Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 3

Dit topic is afgesplitst vanuit een ander topic of gemerged; de topicstarter is daarom niet gelijk aan de topicstarter zoals vermeld in de topiclijst.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.963 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07 18:27
Jesse schreef op 30 april 2004 @ 14:10:
@Schumi4ever
Misschien heb je hier en hier wat aan.

Als het goed is ligt SuSE 9.1 op 6 mei in de winkels.
Thanks voor die links :) Ik begin nu eigenlijk steeds meer zin te krijgen in suse 9.1 :9

Het enige wat ik me echter nog steeds afvraag: ibij de personal editie krijg je geen administrator guide (wat houdt die guide in?) maar wel een installation guide. Die zal echter zeker alleen maar over de installatie gaan en meer niet :'( Want dat kan ik wel :) En dan heb je nog de online user guide, die gaat dan over de verschillende programmas in linux en linux zelf neem ik aan? (Iemand misschien een link naar die user guide of krijg je die link alleen als je linux koopt? :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:38
lammmetak schreef op 30 april 2004 @ 22:53:
[...]
nogmaals : is er suse live voor amd 64?
Tot nu toe is elke LiveCD nog 32 bit en ik denk ook dat er nog geen 64 bit LiveCD's gaan komen, omdat 64 bit nog niet genoeg is ingeburgerd. Verder is 64 bit toch backwards-compatible, en zorgen LiveCD-bouwers liever voor portabiliteit, want daar zijn LiveCD's immers voor bedoeld.

[ Voor 21% gewijzigd door Z-Dragon op 01-05-2004 09:24 . Reden: Toevoeging ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
2 kleine vraagjes

Ten eerste, wordt de AMD64 versie van distro's weergegeven als "x86_64" (of iig bij SuSE, want die ik wil gaan draaien). Ik zie namelijk ook een "ia64" op sommige ftp's. (bv. http://mirror.pacific.net.au/linux/suse/)

Ten tweede, de download versie van SuSE is dat uiteindelijk de professional version of the personal version die je kan krijgen? Ik kan er niets over terug vinden op hun download site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Schumi4ever schreef op 30 april 2004 @ 13:27:
Kopen vind ik neit erg, de personal versie is maar 30 euro :) Maar kan iemand mij vertellen wat je precies hebt aan de boeken die worden meegeleverd? (suse personal 9.1) Is dit alleen een installatie guide (oftwel van het moment dat je de eerste cd erin stopt tot het moment dat je je desktop ziet), of behandelt het ook linux zelf zodat je meteen weet hoe je je weg moet vinden in linux?
Ik heb Suse 9 nog niet gezien maar Suse 8 viel me erg tegen qua documentatie. Er zitten 2 boeken bij, de User Guide en de Administration Guide, maar beide boeken vielen me tegen. De User Guide is te simpel en de Administration Guide gaat juist weer te diep en lijkt gericht op Linux guru's die alles al weten van Linux maar die de Suse distro nog niet kennen. Er zit niks tussen.

Die ontevredenheid over de Suse documentatie was voor mij reden om Linux verder te laten voor wat het is en me op FreeBSD te concentreren aangezien FreeBSD voor mijn gevoel betere documentatie heeft en minder commercieel is. Ik heb gewoon 2 boeken gekocht, de installatie CD's gedownload, en verder is Google m'n vriend.

Het nadeel van Linux t.o.v. FreeBSD vond ik dat er zoveel distributies zijn en dat je vooral bij boeken heel goed op moet passen of die wel geschikt is voor jouw distro omdat elke distro z'n zaken net weer wat anders regelt. De meeste boeken zijn sowieso vooral op Red Hat gericht. Bij FreeBSD heb je dat probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
ToBe schreef op 01 mei 2004 @ 10:41:
2 kleine vraagjes

Ten eerste, wordt de AMD64 versie van distro's weergegeven als "x86_64" (of iig bij SuSE, want die ik wil gaan draaien). Ik zie namelijk ook een "ia64" op sommige ftp's. (bv. http://mirror.pacific.net.au/linux/suse/)

Ten tweede, de download versie van SuSE is dat uiteindelijk de professional version of the personal version die je kan krijgen? Ik kan er niets over terug vinden op hun download site.
x86-64 is de AMD Athlon 64 en ia64 is Intel Itanium

Volgens mij de professional

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb een vraag welke distro ik het beste kan nemen,

ik ben linux Noob(weet er niks van,maar kan en wil veel leren)

Het systeem waar ik het op draai bestaat uit een p3 667,met 1gb intern geheugen. en 20gb aan schijfruimte

Ik wil eigenlijk ooit een x een router/server van het ding maken...maar uit gebrek aan kennis wil ik eerst leren spelen met een distro welke dit eventueel mogenlijk maakt..

Denk gewoon aan apache,mysql,ftp.... gewoon all round webserver,en voor in het netwerk ip uit te delen(dhcp server)

welke distro past het beste bij mij?

Gui of tekst maakt niet zoveel uit,maar ik wil graag simpel beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
*m'n eerste GoT-post draag ik op aan... euhm, tja, wie eigenlijk???*

Ik heb hier een oude Toshiba laptop staan, met een scherm van 800*600 - 256 kleuren, 800 MB harde schijf en ik dacht 16 MB RAM.
Ik wil graag net zoiets maken als in Lapmod [digitale fotolijst], maar dan iets uitgebreider.
De bedoeling is dat nieuwsheaders en de weersvoorspelling van die dag van internet worden geprobeerd te halen. En achtergrondplaatjes uit 'm'n normale computer worden gehaald. Ik dacht dat ik wel een (hopelijk draadloze) connectie kan maken met een PCMCIA-kaart (o.i.d.) naar m'n router.

Ik zoek een Linux-distro die niet persé een GUI heeft, maar wel plaatjes kan laten zien. Ik denk dat ik de software voor m'n LapMod-geval zelf ga schrijven in Java (ik kan nog niks anders), dus dat moet ook worden ondersteund (of ik moet het kunnen installeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

-Larz- schreef op 01 mei 2004 @ 18:43:
*m'n eerste GoT-post draag ik op aan... euhm, tja, wie eigenlijk???*

Ik heb hier een oude Toshiba laptop staan, met een scherm van 800*600 - 256 kleuren, 800 MB harde schijf en ik dacht 16 MB RAM.
Ik wil graag net zoiets maken als in Lapmod [digitale fotolijst], maar dan iets uitgebreider.
De bedoeling is dat nieuwsheaders en de weersvoorspelling van die dag van internet worden geprobeerd te halen. En achtergrondplaatjes uit 'm'n normale computer worden gehaald. Ik dacht dat ik wel een (hopelijk draadloze) connectie kan maken met een PCMCIA-kaart (o.i.d.) naar m'n router.

Ik zoek een Linux-distro die niet persé een GUI heeft, maar wel plaatjes kan laten zien. Ik denk dat ik de software voor m'n LapMod-geval zelf ga schrijven in Java (ik kan nog niks anders), dus dat moet ook worden ondersteund (of ik moet het kunnen installeren).
Ik denk dat je dan het best debian kan gebruiken, is van 3 floppies te booten, net-install en je installeerd alleen wat je nodig hebt. Gentoo zal waarschijnlijk een erg zware klus zijn voor die laptop, en met ander distros bouw je de installatie niet op, je breekt hem af.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
AcIDeR schreef op 01 mei 2004 @ 15:47:
Ik heb een vraag welke distro ik het beste kan nemen,

ik ben linux Noob(weet er niks van,maar kan en wil veel leren)

Het systeem waar ik het op draai bestaat uit een p3 667,met 1gb intern geheugen. en 20gb aan schijfruimte

Ik wil eigenlijk ooit een x een router/server van het ding maken...maar uit gebrek aan kennis wil ik eerst leren spelen met een distro welke dit eventueel mogenlijk maakt..

Denk gewoon aan apache,mysql,ftp.... gewoon all round webserver,en voor in het netwerk ip uit te delen(dhcp server)

welke distro past het beste bij mij?

Gui of tekst maakt niet zoveel uit,maar ik wil graag simpel beginnen...
Ik raad je aan Arch Linux eens te proberen. 'pacman -Sy apache php mysql' en httpd toevoegen aan de daemon array in /etc/rc.conf en klaar is Kees.

[ Voor 4% gewijzigd door HarmoniousVibe op 02-05-2004 09:26 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 13:50

Blaasvis

Cidora \o/

LB06 schreef op 02 mei 2004 @ 09:26:
[...]

Ik raad je aan Arch Linux eens te proberen. 'pacman -Sy apache php mysql' en httpd toevoegen aan de daemon array in /etc/rc.conf en klaar is Kees.
Als maintainer van Archlinux raadt ik het af, om arch te installeren als je nog nooit wat met linux hebt gedaan.
Waag je dan eerst aan een meer mainstream distro ;)
debian/slackware/redhat etc...
De documentatie in arch linux laat nog wat te wensen over terwijl alle main-stream distro's goede tot perfecte documentatie er op na houden :D

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:53

Zym0tiC

^_^

Op dit moment ben ik bezig om mijn nieuwe server op te zetten. Apache, mysql, php, mail, dpc.
Tot nu toe gaat alles goed, dpc draait maar toch ondervind ik problemen met slackware 9.1.

Als eerste de mail server. Ik volg precies wat er staat bij qmailrocks.org maar toch vliegen de errors me om de oren, de patches heb ik natuurlijk uitgevoerd die beschreven zijn.

Verder zit ik te denken hoe ik qmail up to date moet houden? ondertussen wordt er zo veel geinstalleerd dat ik door het bomen het bos niet meer zie en van me zelf al weet dat als ik qmail draaiende krijg ik niet zo snel meer wat zal vervangen, bang om iets kapot te maken.

