Nieuwe DSLR van Canon: EOS 300D

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 7.243 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 19:52
Waarom ga je eigenlijk een fish kopen Floris? Wat een kutwerk om al die foto's te gaan defishen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:38

Floor-is

5.2

Azrael: Ik wil niet defishen, ik wil juist fish! :)

Crush: doe eens bouwen, met name die 5 lenzen+2flitsers is van belang eigenlijk :P

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

Floris schreef op 12 november 2003 @ 00:22:
Crush: doe eens bouwen, met name die 5 lenzen+2flitsers is van belang eigenlijk :P
Doe mij eens exacte maten dan

[ Voor 13% gewijzigd door CrushOne op 12-11-2003 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Floris schreef op 12 november 2003 @ 00:22:
Azrael: Ik wil niet defishen, ik wil juist fish! :)
Mkay, waarom, als ik vragen mag? :P
T lijkt mij vrij onpraktisch, al die vervormde foto's, maar ik ben wel nieuwsgierig waar jij het dan voor wilt gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 16:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Als 300D bezitter ben ik op zich wel geinteresseert in welke fototassen medetweakers hun 300d in meezeulen. Wat ik me nou afvraag is zo'n lowepro nu echt goed waterdicht, lees hoosbui-proof. Heb zelf alleen ervaring met het Aztec materiaal van MacPac, en de waterdichte fietstassen van ortlieb. Is dit vergelijkbaar?

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
Ik heb zelf een (oud?) Lowepro Mini Mag P schoudertasje waarmee ik laatst behoorlijk nat ben geregend. Ik ben toen maar naar huis gegaan uit voorzorg (en in de hoosregen valt toch niet te schieten) want ik maakte me wel een beetje zorgen, maar er was geen druppeltje water in de tas gekomen, dus daar heb ik redelijk veel vertrouwen in. Als je een tas hebt die claimt waterdicht te zijn moet het helemaal wel snor zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 08-06 06:53
Ik sta op het punt om een Lowepro Nova 2 AW aanteschaffen

Afbeeldingslocatie: http://www.lowepro.com/images/ppages/bag_pack/lrgclr/NV-2-AW-Front_w_equip-lft_2.jpg

Maar ik twijfel nog over deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.lowepro.com/images/ppages/bag_pack/lrgclr/Toploader70AW.jpg

De toploader 70 AW, ik hou er namelijk niet van om met hele grote tassen rond te shouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Ehm, leuk dat het over tassen en lenzen en eventuele andere inhoud gaat, maar dit topic gaat toch echt over de Canon EOS 300D heren ;). Vandaar mijn verzoek om het toch ietsje meer ontopic te houden, zodat er niet teveel 'ruis' in het topic komt en meer over de 300D gaat :)

Mooooody meldde weliswaar dit hier over accessoires e.d. dat dat ook bij de 300D hoort, maar toch komen hier allerhande andere tassen en camera's voorbij die niet met de 300D te maken hebben ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Remy op 12-11-2003 10:04 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:35

Mooody

elmoody

ReemF schreef op 12 november 2003 @ 10:01:
Ehm, leuk dat het over tassen en lenzen en eventuele andere inhoud gaat, maar dit topic gaat toch echt over de Canon EOS 300D heren ;). Vandaar mijn verzoek om het toch ietsje meer ontopic te houden, zodat er niet teveel 'ruis' in het topic komt en meer over de 300D gaat :)

Mooooody meldde weliswaar dit hier over accessoires e.d. dat dat ook bij de 300D hoort, maar toch komen hier allerhande andere tassen en camera's voorbij die niet met de 300D te maken hebben ;)
nou, al die tassen zijn ook prima voor de 300D hoor...
ik ga er vanuit dat mensen die een 300D kopen meer lenzen gaan kopen dan de bijgeleverde...

het zou juist onoverzichtelijk zijn om een nieuw topic te openen om de accesoires te bespreken van de 300D....of niet? :)

zo niet, dan wil ik die wel openen....

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Mooooody schreef op 12 november 2003 @ 11:59:
[...]
zo niet, dan wil ik die wel openen....
Canon D30/D60/10D/300D accesoires Is prima naar mijn idee ;). Zijn genoeg gemeenschappelijke (EOS) accessoires om daar een mooi topic van te maken, en dit topic puur voor de 300D zelf te houden :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

ReemF schreef op 12 november 2003 @ 13:22:
[...]
Canon D30/D60/10D/300D accesoires Is prima naar mijn idee ;). Zijn genoeg gemeenschappelijke (EOS) accessoires om daar een mooi topic van te maken, en dit topic puur voor de 300D zelf te houden :)
ok dan ;)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:34

Alfisti

So macht Reisen Spaß

de 300D draait gewoon op een x86 compatible processor:

http://forums.dpreview.co...orum=1031&message=6680774

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
Woei!!
Goed nieuws in dat topic daar! (enorm brak forum systeem trouwens op dpreview :/). Ben zeeeeer benieuwd wanneer (niet of ;)) we daar meer van gaan horen... Dit gaat zeker weten interessante dingen opleveren.

Anyway. Heb eindelijk alle 37 pagina's van dit topic doorgewandeld. Had het topic wel eerder zien staan maar had verwacht dat de 300D zo gelimiteerd zou zijn dat je er uiteindelijk weinig mee zou kunnen (zeg maar een digitale EOS 3000). Valt me echt 200% mee zeg! Ben dus ook behoorlijk verliefd geworden ;) Was al verliefd op de D10 maar die valt eigenlijk wel redelijk buiten m'n budget. Of ja, ik vind het te veel geld voor een beginnende hobby. Eerst maar eens met de 300D spelen en dan kunnen we alsnog naar een betere body, lenzen, etc, etc toe.

Heb ook nog een vraagje voor de mensen hier ;) 1 van de leukste momenten om foto's te maken zijn natuurlijk de vakanties. Als je een beetje in een hotelletje in Spanje zit is dat allemaal niet echt een probleem. Ik zit echter liever ergens in de bergen of in een natuurpark in Noorwegen ;) Dus veel wandelen, veel met rugzak sjouwen, veel klimmen, veel vocht, veel temperatuurschommelingen.

Heb nog niet eerder een SLR meegehad en m'n digicam (antieke Kodak DC-240 1.3M ;)) heb ik toen ook maar warm en droog thuis gelaten. Vriend van me heeft wel een keer een (oudere) analoge SLR meegenomen en die SLR was daar niet zo super blij mee... Foto's waren soms ook behooooorlijk beroerd door al het vocht e.d. (ze hebben nogal wat regen gehad die 2 weken, net pech hebben).

Heeft er iemand enig idee hoe die 300D zich houdt in dat soort omstandigheden? Ik weet dat ik dan beter een 1Ds kan kopen maar als je goed gelezen hebt zag je dat ik de 10D eigenlijk al te prijzig vind ;) Stond ook een stukje in de Canon catalogus over Steve Bloom (www.stevebloom.com) die op de noorpool heeft gespeeld met een 1Ds bij -40 enzo ;) Het kan dus iig wel bij dat soort temperaturen :)

Oh, nog een vraagje.. Wat is er nou zo bijzonder aan een 50mm prime? Vooral dat die meestal behoorlijk lichtsterk zijn? Andere voordelen zie ik niet zo :\ Kan niet zoomen, binnen kan je er weinig mee omdat hij nogal flink 'ingezoomed' staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

bartvb schreef op 18 november 2003 @ 01:53:
Oh, nog een vraagje.. Wat is er nou zo bijzonder aan een 50mm prime? Vooral dat die meestal behoorlijk lichtsterk zijn? Andere voordelen zie ik niet zo :\ Kan niet zoomen, binnen kan je er weinig mee omdat hij nogal flink 'ingezoomed' staat...
Je zegt het zelf al, lichtsterkte
Een goede lichtsterke lens kost meestal behoorlijk wat geld in tegenstelling tot de 50mm die een paar knikkers kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het leuke van een 50mm prime op een DSLR met cropfactor zoals de 300D, is dat hij een 80mm 1.8 lens wordt en dus een ideale portretlens. Daarbij zijn ze echt achterlijk goedkoop voor hun kwaliteit, een 50/1.8 is qua scherpte te vergelijken met de duurste van de duurste Canon L-lenzen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Hmm, maar waar zou ik zo'n 'portretlens' dan kunnen gebruiken? 80mm is echt zo'n 'tussenin afstand'. Het is geen WA en het is geen tele. Toch maar eens richting winkel om eens te vergelijken hoeveel het nou werkelijk scheelt tussen 1.8 en de 3.5 van de WA van de 28-80 van m'n vriendin.

