Toon posts:

Laptop LCD aan VGA-kaart

Pagina: 1 2
Acties:
  • 168.485 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-05 13:11
Na het niet-compleet naar wens verlopende vorige LCD topic van mij (ik zag geen heil in de controller produceren) heb ik een tijd lang geen LCDs meer aangeraakt. (nouja, bij wijze van spreken dan) Maar ach, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Een paar dagen geleden ben ik grote opruiming gaan houden onder mijn collectie ouwe (486) notebooks. Verkoopbaar waren ze niet meer (mankeerde bijna allemaal wel wat aan) dus uiteindelijk heb ik ze maar opengeschroefd en even gekeken of er nog leuke onderdelen inzaten. Tot mijn grote verbazing bleek er in 1 van de compus een erg leuk 640x480 TFT schermpje te zitten. Wat nog beter was was dat de pinout ervan op het Internet stond (naar mijn ervarin is dit slechts bij 40% van de lcd's het geval...) en dat de aansturing mij erg beviel. Spontaan bedacht ik me dat mijn server wel een display-unit kon krijgen...

Ok, na een boel studie, waaruit bleek dat die vage header op de meeste videokaarten een Vesa Feature Connector heet en dat daar genoeg signalen opstaan om mijn LCD aan te sluiten bekeek ik eens wat ik nodig had.

Een ouwe laptop

http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/tmb-IMG_1387.JPG

(Op deze foto is 'tie al gesloopt, het was een Olivetti Philos 44)

En na wat slopen is dit punt gereduceerd tot: Het LCD

http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/tmb-IMG_1389.JPG

Een ouwe VGA-kaart

Een stukkie flatcable

http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/tmb-IMG_1388.JPG

Ik doe aan recycling: de flatcable is stiekem een oude floppykabel

Overige troep (molex, draad, intulegensie)

(no pic)

Dat plak je allemaal aan elkaar, je loopt een eeuwigheid te vloeken omdat een pinout van het Internet niet klopt en je zet je comp aan:

http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/tmb-IMG_1391.JPG

(doorelkaar lopende lijnen komt door bootende linux + best lange shuttertijd, lcd zelf is snel zat)

Yay! Hij werkt. Het hele ontwerp is gebaseerd op het aansluiten van het LCD op de VESA Feature connector, wat betekent dat je, wil je niet te veel logica willen inzetten, maar 16 kleuren kan gebruiken. Edoch, met de juiste grafische programmaas (voor de ingewijden: zgv onder Linux using svgalib) vallen er best nog wel leuke plaatjes uit te krijgen:

http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/tmb-IMG_1394.JPG

http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/tmb-IMG_1395.JPG

(Van veraf ziet het er best OK uit, van dichtbij zie je echter goed dat 'ie het dithert, klik maar es op het laatste plaatje)

------------------------------------------------------

En om jullie allemaal zoiets te gunnen is hier een kleine

Howto

Ik ga ervan uit dat je standaard soldeerkennis enzo hebt en eventuele dingen als voedingen etc wel ergens vandaan kan trekken. Verder wil ik je erop wijzen dat ik niet verantwoordelijk ben voor het feit dat je misschien je LCD / computer opblaast, je je vingers brandt, je huis in de fik steekt, mentaal onstabiel wordt, je vriendin (mits toepasselijk) verliest, een gestoorde maniak wordt en/of de aarde en omliggende planeten opblaast, of andere eventuele narigheden. Verder: GEEN REQUESTS VOOR DATASHEETS/PINOUTS IN DIT TOPIC! Als je datasheets nodig hebt kan je die opgooglen, als je ze niet kan vinden is de kans dat wij ze hebben ook nihiel en je vervuilt met eventuele requests alleen maar het topic.

Ok, dan nu het plan:

Punt 1: Kies een LCD

LCDs laptops verdienen de voorkeur. Het LCD moet kleur zijn (of je moet een hele rare zwartwit lcd tegenkomen), en als je er 1 uit de laptopperiode 'latere 486 - vroegere P2' sloopt heb je het meest kans om een werkend LCD te krijgen. Sloop het apparaat waar het LCD inzit nog niet, maar zorg wel dat je eventuele nummertjes enzo die erop staan opschrijft.

Punt 2: Zoek de pinout van het LCD op

De kans is vrij groot dat je em gewoon niet vindt. Sorry, tis niet anders, shit happens. Je kunt proberen om de producent ervan te mailen, maar afaik reageren die niet echt goed. Als je de datasheet niet kan vinden kan je kijken of je de pinout van een ander document kan afleiden. Ik heb het voor mijn LCD moeten doen met dit documentje.

Je weet dat je een goed LCD te pakken hebt als je aparte, digitale ingangen voor rood, groen en blauw hebt. (in mijn geval 3 lijntjes voor elke kleur, dit kunnen er meer of minder zijn) Als je 4, 8 of 16 datalijntjes ziet staan gelabeld als 'ud', 'data' of meer niet meteen aan kleur refererende termen kan je het vergeten. Ook is het handig om te kijken wat het beest als voeding wil hebben en wat je op de IO-lijnen moet zetten (die dingen moeten 5V aankunnen, anders moet je prutsen met level-converters. Als je er niet zeker van bent kan je gewoon doorgaan als je het echt wilt, je loopt echter kans dat je alles (=LCD, vga-kaart en misschien meer) opblaast.)

Naast het LCD heb je meestal ook nog de inverter voor het backlight, da's een printje naast het LCD wat met 2 of 4 draden naar 1 of 2 CCFLletjes in het LCD loopt. Meestal kan je deze met een beetje logisch deduceren / meten wel ontrafelen. Tis wel zo handig als je deze uiteindelijk aan de praat weet te krijgen, anders zie je zo weinig :+

Punt 3: Haal ergens een ouwe VGA-kaart vandaan

Wel zo handig, je wilt je 3dfx VooDoo GeForce Radeon 6-3000 Ultra-Pro natuurlijk niet opblazen. :) Bovendien ben ik er niet helemaal zeker van dat de Vesa Feature Connector van die kaartjes het gaat doen... Haal dus een ISA kaartje of een oud PCI kaartje in huis. Het moet wel een Vesa Feature Connector hebben, da's een 26-polige 2-rijige header ergens op de kaart.

Punt 4: Mix & match en vooral: Soldeer

Ok, we gaan nu de aansluitingen van het LCD corresponderen met die van de Vesa Feature Connector. Het heeft mij een tijd gekost, maar ik ben er uiteindelijk achter gekomen dat veel pinouts van dit poortje op het Internet fout staan aangegeven. De bovenste tabel op deze pagina werkte wel.

Ok, wat moet je nu waarop aansluiten?

(display)(vesa feature connector)
R0 (of iig: de meest belangrijke draad van rood) Pixel Data 0
G0 (meest belangrijke draad groen)Pixel data 1

B0 (meest belangrijke draad blauw)Pixel data 2

R1,G1 en B1 (een-na-belangrijkste kleurendraden) Pixel data 3

HSync (of LP of row strobe)HSync
VSync (of YD FLM of screen strobe/refresh)VSync
CLK (iig iets met 'clock' of 'pixel clock' of CLK erin)Dot (Pixel) Clock (DCLK)
ENAB of 'display enable' of 'disp' ofzoProberen: +5v, hsync of gnd

En verder moet je natuurlijk nog zorgen dat het display en de backlight converter voeding krijgen. Hoe & wat laat ik geheel aan jezelf over :P

Punt 5: Sluit aan & be amazed

Als je het geheel nu aansluit en je computer aanzet zou je beeld moeten krijgen. Krijg je dat niet: check het enable lijntje van je display es, misschien moet je die ergens anders aanhangen. Mocht het beeld niet stabiel zijn: Misschien moet je (softwarematig) de polariteit van de hsync / vsync omdraaien of (hardwarematig) een invertertje in de hsync / vsync lijn zetten. Mocht het beeld te veel naar links/rechts/onder/boven staan: Ook dit is meestal softwarematig op te lossen, het alternatief is iets van delaylijntjes in de hsync/vsync lijnen.

