Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 3

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.964 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 12:38
Xiqum schreef op 01 april 2004 @ 15:35:
Ik zit weer eens te kijken naar linux ik heb het nou al 2 keer draaiende gehad Mandrake 8 maar ik kon me draai niet vinden. Nu heb ik Mandrake 10 gedownload (3cd) en nou wil ik het toch weer gaan proberen. Alleen zit ik nog echt te twijfelen, want ik ben echt vastgeroest aan me windows xp desktop :|
Nu wil ik eigenlik definitief overstappen op linux alleen hou ik wel van games zoals ut2004, counter-strike en af en toe sof2 voor de lan's. Maar verder game ik zo goed als niet. Alleen wil ik dit natuurlijk niet verliezen. Verder is er goede vervanger/stukje software dat wel goed op msn netwerk werkt. Verder mjah lan support moet beetje goed zijn. Heeft er iemand tips e.d Of zecht van je moet echt die distro gebruiken. Of van dit herken ik. Ik zou zeggen vertel het me plz :)

Sysje:
AMD 2600+
512MB DDR PC2700
ATI Radeon 9500
WinTV Express TV Kaart

edit: ik speel ook nog generals zero hour regelmatig
verder is een hobby van mij webdesign maar ik neem aan dat photoshop/dreamweavermx2004 hier niet op draait :'(
Een distro als Fedora zou mss goed zijn. (Mandrake is ook prima) SoF2 en CS zijn zeer goed te spelen met Wine en van UT2004 is er een Linux versie. Alleen generals zero hour gaat waarschijnlijk niet werken onder Linux...
Voor MSN gebruik ik aMSN 0.90, met avater support :P Dat doet lekker MSNerig aan, maar is een stuk minder lomp. LAN support is onder Linux altijd wel ok.
Verder kun je Photoshop vervangen door The GIMP, nog goedkoper ook ;) en de HTML kloppen doe je in een willekeurige editor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zit zelf nog te twijfelen over welke distro ik nou moet gebruiken. Ik wil linux vooral gebruiken als desktop, om te surfen,mail te lezen en mp3tjes te luisteren. Zelf heb ik al gentoo en debian geprobeert, maar alles apart te installeren duurt me te lang(vooral bij gentoo). Ik dacht dus zelf aan RedHat, Mandrake of SuSE.
Specs:
Pentium 3 700mhz
128MB
20GIG
Geforce 1 :P
Standaard netwerkkaartje.
Onboard geluidskaart.

Maar welke moet ik nou nemen? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2004 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:06
SuSE zou ik iig niet nemen. Die zal het nogal krap hebben met jouw hoeveelheid geheugen.
Mandrake of Fedora (RedHat) is een kwestie van smaak, Mandrake 10 is IMO best goed. :)

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Mandrake heeft igg veel betere out-of-the-box multimedia ondersteuning. Verder is urpmi een goede tool (zowel voor cli als gui)

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 13:15:
Wat is eigenlijk het beste OS voor Amavis? ivm beschikbaarheid van de virusscanner gewoon een linux variant aangezien freebsd niet door heel veel virusscanner wordt ondersteund
Specificaties van de server zijn niet echt van belang want hij komt op een hagelnieuwe server te draaien waarvan ik de specs nog moet vaststellen, maar ik zoek het meest stabiele platform om Amavis icm een aantal virusscanners te installeren (o.a. ClamAV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 12:38
Als je genoeg ervaring hebt zou je natuurlijk met Gentoo/Arch Linux een systeem kunnen bouwen from scratch, dat is iig flink snel en je heb geen overbodige zooi wat de stabiliteit vergroot. Anders zou je bijvoorbeeld Debian kunnen nemen, maar ik heb zelf met Amavis of die virusscanners.
offtopic:
Ik wilde nog ff kwijt dat Arch Linux echt supper draait hier. Die pacman is zó verschrikkelijk makkelijk. Net ff de kernel van 2.6.3 naar 2.6.5 geupgrade, alleen ff downen en reboten en klaar is kees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in een reeds gesloten topic werd dit nog even gezegt.
Wilke schreef op 06 april 2004 @ 23:58:
Detail is dat je voor SlackFTP wel een internetverbinding nodig hebt. Een 'pure' floppy-install ondersteunt slackware bij mijn weten al tijden niet meer (in de zin zoals jullie zeggen ondersteunt namelijk zelfs Mandrake een floppy-install).

Anyway, verder maar in het 'welke distro' topic als het antwoord nog aan duidelijkheid te wensen overlaat :)
en als groot Slackware fan. (en beetje zealot :P ) moest ik dan toch nog even melden dat ik niet de Net install bedoelde.
maar dat slackware het gewoon nog steeds kan.
Though most people today obtain Slackware Linux on CD-ROM, the distribution can still be installed by making a pile of floppies.
benodigd heden daarvoor zijn een boot disk een root disk en een boel floppies :) met de package sets die men wil. (en gezien die in de loop der jaren wat gegroeid zijn, enkel de packages die men wil hebben)

wel met de kant tekening dat na 7.1 de regeling rondom floppy install wat is verwaterd.
en enkel de A (base system) en N (networking) nog vanaf floppy geinstaleerd kunnen worden.
Echter is dit ook alles wat nodig is.
hierna kan men namelijk gewoon de tgz pakketjes via floppies over pompen en deze installeren.
voor tgz'tjes die groter zijn dan 1.4 MB moet je echter creatief worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 16:41

paradoXical

The ParadoX

Ik "weet" het een en ander van linux af, ik heb nu Freesco draaien als router.. Maar dit is toch niet up to date, vooral als je een ftp / http / php / msqyl server wilt draaien (faq inmiddels ook bekeken)

Nu heb ik hier nog een bak staan:

Celeron 600 (stable overclockable tot ~900)
Abit BE-II mainboard
256 mb kingston memory
een aha 2940 UW2 controller
2x compaq 7200 UW2 scsi schijfjes
3com netwerkkaartje
rest van de meuk die je nodig hebt voor installatie

Nu zat ik te denken om hier een servertje van de maken.. Nu zat ik aan Debian te denken.. Maar redhat lijkt me ook wel ok.. Ik wil het dus vooral gebruiken als server (stabiel is een vereiste!)

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben bezig met een home theatre pc'tje te maken met als basis een EPIA m10000 . Wat ik wil bereiken is een systeem dat na het aanzetten direct in een grafisch keuzemenu komt met o.a diverse emulators / dvd / divx / mp3 / fotos. Nu heb ik behoorlijk wat ervaring met Gentoo, echter , gentoo neemt er veel hardeschijfruimte in beslag. Nu is mijn vraag, zou debian een goed alternatief zijn, ik zoek een distro met een kleine footprint maar toch met een handige packagemanager.

als frontend ga ik hoogst waarschijnlijk Freevo draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:28
De specs lijken mij geen probleem. Als het dan kiezen tussen Debian of Redhat is, Redhat is duur. Fedora is het alternatief, maar als je serieus stabiel moet zijn dan zou ik voor Debian stable gaan, of als je toch wat nieuwere software wilt: Debian testing.
Debian heeft een prettige ftp install en apt is echt te goed. :P

[ Voor 14% gewijzigd door Jesse op 07-04-2004 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek eigenlijk een kant en klare bootable cd linux versie voor een firewall die aan de volgende eisen moet voldoen..

- meerdere netwerkkaarten ondersteund ( minimaal 1 wan en 2 x lan )
- Verkeer tussen alle kaarten vrij te configureren is.
- Moet een webbased management interface hebben.
- gratis zijn.
- 100% linux n00b safe/idiot proof is.

bestaat zoiets of alleen als commercieel product ?

p.s. ik heb al enkele uren gezocht via diverse zoekmachines... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 22:51
http://www.m0n0.ch/wall/
is dat niets? Is niet gebasseerd op Linux, maar op zijn neefje BSD:
m0n0wall is a project aimed at creating a complete, embedded firewall software package that, when used together with an embedded PC, provides all the important features of commercial firewall boxes (including ease of use) at a fraction of the price (free software).
m0n0wall is based on a bare-bones version of FreeBSD, along with a web server (thttpd), PHP and a few other utilities. The entire system configuration is stored in one single XML text file to keep things transparent.
m0n0wall is probably the first UNIX system that has its boot-time configuration done with PHP, rather than the usual shell scripts, and that has the entire system configuration stored in XML format.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff proberen... thnx for the tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 april 2004 @ 21:00:
Ik zoek eigenlijk een kant en klare bootable cd linux versie voor een firewall die aan de volgende eisen moet voldoen..