Gisteren fietste ik overigens langs een fotozaak (CityFoto, Eindhoven) en daar maar meteen gevraagd of ze de 300D hadden liggen. Helaasch, waren allemaal extreem op en hij had geen flauw idee wanneer ze weer binnen waren, dat wist Canon zelf ook nog niet ;) Daarna nog naar Camex geweest en daar hadden ze nog wel de 300D maar alleen de versie zonder lens, de kitversie was nogal op en ze hadden al een stuk of 8 mensen op een wachtlijst staan. Heb dus wel even kunnen spelen met de 300D, valt me idd behoorlijk mee, had in eerste instantie een (te) lichte camera verwacht maar hij ligt IMO lekker in de hand. Alleen is hij voor mij een beetje aan de korte kant, net als de normale 300v. Battery grip zou dan ook erg welkom zijn maar 200 euro om er wat plastic aan te kunnen plakken, hmm :/

Maar eeh, heeft er iemand enig idee hoe deze camera's het zouden doen onder 'moeilijke omstandigheden'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Tom__
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-08-2022
Volg dit forum al een tijdje, en heb ook veel interesse in de D300. Ben nu nog in het bezit van een EOS 500N (voorloper van de 300) en een IXUS II, dus een D300 zou een mooie mogelijkheid zijn om de voordelen van beide te combineren met behoud van m'n 500N lenzen.

Echter het budget laat het nog lang niet toe, ben student, dus 1000 euro kan ik niet zomaar even vrijmaken (tips zijn welkom!) en er staan nog genoeg andere dingen op m'n verlanglijstje. Maar om even ontopic te blijven, weet iemand ook een mogelijkheid om een D300 voor een weekje te huren, zodat ik hem eens onder wat verschillende omstandigheden kan testen? Heb alwat gegoogled op camera's huren, maar kon de D300 (of 10D mag ook) nergens vinden.

Grtz,
Tom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

bartvb schreef op 18 november 2003 @ 11:36:
Hmm, maar waar zou ik zo'n 'portretlens' dan kunnen gebruiken?
waar? onder de dekens? Nee serieus ik snap je vraag niet. Een portret lens is voor portretten en een WA lens is voor WA opnamens (bv landschappen). Je moet geen appels met peren gaan vergelijken

En ik ga ervan uit dat de 80mm kant van je vriendins lens never nooit niet de scherpte / lichtersterkte haalt van die 50mm prime

[ Voor 20% gewijzigd door CrushOne op 18-11-2003 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

__Tom__ schreef op 18 november 2003 @ 11:56:
Volg dit forum al een tijdje, en heb ook veel interesse in de D300. Ben nu nog in het bezit van een EOS 500N (voorloper van de 300) en een IXUS II, dus een D300 zou een mooie mogelijkheid zijn om de voordelen van beide te combineren met behoud van m'n 500N lenzen.

Echter het budget laat het nog lang niet toe, ben student, dus 1000 euro kan ik niet zomaar even vrijmaken (tips zijn welkom!) en er staan nog genoeg andere dingen op m'n verlanglijstje. Maar om even ontopic te blijven, weet iemand ook een mogelijkheid om een D300 voor een weekje te huren, zodat ik hem eens onder wat verschillende omstandigheden kan testen? Heb alwat gegoogled op camera's huren, maar kon de D300 (of 10D mag ook) nergens vinden.

Grtz,
Tom
Huren kan bij foto konijnenberg en bij capi.nl, vast nog wel bij anderen ook.
Let wel: probeer een deal te maken dat als je hem daadwerkelijk koopt, je het huurbedrag als korting krijgt (of 75% hiervan oid).

Tip: Als je niet zo heel veel wilt uitgeven, kijk dan naar een D30, die zijn door de nogal lage prijs van de 300D flink in prijs gezakt op de 2e hands markt. :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7431

Beetje offtopic maar ik wil graag alles bij 1 shop bestellen. De kit en het geheugen. Ik zag dit "512 MB Toshiba XtraSpeed SLC CF Kaart THNCF512MBA" staan, maar ik vind er eigenlijk geen reviews of tests van, weet iemand of dit wat is?
Zit een beetje te twijfelen tussen dat of een 1GB microdrive in de standaard kit.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 7431 op 18-11-2003 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
CRu5H0n3, laat me maar ;) Beetje weinig geslapen afgelopen dagen.. Dan krijg je van dat soort vragen :Z

BTW weet er iemand of er ook grips als dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.canoncompanystore.com/isroot/annexnew/SiteImages/accesories/2368A001AA.jpg

Beschikbaar zijn voor de 300D? Grip die nu in de catalogus staat voor de 300D (de BG-E1) is erg leuk, kunnen 2 accu's in (1 extra accu dus) en er zitten een hoop knoppen op maar het kreng is zo'n 200 euro! Pff. Voor een stukje plastic met wat knopjes... :P

De accu in die 300D gaat behoorlijk lang mee en even accu wisselen is niet echt iets waar je moe van wordt ofzo. Het gaat me er vooral om dat ik de camera in de normale horzontale stand een beetje fatsoenlijk vast kan houden zonder kramp te krijgen enzo (redelijk grote handen). Zo'n ding met ingebouwd statiefje lijkt me dan een stuk practischer dan een extra accu die ik niet nodig heb en knoppen die ik waarschijnlijk amper gebruik in die stand...

Maar eeh, niemand dus ervaring met dit spul tijdens wat langere tochten in een beetje natte/vochtige gebieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Anoniem: 7431 schreef op 18 november 2003 @ 20:53:
Beetje offtopic maar ik wil graag alles bij 1 shop bestellen. De kit en het geheugen. Ik zag dit "512 MB Toshiba XtraSpeed SLC CF Kaart THNCF512MBA" staan, maar ik vind er eigenlijk geen reviews of tests van, weet iemand of dit wat is?
Zit een beetje te twijfelen tussen dat of een 1GB microdrive in de standaard kit.
Ik ken dat Toshibaspul niet moet ik zeggen, heb zelf een MicroDrive en dat is stiekem wel een traag ding. Naast dat er bewegende delen inzitten en ik daarom nogal bang ben dat hij sneller het leven geeft dan normaal CF.

bartvb:
De BIGID/BIGED (10D) is een aanrader, maar zo'n cheap dinkie met een halfbakken statiefje lijkt me helemaal niks :P

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evert
  • Niet online
Anoniem: 7431 schreef op 18 november 2003 @ 20:53:
Toshiba maakt twee soorten CF kaartjes. Met single of multi level cell (resp. SLC en MLC). De SLC is de snellere van de twee. Ik heb zelf een Toshiba XtraSpeed Green Storage (512MB) met op de zijkant THNCF512MAA. De schrijfsnelheid van mijn kaartje ligt op ongeveer 1 MB/sec als ik bekijk hoe lang het duurt om een burst van 4 foto's in mijn 300D weg te schrijven. In mijn USB 2.0 cardreader gaat het iets sneller ~ 1,4 MB/sec. Leessnelheid ligt op ongeveer 6 MB/sec.

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre de kaartjes hetzelfde zijn MAA vs MBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl2dav
  • Laatst online: 05-05 05:33
Jongens weet iemand een leverancier voor een 300D voor weinig?

Ik wordt het wachten zat, moet em volgende week hebben grrrr! :(

Anders rij ik van het weekend naar Duitsland op goed geluk. Dusseldorf ofzo.

[ Voor 24% gewijzigd door nl2dav op 19-11-2003 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

nl2dav schreef op 19 november 2003 @ 16:09:
Jongens weet iemand een leverancier voor een 300D voor weinig?

Ik wordt het wachten zat, moet em volgende week hebben grrrr! :(

Anders rij ik van het weekend naar Duitsland op goed geluk. Dusseldorf ofzo.
Ik weet toevallig dat progress.nl hem op voorraad heeft voor 950 euro (alleen body)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Leuke aanbieding!

Die camera zonder lens is idd goed te krijgen, beetje erg jammer dat je de lens niet los kan kopen.

Ben trouwens erg benieuwd wat Canon in de toekomst gaat doen. Of ze toch meer richting fullframe CMOS sensors gaa of dat ze de EF-S lijn flink uit gaan breiden. EF-S is op zich leuk, scheel ook behoorlijk wat geld e.d. alleen beetje jammer dat het niet op andere EOS-en past :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Ik denk persoonlijk dat er een duidelijkere tweedeling komt.

Hopelijk krijgt de opvolger van de 1D een FOV-crop van 1.1 of 1.2. De low(er)-end DSLR's zullen denk ik rond de 1,5 blijven hangen.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
Grrrrrene schreef op 18 november 2003 @ 08:29:
Het leuke van een 50mm prime op een DSLR met cropfactor zoals de 300D, is dat hij een 80mm 1.8 lens wordt en dus een ideale portretlens. Daarbij zijn ze echt achterlijk goedkoop voor hun kwaliteit, een 50/1.8 is qua scherpte te vergelijken met de duurste van de duurste Canon L-lenzen.
Maar ideaal is juist 50mm, aangezien je dan een hoek hebt van 45 graden wat precies overeen komt met het menselijk zicht. Dat wordt nu juist weer te niet gedaan. Overigens over welk merk/type lens heb je het nu? En wat is de prijs ongeveer?

[ Voor 17% gewijzigd door wrcveen op 19-11-2003 21:23 . Reden: gezicht = zicht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

G5r heeft het denk ik over de Canon 50mm f/1.8 die je voor onder de € 100,- wel moet kunnen krijgen :)

Bericht hierboven

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 16:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Floris schreef op 19 november 2003 @ 20:37:

Hopelijk krijgt de opvolger van de 1D een FOV-crop van 1.1 of 1.2. De low(er)-end DSLR's zullen denk ik rond de 1,5 blijven hangen.
Hoe kom je nou bij 1.1 of 1.2 is het niet veel logischer om voor de echte high end gewoon op standaard 1.0 te blijven? Niet dat ik je in twijfel trek maar ik vraag me gewoon af waarop je dit baseerd

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Mooody

Mooody

elmoody

Floris schreef op 19 november 2003 @ 20:37:

De opvolger van de 1D is de 1Ds :)
de update van de sensor was gewoon een evolutie en een logisch gevolg...

Zal nog wel even duren voordat die weer een opvolger krijgt, maar die zal ook gewoon een full sensor blijven houden denk ik...dat is gewoon de top range van Canon...

Ik denk wel dat de 10D binnenkort (voorjaar '04) wel een nieuwe sensor krijgt, zal wel een 1.5x crop worden met verder vrijwel dezelfde specs als de 10D (valt verder weinig te veranderen denk ik - misschien tikkie snellere AF en grotere buffer). De 8D (?) zal dan wel een duidelijk verschil in prijs moeten hebben met de 300D, anders moet Canon de 300D's opstapelen in eigen magazijn :)

nog een mogelijkheid is dat de 300D wordt opgevolgd door een 20D (oid) met een 1.6x crop, zwarte plastic body van dezelde maat als de 300D nu (voor rond de 1200 euro)
dat hiernaast een 8D komt met 1.3x crop (van de 1D dus) voor rond de 2000 euro...
en tenslotte een 2Ds met full sensor (en een _stuk_ sneller dan de 8D) voor rond de 6000 euro...
hieronder ligt dan nog de Canon G6 met CMOS en vaste 28-140 lens....rond de 800 euro...

leuk dat speculeren :P

[ Voor 27% gewijzigd door Mooody op 20-11-2003 08:47 ]

• bartvb
Hmm, denk dat Canon niet echt gaat beginnen aan 1.5, 1.1 en 1.2, dan wordt het hele d-SLR verhaal een enorme puinhoop en blijf je aan het rekenen en puzzelen. 1.6, 1.3 en 1.0 lijkt me genoeg ruimte voor productdifferentiatie. BTW vergeet niet dat die 1.6 factor een flink voordeel is als je voornamelijk tele en macrowerk doet. Vergeet ook niet dat een sensor exponentieel (of iig meer dan lineair) duurder wordt met toenemende grootte...

Die EF-S is IMO een erg goede stap. Natuurlijk (@#*#@(* dat het niet werkt met andere EOS camera's maar het scheelt wel een bult geld als je toch wat groothoek wilt op je 1.6 camera. Weet eigenlijk niet of die EF-S ook werken met 1.3 sensors? Gok van niet eigenlijk..

• Grrrrrene
  • Niet online
Mooooody schreef op 20 november 2003 @ 08:39:
[...]

Dat is niet waar. De 1D is een sportfotografie body en de 1Ds is voor studiofotografie. een 1D is dus voor veel beeldjes/seconde, de 1Ds voor z'n hoge kwaliteit foto's en hoge resolutie. Beetje een concurrent voor middenformaat camera's dus.

Het heeft dus niks met opvolgen te maken, behalve de naam dan. Voor de 1D zit er al tijden een opvolger aan te komen, maar ik denk dat Canon het lekker rustig aan doet en hem goed doorontwikkelt aangezien de D2h van Nikon amper beter is dan de 1D en ze dus geen grote concurrentie krijgen op dat gebied. Voor pro's is er nml weinig reden om over te stappen naar Nikon, wat met zich meebrengt dat ze al hun lenzen kunnen verkopen omdat dat niet past.

• Mooody

Mooody

elmoody

Grrrrrene schreef op 20 november 2003 @ 12:36:
[...]

Dat is niet waar. De 1D is een sportfotografie body en de 1Ds is voor studiofotografie. een 1D is dus voor veel beeldjes/seconde, de 1Ds voor z'n hoge kwaliteit foto's en hoge resolutie.
volgens mij is de 1Ds net zo snel (zo niet: sneller) dan de 1D als er op dezelfde resolutie wordt gewerkt...

de 1D kan 9 frames p/s aan op 3mp en de 1Ds 3 op 10mp....

• Floor-is

Floor-is

5.2

Mooooody schreef op 20 november 2003 @ 08:39:
[...]

Zoals G5r eigenlijk al aangeeft: Neen dat is niet waar!

De 1D is een professionele camera voor sportfotografie, 8fps is daar wel eens handig ;) De AF is super, ook in moeilijke lichtomstandigheden, maar je ziet vooral verschil in de snelheid waarop de cam kan schrijven naar CF. (3,9MB/s vs 2MB/s voor de 1Ds).
Beide hebben een CCD, alleen de 1D is wel aan een opvolger toe, ik had het er pas met G5r over; we denken aan zo iets:
1D[x/h/p/sport] (oid)
- 6-9Mpixels
- 8-12fps
- FireWire aansluiting + WLAN 802.11b/g
- Nog snellere AF (en beter in het donker)
- Nog minder shutterlag + blackout
- Superieure ruisonderdrukking + CA onderdrukking
- Minimaal 5 usersettings

