Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 3

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 7.820 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111684

Anoniem: 99366 schreef op 15 mei 2004 @ 23:34:
Ok iemand anders nog een mening? Even vraagje Madrake 10 is toch 4 cd's he?
De 'normale' versie van Mandrake 10.0 is inderdaad 4 cd's of 1 dvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99366

lordgandalf schreef op 15 mei 2004 @ 22:30:
ik zouw zeggen gooi er debian op en dan een apt-get install apache php4 mysql-server webmin proftpd en je hebt je server binnen een paar minuten online alleen webconfig weet ik niet of debian dat in apt zit
Ok, maar nu weet ik nog niet waarom u me debian aan raad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:50
Anoniem: 111684 schreef op 15 mei 2004 @ 23:38:
[...]

De 'normale' versie van Mandrake 10.0 is inderdaad 4 cd's of 1 dvd
Maar aan 3 cd's heb je genoeg.
Anoniem: 99366 schreef op 16 mei 2004 @ 10:52:
[...]

Ok, maar nu weet ik nog niet waarom u me debian aan raad...
Debian is kaler, dus installeer véél minder overbodige zut, is stabieler omdat het véél langer getest wordt en is makkelijk op te zetten en te onderhouden via apt-get. :)

[ Voor 49% gewijzigd door Z-Dragon op 16-05-2004 10:55 . Reden: Afstemming op voorganger. :P ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:20
Anoniem: 99366 schreef op 15 mei 2004 @ 22:56:
[...]

Ok maar waarom dan debian? Want mijn distro hoef ik alleen maar te instaleren en dan heb ik alles al... dus nix apt-get... En wat zou jij kiezen in de setup van debian? Welke paketen? Meer info zou wel fijn zijn... :)

Bedankt voor je snelle tip!
Voor jouw server zou ik dus zo min mogelijk installen, daar blijft het snel van. En na de install met apt-get install je paketten erop mieteren. Je kan dat natuurlijk ook met dselect doen (grafische schil).
En ja zelfs ik heb dat gedaan die een grote noob is met linux, maar apt maakt het leven makkelijk. Heb er wel een hoop van geleerd :) en dat is het ook waard :)

@ndeleeuw: webmin zit in de apt tree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 17:27
Ik zou in dit geval ook zeker voor Debian gaan. Ik had een klein beetje Linux ervaring (RedHat 6 op een webserver) maar desondanks kwam ik gewoon feilloos door de installatie heen. Debian werkt gewoon lekker makkelijk en niet bloated. Upgraden naar de laatste versies van software doe je gewoon met apt-get dist-upgrade, security updates krijg je ook op die manier binnen. Apache installeren is gewoon apt-get install apache2, de conf file van apache aanpassen en /etc/init.d/apache2 start :)

[ Voor 9% gewijzigd door MisterData op 16-05-2004 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok debian dus, iemad nog sugesties over welke versie? Of zeggen de profs "De nieuwste!"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:32
Anoniem: 99366 schreef op 16 mei 2004 @ 17:39:
Ok debian dus, iemad nog sugesties over welke versie? Of zeggen de profs "De nieuwste!"...
Wat dacht je van live cd knoppix en die dan op je harde schijf te zetten. Daarna kun je met apt-get deze gewoon iedere maand bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Miki schreef op 16 mei 2004 @ 17:41:
[...]

Wat dacht je van live cd knoppix en die dan op je harde schijf te zetten. Daarna kun je met apt-get deze gewoon iedere maand bijhouden.
Als je knoppix op je harde schijf zet ben je dat nette kale systeem mooi kwijt.
* Z-Dragon prefers gewoon Debian Stable, en indien je dat voor hardware-ondersteuning nodig hebt, kernel 2.6.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 20-05 09:41
Anoniem: 99366 schreef op 15 mei 2004 @ 22:56:
[...]

Ok maar waarom dan debian? Want mijn distro hoef ik alleen maar te instaleren en dan heb ik alles al... dus nix apt-get... En wat zou jij kiezen in de setup van debian? Welke paketen? Meer info zou wel fijn zijn... :)

Bedankt voor je snelle tip!
Ik gebruik zelf debian op mijn eigen server en ik ben er zeer tevreden over en ik vindt apt-get gewoon een van de handigste dingen je installeer standaard apps binnen no-time zonder dat je er als "noob" veel voor heoft in te stellen.

Ik zouw beginnen met

apt-get install apache php4 mysql-server webmin proftpd en mischien ssh voor het beheer en dan zo nodig:

apt-get install x-window-system kde en wat je verder nog wil

PS: ik zelf draai mijn server zonder gui heb wel KDE geinstalleerd staan voor het geval dat ik moet doen waar ik zo 123 via de shell geen oplossing op weet

@gomaster: ik heb in mijn apt command toch webmin zitten of ben ik gek alleen webconfig weet ik niet maar zover ik heb kunnen proberen is dat helaas niet het geval dus die zal je handmatig of via een deb installeren

[ Voor 11% gewijzigd door lordgandalf op 16-05-2004 19:39 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok ben nu "debian-30r1-i386-binary-1.iso" en "debian-30r1-i386-binary-2.iso" aan het downloaden, is dit een goeie recente versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 09:43
Anoniem: 99366 schreef op 16 mei 2004 @ 20:52:
Ok ben nu "debian-30r1-i386-binary-1.iso" en "debian-30r1-i386-binary-2.iso" aan het downloaden, is dit een goeie recente versie?
Volgens mij loop je er eentje achter.
The current “stable” distribution of Debian GNU/Linux is version 3.0r2, codenamed woody. It was released on November 21st, 2003.
Bron: http://www.nl.debian.org/releases/

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68880

Anoniem: 63780 schreef op 15 mei 2004 @ 21:22:
[...]

Als je wil gaan instappen via de wlan moet je eerst zelf een eigen bootdisk maken volgens mij maken ze nog geen bootdisks met wlan ondersteuning. Als je dat niet wil doen kan je het beste een 2.5" -> 3.5" convertertje halen en de schijf tijdelijk in een andere pc zetten wat ik dus heb gedaan. Ook kan het zijn dat je de specs van het scherm precies moet weten wat dus bij mijn armada 4120 met cstn scherm het geval is. Ik krijg het scherm niet 100% goed aan het draaien en zeer sloom.
Site met informatie betreffend installatie van jou lappie: http://www.ikbentof.com/libretto/

[edit:]
nog een linkje gevonden: http://www.ottaky.com/lib70ct.php
ps leuk compact apparaatje :p

Als je veel van linux weet of wil leren raad ik corelinux of [url=www.linuxfrom scratch]linux from scratch[/url]. (bij beide raad ik aan te compilen op een sneller pc)
Bedankt voor de linkjes, zeker de moeite waard. Ik krijg binnenkort een gedraad netwerkkaartje, dan wordt het misschien een stukkie eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-05 15:02

Zym0tiC

^_^

a casema user schreef op 16 mei 2004 @ 21:01:
[...]

Volgens mij loop je er eentje achter.

[...]

Bron: http://www.nl.debian.org/releases/
Nu ben ik niet zo into debian versie nummering maar volgens mij maakt dat verschil niet zo veel uit. Daar heb je apt-get toch voor :)

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:00
Ik heb echt een te gaar probleem waar ik maar niet uit kom. Op mijn laptop (Jewel 2780) krijg ik meteen een kernel panic na het installeren van debian stable. Ik doe gewoon een installatie via FTP en installeer verder totaal geen andere pakketjes. Nou heb ik wel nog XP ernaast draaien en gebruik dus LILO wat ik in het MBR installeer. Na debian geinstalleerd te hebben krijg ik netjes de console. Ik log dan in en test het meteen door te rebooten. Geef een enter op Linux in het LILO bootmenu. Ik zie een heleboel dingen wat ie allemaal aan het doen is en op een gegeven moment krijg ik allerlei hexidecimale rotzooi te zien totdat ie eindelijk stopt en kernel panic aangeeft. Echt op een totaal kaal systeem.
Nou ben ik nogal een linux noob en heb een beetje debian geleerd door het eerst op mijn server te installeren en zou gaandeweg wat te leren en nu ik eindelijk wat weet wilde ik het dus nu ook op mijn laptop installeren met een grafische omgeving. Nou ben ik alleen al een week aan het klootviolen met dit probleem. Een overstap naar een andere distro is dus geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68880

Uit de openingspost:
moto-moi schreef op 25 juli 2003 @ 21:28:

...

Mocht je er toch niet uitkomen, open dan een nieuw topic, dit topic is puur voor de 'Welke OS vragen', niet voor de problemen die daarop volgen!

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is die versie numering iri bij debian zeg... Maar wat is de nieuwste versie van debian nou? Ik snap er nix van... Heb nu 30r1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

Anoniem: 99366 schreef op 17 mei 2004 @ 08:55:
Wat is die versie numering iri bij debian zeg... Maar wat is de nieuwste versie van debian nou? Ik snap er nix van... Heb nu 30r1.
Zoals a casema user al eerder zei:
The current “stable” distribution of Debian GNU/Linux is version 3.0r2, codenamed woody. It was released on November 21st, 2003.
3.0r2 is dus de laatste die weer is onderverdeelt in:
stable
unstable
testing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok dan weet ik genoeg, wel ff een opmerking 8 of 9 heb niet goed gekeken cd's is mega veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:45
Zym0tiC schreef op 17 mei 2004 @ 11:41:
[...]
3.0r2 is dus de laatste die weer is onderverdeelt in:
stable
unstable
testing
Nee. 3.0rX (woody) is stable, 3.1 (sarge) is testing, en sid is unsable. Straks wordt 3.1 stable en dan wordt er op een gegeven moment een nieuwe distributie (3.2) gestart die dan dus in het testing stadium komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30279

Ik wil graag overstappen naar een andere distro , ik gebruik nu voor mn server Suse8.2 wat me wel goed bevalt maar wil iets anders proberen wat tevens ook op een andere pc moet gaan draaien :-).

