FAQ: Ik Wil Taxi Chauffeur Worden:
Wat heb ik nodig?
1) Je hebt een rijbewijs nodig, dat is logisch! De meeste taxi centrales vragen dat je minimaal 2 jaar rijervaring hebt. Mocht je minder dan een 2 jaar je rijbewijs hebben, is dat vaak geen probleem, maar dan is een behoorlijke rijervaring zeker een pré.
2) Je hebt een chauffeurs pas nodig. Deze wordt verstrekt door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Deze pas is nodig zodat je klanten weten dat ze te maken hebben met een erkende chauffeur en niet met een snorder.
Hoe kom ik aan die chauffeurs pas?
Goeie vraag!

Deze krijg je door hem aan te vragen bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Voor je deze aanvraagt is het nodig om een aantal zaken te hebben:
1) Een medische verklaring van een daar toe bevoegde arts. In veel gevallen is dit een ARBO-arts. Maar let op, deze verklaringen zijn best prijzig.
2) Een verklaring van "Goed Gedrag". Deze wordt verstrekt door de gemeente, en kost afhankelijk van de gemeente rond de 15 euro.
3) Een gewaarmerkt kopie van je rijbewijs. Deze gewaarmerkte kopieen laat je maken op het Gemeente huis, en kost ong. 5 euro.
4) Het aanvraag formulier voorzien van een pasfoto (voor de chauffeurs pas

). Kosten voor de aanvraag van de chauffeurspas zijn € 45,= en de pas is 5 jaar geldig ongeacht welke werkgever je voor rijdt.
Als ik dat allemaal heb opgestuurd, mag ik dan gaan rijden?
Nee inprinciepe mag je dan nog niet rijden. Je mag pas rijden als je een brief van het Ministerie gekregen hebt, dat je aanvraag in behandeling is. Met deze brief kun je gaan rijden. Deze is 3 maand geldig tot dat je je chauffeurs pas hebt opgestuurd.
Ok, maar hoe vind ik een centrale die mij als werknemer wil aannemen?
Dat is op het moment niet moeilijk. Veel centrales nemen nu personeel aan, zodat ze niet te maken gaan krijgen met het dadelijk verplichte Taxi Examen. Nu kan een nieuwe chauffeur in princiepe meteen aan de slag, wanneer dat Taxi Examen er door is, moet de chauffeur eerst leren en studeren voor hij aan de slag kan.
Pak de gouden gids, en zoek alle taxi bedrijven, en gewoon bellen! Vragen naar de personeelsfunctionaris, en vertel je verhaal dat je graag taxi chauffeur wilt worden.
De Centrales die veel werk hebben zoeken ook veel mensen. Deze centrales werken onder andere onder de CVV regeling. Dat is Collectief Vraaggestuurd Vervoer. Vaak door de overheid (lokaal/regionaal) gesubsidieerd vervoer. Hier onder valt RegioTaxi, DeelTaxi, WVGTaxi, TreinTaxi, TRAXX etc. Dus zoek de bedrijven die hier voor werken.
Wat verdient een Chauffeur?
Laten we daar duidelijk over zijn, Taximan zijn is geen vet pot. Je rijdt soms op gods onmogelijke tijden, en het uurloon is vaak niet om naar huis te schrijven. Maar de Taximan moet het ook hebben van de nacht toeslagen en de fooi. Reken je die bij elkaar op, dan heb je toch een leuk uur loon. Daarnaast is taxi rijden een van de meest vrije beroepen die er zijn. Er is geen baas die je direct over de vingers heen loopt te kijken of meteen zegt wat je moet doen. Heb je even niets te doen ga je ergens ff lekker een bakkie doen. Als je van autorijden houdt, en het prettig vind om veel verschillende soorten mensen te ontmoeten, dan is taxi rijden een top baantje!
Ok, mijns inziens weet je nu voldoende om het te gaan wagen! Ik wens je veel succes!
[
Voor 4% gewijzigd door
Yuri op 26-02-2004 14:37
]