ismael86 schreef op 30 december 2003 @ 21:32:
Ik heb net Xandros 2(Deluxe) geprobeerd en ik moet zeggen ik heb alle distros(suse, redhat, gentoo, debian, slackware, mandrake) bijna geprobeerd maar deze is echt het gebruiks vriendelijkst.
Ik ben het helemaal met je eens!
Xandros is absoluut de meest gebruiksvriendelijke Linux distributie van dit moment. Dat is vooral interessant voor beginners, maar natuurlijk ook voor gevorderde Linux-gebruikers. Want laten we wel wezen, het is wel zo plezierig als alle onderdelen van het OS perfect functioneren en feilloos met elkaar samenwerken.
Xandros biedt zeer goede Windows compatibiliteit: automatisch mounten van FAT en NTFS partities, eenvoudig benaderen van Windows shares en ondersteuning voor populaire Windows applicaties zoals MS Office, IE, Photoshop en DreamWeaver. Dit laatste dankzij de (met de DeLuxe) meegeleverde CrossOver software. Zelfs het updaten van IE van versie 5 naar 6 via WindowsUpdate ging perfect!
Tenslotte ben ik positief verrast door de snelheid van Xandros. De afgelopen anderhalf jaar heb ik Gentoo op mijn desktop-PC gedraaid, dus ik ben op dat gebied wel wat gewend.
Positieve punten:
- Uitstekende integratie (CD-recording, mediaplayers)
- Xandros File Manager ("opgevoerde" Konqueror)
- Windows compatibiliteit (FAT, NTFS, Windows Networking en applicaties)
- Goede selectie van "basis" applicaties (geen overkill zoals andere distro's)
- Snelle en eenvoudige installatie en update van software met Xandros Networks
- Fraai afgewerkte boot en shutdown schermen (vergelijkbaar met Windows)
- Prima installatieprocedure (100% hardware-detectie op mijn systeem)
- Snelheid
Negatieve punten:
- Niet gratis (kan niet altijd feest zijn)
- Niet alle software is via Xandros Networks installeerbaar
(maar met apt-get.org kom je een heel eind)
Xandros in actie met XMMS, Word en IE:
screenshot
Mijn systeem is een P3 800 MHz met 640MB (ought to be enough) en GeForce2 MX.
PS: Ik was en ben nog steeds groot fan van Gentoo, maar Xandros heeft me flink aan het twijfelen gebracht over mijn "preferred" desktop distributie.
[
Voor 22% gewijzigd door
Verwijderd op 17-01-2004 16:32
]