- meerdere netwerkkaarten ondersteund ( minimaal 1 wan en 2 x lan )
- Verkeer tussen alle kaarten vrij te configureren is.
- Moet een webbased management interface hebben.
- gratis zijn.
- 100% linux n00b safe/idiot proof is.

bestaat zoiets of alleen als commercieel product ?

p.s. ik heb al enkele uren gezocht via diverse zoekmachines... :(
Smoothwall, Pizzabox, freesco, etc..

sorry dat ik het zeg, maar bedoel je niet minuten inplaats van uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 22:40
paradoXical schreef op 07 april 2004 @ 12:33:
Ik "weet" het een en ander van linux af, ik heb nu Freesco draaien als router.. Maar dit is toch niet up to date, vooral als je een ftp / http / php / msqyl server wilt draaien (faq inmiddels ook bekeken)

Nu heb ik hier nog een bak staan:

Nu zat ik te denken om hier een servertje van de maken.. Nu zat ik aan Debian te denken.. Maar redhat lijkt me ook wel ok.. Ik wil het dus vooral gebruiken als server (stabiel is een vereiste!)
Debian zou ik doen, is super stabiel, als het brak is ligt het aan je hardware.

Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu debian draaien op een p166 met 64 mb geheugen, zelfs met X window draait deze snel..
hij is over te nemen met vnc dus ook vanaf mijn windows bakkie bereikbaar..

Apache, proftp en samba draaien ook perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mac_Cain13 schreef op 29 maart 2004 @ 16:50:
Bedankt voor de reacties!

Als Slackware niet zo'n package-management systeem heeft wordt dat het iig niet. Slack trok me zo en zo al niet zo erg aan. Het emerge systeem van Gentoo klinkt goed en voor mijn gevoel geeft Gentoo ook meer controle en optimalisatie tijdens de setup. Debian lijkt mij dan toch meer op RedHat lijken.

Ik zal eens kijken naar de installatie handleiding van Gentoo. (Ik zag al dat ie aardig lang is :P) Tips blijven uiteraard welkom!
Zelf gebruik ik al een tijdje gentoo, en ik moet zeggen, mede door de package manager Portage en de uitermate complete documentatie & forum support is het een zeer fijn werkend geheel. Daarnaast is de leer-curve een stuk steiler dan redhat naar mijn mening. Een bijkomend voordeel is dat je alles kan compilen naar jouw wensen :)

Met Debian heb ik geen ervaring, maar van wat ik gehoord heb over Apt-Get lijkt dit me ook een fijne distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 00:12:
[...]

Smoothwall, Pizzabox, freesco, etc..

sorry dat ik het zeg, maar bedoel je niet minuten inplaats van uren.
- smoothwall heb je een hdu voor nodig... |:( heb ik nl. al geprobeerd..
- pizzabox... geen idee zal een kijken of dat is wat ik zoek...
- freesco... floppy ipv cd... maakt mij niet uit maar niet echt een webinterface..

toch echt wel uren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 19:34:
[...]

- freesco... floppy ipv cd... maakt mij niet uit maar niet echt een webinterface..

toch echt wel uren ;)
|:(
mijn excuses, ik had je post niet goed gelezen. (iig niet het cd-distro only gedeelte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 19:59:
[...]
|:(
mijn excuses, ik had je post niet goed gelezen. (iig niet het cd-distro only gedeelte)
kan gebeuren... ;)

voor de liefhebbers... ik heb wat live-cd-firewalls gevonden ( nog niks getest )

- sentry firewall cd ( www.sentryfirewall.com )
- Linux live cd router ( www.wifi.com.ar )

ben nog verder aan het zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai zelf Debian 3.0 hier op een Celly 300, 96 MB RAM en een schijfje van 20 GB. Daar draait heel braaf PHP 4.3.4, MySQL 3.23, proftp, Samba, en Apache op. Daar komt zometeen nog Bind en Sendmail naast. En allemaal netjes braaf tegelijk draaiende zonder moeite en stabiel als de nete.

Ben geen n00b met Linux, maar kreeg het nooit zo lekker aan de praat met Red Hat als het nu met Debian gaat. Alhoewel de rpm Package Manager van Red Hat (of het tegenwoordige Fedora) niet slecht is, is apt stukken beter imho. apt-get install blaat en het is klaar. Dan nog configgen tot je een ons weegt en draaien maar.

Ik ga binnenkort voor een vriend van me een MP3 speler PC'tje bouwen. Deze zal gaan draaien op Debian 3.0 met Windowmaker als GUI. Verheug me er nu al op :)

nog ff spammen :)
http://www.debian.org & http://www.windowmaker.org , a match made in heaven })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 19:34:
[...]

toch echt wel uren ;)
Hmmm, wat noem jij "niet echt een webinterface" ? Ik heb voor school een beetje met FreeSCO zitten aanrommelen en ik vond het voor zo'n distro toch een hele aardige webinterface eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 april 2004 @ 20:33:
Hmmm, wat noem jij "niet echt een webinterface" ? Ik heb voor school een beetje met FreeSCO zitten aanrommelen en ik vond het voor zo'n distro toch een hele aardige webinterface eigenlijk.
eigenlijk precies wat je aangeeft "voor zo'n distro aardig".... ik wil meer.. mooier... luxer...
misschien wel overkill...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paradoXical
  • Laatst online: 12-07 16:41

paradoXical

The ParadoX

Thanks mensen, ik ga debian zometeen proberen...
Mijn celeron draait nu stable op 920 mhz (flinke overclock, hij kan zelfs tot 1000+ en dat voor een celly 600)

Debian here i come :)

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Heeft iemand hier Onebase weleens geprobeerd? Ik ben hem nu aan het branden, maar ik heb nog niemand er over gehoord. :)

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje, ik heb enige tijd geleden mandrake 10 de 3 cd's gedownload, en ben er een beetje mee aan het spelen. Uiteraard ook de update knop van mandrake gevonden, maar de list is leeg, en dat betekend dat er nog geen 'updates' zijn? Zowel security als 'mandrake's choice'? Klopt dat?
Verder ook een probleem met java vm, wat moet ik daar voor installeren? (ivm d2ol client). Ben nog 'noob', sowwy. (gebruik als 'server', heb gegoogled)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2004 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameless
  • Laatst online: 07-02 21:38

TheNameless

Jazzballet is vet!

Ik zoek een nieuwe distro voor de volgende pc:

AMD Thunderbird 1200
256 mb ram
40 gig hd
netwerkkaartje
cd en floppy

Nu heb ik wel al wat ervaring met Redhat 9, maar naar mijn smaak vind ik het wat te log.
Ook zou ik graag wat meer willen leren van de werking van linux, dus ik wil lekker prutsen. :)
Voor de rest wil ik er een file servertje van maken die in een windows netwerk hangt.
Zelf zat ik te denken aan Gentoo, vanwege hetzelf moeten compilen denk ik wel dat ik daar veel van kan leren

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

hey ik hebongeveer dezelfde config .. alleen 512 MB en 2*20 gig hd .. ik wil eigenlijk gaan beginnen met Arch.. Ik speel nu al een jaartje of twee met MD en RH en die zijn toch best groot en log met een hoog klick en go gehalte; ik heb er veel meer zut in/bij staan dan ik nodig heb of ooit nodig zal hebben ... vandaar ook dat ik arch wil gaan proberen ... Echter het lijkt me nog best lastig .. het zou mij niks verbazen als ik helemaal de weg kijt ben als ik met arch begin..

nog tips mensen?

