Toon posts:

Nieuwe DSLR van Canon: EOS 300D

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 4.983 views sinds 30-01-2008

• Alfisti
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19:04

Alfisti

CaffeineJunkieXL

da's dan weer het goede nieuws: firmware is eenvoudig bij te werken :)

slechte nieuws is dat ik nog twee weken moet wachten op mijn 300D :(
(veel backorders bij mijn leverancier)

• Tentacle1
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23-11 16:07

Tentacle1

60% Puur Sap!

Okay ik heb de firmware upgrade uitgevoerd, maarja ik maak haast geen gebruik van mn usb kabel (heb een cardreader) maar toch :P.

System specs

• eCoLL
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2014

eCoLL

Enemies make dangerous friends

Misschien is dit spam. In dat geval mijn excuses O-).

Hoe dan ook, ik keek net op de site van Miepkniep en er hebben zich al 9 mensen ingeschreven voor de inkoopactie van de EOS300d + lenskit. Volgende week wordt de prijs en leverancier bekend. Ben je nog op zoek naar de EOS300d + lenskit dan is het wellicht een idee om je hier in te schrijven. Het verplicht je tot niets en de prijs is normaliter zo'n beetje de laagste van Nederland.

• wezep
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online
wezep schreef op 21 October 2003 @ 15:55:
Dit zou ik ook weleens willen weten.
Sta ook op het punt een 300D te kopen, maar wil graag wel in 1 keer alles goed doen:
-welk geheugen (Lexar, Sandisk Ultra II, Microdrive)
-welke lens (iemand ervaring met de 55-200 van Canon)
Helaas heb ik nog steeds geen antwoord op m'n vraag.
Een lens is zo belangrijk: ik wil het gelijk goed doen, maar geen kapitale uitgeven.
Zit aan deze Canon te denken op ander een 28-200 of 28-300 van Tamron of Sigma. Van die 28-200 heb ik al wat aardige foto's gezien van ik heb nog niemand gehoord over de nieuwe (of oude) 55-200 van Canon.

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

• eCoLL

eCoLL

Een lens is zo belangrijk: ik wil het gelijk goed doen, maar geen kapitale uitgeven.
Zit aan deze Canon te denken op ander een 28-200 of 28-300 van Tamron of Sigma. Van die 28-200 heb ik al wat aardige foto's gezien van ik heb nog niemand gehoord over de nieuwe (of oude) 55-200 van Canon.
Ik heb ook het internet afgezocht naar informatie over het 55-200 objectief maar meer dan speculaties dat het dezelfde kwaliteit als de kitlens zou zijn heb ik niet gevonden. Op deze site staat wel een aardige beginnersfaq voor objectieven voor dSLR's. Ook hier speculatie over de 55-200:
EF 55-200/3.5-5.6 II
Another of Canon's low end lenses. Originally designed to be sold with APS film cameras and then discontinued since APS never took off, it's now back in a "mark II" version for use with the EOS 300D digital version of the "Rebel". Plastic lens mount, no distance scales, no ring USM or full time manual focus (though it's a USM lens, it's a different type of USM). It does match the 18-55 in focal length (and probably in quality) but it's a lens I'd have a hard time recommending on any basis except for price.
Ik lees net op deze site dat de 'Sigma 28-200mm f/3.5-5.6 Compact Hyperzoom Aspherical' problemen kan opleveren met de EOS300d tenzij hij 'gerechipped' wordt.

[Voor 11% gewijzigd door eCoLL op 24-10-2003 23:24]

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

eCoLL schreef op 24 oktober 2003 @ 23:14:
[...]
Ik lees net op deze site dat de 'Sigma 28-200mm f/3.5-5.6 Compact Hyperzoom Aspherical' problemen kan opleveren met de EOS300d tenzij hij 'gerechipped' wordt.
if manufactured before 2001
Dus dat is het enige waar je op moet letten ;)

System specs

• Grrrrrene
  • Niet online
wezep schreef op 24 oktober 2003 @ 19:22:
[...]

Qua CF: Sandisk Ultra is goed, Lexar is vrij duur, maar ook goed, ach, 't maakt weinig uit hoor, het buffer is groot genoeg om lekker door te schieten, alleen bij het kopieren naar je PC merk je het echt dat je CF snel moet zijn, mits je USB 2.0 of firewire readers gebruikt. Microdrive zou ik niet doen, qua uitval staan die ver boven CF kaartjes vanwege hun bewegende delen, niet dat het echt onbetrouwbaar is, maar 't blijft een mini HD he? Kwetsbaarder voor vallen/schokken e.d. :)

Qua lens: als je in 1 klap klaar wil zijn zou ik te Tokina 24-200 halen, dan heb je net een stukje meer groothoek en een mooie, degelijke lens. Als je het kunt betalen is een combinatie van 24-85 en 75-300 leuker, beter vooral, maar goed: als je geld zat had kocht je ws. geen 300D maar een 1Ds ;)

[Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 25-10-2003 01:00]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• eCoLL

eCoLL

Tentacle1 schreef op 25 oktober 2003 @ 00:50:
[...]

[...]
Dus dat is het enige waar je op moet letten ;)
}:O Ik las alleen de eerste paragraaf, heb niet gekeken of hij in de tweede paragraaf voorkwam }:O

Sorry 8)

Het gaat dus om deze objectieven van voor 2001:
According to the Sigma Germany website the following lenses if manufactured before 2001 may need to be sent in to be updated to be used with cameras such as the Canon 10D and 300D:
8mm F4 EX CIRCULAR FISHEYE
15mm F2.8 EX DIAGONAL FISHEYE
24-70mm F3.5-5.6 UC
28-70mm F2.8-4 UC
28-80mm F3.5-5.6 MINI ZOOM Makro
28-80mm F3.5-5.6 MINI ZOOM Makro ASPHERICAL HF
28-80mm F3.5-5.6 II MINI ZOOM Makro ASPHERICAL
28-105mm F4-5.6 UC II
28-105mm F2.8-4 ASPHERICAL
28-105mm F3.8-5.6 UC III ASPHERICAL IF
28-135mm F3.8-5.6 ASPHERICAL IF Makro
28-200mm F3.5-5.6 DL ASPHERICAL HYPERZOOM
28-300mm F3.5-6.3 DL ASPHERICAL IF HYPERZOOM
50mm F2.8 EX Makro
105mm F2.8 EX Makro
70-210mm F4-5.6 UC II
100-300mm F4.5-6.7 DL
135-400mm F4.5-5.6 APO ASPHERICAL RF
170-500mm F5-6.3 APO ASPHERICAL RF

For those that can read German can find this information and how to send in the lens to Sigma at http://www.sigma-foto.de/kompatibel_canon.html
Information whom to contact in the USA about older Sigma lenses can be found here: http://www.sigma-photo.com/html/faqs.htm
In the past (and hopefully continuing to do so) the Sigma service both in Germany and the USA has been very helpful.

• wezep
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online
Grrrrrene schreef op 25 October 2003 @ 00:59:
[...]

Qua lens: als je in 1 klap klaar wil zijn zou ik te Tokina 24-200 halen, dan heb je net een stukje meer groothoek en een mooie, degelijke lens. Als je het kunt betalen is een combinatie van 24-85 en 75-300 leuker, beter vooral, maar goed: als je geld zat had kocht je ws. geen 300D maar een 1Ds ;)
Is die Tokina beter dan bijvoorbeeld een Tamron of Sigma?
En welke lenzen bedoel je precies met de 24-85 en 75-300? Lenzen van Canon?

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

• gbooster
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09-04 17:37
Misschien is dit al eerder gevraagd, maar om 33 pagina's door te gaan spitten :Z

Kan je op de EOS 300D ook FD lenzen gebruiken? FD is de voorloper van de FE, FE is automatische focus daar ik weet, FD echter niet. Zijn de aansluitingen hetzelfde van de FD en de FE?

[Voor 9% gewijzigd door gbooster op 27-10-2003 12:13. Reden: Het is FD en geen FH ;)]

• eCoLL

eCoLL

gbooster schreef op 27 October 2003 @ 12:08:
Misschien is dit al eerder gevraagd, maar om 33 pagina's door te gaan spitten :Z

Kan je op de EOS 300D ook FD lenzen gebruiken? FD is de voorloper van de FE, FE is automatische focus daar ik weet, FD echter niet. Zijn de aansluitingen hetzelfde van de FD en de FE?
Je hebt een adapter nodig en dan is het nog maar zeer de vraag of het werkt. Als het al werkt zal je sowieso moeten inboeten aan beeldkwaliteit.

Zie voor meer informatie de volgende links: http://photonotes.org/articles/eos-manual-lenses/#canonfd en http://www.google.com/cus....net&sitesearch=photo.net

• JoostVerh
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15:22
Lees net op dpreview dat het met de remote software van BB mogelijk is de FEC in de camera aan te passen! Dat is handig voor de mensen die vinden dat de flitsfoto's onderbelicht zijn. Heb daar zelf trouwens geen last van.

Details: http://forums.dpreview.co...orum=1031&message=6499703

• Alfisti

Alfisti

CaffeineJunkieXL

Hoe zit het nu met die Canon EF lenzen op de 300D? Ik las op een ander forum dat het mogelijk is dat sommige oudere EF lenzen niet werken? :?

• Species 8472
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 19-06-2010

Species 8472

GoT is powered by OVERReact

Alfisti schreef op 29 oktober 2003 @ 23:28:
Hoe zit het nu met die Canon EF lenzen op de 300D? Ik las op een ander forum dat het mogelijk is dat sommige oudere EF lenzen niet werken? :?
gbooster schreef op 27 oktober 2003 @ 12:08:

eCoLL schreef op 27 oktober 2003 @ 14:44:
Je hebt een adapter nodig en dan is het nog maar zeer de vraag of het werkt. Als het al werkt zal je sowieso moeten inboeten aan beeldkwaliteit.
Le-zen :P
Jongens, dit topic begint wel te verzanden in een ik-heb-geen-zin-om-te-zoeken-dus-dump-ik-mijn-vragen-maar-hier draadje hoor.

[Voor 14% gewijzigd door Species 8472 op 30-10-2003 09:18]

Boycot McDonalds! Ze vernietigen onze regenwouden!!!

• Grrrrrene
  • Niet online
wezep schreef op 27 oktober 2003 @ 07:45:
[...]

Is die Tokina beter dan bijvoorbeeld een Tamron of Sigma?
En welke lenzen bedoel je precies met de 24-85 en 75-300? Lenzen van Canon?
IMO is die Tokina idd beter, beter gebouwd en optisch goed te vergelijken.