Nu zou een goede packagemanager de uitkomst zijn. De beschikbare packages van slackware zijn toch wat minder tov debian bijv. Linuxpackages.net heb ik nu niet zo veel vertrouwen in ben regelmatig op mijn desktop met slackware wat broken packages tegengekomen en dat kan ik natuurlijk niet gebruiken op een server.

Nu is mijn vraag, kan ik qmail + tools makkelijk via apt-get installeren? Of zou freebsd een goed alternatief zijn met zijn ports?

Voorwaarde is dat mijn hpt372 moet werken, debian zal er waarschijnlijk geen problemen mee hebben maar freebsd?

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Blaasvis schreef op 02 mei 2004 @ 11:46:
[...]

Als maintainer van Archlinux raadt ik het af, om arch te installeren als je nog nooit wat met linux hebt gedaan.
Waag je dan eerst aan een meer mainstream distro ;)
debian/slackware/redhat etc...
De documentatie in arch linux laat nog wat te wensen over terwijl alle main-stream distro's goede tot perfecte documentatie er op na houden :D
Klopt, maar hij geeft zelf aan dat hij wil leren en er dus wat moeite in wil steken om uit te vinden wat er precies gebeurt. Hij kwam me verder ook niet als een complete n00b over, doordat hij zei dat cli of gui hem weinig uitmaakt.

Maar je zou inderdaad eerst Fedora of Mandrake kunnen gebruiken, maar dat wordt er misschien alleen maar moeilijker op door de grote hoeveelheid bugs die erin schijnen te zitten. En Apache configureren blijft nu eenmaal apache configureren, hoe je het ook went of keert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcIDeR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
LB06 schreef op 02 mei 2004 @ 13:33:
[...]

Klopt, maar hij geeft zelf aan dat hij wil leren en er dus wat moeite in wil steken om uit te vinden wat er precies gebeurt. Hij kwam me verder ook niet als een complete n00b over, doordat hij zei dat cli of gui hem weinig uitmaakt.

Maar je zou inderdaad eerst Fedora of Mandrake kunnen gebruiken, maar dat wordt er misschien alleen maar moeilijker op door de grote hoeveelheid bugs die erin schijnen te zitten. En Apache configureren blijft nu eenmaal apache configureren, hoe je het ook went of keert.
Juist,

het is maar een pc van me,dus als ik er niet uitkom laat ik het gewoon liggen..

Ben op dit moment mandrake 9.2 (en 10.0 comunnity) aan het binnehalen,en ik geef dat gewoon een slinger...

mandrake heeft @ google best veel nederlandse uitleg.. dus dat is heel mooi(me technische engels is niet echt super)

edit:

Heb 10.0 community via ftp geinstalled,maar deze heeft kinder ziektes,daar word je gewoon gek van....

dus 9.2 staat nu te installen :)

[ Voor 11% gewijzigd door AcIDeR op 03-05-2004 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een oude toshiba laptop waar ik linux op wil draaien, om te internetten voornamelijk.

Toshiba Sattelite 220cs, FDD, HD (1.2 gb), Pentium 133 mmz, 32 mb ram, vga display. En een Sweex USB wifi stick om te internetten.
(heb de sweex nog niet binnen maar ik ga er vanuit dat ie er op werkt)

nu zag ik deze distro:

mulinux, http://mulinux.sunsite.dk/
dit is een zeer kleine distro die installeert kan worden via diskettes (heb ik wel nodig want heb geen cd-rom of netwerkkaart)

en deze driver:
Linux Zydas 1201 (Sweex LC100020) Driver, http://linux-lc100020.sourceforge.net/
zou deze te compilen zijn met zo'n kleine distro?

Iemand nog andere suggesties voor een distro?

Ik ken wat shell commando's maar verder eigenlijk weinig dus ben red. n00b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 23:14:
Ik heb een oude toshiba laptop waar ik linux op wil draaien, om te internetten voornamelijk.

Toshiba Sattelite 220cs, FDD, HD (1.2 gb), Pentium 133 mmz, 32 mb ram, vga display. En een Sweex USB wifi stick om te internetten.

nu zag ik deze distro:

dit is een zeer kleine distro die installeert kan worden via diskettes (heb ik wel nodig want heb geen cd-rom of netwerkkaart)

en deze driver:
Linux Zydas 1201 (Sweex LC100020) Driver, http://linux-lc100020.sourceforge.net/
zou deze te compilen zijn met zo'n kleine distro?

Ten eerste: internetten op zo'n oude laptop is moeilijk, er zijn weinig _heel_ lightweight browsers te vinden. Dillo is een goede, maar die doet bv. niet aan javascript, wat het toch beperkt maakt. Win98+IE5 is ws. nog de snelste keuze. (moet er wel bij vertellen dat ik opera nog niet heb geprobeerd, alleen mozilla firebird eigenlijk). Maarja, win98 heb je eigenlijk ook een cdrom voor nodig...

mulinux ken ik niet, maar ik vermoed dat het nogal simpel zal zijn. Simpel als in niet uitgebreid, oftewel, voor jou als n00b moeilijk. Weinig handige tools enzo. Heel veel software die jij gaat missen.

Er schijnt een compiler te installeren zijn via een add-on floppy, dus dan zou je de driver kunnen compileren. Ik heb alleen het sterke vermoeden dat die driver niet met de 2.0 kernel die bij muLinux zit wil compileren.

Doe jezelf een lol, en ga dit niet doen!

Als je linux wilt, neem dan debian ofzo, trek de harde schijf uit die laptop en stop m in een andere (of koop zo'n adapterstekkertje), installeer, en doe na afloop de harde schijf terug. Kun je meteen die driver proberen te compilen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op 03 mei 2004 @ 23:14:

Toshiba Sattelite 220cs, FDD, HD (1.2 gb), Pentium 133 mmz, 32 mb ram, vga display.
En een Sweex USB wifi stick om te internetten.
Zit er USB op een pentium1 laptop?
nu zag ik deze distro:

Mulinux is bruikbaar om even wat op je harde schijf te installeren via een netwerkkaart. Het was in elk geval niet mijn favoriete distro, toen ik hem uitprobeerde.
Het op slackware gebaseerde vectorlinux is een aanrader voor oude computers www.vectorlinux.com Op mijn pentium1 100 Mhz laptop werkte het prima. Er zit opera als webbrowser bij en daar valt nog wel mee te werken op een pentium1 met 32 MB. Of zo'n usb-wifi-stick werkt zou ik niet weten.

Het enige probleem is hoe je het vectorlinux-installatiebestand op de laptop krijgt. Dat zou misschien gedaan kunnen worden met zo'n distro als mulinux, die je tijdelijk gebruikt om vectorlinux op de harddisk te krijgen. Daarna kun je vectorlinux vanaf de harddisk installeren. Maar dan moet mulinux wel met de usb-stick kunnen werken.
Dan is vectorlinux een goede distro om linux te leren: het is op slackware gebaseerd en slackware is imho een prettige distro om linux te leren omdat het goed in elkaar zit qua configuratiebestanden en zo.

[ Voor 5% gewijzigd door Salvatron op 05-05-2004 00:16 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai op mijn server suse 8.2 maar nu wil ik op mn desktop pc ook een distrootje draaien, mag iets moeilijker zijn aangezien ik toch wel wat ervaring heb maar hoor graag jullie adviezen.

Mijn specs: p4 2.8, 1gb, heel veel gb's aan hd ruimte waarover ik ook een vraag heb.. Ik heb 4 schijven in mn pc.. Is het dan wel mogelijk om linux op de laatste schijf en de laatste partitie te zetten of gaat dit problemen geven?

voor de rest wat wil ik ermee.. uhhm.. surfen en bash scripts maken, irc'en maar dat kan ook zonder X, en wat leuke x servers uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 15:43:
Ik draai op mijn server suse 8.2 maar nu wil ik op mn desktop pc ook een distrootje draaien, mag iets moeilijker zijn aangezien ik toch wel wat ervaring heb maar hoor graag jullie adviezen.

Mijn specs: p4 2.8, 1gb, heel veel gb's aan hd ruimte waarover ik ook een vraag heb.. Ik heb 4 schijven in mn pc.. Is het dan wel mogelijk om linux op de laatste schijf en de laatste partitie te zetten of gaat dit problemen geven?

voor de rest wat wil ik ermee.. uhhm.. surfen en bash scripts maken, irc'en maar dat kan ook zonder X, en wat leuke x servers uitproberen.
ik zou je gentoo aanraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 15:44:
[...]

ik zou je gentoo aanraden :)
Ja ik zat daar ook aan te denken, lekker compilen enzo :-).. ik ga de livecd es proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 15:56:
[...]

Ja ik zat daar ook aan te denken, lekker compilen enzo :-).. ik ga de livecd es proberen
De Universal LiveCD dient om je pc te booten en gentoo te installeren. Dat is niet een LiveCD zoals bij Suse en Knoppix :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 mei 2004 @ 16:31:
[...]

De Universal LiveCD dient om je pc te booten en gentoo te installeren. Dat is niet een LiveCD zoals bij Suse en Knoppix :P
Dus moetik die Universal livecd nemen lijkt mij.. zo'n idee had ik al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lekker mezelf quoten *heeft ook geen nut*

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2004 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Ik ben van plan om suse 9.1 personal te kopen aangezien die nu zo ongeveer uit schijnt te zijn, alleen in wat voor soort winkels moet ik dan kijken? Want ik heb tot nu toe volgens mij nog nooit een linux versie in de winkel gezien (ik woon in Rotterdam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:52

BoAC

Memento mori

Schumi4ever schreef op 07 mei 2004 @ 11:57:
Ik ben van plan om suse 9.1 personal te kopen aangezien die nu zo ongeveer uit schijnt te zijn, alleen in wat voor soort winkels moet ik dan kijken? Want ik heb tot nu toe volgens mij nog nooit een linux versie in de winkel gezien (ik woon in Rotterdam).
Ik zie ze meestal wel bij Dixons en kantoorboekhandels liggen ;)
Je kan em natuurlijk ook via internet bestellen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
BoAC schreef op 07 mei 2004 @ 12:28:
[...]

Ik zie ze meestal wel bij Dixons en kantoorboekhandels liggen ;)
Je kan em natuurlijk ook via internet bestellen denk ik.
Ik koop hem liever in de winkel, dat vind ik prettiger :)

Maar dan zal ik eens kijken bij dixons, en kantoorboekhandels, noem eens een aantal namen? Ik koop namelijk nooit boeken :+

Maar officieel is suse 9.1 gister uitgekomen, betekent dat dan ook meteen dat hij vandaag in principe in Nederland in de winkels te vinden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 07:30
SuSE.nl, onderkant pagina? Of je neemt hier een kijkje? Informatique verkoopt SuSE ook, hoewel 9.0 nog op de prijslijst staat. Maar ik denk dat dat bij meer zaken nog het geval is.

[ Voor 34% gewijzigd door Jesse op 07-05-2004 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-09-2024
Ik kom er niet meer uit.

Ik draai op dit moment Slackware 9.1 op mijn server. Op zich wel leuk, maar de package-keuze is beperkt. Er is bijvoorbeeld maar een MTA, het antieke sendmail, en Apache is nog steeds bij versie 1.3 (terwijl ik wel eens naar Apache 2 wil, icm. Tomcat). Het draait echter wel stabiel, en ik heb het idee dat het ook qua security-updates wel goed zit. Zelf compileren doe ik liever niet, want dan blijft het weer niet up-to-date.

Om dus wat meer keuze te hebben, wilde ik Debian Testing proberen... totdat ik las dat hier helemaal geen security-updates voor zijn. Ik zou eventueel Stable kunnen proberen met backports van testing/unstable, maar veel packages zijn dan nog steeds vrij oud.

Om het samen te vatten: ik wil een distributie die
- Goede security (updates) heeft
- Niet te oude packages heeft
- Veel keuze in packages heeft (liefst ook Tomcat)

Ik heb er ook over gedacht om FreeBSD te proberen, maar ik vraag me af wat ik dan opnieuw zou moeten leren (firewall configuratie, etc...)
Heeft iemand een suggestie, of ben ik misschien te veeleisend? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Apache2

Postfix

:)

Zelf gebruik ik ook FreeBSD op m'n server en het is inderdaad wel even wennen, maar ik vind het fijner werken dan Slackware. En het is niet echt moeilijker dan Slackware of Debian.

[ Voor 21% gewijzigd door HarmoniousVibe op 07-05-2004 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Jesse schreef op 07 mei 2004 @ 13:23:
SuSE.nl, onderkant pagina? Of je neemt hier een kijkje? Informatique verkoopt SuSE ook, hoewel 9.0 nog op de prijslijst staat. Maar ik denk dat dat bij meer zaken nog het geval is.
Ik wist niet dat de media markt dat ook verkocht 8)7

Maar bedankt, dan zal ik vandaag of morgen eens bij dixons, donner en de media markt kijken :) De live cd van 9.1 heb ik net al gedownload en geprobeerd en die spreekt me zeker aan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
LB06 schreef op 07 mei 2004 @ 15:05:
Apache2

Postfix

:)

Zelf gebruik ik ook FreeBSD op m'n server en het is inderdaad wel even wennen, maar ik vind het fijner werken dan Slackware. En het is niet echt moeilijker dan Slackware of Debian.
Maar hoe zit het met de security updates van die contributed packages?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-08 10:33
Ik ga me ook weer eens aan Linux wagen, en hopelijk lukt het dit keer beter.
De vorige keren stuitte ik toch steeds tegen "rare" dingen aan. Kwam vast wel omdat ik Windows gewend ben, maar het was wel stront vervelend.

Ik had m'n zinnen al gezet op Mandrake, gezien ik die enigzins ken van m'n vorige pogingen.
Maar de final versie van 10.0 is nog niet te downloaden.
Kopen kan weer wel. Linux begint dus ook steeds commercieler te worden. :{
Jammer maar helaas.

Dan maar Red Hat.
He verrek, er is alleen nog Red Hat Enterprise die je voor €180 mag downloaden.
Nou kun je die ISO images van Red Hat 9 wel ergens anders vandaan trekken, maar bug fixes, patches, etc zullen ze daar niet maken.
Dus over een half jaar is je Red Hat installatie praktisch antiek omdat er geen support meer voor is.

Dan hebben we nog SuSE.
Maar die duitsers zijn zo handig om geen ISO images ter beschikking te stellen.
Kun je lekker alles los van de FTP's af trekken of zo'n FTP installatie doen.
What's next? Linux op een USB stick kopen? Prop 'm er in en dat ding installeert Linux voor je?!

Dat waren dus de drie meest user friendly distro's.
Dan blijven er de "kleinere" en minder bekende distro's zoals Gentoo, Debian etc. over.
Echter heb je daar een hele kluif aan, als je Mandrake gewend bent.

Dan blijft er dus weinig over.
Ja, verouderde versies zonder support, of in elk geval niet veel meer.

Waarom wilde ik ook al weer Linux... :?

Ok, genoeg gezeik.
Ik wil evengoed Linux installeren maar ik ben helaas niet zo'n doorzetter.
Als het ff tegenzit ram ik snel m'n Windows XP cdtje weer in de cd-rom drive.

Wat ik er mee wil is precies het zelfde als dat ik met Windows doe.
Gewoon alledaagse dingen.
Browsen, downloaden, CDtje branden op z'n tijd, news/binary groepen en een FTP servertje.

M'n andere partities zijn NTFS dus read/write acces is noodzakelijk.
Ik heb wel eens gelezen dat dit niet helemaal snor zat omdat MS NTFS heeft ontworpen en weigert dit met Linux te delen, of zoiets.
Hoe zit dat tegenwoordig?

[edit]

Ander idee. Ik ga gewoon naar een computerboer, haal een Linux distro met boeken en de hele meuk er bij.
Dan *kan* het bijna niet mis gaan.
In dat geval kan ik net zo goed meteen Debian nemen. Zover ik het ken lijkt het me wel fijn, ondanks dat het wat lastiger is dan bijv. Mandrake. (jaja weer Mandrake... da's de enige distro naast SuSE 6.0 die ik ooit geinstalleerd heb)

[ Voor 12% gewijzigd door Kipcorn op 07-05-2004 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Kipcorn schreef op 07 mei 2004 @ 15:44:
Ik had m'n zinnen al gezet op Mandrake, gezien ik die enigzins ken van m'n vorige pogingen.
Maar de final versie van 10.0 is nog niet te downloaden.
Kopen kan weer wel. Linux begint dus ook steeds commercieler te worden. :{
Jammer maar helaas.
Het is een prima gewoonte bij Mandrakesoft, om de iso's 14 dagen na de release vrij te geven, in plaats van meteen. Even geduld dus.
Dan maar Red Hat.
He verrek, er is alleen nog Red Hat Enterprise die je voor €180 mag downloaden.
Nou kun je die ISO images van Red Hat 9 wel ergens anders vandaan trekken, maar bug fixes, patches, etc zullen ze daar niet maken.
Dus over een half jaar is je Red Hat installatie praktisch antiek omdat er geen support meer voor is.
Je zegt het zelf al: enterprise. Big Business dus.
Voor de thuisgebruiker was er vroeger RedHat Linux, maar dat is overgedragen aan het Fedora project. Dat is tegenwoordig de thuisgebruikersdistro van RedHat.
Dan hebben we nog SuSE.
Maar die Duitsers zijn zo handig om geen ISO images ter beschikking te stellen.
Kun je lekker alles los van de FTP's af trekken of zo'n FTP installatie doen.
Dat is vroeger zo bedacht om echte gratis verspreiding te voorkomen, omdat YaST(2) niet onder GPL viel. Novell heeft YaST(2) GPL gemaakt, dus tegenwoordig zou het volkomen legaal moeten zijn om SuSE te kopieëren van iemand. Waarom ze dan nog geen iso's vrijgeven weet ik ook niet, misschien omdat er veel te veel software bij zit, die het bijna niet te downloaden maakt.
What's next? Linux op een USB stick kopen? Prop 'm er in en dat ding installeert Linux voor je?!
Veel gebruiksvriendelijker kan ik het me niet voorstellen. B) O-)
Dan blijven er de "kleinere" en minder bekende distro's zoals Gentoo, Debian etc. over. Echter heb je daar een hele kluif aan, als je Mandrake gewend bent.
Maar je leert er wel veel van. ;)
Ander idee. Ik ga gewoon naar een computerboer, haal een Linux distro met boeken en de hele meuk er bij. Dan *kan* het bijna niet mis gaan.
Vooral bij SuSE krijg je een dik boek. Prima documentatie. :Y)
In dat geval kan ik net zo goed meteen Debian nemen. Zover ik het ken lijkt het me wel fijn.
Debian kun je niet in de winkel kopen omdat er helemaal geen commercieële organisatie achter zit. Er zijn wel boeken over Debian te koop, maar, minder. Debian is echter niet echt iets voor iemand die het graag meteen werkend heeft :z, omdat je er veel meer zelf voor moet doen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Z-Dragon op 07-05-2004 16:31 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kipcorn schreef op 07 mei 2004 @ 15:44:
M'n andere partities zijn NTFS dus read/write acces is noodzakelijk.
Ik heb wel eens gelezen dat dit niet helemaal snor zat omdat MS NTFS heeft ontworpen en weigert dit met Linux te delen, of zoiets.
Hoe zit dat tegenwoordig?
NTFS is niet helemaal compatible met linux. Je kunt wel lezen, maar bij het schrijven zit er een anaconda onder het gras. Je kunt nl. alleen bestanden met exact dezeflde bestandsgrootte overschrijven. Iets anders schrijven is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Pentium II 350 met 4gb harddisk en 192 mb geheugen. Weinig ervaring met Linux, en het gaat om de 'gezinscomputer'.. ben bereid er wel wat tijd in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 16:43:
[...]
NTFS is niet helemaal compatible met linux. Je kunt wel lezen, maar bij het schrijven zit er een anaconda onder het gras. Je kunt nl. alleen bestanden met exact dezeflde bestandsgrootte overschrijven. Iets anders schrijven is niet mogelijk.
Zonder er aan te rommelen is dat inderdaad een probleem, maar er zijn inmiddels al LiveCDs met full NTFS read-/writesupport. Er zijn dus op internet drivers te die wél volledige support hebben. Ik zal even zoeken straks, maar met een beetje rommelen heb je écht wel volledige support voor NTFS. :)

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Bedankt zeg! :)
Dat maakt het een en ander duidelijk.
Hoewel ik zelf had gelezen dat de Mandrake Official ISO's pas later dit jaar ter download worden aangeboden.
Maar we zien wel.
Ben nu Debian 3.0 r2 aan het downloaden. (Alleen CD1)
Als ik het al voor elkaar krijg om het te installeren, dan komt de overige software later wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Z-Dragon schreef op 07 mei 2004 @ 17:34:
[...]

Zonder er aan te rommelen is dat inderdaad een probleem, maar er zijn inmiddels al LiveCDs met full NTFS read-/writesupport. Er zijn dus op internet drivers te die wél volledige support hebben. Ik zal even zoeken straks, maar met een beetje rommelen heb je écht wel volledige support voor NTFS. :)
Als je over rommelen begint word ik al bang. ;)
Maarja, als ik m'n NTFS schijf kan lezen kom ik al een heel eind.
Draai ik wel gewoon Windows naast Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

Kipcorn schreef op 07 mei 2004 @ 18:24:
[...]

Als je over rommelen begint word ik al bang. ;)
Maarja, als ik m'n NTFS schijf kan lezen kom ik al een heel eind.
Draai ik wel gewoon Windows naast Linux.
En anders gewoon een (kleine) fat32 partitie ernaast voor het uitwisselen van bestanden tussen windows en linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Net ff naar de media markt gegaan om linux 9.1 personal te halen, hebben ze alleen 9.0, professional update. 3x mis dus :P Daarna ff naar donner en daar hadden ze hem in grote getalen: 9.1, personal full version :) Zometeen maar ff installeren dus :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cashewnut
Ik ben nu FreeBSD 4.9 aan het downloaden, omdat daar alle packages voor beschikbaar zijn, die ik wil hebben (en nog meer). Maar ik heb toch nog een vraag:

Als er een nieuwe versie van Slackware uit komt, kan ik /etc/swaret.conf editen, swaret --update en swaret --upgrade draaien, en ik ben weer up-to-date. Debian doet het zo mogelijk nog makkelijker met apt-get update en apt-get dist-upgrade.

Ik heb gezocht, maar kan niet vinden of het ports/packages-systeem de mogelijkheid biedt om op een soortgelijke manier naar FreeBSD 5 te upgraden als die stable wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29

Macros

I'm watching...

Schumi4ever schreef op 07 mei 2004 @ 20:58:
Net ff naar de media markt gegaan om linux 9.1 personal te halen, hebben ze alleen 9.0, professional update. 3x mis dus :P Daarna ff naar donner en daar hadden ze hem in grote getalen: 9.1, personal full version :) Zometeen maar ff installeren dus :9
Linux 9.1? Goed man, dan ben je ongeveer 40 jaar op ons voor, zo nu de laatste linux kernel 2.6.x is.

Ik weet heus wel dat je Suse bedoelt, maat beide zijn niet uitwisselbaar en zoals Maxima al zei: "Beetje dom". Ik persoonlijk vind het HEEL erg dom.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

Starbase218 schreef op 07 mei 2004 @ 23:09:
Ik ben nu FreeBSD 4.9 aan het downloaden, omdat daar alle packages voor beschikbaar zijn, die ik wil hebben (en nog meer). Maar ik heb toch nog een vraag:

Als er een nieuwe versie van Slackware uit komt, kan ik /etc/swaret.conf editen, swaret --update en swaret --upgrade draaien, en ik ben weer up-to-date. Debian doet het zo mogelijk nog makkelijker met apt-get update en apt-get dist-upgrade.

Ik heb gezocht, maar kan niet vinden of het ports/packages-systeem de mogelijkheid biedt om op een soortgelijke manier naar FreeBSD 5 te upgraden als die stable wordt.
Dit moet je wel op weg helpen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Macros schreef op 07 mei 2004 @ 23:42:
[...]

Linux 9.1? Goed man, dan ben je ongeveer 40 jaar op ons voor, zo nu de laatste linux kernel 2.6.x is.

Ik weet heus wel dat je Suse bedoelt, maat beide zijn niet uitwisselbaar en zoals Maxima al zei: "Beetje dom". Ik persoonlijk vind het HEEL erg dom.
Mag een n00b ook ff een foutje maken? :+ (Niet dat ik niet weet dat linux alleen maar de kernel is en suse de distro eromheen, ik was alleen "suse" vergeten erbij te zetten ;))

Maaruh, ik zit nu in linux :D Geinstalleerd zonder problemen, hardware goed gedetecteerd etc :)

Nu alleen nog ff linux verder ontdekken
:Y)

[ Voor 13% gewijzigd door Benotti op 08-05-2004 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Hoewel een en ander meer en meer off-topic is hier, ik ben wel erg geinteresseerd in hoe het je bevalt. Misschien kan je een (of een paar) screenshotjes in het grote screenshot topic plaatsen met wat commentaar :)

Ik zit nl. in debian te prutsen met mijn x-config (flikkerend beeld, ook in knoppix) en mijn geluid doet het standaard niet, en mijn muis werkt standaard niet goed, enz. Dat is allemaal wel te fixen, maar als ik voor 30 euro een superdeluxe desktopje heb waarin het allemaal in een keer werkt, dan ben ik op zijn minst geinteresseerd.

[ Voor 31% gewijzigd door Jesse op 08-05-2004 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 16:57:
Een Pentium II 350 met 4gb harddisk en 192 mb geheugen. Weinig ervaring met Linux, en het gaat om de 'gezinscomputer'.. ben bereid er wel wat tijd in te steken.
Zet er Gentoo op! Het is even werk, maar daarna het fijnste wat ik tot nog toe gebruikt heb! Volg de "installation handbook", en kijk bij problemen op het forum.
Heb ik voor m'n ouders ook gedaan, op een iets tragere compu. Gnome draait aardig, xfce4 (met ROX als desktop) werkt fantastisch!
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Jesse schreef op 08 mei 2004 @ 10:34:
[...]

Hoewel een en ander meer en meer off-topic is hier, ik ben wel erg geinteresseerd in hoe het je bevalt. Misschien kan je een (of een paar) screenshotjes in het grote screenshot topic plaatsen met wat commentaar :)

Ik zit nl. in debian te prutsen met mijn x-config (flikkerend beeld, ook in knoppix) en mijn geluid doet het standaard niet, en mijn muis werkt standaard niet goed, enz. Dat is allemaal wel te fixen, maar als ik voor 30 euro een superdeluxe desktopje heb waarin het allemaal in een keer werkt, dan ben ik op zijn minst geinteresseerd.
Helemaal vlekkeloos ging het toch niet :P Toen ik in linux zat bootte ik via grub naar windows waarna ik weer ff naar linux ging alleen kreeg ik het bootmenu niet meer te zien. Alleen maar grub> ofzo. Ervaren linux gebruikers zullen dan vast wel weten hoe ze in linux kunnen komen, maar ik dus niet :P Ik heb dan ook ontzetten zitten prutsen en gebprobeerd vanaf cd in linux te komen, geprobeerd met windows cd bootmenu te repaire. Dat mislukte dus toen probeerde ik het via de suse cd. Mislukte ook en ik kon dus maar niet in windows of linux komen :( Met de partition magic boot flop kon ik mijn hd niet leeggooien dus heb ik uiteindelijk de suse installatie opnieuw gestart en heb ik gewoon de hele schijf leeggedonden en heb ik vandaag weer alles er opnieuw opgezet :+ (Mijn data had ik gister al gebackupped ;))

Neway: Zometeen weer ff in windows booten en weer terug, kijken of alles werkt of dat ik weer kan gaan kloten (Tijd zat joh 8)7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen,
Ook ik ga overstappen van Windows naar Linux (jippie, weer iemand die vlucht uit het commercieel verderf)... Ik heb echter nog een paar vraagjes:

Ik werk in de marketing/communicatie sector: dat houd in dat de PC's van ons bedrijf veel grafisch werk moeten verrichten (reclame- en advertentiewerk) maar dat het daarnaast ook gewoon stabiele machines moeten zijn waarop af en toe een documentje wordt getikt, enzovoorts. Echte kantoorcomputers dus, met hier en daar een uitstap naar de grafische kant (werkgeheugen genoeg, dat zal t probleem niet wezen... ;-)). Daarnaast wordt er ook flink over het netwerk gegamed (vooral Battlefield Vietnam en Call of Duty).

De vraag: na wat orienteren lijkt mij SUSE een heel geschikte Linux versie (rekening gehouden met het bovenstaande). Wat vinden jullie van deze keuze, en/of welke Linux versie is nog meer geschikt (vooral het uitgebreide van SUSE sprak me aan: veel programma's en grafisch ook nog goed (ik heb SUSE al uigeprobeerd, dus weet n klein beetje waar ik t over heb)?

Nog een vraagje: wat zijn goede niet commerciele vervangers (net als Linux tov Windows) voor Photoshop, Macromedia Dreamweaver, Macromedia Flash (is daar eigenlijk wel iets anders voor?), Microsoft Frontpage en de rest van Microsoft Office (ik gebruik Word, Frontpage en Powerpoint vooral veel, en af en toe Excel: die zijn dus belangrijk).

Als laatste: is er ook een goed, niet commercieel boekhoudprogramma (voor de bedrijfsadministratie)?

Na al dit leeswerk hoop ik dat jullie nog zin hebben om me verder te helpen... ik zou t op prijs stellen, dus: shoot me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swindle
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09-2019
Het ligt allemaal een beetje aan de kennis die aanwezig is. Sommige distributies zijn gewoon wat lastiger voor mensen die er net mee leren werken. Persoonlijk ben ik ook met Suse begonnen.

Alles zit gewoon goed in elkaar, en er is nog een lekkere klik op start windows feel

Om hoeveel PC's gaat het, en de mensen die erachter zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swindle
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09-2019
Swindle schreef op 09 mei 2004 @ 13:16:
Het ligt allemaal een beetje aan de kennis die aanwezig is. Sommige distributies zijn gewoon wat lastiger voor mensen die er net mee leren werken. Persoonlijk ben ik ook met Suse begonnen.

Alles zit gewoon goed in elkaar, en er is nog een lekkere klik op start windows feel

Om hoeveel PC's gaat het, en de mensen die erachter zitten?
Heb je dit al gecheckt? [rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 13/09][/rml]

EDIT knopje, EDIT Knopje.. Sorry :(

[ Voor 5% gewijzigd door Swindle op 09-05-2004 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goh, je wil wel direct veel hoor.

Even kijken:

- Grafisch
- Office
- Spellen

Het enige grafische pakket wat ik ken is the gimp. Dit is gratis te downloaden is voor normaal gebruik best geavanceert. Staat natuurlijk niet in vergelijking met photoshop dus voor jouw branche kom je er dan gewoon niet op.

Voor office kan je openoffice.org gebruiken. Bij normale bestanden is de omzetting van word hierheen en terug best goed te doen. Anders kan je kijken naar de codeweavers wine om alsnog ms office te draaien. Dit codeweavers pakket kost je zo'n 50 euro schat ik.

Er bestaan een paar goede spellen voor windows, zoals dat gratis spel van het amerikaanse leger (sowieso wel leuk voor mp. denk ik) en een paar bekende namen. Als je specifiek dat spel wilt spelen moet je geluk hebben of kijken naar transgaming's winex. Dikke kans dat het ondersteunt wordt en je voor $10 klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:33
bedoel je met dat gratis spel mischien Americas Amry: Special Forces dit is echt een van de eerste goede 3d shooters op linux en persoon lijk vindt ik het onder linux zelfs beter werken dan onder windows

En ik kan zeggen dat ik persoonlijk dit spel vaker speel dan bijvoorbeeld UT 2004 en het is voornamelijk bedoelt als MP game

Maar even over dat grafische gedeelte als jullie bij jullie bedrijf een overstap willen maken en heel veel grafisch werk doen zouw ik over gaan op macs.
waarom omdat macs bekend staan om hun grafische kwaliteiten niet dat ik het niet goed vindt dat je op linux wilt over gaan maar linux heeft nog niet echt sterke grafische programmas zoals SeWPKiP al duidelijk maakte

[ Voor 52% gewijzigd door lordgandalf op 09-05-2004 13:40 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Binnenkort gaan we een nieuwe pc kopen. De CPU wordt een Athlon 64 3000+ socket 754. Aangezien deze processor 64-bits extenties heeft, leek het me leuk een keer een x86-64 distro te proberen, mits het echt prestatiewinst oplevert. Anders blijf ik gewoon bij 32-bits Arch Linux. Weet iemand of dit op de desktop veel performance-increase zal opbrengen?

En zo ja, welke distro kan ik dan het beste proberen? Ik zit zelf heel sterk aan FreeBSD 5 te denken. Heeft iemand nog een ander idee?

Ik hoef iig geen Mandrake of SUSE oid. Qua moeilijkheidsgraad moet FreeBSD gemakkelijker lukken, omdat ik het ook al op mijn server heb draaien. Of kan ik FreeBSD beter niet op mijn desktop zetten vanwege gebrekkige multimedia-ondersteuning? Ik wil in ieder geval TV-out(met een geforce en nvidia drivers moet dit lukken, toch?), gamepad en usb-stick. In Arch Linux was dit geen probleem, maar ik ben niet zeker over FreeBSD. Alles moet worden geïnstalleerd op een WD S-ATA 160GB slice/partitie.

Dan had ik nog een vraag:
FreeBSD/amd64 is a very young platform on FreeBSD. While the core FreeBSD kernel and base system components are generally fairly robust, there are likely to still be rough edges, particularly with third party packages.
Ik neem aan dat het mogelijk is dat als er een port niet wil compilen of problemen geeft in 64-bits mode, wel gewoon mogelijk is in 32-bits te compilen en deze in 32-bits te draaien?

edit:
In de Hardware Notes zie ik dat de 3COM 3C940 Gb Ethernet LAN die op de ASUS K8V Deluxe zit, niet wordt ondersteund (denk ik). Kan iemand me vertellen of hij er toevallig toch bij zit/wordt ondersteund? Ik ben zelf niet zo thuis in al die onboard chips. En ook vanwege dit:
This section describes the devices currently known to be supported by with FreeBSD on the AMD64 platform. Other configurations may also work, but simply have not been tested yet. Feedback, updates, and corrections to this list are encouraged.

[ Voor 71% gewijzigd door HarmoniousVibe op 09-05-2004 14:14 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-09 22:29
Als je specifiek dat spel wilt spelen moet je geluk hebben of kijken naar transgaming's winex.
ietwat offtopic misschien, maar dat is onzin, hoewel transgaming het zelf<idd ook zo ziet is winex eigenlijk alleen nuttig voor direct3d games, en daar ondersteund het helaas maar een handvol van, dus winex is eigenlijk zonde van je geld
Nog een vraagje: wat zijn goede niet commerciele vervangers (net als Linux tov Windows) voor Photoshop, Macromedia Dreamweaver, Macromedia Flash (is daar eigenlijk wel iets anders voor?), Microsoft Frontpage en de rest van Microsoft Office (ik gebruik Word, Frontpage en Powerpoint vooral veel, en af en toe Excel: die zijn dus belangrijk).
volgens mij is flash toch niet open? dus voor flash en photshop ben je aangewezen op codeweavers wine.
Voor frontpage heb je niet echt alternatieven (misschien nvu/quanta) --> misschien een goed idee om html te leren (werkt ook nog eens sneller vaak)
Voor word, powerpoint en excel heb je gewoon openoffice, zolang iedereen netjes daarmee werkt hoef je daar geen problemen te verwachten (problemen zijn er natuurlijk pas als je applicaties gebruikt die niet compatible zijn met de rest van de wereld, zoals ms office)

Ik raad je Xandros 2.0 aan, deze distro kost geld (je betaald voor de geintegreerde codeweavers wine versie --> iets wat je nodig hebt als je zonder veel gedoe photoshop ed wilt draaien), xandros heeft al groot voordeel tov suse dat het op debian is gebaseerd, en dus makkelijk bij te houden is.

vanuit opensource standpunt is xandros niet de beste keuze (closed source zooi zoals codeweavers wine en xandros eigen filemanager), maar dat lijkt me voor jou niet relevant (gezien de programma's die je gebruikt ;) )

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
LB06 schreef op 09 mei 2004 @ 13:36:
In de Hardware Notes zie ik dat de 3COM 3C940 Gb Ethernet LAN die op de ASUS K8V Deluxe zit, niet wordt ondersteund (denk ik). Kan iemand me vertellen of hij er toevallig toch bij zit/wordt ondersteund? Ik ben zelf niet zo thuis in al die onboard chips.
FreeBSD ondersteunt hem zelf, en ook Linux ondersteunt hem met de sk98lin module. :)

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ah bedankt _/-\o_

Zonder internet kom ik niet ver natuurlijk. Mooi om te weten dat het wordt gesupport. Maar waarom staat het niet in de hw-notes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Laatst online: 14:12

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je van windows af wil, en je wil grafisch werk doen, dan raad ik je aan een mac te kopen met OSX. Opensource vervanging voor veel een aantal programma's zijn er wel (photoshop -> gimp e.d), maar ze werken vaak zo anders dat je er niet zo 1,2,3 mee aan de slag kunt. Je gaat je denk ik heel erg ergeren. Koop dan gewoon een mac en zet er photoshop en de hele zooi op. Het werkt zoals je gewend bent, en je hebt de gemakken en stabiliteit van een unix systeem.

P.S, ik wil niet zeggen dat linux slecht is, maar voor grafisch werk is het gewoon minder geschikt. Dingen als colormanagement en gebruikersgemak (is maar net wat je gewent bent), zijn vaak ver te zoeken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Xandros kan ik zelf niet aanraden. Het biedt niets wat een gratis distro wel biedt op codeweavers crossover office en een eigen filemanager na. Het is gebaseerd op debian, maar bijvoorbeeld apt (en de console in het algemeen) zijn naar de achtergrond gedrukt. Oftwel: de grote voordelen van GNU/Linux worden met zo'n distro grotendeels geëlimineerd.

Codeweavers crossover office is trouwens wel aardig. Het draait dreamweaver, photoshop en MS office XP feilloos en met een vette performance. Toch zal een ervaren photoshopper die 3 sneltoetsen per seconde gebruikt snel vloeken over de snelheid / look 'n' feel. Ik gebruik het zelf écht alleen als ik iets aan een document (.doc .xls) van een ander toe moet voegen en het weer door moet geven aan een andere windows gebruiker. Openoffice doet niet onder voor Ms office en ik gebruik het ook vaak in windows.

Mijn stelling: als je onder windows helemaal uit de voeten kunt met open source software, dan kun je makkelijk overstappen. Misschien is het een idee om binnen je bedrijf af te stappen van Photoshop, ms office en Dreamweaver. Als dat lukt kun je gemakkelijk over naar GNU/Linux. Als je stomweg van Windows af wil (en niet zo zeer van de programma's die er op draaien), kun je voor de Mac gaan.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Zo aangezien het niet echt te doen is meer dan 32 pagina's door te gaan lezen...... Fedora goed als webserver of toch debian nemen ? Iig ben altijd erg tevreden met RH maar ik weet niet of Fedora nog te veel "project" is ?

[ Voor 5% gewijzigd door BacardiBreezer op 09-05-2004 18:06 ]

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
BacardiBreezer schreef op 09 mei 2004 @ 18:06:
Zo aangezien het niet echt te doen is meer dan 32 pagina's door te gaan lezen...... Fedora goed als webserver of toch debian nemen ? Iig ben altijd erg tevreden met RH maar ik weet niet of Fedora nog te veel "project" is ?
Je hoeft ook geen 32 pagina's door te lezen. Gewoon even "?limit=999" zonder de aanhalingstekens achter de URL plakken en dan krijg je alles op 1 pagina. Even Ctrl+F'en en je filtert zo de posts eruit die voor jou interessant zijn.

Hoop dat je er iets aan hebt....veel succes met zoeken :)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Tweeke schreef op 09 mei 2004 @ 18:09:
[...]
Je hoeft ook geen 32 pagina's door te lezen. Gewoon even "?limit=999" zonder de aanhalingstekens achter de URL plakken en dan krijg je alles op 1 pagina. Even Ctrl+F'en en je filtert zo de posts eruit die voor jou interessant zijn.

Hoop dat je er iets aan hebt....veel succes met zoeken :)
Das handy :) Thnx !

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

BacardiBreezer schreef op 09 mei 2004 @ 18:06:
Echt veel ervaring met de kwaliteit van Fedora software heb ik niet, heb het eventjes op een pc gehad maar het beviel me toch niet zo. Zou best kunnen zijn dat je er een goede server mee kunt bouwen.
Maar waarom niet Debian proberen, een webserver is zo opgezet (apt-get ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Heeft er echt niemand ervaring met AMD64 distro's/BSD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zym0tiC schreef op 09 mei 2004 @ 18:34:
[...]

Echt veel ervaring met de kwaliteit van Fedora software heb ik niet, heb het eventjes op een pc gehad maar het beviel me toch niet zo. Zou best kunnen zijn dat je er een goede server mee kunt bouwen.
Maar waarom niet Debian proberen, een webserver is zo opgezet (apt-get ...)
Dat is geen super-argument meer als je Debian en Fedora gaat gebruiken. Je hebt voor Fedora immers yum, dat ongeveer hetzelfde werkt als apt. Zelf vind ik yum perfect werken, mits je een beetje fatsoenlijke yum.conf weet samen te stellen. :)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog ffies n vraagje (al gesteld als hoofdtopic, maar kennelijk wassut niet belangrijk genoeg: topic is nl. gecanceld): welke desktopversie is 'beter' (als je dat al kan zeggen): KDE of GNOME? Ik ken geen van beide echt, dus ik hoor graag wat de voordelen van de 1 tov de ander zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Laatst online: 06:30
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 22:52:
Ik heb nog ffies n vraagje (al gesteld als hoofdtopic, maar kennelijk wassut niet belangrijk genoeg: topic is nl. gecanceld): welke desktopversie is 'beter' (als je dat al kan zeggen): KDE of GNOME? Ik ken geen van beide echt, dus ik hoor graag wat de voordelen van de 1 tov de ander zijn.
Er is er niet 1tje beter als de ander. Het is maar net wat je lekkerder vind werken. KDE is wat groter en heeft ook meer mogelijkheden kwa eye-candy dane GNOME heeft. GNOME daarintegen heeft wat minder resources als KDE, en het ziet er wel in grote lijnen hetzelfde. Ik persoonlijk vind KDE lekker werken, en ik heb ook geen reden om GNOME eens een keertje te proberen. Ik vind KDE prima en daar blijf ik bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-09 22:29
Xandros kan ik zelf niet aanraden. Het biedt niets wat een gratis distro wel biedt op codeweavers crossover office en een eigen filemanager na. Het is gebaseerd op debian, maar bijvoorbeeld apt (en de console in het algemeen) zijn naar de achtergrond gedrukt. Oftwel: de grote voordelen van GNU/Linux worden met zo'n distro grotendeels geëlimineerd
Zelf debian installeren en codeweavers apart kopen en installeren kan ook, maar xandros biedt daar meer gemak voor (een overzichtelijke gui frontend voor apt bijvoorbeeld --> een stuk overzichtelijker dan synaptic ea), bij xandros koop je eigenlijk gewoon een filemanager, codeweavers en een mooi geintegreerd geheel gebaseerd op debian (daar betaal je voor, natuurlijk kun je dat uiteindelijk handmatig ook wel met debian bereiken)

xandros is geen distro die ik zelf zal gebruiken maar voor beginners (en dan voornamelijk windows overstappers met geen linux kennis) vindt ik dit iig een betere distro dan suse of redhat/fedora/mandrake

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Ik heb nu Mandrake en Debian "geprobeerd".
Mandrake heb ik een week gebruikt tot ik iets verkeerd deed en m'n partitie tabel "weg" was.
Debian vond ik echt te moeilijk en heeft er twee dagen op gestaan.
Was de meeste shell commands al weer vergeten dus zonder GUI deed ik niks.
Heb net even de Suse 9.1 Live CD er in geduwd en dat zag er ook wel goed uit.
Doet heel veel aan Mandrake denken op het eerste gezicht.
Dus ik denk dat ik SuSE 9.1 Personal er maar op zet om te proberen.

Nog even een hele 'domme' vraag; weet iemand een soort lijst waar de meest gebruikte shell commands op beschreven staan?
Ik heb al meerdere Linux beginners guides gelezen maar die zijn imo vrij rommelig en je moet zo'n hele guide doorlopen om alle commands bij elkaar te zoeken. Terwijl ik een groot deel van die guides al uit m'n kop ken.
Wat ik wil is gewoon een grote lijst met de meest voorkomende en handige commands, dan kan ik die gewoon uit m'n hoofd leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Google, hit 1?
Of deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kipcorn
Voor ik hier iets vraag, zoek ik zelf ook wel. Maar om de een of andere reden kom ik steeds terecht bij starters guides die regelrecht uit de jaren '90 komen.
Ze hebben het over Windows 95, MS Dos, 500gb schijven. Dat soort dingen.
Hoe representatief is dat nou voor de huidige Linux kernel en distributies?
Alle informatie die je in de 'so called' installation manuals krijgt, lijkt wel minstens 5 jaar over datum...

Bedankt trouwens! :)
Dit is wel ongeveer wat ik zoek.

Het idee om simpelweg "linux (of unix) shell commands" als zoekterm op te geven was nog niet in me opgekomen. 8)7 :o

[ Voor 14% gewijzigd door Kipcorn op 10-05-2004 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Laatst online: 09:56
Ik zou graag ook een 'advies' willen. Ik ga binnekort een nieuw systeem kopen, hier komt iig een amd athlon xp2800+ en 1gb ram in. hd wordt 200gb. Ik heb al een jaar mn servertje op debian draaien, maar ik vind het eigenlijk een beetje te eigenwijs werken. Voor mn server is het prima maar ik zou het niet op de desktop willen.
Ik wil het dus makkelijk laten zijn en niet te veel gepruts hebben. Voor mij is iig belangrijk dat usb goed werkt (ivm kaartlezer digicam) en dat ik goed muziek kan luisteren. Deze 2 zaken lijken me geen probleem ;). Maar wat wat moeilijker ligt denk ik is het gamen. Ik zou er graag cs op willen draaien, ook wel meer maar dat is niet het belangrijkste.
Kort samengevat moet het dus een machientje van alles zijn :)
Ik hoop dat ik duidelijk ben :). Nog even belangrijk: zelf zit ik te twijfelen tussen mandrake en suse. Suse heb ik goede verhalen over gehoord maar van mandrake weet ik als enige dat het erg gebruiksvriendelijk is. Ik zou dus ook wel wat verschillen willen weten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benotti
Ikzelf heb suse 9.1 personal en vindt deze tot nu toe erg prettig werken. Hardware werd meteen goed geinstalleerd enzo, allerlei handige progjes er standaard bij enzo. Niet alles is echter even duidelijk (ik heb bijv geen flauw id hoe ik progjes moet installeren (opzich geen ramp ik heb alles al:P) maar verder vind ik hem erg goed. Vergelijken met een andere distro kan ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
aha

Wat ik nog even kwijt wilde: ik ben verslaafd aan debian apt-get :). Is rpm net zo of minder aardig, en is het makkelijk om alles onder debian grafisch in te stellen? Anders ga ik liever naar debian vanwege apt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:53
gomaster schreef op 12 mei 2004 @ 15:39:
aha

Wat ik nog even kwijt wilde: ik ben verslaafd aan debian apt-get :). Is rpm net zo of minder aardig, en is het makkelijk om alles onder debian grafisch in te stellen? Anders ga ik liever naar debian vanwege apt :).
Ik snap je niet helemaal, maar rpm opzich is een hell om te onderhouden.

APT is een tool om debian sources op te halen en deze netjes te installeren waarbij als er een afhankelijkheid naar een pakketje is, deze ook word opgehaald en geinstalleerd.
Fedora heeft APT4rpm, dit lijkt op het systeem van debian maar dan voor rpms.

Ik vermoed dat je niet veel ervaring hebt met linux en debian in het algemeen en raad het je ook af om meteen het diepe in te stappen. Probeer daarom eerst een Fedora Core installatie met APT4rpm of Installeer Knoppix op je hardeschijf en houd deze bij met APT. Deze twee genoemde oplossingen zijn beide grafisch en behoorlijk gebruikersvriendelijk.
Zodra je bent uitgekeken op bovenstaande distro's wordt het tijd voor debian of gentoo, eerder zou ik er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
Miki schreef op 12 mei 2004 @ 15:50:
[...]

Ik snap je niet helemaal, maar rpm opzich is een hell om te onderhouden.

APT is een tool om debian sources op te halen en deze netjes te installeren waarbij als er een afhankelijkheid naar een pakketje is, deze ook word opgehaald en geinstalleerd.
Fedora heeft APT4rpm, dit lijkt op het systeem van debian maar dan voor rpms.

Ik vermoed dat je niet veel ervaring hebt met linux en debian in het algemeen en raad het je ook af om meteen het diepe in te stappen. Probeer daarom eerst een Fedora Core installatie met APT4rpm of Installeer Knoppix op je hardeschijf en houd deze bij met APT. Deze twee genoemde oplossingen zijn beide grafisch en behoorlijk gebruikersvriendelijk.
Zodra je bent uitgekeken op bovenstaande distro's wordt het tijd voor debian of gentoo, eerder zou ik er niet aan beginnen.
Je snapt me toch wel ;)
Goeie tip! Ik had nog nooit gehoord van APT4rpm. Maar ik heb wel eens gehoord dat Fedora (voorheen toch red hat?) niet goed was. Maar ik ga het denk ik maar eens proberen. Dan kan ik idd later altijd nog debian nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC

Zym0tiC

^_^

Fedora is de opvolger van Red Hat bedoelt voor de consument. RH is meer gericht op het bedrijfsleven. Fedora is dan ook een beetje een testomgeving voor RH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
Ik ga het denk ik maar eens proberen :). Nu ik over apt heb gelezen ben ik overtuigd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allard_070
  • Laatst online: 03-09 08:00
Na dit topic een beetje(paar pagina's) gelezen te hebben, heb ik een vraagje;

Ik wil Linux op de volgende pc installeren:

Een IBM pc(van +/- 7 jaar oud) met,
-Pentium 133
-14MB ram
-2gig harde schijf

Hier draait momenteel Win95 op, dus dacht ik een Linux distro moet er ook wel op kunnen draaien.
Na jaren met windows te hebben gewerkt wil ik wel eens met Linux kennis maken. Voorheen heb ik dus niet echt veel met linux gewerk(m.u.v. een beetje Knoppix 3.2), dus ik ben nog een redelijke n00b op dit gebied. Vandaar dat ik ook wat meer met Linux wil gaan werken, op een redelijk simpele manier. Wellicht dat ik van de zomer op een wat nieuwere pc(AMD2800+, enz.) Linux wil gaan gebruiken.

Mijn vraag is dan ook; Welk Linux distro kan ik het beste gaan gebruiken op dit systeem? Of kan ik maar beter win95 erop laten staan en een wat nieuwere pc gebruiken voor Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 14:26
Wat wil je er uiteindelijk mee gaan doen allard_070, wl je een beetje spelen (commandline ed) of wil je er een server van gaan bouwen? En hoe wil je alles gaan leren? Commandline of via menuutjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allard_070
  • Laatst online: 03-09 08:00
ge-flopt schreef op 12 mei 2004 @ 22:38:
Wat wil je er uiteindelijk mee gaan doen allard_070, wl je een beetje spelen (commandline ed) of wil je er een server van gaan bouwen? En hoe wil je alles gaan leren? Commandline of via menuutjes?
Het liefst wil ik het allemaal zo makkelijk mogelijk houden(dus via menuus) en een beetje internetten of een muziekje afspelen is al voldoende. Server hoeft niet want daarvoor heb ik een router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 14:26
Dan zou ik voor mandrake of voor redhat gaan. Wellis waar niet de laatste versie van beide, maar een paar stappen terug.

EDIT: Ik bedenk me nu dat je nogal weinig geheugen hebt. Als je dat nog wat zou kunnen opkrikken denk ik wel dat je met 1 van beide (wat oudere versies) vooruit moet kunnen.

[ Voor 43% gewijzigd door ge-flopt op 12-05-2004 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Toshiba Libretto 70CT gekregen en wil hier graag linux op draaien.

Specs:
P120, 32MB 1.6GB HDD
Floppy via PCMCIA
W95 werkend, incl Linksys WPC11 V3 (Pcmcia).
(ik kan dus installeren via netwerk/internet}

Bedoeling:
Fotoboek
Spelletjes (zoals kaarten, pacman ofzo)
Internetten

Ik heb zelf al RH9 op CD. Is dat te doen met deze specs?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2004 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leech1984
  • Laatst online: 14-09 20:43
1e post! w00t!

maar goed

ik heb:
een Athlon +1700XP met 386mb ram(pc2100)
40gig HD
Ti4200 64mb

het geheugen wordt nog uitgebreid met 256mb en er komt ook een schijf in van 80gig (erbij dus)

heb een beetje rondgekeken naar de verschillende distro's en Mandrake sprak me het meeste aan (gebruik het voor het eerst.... wil eens wat anders proberen dan windows)

het enige is dat ik heel weinig van codes etc af weet. ik ben bereid om veel te leren maar wil niet gelijk het diepe ingegooid worden.

Is mandrake dan een goeie om mee te beginnen?

Alvast bedankt

owja: en als ik het neem hoe kan ik het beste installeren? linux op de 80 gig schijf? of bij windows op de 40 gig?

[ Voor 10% gewijzigd door leech1984 op 13-05-2004 09:14 ]

PSN: Leech1984

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leech1984 schreef op 13 mei 2004 @ 09:13:

Is mandrake dan een goeie om mee te beginnen?
Mijns inziens is Mandrake (wel versie 10) een goede optie om mee te beginnen. Zo heb ik het een tijd geleden ook aangepakt. Ik heb mezelf toen wel min of meer in het diepe gegooid; Nadat ik al mijn docuementen en mail geback-upped had, heb ik windows er zelfs helemaal vanaf gegooid en daarna Mandrake geïnstalleerd. Op die manier leer je het denk ik het snelste. Als je namelijk een second boot houdt met windows, dan ben je al snel geneigd weer terug te grijpen naar windows op het moment dat iets niet 1-2-3 werkt onder Linux.

Tot nu toe (en ik gebruik thuis alleen nog maar Linux) ben ik nog geen onoverkomelijke zaken tegengekomen. Zelfs een oude legacy webcam, die door Windows niet meer ondersteund wordt, werkt weer! Ook de bluetooth verbinding met mijn Motorola GSM werkt perfect. Printers worden herkend, geluidskaart werkt perfect, en daar waar ik nog het meest blij mee ben, is dat ik van het gezeik van 95% van alle virussen en wormen af ben. De meeste virussen en wormen worden nog altijd geschreven voor Windows (alhoewel ik bang ben dat dit in de toekomst ook richting Linux zal gaan verschuiven nu dit OS zo in populariteit toeneemt). Maar daarvoor zou je je eigen kunnen maken met het instellen van security zaken. Dat doe ik op het moment ook :).

Kort samengevat: het is makkelijk te installeren, snel, ziet er gelikt uit, zeer gebruiksvriendelijk: je KUNT bijna iedere pixel instellen om het OS naar jouw smaak te maken, maar het HOEFT niet.

Hopelijk helpt het bovenstaande iets met betrekking tot jouw besluitvorming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
Ik ben momenteel een beetje aan het prutsen met mandrake move. Nou wil ik graag een complete distro draaiend krijgen, dus heb ik mandrake 10.0 RC1 gedownload.
Is het verstandig om deze te installeren of is het beter te wachten to de officiele uit is?

Mijn systeem is btw:

dual celeron 466
256 Mb
Hardeschijven = geen probleem (momenteel 1 20Gb voor winxp, maar ik heb er nog 2 van die schijven liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leech1984
en hoe zit het met eventueel spellen spelen onder Mandrake? (of elke Linux)? ik heb gelezen dat je dan Wine of Winex moet gebruiken om spellen te "emuleren"?

in principe wil ik toch wel weer MOH gaan spelen... en Transport Tycoon uiteraard :)

En als je bijvoorbeeld een nieuwe lay-out installed in Linux... moet je dan ook herstarten (zoals 8 v/d 10 gevallen was met windows)?

Als het te veel vragen zijn: solly... maar wil een beetje voorbereid zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirdupre
  • Laatst online: 27-04 09:36
leech1984 schreef op 13 mei 2004 @ 12:48:
[...]
in principe wil ik toch wel weer MOH gaan spelen... en Transport Tycoon uiteraard :)
Voor Mohaa kun je idd WineX wel gebruiken (misschien ook wel Wine, kijk daarvoor eens op www.winehq.com en www.transgaming.com), maar er is ook een beta van een native linux client: http://icculus.org/betas/mohaa/
Is waarschijnlijk wel een groter gepruts om te installeren.

Transport Tycoon is volgens mij een dosspel (correct me if I'm wrong) en daar kun je waarschijnlijk mooi dosbox (http://dosbox.sourceforge.net) voor gebruiken.
Niet echt van het kaliber "click-n-run", maar het is wel een goede oefening om het zelf compileren van dingen je eigen te maken en er zitten als het goed is wel readme's bij waarin staat hoe je het ongeveer aan moet pakken. Dosbox heeft trouwens wel een rpm bestand denk ik, dat is wel een leuke optie als je de makkelijke weg wilt bewandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leech1984
ik zie het wel.... ik ga eerst ff die hd en ram kopen en dan ga ik eens lekker prutsen met Mandrake 10.0....

in ieder geval bedankt voor de uitleg! jullie horen nog wel van me in deze topic...

eventuele tips zijn uiteraard nog van harte welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
olof schreef op 13 mei 2004 @ 12:37:
Ik ben momenteel een beetje aan het prutsen met mandrake move. Nou wil ik graag een complete distro draaiend krijgen, dus heb ik mandrake 10.0 RC1 gedownload.
Is het verstandig om deze te installeren of is het beter te wachten to de officiele uit is?

Mijn systeem is btw:

dual celeron 466
256 Mb
Hardeschijven = geen probleem (momenteel 1 20Gb voor winxp, maar ik heb er nog 2 van die schijven liggen).
Iemand?
Iemand die mij het verschil kan uitleggen tussen RC1 en final?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac_Cain13
  • Laatst online: 10-09 12:38
RC1 staat voor Release Candidate 1. Dit is dus nog geen final versie, maar als er geen bugs meer gevonden worden kan deze versie zonder wijzigingen tot final verklaard worden.

Als je min of meer de garantie wilt hebben dat je geen rare dingen tegen komt kun je het beste wachten op de final, als het je niet zoveel uitmaakt. Of als je gewoon de nieuwste versie van een distro en progs wilt hebben kun je ook een RC downloaden en installeren, alleen moet je dan niet raar kijken als er nog kleine foutjes zijn. Grote fouten worden er meestal al in een Beta (of Alfa) release uit gehaalt, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

De RC-versies worden vaak gebruikt om een product helemaal stabiel te krijgen en de kleine foutjes er uit te krijgen. De browser Mozilla blijft soms vrij lang in de 'RC-status' om álle bugs eruit te krijgen, maar deze versies zijn wel al goed bruikbaar. Meestal zijn het namelijk alleen nog schoonheidsfoutjes die nog bijgewerkt worden.

[ Voor 23% gewijzigd door Mac_Cain13 op 13-05-2004 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 10:33
RC1 = release candidate 1 ofwel de eerste versie waarvan ze zeggen dat ie af is maar er kunnen (al hoewel het weinig voorkomt) nog kleine foutjes in zitten een final daar in tegen is zover moeglijk fout vrijgemaakt door de producent.

Alpha -> Beta -> Release Candidate -> Final

Zo is meestal de weg die een software product bewandelt

*Mac_Cain is me te snel af

[ Voor 7% gewijzigd door lordgandalf op 13-05-2004 15:20 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klein vraagje, ik heb nu 1 HD met win xp erop en heb een 2de besteld en daar wil ik suse of redhead opzetten.

Dus dan zou ik t volgende moeten doen:

- HD instaleren als slave
- Met de linux install CD opstarten
- Deze vind vanzelf de 2de HD en instaleerd
- Linux maakt lilo
- en het dual boot systeem is een feit :p

toch?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 19:01:
Klein vraagje, ik heb nu 1 HD met win xp erop en heb een 2de besteld en daar wil ik suse of redhead opzetten.

- Linux maakt lilo

toch?..
Precies, dan heb je een dualboot systeem :) Ik zou wel rodehoed pakken ipv roodhoofd ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2004 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 19:01:

- Linux maakt lilo

toch?..
Ik zou het anders doen.

Nieuwe hdd als master op eerste ide controller Windows hdd als master op tweede ide controller aankoppelen. CD-station op tweede ide controller als slave.

Linux erop plempen--bij voorkeur met grub als bootloader.

Deze regels aan menu.1st toevoegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
title Linux
root (hd0,0)
#of wat voor systeemkern en config je ook hebt ... zie grub handleiding
kernel /vmlinuz-2.6.6 root=/dev/hda2 ro

title Windhoos XP
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
rootnoverify (hd1,0)
makeactive
chainloader +1

Herlaarzen en veel plezier ermee :)

Voordeel hiervan is, is dat je Windows hdd MBR volledig met rust wordt gelaten. Bovendien kun je grub ook op de mbr instellen van je nieuwe hdd.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2004 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mac_Cain13 schreef op 13 mei 2004 @ 15:10:
RC1 staat voor Release Candidate 1. Dit is dus nog geen final versie, maar als er geen bugs meer gevonden worden kan deze versie zonder wijzigingen tot final verklaard worden.

Als je min of meer de garantie wilt hebben dat je geen rare dingen tegen komt kun je het beste wachten op de final, als het je niet zoveel uitmaakt. Of als je gewoon de nieuwste versie van een distro en progs wilt hebben kun je ook een RC downloaden en installeren, alleen moet je dan niet raar kijken als er nog kleine foutjes zijn. Grote fouten worden er meestal al in een Beta (of Alfa) release uit gehaalt, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

[...]
In RC1 van Mandrake 10 zitten nog een behoorlijk aantal irritante bugs waardoor een programma opeens crasht (o.a. knotes, quanta plus). Gelukkig zijn deze bugs niet zodanig groot dat de hele computer vastloop. Een goede oplossing is de update functie van Mandrake. Toen ik die de eerste keer draaide ging hij voor bijna 600 Mb aan updates van internet halen. Daarna waren alle bugs, die mij voor de update opgevallen waren, weg. Sindsdien heb ik nergens problemen meer mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
Verwijderd schreef op 14 mei 2004 @ 08:51:
[...]

In RC1 van Mandrake 10 zitten nog een behoorlijk aantal irritante bugs waardoor een programma opeens crasht (o.a. knotes, quanta plus). Gelukkig zijn deze bugs niet zodanig groot dat de hele computer vastloop. Een goede oplossing is de update functie van Mandrake. Toen ik die de eerste keer draaide ging hij voor bijna 600 Mb aan updates van internet halen. Daarna waren alle bugs, die mij voor de update opgevallen waren, weg. Sindsdien heb ik nergens problemen meer mee gehad.
Waar is die optie te vinden?
Moet ik wel eerst mijn netwerk aan de praat hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

olof schreef op 14 mei 2004 @ 08:53:
[...]

Waar is die optie te vinden?
System -> Mandrake Control Center -> Software Management -> Updates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
Dank je.
Ben nog maar net begonnen met linux dus vandaar deze (waarschijnlijk domme) vraag.

Vergeef me als er nog meer van die "domme" vragen uit mijn mond/hand zullen komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een poging:

Specs:
P120, 32MB 1.6GB HDD (part 1: 1.2 gb, part 2: 400Mb)
Floppy via PCMCIA
W98SE werkend, incl Linksys WPC11 v3 (PCMCIA).
Part. 2 moet behouden blijven i.v.m. eventuele restore.

Bedoeling:
Fotoboek
Internetten

Ik zoek dus de mogelijkheid om eerst te installeren via floppy (PCMCIA) en daarna mijn WPC11 (Zelfde PCMCIA) te configureren om via netwerk eventueel de installatie uit te breiden.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 07:52

BoAC

Memento mori

32 MB is wel weinig voor de huidige window-managers als gnome of kde ;) Daar zou ik dan in ieder geval op letten, ik zou dan iets nemen als xfce of Window-Maker.
SuSE-install heeft wel de mogelijkheid (bij Versie 7.3 tenminste) om te booten vanaf floppy en dan verder te installeren via netwerk (vanaf ftp/nfs bijv) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 mei 2004 @ 10:07:
Nog een poging:

Specs:
P120, 32MB 1.6GB HDD (part 1: 1.2 gb, part 2: 400Mb)
Floppy via PCMCIA
W98SE werkend, incl Linksys WPC11 v3 (PCMCIA).
Part. 2 moet behouden blijven i.v.m. eventuele restore.

Bedoeling:
Fotoboek
Internetten

Ik zoek dus de mogelijkheid om eerst te installeren via floppy (PCMCIA) en daarna mijn WPC11 (Zelfde PCMCIA) te configureren om via netwerk eventueel de installatie uit te breiden.

Iemand een idee?
Als je wil gaan instappen via de wlan moet je eerst zelf een eigen bootdisk maken volgens mij maken ze nog geen bootdisks met wlan ondersteuning. Als je dat niet wil doen kan je het beste een 2.5" -> 3.5" convertertje halen en de schijf tijdelijk in een andere pc zetten wat ik dus heb gedaan. Ook kan het zijn dat je de specs van het scherm precies moet weten wat dus bij mijn armada 4120 met cstn scherm het geval is. Ik krijg het scherm niet 100% goed aan het draaien en zeer sloom.
Site met informatie betreffend installatie van jou lappie: http://www.ikbentof.com/libretto/

[edit:]
nog een linkje gevonden: http://www.ottaky.com/lib70ct.php
ps leuk compact apparaatje :p

Als je veel van linux weet of wil leren raad ik corelinux of linux from scratch. (bij beide raad ik aan te compilen op een sneller pc)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2004 21:29 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.