Bij jouw Sony moet je hem dan op macrostand zetten, de autofocus op Center AF ipv Multipoint AF en als je ook nog een donkere achtergrond wil moet je lichtmeting op spot zetten, pijltje naar rechts is dat geloof ik, krijg je een klein kruisje in het midden, hij meet dan alleen het licht op die plek.--JvL-- schreef op 18 June 2003 @ 10:30:
Even een vraagje tussendoor. Ik weet dat hij een tijd(je) geleden ook is gesteld maar ken hem met geen mogelijkheid terugvinden. Vandaar dat ik het toch maar opnieuw vraag.
In sommige foto's zie je het voorwerp op de foto erg mooi scherp. De achtergrond is dan heel wazig en soms zelfs donker! Erug mooi allemaal maar hoe doe ik dat. Ik meen me te herinneren dat het iets te maken heeft met de f waarde (ofzoiets, ja ik ben nog een groentje) Ow en is dit uberhaubt mogelijk met mijn camera? Sony P72
Verder vraag ik mij af of er iemand nog een site weet met truckjes (buiten de sites genoemd in de faq)
het is toch gewoon een kwestie van je diafragma (of je f waarde zoals je het noemt) een beetje aanpassen?
Grofweg gezegd: diafragma open (lage waarde) levert minder scherpte-diepte op. Diafragma kleiner (hoge waarde) geeft meer scherpte diepte, maar brengt in geval van weinig licht wel je sluitertijd omhoog (langere sluitertijd dus) en kan dus een bewogen foto opleveren.
Ik zeg het wel heel grofweg dus misschien moet ik er wat meer nuance in aanbrengen.
Grofweg gezegd: diafragma open (lage waarde) levert minder scherpte-diepte op. Diafragma kleiner (hoge waarde) geeft meer scherpte diepte, maar brengt in geval van weinig licht wel je sluitertijd omhoog (langere sluitertijd dus) en kan dus een bewogen foto opleveren.
Ik zeg het wel heel grofweg dus misschien moet ik er wat meer nuance in aanbrengen.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
Nog nooit een statief gebruikt met mijn 180mm, en mijn plaatjes zijn volgens mij toch niet echt verkeerd...?Aham brahmasmi schreef op 18 juni 2003 @ 10:30:
[...]maar weer als nadeel dat je vanwege het gewicht en brandpunt eigenlijk altijd een statief voor macro-opnamen moet gebruiken, wat bij de 100 mm's minder het geval is.
offtopic:
Meer nuance in je verhaal brengen hoeft niet, want het is wel duidelijk. Alleen aan correct Nederlands ontbreekt het: "ik zeg het wel heel grofweg...".
En scherptediepte is één woord... de losschrijfziekte slaat weer toe.
Je schrijft toch ook niet "sluiter tijd", om maar wat te noemen.
Meer nuance in je verhaal brengen hoeft niet, want het is wel duidelijk. Alleen aan correct Nederlands ontbreekt het: "ik zeg het wel heel grofweg...".