Betreft een:

Asus p4p800 deluxe
P4 2.8
1gb intern
radeon9800 pro

wat wil ik ermee:

ik wil er voornamelijk mee klooien, scripts maken, mysql + php draaien, ftp servertje en eventueel een klein q3 servertje, surfen (dus een beetje kde kan ik eventueel ook wel gebruiken)
downloaden, emailtje ophalen.

ik heb al wel wat ervaring en neig een beetje naar debian maar volges mij heeft die geen sata support of heb ik verkeerd gelezen?.. althans.. tijdens de woody boot fase liepie vast :(.. bij het detecten van die desbetreffende ide controller..

Magoed, wat raden jullie me aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 17:24

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik wil graag op mijn laptop ook een distro zetten. Ik heb het tot nu toe nooit gedaan omdat er 'maar 256MB' inzit en de sloten vol zijn. Zelf gebruik ik Debian en Fedora Core 1.

Hardware:
PIII 850 Mhz
256MB intern
20 GB 4200 rpm disk.

Te gebruiken voor:
Veel dingen voor school: office (openoffice vind ik oke), mail en ftp-verkeer :)

Verder heb ik het liefste apt en een debian-achtergrond, maar bevelen jullie aan? Ik zit vooral met het feit dat ik een xDE wil draaien met maar 256mb.

Iemand suggesties? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik zoek de beste distro en software voor een Linux-PVR systeem.
Dit systeem wil ik voornamelijk gaan gebruiken voor "timeshifting" van live tv via de tv-out.

De hardware:
Asus mb met nforce2 chipset
AthlonXP 2000
Geforce 4 ti-4200 128Mb
512Mb ram
120Gb hd
Pinnacle PCTV stereo-deluxe met afstandsbediening (werkt met de module saa7134)

Op de tv-kaart is via de s-vhs ingang een sagem(tvhome) en een dreambox(satelliet) aangesloten. (dreambox>>sagem>>tvkaart)
De tv is aangesloten op de svhs uitgang van de geforce kaart.

Met de dreambox kan ik mpeg2 files afspelen via een nfs verbinding, dus als de tv-out niet gaat werken is dat nog een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Laatst online: 22:20
lordgandalf schreef op 16 mei 2004 @ 18:43:
...
@gomaster: ik heb in mijn apt command toch webmin zitten of ben ik gek alleen webconfig weet ik niet maar zover ik heb kunnen proberen is dat helaas niet het geval dus die zal je handmatig of via een deb installeren
Ik bedoel dus webmin. Kijk maar :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
server:~# apt-get install webmin
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
The following extra packages will be installed:
  libauthen-pam-perl libnet-ssleay-perl
Recommended packages:
  webmin-core
The following NEW packages will be installed:
  libauthen-pam-perl libnet-ssleay-perl webmin
0 upgraded, 3 newly installed, 0 to remove and 13 not upgraded.
4 not fully installed or removed.
Need to get 1241kB of archives.
After unpacking 6701kB of additional disk space will be used.
Do you want to continue? [Y/n] n

Maar wat is webconfig dan? btw ik heb testing draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02
ik heb een p3 700mhz met 448 intern geheugen en een asusmobo
het belangrijkste vind ik dat ik nou eindelijk mijn draadloze netwerk aan de gang krijg :'( (een usb kaartje sitecom wl-012)
heb dit al met redhat 9 en gentoo geprobeert (gentoo staat er nu op)
waarvoor wil ik het gaan gebruiken:
-school (dus tikwerk enz)
-btje experimenteren
-mayby een btje gamen (vooral op lan's)
-muziek luisteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dextro
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Ik zit zo een beetje in de problemen.

Situatieschets ;)
Pentium 4 2.4Ghz - 512MB Ram - Meer dan 7Gig ruimte vrij voor linux stuf
Hercules ati radeon 9500 pro met een Tatung Mitsubishi V70 17" en een compaq V40 15" eraan.

Ik zou dus willen een desktop systeem hebben waarbij alles toch wel vrij flexibel is. Ben zeker geen linux noob meer. Heb een router-server systeem draaien onder debian stable en heb toch wel wel ervaring al met gentoo.

Het grote probleem is om de ati kaart in gang te krijgen met dual screen. De vraag is nu, zijn er nog andere opties buiten debian en gentoo die de moeite waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

Dextro schreef op 19 mei 2004 @ 10:10:
Ik zit zo een beetje in de problemen.

Situatieschets ;)
Pentium 4 2.4Ghz - 512MB Ram - Meer dan 7Gig ruimte vrij voor linux stuf
Hercules ati radeon 9500 pro met een Tatung Mitsubishi V70 17" en een compaq V40 15" eraan.

Ik zou dus willen een desktop systeem hebben waarbij alles toch wel vrij flexibel is. Ben zeker geen linux noob meer. Heb een router-server systeem draaien onder debian stable en heb toch wel wel ervaring al met gentoo.

Het grote probleem is om de ati kaart in gang te krijgen met dual screen. De vraag is nu, zijn er nog andere opties buiten debian en gentoo die de moeite waard zijn?
Het wel of niet dual screen met een ATI kaart heeft niets met een distro te maken. Dat regel je gewoon in je xf86config file.

Voor zover ik weet is er geen distro waarmee je je ATI drivers op die manier kunt beinvloeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109975

Ik zou ook willen overstappen op linux.
Met volgend systeem amd2400, asus a7n8x deluxe, hercules radeon 9700

Omdat het linux wereldje nieuw is voor mij had ik mijn zinnen al laten zetten op mandrake 10.0, maar nu zie ik dat fedora ook met een nieuwe uitgekomen is.

Welk distro raden jullie aan? Of is het een kwestie van smaak?
Liefst waar ik het minst problemen mee ga hebben.
Het moet een dual boot worden omdat ik soms programma's draai die niet draaien in linux (ook niet met wine).
Verder moet al mijn hardware makkelijk te installeren zijn (als er iets niet gaat gaan zal ik mss te vlug weer naar windows gaan), ik denk dan aan mijn onboard netwerkkaart, geluid,...

Hebben jullie anders nog tips voor het installeren van de hardware? ik zag op de site van asus volgende staan "NForce2 all in one driver for Linux. " gaat hiermee alles van mijn moederbord werken?

Grtz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dextro
  • Niet online

Dextro

Druivensuiker.be

Zym0tiC schreef op 19 mei 2004 @ 10:28:
[...]

Het wel of niet dual screen met een ATI kaart heeft niets met een distro te maken. Dat regel je gewoon in je xf86config file.

Voor zover ik weet is er geen distro waarmee je je ATI drivers op die manier kunt beinvloeden
Dit weet ik, maar de ene distro laat wel een veel eenvoudigere config toe dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QkE
  • Laatst online: 21-05 10:34

QkE

In your face Gnagna

Op dit moment hebben wij een Zyxel modem/router voor ons huisnetwerk, maar dit wil ik gaan veranderen. En om toch een beetje met Linux te leren werken leek het mij een goed idee om een Linuxdistro erop te zetten.

Als eerste de informatie die nodig is:
- Het systeem wat ik op dit moment heb is een Pentium III met 128 MB geheugen erin, 4 gig harde schijf, cd speler etc.
- Het moet dus een internetserver/router worden, waar ik mee wil trafficshapen/monitoren en als het ff kan ook VPN verbindingen (Portforwarding is standaard neem ik aan) mee op kan zetten. Eventueel in de toekomst met een extra schijfje een simpele fileserver.
- Het systeem moet niet te moeilijk te installeren zijn. Vooral veel default goed zetten :) We hebben Debian al een keer proberen te installeren, maar doordat de netwerkkaarten niet herkend werden werd dat een fiasco. Liefst een grafische interface om rustig aan het idee Linux te wennen :)

Ik zat te denken aan netBSD of Mandrake, maar zou echt niet weten welke het beste geschikt is en of er misschien nog iets geschikter is.

Jullie zouden mij erg helpen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Dextro schreef op 19 mei 2004 @ 15:15:
[...]

Dit weet ik, maar de ene distro laat wel een veel eenvoudigere config toe dan de andere.
Hoe eenvoudig je config is lijkt me eerder aan je versie van XFree86 (of Xorg, voor de FC2-gebruikers) te liggen dan aan je distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tp21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-04 21:43
QkE schreef op 19 mei 2004 @ 16:07:
Op dit moment hebben wij een Zyxel modem/router voor ons huisnetwerk, maar dit wil ik gaan veranderen. En om toch een beetje met Linux te leren werken leek het mij een goed idee om een Linuxdistro erop te zetten.

