Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 3

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.960 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:29
Ik zat eerst aan LFS te denken maar dat heb ik al eens op een server gedaan en dat kost me te veel tijd. Vandaar mijn vraag: welke distro kan ik het beste nemen?
Als compiletijden geen probleem zijn zou ik me als ik jou was toch eens in gentoo verdiepen, en anders misschien debian of slack

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

_ferry_ schreef op 25 januari 2004 @ 11:49:
OK, ik wil (misschien naast winXP) op mijn via epia linux gaan instaleren, ik had ff de cd van knoppix erin gestopt, en het beviel me allemaal wel :) alleen traag, maar al instaleer ik het op de HDD zal dat wel meevallen, cdrom is nou eenmaal niet zo snel.

Maar ik wil er wel t volgende mee kunnen (anders hou ik winXP, als t erg tegenvalt):

- divx speler met ondertiteling (had ik al gevonden
- tv out moet werken
- lcd via LPT graag ook werkend
- kunnen downloaden met bijv. flashFXP
- ir remote (lirc)

dus welke kan ik t beste grbuiken? knoppix of mandrake of een ander?

Ik gebruik die via epia namelijk als HTPC, en me ouders (n00bs) moeten er ook nog mee overweg kunnen. Daarnaast is hij natuurlijk zuinig in gebruik, dus vind ik hem handig als download server.
Ik denk dat mandrake het makkelijkst is, als je echt een desktop wilt. Als je meer een soort embedded systeem wilt maken kun je beter voor debian of gentoo gaan denk ik, maar daar heb je wel veel tijd, moeite en linux-kennis voor nodig. Overigens kun je bij mandrake ook genoeg automatiseren.

(ik ben bezig een soort embedded HTPC-systeem te maken voor een onze woonkamer, vandaar).

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

smokalot schreef op 25 januari 2004 @ 16:44:
[...]

Ik denk dat mandrake het makkelijkst is, als je echt een desktop wilt. Als je meer een soort embedded systeem wilt maken kun je beter voor debian of gentoo gaan denk ik, maar daar heb je wel veel tijd, moeite en linux-kennis voor nodig. Overigens kun je bij mandrake ook genoeg automatiseren.

(ik ben bezig een soort embedded HTPC-systeem te maken voor een onze woonkamer, vandaar).
ok tnks, gister wel mandrake geinstaleerd, maar ben overal aan t zoeken geweest hoe ik gewoon in GUI kon opstarten, toen dat niet lukte had ik al snel zo iets van "krijg de schiijt" en heb ik er weer winXP op gezet. Ga de komende tijd gg wat info opzoeken om wat meer in het linux gedoe te komen, denk dat ik nog wel probeer om met knoppix te werken, is denk een handige distro om lekker een beetje mee te kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

_ferry_ schreef op 26 januari 2004 @ 12:22:
[...]

ok tnks, gister wel mandrake geinstaleerd, maar ben overal aan t zoeken geweest hoe ik gewoon in GUI kon opstarten, toen dat niet lukte had ik al snel zo iets van "krijg de schiijt" en heb ik er weer winXP op gezet. Ga de komende tijd gg wat info opzoeken om wat meer in het linux gedoe te komen, denk dat ik nog wel probeer om met knoppix te werken, is denk een handige distro om lekker een beetje mee te kunnen spelen.
Als je hdd groot genoeg is zou ik een dualboot maken, dan hoef je niet meteen linux er helemaal af te flikkeren als je even een tegenslag hebt.

(verder is het grafisch opstarten onder mandrake standaard volgens mij, maar als ie de driverinstellingen niet automatisch te pakken heeft werkt het niet, maar moet je m even helpen, is zo gebeurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 15:36
Pc : p1 233MMX
48MB edo ram
IDE : hd1 2 gig - hd2 10 gig GEEN cdrom
2 PCI realtec netwerkkaartjes.

het ding moet gaan:

routeren ( NAT )
fileservertje spelen ( samba)
ftp servertje spelen
simpele webserver spelen ( geen PHP MYSQL ED , gewoon plain html )

Het is dus de bedoelling dat de FTP server een algemene dir krijgt en daarnaast ook nog eens home dirs voor de verschillende gebruikers.
Daarnaast moeten deze dirs ook nog eens DMV Samba als netwerkshare op te vragen zijn.

Ik heb dit al aan de praat gekregen met................FREESCO,maar ik weet niet veel van linux en het configureren van het zaakje gaat dus fout.
Ik heb voor Freesco gekozen omdat het superlicht is ,ook als je er extra packages bijzet
Is er een alternatief ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 11:52

Res-q

Redder in nood?

Sinds kort heb ik ook de beschikking over een extra pc'tje, en hier zou ik graag een servertje van willen maken. Momenteel heb ik er Windows 2000 Professional Edition op draaien, maar als uitdaging zou ik graag eens Linux willen proberen.

:? De specificaties van de PC zijn:

Moederbord: Chaintech 5sim
Processor: Pentium MMX 200MHz
Geheugen: 196 MB RAM (2x 64MB SD-ram, 2x 32MB edo)
Videokaart: S3 Sirge 3d 2MB PCI
Harde schijf: Fujitsu Siemens 40GB 5400rpm
CD-ROM:24x
Netwerkkaart: Realtek RTL8139A PCI fast ethernet adapter

:? Wat wil ik er mee doen?
  • Webserver met PHP/MySQL ondersteuning
  • FTP server
  • Mailserver
  • Fileserver voor mp3 en documenten
  • 's Nachts downloaden
  • Te beheren via VNC
  • Eventueel een domein opzetten
Alles is experimenteel, het is meer om eens iets te proberen dan dat ik het daadwerkelijk nodig heb.

:? Overige vragen:
  • Is het handig om onder Linux verschillende partities te hebben voor diverse doeleinden? Dus een partitie voor het OS en een voor de bestanden bijvoorbeeld?
  • Is het überhaupt mogelijk om Linux als domain controller te gebruiken voor Windows (XP) machines?
:? Wat weet ik al van Linux?

Ik heb een tijdje met SuSe 8.1 gewerkt, dit beviel me goed, ik kon er gewoon gebruik van maken (internetten, mp3 luisteren en OpenOffice), maar verder heb ik me er niet echt in verdiept. Zelf zou ik een grafische interface wel makkelijk vinden.

:? Wat raden jullie me aan?

[ Voor 7% gewijzigd door Res-q op 26-01-2004 23:50 ]

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Res-q schreef op 26 januari 2004 @ 23:46:
Sinds kort heb ik ook de beschikking over een extra pc'tje, en hier zou ik graag een servertje van willen maken. Momenteel heb ik er Windows 2000 Professional Edition op draaien, maar als uitdaging zou ik graag eens Linux willen proberen.

:? De specificaties van de PC zijn:

Moederbord: Chaintech 5sim
Processor: Pentium MMX 200MHz
Geheugen: 196 MB RAM (2x 64MB SD-ram, 2x 32MB edo)
Videokaart: S3 Sirge 3d 2MB PCI
Harde schijf: Fujitsu Siemens 40GB 5400rpm
CD-ROM:24x
Netwerkkaart: Realtek RTL8139A PCI fast ethernet adapter

:? Wat wil ik er mee doen?
  • Webserver met PHP/MySQL ondersteuning
  • FTP server
  • Mailserver
  • Fileserver voor mp3 en documenten
  • 's Nachts downloaden
  • Te beheren via VNC
  • Eventueel een domein opzetten
Alles is experimenteel, het is meer om eens iets te proberen dan dat ik het daadwerkelijk nodig heb.

:? Overige vragen:
  • Is het handig om onder Linux verschillende partities te hebben voor diverse doeleinden? Dus een partitie voor het OS en een voor de bestanden bijvoorbeeld?
  • Is het überhaupt mogelijk om Linux als domain controller te gebruiken voor Windows (XP) machines?
:? Wat weet ik al van Linux?

Ik heb een tijdje met SuSe 8.1 gewerkt, dit beviel me goed, ik kon er gewoon gebruik van maken (internetten, mp3 luisteren en OpenOffice), maar verder heb ik me er niet echt in verdiept. Zelf zou ik een grafische interface wel makkelijk vinden.

:? Wat raden jullie me aan?
offtopic:
Goh, ik dacht dat er bijna geen bordjes waren die SDRAM en EDO tegelijk konden gebruiken

Ik geloof dat het niet mogelijk is om samba als domain controller te gebruiken, wel lid van een domain, maar geen domain server.

De specs van die machine zijn best redelijk, CPU houdt natuurlijk niet over, maar genoeg RAM om grafisch te kunnen draaien.

Aangezien je al een beetje ervaring hebt met SuSe lijkt me dat een goede optie. Anders zou je Fedora Core kunnen gebruiken. Mandrake is ook een optie, heel gebruiksvriendelijk, maar richt zich duidelijk meer op de desktop.

Dat is het wel zo'n beetje met de standaard gebruiksvriendelijke distros, als je bereid bent wat meer moeite te doen kan ik je van harte gentoo of debian (evt slackware) aanbevelen. Bij gentoo zul je echter wel de binaries moeten nemen (stage 3), en niet zelf compileren, want dat gaat een week duren (als het niet langer is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 07:04
Hmm ... wat ik wel opmerkelijk vind is dat er bijna altijd een Linux distributie wordt aanbevolen, maar je ziet toch bijna nooit dat bijvoorbeeld FreeBSD aanbevolen wordt. Ik ben zelf een trouwe FreeBSD gebruiker, en ik zou zelf toch eerder FreeBSD aanbevelen dan Slackware of Debian. Waarom? Omdat ik het veel lekkerder vind werken dan die andere twee, ook al heb ik nog niet zo heel veel en lang ervaring met FreeBSD. Maar ja, dat zal wel zo zijn omdat ik vrij weinig ervaring heb met Debian of Slackware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

silentsnake schreef op 28 januari 2004 @ 14:02:
Hmm ... wat ik wel opmerkelijk vind is dat er bijna altijd een Linux distributie wordt aanbevolen, maar je ziet toch bijna nooit dat bijvoorbeeld FreeBSD aanbevolen wordt. Ik ben zelf een trouwe FreeBSD gebruiker, en ik zou zelf toch eerder FreeBSD aanbevelen dan Slackware of Debian. Waarom? Omdat ik het veel lekkerder vind werken dan die andere twee, ook al heb ik nog niet zo heel veel en lang ervaring met FreeBSD. Maar ja, dat zal wel zo zijn omdat ik vrij weinig ervaring heb met Debian of Slackware.
Ik zal persoonlijk FreeBSD nooit aanraden aan mensen, omdat ik het nog nooit gezien heb, laat staan gebruikt.

Verder vind ik de GPL beter dan de BSD license (voor zover ik ze ken), dus betwijfel of ik het ooit zal gebruiken. Heb het ook niet nodig ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. pentium120 32mb ram 1,3gig hd
2. pentium2 350 64(binnenkort +128)mb ram, 10gig hd

- ik heb weinig ervaring in linux, maar dat moet lukken met wat hulp.
- ik wil zeker geen gui. zal toch niet gaan op deze systemen neem ik aan.
- ik wil draaien een webserver (liefst met php en mysql ondersteuning) en evt. psybnc (30 bouncers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 13:47:
1. pentium120 32mb ram 1,3gig hd
2. pentium2 350 64(binnenkort +128)mb ram, 10gig hd

- ik heb weinig ervaring in linux, maar dat moet lukken met wat hulp.
- ik wil zeker geen gui. zal toch niet gaan op deze systemen neem ik aan.
- ik wil draaien een webserver (liefst met php en mysql ondersteuning) en evt. psybnc (30 bouncers).
Welke van die machines wil je nou gaan gebruiken?

Die eerste is wat te licht voor wat je wilt, vooral de 32MB RAM is net te krap om mysql+php+apache te draaien, dus gaat ie swappen, en wordt ie heel traag. Als je echt alleen maar hele simpele php-scriptjes wilt uitvoeren kan het nog wel, maar beter niet. Zonder php+mysql moet t wel lukken. En dan alleen met debian of slackware als distro.

Die tweede machine is wel prima geschikt, vooral met 192MB RAM. Maakt hier niet zo heel veel uit welke distro je gebruikt, ze kunnen bijna allemaal wat je wilt. Je kunt het de simpele (lees: moeilijke) manier doen, debian, slackware, of als je een weekje over hebt gentoo, of de uitgebreide (lees: klikken!), met fedora, SuSe, evt. mandrake.

Ik denk dat vooral debian geschikt is, die is minder moeilijk kapot te krijgen als het gaat om dependencies, vergeleken met slackware. Bij slack kun je rustig een pakket verwijderen, ook al is die nodig om apache te draaien. Bij debian vraagt ie eerst of dat echt wel de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben nu mandrake 9.2 aan het installeren binnen vmware :P

Ziet er veelbelovend uit heb al een tijd suse geprobeerd maar was te lui om er in te verdiepen. Het schijnt dat mandrake de beste linux distro is om mee te beginnen?

Ik ga nu eerst is alle basis van linux leren en dan steeds de lat een beetje hoger leggen.

Iemand nog tips voor newbie sites ofzo van mandrake?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Je kan op linuxquestions.org heleboel handige informatie vinden voor beginners, maar ook wel als je al wat verder bent. Verder zal ik me zeker niet teveel hechten aan de mooie grafische dingen die Mandrake te bieden heb, want als je de lat hoger wilt leggen gaat het toch wel wat lastiger worden en ga je die dingen missen. Je maakt het op die manier alleen maar moeilijker voor jezelf (ik spreek uit ervaring)
Verder vind ik de GPL beter dan de BSD license (voor zover ik ze ken), dus betwijfel of ik het ooit zal gebruiken. Heb het ook niet nodig ofzo.
Volgens mij (verbeter mij als ik het verkeerd heb) is het enige grote verschil dat je programma's van de BSD license niet voor commercieele doeleinden mag gebruiken en het closed source maken (Dus bijvoorbeeld wat Novell met Netware 6 heeft gedaan). Behalve dat heb je volgens mij dezelfde vrijheid die de GPL lisence heeft te bieden.

[ Voor 38% gewijzigd door silentsnake op 04-02-2004 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:12

Flydude

Mighty pirate

silentsnake schreef op 04 februari 2004 @ 13:41:
Volgens mij (verbeter mij als ik het verkeerd heb) is het enige grote verschil dat je programma's van de BSD license niet voor commercieele doeleinden mag gebruiken en het closed source maken (Dus bijvoorbeeld wat Novell met Netware 6 heeft gedaan). Behalve dat heb je volgens mij dezelfde vrijheid die de GPL lisence heeft te bieden.
Is juist andersom. Met de BSD-license mag je Open Source ombouwen naar Closed. In de GPL is dit expliciet verboden.

I am rubber, you are glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Flydude schreef op 04 februari 2004 @ 14:08:
[...]

Is juist andersom. Met de BSD-license mag je Open Source ombouwen naar Closed. In de GPL is dit expliciet verboden.
Juist, en dat vind ik niet kunnen, op die manier gebruik je andermans inspanningen om er zelf beter van te worden, zonder iets terug te geven aan de maker (of community zo je wilt). Bij de GPL mag je best code van iemand anders gebruiken, maar als je de code verbetert ben je ook verplicht deze wijzigingen weer terug te geven. Dit is een evolutionair model, waarbij er gewoon meer vooruitgang is (steeds betere code).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 18:50
Wat wil ik er mee doen?

Webserver met PHP/MySQL ondersteuning
FTP server
Mailserver
Fileserver voor mp3 en documenten
's Nachts downloaden
Te beheren via VNC
Eventueel een domein opzetten
Ik zou dat beheren liever via SSH doen. Als je SSH goed op de server hebt geinstalleerd, kun je makkelijk een verbinding ernaar maken met Putty (1 klein exe) en als je een grafische omgeving wilt, kun je die ook via SSH starten.

VNC kan wel, maar dan moet je wel standaard je GUI opstarten.
Overige vragen:

Is het handig om onder Linux verschillende partities te hebben voor diverse doeleinden? Dus een partitie voor het OS en een voor de bestanden bijvoorbeeld?
Ja, lijkt me wel. Je moet toch standaard een SWAP partitie aanmaken.
Neem dan wel genoeg ruimte voor de root directory.
En map die andere partitie ook op een logische plek.
Is het überhaupt mogelijk om Linux als domain controller te gebruiken voor Windows
(XP) machines?
Ja, maar het schijnt soms ook niet te werken.
Kan met Samba. Gebruik de nieuwste versie, dan heb je de minste problemen.
Maar soms kom je problemen tegen van niet kunnen inloggen (eerste keer). Hoe en waar dat aan ligt :? :? :?

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraag tussendoor. Ik heb sinds 2 maanden Gentoo op mijn desktop draaien wat tevens mijn eerste ervaring met Linux is. Nou draait mijn desktop dus 24/7 (kan mijn dnetc koetje lekker grazen), maar had mijn eerste echte "glitch" om het zo maar te noemen, nl. KDE werpt mij zonder pardon terug naar het login-scherm.

Is het misschien toch verstandiger om mijn PC toch elke dag eens te rebooten? Vanwege het vele starten van apps. (Open Office, XMMS, Mozilla worden meerdere keren per dag afgesloten en opnieuw herstart)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe vaak gebeurt dat?

Onder welke user was je op dat moment ingelogd?

Is het "repeatable"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 15:56:
Hoe vaak gebeurt dat?

Onder welke user was je op dat moment ingelogd?

Is het "repeatable"?
1e keer. Ook mijn dnetc output was de laatste paar dagen in elkaar gestort. CPU gebruikte maar bv. 3 procent van een idle cpu. Daarom ook de vraag of het misschien beter is om een desktop PC toch eens in de zoveel te rebooten.

