(

[ Voor 8% gewijzigd door SileX op 16-10-2003 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad jah.
Ik weet trouwens wel zeker dat ik de -63C haal, ook met CPU erop. Maar veel lager niet vrees ik; de hoeveelheid gas die er nog verpompt word bij dergelijk lage temperaturen is klein. Mijn zuigdruk was bij -74C ongeveer 250 millibar absoluut. Dan kan die compressorzuiger nog zo hard heen en weer slaan, maar veel gas word er dan niet meer verpompt. Dat is het nadeel van een gas gebruiken dat nooit bedoeld is om op deze temperaturen te werken.

Dat valt op te lossen met een hogedruk koudemiddel zoals R170 (ethaan), R1150 (ethyleen), R23 of R508b. Allemaal geen gangbare stoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

:o :o Apen-nootjes schaamt zich heeeeeel erg... :o :o heeft een beetje verkeerd zitten denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:23
hehe, MIN 210 Kelvin... das toch al gauw 210k onder het absolute nulpunt, in professionele labs zitten ze met moeite een paar honderste kelvin boven dit nulpunt.. :)

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Laatst online: 30-08 19:58
Nice hopleijk snel tests met een BArton of Tbred of P4 cpu wedden dan je daar een lekkere pifast mee neer zet :P

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
eerst de captube enzo aanpassen. Een ruwe schatting is dat -65 @ load er toch wel in moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, even in 'chemicus' mode:

Als ik me goed herinner hoe een koelcompressor werkt, heb je niets meer aan een koelmiddel als het niet meer verdampen / condenseren wil. Welnu, dat riskeer je als je met CO2 gaat werken, want dat heeft een tripelpunt bij 216.6K. Onder die temperatuur bestaat er geen vloeibare fase meer, alleen nog een gasfase en een vaste fase (het BINAS boekje blijft je vriend :), dit staat in tabel 12 van mijn exemplaar). Vast CO2 (droogijs) lijkt me niet praktisch om te verpompen. Verder heeft CO2 een kritische temperatuur bij 304K, dat betekent dat er boven 304K geen onderscheid meer is tussen de gasfase en de vloeibare fase. Verdampen is er dus niet meer bij. Je kunt dus wel CO2 gebruiken, maar om het in een standaard koelsysteem te laten werken kun je alleen tussen 216 en 304K resultaat verwachten. Dat zal dus de reden zijn dat vrijwel niemand het gebruikt.

Wat betreft de omzetting van CO2 in CO en O2: Dit proces bestaat wel, maar eigenlijk alleen bij enorm hoge temperatuur. Het gaat om de volgende evenwichten: C + O2 <> CO2 en 2 C + O2 <> 2 CO. Onder de 973K is de eerste reactie dominant, erboven de tweede. Je kunt er vanuit gaan dat de vorming van koolmonoxyde bij lage temperaturen erg onwaarschijnlijk is, zelfs als er nauwelijks zuurstof is en wel koolstof en koolstofdioxide. Verder is zo dat chemische reacties in het algemeen bar langzaam zijn bij 200K of zo (met een mooi woord heet dat Arrhenius gedrag, de reactiesnelheid verloopt exponentieel met de temperatuur, en er is minstens een verdubbeling van die snelheid per 10K stijging).

En tot slot in 'toejuich' mode:

COOOL project, ongelooflijk dat je daar überhaupt aan begint! Wat moet je nog doen als je dit hebt gedaan? Helium koeling? Een Kamerlingh Onnes leerstoel bekleden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op 16 October 2003 @ 18:43:
...
Domme Scheiko ;) ;) (geintje/NOFI)

De CO2 was alleen bedoeld om het staalwol in de olievanger af te schermen (en mogelijk ook andere onderdelen) tijdens het heetsolderen, niet om als koelmiddel te gebruiken. (Lees)foutje, kan iedereen overkomen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Woei, -72 us IMHO een mooie temp, alles beter dan water/lucht koeling ;) Hopen dat de rest meezit, want ik denk dat t lastigste nog wel gaat komen; alles juist afregelen, goed monteren en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ik heb is de tijd genomen om dit topic door te lezen, _/-\o_ DaBit _/-\o_ nice work man, -72 , echt kewl, ik ben benieuwt hoever je kunt ocen, nog un vraag, raakt dat gas na een tijdje op of hoef je nooit meer bij te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Quote:
ik heb is de tijd genomen om dit topic door te lezen, DaBit nice work man, -72 , echt kewl, ik ben benieuwt hoever je kunt ocen, nog un vraag, raakt dat gas na een tijdje op of hoef je nooit meer bij te vullen?

nee dat gas raakt niet op, het word door de compressor weer samen geperst van gas naar vloeistof, het is een gesloten circuit...

goed werk dabit _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

ga zo door :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door AMD 64 op 16-10-2003 20:02 ]

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

:9~ Whoooohw!!! :9~
DaBit @ Kick-Ass Modus = -72!!!!

Way to go m8!!!

Elke keer als ik een nieuwe update zie gaat m'n hartje tekeer, m'n handen jeuken en check ik nog ff hoe ver bowman1964 op xtremesystems.org is met zijn projectjes.
offtopic:
Jullie zouden eens samen een apparaatje moeten bouwen. (als dat geen conflict zou geven. (2xCaptain@1brug=[mogelijk]sh*t))

10X!!!!

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Als ik me goed herinner hoe een koelcompressor werkt, heb je niets meer aan een koelmiddel als het niet meer verdampen / condenseren wil. Welnu, dat riskeer je als je met CO2 gaat werken, want dat heeft een tripelpunt bij 216.6K. Onder die temperatuur bestaat er geen vloeibare fase meer, alleen nog een gasfase en een vaste fase (het BINAS boekje blijft je vriend :), dit staat in tabel 12 van mijn exemplaar). Vast CO2 (droogijs) lijkt me niet praktisch om te verpompen. Verder heeft CO2 een kritische temperatuur bij 304K, dat betekent dat er boven 304K geen onderscheid meer is tussen de gasfase en de vloeibare fase. Verdampen is er dus niet meer bij. Je kunt dus wel CO2 gebruiken, maar om het in een standaard koelsysteem te laten werken kun je alleen tussen 216 en 304K resultaat verwachten. Dat zal dus de reden zijn dat vrijwel niemand het gebruikt.
CO2 wordt steeds vaker gebruikt bijv in schokvriezers.Het is erg in opmars :*)
Prima gas ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 09:51
Dabit, wat gebruik jij voor een middelen om dit alles een beetje te isoleren? Neoprheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Droopy

_Droopy

arnoman schreef op 16 October 2003 @ 23:10:
Dabit, wat gebruik jij voor een middelen om dit alles een beetje te isoleren? Neoprheen?
& hoe verwerk je dat?
O-)

