Er zijn waarschijnlijk een aantal mensen die met een LCD scherm zitten zonder (werkende) datasheet.
Heb je nou een Hirose DB9 41 pins connector, dan kan je met een multimeter en een beetje geluk de pinout van het LCD scherm
zelf uitvinden.
Deze Hirose connector is de VESA "standaard" connector voor LCD schermen. Ik weet niet of deze veel gebruikt is op LCD schermen, maar ik heb al 2 Toshiba schermen gezien met deze connector.
Jammer genoeg hebben mensen als mr. toshiba soms de neiging standaarden compleet door elkaar te gooien. Grote kans dus dat die standaard pinout niet klopt, en jij misschien per ongeluk je LCD opblaast..
Om even zeker te weten dat je zo'n connector hebt, kijk dan even naar de volgende schets.

(Een grove schets van de Hirose connector.)
Zie de volgende link voor de correcte schets & pinout.
http://www.lame-cs.nl/VESA_Active_41pin.gif
Hierbij heb ik het over de connector
op het LCD scherm zelf, dus niet de kabels die naar je moederbord lopen.
Het kan zijn dat er op je LCD scherm nog een soort splitter printplaatje zit van waaruit allemaal kabels naar je moederbord toelopen. Haal die er eens af, en kijk eens of de connector waarmee die op het LCD scherm vast zit overeen komt met die van hierboven.
Wat heb je nodig?- een multimeter (je moet verschil kunnen zien tussen uiteindes tegen elkaar of niet elkaar, dat is alles)
- connector plaatje (stukje printplaat met de Hirose, die op LCD scherm geklikt wordt en b.v. naar moederbord loopt, of waar allemaal kabels uitlopen naar moederbord toe)
Hierbij is het belangrijk als je op het "connector plaatje" goed de leidingen kan zien waar de stroom door loopt. Dit is namelijk van belang bij het bepalen van de pinout.
Wat ga je doen?
Controleer altijd eerst of de VESA Feature connector wel goed is!
Zie de eerste post van dit topic over de
mogelijk juiste pinout. Ik heb een videokaart gehad waar geen van de pinouts in de eerste post klopte, ook niet die op het internet.
Je kan met de multimeter en GND (zie hieronder) altijd controleren of de pinout overeenkomt.
Op de LCD Hirose aansluiting zitten minstens een stuk of 15 GND (a.k.a. Vss/aarde/ground/massa) aansluitingen. Deze zijn ervoor om de connector op te delen in verschillende delen. Als je geluk hebt heeft de fabrikant zich hier ook aan gehouden.
Als je alle pin-hokjes die als Vss (GND) aangeduid zijn in de link hierboven zwart kleurt (dat gaan we straks dus doen), zul je zien dat het vrij logisch is ingedeeld.
x Ga op zoek naar een pin waarvan je weet dat het GND is. Dit is hopelijk te zien op het "connector plaatje". Op een printplaat neemt de GND-leiding meestal het grootste gedeelte (b.v. de overige ruimte) van de printplaat in beslag. Als je ziet dat er meerdere pins aangesloten zijn op deze leiding dan heb je waarschijnlijk GND te pakken.
x Pak een multimeter en ga op zoek naar pins die op GND aangesloten zitten. (Je kijkt gewoon of je multimeter piept/op 0 springt als je hem over een pin heen haalt).
Kleur alle GND pins op de datasheet in met bv zwarte stift.
x Als je nu de originele standaard er naast legt (volgorde van de pins is alleen maar anders), krijg je hopelijk iets logisch te zien.
Dit kreeg ik dus ongeveer met een beetje logisch nadenken:
x Ga op zoek naar de dikste leiding op het "connector plaatje". Dit is waarschijnlijk de (5V) voeding. Het kan zijn dat ie meerdere pins op de connector in beslag neemt.
(Doormeten als de
laptop aanstaat kan natuurlijk ook)
Als je nu in het datasheet 3 duidelijke scheidingen ziet van ieder 6 pins, zoals bij mij het geval was (6 pins voor iedere kleur: R, G en B ), heb je dus al 18 pins van de 41.
Dan vallen nog de 17 GND en niet aangesloten pins af: 6 pins over.
Haal de 2 5V pins eraf en ik hou 4 pins over, de data pins.
Met deze laatste pins is het gewoon een kwestie van proberen wat wat is, door bv. volgens originele volgorde aan te sluiten.
Tot slot nog even de VESA Hirose datasheets
http://www.vesa.org/public/FPDI/FPDI-1Bv1r2.PDF (pinout: 6.2, pagina 30)
[edit]
Ik heb hier trouwens nog een
Geforce 2 MX400 kaartje liggen waar unfinished contactjes opzitten voor een tweede VGA aansluiting (TwinView).
NVidia chips gebruiken interne RAMDACs. Ik heb echter gelezen dat voor een tweede monitor een externe RAMDAC nodig is. Op de videokaart zitten al contactjes voor de RAMDAC.
Dus ik ben op zoek gegaan wat voor RAMDAC chipje daarop moet, en dat blijkt dus de
FMS3815
150MHz Triple Video 8-Bit D/A Converter van Fairchild te zijn.
Hier linkje naar
FMS3815 datasheet.
Er is te zien dat er R0-7, G0-7, B0-7 aansluitingen op zitten. Dit betekent hopelijk dat ik mijn
laptop scherm op deze data pins (die direct van de GPU afkomen) kan zetten, mits die tweede RAMDAC in de GPU niet geenabled moet worden of iets dergelijks.
Ondertussen ben ik nog steeds aan het wachten naar een testboardje voor de videokaart.. dus kan momenteel nog niks uitzoeken.
[
Voor 46% gewijzigd door
IJs op 10-10-2005 17:56
]
Multiplayer modification GTA3 + Multiplayer modification GTA:VC = Multi Theft Auto