Als eerste de informatie die nodig is:
- Het systeem wat ik op dit moment heb is een Pentium III met 128 MB geheugen erin, 4 gig harde schijf, cd speler etc.
- Het moet dus een internetserver/router worden, waar ik mee wil trafficshapen/monitoren en als het ff kan ook VPN verbindingen (Portforwarding is standaard neem ik aan) mee op kan zetten. Eventueel in de toekomst met een extra schijfje een simpele fileserver.
- Het systeem moet niet te moeilijk te installeren zijn. Vooral veel default goed zetten :) We hebben Debian al een keer proberen te installeren, maar doordat de netwerkkaarten niet herkend werden werd dat een fiasco. Liefst een grafische interface om rustig aan het idee Linux te wennen :)

Ik zat te denken aan netBSD of Mandrake, maar zou echt niet weten welke het beste geschikt is en of er misschien nog iets geschikter is.

Jullie zouden mij erg helpen hiermee.
ik zal gentoo nemen, het lijkt een beetje moeilijk in het begin maar het is heel snel en goed te configgen gewoon de handleiding volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 20-05 09:41
gomaster schreef op 18 mei 2004 @ 19:32:
[...]

Ik bedoel dus webmin. Kijk maar :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
server:~# apt-get install webmin
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
The following extra packages will be installed:
  libauthen-pam-perl libnet-ssleay-perl
Recommended packages:
  webmin-core
The following NEW packages will be installed:
  libauthen-pam-perl libnet-ssleay-perl webmin
0 upgraded, 3 newly installed, 0 to remove and 13 not upgraded.
4 not fully installed or removed.
Need to get 1241kB of archives.
After unpacking 6701kB of additional disk space will be used.
Do you want to continue? [Y/n] n

Maar wat is webconfig dan? btw ik heb testing draaien.
Das een of ander vaag KDE progsel om wat dingen te configgen

http://users.skynet.be/top/webconfig/

maar die zit niet in de apt repository teminste niet de officiele

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Tp21 schreef op 20 mei 2004 @ 15:34:
[...]

ik zal gentoo nemen, het lijkt een beetje moeilijk in het begin maar het is heel snel en goed te configgen gewoon de handleiding volgen.
Tnx. Ik zal er eens naar gaan kijken.
3 vraagjes:
- Is deze eenvoudig te configgen? (Ik zou het bijvoorbeeld fijn vinden als mij bijvoorbeeld bij de installatie een paritionering wordt aangeraden)
- Ik neem aan dat deze distro de eigenschappen heeft die ik nodig heb? (VPN, Portfw, trafficshaping/monitoring)
- Waarom raad je deze aan ten opzichte van de anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 31-03 17:54

smokalot

titel onder

QkE schreef op 20 mei 2004 @ 23:43:
[...]

Tnx. Ik zal er eens naar gaan kijken.
3 vraagjes:
- Is deze eenvoudig te configgen? (Ik zou het bijvoorbeeld fijn vinden als mij bijvoorbeeld bij de installatie een paritionering wordt aangeraden)
- Ik neem aan dat deze distro de eigenschappen heeft die ik nodig heb? (VPN, Portfw, trafficshaping/monitoring)
- Waarom raad je deze aan ten opzichte van de anderen?
Gentoo werkt anders.

Gentoo heeft geen installer. Bij het installeren van gentoo kun je een basis-systeem-image neerzetten, op een plek die je dus zelf al hebt ingericht, en dan ga je met dat systeem verder aan de slag.

De installatiehandleiding is zeer goed, en zelfs voor n00bs te volgen. Maar de partitionering zul je dus zelf uit moeten zoeken.

Kenmerk van gentoo is de flexibiliteit, het heeft de eigenschappen die jij nodig vindt.

Ik ben zelf van slackware overgestapt op gentoo, en het grootste pluspunt is wat mij betreft de controle die je hebt, gecombineerd met het gemak van de vele scripts.

Gentoo is dus iets compleet anders dan andere distro's, en daar moet je voor kiezen. Als je er eenmaal mee kunt werken biedt het ongelofelijke flexibiliteit en gemak.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QkE

QkE

In your face Gnagna

Maar waarom is het dan beter geschikt dan NetBSD of Mandrake? Het lijkt mij namelijk voor een n00b als ik ben (zoals je inderdaad goed had gezien :)) dat een eenvoudige installatieprocedure en een hoog Windows (mag ik dat woord hier zeggen?;)) gehalte een hoop voordelen heeft.
Op zich lukt het denk ik wel, maar de kans dat er op de een of andere manier iets niet lukt (hardware niet herkend, foute partitioneren) wordt groter naarmate je meer zelf moet doen.
Waarom denk je dat ik zo veel aan die scripts ga hebben?
Even voor de duidelijkheid: Ik heb 100% vertrouwen in je advies, maar een beetje afgeschrikt sinds de Debian installatie toen we al een dag bezig waren en de netwerkkaarten niet gedetecteerd werden. Als n00b kan je dan bijna niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

ik ben dus ook een beetje bezig geweest met linux en het wil me nog niet helemaal lukken vanwege een bootdisk probleem met suse 7.3 via ftp instal.

maar dat terzijde ik wil mischien samen met mijn broertje een simpel webservertje opzetten en aangezien ik geen goede hardware meer heb moet ik dat dus kopen (wel zo goedkoop mogelijk) maar ik zat dus tedenken aan een amd duron 1600 of 1800 met een simpel via bordje oid en dan een linux distro maar welke (ik heb nog geen ervaring verder was bezig maarja lukt nog niet op me ouwe p166 of zou die ook genoeg zijn voor een simpele distro ? met alles wat ik wil)

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 17:24

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik ben vooral benieuwd naar een distro die weinig geheugen vreet. Welke kernel raden jullie mij aan? Ik ga gewoon X gebruiken; gnome of KDE. KDE kan met iets minder mem overweg meen ik.

Ik ben zelf fan van apt, maar wat heeft bijv. mandrake voor? Slackware?

De distro komt op mijn laptop en ik heb enige ervaring (AIX unix dan wel). Hij gaat gebruikt worden voor FTP, surfen, wat muziek en office.

Specs:
PIII 850 Mhz
256MB mem
20 GB

Thanks in advance :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 22-01-2021
Ik ben opzoek naar een linux distro die standaard ondersteuning biedt, of waarvan ik zeker weet dat hij om kan gaan met de implementatie van zijn drivers:

• De 3com 3c2000 (.o)

En dit moet allemaal in een SMP kernel kunnen...
Functie van het ding is file/web/db serven, specs zie sig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

zAo schreef op 23 mei 2004 @ 17:03:
Ik ben vooral benieuwd naar een distro die weinig geheugen vreet. Welke kernel raden jullie mij aan? Ik ga gewoon X gebruiken; gnome of KDE. KDE kan met iets minder mem overweg meen ik.

Ik ben zelf fan van apt, maar wat heeft bijv. mandrake voor? Slackware?

De distro komt op mijn laptop en ik heb enige ervaring (AIX unix dan wel). Hij gaat gebruikt worden voor FTP, surfen, wat muziek en office.

Specs:
PIII 850 Mhz
256MB mem
20 GB

Thanks in advance :)
Als je redelijk wat ervaring hebt zou je eens kunnen proberen om Arch Linux te installeren. Dit is een i686 geoptimaliseerde distro met pacman als package manager (vergelijkbaar met apt-get) en abs waarmee je eenvoudig software kunt compilen (abs is enigzins te vergelijken met ports)

Een basis installatie heb je in goed 10 minuten klaar en vandaar uit is het een kestie van pacman -S kde. :)

KDE neemt trouwens iets meer resources in beslag dan gnome maar met die specs zou KDE geen probleem moeten zijn.

Voor slackware kun je trouwens swaret kunnen gebruiken. Deze is niet zo geavanceerd als apt of pacman maar slecht zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
Voor me nieuwe projectje: een HTPC.

Kwam ik op het idee om gewoon mijn OS op een Flashcard te pleuren,
die via een converter gewoon aan te spreken is als IDE interface. Dit
zodat ik al mijn data op een gewone HD kan pleuren,

Specs:

Via Epia M10000 (Nehemiah core)
512 MB DDR SDRAM (2700)
512 Compact Flash geheugen.

Wat moet er opdraaien?

Aangezien het een HTPC wordt, zou een freevo o.i.d. wel leuk zijn, of gewoon X met mplayer.
Verder is een package manager altijd wel leuk.

Ik heb al zitten kijken naar Debian, Slackware, Gentoo en FreeBSD, omdat dit toch de meest kleine distro's zijn, en je zelf alles in de hand hebt.

Iemand nog andere suggesties? LFS ofzo?

(Heb ervaring met RH, SuSE, Mandrake, maar voornl. met Debian, Gentoo, Slackware en FreeBSD)

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Tha_Butcha schreef op 24 mei 2004 @ 14:21:
Voor me nieuwe projectje: een HTPC.

Kwam ik op het idee om gewoon mijn OS op een Flashcard te pleuren,
die via een converter gewoon aan te spreken is als IDE interface. Dit
zodat ik al mijn data op een gewone HD kan pleuren,

Specs:

Via Epia M10000 (Nehemiah core)
512 MB DDR SDRAM (2700)
512 Compact Flash geheugen.

Wat moet er opdraaien?

Aangezien het een HTPC wordt, zou een freevo o.i.d. wel leuk zijn, of gewoon X met mplayer.
Verder is een package manager altijd wel leuk.

Ik heb al zitten kijken naar Debian, Slackware, Gentoo en FreeBSD, omdat dit toch de meest kleine distro's zijn, en je zelf alles in de hand hebt.

Iemand nog andere suggesties? LFS ofzo?

(Heb ervaring met RH, SuSE, Mandrake, maar voornl. met Debian, Gentoo, Slackware en FreeBSD)
Je zou movix kunnen overwegen, dat is feitelijk X met mplayer, en niets anders. Is uitermate geschikt om vanaf een read-only FS gedraaid te worden (en dat wil jij).

Als je kiest voor slack, gentoo, of debian zou ik (vooral in het geval van gentoo) gebruik maken van een moedersysteem, waarop je alles compileert enzo, en de resulterende binaries kopieer je naar de flashdisk. En dus ook alleen de bestanden die je nodig hebt. Dus geen compiler, of andere dependencies van de pakketen die je wilt gebruiken. De samba server heb je bv helemaal niet nodig, alleen de mount.smbfs is genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
mm, movix was ik idd vergeten.

dat van die alleen binaries kopieren is ook wel een idee, kan ik ergens daar nog meer info over vinden? Aangezien mijn host systeem een of ander AMD bakbeest zal zijn, en de target system een Via Epia, lijkt me dat ik dan rekeningn moet houden met flags e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61425

Welke linux distro nemen met volgende hardware:

Epia Mb, 800mhz cpu
128Mb Ram
20 Gig Hd

Bedoeling voor deze pc:

Routen van adsl verbinding
Portforwarding voor vnc van internet naar intern netwerk
Streamen van geluid

Extra:

Liefst volledig text based.
Linux kennis is niet bepaald zeer goed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2198

Mijn FC2 review/HOWTO in 't Nederlands voor de geïnteresseerden :)

http://projects.tuxed.net/fedora/fc2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Tha_Butcha schreef op 24 mei 2004 @ 14:41:
mm, movix was ik idd vergeten.

dat van die alleen binaries kopieren is ook wel een idee, kan ik ergens daar nog meer info over vinden? Aangezien mijn host systeem een of ander AMD bakbeest zal zijn, en de target system een Via Epia, lijkt me dat ik dan rekeningn moet houden met flags e.d.?
Sorry beetje laat, maar hoop dat je dit nog leest (of anders misschien wel andere geinterresseerden).

Als je voor een compileer-je-binaries-op-een-snelle-machine-en-zet-ze-vervolgens-over-naar-de-doel-machine-idee gaat zou ik dat als volgt aanpakken:

Creeer een directory /epia-dev, dat wordt zeg maar de root van het nieuwe systeem.

In het geval van gentoo (uitermate geschikt voor dit soort toepassingen) kun je voor een groot deel gewoon de installatiehandleiding volgen, je begint namelijk al met een tarball, die je uitpakt, en waar je daarna naartoe chroot. Als je in die chroot-omgeving je /dev en /proc netjes mount heb je (als het goed is) exact de omgeving die je ook zou hebben als je native in dat rootfs aan het werk was zeg maar.

Ik zou zelf met een stage 1 beginnen, en alles zelf compileren. Vanaf het begin zorg je dan al voor correcte USE-flags en compiler-opties (-Os zou ik bv doen, scheelt toch weer een paar % ruimte). Ook zou ik buildpkg in je FEATURES zetten. Je emerget alle pakketjes die je wilt hebben, en in de resulterende .tbz2 pakketjes ga je zitten hakken, je haalt alles eruit wat je er niet in wilt hebben. Waarschijnlijk is het handig om NOG een rootfs te maken, /epia-bin ofzo, waar je dan de .tbz2 pakketjes weer uitpakt. Je kunt ook deze omgeving testen door er gewoon naartoe te chrooten.

Op deze manier moet het toch mogelijk zijn een zeer basaal systeem neer te zetten, met een read-only fs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61943

Ik heb een
P2 333 met 256 mb geheugen en een 3 gig schijfje
in deze pc komt een Promise Ultra100 TX2 ata controller.
Maar nu wil ik debian op deze pc installeren en ik kan nergens iets over drivers van de ata controler vinden voor linux. Weet iemand of er een driver voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

[google=Promise Ultra100 TX2 linux]

ik kan dat wel vinden?

[ Voor 9% gewijzigd door smokalot op 02-06-2004 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 16:18
Anoniem: 61943 schreef op 02 juni 2004 @ 00:32:
Ik heb een
P2 333 met 256 mb geheugen en een 3 gig schijfje
in deze pc komt een Promise Ultra100 TX2 ata controller.
Maar nu wil ik debian op deze pc installeren en ik kan nergens iets over drivers van de ata controler vinden voor linux. Weet iemand of er een driver voor is?
Welke distro gebruik je? Debian ondersteund deze standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61943

Ik ga debian 3.0 gebruiken
En het zou mooi zijn als debian hem standaard ondersteund

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 61943 op 02-06-2004 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Ik heb het volgende systeem over.
p1 233mmx
64mb
20gb maxtor 5400rpm (wordt in de bios ook als 20gb herkend)
3com 905b 10/100
s3 trio64+
24x cdrom speler

Nu ben ik van plan om hier een webservertje van te maken om php te testen. ik ben met windows e.d. een heel eind. maar nog nooit met linux gewerkt, dus ik d8 dat mandrake wel een goede keuze voor mij zou zijn.

Alleen nu een probleempje, tijdens de installatie blijft de pc hangen tijdens de hard drive detection ( dus eerst language, dan licence agreement, en vervolgens drivers van harddisk laden. en dan blijft ie gewoon hangen :( ).

Iemand hier een tip voor? en evt een betere oplossing voor de toepassing die ik er mee wil gaan doen, heb nu nog niks geinstalleerd, dus kan nog switchen.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Probeer bij het eerste opstartscherm eens F1 te drukken voor alle opties te zien, en dan zal er allicht een kernel versie 2.4 als alternatief vermeld worden. Probeer die optie eens. Je kan ook eens proberen door van de tweede cd te booten, die heeft geloof ik ook een alternatieve kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28958

Anoniem: 61943 schreef op 02 juni 2004 @ 08:59:
Ik ga debian 3.0 gebruiken
En het zou mooi zijn als debian hem standaard ondersteund
Je kunt kernels gewoon van kernel.org halen en dan compile je alle support die je wilt in je kernel. Een distributie kies je eigenlijk meer voor de packagemanagement, al is het heel goed mogelijk om voor het een rpm te gebruiken en voor het andere deb. Een distributie is niets anders dan software met een naampje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82256

Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe server gekocht, even voor de goede orde de specs:

Intel Pentium 4 2.8 Ghz HT (nw)
512 Mb geheugen
160 Gb Maxtor SATA
Suttle SB75G2

Nou was vanaf het begin mijn bedoeling om hier Windows 2003 op te zetten. Ik heb hier echter wat problemen mee, te weten: Windows 2003 is naar mijn mening niet veilig genoeg, het is te vatbaar voor virussen en het is niet echt leuk om te installeren en werkend te maken. Nou kwam ik daarom snel bij Linux. Het is echter de bedoeling om een Domein op te zetten en vanaf dat domein users aan te maken waarmee alle gebruikers inloggen op hun eigen computers. Het moet kunnen dienen als file server en ik moet hem op afstand kunnen beheren.

Ik heb al eerdere ervaring gehad met Linux, prive en school. Dus ik weet dat ik Samba kan gebruiken als PDC en om shares te maken. Ook weet ik dat ik VNC kan gebruiken om de server op afstand te beheren.

Maar wat is dan mijn vraag zul je denken (als je al tot hier bent gekomen). Nou die is vrij simpel. Ik heb de FAQ's gezelen en op internet gezocht, maar ik ben er toch een beetje huiverig voor omdat mijn vorige aanvaring met Linux niet bepaald succesvol te noemen waren. Het fascineerd me echter dusdanig dat ik er steeds weer door aangetrokken wordt en een server is natuurlijk de perfecte manier om weer aan Linux te beginnen. Ik ben echter bang dat ik in het begin al de verkeerde beslissingen neem en later mijn spreekwoordelijke billen brand.

Ik zit te dubben tussen het gebruikers gemakt van Mandrake 10, dit heeft alle packages er standaard in zitten. Echter, het compleet op maat maken van Gentoo trekt mij ook wel aan, ik heb alleen totaal geen kaas gegeten van compilen en dergerlijke. Een gulden middeweg misschien ? Ik lees zoveel argumenten waarom de ene distro wel goed is en de andere niet (en andersom). Zoals veel mensen, denk ik, die aan Linux willen beginnen zie ik door de bomen het bos niet meer.

Daarom is mijn vraag of het mogelijk is dat jullie mij een klein beetje in de goede richting kunnen/willen helpen. Dit is niet een vraag om voor mij te beslissen welke distributie ik moet kiezen, ik vraag echter wel om argumenten waar ik iets mee zou kunnen in mijn beslissing. Het configureren van een Samba server om shares te maken is voor mij geen probleem, dat is dus ongeveer mijn GNU/Linux niveau. Alle tips zijn welkom. (hopelijk is dit een legitieme vraag).

