Flame away!

waarom zet je dit soort dingen er altijd bij Yoozer,
Ik zit sinds 4 oktober 2000 op DeviantArt. Ik heb 't zien afglijden van een goed initatief naar een moeras vol crap - niet in de laatste plaats omdat er continu populariteitswedstrijden gehouden worden, maar ook omdat mensen met nog niet zoveel kennis/talent/whatever domweg niet gestimuleerd worden om beter te maken. Mensen zeggen alleen maar "Geweldig! Zeg nu ook dat ik dat ben ook al bak ik er net zo weinig van, en we zijn vriendjes!" Dit wordt gedaan om tactvol te zijn, maar je bereikt weinig met dat soort tact.
Kritiek kan op verschillende manieren worden geuit:
-
"Jij zuigt!"
-
"Dit, dit, en dit en dit zuigt allemaal aan je plaatje!"
-
"Dit, dit, en dit en dit zuigt allemaal aan je plaatje, maar als je nu dat en dat en zo zou proberen zou 't er beter uitzien!"
-
"Dit, dit, en dit en dit zuigt allemaal aan je plaatje, maar als je nu dat en dat doet zou 't er beter uitzien - en -zo- doe je dat!"
Zie je het verschil? Eigenlijk zijn alleen de twee laatste soorten deugdelijk qua kritiek.
Met andere woorden; als jij een 3 voor een proefwerk krijgt en er wordt je nooit verteld wat je niet goed hebt gedaan, of hoe je 't wel goed moet doen, dan kom je niet verder. Ik bekritiseer wat ik niet goed vindt, en vertel wat er misschien verbeterd kan worden. Omdat ik ook al een tijdje met Photoshop werk is het voor mij niet veel kunst om neer te tikken hoe je een bepaald effect bereikt.
In het geval van de blueprints kan ik me voorstellen dat de persoon in kwestie een complexe methode heeft gebruikt die wel het gewenste resultaat levert, maar dat er ook quick & dirty wegen zijn om het sneller te doen.
Dit is geen gebrek aan skills maar is essentieel voor het begrijpen van het programma. Het is te vergelijken met allemaal balletjes in 3dsmax neerzetten en ze frame-voor-frame animeren terwijl je hetzelfde kan met een particle system - sneller, beter, en eenvoudiger. Je leert blending modes begrijpen - en da's stukken nuttiger dan heel geduldig met selection tools de witte pixels eruithalen.
moet iedereen weten dat jij de photoshop handleiding uit je hoofd kent ofzo?
Kom ik werkelijk zo arrogant over?

Als dat zo is, vertel 't s.v.p. Verder leven we in een samenleving met vrijheid van meningsuiting - ik heb net zoveel recht om kritiek te spuien als de rest heeft om er
niet naar te luisteren.
Ik
weet hoe je zo'n blueprint er op een snelle en redelijke manier in krijgt. Dit zijn welgeteld een paar kleine, eenvoudige stappen. Waarom zou ik iemand nodeloos frustreren door hem deze kennis te onthouden? Ik weet nog veel meer dingen over graphics , fonts, muziek maken en synthesis, waarvan de laatste twee hier niemand boeien. Waarom zou iemand niet mogen weten wat ik weet - vooropgesteld dat ze zelf de moeite doen om een stel essentiele basics op te zoeken - maar zo werkt het hele RTFM/F1 principe hier met topics ook. Als ik er niks bij zeg krijg ik misschien de vraag terug van "hoe doe je dat dan?", en zo voorkom ik die vraag. Mensen die ook iets in die aard willen doen, deze draad lezen maar de procedure niet kennen scheelt dat ook in het openen van topics of het posten van vragen.
Ik ga niet bescheiden zijn en zeggen dat ik ze niet weet, maar ik ga ook geen topics openen over hoe geweldig ik wel niet ben; en als ik een stukje werk in 15 minuutjes (waar anderen langer over doen) af heb gekregen staat iedereen het vrij te vragen hoe ik dat heb gedaan, en dan krijgen ze het antwoord ook.
Maar ik heb 't ook moeten leren. Ik ben blij dat ik geen internet heb gehad in het eerste jaar dat ik spul begon te maken, als ik nu terugkijk op dingen die ik 2 jaar later heb gemaakt zou ik 't liefste het cd'tje waar ik het op heb gebrand weggooien. Het heeft voordelen om je werk aan iedereen te laten zien en al helemaal om tutorials te doen (maar tutorials zijn bedoelt om het programma te leren begrijpen - niet om eindeloos te herhalen als een hond die een kunstje kan!), maar de nadelen die er aan verbonden zijn als mensen je niet voor 't hoofd willen stoten zijn desastreus.
Anyway, hier eindigt mijn rant. Als het je nog steeds tegenstaat dat ik erbij zet hoe je dingen doet, zeg 't maar, dan laat ik 't in het vervolg wel weg.
[
Voor 6% gewijzigd door
Yoozer op 22-09-2003 17:28
]