Al dat gedoe over graphics ook altijd

Zal ik dan ook maar mijn zegje doen?
Natuurlijk zijn graphics heel belangrijk voor een game. En zullen de ontwikkelaars daar ook veel tijd in steken, om dat zo mooi mogelijk te maken. En weetje? Het gros van de (singleplayer-) spelers zal de settings ook hoog laten staan om alle eye-candy te zien. Het probleem zit em echter in de hardcore gamers. Ik denk dat dit vooral tot uiting kwam bij Quake3.
Zoals velen wel weten zat er een bug in een berekening van Q3 waardoor je verder sprong, naarmate je FPS dichter bij de 125 fps zat. Nu niet aankomen met "dat verschil boeit helemaal niet in sprongen

", want dat deed het wel.

Door Q3 op 125 fps te spelen waren er jumps plotseling wél mogelijk (of in elk geval makkelijker te maken).
Veel hardcore gamers merkten dit ook en om natuurlijk mee te kunnen komen op het hoogste niveau, deden ze ditzelfde, maar trokken ze het nog wat verder door. Wil je in een 1on1 duel naar al die mooie bump maps en prachtige dynamische belichting kijken, kortom "enjoy the scenery"? Nee natuurlijk niet. Je wil die ander liever 5 minuten terug al afgemaakt hebben dan nu pas. Dus men gooide alle candy naar beneden, waardoor alleen nog maar de vijand en jij overbleven (niet te letterlijk opnemen

). Want daar draait het toch om?

Natuurlijk kan dit gezien worden als een vorm van cheaten, en sommigen vinden dat ook degelijk, en daar kan ik eigenlijk ook wel wat inkomen. Maar het probleem met de 125 fps was er, en is nooit opgelost in Q3. Hierdoor was er wel degelijk wat te zeggen voor het verwijderen van allerhande eye candy. Ik vind het (en destijds ook niet) geen cheaten om ervoor te zorgen dat je alleen echt het belangrijke ziet. Voor eye candy ga ik wel Farcry/Doom3/HL2 spelen
Weer terug naar Quake 4, het heden, ervanuitgaand dat Q4 niet weer dezelfde bug zal hebben in de engine. Om je game een beetje aan het publiek te kunnen presenteren, moeten er natuurlijk gelikte graphics in zitten, en zo te zien is dat ook zo

Je kunt niet door de reviews heenkomen met een nieuwe FPS die lijkt op Q3 met alle settings op het laagst.

Ik denk dat er nu ook weer mensen zullen zijn die de boel terug zetten naar een of ander basic niveau, maar dat de nood misschien nu wat minder is.
Je kunt zeggen dat je niet een écht goede gamer bent als je niet alles op HQ ook even snel (als iemand op erg LQ) dood kan maken, maar imho is dat echt bull. Als je de vijand nou even net iets eerder opmerkt omdat niet al die speciale effecten etc. aan staan, kan dat je echt wel helpen. Als iedereen het op HQ gaat spelen is het wat anders, maar iedereen weet dat dat toch niet zo is. Als je zelf in de multiplayer Q3 wereld meegespeeld hebt, weet je dit waarschijnlijk ook wel in zekere mate
Misschien is het een beetje onsamenhangend verhaal, maar dit wou ik toch even kwijt
Disclaimer: er zijn natuurlijk wel settings die als cheats beschouwd moeten worden, maar gelukkig vangen bijna alle Q3 servers die tegenwoordig (al dan niet met Punkbuster) keurig af.
offtopic:
en waarom zou je óoit schaduwen
uit willen zetten, dan help je jezelf toch echt niet lijkt me?