Neen, is ook zo. Maar dat ding weegt toch aardig wat meer dan een 100 mm macro, en mede door zijn langere brandpuntsafstand zul je toch niet ver kunnen diafragmeren (korte sluitertijd aanhouden), wil je nog onbewogen foto's maken. Als je macrofoto's wilt maken van andere onderwerpen dan libelle's die in de volle zon zitten, zul je toch aan een statief of andere ondersteuning moeten (zeker als je niet met volle opening wilt schieten).Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 13:56:
[...]
Nog nooit een statief gebruikt met mijn 180mm, en mijn plaatjes zijn volgens mij toch niet echt verkeerd...?
[ Voor 53% gewijzigd door Aham brahmasmi op 18-06-2003 14:06 ]
Verwijderd
In theorie klopt dit ja....maar de praktijk heeft met kleinere sensors te maken die de brandpunt afstand veranderen, en daarom zal je ook nooit de (on)scherptediepte van een (D)SLR kunnen simuleren met een consumerdigicamYellowCube schreef op 18 June 2003 @ 13:39:
het is toch gewoon een kwestie van je diafragma (of je f waarde zoals je het noemt) een beetje aanpassen?
Z'n verhaal klopt gewoon. Ookal hebben consumer-digicams een kleinere CCD, kleinere lenzen en daardoor meer scherptediepte; de manipulatie van de scherptediepte gaat nog steeds op de manier die YellowCube beschrijft. Scherptediepte is het resultaat van afbeeldingsmaatstaf en diafragmaopening (f-getal = verhouding tussen brandpuntsafstand en diameter lens (f/D)). Een 50 en 100 mm macrolens hebben bij een afbeeldingsmaatstaf van bv. 1:2 en hetzelfde diafragma dus exact dezelfde scherptediepte!Verwijderd schreef op 18 juni 2003 @ 13:58:
[...]
In theorie klopt dit ja....maar de praktijk heeft met kleinere sensors te maken die de brandpunt afstand veranderen, en daarom zal je ook nooit de (on)scherptediepte van een (D)SLR kunnen simuleren met een consumerdigicam
Dit gegeven was tot voor kort ook nieuw voor mij; ik las het in een fototijdschrift bij de vraag&antwoord-rubriek.
Als ik het goed heb, is de conclusie dus dat je door de kleinere objectieven van compacte digicams altijd een kleiner f-getal hebt en dus altijd meer scherptediepte dan 35 mm-camera's (of groter).
Van die verandering (verlenging) van de brandpuntsafstand heb je trouwens alleen last met DSLR's. Digicompacts hebben altijd korte brandpunstafstandsbereiken zoals 7-21 mm (Canon PS45).
[ Voor 201% gewijzigd door Aham brahmasmi op 18-06-2003 14:52 ]
Aham brahmasmi schreef op 18 June 2003 @ 13:57:
offtopic:
Meer nuance in je verhaal brengen hoeft niet, want het is wel duidelijk. Alleen aan correct Nederlands ontbreekt het: "ik zeg het wel heel grofweg...".En scherptediepte is één woord... de losschrijfziekte slaat weer toe.
Je schrijft toch ook niet "sluiter tijd", om maar wat te noemen.
offtopic:
Leraar Nederlands geweest?
Maarre, zodra ze de spellingcontrole van Word in GoT inbouwen zal het minder voorkomen.
Leraar Nederlands geweest?
Leg eens wat duidelijker uit. Een digicam heeft toch nog steeds een diafragma en daarmee bepaal je de scherptediepte. Ik zie niet waarom die basisregel voor digicams anders zou zijn.Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 13:58:
[...]
In theorie klopt dit ja....maar de praktijk heeft met kleinere sensors te maken die de brandpunt afstand veranderen, en daarom zal je ook nooit de (on)scherptediepte van een (D)SLR kunnen simuleren met een consumerdigicam
[ Voor 34% gewijzigd door YellowCube op 18-06-2003 14:20 ]
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Tot nu toe heel erg bedankt, damn wat ene kennis hier!
Resultaat mogen jullie asap gaan aanschouwen, tenzij het echt zwaar bagger wordt
Resultaat mogen jullie asap gaan aanschouwen, tenzij het echt zwaar bagger wordt
Don't dream your life, live your dream.
Je hebt gelijk hoor. Zie m'n verhaal boven.YellowCube schreef op 18 juni 2003 @ 14:17:
[...]
offtopic:
Leraar Nederlands geweest?Maarre, zodra ze de spellingcontrole van Word in GoT inbouwen zal het minder voorkomen.
[...]
Leg eens wat duidelijker uit. Een digicam heeft toch nog steeds een diafragma en daarmee bepaal je de scherptediepte. Ik zie niet waarom die basisregel voor digicams anders zou zijn.
offtopic:
En ik ben geen leraar Nederlands (geweest). Ik ben nog student man. Stond vandaag of gisteren nog een stukje over in de krant, dat studenten steeds vaker krom/incorrect/slecht Nederlands schrijven. Dat geldt dus niet voor mij. En ik ben geen taalfreak maar beheers gewoon ABN.
En je gaat toch ook niet je eigen taalfouten laten corrigeren door een stukje software omdat je niet opgelet hebt bij de lessen Nederlands? Dat gebruik ik alleen voor lange stukken tekst om typefouten op te sporen, geen taalfouten.
Maar "ik zeg het een beetje grofweg" vond ik wel een lachwekkende taalfout, wat de reden van mijn opmerking was. Je hoort idd steeds vaker dit soort verkeerd gebruikte of verdraaide uitdrukkingen (vaak contaminaties) zoals "dat slaat kant noch wal".
En ik ben geen leraar Nederlands (geweest). Ik ben nog student man. Stond vandaag of gisteren nog een stukje over in de krant, dat studenten steeds vaker krom/incorrect/slecht Nederlands schrijven. Dat geldt dus niet voor mij. En ik ben geen taalfreak maar beheers gewoon ABN.
En je gaat toch ook niet je eigen taalfouten laten corrigeren door een stukje software omdat je niet opgelet hebt bij de lessen Nederlands? Dat gebruik ik alleen voor lange stukken tekst om typefouten op te sporen, geen taalfouten.
Maar "ik zeg het een beetje grofweg" vond ik wel een lachwekkende taalfout, wat de reden van mijn opmerking was. Je hoort idd steeds vaker dit soort verkeerd gebruikte of verdraaide uitdrukkingen (vaak contaminaties) zoals "dat slaat kant noch wal".
[ Voor 6% gewijzigd door Aham brahmasmi op 18-06-2003 14:55 ]
Mijn Sony heeft een bereik vanaf 39mmAham brahmasmi schreef op 18 juni 2003 @ 14:06:
Digicompacts hebben altijd korte brandpunstafstandsbereiken zoals 7-21 mm (Canon PS45).
Verwijderd

En de rest (op 900x700) staat op http://24h.dumans.nl/
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 16:34 ]
Ikkeh bedoelde gewoon een bereik in korte brandpunstafstanden (ivm kleinbeeld). Niet dat het bereik zelf kort is.

Verwijderd
@TonD: toet! mooie foto's, ookal blijven er wel een aantal typische auto shots tussen zitten
maar foto 2 vind ik echt zeer gaaf gelukt met die reflectie. Ook die helicopter heerst zwaar.
Verwijderd
En wat zei ik dat niet klopte ?
Point still stands : daarom zal je ook nooit de (on)scherptediepte van een (D)SLR kunnen simuleren met een consumerdigicam.
Dat is namelijk het effect wat veel mensen zouden willen bereiken dmv hun camera...
scherp object, onscherpe achtergrond. bijvoorbeeld :

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 17:15 ]
Verwijderd
Ik zie het probleem niet ? Daarom zijn er toch ISO's ? Gelukkig zijn bij mijn camera de ISO's tot 800 nog zeer goed te gebruiken...dus er is wel iets aan speelruimte..Aham brahmasmi schreef op 18 juni 2003 @ 13:57:
Neen, is ook zo. Maar dat ding weegt toch aardig wat meer dan een 100 mm macro, en mede door zijn langere brandpuntsafstand zul je toch niet ver kunnen diafragmeren (korte sluitertijd aanhouden), wil je nog onbewogen foto's maken. Als je macrofoto's wilt maken van andere onderwerpen dan libelle's die in de volle zon zitten, zul je toch aan een statief of andere ondersteuning moeten (zeker als je niet met volle opening wilt schieten).
10D - 180mm macro - ISO400 - 1/320s - F10

Verwijderd
Pep! Tja...je gaat naar een auto-evenement of je gaat er niet heen heVerwijderd schreef op 18 juni 2003 @ 17:11:
@TonD: toet! mooie foto's, ookal blijven er wel een aantal typische auto shots tussen zittenmaar foto 2 vind ik echt zeer gaaf gelukt met die reflectie. Ook die helicopter heerst zwaar.
[edit]
Ter ondersteuning van de discussie over scherptediepte:
Meer (of eigenlijk..minder) krijg ik inderdaad niet uit mijn camera...
P.s. volgens mij is dit helemaal niet de juiste plaats voor dit soort discussies!?
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 17:51 ]
Foto van een gedeeltelijk ontwortelde boom, deze lag nog met een paar wortels in de grond, maar ligt er al een paar weken, zonder dat ie dood gaat. Na een survival door de takken (die waren er veel) heb ik deze foto genomen.