Maar de prijs zal er waarschijnlijk ook niet om liegen, ik denk $ 5.500,- to $ 6.500,- bij release en dat zal niet veel zakken denk ik.
Zal nog wel even duren voordat die weer een opvolger krijgt, maar die zal ook gewoon een full sensor blijven houden denk ik...dat is gewoon de top range van Canon...
Ja en nee, maar ik denk dat dat een andere discussie is. Ik denk dat de opvolger van de 1D meer richting full-frame gaat, maar niet full-frame zal zijn, zeker omdat de 1Ds de enige echt goede full-grame camera is en omdat een 2e full-frame hiermee zou gaan concurreren.
Een eventuele opvolger van de 1Ds zal voorlopig nog wel op zich laten wachten denk ik, of Minolta/Nikon/Fuji moet met een echt goed alternatief komen, maar wie van ons denkt nu werkelijk dat dit zal gebeuren. :X De Kodak DSC14n is ook niet echt een aanrader hoor ik hier en daar, toch jammer.
Ik denk wel dat de 10D binnenkort (voorjaar '04) wel een nieuwe sensor krijgt, zal wel een 1.5x crop worden met verder vrijwel dezelfde specs als de 10D (valt verder weinig te veranderen denk ik - misschien tikkie snellere AF en grotere buffer). De 8D (?) zal dan wel een duidelijk verschil in prijs moeten hebben met de 300D, anders moet Canon de 300D's opstapelen in eigen magazijn :)
Ik hoop dat het wel iets langer duurt, wederom denk ik dat het nog minstens zal duren tot na de nieuwe 1D. Maar ik ben het wel met je eens als je zegt dat het verschil tussen de 300D en de 10D te klein is geworden om de 10D echt nog te kunnen verantwoorden.
nog een mogelijkheid is dat de 300D wordt opgevolgd door een 20D (oid) met een 1.6x crop, zwarte plastic body van dezelde maat als de 300D nu (voor rond de 1200 euro)
dat hiernaast een 8D komt met 1.3x crop (van de 1D dus) voor rond de 2000 euro...
en tenslotte een 2Ds met full sensor (en een _stuk_ sneller dan de 8D) voor rond de 6000 euro...
hieronder ligt dan nog de Canon G6 met CMOS en vaste 28-140 lens....rond de 800 euro...
Even Onder elkaar, van top naar minder:
2Ds - Full frame XXMp >€ 6k
8D - 1,3 FOV-crop 8Mp ±€ 2k
20D - 1,5 FOV-crop 6Mp ± € 1,2k
G6 - CMOS 28-140mm eq. 6Mp ± € 0,8k

Ik denk zelf aan zo iets:
1Ds+ -> 14-20Mp CMOS -> Full Frame -> 3-4fps (12shots) -> € 8-10k
1D+ -> 6-9Mp CMOS -> 1,1-1,2 FOV -> 8-12fps (20-40shots) -> € 5,5-6,5k
3D -> 6-9Mp CMOS -> 1,2-1,4 FOV -> 3-4fps (9-15shots) -> € 2-3k
10D+ -> 6Mp CMOS++ -> 1,4-1,5 FOV -> 3fps (9shots) -> € 1,5-2k
30D -> 6Mp CMOS -> 1,6 FOV -> 2,5fps (6-9shots) -> € 1k
Prosumer:
G6 -> 6Mp CCD -> 28-1xxmm eq. -> 2fps (6 shots max) -> € 600-800
S60 -> 6Mp CCD -> 34-135mm eq. -> 2fps (4 shots max) -> € 500-700
A100 -> 6Mp CCD -> 34-1xxmm eq. -> 2fps (4 shots max) -> € 350-550
Ixus -> 6Mp CCD -> 34-100mm oid -> 2fps (4-5 shots max) -> € 500-750

Maarja dat is maar een heel klein overzicht van mijn summiere gedachtengang. Ik concentreer me overigens zelf op de top-range SLR's :)
leuk dat speculeren :P
Inderdaad :)
Mooooody schreef op 20 november 2003 @ 13:51:
[...]

volgens mij is de 1Ds net zo snel (zo niet: sneller) dan de 1D als er op dezelfde resolutie wordt gewerkt...

de 1D kan 9 frames p/s aan op 3mp en de 1Ds 3 op 10mp....
*kuch*
1D -> 4,06Mp -> 8fps -> 21 JPG n burst of 16 RAW
1Ds -> 11,0Mp -> 3fps -> 10 JPG/RAW in burst

Op www.robgalbraith.com is bovendien terug te vinden dat de 1D in-cam veel betere prestaties neerzet. Waar de 1DS met maximaal 2MB/s weg kan schrijven naar CF haalt de 1D ruim 3MB/s. (50% verschil!!)

[ Voor 10% gewijzigd door Floor-is op 20-11-2003 13:59 ]

Bericht hierboven

• Grrrrrene
  • Niet online
Floris schreef op 20 november 2003 @ 13:52:
[...]

Zoals G5r eigenlijk al aangeeft: Neen dat is niet waar!

De 1D is een professionele camera voor sportfotografie, 8fps is daar wel eens handig ;) De AF is super, ook in moeilijke lichtomstandigheden, maar je ziet vooral verschil in de snelheid waarop de cam kan schrijven naar CF. (3,9MB/s vs 2MB/s voor de 1Ds).
Beide hebben een CCD, alleen de 1D is wel aan een opvolger toe, ik had het er pas met G5r over; we denken aan zo iets:
De 1Ds heeft CMOS :)
1D[x/h/p/sport] (oid)
- 6-9Mpixels
- 8-12fps
- FireWire aansluiting + WLAN 802.11b/g
- Nog snellere AF (en beter in het donker)
- Nog minder shutterlag + blackout
- Superieure ruisonderdrukking + CA onderdrukking
- Minimaal 5 usersettings

Maar de prijs zal er waarschijnlijk ook niet om liegen, ik denk $ 5.500,- to $ 6.500,- bij release en dat zal niet veel zakken denk ik.
Ik weet het niet, ik verwacht dat Canon ons verrast met een verbetering op de 1D voor minder dan z'n prijs nu. Dus zeg maar 3000 euro of misschien nog minder voor de specs die jij nu noemt. Ja, erg ongeloofwaardig misschien, maar wie had in december vorig jaar verwacht dat je een 6MP DSLR met 7 punts AF van Canon zou kunnen kopen voor 1000 euro, een klein jaartje later? ;)

• Floor-is

Floor-is

5.2

bartvb schreef op 20 november 2003 @ 12:26:
Hmm, denk dat Canon niet echt gaat beginnen aan 1.5, 1.1 en 1.2, dan wordt het hele d-SLR verhaal een enorme puinhoop en blijf je aan het rekenen en puzzelen. 1.6, 1.3 en 1.0 lijkt me genoeg ruimte voor productdifferentiatie. BTW vergeet niet dat die 1.6 factor een flink voordeel is als je voornamelijk tele en macrowerk doet. Vergeet ook niet dat een sensor exponentieel (of iig meer dan lineair) duurder wordt met toenemende grootte...
Het word wel een puinhoop, maar stiekem zou ik het wel tof vinden als Canon de hele lijn in 1 klap omgooit. :)
Die EF-S is IMO een erg goede stap. Natuurlijk (@#*#@(* dat het niet werkt met andere EOS camera's maar het scheelt wel een bult geld als je toch wat groothoek wilt op je 1.6 camera. Weet eigenlijk niet of die EF-S ook werken met 1.3 sensors? Gok van niet eigenlijk..
De EF-S werkt niet met andere cams, of althans niet met die er niet speciaal voor gemaakt zijn. De lens komt dieper in de camera en hierdoor zou je spiegel tegen de lens cq het glas aanklappen; schijnt niet echt een aanrader te zijn ;)

Bericht hierboven

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik denk dat Canon alle toekomstige consumer DSLR's gaat uitrusten met 1,5 of 1,6x cropfactoren en een EF-S mount (waarom zouden ze dat niet meteen implementeren?). De professionele bodies gaan naar fullframe, misschien niet direct, maar ik vermoed dat dat hun streven is. Als ze EF-S gaan toepassen op al hun cams zouden ze wel 's alle cams op 1,6x crop kunnen zetten, waarom ook niet, met EF-S is het relatief goedkoop en eenvoudig om een 12mm groothoek lens te maken bijvoorbeeld.

Echter heb ik ook wel 's gehoord dat Canon inzet op fullframe terwijl Nikon voor 1,5x cropfactor gaat, het blijft spannend in dit wereldje :)

• Floor-is

Floor-is

5.2

Oepsie :+
[...]