[ Voor 8% gewijzigd door hendrikjan op 15-04-2004 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon doen dus, aan je hardware zal het niet liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MayaFreak schreef op 15 april 2004 @ 09:24:

AMD Thunderbird 1200
256 mb ram
40 gig hd
netwerkkaartje
cd en floppy

Nu heb ik wel al wat ervaring met Redhat 9, maar naar mijn smaak vind ik het wat te log.
Ook zou ik graag wat meer willen leren van de werking van linux, dus ik wil lekker prutsen. :)
Voor de rest wil ik er een file servertje van maken die in een windows netwerk hangt.
Zelf zat ik te denken aan Gentoo, vanwege hetzelf moeten compilen denk ik wel dat ik daar veel van kan leren
Dat zelf compilen valt tegen hoor,dat is allemaal script werk,en het duurt een eeuwigheid zonder duidelijke winst.
Ik raad je debian woody aan.Dat is een niet te moeilijke,maar ook niet te makkelijke install.
Vervolgens zou je dan een nieuwe kernel kunnen bakken want de woody kernels zijn enigszinds belegen.
Je kan dan later ook nog makkelijk upgraden naar testing/unstable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD Thunderbird 1200
256 mb ram
40 gig hd
netwerkkaartje
cd en floppy

Als je een beetje wilt rommelen dan lijkt Debian me perfect. Gentoo kan ook, gezien compilen op die processor niet zo'n ramp zal zijn ;)
Het "leren" van dat compilen valt je misschien nog wat tegen. Naar mijn ervaring is Gentoo net iets te gemakkelijk ingesteld wat compilen betreft. Emerge doet alles voor je, je kan alleen wat dingen instellen in een config file. Als je het echt wil leren, moet je nog altijd voor LFS gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

AMD Thunderbird 1200
256 mb ram
40 gig hd
netwerkkaartje
cd en floppy

Hmm, ja.
Als ja nog nooit met gentoo gewerkt heeft is het idd een aanrader om het eens te proberen. Maar heb niet de illusie dat je dan veel leert over compilen omdat emerge alles voor je doet.
Dat ben ik met Krause eens. _/-\o_
Als je wat wilt leren over compilen moet je een LFS maken.

Maar omdat je net van RedHat afkomt denk ik dat je het best slackware eens kan proberen, maar een 2de partitie aan en gebruik deze voor de development van je LFS. Je moet nl ook in Slackware al veel dingen configgen vanaf de command-line.
En aangezien je bij LFS niets anders doet is dit een goed opstapje. :Y)

Ohja, 1 ding. Ik hoop dat je kunt lezen anders is LFS een HEL!!!
(Veel LFS-en mislukken omdat de manual niet nauwkeurig genoeg wordt gelezen en er dingen worden overgeslagen)
edit:

Disclaimer:
Ik bedoel dit niet flamend, ik ben alleen een beetje sarcastisch

[ Voor 4% gewijzigd door psyBSD op 15-04-2004 12:57 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraag. Ik ben niet zo thuis in linux, als ie eenmaal werkt met een windowmanager wil het allemaal wel en lukt het me ook wel weer er een beetje mee te klooien en te tweaken enzo. Ik heb er echter een paar jaar geleden Linux afgegooid omdat het teveel ruimte kostte en ik windows ook nodig heb. Nu heb ik nu wel ruimte genoeg, maar nog steeds windows nodig.

Ik dacht aan de Mandrake 10 distributie, maar ik wil geen risico lopen dat mijn windows strax niet meer werkt. Dat zou heel vervelend zijn. Bovendien wil ik strax niet in de commandline X en KDE installeren. Mijn vraag dus doet Mandrake dat allemaal vanzelf? Dus windows detecteren en een window-manager installeren?

En de laatste vraag ondersteund Mandrake 10.0 Een ati radeon 9800se kaart zonder nog extra drivers te installeren? Ik heb geen spellen nodig in Linux, maar ik moet wel goed beeld hebben. (Ik weet wel dat ik de all-in-wonder functionaliteit in linux kan vergeten)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 15:42 . Reden: hmm de vraag was niet zo kort als ik bedoeld had :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 15:38:
Ik dacht aan de Mandrake 10 distributie, maar ik wil geen risico lopen dat mijn windows strax niet meer werkt. Dat zou heel vervelend zijn. Bovendien wil ik strax niet in de commandline X en KDE installeren. Mijn vraag dus doet Mandrake dat allemaal vanzelf? Dus windows detecteren en een window-manager installeren?

En de laatste vraag ondersteund Mandrake 10.0 Een ati radeon 9800se kaart zonder nog extra drivers te installeren? Ik heb geen spellen nodig in Linux, maar ik moet wel goed beeld hebben. (Ik weet wel dat ik de all-in-wonder functionaliteit in linux kan vergeten)
Mandrake installeert X en KDE vanzelf inderdaad. Mandrake is gewoon naast windows te installeren op een aparte partitie. En alle distributies gebruiken standaard drivers die op alle VGA kaarten werken, dus het lijkt me dat er geen extra drivers nodig zijn voor de radeon 9800se, tenzij je 3D-functionaliteit wil hebben en dat is niet nodig.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

AMD Thunderbird 1200
256 mb ram
40 gig hd
netwerkkaartje
cd en floppy

Slackware is een goede distributie waarvan je veel kan leren over de werking van linux. De distro zit heel goed en eenvoudig in elkaar. Van gentoo schijn je minder te leren dan van slackware, bovendien moet je bij gentoo alles zelf compilen en dat duurt heel lang en schijnt automatisch te gaan waardoor je er niet veel van leert. Slackware is imho een aanrader. LFS is een hoop werk meer om te installeren dan slackware en ik kan niet zeggen dat je er veel meer van leert dan van slackware, afgezien van dat je iets meer leert over compileren van software.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek een linux distro.

Ik wil het gebruiken voornamelijk om te testen maar wel in desktop omgeving met mogelijkheid om het vast te gebruiken. Heb een klein beetje verstand van linux.

Voornamelijk mp3, films (avi, wmp, mpeg etc.) bekijken, internet, ftp client en als tekstverwerker (office etc.)

Ik wil niet al te veel kloten met drivers en hopelijk dat alles meteen doet.

P4 2.26Ghz
512 MB PC2700
P5S533 mobo
SB Audigy Player
Leadtek GF4ti4600
Maxtor 60gig HD
Samsung 957DF CRT
Thompson speedtouch modem
2 Realtek ethernet nics

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2004 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 april 2004 @ 10:30:
Ik zoek een linux distro.

Ik wil het gebruiken voornamelijk om te testen maar wel in desktop omgeving met mogelijkheid om het vast te gebruiken. Heb een klein beetje verstand van linux.

Voornamelijk mp3, films (avi, wmp, mpeg etc.) bekijken, internet, ftp client en als tekstverwerker (office etc.)

Ik wil niet al te veel kloten met drivers en hopelijk dat alles meteen doet.

P4 2.26Ghz
512 MB PC2700
P5S533 mobo
SB Audigy Player
Leadtek GF4ti4600
Maxtor 60gig HD
Samsung 957DF CRT
Thompson speedtouch modem
2 Realtek ethernet nics
Mandrake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

Ik zoek een distro met KDE 3.2.1, kernel maakt me niet zoveel uit.
Wel moet hij alles zelf kunnen detecteren en erg makkelijk zijn met het installeren van nieuwe software en het updaten van de geinstalleerde software, oftewel een erg goede package manager hebben. Veel distributies vallen hieronder, alleen heb ik een speciale eis.
Ik heb een Sitecom usb wlan adapter apparaatje die hij moet kunnen detecteren en gebruiken. Ik heb wat navraag gedaan, en ik denk dat hij een Atmel chipset heeft.
Daarnaast zit ook een pci tv-kaart van Haupphauge, dus die zal wel makkelijk ondersteund worden door de meeste distro's.
Het mobo heeft een nForce chipset en ik gebruik de onboard video en zou het fijn vinden als de distro zelf nVidea drivers heeft.
pclinuxos (of oslinuxpc) heb ik geprobeerd, maar krijg ik niet geinstalleerd op mijn HD.
Knoppix ga ik hierna proberen, maar weet niet ofdat ik dat makkelijk geupdate krijg.
Fedora en Mandrake zitten volgens veel mensen vol met bugs.
Gentoo heb ik ook geprobeerd, maar ik word gek van modules, kernel opties etc etc.