En die 24-85 en 75-300 zijn idd Canon lenzen, sorry, ben niet zo gewend om het merk erbij te noemen :X
gbooster schreef op 27 oktober 2003 @ 12:08:

Het kan opzich wel, of het lekker werkt is maar zeer de vraag, je bent je AF uiteraard meteen kwijt en je hebt 0,0 communicatie tussen cam en lens. Oftewel: je cam weet niet wat je lens aan het doen is en andersom. Belichting moet dus volledig handmatig, lijkt me, verre van ideaal dus. Koop dan een goedkoop lensje erbij ofzo :)
Alfisti schreef op 29 oktober 2003 @ 23:28:
Ja, hele oude lenzen van Sigma bijvoorbeeld, maar die zijn te rechippen :)

• Alfisti

Alfisti

CaffeineJunkieXL

Patrickje schreef op 30 oktober 2003 @ 09:18:
Le-zen :P
Jongens, dit topic begint wel te verzanden in een ik-heb-geen-zin-om-te-zoeken-dus-dump-ik-mijn-vragen-maar-hier draadje hoor.
Ik heb het over EF lenzen en niet over FE / FD lenzen, het kan zijn dat het dezelfde lenzen zijn maar zover gaat mijn lenzen kennis niet dus vandaar mijn vraag :P

Ik had wel al gelezen over die Sigma lenzen en het re-chippen maar ik wil het dus specifiek over EF lenzen weten.

• Species 8472

Species 8472

Alfisti schreef op 30 oktober 2003 @ 09:33:
[...]

Ik heb het over EF lenzen en niet over FE / FD lenzen, het kan zijn dat het dezelfde lenzen zijn maar zover gaat mijn lenzen kennis niet dus vandaar mijn vraag :P

Ik had wel al gelezen over die Sigma lenzen en het re-chippen maar ik wil het dus specifiek over EF lenzen weten.
Ow, ok. Sowwy :P Maarre, hij is inderdaad met de meeste EF lenzen compatibel. Er komt alleen een nieuw systeem die alleen op de 300D past, en er is wat aan de hand met oudere Sigma lenzen, zoals Grrrrene zegt. Maar wie wil er nou oudere Sigma lenzen? :P

• Alfisti

Alfisti

CaffeineJunkieXL

Patrickje schreef op 30 oktober 2003 @ 09:49:
[...]

Ow, ok. Sowwy :P Maarre, hij is inderdaad met de meeste EF lenzen compatibel. Er komt alleen een nieuw systeem die alleen op de 300D past, en er is wat aan de hand met oudere Sigma lenzen, zoals Grrrrene zegt. Maar wie wil er nou oudere Sigma lenzen? :P
Geeft niet, ik lees ook wel eens wat verkeerd :)

Klopt inderdaad dat er een nieuwe lens serie komt (EF-S lens) die tot nu toe alleen op de 300D past. Volgens een blad zouden deze nieuwe lenzen met een grotere lichtsterkte goedkoper geproduceerd worden (altijd fijn! :) )

Zaterdag ga ik de firma konijnenberg eens met een bezoek vereren en een lens uitzoeken.

• Species 8472

Species 8472

Alfisti schreef op 30 oktober 2003 @ 14:40:
Klopt inderdaad dat er een nieuwe lens serie komt (EF-S lens) die tot nu toe alleen op de 300D past. Volgens een blad zouden deze nieuwe lenzen met een grotere lichtsterkte goedkoper geproduceerd worden (altijd fijn! :) )

Zaterdag ga ik de firma konijnenberg eens met een bezoek vereren en een lens uitzoeken.
Misschien toch raadzaam dit topique eens helemaal door te lezen. Maar inderdaad, de 15-30mm. Een eenvoudige kitlens overigens, dus verwacht er niet te veel van.

Laat eens weten wat je ervaringen bij de K'nien zijn :)

• beatmaster
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 29-07-2004
Dpreview vond de standaard lens opmerkelijk goed.

Geld mot Rolluh,...en wel op 2 wielen!

• Alfisti

Alfisti

CaffeineJunkieXL

Patrickje schreef op 30 oktober 2003 @ 14:50:
[...]

Misschien toch raadzaam dit topique eens helemaal door te lezen. Maar inderdaad, de 15-30mm. Een eenvoudige kitlens overigens, dus verwacht er niet te veel van.

lezen? :? volgens alle gegevens tot nu toe is de kitlens een 18-55mm exemplaar (28,8-88mm lens) en geen 15-30mm zoals in jouw post staat :X (nofi)

Een speciale uitgave van de PC "Consument" (waardeloos blad verder imao) heeft de 300D getest en ook zij vonden deze tot nu toe enige EF-S lens best aardige lens en zeker voor dat geld. Ik heb alleen de 300D body gekocht/besteld, kan anders nog 5 weken extra wachten :(

Een voordeel boven de 10D is volgens deze test dat de flitser verder omhoogklapt zodat hij minder snel door het objectief word afgeschermt en het effect van rode ogen iets minder snel optreedt. 8)7

Ik zal zaterdag/zondag wel even melden hoe het bij K'nien was. :)

• Grrrrrene
  • Niet online
Patrickje schreef op 30 oktober 2003 @ 14:50:
[...]

*kuch*

Ik zou m'n duurverdiende 15-30 toch geen kitlensje willen noemen en ik verwacht er wel veel van :P

Ik vind het prima dat je mensen erop wijst dat iets in het topic staat, maar lees dan zelf ook ff goed ;)

[Voor 11% gewijzigd door Grrrrrene op 30-10-2003 20:05]

• OllieBB
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 14-06-2006
Hmm ik heb nu een G3 en zit te denken over de 300D. Iemand ervaring met het inruilen van de G3 voor de 300D? Wat voor inruilprijs mag ik verwachten?

• Species 8472

Species 8472

Grrrrrene schreef op 30 oktober 2003 @ 20:04:
[...]

*kuch*

Ik zou m'n duurverdiende 15-30 toch geen kitlensje willen noemen en ik verwacht er wel veel van :P

Ik vind het prima dat je mensen erop wijst dat iets in het topic staat, maar lees dan zelf ook ff goed ;)
Goeiemorgen, het is maar goed dat ik vandaag vrij heb genomen :X Goed, ik hou mijn mond verder ok? :P

• kadaver
  • Laatst online: 07-05-2012
iemand toevallig met de 300D gisteren foto's gemaakt van het noorderlicht? ik ben benieuwd hoe dat ding daarmee presteert.

Lubarsky's Law of Cybernetic Entomology: There is always one more bug.

• JoostVerh
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 15:22
kadaver schreef op 31 oktober 2003 @ 11:39:
iemand toevallig met de 300D gisteren foto's gemaakt van het noorderlicht? ik ben benieuwd hoe dat ding daarmee presteert.
Zie: http://forums.dpreview.co...orum=1031&message=6521885

Hele mooie pics.

Groeten,
Jan.

• teunkie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2009
En dan aan mij de eer het eerste probleem met de EOS 300D te posten: de installatie van de bijgeleverde software is onder Windows XP een hels karwei, en de consequentie is dan ook dat hij nu niet communiceert met mijn computer. Go Canon.

Een korte samenvatting van de problemen: ik volgde de installatie helemaal volgens de handleiding, maar tijdens de installatie liep het systeem totaal vast. Vervolgens na heropstarten dacht de computer toch dat het ding geinstalleerd was, en werkte hij wel. Althans, een keer. Bij de volgende keer opstarten totaal niet meer.
Dan maar proberen alle software te verwijderen en te herinstalleren. Maar de gewone "Uninstall" functie werkt niet goed: je kan alles uninstallen en rebooten, maar zodra je dan de CD-ROM opnieuw in de drive plaatst, krijg je doodleuk de melding dat alle software al geinstalleerd is. Dan alles maar handmatig verwijderen.
Heb je dat eenmaal gedaan (na eindeloos gewroet in broncodes van oem.inf bestanden - niet helemaal 's werelds grootste gebruikersgemak dacht ik zo), dan kun je nog zo vaak proberen de driver opnieuw te installeren, maar Windows XP herkent hem niet, en wel om de volgende reden: het installatieprogramma crasht telkens net bij het voltooien van de installatie van de zgn. WIA driver. En ja, dat is net het fundamentele onderdeel van de installatie, de driver die communicatie met de camera mogelijk maakt.

Een voordeel is dat je onder Windows XP de export modus van de camera kan instellen op PTP, waardoor ik in ieder geval de afbeeldingen op mijn CF card heb kunnen overzetten naar mijn harde schijf. Maar die connectie is ook maar een keer gelukt, bij de volgende keer opstarten bleek in mijn apparaatbeheer de driver toch weer problemen op te leveren en werkte de communicatie niet meer. Bijkomend nadeel is dat ik me nu een weg moet banen door tientallen foutmeldingen die te pas en te onpas oppoppen.

Ik ben eerlijk gezegd het gek*t een beetje zat nu. Ik heb op het net nog niks kunnen vinden over dit probleem, en op de eigen site van Canon wordt het ding alleen maar gepromoot, verder niks van feedback of hulp. Iemand ideeen? |:(

• Mooody
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:37

Mooody

elmoody

tip voor de mensen die een 300D willen kopen...

neem een losse 300D (950 euro) met een Tamron 28-75 F2.8 lens (rond de 400/425 euro)

heb je een goede lens die je kan houden wanneer je evt. overgaan tot wat serieuzere d-slr

de Tamron is een nieuwe lens met zeer goede recensies (komt zelfs in de buurt van de Canon L-lens in dat bereik)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• KeeZ
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 06-09 15:52

KeeZ

Deze plek is te koop.

teunkie schreef op 01 november 2003 @ 23:26:

Ik ben eerlijk gezegd het gek*t een beetje zat nu. Ik heb op het net nog niks kunnen vinden over dit probleem, en op de eigen site van Canon wordt het ding alleen maar gepromoot, verder niks van feedback of hulp. Iemand ideeen? |:(
Dit zal je probleem niet oplossen, maar ik had exact het identieke probleem met mijn G3, die na vele pogingen nog steeds niet functioneerde zoals ik het wou. Na een schone windows install maar een usb cardreader gekocht, maar ja... daar doe je het niet voor natuurlijk :/

Deze plek is te koop.

• Chrasher
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18:46

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Mooooody schreef op 01 november 2003 @ 23:31:
tip voor de mensen die een 300D willen kopen...

neem een losse 300D (950 euro) met een Tamron 28-75 F2.8 lens (rond de 400/425 euro)

heb je een goede lens die je kan houden wanneer je evt. overgaan tot wat serieuzere d-slr

de Tamron is een nieuwe lens met zeer goede recensies (komt zelfs in de buurt van de Canon L-lens in dat bereik)
Ondanks dat die Tamron een goede lens is zou ik aanraden om zeker die kit-lens bij de 300D te nemen. Die Tamron begint op de 300D bij 45mm, dan heb je absoluut geen groothoeklens. Als je dan toch een losse groothoek wilt kopen, dan betaal je weer extra. :X
Voor 100€ (prijs voor kit-lens 18-55) koop je geen andere groothoeklens tegenwoordig. En die lens is beter dan de meeste hadden gedacht.

Ik heb in mijn fotoalbum veel foto's staan die met die standaard lens zijn gemaakt. :)

PSN-id: Chrasher

• OllieBB
  • Laatst online: 14-06-2006
OllieBB schreef op 31 oktober 2003 @ 09:26:
Hmm ik heb nu een G3 en zit te denken over de 300D. Iemand ervaring met het inruilen van de G3 voor de 300D? Wat voor inruilprijs mag ik verwachten?
Ik ben gisteren wezen informeren, ik kan ongeveer rekenen op tussen de 350 en 450 euro inruil waarde voor mijn G3. Verder zowel de 10D als de 300D vastgehouden maar dat is toch wel een groot verschil. 300D is erg plastic vergeleken met de 10D. De 10D komt op mij over als onverwoestbaar en moet zeker 10 jaar meekunnen. De 300D geeft dat gevoel wat minder.

Een ander punt is de snelheid van de ontwikkelingen op het gebied van digicams en DSLR's in het bijzonder. Mijn G3 wordt al niet eens meer gemaakt, hiervoor is de G5 in de plaats gekomen en in december komt de G6 al weer uit. D30-D60-10D-300D zijn ook in zeer korte tijd uitgekomen. Dit weerhoudt mij van de investering in een dure DSLR body. Binnen zeer korte tijd is deze investering alweer achterhaald. Op termijn verwacht ik dat er ook voor consumenten full frame DSLR cams zullen komen met de chipgrootte en resolutie van een 35 mm negatief (14 MP?). Gezien de zeer snelle ontwikkelingen schat ik dat voorzichtig op zo'n 3 tot 5 jaar. En dan zit je met je duur betaalde body uit 2003.

Hmm misschien is de 300D dan toch nog niet zo gek. Goedkope instapper, de komende jaren lenzen inslaan en over enkele jaren de ultieme body aanschaffen. Over 3 jaar is dat een afschrijving van zo'n 350 euro per jaar, moet kunnen. :+

• reddevil001
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 10-11 19:21
teunkie schreef op 01 november 2003 @ 23:26:
En dan aan mij de eer het eerste probleem met de EOS 300D te posten: de installatie van de bijgeleverde software is onder Windows XP een hels karwei, en de consequentie is dan ook dat hij nu niet communiceert met mijn computer. Go Canon.
Ik weet niet of het een oplossing is voor jouw problemen, maar ik las dat er problemen waren met de firmware van de 300D in combinatie met Windows XP.

http://web.canon.jp/Imaging/eosdigital/E3kr_firmware-e.html

None

• teunkie
  • Laatst online: 14-03-2009
"Ik weet niet of het een oplossing is voor jouw problemen, maar ik las dat er problemen waren met de firmware van de 300D in combinatie met Windows XP."

Klopt, ik had dit al gezien voordat ik poste. Het probleem is echter dat dit een update betreft die zich alleen bezig houdt met Remote Capture (gebruik ik toch niet) en met het PTP overdrachtsprotocol. En dat was nou net wat het wel een beetje deed. Maar het voornaamste nadeel is dat ik - mocht ik na de installatie van die update echt in de shit komen - de oorspronkelijke FirmWare 1.0.2 niet kan herstellen, zonder dat ik de hele reeks fabrieksinstellingen terugzet op de camera. En 1.) dat wil ik niet, omdat ik hem net geconfigureerd heb zoals ik hem wil en 2.) ik weet niet of dat herstel van fabrieksinstellingen uberhaupt de FirmWare ook terugzet van 1.1.1 naar 1.0.2. En dat vind ik toch een belangrijke voorwaarde voor ik updates ga installeren. Maar bedankt voor je antwoord. ;)

• Chrasher
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 18:46

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Er is trouwens een 300D review (in het Nederlands) uitgekomen op DCViews.com:
http://www.dcviews.com/re...anon-EOS-300D-test-NL.htm

PSN-id: Chrasher

• erasor
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23-02-2006

erasor

[DORK]

Ok de kogel is door de kerk, mede dankzij dit topic heb ik besloten de 300d aan te schaffen. Nu is ie hier in het dorp (Voorschoten) nog uit voorraad leverbaar voor €1245,- . Da's ruim boven de prijs van de goedkoopste op pricewatch maar onder de adviesprijs. Op zich wil ik best wat meer betalen om de camera direkt mee te nemen en te bekijken voor ik hem koop.
Maar ook niet te veel. Heeft iemand ervaring met lokale fotowinkels? Met andere woorden, is er in het algemeen wat ruimte om te onderhandelen of zijn de marges erg klein op deze camera?
Ik besef dat de vraag wat algemeen is, maar met wat meer info kom ik misschien wat beter beslagen ten ijs bij de winkel, te meer omdat ik mijn oude camera (Nikon F401) kan inruilen.

specs: Athlon 1200 Mhz, 786mb sdram, Leadtek GF3 Ti200, MoBo Epox 8kta3+

• Hillie
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

erasor, je hoeft natuurlijk niet te onderhandelen op prijs, maar je kunt er bijvoorbeeld een tas bijkrijgen, of een set batterijen, of zelfs een tweedehands flitser. Al met al lopen dat soort aankopen behoorlijk in de papieren, dus wie weet. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Camacha: Je hebt nog gelijk ook.

• discusws
  • Laatst online: 15:57
erasor,

De prijswatch genoemde bedrijven hebben hem niet eens op voorraad... De goedkoopste in iedergeval niet :( .

Op vragen ivm aanschaf krijg je vrijwel direct een antwoord op vragen na je bestelling word niet meer gereageerd :( (de goedkoopste in iedergeval)

Dus onderhandelen lijkt zin te hebben bij de fotozaak alhoewel ik niet denk dat dit veel zal opleveren.

De door jouw genoemde prijs is helaas ook een advies prijs van Canon dus daar zit ZEKER marge in.

mvgr Walter

Natuur fotograaf

• Floor-is
  • Laatst online: 28-11 20:23
Ik zou het niet eens proberen, praten over de prijs. Die mensen moeten er van rondkomen en de fotowinkel om de hoek is wel ff net iets anders dan een grote fotozaak of een online winkel. :)

If comedy is tragedy plus time, I need more time. But I'd really settle for less f*cking tragedy to be honest with you. (c) Jon Stewart, 2014 | Nog niet genoeg van me gehad? -> Check Met Nerds om Tafel Podcast

• erasor
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23-02-2006

erasor

[DORK]

Floris schreef op 04 november 2003 @ 12:57:
Ik zou het niet eens proberen, praten over de prijs. Die mensen moeten er van rondkomen en de fotowinkel om de hoek is wel ff net iets anders dan een grote fotozaak of een online winkel. :)
Inderdaad, ik heb mijn hand over mijn hart gestreken en de vraagprijs betaald, ok ik kan gewoon niet onderhandelen, zeker niet toen ik ermee in mijn handen stond. Hij was gewoon op voorraad en hij wist ook van de prijzen op internet en het niet op voorraad zijn bij een hoop van deze zaken. Aan mij de keuze en ik heb toch maar voor de zaak hier in het dorp gekozen.
Nu nog mijn F401 verpatsen op marktplaats want €15,- inruil voor deze camera vond ik toch wat te weinig :'(

specs: Athlon 1200 Mhz, 786mb sdram, Leadtek GF3 Ti200, MoBo Epox 8kta3+

• discusws
@Floris,

Waarom Niet 8)7 Een apparaat voor ADVIES prijs verkopen is onder de maat :r misbruik van de situatie heet dat

Walter

Natuur fotograaf

• magst
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15-02-2005
Floris schreef op 04 november 2003 @ 12:57:
Issu nu helemaal mal geworden ;)
Er zit op alle zaken die in de winkel worden verkocht een forse marge, ik kan je verzekeren dat als de verkoper door een voorstel van de koper geen winst meer maakt, hij er niet op in zou gaan.
Niet afdingen is een dief zijn van je eigen zak..
Alle prijzen die je ziet (nou goed de supermarkt niet) zijn vraagprijzen, dus hoppa in 3e wereld mode en afdingen hoor ! Anders blijven we teveel betalen in nederland. En als je niet durft af te dingen, naar de mediamarkt en gebruik maken van de laagste prijs garantie

• Grrrrrene
  • Niet online
Chrasher schreef op 02 november 2003 @ 11:37:
[...]

Ondanks dat die Tamron een goede lens is zou ik aanraden om zeker die kit-lens bij de 300D te nemen. Die Tamron begint op de 300D bij 45mm, dan heb je absoluut geen groothoeklens. Als je dan toch een losse groothoek wilt kopen, dan betaal je weer extra. :X
Voor 100€ (prijs voor kit-lens 18-55) koop je geen andere groothoeklens tegenwoordig. En die lens is beter dan de meeste hadden gedacht.

Ik heb in mijn fotoalbum veel foto's staan die met die standaard lens zijn gemaakt. :)
Helemaal mee eens, die kitlens biedt voor 100 euro aardig wat groothoek, wil je iets vergelijkbaars, ben je toch al heel wat meer kwijt aan geld. Die Tamron kan er altijd nog bij qua lichtsterkte, vergeet ff niet dat de 300D aardig wat kan compenseren door de ISO zonder al te veel ruis op te schroeven naar ISO 400 :)

• Alfisti

Alfisti

CaffeineJunkieXL

magst schreef op 04 november 2003 @ 15:44:
[...]

Er zit op alle zaken die in de winkel worden verkocht een forse marge, ik kan je verzekeren dat als de verkoper door een voorstel van de koper geen winst meer maakt, hij er niet op in zou gaan.
Nou, ik kan je garanderen dat die winstmage je zwaar tegenvalt.
De winst pak je op de accecoires (tas, andere lens, accupack) en niet op de camera zelf, probeer er dus wat accecoires bij te praten i.p.v. korting op het toestel zelf. :) Daarnaast kan je van de winkel op de hoek een service verwachten wat je bij een internetwinkel niet hebt.

Wat mij trouwens opviel bij Foto Konijnenberg afgelopen zaterdag dat er geen 300D op de camera stond in de vitrine maar labeltje met in het rood "Rebel", als ik het goed heb is het dus import spul wat zij nu hebben. :?

• discusws
Hoi Alle,

Iemand soms een idee waarom er in Nederland veelal maar 1 jaar Canon garantie bij zit en in Duitsland standaard 2 jaar :?

mvgr Walter

Natuur fotograaf

• bartvdl
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 10-11 13:40
discusws schreef op 05 november 2003 @ 11:24:
Hoi Alle,

Iemand soms een idee waarom er in Nederland veelal maar 1 jaar Canon garantie bij zit en in Duitsland standaard 2 jaar :?

mvgr Walter
Wat dacht je van wetten!? ik weet niet precies hoe het zit maar daar zal het wel mee te maken hebben

• rockhopper
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:43

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Wettelijk is het in zoverre ik weet ook 2 jaar in nederland.
Trouwens m'n eerste 'euvel' met de canon is gevonden. Ik kan nu niet langer rechtstreeks de foto's van m'n CF kaart aflezen terwijl de kaart in de camera zit. Ik heb dus een aparte kaartlezer nodig. Iemand anders die dit probleem ook heeft?