Die had je toch al eens eerder gepost of ben ik nu mis? Hij komt me zo bekend voor..dbzfan schreef op 18 June 2003 @ 18:38:
Foto van een gedeeltelijk ontwortelde boom, deze lag nog met een paar wortels in de grond, maar ligt er al een paar weken, zonder dat ie dood gaat. Na een survival door de takken (die waren er veel) heb ik deze foto genomen.
[afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door blakez op 18-06-2003 19:03 ]
Mijn ccd is prima in orde, ik weet niet waar je je ideeen op basseert. Ik raad je aan om de volgende x met goed commentaar te komen. Aan daglicht heb je nooit genoeg.Verwijderd schreef op 18 juni 2003 @ 18:45:
Teveel daglicht.. ik bespeur ook een beetje ruis .. is je ccd wel goed ?! ?
@ blakez, ik had hem idd al eerder gepost
[ Voor 25% gewijzigd door dbzfan op 18-06-2003 19:10 ]
Ik snap ook niet wat hij bedoeltdbzfan schreef op 18 June 2003 @ 19:08:
[...]
Mijn ccd is prima in orde, ik weet niet waar je je ideeen op basseert. Ik raad je aan om de volgende x met goed commentaar te komen. Aan daglicht heb je nooit genoeg.
@ blakez, ik had hem idd al eerder gepostMaar door de stroom van foto's van de afgelopen dagen (door het goede weer) kan niet iedereen commentaar geven
Ik zie echt geen merkbare ruis. En teveel licht? Daar heb je toch een kleine sluitertijd en lage iso waarde voor? Ik vind de foto technisch prima gelukt. Het was misschien alleen mooier geweest als het constrast tussen groene bladeren etc. en de blauwe lucht wat kleiner was geweest (meer blauwe lucht)...
[ Voor 27% gewijzigd door Yokozuna op 18-06-2003 19:21 ]
Ja, doe dat maar. 1 forum met dave is al genoeg.Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 19:26:
was een sarcasties geintje yokozuna .. ik zal het hierbij maar laten.
Tnx voor het compliment yokozuna. Meer blauwe lucht zou idd mooier zijn. Maar ik wou de stam er ook op hebben, en de kruin was nogal groot.
Verwijderd
Dat idee had ik ook al :blakez schreef op 18 June 2003 @ 19:02:
[...]
Die had je toch al eens eerder gepost of ben ik nu mis? Hij komt me zo bekend voor..
Verwijderd
tja .. forums zijn forums he .. daar heb je wel eens met elkaar te maken ..dbzfan schreef op 18 June 2003 @ 19:29:
[...]
Ja, doe dat maar. 1 forum met dave is al genoeg.
Tnx voor het compliment yokozuna. Meer blauwe lucht zou idd mooier zijn. Maar ik wou de stam er ook op hebben, en de kruin was nogal groot.
maar ik zal je foto's goed in de gaten houden om er mijn welgemeende kritiek op te gaan geven in de toekomst
Okay ff wat geprobeerd en meer dan dit wou me in eerste instantie niet lukken. Denk echter ook niet dat ik met deze cam ooit aan Bakman's kwaliteit kom maar opmerkingen tot verbeteringen zijn meer dan welkom.

Verwijderd
@dbzfan: ok dan, hier mijn welgemeende commentaar, aangezien je die zo graag wilt hebben. Zelfs door een foto dan maar 2 maal te plaatsen waardoor die stroom van foto's echt niet af zal nemen maargoed....
Kort gezegt, ik vind m niks. Qua contrast mist de foto een hele hoop. Vooral het onderste gedeelte van de foto is een groot licht bruin vlak zonder enig interessant detail of iets dergelijks. Tevens lijkt het erop dat de boomstronk ook niet je 'onderwerp' is om het zo maar even te zeggen. Want de sterkste contrasten liggen toch echt tussen de takken en daar gaat dan dus ook iemands aandacht naartoe. Toch vult het grauwe vlak 'boomstam' bijna de helft van je foto....
De bovenste helft heeft wel wat leuke kleurtjes en ook nog redelijk wat contrast, maar het blijft een saaie boel omdat je oog nergens rust vind.
Alles bij elkaar.... je hebt misschien wel een camera waarmee je foto's kan maken van dergelijke scherpte etc.... Maar je verliest gewoonweg alles door het missen van enige vorm van compositie.
Nog korter gezegt... het was de moeite niet om hem 2 keer te posten.
Kort gezegt, ik vind m niks. Qua contrast mist de foto een hele hoop. Vooral het onderste gedeelte van de foto is een groot licht bruin vlak zonder enig interessant detail of iets dergelijks. Tevens lijkt het erop dat de boomstronk ook niet je 'onderwerp' is om het zo maar even te zeggen. Want de sterkste contrasten liggen toch echt tussen de takken en daar gaat dan dus ook iemands aandacht naartoe. Toch vult het grauwe vlak 'boomstam' bijna de helft van je foto....
De bovenste helft heeft wel wat leuke kleurtjes en ook nog redelijk wat contrast, maar het blijft een saaie boel omdat je oog nergens rust vind.
Alles bij elkaar.... je hebt misschien wel een camera waarmee je foto's kan maken van dergelijke scherpte etc.... Maar je verliest gewoonweg alles door het missen van enige vorm van compositie.
Nog korter gezegt... het was de moeite niet om hem 2 keer te posten.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 21:07 . Reden: stomme spelfouten ]
Verwijderd
waarom zou iedereen altijd commentaar op jou foto's moeten gevendbzfan schreef op 18 juni 2003 @ 19:08:
[...]
@ blakez, ik had hem idd al eerder gepostMaar door de stroom van foto's van de afgelopen dagen (door het goede weer) kan niet iedereen commentaar geven
alsof jij op iedere foto die voorbij komt commentaar geeft....
Verwijderd
@vrieserik85, dat doet ie wel op bijna elke foto hoor...niet dat t ergens op slaat
(meestal)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 21:18 ]
Wie vroeg jou om het op te nemen voor dbzfan????? LOL... ik neem het nu op voor Vrieserik...Verwijderd schreef op 18 juni 2003 @ 21:16:
@vrieserik85, dat doet ie wel op bijna elke foto hoor...niet dat t ergens op slaat(meestal)
Maar niemand geeft ooit altijd commentaar op een foto...
zelfs ik krijg niet altijd reacties op mijn foto's....
Dus nou (voor iedereen) niet zielig gaan doen als je een keertje geen reactie krijgt... meestal kan je dan verwachten dat we ze mooi vinden...
Verwijderd
ik zie al vaker dat ie zowat zit te smeken op commentaar en als er dan negatief commentaar komt (al is t maar een grapje) direct zon reactie als.... wtf?Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 21:16:
@vrieserik85, dat doet ie wel op bijna elke foto hoor...niet dat t ergens op slaat(meestal)
precies wat firearrow zegt...geen commentaar betekent dat je foto goed is....
en nog even als toevoeging op mn vorige post:
moet je es nagaan als iedereen de fotos waar ie geen reactie op gehad heeft, nogmaals zou posten, dan kunnen we om de dag weer een nieuw deel starten

