Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 3

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.961 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 17:12

Flydude

Mighty pirate

Tux schreef op 21 februari 2004 @ 19:53:
De meeste distro's hebben nog geen standaard SATA support in de meegeleverde kernel zitten en hoe ik zelf een gepatchte installatie cd enzo maak weet ik ook niet.
Volgens mij moet je dan op zoek gaan naar een distro die je je eigen kernel laat compileren _tijdens_ installatie. Uit mijn hoofd doet alleen Gentoo dat, maar wellicht Debian ook.

I am rubber, you are glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Topicstarter
openoffice op een 100Mhz machine kun je vergeten.
Zelfs een hedendaagse browser zou ik niet aan beginnen zonder er 256 MB aan intern geheugen. en een 100Mhz machine met 256 MB intern geheugen, mjah, dan is het geheugen meer waard dan de hele rest van de machine ;)
Opzich valt er best met KDE of Gnome te werken, maar dan moet je wel realistisch blijven en een hedendaagse machine kopen (vanaf 1000Mhz, met minimaal 256 MB intern geheugen, maar meer = beter ; )

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Topicstarter
Flydude schreef op 23 februari 2004 @ 09:38:
Volgens mij moet je dan op zoek gaan naar een distro die je je eigen kernel laat compileren _tijdens_ installatie. Uit mijn hoofd doet alleen Gentoo dat, maar wellicht Debian ook.
Debian doet dat in ieder geval niet, wel kun je (uiteraard) van tevoren een kernel maken en die op je installatiedisk zetten. . Hetgeen volgens mij ook wel mogelijk is met een andere distributie.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-05 16:53
lammmetak schreef op 16 februari 2004 @ 14:24:
hallo
ik heb hier een compaq 5000 waar ik linux op wil.
ik heb hier een website op draaien en snachts staat ie nogal eens aan om te download met flash fxp.
systeem:
pentium pro 200 mhz
384 mb ram
scsi ultra wide hard disks. 3x 8 gig 1x 2 gig
iemand tips of info?
Als Linux niet de juiste hoeveelheid RAM herkent, moet je als kernel-optie een van de volgende regels meegeven:

- voor Linux 2.4.*
code:
1
append="mem=368M@16M"

- voor Linux 2.6.*
code:
1
append="memmap=368M@16M"

Dat had mijn ProLiant 1500R nodig om netjes te booten. :) Succes ermee.

PS.: bovenstaande regels zijn voor de LILO-bootloader. Hoe het met Grub zit weet ik niet precies maar ik verwacht dat het nogal gelijkaardig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

bredend schreef op 22 februari 2004 @ 22:50:
Zal ik deze kans gijpen? En zo ja, welke Distro is dan het beste?
Ik zat te denken aan Debian, en dan IceWM. Omdat alles dan lekker snel is en goed toegankelijk.
Mits goed voorgeconfigureerd, lijkt me dat een goede keuze.
Wat hij nodig heeft althans: mail, browser, msn (omdat iedereen het heeft :( ), OpenOffice.org, filemanager, nog wat dingen.

Er zit alleen wel een inbelmodem in, leverd dat nog problemen op?
Wat versta je onder een inbelmodem? een zogenaamd win-modem? voor sommige van deze modellen zijn drivers beschikbaar. Maar het simpelst is het om een externe modem te hebben.

Qua browser zou ik voor een oude netscape gaan of misschien opera. Dillo is ook een mogelijkheid, maar deze ondersteunt geen javascript, https, .... Netscape kun je trouwens ook gebruiken voor je mail of anders b.v. Sylpheed.

Het office-gebeuren wordt wat lastig. Abiword voor word-processing komt misschien in aanmerking indien er een beetje geheugen in zit. (Ik lees net de minimum systeem-eisen: Pentium, 16mb ram) Als er weinig geheugen in zit zou je kunnen terugvallen op bv Ted, een rtf-editor. Maar dan blijft er weinig van het office-gevoel over... >:) In dat opzicht is w9x met office97 nog geeneens zo slecht.

amsn voor msn zal wel gaan denk ik. Maar er zijn stapels van dit soort programma's

File-manager; Ik vind zelf emelfm erg goed, ook voor oudere pc's. Deze maakt gebruik van een 2-pane design, en is vrij makkelijk in gebruik. Maar er zijn natuurlijk stapels meer filemanagers. Er zijn er zelfs een paar die vrij veel lijken op de "windows explorer", naar ik dacht waren dat XFE en amexplorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij uitleggen waarom niemand Lycoris gebruikt. Het lijkt mij wel wat: lekker simpel (en ik hoop ook niet te zwaar). Toen ik informatie over Lycoris zocht op GOT vond ik, maar 29 artikelen!!!
Ik draai nu Mandrake 9.1 en ik word helemaal gestoord van alle programmas die ik niet uit elkaar kan houden.
Ik wil gewoon een overzichtelijke linux versie die niet 1200 Mb opslurpt, maar wel redelijk wat mogelijkheden heeft (openoffice; vmware; winex; mozilla; kde3.1 en NVIDIA GF4 440MX). Dit is alles wat ik nodig heb.

Is Lycoris geschikt voor mij?
Wat is het verschil tussen Lycoris en RedHat/Mandrake/Suse?
Waarom gebruikt niemand Lycoris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-08 09:34
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 06:53:
Is Lycoris geschikt voor mij?
Dat is het mooie van Linux. Je kunt het zo compleet maken als je zelf wilt. De distributie is maar het naampje. De inhoud bepaal je zelf.
Wat is het verschil tussen Lycoris en RedHat/Mandrake/Suse?
Met de genoemde RedHat/Mandrake/Suse krijg je gewoon al een vracht programma's geinstalleerd. Dat scheelt een boel compile werk. Sommige dingen zijn bij sommige mensen vanzelfsprekend om geinstalleerd te hebben (zoals XFree). Bij mij bijvoorbeeld. Ik vind het belangrijk om een grafische schil te hebben draaien. Waarom zou ik dan veel moeite nemen om XFree helemaal te installen, terwijl het in sommige distributies kant-en-klaar geleverd wordt. (ok, soms is het leuk om te leren hoe je het opbouwt, en levert het snelheid op. Zo ben ik ook begonnen :D)
Waarom gebruikt niemand Lycoris?
Persoonlijk, heel simpel... ik ken het niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.U.B.A.R
  • Laatst online: 31-05 16:53
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 06:53:
Kan iemand mij uitleggen waarom niemand Lycoris gebruikt. Het lijkt mij wel wat: lekker simpel (en ik hoop ook niet te zwaar). Toen ik informatie over Lycoris zocht op GOT vond ik, maar 29 artikelen!!!
Ik draai nu Mandrake 9.1 en ik word helemaal gestoord van alle programmas die ik niet uit elkaar kan houden.
Ik wil gewoon een overzichtelijke linux versie die niet 1200 Mb opslurpt, maar wel redelijk wat mogelijkheden heeft (openoffice; vmware; winex; mozilla; kde3.1 en NVIDIA GF4 440MX). Dit is alles wat ik nodig heb.
Mja, 1200MB is natuurlijk wel veel, maar je moet je systeem dan eens even naast een vers geïnstalleerde WinXP bak zetten: de Windows-installatie zal wel kleiner zijn (alhoewel dat met XP ook niet zoveel kleiner meer is), maar met de Linux-bak kun je vrijwel onmiddellijk aan de slag: er staan meestal al meerdere browsers op, meerdere mediaplayers, chatprogramma's, ...

En dat is bij mijn weten niet het geval met Windows. Daar zitten alleen de standaard Microsoft-programma's bij.

Persoonlijk vind ik beide aanpakken maar nix, en de voorgenoemde Linux-situatie komt meestal voor bij distro's als Mandrake, SuSE en RedHat.
Ik gebruik daarentegen Gentoo en Debian, en die installeren pas iets als je het zelf vraagt.
Dus je krijgt een kaal systeem en begint dan zelf die programma's te installeren die je nodig hebt.

Nu heb je bij Debian en Gentoo ook tamelijk snel heel wat HDD-ruimte in gebruik maar dat komt door de install-files die apt-get en portage laten staan, deze kun je van tijd tot tijd eens verwijderen.

De situatie en programma's die je zelf voorstelt, nemen echter mijns inziens toch ook al gauw 1,2GB in hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Hallo mensjes, ik wil op mijn 2e pc eens wat met linux gaan experimenteren, nadat ik met Red Hat 9 en SuSE Personal 9 op mijn huidige pc (AMD Athlon xp 2800+) naast windows xp wat ge-experimenteert heb.

Op mijn huidige pc maakte ik niet erg veel gebruik van deze distro's omdat ik nogal van counter-strike en andere gamez houd :) Ik weet wel dat dit mbv van Wine(X) kan maar deze 2e pc waar ik nu op linux wil overgaan, hoeft geen games te draaien.

System Specs van deze machine:

:) Intel Pentium 2 350 Mhz
:) 128 Mb intern geheugen
:) HD 1: 4500 MB
:) HD 2: 2500 MB
:) 52x cdrom speler
:) Plextor 16x cd writer
:) Yamaha OPL3-sa2 soundcard
:) Matrox Millenium G200 8 MB videokaart

Wat moet deze pc gaan doen?

:) Printserver voor 2 printers (Epson C44UX en Canon Bubble Jet BJC-240)
:) Het downloaden van mp3s en videos met Kazaa en emule (via wine...?)
:) Ophalen van mail voor mn vader (aparte gebruikersaccount)
:) Browsen over internet en andere dingen als msn etc
:) Bestanden die ik download via deze pc moet ik via een samba share kunnen bereiken
:) ervoor zorgen dat ik wat meer van linux te weten kom

Deze pc draait op dit moment windows server 2003

Verder ben ik best wel bereid om wat moeite te doen voor een wat geavanceerde distro (als slackware/debian)

en dan nu de vraag :) : Welke distro kan ik nu het beste nemen zodat het systeem toch nog een beetje lekker loopt :)

[ Voor 3% gewijzigd door domi235 op 24-02-2004 13:28 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-07 12:55
Even een vraagje tussendoor:
Ik zoek een Linux distributie die vanaf CD boot (Live CD dus) en dan een webbrowser opstart en alleen een webbrowser heeft.
geen andere programma's etc zodat gebruikers niet teveel kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

easydisk schreef op 24 februari 2004 @ 17:36:
Even een vraagje tussendoor:
Ik zoek een Linux distributie die vanaf CD boot (Live CD dus) en dan een webbrowser opstart en alleen een webbrowser heeft.
geen andere programma's etc zodat gebruikers niet teveel kunnen doen.
Ik denk dat knoppix je vriend is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235

domi235

Magic!

Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 19:35:
[...]

Ik denk dat knoppix je vriend is?
Ja, maar hij vraagt om een Live! versie die ALLEEN een webbrowser heeft... niet meer en niet minder... dus dan moetje tog al gaan denken aan een verslinkte versie van idd knoppix of SuSE Live!Eval ofzo... Denk niet dat er een kant en klare variant van is die alleen een webbrowser heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
-DomiNator- schreef op 24 februari 2004 @ 20:06:
[...]

Ja, maar hij vraagt om een Live! versie die ALLEEN een webbrowser heeft... niet meer en niet minder... dus dan moetje tog al gaan denken aan een verslinkte versie van idd knoppix of SuSE Live!Eval ofzo... Denk niet dat er een kant en klare variant van is die alleen een webbrowser heeft...
Misschien dat dan Damn Small Linux de uitkomst bied das 50mb en daar zal vast wel een webbrowser in zitten en heeft denk ik geen overbodige progs.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easydisk
  • Laatst online: 12-07 12:55
Speedfight schreef op 24 februari 2004 @ 21:43:
[...]

Misschien dat dan Damn Small Linux de uitkomst bied das 50mb en daar zal vast wel een webbrowser in zitten en heeft denk ik geen overbodige progs.
DSL heeft alles behalve een webbrowser :)
En het liefst nog dat de webbrowser automatische opstart...

Al heel wat verschillende versies geprobeerd maar geen een heeft dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
IK vraag me hier wat af. Ik heb de afgelopen dagen zowel Red Hat als Slackware geinstalled op een P133 met 48 MB ram. Over het algemeen wordt er dan Slackware geroepen omdat het "lichter" zou zijn. Wat blijkt, beiden pakken ca 5MB geheugen zonder een MTA die opstart.

Waarom zou Slack dan lichter zijn? Begrijp me niet verkeerd, ik vind Slack ook erg prettig werken maar waarom wordt er dan zoveel op Red Hat gezeikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:01
Misschien is deze lis met Live CD voor sommige mensen hier handig?

@neographikal: standaard installeer Redhat meteen een GUI, en dat gaat je meer dan 5MB geheugen kosten. Ik weet niet wat Slackware standaard installeerd, maar als het ala Debian werkt is dat enkel wat jij aangeeft dat je wilt hebben. Misschien is dat via Redhat's installer ook wel kan via 'gevorderden' oid, dat weet ik niet.

Maar als je met beide distro dezelfde programma's instaleert zijn ze natuurlijk precies 'even zwaar'.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
IK install redhat in principe bijna helemaal kaal, alleen gcc e.d. gaan mee + de standaard services als ssh. Sendmail heb ik bij beide achterwege gelaten. En X op mijn server heb ik nou niet echt nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochem
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-11-2023
Mijn vraag is simpel, ik heb een Compaq laptop (500 MHz, 192 MB ram) met daarop WinXP. Divx films fullscreen afspelen is een ramp. Vroeger onder Win98SE ging het prima. Ik ben dus een oplossing aan het zoeken om op deze laptop toch films te kunnen kijken.

Het eerst wat in mij opkwam was een media player onder linux (linux vreet tenminste niet zo aan je systeem capaciteiten). Is het mogelijk, bestaat het, om een bootable cd te maken met daarop een Divx player onder linux?

Of weet iemand een andere oplossing om die filmpjes goed te kunnen bekijken?

(8>

Goochem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat kan wel www.knoppix.org kun je een cdtje downloaden en die op cd fikken die dit soort dingen zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LouisXV
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb een oude P1 133Mhz met 1Gb hd en 32Mb ram.

Eigenlijk heb ik totaal geen verstand van Linux, maar het lijkt me leuk en nuttig om dat toch eens te gaan proberen. Wat zou ik er het beste op kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
LouisXV schreef op 25 februari 2004 @ 13:26:
Ik heb een oude P1 133Mhz met 1Gb hd en 32Mb ram.

Eigenlijk heb ik totaal geen verstand van Linux, maar het lijkt me leuk en nuttig om dat toch eens te gaan proberen. Wat zou ik er het beste op kunnen zetten?
Wil je hem meer als server gebruiken of als desktop? In beide gevallen, probeer debian.

Als je het easy wilt doen: 2 diskettes en de network install erop (wel netwerkkaartje + internet voor nodig).,

KDE (=desktop voor linux) of een andere desktop zal misschien wel draaien maar 32MB is dan aan de magere kant. Je kunt er wel prima een server van maken.

Debian kan als moeilijk worden ervaren :), dus als je binnen 5 minuten een draaiende desktop wilt hebben om een indruk van linux te krijgen zou ik knoppix adviseren (is gebasseerd op debian).

[ Voor 14% gewijzigd door Arnout op 25-02-2004 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LouisXV
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zou hem vooral willen gebruiken om wat van Linux te leren. Het hoeft geen server te zijn maar meer een desktopje waarop ik kan kijken hoe dingen werken. Als dat een beetje doorheb kan ik altijd nog kijken of er meer op kan (als de HD dan al niet vol staat :)).

Bedankt voor het advies!

Verwijderd

Ghallo :*)

Ik had gister een topicje gemaakt over welk linux distro of tooltje de ATi Radeon 9600 pro ondersteund, maar dat moest ik dus in deze draad vragen dus bij deze dan :Y)

Ik heb redhat 8 en 9 geprobeerd, volledig up2date maar niets werkt.

De 9700 en 9500 pro en np's zijn echter wel supported...

BvD _/-\o_

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik kon mijn 9700 wel gebruiken maar racetuker of zo iets( met een pinguin onlaag gleiden) draaite niet bepaald goed.( et schokte alsof ik doom 3 op een tnt 2 speelde) ik had mandrake move:)

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 19:59
LouisXV schreef op 25 februari 2004 @ 13:48:
Ik zou hem vooral willen gebruiken om wat van Linux te leren. Het hoeft geen server te zijn maar meer een desktopje waarop ik kan kijken hoe dingen werken. Als dat een beetje doorheb kan ik altijd nog kijken of er meer op kan (als de HD dan al niet vol staat :)).

Bedankt voor het advies!
Als je een desktop wil zou ik iig niet voor KDE of Gnome. Die zijn veel te zwaar voor jouw systeem. Probeer eens XFCE zou ik zeggen :)
Verwijderd schreef op 26 februari 2004 @ 01:35:
Ghallo :*)

Ik had gister een topicje gemaakt over welk linux distro of tooltje de ATi Radeon 9600 pro ondersteund, maar dat moest ik dus in deze draad vragen dus bij deze dan :Y)

Ik heb redhat 8 en 9 geprobeerd, volledig up2date maar niets werkt.

De 9700 en 9500 pro en np's zijn echter wel supported...

BvD _/-\o_
Ik heb zelf sinds kort Fedora op m'n desktop PC draaien en ik heb een Radeon 9600XT. Werkt perfect hoor.
Gewoon de drivers downloaden van www.ati.com en installeren met die handel :)

[ Voor 37% gewijzigd door InZane op 26-02-2004 09:35 ]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05
lammmetak schreef op 26 februari 2004 @ 02:39:
ik kon mijn 9700 wel gebruiken maar racetuker of zo iets( met een pinguin onlaag gleiden) draaite niet bepaald goed.( et schokte alsof ik doom 3 op een tnt 2 speelde) ik had mandrake move:)
Net zoals op een windows bak zul je drivers moeten installeren. Voor info check de drivers sectie van www.ati.com

Voor mensen met nieuwe ati kaarten (9600, 9800 enz.) Probeer je linux distro in de tekst modus te installeren. Dus zonder mooie installatie menuutjes, nadat je installatie klaar is kun je met wget je drivers ophalen bij ati.com (of je zet ze op een cd). Readme goed lezen en drivers installeren en je kunt aan de slag Gnome, KDE, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

jah ik heb drivers gebruikt( zo'n rpm en dan dubbel clickt) maar geen effect

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 23:05
lammmetak schreef op 27 februari 2004 @ 01:01:
jah ik heb drivers gebruikt( zo'n rpm en dan dubbel clickt) maar geen effect
lees de readme eens, dan zie je namelijk dat er wat zaken van te voren moeten worden geregeld al vorens je die rpm installeert, bijvoorbeeld Mesa lib verwijderen enzo...

Snap uberhaupt niet waarom je klaagt, want blijkbaar heb je niks eraan gedaan om het probleem op te lossen!

ATi geeft aan:

ATI Proprietary Linux Driver 3.7.0 Download

Instructions:

1. Before you start, please read these installation tips.

2. If you are not sure which version of XFree86 you have installed, please download and run Check.sh from a command line to find out.

3. Installing a new driver is only recommended if you are having issues with your ATI product, including those mentioned in the "Fixed in this driver".

Link naar installation tips: http://www2.ati.com/drivers/linux/readme0370.txt

ATi spreekt over oudere versie van RH namelijk 8.0 alleen je kunt er vaak vergif op in nemen dat het ook geld voor hogere versies! Zul je ook wel merken als je die readme bekijkt |:(

Extra tip, bekijk paragraaf 2.4 en 2.5 als je um helemaal perfect wilt hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Miki op 27-02-2004 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235

domi235

Magic!

-DomiNator- schreef op 24 februari 2004 @ 13:22:
Hallo mensjes, ik wil op mijn 2e pc eens wat met linux gaan experimenteren, nadat ik met Red Hat 9 en SuSE Personal 9 op mijn huidige pc (AMD Athlon xp 2800+) naast windows xp wat ge-experimenteert heb.

Op mijn huidige pc maakte ik niet erg veel gebruik van deze distro's omdat ik nogal van counter-strike en andere gamez houd :) Ik weet wel dat dit mbv van Wine(X) kan maar deze 2e pc waar ik nu op linux wil overgaan, hoeft geen games te draaien.

System Specs van deze machine:

:) Intel Pentium 2 350 Mhz
:) 128 Mb intern geheugen
:) HD 1: 4500 MB
:) HD 2: 2500 MB
:) 52x cdrom speler
:) Plextor 16x cd writer
:) Yamaha OPL3-sa2 soundcard
:) Matrox Millenium G200 8 MB videokaart

Wat moet deze pc gaan doen?