Ow, en nog 1 ding: Deze hack werkt alleen in 16 kleuren mode. Niet 16-bit, nee, 16 kleuren, da's dus 4 bit. Als je je afvraagt of je fout daar ergens ligt: Het beeld wat je krijgt in je BIOS Setup-menu is meestal 16 kleuren en moet dus leesbaar zijn.

Suc6 en nogmaals: ik garandeer niets wat betreft deze contraptie. Het werkt voor mij en da's alles wat ik ervan weet.

[Voor 62% gewijzigd door Sprite_tm op 24-10-2007 17:43]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Sprite_tm
Sorry, Rubbie, maar je LCD is dus typisch een geval wat niet werkt. Als ik het even als voorbeeld mag nemen: De pinout kan je hiero vinden (gevonden mbv google) en als je dan naar de aansluitingen kijkt zie je een boel DU/DL aansluitingen staan. Geen verwijzing naar R/G/B en 16 dataaansluitingen: Jammer maar helaas.

• Sprite_tm
ParagonEnschede schreef op 23 August 2003 @ 23:49:

Leuk gedaan, dat zeker. Maar wat is de reden dat een z/w scherm niet gaat werken? Tenslotte zijn er ook wel z/w VGA CRT monitoren. Die aansturing zal toch niet erg veel verschillen?
Helaas wel. Een zw/w LCD wil zijn pixeldata meestal met 8 pixels tegelijk binnen hebben en is meestal qua aansturing echt zwart-wit, ik gok dat ze door middel van het heeeel snel aan/uitzetten van de pixel grijstinten geven. Iig meestal niet geschikt om op deze manier aan te sturen, je moet echt een display hebben wat per klokpuls de info van slechts 1 pixel wil hebben.
Oh, en dan nog even dit: wat pak jij die PCB's ESD correct vast :+
Errm... Errrm... Mja, maar... Ik had die VGA-kaart telekinetich (=ESD-veilig!) vast enkel dat staat zo raar dus ik heb er later mijn hand bijingefotosoept! :+

• Sprite_tm
Anoniem: 90977 schreef op 24 August 2003 @ 10:20:

@robbie

bij die sheet die jou gegeven is staat: (15-pole conn.)

dan zou je hem toch op je normale VGA connector moeten kunnen aansluiten ?
Auw. Hele foute redenatie. Je kan toch ook niet alles met een 8-polige aansluiting aan een UTP-aansluiting leggen en, for that matters, alles met een 2-polige aansluiting in het stopcontact steken? 8)7

• Sprite_tm
IceT: Neen, dit bewijst dat sommige laptopschermen, als je geluk genoeg hebt, aan een VGA-kaart te hangen zijn. En ik meen in de startpost gezet te hebben dat pinout/datasheetrequests hier niet horen. Zeker niet als het een gekopieerde startpost is van een gesloten (!) topic.

m-m-edit: even verduidelijkt voor toekomstige Ice-T's, vind je niet erg toch? :P

[Voor 21% gewijzigd door m-m op 24-08-2003 21:19]

• Sprite_tm
Cutie:

DTMG = FLM = VSync

HSync zie ik er niet tussen staan, je kunt eens proberen om die los te laten en dan kijken of je iig een stabiel beeld krijgt... beetje vreemd iig, misschien dat de pinout verkeerd is?

W3ird_N3rd: Dank voor de info! Mocht je het spul echt graag onder Windows hebben draaien: Je kan het geheel waarschijnlijk wel in 8-bit kleuren (=256 kleuren) mode draaien, alleen sla je dan het palette in de RAMdac over, wat erop neer komt dat je wel beeld hebt maar met heel funky kleuren, die je misschien zelfs niet bij kan stellen. Als dat geen probleem is, tho, kan je het zo runnen.

Dank M-M, ik hoop dat het idd zo duidelijk is.

[Voor 43% gewijzigd door Sprite_tm op 24-08-2003 21:41. Reden: 8-*bit*-kleuren]

• Sprite_tm
Cutie: Mja, ik zit al te denken aan een mechanisme wat ervoor zorgt dattie de HSync compleet zelf bedenkt, of dat op die DTMG eigenlijk een combo van HSync/VSync moet hebben... Anywayz, je kunt het proberen als je zin hebt en het aandurft: hang het beeldscherm gewoon aan de VESA connector en vergeet de HSync even en post een pic van wat je als beeld krijgt.

_Ferry_: Hmmm.... Jammer dat ik niet in 'ouwe laptops' kan gaan beleggen... 8)7

• Sprite_tm
Die 34 pins connector schijnt een groot geheim te zijn. Ik krijg daar misschien nog pinouts van, maar tot nu toe heb ik nog niets gevonden.

Verder: De info over die Vesa Feature Connector heb ik verkregen door de pinout te bekijken + een datasheet van een RamDAC op mijn videokaart (ATT20c490 IIRC) en *als* de signalen die ik gezien heb kloppen komt alle info in 16-bit kleuren mode ook nog compleet langs, alleen gemultiplexed -> dan heb je een latchje nodig om het te demultiplexen. Edoch dit weet ik niet echt zeker, als iemand de precieze specs van de vesa feature connector heeft houdt ik me aanbevolen...

Datasheetje van de ramdac op mijn videokaart staat hier., kijk vooral naar pagina 8 en 9.

Ow en over de voeding: Meestal is dat niet zo'n heel groot probleem, de meeste LCDs willen spanningen hebben die je zo van een molex af kan trekken, er zijn echter dingen bij die spanningen als -30V willen hebben, maar dat soort LCDs zijn niet echt veelvoorkomend.

[Voor 16% gewijzigd door Sprite_tm op 25-08-2003 13:23]

• Sprite_tm
Het probleem van die 8-bit mode is dat je de kleuren nooit goed gaat krijgen (iig niet als je zelf niet softwarematig een conversie-iets neemt). In de 8-bit (en eigenlijk ook al in de 4-bit) mode is de data die over de VESA-pinnetjes gaat namelijk een index in een stukje geheugen in de RAMdac waar de kleur voor elke index staat. Omdat je daar geen toegang toe hebbt weet je dus niet welke kleur elke individuele index heeft.

Als mijn aannames kloppen (ik hoop het, maar ik ben al blij dat ik uberhaupt beeld heb) zal er alleen even een latch in de schakeling opgenomen moeten worden en je hebt maximaal 16-bit kleuren. Ik zal es kijken of ik vandaag tijd / zin heb om te experimenteren...

• Sprite_tm
Die had ik al wel (Is zelfs fout! Kijk maar in het starttopic) maar ik moet de specs hebben, welke signalen er allemaal onder welke omstandigheden over die pinnetjes heen lopen.

• Sprite_tm
An sich niet, zowel een DSTN als een TFT kunnen in principe aangesloten worden, als ze maar de aparte R/G/B-lijntjes hebben. Best kans dat in die Toshiba de TFT wel met aparte RGB werkt en die DSTN niet, mja, dan hang je als je ze om wilt wisselen.

• Sprite_tm
Als je een VAFC-bus kan vinden dan denk ik dat je idd gewoon kan doornummeren (r aan P0-P7, g aan P8-P15, B aan P16-P23), alleen ik heb hier al mijn (6) videokaarten bekeken en ik kan geen enkele VAFC-connector vinden. Jammer dat die bus nooit veel gebruikt is, hij zou ideaal zijn voor ons doel.

K, 16 bit is dus completely out of the question (waarschijnlijk behalve op heeeeel oude videokaarten met een externe RAMdac met 8bit datapad) maar zou 8bit haalbaar zijn? Hetgeen wat je namelijk kan doen is de R, G en B-ingangen van je scherm rechtstreeks aan de standaard 8bit VESA connector hangen (je krijgt dan 3 bit voor rood en groen en 2 voor blauw bijvoorbeeld) en dan een driver schrijven die ervoor zorgt dat er maar van 1 fixed palette gebruik gemaakt wordt... Nadeel is wel dat er drivers geschreven moeten worden. (tho ik iig de Linux framebuffer driver en/of SVGALib wel wil aanpassen, ik ga m'n klauwen echter niet branden aan Windows drivers)

Stel dat er drivers geschreven worden kunnen we trouwens alle LCDs met 8-bit ingang wel aansluiten: de interface hebben we, we moeten alleen nog zorgen dat de kleurtjes omgezet worden van R/G/B naar whatever het display wil vreten.