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 21:52 ]
Verwijderd
volgens mij missen jullie allebij het sarcase me in TonD z'n post.....
en mijn negatieve commentaar was ook niet bedoeld als grapje eerlijk gezegt.... ik heb geprobeerd een beetje opbouwend te zijn en een paar dingen aan te stippen waar dbzfan misschien op zou kunnen letten... ook al zijn het slechts suggesties
mijn excuses als dit niet echt gelukt is trouwens...
en mijn negatieve commentaar was ook niet bedoeld als grapje eerlijk gezegt.... ik heb geprobeerd een beetje opbouwend te zijn en een paar dingen aan te stippen waar dbzfan misschien op zou kunnen letten... ook al zijn het slechts suggesties
[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 21:58 ]
Verwijderd
daar gaat t niet om....of t nou een grapje was of niet....t gaat er om dat dat knaapje steeds vraagt om commentaar op zn fotos, en nu zelfs om aan dat commentaar te komen zn fotos meerdere malen gaat posten.....Verwijderd schreef op 18 juni 2003 @ 21:55:
volgens mij missen jullie allebij het sarcase me in TonD z'n post.....
Nou, sorry ervoor. Het zal niet meer voorkomen.
@TonD: als je meer scherptediepte uit dat plaatje wilt krijgen zul je meer licht nodig hebben. Er is uiteraard wel een grens, maar met meer licht kom je wel verder.
1 bijdrage:
1 bijdrage:
Okay mag ik dan nu comments op de mijne? Lijkt me toch iet dat ie zo goed is dat er geen comment op mogelijk is
Verwijderd
woei...had ehm al gezien hoor--JvL-- schreef op 18 June 2003 @ 22:09:
Okay mag ik dan nu comments op de mijne? Lijkt me toch iet dat ie zo goed is dat er geen comment op mogelijk is
oke....iedereen weer tevredendbzfan schreef op 18 June 2003 @ 22:02:
Verwijderd
even snel vraagje tussendoor klopt het dat bij een ricoh-rdc7 als iemand ze kop iets beweegt dat je dan een waas ziet dat die camera gewoon zo traag is, of staat er iets bij me instellingen verkeerd? en onder welke optie valt dat dan?
De foto is gemaakt om een scherp voorwerp te fotograferen met een onscherpe achtergrond. Het is dus egenlijk een testje, voorwerp maakt in deze niet uit
@tanker: waarschijnlijk de sluitertijd te lang, ken je camera niet dus zou niet weten waar je het prcies insteld.
@tanker: waarschijnlijk de sluitertijd te lang, ken je camera niet dus zou niet weten waar je het prcies insteld.
[ Voor 28% gewijzigd door --JvL-- op 18-06-2003 22:17 ]
Tanker: dan is de sluitertijd te lang en krijg je dus een veeg als iemand zich beweegt.
Meer licht of flitsen is meestal een oplossing (tenzij je onderwerp ADHD heeft of iets dergelijks)
Meer licht of flitsen is meestal een oplossing (tenzij je onderwerp ADHD heeft of iets dergelijks)
edit:
drat...te langzaam
drat...te langzaam
[ Voor 10% gewijzigd door YellowCube op 18-06-2003 22:19 ]
Verwijderd
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Ricoh/ricoh_rdc7.asp
hier staan de specs maar ik denk dat jullie daar nog niet veel aan hebben

Verwijderd
Thnx YellowCube, zal het nog eens proberenYellowCube schreef op 18 June 2003 @ 22:07:
@TonD: als je meer scherptediepte uit dat plaatje wilt krijgen zul je meer licht nodig hebben. Er is uiteraard wel een grens, maar met meer licht kom je wel verder.
1 bijdrage:
[afbeelding]
zo te zien wordt alles automatisch geregeld en kun je sluitertijd of diafragma niet instellen...Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 22:23:
http://www.dpreview.com/reviews/specs/Ricoh/ricoh_rdc7.asp
Heb je dit probleem alleen met weinig licht of in praktisch alle situaties?
[ Voor 43% gewijzigd door YellowCube op 18-06-2003 22:26 ]
Verwijderd
Als ik natuurfotos maak zijn ze allemaal strak heb nog wel een paar mooie voorbeeldjeszo te zien wordt alles automatisch geregeld en kun je sluitertijd of diafragma niet instellen...
Heb je dit probleem alleen met weinig licht of in praktisch alle situaties?
maar het is meestal gewoon als ik van iemand anders een foto maak (persoon of dier etc) en die beweegt dan heb je een waas of zo hele trek veeg door je foto (en nee niet die trek veeg
Verwijderd
uhmmmm kan aan mijn beperkte hersenen liggen... maar zou je dit misschien uit kunnen leggen. Het enige wat meer licht volgens mij doet, is dat je een kleinere F waarde kunt nemen.... licht op zichzelf, zonder enige instellingen te veranderen (of alleen de sluitertijd omdat je diafragma neem ik aan toch al helemaal open staat)YellowCube schreef op 18 June 2003 @ 22:07:
1 bijdrage:
[afbeelding]
@JVL, leuke foto, maar volgens mij een beetje overbelicht waardoor de kleuren net iets _te_ worden. Voor de rest blijft het een beetje standaard 'bloem in tuin' shot
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 22:32 ]
ik was in de veronderstelling dat als je veel licht hebt, dat je dan een klein diafragma kan kiezen zodat je veel scherptediepte krijgt. Ik zeg "je kan het kiezen", want als je een portretfoto neemt wil je misschien geen scherptediepte en kies je een groter diafragma.
Ik neem aan dat het diafragma al helemaal dichtstond toen TonD de foto maakte om daardoor zoveel mogelijk scherptediepte te krijgen. Als ie nu buiten zo gaan staan met dat flesje...in de volle zon, dan heeft ie toch meer licht en krijg je nog meer scherptediepte?
Of zie ik het verkeerd?
Ik neem aan dat het diafragma al helemaal dichtstond toen TonD de foto maakte om daardoor zoveel mogelijk scherptediepte te krijgen. Als ie nu buiten zo gaan staan met dat flesje...in de volle zon, dan heeft ie toch meer licht en krijg je nog meer scherptediepte?
Of zie ik het verkeerd?
edit:
en misschien is er iemand die een goed idee heeft over een langere of een kortere sluitertijd? Ik bedoel hoe je het noemt (terminologie); 8 is namelijk korter dan 1000, tenzij je het hebt over 1/8 of 1/1000
en ik neem aan dat ik beter in f-waardes kan spreken dan in "grotere" of "kleinere" diafragma's.
en misschien is er iemand die een goed idee heeft over een langere of een kortere sluitertijd? Ik bedoel hoe je het noemt (terminologie); 8 is namelijk korter dan 1000, tenzij je het hebt over 1/8 of 1/1000
en ik neem aan dat ik beter in f-waardes kan spreken dan in "grotere" of "kleinere" diafragma's.
[ Voor 33% gewijzigd door YellowCube op 18-06-2003 22:51 ]
Verwijderd
*offtopic: yellowcube jij lijkt trouwens op zo redacteur van de power unlimited genaamd jeroen
*
Verwijderd
volgens mij zat TonD in dat geval al op zijn kleinste F waarde, niet voor niks dat hij niet meer... ofjah dus minder scherpte diepte uit zijn camera krijgt
Want dat is volgens mij ook waar het in eerste instantie om ging.
Een prosumer cam heeft zo zn limiet. En juist die scherpte diepte is een van de redenen om over te stappen naar (D)SLR.
Want een slr heeft een kleinere scherpte diepte mede omdat hij een grotere CCD of film heeft, maar vooral omdat je er een (dure) lens op kan zetten. Want kleine F waardes kosten over het algemeen $$$
Want dat is volgens mij ook waar het in eerste instantie om ging.
Een prosumer cam heeft zo zn limiet. En juist die scherpte diepte is een van de redenen om over te stappen naar (D)SLR.
Want een slr heeft een kleinere scherpte diepte mede omdat hij een grotere CCD of film heeft, maar vooral omdat je er een (dure) lens op kan zetten. Want kleine F waardes kosten over het algemeen $$$
Wow, die meeuw.
Vertel er eens meer over, stond die meeuw op het punt te landen of steeg hij net op?
Was het een toevalstreffer of een gevalletje "I love it when a plan comes together"?
Anyway, dat is een mooie foto en ook ik zou deze op mijn desktop willen hebben.
Vertel er eens meer over, stond die meeuw op het punt te landen of steeg hij net op?
Was het een toevalstreffer of een gevalletje "I love it when a plan comes together"?
Anyway, dat is een mooie foto en ook ik zou deze op mijn desktop willen hebben.
Oeh
ik weet niet of ik hier ook een "Is dit wat" vraag mag stellen, maar euh... ik heb sinds een tijd een Kodak CX4200 digitale camera en dit was mijn eerste digitale camera. Nu wil ik graag meer en ook graag optische zoom. Aangezien Kodak me ongelofelijk goed bevalt zou ik ook graag weer een Kodak willen. Nu ben ik aan het kijken naar de twee nieuwe modellen en ik zou graag willen weten wat jullie hier van vinden.
Kodak DX6340 http://www.kodak.com/ekne...-path=866&pq-locale=en_US
Kodak DX6440http://www.kodak.com/ekne...path=1085&pq-locale=en_US
En heeft de DX6440 nog extra meerwaarde, naast de 4MegaPixels?
Ik stel mijn vraag maar hier omdat hier de kenners zitten!
Kodak DX6340 http://www.kodak.com/ekne...-path=866&pq-locale=en_US
Kodak DX6440http://www.kodak.com/ekne...path=1085&pq-locale=en_US
En heeft de DX6440 nog extra meerwaarde, naast de 4MegaPixels?
Ik stel mijn vraag maar hier omdat hier de kenners zitten!
Verwijderd
Leuke foto's, bbrother, mooie kleuren enzo. Alleen zie ik maar weinig scherpte in je foto's ? Alleen 1 en 4 (en 2 een klein beetje) zijn een beetje (maar ook maar 1 puntje) scherp... Verder zie ik weinig tot niks scherp...bbrother schreef op 18 June 2003 @ 23:40:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
beetje met de lichtinval aant spelen van mn draaitafels