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik me goed herinner hoe een koelcompressor werkt, heb je niets meer aan een koelmiddel als het niet meer verdampen / condenseren wil. Welnu, dat riskeer je als je met CO2 gaat werken, want dat heeft een tripelpunt bij 216.6K. Onder die temperatuur bestaat er geen vloeibare fase meer, alleen nog een gasfase en een vaste fase
Ik wil ook geen CO2 gebruiken als koudemiddel. Dan zou ik beter NO2 kunnen nemen; ongeveer gelijke thermodynamische eigenschappen en een lager tripelpunt.
CO2 was/is een mogelijke optie als beschermgas tijdens het hardsolderen. Zonder beschermgas in de pijpen krijg je oxidatie aan de binnenkant. Op den duur laat dat los, en verstopt het de (capillaire)leidingen.
(het BINAS boekje blijft je vriend :), dit staat in tabel 12 van mijn exemplaar).
Ik heb het CRC Handbook of Chemistry and Physics. Da's de uber-BINAS. 2.5 kilo bijbel-papier vol met verrekte kleine lettertjes.
Verder heeft CO2 een kritische temperatuur bij 304K, dat betekent dat er boven 304K geen onderscheid meer is tussen de gasfase en de vloeibare fase. Verdampen is er dus niet meer bij.
De kritische temperatuur van ethaan ligt ook ergens op dat punt. Maar vergeet neit dat ik condenseer op ~ -30C (242K).
Je kunt er vanuit gaan dat de vorming van koolmonoxyde bij lage temperaturen erg onwaarschijnlijk is, zelfs als er nauwelijks zuurstof is en wel koolstof en koolstofdioxide.
De temperatuur loopt op tot zo'n 800C (1073K) indien het gebruikt word als beschermgas.
COOOL project, ongelooflijk dat je daar überhaupt aan begint! Wat moet je nog doen als je dit hebt gedaan?
euhhhh, reverse Brayton chiller met helium ofzo? >:)
_ferry_ schreef op 16 October 2003 @ 19:17:
Woei, -72 us IMHO een mooie temp, alles beter dan water/lucht koeling ;) Hopen dat de rest meezit, want ik denk dat t lastigste nog wel gaat komen; alles juist afregelen, goed monteren en testen.
Inderdaad ja. Ik moet toch eens iets leuks voor de expansie zoeken. Ik vind capillaire leidingen maar niks.
darkdesign schreef op 16 October 2003 @ 19:59:
ik heb is de tijd genomen om dit topic door te lezen, _/-\o_ DaBit _/-\o_ nice work man, -72 , echt kewl, ik ben benieuwt hoever je kunt ocen, nog un vraag, raakt dat gas na een tijdje op of hoef je nooit meer bij te vullen?
Dat hoef ik nooit meer bij te vullen. Het gas word rondgepompt in een afgesloten systeem namelijk.
Haeg schreef op 16 October 2003 @ 22:13:
CO2 wordt steeds vaker gebruikt bijv in schokvriezers.Het is erg in opmars :*)
Prima gas ;)
De combinatie ammonia (NH3) en CO2 in een cascade word ook steeds meer gebruikt voor temperaturen beneden de -30C. Voorbeeldje: http://www.star-ref.co.uk/Tnestle%20case%20study.htm
arnoman schreef op 16 October 2003 @ 23:10:
Armaflex en piepschuim. Piepschuim is goedkoop en werkt verrekte goed, maar flexibel is anders. Armaflex gebruik ik zolang de voorraad strekt. Zoveel heb ik er niet meer van.
Snijden, knippen, plakken. Jij hebt toch ook ooit op de kleuterschool gezeten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Droopy

_Droopy

Verwijderd schreef op 17 oktober 2003 @ 12:07:
[...]

Snijden, knippen, plakken. Jij hebt toch ook ooit op de kleuterschool gezeten? :P
Heh, sterker nog;
Ik zit nu op het HBO en NOG krijg ik knip en plak les. :X
Fijn, knippen, plakken en sprookjes op HBO niveau. 8)7

Maargoed, ik mot weer verder met m'n huiswerk, suc6 en keep those nice pic's&updates commin' m8!!

All the best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hehe, prachtig hoor maar ik neem aan dat dit nog niet genoeg is voor je? :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2003 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tuurlijk niet! Ik stop pas als het koelsysteem niet meer de beperking is. >:)
LN2 temps zijn haalbaar, alleen zit je dan wel met een vermogensopname die tegen de limiet van een enkele fase aankomt (2.5kW .. 3kW).

Nog zat te hobbyen iig. Maar over een paar dagen komt de sleutel van het appartement, en dan staat het even stil vrees ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Waarom is dat dan de limiet?
Nouja dan kan je altijd nog een dubbele 1e fase koeler gebruiken :9~
Kan je hier eigenlijk weer een peltier onder gaan stoppen? (oftewel: wat is het koelvermogen van fase 2?)

edit: Hoezo staat het dan stil :? :/

Wij houden dat appartement wel voor je warm hoor :Y) kan jij lekker door modden ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Krankenstein op 23-10-2003 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Krankenstein schreef op 23 October 2003 @ 00:41:
Waarom is dat dan de limiet?
Nouja dan kan je altijd nog een dubbele 1e fase koeler gebruiken :9~
Kan je hier eigenlijk weer een peltier onder gaan stoppen? (oftewel: wat is het koelvermogen van fase 2?)
Ik bedoel eigenlijk wat je uit een stopcontact kunt trekken. Dat houd in een normaal huis op bij 2.5 .. 3kW. Daarna moet je overschakelen op krachtstroom, en dat vind ik nou net even iets te gortig, om kracht aan te leggen voor mijn koelsysteem.