• Sprite_tm
Yay, ik heb 256 kleuren aan de praat!
(excuses voor de brakke webcam pic)

http://meuk.spritesserver.nl/lcd-vfc/kleuren.jpg

Dit is btw alleen nog maar een proof-of-concept QuikBasic progje, maar het geeft aan dat het in principe kan werken. Ik heb nu btw 3 bit voor rood, 3 bit voor groen en 2 bit voor blauw. Het moet iig betere resultaten kunnen geven dan met 16 kleuren, maar er is dus wel softwarematig een aangepaste driver nodig die de kleuren van 16 of meer bit RGB omrekent in 8-bit non-palletized RGB.

Ik zal een dezer dagen eens in de source van de Linux framebuffer driver duiken om het idee ook daar te implementeren. Als ik daar klaar mee ben zal ik de patch wel posten. De windows-driver hoeft btw an sich ook niet moeilijk te zijn afaik: de beste optie lijkt mij 'iets' te schrijven wat op de een of andere manier Windows forceert het goede pallette te gebruiken en je bent klaar.

Houthakker: Correcten zal ik. Als je nou eens dat stuk aan text wat men ook wel een startpost noemt, doorleest, zie je dat het al gelukt is. Bovendien gebruiken we niet de standaard VGA-uitgang (waar idd analoge signalen opstaan) maar de Vesa Feature Connector (die wel digitaal is). Conclusie: Foei! Volgende keer beter lezen voordat je post!

[Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 25-10-2007 13:20]

• Sprite_tm
Dat zou in princiepe een kwestie moeten wezen van een vertragingslijntje in het HSync circuit, of een softwarematige aanpassing van de display timings. Hier ga ik echter pas mee bezig als ik het voor de rest goed kan laten werken, of misschien dat ik het aan iemand anders overlaat, zo'n enorm probleem is het namelijk op zich niet.

• Sprite_tm
Mmmm, ik denk dat dit in een aantal gevallen het probleem wel oplost, echter in niet alle gevallen. Van X-windows weet ik iig vrij zeker dat 'ie kleuren dynamisch alloceert zodra een programma erom vraagt (en dus het hele palette niet vast staat), ik kan me haast niet voorstellen dat Windows wel zoveel vaste kleuren heeft... (Kan best, beetje domme MS in dat geval)

Onder Xwindows en Linux enzo valt het probleem zowiezo wel softwarematig op te lossen (1 lookuptabelletje inplaats van de aanwezige palette-lookup-code in de source zetten) alleen in niet-open-source-ossen wordt het iets lastiger....

Maar als je gelijk hebt over die 216 kleuren is het idd wel een oplossing: de Windows-gebruikers kunnen er een RAMmetje tussendumpen (jammer idd dat ROM niet zo snel is :/ ) en de Linux-gebruikers kunnen het met een softwarepatch doen.

• Sprite_tm
Talin: Volgens Google heeft die LMG5278XUFC-OOT van je de verkeerde pinout, ik zie namelijk 8 UD/LD pinnetjes in de pinout staan ipv aparte R/G/B pinnen. Misschien dat hier ooit nog een driver voor komt (is afaik in principe wel mogelijk) maar nu gaat 't nog niet werken.

Ik heb mijn LCD gemaakt om aan een Linux-bak te hangen, en omdat Linux ook mijn main OS is zal ik daar alles voor developpen. 16 kleuren moet onder Windows werken, de net-ontdekte 256 kleurenmode is iets waar drivers voor geschreven zullen moeten worden.

• Sprite_tm
Anoniem: 83272 schreef op 27 augustus 2003 @ 15:16:

ik heb nu de 15 pinouts lopen soldeen aan de hand van die tabel die ik eerder heb gepost, aleen mot ff weten welke van de 3 tabellen uit TM's post ik moet gebruiken (video feature pins)
(Ff snel, moet zo weg) mi hoen: Kans van 99.5% dat je de eerste moet gebruiken. En als je mijn naam wilt afkorten, maak er dan aub Sprite van (of gebruik het begrip TS, van TopicStarter), ik liep me al 2 posts af te vragen wie je nu bedoelde ;)

Over die 80pins connector: Mmm, interessant, maar ik heb 'm zo 123 niet nodig, ik vind het kewl genoeg als ik 256 kleuren kan krijgen. Ik denk dat je em beter kan doneren aan iemand die een LCD met bijvoorbeeld 6 of 8-bits kleureningangen heeft en hiermee aan de slag wil. Dank voor de goede wil tho'. _o_

• Sprite_tm
Gizmor: Omdat daar analoge signalen op staan en omdat daar de pixelklok mist. Het kan wel, maar dan heb je 3 vrij rappe A-D-converters nodig (=duur) en een aparte pixelclock-maak-unit. Het geheel aan de VESA-feature-connector hangen is makkelijker, zeker als kwaliteit toch niet zoveel boeit (statusschermen e.d.), en met de juiste software kunnen we ongeveer hetzelfde resultaat (of beter omdat je de analoge stap overslaat) krijgen.

• Sprite_tm
Mmm, dat kan ik je zo niet zeggen. Meestal lopen de schermen op 3.3 of 5V echter, kans is dat je je scherm nu hebt opgeblazen :X maar zo'n vaart zal het op zich niet lopen. Ik zou het allemaal eens aansluiten en dan eerst op 3.3V proberen, doet het het dan niet kan je altijd nog naar 5V gaan.

• Sprite_tm
Thomasbansberg: Gecondoleerd met je videokaartje :/ Misschien de volgende keer even je bedrading enzo nakijken? Zo'n videokaart laat namelijk niet zomaar z'n magische rook vliegen. Als ik je pinout zo zie zou ik idd op pin 3 en 4 5V zetten, ik zou nl. niet weten hoe dat TFT anders aan z'n voedingsspanning zou komen.

Rein_stein en msentinelb: Ja, mits je je videokaart op 640x480x16 kleuren zet.

• Sprite_tm
msentinelb: Wel 1 dingetje: Volgens iemand in deze thread is het dus niet mogelijk om dual-screen geintjes uit te halen als 1 van de videokaarten in 16 kleuren mode staat. Tis maar dat je het weet.

• Sprite_tm
Fox2: Mmm, die info klopt niet helemaal meer, blijkt dat ze al vrij snel die mogelijkheid uit de RAMdacs gehaald hebben. De huidige kaarten kunnen dus alleen maar 8bit kleur aan. Wat misschien wel kan is met behulp van een 2tal latches de even en oneven bytes 'uit elkaar trekken' en zo dus per 2 pixels 1 LCD-clock te pakken. Ik ben alleen bang dat dit misschien onmogelijke resoluties oplevert (voor een LCD met 16-bit data-aansluiting en 640x480 pixels zou je je videokaart naar 426x240 moeten schopppen) en je zou bovendien de data die je naar het videogeheugen moet schrijven erg moeten omrekenen tov. een normale videomode.

• Sprite_tm
Tha-PC-Legend: Ik heb geen idee, ik ben Sharp niet. Als je de datasheet hiervan kan vinden heb je geluk en kan je em vergelijken met mijn datasheet, zoniet dan niet.

• Sprite_tm
Mmmm, dat beestje valt aan te sluiten en is niet duur enzo, het enige probleem kan nog zijn dat er nauwelijks aan die connector te solderen valt. Een IA wordt lastig denk ik tho, daar hebben we een mannetje in Amerika voor nodig:
Item will be shipped by UPS Ground Only to the Continental USA. Please see below for shipping prices. NO delivery outside the lower 48 states.

• Sprite_tm
Als ik de pinout zo zie is het prima aan te sluiten. Ik ben zelf ook wel geinterresseerd in zo'n LCD, dus mocht er iemand een IA fixen, kan ik iig helpen met hoe/wat qua aansluiten.

