Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 3

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 7.955 views sinds 30-01-2008

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04:07
Debian testing/unstable :?

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:03
testing / unstable klinkt niet echt stabiel ;). of valt dat wel mee?

Is het ook een optie om debian stable te nemen en dan de nieuwste SDL enz. zelf te compilen? Of kan ik toch beter Gentoo nemen..

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2024
ok wat is voor mij het beste?

Ik heb weinig ervaring met linux en vooral dat gedoe met nieuwe software installeren gaat klote. Ik wil gebruik maken van Gnome en KDE, en gewoon makkelijk programma's kunnen installeren. Ook belangrijk: Ik wil mijn Geforce4 MX 440 kunnen gebruiken.

Heb op het moment mandrake 9.1 maar die gaat eraf. Gisteren wilde ik het een en ander installeren en het is blijkbaar mis gegaan want ik kan X niet meer starten.

Ik snap trouwens wel dat je met linux regelmatig handmatig config files moet aanpassen :)

welke distributie raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou in jouw situatie voor Slackware 9.1 gaan. Je kan hier veel van leren en is redelijk uitgebreid. Je moet maar eens kijken www.slackware.org ende drivers voor je mx kan je van de nvidia site downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 september 2003 @ 19:31:
ik wil ook een linux systeem hebben.

het wordt een Quake 3 server voor mijn clan er is dan plaats voor 16 man.
en en een thuis server worden voor data.

deze server komt achter de router

specs:

intel 233
moederbord: Pentuim MMX
chipset: TX pro 2
geheugen 92MB Dimm
videokaart: SIS 4mb
harddisk: Seagate 40G

ik weet hoe ik Quake 3 moet laten werken op een linux system.
En dat ik Samba moet gebruiken voor het delen van bestanden met Windows systemen.
offtopic:
ik heb nooit een quake3 server gedraaid maar voor een half-life counter-strike server heb je iig meer ram nodig en mischien een wat snellere cpu nodig. (voor 16 man )

ik zou voor slackware gaan en dan een security mailinglist volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:37

Eijkb

Zo.

Ik moet eerlijkheidshalve melden dat ik niet het hele topic heb doorgelezen en misschien zijn de antwoorden al langsgekomen maar op hoop van zegen toch de volgende vraag:

In hoeverre verschillen de bestandsindelingen van bv. Debian en RH? Veel pakketten welke ik gebruik installeren wel op RH maar weer niet op Debian omdat er dus een verschil is in directory opbouw en in de plaatsing van config files e.d.

Is er een oorzaak voor dat verschil? Waarom is dat verschil er? Wordt er iets aan gedaan? Veel vragen en verwijzingen naar andere sites als antwoord zijn ook welkom. Heb zelf ook al gezocht in oa google en linux gerelateerde sites maar geen hapklare antwoorden gevonden...

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Eijkb schreef op 29 September 2003 @ 14:53:
Ik moet eerlijkheidshalve melden dat ik niet het hele topic heb doorgelezen en misschien zijn de antwoorden al langsgekomen maar op hoop van zegen toch de volgende vraag:

In hoeverre verschillen de bestandsindelingen van bv. Debian en RH? Veel pakketten welke ik gebruik installeren wel op RH maar weer niet op Debian omdat er dus een verschil is in directory opbouw en in de plaatsing van config files e.d.

Is er een oorzaak voor dat verschil? Waarom is dat verschil er? Wordt er iets aan gedaan? Veel vragen en verwijzingen naar andere sites als antwoord zijn ook welkom. Heb zelf ook al gezocht in oa google en linux gerelateerde sites maar geen hapklare antwoorden gevonden...
Neem maar van me aan dat wanneer je Debian hent geïnstalleerd, je geen inferieure .rpm's meer wil gebruiken. Debian heeft dpkg en apt (.deb's).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eijkb schreef op 29 September 2003 @ 14:53:

er is wel een soort van standaart opbouw en er word al zeker wat aan gedaan om die standaart opbouw zo veel mogelijk aan te houden maar dat is gewoon niet altijd even mogelijk voor distro makers.
een RPM bedoelt voor een RH9 bak zal er b.v. vanuit gaat dat lib*.so daar en daar staat.
terwijl die lib meschien in een andere distro ergenst anders staat omdat zij dat logieser vonden.

Één van de manieren hoe ze het proberen te doen is door unitedlinux, een poging van meerdere distro makers om een unified linux te maken.
http://www.unitedlinux.com/

voor de rest is het sowieso taak dat je je software toch zo veel mogelijk specefiek voor je distro moet zoeken.
het is leuk dat alles op linux werkt en dat elke distro linux is en dat alles op alles werkt.

maar je moet het meer zien als pepsi cola met coca cola vergelijken.
tis allemaal cola, en het bevat allemaal de zelvde bestandsdelen. (op wat kleine dingen na)
maar het is nu niet alsof ze allebij het zelvde smaken :) (en het mixen van pepsi en coca cola lijkt me ook niet echt goed voor de smaak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 07:04
Ik zweer heilig bij Mandrake 9.1 :P Het is echt een prima distributie, zowel als server als werkstation. Thuis heb ik een Mandrake 9.1 server met Apache, MySQL, PHP, CGI, Perl, Postfix, Webmin en PostgreSQL. Niet dat ik dat allemaal gebruik, maar het is toch leuk om dat te hebben :) Het lekkere bij Mandrake is dat Apache al geconfigureerd is voor PHP op het moment dat je Mandrake installeert. CGI en Perl moet je dan nog wel enable-en, maar dat staat in de documentatie hoe je dat moet doen.

Enige minpunt is wel dat die Firewall die Mandrake 9.1 gebruikt zo verrekte lastig is te configureren...ik heb poortje 22 openstaan maar toch staat die Firewall het SSH verkeer te blokkeren :? Maar behalve dat is het een perfecte oplossing voor zowel als server als werkstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 07:37

xychix

FreeBSD Rules !

Ook ik heb niet alle 3 topic's doorgelezen, maar ik denk dat mijn vraag specifiek genoeg is om hem hier te stellen:

Ik ben opzoek naar een distro die makkelijk in te zetten is als samba Fileserver.
belangrijke punten zijn
- Update gemak
- Basis functionaliteit OUT OF THE BOX
- Daarnaast moet er makkelijk een NaarTape of NaarExterne HD backup gemaakt kunnen worden

Op dit moment overweeg ik zelfbouw op FreeBSD 5.1 (ik heb freebsd thuis als samba server draaien)

maar ik wil deze keuze niet maken zonder dit hier te vragen. Misschien is er een distro die hiervoor GEMAAKT is ??

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xychix schreef op 30 September 2003 @ 09:31:
Ook ik heb niet alle 3 topic's doorgelezen, maar ik denk dat mijn vraag specifiek genoeg is om hem hier te stellen:

Ik ben opzoek naar een distro die makkelijk in te zetten is als samba Fileserver.
belangrijke punten zijn
- Update gemak
- Daarnaast moet er makkelijk een NaarTape of NaarExterne HD backup gemaakt kunnen worden

Op dit moment overweeg ik zelfbouw op FreeBSD 5.1 (ik heb freebsd thuis als samba server draaien)

maar ik wil deze keuze niet maken zonder dit hier te vragen. Misschien is er een distro die hiervoor GEMAAKT is ??
echte distro's voor file servers zijn er niet specefiek denk ik.

maar aan je criteria te zien zou elke distro wel kunnen.
update gemak is uiteraard bij somige distro's makkelijker als andere.
voor update gemak denk dan debian, gentoo ofzo.
maar elke andere distro heeft ook zo zijn eigen manier van updaten.

naartape en naar externe HD backups maken is totaal niet distro afhankelijk :)
dat is een software dingetje.
tar is er zelfs specefiek voor gescreven :) (Tape ARchiving oid.)

en wat is basis functionaliteit out of the box?
dat zegt mij echt niks, alles werkt wel out of the box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mjah je kunt ook lekker lui RedHAT/SuSE/Mandrake nemen en met kdat (frontend voor tar-> Dat Tapedrive) van KDE3 werken. Tamelijk simpel en out-of-the-box denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:04

Entity

9000rpm

Ik heb een vraag met betrekking tot capaciteiten van Debian in vergelijking met Redhat 7.2, 7.3, 8 of 9. Ik ga mijn site verhuizen naar een nieuwe host (2 dedicated servers) en heb de keuze tussen genoemde Linux distro's.

Nu heb ik een relatief zware site. De huidige server draait Redhat 7.3 en kan de site wel aan, maar de loads zitten in piek uren altijd rond de 5 à 6. De site draait op een 1.3GHz Celeron. De nieuwe servers hebben een Athlon XP 2100+ met 1GB RAM. De site komt op 1 server te draaien, de 2e server is om de downloads te verdelen om niet over de limiet per server heen te komen.

Ik heb gehoord (ik weet het, het is vaag), dat Debian niet zo goed is met het afhandelen van hoge loads. Zijn er mensen hier, die me daar wat meer over kunnen vertellen? En zit er nog verschil tussen de verschillende Redhat versies qua load afhandeling?

Uiteraard is security ook van belang, is Debian veiliger dan RedHat?

Zoals je merkt, heb ik niet zo heel veel ervaring op het gebied van Linux, maar ik vind het wel belangrijk dat de boel stabiel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Billie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:45
Ik krijg dus binnenkort een tweede PC :)

Pentium 3 600 MHz
64 MB Geheugen (Ga ik nog wat bijprikken :) )
6 GB HDD

Ik heb totaal geen ervaring met linux, maar dit lijkt me dus toch wel een mooie gelegenheid om daar verandering in te brengen ;) Daarom zoek ik dan ook een distro waar je niet al te veel hoeft te configureren enzo, maar dat ie meteen lekker werkt :) Misschien dat ik na een tijdje als ik het een beetje onder de knie heb wil gaan prutsen met kernel/settings/whatever dus dat moet ook mogelijk zijn :P
edit:
En ow ja, een mooie GUI is ook wel wenselijk :*

[ Voor 15% gewijzigd door Billie op 04-10-2003 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moto-moi schreef op 25 juli 2003 @ 21:28:
RedHat, Mandrake , SuSEDeze distro's zijn gericht op de desktop, en zijn makkelijk te installeren voor mensen die nog geen verstand hebben van linux. De systeemeisen voor de recenste versies zijn ongeveer "een gemiddeld systeem".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Bestaat er een Nederlandstalige vertaling van het FreeBSD handbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik moet binnenkort een servertje gaan beheren (ssh/apache/php/mysql/routing/etc), maar het is me toch echt niet duidelijk wat ik daar het beste voor kan gebruiken: Debian, Slackware of FreeBSD/OpenBSD)? Wat zijn nu de wezenlijke verschillen tussen deze drie genoemde *NIX varianten? Ik weet dat ze alledrie stabiel, veilig en snel zijn, maar waar zit het verschil dan in? De dingen die ik zo kan bedenken zijn het package management en de bootscripts.

Het gaat om een P3-500 met 256MB en 12GB HD.

edit: oh ja en ik wil ook wel eens FreeBSD op de desktop proberen. Hoe gaat gemakkelijk dit in vergelijking met bijv. Debian (mijn huidige desktop)?

[ Voor 14% gewijzigd door HarmoniousVibe op 04-10-2003 23:26 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Emmeau schreef op 21 September 2003 @ 08:06:
[...]
draai en linux en windows?
kwestie van verschillende partities.
ik heb hier een multiboot machine die draait windows en 2 3 UNIX's, te weten redhat, gentoo, en netbsd
Als je er geen ervaring mee hebt, geef de persoon dan ook geen slecht advies :)

Ik draaide hier op mijn work(game)station alleen maar win2k, deed er alles mee. Hiervoor aantal servers ingericht met debian waarvan 1tje serieus gebruikt werd.

* Allochtoon was een beetje huiverig over de "ondersteuning" van games voor linux, vooral de "niet-populaire" games draaien niet.

Nu draait hier Gentoo, en ze heeft me nog geen 1x in de steek gelaten ;) .

Jij wil ut2003 en bf1942 kunnen draaien op linux?
No problemo, bij mij in gentoo was het easy as pie:
emerge ut2003-demo (voor volledige versie moet je wat meer opties meegeven)

Battlefield draait ook, via winex dacht ik.

http://www.demo-files.com/linuxlist.php3
http://www.linuxgames.com/
http://www.penguinpower.nl/
http://www.happypenguin.org/
http://www.linuxgames.be/

Helemaal niet nodig om win2k dualboot te gaan draaien, behalve als het spel onmogelijk te draaien valt via linux ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LB06 schreef op 04 October 2003 @ 22:23:
Ik moet binnenkort een servertje gaan beheren (ssh/apache/php/mysql/routing/etc), maar het is me toch echt niet duidelijk wat ik daar het beste voor kan gebruiken: Debian, Slackware of FreeBSD/OpenBSD)? Wat zijn nu de wezenlijke verschillen tussen deze drie genoemde *NIX varianten? Ik weet dat ze alledrie stabiel, veilig en snel zijn, maar waar zit het verschil dan in? De dingen die ik zo kan bedenken zijn het package management en de bootscripts.

Het gaat om een P3-500 met 256MB en 12GB HD.

edit: oh ja en ik wil ook wel eens FreeBSD op de desktop proberen. Hoe gaat gemakkelijk dit in vergelijking met bijv. Debian (mijn huidige desktop)?
eigenlijk is het net wat je zegt.

slackware. heeft als mogelijk distinct verschil dat de boot scripts, op een BSD manier zijn neer gezet. (als ik me niet vergis, en dat kan best zo zijn)

en debian heeft als distinct verschil zijn apt-get manier van packages installeren.

freeBSD geen flauw idee, ik heb er nog niet mee gewerkt.

maar eigenlijk moet je gewoon nemen wat jij denkt dat het beste werkt.
en het maakt ook niet zo heel veel uit. (op de freeBSD na, want dat kan ik je gewoon niet zeggen)

het belangrijkste is of JIJ het lekkerder vind werken. want het is niets anders dan smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:01

deadinspace

The what goes where now?

writser schreef op 28 September 2003 @ 14:56:
testing / unstable klinkt niet echt stabiel ;). of valt dat wel mee?
Qua stabiliteit valt het enorm mee :)

"Stabiel" betekent naast het niet crashen van een computer ook "niet aan veranderingen onderhevig" (aldus de Van Dale). Debian Unstable is dus juist wel aan veranderingen onderhevig, vandaar de naam.

Omdat Unstable constant verandert, en omdat packages relatief weinig getest zijn voor ze Unstable in gaan is de kans op buggy gedrag (packages met verkeerde of ontbrekende dependancies, fout init-script bij een daemon, programma dat crasht, etc) relatief groot, maar dingen die de stabiliteit van je systeem in gevaar brengen zijn zeldzaam. Ondanks dat is een klein beetje avontuurlijkheid en kennis van zaken wel aan te raden, omdat het dus wel eens fout kan gaan :)
Is het ook een optie om debian stable te nemen en dan de nieuwste SDL enz. zelf te compilen?
Je kunt Debian Stable aanvullen met third-party .debs, zoals bijvoorbeeld te vinden op http://www.apt-get.org . Ook kun je src-debs uit Testing of Unstable plukken, en deze compilen op je Stable systeem, waar dan mooie .debs uit komen rollen. Ook kun je source tarballs die een debian/ subdir hebben compilen naar een .deb .

Daarnaast kun je dan nog source tarballs zelf compilen en in /usr/local installeren, maar dan is dpkg niet op de hoogte van het bestaan van die software.
Of kan ik toch beter Gentoo nemen..
Tsja, da's een kwestie van smaak he :)
Eijkb schreef op 29 september 2003 @ 14:53:
Wat voor pakketten dan, en op wat voor een manier heb je die geinstalleerd?
Is er een oorzaak voor dat verschil? Waarom is dat verschil er?
Verschil van mening over wat de beste oplossing is waarschijnlijk :)
Wordt er iets aan gedaan?
Waar relevant, ja. Zie de FHS.
belangrijke punten zijn
- Update gemak

Distributies specifiek voor file serving ken ik niet. Maar als jij het op moet zetten, en je kunt comfortabel overweg met FreeBSD, dan is dat (evt met automatische updates, of een front-endje daarvoor voor de users in kwestie oid) misschien de beste keuze.

Out-of-the-box fileserver is het natuurlijk niet, maar is dat een groot probleem als jij het moet opzetten? Of is het voor iemand anders?
Sander Prinsen schreef op 03 October 2003 @ 10:05:
Ik heb gehoord (ik weet het, het is vaag), dat Debian niet zo goed is met het afhandelen van hoge loads. Zijn er mensen hier, die me daar wat meer over kunnen vertellen? En zit er nog verschil tussen de verschillende Redhat versies qua load afhandeling?
Daar heb ikzelf nog nooit iets van gehoord of gemerkt, en ik draai Debian toch op redelijk wat bakken (meestal niet met zo'n hoge load, maar toch). Het enige wat ik kan bedenken wat eventueel zoiets zou kunnen verklaren is dat de patches die Red hat in hun kernels stopt boeiende resultaten geven onder hoge load. Maarja, je kunt Red hats kernel sources natuurlijk ook op andere distributies gebruiken ;)
Uiteraard is security ook van belang, is Debian veiliger dan RedHat?
Wat heet veiliger? Het blijft voor 99% dezelfde software. Een exploit in bv Apache is een exploit in Apache op Red hat en een exploit in Apache op Debian (behalve in de relatief zeldzame gevallen waar het versie-verschil boeiend is).

De grootste issues qua security zijn de volgende:
- Wat staat er na een default install open?
- Wat is de default config van een programma (met name daemons)?
- Hoe zijn de security updates?

Wat betreft het eerste puntje scoorde Red hat vroeger behoorlijk slecht... Veel te veel open by default. Hoe dat tegenwoordig zit weet ik niet. Debian is relatief kaal met zijn install, dus ook met openstaand spul. Het enige wat van mij dicht mag is rpc.statd, maar die is nodig om install-over-NFS te supporten.

De default config van programma's ben ik in Debian meestal redelijk tevreden over, hoe het daarmee in Red hat zit heb ik geen idee van.

Qua security upgrades ben ik heel tevreden over Debian (Stable dan iig toch). Ze zijn er altijd snel bij. Hoe het met de kwaliteit van RH's security updates zit weet ik niet exact.
Zoals je merkt, heb ik niet zo heel veel ervaring op het gebied van Linux, maar ik vind het wel belangrijk dat de boel stabiel draait.
Debian Stable is vrij conservatief en heeft stabiliteit hoog in het vaandel staan, en dat is in mijn ervaring ook te merken :)
LB06 schreef op 04 October 2003 @ 22:23:
De voornaamste verschillen zijn installatie, installatie/upgraden/verwijderen van software, en het configureren/beheren van OS-specifieke zaken (bv: driver opties, maar bv niet: apache config).
Vrij redelijk, ik heb ook een korte tijd FreeBSD op mijn desktop gedraaid. Het is niet direct veel moeilijker of makkelijker dan Debian (althans, niet naar mijn mening), maar wel anders :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 16:39

bogy

Show me what u got!

De CD-Versies van linux (zoals Knoppix) ...

Daar hoort suse ook bij.

je kan bij suse ook een Live-Eval cd downloaden. die boot rechtstreeks naar linux, en je kan kiezen of hij je settings bewaart of niet. je kan perfect met die cd alleen in office werken, surfen op inet (adsl ook!)....

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
deadinspace schreef op 06 oktober 2003 @ 02:49:
Vrij redelijk, ik heb ook een korte tijd FreeBSD op mijn desktop gedraaid. Het is niet direct veel moeilijker of makkelijker dan FreeBSD (althans, niet naar mijn mening), maar wel anders :)
Kun je dit misschien even toelichten?
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

LB06 schreef op 06 oktober 2003 @ 19:43:
Kun je dit misschien even toelichten?
:?
dan Debian dus (tekst aangepast) :+

Dat viel uit de context toch ook wel op te maken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een laptop pentium120mhz, 32mb geheugen, 1,3gig schijf, 2mb videokaart.

welke OS kan ik het beste gebruiken?

zo snel mogelijk moet ie zijn en voldoen aan deze eisen:
- psybnc (irc bouncer) moet erop werken (werkt naar mijn weten iig onder windows en unix)
- liefst moet je ook kunnen msnen en websites bekijken.

het moet niet te moeilijk zijn, ik heb geen zin om hele handleidingen te gaan lezen van "dos-commando's" onder linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Topicstarter
Win'98 lijkt me dan de meest logische keuze eigenlijk ?
Als je er iets meer moeite in wilt steken, kun je ook kiezen voor bijvoorbeeld Slackware of Debian met als windowmanager bijv. Fluxbox of Windowmaker, maar aangezien je blijkbaar geen zin hebt om handleidingen te lezen, kun je toch beter bij Windows 98 blijven IMO..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 oktober 2003 @ 17:10:
het moet niet te moeilijk zijn, ik heb geen zin om hele handleidingen te gaan lezen van "dos-commando's" onder linux
Je kunt toch niet verwachten dat zoiets ingewikkelds als een OS in 1 keer te begrijpen is zonder er een beetje tijd+moeite in te steken? Tis overigens helemaal niet verkeerd voor je algemene (computer) ontwikkeling om eens een stevige pil over Unix of GNU/Linux te lezen.

Als je toch een Linux distro wilt is voor jou doel slackware idd aan te raden. Ik heb het zelf een keer op een p133 geinstalleerd en dat ging prima. Het enige "lastige" (vanuit jouw oogpunt dan) was een module die nodig was voor het aan de praat krijgen van de cd-rom (twas zo'n hele oude die via soundcard gaat (of omgekeerd)). Dat is denk ik het enige waar je eventueel tegen aan loopt. Dat er 1 of 2 hardwarecomponenten zijn die iets meer "moeite" kosten om werkend te krijgen.

Succes :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Ik heb totaal geen ervaring met linux, maar dit lijkt me dus toch wel een mooie gelegenheid om daar verandering in te brengen Daarom zoek ik dan ook een distro waar je niet al te veel hoeft te configureren enzo, maar dat ie meteen lekker werkt
Pak dan lekker Mandrake 9.1
Die is zeer gebruiksvriendelijk.
Je kan hiermee makkelijk beginnen en het zo moeilijk maken als je wilt.
Systeem Configuratie etc op één plaats.
Mounten van netwerk drives andere drives en het supermounten is zo gemaakt dat het voor een windows gebruiker snel is te begrijpen. (wat altijd één van de eerste struikelblokken is van een proberend Windows gebruiker)
En out of the box simpel in een netwerk te plaatsen.
Ach en later volledig naar je hand te zetten.

Geen echt irritante registratie bij Red Hat om te kunnen updaten en wel de laatste (volledige) versie kunnen downloaden in tegenstelling tot SUSE.
Het zijn van die kleine dingetjes. ;-)

Even andere distributies buiten beschouwing, want die ken ik niet goed genoeg.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hier nog een ouwe p2 233 bak staan, die ik misschien als MP3 (/divx als dat mogelijk is) bak wil gaan gebruiken. Maar in hoeverre zal daar een grafische schil op kunnen draaien? :?
Ik weet iig dat ik KDE en Gnome beter kan vergeten :P en dat ik waarschlijk meer aan Enlightenment oid moet denken.
Als distro zal ik waarschijnlijk wel debian of slackware gaan gebruiken. :)

-edit- Ik kan waarschijnlijk nog wel ergens een p2 350 ophoesten :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 07:37

xychix

FreeBSD Rules !

belangrijke punten zijn
- Update gemak

deadinspace schreef op 06 October 2003 @ 02:49:

Distributies specifiek voor file serving ken ik niet. Maar als jij het op moet zetten, en je kunt comfortabel overweg met FreeBSD, dan is dat (evt met automatische updates, of een front-endje daarvoor voor de users in kwestie oid) misschien de beste keuze.

Out-of-the-box fileserver is het natuurlijk niet, maar is dat een groot probleem als jij het moet opzetten? Of is het voor iemand anders?
Zit nu inderdaad aan FreeBSD te denken omdat ik daar de meeste ervaring mee heb.

dan met een Maxtor externe HD ? of tape ?
Ik heb echter nog nooit naar een tape geschreven... laat staan dat ik weet hoe ik het terug moet halen.

Vandaar eigenlijk ook mijn vraag.. maar er is dus blijkbaar niet een e-smith"fileserver" distro die automatisch backups maakt en dmv een webinterface er een terug kan zetten naar een bepaalde plek... ?

Dan word het toch FreeBSD 5.1 CD-release zonder services naar buiten.
Ik heb nl. wat problemen met compileren van de world, dat is ook de reden dat ik debian overweeg.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xychix schreef op 08 oktober 2003 @ 09:26:
[...]
dan met een Maxtor externe HD ? of tape ?
Ik heb echter nog nooit naar een tape geschreven... laat staan dat ik weet hoe ik het terug moet halen.
backups naar tape (een scsi dds2 in dit geval):
tar cf /dev/sa0 /some/path /a/nother/path

restoren van tape:
tar xf /dev/sa0

waarbij /dev/sa0 je tapedevice is.

Moet je alleen zelf nog een scriptje voor maken :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2003 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 October 2003 @ 08:09:
ik heb hier nog een ouwe p2 233 bak staan, die ik misschien als MP3 (/divx als dat mogelijk is) bak wil gaan gebruiken. Maar in hoeverre zal daar een grafische schil op kunnen draaien? :?
Ik weet iig dat ik KDE en Gnome beter kan vergeten :P en dat ik waarschlijk meer aan Enlightenment oid moet denken.
Als distro zal ik waarschijnlijk wel debian of slackware gaan gebruiken. :)

-edit- Ik kan waarschijnlijk nog wel ergens een p2 350 ophoesten :P
Je zegt het zelf al he :)
als je een beetje redelijk geheugen hebt + videokaart.
kan je mischien nog wel lekkere divxjes kijken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mjah :)

Op zo'n p2 350 kan je wel divx kijken hoor :) Iig wel met win2k :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ik ben eigenlijk van plan om nu ik tijd heb geheel op linux over te stappen en mn hele windows systeem weg te mieteren (dit laatste heb ik eigenlijk al gedaan uit pure frustratie :+). Maarja ik ben nu nog een beetje aan het twijfelen tussen redhat en gentoo...

Mijn systeem:
Athlon XP 1500+
448 SDR geheugen
30 Gb HD
Geforce 4 4200 64MB

Ik heb al wel met Redhat Linux gewerkt maar nog niet zo gek veel ervaring... Ik heb wel beschikking over goede documentatie, gedult, en een ander tijdelijk systeem, om de nodige werkjes op te doen terwijl ik aan t installen ben.

Ik zat er namelijk over te denken om gewoon met Gentoo te beginnen, aangezien ik hier goede verhalen over hoor, en t me meer controle over het systeem geeft. Verder vind ik het ook niet erg om er wat mee te prutsen, en het lijkt me natuurlijk erg leerzaam :D.

Maarja dus graag jullie mening, zal ik gewoon gelijk met Gentoo beginnen, of raden jullie aan eerst nog wat meer ervaring op te doen met redhat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 oktober 2003 @ 10:11:
Ik heb wel beschikking over goede documentatie, geduld, en een ander tijdelijk systeem, om de nodige werkjes op te doen terwijl ik aan 't installen ben.
Gentoo dus :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-= Edit (veel te traag) =-

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2003 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Laatst online: 08-09 05:30
Verwijderd schreef op 09 October 2003 @ 10:11:
Ok ik ben eigenlijk van plan om nu ik tijd heb geheel op linux over te stappen en mn hele windows systeem weg te mieteren (dit laatste heb ik eigenlijk al gedaan uit pure frustratie :+). Maarja ik ben nu nog een beetje aan het twijfelen tussen redhat en gentoo...

Mijn systeem:
Athlon XP 1500+
448 SDR geheugen
30 Gb HD
Geforce 4 4200 64MB

Ik heb al wel met Redhat Linux gewerkt maar nog niet zo gek veel ervaring... Ik heb wel beschikking over goede documentatie, gedult, en een ander tijdelijk systeem, om de nodige werkjes op te doen terwijl ik aan t installen ben.

Ik zat er namelijk over te denken om gewoon met Gentoo te beginnen, aangezien ik hier goede verhalen over hoor, en t me meer controle over het systeem geeft. Verder vind ik het ook niet erg om er wat mee te prutsen, en het lijkt me natuurlijk erg leerzaam :D.

Maarja dus graag jullie mening, zal ik gewoon gelijk met Gentoo beginnen, of raden jullie aan eerst nog wat meer ervaring op te doen met redhat?
Ga even met de kernelsources kl*ten in Red Hat zou ik zeggen. Als je dat een beetje snapt, kan je zo met Gentoo aan de gang. Installatie valt heel erg mee, het kost alleen wel heeeeeeeeeeeeeel ;) veel tijd.

Je kan natuurlijk ook in Gentoo met de sources aan de gang gaan maar aangezien je nu een draaiend systeem hebt zou ik het daarmee gaan doen. Maak wel eerst een backup van je huidige kernel en voeg een extra optie toe in GRUB of LiLo zodat je altijd je oude kernel kunt booten.

Succes verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen draaiende versie van redhat meer, die had ik er ook al samen met windows afgegooit, gewoon alle partities gewist. Dus ik moet sowieso 'from the scratch' beginnen... En de tijd heb ik op zich wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gentoo kost echt heeeel veel tijd hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 13-09 22:38

BoAC

Memento mori

Maar je leert er wel heeeeel veel mee ;)
* BoAC is eerst begonnen met SuSE 6.4 daarna met 7.3 en nu Gentoo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar je leert er wel heeeeel veel mee ;)
Mjah daarom, en ik heb al wel wat linux ervaring, maar niet zo veel... Ik vind persoonlijk gentoo toch t interessantst denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FF een belangrijk vraagje voor me :P
Hoe zit het met de support voor Wlan USB Dongles? Is dit distro-afhankelijk, of zit het in de kernel gebakken ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:39

zomertje

Barisax knorretje

Ik ben aan het rondkijken voor een goeie laptop. Nu heb ik deze op het oog:

http://www.de-laptopper.nl/index.php?file_id=939

De vraag is of deze geen problemen zal hebben met linux. Heeft iemand er ervaring mee?
Ook jammer dat je er XP bij krijgt, misschien dat ik er dan maar n dualboot van maak, hebbik er toch nog wat aan ;)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje:

PII (+/- 300)
96 ram
4 Gig

Ik wil in eerste instantie wat meer ervaring opdoen (het liefst in een grafische omgeving) en later meer op text based overstappen.

Waar kan ik het beste mee beginnen? Ik heb al gekeken naar RedHat 7.x, maar das toch wel een redelijke aanslag op mijn systeem. Ik hoor dat Debian ook erg goed is, geen ervaring mee overigens. Moet ik bij laatstgenoemde echt al-les zelf instellen? tot mn muis aan toe?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 12:36:
Even een vraagje:

PII (+/- 300)
96 ram
4 Gig

Ik wil in eerste instantie wat meer ervaring opdoen (het liefst in een grafische omgeving) en later meer op text based overstappen.

Waar kan ik het beste mee beginnen? Ik heb al gekeken naar RedHat 7.x, maar das toch wel een redelijke aanslag op mijn systeem. Ik hoor dat Debian ook erg goed is, geen ervaring mee overigens. Moet ik bij laatstgenoemde echt al-les zelf instellen? tot mn muis aan toe?

Alvast bedankt.
http://www.tweakers.net/nieuws/29167 ;)

Debian is vrij moeilijk voor een beginner, Mandrake is lekker simpel, net als Redhat. Je hebt wel flink wat schijfruimte nodig, op die 4 gieg schijf is een dual boot windows / linux denk ik niet haalbaar.
Installeer wel de Gnome desktop, KDE draait denk ik niet lekker op een P II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04:07
Zijn er al DEB's voor Gnome 2.4? Ik kan ze niet vinden op apt-get.org

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK, misschien een erg afgezaagde vraag, maar ik weet echt niet welke ik moet nemen.

Ik heb al een ander topic open over mijn MP3-bak die er komt. Ik heb hem hier nu staan, een p166 met 64mb ram. 20gb HD voor MP3.

Bedoeling: bak neerzetten propvol met mp3's op mijn kamer, en dan via mijn laptop (met kleine HD) de mp3-bak benaderen en alles kunnen afspelen (uiteraard ook kunnen uploaden / refreshen). Wat moet ik installeren?

link:

mp3-server op mijn kamer

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2003 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:18

Kluus

Gang is alles

OK, misschien een erg afgezaagde vraag, maar ik weet echt niet welke ik moet nemen.

Ik heb al een ander topic open over mijn MP3-bak die er komt. Ik heb hem hier nu staan, een p166 met 64mb ram. 20gb HD voor MP3.

Bedoeling: bak neerzetten propvol met mp3's op mijn kamer, en dan via mijn laptop (met kleine HD) de mp3-bak benaderen en alles kunnen afspelen (uiteraard ook kunnen uploaden / refreshen). Wat moet ik installeren?

link:

mp3-server op mijn kamer
Gentoo/debian/slackware. Zijn wel de ingewikkeldere distro's, maar des te meer leer je ervan. Ik ben ook zon beetje meteen met slackware begonnen.
Je kunt ook redhat pakken ofzow, maar dan zou ik niet te veel extras zoals x ofzo installeren.

edit:
Gentoo zou ik trouwens niet pakken vanwege de compilatie tijden enzo :D

[ Voor 229% gewijzigd door Kluus op 16-10-2003 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

TjaBske schreef op 16 October 2003 @ 12:13:
[...]
edit:
Gentoo zou ik trouwens niet pakken vanwege de compilatie tijden enzo :D
Dat ligt er maar aan welke CD je download. Als je wilt staat gentoo er binnen een uur op hoor ;) Lees de installatie documentatie maar op hun site ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

BoAC schreef op 16 oktober 2003 @ 13:18:
[...]

Dat ligt er maar aan welke CD je download. Als je wilt staat gentoo er binnen een uur op hoor ;) Lees de installatie documentatie maar op hun site ;) :P
Ohja, klopt :D. Maar dan is wel net het leuke aan Gentoo weg... Maaja, gentoo blijft ook een aanrader dan :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ok, ik ben dus ook 'om'. Ik draai op dit moment nog WinXP en Win98. Nouja, win98 draait helemaal niet meer (gedeeltelijk m'n eigen schuld, maar met m'n 256 MB videokaart had ie d'r ineens geen zin meer in).

Goed, ik heb dus besloten een ander OS naast m'n XP te blijven draaien, XP heb ik immers nog vaak nodig voor school. Wat weet ik niet precies. Een vriend van me heeft verschillende dingen geprobeerd, Linux/Red Hat/Mandrake en nu NetBSD. Hij vertelde mij dat hij zeer te spreken was over NetBSD, maar dat 't geen goed handboek heeft, wat wel aan te raden is als je voor 't eerst met Unix spul gaat werken.

Ik zit hier nog altijd met een ISDN connectie ( :'( ) dus veel dingen downloaden wil ik niet, ik wil een CD online bestellen of een versie laten downloaden of kopen in de winkel. Ik ben nieuw qua non-Windows OS'en, wel heel veel gedaan in DOS, een beetje in QBasic e.d. maar ik beschouw mijzelf op dit onderwerp als een n00b.

Ik zit hier met een AMD 1800+, 1 GB geheugen, 256 MB GeForce 5600, 80 GB schijf. Voor Win98 heb ik nu 15-18 gb, dit wordt dus beschikbaar voor het volgende OS.

Een handboek kan eventueel wel handig zijn, maar duur. Ik print zoiets ook wel zelf als 't moet :)

Ik wil graag een veilig systeem, er mag best wat tijd in gaan zitten. Ik wil nl. niet over 3 maanden het idee hebben dat ik beter OS X had kunnen gebruiken omdat dat beter/betrouwbaarder/uitgebreider kan.

Dus, wat raden jullie mij aan: welk OS/met zonder handboek/welke versie/welke utilities/kopen/niet kopen/....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

YouKnow schreef op 16 October 2003 @ 20:11:
Ok, ik ben dus ook 'om'. Ik draai op dit moment nog WinXP en Win98. Nouja, win98 draait helemaal niet meer (gedeeltelijk m'n eigen schuld, maar met m'n 256 MB videokaart had ie d'r ineens geen zin meer in).

Goed, ik heb dus besloten een ander OS naast m'n XP te blijven draaien, XP heb ik immers nog vaak nodig voor school. Wat weet ik niet precies. Een vriend van me heeft verschillende dingen geprobeerd, Linux/Red Hat/Mandrake en nu NetBSD. Hij vertelde mij dat hij zeer te spreken was over NetBSD, maar dat 't geen goed handboek heeft, wat wel aan te raden is als je voor 't eerst met Unix spul gaat werken.

Ik zit hier nog altijd met een ISDN connectie ( :'( ) dus veel dingen downloaden wil ik niet, ik wil een CD online bestellen of een versie laten downloaden of kopen in de winkel. Ik ben nieuw qua non-Windows OS'en, wel heel veel gedaan in DOS, een beetje in QBasic e.d. maar ik beschouw mijzelf op dit onderwerp als een n00b.

Ik zit hier met een AMD 1800+, 1 GB geheugen, 256 MB GeForce 5600, 80 GB schijf. Voor Win98 heb ik nu 15-18 gb, dit wordt dus beschikbaar voor het volgende OS.

Een handboek kan eventueel wel handig zijn, maar duur. Ik print zoiets ook wel zelf als 't moet :)

Ik wil graag een veilig systeem, er mag best wat tijd in gaan zitten. Ik wil nl. niet over 3 maanden het idee hebben dat ik beter OS X had kunnen gebruiken omdat dat beter/betrouwbaarder/uitgebreider kan.

Dus, wat raden jullie mij aan: welk OS/met zonder handboek/welke versie/welke utilities/kopen/niet kopen/....
Ik zou in jouw geval gaan voor een linux distributie van redhat/mandrake/SuSE Mandrake schijnt zeker aan te raden te zijn de laatste tijd, maar heb ik zelf nog nooit geprobeert, Redhat ben ik persoonlijk wat minder over te spreken, maarja meningen verschillen :D. Zelf gebruik ik nu Slackware, loopt wel flex, maar is vrij moeilijk in te stellen, maar als je er de tijd/moeite kun je die ook zeker proberen :D (Leer je een boel van!) :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Niet online
TjaBske schreef op 16 October 2003 @ 23:02:
[...]

Ik zou in jouw geval gaan voor een linux distributie van redhat/mandrake/SuSE Mandrake schijnt zeker aan te raden te zijn de laatste tijd, maar heb ik zelf nog nooit geprobeert, Redhat ben ik persoonlijk wat minder over te spreken, maarja meningen verschillen :D. Zelf gebruik ik nu Slackware, loopt wel flex, maar is vrij moeilijk in te stellen, maar als je er de tijd/moeite kun je die ook zeker proberen :D (Leer je een boel van!) :).
Waarom (tja, een waarom-vraag is altijd lastig :)) geen BSD? Niet dat ik dat persé wil doen, maar ik vraag 't me gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Misschien moet je ook eens naar FreeBSD kijken. NetBSD en FreeBSD zijn verwant (ook met OpenBSD) en FreeBSD is heel behoorlijk gedocumenteerd. Qua moeilijkheid zou FreeBSD in de buurt van Slackware of Debian Linux moeten liggen. Zelf ben ik eraan begonnen met 2 goeie boeken (waar dan een FreeBSD 5.0 CD bij zit) en dat heeft me goed op weg geholpen.
Voordeel van FreeBSD vind ik zelf dat de handleidingen duidelijker zijn. Bij Linux zit je vaak te klooien omdat in "jouw" distributie bepaalde files net ergens anders staan of bepaalde dingen net wat anders werken dan in de how-to's die je leest (omdat die toevallig weer op een andere Linux distro gebaseerd zijn).
Als *NIX noob zit je niet op die onduidelijkheid te wachten omdat het allemaal toch al moeilijk genoeg is. Om die reden ben ik al na een paar dagen stoeien met Linux (Suse) geswitched naar FreeBSD.

[ Voor 8% gewijzigd door downtime op 16-10-2003 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

YouKnow schreef op 16 October 2003 @ 23:18:
[...]

Waarom (tja, een waarom-vraag is altijd lastig :)) geen BSD? Niet dat ik dat persé wil doen, maar ik vraag 't me gewoon af.
BSD zou gerust kunnen, alleen ik heb hier nooit mee gewerkt, dus daar kan ik dan moeilijk advies in geven ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Niet online
/downtime/ schreef op 16 October 2003 @ 23:20:
[...]

Misschien moet je ook eens naar FreeBSD kijken. NetBSD en FreeBSD zijn verwant (ook met OpenBSD) en FreeBSD is heel behoorlijk gedocumenteerd. Qua moeilijkheid zou FreeBSD in de buurt van Slackware of Debian Linux moeten liggen. Zelf ben ik eraan begonnen met 2 goeie boeken (waar dan een FreeBSD 5.0 CD bij zit) en dat heeft me goed op weg geholpen.
Voordeel van FreeBSD vind ik zelf dat de handleidingen duidelijker zijn. Bij Linux zit je vaak te klooien omdat in "jouw" distributie bepaalde files net ergens anders staan of bepaalde dingen net wat anders werken dan in de how-to's die je leest (omdat die toevallig weer op een andere Linux distro gebaseerd zijn).
Als *NIX noob zit je niet op die onduidelijkheid te wachten omdat het allemaal toch al moeilijk genoeg is. Om die reden ben ik al na een paar dagen stoeien met Linux (Suse) geswitched naar FreeBSD.
Mag ik vragen welke boeken je er dan bij had? Een vriend van mij raadde mij aan om met een SuSE/Mandrake/Red Hat te beginnen omdat dit makkelijker is. Als d'r echter toch wat fouten in de boeken staan is dat niet practisch. Hij leerde het heel wat jaren geleden, en toen klopte 't blijkbaar nog best aardig.
Ik denk wel dat ik ook de veiligheid wel belangrijk vind dus dan komt OpenBSD om de hoek kijken. D'r zijn boeken bij te koop (bol.com is your friend) maar ik weet niet of die een beetje oké zijn. Als dat zo is, denk ik dat ik voor OpenBSD ga :)
TjaBske schreef op 17 oktober 2003 @ 08:42:
[...]

BSD zou gerust kunnen, alleen ik heb hier nooit mee gewerkt, dus daar kan ik dan moeilijk advies in geven ;).
Fair enough :)

[ Voor 9% gewijzigd door YouKnow op 18-10-2003 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YouKnow schreef op 18 oktober 2003 @ 08:42:
Mag ik vragen welke boeken je er dan bij had?
Ik gebruik FreeBSD, The Complete Reference en FreeBSD Unleashed. Dat zijn allebei goeie boeken die op FreeBSD 5 (de nieuwste versie) gericht zijn en een CDROM meeleveren. Bovendien staat een goed FreeBSD handboek op www.freebsd.org.
Ik denk wel dat ik ook de veiligheid wel belangrijk vind dus dan komt OpenBSD om de hoek kijken.
Ik zou me niet teveel druk maken om veiligheid tenzij je hele bedrijfskritische toepassingen op die machine wilt draaien. FreeBSD is een veel gebruikt platform voor webservers en dan is veiligheid ook een vereiste. FreeBSD is veilig genoeg daarvoor. Alleen als je heel kritische toepassingen draait (webserver van een internetbank ofzo) is OpenBSD misschien een betere keus.
Veiligheid heeft maar gedeeltelijk met het OS te maken. Geen enkel OS is onkwetsbaar, zeker nadat je eenmaal je applicaties hebt geinstalleerd, ook OpenBSD niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet dus ook niet in welke mate jij veiligheid een issue vindt, maar voor zover een OS met veilighied te maken heeft (zie ook psot van downtime) is Linux dat ook wel, minder dan BSD, maar veel meer dan Windows. En naar mijn mening is het toch altijd nog het makkelijkst om met bijv. Suse te beginnen, aangezien je daar in een klap iets hebt staan dat voor de net overgestapte Windows-gebruiker nog met alle gemak te begrijpen is.

Dat neemt niet weg, dat aangezien jij de distro wil gaan kopen, je het risico loopt dat je snel op een punt komt waarbij BSD de beste keuze is. Eigenlijk moet je voor jezelf nagaan of je er zin in hebt van het begin af aan direct in de boeken te duiken. Heb je daar geen problemen mee kies dan voor BSD. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Niet online
Goed, ik dus dat ik voor FreeBSD ga, in de boeken duiken vind ik niet erg. Ik zal bol.com eens mailen of er bij FreeBSD Unleashed een CD-ROM wordt meegeleverd. FreeBSD, The Complete Reference zie ik niet te koop staan. Wel staat er het boek FreeBSD 5 en The Complete FreeBSD.

Ik denk dat ik voor FreeBSD 5 zal gaan, dat blijkt dus toch FreeBSD, The Complete Reference te zijn :)
Of ik The Complete FreeBSD of FreeBSD Unleashed erbij zal doen weet ik nog niet.

Bedankt voor 't advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Bestaat er een Nederlandstalige vertaling van het FreeBSD Handbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 October 2003 @ 11:18:
offtopic:
Bestaat er een Nederlandstalige vertaling van het FreeBSD Handbook?
Eigenlijk vind ik 't wel ontopic :)

Het is natuurlijk een makkelijker, maar je hebt wel kans dat er meer fouten inzitten, zoals bij elke vertaling. Ik zou d'r interesse voor hebben, maar op bol.com zie ik geen Nederlandstalig handboek staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik ben op zoek naar een distributie die erg transparant is (dat je weet wat er allemaal gebeurt), maar die dat niet bereikt door je alles zelf te laten uitzoeken. Het moet dus ook redelijk gebruiksvriendelijk zijn. Debian komt al een heel eind in de buurt, maar ik vroeg me af of er misschien nog alternatieven zijn. Ik ben nl. niet echt te spreken over de performance van Debian. Zelfs niet met een zelf gecompileerde 2.6.0-test7 preemptive kernel. Een standaard Mandrake 9 install reageert een stuk sneller. Het probleem met Mandrake is echter dat het totaal niet transparant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Niet online
Oke, bij FreeBSD 5 The Complete Reference wordt een CD meegeleverd. Volgens munnikes.nl heb je een 5.1 CD 1 en 2, allebei voor 'ftp server'. Ik weet niet wat dit laatste betekend, maar ik hoop dat 't wel goed zit :)
Is het nodig/verstandig/slim om al iets van extra software te kopen op een cd'tje ivb het niet kunnen downloaden vanwege isdn?

Zo iets als dit:

De geselecteerde pakketten voor op de CD:
Mozilla (stable / Source) @ 30 MB
Plugins @ 20 MB
MySQL 4.0.X Source @ 12 MB
WINE (source) @ 17 MB
AbiWord source @ 31 MB
Acrobat reader @ 9 MB
Koffice 1.2 source @ 12 MB
OpenOffice 1.1 NL @ 68 MB
Movix Pakket @ 118 MB
Pakket: DOCUMENTATIE @ 15 MB
Pakket: GRAPHICS @ 55 MB
Pakket: MP3 (Multimedia) @ 167 MB
Pakket: OFFICE @ 72 MB
Pakket: Web utilities @ 70 MB
Totaal MB 696
Aantal CD('s) 1
Totaal prijs 3.25

[ Voor 43% gewijzigd door YouKnow op 19-10-2003 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

YouKnow schreef op 19 oktober 2003 @ 16:37:
Oke, bij FreeBSD 5 The Complete Reference wordt een CD meegeleverd. Volgens munnikes.nl heb je een 5.1 CD 1 en 2, allebei voor 'ftp server'. Ik weet niet wat dit laatste betekend, maar ik hoop dat 't wel goed zit :)
De complete FreeBSD set (OS plus complete ports collectie) is een verzameling van 4 CD-ROM's of een DVD. De complete CD-set krijg je dus niet bij die boeken maar is wel los te krijgen (€ 44,90 bij www.comcol.nl voor de CD-set). De dubbel-CD die bij de boeken zit bevat alleen het OS zelf en de meest gangbare packages.
Wil je de minder bekende apps gebruiken dat zul je die via FTP vanaf de servers van freebsd.org moeten downloaden. Vermoedelijk bedoelen ze dat met die opmerking.
Is het nodig/verstandig/slim om al iets van extra software te kopen op een cd'tje ivb het niet kunnen downloaden vanwege isdn?
Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat er allemaal wel/niet op die 2 CD's staat aangezien ik na de installatie van het core OS de apps meestal via FTP download. Voor mij is dat geen probleem aangezien ik kabel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 08:22
Ik heb hier een AMD K6 500Mhz bak staan met een Aopen mobo waar 256MB A-merk geheugen op zit. Deze moet een fileserver worden.

Nou zat ik te zoeken op internet hoe ik de beste Samba performance kan krijgen, daar werd veel gezegt over je hd, cpu en nic, maar die zijn allemaal dik in orde in dat systeem.

Ik kon echter nergens een vergelijking vinden tussen linux en bsd qua snelheid. Zal dat uitmaken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat snelheid heeft ook te maken met welke filesystem je gebruikt en welke daemon je allemaal gaat draaien, van je eigen config en hoe je alles gecompilleerd hebt. "Out Of The Box" vindt ik zelf FreeBSD soepeller draaien.
Maar goed dat is mijn conclusie. ;)

Lees dit maar eens door..

http://www.thejemreport.com/software/freebsd51.php

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2003 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Niet online
Dan denk ik dat er een CD set èn een handboek met CD set moeten komen... Jammer, dat kost weer wat meer :'(

Welk boek ik moet nemen weet ik niet, hebben jullie hier ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC

BoAC

Memento mori

LeonM schreef op 19 oktober 2003 @ 18:22:
Ik heb hier een AMD K6 500Mhz bak staan met een Aopen mobo waar 256MB A-merk geheugen op zit. Deze moet een fileserver worden.

Nou zat ik te zoeken op internet hoe ik de beste Samba performance kan krijgen, daar werd veel gezegt over je hd, cpu en nic, maar die zijn allemaal dik in orde in dat systeem.

Ik kon echter nergens een vergelijking vinden tussen linux en bsd qua snelheid. Zal dat uitmaken??
Ik draai een samba-server met als share een Ext2 partitie op een Gentoo systeem. Wanneer ik nu filesync in winXP gebruik en kopieer files naar lokaal dan haal ik zeker 4 MB/s ;) (dat waren dan MP3's dus.. +/- 3 Mb/file ;) ) Hoe dat gaat met kleine bestanden heb ik niet getest maar dat zal ongetwijfeld lekker gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik wil graag een beetje experimenteren met Linux maar daarnaast wel Win XP Home gebruiken. Er zijn nog een paar dingen onduidelijk voor mij. Ik heb 2 schijven van 120 GB van de C boot Windows nu zou ik van de D Linux Mandrake willen booten dualboot dus. Maar hoe maak een dualboot systeem zonder de data op de C schijf te verliezen ?. En is Mandrake een verstandige keuze om mee te beginnen ? En is het aan te raden om alle drie de cd's te downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Bartjeee schreef op 24 October 2003 @ 22:28:
Ik wil graag een beetje experimenteren met Linux maar daarnaast wel Win XP Home gebruiken. Er zijn nog een paar dingen onduidelijk voor mij. Ik heb 2 schijven van 120 GB van de C boot Windows nu zou ik van de D Linux Mandrake willen booten dualboot dus. Maar hoe maak een dualboot systeem zonder de data op de C schijf te verliezen ?. En is Mandrake een verstandige keuze om mee te beginnen ? En is het aan te raden om alle drie de cd's te downloaden
Het is niet nodig om alle cds te downloaden, ik geloof dat CD1 en CD2 genoeg is, CD3 zijn de sources d8 ik... Maar iig kun je met CD1 een werkend systeem neerzetten, en dan evt nog meer packages installeren gewoon vanaf internet.

Een dualboot systeem is geen probleem, bij het installeren van mandrake zul je een partitie aan moeten geven waar ie zal installeren. Je moet ook een swap-stukje hebben, en het is wellicht ook wijs om een aparte partitie voor /home aan te maken btw, zou dat nog ff nazoeken (was laatst een topic over). In ieder geval, wat je moet doen is de goede schijf aanklikken, en dan partities maken zoals jij dat wilt. Mandrake maakt dan zelf automatisch een bootloader aan, waar ie 95% zeker ook jouw windows installatie inzet. Mocht dat niet zo zijn kun je dat vrij gemakkelijk zelf doen daarna.

Succes!

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 22:34
Ik heb dus al een topic geopend met daarin een probleem met debian (mcb1 in "debian x server")

Ik ben dus een Noob met linux en mij is dus aangeraden eerst even mijn specs hier te posten en wat advies te vragen wat dus het beste is om mee te beginnen.

Mobo: Tekram P6B40-A4X
Proc: Celeron 400 MHz FSB 66 MHz
Video: Hercules terminator beast 8Mb AGP
Netwerk: Realtek DFE-538TX
Mem: 64 Mb (2 x 32 Mb Siemens)
HDD: Samsung 20 Gb 5400 Rpm

Nu moet ik zeggen dat Debian op zich niet zo moeilijk is om te installeren, alles wijst zich wel vanzelf, probleem is dus alleen als het mis gaat!

mcb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guvner
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-04-2022
mijn idee wat ik wil:
Een pc, met daarop een OS waarmee ik met weinig resources mp3's kan afspelen, deze mp3 speler kan besturen met een aantal knopjes op de com poort, en de status en naam enzow weergeven op een lcd aangesloten op de lpt poort. De gegevens moeten allemaal read only worden gemound omdat ik deze pc in de auto wil zetten met een omvormer van 12-220V. Hiermee gaat de pc uit zodra ik de sleutel uit het contact haal. En ik wil niet iedere keer hoeven wachten tot ie uit is.
Kunnen jullie mij adviseren welke distributie ik het beste hiervoor kan gebruiken.
Ja ik het de search gebruikt en niks zinnigs hierover gevonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 10 October 2003 @ 12:36:
Ik hoor dat Debian ook erg goed is, geen ervaring mee overigens. Moet ik bij laatstgenoemde echt al-les zelf instellen? tot mn muis aan toe?
Ja, sortof. De Debian installer installeert standaard bijvoorbeeld helemaal niks grafisch. Als je het als desktop wil gebruiken, dan wil je bijvoorbeeld nog XFree86 installeren en configureren. En een van de dingen die je aan XFree86 zult moeten configureren is je muis.
LB06 schreef op 19 oktober 2003 @ 14:38:
Ik ben nl. niet echt te spreken over de performance van Debian. Zelfs niet met een zelf gecompileerde 2.6.0-test7 preemptive kernel. Een standaard Mandrake 9 install reageert een stuk sneller.
Dat klinkt me niet echt normaal in de oren. Is er niet gewoon sprake van een misconfiguratie (foute XFree driver en geen DMA op je HD zijn twee dingen die me zo te binnen schieten)?
Guvner schreef op 25 oktober 2003 @ 23:08:
mijn idee wat ik wil:
Een pc, met daarop een OS waarmee ik met weinig resources mp3's kan afspelen, deze mp3 speler kan besturen met een aantal knopjes op de com poort, en de status en naam enzow weergeven op een lcd aangesloten op de lpt poort. De gegevens moeten allemaal read only worden gemound omdat ik deze pc in de auto wil zetten met een omvormer van 12-220V. Hiermee gaat de pc uit zodra ik de sleutel uit het contact haal. En ik wil niet iedere keer hoeven wachten tot ie uit is.
Kunnen jullie mij adviseren welke distributie ik het beste hiervoor kan gebruiken.
Debian of Slackware, en dan lekker kaal houden. Als je onnodige dingen (mailserver, inetd, dat soort spul) eruit sloopt moet het onder de 60 MB te krijgen zijn denk ik.

Je kunt ook een systeem from scratch opbouwen, dus kernel erop, init erbij, nodige programma's/libs om MP3s te spelen, etc. Je kunt het dan een stuk kleiner maken (enkele MBs?), maar het is meer werk en lastiger te onderhouden (als dat nodig mocht zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 07:04
Misschien is dit stukkie een beetje offtopic, maar misschien wel leuk om te weten:

Yahoo draait 100% op FreeBSD, inclusief alle services die ze leveren (e-mail, search, launch.com, etc) Ook draaien er een heleboel ISP's 100% op FreeBSD (Deze info heb ik van m'n stage begeleider, een ware FreeBSD-addict) Dit bewijst toch maar weer dat FreeBSD toch wel een betrouwbaar OS is.

Maar goed, ik heb zelf nogal slechte ervaringen met FreeBSD. Ik volgde netjes de installatie instructies die in het handboek staan, wees automatisch de partities toe en hij gaf verder geen errors aan tijdens de installatie. Ik deed een reboot en wat kreeg ik: een zooitje hexadecimale tekens met de enige duidelijke zin: "BTX failed to load". Dit was dus meteen aan het begin waar de kernel begint met booten.Het is dus duidelijk een kernel panic (duh). Dus ik dacht laat ik het maar eens zonder X proberen, misschien dat ie daarom vreemd doet ofzo. Maar nee hoor, nogsteeds hetzelfde. Ik liet m'n stage begeleider er naar kijken maar hij had daar geen verklaring voor >:) Toen ging ik maar weer terug naar Mandrake 9.2 en die loopt nogsteeds als een trein, anders had ik dit nou ook niet kennen tikken :)

Maar goed, genoeg blabla, ik hou al op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
Moeilijk geval:

Ik heb ervaring met Freesco, Clarkconnect en esmith. Niet de basic installatie, ook een beetje configureren via cmd (netwerk kaart die niet ondersteunt was, adsl modem die default niet werkte, ...).

Vorig jaar mandrake en suse, installatie is easy maar ik haat die control pannels die niet doen wat ze moeten doen! Documentatie vond ik ook niet zo goed, kreeg radeon niet werkende. Geen goed support forum (NOS is naar mijn mening voor de gevorderde linux gebruiker, want ik krijg altijd gebruik de search of RTFM of helemaal niets).

Dus gentoo geprobeert, forum van gentoo is AMAZING GOED! Maar in gentoo kruipt enorm veel tijd met al dat compileren, als beginner niet goed dus want dan moet je x keer opnieuw beginnen.

Enig idee welke distributie ik nu kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

poing schreef op 27 October 2003 @ 17:30:
Moeilijk geval:

Ik heb ervaring met Freesco, Clarkconnect en esmith. Niet de basic installatie, ook een beetje configureren via cmd (netwerk kaart die niet ondersteunt was, adsl modem die default niet werkte, ...).

Vorig jaar mandrake en suse, installatie is easy maar ik haat die control pannels die niet doen wat ze moeten doen! Documentatie vond ik ook niet zo goed, kreeg radeon niet werkende. Geen goed support forum (NOS is naar mijn mening voor de gevorderde linux gebruiker, want ik krijg altijd gebruik de search of RTFM of helemaal niets).

Dus gentoo geprobeert, forum van gentoo is AMAZING GOED! Maar in gentoo kruipt enorm veel tijd met al dat compileren, als beginner niet goed dus want dan moet je x keer opnieuw beginnen.

Als je wat meer wilt (kunnen) doen dan zou ik je Debian of Slackware aanraden, zelf draai ik al tijden Debian en dat bevalt me prima. Maar hou er dan wel rekening mee dat er af en toe iets niet helemaal of helemaal niet werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seeKo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-02 13:49
Ik heb hier een:

Pentium 166
32mbram
2gb
cd-rom

Hij moet gaan functioneren als:

printserver
ftp-server
webserver (hoeft geen php mysql, maar is mooi meegenomen)

Welke distro kan ik het best nemen?
En het belangrijkste: goede how-to's voor print/ftp/webserver installeren en configureren ... aangezien ik niet zo heel slim ben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

seeKo schreef op 29 oktober 2003 @ 20:18:
Ik heb hier een:

Pentium 166
32mbram
2gb
cd-rom

Hij moet gaan functioneren als:

printserver
ftp-server
webserver (hoeft geen php mysql, maar is mooi meegenomen)

Welke distro kan ik het best nemen?
En het belangrijkste: goede how-to's voor print/ftp/webserver installeren en configureren ... aangezien ik niet zo heel slim ben :p
Kun je ook bijna elke distro voor gebruiken.

Je geheugen is wat aan de mindere kant, dus daar moet je in je overweging rekening mee houden. Kijk eens naar distro's die wat minder resources vragen zoals Debian, Slackware en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 19:33

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

* zwahiel heeft hier een AMD Athlon 800, 256mb ram, 15gb SCSI schijf.

Hierop draade tot gisteren Mandrake 9.1 met Apache Extranet server 2.01, geen PHP geen MySQL...

Iemand hier eiste dat er Frontpage 2000 extentions op kwamen ( :r ). Die gedownload en RPM bij freshrpms en geïnstalleerd, verschillende modules ging ie downloaden, gevolg: de server hing...

Reboot ging nog wel, daarna geen X meer, geen httpd meer, omdat een lib beschadigd was.

Ik had geen zin om het allemaal uit te zoeken en wil dus nu weer gewoon alles opnieuw installeren heb toch nog backups van de sites die het ding hostte.

Ik zat te denken en gewoon weer Mandrake 9.1 met Apache Extranet 2.01 dit keer MET MySQL en MET PHP en goede Samba...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ik heb nog systeempje staan dat ik wil laten fungeren als mp3 speler.

Ik wil er een os op hebben dat erg snel start.

compaq despro EP
het is een pentuim 2 400Mhz
20 gig HD
64 MB
3com 905B
Toshiba T6963 lcd
ir receiver
geluidskaart

veel info is er niet voor deze lcd,
lcdproc ondersteunt hem wel, dus wordt denk een linux distro,

liefst gebruik ik QNX maar denk niet dat ik lcdproc, irmp3 en lirc hierop kan compileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

welke distro moet ik nemen? heh.heh... Gebruik al SUSE vanaf versie 7, en nu 8. Dit is makkelijk als je gewend ben met windows. Plus berg aan software. Grote obstakel is problemen met NTFS partitire. Nu dat (2 weken geleden) SUSE 9 gereleased was, weet ik niet of dit probleem opgelost is.

Van deze link: http://www.suse.com/us/pr...se_linux/i386/linwin.html zit er ook weining info.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil me ook eens gaan verdiepen in Linux.

Specs:
Intel P4 2GHz
512mB SDram
80GB 7200rpm Hdd waarvan +/- 50GB vrij (NTFS)
Geforce II MX/MX400
ADSL via router.

Wat wil ik er mee doen?

Ik wil allereerst gewoon eens kijken wat Linux nu eigenlijk is.
Als ik een beetje rond heb kunnen kijken wil ik me proberen er verder in te verdiepen om wat algemene kennis op de doen die meer is als alleen windows os-en.
Daarnaast wil ik eens kijken of Linux geschikt is als algeheel vervanger van windows voor mij.

Ik wil wel graag gewoon van mijn adsl verbinding gebruik kunnen maken en als het even kan ook nog de andere pc's in mijn netwerk ( XP home en PRO) kunnen benaderen en bestanden delen. En als het kan mijn brander printer en scanner ook gewoon gebruiken (maar dit is geen vereiste)

Verder ben ik erg veel online. Lees veel forums en speel regelmatig javabased spellen. Daarnaast natuurlijk het nodige MP3 afspelen en een beetje foto hobbyen.

Ik zoek eigenlijk een versie die niet al te moeilijk te installeren is en waarin de eerste stapjes niet al te moeilijk zijn, maar die toch als het even kan zo compleet mogelijk is. Ook geef ik er liever geen geld aan uit. Ik vind het leuk als ik van het installeren en het ermee werken iets kan leren maar ben nog niet erg er in thuis dus het moet niet een heel erg hoog niveau vereisen. (niet dat ik dom ben maar een halve dag zoeken voor je beeld hebt gaat soms snel irri worden.)

Ik hoop dat jullie me een goed advies kunnen geven en eventueel nog wat tips om de installatie en mijn eerste stapjes in Linux zo vloeiend mogelijk te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 30 oktober 2003 @ 11:50:
Ok ik heb nog systeempje staan dat ik wil laten fungeren als mp3 speler.

Ik wil er een os op hebben dat erg snel start.
Met een Debian of Slackware systeem waar je al het overbodige spul tijdens het booten uitzet moet je een aardig eind kunnen komen. Een seconde of tien (excl. BIOS) valt met wat mazzel wel te halen.

Je kunt het ook van de andere kant benaderen: Beginnen met een lege partitie, en daar een bootloader, kernel, init, wat libs en de benodigde progs opzetten. Dat krijg je waarschijnlijk nog wat sneller bootend, maar het is wel erg kaal en lastiger op te zetten.
veel info is er niet voor deze lcd,
lcdproc ondersteunt hem wel, dus wordt denk een linux distro,

liefst gebruik ik QNX maar denk niet dat ik lcdproc, irmp3 en lirc hierop kan compileren.
Nouja... Voldoet QNX aan POSIX? Zo ja, dan maak je misschien wel een kans. Ik ken de software-markt voor QNX niet, maar misschien zijn er anders vergelijkbare programma's voor QNX?
GrittyKitty schreef op 30 oktober 2003 @ 21:07:
welke distro moet ik nemen? heh.heh... Gebruik al SUSE vanaf versie 7, en nu 8. Dit is makkelijk als je gewend ben met windows. Plus berg aan software. Grote obstakel is problemen met NTFS partitire. Nu dat (2 weken geleden) SUSE 9 gereleased was, weet ik niet of dit probleem opgelost is.
Wat is nu je vraag precies? Wil je weten welke andere distributie je beter kunt nemen omdat je problemen hebt met je NTFS partitie?

In dat geval is het antwoord vrij simpel: NTFS lezen zou met elke distro wel aan de gang te krijgen moeten zijn, NTFS schrijven kun je beter maar helemaal niet aan beginnen. De NTFS write support is van de categorie "niet doen als je data je lief is", vandaar dat hij standaard in elke distributie uit staat.

Voor uitwisseling van data tussen Windows en GNU/Linux is meestal een (extra) FAT32 partitie het makkelijkst.

Ik meende overigens dat de NTFS driver in Linux 2.6 wel onderhanden is genomen, maar hoe geweldig de write-status is weet ik niet.
Verwijderd schreef op 31 oktober 2003 @ 20:15:
80GB 7200rpm Hdd waarvan +/- 50GB vrij (NTFS)
Ik maak daaruit op dat je op je HD één grote NTFS partitie hebt? Je kunt sowieso niet op een bestaande Windows partitie installeren (nouja, technisch gezien is het mogelijk op FAT/VFAT/FAT32, maar of je het wilt is een andere zaak).

Verreweg het makkelijkst is om van te voren wat partities te verwijderen of te resizen (bijvoorbeeld met PartitionMagic), zodat bijvoorbeeld achteraan de schijf wat ongebruikte ruimte ontstaat (als in: ruimte waar helemaal geen partitie op staat). Vrijwel elke installer biedt de optie om te installeren op die ongebruikte ruimte.
Ik wil wel graag gewoon van mijn adsl verbinding gebruik kunnen maken
Als je een ADSL router hebt die dmv DHCP IP-adressen uitdeelt, dan zou dat een eitje moeten zijn.
Ik zoek eigenlijk een versie die niet al te moeilijk te installeren is en waarin de eerste stapjes niet al te moeilijk zijn, maar die toch als het even kan zo compleet mogelijk is. Ook geef ik er liever geen geld aan uit.
Mandrake, Red hat en SuSE zijn de gebruikelijke kandidaten voor zulke eisen. Ze bieden een grafische installer, en richten zich over het algemeen wat meer op beginnende gebruikers. Van Mandrake en Red hat zijn gewoon ISO's te downloaden. SuSE gaf meen ik alleen ISO's van oudere versies vrij, recentere versies zijn wel gratis via een (textbased?) FTP-install te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chadi
  • Laatst online: 16-07 19:12
De Nieuwe SUSE 9.0 is echt een aanrader voor mensen die willen proberen. Hij is grafisch en windows achtig :) ADSL kan er zonder al te veel moeite (makkelijker dan op Windows omdat SUSE al een groot deel zelf configureert) op als je niet zoals ik 2 dagen over PPPTP heen kijkt :D

[ Voor 16% gewijzigd door Chadi op 01-11-2003 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadinspace schreef op 01 november 2003 @ 01:58:

Ik maak daaruit op dat je op je HD één grote NTFS partitie hebt? Je kunt sowieso niet op een bestaande Windows partitie installeren (nouja, technisch gezien is het mogelijk op FAT/VFAT/FAT32, maar of je het wilt is een andere zaak).

Verreweg het makkelijkst is om van te voren wat partities te verwijderen of te resizen (bijvoorbeeld met PartitionMagic), zodat bijvoorbeeld achteraan de schijf wat ongebruikte ruimte ontstaat (als in: ruimte waar helemaal geen partitie op staat). Vrijwel elke installer biedt de optie om te installeren op die ongebruikte ruimte.

[...]

Als je een ADSL router hebt die dmv DHCP IP-adressen uitdeelt, dan zou dat een eitje moeten zijn.

[...]

Mandrake, Red hat en SuSE zijn de gebruikelijke kandidaten voor zulke eisen. Ze bieden een grafische installer, en richten zich over het algemeen wat meer op beginnende gebruikers. Van Mandrake en Red hat zijn gewoon ISO's te downloaden. SuSE gaf meen ik alleen ISO's van oudere versies vrij, recentere versies zijn wel gratis via een (textbased?) FTP-install te verkrijgen.
Ik heb een schijf van 80GB waarop twee partities staan: De eerste (c:) is 60GB waarvan 10GB gebruikt door windows XP. De tweede 20GB is voor mijn bestanden en MP3's enzo. Deze is bijna vol.

Ik las in de installatie review dat Mandrake op een bestaande windows partitie is te installeren? Of igg daar partities op maken.
Ik kan dus nu het beste een FAT32 partitie erbij maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Iemand ervaring met Arch Linux? Het lijkt me namelijk een zeer veelbelovende distributie. Erg transparant, snel, flexibel en up-to-date. Ben zelfs van plan al mijn pc's van deze distro te voorzien. Nog aan/opmerkingen bij distributie?
Arch Linux is an i686-optimized linux distribution that was originally based on ideas from CRUX, a great distribution developed by Per Lidén.

Arch is fast, lightweight, flexible and simple. Those aren't very fancy buzzwords but they're all true. Arch is optimized for the i686 processor, so you get more for your cpu cycle. It's lightweight compared to RedHat et al, and its simple design makes it easy to extend and mold into whatever kind of system you're building.

This is backed by an easy-to-use binary package system that allows you to upgrade your entire system with one command. Arch also uses a ports-like package build system (Arch Build System) to make it easy to build packages, which can also be synchronized with one command. Oh yea, and you can rebuild your entire system with one command, too. Everything is done quite simply and transparently.

Arch Linux strives to maintain the latest stable version of its software. We currently support a fairly streamlined package set with a growing collection of contrib packages made by myself and other AL developers. A brief component list is below.

In its goal to be simple and lightweight, I've left out the relatively useless portions of a linux system, things like /usr/doc and the info pages. In my own personal experience these are rarely used, and the equivalent information can be obtained from the net if need be. Manpages all the way...

Arch Linux also strives to use some of the newer features that are available to linux users, such as ext3/reiserfs and devfs support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Topicstarter
LB06 schreef op 01 november 2003 @ 12:46:
Iemand ervaring met Arch Linux? Het lijkt me namelijk een zeer veelbelovende distributie. Erg transparant, snel, flexibel en up-to-date. Ben zelfs van plan al mijn pc's van deze distro te voorzien. Nog aan/opmerkingen bij distributie?
Het is een geinige distro, ik gebruik hem (onder dwang van Blaasvis :X ) op mijn laptop, en ik moet zeggen, dat hij me best goed bevalt, sure, hij is zwaar in ontwikkeling, maar dingen als Gnome 2.4, nieuwe kernels e.d., dat zit er allemaal vrij rap in..

Alleen als je gebruikersgemak verwacht, daarvoor moet je niet bij Arch zijn, Arch zit wat dat betreft tussen Debian & Slackware in.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

poing schreef op 27 oktober 2003 @ 17:30:
Moeilijk geval:

<knip>

Als je zo tevreden bent met de support bij Gentoo, maar niet alles wilt compileren, waarom dan niet GRP(Gentoo Reference Platform) installeren? Dit zijn 2 cdś met voorgecompileerde packages. Ze zijn er zelfs voor verschillende platformen geoptimaliseerd.

Ik heb zelf afgelopen week voor het eerst in 5 jaar weer linux geinstalleerd. Als je met GRP disks de installatie handleiding volgt kan er weinig fout gaan >:) Het gaat redelijk snel en als er toch iets fout gaat, of je "verkloot" het zelf. Dan begin je opnieuw. De meeste packages voor een basis Gnome installatie op de GRP zijn redelijk up to date. Alleen OpenOffice.org is voorgecompileerd nog op 1.0.x. Niet installeren, gewoon als al het andere werkt dit pakket emergen.

Ik type dit bijvoorbeeld met Mozilla 1.4, omdat ik mozilla nog niet geupdate heb van de binary package. Ik had bij de tweede keer installeren een (bijna) volledig werkend systeem waar ik nu al drie dagen op werk. Nu alleen nog de Netgear MA311 aan de praat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 01 november 2003 @ 10:39:
Ik heb een schijf van 80GB waarop twee partities staan: De eerste (c:) is 60GB waarvan 10GB gebruikt door windows XP. De tweede 20GB is voor mijn bestanden en MP3's enzo. Deze is bijna vol.

Ik las in de installatie review dat Mandrake op een bestaande windows partitie is te installeren? Of igg daar partities op maken.
Hmm, ik zie het staan in de Mandrake installatie review ja. Maar aangezien de NTFS-write-support niet bepaald super is (zie ook mijn vorige post) neem ik aan dat dat uitsluitend op FAT32 mogelijk is.
Ik kan dus nu het beste een FAT32 partitie erbij maken?
Je kunt het beste zorgen voor ongepartitioneerde ruimte (achteraan) op je schijf, dat is het makkelijkst en veroorzaakt het minste rompslomp. Je kunt dat bijvoorbeeld doen door je tweede partitie weg te gooien (na de data ergens anders gezet te hebben ;) ), of door je eerste partitie te verkleinen (en eventueel je tweede op te schuiven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deadinspace schreef op 02 november 2003 @ 00:14:
[...]

Hmm, ik zie het staan in de Mandrake installatie review ja. Maar aangezien de NTFS-write-support niet bepaald super is (zie ook mijn vorige post) neem ik aan dat dat uitsluitend op FAT32 mogelijk is.

[...]

Je kunt het beste zorgen voor ongepartitioneerde ruimte (achteraan) op je schijf, dat is het makkelijkst en veroorzaakt het minste rompslomp. Je kunt dat bijvoorbeeld doen door je tweede partitie weg te gooien (na de data ergens anders gezet te hebben ;) ), of door je eerste partitie te verkleinen (en eventueel je tweede op te schuiven).
Bedankt voor je hulp.
Het is gelukt, en heb nu ook toegang tot de wereld die Linux heet.
Ik heb het uiteindelijk gedaan door met Partition Magic de C: partitie te splitsen in een kleinere C: en een Linux partitie met swap file en dat werd perfect herkend door de instalatie van Mandrake 9.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 07:51

Mon

Ok, hier op school moet er een plan komen voor de migratie van de huidige servers naar OSS/Linux. Op dit moment zijn dat 2 Novell servers en een stuk of 10 Win2k servers met taken als: Database (Oracle atm), Webserver, Firewall, E-Directory, GroupWise en wat PeopleSoft produkten helaas zoals Student Admin en HRM. De workstations moeten ook van Windows ontdaan worden, maar dit heeft minder prioriteit. Let wel! dit alles is een "probeersel". Er word gekeken of we het netwerk kunnen nabootsen met betere en goedkopere software.

Anyway, nu zit ik met een best aantal vragen, maar waar ik nu even mee zit is toch: Welke distributie.

Als het aan mij lag Debian Woody maar er zijn hier wat eisen en ik heb zelf ook toch wat dingen die ik me afvraag. Woody is bijvoorbeeld stabiel, ik denk dat jullie wel met me eens zijn dat dat een feit is. De downside daarvan is dan wel weer dat je bijv. met een oudere Apache, MySQL of wat dan ook zit. Nu kun je wel zelf dat soort dingen gaan compilen, maar dan verlies je weer het gemak van het snel en overzichtelijk updaten met Apt.

Dan zijn er de distro's als Redhat en Suse. Suse is bijvoorbeeld (voor het "management" dan) interessant vanwege de al aanwezige contacten met Novell. Deze distributies kosten echter wel weer klauwen met geld. Wel hebben ze uptodate versies van allerlei programma's, maar dan loop je toch ook weer het risico van het gebruiken van software met nog onbekende bugs wat je ook niet echt wilt.

Nog een voordeel is dat je support koopt, voor een school op zich wel weer belangrijk. Ik moet nog een heel goed verhaal opzetten om de "Community" als support te gebruiken. Ook heeft bijv. RH weer connecties met HP waarvan weer een stuk of 4 servers hier staan. Dus je kent al wat mensen, kunt misschien korting regelen... enz.

Nog niet eens genoemd is Slack, toch ook een bewezen distro waarmee ik alleen nog 0% ervaring heb.

Is er hier iemand met een soortgelijke ervaring die bruikbaar advies heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 22:52
Ik wil een pctje gaan inrichten als multimedia station, dus waarvanaf ik films kan afdraaien op tv en mp3-tjes kan afspelen. Microsoft heeft zo'n speciale versie van windows hiervoor uitgebracht, maar bestaat er zo ook iets voor Linux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ge-flopt schreef op 06 november 2003 @ 15:10:
Ik wil een pctje gaan inrichten als multimedia station, dus waarvanaf ik films kan afdraaien op tv en mp3-tjes kan afspelen. Microsoft heeft zo'n speciale versie van windows hiervoor uitgebracht, maar bestaat er zo ook iets voor Linux?
Je kan gewoon onder linux http://freevo.sourceforge.net/
gebruikt.
De Myhtpc voor linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 11-09 17:10
Ben als desktopuser over gegaan naar KDE op Mandrake vanuit Windows. :)

Moet zeggen, tot nu toe bevalt het prima; De reden waarom ik ben overgegaan is dat ik een programma heb, CrossOverOffice van CodeWeavers waardoor je (bijv.) Photoshop en Office alszijnde Microsoft software kunt installeren.

Photoshop install werkte prima; (Dat is iets waarvan ik heel graag de performances wil uittesten onder unix) maar andere programma's zoals Illustrator (nog) niet. Uit de foutmelding bleek nou niet direct wat er misging, misschien is dat omdat het programma nog niet supported is.

Als dat in de (nabije) toekomst het geval is ben ik helemaal blij want dan gebruik ik Windows alleen nog maar voor wat gamen, meer niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exyge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 16:55
Ook ik wil gebruik gaan maken van Linux...

Hierbij de specs,

Een leuke oude compaq server met inhoud:
300mhz pII proc
256 MB ram
SCSI kaart merk?
HP DAT tapestreamer
verder allemaal server hardware, ik weet de exacte specs nog niet omdat ik hem zaterdag pas binnen heb maar ik wil direct aan de slag :)

Wat wil ik ermee:
Webserver/php/mysql
Fileserver/smb
Router/firewall/@home
FTP server
backups
SSH
naja the works.

Maar waar het mij meer om gaat is de installatie, wat mij afschrikt is een lastige installatie procedure en er dan achter komen dat er hardware niet ondersteund wordt, wat ik heb begrepen uit eerdere posts in dit topic en anderen, is dat de enige distros die automatisch hardware detecteren Redhat, Mandrake en Suse zijn.

Maar dan nog vraag ik mij af of de hardware wordt ondersteund, dus verschilt het per distributie in de hoeveelheid hardware die ondersteund wordt?

Wat ik dus graag wil is een eenvoudige installatie waarin speciale hardware "vrij gemakkelijk" te installeren is. Maakt niet uit of dit text based is of niet.

Verder schuwt het mij ook niet om aan de slag te gaan met Linux, dus Debian zou een optie kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Exyge op 07-11-2003 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 17:08
Welke linux voor een RC5-72 proxy?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

Exyge schreef op 07 november 2003 @ 01:01:
Ook ik wil gebruik gaan maken van Linux...

Hierbij de specs,

Een leuke oude compaq server met inhoud:
300mhz pII proc
256 MB ram
SCSI kaart merk?
HP DAT tapestreamer
verder allemaal server hardware, ik weet de exacte specs nog niet omdat ik hem zaterdag pas binnen heb maar ik wil direct aan de slag :)

Wat wil ik ermee:
Webserver/php/mysql
Fileserver/smb
Router/firewall/@home
FTP server
backups
SSH
naja the works.

Maar waar het mij meer om gaat is de installatie, wat mij afschrikt is een lastige installatie procedure en er dan achter komen dat er hardware niet ondersteund wordt, wat ik heb begrepen uit eerdere posts in dit topic en anderen, is dat de enige distros die automatisch hardware detecteren Redhat, Mandrake en Suse zijn.

Maar dan nog vraag ik mij af of de hardware wordt ondersteund, dus verschilt het per distributie in de hoeveelheid hardware die ondersteund wordt?

Wat ik dus graag wil is een eenvoudige installatie waarin speciale hardware "vrij gemakkelijk" te installeren is. Maakt niet uit of dit text based is of niet.

Verder schuwt het mij ook niet om aan de slag te gaan met Linux, dus Debian zou een optie kunnen zijn.
In principe geldt: als je een beetje iets van pcs afweet kun je elke linux installeren. Mits je geen rare hardware hebt, die niet automatisch gedetecteerd wordt, en daar gaat zit bij jou het addertje onder het gras, omdat jij wilt installeren op een scsi-schijf.

De distributie maakt niet uit voor de ondersteuning, die zit namelijk in de kernel, en ze gebruiken allemaal zo'n beetje dezelfde kernel. Het verschil zit m vaak wel in de manier waarop ze hardware detecteren. Voor een server is het vaak handiger om daar zelf controle over te hebben vind ik, je verandert niets, gebruikt geen usb-apparaten, enz.

Voor servers vind ik slackware of debian dus heel geschikt, vooral omdat ze transparant zijn. Ik heb nog nooit geinstalleerd op een scsi-schijf, maar ik weet dat de installatie-cd verschillende kernels bevat, en bij het booten kun je er een kiezen. Een daarvan is een kernel met scsi-drivers. Als je die neemt moet je voor de rest weinig tot geen problemen tegenkomen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Laatst online: 22:52
DKasemier schreef op 07 november 2003 @ 01:55:
Welke linux voor een RC5-72 proxy?
Maakt niet uit. een proxy driaat nog op een 486, dus je moet kijken naar wat je nog meer met de pc wilt doen.
Verwijderd schreef op 06 november 2003 @ 15:36:
[...]

Je kan gewoon onder linux http://freevo.sourceforge.net/
gebruikt.
De Myhtpc voor linux
Bedankt. Ik zal er eens naar gaan kijken.

[ Voor 66% gewijzigd door ge-flopt op 07-11-2003 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zoek een OS om een printserver te draaien. Het OS moet totaal op een CD draaien (op een P200, 64mb).

Hij moet uitsluitend print service kunnen draaien voor 2 printers.

Ik heb Unix en Windows clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
Ik wil misschien een servertje gaan colocaten, en het is dus de bedoeling dat daar linux op komt. Ik heb nu een server gewoon hier thuis staan met 2 domeinen ( maar 1 met mail). Die gaan dus verhuizen naar die colocated bak vanwege de bandbreedte enzo, het is dan ook de bedoeling dat het echt goed geconfigureerd is (FTPserver , mailserver voor meerdere domeinen etc, dat is nu een beetje een rotzooi). De huidige server draait al ongeveer een jaar met Debian woody (http://erik1.nl/sysinfo/), gewoon geinstalleerd en na een weekje ermee kloten had ik het gewoon leuk draaien, bij deze heb ik dus het gevoel van "Klooi maar wat aan, ik zie wel wat het word :+ " Maar die colocated moet gewoon goed werken en niet zo rommelig als deze ingericht zijn. Ik kan natuurlijk weer gewoon Debian woody erop pleuren maar dan zit ik bijv. met een verouderde PHP versie, dan moet ik er zelf weer mee aan het klooien om de nieuwste te compileren enzo, wat ook weer troep geeft met de andere zooi enzo. Nu wil ik dus een distro die standaard wat recentere software bevat. Ik kan natuurlijk Debian unstable erop gooien, maar daar heb ik dus weer totaal geen ervaring mee. Kortom: Welke distro is in dit geval het meest geschikt. Het maakt mij niet uit als ik er 2 weken elke avond mee aan het kloten ben en spullen erover aan het lezen ben, als het maar gewoon in 1x goed kan gebeuren. :P
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.