[Voor 6% gewijzigd door rockhopper op 05-11-2003 17:47]

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• beatmaster
  • Laatst online: 29-07-2004
erasor schreef op 04 november 2003 @ 14:38:
[...]

Inderdaad, ik.....Aan mij de keuze en ik heb toch maar voor de zaak hier in het dorp gekozen.
Nu nog mijn F401 verpatsen op marktplaats want €15,- inruil voor deze camera vond ik toch wat te weinig :'(
Tja ik kan je mailadres niet zien, dus dan maar zo (voor zo lang het blijft staan):

Kan je mij ff mailen met wat meer info over die F401????
xyx@wanadoo.nl

Geld mot Rolluh,...en wel op 2 wielen!

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

rockhopper schreef op 05 november 2003 @ 17:47:
Wettelijk is het in zoverre ik weet ook 2 jaar in nederland.
Trouwens m'n eerste 'euvel' met de canon is gevonden. Ik kan nu niet langer rechtstreeks de foto's van m'n CF kaart aflezen terwijl de kaart in de camera zit. Ik heb dus een aparte kaartlezer nodig. Iemand anders die dit probleem ook heeft?
Ik lees zelf mn geheugen uit met een kaartlezer omdat dit gewoon vele malen sneller gaat (2.0), maar hier heb ik nog niks over gehoord. De uitgebrachte firmware update fixt wel wat problemen met de usb connectie. Misschien kan je dus eens proberen een firmware update te doen.

Zie:
Timbos in "Nieuwe DSLR van Canon: EOS 300D"

[Voor 8% gewijzigd door Tentacle1 op 07-11-2003 22:03]

System specs

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Mja ik gebruik nu de 'microsoft picture & image downloader' ofzoiets dat standaard op XP zit. Ga denk ik ook maar eens een reader/writer aanschaffen, zonder een writer kan ik namelijk sowieso die firmware niet upgraden. Maar goed zo'n groot probleem is het niet.

Canon 7D || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Floor-is
Ik lees overigens uit met een PCMCIA reader (voor CF2), wil een keer een firewirereadertje op de kop tikken. Maar moet ook nog eens nieuwe CF halen, wellicht dat ik dat eind dit jaar eens ga doen, 2 nieuwe plakjes van 1GB oid :)

If comedy is tragedy plus time, I need more time. But I'd really settle for less f*cking tragedy to be honest with you. (c) Jon Stewart, 2014 | Nog niet genoeg van me gehad? -> Check Met Nerds om Tafel Podcast

• TheRookie
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Gisteren een Digital Rebel bij CROWN opgehaald :)
Probeer me net te registreren bij de CANON iMAGE GATEWAY, maar m'n serienummer wordt niet herkend :?

Is dit anderen die een Rebel bij Crown gehaald hebben wel gelukt ?

• 6sense
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 28-11 23:28
TheRookie schreef op 08 november 2003 @ 09:14:
Gisteren een Digital Rebel bij CROWN opgehaald :)
Probeer me net te registreren bij de CANON iMAGE GATEWAY, maar m'n serienummer wordt niet herkend :?

Is dit anderen die een Rebel bij Crown gehaald hebben wel gelukt ?
Ik heb dan wel geen rebel (300D wel gekocht CROWN :) ), maar had ook problemen met her registreren. Naar een aantal keren geprobeerd is het gelukt. Bij het intikken van je serienr. moet je goed opletten dat de juiste camera is geselecteerd.

Succes!

System 1: [P3800][AsusCUSL2][384 SDRAM][20 GB WD][AsusV6800 DeLuxe][DVD Toshiba][PLextor 101232A][SbLive!1024][IIyama 17"] System 2:[P2-350][Asus P2b][128 SDRAm][6 GB HD][Matrox G200][3dfx Voodoo2][CDROM36X][SB sound][15" scherm]

• Mooody

Mooody

elmoody

tip: als je nog op zoek bent naar een snelle CF, zou ik de Sandisk Ultra II nemen
(of evt. de Transcend 45x mocht die veel goedkoper zijn)

bron: http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-6425

trouwens...voor hoeveel verkoopt Crown de 300D?
ik zie namelijk een winkel hier in de buurt die ze voor 955 euro verkoopt (de lens hoeft ik toch niet)

[Voor 27% gewijzigd door Mooody op 08-11-2003 11:06]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• wrcveen
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 16:30
Als ik een 75-300mm objectief erbij koop naast mijn 18-55mm kit objectief dan heb ik een "gat" van 20mm. Zou ik deze missen? En is het eigenlijk niet een "gat" van 32mm (20x1.6)? Aangezien je die 1.6 factor hebt :? Wat is wijsheid?

[Voor 10% gewijzigd door wrcveen op 08-11-2003 16:39. Reden: stukje vergeten]

• Daan
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:20
wrcveen schreef op 08 november 2003 @ 16:38:
Als ik een 75-300mm objectief erbij koop naast mijn 18-55mm kit objectief dan heb ik een "gat" van 20mm. Zou ik deze missen? En is het eigenlijk niet een "gat" van 32mm (20x1.6)? Aangezien je die 1.6 factor hebt :? Wat is wijsheid?
Dat ga je niet missen hoor (en tele is leuk trouwens).
Kan je later eventueel nog opvangen door een standaard zoom te kopen (24-85 bijvoorbeeld).

• Mooody

Mooody

elmoody

wrcveen schreef op 08 november 2003 @ 16:38:
volgens mij kan je beter een losse 300D met een Tamron 28-75 F2.8 lens nemen en dan sparen voor een goede groothoeklens (Sigma 17-35 bijv.)

heb je kwalitatief veel betere lenzen voor de toekomst... (de 300D lens is goed voor het geld, maar zeer matig als je het vergelijkt met bijv. die Tamron 28-75 - die qua scherpte in de buurt komt van een Canon L-lens van >1200 euro)

[Voor 4% gewijzigd door Mooody op 08-11-2003 17:13]

• CrushOne
  • Laatst online: 14-10 23:03

CrushOne

Error Ω

Mooooody schreef op 08 november 2003 @ 17:12:
[...]

volgens mij kan je beter een losse 300D met een Tamron 28-75 F2.8 lens nemen en dan sparen voor een goede groothoeklens (Sigma 17-35 bijv.)

heb je kwalitatief veel betere lenzen voor de toekomst... (de 300D lens is goed voor het geld, maar zeer matig als je het vergelijkt met bijv. die Tamron 28-75 - die qua scherpte in de buurt komt van een Canon L-lens van >1200 euro)
Heb je het commentaar op je vorige "28-75-reply" al een keer gelezen?
Niet? dacht ik al..

En verder: Een Tamron 28-75 is niet te vergelijken met die 300D wide lens nog met de 75-300 en al helemaal niet met canon L-lenzen.

• Tarin
  • Laatst online: 20:35

Tarin

Just plain weird.

[...]

Wat ik over de 28-75 Tamron vind is dit:
2. We have the 28-75mm Tamron in my store and I've shot with it a bit. The lens is:

A. Surprisingly small.

B. Fairly well made.

C. Quite good optically.

Is the Canon 24-70/2.8L lens better? You bet. Is the Canon 24-70/2.8L lens five times better (if price were a reflection of optical quality)? No. Having said this, the one thing I'm not fond of regarding the Tamron is that it focuses slowwwwwly.
bron

Ik kon de genoemde Tamron overigens niet bij ons aller Konijnenberg vinden, en ik heb eerlijk gezegd verder nog niet echt aktief gezocht naar online fotografiespullenwinkels met een groot assortiment.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Floor-is
[...]

Die Tamron schijnt vrij goed te zijn (prijs/kwaliteit dan), maar nogal traag te focussen.
De 17-35 van Sigma die je noemt staat niet bepaald bekend als een goede lens :X (Let wel: Ik ben bevooroordeeld, heb de 17-35 van Canon)
Ik vind het heel eng als mensen 3rd party lensen gaan vergelijken met de beroemde en beruchte L-serie van Canon. Tenzij je er echt zelf ervaring mee hebt opgedaan en hem hebt vergeleken met die L-lens, vind ik het stiekem ook niet zo netjes om er een mening over te hebben. Behalve dan dat hij goedkoper is en dat je hem prijstechnisch interessanter vind, maar over kwaliteit praten... :P

Hopelijk heb ik de 22e mijn 15mm fish (canon) in de tas, dan zal ik er eens iets over schrijven :)

• wrcveen
Ik heb een 300D sinds gisteren en heb wat vragen:

1. Het aantal foto's wat nog genomen kan worden in het basisgebruik (behalve de portretmode) verschilt met die van de creatiefgebruik en de portretmode. 78 om 70 op mijn 256mb CF. Hoe kan dat?

2. Wat is de functie van "Automatische reeksopnamen op basis van de witbalans" [WB-BKT] Wat kan ik met die 3 verschillende kleurtinten foto's?

3. Wat is het verschil bij de witbalans tussen "schaduw" en "bewolkt", aangezien ik in de schaduw van de bewolking zit.

4. Een vraag over de lichtsterkte van een objectief. Als de laagste F waarde 3.5 is betekend dat dan dat de diafragma vol openstaat? En is dat ook bij f/4.5 en f/1.0 het zelfde geval op andere objectieven?

5. Waarom wordt de achtergrond onscherper bij een lagere F waarde? Heeft dat te maken met de onscherpte/vervorming van het glas aan de randen? En hoe zit het dan bij een Canon L lens van duizenden €? Worden die pas veel later onscherp bij de zelfde diafragma opening?

6. Hoe weetje welke sluitertijd je moet kiezen? Als je niet van de automatische instellingen e.d. gebruik maakt. Zoals wanneer 1/4000 en wanneer 1/2000 als je een waterval wilt bevriezen.

7. Een standaard objectief is 50mm, met een 45 gradenhoek, dit is wat het menselijk oog ziet. Maar met die cropfactor van 1.6 zou je een 31mm lens moeten hebben, heeft die dan ook dezelfde 45 gradenhoek?

8. (afhankelijk van 7.) Waarom worden niet alle lensen onder de 50mm groothoek lensen genoemd? Aangezien die een grotere gradenhoek hebben dat dat een mens ziet.

Nou een heel stel vragen, als iedereen er één beantwoord ben ik al een stuk wijzer :)

[Voor 5% gewijzigd door wrcveen op 09-11-2003 05:18]

• BaRF
  • Laatst online: 12:49

BaRF

bijna kerst

wrcveen schreef op 09 november 2003 @ 05:15:

[knip]
2. Wat is de functie van "Automatische reeksopnamen op basis van de witbalans" [WB-BKT] Wat kan ik met die 3 verschillende kleurtinten foto's?
Ik neem aan dat dat de NL versie is van 'bracketing'? :P In dat geval kun je dus achteraf kiezen wat het beste resultaat is gebleken. :) Dus als je niet in RAW wilt schieten, en je wilt toch het verschil makkelijk zien, dan gebruik je dat. Je hebt dus bv ook bracketing voor belichtings compensatie etc.
3. Wat is het verschil bij de witbalans tussen "schaduw" en "bewolkt", aangezien ik in de schaduw van de bewolking zit.
Waarschijnlijk heb je bij bewolkt toch een andere kleur, aangezien wolken licht wél doorlaten :)
4. Een vraag over de lichtsterkte van een objectief. Als de laagste F waarde 3.5 is betekend dat dan dat de diafragma vol openstaat? En is dat ook bij f/4.5 en f/1.0 het zelfde geval op andere objectieven?
Jep, de laagste waarde geeft altijd aan wat de grootste lichtsterkte is.

even een knipje ergens vandaan:
U weet dat de iris van het oog groter of kleiner wordt in verhouding met de sterkte van het licht. Iedere camera is voorzien van een diafragma dat deze functie vervult. Het regelt de hoeveelheid licht die toegelaten moeten worden.

Deze opening wordt aangegeven met de letter f , waarna een cijfer volgt. Twee regels, die weleenswaar onlogisch klinken, zijn belangrijk om te onthouden:

Grote diafragma-openingen worden uitgedrukt in lage cijfers (f 2,8 is een zeer grote opening).
Kleine diafragma-openingen worden uitgedrukt in hoge cijfers (f 22 is een zeer kleine opening).
Het verschil tussen twee diafragma-cijfers betekent een verdubbeling of halvering van de hoeveelheid licht die door de lens wordt toegelaten. In eerste instantie is dus aan het diafragma en niet aan de sluiter de taak toebedeeld de hoeveelheid licht door te laten, die nodig is om de film juist te belichten.
Zoek nog maar eens verder op google, of leen/koop eens een boek er over :)
5. Waarom wordt de achtergrond onscherper bij een lagere F waarde? Heeft dat te maken met de onscherpte/vervorming van het glas aan de randen? En hoe zit het dan bij een Canon L lens van duizenden €? Worden die pas veel later onscherp bij de zelfde diafragma opening?
een Belgische site geeft daar wel een mooie uitleg voor:
Wel, de scherpte van een foto kan vergeleken worden met de scherpte van een mes. Hoe dunner de snede, hoe scherper het mes. Een chirurgisch scalpel bijvoorbeeld is vlijmscherp, en heeft hiertoe een flinterdunne snede. een spade daarentegen snijdt ook nog maar heeft een dikkere snede. Een ijzeren staaf van 1 centimeter snijdt dan weer niet, conclusie; ze is niet scherp. De snede is te dik.

Idem voor de fotografie: hoe dunner de op CCD (film) geprojecteerde lichtvlek, hoe scherper zijn afbeelding. Afbeeldingpunten met een diameter > 1/30 (arbitraire grens) millimeter worden door de gemiddelde mens als wazig ervaren. Men noemt de diameter van deze afbeeldingpunten de verstrooiingscirkel.
6. Hoe weetje welke sluitertijd je moet kiezen? Als je niet van de automatische instellingen e.d. gebruik maakt. Zoals wanneer 1/4000 en wanneer 1/2000 als je een waterval wilt bevriezen.
Het leuke van digitaal: gewoon proberen! Je kunt zo veel fotos maken, en zelfs meteen zien hoe het er uit ziet! Ik zou persoonlijk trouwens een iets langere tijd kiezen, omdat je dan het mooiste effect krijgt. Helemaal stil ziet er maar saai uit, net zoals bij een race auto bv :)

[Voor 14% gewijzigd door BaRF op 09-11-2003 09:51]

"The space between what's wrong and right, that's where you'll find me, hiding, waiting for you." Dave Matthews
shizzle

• Extra300s
  • Laatst online: 05-08-2012

Extra300s

Get a live!

*

Nou een heel stel vragen, als iedereen er één beantwoord ben ik al een stuk wijzer :)
Kijk,
Een antwoord op al je vragen: http://www.dutchphotozone.com
Erg veel te vinden te lezen en kijken, vragen en antwoorden. Mooie site..toppertje!
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ :Y)
Succes ermee!

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

• Mooody

Mooody

elmoody

CRu5H0n3 schreef op 09 november 2003 @ 00:17:
[...]

Heb je het commentaar op je vorige "28-75-reply" al een keer gelezen?
Niet? dacht ik al..

En verder: Een Tamron 28-75 is niet te vergelijken met die 300D wide lens nog met de 75-300 en al helemaal niet met canon L-lenzen.
ik heb het commentaar gelezen en was er niet mee eens...ook niet met jouw commentaar trouwens...

ik vergelijk de Tamron helemaal niet met de 18-55 of 75-300 lens, ik zeg alleen dat er andere alternatieven zijn die beter zijn als je verder wil met de fotografie...en ik ging uit van mijn eigen plannen, dus aub beter lezen en minder snel happen

als je de 18-55 lens hebt, heb je een best trage lens die overal een beetje tussen in zit...het is geen groothoek en geen zoom

dan wil je er vroeg of laat toch een snellere lens bij en een groothoeklens, dus ben je nog duur uit....

maar als beginnende lens is die 18-55 natuurlijk perfect....dat geef ik wel toe :)

* Mooooody twijfelt zelf ook nog tussen de 300D en 10D (1370 euro in DLD)

[Voor 23% gewijzigd door Mooody op 09-11-2003 11:14]

• Mooody

Mooody

elmoody

Tarin schreef op 09 november 2003 @ 00:31:
[...]

Wat ik over de 28-75 Tamron vind is dit:
jouw mening is een citaat van een ander? niet echt een mening dus :)
die post is trouwens van augustus, toen de lens net uit is gekomen...ik heb ondertussen bijna alleen maar positieve reacties gelezen van mensen die hem hebben....
Ik kon de genoemde Tamron overigens niet bij ons aller Konijnenberg vinden, en ik heb eerlijk gezegd verder nog niet echt aktief gezocht naar online fotografiespullenwinkels met een groot assortiment.
hm, staat er wel bij dus...

[Voor 15% gewijzigd door Mooody op 09-11-2003 11:11]

• Mooody

Mooody

elmoody

Floris schreef op 09 november 2003 @ 03:10:

Ik vind het heel eng als mensen 3rd party lensen gaan vergelijken met de beroemde en beruchte L-serie van Canon. Tenzij je er echt zelf ervaring mee hebt opgedaan en hem hebt vergeleken met die L-lens, vind ik het stiekem ook niet zo netjes om er een mening over te hebben. Behalve dan dat hij goedkoper is en dat je hem prijstechnisch interessanter vind, maar over kwaliteit praten... :P
ik zei dat hij in de buurt kwam, zeker als je naar het prijsverschil kijkt...je hebt me niet horen zeggen dat hij beter was :)

dat hij traag focust wist ik niet...heb ik niemand nog over horen praten op verschillende fora...

misschien is de Sigma 28-70mm f/2.8 een betere keus??

• Raymond v/d H
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 28-11 09:23
Tenzij je het geld hebt om er meteen een goede groothoek tegenaan te gooien... in hetzelfde bereik als de kitlens zeg maar.. een sigma 15-30 zou een redelijk betaalbare oplossing zijn.. ware het niet dat je dan meteen weer bereik aan de bovenkant mist etc.

Dus kan je beter voor die 100 euro de kitlens erbij nemen, dan kan je namelijk meteen vanuit de winkel een aardig eindje foto's maken. De kitlens vergelijken met een 28-xxx van welk merk dan ook is onzinnig, het is namelijk compleet appels met peren vergelijken, groothoek vs een effectief kleine telelens. Probeer binnenshuis eens foto's te maken met omgerekend 28mm -> 45mm en kijk eens of je alles erop krijgt wat je erop wilt hebben.. of probeer eens een fotogeniek gebouw erop te zetten en kijk eens hoe ver je naar achteren moet lopen (als het uberhaupt mogelijk is) voordat alles erop staat vs de 18mm -> 29mm.

En als je dan toch het geld al kan missen om meteen een kapitaal aan lenzen uit te geven, kan je je ook afvragen waarom je geen 10D koopt. Een 10D + een 17-40L is een prachtige combinatie, koop er dan meteen nog even een 24-70 bij.. en een 70-200. Hell.. en eigenlijk willen we voornamelijk groothoek doen.. hmm, da's dan toch lastig, waarom koop je dan niet meteen een 1Ds + 24-70L ? Om dezelfde reden waarom je nu naar een 300D aan het kijken bent, namelijk geld. En voor +/- 100 euro kan je die kitlens niet verslaan in het bereik wat die lens geeft qua value for money.

Moraal van het verhaal: Koop gewoon met kitlens, het is slechts 10 % op de aanschaf van de cam en je kan later altijd nog kijken wat je ermee doet, waarschijnlijk kan je de lens ook verpatsen aan mensen die niet zo handig waren om de kitlens erbij te kopen.

• Dillie702
  • Laatst online: 31-12-2005

Dillie702

Het leven is een groot ?

Floris schreef op 09 november 2003 @ 03:10:
Hopelijk heb ik de 22e mijn 15mm fish (canon) in de tas, dan zal ik er eens iets over schrijven :)
He floris, hier kan je alvast wat voorgenieten: http://www.dutchphotozone.com/viewtopic.php?t=2893 :*)

WinXP | AMD-XP1600 | zalman 5001CU | crucial 512MB ddr | MSI K7T pro2 RU | Matrox G400 dual | 21" Dell p1110 & 17"pyama | SBlive | DTT 2200

• Mooody

Mooody

elmoody

Raymond v/d H schreef op 09 november 2003 @ 11:39:
Moraal van het verhaal: Koop gewoon met kitlens, het is slechts 10 % op de aanschaf van de cam en je kan later altijd nog kijken wat je ermee doet, waarschijnlijk kan je de lens ook verpatsen aan mensen die niet zo handig waren om de kitlens erbij te kopen.
heb je gelijk in...

ik zag dat de 300D+lens nu 1019 euro kost...erg aantrekkelijk

10D + leuke lens (400/500 euro) is toch bijna 2000 euro...het dubbele :/

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

[quote]wrcveen schreef op 09 november 2003 @ 05:15:

1. Het aantal foto's wat nog genomen kan worden in het basisgebruik (behalve de portretmode) verschilt met die van de creatiefgebruik en de portretmode. 78 om 70 op mijn 256mb CF. Hoe kan dat?
*knip*

Waarschijnlijk heb je in creative mode een andere iso waarde staan dan dat de camera zelf selecteerd in portret mode. Kijk maar eens naar hoeveel foto's je kan maken als je alles op ISO100 schiet in creative, en schroef vervolgens de ISO waarde op naar 200, 400 enzovoort. Je zal zien dat naarmate ISO hoger is je minder foto's kan maken. Bij portret mode zal de camera denk ik zolang mogelijk iso100 vast proberen te houden en sowieso gaat ie niet hoger dan ISO 400.

• Mooody

Mooody

elmoody

vraagje...

ik hoor hier dat de Tamron 28-75 f/2.8 traag focust...

wat verstaan jullie onder traag? nog onder de 0.2 sec. of meer in de richting van de AF van een prosumer camera (dus >1 sec.)

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

Mooooody schreef op 09 november 2003 @ 10:58:
[...]
als je de 18-55 lens hebt, heb je een best trage lens die overal een beetje tussen in zit...het is geen groothoek en geen zoom
geen groothoek? omg.. 8)7
en hij is wel zoom, alleen geen tele :P

• Mooody

Mooody

elmoody

CRu5H0n3 schreef op 09 november 2003 @ 14:44:
[...]

geen groothoek? omg.. 8)7
en hij is wel zoom, alleen geen tele :P
29mm vind ik niet echt een groothoek die ik zou willen gebruiken...
zelfs effectief een kleinere hoek dan de lens op een Nikon 5400 en dat vond ik al niet echt bruikbaar

de 300D lens is ook veel te traag om binnen zonder flits te gebruiken

dan zou 15-30mm (dus 24mm groothoek) veel bruikbaarder zijn voor binnen-fotografie (wat ik er dus mee wil doen)

maarja, voor die 70 euro meer is het natuurlijk een bruikbare lens...
maar ik vind gewoon dat het overal een beetje tussen in valt...

ik zag net dat Tamron binnenkort met een 17-35 f/2.8-4 lens komt, dat komt voor mij in de buurt van de ideale lens

[Voor 40% gewijzigd door Mooody op 09-11-2003 14:57]

• Azrael
  • Laatst online: 16-11 19:40
Mooooody schreef op 09 november 2003 @ 13:32:
vraagje...

wat verstaan jullie onder traag? nog onder de 0.2 sec. of meer in de richting van de AF van een prosumer camera (dus >1 sec.)
Dat betwijfel ik, zelfs wokkie tokkie lenzen op een SLR focussen vele malen sneller dan P&S camera's, ws. merk je er dus niks van tenzij bij zeer kritisch gebruik (snel bewegende objecten, stuff like that) ;)
Mooooody schreef op 09 november 2003 @ 14:50:
[...]

zelfs effectief een kleinere hoek dan de lens op een Nikon 5400 en dat vond ik al niet echt bruikbaar
Het is allemaal maar relatief, vroeger kwamen lenzen standaard met een 50 mm lens, natuurlijk konden mensen daar perfecte foto's mee maken. Natuurlijk is meer groothoek makkelijk en zelfs fijn, maar je doet net alsof je zonder absoluut geen foto's kunt maken.
De meeste camera's hebben tegenwoordig standaard 35 mm of met wat mazzel 28 mm, dus die 29 mm kan je prima mee uit de voeten, ook binnen.
Meer groothoek is pas echt lekker als je veel landschappen en architectuur schiet, en dan zou ik gewoon een film slr erbij kopen, want 15 echte mm's zijn :9 ;)

[Voor 47% gewijzigd door Azrael op 09-11-2003 15:11]

• Floor-is
Ik heb er al eens mee gewerkt icm een 1D, soort dubbelgenieten. *)
[...]

29mm effectief wordt nog net groothoek genoemd, natuurlijk hebben we liever effectief 22mm of minder, maar gezien de fov-factor zit dat er niet echt in. (Tenzij jij een 13mm diagonal fish vind die na defishen nog een beetje acceptabele plaatjes oplevert.)

Die vermenigvuldigingsfactor van 1,6 maakt het extreem moeilijk om super-wide te gaan, dat is inherent aan de Canon 300D/10D cq Nikon 100D cq Fuji S2 (hoewel die 1.5 heeft) :) Tenzij je echt diep in de buidel gaat tasten (Canon 1D/1Ds Kodak DCS14n Nikon D2H) hou je dit, daar moeten we dus maar vrede mee hebben.
de 300D lens is ook veel te traag om binnen zonder flits te gebruiken
Nee doh! Met een 50/1.8 heb je alsnog te weinig licht overigens, met een 50/1.0 kom je wellicht eens in de buurt ;)
dan zou 15-30mm (dus 24mm groothoek) veel bruikbaarder zijn voor binnen-fotografie (wat ik er dus mee wil doen)
Als je alleen naar de groothoek kijkt wel ja, als je kijkt naar de lichtsterkte van de lens schiet het namelijk alsnog niet op :P
maarja, voor die 70 euro meer is het natuurlijk een bruikbare lens...
maar ik vind gewoon dat het overal een beetje tussen in valt...
Voor het geld is het een superlens, redelijk 'versatile' en daardoor hardstikke bruikbaar. Ik denk persoonlijk dat er niet zonder reden gekozen is voor een 18-55mm lens, je moet als gebruiker toch reden hebben om een inmens dure 24-70 te kopen of een nog veel duurdere 300mm tele ;)
ik zag net dat Tamron binnenkort met een 17-35 f/2.8-4 lens komt, dat komt voor mij in de buurt van de ideale lens
17-35mm *kuch* komt dat niet neer op zo'n... 27,2mm effectief? Dat scheelt welgeteld 1,6mm effectief met de kitlens. 8)7
Okay de lichtsterkte is anders, maar dat zal de prijs ook wel zijn ;) Een Canon 17-35L is ook een heel stuk duurder, hoewel inmiddels opgevolgt door de 16-35L. :)
Mooooody schreef op 09 november 2003 @ 13:32:
vraagje...

Traag focussen is voor mij dat het voor mijn gevoel eenvoudigweg te lang duurt, mijn traagste lens op dit moment is de 50mm f/1.8, hoewel die nog niet vervelend traag is. Over het algemeen ga ik echter toch voor een lens die en lichtsnel is, die lekker aanvoelt en ook nog eens een aanvulling is op mijn huidige lenzenset. ;)

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

[...]

18-55 vind ik niet echt een groothoek die ik zou willen gebruiken...
je spreekt jezelf behoorlijk tegen hier hoor.. of denk je nu werkelijk dat je van die ene mm iets gaat merken? (in negatieve zin)

• Mooody

Mooody

elmoody

CRu5H0n3 schreef op 09 november 2003 @ 16:13:
[...]

[...]

je spreekt jezelf behoorlijk tegen hier hoor.. of denk je nu werkelijk dat je van die ene mm iets gaat merken? (in negatieve zin)
ik had het meer over de snelheid van de lens :)

er wordt behoorlijk op me ingehakt merk ik...dat terwijl ik gewoon mijn voorkeur uitspreek...ik weet wat ik wil, ik fotografeer al een tijdje (ook analoog) en ik heb voor mijn werk/stage (o.a. architectuur) gewoon een goede lichtsterke lens nodig die een redelijke groothoek heeft (24mm is ideaal, 28mm zou ook nog bruikbaar zijn)- de 18-55 lens voldoet qua groothoek wel ongeveer, maar niet qua lichtsterkte helaas)

dus ik weet prima wat ik wil, het enige probleem is dat ik nog twijfel tussen sommige modellen en combinaties

en ik weet dat ik de 18-55 lens gewoon niet zal gebruiken, dus dan zou het wel dom zijn om die erbij te kopen, kan ik die 100 euro beter in die andere lens steken :)

[Voor 24% gewijzigd door Mooody op 09-11-2003 17:35]

• Tarin
  • Laatst online: 20:35

Tarin

Just plain weird.

Mooooody schreef op 09 november 2003 @ 11:04:
[...]

jouw mening is een citaat van een ander? niet echt een mening dus :)
die post is trouwens van augustus, toen de lens net uit is gekomen...ik heb ondertussen bijna alleen maar positieve reacties gelezen van mensen die hem hebben....
[...]
Let wel: over, niet van :P.

Ik persoonlijk heb geen mening over de lens, ik heb hem nooit in m'n handen gehad.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• Raymond v/d H
  • Laatst online: 28-11 09:23
Moooody, aangezien je 't over architectuur hebt.. heb je een groot voordeel, aangezien gebouwen niet weglopen kan je prima een statief gebruiken.

Wat betreft lichtsterk, Floris heeft gelijk, een 50/1.8 is ook niet lichtsterk genoeg om binnen altijd zonder flits aan 't werk te kunnen.... Ja, je hebt minder snel een flitser nodig en icm met een hoge iso kom je een heeeeel eind.

Verder heb ik nog een argument voor het wel kopen van de kitlens, het maakt je cam beter verkoopbaar als je je body wilt upgraden, aangezien de mensen aan wie je tzt je cam zal willen verkopen waarschijnlijk geen canon lenzen hebben, zullen ze er een lens bij nodig hebben en je wilt waarschijnlijk niet al je mooie, dure en bij elkaar gesprokkelde glas erbij verkopen.

ps. Wat betreft die ene mm onderaan het groothoekbereik: ja die merk je.

• Floor-is
Mooooody schreef op 09 november 2003 @ 17:29:
[...]

ik had het meer over de snelheid van de lens :)

er wordt behoorlijk op me ingehakt merk ik...dat terwijl ik gewoon mijn voorkeur uitspreek...ik weet wat ik wil, ik fotografeer al een tijdje (ook analoog) en ik heb voor mijn werk/stage (o.a. architectuur) gewoon een goede lichtsterke lens nodig die een redelijke groothoek heeft (24mm is ideaal, 28mm zou ook nog bruikbaar zijn)- de 18-55 lens voldoet qua groothoek wel ongeveer, maar niet qua lichtsterkte helaas)
Nou is architectuur niet mijn vakgebied, maar heb ik wel een aantal wedervragen, die in het volgende stukje naar voren komen. ;)

Architectuur is niet eenvoudig om te doen, omdat je echter flink te tijd hebt zijn er een paar voor- en nadelen die nogal benadrukt worden. Een groot voordeel is dat gebouwen niet bewegen, dat je de tijd kunt (en zult moeten) nemen voor de foto's die je maakt. Dit houdt ook in dat je (tenminste dat neem ik aan) vaak met een statief zult werken. Hierdoor zou je denken dat een snelle lens (lichtsterk) niet een directe noodzaak is, zolang de foto maar goed scherp is.
Wide-Angle, of beter nog: de benodigde kijkhoek is van groot belang. Een diversiteit aan lenzen en een zo klein mogelijke FOV-crop is derhalve van groot belang. (1,6 is toch wel erg veel niet?)

Daarnaast wil je volgens mij zo veel mogelijk detail, zo veel mogelijk beeldpunten dus. Daarom is de 300D of de 10D (Nikon 100D/Fuji S2 kan zeker ook!) een 'betere' optie dan een Canon 1D of Nikon D2H. Als je echter kijkt naar de snelheid van de camera, de instellingsmogelijkheden, het gebruiksgemak en bovenalles de FOV-crop, dan zouden deze camera's eigenlijk allemaal af moeten vallen. Hoe wil je anders een WA-beeld pakken met een effectieve brandpuntsafstand van minder dan 20mm (zonder fish ;)).

