Nou, ik heb nu dan ook maar EX-71 dopjes van Sony gekocht. Zoals al eerder gezegd zijn ze inderdaad 44,95 bij de BCC, hoewel de zaak in Rotterdam nogal wat te wensen overlaat. Als je nog werk zoekt waar je niets voor hoeft te weten, zou ik maar snel gaan solliciteren. Ze zochten nog mensen aan de foldertjes met vacatures te zien.
Maar goed, over de dopjes. Ik wist gelukkig hoe je ze WEL in moest doen, want ik vind de handleiding uiterst slecht voor dopjes van deze prijsklasse. Er staat heel leuk een kopje waarmee ze suggereren hoe je ze in zou moeten doen (iets van "Inserting the plugs"), maar meer dan "als ze niet goed in je oor zitten krijg je slecht geluid en bla bla etc." staat er dan ook niet. Nee dat snapten we nog niet.
Afijn, ze zaten dan in mijn oor. Jeetje, wat isoleren die dingen eigenlijk goed! Ik zat naast mijn tv'tje terwijl ik op zeer laag volume naar mijn MD-speler zat te luisteren en ik hoorde pas enig geluid (lees: onverstaanbaar en onbegrijpelijke bijgeluidjes die niet van mijn md-speler afkomstig konden zijn) terwijl deze op half volume stond! Bedenk daarbij dat ik mijn tv al hard vind staan op een kwart van zijn volume, om maar niet te spreken van in een compleet geluidsstille ruimte. Ja, met de isolatie zit het dus wel goed.
Ze zitten comfortabel en de bass is goed. Verder had ik al niets te klagen over het midden en hoge bereik, maar na een nachtje inspelen lijken ze met name op het middengebied een stuk helderder te zijn geworden. Met name de toonhoogtes in het gebied van bijvoorbeeld een piano.
Dat is tevens het volgende positieve aan deze dopjes: instrumenten klinken erg goed, met name akoustische gitaren, bassgitaren en piano's zijn erg helder.
Ja, ik ben erg te spreken over deze dopjes. Ik vond het ook erg leuk om details in nummers te horen die ik normaal gesproken nog nooit gehoord had. Ik hoor me niet te wagen aan de vergelijking van earplugs vs koptelefoons, maar deze dopjes doen niet veel onder voor mijn (oude, dat wel) Sennheiser HD560. Bovendien zijn deze ook voor portable gebruik en het feit dat ze in je oor zitten, zorgt ervoor dat je misschien wel meer tonen kan horen.
Ik heb de dopjes op verschillende audio-instrumenten getest. Op het moment van schrijven zitten ze in mijn pc, maar dit is niet echt ideaal, want mijn SbLive Player! geeft een ruisje af die erg merkbaar is.

Verder heb ik ze in een mp3cdspeler gehad (geen hoogstaand apparaatje), mijn MD-speler (een klassieke MZ-R

) en de NetMD van mijn broer. De MZ-R klinkt veruit het lekkerste van de draagbare spelers en de pc laat ik buiten beschouwing. Opvallend is dat ik nu geen bassboost meer nodig heb op de MZ-R, waardoor het geluid erg uitgebalanceerd is en veel comfortabeler voor het oor is.
Ook ben ik me bewust van het feit dat Shures of Etys zeker beter zullen klinken, maar eigenlijk maakt het me niet uit. Ik vond dit het maximale bedrag wat ik eraan uit wilde geven en audiofiele perfecte zal er nou eenmaal nooit voor een koopje op de markt zijn.