Even iets anders dan het algemene "geblaat"

over lenzen, knopjes en LCD-schermpjes:
In dit digitale tijdperk waar bijna elk gezin inmiddels wel een DVD speler en een computer heeft vind ik het eigenlijk maar raar dat bijna elke camera nog in het interlaced formaat opneemt. Ook al heb je de Sony VX2000, de Canon XM2 of een andere semi-pro cam, je zit vaak weer met de even en oneven scanlines die op de PC voor vervelende lijnen/karteltjes zorgen.
Ik raad om deze reden iedereen aan die een digitale camcorder gaat aanschaffen te kijken of de cam in kwestie ook progressieve video kan opnemen. Gewoon beeldje voor beeldje en daardoor geen gezeur met even en oneven lijnen die op de pc weer voor allerlei gedoe zorgen.
Zelf heb ik de Sony TRV-60 die deze optie o.a heeft en ik moet zeggen dat ik daar ERG blij mee ben. Waar anderen hun gecapturde video nog moeten de-interlacen met het verlies van kwaliteit van dien en de daarbij horende lange rendertijden (goed de-interlacen kost *ERG* veel tijd) ben ik na het capturen klaar en blijft het beeld gewoon scherp.
De-interlacen kan natuurlijk wel gewoon, maar het is en blijft een poetsmiddel. Zelfs de beste de-interlacer genaamd Magic Bullet (die 8 seconden per frame gebruikt op een AMD XP op 2200 mhz) laat artifacts achter bij de details en komt daarbij niet eens in de buurt van de progressiev mode van de TRV-60
Verder blijft het een kwestie van persoonlijke voorkeur. Moet ie compact zijn, dan kan je de eerder genoemde XM2 van Canon dus wel vergeten

Wil je een goeie cam die goed presteerd bij weinig licht, ga dan NIET voor de Panasonic MX500

De JVC DV4000 mag dan wel een heldere F1.2 lens hebben, maar de kwaliteit van de lens is slecht (althans het model dat ik zelf heb getest)...
Als je echt kritisch bent is er eigenlijk geen ideale cam. Voor mij was de Sony TRV-60 het beste:
-Goede lens (in elk geval beter dan de JVC DV4000)
-Goede fotomogelijkheden (zie foto's)
-Progressieve mode (4x3 verhouding)*
-Goede beeldstabilisatie (helaas wel digitaal, maar ik kan geen verschil ontdekken in kwaliteit)
-Hoge resolutie TFT scherm (2.5 inch, 211.000 pixels)
-Handmatige focus
-Handmatige aperture
-Spot focus (erg handig!)
*De progressieve mode geeft zowel verticaal als horizontaal een breder view. Indien je hier breedbeeld uitknipt heb je dus echt breedbeeld, maar helaas verlies je wat resolutie omdat je simpelweg wat afknipt. Indien je TmpGenc gebruikt om te knippen interpoleerd dit programma de verloren pixels. Het verschil is te zien, maar alleen bij stilstaande beelden indien je HEEL erg goed kijkt naar de details (bijvoorbeeld de kaften van boeken met lettertjes ofzo)
Wat je ook kan doen is de breedbeeld optie activeren op de cam, maar dan zit je weer gedwongen met de even en oneven beeldlijnen (interlaced beeld dus) wat je achteraf weer moet deinterlacen. Met de-interlacen verlies je meer detail dan wanneer je de boven en onderkan van het progressieve beeld afknipt. Bovendien introduceert de-interlacen weer nieuwe artifacts.
Als ik iets aan deze cam mocht toevoegen dan zou het de mogelijkheid tot het opnemen van progressief beeld in combinatie met de breedbeeldoptie zijn.
Ik beperk me in dit verhaal tot de cams tussen de 1000 en de 2000 euro omdat ik daar toevallig veel internet-onderzoek naar heb gedaan, dus over de pocketcams heb ik helaas niet zoveel te melden
Pictures:
http://home.planet.nl/~snuve011/bram/DSC00121.JPG
http://home.planet.nl/~snuve011/bram/DSC00114.JPG
http://home.planet.nl/~snuve011/bram/DSC00075.JPG
http://home.planet.nl/~snuve011/bram/DSC00074.JPG
http://home.planet.nl/~snuve011/bram/DSC00073.JPG
[edit]
Nog even wat algemene dingen:
-Al gezegd ergens geloof ik, maar elke cam neemt op in de standaard PAL resolutie (414.000 pixels) Een megapixels cam dus ook. De extra pixels worden gebruikt voor steadyshot, foto's en nog een paar opties
-Lichtgevoeligheid hangt af van de F-waarde van de lens (hoe lager hoe beter), de grootte van de CCD (hoe groter hoe beter) en het aantal pixels op de CCD (hoe minder hoe beter)
-Er bestaat geen perfecte de-interlacer...
-Een video camera met 680.000 pixel CCD's die foto's maakt van 2000x nogwat (zoals de MX500) gebruikt interpolatie. Leuk, maar voor het kritisch oog een ramp

-Consumentencamera's hebben bijna geen scherptediepte. Verwacht geen bioscoop-achtige scherptediepte. Het diafragma vergroten en inzoomen helpt wel. Plaats hiervoor wel een flink ND-filter
-Camera's hebben een laag contrast bereik in vergelijking met film. Onderbelicht je video ietsje en verklein het contrast met Vegas of After Effects naderhand om de donkere schaduwen iets op te lichten.
-Ook breedbeeld wordt in standaard PAL opgenomen, maar nu in een andere verhouding (langwerpige mensen) Wanneer je je .avi comprimeerd naar DVD (met bijv. tmpgenc) dan wordt er een 'flag' geplaatst die aangeeft dat het beeld platgedrukt moet worden. Mediaplayer snapt dit niet altijd en toont lange mensen, PowerDVD doet ;t wel altijd goed
-Een groter LCD is niet altijd beter. Let ook op het aantal pixels! 3.5 inch met 100.000 pixels is een ramp met scherpstellen
[
Voor 19% gewijzigd door
Undertaker2 op 03-07-2003 19:38
]
AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec