Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 3

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.957 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:03

Zym0tiC

^_^

moto-moi schreef op 18 december 2003 @ 22:02:
[...]

De standaard installatie van OpenBSD schijnt heel erg veilig te zijn, verder is het veiligheidsverschil tussen FreeBSD en bijvoorbeeld Slackware of Debian niet erg groot, waar het dan op aankomt is de systemoperator, als je een paar maanden niet patched zal je bak geroot kunnen worden. Dit soort dingen moet je bijhouden.
Persoonlijk vind ik Debian nog lekker werken, je tikt 'apt-get update ; apt-get upgrade' in, en je systeem is weer helemaal up-to-date.
Maar als jij meer ervaring hebt met Slackware: Be my guest, Tweakers.net draait er ook al jaren tot volle tevredenheid van ons op ;)
Slackware in combinatie met Swaret is ook smullen trouwens.

swaret --update ; swaret --upgrade -a ffkes wachten en je bent weer up to date

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dion_b in "Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen..."

Trap :9

Het is toch niet alleen maar Linux, he, mensen ;)

Zie link hierboven, maar beknopte vraag:

Heb een SparcStation 20, 2x 75MHz SSII CPU en 176MB RAM, en een Sun4c client. Welk Solaris kan ik het best gebruiken (draai nu 7, hoor dat 8 of 9 sneller zou zijn, maar is dat ook zo op een oude SS20 en kunnen die ook mijn 4c'tje aansturen)?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:35

houthakker

Poehé

Ik wil hier een Linux File server opzetten, om te testen. Deze moet verbonden worden met een Windows 2000 Server (inc Active Directory). Dus dan heb ik samba 3.0 nodig. Verders mag ik er niet teveel tijd aan besteden, dus graag een voorgebakken distro, en moet snel te configureren zijn (grafisch als het kan).

Testsysteem:

PII-350 / 128MB / 10GB / 100Mbit Nic / MSI-LX Moederbord

Uiteindelijke Systeem:

AMD 1133 / 256MB / 2x 80GB Raid 1 Promise + 20GB OS / Realtek 100MBit NIC / ASUS A7V133 Mobo / Logitech 80GB USB 2.0 voor backup / HP DVD+R(W) Drive USB

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
xzoticate schreef op 25 november 2003 @ 09:51:
Heb hier een PIII 533/256MB/40GB hd staan welke ik wil gaan gebruiken als webserver/fileserver. Heb daar oa Mandrake 9.1 op draaien, maar ik wil eigenlijk een ander OS voor de specifieke taken. Iemand tips?
silentsnake schreef op 25 november 2003 @ 15:04:
[...]

FreeBSD :) Errug goed al zeg ik het zelf, maar je moet wel een beetje kaasie van Linux hebben gegeten. Vergeet niet de Linux compatibility binary te installeren, die is wel erg handig ;)

Success
Heb nog niet zoveel kaas gegeten dat ik al aan FreeBSD kan beginnen (denk ik). Bovendien gaat mijn voorkeur uit naar een OS die wat grafischer is ingesteld (ben nog aardig nat achter de oren op Linux gebied). Heb hier Mandrake 9.2/Fedora/Red Hat 9 liggen. Welke zou ik het beste kunnen gaan gebruiken. Of hebben jullie nog andere suggesties?

[ Voor 22% gewijzigd door wisselwerking op 23-12-2003 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Halllo lui!

Ik zou graag op mijn computer met Win 98 ook nog Linux zetten. Ik moet ermee het netwerk opkennen en ik wil een GUI zoals Gnome ofzo. Sorry ik heb niet zo heel veel verstand van alles, dus als ik iets fout zeg... PS het zou lekker zijn niet te moeten partitioneren :) Maar ik wil ook weer niet van CD draaien... Ik heb nl. geen brander :$:$:$ Ja armoedig he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-08 09:12
Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 13:32:
Halllo lui!

Ik zou graag op mijn computer met Win 98 ook nog Linux zetten. Ik moet ermee het netwerk opkennen en ik wil een GUI zoals Gnome ofzo. Sorry ik heb niet zo heel veel verstand van alles, dus als ik iets fout zeg... PS het zou lekker zijn niet te moeten partitioneren :) Maar ik wil ook weer niet van CD draaien... Ik heb nl. geen brander :$:$:$ Ja armoedig he :P
Das een no-go dat niet-partitioneren. Linux draait op een ander filesystem als win98. Geloof dat mandrake nog met NTFS overweg zou kunnen (maarja je heb windows 98 en geen 2000 of XP dus daar heb je niets aan) Je zou een paar linux cd's kunnen bestellen (5 euro ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE123
  • Laatst online: 08-09 10:25

RHE123

Edubits

Ik wil graag een linux distro installen op het volgende systeem:
P3 550mhz
192mb ram
5gb schijf max (is nog nie zeker)

Ik wil hem vooral gebruiken voor:
- Linux uitproberen
- Samba
- Webserver (alleen voor testen, dus niet een operationele website)

Het liefst makkelijk te installen en te gebruiken, dus ook het liefst KDE of Gnome ofzo.

bvd

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.slackware.com/zipslack/

t staat er toch echt... Maar is dat goed spul?

Je hebt toch ook van die diskette distro's? Zijn die niet wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nou, hier kom ik dan als ubernoob op het gebied rondom linux.
maar ik heb hier een bakkie staan met een pentium4 1Ghz. 512mb geheugen, en een hdd van 40 Gb. zoals ik al zei: ik heb er nog totaal geen ervaring mee, maar zou het toch wel eens een keer willen proberen, omdat ik er toch zoveel mensen met lof over hoor praten, en in de tweedde maar niet laatste plaats: omdat ik totaal niet tevreden ben over windows.
wie zou mij een advies kunnen geven. zat zelf aan suse te denken.
groeten koen

edit: moet pentium 3 1ghz zijn

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:27

scorpie

Supra Addict

Weet je zeker dat het een p4 1Ghz is? P4 begon met de socket 423 @ 1.4Ghz als ik me niet vergis...
Maar daar ging je vraag niet echt over... als ik jou was, zou ik of met suse, of met mandrake beginnen, die 2 distro's zijn het meest gebruiksvriendelijkst.
Voor de rest zal de machine het probleem niet zijn, die heeft prima specs voor beiden.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry, ik ben net wakker, het moet inderdaad een p3 zijn ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo

ik wil Linux gaan draaien op een Pentium 1 - 200mHz + 32mb ram, het moet wel een desktop hebben, welke maakt me niet zozeer uit. Ik wil er wel een goed pakket programmeerspul bij hebben :)

wie weet een goede distro

(PS ik heb GEEN cd-rom drive, dus ik moet het anders kunnen installeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 24 december 2003 @ 21:37:
zo

ik wil Linux gaan draaien op een Pentium 1 - 200mHz + 32mb ram, het moet wel een desktop hebben, welke maakt me niet zozeer uit. Ik wil er wel een goed pakket programmeerspul bij hebben :)

wie weet een goede distro

(PS ik heb GEEN cd-rom drive, dus ik moet het anders kunnen installeren)
Voor die specs zou je voor een wat kale distro gaan, slackware of debian, maar de installatie is wat spartaans, niet grafisch en er worden een aantal dingen gevraagd waar een computerleek moeilijk het antwoord op weet. Met algemene pc kennis is het allemaal wel te doen, maar verwacht niet dat al je hardware automagisch gedecteerd wordt.

Het geheugen is wat aan de krappe kant, als desktop wordt KDE of Gnome al erg krap, en kom je dus al vrij snel op windowmaker of blackbox. Maar een browser gaat bv al heel traag worden, ikzelf heb nog geen browser kunnen vinden die snel genoeg werkt op zo'n machine. IE4.0 met win98 werkte ook niet snel, maar wel acceptabel. Heb ik nog niet kunnen evenaren met linux.

Programmeerspul lukt overal wel mee.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pak dan slackware of debian
neem WindowMaker of fluxbox als WM.
programmeer tools.

als je een SDK wilt zul je waarschijnlijk of je GTK 2.3 en libgnome ofzo moeten installeren. (voor anjuta)
of QT en KDElib voor de KDE variant.

maar meschin heeft sun ook wel een SDK voor linux (nooit gezocht of gekeken)
dan zul je waarschijnlijk wel even java moeten installeren.

ook freshmeat.net is je vriend. zoek daar even op SDK + taal
en dan kun je vast wel wat vinden.

uiteraard is vim of gvim in princiepe genoeg maar dat vergt even wat oefening.
en er is ook nog zo iets als emacs maar dat gebruikt toch niemand :P :P

@smokealot:
goed advies :)

(had zijn post dus totaal nog niet gelezen)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2003 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Topicstarter
Inderdaad, vergeet niet dat compileren onder windows ook niet aan te raden is met 32 MB geheugen, hoe meer geheugen je hebt, juist bij het compileren, des te beter. Verder sluit ik me bij bovenstaande 2 adviesen aan :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 18:40
smokalot schreef op 24 december 2003 @ 21:50:
[...]
(...)Maar een browser gaat bv al heel traag worden, ikzelf heb nog geen browser kunnen vinden die snel genoeg werkt op zo'n machine. IE4.0 met win98 werkte ook niet snel, maar wel acceptabel. Heb ik nog niet kunnen evenaren met linux.

Programmeerspul lukt overal wel mee.
Misschien is Dillo iets als kleine browser. Ik heb hem zelf niet geprobeerd, maar voor kleine systemen ziet hij er veelbelovend uit:
* Dillo is a web browser project completely written in C.
* Dillo is small: source is less than 365 KB, and the binary is around 300 KB!
* Dillo aims to be a multi-platform browser alternative that's small, stable, developer-friendly, usable, fast, and extensible.
* Dillo is mainly based on GTK+ (GNOME is NOT required!)
* Dillo is a free-SW project in the terms of the GNU general public license.
* Current code uses gzilla-0.2.2's html-parser, and almost everything else was rewritten from scratch!.
* Dillo is very fast!
Deze browser is ook opgenomen in Damn Small Linux, een complete desktop linux op 50mb.

edit:
Bij nader inzien, ik heb DSL eens gedownload en gestart op mijn computertje. Hij loopt lekker snel, ik heb gelijk geluid, net als bij knoppix. Echter is dillo nog geen bruikbaar alternatief, zowel www.tweakers.net als gathering.tweakers.net renderen niet goed, dit komt doordat de CSS ondersteuning nog niet goed genoeg is. Hij is echter wel retesnel, als ik door een pagina heenscroll kost het nauwelijks tijd voordat de pagina weer opgebouwd is. Mozilla Firebird 0.7 rendert trager en is ook trager met scrollen. Ik krijg de screenshots jammer genoeg niet voor elkaar :(, dus ik kan niet laten zien hoe het eruit ziet.

[ Voor 22% gewijzigd door Jaap-Jan op 25-12-2003 00:34 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• smokalot

smokalot

titel onder

Japie_17 schreef op 24 december 2003 @ 23:15:
[...]

Misschien is Dillo iets als kleine browser. Ik heb hem zelf niet geprobeerd, maar voor kleine systemen ziet hij er veelbelovend uit:

[...]

Deze browser is ook opgenomen in Damn Small Linux, een complete desktop linux op 50mb.

edit:
Bij nader inzien, ik heb DSL eens gedownload en gestart op mijn computertje. Hij loopt lekker snel, ik heb gelijk geluid, net als bij knoppix. Echter is dillo nog geen bruikbaar alternatief, zowel www.tweakers.net als gathering.tweakers.net renderen niet goed, dit komt doordat de CSS ondersteuning nog niet goed genoeg is. Hij is echter wel retesnel, als ik door een pagina heenscroll kost het nauwelijks tijd voordat de pagina weer opgebouwd is. Mozilla Firebird 0.7 rendert trager en is ook trager met scrollen. Ik krijg de screenshots jammer genoeg niet voor elkaar :(, dus ik kan niet laten zien hoe het eruit ziet.
Ik gebruik dillo ook meestal, maar hij ondersteunt dus niet veel idd. Geen javascript schrijft al veel sites af. Mem gebruik en rendersnelheid is idd wel heel goed.

Prioriteit van het project ligt bij snelheid, niet bij compatibiliteit...

Overigens bestaat er meer dan vi en emacs op editor gebied (nano, joe, pico, of simpele grafische editors). Vi is wel mijn favoriet, met automatische syntax highlighting en indent.

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik wil Linux eigenlijk nog wel een keer uitproberen.
Systeem:
P4 2,8 Ghz
Albatron 865PE Pro (Intel 865 chipset)
2x 512mb ram PC 3200
Ati Radeon 9600 PRo 128mb
2x 120Gb Western Digital
LG Dvd Rom
Nec 1100A Dvd +RW

De vorige keer heb ik mandrake 9.1 geprobeert maar heb het er toen weer afgegooit. Ik had het in dualboot met Win XP erbij. Maar als ik Mandrake opstarte kwam er no innit found. Ik had me er eigenlijk niet verder meer in verdiept. Maar nu lijkt het me toch wel intressant. Ik wil het liefst out of the box maar wel genoeg instel mogelijkheden. Ik wil Linux dus eigenlijk een keer uitproberen. Het liefst gratis en in dualboot

Verwijderd

No init found lijkt alsof je achteraf je partities hebt aangepast. :P. Anyway, op jou systeem kan elke Linux draaien, dus gezien het feit dat je nogal nieuw bent zou ik gewoon de laatste Fedora, Suse of Mandrake nemen. Your choice. :). Kijk eens in de Fedora-review van vorige maand op de frontpage, en kijk eens bij de desktop reviews in het sticky topic boven in NOS, dan krijg je een beetje een gevoel wat je kan verwachten van elk en welke jou het beste zal liggen. Je kan er ook gewoon eentje pakken, ze zijn alledrie uitmuntend.

• RHE123
  • Laatst online: 08-09 10:25

RHE123

Edubits

RHE123 schreef op 23 december 2003 @ 13:59:
Ik wil graag een linux distro installen op het volgende systeem:
P3 550mhz
192mb ram
5gb schijf max (is nog nie zeker)

Ik wil hem vooral gebruiken voor:
- Linux uitproberen
- Samba
- Webserver (alleen voor testen, dus niet een operationele website)

Het liefst makkelijk te installen en te gebruiken, dus ook het liefst KDE of Gnome ofzo.

bvd
iemand nog een tip voor deze pc?

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

• Derek S.
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hmmm, ik draai nu Windows XP Proffesional op mijn oude Dell laptop, maar omdat dit arme beestje maar 6GB HDD heeft, wil ik een lichtere OS draaien, wel wil ik graag de gebruikersvriendelijkheid behouden, en zou zelf voor SuSE gaan, of kan iemand anders mij iets anders aanraden? Trouwens, de laptop heeft wel een WLAN kaart, en de meegeleverde software werkt niet op Linux, is dit een probleem?

HDD: 6GB
Processor: Intel Celeron 450 MHZ
Geheugen: Fujitsu-Siemens 128+64 MB SDram

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welke chipset is je wlan kaart? is het pcmcia (lijkt me wel want jij zegt dat het een oud beestje is)
een paar chipsets zitten al in de kernel dus die kan je er zo inbakken..
en andere kun je waarschijnlijk ook wel downloaden dus zal niet zo'n heel groot probleem zijn lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok i wil linux leren... :P

Welke ik het beste mee kan beginnen. Ik heb een snelle pc , 2,53ghz en 2gb ram dus dat zit niet in de weg. Voornamelijk wil ik hem gaan gebruiken voor office toepassingen en internet/email. Verder natuurlijk om ervaring te krijgen in linux. Ik dacht zelf aan mandrake 92 ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

mandrake is samen met suse een echte beginners distributie (goed voor beginners dus.. er zijn vast mensen die linux al langer kennen en er mee werken).
dus met mandrake 9.2 zit je goed ja.

offtopic:
hey tuxx, herken je me nog? ;)
kom je ook naar ob #2?

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok thanks man die ga ik ff downloaden dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scorperito schreef op 26 december 2003 @
offtopic:
hey tuxx, herken je me nog? ;)
kom je ook naar ob #2?
offtopic:
ik herken je niet nee ;) mischien als je foto geeft ofzo maar uhh ja ob #2 kom ik ook ja :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2003 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm interesantte topic :)
ben wel benieuwd wat jullie me zouden aanraden

het systeem:
PIII 600 Mhz
1 Gb RAM
40 Gb HD
2 netwerk kaarten

doel van het systeem:
draaien van webserver, mailserver, ftpserver, dns-server voor meerdere sites
verder heeft het systeem een gateway/firewall functie voor mijn thuisnetwerk

kennis is geen probleem, maar het OS moet wel goed stabiel en veilig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Kennis geen probleem? --> OpenBSD
draait perfect op zulke specs (wel zware overkill maar dat geeft niet)

draait hier perfect op een p166mmx :P (met precies dezelfde functies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellebelle
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Bartjeee schreef op 25 december 2003 @ 12:06:
Ik wil Linux eigenlijk nog wel een keer uitproberen.
Systeem:
P4 2,8 Ghz
Albatron 865PE Pro (Intel 865 chipset)
2x 512mb ram PC 3200
Ati Radeon 9600 PRo 128mb
2x 120Gb Western Digital
LG Dvd Rom
Nec 1100A Dvd +RW

De vorige keer heb ik mandrake 9.1 geprobeert maar heb het er toen weer afgegooit. Ik had het in dualboot met Win XP erbij. Maar als ik Mandrake opstarte kwam er no innit found. Ik had me er eigenlijk niet verder meer in verdiept. Maar nu lijkt het me toch wel intressant. Ik wil het liefst out of the box maar wel genoeg instel mogelijkheden. Ik wil Linux dus eigenlijk een keer uitproberen. Het liefst gratis en in dualboot
Misschien is Knoppix iets voor je. Je kunt het op je HD installeren en is dan direct klaar voor gebruik.

handige link
nog een handige link

Door de bootlader (LILO) tijdens de installatie in de MBR te zetten krijg je vanzelf een dual-boot systeem. Achteraf kun je de file /etc/lilo.conf aanpassen en dingen instellen als je Default OS en de Delay bij het opstarten.

Met knoppix heb je ook voordelen van Debian zoals het gemakkelijk installeren van nieuwe software met "APT"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

wat jij waarschijnlijk bedoelt is dat je knoppix op een cd kunt zetten en de pc van cd laten booten, dan is het inderdaad direct klaar voor gebruik en kun je kijken of het wat is.
maar dan kun je niks meer installeren.
als je een distributie op de harde schijf wilt installeren zou ik toch iets anders als knoppix aanraden, bijvoorbeeld mandrake of suse, wat goed te doen is voor beginners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 18:40
Scorperito schreef op 26 december 2003 @ 12:33:
wat jij waarschijnlijk bedoelt is dat je knoppix op een cd kunt zetten en de pc van cd laten booten, dan is het inderdaad direct klaar voor gebruik en kun je kijken of het wat is.
maar dan kun je niks meer installeren.
als je een distributie op de harde schijf wilt installeren zou ik toch iets anders als knoppix aanraden, bijvoorbeeld mandrake of suse, wat goed te doen is voor beginners.
Je kunt knoppix ook gewoon op de harde schijf installeren en dan heb je een debian- afgeleide distributie waarin apt-get ook gewoon in te gebruiken is.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hej ik wil op een PII 300 mhz graag linux zetten om te proberen en b'tje te prutsen. Heb al vaker linux geprobeerd op deze pc, maar omdat ik gek werd van die multiboot wil ik het nu op een andere pc proberen. Toen gebruikte ik RedHat 8. (8.2 volgens mij).
Ik zou nu graag op die 300 mhz een RedHat versie installeren.

De Specs:
- PII 300 Mhz
- 4 GB Harddisk
- Maxtor G200 8MB

Ik denk zelf dat RedHat 7.2 wel zal moeten kunnen, maar ben er niet zeker van. Ik weet ook niet hoeveel ruimte 7.2 nodig heeft..

Wie vertelt mij welke versie van RedHat (eventueel andere distro) ik het beste kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 10:57
Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 17:46:
Hej ik wil op een PII 300 mhz graag linux zetten om te proberen en b'tje te prutsen. Heb al vaker linux geprobeerd op deze pc, maar omdat ik gek werd van die multiboot wil ik het nu op een andere pc proberen. Toen gebruikte ik RedHat 8. (8.2 volgens mij).

De Specs:
- PII 300 Mhz
- 4 GB Harddisk
- Maxtor G200 8MB

Ik denk zelf dat RedHat 7.2 wel zal moeten kunnen, maar ben er niet zeker van. Ik weet ook niet hoeveel ruimte 7.2 nodig heeft..

Wie vertelt mij welke versie van RedHat (eventueel andere distro) ik het beste kan gebruiken?
7.2 kan je wel proberen, maar RH stopt met het supporten ervan eind dit jaar.
nieuws: Linux distributeurs beperken support oude versies?

En de vraag hoeveel ruimte een distro in beslag zal nemen is erg afhankelijk wat je allemaal op je pc wilt installeren. Als je alles wilt kan dat zelfs een paar GB worden, maar als je een minimun installatie doet 'slechts' en paar honderd MB.

[ Voor 3% gewijzigd door a casema user op 27-12-2003 00:25 ]

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 26 december 2003 @ 17:46:

De Specs:
- PII 300 Mhz
- 4 GB Harddisk
- Maxtor G200 8MB

Je kunt bij linux bijna altijd het beste de laatste stable versie nemen, daar zijn de meeste bugs uit, en vulnerabilities. Hoe snel het is en hoe veel ruimte t inneemt hangt veel meer af van wat je installeert.

De laatste kernel is bijvoorbeeld in alle opzichten beter dan een oude, omdat er nooit bugs bij komen, en de snelheid en hardware ondersteuning verbetert ook alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Topicstarter
smokalot schreef op 27 december 2003 @ 00:33:
De laatste kernel is bijvoorbeeld in alle opzichten beter dan een oude, omdat er nooit bugs bij komen, en de snelheid en hardware ondersteuning verbetert ook alleen maar.
Mag ik het daar even hardgrondig mee oneens zijn ? ;)

In nieuwe kernels wordt nieuwe code toegevoegd, gelukkig is die in de meeste gevallen een stuk beter dan de code van de kernels uit de 1.X serie, maar dan nog, het is vrij makkelijk voor een bug om in de kernel te komen, als de developer hem nou niet ziet, en Linus ook niet ? ;)

Kijk maar naar mijn sig, denk je echt dat dat 'Jotti is een held' stukje in die driver was gekomen, als Linus elke regel code nalas ? ;)

Het is trouwens ook al jaren bekend dat er gewoon en bepaald foutpercentage in elke programmeur zijn code zit,. En dat percentage (Welke ik op dit moment even niet kan terugvinden) ligt een stuk hoger dan je zou verwachten denk ik ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En daarnaast doen distributies als RedHat (nu Fedora) en Suse een gigantische Q&A (daarom hebben ze ook zo'n status, vooral binnen bedrijven). Hun kernels werken gewoon. Alle bugfixes uit nieuwere kernels zijn er al uitgehaald en gebackport.

Een nieuwe kernel installeren als nieuwe gebruiker is het domste wat je kunt doen als je voor stabiliteit gaat. ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2003 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intronic
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 08:44
Hoi,
Ik heb zojuist Mandrake 9.2 geinstalleerd op m'n systeem (Specs zie sig.)
Dat is vlekkeloos verlopen. Maar nu heb ik een probleempje.
Als m'n systeem boot is alles ok, maar bij 1 ding failed ie, En blijft daar ook hangen.

Ik krijg nu de volgende error:
"Finding module dependencies: modprobe: modbprobe: insmod pwc failed"

Nu weet ik dat er mensen met SATA-schijven zijn die problemen hebben met kernel 2.4x. Maar mijn raptor word tijdens de installatie gewoon goed herkent, dus dat is het probleem niet lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

Ik krijg nu de volgende error:
"Finding module dependencies: modprobe: modbprobe: insmod pwc failed"
Heb je toevallig een Philips webcam? Open anders een nieuw draadje; problemen horen niet echt in dit topic ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intronic
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 08:44
Tachyon schreef op 27 december 2003 @ 22:33:
[...]

Heb je toevallig een Philips webcam? Open anders een nieuw draadje; problemen horen niet echt in dit topic ;)
Ha! Geweldig, die heb ik ja. Had al op de site van mandrake gelezen dat er problemen mee waren. Kwam alleen helemaal niet op het idee om hem er uit te halen :+

Het werkt, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ello :) Ik ben nieuw in de linux wereld maar zeker niet in de IT sector .. ik heb net Linux Redhat 8.0 Psyche installed maar kom tot de conclusie dat ik dit absoluut niet nodig heb op mijn server .. dus zou ik nu smoothwall willen installen .. maar ik moet zekerheid hebben of deze wel met http://www.speedtouch.com/produsb.htm deze modem werkt.
Op de site staat bij get -> Speedtouch USB Firmware (mgmt.o) dus ik veronderstel dat ik dit moet installen .. in dat file zeggen ze dat ik een kernel moet downloaden en compilen van deze site maar daar staat namelijk niks (http://linux-usb.sourceforge.net/SpeedTouch/) .. als ik dan de /SpeedTouch/ wegdoe dan krijg ik een lijst met patches etc .. hier snap ik dus helemaal NIETS van .. beetje uitleg please ?

Ik heb de manuals etc al is doorgenomen en het is eigenlijk alles dat ik nodig heb :p

Tenzij iemand weet hoe je simpel een router kan maken van redhat .. ik heb al heel wat rondgezocht maar niets gevonden.

edit: misschien Zebra ofzo .. maar toch liefst smoothwall

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi,
ik krijg waarschijnlijk binnenkort een oude pc, en daar wil ik linux op draaien... ik heb al een beetje ervarring met mandrake 9.1... de specs zullen zo rond de PII liggen... 200 mhz, 128/64 MB RAM... ik zat te denken aan Gentoo, of moet ik toch iets anders kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 18:30:
hoi,
ik krijg waarschijnlijk binnenkort een oude pc, en daar wil ik linux op draaien... ik heb al een beetje ervarring met mandrake 9.1... de specs zullen zo rond de PII liggen... 200 mhz, 128/64 MB RAM... ik zat te denken aan Gentoo, of moet ik toch iets anders kiezen?
Gentoo zou wel erg lang duren met installen.
Mischien is Debian een beter idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 19:35:
[...]

maar dan moet ik toch een stuk of 7 cd's downloaden??? daar heb ik nie egt zin aan :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 13:50

Blaasvis

Cidora \o/

wat dacht je van een net-install te doen ;)

een cd'tje van 100 mb of zo iets en de rest pluk onder het installeren van het net

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jah dat kan, maar ik kreeg mijn USB Alcatel speedtouch modem ook niet werkende op Red Hat 9....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blaasvis schreef op 28 december 2003 @ 21:13:
wat dacht je van een net-install te doen ;)

een cd'tje van 100 mb of zo iets en de rest pluk onder het installeren van het net
Laat ik nou net toevallig vandaag begonnen zijn met het installeren van Debian 3.0r2 op mijn oude P2 450 waar ik eerst Gentoo op geprobeerd heb. Nou wat een verschil. :9~

Zelf heb ik alleen de 1e CD van Debian gebrand en daarmee aan de slag gegaan. Het installeren is een eitje. Binnen 30 tot 45 minuten heb je een werkende Debian op je pc-tje staan. Apache, PHP4, MySQL, ProFTPd en Samba heb ik allemaal met apt-get install xxx geinstalleerd.
Op dit moment heb ik een werkende Apache 1.3 met PHP draaien. Samba moet ik nog even finetunen maar in het interne netwerk werkt het voorlopig even voldoende. Nu ben ik nog aan het kijken voor een goede mailservice. ProFTP komt als laatste aan de beurt.

Zodra dit allemaal fatsoenlijk draait komt hij fulltime als server in het CV-hok te staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2003 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Okej, nu komt mijn lijstje met aanbevelingen (na 2 uur lang ALLE berichten op dit topic te hebben gelezen :p agja, wat moet je anders doen om 4 uur snachts)

Mensen die niets van linux weten en dat wel willen:
Slackware, Debian, Gentoo, Linux From Scratch

Mensen die niets van linux weten en lui zijn:
RedHat/Fedora, Suse, Mandrake

Mensen die routertje willen draaien:
Clarkconnect, Smoothwall

Mensen die veilig willen zijn:
OpenBSD (oke geen linux :))

Voorderest raad ik iedereen Slackware aan :D
Lekker alles zelf instellen, dus lekker veel googlelen en forums afpluizen (nee, niet posten) en wat betreft snelheid, daar is bijna geen enkele main-distro beter in dan Slackware (oke, misschien debian...) maargoed, zoals vele mensen al zeggen: iedereen heeft zijn eigen smaak in distro :)

(alleen tog kan ik me niet voorstellen dat er iemand bestaat die SuSe fijn vindt draaien :P)

Slackware.com _/-\o_
Dropline Gnome _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft iemand misschien ervaring met een net-install van debian met een alcatel speedtouch modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04:07
z03m schreef op 29 december 2003 @ 04:06:
Mensen die niets van linux weten en dat wel willen:
Slackware, Debian, Gentoo, Linux From Scratch
En de mensen die wel wat van linux weten, maar daar ook gebruik van willen maken, dan?
Mensen die niets van linux weten en lui zijn:
RedHat/Fedora, Suse, Mandrake
En de mensen die wel wat van linux weten, maar lui zijn, dan?
Mensen die routertje willen draaien:
Clarkconnect, Smoothwall
Tuurlijk, die distro's zijn daar heel geschikt voor, maar je kent geen systeem beter dan iets dat je zelf hebt gebouwd. :)
Mensen die veilig willen zijn:
OpenBSD (oke geen linux :))
Alle andere distro's kunnen nét zo veilig zijn, alleen OpenBSD (geen distro nee) is standaard lekker dicht ingesteld. :Y)
Voorderest raad ik iedereen Slackware aan :D
Lekker alles zelf instellen, dus lekker veel googlelen en forums afpluizen (nee, niet posten) en wat betreft snelheid, daar is bijna geen enkele main-distro beter in dan Slackware (oke, misschien debian...) maargoed,
Waarom is alleen Slackware daar, volgens jou, geschikt voor? Debian, zelfde verhaal. Gentoo en LFS, zelfde verhaal in extremere mate. B)
zoals vele mensen al zeggen: iedereen heeft zijn eigen smaak in distro :)
Niets dan waarheid. _/-\o_
(alleen tog kan ik me niet voorstellen dat er iemand bestaat die SuSe fijn vindt draaien :P)
En waarom dan niet? Argumenten graag. :)

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 december 2003 @ 08:13:
heeft iemand misschien ervaring met een net-install van debian met een alcatel speedtouch modem?
Je kunt ook alleen de eerste ISO downloaden Stefan. Krijg je ook een werkende install mee. En de rest installeer je via apt-get. Ik dacht ook eerst aan een net-install maar ik kon niet zo snel een werkende link krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2003 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 21:10:
maar dan moet ik toch een stuk of 7 cd's downloaden??? daar heb ik nie egt zin aan :O
Misschien is dit iets voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roan
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Z-Dragon schreef op 29 december 2003 @ 11:47

De titel van dit topic is tog: "Welk OS (bv Linux Distro) moet ik nemen?"
Dus mijn lijstje is voor de mensen die nog (bijna) NIX anders kennen dan Windows :)
En de mensen die wel wat van linux weten, maar daar ook gebruik van willen maken, dan?
Waarom zou ik mensen die al vanalles van Linux weten een distr. aanraden?
En de mensen die wel wat van linux weten, maar lui zijn, dan?
Die mensen weten, zoals je al zegt, al wel wat van Linux.... Blijf dan Windows draaien :p of huur een Linux-Expert in :)
Tuurlijk, die distro's zijn daar heel geschikt voor, maar je kent geen systeem beter dan iets dat je zelf hebt gebouwd. :)
Uiteraard, geef ik je helemaal gelijk in.... Maar, dit topic was toch voor mensen die niet weten wat ze moeten nemen? (Als ik sommige reacties zag over Clarkconnect.... >:) )
Alle andere distro's kunnen nét zo veilig zijn, alleen OpenBSD (geen distro nee) is standaard lekker dicht ingesteld. :Y)
En toch... OpenBSD blijft het veiligst naar mijn ervaring :+
Waarom is alleen Slackware daar, volgens jou, geschikt voor? Debian, zelfde verhaal. Gentoo en LFS, zelfde verhaal in extremere mate. B)
Debian komt inderdaad qua snelheid en gebruiksgemak wel overheen met Slack, maar daar komt nog eens bij kijken dat de stable Debian software van een paar jaar oud draaid... Maargoed, dat is een ander verhaal :)
En wat betreft Gentoo en LFS, goed daar heb ik nog geen ervaring mee ;) Maar dat zal snel genoeg komen.
Niets dan waarheid. _/-\o_
O-)
En waarom dan niet? Argumenten graag. :)
SuSe is een groot pakket met duizenden andere kleine pakketjes, ik vind het nog erger dan Windows en snelheid komt ook niet bepaald ten goede. Dit is bij de meeste van dat soort distro's wel zo (Redhat/Fedora & Mandrake bv), maar SuSe is naar mijn idee toch wel het traagst.
Ik snap niet dat je geen installatie hebt met 1 mediaplayer, 1 browser, enz enz
En niet meteen van elk soort progje 10 varianten :)
Dat is de reden waarom ik NOOIT SuSe zou draaien en ik ook niet begrijp dat er mensen zijn die dat wel doen :)

[ Voor 8% gewijzigd door roan op 29-12-2003 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 december 2003 @ 22:19:
Op verzoek van blaataaps :r
Ik wil graag op een pc (Pentium III 750Mhz, 512Mb) zonder harddisk's een webserver en een ftp-server draaien. Dacht zelf aan een knoppix cd(RW) waar ik ook me webpage op zet (<2Mb). Tevens graag wat ftp-bestanden, maar die kunnen ook op een 2e cd(rw). Hoef dus geen mooie grafische interface, en het mooiste is als de 2 servers meteen (autom.) starten na booten.
Zit via ADSL en een Draytek 2200 (via demon) op het internet.
Wie heeft er wat tips voor me?
Is helemaal gelukt met deze link, en tussendoor nog ff me webpage copieren, en cd branden en gaaaaan!
Enthousiast geworden (na vroeger wel es met Redhat en Oracle-db gestoeid te hebben), en dacht kom ga Debian (veelvuldig geadviseerd hier) es installeren... 3.0_r1 gedownload vannacht, maar helaas.... grafische schil is k. Gnome draait enigzins (wie verzint er nou dat je een Radeon 9000 als vesa moet installeren), maar kde krijg ik niet aan de praat. Op internet surfend lijken er veel problemen te zijn met de radeon's en debian :? Wellicht goed om te weten! Gooi Debian er maar weer af, en zet Knoppix maar op de HD. Ziet er veel mooier uit, oftwel draait veel beter (kwa resolutie en refresh) op me pc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Even tussendoor: ik vind het zomaar vreemd dat Debian zweert bij packages uit de oertijd in de stable tree. Slackware en FreeBSD bewijzen dat het heel goed mogelijk is een veilig, stabiel en toch up-to-date systeem te draaien; ook op de server.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:33
Ik heb net Xandros 2(Deluxe) geprobeerd en ik moet zeggen ik heb alle distros(suse, redhat, gentoo, debian, slackware, mandrake) bijna geprobeerd maar deze is echt het gebruiks vriendelijkst. Je hoeft echt niets in te stellen alles staat standaard geactiveerd en alles is ingesteld. Echt ideaal voor de mensen die van windows moeten overstappen. Als je bijvoorbeeld ms office(voor de windows gebruikers) wilt installeren hoef je niet eens iets te doen je voert de office cd in en de installatie(autorun) start. Ingebouwde cd-writer ala XP. Compleet geleverd met een update systeem die werkt met apt.

[ Voor 3% gewijzigd door ismael86 op 30-12-2003 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ismael86 schreef op 30 december 2003 @ 21:32:
Ik heb net Xandros 2(Deluxe) geprobeerd en ik moet zeggen ik heb alle distros(suse, redhat, gentoo, debian, slackware, mandrake) bijna geprobeerd maar deze is echt het gebruiks vriendelijkst. Je hoeft echt niets in te stellen alles staat standaard geactiveerd en alles is ingesteld. Echt ideaal voor de mensen die van windows moeten overstappen. Als je bijvoorbeeld ms office(voor de windows gebruikers) wilt installeren hoef je niet eens iets te doen je voert de office cd in en de installatie(autorun) start. Ingebouwde cd-writer ala XP. Compleet geleverd met een update systeem die werkt met apt.
Net ff gekeken, maar is helaas niet gratis us$39,95 tot 89.... Das dan weer jammer... Toch maar knoppix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ismael86
  • Laatst online: 13:33
Verwijderd schreef op 01 januari 2004 @ 18:39:
[...]

Net ff gekeken, maar is helaas niet gratis us$39,95 tot 89.... Das dan weer jammer... Toch maar knoppix!
Tja voor windows XP moet je ook betalen en die kost veel duurder(Windows XP Professional). Het ontwikkelen van Xandros heeft ook gewoon geld gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondersteund Clarkconnect een USB SPeedTouch modem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Laatst online: 14:00
Ik heb hier thuis nog een pentium133 over.Ik zat er aan te denken om er een linux router van te maken.Zelf heb ik bijna nog geen ervaring met linux,dus ik zat te denken aan freesco.Alleen freesco doet niet aan traffic shaping,en dan zou ik toch wel graag willen.Zijn er distro's zoals freesco met traffic shaping? Ik denk dat dat de ideale oplossing voor mij is

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pizzabox
Smoothwall

en zo zijn er vast nog wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:40

Gotiniens

Fairly odd Tim

Ik zoek een linux distro die floppy images heeft om hem te installen, dus geen netinstall maar echt floppy's wisselen enz ;)

zou ook leuk zijn als deze distro een oude xserver + wm heeft zodat ik X kan draaien. (niet verplicht dus)

vereisten: cron daemon
wav speler
audio kaart ondersteuning
draaien op een 486

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A_L
  • Niet online

A_L

Gotiniens schreef op 12 januari 2004 @ 21:00:
Ik zoek een linux distro die floppy images heeft om hem te installen, dus geen netinstall maar echt floppy's wisselen enz ;) zou ook leuk zijn als deze distro een oude xserver + wm heeft zodat ik X kan draaien. (niet verplicht dus)

vereisten: cron daemon, wav speler, audio kaart ondersteuning, draaien op een 486
Tiny Linux. 14 floppies :D Gebaseerd op naar ik meen slackware 3.5. Wordt volgens mij niet meer ontwikkelt/ondersteund.

BasicLinux 2. starten met 2 floppies en dat naar wens extra packages toevoegen. Gebaseerd op Slackware 7.1. Met actieve mailing-list.
Nadeel: Het gaat er van uit dat je linux start vanaf een fat-partitie. (loadlin) Dus naast win9x. Als je het stand-alone zou willen installeren moet je misschien wat werk verrichten.
Geluid zit niet in de BL2-kernel gecompileerd. Ze zult dan een andere kernel moeten compileren/ of eentje van slackware 7.1 gebruiken. Alles wat in Slackware 7.1 zit kun je ook toevoegen aan BL2.

Ik draai momenteel basiclinux 2 met Xfree 3.6 en blackbox op een 486 met 12mb (8mb is waarschijnlijk te weinig). Draait op zich best redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:40

Gotiniens

Fairly odd Tim

bedankt A_L!!!

Ben nu tiny linux aan het instaleren omdat ik dat opstarten via loadlin niet echt geweldig vind, en als het niet bevalt kan ik altijd nog basic proberen!

[ Voor 4% gewijzigd door Gotiniens op 12-01-2004 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

zijn er uptodate linux distros in het nederlands naast buiten de grote jongens als mandrake, suse, rh/fedora? oftewel een distro van neerlandse bodem?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn bescheiden ervaring:

OpenBSD:
- gebruik ik voor mijn firewalls
- zeer éénvoudige installatie
- ideaal voor de gemotiveerde beginner die meer kennis wil vergaren over *nix, mits er zelf _HEEL_ veel tijd in te steken

Binnenkort zet ik FreeBSD op mijn desktop, zoveel mogelijk ter vervanging van XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Laatst online: 18:42
Verwijderd schreef op 28 december 2003 @ 19:35:
[...]

Bij mijn servertje heb ik een stage 3 installatie gedaan, alle stappen volgens de howto en dan zou het moeten lukken om een basic systeem zonder X te laten draaien binnen 5 uurtjes. Het compileren neemt de langste tijd in beslag.

Nu ff zelf een vraagje hier, ik heb een Compaq Presario 1246 en wil daar linux op gaan draaien, ik heb ervaring met zowel Debian als Gentoo, wat zou het beste wezen voor de laptop (debian is weer iets langzamer als Gentoo ben ik achtergekomen en Gentoo doet er enorm lang over om iets te compileren.) De hardware die er in zit is:

400Mhz AMD K-6
192MB Ram
4.5GB HDD
en nog meer onbelangrijke stuff

[ Voor 33% gewijzigd door M@rijn op 14-01-2004 09:45 . Reden: eigen laptop ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryceck
  • Laatst online: 12-09 10:20

Ryceck

Constants and Variables

M@rijn schreef op 14 januari 2004 @ 09:40:
[...]

Bij mijn servertje heb ik een stage 3 installatie gedaan, alle stappen volgens de howto en dan zou het moeten lukken om een basic systeem zonder X te laten draaien binnen 5 uurtjes. Het compileren neemt de langste tijd in beslag.

Nu ff zelf een vraagje hier, ik heb een Compaq Presario 1246 en wil daar linux op gaan draaien, ik heb ervaring met zowel Debian als Gentoo, wat zou het beste wezen voor de laptop (debian is weer iets langzamer als Gentoo ben ik achtergekomen en Gentoo doet er enorm lang over om iets te compileren.) De hardware die er in zit is:

400Mhz AMD K-6
192MB Ram
4.5GB HDD
en nog meer onbelangrijke stuff
Dat is iets wat geheel afhangt van in hoeverre je met eht ding echt gaat werken.
Als je echt met grove eyecandy gaat werken zou ik Gentoo gebruiken met prelinking wat een stuk sneller werkt dan Debian. Dit is dan alleen wel weer ten koste van je install snelheid (want hij compileert vrij traag :)) Je kaan daarentegen ook de --usepkg switch gebruiken in emerge, maar ik denk dat hiermee je snelheidswinst van Gentoo tov Debian verliest.
Ikzelf zou gewoon gaan voor Gentoo, ik kick zelf op het 100% zelf afstemmen van mijn systeem. En zolang ik in Debian niet met USE_flags kan werken blijf ik Gentoo gebruiken :Y)

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pentium120 32mb 1,3gb
en/of pentium2 450 386mb 10gb

ik wil er bouncers mee hosten. ( http://psybnc.cynapses.org - http://www.psychoid.net )

het liefst zo makkelijk mogelijk, ik heb nog nooit met linux gewerkt. wil ik zsm mogelijk gaan doen. wel veel computer ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 10:02:
pentium120 32mb 1,3gb
en/of pentium2 450 386mb 10gb

ik wil er bouncers mee hosten. ( http://psybnc.cynapses.org - http://www.psychoid.net )

het liefst zo makkelijk mogelijk, ik heb nog nooit met linux gewerkt. wil ik zsm mogelijk gaan doen. wel veel computer ervaring.
Voor die eerste (p-120) heb je niet zoveel keuze, debian of slackware.

Voor die tweede zou je een wat meer grafische en makkelijkere distro kunnen nemen zoals redhat of SuSE.

Ik denk dat een slackware of debian installatie niet moeilijk is, omdat je er niet echt moeilijke dingen mee wilt doen, mits je geen rare hardware hebt (SCSI/RAID controllers enzo).

Let wel op dat je die "bouncers" zelf moet compileren, waardoor je een hoop compileertools nodig hebt! (dus om te voorkomen dat je hier nog een keer terug moet komen omdat dat compileren niet werkt: vinkt het aan bij de installatie)

[ Voor 9% gewijzigd door smokalot op 16-01-2004 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Ryceck schreef op 14 januari 2004 @ 09:58:
[...]

Dat is iets wat geheel afhangt van in hoeverre je met eht ding echt gaat werken.
Als je echt met grove eyecandy gaat werken zou ik Gentoo gebruiken met prelinking wat een stuk sneller werkt dan Debian. Dit is dan alleen wel weer ten koste van je install snelheid (want hij compileert vrij traag :)) Je kaan daarentegen ook de --usepkg switch gebruiken in emerge, maar ik denk dat hiermee je snelheidswinst van Gentoo tov Debian verliest.
Ikzelf zou gewoon gaan voor Gentoo, ik kick zelf op het 100% zelf afstemmen van mijn systeem. En zolang ik in Debian niet met USE_flags kan werken blijf ik Gentoo gebruiken :Y)
Er bestaat ook nog een tussenweg, neem gentoo met een stage 3, heb je binnen een uur een werkend systeem, waarna je alsnog enkele packages kunt emergen met JOUW opties.

Dit doe je dus vanuit een werkend systeem, dus is het niet erg dat het lang duurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Wegens omstandigheden (lees: redhat 8.0 web/file-server crash en be-eindigen van de errata's van redhat) ben ik hard toe aan een nieuwe distro op deze server. Voor een nieuw aangeschafte server heb ik ook een nieuwe distro nodig.

Systemen (niet helemaal zeker):
1. AMD 800MHz, 384Mb RAM
2. HP Pentium4, 512Mb RAM, 80Gb HD, ATI 8Mb (server systeem van HP, typenr heb ik niet bij de hand).

Redhat wil ik dus niet meer, al was ik altijd redelijk tevreden. Fedora heb ik dus niet veel aan omdat het hier om servers gaat en niet om desktop systemen. Debian wordt me aangeraden, maar ik ben nogal huiverig voor wat betreft de installatie. Met Redhat had ik al problemen en ik lees dat Debian nog ingewikkelder is. Ik heb wel aardig wat Linux ervaring, maar zie mezelf bepaald niet als een pro op dit gebied.

Aangezien web servers installeren en configureren niet echt mijn hobby is, heb ik liefst het iets wat snel en (relatief) simpel te installeren is.

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Debian is echt niet zo moeilijk hoor.. Het is alleen de text-based installatie die nieuwelingen afschrikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 07:15

Brazza

Byte me!

Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 00:37:
Debian is echt niet zo moeilijk hoor.. Het is alleen de text-based installatie die nieuwelingen afschrikt.
Idd, dit is echt simpel als je het maar weet. Was ook altijd redhat gewend, maar toch richting slackware en debian gegaan. Nog steeds er niet uit welke..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Ik heb alleen ervaring met slackware, en niet met debian, maar mijn mening over de installatie van slackware is dat het heel simpel is, gewoon geen overbodig gezeik.

Gewoon partities maken, partities kiezen, packages kiezen, evt wat simpele netwerkdingen, lilo instellen, en t is klaar.

Ik zie t mn vriending niet zo snel doen, maar iemand die wat kennis heeft over computers moet t toch wel lukken...

(ik zou trouwens nu een voorkeur voor debian hebben, vanwege het veel uitgebreidere package-managment)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ismael86 schreef op 30 december 2003 @ 21:32:
Ik heb net Xandros 2(Deluxe) geprobeerd en ik moet zeggen ik heb alle distros(suse, redhat, gentoo, debian, slackware, mandrake) bijna geprobeerd maar deze is echt het gebruiks vriendelijkst.
Ik ben het helemaal met je eens!

Xandros is absoluut de meest gebruiksvriendelijke Linux distributie van dit moment. Dat is vooral interessant voor beginners, maar natuurlijk ook voor gevorderde Linux-gebruikers. Want laten we wel wezen, het is wel zo plezierig als alle onderdelen van het OS perfect functioneren en feilloos met elkaar samenwerken.

Xandros biedt zeer goede Windows compatibiliteit: automatisch mounten van FAT en NTFS partities, eenvoudig benaderen van Windows shares en ondersteuning voor populaire Windows applicaties zoals MS Office, IE, Photoshop en DreamWeaver. Dit laatste dankzij de (met de DeLuxe) meegeleverde CrossOver software. Zelfs het updaten van IE van versie 5 naar 6 via WindowsUpdate ging perfect!

Tenslotte ben ik positief verrast door de snelheid van Xandros. De afgelopen anderhalf jaar heb ik Gentoo op mijn desktop-PC gedraaid, dus ik ben op dat gebied wel wat gewend. :)

Positieve punten:
- Uitstekende integratie (CD-recording, mediaplayers)
- Xandros File Manager ("opgevoerde" Konqueror)
- Windows compatibiliteit (FAT, NTFS, Windows Networking en applicaties)
- Goede selectie van "basis" applicaties (geen overkill zoals andere distro's)
- Snelle en eenvoudige installatie en update van software met Xandros Networks
- Fraai afgewerkte boot en shutdown schermen (vergelijkbaar met Windows)
- Prima installatieprocedure (100% hardware-detectie op mijn systeem)
- Snelheid

Negatieve punten:
- Niet gratis (kan niet altijd feest zijn)
- Niet alle software is via Xandros Networks installeerbaar
(maar met apt-get.org kom je een heel eind)

Xandros in actie met XMMS, Word en IE: screenshot

Mijn systeem is een P3 800 MHz met 640MB (ought to be enough) en GeForce2 MX.

PS: Ik was en ben nog steeds groot fan van Gentoo, maar Xandros heeft me flink aan het twijfelen gebracht over mijn "preferred" desktop distributie. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2004 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Ik ben wel benieuwd naar dat xandros, maar ik vind het een beetje ver gaan om het aan te schaffen voor ik er wat meer van weet.

Hoe zit het met de vrijheid van de software? Ik neem aan dat zo'n beetje alle software onder de GPL valt? En krijg je de source er dan ook bij? Of is alleen de niet-deluxe versie GPL?

Hoe zit t met de controle en transparantie? Ik gebruik nu gentoo, en wat me daaraan bevalt is dat ik precies kan zien wat er gebeurt, en waarom. Hoe zit dat bij xandros?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryceck
  • Laatst online: 12-09 10:20

Ryceck

Constants and Variables

smokalot schreef op 16 januari 2004 @ 14:40:
[...]

Er bestaat ook nog een tussenweg, neem gentoo met een stage 3, heb je binnen een uur een werkend systeem, waarna je alsnog enkele packages kunt emergen met JOUW opties.

Dit doe je dus vanuit een werkend systeem, dus is het niet erg dat het lang duurt...
Zoals het Linux betaamt heb je hier uiteraard de keuze voor :)
Maar zodra je een Stage1 doet is alles veel beter op je systeem afgestemd en werkt het dus effcienter, maar jah dit kost weer tijd. EN het is uiteindelijk de kern van het hele verhaal wat de efficientie en snelheid teweeg brengt
Dus de grootste dingen zelf compileren kost eht meeste tijd maar levert ook de beste resultaten op :)
En het ding aanzetten om 8 uur 'savonds met het volgende commando:
bootstrap.sh && emerge sync && emerge world
Zorgt ervoor dattie de hele nacht ratelt en de volgende ochtend volledig optimalised klaat voor gebruik is :Y)
Maarjah, ieder zijn eigen keus en eigen weg, daar is Linux voor he :)

[ Voor 12% gewijzigd door Ryceck op 17-01-2004 15:58 ]

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Ryceck schreef op 17 januari 2004 @ 15:57:
[...]

Zoals het Linux betaamt heb je hier uiteraard de keuze voor :)
Maar zodra je een Stage1 doet is alles veel beter op je systeem afgestemd en werkt het dus effcienter, maar jah dit kost weer tijd. EN het is uiteindelijk de kern van het hele verhaal wat de efficientie en snelheid teweeg brengt
Dus de grootste dingen zelf compileren kost eht meeste tijd maar levert ook de beste resultaten op :)
En het ding aanzetten om 8 uur 'savonds met het volgende commando:
bootstrap.sh && emerge sync && emerge world
Zorgt ervoor dattie de hele nacht ratelt en de volgende ochtend volledig optimalised klaat voor gebruik is :Y)
Maarjah, ieder zijn eigen keus en eigen weg, daar is Linux voor he :)
Als je eerst een stage 3 doet, en daarna ALLES opnieuw compileert, met optimalisaties, ben je op hetzelfde punt als wanneer je een stage 1 doet. Alle stage 3 bestanden zijn dan namelijk overschreven door je zelf-gecompileerde bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanivan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-04-2023
ik wil graag Linux uitproberen. Ik heb en PII 233MHz, 128Mb ram en 9Gb harddisk. Ik heb mandrake 9.2 erop gezet maar dat loopt best wel traag erop. Ik wil experimenten en (meer) leren over linux. Misschien moet ik een oude versie van mandrake proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Kanivan schreef op 17 januari 2004 @ 19:19:
ik wil graag Linux uitproberen. Ik heb en PII 233MHz, 128Mb ram en 9Gb harddisk. Ik heb mandrake 9.2 erop gezet maar dat loopt best wel traag erop. Ik wil experimenten en (meer) leren over linux. Misschien moet ik een oude versie van mandrake proberen?
Ik heb zelf Debian draaien met XFCE op m'n PIII 450 (laptop) en dat loopt best soepel moet ik zeggen!
Misschien een idee?

www.xfce.org

[ Voor 3% gewijzigd door InZane op 17-01-2004 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanivan
  • Laatst online: 09-04-2023
bedankt, ik zal het proberen. op dit moment is hun homepage down... welke versie van debian gebruik je erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smokalot schreef op 17 januari 2004 @ 15:56:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar dat xandros, maar ik vind het een beetje ver gaan om het aan te schaffen voor ik er wat meer van weet.
Er zal binnen een paar maanden een trial-versie uitkomen, verwacht ik. Xandros zal eerst maximaal willen profiteren van de nieuwsgierigen die echt niet langer kunnen wachten om Xandros 2 te proberen. Vlgs mij was versie 1 in het verleden ook in een trial-versie beschikbaar.
Hoe zit het met de vrijheid van de software? Ik neem aan dat zo'n beetje alle software onder de GPL valt? En krijg je de source er dan ook bij? Of is alleen de niet-deluxe versie GPL?
De broncode wordt niet meegeleverd of geinstalleerd. Interessante kwestie of de aanpassingen van Xandros op deze software openbaar is. Denk bijvoorbeeld aan de Xandros File Manager (voor 95% Konqueror).
Hoe zit t met de controle en transparantie? Ik gebruik nu gentoo, en wat me daaraan bevalt is dat ik precies kan zien wat er gebeurt, en waarom. Hoe zit dat bij xandros?
Goede vraag. Ik kan daar geen goed antwoord op geven, omdat ik Xandros nog te kort gebruik. Maar misschien word je wijzer van dit artikel: Can a Geek Love Xandros. Ik neig voorlopig naar een positief antwoord daarop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 16:57:
[...]

Er zal binnen een paar maanden een trial-versie uitkomen, verwacht ik. Xandros zal eerst maximaal willen profiteren van de nieuwsgierigen die echt niet langer kunnen wachten om Xandros 2 te proberen. Vlgs mij was versie 1 in het verleden ook in een trial-versie beschikbaar.

[...]

De broncode wordt niet meegeleverd of geinstalleerd. Interessante kwestie of de aanpassingen van Xandros op deze software openbaar is. Denk bijvoorbeeld aan de Xandros File Manager (voor 95% Konqueror).

[...]

Goede vraag. Ik kan daar geen goed antwoord op geven, omdat ik Xandros nog te kort gebruik. Maar misschien word je wijzer van dit artikel: Can a Geek Love Xandros. Ik neig voorlopig naar een positief antwoord daarop. ;)
Ik heb inmiddels een exemplaar weten te bemachtigen, dus ik hoef niet te wachten op de trial-versie :) Ik ben van plan om deze te gebruiken als testversie, niet voor mezelf, maar om te kijken hoe het te gebruiken is voor mensen die niet veel van linux/pcs afweten.

Indien het me bevalt zal ik wel eens kijken of ik m aan zal schaffen, maar voordat ik zover ben ga ik even contact opnemen met xandros om te vragen naar de sources. Ik vind het een hele goede ontwikkeling dat er niet-vrije software beschikbaar is onder linux, maar dan wel software die ook echt zelf geschreven is, en niet een getweakde konqueror verkopen als je eigen produkt!

Ik zal ook eens kijken of ik dan een review kan schrijven, voor opname in het lijstje reviews die al bestaan. Maar weet niet of ik daar wel de tijd voor heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yo allemaal,

Ik heb hier dus een oude laptop staan, en daar wil ik graag een non-windows os op zetten.

Het is een oude 486, met 640 kB system- & 3072 kB extended memory. De harde schijf is ongeveer 20 mb.

Nu staat er windows 3.11 op, en de laptop is alleen toegankelijk via een diskette station.

Ik wil gewoon wat experimenteren met een ander os als windows...dus welk os raden jullie mij aan?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2004 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 18:06:
Yo allemaal,

Ik heb hier dus een oude laptop staan, en daar wil ik graag een non-windows os op zetten.

Het is een oude 486, met 640 kB system- & 3072 kB extended memory. De harde schijf is ongeveer 20 mb.

Nu staat er windows 3.11 op, en de laptop is alleen toegankelijk via een diskette station.

Ik wil gewoon wat experimenteren met een ander os als windows...dus welk os raden jullie mij aan?
Ik neem aan dat je zelf al besloten hebt dat je als OS Linux wilt gaan draaien; nu moet je slechts bedenken wat je precies op een dergelijke laptop wilt draaien. Als ik jou was zou ik Slackware pakken (dat is een redelijk lichte distributie) en dan kijken hoe WindowMacker en Blackbox daarop draaien (lichte windowmanagers). :)

Overigens is 20 Mb hdd en 3mb geheugen _erg_ weinig; verwacht ajb niet teveel hiervan!

[ Voor 7% gewijzigd door Spider.007 op 18-01-2004 18:45 . Reden: Gewoon.. Ha'k zin in! ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spider.007 schreef op 18 januari 2004 @ 18:44:
[...]

Ik neem aan dat je zelf al besloten hebt dat je als OS Linux wilt gaan draaien; nu moet je slechts bedenken wat je precies op een dergelijke laptop wilt draaien. Als ik jou was zou ik Slackware pakken (dat is een redelijk lichte distributie) en dan kijken hoe WindowMacker en Blackbox daarop draaien (lichte windowmanagers). :)

Overigens is 20 Mb hdd en 3mb geheugen _erg_ weinig; verwacht ajb niet teveel hiervan!
Ik zat inderdaad wel aan linux te denken, maar het hoeft niet eens een GUI te zijn. Alleen console vind ik al voldoende, ik wil gewoon wat experimenteren in linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

Volgens mij is het zo goed als onmogelijk om op die hardware een moderne Linux-distro te installeren, zelfs al is het alleen maar een console. Misschien dat je dan beter een wat oudere distributie kunt proberen, zoals RedHat 5.2 of SuSE 6.4 oid.

Als het je lukt, laat dan even weten hoe en wat, daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar... ;)

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

Tachyon schreef op 18 januari 2004 @ 20:34:
Volgens mij is het zo goed als onmogelijk om op die hardware een moderne Linux-distro te installeren, zelfs al is het alleen maar een console. Misschien dat je dan beter een wat oudere distributie kunt proberen, zoals RedHat 5.2 of SuSE 6.4 oid.

Als het je lukt, laat dan even weten hoe en wat, daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar... ;)
3mb geheugen is wel heel weinig idd, maar op zich moet het toch wel lukken om hele simpele applicaties te draaien, maar veel verder dan vi zie ik eigenlijk niet zo snel gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smokalot schreef op 18 januari 2004 @ 17:20:

...om te kijken hoe het te gebruiken is voor mensen die niet veel van linux/pcs afweten.

...Ik vind het een hele goede ontwikkeling dat er niet-vrije software beschikbaar is onder linux, maar dan wel software die ook echt zelf geschreven is, en niet een getweakde konqueror verkopen als je eigen produkt!
Nou, we zitten helemaal op 1 lijn! ;)

Ik ben vooral in Xandros geinteresseerd vanwege de mogelijkheden om Linux op de desktops van het bedrijfsleven te krijgen. Ik denk dat in 2004 een serieuze trend gaat ontstaan van bedrijven die de overstap gaan maken. De wil is er al een hele tijd en het ziet er naar uit dat de (economische) haalbaarheid nu ook in orde is.

Ik ben het ook met je eens dat commercie (zoals niet-vrije software) een prima ontwikkeling is voor Linux. Het fundament is gelegd en commercie kan het proces versnellen om Linux en OSS naar het grote publiek te brengen. Maar het is absoluut van belang dat de afkomst niet verloochend wordt. Het zal nog een lastige kwestie zijn om tot een gezond evenwicht te komen tussen vrije software en commercie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

smokalot schreef op 18 januari 2004 @ 21:11:
[...]

3mb geheugen is wel heel weinig idd, maar op zich moet het toch wel lukken om hele simpele applicaties te draaien, maar veel verder dan vi zie ik eigenlijk niet zo snel gebeuren...
Ik probeer nu mu-linux aan de gang te krijgen, en ben er ook net achter gekomen dat de HDD geen 20 mb is, maar 81 mb. Er was nog 20 mb vrij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 12:05

cdl

Dag mensen.

Aangezien ik doodziek wordt van de BSOD's op m'n Windows-servertje de laatste tijd, wil ik Debian erop gooien. Ik had begrepen dat de Woody-versie de laatste stabiele versie is. Alleen als ik de ISO wil downloaden zie ik dat het 7 cd's zijn. Heb ik ze echt allemaal nodig voor een basis-installatie?
Het gaat mij er om dat het een Apache-servertje wordt met PHP, MySql, FTP. Misschien dat er wat kleine dingetjes bij komen, iig niet veel. Kan iemand mijn vraag beantwoorden?

Dat zeg ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cdl schreef op 20 januari 2004 @ 23:38:
Dag mensen.

Aangezien ik doodziek wordt van de BSOD's op m'n Windows-servertje de laatste tijd, wil ik Debian erop gooien. Ik had begrepen dat de Woody-versie de laatste stabiele versie is. Alleen als ik de ISO wil downloaden zie ik dat het 7 cd's zijn. Heb ik ze echt allemaal nodig voor een basis-installatie?
Het gaat mij er om dat het een Apache-servertje wordt met PHP, MySql, FTP. Misschien dat er wat kleine dingetjes bij komen, iig niet veel. Kan iemand mijn vraag beantwoorden?
CD 1 t/m 4 worden aanbevolen. Maar je kunt ook met alleen CD 1 de basis installeren en de rest met apt-get van het net zelf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 12:05

cdl

Verwijderd schreef op 20 januari 2004 @ 23:44:
[...]

CD 1 t/m 4 worden aanbevolen. Maar je kunt ook met alleen CD 1 de basis installeren en de rest met apt-get van het net zelf halen.
Ik neem dan aan dat met de basis installatie ook netwerkkaart e.d. geinstalleerd wordt zodat ik het net op kan?

Dat zeg ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cdl schreef op 21 januari 2004 @ 00:01:

Ik neem dan aan dat met de basis installatie ook netwerkkaart e.d. geinstalleerd wordt zodat ik het net op kan?
Zekers. Je kan zelfs met bootfloppies van start gaan en dan de rest over het netwerk binnenhalen. Zie ook http://www.debian.org/distrib/netinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Wel ff opletten dat je eerst zorgt dat je de module voor je netwerkkaart geladen hebt, anders kom je nog nergens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
argh ik wordt er echt niet helemaal goed van. Ik heb 3 distro's op mijn laptop gehad, welke als webserver moet gaan fungeren.

Ik wil een distro die Apache, php, Mysql, Webmin, en Phpmyadmin met samba en ftp. En dit alles moet makkelijk te beheren zijn vanuit webmin oid.

Ik wil niet in config files frotten, gewoon installeren en klaar. Maar volgens mij zijn deze er niet ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Probeer Mandrake 9.2. Ik heb dit geinstalleerd, de nodige pakketjes tijdens de installatie aangevinkt, via webmin alles geconfigd en da werkt volledig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

OK, ik wil (misschien naast winXP) op mijn via epia linux gaan instaleren, ik had ff de cd van knoppix erin gestopt, en het beviel me allemaal wel :) alleen traag, maar al instaleer ik het op de HDD zal dat wel meevallen, cdrom is nou eenmaal niet zo snel.

Maar ik wil er wel t volgende mee kunnen (anders hou ik winXP, als t erg tegenvalt):

- divx speler met ondertiteling (had ik al gevonden
- tv out moet werken
- lcd via LPT graag ook werkend
- kunnen downloaden met bijv. flashFXP
- ir remote (lirc)

dus welke kan ik t beste grbuiken? knoppix of mandrake of een ander?

Ik gebruik die via epia namelijk als HTPC, en me ouders (n00bs) moeten er ook nog mee overweg kunnen. Daarnaast is hij natuurlijk zuinig in gebruik, dus vind ik hem handig als download server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Laatst online: 13-09 18:38

Tux

Ik heb een upgrade gedaan aan mijn pc en ik heb nu een Athlon 64 3000+ op een MSI K8T Neo moederbord. Verder heb ik een S-ATA schijf.

Het probleem zit hem vooral in de S-ATA schijf, ik heb al SuSE 9 (x86_64), Debian en Fedora geprobeerd maar die kan ik er allemaal niet van overtuigen dat ik een S-ATA schijf heb.

Dus welke distro kan goed overweg met de k8t800? Of weet iemand hoe ik het werkend krijg?

[edit]
Op de driverdiskette met alleen windows drivers staat:

VIA SATA RAID Driver
For VT6420/VT8237

En ik vermoed dat het een VT8237 is. het is een VT8237 (tnx sphere :P)

[ Voor 22% gewijzigd door Tux op 25-01-2004 15:41 ]

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai nu een tijd redhat 9, en nu de support binnenkort gaat stoppen wil en moet ik eigenlijk toch maar eens op iets anders overstappen. Aangezien ik nogal graag controle heb over alles wat op mijn systeem staat wil ik graag een distro waarbij je echt alles zelf kunt uitzoeken. Ik zat eerst aan LFS te denken maar dat heb ik al eens op een server gedaan en dat kost me te veel tijd. Vandaar mijn vraag: welke distro kan ik het beste nemen?
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.