Ik weet het niet, ik verwacht dat Canon ons verrast met een verbetering op de 1D voor minder dan z'n prijs nu. Dus zeg maar 3000 euro of misschien nog minder voor de specs die jij nu noemt. Ja, erg ongeloofwaardig misschien, maar wie had in december vorig jaar verwacht dat je een 6MP DSLR met 7 punts AF van Canon zou kunnen kopen voor 1000 euro, een klein jaartje later? ;)
Euhm niemand had dat verwacht, maar de 45-punts AF in de 1D is net ff anders. Daarbij is de D2H een stuk duurder dan de 1D, als er echt een berg verbeteringen in zitten, dan is het het geld ook zeker waard. Waarnaast men zich ook wel een tikkie gepaald zou voelen als de opvolger en goedkoper word en beter en uitgebreider...

Bericht hierboven

• Grrrrrene
  • Niet online
Dat gebeurde toch met de D30 ---> D60 en D60 ---> 10D overgang ook? En wat maakt het een professional nou uit dat z'n nieuwe cam minder kost dan z'n oude cam?

Met 45 punts AF schijnt de 1D BTW erg traag zijn qua AF :)

• Floor-is

Floor-is

5.2

Grrrrrene schreef op 20 november 2003 @ 14:07:
Ik denk dat Canon alle toekomstige consumer DSLR's gaat uitrusten met 1,5 of 1,6x cropfactoren en een EF-S mount (waarom zouden ze dat niet meteen implementeren?). De professionele bodies gaan naar fullframe, misschien niet direct, maar ik vermoed dat dat hun streven is. Als ze EF-S gaan toepassen op al hun cams zouden ze wel 's alle cams op 1,6x crop kunnen zetten, waarom ook niet, met EF-S is het relatief goedkoop en eenvoudig om een 12mm groothoek lens te maken bijvoorbeeld.
De low-to-mid-end DSLR's op 1,5-1,6 klinkt niet onlogisch. Ik heb alleen nog een 3D erbij gezet in mijn overzichtje omdat ik denk dat er een tussenvorm gaat komen, wellicht om da 10D te vervangen (op langere termijn), maar ook omdat ik denk dat die ruimte er wel is.

Iets duidelijkere opzet:
- low end (300D)
- low-mid (10D)
- mid-pro (3D)
- pro-sport (1D)
- pro-studio (1Ds)
Echter heb ik ook wel 's gehoord dat Canon inzet op fullframe terwijl Nikon voor 1,5x cropfactor gaat, het blijft spannend in dit wereldje :)
Het blijft leuk ja :)

Bericht hierboven

• Grrrrrene
  • Niet online
Gaat Canon nog wat doen met die Eye controlled AF die ze bij de 5-serie (toch?) hebben geïntroduceerd? En wanneer komt spotmeting ook op consumer camera's? Dat hoeft toch niks te kosten eigenlijk? Waarom duurt het dan toch zolang tot het erin gebouwd wordt? :/

• Floor-is

Floor-is

5.2

Grrrrrene schreef op 20 november 2003 @ 14:23:
Dat gebeurde toch met de D30 ---> D60 en D60 ---> 10D overgang ook? En wat maakt het een professional nou uit dat z'n nieuwe cam minder kost dan z'n oude cam?

Met 45 punts AF schijnt de 1D BTW erg traag zijn qua AF :)
Toen ik ermee heb gespeeld had ik enkel de center-AF-point als AF-point ingesteld, dat was echt inmens snel :)

Bericht hierboven

• bartvb
Weet dat het niet past met de spiegel maar vraag me vooral af of de 'lichtcirkel' van die EF-S lenzen echt alleen op het 1.6 vlakje valt. Als het werkt voor 1.6 moet het ook werken voor 1.59 dus waarom niet voor 1.5 of 1.3 dan ;) Vraag me af waar de grens ligt, is die -S alleen geschikt voor 1.6 en hoger of past het ook nog met een wat grotere sensor.

Eye control zit alleen in de EOS-3, zit ook niet in de EOS-1. Vraag me af of dat ooggestuurde dus wel zo leuk werkt als Canon ons wil doen geloven ;)

[ Voor 20% gewijzigd door bartvb op 20-11-2003 14:47 ]

• Mooody

Mooody

elmoody

Floris schreef op 20 november 2003 @ 13:52:
*kuch*
1D -> 4,06Mp -> 8fps -> 21 JPG n burst of 16 RAW
1Ds -> 11,0Mp -> 3fps -> 10 JPG/RAW in burst
ja zoals ik zei dus :)

de buffer zal net zo groot zijn, want 21 jpeg's van 4mp zullen samen niet veel meer zijn dan 10 jpeg's van 11mp...

de vraag is: kun je met de 1Ds wanneer je deze op 3mp of 4mp jpeg output instelt (kan dit wel?) dezelfde snelheid (of vergelijkbaar) halen als de 1D?

[ Voor 10% gewijzigd door Mooody op 20-11-2003 14:53 ]

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

offtopic:
ik dacht dat hiet hier over de 300D ging ;)

• Grrrrrene
  • Niet online
bartvb schreef op 20 november 2003 @ 14:45:
Weet dat het niet past met de spiegel maar vraag me vooral af of de 'lichtcirkel' van die EF-S lenzen echt alleen op het 1.6 vlakje valt. Als het werkt voor 1.6 moet het ook werken voor 1.59 dus waarom niet voor 1.5 of 1.3 dan ;) Vraag me af waar de grens ligt, is die -S alleen geschikt voor 1.6 en hoger of past het ook nog met een wat grotere sensor.
Als het dus met de spiegel al zou passen, zou je alsnog enorme zwarte randen rondom je foto krijgen op een 1D en 1Ds.
Eye control zit alleen in de EOS-3, zit ook niet in de EOS-1. Vraag me af of dat ooggestuurde dus wel zo leuk werkt als Canon ons wil doen geloven ;)
Dat weet ik niet, nooit me gewerkt, maar het idee is wel geinig, hoewel ik de huidige vorm van AF prima vind hoor :)
Mooooody schreef op 20 november 2003 @ 14:52:
[...]

de buffer zal net zo groot zijn, want 21 jpeg's van 4mp zullen samen niet veel meer zijn dan 10 jpeg's van 11mp...

de vraag is: kun je met de 1Ds wanneer je deze op 3mp of 4mp jpeg output instelt (kan dit wel?) dezelfde snelheid (of vergelijkbaar) halen als de 1D?
Nee, want dat is ook een sluiter/spiegelconstructie kwestie. Als die maar 3x per seconde omhoog hoeft te klappen, hoeft dat qua demping en duurzaamheid heel wat minder extreem uitgevoerd te zijn dan de 1D die dat 8x per seconde moet kunnen.

[ Voor 28% gewijzigd door Grrrrrene op 20-11-2003 15:02 ]

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Moveto Foto-forum

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Mooooody schreef op 20 november 2003 @ 14:52:
[...]

Misschien is de buffer niet groter, maar de snelheid is wezenlijk verschillend! Met 3fps kan je niet echt relaxed aan sportfotografie doen, terwijl de 3fps van de 1Ds zeker afdoende is voor studio werk. :)

Maar de geheugencontroller zelf is ook veel sneller in de 1D, het buffer is sneller weggechreven, waardoor je buffer relatief sneller weer beschikbaar is. Ook hierin is de 1D dus beter presterend.

Overigens haal je met de 1Ds echt niet meer dan 3fps, onafhankelijk van hoe groot de afbeeldingen zijn. :)
\o/

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb eindelijk een shop gevonden die de 300D op voorraad heeft, en NIET de 10D prijs hanteerd :P Deze shop importeert echter uit de USA. De garantie loopt dus via de shop ipv Canon Nederland.
Nou komt misschien een domme vraag, maar stel dat er een defect optreed (binnen of na een jaar)? Is dit dan ook bij de locale shops tegen betaling te repareren of word een digital rebel pertinent geweigerd omdat hij uit de USA komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:18

Pelle

🚴‍♂️

Ik heb ook een Rebel, gekocht bij Crown. Hij vertelde me dat ik er gewoon normale Canon garantie op heb, dus dat zal voor jou ook wel gelden denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ah bedankt Pelle. dan ga ik denk ik maar eens bestellen. Heb er lang voor gespaard en er lang naar uitgekeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Pelle schreef op 21 november 2003 @ 12:03:
Ik heb ook een Rebel, gekocht bij Crown. Hij vertelde me dat ik er gewoon normale Canon garantie op heb, dus dat zal voor jou ook wel gelden denk ik :)
weet je ook toevallig hoeveel de 10D bij Crown kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooooody schreef op 21 november 2003 @ 12:24:
[...]

weet je ook toevallig hoeveel de 10D bij Crown kost?
Bij cameranu.nl (ook een marktplaats shop) kost hij: prijs body: € 1594,00

Meegeleverde Accessoires Canon Eos 10D:

- Draagriem
- Battery Pack BP-511
- Acculader CB-5L met stroomkabel
- Video Kabel VC-100
- USB Kabel IFC-300PCU
- Canon Solutions software disk
- Adobe Photoshop Elements
- Nederlandstalige handleiding.
- Software instruction book
-Camera quick operation guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Anoniem: 7431 schreef op 21 november 2003 @ 12:38:
[...]

Bij cameranu.nl (ook een marktplaats shop) kost hij: prijs body: € 1594,00
hm, bij andere winkels ligt de prijs rond de 1500 euro...
Ik ga 'm dan ook voor 1500 euro kopen bij een electronicazaak hier in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

Pelle schreef op 21 november 2003 @ 12:03:
En normale canon garantie betekend, dat wanneer het serienummer niet uit europa komt hij niet in europa gemaakt wordt, als je op de garantie terug wilt vallen.

Informeer zelf maar bij canon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CRu5H0n3 schreef op 21 november 2003 @ 12:55:
[...]

En normale canon garantie betekend, dat wanneer het serienummer niet uit europa komt hij niet in europa gemaakt wordt, als je op de garantie terug wilt vallen.

Informeer zelf maar bij canon
Ja zoiets dacht ik ook gelezen te hebben, maar de shop zelf (camera.nu) geeft een jaar garantie, en buiten dat jaar lijkt het me wel dat je overal heen kunt om hem te laten repareren, als je maar betaald. Maar dat moet je ook bij de Europese Canon's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Anoniem: 7431 schreef op 21 november 2003 @ 13:01:
[...]

Ja zoiets dacht ik ook gelezen te hebben, maar de shop zelf (camera.nu) geeft een jaar garantie, en buiten dat jaar lijkt het me wel dat je overal heen kunt om hem te laten repareren, als je maar betaald. Maar dat moet je ook bij de Europese Canon's.
maar waarom 1600 euro betalen voor 10D met US garantie, terwijl je 1500 euro kan betalen en garantie kan hebben bij een NL webshop :?

[ Voor 4% gewijzigd door Mooody op 21-11-2003 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooooody schreef op 21 november 2003 @ 13:06:
[...]

maar waarom 1600 euro betalen voor 10D met US garantie, terwijl je 1500 euro kan betalen en garantie kan hebben bij een NL webshop :?
Nee ik heb een EOS 300D besteld, ik gaf alleen antwoord op je vraag (alhoewel je specifiek om crown vroeg, maar aangezien de 300D daar op voorraad en goedkoop was, ben ik er vanuit gegaan dat de 10D dat ook was :) )

Ik heb de 300D kit tevens aan de pricewatch toegevoegd, €1045 en op voorraad terwijl dat nergens anders het geval is, leek me wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joennie
  • Laatst online: 11-06 18:57

joennie

Certified SCRUM Professional

prijs van www.cameranu.nl:
prijs: € 1025,00 (body)
(prijs inclusief 18-55 lens: € 1125,00)
Dit is dus niet 1045 euro :?

edit:
Sjit, ik ben ECHT scheel. op hun 'frontpage' staat inderdaad de 'sinterklaasaanbieding' voor 1045. jammer dattie nog niet in de prijzenlijst is doorgevoerd. solly.

[ Voor 39% gewijzigd door joennie op 21-11-2003 14:10 ]

Linux aanhanger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

joennie schreef op 21 november 2003 @ 14:01:
[...]

Dit is dus niet 1045 euro :?

edit:
Sjit, ik ben ECHT scheel. op hun 'frontpage' staat inderdaad de 'sinterklaasaanbieding' voor 1045. jammer dattie nog niet in de prijzenlijst is doorgevoerd. solly.
Welke prijslijst? Ik zie hem hier (frames) gewoon: http://www.cameranu.nl/eosd300.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joennie
  • Laatst online: 11-06 18:57

joennie

Certified SCRUM Professional

Anoniem: 7431 schreef op 21 november 2003 @ 14:16:
[...]

Welke prijslijst? Ik zie hem hier (frames) gewoon: http://www.cameranu.nl/eosd300.htm
Klopt, daar issie dus ook 1125 euro (kit). op http://www.cameranu.nl/eosd300-2.htm (de sinterklaas-actie!) issie maar 1045 euro. (bestandsnaam eosd300.htm versus eosd300-2.htm).

Ze roepen hier wel weer hard dat het de Rebel is.....

Linux aanhanger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Heeft er eigenlijk iemand de specificaties van de 300D bij de hand? Kon ze zo nergens vinden :/ Dus de max/min temperatuur+luchtvochtigheid e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-06 11:02

Spotter

Lichtnicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ah, cool!!

Had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken ;) Het is nog vroeg zullen we maar zeggen :P
• Operating Environment
Operating temperature range: 0 - 40°C / 32 - 104°F
Operating humidity range: 85% or lower
Onder 0 mag officieel niet? Tss, flauw. Zal toch echt regelmatig gaan gebeuren gok ik zo.

[ Voor 118% gewijzigd door bartvb op 22-11-2003 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
bartvb schreef op 22 november 2003 @ 12:51:
Ah, cool!!

Had ik natuurlijk zelf kunnen bedenken ;) Het is nog vroeg zullen we maar zeggen :P

[...]

Onder 0 mag officieel niet? Tss, flauw. Zal toch echt regelmatig gaan gebeuren gok ik zo.
Nou, de camera zal met de batterijen en TFT enzo niet zomaar onder het vriespunt komen, je hebt hem bovendien in je handen, dus echt een probleem zal het niet worden. Echter: ik heb mijn D30 nog nooit in de vrieskou gebruikt, vorige winter had ik een Fuji s602 dus ik moet het nog uitvinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
In de catalogus staat een stukje over Steve Bloom (de Steve Bloom :D) die met z'n 1Ds (ok ok, da's geen 300D :P) wat rondgesjouwd heeft op de noordpool. Bij 40 graden onder 0 deed die camera het nog perfect.

Hmm, moet eigenlijk de specs van die 1Ds maar eens opzoeken, eens kijken of die volgens specs wel zo ver onder 0 mag.

[ Voor 3% gewijzigd door bartvb op 22-11-2003 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

offtopic:
Het ziet er naar uit dat ik eens de startpost moet gaan uitbreiden met wat dingetjes (firmware upgrade, links, meer info) zodat ie weer up to date is voor het vervolg topic?

System specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
offtopic:
Ik hoor het wel als je daarmee klaar bent
bartvb schreef op 22 november 2003 @ 13:35:
In de catalogus staat een stukje over Steve Bloom (de Steve Bloom :D) die met z'n 1Ds (ok ok, da's geen 300D :P) wat rondgesjouwd heeft op de noordpool. Bij 40 graden onder 0 deed die camera het nog perfect.

Hmm, moet eigenlijk de specs van die 1Ds maar eens opzoeken, eens kijken of die volgens specs wel zo ver onder 0 mag.
1Ds specs:
Operating temperature: 0°C to 45°C (32°F to 113°F)

[ Voor 84% gewijzigd door Grrrrrene op 23-11-2003 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Thx, dus mijnheer Bloom zit dus dik bioten de specs te werken :)

Overigens heb ik met mijn Kodak dc-240 nog nooit problemen gehad, ook niet met snowboarden in Noorwegen enzo. Ach ja, we gaan het gewoon proberen. Als ie stuk gaat kopen we toch gewoon zo'n stof en waterdichte 1Ds met wat nieuwe L lenzen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Jah doen we ff :P

Mijn 10D zou het ook maar moeten doen tot ±45 graden, gisteren toch een paar momenten gehad (of zegmaar 40mins) dat ik ergens was waar het ruiim boven de 55 graden was, nergens problemen mee gehad. (Behalve wat meer thermische ruis :( )

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
Grrrrrene schreef op 18 november 2003 @ 08:29:
wrcveen schreef op 19 november 2003 @ 21:12:
[...]

Maar ideaal is juist 50mm, aangezien je dan een hoek hebt van 45 graden wat precies overeen komt met het menselijk zicht. Dat wordt nu juist weer te niet gedaan. Overigens over welk merk/type lens heb je het nu? En wat is de prijs ongeveer?
Iemand hier nog een reactie op? Een objectief kopen alleen voor die 50mm lijkt me dus niet zinnig, met die cropfactor heb je er dus niet veel aan.

Deze lens zou dan alleen nog nuttig zijn voor de lichtsterkte :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Hoezo? Ik zeg toch dat het de ideale portretlens is? Wat is daar zo "niet zinnig" aan dan? Ja, als je nooit portretten schiet, dan moet je hem niet kopen, maar voor het geld hoef je het niet te laten, veel goedkopere, scherpte lenzen zijn er niet :)

Edit: Overigens is het een misvatting om te denken dat 50mm het menselijk zicht is :) Een mens ziet veeeeeeeel meer dan 45 graden, test zelf maar 's :)

[ Voor 24% gewijzigd door Grrrrrene op 23-11-2003 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Tja, definieer 'zicht'. Je neemt beweging waar in meer dan 180 graden, je zit echt scherp in een gebiedje van een paar graden (ben ff kwijt hoeveel maar is echt heel weinig, graad of 5?). Die 45 graden die ik nogal eens tegen ben gekomen op GoT lijkt me dan ook nogal arbitrair.

Maar goed, allemaal redelijk offtopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Ja, dat klopt. Richting die 180 graden zie je ook niet meer in kleur (in je ooghoeken dan) en het gedeelte waar je mee leest/auto rijdt is errug klein (laten we stellen: 1000mm ofzo). Dus wat je oog nou echt voor lens is?

Edit: FF gezocht voor je, want op DPZ is dit al 's langsgekomen:
Mythe 3: Een 50mm is "normale" lens die overeenkomt met je blikveld.
Zelf heb ik al uitgeprobeerd dat het in mijn geval qua vergroting eerder op 65 tot 70mm uitkomt, maar dat mijn blikveld veel groter is. Thom Hogan komt uit op 24mm, maar het scherpe gedeelte varieert van 80 to 300mm :)

Het menselijk oog blijkt gemiddeld een brandpuntsafstand te hebben van 16mm en een "diafragmabereik van f/2 tot f/11). Natuurlijk kan het menselijk oog veel meer, oa.a een bijna instant focus.
16mm, daar sta je dan met je DSLR, een 10mm lens is er alleen in fisheye uitvoering en da's ook niet echt hoe wij zien :)

[ Voor 8% gewijzigd door Grrrrrene op 24-11-2003 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Hmm, wel hoor volgensmij ;) Alleen hebben we in onze hersenen een gratis defish plugin zitten ;)

Als ik zo thuis ben zal ik m'n perceptie boek er eens bijpakken, kijken of daar nog wat nuttigs in staat. Op zich allemaal erg interessant spul :) Was ook een leuk vak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

leuk artikel over het verschil tussen 300D en 10D

http://www.cps.canon-euro...p?article.articleId=60003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Op zich wel grappig, weinig nieuws, wist dat van die second curtain sync nog niet. Rest is allemaal vrij basic, andere body, minder grote buffer, wel EF-S, minder handmatig in te stellen, andere standaard settings. En natuurlijk tig honder euro verschil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
bartvb schreef op 24 november 2003 @ 11:28:
Hmm, wel hoor volgensmij ;) Alleen hebben we in onze hersenen een gratis defish plugin zitten ;)

Als ik zo thuis ben zal ik m'n perceptie boek er eens bijpakken, kijken of daar nog wat nuttigs in staat. Op zich allemaal erg interessant spul :) Was ook een leuk vak :)
Ja, OK, maar wij zien ook geen prachtig rechthoekje 3:2, maar meer 2 cirkels die elkaar overlappen. En dat defishen is leuk, maar een cam defisht niet automatisch, dus kun je beter met groothoek vergelijken :)

Er is dus weinig over te zeggen. Je concentreert je zicht doorgaans op een heel klein stukje van je beeldveld (5 graden ofzo), maar je ziet in een groter gedeelte beweging: als je iets uit je ooghoeken aan ziet komen, moet je wel ff er recht naar kijken om het te identificeren.

Dus zo simpel als met een foto is het niet :)

[ Voor 23% gewijzigd door Grrrrrene op 26-11-2003 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

bartvb schreef op 26 november 2003 @ 10:33:
En natuurlijk tig honder euro verschil ;)
die je er weer uithaald wanneer je het ding na 1 of 2 jaar verkoopt ;)

de afschrijfkosten van beide camera's zijn vrijwel gelijk (beide dalen zo'n 300 euro in waarde na een jaar zeg maar...waarschijnlijk de 300D meer dan de 10D, maar goed), voordeel van de 10D is dat deze beter zal verkopen, omdat budget d-slr's (300D, 400D wat dan ook..) over een jaar al voor 750 euro te koop zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Aardig artikeltje, wist het meeste al, maar bevestigd mooi dat ik gisteren met het bestellen van een 10D de juiste keuze gemaakt heb.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Marc H schreef op 26 november 2003 @ 12:19:
[...]Aardig artikeltje, wist het meeste al, maar bevestigd mooi dat ik gisteren met het bestellen van een 10D de juiste keuze gemaakt heb.
Hier nog eentje die van z'n 6900 is afgestapt, maar ik heb een 300d besteld :)

Ben een beetje aan het rondkijken voor een extra lens naast de kitlens. Hier een tabel met de ~28-200mm's van Tamron, Tokina en Sigma.

Merk:TokinaTamronSigma
Type:AT-X 242 AFAF XR Super ZoomCompact Hz. Asf. Macro
Bereik:24-200mm28-200mm28-200mm
Aperture max:F3.5-5.6F3.8-5.6F3.5-5.6
Aperture min:F22F22F22
Constructie:15 elm. in 13 gr.14 elm. in 10 gr.16 elm. in 14 gr.
Min. focus afstand:80cm49cm48cm
Filtergrootte:72mm62mm62mm
Afmetingen:ø82 x 89.0mmø71 x 75.2mmø70 x 75.2mm
Gewicht:690 gram354 gram390 gram
URL fabrikant:Tokina USATamron USASigma DE
URL review 1:Fred MirandaPhotographicPhotographic
URL review 2:Photo ReviewPhoto ReviewPhoto Review
URL review 3:Photozone.de
Garantie:5 jaar1 jaar1 jaar
NL Prijs:€ 279,-€ 299,-€ 269,-

[ Voor 90% gewijzigd door Tele op 27-11-2003 11:32 ]

• bartvb

• Mooody

Mooody

elmoody

Tele schreef op 26 november 2003 @ 14:22:
[...]

Ben een beetje aan het rondkijken voor een extra lens naast de kitlens. Hier een tabel met de ~28-200mm's van Tamron, Tokina en Sigma.
ik zou zeker niet gaan voor een 28-200 lens, die zijn allemaal van matige kwaliteit (optisch niet al te best en meestal traag en luidruchtig)

70-300 lenzen zijn meestal al een stuk beter en prima betaalbaar...

ik ga zelf (na het lezen van tig reviews) voor de Sigma 70-300 APO II van 220 euro

om het stuk 55-70 te overbruggen, zou je kunnen sparen voor een lichtsterk 28-70 f/2.8 lens (bijv. Tamron 28-70 f/2.8), zodat je met 3 lenzen een heel goed bereik hebt....