• Sprite_tm
Spirit? Spirit? *kijkt rond* Geen Spirit hier. Ow, dan zul je mij wel bedoelen. Alles wat ik aangesloten heb zou in de startpost moeten staan, wat voor info heb je nog meer nodig? Mail of ICQ me anders even als je meer uitleg wilt, maar ik hoopte dat ik het toch wel vrij begrijpelijk ingetikt had...

• Sprite_tm
phranzee:
I have such a display lying around too. Searched for datasheets for quite a long time, found nothing. One thing I do know is that it's an interlaced display, so if you find a datasheet for the thingy you'll still have quite a lot of trouble to go through before it actually works.

One more thing: This is a Dutch forum, and I don't think the moderators here'll look kindly on the fact that half a discussion is in English. So if you need any more info, please contact me privately (my profile is here)

• Sprite_tm
Mmm, dit is een derde type aansluiting genaamd LVDS. Ik ben bang dat je dit ook niet direct aan de VESA-connector kan hangen, daar heb je iig een speciale chip voor nodig, verder weet ik er weinig van.

• Sprite_tm
CompBreaker: Zie de top-posting, als je die volgt en [R,G,B]2-5 samen met [R,G,B]1 aan 'Pixel Data 3' hangt zou alles goed moeten komen. Post ook ff je resultaten, ik ben nieuwsgierig naar wat anderen ervan bakken :)

Rippie: LVDS is afaik een soortement serieel protocol om een zut digitale signalen met z'n allen op 2 lijntjes te zetten. De paralelle signalen moeten dan nog wel in een protocol staan die het TFT begrijpt, en ik meen me vaag te herinneren dat zowel DVI als PanelLink gebruik maken van LVDS voor signaaloverdracht, maar dat de onderliggende structuur compleet anders is. Wat je natuurlijk niet als een argument moet gebruiken om met onderzoek te stoppen ;)

• Sprite_tm
smokesomething: [smiley die zichzelf op het voorhoofd slaat] LEZEN! Neen, je kan voor zover ik weet NIET een laptopscherm aan DVI hangen. En CRT monitoren bespreken we in dit topic niet eens, gebruik de search ofzo voor die vraag. En de shift-toets is ook ergens voor uitgevonden hoor.
[/irritatie]

.:modbreak:.
smokesomethings: nee, en crt's kunnen alleen op een DVI met analoge output - zie de search en de V&B Faq.

Wat betreft inkoopsacties en animochecks: Einde aan de Inkoopacties

Kunnen we vanaf hier weer ontopic verder? Dank u ;)

[Voor 53% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 01-10-2003 18:01]

• Sprite_tm
msentinelb: Ik had het geluk dat de connectie van het LCD naar het moederboed over gewone kabeltjes liep, die heb ik dus afgeknipt en kunnen gebruiken. Misschien is dat ook en idee voor jou? Zoniet: Als het past kan je er inderdaad een flatcable aan solderen, dat heeft bij mij een aantal keren prima gewerkt. Met de backlight inverter kan ik je helaas niet helpen, daar zijn ook meestal geen datasheets voor te krijgen. Ik kan je aanraden om met experimenteren en traces volgen de pinning uit te vinden:
- Ik neem aan dat er 12V op de inverter moet, maar begin met experimenteren op 5V, dan gaat er niets stuk als 'tie toch niet op 12V werkt.
- Zoek de dikste printbaan op, die loopt meestal als 'opvulling' overal doorheen en maakt ook contact met de schroefgaten. Dat is de aarde.
- Kijk naar bekende componenten (in jouw geval: de lm339) en zoek daar de + van uit. 99% dat dat ook de + van de hele inverter is.
- Sluit de inverter op het LCD aan en sluit 5V over de net gevonden ground en + aan. Met wat geluk gaat de backlight al branden, zoniet:
- Sluit de overige pinnetjes ook aan op Vcc en/of 5V. Het kan zijn dat er ergens een 'backlight enable' zit.
- Als dat niet werkt, probeer het opnieuw met 12V.

• Sprite_tm
Mmm, typisch, klinkt als een case waar de VESA-connector geen data uitspuugt...
Kan je eens een andere videokaart regelen? Bij voorkeur eentje uit het stenen tijdperk, ISA, met veel chips erop. Daarvan weet je namelijk voor 99% zeker dat de VESA-connector het zonder softwarematige geintjes gewoon doet. Verder: Probeer QBasic es ergens van het 'Net te trekken en tik het volgende in:
code:
1
screen 12

en druk op F5. Heb je nu wel beeld? Zo niet probeer de '12' es te varieren van 0 t/m 13 en post het resultaat. Als je de gelukkige bezitter bent van een scoop zou je ook eens kunnen kijken of er uberhaupt wel data op de (bijvoorbeeld) synclijnen staat.

• Sprite_tm
msentinelb: Hulde! Ik begon al te denken dat ik de enige was met 1337 LCD-mod skillz :P Ik wacht met smart op de pics.
En dat het beeld te ver naar links staat, daar heb ik hier ook last van... Ik heb er softwarematig mee zitten te prutsen, maar ik kreeg er niet veel zinnigs uit, ik moet het 'ooit nog es' oplossen met een delaynetwerkje ofzo... Je kunt je enable wel aan de HSync hangen (meen ik) dan staat het beeld weer te veel naar rechts.

• Sprite_tm
TD-er: EWat voor BIOS heb je? Ik heb zelf een standaard Award-bios en die is gewoon wit, maar ik kan me voorstellen dat andere BIOSsen met het palette gaan kloten, en dat ondersteunt deze schakeling niet ivm. het signaal aftappen voordat het palette verrekend is. Anywayz, tis waarschijnlijk normaal en niet te voorkomen.

• Sprite_tm
Meer dan 16 kleuren? Mmm, da's kewl, zie je dat ook of denkt je videokaart dat alleen? En zijn het ook goede kleuren?

En zowiezo gefeli met je werkende LCD. En het belangrijkste: PICS!!!!!63

• Sprite_tm
Heel simpel: Je displayed maar 1 kleur, bijvoorbeeld rood. Als het rode kleurcomponent 'veel' is gaat de pixel op die plek aan, anders uit.

Je lijkt dit display gewoon aan je Vesa feature connector aan te kunnen sluiten, knoop dan de VID-ingang gewoon aan 'pixel data 1' van de VESA-connector. Verder: Blank en TVID laat je loshangen, VS, HS en VClk sluit je aan op resp. VSync, HSync en DCLK. Kijk ff in de datasheet wat je met de jumpertjes aanmoet, waarschijnlijk staan ze al goed als je het ding uit een werkend apparaat gesloopt hebt.

offtopic:
Heb je meer van dat soort displays? Ik ben erg geinterresseerd erin namelijk :)

• Sprite_tm
Het kan ook zijn dat je videokaart gewoon geen feature connector-signaal default uitspuugt. Ik heb hier ook een zwik kaartjes liggen waar wel een feature connector op zit maar die om de een of andere vage reden geen signaal geven erop. Ik begin bijna te denken dat de hele feature connector op de latere videokaarten gewoon nep is. :) Anywayz, pak eens een el-ranzo ISA-kaartje of een PCI-kaartje met een chippie waar expliciet 'RamDAC' opstaat, daarvan weet ik 99.9% zeker dat ze het wel doen.

• Sprite_tm
OliverBB: Ik ben bang dat je scherm niet gaat werken. Als je even in de laatste kolom kijkt (dat lijkt me namelijk de pinout van je LCD) zie je allemaal LD en UD-pinnetjes staan, en helaas werkt dit truukje niet met dat soort schermen :/

• Sprite_tm
Goedzo Vuikie! Ook veel lol @ de draden die ernaasthangen :) Kreeg je die videokaart zo aan de praat of moest je eerst de VESA-feature-connector enablen?

• Sprite_tm
Bedenk allemaal wel voordat je te hard van stapel loopt dat het maximum aan kleuren wat je tot nu toe met deze techniek kan krijgen 16 is (4 bit dus). Dat blijft ook zo totdat iemand zo geniaal is om een driver te schrijven, dan kunnen we misschien omhoog naar 256 kleuren (maar met een brak palette, verwacht dus nog steeds niet veel).