Ik lig er ook niet echt wakker van, maar het is ook pas mijn 1e "glitch". Tot nu toe loopt linux gewoon lekker.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 15:29:
Even een vraag tussendoor. Ik heb sinds 2 maanden Gentoo op mijn desktop draaien wat tevens mijn eerste ervaring met Linux is. Nou draait mijn desktop dus 24/7 (kan mijn dnetc koetje lekker grazen), maar had mijn eerste echte "glitch" om het zo maar te noemen, nl. KDE werpt mij zonder pardon terug naar het login-scherm.

Is het misschien toch verstandiger om mijn PC toch elke dag eens te rebooten? Vanwege het vele starten van apps. (Open Office, XMMS, Mozilla worden meerdere keren per dag afgesloten en opnieuw herstart)?
KDE die je terugwerpt naar het loginscherm is 90% zeker een X server crash, als die net gebeurd is kun je de log daarvan nog terugzien in /var/log/XFree.log.1 als ik het goed heb. Kijk in ieder geval naar de datum waarop de file het laatst gewijzigd is.

Daarin kun je meestal lezen wat er niet goed ging.

Over het algemeen zou het niet moeten kunnen dat je systeem anders werkt nadat een proces is gestart, en weer afgesloten. Maar mijn ervaring is dat het heel soms wel gebeurt. Als het probleem zich elke keer onder dezelfde omstandigheden voordoet, start dan eens programmas vanuit de console (als je een grafische terminal gebruikt, gebruik dan wel screen, anders is de output weg als je X server crasht), dan kun je soms zien waar het fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik ben op zoek naar een linux die simpel maar toch alles herkend.

ik heb al red hat 9, mandrake 9.2 ,knoppix 3.3 en gentoo geprobeerd. rh9 en mandrake konden niet overweg met of mijn onboard geluid of onboard lan.
en bij gentoo kreeg ik niet geinstaleerd omdat de install niet begreep en ik weet niet of ik nou een stuk harde schijf ongepartioneerd moet laten of met partition magix moet omzetten naar ext 3 of zo.
knoppix vond ik wel leuk maar daar deed de lan niet:S
mijn systeem :

Moederbord: Asus a7n8x non deluxe
Processor: AMD 2400+ @ 2.21 ghz
Geheugen: 2x512 mb pc 3200 samsung
Videokaart: radeon 9700 pro
Harde schijf: 1 x 120 gig( opgedeeld in een stuk van 30 gig waar windows xp op staat en een stuk met dingen er op, 60 gig schijf waarvan een stuk ongepartioneerd( daar wil ik linux hebben) en de andere staat ook van alles op)
CD-ROM: 40 x
Netwerkkaart: MCP integrated NVIDIA® MAC + Realtek® 8201BL PHY
geluid: onboard Realtek® ALC650 audio CODEC

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Laatst online: 23:01

sjaakaq

It might get loud

Op wat voor systeem ga je de distro installeren? Wat voor een CPU? Hoeveel geheugen / HD ruimte, etc.?
Ik wil em naast mijn windowsXP installatie zetten. Dus: NTFS 80GB harde schijf. P IV 2,6Ghz, 512Mb RAM, Radeon 9800pro. Zat HD ruimte ;)
Wat ben je van plan met dit systeem, moet het een router worden of wil je kijken hoe bruikbaar Linux / *BSD op de desktop is, of wat anders?
Ik wil ff kijken of Linux lekker werkt en of je er goed mee kan 'communiceren' met Windows en windows programma's enz. En natuurlijk om mee te patsen >:)
Moet het out-of-the-box werken, of vind je het niet erg om lekker te prutsen/knutselen? ;) >:)
next-->next-->next-->finished aub :P

O en eigenlijk zoek ik net zo'n Linux maar dan voor een P 450mhz, windows '98 2nd edition (geen id of dat fat32 of ntfs is..), 64mb ram en AGP kaart van 16 mb oid...

[ Voor 8% gewijzigd door sjaakaq op 04-02-2004 22:08 ]

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou zeggen installeer op die eerste mandrake of suse, en op de 2e.. mja dat durf ik niet te zeggen (heb hier zelf namelijk gentoo stage 1 op een k6-2 500mhz met gnome/metacity en kernel-mm en dma aan en alles wat maar versnelt, maar het is niet vooruit te branden.. en niemand weet waarom :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

lammmetak schreef op 04 februari 2004 @ 18:09:
ik ben op zoek naar een linux die simpel maar toch alles herkend.

ik heb al red hat 9, mandrake 9.2 ,knoppix 3.3 en gentoo geprobeerd. rh9 en mandrake konden niet overweg met of mijn onboard geluid of onboard lan.
en bij gentoo kreeg ik niet geinstaleerd omdat de install niet begreep en ik weet niet of ik nou een stuk harde schijf ongepartioneerd moet laten of met partition magix moet omzetten naar ext 3 of zo.
knoppix vond ik wel leuk maar daar deed de lan niet:S
mijn systeem :

Moederbord: Asus a7n8x non deluxe
Processor: AMD 2400+ @ 2.21 ghz
Geheugen: 2x512 mb pc 3200 samsung
Videokaart: radeon 9700 pro
Harde schijf: 1 x 120 gig( opgedeeld in een stuk van 30 gig waar windows xp op staat en een stuk met dingen er op, 60 gig schijf waarvan een stuk ongepartioneerd( daar wil ik linux hebben) en de andere staat ook van alles op)
CD-ROM: 40 x
Netwerkkaart: MCP integrated NVIDIA® MAC + Realtek® 8201BL PHY
geluid: onboard Realtek® ALC650 audio CODEC
weet niemand iets voor mij?

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

lammmetak schreef op 05 februari 2004 @ 19:31:
[...]

weet niemand iets voor mij?
Volgens mij is de nForce-LANkaart een beetje een probleem onder linux, dus dat wordt zowieso moeilijk, welke distro je ook neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuggyB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-10-2020
NVidia heeft als het goed is NForce drivers voor Linux. Ik hoop dat maar ook, want anders betekend het dat ik niet kan internetten ;)

En ik heb ergens gelezen dat vandaag de nieuwe Mandrake uit zou moeten zijn.... die heeft wellicht wel support voor NForce geintegreerde dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

jah ik heb die drivers geprobeerd met knoppix en dat werkte niet.
red hat vond ik nogal tegen zitten want die herkende geen ntfs en geen lan en geen geluid.
mandrake heb ik wel eens aan de gang gehad(9.1) maar pas nog een keer probeerd en kreeg ik het niet voor elkaar.
ook 9.2 wilde niet.
wel zo raar, een vorige versie wel en een nieuwere niet.
is debian simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

lammmetak schreef op 05 februari 2004 @ 19:43:
jah ik heb die drivers geprobeerd met knoppix en dat werkte niet.
red hat vond ik nogal tegen zitten want die herkende geen ntfs en geen lan en geen geluid.
mandrake heb ik wel eens aan de gang gehad(9.1) maar pas nog een keer probeerd en kreeg ik het niet voor elkaar.
ook 9.2 wilde niet.
wel zo raar, een vorige versie wel en een nieuwere niet.
is debian simpel?
Ja, maar dan wel simpel in de zin dat het basaal is, niet dat het makkelijk is.

Mandrake heeft een lijst met supported producten ergens op hun site staan, als jouw LAN kaartje daarin staat zou ik het nog eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

basaal? ik ben helaas niet afgestudeerd van de universiteit:)
ik wil gewoon linux als een workstation: msn , muziekje bij word en zo thats it.
als ik wil gamen boot ik wel naar windows:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

lammmetak schreef op 05 februari 2004 @ 20:00:
basaal? ik ben helaas niet afgestudeerd van de universiteit:)
ik wil gewoon linux als een workstation: msn , muziekje bij word en zo thats it.
als ik wil gamen boot ik wel naar windows:)
Dat kan ook wel, maar in jouw geval moet je daar wat meer moeite voor doen dan de gemiddelde computergebruiker, of je moet ergens een LANkaartje vandaan halen.

Als je er moeite voor wilt doen probeer je die realtek drivers, en als je het geld er voor over hebt neem je een nieuw kaartje.

En als je dat er niet voor over hebt zou ik bij windows blijven (nou ja, IK zou ergens een fatsoenlijk LANkaartje vandaan halen, alles liever dan bij windows blijven ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu RedHat 9 staan en zou graag eens iets anders willen, liefst ook iets dat redelijk gemakkelijk is, dus geen Debian/Slackware toestanden. Zelf had ik gedacht aan suse, is dit een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flydude
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:12

Flydude

Mighty pirate

Yep, of Mandrake.

Waarbij ik moet zeggen dat Mandrake wat betreft automatisch updaten niet geweldig is (of ik begrijp nog steeds de ballen van urpmi, dat kan natuurlijk ook :-)). YaST (de updatetool van SuSe) schijnt wel erg prettig te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

I am rubber, you are glue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, ik zit hier nou al een tijdje @ GoT wat rond te browsen enzo, af en toe een keer een reply... maar nou heb ik dus een oud laptopje (133 Mhz, 147 MB RAM, 2 GB HD, geen cd-rom en pcmcia lan) en ik wil daar dus ook Linux op poten. Nou heb ik redelijk wat ervaring (ik durf mezelf een niet-n00b te noemen :P ) en de laatste tijd veel met Debian. Maar aangezien Debian m'n LAN niet helemaal lekker wil pakken vroeg ik me af of er nog mensen zijn die handige alternatieven weten. Slackware een goed idee? Of toch liever iets anders proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 09:51
Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 19:29:
Hmm, ik zit hier nou al een tijdje @ GoT wat rond te browsen enzo, af en toe een keer een reply... maar nou heb ik dus een oud laptopje (133 Mhz, 147 MB RAM, 2 GB HD, geen cd-rom en pcmcia lan) en ik wil daar dus ook Linux op poten. Nou heb ik redelijk wat ervaring (ik durf mezelf een niet-n00b te noemen :P ) en de laatste tijd veel met Debian. Maar aangezien Debian m'n LAN niet helemaal lekker wil pakken vroeg ik me af of er nog mensen zijn die handige alternatieven weten. Slackware een goed idee? Of toch liever iets anders proberen?
Ik weet niet of de heren weten hoe zwaar Gentoo werkt, maar met zo'n machine zou ik dat toch eens proberen.
Het SCHIJNT heel redelijk in elkaar te zitten, maar ervaring heb ik niet (behalve als rescuedisk. Gentoo pakt alles :))

Persoonlijk ben ik vanavond overgestapt van RH9 -> SuSE 9 prof. Erg lekker kan ik jullie zeggen.
Was een review nog gewenst?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Hallo.

Ik ben een tijdje RedHat en Debian gebruiker, daarna gestopt met computers enzo. En nu toch weer een beetje begonnen (echter, een laptop).

Nu zoek ik iets, en waarvan ik zelf toch denk dat Debian de perfecte keus is. De laptop word gebruikt voor

- Internet (www,ftp,mail)
- Documenten schrijven/printen (HP Deskjet 670C)
- Instant messaging (MSN).
- Muziek (MP3)

Enige nadeel, ik ben niet de enige gebruiker.
Dus moet zo makkelijk en snel mogelijk zijn.

Specs

Laptop: Toshiba Satellite
Type: S2710XDVD
Processor: 500 MHz (Celeron I think)
Geheugen: 196 Ram
Videokaart: Trident 9525DVD
Geluidskaart: ESS Maestro

:? Internet moet werken? Maar hoe steekt dat bij jouw in elkaar :?

Mja, best simpel. Speedtouch USB modempje, met planet ADSL. Maar toch niet zo simpel (als in: router oid)

:? Grafische omgeving? Ja zeker :?

Ja, idd. De kracht moet vooral liggen in de snelheid. Dus zo min mogelijk packages met een zo hoog mogelijke performerance! Dus zat te denken aan Flubox oid.

:? En dat moet er zeker ook mooi uit komen te zien :?

Ja idd. Uiterlijk is ook een vereiste. Maar dat is met linux geen probleem :+

:? En KDE dan? :?

Ja, dat is een optie. Maar ik zoek het vooral in snelheid, dus hoe sneller de windowmanager, des te beter.

Dat was het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DiedX schreef op 11 februari 2004 @ 01:48:
[...]

Ik weet niet of de heren weten hoe zwaar Gentoo werkt, maar met zo'n machine zou ik dat toch eens proberen.
Het SCHIJNT heel redelijk in elkaar te zitten, maar ervaring heb ik niet (behalve als rescuedisk. Gentoo pakt alles :))

Persoonlijk ben ik vanavond overgestapt van RH9 -> SuSE 9 prof. Erg lekker kan ik jullie zeggen.
Was een review nog gewenst?
Mja, ik zat er ook al voorzichtig naar te loeren, wat tijd betreft (compilen he ;) ) is het geen probleem maar ik ben bang dat de schijfruimte een beetje krap zit. Bovendien, Gentoo heeft alleen een bootable CD als ik me niet vergis. En zoals genoemd zit er geen cd-rom drive in dat ding :)
Nog meer tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 14-09 09:51
Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 09:23:
[...]

Mja, ik zat er ook al voorzichtig naar te loeren, wat tijd betreft (compilen he ;) ) is het geen probleem maar ik ben bang dat de schijfruimte een beetje krap zit. Bovendien, Gentoo heeft alleen een bootable CD als ik me niet vergis. En zoals genoemd zit er geen cd-rom drive in dat ding :)
Nog meer tips?
Een CD-ROM speler uitbouwen, en proberen? ;)

Ik heb met een 1 GB HDD Debian weten te installeren, de rest begon te meuten dat er niet genoeg space was... Tsja, waar is die DOS 6.2 tijd gebleven ;)

Als je tijd over hebt, ik zou het gewoon proberen. Geen tijd? Debian :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RedHat schreef op 11 februari 2004 @ 02:26:
Hallo.

Ik ben een tijdje RedHat en Debian gebruiker, daarna gestopt met computers enzo. En nu toch weer een beetje begonnen (echter, een laptop).

Nu zoek ik iets, en waarvan ik zelf toch denk dat Debian de perfecte keus is. De laptop word gebruikt voor

- Internet (www,ftp,mail)
- Documenten schrijven/printen (HP Deskjet 670C)
- Instant messaging (MSN).
- Muziek (MP3)

Enige nadeel, ik ben niet de enige gebruiker.
Dus moet zo makkelijk en snel mogelijk zijn.

Specs

Laptop: Toshiba Satellite
Type: S2710XDVD
Processor: 500 MHz (Celeron I think)
Geheugen: 196 Ram
Videokaart: Trident 9525DVD
Geluidskaart: ESS Maestro

:? Internet moet werken? Maar hoe steekt dat bij jouw in elkaar :?

Mja, best simpel. Speedtouch USB modempje, met planet ADSL. Maar toch niet zo simpel (als in: router oid)

:? Grafische omgeving? Ja zeker :?

Ja, idd. De kracht moet vooral liggen in de snelheid. Dus zo min mogelijk packages met een zo hoog mogelijke performerance! Dus zat te denken aan Flubox oid.

:? En dat moet er zeker ook mooi uit komen te zien :?

Ja idd. Uiterlijk is ook een vereiste. Maar dat is met linux geen probleem :+

:? En KDE dan? :?

Ja, dat is een optie. Maar ik zoek het vooral in snelheid, dus hoe sneller de windowmanager, des te beter.

Dat was het wel
Persoonlijk zou ik gaan voor Gentoo om de volgende redenen;

* je hebt niet 's werelds snelste processor, met gentoo kan je alles compileren met USE flags voor jouw processor waardoor het allemaal wat sneller zou kunnen lopen

* USB modem is vrij makkelijk in te stellen, staat gewoon in de handleiding.

* Portage.... $emerge fluxbox , even wachten , en fluxbox wordt geinstalleerd op je systeem vanaf source _/-\o_

En de applicaties die je wilt draaien;

- Internet (www,ftp,mail) Firefox / sftp / Thunderbird
- Documenten schrijven/printen (HP Deskjet 670C) OpenOffice.org of Koffice gebruiken....usb in de kernel compileren en printen maar :)
- Instant messaging (MSN). aMSN of GAIM
- Muziek (MP3) XMMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

smokalot schreef op 05 februari 2004 @ 22:38:
[...]

Dat kan ook wel, maar in jouw geval moet je daar wat meer moeite voor doen dan de gemiddelde computergebruiker, of je moet ergens een LANkaartje vandaan halen.

Als je er moeite voor wilt doen probeer je die realtek drivers, en als je het geld er voor over hebt neem je een nieuw kaartje.

En als je dat er niet voor over hebt zou ik bij windows blijven (nou ja, IK zou ergens een fatsoenlijk LANkaartje vandaan halen, alles liever dan bij windows blijven ;))
maar waarom werkt et bij de ene linux wel en de andere niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het werkt in princiepe onder elke linux, mits de installer de goede modules installeert :)

blijkbaar doet knoppix dat dus wel, en red hat niet. Je kunt altijd die drivers op cd zetten en later installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DiedX schreef op 11 februari 2004 @ 13:05:
[...]

Een CD-ROM speler uitbouwen, en proberen? ;)

Ik heb met een 1 GB HDD Debian weten te installeren, de rest begon te meuten dat er niet genoeg space was... Tsja, waar is die DOS 6.2 tijd gebleven ;)

Als je tijd over hebt, ik zou het gewoon proberen. Geen tijd? Debian :)
Mja.. helaas wilde Debian niet meewerken met de ondersteuning voor m'n PCMCIA Xircom LAN kaartje ;( en zeg nou zelf, Debian zonder LAN is toch ook heiligschennis ;)
Ik kan kijken of ik nog een cd-romdrive ergens vandaan kan plukken, en dan Gentoo proberen (en hopen dat die m'n lan wel goed pakt) en zo niet open ik wel een topic over de error onder Debian (die wil ik er eigenlijk toch het liefst op hebben, ben er gewoon liefhebber van) en zie ik wel waar het schip strandt. Wel bedankt voor alle suggesties trouwens _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06-2021

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Hoi Mensen.

Hier even een leuke vraag.

Ik heb een hele leuk oude kleurenlaptop met TFT scherm.
Het gaat om een Toshiba T4600c
met
486 SL-33 processor,
4 MB Ram,
1.6GB harde schijf.

Ik wilde hier een simpel desktopje van maken, waarmee ik kan
mailen,
mIRC-en,
op MSN kan komen,
een klein beetje kan browsen(met images, niet met LYNX).

Ik zat zelf te denken aan een SLACKWare distro te draaien, of heel misschien wel Debian in combinatie met iets als GNOME of X?

Het enige waarom ik meer naar SLACKWare zou neigen is dat ik overal verneem dat een Debian install niet echt makkelijk zou zijn.

Wie helpt mij op weg, ik vind het namelijk zonde om dat oude laptopje niet te gebruiken. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ome_Les op 11-02-2004 14:37 ]

...:::everybeat.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Verwijderd schreef op 11 februari 2004 @ 14:11:
het werkt in princiepe onder elke linux, mits de installer de goede modules installeert :)

blijkbaar doet knoppix dat dus wel, en red hat niet. Je kunt altijd die drivers op cd zetten en later installeren.
jah ik had ze geinstaleerd en op mijn ntfs schijf staan maar dan zij ie van dat ik em niet kan instaleren terwel ik wel vrije ruimte ( lees ongepartioneerde ruimte) op een van mijn schijven heb. ook de andere kreeg ik niet aan de gang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01:13
Ome_Les:

Je hebt een beetje weinig RAM eigenlijk, de meeste moderne distros hebben meer nodig (Debian geloof ik 12Mb bij installatie). Wat je kunt proberen is Slackware 3.3, die moet nog met 4Mb RAM te installeren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baron
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-08 10:33
Ik heb de opdracht gekregen om VMware GSX-server te testen onder Linux.
Dit zal onze eerste Linux machine binnen de firma zijn (eindelijk).
In eerste instantie wordt Linux getest op een P4 met 1GB geheugen, maar uiteindelijk moet alles geïnstalleerd worden op een dual Xeon met meer dan 4GB aan geheugen.
Men wil namelijk een Windows advanced server licentie uitsparen.

Het zijn onze eerste stappen in Linux. Dus de installatie en onderhoud zou redelijk simpel moeten zijn.

Welke distributies komen hiervoor in aanmerking? Ze moeten wel te downloaden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Quasily schreef op 11 februari 2004 @ 15:18:
Ome_Les:

Je hebt een beetje weinig RAM eigenlijk, de meeste moderne distros hebben meer nodig (Debian geloof ik 12Mb bij installatie). Wat je kunt proberen is Slackware 3.3, die moet nog met 4Mb RAM te installeren zijn.
Jeps... is idd een beetje een jammere, ben ook stiekum wel een beetje opzoek naar die memory credit cards zodat ik hem kan opwaarderen. ;) LoL...

Maareuh... ik zal even gaan zoeken naar Slackware 3.3

edit:

Thanx voor de info...

[ Voor 16% gewijzigd door Ome_Les op 11-02-2004 15:41 . Reden: (Lullig als ik iets vraag, antwoord krijg en niet eens bedank. ;) ) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ome_Les schreef op 11 februari 2004 @ 15:39:
[...]

Jeps... is idd een beetje een jammere, ben ook stiekum wel een beetje opzoek naar die memory credit cards zodat ik hem kan opwaarderen. ;) LoL...

Maareuh... ik zal even gaan zoeken naar Slackware 3.3

edit:

Thanx voor de info...
;)
www.linuxiso.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
Slackware 3.3: ftp://ftp.slackware.com/pub/slackware/slackware-3.3/. Als je op die ftp kan komen tenminste, is meestal vrij druk. De meeste mirrors hebben hem niet. Of X gaat lukken weet ik btw niet, maar daar heb ik zo wel mijn twijfels over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Quasily schreef op 11 februari 2004 @ 15:54:
Slackware 3.3: ftp://ftp.slackware.com/pub/slackware/slackware-3.3/. Als je op die ftp kan komen tenminste, is meestal vrij druk. De meeste mirrors hebben hem niet. Of X gaat lukken weet ik btw niet, maar daar heb ik zo wel mijn twijfels over.
Euhmz...

Tja, ik heb wel wat ervaring met GNOME (jaren terug als gebruiker), maareuh.. wat zou ik anders moeten nemen ipv X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0nk
  • Laatst online: 21:47

m0nk

16-09-2003 15.15

heb een Toshiba Satelite 430 CDT, boot alleen van flop of HD.
Tis een P120 met 48 Mb Ram en een 1.2 Gb HD. Verder belangrijk dat er een 3com 3c589D pcmcia adapter in hangt die moet werken.

Ik wil een beetje spelen via webmin, oa web,ftp en mayb een bnc oid.

Ik heb ClarkConnect geprobeerd alleen krijg ik voor geen mogelijkheid mijn netwerkkaart aan de praat..

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
Vervanger van X: Command Line. Maar dat bedoel je waarschijnlijk niet. Ik heb zelf geen ervaring met X op antieke pc's, misschien dat iemand anders er meer over kan zeggen, of het wel of niet gaat.

Nog een handig bestandje als je bezig gaat met Slack 3.3: ftp://ftp.slackware.com/p.../slackware-3.3/LOWMEM.TXT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58
Ome_Les schreef op 11 februari 2004 @ 14:36:
4 MB Ram,
[...]
met iets als GNOME of X?

Het enige waarom ik meer naar SLACKWare zou neigen is dat ik overal verneem dat een Debian install niet echt makkelijk zou zijn.
4 mb ram en (een recente) gnome gaat 100% niet samen. Een oudere versie van X met fluxbox oid draait er misschien wel op.
Je kan wel kijken wat voor software er in damnsmall linux gebruikt wordt.

Debian installer is echt niet zo moeilijk hoor. Met de handleiding hier op GoT alleen al moet je er zeker wel door komen. De kans is klein dat een slackwareversie van jaren terug eenvoudiger zal zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 11-02-2004 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
Jesse schreef op 11 februari 2004 @ 16:03:
[...]

4 mb ram en (een recente) gnome gaat 100% niet samen. Een oudere versie van X met fluxbox oid draait er misschien wel op.
Je kan wel kijken wat voor software er in damnsmall linux gebruikt wordt.

Debian installer is echt niet zo moeilijk hoor. Met de handleiding hier op GoT alleen al moet je er zeker wel door komen. De kans is klein dat een slackwareversie van jaren terug eenvoudiger zal zijn.
Debian heeft geloof ik wel 12Mb RAM nodig voor een installatie, wat niet beschikbaar is hier. Dat kan dus een probleem worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 17:20

xces

To got or not to got..

Ok kom ik ook ff om de hoek kakken... Ik wil een server thuis neerzetten wat het volgende moet gaan doen voor me:
- Webserver, Apache + PHP + MySQL 4.x
- Printer sharen
- File sharing is optioneel (samba?)
- HalyFax server voor faxen versturen en ontvangen (er komt een el-cheapo paradigit modem in)

Systeem specs:
- Pentium 90
- 24 mb ram
- 612mb hd

Sja. gratis gekregen op mijn werk, kan ik der wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Ik wil ook wat met Linux doen en weet precies wat ik wil :

Een multimedia center bouwen. De hardware is er al :

P2 - 300
256 Mb geheugen
4 Gb HDD
DVD-Rom
Sound
sVGA (binnenkort vervangen voor 1 met TV out)
paralelle LCD
IR module (LIRC)

Wat moet ie kunnen :
DivX afspelen
DVD Afspelen
CD's Afspelen
MP3 Afspelen
Online Radio
(Kortom alle soorten media bestanden afspelen)

MP3's staan echter op een Windows Server

Welke Distributie kan ik hier het beste voor nemen ?
(Ik ben op dit moment bezig met SuSe 9 maar twijfel er aan of dit wel een goede stap is ?)

Welke apps kan ik het beste gebruiken ?

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

het maakt niet veel uit welke distro je neemt maar gezien je specs kun je beter niet voor suse/mandrake/redhat gaan. dat kan natuurlijk wel als je geen x pakt, maar ik zou in dit geval voor debian of gentoo aan de slag gaan, het is mischien wat "moeilijker" maar het resultaat mag er zijn! haperende mediaspelers moeten we niet hebben :P

en dat de mp3's op een windows server staan is geen probleem, gewoon met samba aan de slag gaan

je kunt dus kiezen voor gemak zonder ontzettende performance of voor wat leren met ontzettende performance.. it's your choice :)

• xces

xces

To got or not to got..

Iemand een reactie op mijn vraag? Het liefst wil ik een gui omdat ik zo wat meer aan linux kan "proeven" maar dit hoeft op zich niet.. Er zit mischien te weinig space in..

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 18:40
Xces schreef op 12 februari 2004 @ 08:49:
Iemand een reactie op mijn vraag? Het liefst wil ik een gui omdat ik zo wat meer aan linux kan "proeven" maar dit hoeft op zich niet.. Er zit mischien te weinig space in..
Grafisch gaat je echt niet lukken, aangezien X, die het grafische systeem verzorgt, flink zwaar is. Het lijkt misschien op in het diepe springen, maar je kunt het beste een distributie als Slackware of Debian proberen. Het nadeel is wel dat je de configfiles met de hand moet aanpassen, of je moet webmin installeren en de boel via Internet Explorer configureren.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Luppie
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Verwijderd schreef op 12 februari 2004 @ 00:29:
het maakt niet veel uit welke distro je neemt maar gezien je specs kun je beter niet voor suse/mandrake/redhat gaan. dat kan natuurlijk wel als je geen x pakt, maar ik zou in dit geval voor debian of gentoo aan de slag gaan, het is mischien wat "moeilijker" maar het resultaat mag er zijn! haperende mediaspelers moeten we niet hebben
Is het dan wel mogelijk om DVD's af te spelen en de status van alles en nog wat grafisch weer te geven ? Of moet ik Linux zonder X (Linu >:) ) vergelijken met DOS waarin graphics niet zo super zijn ?

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• slager
Even een vraagje voor de FreeBSD experts hiero. Ik wil ook eens wat met FreeBSD gaan spelen, om daar ook wat ervaring mee te krijgen. Heb nog een computertje over (Cel 333, 256Mb). Deze wil ik met FreeBSD gaan inrichten als webserver, firewall+nat, mail en fileserver. Moet wel een beetje stabiel draaien allemaal.

Welke FreeBSD versie moet ik hiervoor nemen? Is 5.2 al stabiel genoeg voor zulk soort dingen, of kan ik hiervoor beter 4.9 nemen? Wat zijn verder eigenlijk de voor-/nadelen en verschillen van/tussen 4.9 en 5.2?

• Arnout
  • Laatst online: 22:40
Xces schreef op 11 februari 2004 @ 16:44:
Ok kom ik ook ff om de hoek kakken... Ik wil een server thuis neerzetten wat het volgende moet gaan doen voor me:
- Webserver, Apache + PHP + MySQL 4.x
- Printer sharen
- File sharing is optioneel (samba?)
- HalyFax server voor faxen versturen en ontvangen (er komt een el-cheapo paradigit modem in)

Systeem specs:
- Pentium 90
- 24 mb ram
- 612mb hd

Sja. gratis gekregen op mijn werk, kan ik der wat mee?
Probeer wat extra geheugen bij te prikken, dit is erg mager. Het zal denk ik wel draaien.
Alleen niet met debian woody, die heeft nl. nog geen mysql 4.x, dus dan moet je die zelf compileren wat je niet gaat lukken met 24mb ram.
Daarnaast draait apache+php niet echt goed op een P90. Bijv. een phpBB2 forum draaien zal niet lukken, te traag (page requests van meer dan 2 sec schat ik).
Samba en Halyfax geven geen probleem, maar als je moet compileren (voor samba 3.x bijv) wel. :)

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-06 11:22

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Ik ben een beginner op het gebied van linux

Mijn systeem is een dual PIII 733
ongeveer 196 MB geheugen
zit nu een Ati7500 64MB kaart in
en een 80 GB HD.

Ik wil...
Alles wat ik nu ook op windows doe.
- MP3 afspelen
- Documentje maken
- beetje html-en (misschien in de toekomst meer)
- msn-en (trillian of iets)
- de rest komt vanzelf.

Ik heb helaas geen ervaring met linux
behalve dan dat ik ooit eens redhat 6.0 ofzo geinstalleerd heb.
Daarna, met lowlevel format er weer van af :o

Nu wil ik graag wel een beetje knutselen.
Dus ik ben er niet vies van om een basic distro te pakken.

Welke wordt mij dan aangeraden?

• xces

xces

To got or not to got..

Ok thanx method, dan ga ik voor een sneller goedkoop 2e hands systeempje en dan doe ik het daar wel op, heb je minimum systeemeisen? Bijvoorbeeld een VIA EPIA M1000 ofzo? zou dat wel voldoende zijn met 256mb ram, het is puur voor mezelf en thuis...

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

SimplyMe schreef op 12 februari 2004 @ 10:32:
probeer www.archlinux.org eens (voordeel i686-optimized en uitstekende package manager, maar customizen gaat niet via fany scripts ed.)
of als je echt clean wilt beginnen www.linuxfromscratch.org en houd dan ook news://news.linuxfromscratch.org bij

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Grom
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-11-2024

Grom

lief hè!

SimplyMe schreef op 12 februari 2004 @ 10:32:
Ik ben een beginner op het gebied van linux

- knip -

Nu wil ik graag wel een beetje knutselen.
Dus ik ben er niet vies van om een basic distro te pakken.

1) Een beetje knutselen = fedora/redhat, suse, mandrake
2) Een beetje meer knutselen maar wel lekker = Debian _/-\o_ of Slackware
3) Een beetje te (imo) veel knutselen = Gentoo, LFS, BLFS

Wil je het gevoel hebben dat je de zaken zelf onder controle hebt en genoeg ondersteuning van de distro zodat je niet hoeft te gokken en hele dagen hoeft te google-en dan is wat mij betreft Debian met zŽn apt-get de ideale distro.
Veel controle en een perfect package management. Wel meer werk dan groepje 1 om te installeren.
Groep 3 is wel zeer basic, bijt je je er doorheen dan zal het zeker bevrediging schenken maar je moet niet denken even snel iets op te zetten zonder ervaring.

succes

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-06 11:22

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Grom schreef op 12 februari 2004 @ 13:48:
[...]

1) Een beetje knutselen = fedora/redhat, suse, mandrake
2) Een beetje meer knutselen maar wel lekker = Debian _/-\o_ of Slackware
3) Een beetje te (imo) veel knutselen = Gentoo, LFS, BLFS

Wil je het gevoel hebben dat je de zaken zelf onder controle hebt en genoeg ondersteuning van de distro zodat je niet hoeft te gokken en hele dagen hoeft te google-en dan is wat mij betreft Debian met zŽn apt-get de ideale distro.
Veel controle en een perfect package management. Wel meer werk dan groepje 1 om te installeren.
Groep 3 is wel zeer basic, bijt je je er doorheen dan zal het zeker bevrediging schenken maar je moet niet denken even snel iets op te zetten zonder ervaring.

succes
Dankje grom

Op mijn werk werd ook al debian aangeraden
dus denk dat ik daar me aandacht maar eens op ga richten
bedankt voor de info

En ik kom hier zeker nog wel eens terug als ik met problemen zit ;)

• Arnout
  • Laatst online: 22:40
Xces schreef op 12 februari 2004 @ 12:54:
Ok thanx method, dan ga ik voor een sneller goedkoop 2e hands systeempje en dan doe ik het daar wel op, heb je minimum systeemeisen? Bijvoorbeeld een VIA EPIA M1000 ofzo? zou dat wel voldoende zijn met 256mb ram, het is puur voor mezelf en thuis...
Ik ben zelf begonnen met een P166 en 96MB ram. Nu heb ik een AMD K6 2 400MHZ met 200MB RAM, meer dan voldoende. Alhoewel je voor PHP+Apache eigenlijk nooit genoeg hebt. ;)

• Grom
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-11-2024

Grom

lief hè!

SimplyMe schreef op 12 februari 2004 @ 14:02:
[...]

Dankje grom

Op mijn werk werd ook al debian aangeraden
dus denk dat ik daar me aandacht maar eens op ga richten
bedankt voor de info

En ik kom hier zeker nog wel eens terug als ik met problemen zit ;)
Als je deze http://panic.et.tudelft.n...dleiding/debian22hdl.html handleiding gebruikt (welliswaar voor Debian 2.2 en niet voor 3.0) dan kom je al snel een heel eind.
Imo een perfecte handleiding voor de installatie van Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceszz
  • Laatst online: 21:17
Ik heb hier nog een :
-Amd k6-2 300mhz
-128 sd-ram
-20 gig HD

Ik wil er graag
-Apache
-PHP
-MySQL
-FTP-server
-en een smtp server op draaien
Welke zouden jullie mij adviseren.

Thx,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iceszz schreef op 13 februari 2004 @ 21:03:
Ik heb hier nog een :
-Amd k6-2 300mhz
-128 sd-ram
-20 gig HD

Ik wil er graag
-Apache
-PHP
-MySQL
-FTP-server
-en een smtp server op draaien
Welke zouden jullie mij adviseren.

Thx,
FreeBSD

www.freebsd.org/handbook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Baron schreef op 11 februari 2004 @ 15:38:
Ik heb de opdracht gekregen om VMware GSX-server te testen onder Linux.
Dit zal onze eerste Linux machine binnen de firma zijn (eindelijk).
In eerste instantie wordt Linux getest op een P4 met 1GB geheugen, maar uiteindelijk moet alles geïnstalleerd worden op een dual Xeon met meer dan 4GB aan geheugen.
Men wil namelijk een Windows advanced server licentie uitsparen.

Het zijn onze eerste stappen in Linux. Dus de installatie en onderhoud zou redelijk simpel moeten zijn.

Welke distributies komen hiervoor in aanmerking? Ze moeten wel te downloaden zijn.
Het klinkt alsof stabiliteit belangrijk is. Dan zou ik voor debian stable gaan. Als ik het goed inschat moet je eerst nog wat experimenteren. Je zou daarom kunnen overwegen om Debian Sarge te nemen. Die is nu nog in het 'testing' stadium, maar tegen de tijd dat jouw server operationeel wordt is hij waarschijnlijk 'stable'. De huidige 'stable' (Woody) is inmiddels behoorlijk gedateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceszz
  • Laatst online: 21:17
Bedankt D3L4W4R3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmmm heb ik net fedora gedownload 3cds cd 1 erin restart maar boot niet vanaf cdrom :( hij is wel bootble staat op de site doe ik dan iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 22:01:
mmmm heb ik net fedora gedownload 3cds cd 1 erin restart maar boot niet vanaf cdrom :( hij is wel bootble staat op de site doe ik dan iets fout?
Druk eens op F11 als BIOS aan het laden is. Dan kan je je cd-rom als boot device instellen :) ofwel doe je dit gewoon in het menu van BIOS zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 22:06:
[...]

Druk eens op F11 als BIOS aan het laden is. Dan kan je je cd-rom als boot device instellen :) ofwel doe je dit gewoon in het menu van BIOS zelf
ja stond in de bios al op first boot F11 gewoon eens proberen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 22:13:
[...]

ja stond in de bios al op first boot F11 gewoon eens proberen ?
Je kan altijd proberen maar als de cd-rom al als first boot stond is er iets mis denk ik :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 februari 2004 @ 22:16:
[...]

Je kan altijd proberen maar als de cd-rom al als first boot stond is er iets mis denk ik :?
nee d8 ik dus ook hehehe en dacht maybe cd 3 ofzo erin gedaan maar cd 1 zat er echt in :s ik ga eens F11 proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou doet nix :s

heb deze 3 gedownload

yarrow-i386-disc1.iso (md5sum: 76ef22495d186580e47efd8d7a65fe6b)
yarrow-i386-disc2.iso (md5sum: fd23fe32fafe7557f5d1fa1d31100580)
yarrow-i386-disc3.iso (md5sum: 6a26b34069639d0c31465d4079a8e1b2)

raar anders ga ik wel voor redhat of mandrake tenzij iemand hier een oplossing voor heeft ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf ben van plan Linux eens uit te gaan proberen. Niet echt omdat ik het denk nodig te hebben, maar meer omdat ik nieuwsgierig ben wat het precies is en hoe het werkt, en om er eens mee te spelen. Nu had ik Mandrake Linux 9.2 al gedownload, maar toen viel mijn oog op Mandrake Linux 9.2 for AMD64. Nu vroeg ik mij af of mensen ervaring hebben met deze laatste, en of het voor een beginner aan te raden is om een versie te installeren die nog in beta(RC)-status verkeert. Uiteraard ga ik hem installeren op een AMD64 systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neejoh
  • Laatst online: 24-04 18:27
Ik heb nu zelf paar dagen Fedora Core1 draaien, moet zeggen dat dit érg lekker werkt!

Ik heb hier voor gekozen omdat ik toch met linux wil beginnen met een RPM based distro. Later kan ik altijd nog uit gaan bouwen naar Debian oid, maar nu kan ik zelf een beetje de basis onder de knie krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 23:05
Neejoh schreef op 16 februari 2004 @ 12:06:
Ik heb nu zelf paar dagen Fedora Core1 draaien, moet zeggen dat dit érg lekker werkt!

Ik heb hier voor gekozen omdat ik toch met linux wil beginnen met een RPM based distro. Later kan ik altijd nog uit gaan bouwen naar Debian oid, maar nu kan ik zelf een beetje de basis onder de knie krijgen :)
Als je tijd hebt moet je is gaan kijken naar www.fedora.us naar de wiki en ook www.fedoranews.org

Beide sites geven heel veel info over leuke dingetjes waardoor je Fedora evaring nog beter word. Persoonlijk geef ik je de tip, om uit te zoeken hoe je APT moet gebruiken (zie dus hierboven staande sites). Das een perfect systeem om rpm's te downloaden zonder dependencie gezeik. Het installeren van programma's is nooit zo makkelijk geweest met daarnaast het voordeel dat deze ook netjes in je Fedora start menu worden opgenomen. Als voorbeeld heb ik gisteren Firefox en Mplayer geinstalleerd door gebruik te maken van het commando apt-get install firefox(mplayer)

Met APT kun je daarnaast ook je systeem up 2 date houden en ook upgraden naar bijvoorbeeld een hogere versie van Fedora als er een nieuwe release uitkomt (kon volgens mij yum niet...niet zeker!)

[ Voor 10% gewijzigd door Miki op 16-02-2004 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

hallo
ik heb hier een compaq 5000 waar ik linux op wil.
ik heb hier een website op draaien en snachts staat ie nogal eens aan om te download met flash fxp.
systeem:
pentium pro 200 mhz
384 mb ram
scsi ultra wide hard disks. 3x 8 gig 1x 2 gig
iemand tips of info?

[ Voor 4% gewijzigd door wvdburgt op 16-02-2004 18:04 . Reden: hoeveel gig:) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi, ik heb hier een:
P4 2.8 GHz
1024 MB RAM
ATI Radeon 9600 Pro
2 x S-ATA 120 GB HD

nu is mijn vraag aan jullie(goh goh wat zou et zijn?), welke distro moet ik gebruiken? ik wil er graag een beetje mee knutselen, evt. een server runnen... Ik zat te denken aan debian of gentoo... ik heb al wel wat ervaring met linux(mandrake 9.1, redhat 9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 20:58
lammmetak schreef op 16 februari 2004 @ 14:24:
ik heb hier een compaq 5000 waar ik linux op wil.
Is dat idd een "compaq professional workstation 5000"?
Heb ik ook, en Debian (Unstable, kernel 2.6.2) draait er lekker op. Inclusief X met Blackbox. Ik gebruik em als soort van desktop, en Firebird 0.7 is helaas baggertraag (echt verschrikkelijk, evenals standaard mozilla.) Verder wil ie wel. (Gaim, xmms, mc)

[ Voor 19% gewijzigd door Jesse op 17-02-2004 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Quasily schreef op 12 februari 2004 @ 10:07:
Even een vraagje voor de FreeBSD experts hiero. Ik wil ook eens wat met FreeBSD gaan spelen, om daar ook wat ervaring mee te krijgen. Heb nog een computertje over (Cel 333, 256Mb). Deze wil ik met FreeBSD gaan inrichten als webserver, firewall+nat, mail en fileserver. Moet wel een beetje stabiel draaien allemaal.

Welke FreeBSD versie moet ik hiervoor nemen? Is 5.2 al stabiel genoeg voor zulk soort dingen, of kan ik hiervoor beter 4.9 nemen? Wat zijn verder eigenlijk de voor-/nadelen en verschillen van/tussen 4.9 en 5.2?
Je kan makkelijk 5.2 draaien als het een thuis servertje is. Voor belangrijke productie servers kan je beter 4.9 gebruiken aangezien daar veel langer gesleuteld is.

Ik denk (weet ik niet zeker) dat 5.X een hele andere kernel heeft dan 4.X. Daarom wordt het denk ik ook New Technology genoemd. Ik heb hier thuis nog een 5.1 server draaien en die is super stabiel. Hij heeft een uptime van 19 dagen nou. Het had veel langer kunnen zijn maar ik reboot hem zelf nogal redelijk vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 17:20:
hoi, ik heb hier een:
P4 2.8 GHz
1024 MB RAM
ATI Radeon 9600 Pro
2 x S-ATA 120 GB HD

nu is mijn vraag aan jullie(goh goh wat zou et zijn?), welke distro moet ik gebruiken? ik wil er graag een beetje mee knutselen, evt. een server runnen... Ik zat te denken aan debian of gentoo... ik heb al wel wat ervaring met linux(mandrake 9.1, redhat 9.0)
Beide distro's zijn mooi. Maar als je toch wilt knutselen zou ik Gentoo nemen, zeker met dat systeem. Daar begint het knutselen al gelijk nadat je installatie-schijf is geboot. CLI Install :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Jesse schreef op 17 februari 2004 @ 18:02:
[...]

Is dat idd een "compaq professional workstation 5000"?
Heb ik ook, en Debian (Unstable, kernel 2.6.2) draait er lekker op. Inclusief X met Blackbox. Ik gebruik em als soort van desktop, en Firebird 0.7 is helaas baggertraag (echt verschrikkelijk, evenals standaard mozilla.) Verder wil ie wel. (Gaim, xmms, mc)
nee een compaq proliant 5000
niet swerelds snelste maar wel erg praktisch.
verder wil ik graag weten wat bij mijn goede kan:
amd 2400+ overclocked , 1 gig geheugen, een radeon 9700 pro die ook ietsjes harder loopt en ide harde schijven.
mijn mobo is een asus a7n8x non deluxe 1.06 wat me vaak problemen heeft gegeven.
ik heb al een ander netwerk kaartje gekocht dus dat is geen probleem( et geluid soms wel:( )
iemand hier nog tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 februari 2004 @ 19:14:
[...]

Beide distro's zijn mooi. Maar als je toch wilt knutselen zou ik Gentoo nemen, zeker met dat systeem. Daar begint het knutselen al gelijk nadat je installatie-schijf is geboot. CLI Install :)
CLI Install? en dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CLI = Command Line Interface (dus zonder grafische omgeving)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stefan. Het klinkt erger dan het is (CLI). Gentoo is uitstekend in het Nederlands gedocumenteerd. Een uitgebreide, duidelijke handleiding is te vinden op de Gentoo website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_a_Gamer
  • Laatst online: 22:43
Neem alsjeblieft de engelse versie. De engelse versie is de meest up2date versie en de Nederlandse versie loopt toch op een aantal puntjes achter. Dat kwam ik ook achter tijdens het installeren. Ik heb nu een maandje gentoo draaien met GNome, samba, een mooie bootsplash van een chick en nog meer zooi. Next step een mail servertje opzetten :) Niet slecht voor een linux noob :D

BTW: Gentoo heeft echt geweldige user docs. Als je niet uitkomt dan moet je ff op hun forum zoeken en je komt er ook zeer goed uit :)

[ Voor 23% gewijzigd door Just_a_Gamer op 17-02-2004 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome_Les

Ome_Les

«zo niet, dan toch»

Jesse en Quasilly...

Ik wou jullie nog heel ff bedanken voor jullie input.
Ik hoop dit weekend, of misschien het weekend hierop DamnSmallLinux te gaan installen, met een oude versie van X en FluxBox.

Dus ff duimen of het allemaal gaat lukken.

Groetjes en laters,

Les.

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier een: PIII 450Mhz - 128mb RAM - 40GB IDE hd - TNT 2 - 3com NIC.

Gebruiken voor: FTP server, HTTP server (+php), Fileserver, Printserver.

Mijn kennis:
Ik heb een keer op mijn stage Mandrake geinstalleerd en daar een Dedicated cs op laten lopen, dat was allemaal wel te doen met de grafische interface, maar verder weet ik eigenlijk niets van linux. Op de rest van computergebied heb ik wel veel kennis behalve op linux en daar wil ik dus mee beginnen.

Welke distro kunnen jullie aanraden?

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

• ge-flopt
  • Laatst online: 23:27
Wil je echt iets leren, dus er gewoon ineens midden in staan en alles commandline willen doen: Debian. Wil je meer via grafisch gaan neem dan Red Hat of Mandrake en dan langzaam over naar debian.

Overigens Debian heeft ook een grafische schil, maar ik vindt het lekkerder (makkelijker) als je echt wilt leren om de grafische schil uit te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-08 09:34
Even mijn ervaringen. Ik ben nu een tijdje bezig met Linux en BSD, en heb diverse distributies geprobeerd. Mijn ervaringen:

Red Hat: TE commercieel. Het ziet er aardig uit, maar ik vind het een TE stug pakket. Meningen kunnen hierover verschillen, maar voor mij heeft dit pakket echt afgedaan.

Suse: Zie Red Hat. Ik heb dit pakket ooit eens orgineel gekocht, maar dat was ook meteen mijn grootste (linux) miskoop.

Mandrake: Voordeel: ZEER goed voor een beginnende Linux gebruiker. De installatie komt redelijk overeen met Windows XP. De meeste hardware wordt herkend, en het is een OS waarmee rekening wordt gehouden bij softwaremakers (net zoals redhat rpm en debian deb). Nadeel: enorm veel scripts. Ik vind dit een nadeel. Vaak krijg je bij een installatie iets van "zet deze regel in /etc/blabla". Als je dan naar dat bestand gaat, kom je eerst een heel script tegen. Meestal kun je het overigens wel gewoon onderaan toevoegen. Dan werkt het wel.

Debian: Leuk pakket, alleen niet voor de linux beginner. Zeker als je wat exotische hardware hebt, kun je nog wel eens in de problemen komen. Wel een GROOT pluspunt voor Debian is apt-get. Software installeren is echt peanuts.

Gentoo: Mij nog iets te moeilijk. Ik liep al vast tijdens de installatie. Hier wil ik in de toekomst nog wel es naar kijken. Maar nu even niet :)

FreeBSD: Zeer geschikt voor servers. Op onze gaming-community draaien alle servers met BSD. Het installeren van software gaat, net als debian, zeer gemakkelijk door Ports (pakketten software die kant-en-klaar te downen en te installen zijn). Een 'make install' is genoeg om iets draaiende te krijgen.
Een nadeel van BSD vind ik de compatibiliteit met Linux. FreeBSD heeft wel een "Linux emulator" maar die werkt vaak moeizaam. Hij werkt wel, maar vaak pas na een boel aanpassingen. Ik ben diverse pakketten tegengekomen die gewoon NIET werken.

Doe er je voordeel mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 18:38

Tux

Ik ben al een tijdje op zoek naar een Linux distro die goed draait op mijn pc :)
De specs die belangrijk zijn: AMD Athlon64 3000+, MSI K8T Neo Moederbord, S-ATA schijf (VIA SATA VT8237)

De meeste distro's hebben nog geen standaard SATA support in de meegeleverde kernel zitten en hoe ik zelf een gepatchte installatie cd enzo maak weet ik ook niet.

Ik zag dat er een nieuwe Fedora test core uit is met de 2.6 kernel, maar ik vraag me af of m'n VT8237 daar goed op werkt. Ik ga het niet even uitproberen omdat ik anders weer 4 cd-r's voor niets verknal :P

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Het mag dan wel geen Linux zijn, maar ik zou zeggen pak FreeBSD. FreeBSD heeft goeie 64 bit support, alleen denk ik dat je wel even de kernel opnieuw moet compilen voor SATA support, maar dat weet ik niet zeker. De FreeBSD kernel compilen is een stuk makkelijker dan een linux kernel (vind ik zelf). Zie de handbook voor goeie documentatie over hardware support en kernels compilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:19

Acheron

updatepack.nl

ge-flopt schreef op 19 februari 2004 @ 12:36:
Wil je echt iets leren, dus er gewoon ineens midden in staan en alles commandline willen doen: Debian. Wil je meer via grafisch gaan neem dan Red Hat of Mandrake en dan langzaam over naar debian.

Overigens Debian heeft ook een grafische schil, maar ik vindt het lekkerder (makkelijker) als je echt wilt leren om de grafische schil uit te laten.
Wat is dit voor onzin, wat is die grafische schil dan, misschien X-server ???, volgens mij nog niet eens, maar je kan altijd later X installeren en KDE /Gnome via apt-get. Dat is echt geen ramp onder Debian.

Mijn advies:

Als je weet welke onderdelen in je pc zitten en je handmatig op zoek kan gaan naar een handleiding op internet, dat je zeker weten ook Debian kan installeren :Y)

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -W0kk3L-
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-08 09:34
hp38guser schreef op 22 februari 2004 @ 21:20:
[...]

Wat is dit voor onzin, wat is die grafische schil dan, misschien X-server ???, volgens mij nog niet eens, maar je kan altijd later X installeren en KDE /Gnome via apt-get. Dat is echt geen ramp onder Debian.

Mijn advies:

Als je weet welke onderdelen in je pc zitten en je handmatig op zoek kan gaan naar een handleiding op internet, dat je zeker weten ook Debian kan installeren :Y)
Wat hij denk ik bedoelt, is dat je via de commandlines beter het OS leert kennen. Je bent gauw geneigd om iets te wijzigen via een grafisch programma onder X. Het is leerzamer om het op de commandprompt te leren. Dan weet je precies wat er gebeurt en wat je doet. Daar ben ik het wel mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 12-09 13:19
Hoi,

mijn oom heeft weer een PC gekocht en wil die leren gebruiken. Niet zo'n probleem, maar hij is erg ongeduldig. De vorige is een paar jaar geleden uit het raam gevlogen (serieus).
Ik weet niet precies wat voor een, maar mn ouders hadden het over een Compaq en 100MHz.

Als dat klopt, is het natuurlijk erg sloom, iets waar hij niet tegen kan. Maar als ik daar dan ook nog windows op zet, word het nog slomer. Ook is die PC dan niet binnen een maand helemaal verprutst door virussen etc. Daarom zat ik te denken om er Linux op te zetten. Hij heeft volgens mij nog nooit een start-knop gezien dus hij is nog 'clean' ;)
Zal ik deze kans gijpen? En zo ja, welke Distro is dan het beste?
Ik zat te denken aan Debian, en dan IceWM. Omdat alles dan lekker snel is en goed toegankelijk. Wat hij nodig heeft althans: mail, browser, msn (omdat iedereen het heeft :( ), OpenOffice.org, filemanager, nog wat dingen.

Er zit alleen wel een inbelmodem in, leverd dat nog problemen op?
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.