:) Printserver voor 2 printers (Epson C44UX en Canon Bubble Jet BJC-240)
:) Het downloaden van mp3s en videos met Kazaa en emule (via wine...?)
:) Ophalen van mail voor mn vader (aparte gebruikersaccount)
:) Browsen over internet en andere dingen als msn etc
:) Bestanden die ik download via deze pc moet ik via een samba share kunnen bereiken
:) ervoor zorgen dat ik wat meer van linux te weten kom

Deze pc draait op dit moment windows server 2003

Verder ben ik best wel bereid om wat moeite te doen voor een wat geavanceerde distro (als slackware/debian)

en dan nu de vraag :) : Welke distro kan ik nu het beste nemen zodat het systeem toch nog een beetje lekker loopt :)
Update: ik heb nu suse 8.1 / Redhat 9 / Mandrake 9.2 geprobeert, maar kvind het in X niet allemaal zow heel erg snel gaan.. is er een manier om alles een beetje op te krikke qua performance? (Alle extra grafische snufjes staan uit iig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

-DomiNator- schreef op 29 februari 2004 @ 14:42:
[...]

Update: ik heb nu suse 8.1 / Redhat 9 / Mandrake 9.2 geprobeert, maar kvind het in X niet allemaal zow heel erg snel gaan.. is er een manier om alles een beetje op te krikke qua performance? (Alle extra grafische snufjes staan uit iig)
Lijkt me dat je eerst op zoek moet naar je bottleneck, is dat je videokaart, CPU, geheugen, enz. Dan pas weet je waar je de oplossing kunt vinden.

Je kunt ook een andere windowmanager proberen, XFCE of windowmaker ofzo. gaat vast sneller dan KDE/Gnome.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Heb van het weekend overigens Mandrake 10.0RC1 vers geïnstalleerd en ik moet zeggen dat er een forse verbetering heeft opgetreden. KDE3.2 met Kernel2.6 maakt het allemaal net even wat sneller. Menu's zien er goed uit, wizards werken en de installatie is een breeze.

Twee puntjes: waarom in Linus' naam twee kernels installeren? Vráág gewoon welke kernel iemand wil hebben (en zet er een handig helpschermpje voor n00bs bij);
geluid is brak. Wat er precies aan de hand is moet ik nog uitzoeken, maar het lijkt erop dat het eerst installeren van 2.4 (zie boven) en daarna draaien met 2.6 de alsa-config brak heeft gemaakt. Beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Miki schreef op 27 februari 2004 @ 01:10:
[...]

lees de readme eens, dan zie je namelijk dat er wat zaken van te voren moeten worden geregeld al vorens je die rpm installeert, bijvoorbeeld Mesa lib verwijderen enzo...

Snap uberhaupt niet waarom je klaagt, want blijkbaar heb je niks eraan gedaan om het probleem op te lossen!

ATi geeft aan:

ATI Proprietary Linux Driver 3.7.0 Download

Instructions:

1. Before you start, please read these installation tips.

2. If you are not sure which version of XFree86 you have installed, please download and run Check.sh from a command line to find out.

3. Installing a new driver is only recommended if you are having issues with your ATI product, including those mentioned in the "Fixed in this driver".

Link naar installation tips: http://www2.ati.com/drivers/linux/readme0370.txt

ATi spreekt over oudere versie van RH namelijk 8.0 alleen je kunt er vaak vergif op in nemen dat het ook geld voor hogere versies! Zul je ook wel merken als je die readme bekijkt |:(

Extra tip, bekijk paragraaf 2.4 en 2.5 als je um helemaal perfect wilt hebben.
ik kreeg dat check.ch niet eens opgestart. kheb et via konsole naar die map gegaan en dan :check.ch, run check.ch, go check.ch gedaan maar dat hielp ook niet. ik ben een linux boon ik weet et:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

En die map, staat die in je zoekpad?

Dat dacht ik al.

Probeer het eens met './check.ch' (let op de dot-slash). Dit geeft aan dat je het scriptje vanuit de huidige directory wil draaien. Als dat niet werkt zou 'sh check.ch' wellicht ook nog kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wilde een apache-server gaan draaien onder mandrake9.2 maar dat lukte niet helemaal (0,0 Linux ervaring). Op google kon ik voornamelijk alleen maar als verlossend antwoord vinden dat het onder Redhat in no-time voor elkaar is. (maar het moet natuurlijk ook gewoon onder mandrake kunnen :P )
Na ruim een dag ontdekte ik dat webmin te vinden is met https://localhost:10000 :), had me een hoop tijd gescheeld als ik dat geweten had :D
Maar vreemd genoeg staat die verkeerd geconfigureerd.
Dus voor iedereen die mandrake 9.2 wil gaan gebruiken icm apache:
Configuratie van webmin m.b.t. apache aanpassen:
httpd executable: usr/sbin/httpd2 i.p.v. /usr/sbin/httpd
root dir: /etc/httpd/2.0/ i.p.v. /etc/httpd/
path to httpd.conf: /etc/httpd/2.0/conf/ i.p.v. automatic

Mandrake wordt geleverd met apache 2.0 en met webmin (da's makkelijk :) ), maar blijkbaar hebben ze het nog naar een oudere versie van apache geconfigureerd.

Het heeft me heel wat gegoogel gekost om dit te ontdekken (je vindt het bijna nergens). Wellicht misschien ook wel omdat als je 0,1 procent meer Linuxervaring hebt, je het zelf zo kan zien, maargoed, ik ben beginner :).
Bij deze dus, verder is Mandrake wel grappig. Niet zo'n schreeuwerige lelijke redhat-hoed :P.
DHCP werkt ook na het even ergens aan te klikken, maar met andere Linuxen heb ik dus geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 17:49
Ook ik worstel met de vraag: "Welk Linux OS op mijn server?"

Allereerst de hardware:
- AMD K6 500 Mhz
- 768 MB SDRAM
- Asus mobo (weet de exacte niet uit mijn hoofd)
- 4x4GB HDD's
- 1 maal NIC
- Simpele VGA kaart

(dus geen floppy, geen CD-ROM (alleen tijdelijk voor installatie))

Doel:
- webserver met apache 2, PHP 4.2.2, MySQL, phpBB, gallery (wordt een privé fotosite op gehost met messageboard)
- FTP server voor beheer website

Toekomstig gebruik:
- website als boven maar dan met webmail, evt. groupware

Eisen:
- Gratis
- up to date d.m.v. eenvoudig updating systeem
- remote beheer d.m.v. webmin en Putty (vanaf Windows)

Ervaring:
- Mandrake 9 op de laptop, ClarkConnect 1.3-2.1 op mijn server en verder Redhat 9 en Suse 9 heel kort als test distro's. Ik ben redelijk n00b en ik heb ook niet echt interesse in compileren, optimaliseren, etc. Het gaat mij meer om het doel van de server dan om het OS zelf.

De grote distro's zoals Suse, Redhat en Mandrake bieden mij weinig support aan als ik gratis wil gebruiken en daarnaast installeren zij bij mijn weten standaard een X omgeving mee.
Debian is niet up to date in hun stabiele versie en unstable packages installeren vind ik te eng omdat de consequenties mij niet geheel duidelijk zijn.
Slackware, komt te moeilijk over op mij. Hoe weet ik zeker dat ik alles goed installeer en up to date hou?
Gentoo, zie slackware. Plus ik wil het eenvoudig houden en niet hoeven compileren.
ClarkConnect, eigenlijk mijn ideale OS maar helaas zijn zij ook niet heel erg up to date met hun packages. En nadat ik er zelf aan had zitten klussen (met nieuwere packages) werkte de upgrade functie van 2.0 naar 2.1 ook niet meer. En dat heeft me een boel tijd gekost, iets wat ik liever besteed aan de website.

Nou, dat was mijn hele verhaal. Hopelijk kunnen jullie mij helpen of wellicht richting geven aan mijn zoektocht. Of misschien ben ik bevoordeeld en kunnen jullie dat ontzenuwen. In ieder geval alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Jofel schreef op 03 maart 2004 @ 15:27:
Ook ik worstel met de vraag: "Welk Linux OS op mijn server?"

Allereerst de hardware:
- AMD K6 500 Mhz
- 768 MB SDRAM
- Asus mobo (weet de exacte niet uit mijn hoofd)
- 4x4GB HDD's
- 1 maal NIC
- Simpele VGA kaart

(dus geen floppy, geen CD-ROM (alleen tijdelijk voor installatie))

Doel:
- webserver met apache 2, PHP 4.2.2, MySQL, phpBB, gallery (wordt een privé fotosite op gehost met messageboard)
- FTP server voor beheer website

Toekomstig gebruik:
- website als boven maar dan met webmail, evt. groupware

Eisen:
- Gratis
- up to date d.m.v. eenvoudig updating systeem
- remote beheer d.m.v. webmin en Putty (vanaf Windows)

Ervaring:
- Mandrake 9 op de laptop, ClarkConnect 1.3-2.1 op mijn server en verder Redhat 9 en Suse 9 heel kort als test distro's. Ik ben redelijk n00b en ik heb ook niet echt interesse in compileren, optimaliseren, etc. Het gaat mij meer om het doel van de server dan om het OS zelf.

De grote distro's zoals Suse, Redhat en Mandrake bieden mij weinig support aan als ik gratis wil gebruiken en daarnaast installeren zij bij mijn weten standaard een X omgeving mee.
Debian is niet up to date in hun stabiele versie en unstable packages installeren vind ik te eng omdat de consequenties mij niet geheel duidelijk zijn.
Slackware, komt te moeilijk over op mij. Hoe weet ik zeker dat ik alles goed installeer en up to date hou?
Gentoo, zie slackware. Plus ik wil het eenvoudig houden en niet hoeven compileren.
ClarkConnect, eigenlijk mijn ideale OS maar helaas zijn zij ook niet heel erg up to date met hun packages. En nadat ik er zelf aan had zitten klussen (met nieuwere packages) werkte de upgrade functie van 2.0 naar 2.1 ook niet meer. En dat heeft me een boel tijd gekost, iets wat ik liever besteed aan de website.

Nou, dat was mijn hele verhaal. Hopelijk kunnen jullie mij helpen of wellicht richting geven aan mijn zoektocht. Of misschien ben ik bevoordeeld en kunnen jullie dat ontzenuwen. In ieder geval alvast bedankt!
Ik denk toch dat debian voor jou de meest ideale distro is, en dan toch de unstable versie. Unstable is slechts de naam, het heeft zich nog niet bewezen als stabiel, maar dat wil niet zeggen dat dat niet gaat komen. De consequenties zijn dat het kan gebeuren dat programmaas crashen, maar de kans daarop is niet groot, en de gevolgen meestal ook minimaal.

Gentoo kan ook, je laat je op dit moment afschrikken door het compileren, maar dat hoef je dus niet zelf te doen bij gentoo! Daar zijn scriptjes voor geschreven, waardoor jij aan 1 commando genoeg hebt om een pakket te installeren, of je hele systeem up-to-date te maken, vergelijkbaar met debian. Kwa "simpel houden" is gentoo ook juist een uitkomst, omdat een pakket slechts gecompileerd wordt met de opties die jij aangeeft, met zgn. USE-flags. Met 500MHz is het op zich ook nog wel te doen om up-to-date te houden, al houdt het niet heel erg over...

Slackware is wat meer basic, en inderdaad wat lastiger up-to-date te houden, maar zeker niet onmogelijk.

Mandrake zou ik niet doen omdat die idd meer voor de desktop bedoeld is, en in iets mindere mate redhat en SuSe ook, maar wat je opmerkt over support is beetje onzin, je krijgt misschien geen support van het bedrijf zelf, maar hier op GoT, of bij de uitgebreide userbase van deze distros dus wel. Dit is het geval bij zo ongeveer alle distro's. Linux heeft nu eenmaal een uitgebreide community.

Conclusie: ik zou debian of gentoo nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

hallo tweakers,
ik heb hier een mooie proliant 5000 die ik nu met windows 2000 pro als server gebruik.
wat info erover:
pentium pro 200 mhz
compaq mobo( type onbekend)
384 mb geheugen.
eigelijk 3x 9.1 ultra wide scsi) maar in windows geeft ie er maar 8 aan of zo.
dan is er nog een schijf gaar/ kapot daar heb ik nog maar 2 gig schijfruimte.

ik wil op deze server draaien:
flash fxp of iets dergelijks , iig iets waarmee ik via ftp kan downloaden en automatisch reconnect en zo.
een website: ik draai voor iemand een website met php en mysql
verder staat mirc altijd aan op deze server en graag zou ik iets zoals radmin willen draaien zodat ik niet elke keer om hoef te kijken ( ja ja, hoezo lammmetak:D )
verder heb ik een hekel aan om te typen aangezien ik een linux b00n ben dus:D
bedankt voor wat info alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Asus mobo (weet de exacte niet uit mijn hoofd)
Ongetwijfeld een Asus P5a met de beruchte Ali Aladin V chipset. Snel, maar tricky met AGP.

Voor mensen met een trage bak die toch eens met linux willen spelen is http://www.damnsmalllinux.org/ misschien wel iets. Je kan er een ISO downloaden met een bootable Linux installatie met X van slechts 50 Mb. Het schijnt behoorlijk licht gehouden te zijn, zodat het zelfs op een 486 nog wel loopt. Ik heb het slechts op mijn XP2400+ gedraaid en internet via de kabel deed het meteen (zonder iets in te hoeven stellen) :o Het ziet er behoorlijk volwassen uit en de nodige progs zitten er op een of andere manier wel bij. Alleen uitvissen welk programma nou precies wat doet is even uitzoeken.

Er is een stukje FAQ beschikbaar op hun website met een korte tekst over een HD-install. Als ik nog eens een hele oude bak op moet leuken (voor echt alleen maar internet en email) overweeg ik sterk deze distro erop te zetten. Lees op de site ook de ervaringen met deze distro op een 386 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
Doorschuiven van hardware op servers
Momenteel heb ik thuis een netwerk met, IPCop als firewall, een local Server (file/database/mail/stream) met Slackware 9.1 en twee workstations met Windows XP.
Ik ga binnenkort mijn workstation updaten waarbij de huidige hardware gebruikt gaat worden voor de Server. Deze mutatie zal zijn van een PIII naar een P4 waarbij alleen het mobo, processor en Videokaart verschillen. Van de PIII zal de RAID 0+1 configuratie worden over gezet (raid controller is een Promise PCI kaart).
De PIII zal daarna als web/FTP server worden gebruikt met een fresh install van Slackware 9.1.

Het is de eerste keer dat ik mijn hardware doorschuif en zou daarom willen weten tegen welke problemen ik zou kunnen aanlopen (bij win XP is een fresh install immers altijd gewenst).
Tot nu toe heb ik de volgende aandachtsgebieden gevonden met de search:
  • Kernel moet voor PIII en P4 geschikt zijn
  • Kernel moet de gebruikte hardware ondersteunen
Is het raadzaam om een freshinstall te doen of kan ik de PCI raid controller zonder problemen overzetten op het andere mobo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

The Undertaker schreef op 05 maart 2004 @ 18:41:
Doorschuiven van hardware op servers
Momenteel heb ik thuis een netwerk met, IPCop als firewall, een local Server (file/database/mail/stream) met Slackware 9.1 en twee workstations met Windows XP.
Ik ga binnenkort mijn workstation updaten waarbij de huidige hardware gebruikt gaat worden voor de Server. Deze mutatie zal zijn van een PIII naar een P4 waarbij alleen het mobo, processor en Videokaart verschillen. Van de PIII zal de RAID 0+1 configuratie worden over gezet (raid controller is een Promise PCI kaart).
De PIII zal daarna als web/FTP server worden gebruikt met een fresh install van Slackware 9.1.

Het is de eerste keer dat ik mijn hardware doorschuif en zou daarom willen weten tegen welke problemen ik zou kunnen aanlopen (bij win XP is een fresh install immers altijd gewenst).
Tot nu toe heb ik de volgende aandachtsgebieden gevonden met de search:
  • Kernel moet voor PIII en P4 geschikt zijn
  • Kernel moet de gebruikte hardware ondersteunen
Is het raadzaam om een freshinstall te doen of kan ik de PCI raid controller zonder problemen overzetten op het andere mobo :?
Een p!!! kernel werkt ook op p4, dus daar hoef je je niet druk om te maken. De hardware moet je idd wel ondersteunen.

Een fresh install lijkt me niet nodig, hoogstwaarschijnlijk kun je die raid controller idd gewoon omzetten op het mobo, heel misschien verandert je bios wat aan de volgorde, maar het enige wat je dan moet veranderen is hda > hdg oid in je /etc/lilo.conf (of /boot/grub/grub.conf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
Ik dacht al dat het niet zo'n groot probleem zou zijn maar wilde zekerheid hebben :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofel
  • Laatst online: 13-09 17:49
Mijn mobo is een Asus P5A-B. Dus goed gegokt Wekkel :)

Ik denk dat ik Debian Unstable maar eens ga proberen. Mocht dat niet snel genoeg werken dan ga ik weer voor ClarkConnect en dan ga ik Debian verder leren in VMWare. Ideale software... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

lammmetak schreef op 03 maart 2004 @ 17:04:
hallo tweakers,
ik heb hier een mooie proliant 5000 die ik nu met windows 2000 pro als server gebruik.
wat info erover:
pentium pro 200 mhz
compaq mobo( type onbekend)
384 mb geheugen.
eigelijk 3x 9.1 ultra wide scsi) maar in windows geeft ie er maar 8 aan of zo.
dan is er nog een schijf gaar/ kapot daar heb ik nog maar 2 gig schijfruimte.

ik wil op deze server draaien:
flash fxp of iets dergelijks , iig iets waarmee ik via ftp kan downloaden en automatisch reconnect en zo.
een website: ik draai voor iemand een website met php en mysql
verder staat mirc altijd aan op deze server en graag zou ik iets zoals radmin willen draaien zodat ik niet elke keer om hoef te kijken ( ja ja, hoezo lammmetak:D )
verder heb ik een hekel aan om te typen aangezien ik een linux b00n ben dus:D
bedankt voor wat info alvast.
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
flashXP oplossing weet ik zo gauw niet, gewoon een ftp server ala ProFTPD?

voor IRC -> irssi installeren, en in een screen starten vanaf de server, doe ik ook al jaren werkt perfect. Inloggen op je server via ssh, de screen benaderen en lekker door IRC-en maar.

voor website -> apache, php, mysql installeren

Bakjes als deze heb je met Debian snel in de lucht. apt-get install is je vriend. Ff wat security dingen erna doorkijken en klaar is Lammmetak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caesu
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ik heb een pentium 100Mhz@133Mhz / 32MB RAM.
op het moment staat er W98 op. hij maakt de verbinding met internet, en deelt die verbinding via een hub met 5 andere computers.

ik doe verder niks met die pentium.

nu wil ik er eigenlijk een linux op zetten zodat hij nog stabieler wordt - hij is overigens heel stabiel, nu 48uur zonder crash & counting.

nu heb ik daar natuurlijk wel naar gezocht maar het gaat lijkt mij om een uizonderingssituatie.

hij maakt namelijk verbinding met dat groene alcatel speedtouch adsl modem USB. nu is dat nog niet zo gek. maar er zit nl. geen USB poort op maar ik heb een PCI-kaart op de kop getikt met twee USB 2.0 poorten.
natuurlijk zit er ook nog een ethernetkaart in.

deze configuratie is tamelijk uniek lijkt me.

er zijn Linux drivers te vinden voor USB modem, PCI-USB-kaart en de ethernetkaart.
ik wil er ook iets van een firewall bijgooien.

welke Linux optie zou een goede mogelijkheid zijn?
het zal wel niet lukken op een bootflop denk ik, gezien de vele drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 13:27

DataGhost

iPL dev

erm misschien ook handig voor in de ts, LFS. dat is Linux From Scratch, oftewel je bouwt je eigen linux distro vanaf het begin... een beetje gentoo maar dan kies je zelf alle pakketjes en voer je zelf alle commando's uit. Op mijn athlon 1560 kostte het mij een kleine 24 uur om in elkaar te zetten... wat je dan uiteindelijk hebt is een distro helemaal aangepast aan jouw wensen, hij boot in 21 seconden inclusief bios (vanaf power-on dus) en hij is slechts 120mb groot... dan zit de compiler er nog in

LFS vind ik ultieme controle, je leert er heel veel van omdat je vrijwel helemaal weet hoe je systeem in elkaar steekt, en als je een beetje ervaring ermee hebt kan je hem gaan optimaliseren voor je processor.

http://www.linuxfromscratch.org daar kan je eens gaan kijken... ik heb LFS 5.1pre1 gemaakt :)

edit: k heb dit systeem in vmware gebouwd btw, dus hij zal in het echt nog iets sneller zijn :)
webserver zit er nog niet op maar die kan je ofc ook zelf maken, zeker als je je eigen linux kan bouwen :)

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 09-03-2004 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, welke distro moet ik nemen?

Ik ben nu aan het stoeien met Fedora Core 1 aan de praat te krijgen zoals ik dat wil.
- Flash draait niet -> extra rpm nodig,
- Wine geeft problemen met win32 exe -> prelink zit in de weg,
- Overnet komt niet door de firewall.

En zo nog wat rare fratsen die ik onder RedHat 9 niet had.
Fedora Core 1 gaat er bij mij af.

Welke distro nu?

Optie 1: terug naar RedHat 9 waarvan ik weet hoe alles werkt.

Optie 2: Ark Linux, geen ervaring mee maar lijkt mij een zeer goede, wie heeft er ervaring mee?

Optie 3: Mandrake, ook geen ervaring.

Optie 4: Terug naar Windows ...... just kidding :)

Andere opties?
(gemakkelijke install en moet als desktoppie draaien voor dagelijks gebruik)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2004 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude

Flydude

Mighty pirate

Mandrake 10 lijtk erg veelbelovend. Ik draai 10 RC1 en ben eigenlijk wel tevreden. Vrijwel alles werkt meteen en naar behoren, dus dat zal in de officiele uitgave alleen maar beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
dataghost schreef op 09 maart 2004 @ 07:51:
[...] Op mijn athlon 1560 kostte het mij een kleine 24 uur om in elkaar te zetten... wat je dan uiteindelijk hebt is een distro helemaal aangepast aan jouw wensen, hij boot in 21 seconden inclusief bios (vanaf power-on dus) en hij is slechts 120mb groot... dan zit de compiler er nog in [...]
21 seconden is normaal hoor. Ik gebruik debian en vanaf het moment van intoetsen van "reboot" totdat ik weer een prompt hebt duurt het 40 seconden, dit op een AMD k6 400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek een distro voor een al wat oudere pc 16 mb ram 1.2 gb hd processor weet ik niet het is een echte windows 95 comp dat kan ie hebben maar meer ook niet. nou wil ik daar Linux op hebben eerst met diskettes aan het kloten geweest ook gelukt maar toch niet helemaal tevreden. toen dacht ik als ik nou slackware installeer op een partitietje op mijn goede comp en de hd van de oude comp in een usb/firewire kastje zet dan kan ik straks het hele zootje van het partitieje op de hd van de oude comp kopieren naar de oude hd in dat kastje en die hd weer uit het usb/firewire kastje en hop de oude comp in en dan kloten met opstarten maar dat zou dan wel goed komen. Nou dat wou dus niet omdat de nieuwe slackware over mijn oude redhat was gegaan met de partities waardoor ik dus niet meer in mijn oude linux kon komen en ....... bla bla bla
(heb nu alle linuxen er af gegooit ) nu dacht ik doe het meteen goed en wil nu een distro hebben die op fat kan worden geinst. en met fluxbox of windowmaker iets in die buurt er op had al even bij morphix (de light versie) gekeken maar weet niet zeker of die wel op fat kan en die is nu even dood dus zijn er nog andere mogelijk heden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als antwoord op mijn eigen vraag:

topologi linux lite instaleren en daar met de eerste cd van slackware alle pakketten op inst. ook de windowmanager en zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp3rman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12-2022
ik wil graag ook eens linux proberen. Gewoon met desktop te gebruiken als een normale desktop pc, dus word, muziek en spellen. ik weet dat spellen lastig wordt omdat er nog niet zoveel zijn, maar dat is niet zo erg. Ik heb alleen het volgende probleem: ik heb een usb modem. En ik heb hier en daar gehoord dat dat niet echt gaat werken. Heeft iemand een advies voor welke distributie ik moet gaan?

Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Laatst online: 11-09 13:50

Blaasvis

Cidora \o/

met de 2.6.4 en 2.4.25 worden de actatel usb-modems goed ondersteund zie ook :
http://linux-usb.sourceforge.net/SpeedTouch/

dus in principe is het mogelijk om allen distro's je modem werkend te krijgen.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp3rman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12-2022
Er staat de je ook nieuwe firmware moet downloaden. Dit betekent dus dat ik 'm niet meer kan draaien onder windows daarna?

Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een xp2100+ met 512ddr geheugren en een 20 gb hd, verder komt er in de nabije toekomst een sata raid controler in met 4 a 5 hd's van elk 250gb nu will ik van dit systeem dus een fileserver maken en meenemen naar lanparty's ed..

prutsen vin ik niet erg maar het moet wel een beetje simpel blijven omdat ik dus nog nooit met linux hebt gewerkt maar dit wel wil proberen...

ow ja dc++ moet er dus wel op kunnen draaien, client das de voornaamste eis en op afstand beheren door een windows pc..

iemand suggesties voor een bepaalde versie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 13:21
hierbij mijn eerste echte stapjes op linux gebied....

ik wil linux gaan gebruiken als desktop en kwam hierbij uit op suse. zogezegd zogedaan en de live evaluation gedownloadt, alles ziet er super uit. Dus op zoek naar de iso's voor de install versie. En helaas, suse's ftp vertelde mij netjes dat die er niet zijn, maar met ftp install moet dat werken.

Nu vind ik dat niet erg, maar ik vraag me af hoe groot die install is. Als hij te groot is pak ik liever redhat of mandrake, maar mijn voorkeur gaat toch naar suse. Wie kan mij dat vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

SUSE is zo groot als dat jij wilt. Afhankelijk van wat voor opties je installeerd is ook de grootte van wat je download. Ikzelf heb de SUSE FTP helemaal gedownload zodat ik een eigen FTP in mijn netwerk kon opzetten, dit was +/- 8Gb groot.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 13:21
Kijk, dat zijn berichten. 8 GB vind ik wat overdreven voor mijn kleine ADSL lijntje, dat heb ik ook niet nodig. Ik wil er gewoon goed mee kennis maken. Vanavond direct proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ik heb nu thuis een debian RC2 woody distro in gebruik voor mijn fileserver en nu wil ik linux eens als desktop gaan proberen op één van mijn workstations.

Specs computer
Celly 433
128Mb
1.4Gb beschikbaar voor /
200Mb swap
Nvidia RivaTNT 1 16Mb
Creative soundblaster

ervaring
zover je van ervaring kan spreken bij mij :P ik kan debian voldoende om het als fileserver met samba te laten werken dus in principe weet ik nog niets van het hele linux gebeuren.

Gisteren ging mijn debian setup na het runnen van tasksel mis en nu ga ik mandrake 10 eens proberen aangezien dat grafisch is (debian als desktop is nog steeds het plan maar eerst het desktop gebeuren ervaren ;) )maar welke desktop interface moet ik gebruiken? kan ik KDE / Gnome draaien of moet ik opzoek gaan naar lichtere desktop interfaces?

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 16-03-2004 12:50 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal op zich beide wel draaien, wellicht niet zo snel, maar als ik jou goed begrijp is het toch maar om uit te proberen. De keuze tussen kde en gnome ligt er net aan wat je mooier vind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 12:38
Ik werk nu al een aardig poosje met Linux, ooit begonnen met Caldera Linux. Zat bij een of ander blaadje. Was wel leuk (en stoer :P), maar ik kon er weinig mee en het zag er niet uit.

Toen overgestapt naar RedHat 8, daarmee ben ik pas echt Linux verslaaft geraakt. Ik doen nu alles in Linux. Windows ligt er sinds de upgrade naar RedHat 9 af. Nu Fedora Core 1 uit kwam wilde ik eigenlijk upgraden, maar het viel me op dat RedHat/Fedora me steeds minder gaat bevallen. Er staat te veel zooi op die ik niet gebruik. Ik wil meer controle, dingen zelf kiezen en een beetje extra snelheid is ook nooit weg. Eigenlijk wil ik over op een andere distro.

Ik heb uiteraard al even rond gekeken en ik twijvel een beetje tussen Debain en Gentoo (evt. ook nog Slackware). Ik wil een makkelijk installatie systeem zoals apt-get oid, maar ook veel controle, makkelijk zelf kunnen compilen en kiezen wat ik wel en vooral ook wat ik niet wil. Gentoo klinkt erg aantrekkelijk, alleen weet ik niet of die een goed apt-get achtig systeem hebben en dat from scratch heb ik nog nooit gedaan. (Eens moet de 1e keer zijn)
Verder moet ik de distro goed kunne updaten/upgraden, bij een nieuwe kernel versie of nieuwe gnome moet ik deze wel gewoon kunnen installen. Bij RedHat koste dit nogal eens moeite omdat de RedHat tooltjes zelf moeilijk gingen doen :(

Het systeem gaat worden gebruikt als desktop. Typen, GoT-ten en af en toe gamen (SoF2), je kent het wel. Ook moeten er een aantal servers draaien zoals SSH, Apache, MySQL en nog wat anderen. Deze zullen niet onder hoge druk staan. Tot slot word er nog een DC-client gedraait (D2OL) en deze moet natuurlijk ook zo hard mogelijk door grazen :P

De distro moet gaan draaien op men PC met:
-Athlon 2100+
-768 MB RAM
-80 GB Harde Schijf

Heeft er iemand tips, dingen waar ik zeker om moet denken of een distro die ik over het hoofd zie? Ik zou het graag horen :)

[ Voor 2% gewijzigd door Mac_Cain13 op 31-03-2004 22:58 . Reden: Typo fixes & AMD gewist (Lelijke CA) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 07:52

BoAC

Memento mori

Ik draai bijna een jaar Gentoo op mijn internet/type/game(bzflag) op mijn Via Epia M10000 (Was eerst de eerste Epia800) machine. Deze is gemakkelijk te updaten met emerge van Gentoo (te vergelijken met apt-get van Debian).

In principe behoef je niet perse 'from scratch' te beginnen, hoewel dat eigenlijk niet veel problemen behoeft te geven als je maar de installatie-handleiding volgt ;) en de juiste USE-flags en build-flags.
Er zijn ook stage2/stage3 tarballs te vinden voor AMD dus..

Het enige waar ik veel moeite voor moest doen was het configureren van mijn X (nvidia of CLE266) ;)
Het updaten gebeurt redelijk eenvoudig in Console:
code:
1
emerge sync

Voor het ophalen van de package definities en:
code:
1
emerge -u world

voor het updaten van mijn gehele machine dus.. maak je keus ;)

Met debian heb ik geen ervaring (misschien gelukkig ;) )
Ben namelijk van SuSE 7.3 overgestapt naar gentoo 1.4rc2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Mac_Cain13 schreef op 29 maart 2004 @ 14:04:
Ik werk nu al een aardig poosje met Linux, ooit begonnen met Caldera Linux. Zat bij een of ander blaadje. Was wel leuk (en stoer :P), maar ik kon er weinig mee en het zag er niet uit.

Toen overgestapt naar RedHat 8, daarmee ben ik pas echt Linux verslaaft geraakt. Ik doen nu alles in Linux. Windows ligt er sinds de upgrade naar RedHat 9 af. Nu Fedora Core 1 uit kwam wilde ik eigenlijk upgraden, maar het viel me op dat RedHat/Fedora me steeds minder gaat bevallen. Er staat te veel zooi op die ik niet gebruik. Ik wil meer controle, dingen zelf kiezen en een beetje extra snelheid is ook nooit weg. Eigenlijk wil ik over op een andere distro.

Ik heb uiteraard al even rond gekeken en ik twijvel een beetje tussen Debain en Gentoo (evt. ook nog Slackware). Ik wil een makkelijk installatie systeem zoals apt-get oid, maar ook veel controle, makkelijk zelf kunnen compilen en kiezen wat ik wel en vooral ook wat ik niet wil. Gentoo klinkt erg aantrekkelijk, alleen weet ik niet of die een goed apt-get achtig systeem hebben en dat from scratch heb ik nog nooit gedaan. (Eens moet de 1e keer zijn)
Verder moet ik de distro goed kunne updaten/upgraden, bij een nieuwe kernel versie of nieuwe gnome moet ik deze wel gewoon kunnen installen. Bij RedHat koste dit nogal eens moeite omdat de RedHat tooltjes zelf moeilijk gingen doen :(

Het systeem gaat worden gebruikt als desktop. Typen, GoT-ten en af en toe gamen (SoF2), je kent het wel. Ook moeten er een aantal servers draaien zoals SSH, Apache, MySQL en nog wat anderen. Deze zullen niet onder hoge druk staan. Tot slot word er nog een DC-client gedraait (D2OL) en deze moet natuurlijk ook zo hard mogelijk door grazen :P

De distro moet gaan draaien op men PC met:
-AMD Athlon 2100+
-768 MB RAM
-80 GB Harde Schijf

Heeft er iemand tips, dingen waar ik zeker om moet denken of een distro die ik over het hoofd zie? Ik zou het graag horen :)
Je hebt in ieder geval de kracht om gentoo te draaien, een stage-1 installatie (waarbij je alles van scratch compileert) zal ongeveer een dag duren denk ik, waarna je een simpel desktop-systeem hebt. Je kunt ook kiezen voor een stage3, dan ben je in een paar uur klaar.

Slackware heeft niet zo'n makkelijk package-management systeem, zoals debian of gentoo.

Ikzelf zou voor gentoo gaan, maar debian natuurlijk ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac_Cain13
Bedankt voor de reacties!

Als Slackware niet zo'n package-management systeem heeft wordt dat het iig niet. Slack trok me zo en zo al niet zo erg aan. Het emerge systeem van Gentoo klinkt goed en voor mijn gevoel geeft Gentoo ook meer controle en optimalisatie tijdens de setup. Debian lijkt mij dan toch meer op RedHat lijken.

Ik zal eens kijken naar de installatie handleiding van Gentoo. (Ik zag al dat ie aardig lang is :P) Tips blijven uiteraard welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68657469736d69
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09-2020
iemand een idee welke distro ik zou moeten nemen

Specs
Toshiba laptop
4MB geheugen
125MB hd
Floppy station

er zit geen cd speler verder heb ik al de volgende distro's tevergeefs geprobeert

tomsrtbt-2.0.103
hal91
1diskx
FreeSCO

ik zat zelf te denken aan een BSD want die hebben niet zoveel geheugen nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 11-09 14:18
Mac_Cain13 schreef op 29 maart 2004 @ 16:50:
Bedankt voor de reacties!

Als Slackware niet zo'n package-management systeem heeft wordt dat het iig niet. Slack trok me zo en zo al niet zo erg aan. Het emerge systeem van Gentoo klinkt goed en voor mijn gevoel geeft Gentoo ook meer controle en optimalisatie tijdens de setup. Debian lijkt mij dan toch meer op RedHat lijken.

Ik zal eens kijken naar de installatie handleiding van Gentoo. (Ik zag al dat ie aardig lang is :P) Tips blijven uiteraard welkom!
Probeer ook eens Arch Linux. Dit is een i686 optimised distributie met binary package management incl. dep resolving (zoals APT) en een Arch Build System à la ports (FreeBSD). Arch is erg up-to-date, heeft een goede community en is erg simple (als in Slackware). 'pacman -S packagename' installeert een package en 'pacman -Syu' upgrade heel je systeem. Voor mij is Arch de ideale combinatie tussen Debian(package manager), Slackware(simplicity), FreeBSD(ports) en Gentoo(up-to-date en snel).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:57
sadar schreef op 29 maart 2004 @ 17:55:
iemand een idee welke distro ik zou moeten nemen

Specs
Toshiba laptop
4MB geheugen
125MB hd
Floppy station

er zit geen cd speler verder heb ik al de volgende distro's tevergeefs geprobeert

tomsrtbt-2.0.103
hal91
1diskx
FreeSCO

ik zat zelf te denken aan een BSD want die hebben niet zoveel geheugen nodig
Waar wil je het voor gaan gebruiken? Ik zie Freesco, dus ik denk een Firewall, maar ik haal het er niet echt uit. PS. heb je een netwerk kaart? En wat voor een processor zit in de PC? 486?

[ Voor 5% gewijzigd door ge-flopt op 30-03-2004 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68657469736d69
ge-flopt schreef op 30 maart 2004 @ 08:49:
[...]

Waar wil je het voor gaan gebruiken? Ik zie Freesco, dus ik denk een Firewall, maar ik haal het er niet echt uit. PS. heb je een netwerk kaart? En wat voor een processor zit in de PC? 486?
ik wil er eigenijk een niet microsoft besturingssysteem op hebben ik heb nog geen idee wat ik er mee wil doen en er zit geen netwerkkaart in
Verder is het geen 486 maar een 386 dit wads ik vergeten er bij te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sadar schreef op 30 maart 2004 @ 13:28:
[...]

ik wil er eigenijk een niet microsoft besturingssysteem op hebben ik heb nog geen idee wat ik er mee wil doen en er zit geen netwerkkaart in
Verder is het geen 486 maar een 386 dit wads ik vergeten er bij te zetten
afhankelijk van hoeveel kennis je van "niet microsoft besturingssysteemen" je hebt.
zou je kunnen kiezen voor een oude versie van slackware. versie 7 en lager ofzo?
of mogelijk heel oude versie van red hat of andere distro's.

de minimum van slackware op dit moment is 486 met minimaal 16MB geheugen. (uit mijn hoofd. weet het niet zeker. maar veel minder zal het niet zijn)

je zou idd voor diskkete distro's kunnen gaan die over het algemeen wat lagere systeems eisen hebben.
(freeSCO,Mulinux,etc..)
maar deze geven (IMHO) weer niet de complete linux experience.

als je totaal geen kennis hebt van linux, en opzich ook nooit met iets anders hebt gewerkt dan windows98 en hoger. dan zou ik ten sterkste afraden om er mee aan de slag te gaan. Of je moet HEEL erg gemotiveerd zijn om met linux te gaan werken.
want ik kan je nu al vertellen dat je op zo'n machine er heus wel linux op krijgt. maar dan geconfronteerd word met de regel.
code:
1
user@bak~>

en dan kan ik je nu al vertellen wat waarschijnlijk je eerste gedachte word.
"en nu?"
en dan is linux al heel snel niet leuk meer :)
geen nic, dus webserver/ftp/smb/NFS is niet echt wat mee te prutsen.
geen brute processor, dus desktop applicaties draaien word ook niet echt fraai.
zelfs minimalistiese WM's zoals WindowMaker en fluxbox zullen traag reageren.

en wat dan?
gnuchess ben je ook wel beu naar een tijdje.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2004 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 68657469736d69
Ik heb al eens vaker met linux gewerkt (zonder GUI) en dat ging best goed en verder geven allemaal die linux distro's bij het booten de volgende melding
code:
1
Boot Failure

en verder doet ie dan niets meer ik heb ook eens geprobeerd om free en netBSD er op te zetten, hier gaf hij niet de boot failure melding maar gaf ie steeds aan dat ie te wijning Swap heefd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

sadar schreef op 30 maart 2004 @ 14:00:
Ik heb al eens vaker met linux gewerkt (zonder GUI) en dat ging best goed en verder geven allemaal die linux distro's bij het booten de volgende melding
code:
1
Boot Failure

en verder doet ie dan niets meer ik heb ook eens geprobeerd om free en netBSD er op te zetten, hier gaf hij niet de boot failure melding maar gaf ie steeds aan dat ie te wijning Swap heefd
Dit systeem is als desktop waardeloos. Het enige waar ik nog enig nut zie is als terminal, maar dan moet je wel een terminal server hebben, en een netwerkmogelijkheid (zou ook via de seriele poort kunnen). Als je mazzel hebt zou het nog een grafische terminal kunnen worden, maar als je dat lukt zul je nog niet veel hebben (monochroom!).

Met een hoop geknutsel zou je er dan nog iets mee kunnen, maar anders gewoon helemaal _niets_.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme
  • Laatst online: 29-07 15:47

nzyme

terror

beetje offtopic misschien, maar 'leeft' Slackware nog wel? m.a.w. zit er nog een mooie toekomst in of wordt het met zn allen overstappen op suse (bv) ? Ikzelf vind Slackware super, juist omdat alles zo simpel is, je hebt alles zelf in de hand. Maar een chille distro als suse is qua mogelijkheden ook goed, omdat er bv meteen een out-of-the-box grafische desktop beschikbaar is. Mijn servers hier thuis draaien slackware 9.1 maar ik ga nu toch maar s kijken of suse90 wat is..... Vroeger vond ik het waardeloos, het booten duurde simpelweg veeeel te lang en zo waren dr nog meer dingen die de grote jongens hebben, maar slackware gelukkig niet .

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Laatst online: 11-09 13:13

zwik

randomized

Tuurlijk leeft Slackware nog wel. Ga maar eens in de current directory kijken op hun ftp of een mirror.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Hellraizer schreef op 30 maart 2004 @ 14:23:
beetje offtopic misschien, maar 'leeft' Slackware nog wel? m.a.w. zit er nog een mooie toekomst in of wordt het met zn allen overstappen op suse (bv) ? Ikzelf vind Slackware super, juist omdat alles zo simpel is, je hebt alles zelf in de hand. Maar een chille distro als suse is qua mogelijkheden ook goed, omdat er bv meteen een out-of-the-box grafische desktop beschikbaar is. Mijn servers hier thuis draaien slackware 9.1 maar ik ga nu toch maar s kijken of suse90 wat is..... Vroeger vond ik het waardeloos, het booten duurde simpelweg veeeel te lang en zo waren dr nog meer dingen die de grote jongens hebben, maar slackware gelukkig niet .
SuSe en slackware richten zich op heel andere segmenten lijkt mij. Ik denk dat slackware meer te vrezen heeft van debian en gentoo, allebei distro's voor de gevorderde, die je net zoveel controle geven, maar net ietsje meer gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac_Cain13
LB06 schreef op 29 maart 2004 @ 20:47:
[...]

Probeer ook eens Arch Linux. Dit is een i686 optimised distributie met binary package management incl. dep resolving (zoals APT) en een Arch Build System à la ports (FreeBSD). Arch is erg up-to-date, heeft een goede community en is erg simple (als in Slackware). 'pacman -S packagename' installeert een package en 'pacman -Syu' upgrade heel je systeem. Voor mij is Arch de ideale combinatie tussen Debian(package manager), Slackware(simplicity), FreeBSD(ports) en Gentoo(up-to-date en snel).
Ik heb net de documentatie doorgespit en reviews gelezen over Arch Linux, maar volgens mij is dit exact wat ik zoek! Een (volgens de verhalen) goede package manager, veel controle en simpel op gezet. Geen zooi erin die er niet in hoeft, alles gewoon op 1 cd. De rest downen we wel :) Als Arch doet wat ik hoop dat het doet zou dit eigenlijk de grootste distro moeten zijn!

Vele malen dank aan LB06 :> en aan de makers van Arch Linux _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Mac_Cain13 op 30-03-2004 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik had een vraagje

Ik kan aan een sparcstation komen, sparcstation 5, 110mhz, misshien 170 mhz, en daar had ik wat vraagjes over, voordat ik aan het spelen sla. Voordat ik dingen zelf ga uitzoeken wil ik eens weten wat uberhaupt mogenlijk is op zo'n ding. (ik neem aan dat je ram en HD nog wel kan upgraden maar proc niet)

Sind die film van en met George Clooney vind ik Solaris cool, en ik wil dat ook eens proberen op een sparc. Kan ik gewoon de meest recente solaris hierop instaleren? Wat kan een 110 aan, en wat een 170mhz? Solaris is grafisch niet? dus nog even geen command voor mij :)

Is het bijvoorbeeld mogenlijk om op zo'n bakje via een web-browser je email te te checken en Got te surfen? Ik las wel her en der dat je er prima servertjes van kan maken.

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 30-03-2004 21:00 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

hmz, ik ook maar s kijken naar een waardige slackware opvolger en ja hoor: arch zoals men hier boven het al over had.... Damn wat lijkt dat mooi zeg ! Morgen maar s ff checken !
Arch Linux is an i686-optimized linux distribution ...
uhm, i686-optimized voor betekend toch niet alleen te gebruiken met i686 toch? m.a.w. ik kan uhm toch wel op me p2 en dual p3 gebruiken?

Of slaat dit nergens op omdat je hiermee afhankelijk bent vd linux-kernel ?

[ Voor 47% gewijzigd door nzyme op 30-03-2004 21:20 ]

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 14-09 16:37

deadinspace

The what goes where now?

gladiool schreef op 30 maart 2004 @ 20:59:
Ik kan aan een sparcstation komen, sparcstation 5, 110mhz, misshien 170 mhz, en daar had ik wat vraagjes over, voordat ik aan het spelen sla. Voordat ik dingen zelf ga uitzoeken wil ik eens weten wat uberhaupt mogenlijk is op zo'n ding. (ik neem aan dat je ram en HD nog wel kan upgraden maar proc niet)
Mocht je er ooit GNU/Linux op willen installen: Die 170 MHz CPU's zijn van een andere fabrikant dan de overige snelheden en willen "wel eens" problemen opleveren.

De CPU verschilt wat... Bij sommige revisies is hij op het moederbord gesoldeerd, bij sommige is het een socket. Maar het hoogste wat in een ss5 kan is de 170 MHz CPU, dus wat dat betreft heb je sowieso niet verschrikkelijk veel upgrade-ruimte. Het geheugen is relatief standaard: ECC (?) EDO DIMMs. Wel niet echt makkelijk aan te komen, en relatief prijzig. De HD's zijn gewoon SCSI-2, daar valt over het algmeen redelijk wat voor te vinden.
Kan ik gewoon de meest recente solaris hierop instaleren? Wat kan een 110 aan, en wat een 170mhz? Solaris is grafisch niet? dus nog even geen command voor mij :)
Als ik me niet vergis draaien zowel Solaris 8 als 9 (de recentste) erop. Welke de beste keuze is ivm snelheid weet ik zo niet, maar daar zijn wel eens topics over geweest. Solaris biedt o.a. een X server met desktop environment (CDE, Gnome als optie in de laatste release(s)).
Is het bijvoorbeeld mogenlijk om op zo'n bakje via een web-browser je email te te checken en Got te surfen?
Ja hoor. Of het bijzonder snel is is een tweede, maar dat kan zeker. Er zijn Netscape versies voor Solaris/sparc, net als oudere versies van IE (al zal daar tegenwoordig lastig aan te komen zijn). Uiteraard draait Mozilla er op, en omdat het X is kun je ook remote apps van/naar andere Unix dozen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Hellraizer schreef op 30 maart 2004 @ 21:14:
hmz, ik ook maar s kijken naar een waardige slackware opvolger en ja hoor: arch zoals men hier boven het al over had.... Damn wat lijkt dat mooi zeg ! Morgen maar s ff checken !

[...]

uhm, i686-optimized voor betekend toch niet alleen te gebruiken met i686 toch? m.a.w. ik kan uhm toch wel op me p2 en dual p3 gebruiken?

Of slaat dit nergens op omdat je hiermee afhankelijk bent vd linux-kernel ?
Alle pacakges zijn gecompiled met -march=i686 en niet met -mcpu, zoals Slackware doet meen ik. Het is dus niet te gebruiken op een i586 systeem.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

hmz:
i386 = 386 pc
i486 = 486 pc
i586 = Pentium1/2
i686 = Pentium3/4

toch? Dus mn p2 mmx server valt buiten de boot :(

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac_Cain13
Volgens mij klopt jou lijstje, maar als je hier kijkt zie je dat de makers er anders over denken.
[...]
Arch Linux uses i686-optimized packages which gives us improved performance over some of our i386-optimized cousins. This means that Arch Linux will only run on a Pentium II processor or higher. We try to stay fairly bleeding edge, and typically have the latest stable versions of software.
[...]
Volgens de makers zou het dus wel moeten werken op je Pentium II systeempje, dus het is zeker het proberen waard dan! :)

* Mac_Cain13 gaat nu een CDtje zoeken om zijn Arch Linux ISO op de branden :P

[ Voor 4% gewijzigd door Mac_Cain13 op 31-03-2004 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

Volgens mij klopt jou lijstje
Juist niet toch :? Pentium II is volgens mij ook gewoon i686.
Volgens Debian: PPro, Celeron, PII, PIII en P4. Soms is er voor de P4 nog een aparte kernel.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac_Cain13
Tachyon schreef op 31 maart 2004 @ 11:21:
[...]
Juist niet toch :? Pentium II is volgens mij ook gewoon i686.
Volgens Debian: PPro, Celeron, PII, PIII en P4. Soms is er voor de P4 nog een aparte kernel.
Het lijstje is idd fout, ik heb er maar eens ff google search actie tegeaan gegooit. Daar word steeds gezegt dat Pentium Pro t/m P4 i686 zijn. (Athlon's mogen ook doen btw)

Het zat dus fout in mijn hoofd :P Dus Hellraizer kan aan het downloaden slaan en ook Arch Linux freak worden!

