Mooooody schreef op 10 november 2003 @ 13:31:
allereerst is architectuur niet alleen gebouwen
daarnaast heb ik geen budget van een paar duizend euro...ik wil in eerste instantie 2000 euro uitgeven en later misschien de set aanvullen...
Okay, je wilt dus ook binnenwerk gaan doen? Dan kan je inderdaad gaan kijken naar lichtsterk werk, maar als je het goed wilt doen zorg je er voor dat de ruimte leeg is

Dan hou je de ISO laag, sluitertijd omhoog en klaar.

(Oh en vergeet je statief niet

)
ik dacht zelf aan dit om te beginnen:
- Canon 10D uit Duitsland: 1399 in een winkel vlakbij
- 512mb Sandisk Ultra II: 179 euro (zelfde winkel)
- Tamron 17-35 f/2.8-4.0
Die 10D is een goede keuze, behalve die FOV-crop dan, maar dat had ik al uitgelegt.

SanDisk Ultra II is tof, maar heb je niet echt nodig, zoveel sneller is het niet en tenzij je de foto's echt inmens snel van de CF af
moet kunnen halen is het alsnog zonde. Vergeet een CF-reader niet trouwens, de camera zelf is inmens traag in transfers helaas.
Ik vraag me af waarom je die Tamron pakt, behalve voor de prijs dan. Hij heeft geen vast diafragma over de hele range en wat ik tot nu toe heb gezien aan non-canon 17-35's ben ik nog niet echt blij kunnen worden. (Heb met de Sigma gespeeld, was bagger

)
2 probleempjes hierbij:
1. de Tamron is nog niet uit (maar moet wel een erg goede lens zijn, zie ook de 28-75 f/2.8)
2. welke lens hier naast voor o.a. vakantie's?
(de Tamron 28-75 f/2.8 lens is een mooie, maar dan wil ik er vroeg of laat toch een 135 of 200mm lens bij.....dan misschien meteen de Canon 35-135IS...hm lastig

)
ad. 1. Als die 17-35 nog niet uit is, zou ik hem
zeker niet op je verlanglijstje zetten. Eerst ervaring mee opdoen cq over lezen etc. etc.
ad. 2. Voor je vakantiewerk kan je de kitlens nemen

En/of een 28-135IS erbij, maar die laatste is niet goedkoop, echter wel weer goed.

ik besef nu ook dat de 300D eigenlijk afvalt, omdat deze te klein en te licht is om redelijk grote lenzen te dragen....de 10D is meer een body om lenzen bij te kopen en heeft een hogere restwaarde - afschrijving bij beide camera's zal ongeveer 200/250 euro zijn eind '04 (voor de 10D moet nog wel 1150/1200 euro te krijgen zijn en voor de 300D zo'n 750/800 euro met lens)
De 300D is op zich een heel prima camera, ik vind persoonlijk (dat is een mening dus) dat er iets te veel in-cam bewerking plaatsvind. Of deze camera beter of minder goed zware lenzen kan hebben weet ik niet precies, geen ervaring mee, ik werk namelijk haast alleen met WA-lenzen en die zijn niet zo zwaar.

(Mijn 17-35L is mijn zwaarste lens met ±900 gram)
Ik vind dat je de lenzen koopt voor de lange(re) termijn en de body voor een korte(re) termijn, je echte investering is dus het glas. Bij de 300D is het wel weer leuk dat je die kunt verkopen met de kitlens erop, moet wel weer schelen.

afschrijving zal dus ongeveer gelijk zijn, het voordeel van de 10D is dus dat ik er meer plezier van zal hebben voor "hetzelfde" geld...
over het geheugen:
512mb is meer dan genoeg voor het werk dat ik doe (meer dan 75/100 foto's in raw schiet ik toch niet per dag - zeker niet als ik gewend ben aan de camera en minder foto's nodig heb om het gewenste resultaat te bereiken)...een extra 512mb zou wel erg handig zijn voor vakanties...(waar alles gewoon in jpeg gaat)
Vergis je niet in de RAW-grootte, ik kan op 1GB ±180 .CRW's schieten, je haalt met 512MB dus ongeveer 90 foto's. Het heeft echter wel voorkeur om toch met verschillende instellingen te blijven schieten.

Qua .jpg kan je ongeveer 220-245 foto's kwijt op 512MB denk ik, ik kom soms tot 510 op 1GB en soms 'maar' 400. (En ik maak dus 1100+ foto's in ~8uur... Voor mij is het dus van groot belang dat ik snel CF heb om alles vanaf te halen.

)