Ik ben niet te beroerd om veel te lezen en dergerlijke, het moet alleen wel te doen zijn en een mooi resultaat opleveren. Alles voor niks gedaan hebben is ook zo zuur.

alvast bedankt voor de hulp en het uitlezen van mijn lange saaie verhaal.

Ik heb deze post al eerder gemaakt, maar er werd me verteld hem hier nogmaals neer te zetten, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:45
abrakadaver schreef op 02 juni 2004 @ 13:25:
p1 233mmx
64mb
3com 905b 10/100
s3 trio64+
24x cdrom speler
Deze computer is wat oud voor een zware beginnersvriendelijke distributie als SuSE, mandrake of Redhat. Als ik jou was zou ik Debian Sarge installeren, die is veel slanker dan de bovengenoemde distributies en een stuk moderner dan Debian Woody. Een installatie cd voor een minimale installatie kun je vinden op hier downloaden. Als je deze geinstalleerd hebt (is niet (veel) moeilijker dan SuSE), kun je de file /etc/apt/sources.list aanpassen en zo van je minimale installatie een volledige maken. Lees de docs op debian.org even door voor je hier mee begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
Anoniem: 82256 schreef op 03 juni 2004 @ 09:46:
een heel mooi en duidelijk verhaal.....
Persoonlijk ben ik nog steeds van mening dat een server zo min mogelijk dingen moet bevatten die je niet nodig hebt (neem in windows, b.v. patience).

Die regel gaat ook op voor een linux distro. Standaard komt Mandrake met een X omgeving. Ik denk dat je eerder voor Debian of Gentoo kunt gaan. Is het in een professionelere omgeving neem dan Suse standard server o.i.d. Hiermee heb je ook je evt. ondersteuning afgetimmerd.

en je geeft ook al aan dat je best (veel) wilt lezen. Ik denk dat je er dan met Gentoo of Debian er zeker uit moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115512

Welke Linux moet ik nemen?
Ik wil er een beetje me internetten, mailen, chatten (IRC en MSN) en een beetje programmeren.
Belangrijk is ook dat ik geen gezeur wil met het installeren van mn usb modem.
Ik heb deze specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Sir Isaac schreef op 03 juni 2004 @ 10:21:
[...]

Deze computer is wat oud voor een zware beginnersvriendelijke distributie als SuSE, mandrake of Redhat. Als ik jou was zou ik Debian Sarge installeren, die is veel slanker dan de bovengenoemde distributies en een stuk moderner dan Debian Woody. Een installatie cd voor een minimale installatie kun je vinden op hier downloaden. Als je deze geinstalleerd hebt (is niet (veel) moeilijker dan SuSE), kun je de file /etc/apt/sources.list aanpassen en zo van je minimale installatie een volledige maken. Lees de docs op debian.org even door voor je hier mee begint.
zonet debian geinstalleerd. werkt idd bijna hetzelfde. en best eenvoudig installeren. bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68567

abrakadaver schreef op 02 juni 2004 @ 13:25:
p1 233mmx
64mb
3com 905b 10/100
s3 trio64+
24x cdrom speler
....
Iemand hier een tip voor? en evt een betere oplossing voor de toepassing die ik er mee wil gaan doen, heb nu nog niks geinstalleerd, dus kan nog switchen.
Dat is een mooi systeem om Vector Linux 4.0 op te draaien deze die is namelijk speciaal gericht op oudere systemen en gebaseerd op Slackware dus lekker stabiel.
Samen met de LAMPP (XAMPP) package heb je zo een servertje draaien met Apache, Php, Perl, MySQL etc... Bluefish zit standaard bij VL 4.0, dus je kunt gelijk aan de slag.
Als je hulp nodig hebt, stuur een berichtje...

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 68567 op 03-06-2004 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Anoniem: 68567 schreef op 03 juni 2004 @ 18:58:
[...]

Dat is een mooi systeem om Vector Linux 4.0 op te draaien deze die is namelijk speciaal gericht op oudere systemen en gebaseerd op Slackware dus lekker stabiel.
Samen met de LAMPP (XAMPP) package heb je zo een servertje draaien met Apache, Php, Perl, MySQL etc... Bluefish zit standaard bij VL 4.0, dus je kunt gelijk aan de slag.
Als je hulp nodig hebt, stuur een berichtje...
Het is nu gelukt met debian en dat loopt best lekker met webmin, maar zal het eens een keer testen! ben helemaal hooked!

alleen nu loop ik echt tegen een *schaam* *schaam* n00b probleem aan!
abrakadaver heeft geen extra utp kabel om z'n nieuwe server aan de router te hangen!! :D . wat een beroerde tweakert ben je dan!

maargoed, als ik die heb dan ga ik em ergens in een hoekje zetten om hem er niet meer uit te halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo,

Ik heb besloten om Debian te gaan proberen, ik loop echter tegen een probleem aan. Namelijk dat wanneer ik de ISO's wil downloaden er iets van 6 images zijn. Welke moet ik hebben !? of moet ik ze allemaal downloaden ?

Files:

debian-30r2-i386-binary-1.iso

t/m

debian-30r2-i386-binary-7.iso

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 82256 op 03-06-2004 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28145

Anoniem: 115512 schreef op 03 juni 2004 @ 17:05:
Welke Linux moet ik nemen?
Ik wil er een beetje me internetten, mailen, chatten (IRC en MSN) en een beetje programmeren.
Belangrijk is ook dat ik geen gezeur wil met het installeren van mn usb modem.
Ik heb deze specs.
Ik zou als eerste een dual-boot instaltie inrichten, want juist dat USB-modem kan nog weleens voor hoofdpijn zorgen. Pas als je dat hebt opgelost kan je volledig over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24884

Beste mensen....

Ik werk hier met een Tecra 8000 Laptop. Deze laptop heeft geen CD writer, en heeft ook geen floppy disc. Nu wil ik hierop Linux draaien. Ik heb al Mandrake gedownload, maar die kun je dus alleen installeren met een bootdisk of een bootable CD...Iets wat ik dus niet heb. Weet iemand een Distro die je gewoon vanaf XP kunt installeren?

Alvast bedankt!

Alberto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newjersey
  • Laatst online: 08-05 14:33
Anoniem: 82256 schreef op 03 juni 2004 @ 22:25:
Hallo,

Ik heb besloten om Debian te gaan proberen, ik loop echter tegen een probleem aan. Namelijk dat wanneer ik de ISO's wil downloaden er iets van 6 images zijn. Welke moet ik hebben !? of moet ik ze allemaal downloaden ?

Files:

debian-30r2-i386-binary-1.iso

t/m

debian-30r2-i386-binary-7.iso
pak gewoon binary 1.. daar staan alle basic installatie dingen op.. inclusief netwerkdrivers.. en doe dan gewoon een ftp instlalatie, dat is net zo makkelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Newjersey schreef op 04 juni 2004 @ 07:40:
[...]

pak gewoon binary 1.. daar staan alle basic installatie dingen op.. inclusief netwerkdrivers.. en doe dan gewoon een ftp instlalatie, dat is net zo makkelijk :)
Dan kan hij beter gelijk de netinstall CD nemen, scheelt toch weer 550MB aan dataverkeer :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-05 12:44
ge-flopt schreef op 03 juni 2004 @ 10:33:
[...]

Persoonlijk ben ik nog steeds van mening dat een server zo min mogelijk dingen moet bevatten die je niet nodig hebt (neem in windows, b.v. patience).

Die regel gaat ook op voor een linux distro. Standaard komt Mandrake met een X omgeving. Ik denk dat je eerder voor Debian of Gentoo kunt gaan. Is het in een professionelere omgeving neem dan Suse standard server o.i.d. Hiermee heb je ook je evt. ondersteuning afgetimmerd.

en je geeft ook al aan dat je best (veel) wilt lezen. Ik denk dat je er dan met Gentoo of Debian er zeker uit moet komen.
Toevallig heb ik vorige week in dezelfde situatie gezeten. Alleen dan met een 1.6 Ghz AMD, 256 Mb RAM en 80 Gb HD ;-) Ik had eerst windows 2003 met pcanywhere erop gezet. Deze combinatie bleek verschrikkelijk: eens in de paar dagen liept ie compleet vast. Daarbij als je een server, maakt waarom zou je dan een window-systeem erop zetten? zonde van je processor en geheugen.
Als je daarbij ook eens een echt veilige server wil maken, zou ik freebsd erop zetten. Persoonlijk vind ik het gemakkelijker dan gentoo stage 1 installatie. Het staat qua moeilijkheidgraad ongeveer op het niveau van Debian en Slackware. En in sommige aspecten vind ik freebsd zelfs gemakkelijker (bijvoorbeeld herkenning van ethernetkaarten: Linux -> eth0, eth1 ; BSD -> sis0 , ed0 (genoemd naar het type netwerkkaart)).
Hardware ondersteuning doet tegenwoordig nauwelijks onder voor Linux en vrijwel alle Linux programma's doen het ook op freeBSD. Dus apache, samba, ssh etc, geen probleem. Installatie gaat heel makkelijk met hun ports en packages systeem. MacOSX en BSD zijn niet voor niets uitgeroepen tot de meest veilige OS-en ter wereld, waarbij je moet weten dan MacOSX is afgeleid van BSD (ik dacht zelfs freeBSD).
Ik heb nog getwijfeld over gentoo, maar zeker met jouw pc specs is het systeem snel zat onder freebsd en veiliger (mits goed geconfigureerd en onderhouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is de Binairy 1 genoeg voor alle standaard dingen

Samba
Apache
KDE + Gnome

en alle andere standaard server dingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68886

Anoniem: 82256 schreef op 04 juni 2004 @ 10:04:
Is de Binairy 1 genoeg voor alle standaard dingen

Samba
Apache
KDE + Gnome

en alle andere standaard server dingen ?
Ja hoor, anders kun je nog altijd via netinstall de zaken die er niet bij zitten toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68886 schreef op 04 juni 2004 @ 10:56:
[...]

Ja hoor, anders kun je nog altijd via netinstall de zaken die er niet bij zitten toevoegen
Dan denk ik dat ik Debian ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:00
Anoniem: 24884 schreef op 04 juni 2004 @ 02:05:
Beste mensen....

Ik werk hier met een Tecra 8000 Laptop. Deze laptop heeft geen CD writer, en heeft ook geen floppy disc. Nu wil ik hierop Linux draaien. Ik heb al Mandrake gedownload, maar die kun je dus alleen installeren met een bootdisk of een bootable CD...Iets wat ik dus niet heb. Weet iemand een Distro die je gewoon vanaf XP kunt installeren?

Alvast bedankt!

Alberto
Je moet op de een of andere manier Linux starten vanuit je bestaande installatie. Met behulp van Loadlin kan je vanuit DOS een linux kernel starten. De installatie van Red Hat 9 kan dat, Fedora niet geloof ik. hier kan je dat vinden. Je kan de hele distributie downloaden en dan in de vanuit DOS het bestand autoboot.bat in de directory dosutils starten.

Maar waarschijnlijk heb je ook geen DOS (command prompt van XP is geen DOS!) dus dat moet je ook nog even op je PC zien te krijgen. ik weet niet hoe eerlijk gezegd.
Het is al met al dus best omslachtig om het voor elkaar te krijgen. Het leven wordt stukken makkelijker met een cd brander :)

je kan ook een cd bestellen: http://kooplinux.nl/index.php
heb ik vroegah ook wel eens gedaan

[ Voor 5% gewijzigd door balk op 04-06-2004 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

balk schreef op 04 juni 2004 @ 15:06:
[...]

Je moet op de een of andere manier Linux starten vanuit je bestaande installatie. Met behulp van Loadlin kan je vanuit DOS een linux kernel starten. De installatie van Red Hat 9 kan dat, Fedora niet geloof ik. hier kan je dat vinden. Je kan de hele distributie downloaden en dan in de vanuit DOS het bestand autoboot.bat in de directory dosutils starten.

Maar waarschijnlijk heb je ook geen DOS (command prompt van XP is geen DOS!) dus dat moet je ook nog even op je PC zien te krijgen. ik weet niet hoe eerlijk gezegd.
Het is al met al dus best omslachtig om het voor elkaar te krijgen. Het leven wordt stukken makkelijker met een cd brander :)

je kan ook een cd bestellen: http://kooplinux.nl/index.php
heb ik vroegah ook wel eens gedaan
Lindows kan dat misschien wel. Je kan in ieder geval een net-install uitvoeren. In de meeste laptops zit in het BIOS menu wel de optie om vanaf het netwerk te booten. In dat geval moet je ergens ff een NFS-servertje (+tftp serv0r) planten met de juiste bootimage. Jouw laptop gaat die van tftp-en en dan kun je ook a/d slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Anoniem: 69767 schreef op 04 juni 2004 @ 15:18:
[...]

Lindows kan dat misschien wel. Je kan in ieder geval een net-install uitvoeren. In de meeste laptops zit in het BIOS menu wel de optie om vanaf het netwerk te booten. In dat geval moet je ergens ff een NFS-servertje (+tftp serv0r) planten met de juiste bootimage. Jouw laptop gaat die van tftp-en en dan kun je ook a/d slag.
"ff" een NFS en tftp server neerzetten lijkt me een beetje lastig en overbodig.

Lijkt me makkelijker om ergens anders een bootable CD te branden, of anders je hdd in een andere laptop (of PC met verloop) te steken, en na installatie weer terug (kan prima met linux, alleen in die andere laptop zou ik niet je windows installatie booten!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 21-05 15:01
Op mijn werk hier wil ik een servertje installeren op linux.

Systeem specs:
Processor: Pentium 2 350mhz.
Geheugen: 264MB SD Ram
40GB harde schijf.
Cheap videokaartje
10/100mbit netwerk.

We willen er een proxy op draaien, squid waarschijnlijk, samba, printserver en dhcp.

Ben een klein beetje bekend met mandrake, redhat en fedora.
Vind het wel leuk om te knutselen, maar moet niet dagen kosten voordat ik dingen werkend krijg.
Lezen en leren vind ik niet erg opzich.
Enig idee wat ik hier op zou kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MADG0BLIN schreef op 04 juni 2004 @ 16:04:
Op mijn werk hier wil ik een servertje installeren op linux.

Systeem specs:
Processor: Pentium 2 350mhz.
Geheugen: 264MB SD Ram
40GB harde schijf.
Cheap videokaartje
10/100mbit netwerk.

We willen er een proxy op draaien, squid waarschijnlijk, samba, printserver en dhcp.

Ben een klein beetje bekend met mandrake, redhat en fedora.
Vind het wel leuk om te knutselen, maar moet niet dagen kosten voordat ik dingen werkend krijg.
Lezen en leren vind ik niet erg opzich.
Enig idee wat ik hier op zou kunnen zetten?
Als je gewoon puur een eenvoudig servertje wil hebben kies je dus niet voor Mandrake of Fedora. Ik adviseer je te kijken naar: www.openbsd.org -- dan wordt je tenminste niet bedolven onder de troep die allemaal meegeinstalleerd wordt en je weg niet meer weet te vinden. OpenBSD is vrij kaal en optimaal geschikt voor wat je wilt doen. Is ook lekker veilig out-of-the-box dus kleinere kans dat je opeens raar aangekeken wordt door je werk als die box gehackt blijkt te zijn (ivm je proxy idee) aangezien je nog een beetje n00b bent.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 04-06-2004 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Laatst online: 22:32

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Anoniem: 69767 schreef op 04 juni 2004 @ 16:20:
[...]

Als je gewoon puur een eenvoudig servertje wil hebben kies je dus niet voor Mandrake of Fedora. Ik adviseer je te kijken naar: www.openbsd.org -- dan wordt je tenminste niet bedolven onder de troep die allemaal meegeinstalleerd wordt en je weg niet meer weet te vinden. OpenBSD is vrij kaal en optimaal geschikt voor wat je wilt doen.
Net als een minimale install van Debian of Slackware :Y)
en de BSD's een klein beetje kennende, ook als FreeBSD.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115527

WELKE LINUX VERSIE VOOR RESCUE CD?
---------------------------------------------------

Ik heb zelf 2 PC verbonden met een router. Mocht er 1 crashen dan wil ik die nog kunnen benaderen met een rescue cd van Linux. Ik heb begrepen dat KNOPPIX zo'n Linux cd is waarmee je kunt booten.

Vraag is:
(1) Is KNOPPIX de beste keuze qua rescue cd.

(2) Kan ik met KNOPPIX booten vanaf cd, start ie dan het linux OS? Kan ik vervolgens vanaf het linux OS nog mijn oude C:\ (D:\, etc...) schijf benaderen en kan ik vervolgens mijn gegevens vanaf C:\ overpompen via de router naar mijn andere PC waar Windows XP op staat? Oftewel biedt KNOPPIX netwerkondersteuning en kan ie de WXP partities lezen?

(3) Ben ik nog iets vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Anoniem: 115527 schreef op 06 juni 2004 @ 19:15:

Ik heb zelf 2 PC verbonden met een router. Mocht er 1 crashen dan wil ik die nog kunnen benaderen met een rescue cd van Linux. Ik heb begrepen dat KNOPPIX zo'n Linux cd is waarmee je kunt booten.

Vraag is:

(2) Kan ik met KNOPPIX booten vanaf cd, start ie dan het linux OS? Kan ik vervolgens vanaf het linux OS nog mijn oude C:\ (D:\, etc...) schijf benaderen en kan ik vervolgens mijn gegevens vanaf C:\ overpompen via de router naar mijn andere PC waar Windows XP op staat? Oftewel biedt KNOPPIX netwerkondersteuning en kan ie de WXP partities lezen?

Het grootste voordeel van Knoppix is de uitgebreide hardware ondersteuning. Het is daarom voor veel mensen de geprefereerde versie voor RescueCD's. Knoppix start bij het booten inderdaad een Linux OS vanaf CD. Je kunt hier (RW) FAT en (R) NTFS schijven mee benaderen. Ook kan Knoppix dit soort zaken netjes via de netwerkkaart regelen. Zo zou je bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van Samba om de backup direct op een netwerkshare neer te zetten (of de schijf via een netwerkshare bereikbaar te maken).

Mocht je dit alles zeker willen weten moet je gewoon even Knoppix downloaden en even proberen of je alles naar wens aan de praat krijgt :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103226

hier in de rebound :)

Ik heb een BP6 bordje (dual celeron 466 met totaal 384 mb intern geheugen)
totaal 4 gb harddisk space, simpel vid+netw kaartje

t pctje moet in de toekomst een UT server worden (als achtergrond info)

nu mijn vraag.. wat kan ik t beste hier op draaien om een beetje met linux te spelen?
ik ben een ONWIJZE linux n00b dus t moet wel een beetje toegankelijk zijn.
Waar kan ik t downloaden of eventueel aanschaffen..

ik heb al een beetje rond gekeken bij suse, mandrake en redhat maar nergens zie ik iets over systeem eisen vandaar mijn vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115527 schreef op 06 juni 2004 @ 19:15:

Vraag is:

Ik heb er geen ervaring mee, maar hier staan er een heleboel, moet vast wel iets tussen zitten (deel je ervaringen mocht je er een van gaan gebruiken):

http://www.frozentech.com...php?sort=&showonly=rescue

Probeer die MiniKnoppix variant eens uit de lijst, die lijkt me wel geschikt. Als het goed is hoor je idd NTFS partities lokaal te kunnen mounten. Enige probleem is mogelijk smbmount/samba tenzij je op je andere PC een ftp-server draait.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 06-06-2004 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103226 schreef op 06 juni 2004 @ 20:07:

t pctje moet in de toekomst een UT server worden (als achtergrond info)

nu mijn vraag.. wat kan ik t beste hier op draaien om een beetje met linux te spelen?
ik ben een ONWIJZE linux n00b dus t moet wel een beetje toegankelijk zijn.
Waar kan ik t downloaden of eventueel aanschaffen..

ik heb al een beetje rond gekeken bij suse, mandrake en redhat maar nergens zie ik iets over systeem eisen vandaar mijn vraag...
Linux draait in beginsel prima op ieder systeem. Ook SUSE, REDHAT etc. Het probleem op jouw systeem gaat waarschijnlijk alleen zijn dat de nieuwe SUSE/Redhat et al zware grafische windowmanagers gebruiken die je systeem wat trager doen laten werken. Als n00b kun je prima kiezen voor redhat/suse alleen zou ik wel na de installatie voor een minder grafische omgeving gaan, bv: Afterstep, Windowmanger, FVWM, Blackbox etc. Het makkelijkste is om te kijken of Redhat/Suse enzo een iso aanbieden met daarop al een SMP-kernel anders zul je die nog handmatig moeten gaan compilen voor jouw 2-processor systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 06-06-2004 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Spider.007 schreef op 06 juni 2004 @ 19:20:
[...]
[knip]
Je kunt hier (RW) FAT en (R) NTFS schijven mee benaderen.
[knip]
In mijn laatste KNOPPIX-versie (3.4 d8 ik) is het ook mogelijk NTFS RW te mounten! Dit gaat dan met behulp van een wrapper voor de ntfs.sys die je bij je windows-installatie hebt gekregen.

Ik heb het niet getest, maar ik neem aan dat het werkt (anders zouden ze het niet op zo'n CD zetten lijkt me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111684

Anoniem: 69767 schreef op 06 juni 2004 @ 21:51:
[...]

Linux draait in beginsel prima op ieder systeem. Ook SUSE, REDHAT etc. Het probleem op jouw systeem gaat waarschijnlijk alleen zijn dat de nieuwe SUSE/Redhat et al zware grafische windowmanagers gebruiken die je systeem wat trager doen laten werken. Als n00b kun je prima kiezen voor redhat/suse alleen zou ik wel na de installatie voor een minder grafische omgeving gaan, bv: Afterstep, Windowmanger, FVWM, Blackbox etc. Het makkelijkste is om te kijken of Redhat/Suse enzo een iso aanbieden met daarop al een SMP-kernel anders zul je die nog handmatig moeten gaan compilen voor jouw 2-processor systeem.
Met zo'n systeem kun je dus ook makkelijk Gnome en KDE draaien! van KDE weet ik dat je iig de grafische effecten flink naar beneden kan schroeven. Je moet je eigen meer zorgen maken om die 4 GB harddisk (tip: installeer alleen wat je nodig hebt).

Als je je systeempje eenmaal hebt draaien dan switch je gewoon naar textmode zodat de geheugenintensieve X-server iig niet meer draait. CD's of DVD's kun je bijv. op http://kooplinux.nl en http://www.munnikes.nl/cd/ bestellen voor een paar Euri. Als je de ontwikkeling van Linux wilt stimuleren en/of je wilt graag programma's als FlashPlayer, Java VM enz. standaard hebben dan kun je ook op bijv. http://mensys.nl/linux een distro bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demnick D.
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-08-2017

Demnick D.

Oh dear....

Heel mooi cd'tje gedowned: Dam Small Linux. (= echte naam)

Dam Small Linux > 50mb ... incl. Gui voor de leek.

Vanavond er ff opzetten.

(dual celletje :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:45
Anoniem: 103226 schreef op 06 juni 2004 @ 20:07:

Heb ongeveer dezelfde config als jij maar ipv 384 Mb heb ik maar 256 Mb. Mandrake 10.0 gaat prima hoor. Heb alleen nog maar KDE geprobeerd, maar dat doet het prima. Tijdens de installatie moet je niet gaan klooien met de ACPI instellingen anders (is mij gebeurd) verklooi je je dual processor ondersteuning.
Verder zou hij gewoon twee processoren moeten pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_de_Rechter
  • Laatst online: 21-05 12:15

Rob_de_Rechter

Dixeram

ik heb een athlon XP 2600+, 512 mb intern, asus a7v600 bordje, en een sata disk van 120 gieg. Nog een extra harde schijfje van 60 G @ 5400 rpm.

Ik draai nu WinXP en ga eerst eens een beetje klooien met linux onder VMware. Uiteindelijk wil ik eigenlijk wel helemaal over naar linux (tenzij het echt niet bevalt).

Ik ga voor het gewone desktop werk (office/internet) met dan als 'special' multimedia: nothing fancy, maar ik wil eigenlijk wel gewoon DivX kunnen zien, muziek afspelen en dvd's backuppen.

ik zit nu zelf aan SuSe te denken (waarom weet ik niet echt), maar ik sta open voor andere suggesties.

Maar hij sloeg haar hersens niet in, want tussen droom en daad // staan wetten in de weg en veelal praktische bezwaren // en zwaarmoedigheid, die niemand kan verklaren // die des avonds komt, voordat men slapen gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Niet online

eghie

Spoken words!

(10M) bf2.4-3.0.23-netinst.iso
(6.3M) compact-3.0.23-netinst.iso
(6.1M) idepci-3.0.23-netinst.iso
(10M) vanilla-3.0.23-netinst.iso

Wat is het verschil tussen deze images :? Ik wil Debian installen via netinstall, maar ik kan nergens het verschil vinden tussen deze images.

Ow vergeet ik bijna de nodige info.

Ik heb een AMD XP 2600+ dus I386/I586 based systeem. En ik wil dus Debian installeren op een normale PC met de 2.6 kernel.

Ow ik heb het nu eindelijk gevonden, voor de andere tweakers hier de verschillen tussen de "flavours" (installatie sets):
4.2.2 Choosing the Right Installation Set
Installation files include kernel images, which are available in various ``flavors''. Each flavor supports a different set of hardware. The flavors available for Intel x86 are:

`vanilla'
The standard kernel package available in Debian. This includes almost all drivers supported by Linux built as modules, which includes drivers for network devices, SCSI devices, sound cards, Video4Linux devices, etc. The `vanilla' flavor includes one rescue floppy, one root and four driver floppies.
`compact'
Like `vanilla', but with many of the less-frequently-use drivers removed (sound, v4l, etc). In addition, it has built in support for several popular PCI Ethernet devices — NE2000, 3com 3c905, Tulip, Via-Rhine and Intel EtherExpress Pro100. These built in drivers allow you to take full advantage of the Debian installer's net install feature to install the driver floppies over the network so that only the root and rescue floppy disks need to be made. Finally, `compact' also supports several common RAID controllers: DAC960, and Compaq's SMART2 RAID controllers. The `compact' flavor includes one rescue floppy, one root and two driver disks.
`idepci'
Kernel that supports only IDE and PCI devices (and a very small number of ISA devices). This kernel should be used if the SCSI drivers in the other flavors cause your system to hang on startup (probably because of resource conflicts, or a misbehaving driver/card in your system.) The `idepci' flavor also has a built-in ide-floppy driver so that you can install from LS120 or ZIP devices.
`bf2.4'
This is an experimental flavor which uses a special version of the kernel-image-2.4 package. It provides support for newer hardware components which is absent in the other (more stable) flavors. It supports more USB hardware, USB keyboards/mice, modern IDE controllers, some new network cards, and Ext3 and Reiser file systems. Compared to the driver set of our main kernel-image-2.4.x-yz packages, some non-essential drivers have been removed in order to keep the number of needed floppy disks in a sane range. If you have unexplainable problems with kernel 2.4, you should use other flavors. If you need more new drivers or optimisations for your CPU type, feel free to install an "official" kernel-image-2.4.x-yz package. This flavor comes with one rescue floppy, one root and four driver floppies.
Although we have described above how many 1.44MB diskettes the different sets occupy, you may still choose different methods of installation.

The kernel config files for these flavors can be found in their respective directories in a file named kernel-config.

[ Voor 103% gewijzigd door eghie op 08-06-2004 22:09 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Geen van dezen zijn geschikt voor jou. Alle images op de bf24 na zijn kernel 2.2, en bf24 is als uitzondering 2.4. Zoek de beta(5 geloof ik) van de nieuwe netinstaller eens op en installer Debian Unstable. De naam is wat misleidend, maar het draait prima, mét de 2.6 kernel. :)

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Demnick D. schreef op 07 juni 2004 @ 14:33:
Heel mooi cd'tje gedowned: Dam Small Linux. (= echte naam)

[...]
Nee hoor, dat is niet de echte naam. De echte naar is Damn Small Linux:

Damn Small Linux, 50 megabytes of penguin power

;)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_de_Rechter

Rob_de_Rechter

Dixeram

Rob_de_Rechter schreef op 07 juni 2004 @ 19:59:
ik heb een athlon XP 2600+, 512 mb intern, asus a7v600 bordje, en een sata disk van 120 gieg. Nog een extra harde schijfje van 60 G @ 5400 rpm.

Ik draai nu WinXP en ga eerst eens een beetje klooien met linux onder VMware. Uiteindelijk wil ik eigenlijk wel helemaal over naar linux (tenzij het echt niet bevalt).

Ik ga voor het gewone desktop werk (office/internet) met dan als 'special' multimedia: nothing fancy, maar ik wil eigenlijk wel gewoon DivX kunnen zien, muziek afspelen en dvd's backuppen.

ik zit nu zelf aan SuSe te denken (waarom weet ik niet echt), maar ik sta open voor andere suggesties.
niemand die iets toe te voegen heeft?

Maar hij sloeg haar hersens niet in, want tussen droom en daad // staan wetten in de weg en veelal praktische bezwaren // en zwaarmoedigheid, die niemand kan verklaren // die des avonds komt, voordat men slapen gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rob_de_Rechter schreef op 07 juni 2004 @ 19:59:

Waarom wil je in vredesnaam DivX onder Linux onder VMWare in Windows XP gaan kunnen bekijken?? Use the right tool for the right job. Ik zou gewoon je systeem dualboot maken of eens zo'n Knoppix Live Linux CD proberen. Maar om nou via VMWare Linux te gaan draaien om te kunnen DivXen en DVD's backupen..lijkt me onzinnig.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 09-06-2004 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerd66
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 13:26
Ik wil een server maken met een amd k6 200mhz, 36mb geheugen, 1.9gb harde schijf, cd-rom, 10/100 netwerk. Gewoon een web/mail/ftp server. Als het goed draait moet er nog een grotere harde schijf in. Ik heb hier de cd's van Rock Linux liggen, maar die is 5 gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob_de_Rechter

Rob_de_Rechter

Dixeram

Anoniem: 69767 schreef op 09 juni 2004 @ 10:30:
[...]

Waarom wil je in vredesnaam DivX onder Linux onder VMWare in Windows XP gaan kunnen bekijken?? Use the right tool for the right job. Ik zou gewoon je systeem dualboot maken of eens zo'n Knoppix Live Linux CD proberen. Maar om nou via VMWare Linux te gaan draaien om te kunnen DivXen en DVD's backupen..lijkt me onzinnig.
dat lijkt mij ook. Blijkbaar ben ik niet duidelijk geweest: sorry.

ik ga natuurlijk geen dvd's backuppen in Linux onder VMware.
Ik wil over naar linux. En om daar even mee te wennen, wil ik eerst onder VMware beginnen en daarna geheel over.
Als ik eenmaal over ben, wil ik natuurlijk wel DivX onder linux kunnen zien of een dvd'tje backuppen.
Onder VMware ga ik eerst eens SuSE geinstalled krijgen, gnome erop en dan een beetje pielen. Bevalt dat, dan ga ik over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JozyDaPozy
  • Laatst online: 13-11-2024
Systeem:
Compaq Laptop
proc: 166Mhz proc.
RAM: 64 MB
HDD: 5GB

Wat wil ik:
- Met linux spelen.
- fileservertje
- mailservertje

Opmerking:
Het moet wel soepel draaien, dus dat zal wel geen KDE worden, maar eerder XFce of iets dergelijks..

Kunnen jullie advies geven?
(In dit topic werd mij geadviseerd om gewoon win95 erop te zetten, maar dat wil ik natuurlijk niet ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
ik lees het nu wel ;) (zij het, ook wat later, but what the hell)

Ik heb een running Gentoo systeem.

aan chroot heb ik ook zitten denken idd.

Dus samengevat bouw ik gewoon een chroot, en bouw daar eigenlijk een heel nieuw systeem in op voor me Epia of heb ik nou niet goed gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Tha_Butcha schreef op 11 juni 2004 @ 00:11:
[...]

ik lees het nu wel ;) (zij het, ook wat later, but what the hell)

Ik heb een running Gentoo systeem.

aan chroot heb ik ook zitten denken idd.

Dus samengevat bouw ik gewoon een chroot, en bouw daar eigenlijk een heel nieuw systeem in op voor me Epia of heb ik nou niet goed gelezen?
ja, daar komt het idd op neer.

Als je dan een nieuwe package wilt installeren doe je dat in de chroot, met emerge --buildpkg, en de resulterende .tbz2 kopieer je naar je epia en installeer je daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Laatst online: 20-05 08:24
hardware:
Asus p4b266 moederbord
2ghz intel
1x80GB maxtor 1x40GB ibm hd
Geforce 4ti4200

Ik wil een dualboot systeem om linux beter te leren kennen.. mijn kennis van linux is zo goed als niks.. ik moet mijn w2k server (domain controller) kunnen beheren, er draait nu terminal server op en het zou fijn als hier een client voor is. En een photoshop alternatief (hoorde iets van gimp?) en een ftp client met het liefst deze functionaliteit als flashfxp.
tevens wil ik in mijn shares op de server kunnen benaderen en de andere NTFS partities op mijn hd.

De gui is niet zo van belang.. het het maar een beetje leuk uitziet en niet te veel rotzooi (Zoals de teletubbie interface van XP - ik heb liever de classic look)

moet er mp3/mpc/divx/xvid op kunnen afspelen. TV OUT ondersteuning zou ook fijn zijn maar is geen must.

[ Voor 10% gewijzigd door m3gA op 11-06-2004 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106792

hardware:
Asus p4b266 moederbord
2ghz intel
1x80GB maxtor 1x40GB ibm hd
Geforce 4ti4200

Ik wil een dualboot systeem om linux beter te leren kennen.. mijn kennis van linux is zo goed als niks.. ik moet mijn w2k server (domain controller) kunnen beheren, er draait nu terminal server op en het zou fijn als hier een client voor is. En een photoshop alternatief (hoorde iets van gimp?) en een ftp client met het liefst deze functionaliteit als flashfxp.
tevens wil ik in mijn shares op de server kunnen benaderen en de andere NTFS partities op mijn hd.

De gui is niet zo van belang.. het het maar een beetje leuk uitziet en niet te veel rotzooi (Zoals de teletubbie interface van XP - ik heb liever de classic look)

moet er mp3/mpc/divx/xvid op kunnen afspelen. TV OUT ondersteuning zou ook fijn zijn maar is geen must.
terminal: kan met rdesktop
photoshop: ja, gimp bestaat :P
ftp-client: gftp, filezilla etc..
shares: met konqueror (icm lisa), nautilus en diverse smb-browsers als linneighbourhood gnomba etc.
ntfs: kan gewoon met met kernel 2.6 zonder problemen
gui: Gnome of KDE als desktop
mp3/mpc/divx/xvid: mplayer of xine (xmms voor geluid)
http://www.mplayerhq.hu

tv out: Geforce 4ti4200 => met jouw kaart zou het moeten werken, moet je wel de NVIDIA drivers installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Laatst online: 20-05 08:24
Anoniem: 106792 schreef op 11 juni 2004 @ 09:40:
[...]

terminal: kan met rdesktop
photoshop: ja, gimp bestaat :P
ftp-client: gftp, filezilla etc..
shares: met konqueror (icm lisa), nautilus en diverse smb-browsers als linneighbourhood gnomba etc.
ntfs: kan gewoon met met kernel 2.6 zonder problemen
gui: Gnome of KDE als desktop
mp3/mpc/divx/xvid: mplayer of xine (xmms voor geluid)
http://www.mplayerhq.hu

tv out: Geforce 4ti4200 => met jouw kaart zou het moeten werken, moet je wel de NVIDIA drivers installeren
bedankt. welke distributie raad je me aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
Ligt eraan wat je zelf wilt doen.. Ik denk als je eea wilt leren dat je dan eerst een distro alla fedora of Mandrake het beste kunt gebruiken. Wil je wat meer dan ga je richting debian of Gentoo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
  • Laatst online: 00:35
Even een opmerking tussendoor: Xandros heeft nu ook een gratis niet-commerciele variant van zijn besturingssysteem, zie hun website. Ik heb zelf geen ervaring met Xandros, maar ik meende dat er hier wel personen waren, die goede ervaringen hadden met Xandros qua gebruiksvriendelijkheid. Voor een startende linuxer is dit dan misschien ook een goede optie.

[ Voor 6% gewijzigd door slager op 11-06-2004 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Hmz >1000 posts, dat betekend part 4 ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Zwerver op 11-06-2004 13:27 . Reden: url naar 4 erbij ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.