Iemand wat tips?

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Laatst online: 23:59

Zym0tiC

^_^

Macros schreef op 18 april 2004 @ 21:52:
Ik zoek een distro met KDE 3.2.1, kernel maakt me niet zoveel uit.
Wel moet hij alles zelf kunnen detecteren en erg makkelijk zijn met het installeren van nieuwe software en het updaten van de geinstalleerde software, oftewel een erg goede package manager hebben. Veel distributies vallen hieronder, alleen heb ik een speciale eis.
Ik heb een Sitecom usb wlan adapter apparaatje die hij moet kunnen detecteren en gebruiken. Ik heb wat navraag gedaan, en ik denk dat hij een Atmel chipset heeft.
Daarnaast zit ook een pci tv-kaart van Haupphauge, dus die zal wel makkelijk ondersteund worden door de meeste distro's.
Het mobo heeft een nForce chipset en ik gebruik de onboard video en zou het fijn vinden als de distro zelf nVidea drivers heeft.
pclinuxos (of oslinuxpc) heb ik geprobeerd, maar krijg ik niet geinstalleerd op mijn HD.
Knoppix ga ik hierna proberen, maar weet niet ofdat ik dat makkelijk geupdate krijg.
Fedora en Mandrake zitten volgens veel mensen vol met bugs.
Gentoo heb ik ook geprobeerd, maar ik word gek van modules, kernel opties etc etc.

Iemand wat tips?
Als je wilt hebben dat (bijna) alles wordt gedetecteerd zit je waarschijnlijk het beste bij Fedora, Suse, mandrake...waar mijn voorkeur uitgaat naar de eerste.

Knoppix is trouwens een live cd. Wat inhoud dat je boot van cd tje en daar ook vanaf werkt. Updaten gebeurd dus doormiddel van een nieuwe cd te downloaden :+

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros

Macros

I'm watching...

Knoppix heeft een hd-install optie. Dan installed hij een versie van Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Zym0tiC schreef op 18 april 2004 @ 21:58:
[...]

Als je wilt hebben dat (bijna) alles wordt gedetecteerd zit je waarschijnlijk het beste bij Fedora, Suse, mandrake...waar mijn voorkeur uitgaat naar de eerste.

Knoppix is trouwens een live cd. Wat inhoud dat je boot van cd tje en daar ook vanaf werkt. Updaten gebeurd dus doormiddel van een nieuwe cd te downloaden :+
Om deze post aan te vullen, Fedora heb k geen ervaring mee, maar ik hoor er goeie dingen over.
Ik heb zelf gewerkt met mandrake en SuSE (onder de plug-en-play distros) en naar mijn ervaring kun je het best SuSE nemen. Als je eenmaal weet hoe yast(2) werkt is het erg makkelijk.

Een bug in SuSE 9.0 is wel dat bij het installeren van OpenOffice (via netinstall) hij een .so file mist. En als je yast z'n gang laat gaan je OOffice ook direct weer kwijt bent na de installatie, dus daar moet je opletten.

edit:

Slackware 9.1 is ook plug-en-play, alleen heb je dan geen mooie gui en zit oo niet in de standaard-packages op cd. Dus die moet je handmatig installeren.

[ Voor 9% gewijzigd door psyBSD op 18-04-2004 22:30 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

Macros schreef op 18 april 2004 @ 22:26:
Knoppix heeft een hd-install optie. Dan installed hij een versie van Debian.
Dat wist ik niet :) laatste keer dat ik knoppix heb gebruikt is al een tijd terug
psyBSD schreef op 18 april 2004 @ 22:28:
[...]

Om deze post aan te vullen, Fedora heb k geen ervaring mee, maar ik hoor er goeie dingen over.
Ik heb zelf gewerkt met mandrake en SuSE (onder de plug-en-play distros) en naar mijn ervaring kun je het best SuSE nemen. Als je eenmaal weet hoe yast(2) werkt is het erg makkelijk.

Een bug in SuSE 9.0 is wel dat bij het installeren van OpenOffice (via netinstall) hij een .so file mist. En als je yast z'n gang laat gaan je OOffice ook direct weer kwijt bent na de installatie, dus daar moet je opletten.

edit:

Slackware 9.1 is ook plug-en-play, alleen heb je dan geen mooie gui en zit oo niet in de standaard-packages op cd. Dus die moet je handmatig installeren.
Slackware is idd (redelijk) plug n play. Alleen als je met redelijk exotische zaken komt aanzetten wil het nog wel eens misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

vraagje: is er een life cd voor amd64 uit? nu ik een snelle prog heb wil ik toch wel linux 64 hebbe zonder te installen:)

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:54

pietje63

RTFM

lammmetak schreef op 19 april 2004 @ 00:04:
vraagje: is er een life cd voor amd64 uit? nu ik een snelle prog heb wil ik toch wel linux 64 hebbe zonder te installen:)
http://mirror.datapipe.ne...ases/amd64/2004.0/livecd/

Geen ervaring

Zie ook [rml][ ervaringen] AMD64 Linux distro's[/rml] wat misschien voor jou ook wel interessant is

[ Voor 18% gewijzigd door pietje63 op 19-04-2004 00:34 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros

Macros

I'm watching...

Ik heb nu 2 keer CD 1 van Fedora gebrand, maar beide keren wilde mijn PC er niet van booten. VMWare wilde dit wel, wat erg vreemd is.
Van een Knoppix, PCLinuxOS en Gentoo bootcd boot hij wel.
Maar met alleen Gentoo krijg ik iets bootable op mijn hardeschijf gezet. Ik word er helemaal gek van. Iemand die bij Rotterdam woont en van de week even Linux guru wil spelen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 12:51
Probeer het even met de bootopties acpi=off, nolapic, noapic. Die moet je in de Bootloader op de commandline meegeven. De parameters voorkomen het gebruik van acpi, local apic en apic door de kernel. Deze zijn vaak de boosdoeners. Vergelijk ook even de kernelversies van de distro's die wel en die die niet werken (Fedora dus), daar zal het probleem wel ergens zitten.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD

psyBSD

Hates 0x00 bytes

sebas schreef op 19 april 2004 @ 03:18:
Probeer het even met de bootopties acpi=off, nolapic, noapic. Die moet je in de Bootloader op de commandline meegeven. De parameters voorkomen het gebruik van acpi, local apic en apic door de kernel. Deze zijn vaak de boosdoeners. Vergelijk ook even de kernelversies van de distro's die wel en die die niet werken (Fedora dus), daar zal het probleem wel ergens zitten.
En vergeet 'nohotplug' niet, erg jammer als het daaraan ligt, want dat moet je handmatig gaan modproben naar je drivers, maar op mijn laptop hangt me kernel als ik hotplug aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros

Macros

I'm watching...

Jullie begrijpen mij verkeerd, er komt zelfs nooit een bootloader in zicht. De krengen weigeren gewoon om geinstalleerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

Op dit moment ben ik druk bezig om mijn win2k server om te zetten naar slackware. Alleen heb ik het plots erg druk gekregen waardoor ik niet genoeg tijd heb om snel mijn server online te krijgen. En er zitten toch belangrijke functies op zoals mail, docs, etc. Nu kwam ik uit op clarckconnect, hoe eenvoudig is het om daarmee het volgende online te krijgen:

samba pdc
ftp
php/mysql
firewall
mail server (imap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Laatst online: 23:45
Ik heb zojuist een p100 met 24 mb ram gekregen (inmiddels 32mb) en een hdisk van 4.7 gig. Ik wil er 2 netwerkkaartjes inprikken en dan deze pc als server/router gaan gebruiken voor de rest van het netwerk.
Een debian of freebsd installatie leek mij wel goed te doen op deze bak. Alleen nu zit ik met nog een vraag: is apache/php4/mysql/samba van een beetje recente versies wel goed draaibaar op deze bak? dus niet als iemand mijn website dan opvraagd en dat ze dan een paar seconden moeten wachten totdat mysql iets terug geeft uit de database :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Geheugen is een vette bottleneck. Op het moment dat programma's (dus niet data) geswapt worden is de lol ver te zoeken.
Ik denk dat het in goed te doen is om Apache php (en mysql) te gebruiken maar ga dan niet praten over pakketten als phpBB of squirrelmail met meer dan 5 concurrente gebruikers.

Gebruik debian, slackware of gentoo.
Die laatste zul je moeten bootstrappen op een andere machine en het up-to-date houden van je systeem uit je hoofd zetten.

Als de server doeleinden niet een al te grote prioriteit hebben zou ik gaan voor een hardware router. Deze dingen hebben tegenwoordig gigantisch veel mogelijkheden aan boord en vreten vrijwel geen stroom.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Laatst online: 23:45
irondog schreef op 19 april 2004 @ 23:47:
Geheugen is een vette bottleneck. Op het moment dat programma's (dus niet data) geswapt worden is de lol ver te zoeken.
Ik denk dat het in goed te doen is om Apache php (en mysql) te gebruiken maar ga dan niet praten over pakketten als phpBB of squirrelmail met meer dan 5 concurrente gebruikers.

Gebruik debian, slackware of gentoo.
Die laatste zul je moeten bootstrappen op een andere machine en het up-to-date houden van je systeem uit je hoofd zetten.

Als de server doeleinden niet een al te grote prioriteit hebben zou ik gaan voor een hardware router. Deze dingen hebben tegenwoordig gigantisch veel mogelijkheden aan boord en vreten vrijwel geen stroom.
de router eigenschappen zijn eigenlijk van minder belang dan het server deel :) Gentoo is geen optie vind ik zelf...de installatie alleen al gaat dagen duren :) ik ga debian denk ik maar proberen en dan hopen dat het me niet teveel tegen valt anders toch maar geheugen gaan zoeken ofzo :) (bah edo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

savale schreef op 19 april 2004 @ 23:53:
de router eigenschappen zijn eigenlijk van minder belang dan het server deel :) Gentoo is geen optie vind ik zelf...de installatie alleen al gaat dagen duren :)
Vanaf stage3 hoef je (op de kernel na) geen minuut te compileren. evt. bootstrappen en de packages naar eigen keuze kun je op een snelle bak doen.
Je kunt alles verder zeer minimaal houden en profiteren van optimalisaties na het (cross-)compilen. Maar het aanroepen van het loadzware emerge wil je idd écht niet één keer doen op een p100.
ik ga debian denk ik maar proberen en dan hopen dat het me niet teveel tegen valt anders toch maar geheugen gaan zoeken ofzo :) (bah edo)
een goede keuze (de tweede stap vooral :) )

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:49
Een vraagje.

Wij hebben hier nu een red Hat 9 Mail Server draaien die door een oud collega is opgezet werkt allemaal prima.

Nu is het de bedoeling om een server op te zetten hier die wat in ieder geval de volgende functies moet hebbben. Gebruikers moeten via een script erop kunnen inloggen en dan in hun eigen beveiligde map kunnen komen. Ook moeten users met hetzelfde script kunnen inloggen op een afdelingsmap. Dus iedereen van de afdeling kan op die map.

De persoonlijke map van de users moet dus alleen voor de users beschikbaar zijn. In deze map moeten ze hun documenten gaan neerzetten. Denk hierbij aan word en exel files en eventueel cad tekeningen. Ook komt hier de pst file in van outlook.

Verder is het van belang dat er een goede mogelijkheid is om op een bepaald tijdstip een back-up te maken van de belangrijke data. Dit gaat of met een externe usb hd gebeuren of met een tape streamer.

De hardware voor dit project moet nog worden aangeschaft dus dat is nog geen probleem.

Nu is mijn vraag welke distro moet ik nemen die dus goede eigenschappen heeft voor serveren van files op een veilige manier en dat ik een goede back-up kan maken van mijn data. Wat betreft mijn linux ervaring die is niet zo heel erg groot we hebben op school er meerdere malen wat mee gedaan dus een paar goede wizards is wel de moeite waard.

In de toekomst kan deze machine misschien ook de mail server vervangen.

[ Voor 7% gewijzigd door jbcyber op 20-04-2004 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
Mappen -> Samba
Back-up op een moment -> crontab
Eigenlijk maakt het niet uit welke distro je neemt. Waar je naar moet kijken is:
- Ondersteuning (Is er kennis in huis, of wil je het evt. inhuren)
- Hoe groot is de organisatie? (Voor de hardware)
Ik denk dat je dat als eerste uit moet vinden voordat je verder iets gaat bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbcyber
Ik ben degene met de kennis op het moment. Nu is mijn kennis van linux zeover dat ik een ftp server beveiligd kan opzetten en dat os me toen wel goed gelukt. Nu is het wel het geval dat ik de server opzet en daarna weg ben en het dus redelijk makkelijk moet kunnen worden beheerd.

De hardware heb ik bijna bepaald.

Word waarschijnlijk een
Pentium 4 2.4
IDE of SCSI Raid 5 set-up met minimaal 120 gig aan data (ligt aan het budget)
512 MB geheugen en een netwerkkaartje.

Dit is voor ongeveer 20 clients die data van de server halen en opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
Ik zou zeggen neem dan een betaalde distro. Hierop krijg je ook telefonische ondersteuning, mocht jij nl. weg zijn dan moet de rest het ook op kunnen lossen. En laat ze met je mee kijken als je dat ding gaat op zetten.

Distro's: Red-Hat of Suse (b.v. standard server http://www.suse.com/us/bu...erver/standard/index.html )

P.S. als je met cad tekeningen gaat werken, neem dan een flinke netwerk kaart (1Gb).

[ Voor 13% gewijzigd door ge-flopt op 20-04-2004 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbcyber
Ik vond zelf SuSu niet echt lekker werken moet ik zeggen maar dat was een erg oude versie die ik toen heb gebruikt op school kan daar ook aan liggen.

Red-Hat beviel me wel moet ik zeggen vond de interface goed te gebruiken.

Mandrake was helemaal goed te gebruiken moet ik zeggen.

Ze hebben nu de Mandrake 10 Powerpack +. Alles wat je nodig hebt buiten Crontab is volgens mij aanwezig in dit pakket.

Heedt iemand al ervaring met dit pakket van Mandrake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
Ik vind Mandrake niet echt een server Distro persoonlijk. Ik zou toch voor RH of Suse gaan, zeker vioor hun ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

ge-flopt schreef op 20 april 2004 @ 10:41:
Ik vind Mandrake niet echt een server Distro persoonlijk. Ik zou toch voor RH of Suse gaan, zeker vioor hun ondersteuning.
Nadeel van Suse is dat er standaard een shit load aan programmatjes wordt geïnstalleerd, tenminste dit was bij suse 7.1 de laatste versie die ik heb getest.

Dan kun je wel alles lopen de-selecteren maar ik heb liever een minimale installatie en als ik iets nodig heb dan installeer ik het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
Bij 8.0 kon je zeggen dat er een minimale installatie uitgevoerd moet worden. Zelfs de standard server kan nog minimaler uitgevoerd worden geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zijn de meeste distro's toch wel aardig te strippen. Hoe makkelijk je het jezelf wilt maken met strippen, dat ligt aan jezelf. Als je gewoon een minimale server installatie wil zijn juist distro's als Debian of Slackware heel geschikt, dan moet je ook geen RedHat nemen ofzo. RedHat is naar mijn ervaring heel moeilijk te strippen (maargoed, dat was 6.2).

jbcyber: Als jij die interfaces lekker vindt werken zou ik alsnog gewoon lekker voor RedHat of Mandrake gaan. Het werkt allemaal wel prima, hoewel ik iets slechtere ervaringen heb met Mandrake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbcyber
Het zou erg makkelijk zijn als ik de gebruikers die nu op de mail server staan (redhat 9.0) zou kunnen exporteren naar de nieuwe server. Dat zou wel makkelijk zijn want dan kan ik met gemak de nieuwe server als mail server laten fungeren.

En weet er iemand of het mogelijk is om trunking te gebruiken in Linux en welke netwerkkaarten daarvoor geschikt zijn. Dit zou wel fijn zijn omdat de performace dan wel een stukje omhoog gaan naar mijn mening.

Ik zag op de site van Suse een Suse standard server hadden staan. Deze had naar mijn mening een aantal mooie features aan boord. Zo is het als ik het goed heb begrepen mogelijk om hem als een Domain Controller te laten functioneren zodat mijn windows machines eruit uit gaan dat ze in een NT-domein zitten. Dit heeft natuurlijk een aantal voordelen vooral met betrekking tot het beveiligen van mijn Windows 95 en 98 Clients. Heeft er iemand ervaring met deze oplossing?? Ik zag dat de interface van Suse er stukken vriendelijker uitzag. Dit heeft natuurlijk ook een aantal voordelen.

[ Voor 69% gewijzigd door jbcyber op 20-04-2004 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68657469736d69
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09-2020
Welke distro zouden jullie mij aanraden?

Wat heb ik.

een laptop met een pentium 166
32 MB geheugen
een pcmcia netwerkkaart (3com 3C563D)

Wat wil ik.

Ik gerbruik 'm nu als webserver (nt 4.0) maar dat loopt niet echt soepel
CPU gebruik licht gem rond de 2% maar geheugen rond de 100% :?
maar goed ik wil 'm dus wel als server houden (apache & mysql denk ik)
en verder moet ie volledig remote te gebruiken zijn (dit gaat denk ik meer richting software)

Wat heb ik al geprobeerd
windows 95 (netwerkaart werkte hier niet mee)
Netbsd 1.6.1 (na een moelijke installatie bleek dat mijn netwerkkaart niet onderstuend werd |:( |:( |:( )
windows 98 (werkte goed maar kon aan nt4.0 komen dus...)
Windows NT 4.0 server (heb ik nu maar neemt veel te veel geheugen in gebruik)

Mijn voorkeur gaat uit naar een unix

[ Voor 4% gewijzigd door 68657469736d69 op 26-04-2004 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 13:54
Ik heb:
- Pentium II 350 / 400 mhz, weet het niet zeker. Geloof 400 mhz.
- 256 MB RAM
- 6 gigabyte schijf (voor data)
- 1,7 gigabyte (voor OS, is dit genoeg?)
- onboard 10/100 Netwerkkaart

Ik wil hier van een webserver en een FTP server maken zodat ik vanaf school data hier erop kan zetten. Welk Linux OS is voor mij het beste, heb nog geen ervaring met Linux. Ben wel bezig met een CBT NUGGUTS cursus voor Linux. Neem aan dat ik er het beste apache op kan zetten voor het webgedeelte, zit hier ook FTP bij of moet ik daar een appart programma voor hebben?

Ik wil het liefste inloggen in het FTP gedeelte via een webpagina die ik van mijn website kan benaderen. Is er een manier zodat ik die pagina veilig kan maken, en niet zomaar kan worden gehackt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:10

BoAC

Memento mori

ErikCornelissen schreef op 26 april 2004 @ 18:58:
Ik heb:
- Pentium II 350 / 400 mhz, weet het niet zeker. Geloof 400 mhz.
- 256 MB RAM
- 6 gigabyte schijf (voor data)
- 1,7 gigabyte (voor OS, is dit genoeg?)
- onboard 10/100 Netwerkkaart

Ik wil hier van een webserver en een FTP server maken zodat ik vanaf school data hier erop kan zetten. Welk Linux OS is voor mij het beste, heb nog geen ervaring met Linux. Ben wel bezig met een CBT NUGGUTS cursus voor Linux. Neem aan dat ik er het beste apache op kan zetten voor het webgedeelte, zit hier ook FTP bij of moet ik daar een appart programma voor hebben?

Ik wil het liefste inloggen in het FTP gedeelte via een webpagina die ik van mijn website kan benaderen. Is er een manier zodat ik die pagina veilig kan maken, en niet zomaar kan worden gehackt?
Ik zou het eerste denken aan Redhat of SuSE met een compleet handboek erbij (dus een full version en geen upgrade).
Deze distro's hebben van die standaard configs voor een webserver zoals jij wilt hebben. En zeker als je geen ervaring hebt zijn dat de juiste distro's imho ;)
(heb zelf op een PII 266 SuSE 7.3 en Gentoo gedraait ;) inclusief PHP en MySQL)
sadar schreef op 26 april 2004 @ 17:48:
Welke distro zouden jullie mij aanraden?

Wat heb ik.

een laptop met een pentium 166
32 MB geheugen
een pcmcia netwerkkaart (3com 3C563D)

[..]
Wat voor een eisen stel je aan je webserver. Wil je er PHP op draaien met een DB (MySQL) dan is 32 MB wel weinig denk ik, maar voor een 'kale' webserver moeten de bovengenoemde distro's (zonder UI ala X11 uiteraard) wel kunnen denk ik ;)

[ Voor 23% gewijzigd door BoAC op 26-04-2004 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68657469736d69
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09-2020
inderdaat een webserver met php en mysql
maar de server word toch niet zo heel vaak bezocht (Ong 10x per dag)
dus ik verwacht niet echt grote problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07 18:27
Ik ben een n00b war linux betreft (niet qua computers, daar weet ik wel wat van ;)), maar linux begint me steeds meer te interesseren, maar aangezien ik vrijwel zip van linux weet is dat int begin wel ff moeilijk (ik heb hiero de faqs enzo al doorgenomen :)).

Ook het bepalen van welke distro ik nodig heb is uiteraard lastig aangezien ik niet weet wat wat te bieden heeft, daarom hoop ik dat jullie me kunnen helpen :)

ff aftrappen met mijn specs :):

asus a7v8x-x
amd athlon 2800+
asus geforce fx 5900@5950 ultra
80gig maxtor hd, 2mb buffer 7200rpm

Waar wil ik linux voor gebruiken?
Het normale internet msnchat en email gedoe uiteraard. Maar verder wil ik ook al mijn windows spellen kunnen spelen. Dat is uiteindelijk het belangrijkste. Nu weet ik ook wel dat die spellen niet voor linux zijn geschreven, maar in de faq vond ik iets over "wine" wat toch redelijk op weg was. Ik weet echter niet hoe die zaken er nu voor staan dus een beetje licht in de duisternis zou leuk zijn :)

Wat verwacht ik van de distro?
Het moet easy-to-use zijn voor n00bs@linux :) En het moet een gratis versie zijn, ook belangrijk :)

Ik hoop dat jullie een versie voor me kunnen uitpikken, zelf heb ik al rondgekeken en heb ik het gevoel dat red hat het best is voor mij, al kan ik mij daar uiteraard in vergissen ;) Ik ben op dit moment dan ook de drie cd's van redhat 9 (de gratis versie van redhat) aan het downloaden, alst niet goed is dan (hoop) ik dat te horen ;)

edit: ik vind het ook niet erg als ik er redelijk wat tijd in moet steken om het te leren kennen, zolang het maar niet zo bont wordt dat ik eerst zeven boeken ofzo moet doorlezen voor ik er iets van begrijp B)

[ Voor 8% gewijzigd door Benotti op 27-04-2004 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm, RedHat of Mandrake klinkt prima. Hoewel, als je toch voor RedHat 9 gaat, waarom niet meteen Fedora? Fedora is de opvolger van RedHat op desktop gebied, dus deze zou meer voor de hand liggend zijn.
Ook zit ik te denken aan SuSE, deze schijnt ook erg goed te zijn, n00bfriendly enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Ik dacht op redhat.com te hebben gelezen dat fedora niet de beste versie voor mij was, en bovendien heb ik nu al twee van de drie cds van redhat 9 binnen. Aangezien ik een datalimiet heb (20 gig per maand, maar toch :P) download ik liever nog de derde cd erbij dan dat ik opnieuw begin met downloaden. Maar Redhat 9 zal toch wel volstaan?

Waar ik overigens ook aan zat te denk, mochten de spellen het onder linux gewoon niet goed of niet naar tevredenheid draaien, dat ik op de ene partitie windows draai, en op een ander linux. Windows dan puur en alleen voor de spellen en linux voor de rest. Probleem is alleen dat ik op dicht moment dus echt de ballen snap van hoe dat met die partities in elkaar steekt bij linux :X Ik zal hier morgen wat meer info over zoeken, maar nu eerst ff :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn specs:
AMD Athlon XP @ 2520 MHz
Abit NF7-S
512 MB Ram
Radeon 9800 Pro
2*Western Digital 120 GB 8mb => Raid 0 (is nu WinXP op geinstalleerd)
1*Maxtor 40GB

Waarom wil ik naar Linux?
Ik heb totaal geen verstand van Linux, maar ben toch nieuwsgierig geworden. Ik heb tot nu toe altijd met Windows gewerkt, en kan daar alles mee wat ik wil. Linux is dus geen noodzaak, maar meer het uitbreiden van kennis.

Wat wil ik met een Linux installatie?
Ten eerste moeten de standaard dingen zoals Office, internet, media, etc gewoon werken. Cdtje branden op z'n tijd is ook geen overbodige luxe. Foto bewerken doe ik ook graag. Gamen is niet noodzakelijk, want daar heb ik een windows installatie voor die het prima doet. Wat ik wel belangrijk vind is dat ik applicaties kan draaien om de status van mijn systeem te bekijken, dingen zoals Ram usage, Temperaturen en CPU load.

Zoals ik al zei, ik ben een complete n00b op het gebied van linux, dus het moet voor mij niet een OS zijn waar eerst een complete studie voor nodig is. Beetje uitdaging mag wel.

Het is de bedoeling dat Linux wordt geïnstalleerd op de Maxtor 40 GB schijf, zodat ik gewoon mijn windows installtie kan behouden. Daarbij zou het wel makkelijk zijn als ik mijn Raid0 array kan benaderen vanaf de linux installatie.

En nu de vraag; Welke (gratis!) Linux distro is het meest geschikt voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbcyber
Heb je een onboard raid controller??

Mijn ervaring met die controllers is dat je een dual boot niet echt aan het lopen krijgt als je windows op het raid array hebt lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Laatst online: 18:28

houthakker

Poehé

Voor een software develop pc op school, daarnaast moet er nog op geinternet worden en ge-officed. Hardware:
Compaq Deskpro
Piii 667E
128mb sdram
10gb hd
810 chipset

er staat nu redhat 9 op maar dat is zo traag als stront, 8 was niet veel beter.
de meeste zijn wel handig met linux (anders ik wel, ik wil het wel installeren), maar een beetje gebruikersvriendelijkheid is wel gewenst.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
jbcyber schreef op 28 april 2004 @ 11:23:
Heb je een onboard raid controller??

Mijn ervaring met die controllers is dat je een dual boot niet echt aan het lopen krijgt als je windows op het raid array hebt lopen.
Ja, ik heb een onboard controller. Het hoeft niet zo zeer een dual boot te worden. Als ik in mijn Bios selecteer dat ik van de Linux schijf boot, dan kan ik toch gewoon het OS in, zonder dat die Raid controller problemen geeft?
Als ik van die linux schijf boot, dan hoef ik geen leuk menu om te kijken welk OS ik wil booten, dat geef ik zelf wel aan in de Bios. Het gaat mij er alleen om dat ik, nadat ik in Linux zit, die Raid 0 array kan benaderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faure
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 10:42

Faure

Ja!

k kon t zo snel niet vinden, niet hier, niet op net

ik heb de 3cd versie van red hat 9 geinstalleerd op me virtual pc (om t eerst ff te testen en uit te vogelen). alleen nu heb ik t volgende probleem:
bij t instellen van me videokaart en beelscherm staat mijn 9800pro er niet tussen, als ik dan kiez voor de radeon driver (generic) en een beeldscherm tiepe wat bijna de mijne is (ik heb een sony multiscan 20sfII, er staat een 17sf, en een 20se, kep ze beide geprobeerd), dan krijg ik na de reboot een vervormd beeld, t wordt heeel breed en heel smal.
als ik kiez voor de standaard opties bij video en beeld, krijg ik t zelfde.

weet iemand wat ik fout doe? ik heb een sapphire 9800pro en een sony trinitron multiscan 20sfII .

edit: over de videokaart maakt t niet meer uit, dat is logisch, virtual pc emuleert niet me fysieke kaar,t maar een eigen 4mb fake videokaart. maar ook toen bleef t probleem bestaan. maakt dat beelscherm zo erg uit? of doe ik iets fout met de resolutie (1024x768x24bit)

[ Voor 16% gewijzigd door Faure op 28-04-2004 22:14 ]

Assumption is the mother of all failures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

Lord Victor schreef op 28 april 2004 @ 21:20:

ik heb de 3cd versie van red hat 9 geinstalleerd op me virtual pc (om t eerst ff te testen en uit te vogelen). alleen nu heb ik t volgende probleem:
bij t instellen van me videokaart en beelscherm staat mijn 9800pro er niet tussen, als ik dan kiez voor de radeon driver (generic) en een beeldscherm tiepe wat bijna de mijne is (ik heb een sony multiscan 20sfII, er staat een 17sf, en een 20se, kep ze beide geprobeerd), dan krijg ik na de reboot een vervormd beeld, t wordt heeel breed en heel smal.

weet iemand wat ik fout doe? ik heb een sapphire 9800pro en een sony trinitron multiscan 20sfII .
Die standaard Radeon drivers bij xfree86 werken idd niet op alle radeon modellen. Mijn 9200 begint ook flink te flippen. Ga naar de ATI site en download daar de radeon drivers die matchen bij je xfree86 versie. Vervolgens rpm runnen en installen die hap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lord Victor schreef op 28 april 2004 @ 21:20:

Als jij RedHat installeert in Virtual PC, dan moet je natuurlijk wel weten welke hardware Virtual PC emuleert. Kortom, welke grafische kaart doet Virtual PC na?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat hier om Microsoft Virtual PC ofzo? Tip: VMware werkt ook heel aardig, zonder dat het nodig is specifieke opties als videokaart en monitor mee te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faure

Faure

Ja!

Verwijderd schreef op 28 april 2004 @ 21:59:
[...]

Als jij RedHat installeert in Virtual PC, dan moet je natuurlijk wel weten welke hardware Virtual PC emuleert. Kortom, welke grafische kaart doet Virtual PC na?
kweni of je nog op tijd was om t te zien
edit: over de videokaart maakt t niet meer uit, dat is logisch, virtual pc emuleert niet me fysieke kaar,t maar een eigen 4mb fake videokaart. maar ook toen bleef t probleem bestaan. maakt dat beelscherm zo erg uit? of doe ik iets fout met de resolutie (1024x768x24bit)
zei ik er nog achteraan, (na enige minuten)

die heb ik (als t goed is) al opgelost. alleen nu zal er waarschijnlijk nog een beeldscherm instelling fout zijn. ik heb al generic schermen geprobeerd, alleen geen van allen werken. na de reboot krijg ik weer een heel breed en laag venster.soort van breedbeeld, alleen me muis reageert ook anders, horizontaal vliegt hij heen en weer, en verticaal gaat het heel traag. misschien dat het gewono aan me monitor ligt. of ik moet idd , zoals EmmerP al zegt, misschien een andere emulator proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door Faure op 29-04-2004 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Virtual PC gebruikt hardware die nogal slecht met Linux overweg kan. VMware doet het een heel stuk beter, en geeft - bij mij tenminste - geen problemen. :)

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

Z-Dragon schreef op 29 april 2004 @ 12:16:
Virtual PC gebruikt hardware die nogal slecht met Linux overweg kan. VMware doet het een heel stuk beter, en geeft - bij mij tenminste - geen problemen. :)
Huh?? Ik heb hier Gentoo draaien met Xorg-x11 >:) onder Microsoft Virtual PC.
Video is alleen Vesa hoewel ik denk dat de S3 ook wel zal gaan werken ;)
Enige probleem is dat de muis niet automagisch wordt 'gereleased'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Misschien had ik beter RedHat/Fedora kunnen zeggen. :P

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Probeer eens 16 bit @ 800x600 in te stellen, zo heb ik het gedaan en dat werkte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faure

Faure

Ja!

hij doet t eindeiljk, ik vermoed dat de 24 bit ipv 16 bit de boosdoener was.

maar nu probleem 2. ik vind nergens op internet (niet via creative, niet via google) drivers voor me fake Soundblaster 16 (overigens ook niet voor me audigy 2 , t lijkt alsof de site van creative helemaal geen linux heeft). en de Alsa drivers hebben linux gemold:P . hoe los ik dit dan op. of misschien heb ik iets fout gedaan met t installeren van alsa drivers.

[ Voor 94% gewijzigd door Faure op 29-04-2004 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goedenavond,

Ik heb dezelfde vraag als de 300 voorgaande, maar nog steeds heb ik zelf geen goede keuze kunnen maken.

Ik heb een laptop met intel pentium 4 processor 2,66 met hyper-treading, 512 mb ram, ati raidon 9000 128 mb, 40 gb hd....

Nu mijn laptop voor de zoveelste x gecrached is wil ik graag overstappen naar een ander besturingssysteem (linux dus), maar ik heb dus geen flauw idee welke ik zou moeten kiezen. Ik heb momenteel nog weinig verstand van linux, maar ben wel bereid er bloed, zweet en tranen in te stoppen, als het eindresultaat een subliem lopend OS'je wordt ;)

Als iemand een goede distro voor mij weet, schroom niet.... vertel.....

Bij voorbaat dank,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Als je graag wilt beginnen met een werkend systeem, dat ook goed bruikbaar is, neem dan Mandrake 10 of SuSE 9.1: Lekker gebruiksvriendelijk en zo aan de praat. Kiezen tussen die twee is een kwestie van smaak, en wordt dus gewoon even uitproberen, eventueel met een LiveCD (MandrakeMove/SuSE Live-Eval).

Als je iets meer stabiliteit wilt (RPM is niet de meest fantastische manier van packagemanagement), kun je kijken naar Gentoo (erg veel doe-het-zelven, ook nadat het geïnstalleerd is, maar met een lekker resultaat) of naar Debian (wordt veel drivers zoeken, maar werkt prettig zodra het werkt).

Succes! :)

[ Voor 15% gewijzigd door Z-Dragon op 30-04-2004 09:28 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 11-09 14:18
Een LiveCD is idd vaak een betere manier om te beginnen dan met VirtualPC of VMware ofzo.

Verder heeft de manier van package management weinig met stabiliteit te maken.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
LB06 schreef op 30 april 2004 @ 09:55:
Verder heeft de manier van package management weinig met stabiliteit te maken.
Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. Mijn oude RedHat installatie is vaak genoeg vastgelopen met het installeren/updaten van software.

[ Voor 3% gewijzigd door Z-Dragon op 30-04-2004 11:19 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Weet iemand precies wanneer SuSu 9.1 uitkomt? Of is die er al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:44

Blaasvis

Cidora \o/

http://www.suse.de/en/com...ses/archive04/91_lsb.html

lijkt er wel op ;)
Je zult em wel moeten kopen, want de ftp releases lopen meende ik altijd iets achter :D

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

is die er ook al voor amd 64?

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Blaasvis schreef op 30 april 2004 @ 11:33:
http://www.suse.de/en/com...ses/archive04/91_lsb.html

lijkt er wel op ;)
Je zult em wel moeten kopen, want de ftp releases lopen meende ik altijd iets achter :D
Kopen vind ik neit erg, de personal versie is maar 30 euro :) Maar kan iemand mij vertellen wat je precies hebt aan de boeken die worden meegeleverd? (suse personal 9.1) Is dit alleen een installatie guide (oftwel van het moment dat je de eerste cd erin stopt tot het moment dat je je desktop ziet), of behandelt het ook linux zelf zodat je meteen weet hoe je je weg moet vinden in linux? Want mij gaat het vooral om het tweede, dat ik weet wat ik waar in linux moet zoeken en dat ik dat dan ook in een boek heb staan om later weer op te zoeken. Het installeren zelf heb ik geen boek voor nodig, dat kan ik wel (als het een grafische install is dan :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 19:28
@Schumi4ever
Misschien heb je hier en hier wat aan.

Als het goed is ligt SuSE 9.1 op 6 mei in de winkels.

[ Voor 14% gewijzigd door Jesse op 30-04-2004 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

Lord Victor schreef op 29 april 2004 @ 17:33:
hij doet t eindeiljk, ik vermoed dat de 24 bit ipv 16 bit de boosdoener was.

maar nu probleem 2. ik vind nergens op internet (niet via creative, niet via google) drivers voor me fake Soundblaster 16 (overigens ook niet voor me audigy 2 , t lijkt alsof de site van creative helemaal geen linux heeft). en de Alsa drivers hebben linux gemold:P . hoe los ik dit dan op. of misschien heb ik iets fout gedaan met t installeren van alsa drivers.
He dat heb ik ook! Maar dan met de sb16 oss modules --> geen geluid :'(
Dit hoop ik over 3 dagen pas op te lossen en laat ik dan wel horen of dat gelukt is;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_dysaster

dj_dysaster

Stoom \o/

Ok ik heb nu ook een vraag, ik zoek een linux distro die

1 op diskette (of 2/3) past
2 mp3s afspeelt
3 mijn 16 x 2 lcd aanstuurd
4 eventueel met afstandbedining bestuurbaar is

Ik hoop dat er zo iets bestaad anders heb ik dikke pech :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros

Macros

I'm watching...

Ik denk dat je dikke pech hebt. Misschien kan je het zelf maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook even een vraag, mik moet op een pentium II, een os zetten bij een oudere vrouw, alleen word en internet en mail nodig, ik wil een policy draaien, want anders ben ik bang dat er iets stuk gaat. Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 15:02
Ik zoek een os die gewoonlijk als shell dient om bijvoorbeeld games te hosten maar ook als destkop kan als ik dat nodig heb om bijvoorbeeld te surfen of voor makkelijk systeem onderhoud, zover je van makkelijk kan spreken :P

ik weet niet of er zoiets is als dat je in een shell gewoon een command intikt en dat ie dan de destkop start maar goed, daarom probeer ik 't hier maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

lammmetak schreef op 30 april 2004 @ 12:14:
is die er ook al voor amd 64?
nogmaals : is er suse live voor amd 64?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros

Macros

I'm watching...

sdk schreef op 30 april 2004 @ 21:59:
Ik zoek een os die gewoonlijk als shell dient om bijvoorbeeld games te hosten maar ook als destkop kan als ik dat nodig heb om bijvoorbeeld te surfen of voor makkelijk systeem onderhoud, zover je van makkelijk kan spreken :P

ik weet niet of er zoiets is als dat je in een shell gewoon een command intikt en dat ie dan de destkop start maar goed, daarom probeer ik 't hier maar :)
Dat kan met alle distributies, maar ik zou gaan voor zoiets als Debian, Gentoo en dergelijke.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.