[ Voor 12% gewijzigd door Mac_Cain13 op 31-03-2004 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nzyme

nzyme

terror

Mac_Cain13 schreef op 31 maart 2004 @ 11:27:
[...] Dus Hellraizer kan aan het downloaden slaan en ook Arch Linux freak worden!
Haha, nou de iso was gister al binnen, heb alleen nog geen tijd gehad om me testpc en een cd klaar te zetten :)

| Hardcore - Terror |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is eigenlijk het beste OS voor Amavis? ivm beschikbaarheid van de virusscanner gewoon een linux variant aangezien freebsd niet door heel veel virusscanner wordt ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
  • Laatst online: 08:55
Ik zit weer eens te kijken naar linux ik heb het nou al 2 keer draaiende gehad Mandrake 8 maar ik kon me draai niet vinden. Nu heb ik Mandrake 10 gedownload (3cd) en nou wil ik het toch weer gaan proberen. Alleen zit ik nog echt te twijfelen, want ik ben echt vastgeroest aan me windows xp desktop :|
Nu wil ik eigenlik definitief overstappen op linux alleen hou ik wel van games zoals ut2004, counter-strike en af en toe sof2 voor de lan's. Maar verder game ik zo goed als niet. Alleen wil ik dit natuurlijk niet verliezen. Verder is er goede vervanger/stukje software dat wel goed op msn netwerk werkt. Verder mjah lan support moet beetje goed zijn. Heeft er iemand tips e.d Of zecht van je moet echt die distro gebruiken. Of van dit herken ik. Ik zou zeggen vertel het me plz :)

Sysje:
AMD 2600+
512MB DDR PC2700
ATI Radeon 9500
WinTV Express TV Kaart

edit: ik speel ook nog generals zero hour regelmatig
verder is een hobby van mij webdesign maar ik neem aan dat photoshop/dreamweavermx2004 hier niet op draait :'(

[ Voor 11% gewijzigd door Xiqum op 01-04-2004 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xiqum schreef op 01 april 2004 @ 15:35:
Ik zit weer eens te kijken naar linux ik heb het nou al 2 keer draaiende gehad Mandrake 8 maar ik kon me draai niet vinden. Nu heb ik Mandrake 10 gedownload (3cd) en nou wil ik het toch weer gaan proberen. Alleen zit ik nog echt te twijfelen, want ik ben echt vastgeroest aan me windows xp desktop :|
Nu wil ik eigenlik definitief overstappen op linux alleen hou ik wel van games zoals ut2004, counter-strike en af en toe sof2 voor de lan's. Maar verder game ik zo goed als niet. Alleen wil ik dit natuurlijk niet verliezen. Verder is er goede vervanger/stukje software dat wel goed op msn netwerk werkt. Verder mjah lan support moet beetje goed zijn. Heeft er iemand tips e.d Of zecht van je moet echt die distro gebruiken. Of van dit herken ik. Ik zou zeggen vertel het me plz :)

Sysje:
AMD 2600+
512MB DDR PC2700
ATI Radeon 9500
WinTV Express TV Kaart

edit: ik speel ook nog generals zero hour regelmatig
verder is een hobby van mij webdesign maar ik neem aan dat photoshop/dreamweavermx2004 hier niet op draait :'(
Is een dual-boot machine niks voor je? Heb ik zelf ook. XP voor gaming, Linux voor de rest. UT2004 is er trouwens ook in een native linux versie voor je (OpenGL).

Voor photoshop heb je GIMP. Voor MSN heb je talloze proggies (Kopete zit standaard in KDE of anders heb je nog een goede aan GAIM). Een progsel a al Dreamweaver weet ik zo 1 2 3 niet. Maar als je ook goed bent in HTML, enz. zijn er talloze alternatieven voor tekstediting (Bluefish).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Er is nu ook een experimentele versie van Arch Linux voor i586 meen ik. ftp://ftp.archlinux.org/testing/i586

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LB06 schreef op 29 maart 2004 @ 20:47:
[...]

Dit klinkt erg veelbelovend, hoe kan het dat ArchLinux dan toch niet echt een grote naam is, vanwege de moeilijksheidsgraad?
Ik draai nu zelf Debian met 2.6.4 kernel op een Athlon 1800 met 512 mb, maar ben over de snelheid nog niet echt te spreken. Als ik 'wegens omstandigheden' in m'n dual boot Windows XP werk voelt dat toch sneller aan. Dit is dan vooral in opstarttijd van programma's als Mozilla Firefox/Thunderbird en explorer/nautilus te merken. 'k Heb al wel met hdparm dma aangezet etc. maar dit mag nog niet veel baten. Waar kan deze 'traagheid' nog meer aan liggen?

Ofwel, om dit verhaal nog in het topic te laten passen: kan een andere distro veel uitmaken in snelheid (lijkt me eigenlijk niet)?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2004 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Laatst online: 09:04
mijn systeem:

nforce2 mobo - amd xp 2100@1500 (ivm koeling/stilte) - 120gig maxtor 7200rpm op silent - 512mb ram - extra realtek netwerkkaart

Ik wil hier graag een internet router van maken waar tevens apache/php/mysql/mail/samba en wat download programmaatjes op draaien. Ik wil alles commandline houden en wil er remote via ssh(?) mee inloggen.

Nu zit ik te twijfelen tussen debian of gentoo... gentoo kost veel tijd om alles te installeren maar heeft wel wat nieuwere packages.

Iemand anders nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Laatst online: 17-07 16:29
savale schreef op 02 april 2004 @ 08:12:
mijn systeem:

nforce2 mobo - amd xp 2100@1500 (ivm koeling/stilte) - 120gig maxtor 7200rpm op silent - 512mb ram - extra realtek netwerkkaart

Ik wil hier graag een internet router van maken waar tevens apache/php/mysql/mail/samba en wat download programmaatjes op draaien. Ik wil alles commandline houden en wil er remote via ssh(?) mee inloggen.

Nu zit ik te twijfelen tussen debian of gentoo... gentoo kost veel tijd om alles te installeren maar heeft wel wat nieuwere packages.

Als je echt tussen deze twee wil kiezen zou ik voor gentoo gaan. Zoals ik lees wil je er een server mee maken en dan is "nieuwheid" van packages eigenlijk geen probleem maar performance. En hoewel de "optimalisatie" van gentoo door middel van zelf compileren iets overschat word is het toch "beter" voor je server.

Over de snelheid om het te installeren zou ik geen zorgen maken, met een xp"1500" zal dat echt niet zo lang duren.

Als ik zelf zou kiezen zou ik zeggen slackware :) Maargoed gentoo is een mooie tweede hoor ;)

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
savale schreef op 02 april 2004 @ 08:12:
mijn systeem:

Ik zou voor FreeBSD gaan voor een server. Debian of Slackware kan natuurlijk ook. Gentoo wil soms nog wel eens raar doen en dat kun je op een server niet hebben natuurlijk. Verder zijn de serverpackages toch altijd wel up-to-date ivm de veiligheid. Maar afgezien daarvan heb je op een server niet bijzonder veel aan de nieuwste versie, tenzij er net ee feature in de nieuwste versie zit die je persé meteen wilt gaan gebruiken (wat niet vaak voorkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 22:50:
[...]

Dit klinkt erg veelbelovend, hoe kan het dat ArchLinux dan toch niet echt een grote naam is, vanwege de moeilijksheidsgraad?
Ik draai nu zelf Debian met 2.6.4 kernel op een Athlon 1800 met 512 mb, maar ben over de snelheid nog niet echt te spreken. Als ik 'wegens omstandigheden' in m'n dual boot Windows XP werk voelt dat toch sneller aan. Dit is dan vooral in opstarttijd van programma's als Mozilla Firefox/Thunderbird en explorer/nautilus te merken. 'k Heb al wel met hdparm dma aangezet etc. maar dit mag nog niet veel baten. Waar kan deze 'traagheid' nog meer aan liggen?

Ofwel, om dit verhaal nog in het topic te laten passen: kan een andere distro veel uitmaken in snelheid (lijkt me eigenlijk niet)?
Het is nog niet zo bekend, omdat het relatief een nieuw project is en er niet veel aan marketing wordt gedaan. Het probleem met die traagheid in Debian (sid) heb ik ook gehad. Vooral op de desktop. X renicen naar 0 heeft wel een beetje geholpen, maar was nog niet zo vlot als FreeBSD/Gentoo/Slack (Arch had ik toen nog niet geprobeerd). Tussen Arch/FreeBSD/Slackware/Gentoo heb ik qua performance niet veel verschil kunnen ontdekken. Debian was echter een negatieve uitzondering, maar toch heb ik Debian ook lang met plezier gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verder gebruik ik Debian ook met plezier en tevredenheid, maar wat bedoel je met 'X renicen naar 0'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:53

Zym0tiC

^_^

Ik draai naar volle tevredenheid al een hele tijd slackware op mijn workstation. Daarnaast draait er debian op mijn servertje. Nu wil ik op mijn laptop eens wat anders. Daar staat nu nog Fedora Core 2 beta op (veel crashes helaas :/). Een tijdje terug heb ik al eens arch linux 0.6 gedraait.
Dat beviel erg goed, nu ben ik dus ook aan het denken om deze weer te installeren alleen wordt arch nog al eens vergeleken met gentoo.
Alleen gentoo heb ik nog nooit geprobeerd.

Wat zou dus een goede reden zijn om ipv arch te kiezen voor gentoo, of andersom :)

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Laatst online: 09:04
LB06 schreef op 02 april 2004 @ 11:10:
[...]

Ik zou voor FreeBSD gaan voor een server. Debian of Slackware kan natuurlijk ook. Gentoo wil soms nog wel eens raar doen en dat kun je op een server niet hebben natuurlijk. Verder zijn de serverpackages toch altijd wel up-to-date ivm de veiligheid. Maar afgezien daarvan heb je op een server niet bijzonder veel aan de nieuwste versie, tenzij er net ee feature in de nieuwste versie zit die je persé meteen wilt gaan gebruiken (wat niet vaak voorkomt).
wil freebsd eigenlijk wel proberen...ben gentoo gewent maar ik zie voor een server gentoo niet zo zitten omdat er zoveel geklust moet worden om iets aan de praat te krijgen :) het moet 24/7 blijven draaien dus met een update mag er eigenlijk niet teveel mis gaan :)
heb inmiddels freebsd erop gekregen :) installatie was simpel en ging wel lekker snel maar mis wel n btje de controlle die ik bij gentoo had.

[ Voor 9% gewijzigd door savale op 02-04-2004 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

Ik ben een systeempje voor in de huiskamer aan het bouwen. Er komt vooral MythTV op te draaien + bittorrent + ftp + http + etc. Misschien wordt het ook gebruik voor mail enzo.
Komt een XP 2800+ in met 1gig ram en 200G HD. Een Hauppauge TV kaart (deluxe) en een usb draadloos netwerkkaartje.

Ik twijfel tussen Gentoo en Fedora.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Verwijderd schreef op 02 april 2004 @ 11:36:
Verder gebruik ik Debian ook met plezier en tevredenheid, maar wat bedoel je met 'X renicen naar 0'?
Je moet in /usr/X11/xsession ofzo -10 veranderen naar 0. Dit zal de responsiviteit op de desktop icm 2.6.x laten toenemen(geen audioskips meer enzo). Wellicht dat iemand anders wel weet welke file ik precies bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke distro ondersteund al tijdens de installatie S-ATA? Ik wilde laatst leuk Fedora Core 2 Test (1) installeren, maar zo ver kwam ik niet omdat m'n harde schijf niet herkend werd :'(
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.