Hoewel....
Hmm >:)
edit: Hoezo staat het dan stil :? :/

Wij houden dat appartement wel voor je warm hoor :Y) kan jij lekker door modden ;)

Strak plan. Heel DOC op laten draven om mijn appartement te stucken/schilderen/vloer leggen/inrichten, dan kan ik kan lekker hobbyen. Klinkt niet slecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Wat heb ik nu weer gezegd :X

Nouja met enkele 10-tallen tweakertjes moet dat snel gebeurd zijn :). En dan jij ondertussen je koelunit afmaken zodat wij na het werk kunnen genieten van wat koelte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 07:59
Vloeren legger PRESENT!! Specialiteit Laminaat!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dabit...mijne diepste respect voor je Project. Nee modden kan je ook met een prom-a-like en niet alleen met een standaard Chieftec kastje. Mooi gedaan en zit echt op smart te wachten tot alles in gebouwt is!!!
Verder.... Schilder heeft zich gemeldt :+ :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-08 19:53

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Ik zit me nu wel af te vragen welke koelpasta je nog tussen de verdamper en de proc kunt doen. De meeste van die dingen werken toch maar optimaal meer tot iets van -40 of -50°?

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipsy King
  • Laatst online: 27-09 07:40
loodgieter paraat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23

dj_dysaster

Stoom \o/

knoeier paraat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

boekhouder paraat :P

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

offtopic:
'k Denk niet dat het de bedoeling is dat iedereen nou gaat zeggen dat'ie beschikbaar is. Anders wordt er zo weer heel veel ge-edit.

DaBit: Hoe kom je aan de kennis voor zo'n project? Doe je werk in die richting of heb je gewoon een (paar) goed(e) boek(en)? Of is het gewoon puur ervaring. Heb je misschien tips voor goede boeken die je kan gebruiken om bijv. jouw mooie schema te gaan begrijpen en daarnaast ook nog zelf wat te kunnen berekenen?

[ Voor 9% gewijzigd door mr_obb op 24-10-2003 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 22:41
Prutser paraat !

Merk je nog verschil in oc-baar-heid na bijv -40c ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
mr_obb schreef op 24 oktober 2003 @ 20:38:
offtopic:
'k Denk niet dat het de bedoeling is dat iedereen nou gaat zeggen dat'ie beschikbaar is. Anders wordt er zo weer heel veel ge-edit.

DaBit: Hoe kom je aan de kennis voor zo'n project? Doe je werk in die richting of heb je gewoon een (paar) goed(e) boek(en)? Of is het gewoon puur ervaring. Heb je misschien tips voor goede boeken die je kan gebruiken om bijv. jouw mooie schema te gaan begrijpen en daarnaast ook nog zelf wat te kunnen berekenen?
Wist je dan niet dat Dabit's oom meneer O.C. Prometia is? :P

Maar serieus: ik denk dat het de jarenlange ervaring is en de nodige verdieping in het onderwerp die daarbij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Laatst online: 24-12-2024
Dabit ,kwam daarstraks weer bij oudijzer man op zoek achter materiaal voor men promcloontje (zoals alle weken een paar keren :) ) viel mijn oog op een enorme hoop gasbranders en bulexen en al ,altijd geinteresserd in lijdingen ,kopelingen en kranen en andere rommel dat ik ben ,viel mijn oog op de gasregeling van die dingen .
Ik weet dat die dingen voor relatief lage druk (aardgas) zijn gemaakt maar vroeg mij toch af welke gastoevoer regelingen er in die dingen zitten.
Ik denk dat met een drukverdubbeling de flow door zo een regeling op de zelfde opening ook zo wat zal verdubbelen ,maar die dingen zijn wel redelijk fijn te regelen denk ik.
Is maar een ingeving die ik even kreeg ,maar zou daar geen bruikbare naaldregeling kunnen inzitten om in je evap te verwerken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dabit, zal ik maar voor je tweaken dan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
offtopic:

Goed opleten bij Natuur en Schei-kunde scheelt enorm en dan vooral jezelf interreseren voor de lessen is belangrijk, een beetje inzicht scheelt ook veel.

Ik zelf zit in 4 Havo en snap eigenlijk alles wat omgaat hier in het Phase-Change zonder me er bepaald in verdiept te hebben.

Als je een beetje natuurkundig inzicht hebt dan spreekt de naam Phasechange alleen al boekdelen, want wat je doet is gewoon m.b.v. compressors een fase verandering afdwingen en hierbij wordt het koelmiddel koud en wanneer het warm wordt wordt de fase verandering weer ongedaan gemaakt, stop dit in een gesloten cirquit en je hebt een Phasechange systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

pcmadman schreef op 29 oktober 2003 @ 23:20:
[...]

Goed opleten bij Natuur en Schei-kunde scheelt enorm en dan vooral jezelf interreseren voor de lessen is belangrijk, een beetje inzicht scheelt ook veel.

Ik zelf zit in 4 Havo en snap eigenlijk alles wat omgaat hier in het Phase-Change zonder me er bepaald in verdiept te hebben.

Als je een beetje natuurkundig inzicht hebt dan spreekt de naam Phasechange alleen al boekdelen, want wat je doet is gewoon m.b.v. compressors een fase verandering afdwingen en hierbij wordt het koelmiddel koud en wanneer het warm wordt wordt de fase verandering weer ongedaan gemaakt, stop dit in een gesloten cirquit en je hebt een Phasechange systeem...
Warmte ontrekken aan een bepaalde omgeving.
Zo moet het omschreven worden en die warmte afvoeren naar een andere
omgeving.
Phase change , zegt alleen iets over de toestand van het gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Haeg schreef op 29 oktober 2003 @ 23:29:
[...]
Warmte ontrekken aan een bepaalde omgeving.
Zo moet het omschreven worden en die warmte afvoeren naar een andere
omgeving.
Phase change , zegt alleen iets over de toestand van het gas
Net wat jij wilt, maar ik vindt dat Phasechange meer slaat op de door compressors geforceerde fase verandering waarbij het koelmiddel temperaturen ver beneden nul kan berijken.

Dat het koude koelmiddel daarna warmte ontrekt aan een warmere omgeving is niet meer dan obsolut logisch volgens natuurkunde. En omdat de temperatuur van de koelvloeistof dicht bij het kookpunt van deze stof licht zal deze bij een stijging van temperatuur weer logischerwijs van vloeibaar naar gas gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

pcmadman schreef op 29 oktober 2003 @ 23:42:
[...]

Net wat jij wilt, maar ik vindt dat Phasechange meer slaat op de door compressors geforceerde fase verandering waarbij het koelmiddel temperaturen ver beneden nul kan berijken.

Dat het koude koelmiddel daarna warmte ontrekt aan een warmere omgeving is niet meer dan obsolut logisch volgens natuurkunde. En omdat de temperatuur van de koelvloeistof dicht bij het kookpunt van deze stof licht zal deze bij een stijging van temperatuur weer logischerwijs van vloeibaar naar gas gaan.
Welnee ik kan gas ook gewoon samenpersen totdat er een fase verandering
plaatsvind en dan word er niks gekoeld
De uitgangspositie is warmte onttrekken door vloeistof te laten verdampen
onder een lage druk en het dan te laten condenseren onder een hoge druk
Dat dat dan gepaart gaat met een fase verandering oke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het koelmiddel zelf word eigenlijk niet koud. Het koelmiddel gaat over in een andere fase en voor die overgang is warmte nodig. Door die ontrekking te concentreren op een klein stukje (de verdamper) word het mega koud :)

Edit:

Als je onder de douche vandaan komt voelt het ook altijd koud... zelfde idee :)

Edit:
Haeg was sneller..

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2003 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ik ben beter in natuurkunde als in nederlands, want ik bedoel het zelfde als jullie maar verwoordt het zo dat jullie het verkeert interpreteren :+

btw. ze heten niet voor niets verdamper en condensator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DaBit: Hoe kom je aan de kennis voor zo'n project? Doe je werk in die richting of heb je gewoon een (paar) goed(e) boek(en)?
Nee, ik ben vonkenboer van beroep (elektronica dus). Hoe ik aan die kennis kom: veel studeren, Google een GB aan datatraffic bezorgen, en vooral veel oefenen, vallen en opstaan. En heeeeeel goed kijken naar mensen als Haeg :)

Boeken, was dat maar zo. Twee boeken (CRC Handbook of Chemistry and Physics, en The T.E.C.H. Method troubleshooting manual) heb ik zo'n 9 maanden geleden besteld, waarvan ik er pas 1 binnen heb (CRC ding). Ik heb de ASHRAE Fundamentals 2001 SI editie besteld, maar nog niet binnen :(
Heb je misschien tips voor goede boeken die je kan gebruiken om bijv. jouw mooie schema te gaan begrijpen en daarnaast ook nog zelf wat te kunnen berekenen?
ASHRAE Fundamentals manual, de SI editie. Verder zou ik 't niet weten.
418O2 schreef op 24 oktober 2003 @ 21:46:
Prutser paraat !
Merk je nog verschil in oc-baar-heid na bijv -40c ?
Weetikveel? Ik vind -100C gewoon beter klinken dan -40C. Dat kan iedereen halen door een prom te kopen.
Smollys schreef op 29 oktober 2003 @ 19:22:
Ik weet dat die dingen voor relatief lage druk (aardgas) zijn gemaakt maar vroeg mij toch af welke gastoevoer regelingen er in die dingen zitten.
Meestal een naaldventiel oid.
Ik denk dat met een drukverdubbeling de flow door zo een regeling op de zelfde opening ook zo wat zal verdubbelen ,maar die dingen zijn wel redelijk fijn te regelen denk ik.
De flow gaat omhoog met de vierkantswortel van de druk. Verviervoudig de druk, en je flow verdubbelt.
Is maar een ingeving die ik even kreeg ,maar zou daar geen bruikbare naaldregeling kunnen inzitten om in je evap te verwerken ?
De druk is het probleem, en de flow is te groot. Ik zoek toch iets elektronisch aanstuurbaars.
Verwijderd schreef op 29 oktober 2003 @ 19:29:
Dabit, zal ik maar voor je tweaken dan? :)
Prima plan; ik kom er niet echt hard aan toe :)
Haeg schreef op 29 oktober 2003 @ 23:53:
Dat dat dan gepaart gaat met een fase verandering oke
'Phase-change systemen' is dan ook een door overklokkers uitgevonden term die onbekend is bij elke ACR prof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Laatst online: 26-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

Zijn we al verder gegaan?
Of staat het project nu helemaal stil?
Want ik wil wel weten hoe dit afloopt, en zal het zonde vinden als het nu stopt nu je toch al aardig in de buurt kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Laatst online: 24-12-2024
$eik0 schreef op 21 november 2003 @ 12:49:
Zijn we al verder gegaan?
Of staat het project nu helemaal stil?
Want ik wil wel weten hoe dit afloopt, en zal het zonde vinden als het nu stopt nu je toch al aardig in de buurt kwam.
Ik denk dat Dabit eerst wat anders te modden heeft dan zijn - 100° project :P

Lees het onderste zinnetje maar eens in zijn laatste post ;) (de kleine lettertjes lezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Laatst online: 26-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

Smollys schreef op 21 november 2003 @ 12:55:
[...]

Ik denk dat Dabit eerst wat anders te modden heeft dan zijn - 100° project :P

Lees het onderste zinnetje maar eens in zijn laatste post ;) (de kleine lettertjes lezen)
offtopic:
Nou het modden is toch belangrijker dan een appartement??
Je bent een modder of je bent het niet.

Maar oke dan snap ik nu waarom hij niks meer laat horen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijken-of-alles-wel-goed-gaat-en-tegelijkertijd-bier-drinker paraat!

on-topic: nog steeds hardstikke vette mod(ook al snap ik er nix van :P)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2003 17:58 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste