Ik werk nu al een aardig poosje met Linux, ooit begonnen met Caldera Linux. Zat bij een of ander blaadje. Was wel leuk (en stoer

), maar ik kon er weinig mee en het zag er niet uit.
Toen overgestapt naar RedHat 8, daarmee ben ik pas echt Linux verslaaft geraakt. Ik doen nu alles in Linux. Windows ligt er sinds de upgrade naar RedHat 9 af. Nu Fedora Core 1 uit kwam wilde ik eigenlijk upgraden, maar het viel me op dat RedHat/Fedora me steeds minder gaat bevallen. Er staat te veel zooi op die ik niet gebruik. Ik wil meer controle, dingen zelf kiezen en een beetje extra snelheid is ook nooit weg. Eigenlijk wil ik over op een andere distro.
Ik heb uiteraard al even rond gekeken en ik twijvel een beetje tussen Debain en Gentoo (evt. ook nog Slackware). Ik wil een makkelijk installatie systeem zoals apt-get oid, maar ook veel controle, makkelijk zelf kunnen compilen en kiezen wat ik wel en vooral ook wat ik niet wil. Gentoo klinkt erg aantrekkelijk, alleen weet ik niet of die een goed apt-get achtig systeem hebben en dat from scratch heb ik nog nooit gedaan. (Eens moet de 1
e keer zijn)
Verder moet ik de distro goed kunne updaten/upgraden, bij een nieuwe kernel versie of nieuwe gnome moet ik deze wel gewoon kunnen installen. Bij RedHat koste dit nogal eens moeite omdat de RedHat tooltjes zelf moeilijk gingen doen
Het systeem gaat worden gebruikt als desktop. Typen, GoT-ten en af en toe gamen (SoF2), je kent het wel. Ook moeten er een aantal servers draaien zoals SSH, Apache, MySQL en nog wat anderen. Deze zullen niet onder hoge druk staan. Tot slot word er nog een DC-client gedraait (D2OL) en deze moet natuurlijk ook zo hard mogelijk door grazen
De distro moet gaan draaien op men PC met:
-Athlon 2100+
-768 MB RAM
-80 GB Harde Schijf
Heeft er iemand tips, dingen waar ik zeker om moet denken of een distro die ik over het hoofd zie? Ik zou het graag horen
[
Voor 2% gewijzigd door
Mac_Cain13 op 31-03-2004 22:58
. Reden: Typo fixes & AMD gewist (Lelijke CA) ]