edit: En ik zie bij foto 1 een klein stukje vinger in de linkerbovenhoek ?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 00:38 ]
Serie die ik ook al op DPZ gepost heb:
1. Maasland
2. Maasland
3. Maasland
4.
Maasland
5. Maasland, stitch van 2 foto's
6. Chick
7. Vintage dakje
8. Madeliefjes, nee, Margrieten met rups
9. Kent iemand dit soort vlinder?
10. waar je ook moet schijten; vergeet niet je pleetje op slot te zetten
1. Maasland

2. Maasland

3. Maasland

4.
Maasland

6. Chick

7. Vintage dakje

Verwijderd
Is DPZ een fotografie forum ofzo? Wat is de URL? Ik lijk waarschijnlijk bijhoorlijk n00b nu, en dat klopt
Verwijderd
2,8,9 maar vooral 2.... netjes weer hangloozz...Hangloozz schreef op 19 juni 2003 @ 00:50:
Gaaf Marco! Zou je de fullsize pics online kunnen zetten, of mailen naar 5724@ncmail.nl (10mb max) ? BedanktVerwijderd schreef op 16 June 2003 @ 08:58:
Een serie zoals ik hem gisteren schoot en al postte op Dutch Photo Zone:
Vandaag was het dan toch zo ver. De omstandigheden waren perfect. Om half 5 ging de wekker en ondergetekende ging ervoor: de zonsopgang en andere ochtend-zaken schieten op de Hilversumse Heide. Hier de highlights:
Zo net voor zonsopgang zag het er spooky uit op de heide:
rits........
Dan is het 7.00am... Ruim 50 digitale foto's en anderhalf rolletje Fuji Velvia verder ga ik weer naar huis om tevreden terug in bed te kruipen. Ik was aardig tevreden over de digifoto's en verwacht nog meer van de Velvia slides. Stay tuned!
[ Voor 52% gewijzigd door Yokozuna op 19-06-2003 08:23 ]
klopt, ik heb niet zo een geweldige goeie digicam met macro standen erop enzoVerwijderd schreef op 19 June 2003 @ 00:37:
[...]
Leuke foto's, bbrother, mooie kleuren enzo. Alleen zie ik maar weinig scherpte in je foto's ? Alleen 1 en 4 (en 2 een klein beetje) zijn een beetje (maar ook maar 1 puntje) scherp... Verder zie ik weinig tot niks scherp...![]()
edit: En ik zie bij foto 1 een klein stukje vinger in de linkerbovenhoek ?
en tis volgens mij idd mn vinger op de 1e foto
verder vind ik ze wel gelukt opzich
Gisteren even wat fotos gemaakt op de RAW-stand en vervolgens weer verknoeid met Jpeg-compressie
:

Crop, iets verkleind.

Crop, iets verkleind.
One of the animals has left its cage today.
Cam + lenzen?mrknowitall schreef op 19 juni 2003 @ 09:49:
Gisteren even wat fotos gemaakt op de RAW-stand en vervolgens weer verknoeid met Jpeg-compressie:
[afbeelding]
Crop, iets verkleind.
Canon D60 + Sigma 50-500 @ 500.
One of the animals has left its cage today.
Mooi.Hangloozz schreef op 19 juni 2003 @ 00:50:
[afbeelding]
Het is een Gehakkelde Aurelia. De parelmoervlinders lijken er wel een beetje op maar die hebben niet van die gehakkelde vleugeltoppen.Aham brahmasmi schreef op 19 juni 2003 @ 11:01:
[...]
Mooi.Die vlinder is volgens mij een parelmoervlinder. Waarschijnlijk slaat die naam op de buitenkant van z'n vleugels.

Verwijderd
Mmm .. Niet dat ik hier zoveel foto's post , maar er was een een meneer die zei als ik wat poste dat ik dan keihard afgezeken werd ofzo op GOT ??dbzfan schreef op 18 juni 2003 @ 22:02:
mmm.
Volgens mij zijn de members hier redelijk serieus en zeiken die elkaar niet bewust af.
Dus ik hoop dat je voortaan op andere forums je mening voor je kan houden DBZfan.. want zelf doe je het blijkbaar ook niet allemaal goed blijkt wel.
Om toch nog wat bij te dragen aan deze topic.
Hier nog een serie van mijn fototjes.
Gemaakt rond het huis, bloemetjes ,, beestjes .. vanalles wat
hoop dat je ze leuk vind.
( Klik op de thumbnail om de volle foto te bekijken )

Zeer mooie plaatjes hanglooz, Nummer 3, 4 en 5 zijn mijn favorieten. Ik zal zo nog wel ff comment geven op dpz.Hangloozz schreef op 19 June 2003 @ 00:50:
1. Maasland
[afbeelding]
2. Maasland
[afbeelding]
3. Maasland
[afbeelding]
4.
Maasland
[afbeelding]
[afbeelding]
6. Chick
[afbeelding]
7. Vintage dakje
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
damn wat een geweldige fotos maakt die camdbzfan schreef op 19 June 2003 @ 17:28:
Ik zag daarnet toevallig dat er een paar bloemen prachtig in bloei stondenDus heb er even een fototje van geschoten.
Clickable..
[afbeelding]
Ik vind vooral de kleuren van de eerste foto echt superbHangloozz schreef op 19 June 2003 @ 00:50:
1. Maasland
[afbeelding]
Waar wil je nu heen? Het hele topic verneuken met reacties tegen mij? Kap gewoon met die sneue bedoeling van jou.
Yo, nok ff met deze onzin, en houd dit topic een beetje schoon
Topic nauwlettend gevolgd en valt me op dat jij (dbzfan) vooral opvalt met irritant gedrag tegenover anderen. Zelf speel je de gemene onschuld.
Back ontopic. Je foto's zien er qua compositie niet uit. Helaas ben je slechter dan je toestel. Dit geldt overigens voor elke foto die je tot nu toe genomen hebt. Je gaf zelf aan..."Ik zag daarnet toevallig dat er een paar bloemen prachtig in bloei stonden Dus heb er even een fototje van geschoten." Mooie foto's maken doe je niet 'even', dus geef ik 1 tip. Of je houdt je foto's lekker voor jezelf en gaat verder met het bekritiseren van andermans (veel betere) foto's OF je neemt eens meer tijd en moeite om een mooie foto te maken.
Deze kritiek is negatief bedoeld, net zoals je bij de anderen bent overgekomen.
Back ontopic. Je foto's zien er qua compositie niet uit. Helaas ben je slechter dan je toestel. Dit geldt overigens voor elke foto die je tot nu toe genomen hebt. Je gaf zelf aan..."Ik zag daarnet toevallig dat er een paar bloemen prachtig in bloei stonden Dus heb er even een fototje van geschoten." Mooie foto's maken doe je niet 'even', dus geef ik 1 tip. Of je houdt je foto's lekker voor jezelf en gaat verder met het bekritiseren van andermans (veel betere) foto's OF je neemt eens meer tijd en moeite om een mooie foto te maken.
[ Voor 4% gewijzigd door Sheik op 19-06-2003 20:05 . Reden: ik heb mijn zegje gedaan, dus bij deze geen offtopic van mij meer. ]
Ik neem wel dégelijk de tijd voor een foto hoor, het is meer de manier waarop ik het dan overbreng. Het "even" is dus niet letterlijk. En het negatieve gedoe vind ik echt wel meevallen. Het enige wat ik me kan bedenken is dat ik een foto 2x heb geplaatst, wat idd stom van me was. Voor de rest probeer ik gewone reacties te geven.Sheik schreef op 19 juni 2003 @ 20:03:
Topic nauwlettend gevolgd en valt me op dat jij (dbzfan) vooral opvalt met irritant gedrag tegenover anderen. Zelf speel je de gemene onschuld.
dbzfan, oke, je reactie laat blijken een verstandige gozer te zijn
Shake hands en laten we weer genieten van mooie foto's!!
Ik heb 'effe' wat foto's bij elkaar gezocht. Een paar zijn van de kermis in Geleen van 2 knaapjes van een vriend van mij. Hopelijk vind hij het geen probleem dat ze hier op internet staan, ik bedoel...met zo'n kids mag je trots zijn
De andere pics zijn in Thorn (M-Limburg) geschoten (Sony F717) van de maasplassen.
Het zijn uiteraard niet mijn beste foto's maar door mijn offtopic gelul MOEST ik gewoon ook weer met foto's komen

Ik heb 'effe' wat foto's bij elkaar gezocht. Een paar zijn van de kermis in Geleen van 2 knaapjes van een vriend van mij. Hopelijk vind hij het geen probleem dat ze hier op internet staan, ik bedoel...met zo'n kids mag je trots zijn
Het zijn uiteraard niet mijn beste foto's maar door mijn offtopic gelul MOEST ik gewoon ook weer met foto's komen

Verwijderd
Leuke foto's, hier mijn comment:Sheik schreef op 19 June 2003 @ 20:25:
dbzfan, oke, je reactie laat blijken een verstandige gozer te zijnShake hands en laten we weer genieten van mooie foto's!!
Ik heb 'effe' wat foto's bij elkaar gezocht. Een paar zijn van de kermis in Geleen van 2 knaapjes van een vriend van mij. Hopelijk vind hij het geen probleem dat ze hier op internet staan, ik bedoel...met zo'n kids mag je trots zijnDe andere pics zijn in Thorn (M-Limburg) geschoten (Sony F717) van de maasplassen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Foto 1: Apart. Grappig dat het jongentje met het blauwe shirt wel aardig scherp is, en de rest niet.
Foto 2: Erg mooi portret. Ze kijken erg verbaasd
Foto 3: Vind ik NIKS... Dit is echt alles door elkaar, niet echt mijn smaak :-)
Foto 4: Leuke foto, verder weinig over te zeggen.
Foto 5: Vind ik ook niks, meer een vakantie schot dan een prachtschot ...
Foto 6: Leuk gedaan. Je ziet dat de takken ervoor zitten, maar ze storen niet echt.
Mijn kritiek niet echt negatief opvatten dus...
Verwijderd
laten we hier ook maar niet de topic gaan verpesten he ?dbzfan schreef op 19 June 2003 @ 19:55:
[...]
Waar wil je nu heen? Het hele topic verneuken met reacties tegen mij? Kap gewoon met die sneue bedoeling van jou.
Ik maak alleen een geintje .. blijkbaar kun je daar ook al niet tegen.
en wat sheik zegt onderbouw ik ten harte.
Je zit constant de wijsneus uit te hangen en je bakt er zelf geen reet van .. even plat gezegd dus.
Sorry voor deze onnuttige bijdrage aan deze topic
ga verder en ik houd m,n mond weer.
De volgende keer dat ik post worden het weer fototjes
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 20:56 ]
Ah bedankt
Je hebt gelijk in je commentaar. Die ene foto op de kermis met die TE lange sluitertijd was m'n eerste 'trucfoto'. Ik moet zeggen dat de F717 erg mooie portretten en actiefoto's kan maken dankzij de regelbare focus. Ik wist niet dat zoiets mogelijk was (ben een n00b)
maar net zoals de macro's die ik op een paar pagina's terug heb gezet, komt het ook in dergelijke situaties goed van pas.
Bij die ene foto, waar dat jongetje wél scherp is, heb je daar met je camera meebewogen met de attractie? Dat zou de scherpte van het jongetje kunnen verklaren.Sheik schreef op 19 June 2003 @ 20:56:
Ah bedanktJe hebt gelijk in je commentaar. Die ene foto op de kermis met die TE lange sluitertijd was m'n eerste 'trucfoto'. Ik moet zeggen dat de F717 erg mooie portretten en actiefoto's kan maken dankzij de regelbare focus. Ik wist niet dat zoiets mogelijk was (ben een n00b)
maar net zoals de macro's die ik op een paar pagina's terug heb gezet, komt het ook in dergelijke situaties goed van pas.
Nou ik moet eerlijk bekennen dat ik voor het eerst zo'n meebewegend shot heb gemaakt. Ik heb een lange sluiter gebruikt en heb zelf een klein beetje meegedraaid. De foto is bij lange na niet wat hij moest zijn, namelijk nog meer scherpte was gewenst maar helaas. Oefening baart kunst is hier echt op z'n plaats.dbzfan schreef op 19 juni 2003 @ 20:58:
[...]
Bij die ene foto, waar dat jongetje wél scherp is, heb je daar met je camera meebewogen met de attractie? Dat zou de scherpte van het jongetje kunnen verklaren.
Idd, ik was laatst naar een racebaan geweest, en heb daar geprobeert rijdende auto's te fotograferen. Maar er was ook niks gelukt. Allemaal onscherp. Ontzettend moeilijk.Sheik schreef op 19 juni 2003 @ 21:01:
[...]
Nou ik moet eerlijk bekennen dat ik voor het eerst zo'n meebewegend shot heb gemaakt. Ik heb een lange sluiter gebruikt en heb zelf een klein beetje meegedraaid. De foto is bij lange na niet wat hij moest zijn, namelijk nog meer scherpte was gewenst maar helaas. Oefening baart kunst is hier echt op z'n plaats.
Er is wel wat aan gedaan in Photoshop, voornamelijk om de lichtcontrasten te verminderen, die vond ik te hard.jellywoods schreef op 19 juni 2003 @ 19:12:
[...]
Ik vind vooral de kleuren van de eerste foto echt superbHoe krijg je dat voor elkaar? Is dit echt de originele schot, of beetje gesjopt? Ik ben benieuwd!!!
Bewerkt:

Origineel (resize, EXIF nog aanwezig):

Hanglooz, hoe heb je dat aangepast. Heb je aan de curves, historgram zitten sleutelen. Of heb je er een action voor. Op dit gebied weet ik er eigenlijk niets van af. En ik ben beniewd hoe jij zulke dingen oplost.
Oke, weer wat pics uit dezelfde serie. Overigens dat waren de eerste serieuze pics die ik met mijn nieuwe cam (1 week) heb gemaakt
Commentaar is welkom, maar de foto's zijn meer bedoeld om wat geklooi van mij te laten zien. Ik ben nu veel verder met trucfoto's (dubbel voorwerp enzo) maar misschien breng ik wel inspiratie 
dit zijn niet mijn kids (heb geen), maar van vrienden...
al mijn pics hebben nog de EXIF waarde

Lange sluitertijd

Kortere sluitertijd

Focus niet echt gelukt

Had hier ND filter kunnen gebruiken

al mijn pics hebben nog de EXIF waarde

Lange sluitertijd

Kortere sluitertijd

Focus niet echt gelukt

[ Voor 7% gewijzigd door Sheik op 19-06-2003 21:46 ]
Welke cam heb je?Sheik schreef op 19 juni 2003 @ 21:43:
Oke, weer wat pics uit dezelfde serie. Overigens dat waren de eerste serieuze pics die ik met mijn nieuwe cam (1 week) heb gemaaktCommentaar is welkom, maar de foto's zijn meer bedoeld om wat geklooi van mij te laten zien. Ik ben nu veel verder met trucfoto's (dubbel voorwerp enzo) maar misschien breng ik wel inspiratie
[afbeelding]
[afbeelding]
Lange sluitertijd
[afbeelding]
Kortere sluitertijd
[afbeelding]
Focus niet echt gelukt
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Leuke pics, mooi scherp en leuke kleuren. Over de compo kan ik zelf niets zeggen, want daar bak ik zelf niks van. Je kan de "kermissfeer" iig goed proeven
Of een andere diafragma instellen...
Canon EOS 80D En wat glaswerk
Verwijderd
@sheik: eigelijk vind ik alleen de 2e (vanwege dat geinale gezicht van die kleine op de foto) en de 3e de moeite waard. Voor de rest had je denk ik wel iets selectiever kunnen wezen.
Ik heb een Sony F717. Kijk anders eens op de EXIF waarde hoe ik de cam heb ingesteld bij de betreffende pics. Save plaatje, rechtsklik op properties en kies 2de tabblad.
hmm ok
Canon EOS 80D En wat glaswerk
Ik heb zojuist in een pikkedonkere kamer gestoeid met de Nightshot en Nightframe functie op m'n F717. Ik zag dus zelf geen hand voor ogen.
Onderstaande pics geven wat resultaten.
Foto met Nightshot (in pikkedonker de 'nightvision' kleur krijgen)

Foto met Nightframe (in pikkedonker toch de kleur behouden)
[ Voor 3% gewijzigd door Sheik op 19-06-2003 22:39 ]
Verwijderd
Gaaf! En dat met 1/10. Daar kun je leuke dingen mee doen op een dark-room party.Sheik schreef op 19 June 2003 @ 22:39:
Ik heb zojuist in een pikkedonkere kamer gestoeid met de Nightshot en Nightframe functie op m'n F717. Ik zag dus zelf geen hand voor ogen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Dit topic is gesloten.