• Grrrrrene
  • Niet online
Waarom zou je voor een (24)28-200 lens gaan als je in het 18-55 bereik al een lens hebt? Koop dan een 70-200/75-300 ofzo, dat stukje van 55 tot 70mm overleef je ook wel met 1 stap voor of achteruit.

Maar mocht je toch zo'n lens nemen, neem dan de Tokina 24-200, die heb ik 's in handen gehad en is een erg delijke lens. Optisch nog best aardig, voor zo'n hyperzoom. Maar goed, minder zoom = betere lens, kun je wel stellen :)

[ Voor 37% gewijzigd door Grrrrrene op 27-11-2003 09:34 ]

Ik heb net mijn 300D in ontvangst mogen nemen :) Alleen de courier had geen geheugen bij, dus kan ik nog niks, dat terwijl het buiten zo mooi mistig is :(

• Floor-is

Floor-is

5.2

Hmm dat is wel naar, kon je niet nog even snel naar een tent om de hoek rennen om snel waat CF te scoren?

Bericht hierboven

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Anoniem: 7431 schreef op 27 november 2003 @ 15:05:
Ik heb net mijn 300D in ontvangst mogen nemen :) Alleen de courier had geen geheugen bij, dus kan ik nog niks, dat terwijl het buiten zo mooi mistig is :(
Geen mp3 spelertje liggen waar nog een paar mb aan CF in zit?

Anders was ik even heeeeeeeel snel richting de lokale computer/foto boer gerend. :)

* Marc H kreeg vandaag bericht dat zijn 1 GB CF klaar ligt bij het postkantoor. :)

nu nog zo'n berichtje voor mijn bestelde camera + lenzen, maar dat gaat nog wel een weekje duren :(

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Geen mp3 speler of wat dan ook.. en de locale fotoboer vroeg precies 55 euro meer.. en das toch best wel veel geld.
Maar na lang nadenken, bedacht ik me dat me zus ook een digicam had, en jawel 64mb sandisk extra langzaam, ik moest er 20KM heen en 20 terug voor rijden, maar het is beter dan niks :)

Nu net wat geschoten, alleen op 1 foto heb ik wel een dode pixel gevonden (zo'n kruisje) maar de rest niet :? en wel op elke foto een klein paars vlekjes (misschien vuiltje ergens?) Ook begon de teller bij 791, beetje vaag getal vind ik dat, maar de camera ziet er gloednieuw uit, geen stofje te bekennen en alles zat in de folie in een gesloten doos.

* Anoniem: 7431 gaat het uitzoeken :I

• bartvb
Post die vage foto's eens dan? :?

• wrcveen
Anoniem: 7431 schreef op 27 november 2003 @ 22:01:
Ook begon de teller bij 791, beetje vaag getal vind ik dat, maar de camera ziet er gloednieuw uit, geen stofje te bekennen en alles zat in de folie in een gesloten doos.

* Anoniem: 7431 gaat het uitzoeken :I
Dan heeft je zus al 790 foto's gemaakt. De kaart zelf telt nameliijk door.

Ik heb de foto geupload naar http://members.home.nl/dve/error.rar ik weet niet hoeveel traffic @home toe staat, maar goed, daar zal ik zo vanzelf wel achterkomen :P

Even ter verduidelijking, dit is mijn 2e foto met het toestel gemaakt en was alleen een experiment met de sluitertijd, dus compositie etc moet je maar niet op letten. (en camera stil houden op de grond, hij loopt namelijk schuin af, was ook niet makkelijk vandaar wat onscherp).

Ah wrcveen, wist ik niet, ik had in mijn oude cam xd kaartjes en die begonnen telkens opnieuw met tellen.

edit:

okay staat erop als het goed is

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 7431 op 27-11-2003 22:23 ]

• bartvb
Hmm, ik gok dat het waterdruppeltjes zijn die het licht van die lantaarn breken.

Heb je die vlekken ook als je binnen een foto maakt? BTW waarom een .jpg rar-en? :)

Als het idd dead pixels zijn dan zijn het erg wel heel veel en kan je cam meteen terug naar de shop ;)

Binnen lijken er geen vlekken of punten te zitten, ik kan ze althans tot dusver niet vinden.

En jpg rarren was idd niet zo slim 8)7 maar te lam de jpg te uploaden, ik ben de gebruiksaanwijzing aan het lezen :)

Een ander probleempje so far. Ik heb een paar foto's in RAW modus gemaakt, deze zijn als thumbnail te bekijken op de kaart (via usb/camera) maar als ik ze wil importeren (op welke wijze dan ook) krijg ik *.CRW files. Photoshop noch elk ander programma wil ze openen, geld voor winXP & macOS-X.
Er schenen wat probleempjes te zijn met winXP & macOS-X dus ik ben op zoek gegaan naar een nieuwe driver. Nou staat op de canon site een nieuwe firmware upgrade (geen driver) die dit zou moeten verhelpen. Alleen ik ben wel een beetje huiverig voor firmwareupgrades. Iemand al ervaring met het updaten hiervan bij de 300d?

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 7431 op 28-11-2003 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Anoniem: 7431 schreef op 27 november 2003 @ 22:58:
Binnen lijken er geen vlekken of punten te zitten, ik kan ze althans tot dusver niet vinden.

En jpg rarren was idd niet zo slim 8)7 maar te lam de jpg te uploaden, ik ben de gebruiksaanwijzing aan het lezen :)

Een ander probleempje so far. Ik heb een paar foto's in RAW modus gemaakt, deze zijn als thumbnail te bekijken op de kaart (via usb/camera) maar als ik ze wil importeren (op welke wijze dan ook) krijg ik *.CRW files. Photoshop noch elk ander programma wil ze openen, geld voor winXP & macOS-X.
Photoshop CS (8.0) kan het en 7.1 met Adobe Camera RAW, maar er zijn nog veel meer RAW converters, daar moet je ff met google naar zoeken.
Er schenen wat probleempjes te zijn met winXP & macOS-X dus ik ben op zoek gegaan naar een nieuwe driver. Nou staat op de canon site een nieuwe firmware upgrade (geen driver) die dit zou moeten verhelpen. Alleen ik ben wel een beetje huiverig voor firmwareupgrades. Iemand al ervaring met het updaten hiervan bij de 300d?
Wel met m'n D30 en dat is echt eitje. Batterijen goed opladen, firmware op je flashkaartje zetten en gaan met die banaan, kind kan de was doen, is echt super simpel.

Hier staat wat over de nieuwe firmware, al weet ik niet of er al NOG nieuwere firmware is. Bij de firmware download zit overigens wel een instructiedocumentje, dus het kan haast niet fout gaan lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
BTW bij je camera zat als het goed is ook een RAW converter van Canon zelf. Met dat programma kan je de CRW (RAW) files omzetten naar b.v. JPEG of TIFF.

Die .THM files zijn (jpg) thumbnails die bij de .CRW horen met dezelfde naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Klopt, maar met de programma's als Adobe Camera RAW heb je veel meer flexibiliteit, met Photoshop 8 kun je bijvoorbeeld zelfs CA van je cam aanpassen, echt geniaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Floor-is

5.2

Volgens mij zit in PS7 al een CRWinvoeriets en in PS8 met hij zeker zitten voor de Canons is mij verteld.
Ik heb PS7 gekocht en nog niet echt zin om te upgraden naar 8 eigenlijk, gebruik haast geen CRW meer de laatste tijd (of eigenlijk maak ik een .CRW en een large+fine JPG). De .CRW gaat naar de oprachtgever, de JPG bewerk ik nog wel es voor mijn portfolio, maar de .CRW vaak niet.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik dacht dat ze gewoon de extensie .RAW zouden krijgen (alhoewel het prima in de gebruiksaanwijzing staat).

Ik heb Photoshop 7.01 maar upgraden is nog even zonde van het geld atm. Dus ik zoek wel een alternatief, bedankt :)

edit:

Photoshop 7.01 is nu aan het importen, het kan blijkbaar wel :)

edit:

Sorry voor het omlaag brengen van het niveau, in mijn enthousiasme wil ik weleens wat sneller vragen :+

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 7431 op 28-11-2003 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
en deel 2 zal spoedig geopend worden .....
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.