De afweging is dus veel gecompliceerder dan je weergeeft, je hebt een zo klein mogelijke FOV-crop nodig (om wijd te kunnen gaan) en een ze gedetailleerd mogelijk beeld. Maar verdien je het verschil tussen een (noem eens wat) 1D en een 300D/10D terug aan je lenzen? Of zit het ook in de restwaarde, zit het in gebruiksgemak?
Heb je uberhaupt 4k € liggen om te investeren in een body alleen, waarnaast je nog een aantal lenzen moet aanschaffen en een tas, een echt statief, flink wat CF etc. etc. Of eigenlijk: heb je ± € 7.500,- te besteden? Niet? Dan moet je je eisen nog eens nader bekijken denk ik. ;)
dus ik weet prima wat ik wil, het enige probleem is dat ik nog twijfel tussen sommige modellen en combinaties
Volgens mij is de ultieme setup zo iets:
- Canon EOS 1DS
- Canon 14mm SWA (f/2.8)
- Canon 16-35mmL ZWA-zoom (f/2.8)
- Canon 24-70mmL zoom (f/2.8)
Eventueel:
- Canon 20mm WA (f/2.8)
- Canon 15mm fish (f/2.8)
- Canon 24mm WA (f/2.8)
- Canon 70-200L (IS) (f/2.8 of f/4)
Verder:
- Goed statief
- Grooote tas :P
- Flink veel CF, want je schiet RAW (althans, dat mag ik hopen)

Hej als geld geen optie was ;)
en ik weet dat ik de 18-55 lens gewoon niet zal gebruiken, dus dan zou het wel dom zijn om die erbij te kopen, kan ik die 100 euro beter in die andere lens steken :)
Het is niet dom om die lens erbij te kopen, het is inmens goed voor je restwaarde. :)
Daarnaast denk ik dat je hem best wel eens kunt gaan gebruiken, maar dat denk ik. O-)

• Mooody

Mooody

elmoody

allereerst is architectuur niet alleen gebouwen :)

daarnaast heb ik geen budget van een paar duizend euro...ik wil in eerste instantie 2000 euro uitgeven en later misschien de set aanvullen...

ik dacht zelf aan dit om te beginnen:

- Canon 10D uit Duitsland: 1399 in een winkel vlakbij
- 512mb Sandisk Ultra II: 179 euro (zelfde winkel)
- Tamron 17-35 f/2.8-4.0

2 probleempjes hierbij:

1. de Tamron is nog niet uit (maar moet wel een erg goede lens zijn, zie ook de 28-75 f/2.8)
2. welke lens hier naast voor o.a. vakantie's?
(de Tamron 28-75 f/2.8 lens is een mooie, maar dan wil ik er vroeg of laat toch een 135 of 200mm lens bij.....dan misschien meteen de Canon 35-135IS...hm lastig :))

ik besef nu ook dat de 300D eigenlijk afvalt, omdat deze te klein en te licht is om redelijk grote lenzen te dragen....de 10D is meer een body om lenzen bij te kopen en heeft een hogere restwaarde - afschrijving bij beide camera's zal ongeveer 200/250 euro zijn eind '04 (voor de 10D moet nog wel 1150/1200 euro te krijgen zijn en voor de 300D zo'n 750/800 euro met lens)

afschrijving zal dus ongeveer gelijk zijn, het voordeel van de 10D is dus dat ik er meer plezier van zal hebben voor "hetzelfde" geld...

over het geheugen:
512mb is meer dan genoeg voor het werk dat ik doe (meer dan 75/100 foto's in raw schiet ik toch niet per dag - zeker niet als ik gewend ben aan de camera en minder foto's nodig heb om het gewenste resultaat te bereiken)...een extra 512mb zou wel erg handig zijn voor vakanties...(waar alles gewoon in jpeg gaat)

[Voor 16% gewijzigd door Mooody op 10-11-2003 13:35]

• Floor-is
Mooooody schreef op 10 november 2003 @ 13:31:
allereerst is architectuur niet alleen gebouwen :)

daarnaast heb ik geen budget van een paar duizend euro...ik wil in eerste instantie 2000 euro uitgeven en later misschien de set aanvullen...
Okay, je wilt dus ook binnenwerk gaan doen? Dan kan je inderdaad gaan kijken naar lichtsterk werk, maar als je het goed wilt doen zorg je er voor dat de ruimte leeg is :) Dan hou je de ISO laag, sluitertijd omhoog en klaar. :) (Oh en vergeet je statief niet ;))
ik dacht zelf aan dit om te beginnen:

- Canon 10D uit Duitsland: 1399 in een winkel vlakbij
- 512mb Sandisk Ultra II: 179 euro (zelfde winkel)
- Tamron 17-35 f/2.8-4.0
Die 10D is een goede keuze, behalve die FOV-crop dan, maar dat had ik al uitgelegt. ;)
SanDisk Ultra II is tof, maar heb je niet echt nodig, zoveel sneller is het niet en tenzij je de foto's echt inmens snel van de CF af moet kunnen halen is het alsnog zonde. Vergeet een CF-reader niet trouwens, de camera zelf is inmens traag in transfers helaas.
Ik vraag me af waarom je die Tamron pakt, behalve voor de prijs dan. Hij heeft geen vast diafragma over de hele range en wat ik tot nu toe heb gezien aan non-canon 17-35's ben ik nog niet echt blij kunnen worden. (Heb met de Sigma gespeeld, was bagger :P)
2 probleempjes hierbij:

1. de Tamron is nog niet uit (maar moet wel een erg goede lens zijn, zie ook de 28-75 f/2.8)
2. welke lens hier naast voor o.a. vakantie's?
(de Tamron 28-75 f/2.8 lens is een mooie, maar dan wil ik er vroeg of laat toch een 135 of 200mm lens bij.....dan misschien meteen de Canon 35-135IS...hm lastig :))
ad. 1. Als die 17-35 nog niet uit is, zou ik hem zeker niet op je verlanglijstje zetten. Eerst ervaring mee opdoen cq over lezen etc. etc.
ad. 2. Voor je vakantiewerk kan je de kitlens nemen O-) En/of een 28-135IS erbij, maar die laatste is niet goedkoop, echter wel weer goed. :)
ik besef nu ook dat de 300D eigenlijk afvalt, omdat deze te klein en te licht is om redelijk grote lenzen te dragen....de 10D is meer een body om lenzen bij te kopen en heeft een hogere restwaarde - afschrijving bij beide camera's zal ongeveer 200/250 euro zijn eind '04 (voor de 10D moet nog wel 1150/1200 euro te krijgen zijn en voor de 300D zo'n 750/800 euro met lens)
De 300D is op zich een heel prima camera, ik vind persoonlijk (dat is een mening dus) dat er iets te veel in-cam bewerking plaatsvind. Of deze camera beter of minder goed zware lenzen kan hebben weet ik niet precies, geen ervaring mee, ik werk namelijk haast alleen met WA-lenzen en die zijn niet zo zwaar. ;) (Mijn 17-35L is mijn zwaarste lens met ±900 gram)
Ik vind dat je de lenzen koopt voor de lange(re) termijn en de body voor een korte(re) termijn, je echte investering is dus het glas. Bij de 300D is het wel weer leuk dat je die kunt verkopen met de kitlens erop, moet wel weer schelen. :)
afschrijving zal dus ongeveer gelijk zijn, het voordeel van de 10D is dus dat ik er meer plezier van zal hebben voor "hetzelfde" geld...

over het geheugen:
512mb is meer dan genoeg voor het werk dat ik doe (meer dan 75/100 foto's in raw schiet ik toch niet per dag - zeker niet als ik gewend ben aan de camera en minder foto's nodig heb om het gewenste resultaat te bereiken)...een extra 512mb zou wel erg handig zijn voor vakanties...(waar alles gewoon in jpeg gaat)
Vergis je niet in de RAW-grootte, ik kan op 1GB ±180 .CRW's schieten, je haalt met 512MB dus ongeveer 90 foto's. Het heeft echter wel voorkeur om toch met verschillende instellingen te blijven schieten. :)
Qua .jpg kan je ongeveer 220-245 foto's kwijt op 512MB denk ik, ik kom soms tot 510 op 1GB en soms 'maar' 400. (En ik maak dus 1100+ foto's in ~8uur... Voor mij is het dus van groot belang dat ik snel CF heb om alles vanaf te halen. :))

• Mooody

Mooody

elmoody

Floris schreef op 10 november 2003 @ 15:03:
[...]

Die 10D is een goede keuze, behalve die FOV-crop dan, maar dat had ik al uitgelegt. ;)
ja, die factor 1,6 heeft de 300D ook, dus dat is het punt niet...
je had trouwens niets hoeven uit te leggen ;)
ik fotografeer al een aantal jaartjes (analoog spiegelrelfex en digitaal prosumer (G3/G5), alleen nog geen digitale slr)
SanDisk Ultra II is tof, maar heb je niet echt nodig, zoveel sneller is het niet en tenzij je de foto's echt inmens snel van de CF af moet kunnen halen is het alsnog zonde. Vergeet een CF-reader niet trouwens, de camera zelf is inmens traag in transfers helaas.
met oog op de toekomst (usb2/firewire aansluiting op de camera) is zo'n extra snelle kaart zeer welkom, zeker voor de kleine meerprijs...
Ik vraag me af waarom je die Tamron pakt, behalve voor de prijs dan. Hij heeft geen vast diafragma over de hele range en wat ik tot nu toe heb gezien aan non-canon 17-35's ben ik nog niet echt blij kunnen worden. (Heb met de Sigma gespeeld, was bagger :P)
tja, noem eens een andere lens die effectief zo'n 26/28mm is en die wel een vast diafragma heeft én goede beeldkwaliteit voor <500 euro :)

misschien neem ik wel de tamron 28-75 f/2.8 en daarbij een vaste 17mm lens, zoals de Tokina AT-X Pro 17 mm f/3.5
ok, net zo lichtsterk als de 18-55 lens op 18mm, maar dan zit ik dus vast aan de 300D...
ad. 1. Als die 17-35 nog niet uit is, zou ik hem zeker niet op je verlanglijstje zetten. Eerst ervaring mee opdoen cq over lezen etc. etc.
hij wordt deze maand verwacht, ik wil mijn camera in december of begin januari kopen, dus tijd genoeg nog om een goed beeld te vormen...
ad. 2. Voor je vakantiewerk kan je de kitlens nemen O-) En/of een 28-135IS erbij, maar die laatste is niet goedkoop, echter wel weer goed. :)
de 18-55 past dus niet op de 10D :)

de 28-135IS had ik zelf ook op mijn lijstje...qua prijs vind ik hem eigenlijk wel goedkoop (rond de 500 euro voor een Canon USM IS lens)
De 300D is op zich een heel prima camera, ik vind persoonlijk (dat is een mening dus) dat er iets te veel in-cam bewerking plaatsvind.
kun je zelf bepalen...gewoon de contrast of sharpening setting wat lager zetten (is ook het eerste wat ik zou doen als ik een 300D zou kopen)
Of deze camera beter of minder goed zware lenzen kan hebben weet ik niet precies, geen ervaring mee, ik werk namelijk haast alleen met WA-lenzen en die zijn niet zo zwaar. ;) (Mijn 17-35L is mijn zwaarste lens met ±900 gram)
Ik vind dat je de lenzen koopt voor de lange(re) termijn en de body voor een korte(re) termijn, je echte investering is dus het glas. Bij de 300D is het wel weer leuk dat je die kunt verkopen met de kitlens erop, moet wel weer schelen. :)
precies zoals je zegt...de 300D is een camera die je even wil houden en daarna weer wil verkopen (tenminste voor de mensen die van plan zijn wat lenzen te kopen)
dan wil ik me moeite en kosten liever besparen door meteen te kopen wat ik wil hebben (de 10D dus) en dan evt. na een jaartje of 1,5/2 kijken of er geld is voor een 8D :)

phew..dit was een lange :P

[Voor 6% gewijzigd door Mooody op 10-11-2003 16:19]

• Mooody

Mooody

elmoody

mensen die alle objectieven en d-slr's van 2003 en 2004 op een rijtje willen hebben, moeten toch echt nu naar de winkel en Foto Hits 2004 kopen (Duits vakblad)...kost 7,90 euro

* Mooooody is wel ff zoet met dat boekwerk :7

• wrcveen

...

7. Een standaard objectief is 50mm, met een 45 gradenhoek, dit is wat het menselijk oog ziet. Maar met die cropfactor van 1.6 zou je een 31mm lens moeten hebben, heeft die dan ook dezelfde 45 gradenhoek?

8. (afhankelijk van 7.) Waarom worden niet alle lensen onder de 50mm groothoek lensen genoemd? Aangezien die een grotere gradenhoek hebben dat dat een mens ziet.

Bedankt voor de antwoorden tot zover, maar ik heb nog geen antwoord kunnen vinden op vraag 7 en 8. Wie kan hem beantwoorden?

• Mooody

Mooody

elmoody

ongeveer wel ja..
die 31mm lens (die overigens niet bestaat) is omgerekend 49,6mm, dus de hoek zal _iets_ groter zijn dan 45 graden
"groothoek" vind ik een ruime term en zal niet direct iets te maken hebben met het zichtveld van een mens (omdat dat ook per mens zal verschillen)
ikzelf versta alles kleiner dan 35mm effectief onder groothoek en kleiner dan 28mm onder super-groothoek, maar ik weet niet of dat de officiele standaarden zijn (als die er überhaubt zijn)

[Voor 4% gewijzigd door Mooody op 10-11-2003 16:41]

• Mooody

Mooody

elmoody

dit lijkt me een leuk tasje voor de 300D/10D
kun je ook nog evt. 2 extra lenzen en wat ander pruttel in kwijt...

http://www.lowepro.com/images/ppages/bag_pack/lrgclr/nova1_open.jpg

http://www.lowepro.com/images/ppages/bag_pack/sketch/la_nv1.gif

http://www.lowepro.com/pages/series/nova/nv_one.htm

[Voor 29% gewijzigd door Mooody op 10-11-2003 19:29]

• Floor-is
Kijk ook eens naar Tamrac zou ik zeggen, ongeveer vergelijkbaar qua kwaliteit, maar net iets goedkoper. Hier

Ik zelf ben nog zoekende naar een nieuwe rugtas voor mijn cammie+spul. Aardig lastig, wil er 3 bodies in kwijt uiteindelijk met 6 lenzen. Denk dat ik ook maar een tussenmaat moet zien te vinden...

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Mooooody schreef op 10 november 2003 @ 19:28:
dit lijkt me een leuk tasje voor de 300D/10D
kun je ook nog evt. 2 extra lenzen en wat ander pruttel in kwijt...

[afbeelding]

[afbeelding]

http://www.lowepro.com/pages/series/nova/nv_one.htm
Ik heb uiteindelijk de Nova 2 AW gekocht.. deze is wat hoger zodat er nog 2 lenzen bij kunnen van een redelijke lengte (11 cm ofzo, zoals de 75-300). De Nova 1 is waarschijnlijk net iets te klein daarvoor. (Oh ja.. neem de AW versie, voor als het evt mocht gaan regenen of je komt tijdens je vakantie bij een waterval oid ;)).

System specs

• wrcveen
sorry

[Voor 100% gewijzigd door wrcveen op 10-11-2003 21:51. Reden: foutje]

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

• wrcveen
Tentacle1 schreef op 10 november 2003 @ 20:44:
[...]
Ik heb uiteindelijk de Nova 2 AW gekocht.. deze is wat hoger zodat er nog 2 lenzen bij kunnen van een redelijke lengte (11 cm ofzo, zoals de 75-300). De Nova 1 is waarschijnlijk net iets te klein daarvoor. (Oh ja.. neem de AW versie, voor als het evt mocht gaan regenen of je komt tijdens je vakantie bij een waterval oid ;)).
Zit op die 11cm lange objectief ook nog je body? Dat komt die tas ook bij mij in aanmerking. Ik wil niet steeds die 70-300 eraf halen als ik hem opberg.

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

wrcveen schreef op 10 november 2003 @ 23:59:
[...]
Zit op die 11cm lange objectief ook nog je body? Dat komt die tas ook bij mij in aanmerking. Ik wil niet steeds die 70-300 eraf halen als ik hem opberg.
size (Interior):
8.5W x 4.25D x 7.75H in. (21.5 x 11 x 19.5 cm)

dat moet wel lukken lijkt me :)

Ik snap alleen niet wat jullie zo handig vinden aan schoudertassen

• Floor-is
Ook ik zoek een nieuwe tas, heb nu een leuk klein ding hoor, maar hij wordt gewoon te klein, er kan eigenlijk helemaal niets meer bij zelfs. :P (Heb nu de Tamrac Expedtion3)

Ik wil wat meer in mijn tas kwijtkunnen, niet alleen meer lenzen, maar ook een schoon T-Shirt, busje deo, oplader, extra batterijen, nog een flitser (220EXje denk ik aan) en eventueel zelfs een 2e body. Omdat ik nogal eens mijn spullen kwijt moet waar dat eigenlijk niet zomaar kan moet de tas goede bescherming bieden tegen vocht en tegen een stootje kunnen. Mijn oog is daarom gevallen op de
LowePro DryZone 200 Bij konijnenberg: klik kost deze tas echter al € 395,- !! En dat is wel even heel erg schrikken :o

Later, als ik groot ben en veel te veel fotospulletjes heb die ik allemaal tegelijk wil meenemen, kan ik deze misschien nog wel eens aanschaffen ;) LowePro SuperTrekker AW

[Voor 1% gewijzigd door Floor-is op 11-11-2003 01:37. Reden: Exp3 ipv 4]

• Azrael
  • Laatst online: 16-11 19:40
CRu5H0n3 schreef op 11 november 2003 @ 00:56:
[...]

size (Interior):
8.5W x 4.25D x 7.75H in. (21.5 x 11 x 19.5 cm)

dat moet wel lukken lijkt me :)

Ik snap alleen niet wat jullie zo handig vinden aan schoudertassen
Veel handiger om mee rond te lopen, anders moet je of steeds je cam in je hand houden of m in je rugzak hebben, nogal onhandig om m daar steeds uit te halen. Ik denk dat als ik 2 bodies heb (ook analoog voor extreme groothoek) ik een redelijk formaat rugzakje erbij koop (minitrekker ofzo, of tamrac velocity 7) waar dan 1 van de cams in kan met lens, kan de andere cam met lens fijn in de schoudertas :)

Oja, voor architectuur neme men een mooie 24mm f/3.5L tilt-shift lens ;)

[Voor 10% gewijzigd door Azrael op 11-11-2003 02:08]

• Mooody

Mooody

elmoody

Azrael schreef op 11 november 2003 @ 02:03:
Oja, voor architectuur neme men een mooie 24mm f/3.5L tilt-shift lens ;)
ping ping :7

trouwens...ik ben er min of meer al uit welke tas het gaat worden...

ik moet er de body (300D of 10D) in kwijt met redelijk forse lens en daarnaast nog 2 lenzen, flitser en filters....
oja, een rugtas lijkt me wel lekker, omdat ik vaak fiets...en het liefst niet zo'n grote

deze bijv:

http://www.lowepro.com/images/ppages/bag_pack/lrgclr/microtrek200.jpg
http://www.lowepro.com/images/ppages/bag_pack/sketch/mictr200.gif

en eigenlijk zou dit al genoeg zijn, maar een té kleine rugzak staat weer zo vrouwelijk :)

http://www.lowepro.com/images/ppages/bag_pack/lrgclr/microtrek100.jpg
http://www.lowepro.com/images/ppages/bag_pack/sketch/micr100.gif

[Voor 20% gewijzigd door Mooody op 11-11-2003 09:24]

• Tjeerd
  • Laatst online: 18:01

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Even over die tassen, ik ben laatst bij de Mediamarkt geweest en daar een Samsonite type Micro rugtas gehaald. Lijkt sterk op deze die hierboven al gepost was (maar dan ik het zwart/blauw). Maar kost maar 55 euro. Ding is van binnen van klitteband, allemaal instelbaar, zachte kussentjes, buitenkant zitten vakjes, binnenkant vakjes, echt een prima ding voor de prijs.

Ik snap niet dat er mensen zijn die 400 euro (bijna duizend piek, ik vind het ziek) uitgeven aan een fotorugtas, want volgens mij betaal je alleen maar om het merk. En ze gaan er van uit dat fotografen die 5 lenzen bij zich hebben en een dure body, toch wel genoeg geld hebben voor zo'n dure tas.

[Voor 3% gewijzigd door Tjeerd op 11-11-2003 11:46]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Grrrrrene
  • Niet online
Nou, het gaat wel om de bescherming van je spul he? Vergeet niet dat veel mensen die zo'n dure tas kopen (400 euro is wel erg veel :?) ook 3000 euro aan fotospul erin stoppen, dan is die 400 euro ineens niet zo gek meer hoor :)

• Tjeerd
  • Laatst online: 18:01

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Grrrrrene schreef op 11 november 2003 @ 13:47:
Nou, het gaat wel om de bescherming van je spul he? Vergeet niet dat veel mensen die zo'n dure tas kopen (400 euro is wel erg veel :?) ook 3000 euro aan fotospul erin stoppen, dan is die 400 euro ineens niet zo gek meer hoor :)
Ja, dat snap ik ook wel. Maar vraag me af wat het materiaaltechnisch effectieve verschil is (lees: of het uit maakt). :)

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• Extra300s
  • Laatst online: 05-08-2012

Extra300s

Get a live!

Eh..we hadden het over de EOS 300D. Niet over rugzakjes, die, of veel te groot/klein/meisjesachtig of duur zijn 8)7.

Misschien een goed topic: Handtasjes voor mei..eh..fototoestellen :9
(no flame intended) }:O

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

• Mooody

Mooody

elmoody

Extra300s schreef op 11 november 2003 @ 20:29:
Eh..we hadden het over de EOS 300D.
en alles wat daar bij hoort...

beetje saai hoor, alleen de 300D, dan zijn we snel uitgepraat...alles is namelijk al vele keren besproken in de verschillende reviews en op fora...

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee