Anoniem: 12271 schreef op woensdag 13 april 2005 @ 00:18:
[...]
Even kort.. JA! Probleem is, is dat je datasheet zoekt van een videokaart en die bestaan niet (zo ver ik weet).. wat je moet doen... de datasheets van de chips op DE videokaart zoeken. Ik heb een oude Viper-II, na wat zoekwerk vond ik uit dat op de "TV-Out Chip" RGB signalen worden toegevoegd.. dus kwestie van aftappen.. alleen is dat wel lastig op een klein 80 pins smd chipje... maar niet onmogelijk
[...]
Ik ben al weken voor jullie uit

.... aangezien er ineens veel mensen geïnteresseerd zijn in LVDS zal ik mijn vindingen van heden publiceren.
Ik zelf bezit een Sanyo TM121SV-02L03 uit een defecte Compaq.. met LVDS ingangen

.. aangezien NIEMAND dit probleem goedkoop heeft opgelost voor knutselaars, ben ik er maar zelf aan begonnen
[
afbeelding]
mijn Sanyo TFT schermpje 800x600 LVDS
Na wat zoekwerk op internet vond ik deze
datasheet.. is van de grote broer, maar het geeft mij inzicht over hoe Sanyo de RGB lijnen versturen via LVDS. Gelukkig houden zij zich aan de standaard.
Die blauwe connector aan mijn backlight heb ik zelf gesoldeerd, zo was ik in staat om mijn backlight zelf te voeden via een aparte schakeling (backlight uitgevogeld door te meten en te testen

)
Nou door de achterkant van mijn scherm te bestuderen ben ik achtergekomen wat voor type LVDS mijn scherm gebruikt. Het maakt gebruik van een 24-bits LVDS.. dat betekend dat het 6 bits heeft voor elke kleur en dan nog Hsync, Vsync en ENABLE.
De originele chip die op de scherm zit is van National Semiconductors, de
DS90CF383 maar die is moeilijk te samplen voor de gemiddelde Nederlander (mij is het wel gelukt, via mijn stage bedrijf

).. maar grote nadeel van deze IC is dat ze maar 3.3V ingangssignalen mogen hebben (en VESA is 5V)
[
afbeelding]
achterkant van mijn schermpje
...echter heeft
Texas Instruments de
SN65LVDS95 en
Maxim de
MAX9215 die dezelfde pinout hebben, op zelfde manier werken en WEL 5V ingangssignalen aankunnen (en makkelijk te samplen

)
Na het ontvangen van alle samples en de datasheets te hebben gelezen.. heb ik de
MAX9215 gekozen.. omdat hij grotere pinnen heeft wat makkelijker soldeert

... dus ben ik aan het werk gegaan en ben gekomen met dit LVDS bordje...
[
afbeelding]
bovenkant
[
afbeelding]
onderkant
In de zwarte connector gaan digitale RGB, Hsync, Vsync, CLK en ENABLE signalen op.. witte connector is LVDS uitgang (dus dat gaat naar de TFT scherm)... Ik heb de originele flatcable van de beeldscherm gesloopt (was toch al kapot) en heb op creative manier de connector aan een standaard dikke flatcable vastgemaakt.. echter was de batterij van camera op dus geen foto..
Nou is dit een prototype en zoals je ziet heb ik al wat fouten opgelost. Ik had eerst 2 voedingen (LDO's) die 5V omzette naar 3.3V voor de TFT scherm en de LVDS IC.. echter bleek mijn TFT scherm meer dan 350mA nodig te hebben (max. van mijn 3.3 voedingtje) dus moesten ze eruit (vandaar al die draadjes).
Na vele uren solderen, fout zoeken en testen.. werkt mijn LVDS ding eindelijk... echter moet ik nog een betrouwbare manier vinden om de LVDS signalen naar de TFT scherm te krijgen. Het bordje spuugt wel de goede LVDS signalen uit.. maar de TFT scherm ontvangt crap (komt door ruis, gemeten met oscilloscoop).. ik heb namelijk geen rekening gehouden dat er 65Mhz signalen over het bordje lopen.. anders had ik wel ground vlakken gebruikt
Waneer het helemaal werkt horen jullie het wel.. mensen met ideeën.. spuug ze er uit.. vragen, ik probeer ze te beantwoorden.
PS: als dit werkt wil ik een Video ADC bouwen die VGA/DVI signalen omzet naar digitale RGB