Dat je rare kleuren in WinXP krijgt kan best, als je 't op 16 kleuren instelt zou het wat beter moeten gaan. 256 kleuren geeft idd weirde beelden (omdat we de palette-hardware bypassen met deze hack).

• Sprite_tm
Ja, het moet inderdaad tegelijk, en daar is een vrij groot stuk hardware voor nodig, of een stuk software. Als iemand een thread hierover start wil ik wel mijn verhaal hierover doen, ik heb echter liever niet dat dit soort displays in dit topic besproken worden in verband met het welbekende bomen en bosverhaal.

• Sprite_tm
Lief_Adje: *kuch* Iets met startpost lezen, datasheets vragen heb ik hier liever niet omdat anders dit topic binnen no-time compleet volgespammed is met onbeantwoorde 'Wie heeft hier een datasheet voor?'-requests.

Atlas: Wat voor videokaarten heb je gebruikt? Zat er op 1 van die kaarten ook fysiek een ramDAC-chipje?

TD-er: Ik geloof dat de mensen hier de digitale ingangen aan elkaar doorverbinden, en dat mag. Ik vindt het alleen wel een beetje vreemde keuze, op deze manier stuurt de meest significante bit van een kleur de kleur voor 12/16 uit terwijl dat 8/16 zou moeten zijn. Maar als het toch een goed beeld geeft moet je het gewoon zo houden hoor.

• Sprite_tm
Neuh, de HSync en de VSync zijn digitale uitgangen, er komt een pulsje op als een nieuwe lijn resp. een nieuw beeld geschreven wordt. Op welke plek een pixel dan komt is dus afhankelijk van de tijd waarin die pixel komt tot de tijd van de laatste HSync/VSync.

Anywayz, ik kan je aanraden om even te zoeken op hoe een gemiddelde monitor werkt, ik kan me niet voorstellen dat dat niet ergens gedocumenteerd is. En als je het dan nog niet snapt (of toch niets kan vinden) lijkt het me handiger om idd even een nieuw topic te starten.

• Sprite_tm
Modulation ingang moet afaik een blokspanning opstaan die omdraait per keer dat je het scherm refreshed. Dit is om te zorgen dat het LCD niet aan electrolyseprocessen stuk gaat.

Ik denk echter dat als je het LCD aan je parallele poort wil aansluiten je wel een hele snelle poort nodig hebt. Je moet namelijk voor een 50Hz beeld data met minimaal 50*640*480/8=1.9MByte/seconde uitspugen, en ik denk niet dat de parallele poort dat volhoudt. Bovendien moet je zorgen dat de data er met een constante snelheid uitrolt, en iig in non-realtime-OSsen als Windows is dit vrij onmogelijk voor zover ik weet.

• Sprite_tm
Mmm, een ouwe DOS-bak... Je zou het kunnen proberen, met geluk genoeg haalt 'ie ook nog wel een best redelijke snelheid. Kijk dan ook eens naar de ECP- en EPP-modes van de parallele poort, misschien dat dat nog net even iets rapper gaat.

Als je een PIC gebruikt heb je het nadeel dat je het framebuffer-geheugen extern moet nemen. Da's op zich natuurlijk geen probleem, maar je PIC + code moet het wel kunnen trekken. Iirc zitten die picjes ongeveer op een halve mips per MHz wat betekent dat om je data met 1,9MBps uit te spugen je maar ((20/2)/1.9)=5 instructies per naar het LCD te sturen byte hebt. Denk je dat je dat gaat redden? (Vraag is niet retorisch bedoeld hoewel je 'm wel zo kan lezen.) Zonee kan je er aan denken om met een stel tellertjes en een stuk RAM het data-naar-LCD-stuur-proces hardwarematig te maken. Om de data in het RAM te krijgen kan je dan je PIC de clockingang van de tellers even laten overnemen en op die manier het RAM volpompen. Nadeel hiervan is dat als je data naar het scherm schrijft, je scherm even weg komt te vallen. Dit is dan weer op te lossen door ook het schrijfgedeelte hardwarematig te laten verlopen, maar dat komt neer op wel heel veel hardware.

Mocht je verder nog vragen hebben is het misschien een idee om een eigen topic te beginnen, ik zou namelijk graag willen dat dit topic LCD->Vesa-feature-connector-only blijft.

• Sprite_tm
Shortman: Fyi: This is a Dutch-only forum, usually one or two English posts are OK, but it is possible you're gonna get remarks or angry mods. Just a warning in advance.

First of all I'd look at the video card youre using. It could be that it has a non-functioning feature connector, so what you wanna do to be sure is grab the oldest VGA-card you can find, preferably with a not-integrated-in-the-chipset-RAMdac, and retry it. Alternatively, you could grab a scope from somewhere and check your feature connector for activity.

If that fails, you might want to fiddle a bit with the polarity of your horizontal and vertical sync-lines. ([+|-][h|v]sync in your X modeline)

If that fails, well, I dunno, perhaps your hardware is defect...

lexophilia: Errm, gelieve dit soort berichtjes niet posten hier. Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar als iedereen gaat zeggen dat 'ie ooit een laptop heeft weggegooid wordt dit topic 2x zo groot. :) Misschien is het trouwens een idee om je posts even door een spellingschecker te halen ofzo? Het leest vrij irritant namelijk. En succes met je slooplaptopjes doorzoeken.

• Sprite_tm
Dan houdt het inderdaad op. Geen pinout = geen mod. Sorry.

• Sprite_tm
Vast wel. Op het moederbord van een compatibele laptop bijvoorbeeld :) Het is echter niet mogelijk om het met de methode beschreven in dit topic aan te sturen, daarvoor heeft je LCD namelijk aparte R, G en B-ingangen nodig.

• Sprite_tm
Alexandersamson: Geen idee. Ik denk dat je het moet uitproberen.

Warlord: Zie de startpost. Het gaat vast wel werken, als je het zo aansluit als daar staat. Eventuele r/g/b-pinnen die je over hebt kan je gewoon aan ground hangen.

[Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 08-02-2004 01:30]

• Sprite_tm
floriske.nl: Neen, dit scherm kan je niet aansluiten. Kijk maar naar de pinout, het ding heeft een lvds aansluiting en dies niet compatible met de hier aangegeven hack.

• Sprite_tm
Flipje81: Die LCD-controller was voor dit topic en is uiteindelijk op niets uitgelopen. Met dit project ben ik eigenlijk ook al vrij lang niet actief meer bezig, hoewel ik natuurlijk wel van tijd tot tijd dit topic check. Om 256 kleuren te krijgen ben ik bang dat je je display-drivers zou moeten gaan hacken, en dat ga ik iig voor Windows niet doen.

• Sprite_tm
No13: Wat voor VGA-kaart gebruik je?

• Sprite_tm
Euss: Misschien niet voor deze mod, maar de interface doet me heel veel denken aan de LVDS-interfaces op sommige LCD's... Je zou eens kunnen kijken wat er gebeurt als je 'm aan zoiets hangt.

• Sprite_tm
Nee, sorry, da's geen inverter zoals die aan een CCFL geknoopt kan worden. Een inverter voor een CCFL moet van +12v ongeveer 400v maken, de schakeling uit jouw handleiding maakt van een spanning tussen de 5 en 15v twee spanningen: 1 van -12v en 1 van 5v. En daar kan je dus typisch geen CCFL op laten branden.

• Sprite_tm
Uit de startpost:
Verder: GEEN REQUESTS VOOR DATASHEETS/PINOUTS IN DIT TOPIC! Als je datasheets nodig hebt kan je die opgooglen, als je ze niet kan vinden is de kans dat wij ze hebben ook nihiel en je vervuilt met eventuele requests alleen maar het topic.
En besides: WIj Tweakers zijn onderling zo vriendelijk dat we elkaar impliciet altijd al continue de groeten doen. Je groet is dus wat dubbel en kan je de volgende keer weglaten.

• Sprite_tm
Mmm, leuk schermpje :)

Volgens mij kan je dit scherm rechtstreeks op je VGA-uitgang hangen (da's niet digitaal maar dit schermpje heeft voor zover ik kan zien alleen analoge ingangen). R aan R, G aan G, B aan B, csync aan hsync/vsync via een circuitje om die 2 samen te voegen, beetje met ill/(rgb/comp) spelen, klaar.

Als je de pinout van het schermpje wil corresponderen aan die van de DIN-plug; waarom niet gewoon ff een multimeter erbijpakken? 13 pinnetjes maar; is zo gebeurd.

• Sprite_tm
Ruthless schreef op 08 april 2004 @ 11:56:
Dan heb ik natuurlijk gelijk weer de volgende vragen :)

- Hoe bedoel je csync aan hsync/vsync via een circuitje om die 2 samen te voegen?
Je hebt horizontale en verticale sync op je VGA-plug. Je moet composite hebben. Om dat om te zetten heb je een klein schakelingetje nodig; gebruik Google en je vindt wel iets.
- Kan ik er vanuit gaan dat 10-II.ACC (of LL.ACC of 11.ACC) mijn 12v dc is?
Ik heb Geen Ideetm. Ik zou zeggen: Meet even na wat er op die poot staat als het schermpje in gebruik is.

• Sprite_tm
Ruthless: Success. En mocht je er niet uitkomen: Ik ben natuurlijk altijd geinterresseerd in extra schermpjes, zal ik het aanstuurgedeelte wel voor je fixen.

Flipje81: Deze schermen zijn inderdaad niet op de in de TS beschreven manier aan te sturen. Jammer, lcd+ts is altijd leuk, en zeker voor die prijs.

[Voor 33% gewijzigd door Sprite_tm op 14-04-2004 22:39. Reden: Halve post vergeten 8)7]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sprite_tm
Mmm. nclk lijkt de pixelclock te zijn, en pin 20 moet een composiet synchronisatiesignaal te hebben (da's hsync en vsync bij elkaar in). Zoek op Google een leuk schakelingetje om h+vsync samen te voegen tot composite sync, sluit aan en gaan met die banaan lijkt me.

• Sprite_tm
Gaat niet werken, iig niet op de in dit topic beschreven manier. Je LCD moet namelijk aangestuurd worden met een zgn. LVDS-signaal, en deze truuk werkt alleen als je LCD aparte R, G en B-lijntjes heeft.

• Sprite_tm
RvL schreef op 16 juni 2004 @ 10:00:
Ik lees hier echter steeds 4 bits, max 8bit onder Linux met aangepaste drivers, maar die LCD waar ik het over heb kan zeker 16bit kleuren aan. Is dit een probleem?
Nee hoor, dan moet je de minst significante bits gewoon aan aarde knopen. Kan prima, het LCD wat ik gebruikt heb kon eigenlijk ook 18-bits kleur aan.
...scheelt me kotsbare minuten slopen ;)
#include "flauwe_opmerking.h" ;)

• Sprite_tm
Nou, ten eerste: Je weet al wel zeker dat het LCD uberhaupt wel gebruikt kan worden (geen ul/dl lijntjes maar aparte r, g en b-lijntjes)?
Als je dat zeker weet zou ik eens naar een electronicaboer gaan en vragen om... errmmm... ik noem het altijd 'apenhaar', tis een soort koperdraad maar dan heel dun, het zit normaliter op een soort pen, en het heeft een isolatielaagje wat weg te branden is door je soldeerboutpunt er lang genoeg tegenaan te houden. Als je dat haalt en een goede, fijne soldeerbout gebruikt op de connector met de grootste ruimte tussen de pinnen zou het moeten lukken.

• Sprite_tm
Nee, spoeldraad is het niet volgens mij, daarvan gaar de isolatie niet per definitie weg als je er met een soldeerbout tegenaan gaat hangen.

Schoot me net te binnen, de officieele term voor zo'n pen waar dat draad normaliter opzit is een draadpen (ja, duh, ik weet het) en volgens Internet heet het draad dan zelf wrapdraad, maar of dat het goede spul is weet ik niet 100% zeker.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sprite_tm
Mja, ik weet het zo 123 ook niet, die datasheet is lekker onduidelijk over dat signaal. Ik zou gokken dat het moet werken als je (even uitgegaan van een positieve polariteit van het uit de VGA-plug komende sync-signaal) de vertical sync inverteert en dan and met het horizontale signaal in een and-poort gooit. Het signaal wat daaruit komt kan je weer aan die enable-lijn knopen.

• Sprite_tm
Je klok moet je gewoon aan het pixel clock-lijntje van de VESA connector knopen.

offtopic:
SA007: Jawel, maar ik heb niets van je gekregen. Probeer het anders es op jeroen apestaart sprite puntje student nogeenpuntje utwente punt en el ?

[Voor 25% gewijzigd door Sprite_tm op 28-06-2004 23:10]

• Sprite_tm
Volgens mij werkt dat onderste schermpje wel. Moet je alles gewoon volgens de startpost aansluiten en, als ik het goed lees, de de aan de hsync knopen, dan zou 'ie het gewoon moeten doen afaik.
offtopic:
Ik heb je gemaild over dat bovenste scherm

• Sprite_tm
Als je het topic had gelezen, had je de term 'LVDS' langs zien komen en had je dan de tekst eromheen gelezen had je kunnen zien dat dat dus niet compatibel is. Schijnt dat Epia-bordjes wel een LVDS-aansluiting hebben, tho', maar dat is hier offtopic.

• Sprite_tm
Thedude1987: Lijkt erop dat je scherm an sich zou kunnen werken, je hebt iig de benodigde aparte r, g en b-draadjes. Wat echter nog onduidelijk is is hoe dat scherm z'n syncs binnenkrijgt, maar als je ook aan die info kan komen is 'tie waarschijnlijk bruikbaar.

Csi: Mmm, DSTN heeft helaas de neiging om DU/DL-ingangen te hebben en dat is dus niet compatible met deze mod. Ik kon het PDFje btw niet downloaden.

• Sprite_tm
RoyPH: Zoniet kan je ook een flipflop, geschakeld als 1-bit teller, in de pixelclock lijn zetten, die deelt dan het kloksignaal hardwarematig door 2. Ik denk namelijk niet dat je dat soort geintjes met PowerStrip kan regelen.

En hulde voor het proberen van de VAFC-connector! Weten we iig dat dat een manier is om >16 kleuren te krijgen. Mag ik je vragen welke videokaart je precies gebruikt heb?

• Sprite_tm
RoyPh: Mja, je hebt gelijk :) Lijkt erop alsof de videokaart zowel bij de opgaande als de neergaande flank van het kloksignaal een pixel verstuurt. Dat kan je oplossen door een verdubbelaar te maken bijv. mbv. een XOR-poortje, een R en een C:
code:
1
2
3
4
5
6
7
                 _____
 (clk)--+--------|XOR  |____(clkout)
        +-[R ]-+-|_____|
               |
              === C
               |
              (gnd)

Kies je C ergens in de range van 0.3-1nF en pak voor je R een potmeter van 1k ofzo, en ga dan draaien tot je goed beeld hebt.

Edit: Dat je geen muiscursor hebt kan komen doordat 'ie er pas later in de ramDAC ofzo als overlay bijingezet wordt. Kan je waarschijnlijk weer terughalen door hetzij een gekleurde cursor als custom cursor in te stellen, hetzij je videokaartaccelleratie helemaal tot 0 terug te schroeven.

Thrillseekah: Als je een kaart met een VAFC (Vesa Advanced Feature Connector) erop kan regelen, moet je in principe 16bit kleur kunnen regelen jah.

[Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 23-09-2004 23:45. Reden: Waarden onderdelen wat realistischer gemaakt]

• Sprite_tm
mg794613: Basically: Ja. Maar jij mag es proberen om zo'n kreng aan de praat te krijgen, of uberhaupt te solderen :/ Ik ga zelf zodra ik aan een VAFC-kaart kan komen (dion_b al gemaild, maar die reageert niet) eens kijken of ik een stel LVDS-encoders kan solderen, maar de packages waar die krengen inzitten zijn gemiddeld echt zwaar klote om te solderen.

Renzoke: Mmm, ben ik in de startpost niet duidelijk genoeg? Datasheet of pinout zoeken, videokaart uitzoeken en aansluiten die handel. Nofi, maar wat is er niet duidelijk aan precies?

Preaper: Volgens mij ben je dan niet echt sneller uit dan met een zut a/d converters: je hebt een aantal chips nodig om het TDMS signaal te ontrafelen, misschien wat logica, en een zut LVDS-encoders om het weer te encoderen. Voor analoog is dat precies hetzelfde alleen heb je dan ipv. TDMS-decoders, A/D converters nodig. Helaas zijn DVI en LVDS niet mbv. wat simpele logica in elkaar om te zetten namelijk.
Al met al: In principe is een omzetter wel te maken, maar niet door iemand zonder een flinike hoeveelheid electronica-ervaring en toegang tot de benodigde ICs.

• Sprite_tm
Uit de startpost:
Sprite_tm schreef op 23 augustus 2003 @ 22:10:
[...]
Verder: GEEN REQUESTS VOOR DATASHEETS/PINOUTS IN DIT TOPIC! Als je datasheets nodig hebt kan je die opgooglen, als je ze niet kan vinden is de kans dat wij ze hebben ook nihiel en je vervuilt met eventuele requests alleen maar het topic.

• Sprite_tm
frickY: Mja, dat zou kunnen, als de LVDS-decoders op zo'n TFT echt aparte chips waren. Maar meestal zijn de chips op zo'n ding toch al ASICs die speciaal ervoor gemaakt zijn en hebben ze voor het gemak de LVDS-decoders daar maar even in geintegreerd.

En idd, het is mogelijk om het analoge signaal van VGA te pakken en de clock van de VESA-bus, maar dan heb je nog steeds 3x een A/D converter en 3x een LVDS-encoder nodig. Kan prima, maar jij mag die $#%^&*-chippies gaan solderen :/

• Sprite_tm
Screamteam: Zoals in de startpost al staat: je LCD heeft individuele rood-, groen- en blauwingangen nodig. Dit LCD heeft in plaats daarvan een stel DU/DL-lijnen, en die gaan dus niet werken met deze truuk.

offtopic:
Grmbl, het feit dat de newbies de startpost gewoon niet goed doorlezen begint me te irriteren... Valt het op?

• Sprite_tm
Hulde voor de foto's en het werk, ik ga op de HCC-dagen ook maar weer es ff op zoek naar leuke videokaarten en kapotte laptops :)

Ik ben trouwens bezig met een 2-tal dual flash-A/D-converters om te proberen een scherm op een standaard VGA-poortje te knopen. Nou, mijn l33t soldering sk1llz worden weer es op de proef gesteld, die $#%^&-dingen zijn alleen te krijgen in een sub-SMD-behuizing. Anyway, ik heb het wel werkend, maar met een erg ruizig beeld, bovendien is het LCD vrij picky wat betreft timings. Ik zal wel meer info + pics posten als ik wat meer tijd heb.

• Sprite_tm
Heh, ik ben bezig, maar tot nu toe krijg ik dus vrij veel ruis op de lijn. Als ik dat er niet uit kan krijgen ben ik bang dat het geheel een beetje waardeloos is :/ De pixelclock doe ik atm nog met een 28MHz kristalletje (en het beeld wordt dus ook uitgerekt / ingekrompen als de pixelclock van de PC niet goed staat) maar als het werkt wil ik iets intelligents proberen met een PLL zodat automatisch de volledige breedte van het scherm gebruikt wordt.

• Sprite_tm
HyperTrophy: Da's waarschijnlijk een plasmascherm. Je kunt proberen om het op dezelfde manier aan te sturen, er is een kleine kans dat het gaat werken, maar:
- Van plasmaschermen is de pinout meestal niet te vinden
- Je werkt met een scherm wat intern minimaal 80 volt nodig hebt. Met een verkeerde connectie kan je je videokaart (of meer) frituren.

Promy: Dat kan best, die grafische chips hebben zelf meestal een PCI-interface. Als je de pinout van het geheel kan uitvinden kan je 't waarschijnlijk 1-op-1 aan de PCI-bus knopen.
20-pins aansluiting heh? Kweenie hoe nieuw dat display is, maar ik ben bang dat je met een LVDS-aansturing te maken hebt (kan je zien doordat de draden naar het scherm toe per 2 getwist zijn) en die kan je niet via de vesa-connector aansturen.

[Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 30-10-2004 12:00]

• Sprite_tm
RetepV: Solderen lukt me nog wel met fijn harskern soldeer, maar ik denk niet dat het weggelegd is voor de gemiddelde GoTter. Verder zou het niet echt zin hebben: ik ben namelijk te lui om het hele circuit met belichten en etsen etc. door te lopen en ik heb dus geen printje om het op te knopen.

Over hoe ik het aangesloten heb: De RGB-signalen incl. h- en vsync haal ik van de vga-plug en de pixel clock verzin ik atm nog zelf dmv. zo'n metalen kristaloscillator-doosje. Daar wil ik uiteindelijk een PLL voor pakken.
Signaal-ruisverhoudingen etc: Geen idee :) het was meer zoiets va: ff tijd over, kijken wat ik ervan kan maken. Ik moet er nog eens een keer goed naar kijken.

HCC-lijstje: Hulde! Ik zat er zelf ook al aan te denken om zo'n lijstje op te zetten, maar ik heb er niet echt tijd voor gevonden.

• Sprite_tm
Dat idee met de PLL was ik ook ook al van plan. Als je de pixel clock (bij mijn 800x600 schermpje) op 1/800 deel van de hsync in kan stellen, ben je er al: een eventueel te klein beeld wordt dan iig horizontaal uitgerekt tot de maximale breedte. Moet ik alleen wel weer even in de werking van PLLs duiken, ik heb er verder nog nooit mee gespeeld :) En wat datasheets betreft: ik heb 100 mbit die je mag gebruiken, upload = ftp://sprite.student.utwente.nl/upload .

[Voor 20% gewijzigd door Sprite_tm op 09-11-2004 11:46]

• Sprite_tm
Rabitz: Sorry, this is a Dutch forum only, so only Dutch posts are allowed. The start-post already has been translated once in cooperation with me and is posted here, look at about the 5th post from the top.

Edit: Krek, is mijn howto straks al in 2 talen vertaald. * Sprite_tm voelt zich gevleid :)

[Voor 15% gewijzigd door Sprite_tm op 10-11-2004 02:25]

• Sprite_tm
Zolang je geen typenummer en pinout van het schermpje hebt ben ik bang dat we er niet veel mee kunnen. Ik zou dat eerst eens opzoeken.

De LCD-connector en de VGA-connector zitten in z'n algemeenheid alleen dicht bij elkaar omdat ze beiden naar de videochip lopen, die daar waarschijnlijk ook wel ergens in de buurt zal zitten.

En als het zo'n 486 armada is, geef ik je weinig hoop, daar heb ik er ook 2 van liggen; geen pinout te vinden daarvan.

• Sprite_tm
Digitale LCDs? Hoe bedoel je? LCDs met een LVDS-aansluiting of LCDs met DU/DL-aansluitingen? De eerste denk ik wel, met flink wat soldeerwerk, of misschien dat iemand een kit kan uitbrengen ofzo met daarop een paar a/d-converters en een paar LVDS-encoders, maar dat moet dan wel iemand doen. LCDs met du/dl-aansluitingen: ik denk het niet, en if any dan alleen in 3-bit kleurenmodus (=8 kleuren) omdat je anders een vrij grote hoop logica nodig hebt om de grijstinten te encoderen.

• Sprite_tm
BaBo3n: Nope, gaat waarschijnlijk niet wat worden. Zowiezo: DSTN is uit, TFT is leet :) Verder: Zie mijn post hierboven, alle nadelen daarvan hebben die schermpjes ook.

Ow, en mijn server is wat gaar, fix ik nog wel.

[Voor 14% gewijzigd door Sprite_tm op 17-11-2004 02:21]

• Sprite_tm
Crazy_Hawk: Sorry, da's LVDS, je scherm is te nieuw :) Als je het spul echt Heel Graag (tm) werkend wil krijgen kan je proberen om er LVDS-encoders aan te solderen waar je dan je parallele kleurinfo in stopt, maar dat vereist vrij veel electronicakennis en soldeerkunde...

• Sprite_tm
Hihi, dream on, de IC'tjes die ik bedoel zijn formaat LQFP, da's afaik 4 keer zo klein als jouw 74HC04 :)

En een printje belichten, mja, daar heb ik het geduld en de apparatuur niet voor. Voor het etsmiddel kan je afaik alles wel gebruiken wat ze in een electronica-winkel verkopen; het enige waar je mee moet oppassen (iig als je er voorzichtig mee bent) zijn je kleren; als je de gewoonte hebt om je klauwen aan je broek af te vegen kan je die broek daarna wel weggooien ivm. de blekende werking van je etsmiddel.

Nog een paar opmerkingen over je post: Als je je zinnen nou eens begint met een hoofdletter en eindigt met een punt ipv. een harde return leest het iets makkelijker. Kan ik je verder ook nog een paar toetsaanslagen besparen: Groeten is op dit forum overbodig.

[Voor 26% gewijzigd door Sprite_tm op 09-12-2004 01:43]

• Sprite_tm
Ik heb een vermoeden: De BIOS op je kaart 'ziet' aan de identificatiepinnetjes dat er een zwart-wit-monitor aanhangt omdat alle pinnetjes open zijn. De oplossing: Koop een VGA-connector, verbind pin 10 en 11 ervan met elkaar en hang die aan je videokaart. Dan denkt je BIOS dat er een kleurenmonitor aanhangt.

• Sprite_tm
Anoniem: 125150 schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 14:17:
Ik heb de pinout van het scherm niet kunnen vinden.
[...]
Zou het lukken met dit zoals het gedaan is in de how-to ??
Neen, sorry, zonder pinout heb je basically geen kans dat het gaat werken.

• Sprite_tm
Jessevl: Omdat de r/g/b-ingangen van een laptop digitaal zijn en de uitgang van je standaard VGA-uitgang analoog.

Inanc: Geen idee, maar ik ben bang voor je dat het een of andere proprietary connector is. Als je daar de pinout echt van wil weten moet je eigenlijk de pinnetjes terugtracen naar de chips die eropzitten, en mbv. de datasheet van de chips de pinout van je connector deduceren... en ik ben bang dat dat onbegonnen werk is.

Speedfight: Vast wel, maar daar is dit niet echt het topic voor, niewaar?

• Sprite_tm
bart_v_vliet: Nope, sorry, dat gaat niet. Lees het topic nog es door en je ziet dat je 'm eigenlijk alleen aan een vesa feature connector kan aansluiten, en zelfs dan moet je de datasheet hebben.

Vato: Sorry, this forum is only for people who can write in Dutch :/ Mail me privately if you want to know more.

• Sprite_tm
Je hebt zowiezo een scherm wat een LVDS-signaal nodig heeft, dus je standaard connector kan je al niet gebruiken. Die andere aansluitingen zijn eigenlijk testpoints, je kan er het een en ander mee proberen maar die dingen zijn eigenlijk alleen bedoeld om zo'n display te testen.

Wat je nog wel kan doen is eens op de andere kant van de printplaat kijken. Probably zitten daar een 3tal LVDS-decoders. Als je die erafsloopt en de data-lijnen rechtstreeks aansluit op je vesa-connector zou je er moeten zijn.

• Sprite_tm
Errm, ja, minimaal 3. Lees het topic voor meer info: in de topicstart staat mijn mod en als ik het me goed herinner staan er nog minimaal 2 andere mensen met een werkende constructie in het topic.

• Sprite_tm
In je onderste plaatje is het printje helemaal rechts een backlight-inverter, zet hier op de juiste manier spanning op en je backlight gaat aan. Hoe je 'm moet aansluiten is vraag 2, dat is meestal een geheim van de fabrikant van de laptop waar het scherm uitkomt. Als je de rest van de laptop nog hebt kan je misschien nameten waar welke spanning op moet komen.

Dat printje met die 2 schuifjes is een hulpprintje waar je contrast etc. in kan stellen. Ik denk niet dat je daar specs van kan vinden ofzo, dus ik zou zelf dat printje niet gebruiken en gewoon afgaan op wat er in de datasheet staat.

Ik kan je trouwens aanraden om voordat je vol enthausiastme de soldeerbout erbijpakt, even naar de datasheet te kijken. Dit lijkt me namelijk een DSTN-scherm met u[0-7] en d[0-7]-lijntjes en niet Rxx, Gxx en Bxx. Als dat zo is is het display niet bruikbaar om aan de vesa feature connector te hangen.

• Sprite_tm
Dat zou in principe kunnen. Als je 16 bit kleur wilt hebben moet je in dit topic maar eens zoeken naar 'vafc', dat is een uitgebreidere vesa-connector. De 2 overige lijntjes kan je dan aan gnd verbinden, je mist dan 2 bit aan kleurdiepte maar meestal valt dat compleet niet op.

• Sprite_tm
Niets mis met een inkoopactie van een videokaart met LVDS-uitgangen (zolang 'tie maar op ia.net ofzo gebeurt, hier op GoT zijn ze niet meer toegestaan) maar bedenk wel dat dat soort kaarten meestal heel duur zijn, omdat ze maar in een kleine oplage gemaakt worden. Ik zou dus eerst eens naar de prijs kijken; als je een heel leuk kaartje hebt maar hij kost E500,- gaan er niet veel mensen geinterreseerd zijn :)

• Sprite_tm
Jeroentjuh101 en madmoon: Zoals je in de topicstart kunt lezen is het eerste wat je moet hebben de datasheet of pinout van je LCD. Als je die hebt, kan je hier terugkomen met zinnige vragen.

Madmoon: Als je LCD inderdaad DL/DU-lijntjes blijkt te hebben heb je pech gehad, daar heeft nog niemand iets voor gevonden, zoals je had kunnen lezen als je het topic doorgebladerd had.

• Sprite_tm
Mmm. Het zou kunnen, ik ga er mijn Pyama 19" niet voor openhalen, maar het lijkt me logischer als die LCDs intern hetzij gewoon analoge aansluitingen hetzij TTL-aansluitingen hebben. Je kan in dat soort TFTs je beeldchip en je display-ingang lekker dicht bij elkaar zetten, wat bij laptops wat minder goed mogelijk is omdat het daar eerst een scharnier doormoet.

• Sprite_tm
Tis geen LVDS-bordje, in de eerste plaats heeft 'ie daar teveel pinnetjes voor en ten tweede is die 65550 geen LVDS-encoder, maar een videochip. Sorry :)

• Sprite_tm
Mmmm, nou, die signalen zijn zelf geen LVDS. Er is met een adaptertje met een LVDS-encoder erop wel LVDS van te maken trouwens, maar zoveel pinnetjes kan geen LVDS zijn.

Anyway, LVDS heeft 4 dradenparen, waarvan de draden duidelijk om elkaar heen gewikkeld zitten. Heb je zoiets, weet je vrij zeker dat je LVDS hebt. Heb je een heleboel draden (of printsporen op zo'n flexibele printplaat) die naast elkaar liggen, heb je waarschijnlijk geen LVDS.

• Sprite_tm
HaOS: Sorry, this is a Dutch forum, meant for Dutch-speaking people. I'm afraid I have to ask you to write in Dutch or leave. If you'd choose to do the first, I'd suggest you read the topic first; the info you need should be in there.

[Voor 30% gewijzigd door Sprite_tm op 02-02-2006 16:39]

• Sprite_tm
Hum, wat je daar hebt is een LCD waar geen R/G/B ingestopt kan worden, maar een serieel signaal. Als je geluk hebt en de datasheet daadwerkelijk 100% correct is, kan je dit scherm zelfs op een DVI-poortje knopen: TDMS is het fysieke protocol voor DVI en ook de pinning lijkt overeen te komen met een DVI-connector.

Pagina: 1 2

Let op:
Zoals in de topicstart staat: Requests van pinouts of datasheets van LCDs/TFTs zijn hier niet gewenst. Het aanbieden van LCDs is hier ook niet gewenst, dat kan in de V&A-sectie van tweakers.net.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee