Ik ben zelf ook een flinke tijd verslaafd geweest aan Magic, maar ben ermee gestopt en wil er nu niets meer van weten. Ik wil jullie plezier in het spelletje niet bederven, maar wil toch even mijn gal spuien hier
Laten we eerlijk zijn: Wizards of the Coast is een commercieel bedrijf, MTG is een melkkoe voor hun. Hun systeem met rarities is daar getuige van. Ik heb zelf 6th edition verzameld, die bestaat uit iets van 300-350 verschillende kaarten. Die zijn in de verhouding 1:1:1 verdeeld (rares, uncommons en commons). In boosters is de verhouding echter 1:3:11. In het béste geval moet je dan, om zo'n verzameling compleet te krijgen, een stuk of 100 boosters(toen nog F 7,50 per stuk, nu E 3,40 dus totaal zo'n 340 pleuro) kopen. Da's in het beste geval, in de praktijk zul je uit 100 boosters zeg 60 verschillende rares trekken. Je kan natuurlijk ook ruilen. Of losse kaarten erbij kopen, maar je hebt al zoveel geld aan die boosters besteedt!
Verder:
-Verdenk ik WotC ervan bepaalde rares "extra rare" en andere rares "minder rare" te maken (kun je natuurlijk nooit bewijzen, maar volgens mij staat ook nergens zwart op wit dat alle rares even vaak voorkomen).
-Bracht WotC in de loop der jaren steeds vaker nieuwe series uit.
-Worden de kaarten steeds sterker, waardoor kaarten uit oudere series(heb het natuurlijk niet over Beta e.d.) steeds minder waard worden (ipv waardevoller, ze worden immers antiek!?)
-Worden steeds meer oude sterke kaarten gereprint om verkoop te stimuleren, waardoor de oude kaarten in waarde dalen.
-is magic IMHO een spel dat over veel wedstrijden gezien altijd wordt gewonnen door de speler met de beste (lees duurste) kaarten. Om te kunnen winnen ga je dus weer meer kaarten kopen, wat je tegenstander weer aanmoedigt om meer kaarten te kopen, etc. Natuurlijk speelt ook slim spelen en deckbuilding(lees:voorgebakken combo's herkennen) een rol maar die weegfactor is een stuk kleiner.
Natuurlijk ben ik ook een beetje gefrustreerd omdat ik zo stom was om SIXTH

te gaan verzamelen, maar ik vind het zo'n zonde van m'n geld! Heb er in totaal denk ik zo'n 1500 gulden aan besteed, was toen een jaar of 15-16, da's dan best een hoop geld! (Weet dat het peanuts is vergeleken met wat sommige andere MTG-freaks uitgeven) En begrijp me niet verkeerd, ik heb heel veel plezier beleefd aan het verzamelen/spelen van die kaarten, alleen ze zijn nu geen cent meer waard
Mijn conclusie: Magic is leuk en betaalbaar als je er níet verslaafd aan raakt en het bij een paar boosters en een starter blijft. Leg je erbij neer als je tegenstander betere decks heeft en zoek iemand om tegen te spelen die ook maar een paar kaarten heeft.
[
Voor 4% gewijzigd door
Ronald Koeman op 19-10-2003 19:44
]