Voor 1000 euro zoveel mogelijk CPU kracht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 643 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09 19:20

Tao

DPC DE_KOMETEN

pcmadman schreef op 18 juni 2003 @ 21:35:
Als je het geheugen gedeelte van de pricewatch ff op prijs sorteerd dan zie je dat een een stukje van 128MB PC2100 DDR SDRAM bovenaan staat als goedkoopste...
1 128MB PC2100 DDR SDRAM € 13,-
1 300W Voeding € 12,-
1 AMD Athlon XP 1700+ (1,47GHz, Boxed) € 61,-
1 Asrock K7S8X+Lan € 50,-
Totaal € 136,-
En als je de de voeding deelt tussen 2 PC's dan is het slechts 130 pleuro :o
Ipv dat Asrock bordje zou ik dan de K7S5A Pro (= incl. LAN) nemen. Die kost E 37,-.
En ipv. een 'no-name' 300 W voeding zou ik een Qtec 550W (= peak-vermogen!) nemen en aansluiten op 2 mobo's tegelijkertijd. Kost zo'n E 45,- dus 22,50 per bordje. Kom ik uit op 133,50 per node.
Jongens, het wordt steeds goedkoper :) :) :) :)
Ik zie al een 8-bords stellage voor m'n geestesoog verschijnen... (want heb nog 1 8-ports hubje liggen).
Ik ga nu toch eggies effe aan het bier!

Enige problemen zijn inderdaad nog: het stroomverbruik + het gefrobel om die voedingskabels te splitsen. En die boxed XP's 1700+ lijken me ook niet echt makkelijk meer verkrijgbaar(?)

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
als iedereen nou eens 1 euro overmaakt :P Dan krijg je een hoog bedrag ;)
Kan je heel wat nodes voor kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:19
Tao schreef op 19 June 2003 @ 00:03:
[...]

Ipv dat Asrock bordje zou ik dan de K7S5A Pro (= incl. LAN) nemen. Die kost E 37,-.
En ipv. een 'no-name' 300 W voeding zou ik een Qtec 550W (= peak-vermogen!) nemen en aansluiten op 2 mobo's tegelijkertijd. Kost zo'n E 45,- dus 22,50 per bordje. Kom ik uit op 133,50 per node.
Jongens, het wordt steeds goedkoper :) :) :) :)
Ik zie al een 8-bords stellage voor m'n geestesoog verschijnen... (want heb nog 1 8-ports hubje liggen).
Ik ga nu toch eggies effe aan het bier!

Enige problemen zijn inderdaad nog: het stroomverbruik + het gefrobel om die voedingskabels te splitsen. En die boxed XP's 1700+ lijken me ook niet echt makkelijk meer verkrijgbaar(?)
Verklaring voor mijn keuze:
Erik1 schreef op 29 May 2003 @ 20:36:
Als je de ECS K7S5A (40 eur) neemt, heb je onboard lan zodat je geen extra netwerkkaart hoeft te kopen, maar CPU voltage en MP kun je niet veranderen. Je moet dus de FSB verhogen, de K7S5A gaat bij mij tot Max 150MHz, hoger is instabiel. Je kunt natuurlijk ook de MP op de CPU zelf veranderen dmv bruggen. Als je dit niet wilt zit je vast op 11x150 = 1650MHz. ...
En als je dan op http://www.asrock.com/product/product_k7s8x.htm kijkt zie je dat de K7S8X FSB 333/266/200 MHz aankan, dus dan kun je die XP1700 tenminste nog een beetje overclocken.

Het is idd misschien beter om een unboxed XP1700 te nemen omdat daar nog 18 leveranciers van in de pricewatch staan en de boxed variant maar 1 en het is ook zo dat wanneer je een unboxed neemt dat je er dan gelijk een goede koeler bij kunt kopen voor een betere overclock.

En ik denk niet dat die Q-tec 550 watt voeding nodig is en een 300 no-name voolstaat aangezien mijn overgeclockte P4 2.8Ghz met Radeon 9700pro, 2 HDD's en 2 cd stations ook stabiel draait, maar als je het echt wilt gaan proberen is het misschien verstandig om eerst 1 no-name voeding te testen hoever hij 2 XP1700 kan helpen en als dat niet ver genoeg is een aantal Q-tec 550 watt voedingen halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Die QTec's zijn nogal onvoorspelbaar qua prestaties van wat ik hoor. En de boxed coolers zijn best goed, bij zowel Intel als AMD.

Wat t stroomverbruik betreft: het handigst zou zijn, ruimte ergens in een datacenter waar iedere DPC'er zijn eigen cluster kan plaatsen. Bij de datacenter wordt dan gezamelijk de housing en de peering geregeld... 100Mb en 5GB/maand moet ruim voldoende zijn. Wat dan wel een probleem is, vind maar eens genoeg leden die een cluster op (willen) bouwen, en bereid zijn daar aan mee te doen. Natuurlijk kunnen er ook losse bakken geplaatst worden, als je er thuis geen ruimte voor hebt (let wel, 486's etc zijn virtually useless :P).

Voordeel hiervan is de lage stroomrekening in verhouding tot thuis, snelle peering, gedeelde kosten, goed beveiligde en geventileerde ruimte, kortom de ideale omstandigheden voor rekenmonsters. Hierbij dient wel te worden opgemerkt dat misbruik niet fijn is, de kosten voor bandbreedte moeten immers zo laag mogelijk gehouden worden, want dat is niet echt goedkoop in Nederland.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thanatos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 16:33
Tao schreef op 18 juni 2003 @ 23:41:
[...]

Neej :)
Het is niet nodig de verbinding te accepteren met remote desktop. Met remote assistance moet dat inderdaad wel. (Staat ook in een aantal postings in die draadjes, waarvan ik de links al eerder postte.)
Met het aanvinken van remote desktop kun je ook een groep gebruikers / accounts binnen je netwerk die remote rechten geven.
Ik heb wat rondgeneust, maar kon niet echt wat vinden, waar staat dat allemaal?
Contact me desnoods ff @ msn of ICQ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TGEN zoals ik al zei, ik ben er mee bezig, ben in onderhandeling met een serverruimte hiervoor, er staat al een reken'monster' van me daar namelijk ;)

---

En inderdaad, het is prima in een serverruimte, ik heb een 44U rack die nu voor de helft vol hangt met m'n cluster... Ik heb een switch van Sweex erin geflikkerd en ik krijg een 100Mbit verbinding die gekapt is op 256Kbit, wat ik prima vindt... Anders wordt het veels te duur :)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

pcmadman schreef op 19 juni 2003 @ 01:23:
En ik denk niet dat die Q-tec 550 watt voeding nodig is en een 300 no-name voolstaat aangezien mijn overgeclockte P4 2.8Ghz met Radeon 9700pro, 2 HDD's en 2 cd stations ook stabiel draait, maar als je het echt wilt gaan proberen is het misschien verstandig om eerst 1 no-name voeding te testen hoever hij 2 XP1700 kan helpen en als dat niet ver genoeg is een aantal Q-tec 550 watt voedingen halen!
Een gemiddelde node zal gem. ongeveer 80 tot 90 watt trekken. Een redelijke 350 watt PSU zal dus niet zoveel problemen hebben om twee nodes te voeden. Ik vermoed echter dat het piek vermogen iets hoger ligt op 100 tot 125 watt.
Bij seti zie ik de temp van m'n CPU altijd iets oplopen bij het begin van een nieuwe WU. Er wordt dan volgens mij een snelle analyse gedaan van het data pakketje. Op dat moment trek je dus piek vermogen...op het moment dat 2 nodes gelijktijdig aan een nieuwe WU beginnen zou je PSU het wel eens lastig kunnen krijgen...
Wat je dus eigenlijk voor elkaar moet zien te krijgen is 4 PSU aan elkaar koppelen en daar 6a7 nodes mee voeden...of eigenlijk 8 PSU op 14 nodes. De kans dat die allemaal tegelijk aan een nieuwe WU beginnen is niet zo groot...

[ Voor 6% gewijzigd door NBK op 19-06-2003 12:53 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09 09:36
Ik zie de wirwar van draden al voor me :) Denk niet dat dat haal baar is, aangezien je zit met de lengte van zo'n atx kabel...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat kan je allemaal modden natuurlijk Haranaka, misschien zijn er zelfs wel mensen die dit gewoon echt als hobby willen gaan doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06-2016

Mobster

Los Alcoholicos

En die mensen moeten we dan een naam geven..... euh.... tweakers ofzo :P 8)7 ;)

Toch maar eens een andere sig bedenken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Misschien is het wel een idee zelf één reuze PSU te maken met aansluitingen voor alle mobo's.
Ik weet dat er ooit iemand hier op got dat al gedaan heeft, zal wel eens ff het topic zoeken, het was wel niet zo'n grote, maar dan moet je het gewoon ff opschalen...
edit: misschien is dit iets, heb ff niet de tijd om beter te zoeken: [rml][ EL] schema voeding[/rml]

[ Voor 22% gewijzigd door Paul C op 19-06-2003 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

1 grote voeding voor 14 nodes is onhaalbaar...dan moet je 1,3 KW nominaal leveren en 1,7 KW piek...beter 2 nodes per voeding en dan de 12 lijnen (uit de molex) aan elkaar knopen met telkens een 10 Watt 0,12 Ohm weerstand ertussen...een zekering bij de weerstanden kan dan ook geen kwaad want als je dan kortsluiting maakt kan er een kleine 140 ampere(=="veel rook"&&"vonken"&&"geknetter") gaan lopen :o

[ Voor 31% gewijzigd door NBK op 19-06-2003 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het teveel gepruts is...

Ik ga binnenkort contact opnemen met Wintelco om een mooie prijs te maken voor 'n 8 node clustertje :)

Jullie gaan van me horen want het wordt een leuk projectje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haranaka schreef op 19 June 2003 @ 13:19:
Ik zie de wirwar van draden al voor me :) Denk niet dat dat haal baar is, aangezien je zit met de lengte van zo'n atx kabel...
ATX power supply verlengkabel 20 CM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haranaka
Kost je weer een paar euro per node... Dat lijkt me niet de bedoeling.

Misschien nog wel een tip voor de heren die dit serieus van plan zijn :
Denk ook eens na dat de boel ook ergens in moet staan/hangen. Ook zo'n stellage kost ook weer een paar centen.

Helaas ontbreekt het mijzelf aan financiele middelen om zoiets te beginnen, anders had ik het zeker wel gedaan. Misschien als ik in de zomer een baantje kan vinden en na de zomer een paar centjes over heb, dat ik 1 a 2 node(s) hier bij kan zetten.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Dat gezamenlijk huren van space in een datacenter is teveel gepruts?

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haranaka
Enig idee hoeveel dat moet kosten :?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een 2.20m hoog rack met een diepte van 90cm kost het +/- 250 euro excl. btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thanatos
Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 18:15:
Voor een 2.20m hoog rack met een diepte van 90cm kost het +/- 250 euro excl. btw
250 euro per..? week? maand? jaar?
en hoeveel nodes kunnen daar in?

trouwens... is er niemand die me ff kan uitleggen hoe je dat remote desktop nou precies inschakelt/gebruikt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
als je het nou doet als hier:
Afbeeldingslocatie: http://ws9.jobnegotiator.com/images/monsters/stomp_monster.jpg
Dus gewoon een lange schroefdraad door alle gaatjes met wat afstandsbusjes ertussen.

[ Voor 3% gewijzigd door Paul C op 19-06-2003 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thanatos
Heb net ff Wintelco gemaild, ze hebben nog 12 van die ECS K7S5AL-PRO bordjes liggen...
8 voor lekkertje, 1 voor mij en 3 voor iemand anders? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat Wintelco niet de geschikte winkel is, kreeg van een maat te horen wat hij daar allemaal had meegemaakt, dus ik ga even kijken of ik ergens een setje kan opkopen, en anders toch bij Wintelco :+

En, de kosten zijn per maand...

En ik denk dat je er zo'n 40 nodes in kan proppen als je het goed doet...

Alleen heb je maar 2 * 8A (16A piek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zijn mijn prijzen ( ik verkoop pc's en componenten ) bij afname van 10+ nog een kleine korting:
128 Mb PC-2100 Elixier
voeding 230 w
AMD Athlon 2400+ box
ASROCK Socket A K7S8X+Lan SIS746FX**

179,- incl btw uitgaand van 1 voeding per node

400 w voeding 20 euro, deze voeding kan 2 nodes van stroom voorzien en is dus zuiniger met stroom
alleen wel ongeveer 3 euro duurder per node.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

pcmadman schreef op 19 juni 2003 @ 01:23:
[...]
Verklaring voor mijn keuze:
[...]
En als je dan op http://www.asrock.com/product/product_k7s8x.htm kijkt zie je dat de K7S8X FSB 333/266/200 MHz aankan, dus dan kun je die XP1700 tenminste nog een beetje overclocken.
Het is idd misschien beter om een unboxed XP1700 te nemen omdat daar nog 18 leveranciers van in de pricewatch staan en de boxed variant maar 1 en het is ook zo dat wanneer je een unboxed neemt dat je er dan gelijk een goede koeler bij kunt kopen voor een betere overclock.

Het mobo lijkt inderdaad een betere keuze. Ondersteunt vlg. jouw link een FSB tot 200, de K7S5A gaat d8 ik maar tot 150.
Mbt. cpu: met 'flink' overklokken gaat ook de temperatuur omhoog en het stroomverbruik. De vraag is hoeveel overklokken gewenst / haalbaar is?
Daarbij: een boxed AMD cpu heeft een langere garantie dan een unboxed.
Als je stevig wil overklokken kun je overwegen om een boxed te kopen en extra (lees: betere) koelers.
Die 550 W voeding ontvangt goede recensies hier op GoT. Er loopt een draadje over. Die 550 W is trouwens peakperformance, geen continu. En als je toch 2 nodes per voeding doet, lijkt het mij geen slechte keus. Just my 2 eurocents.
Thanatos schreef op 19 June 2003 @ 10:19:
[...]
Ik heb wat rondgeneust, maar kon niet echt wat vinden, waar staat dat allemaal?
Contact me desnoods ff @ msn of ICQ...
Hmm. Kan het nu zelf ook niet zo snel vinden. Maar je kunt het zelf vast stellen:
ga in Win XP naar start->settings->control panel-> system->meest rechter tab 'Remote' en vink remote desktop aan. Rest wijst zich vanzelf. Bij mij werkt het op m'n LAN.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haranaka
Heeft iemand wel eens goed uitgezocht in hoeverre de genoemde moederborden diskless bootable zijn? Ik heb gelezen dat sommige moederborden alleen kunnen "booten via lan" met een bootfloppy...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haranaka schreef op 19 juni 2003 @ 21:43:
Heeft iemand wel eens goed uitgezocht in hoeverre de genoemde moederborden diskless bootable zijn? Ik heb gelezen dat sommige moederborden alleen kunnen "booten via lan" met een bootfloppy...
ik niet in ieder geval, ik zat net te denken een aparte node voor DC in zonde van je geld waarom geen dual proc sys, t is een beetje duurder maar je kan je pc dan wel overal voor gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haranaka
Als je toch geen dual gebruikt voor andere dingen behalve DC, dat is pas zonde van je geld. Want een dual computer is toch wel stukken duurder dan 2 van dit soort nodes.
Voor de prijs van 1 dual systeem kun je 3 nodes kopen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

valt mee hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Haranaka schreef op 19 June 2003 @ 21:43:
De Asus P4S533 schijnt volledige boot-via-LAN te ondersteunen (incl. PXE ondersteuning). Er is iemand met een soort Yattamonster die daar dan ook gebruik van maakt. Zie de omschrijving hoe hij dit doet via deze link (al eerder genoemd): http://ws9.jobnegotiator.com/html/about.html

De ECS K7S5A ondersteunt in elk geval booten via floppy. Second best optie.

Wat die Asrock K7S8X kan weet ik niet. Daar heb ik niks over gevonden.

Iemand iets over andere boards??
Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 21:49:
[...]
ik niet in ieder geval, ik zat net te denken een aparte node voor DC in zonde van je geld waarom geen dual proc sys, t is een beetje duurder maar je kan je pc dan wel overal voor gebruiken
Niet elk dpc-programma kun je smp draaien. Even er vanuit gaande althans dat je een dual wil aanschaffen om dual dpc te draaien.... :)
Je bent voor de 2e cpu en koeler dus extra geld kwijt. Duals lopen ook in het algemeen technisch ietwat achter met de cutting edge nieuwtjes.
Bovendien is het niet zo (bij Intel duals tenminste) dat je 2 x 100% van een single qua performance krijgt; Intel-duals maken gebruik van een gedeelde bus.
(Ik heb dus 2 duals, vandaar.)

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tao schreef op 21 juni 2003 @ 23:21:
[...]

De Asus P4S533 schijnt volledige boot-via-LAN te ondersteunen (incl. PXE ondersteuning). Er is iemand met een soort Yattamonster die daar dan ook gebruik van maakt. Zie de omschrijving hoe hij dit doet via deze link (al eerder genoemd): http://ws9.jobnegotiator.com/html/about.html

De ECS K7S5A ondersteunt in elk geval booten via floppy. Second best optie.

Wat die Asrock K7S8X kan weet ik niet. Daar heb ik niks over gevonden.

Iemand iets over andere boards??

[...]

Niet elk dpc-programma kun je smp draaien. Even er vanuit gaande althans dat je een dual wil aanschaffen om dual dpc te draaien.... :)
Je bent voor de 2e cpu en koeler dus extra geld kwijt. Duals lopen ook in het algemeen technisch ietwat achter met de cutting edge nieuwtjes.
Bovendien is het niet zo (bij Intel duals tenminste) dat je 2 x 100% van een single qua performance krijgt; Intel-duals maken gebruik van een gedeelde bus.
(Ik heb dus 2 duals, vandaar.)
De opteron heeft dat niet meer en bij seti kan je met setihide 2 of meer proc's instellen, of de snelheid verdubbeld word is afhankelijk van het project.

Hieronder nog een prijsje van een dual met (xp) proc's

1x MSI Socket A K7D Master-L DDR Dual
2x AMD Athlon 2400+ SocketA 266 box
1x 256 Mb DDR/266 PC-2100 Elixier
1x 400W POWER SUPPLY CE + P4

€480,- incl btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Update op die Asrock: schijnt vlg. OCWorkbench.com geen essentieel voor overklokken noodzakelijke mogelijkheden te bieden. Quote uit een review van hen:

ASROCK K7S8X. If you are thinking of overclocking this board, it does provide a wide range of FSB up to 248Mhz. Although you have this large range of fsb, this board does not come with an option for FIX PCI/AGP. It dose not come with Multiplier control, ram timing option and voltage tweaking (vcore, vdimm). The challenge is there if you decide to modify the CPU and the board for multiplier and voltage settings. The max FSB we can reach is 185mhz before HDD goes corrupted (no PCI/AGP FIX issue).

Met dezelfde chipset (Sis 746) is het bordje van ECS dan beter (incl. AGP/PCI lock):
Why I say that L7S7A2 would be another success is because, it has included all the overclocking features that are not previously found on most ECS boards and they include FSB (1mhz), Vcore, VDimm adjustments, RAM timings.

Nieuwe prijs samenstelling vlg. Tweakers' pricewatch (excl. evt. korting):
Mobo ECS L7S7A2 (incl LAN) E 47,-
CPU AMD XP 1700+ box E 61,-
RAM 128 MB PC 2100 E 13,-
Voeding Qtec 550, prijs/2 E 22,-
Totaal E 143,- per node.

Met korting kun je dan voor ronde de E 1000,- met recht een 'zevenklapper'
samenstellen :) :)
Dan zit je aan 7 x ongeveer 1700+@1900 echte Mhz overklokt (?), dus ruim 13 Ghz aan rekenpower.
Enige drawback is dat het je per jaar ruim 3,5 MWatt aan energie kost :(

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Tao schreef op 22 June 2003 @ 00:10:
[...]
Enige drawback is dat het je per jaar ruim 3,5 MWatt aan energie kost :(
Goed; dus het gaat veel energie kosten. Even realistische schattingen; je moet (wil je dit rendabel gaan doen):
• Gesponsord worden
• Stroom af mogen tappen
• Zonne energie gaan afnemen.
• Je broertje kunnen gebruiken om 230 ~ af te kunnen nemen (klik)

Nog ideeen? Het blijkt dat de maandelijks terugkerende kosten het idee veel minder rendabel maken dan de initieele kosten. :(

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DPC Windmolencooperatie? :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Count me in!!!! :) :)
Levert meer energie op denk ik dan zonnecollectoren momenteel.

Alhoewel: zie eens www.fraxin.nl b.v. Die stellen qua opbrengst:
Als maat voor een uur-equivalent volle zon wordt 1000 wattuur per vierkante meter aangehouden (een uur zon is 1 kWh/m²). Het totale jaarlijkse zonaanbod in Nederland komt overeen met bijna 1000 uur volle zon.

Dat betekent dus, uitgaande van 80 - 90 Watt per node per uur, ongeveer 2 KWh
per dag per node. Ga ik weer uit van 8 nodes dan kom je per jaar op ongeveer 5500 KWh verbruik. Delen door 1000 uur, houdt in dat je ongeveer 5,5 m2 zonnevoltaische panelen op je dak moet hebben. (Mijn dak is 13 x 6 mtr.... :) )

Zullen we dan ook maar een inkoopactie voor zonnepanelen gaan houden >:) ?

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Even een paar dingen rechtzetten:

Prijzen uit pricewatch.: denk aan bestel kosten.
Als je overal wat weghaald worden de vervoerskosten hoog.
Dit zijn mijn prijzen ( ik verkoop pc's en componenten ) bij afname van 10+ nog een kleine korting:
128 Mb PC-2100 Elixier
voeding 230 w
AMD Athlon 2400+ box
ASROCK Socket A K7S8X+Lan SIS746FX**

179,- incl btw uitgaand vaan 1 voeding per node

400 w voeding 20 euro, deze voeding kan 2 nodes van stroom voorzien en is dus zuiniger met stroom
alleen wel ongeveer 3 euro duurder per node.
Dus dit is niet zo gek

Alleen zou ik 64 MB doen (DC-projecten gebruiken zelden meer en anders heeft het weinig effect) en 2700 of 3200 voor overklok.

standaard 300 w voeding met verlengstuk erbij. min. 60W voor CPU met MB 10-20W. is ruim voldoende.

CPU en MB: zou mooi zijn als het een bordje is wat ook 333 Fsb kan hebben vanwege upgrades.

OVerklokken:
Boxed CPU beste garanties
Wel even silver pasta er tussen.
EN dan standaard overklok, niet proberen 't allerhoogste eruit tehalen. die 50-100Mhz meer kunnen (hoeft niet maar jah) meer ellende dan performance geven.

PROJECT
Je zou er eigenlijk een project voor moeten maken.

als nou een deel van het t-shirt geld er in zou steken 1-2 Euro xtra op een shirt.
Donaties: daarvoor een beloning, de punten units op jou naam/sub-team

Als het maar een enkeling is die het doet is het niet snel mogelijk.

Ps: ik zit dan wel niet bij DPC, maar ik heb vaker deze topics dood zien gaan.
Hoop dat deze dat niet doet.

Vele ander Teams zoals Seti@NL kunnen het ook.
DPC-crew informeren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

gp500 schreef op 22 June 2003 @ 18:44:
[...]
Dus dit is niet zo gek

Alleen zou ik 64 MB doen (DC-projecten gebruiken zelden meer en anders heeft het weinig effect) en 2700 of 3200 voor overklok.
standaard 300 w voeding met verlengstuk erbij. min. 60W voor CPU met MB 10-20W. is ruim voldoende.
CPU en MB: zou mooi zijn als het een bordje is wat ook 333 Fsb kan hebben vanwege upgrades.
OVerklokken:
EN dan standaard overklok, niet proberen 't allerhoogste eruit tehalen. die 50-100Mhz meer kunnen (hoeft niet maar jah) meer ellende dan performance geven.

PROJECT
als nou een deel van het t-shirt geld er in zou steken 1-2 Euro xtra op een shirt.
DPC-crew informeren etc.
Dit mobo-tje beschikt ook over FSB 333 ondersteuning:
ECS L7S7A2 (incl LAN) E 47,-
En het schijnt ook nog redelijk te kunnen overklokken.

En 64 MB: dat is mede afhankelijk van het feit of je diskless in Windhoos kan booten of niet (ervan uitgaande dat je een dpc doet met uitsluitend een Windows client). Anders moet je Linux-en + Wine + proggie. En dat vraagt denk ik meer dan 64 MB (?) Voor een Linux-client dpc is 64 MB wel genoeg ja.

Bescheiden overklokken. Het moet EN lang(er) meegaan EN niet zoveel meer warmte produceren....

En voor een project? Tja, hangt ervan af. We zouden een apart draadje kunnen starten voor iedereen die zo'n crunch-monster wil / gaat bouwen, gebouwd heeft etc. :) :) :)
Om alle problems te inventariseren en een faq samen te stellen e.d.
(Ik wil daar eventueel ook wel aan meewerken trouwens.)

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gp500 schreef op 22 June 2003 @ 18:44:

[...]

Dus dit is niet zo gek

64 MB is niet leverbaar en pc2700/3200 gaat pas vanaf 256 MB, 256 MB pc3200 kost weer 20 euro extra per node

Verlengstukken voor Mobo connector heb ik nog nooit gezien en ik weet niet of ik daar aan kan komen.

OVerklokken:

PROJECT

DPC-crew informeren etc.
TE LAAT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
euhhh jah, het is al kwart over acht :?

Wat bedoel je met te laat?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spider.007 schreef op 22 June 2003 @ 20:16:
[...]

euhhh jah, het is al kwart over acht :?

Wat bedoel je met te laat?
Mijn reacties staan in de tekst, alleen was iemand me al voor door op dezelfde tekst te reageren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

/quote
Pieie schreef:
64 MB is niet leverbaar en pc2700/3200 gaat pas vanaf 256 MB, 256 MB pc3200 kost weer 20 euro extra per node
/unquote

Deze staat in de pricewatch >:) :
DDR SDRAM geheugen / 128MB PC3200 DDR SDRAM (Kingston, CL3). Prijs: 20 euro.
Lijkt me geen gekke keuze als je bescheiden wil overklokken (Vcore hetzelfde houden en kijken hoe hoog die dan met de FSB/MP wil gaan); zelfs met CL 3 zal dit geheugen geen bottleneck vormen geloof ik.

/quote
Pieie schreef
Verlengstukken voor Mobo connector heb ik nog nooit gezien en ik weet niet of ik daar aan kan komen.
/unquote

Ik heb ze ook nog nooit gezien. Volgens mij bestaan ze ook niet. Of het moeten redundante voedingen zijn die in serverracks of zo dienst doen (ik doel dan op voedingen met meer dan 1 mobo-connector)?

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tao schreef op 22 juni 2003 @ 20:41:
/quote
Pieie schreef:
/unquote

Deze staat in de pricewatch >:) :
Lijkt me geen gekke keuze als je bescheiden wil overklokken (Vcore hetzelfde houden en kijken hoe hoog die dan met de FSB/MP wil gaan); zelfs met CL 3 zal dit geheugen geen bottleneck vormen geloof ik.

/quote
Pieie schreef
/unquote

Ik heb ze ook nog nooit gezien. Volgens mij bestaan ze ook niet. Of het moeten redundante voedingen zijn die in serverracks of zo dienst doen (ik doel dan op voedingen met meer dan 1 mobo-connector)?
Ik snap 't
Ik kan geen 128mb pc2700 of hoger leveren maar eerst moet de config maar bepaald worden ( bij windows kan 128 mb te weinig zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
En 64 MB: dat is mede afhankelijk van het feit of je diskless in Windhoos kan booten of niet (ervan uitgaande dat je een dpc doet met uitsluitend een Windows client). Anders moet je Linux-en + Wine + proggie. En dat vraagt denk ik meer dan 64 MB (?) Voor een Linux-client dpc is 64 MB wel genoeg ja.
JE kan ook gewoon dual-boot maken he
Deze staat in de pricewatch :
128 MB dan dus, als het uit kan kwa verzendkosten anders 256 MB.
Ik snap 't
Ik kan geen 128mb pc2700 of hoger leveren maar eerst moet de config maar bepaald worden ( bij windows kan 128 mb te weinig zijn)
Windows kan wel met 128 MB er draaid maar 1 ding.
En er zal denk ik w98se of winme dan gedraaid worden en natuurlijk gestript. (Winme is heel stabiel te krijgen, heb wel een guide)
En voor een project? Tja, hangt ervan af. We zouden een apart draadje kunnen starten voor iedereen die zo'n crunch-monster wil / gaat bouwen, gebouwd heeft etc.
Om alle problems te inventariseren en een faq samen te stellen e.d.
(Ik wil daar eventueel ook wel aan meewerken trouwens.)
Een project is het beste lijkt mij daarna kan elke user wel zijn eigen kopie maken.
Die cluster zou dan bijvoorbeeld net zoals Subteam Switch kunnen , helpen waar het nodig is.
Of verdelen over de projecten.
Maar daar moet ik het niet over hebben.
Het ding moet er eerst maar komen.

Ps: Team: Grutte Pier [Wa Oars] moet ook een cluster bouwen, 2000 opteron's kunnen we DPC inhalen. :9 :P :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gp500 schreef op 22 juni 2003 @ 21:39:
[...]

[...]

[...]

En er zal denk ik w98se of winme dan gedraaid worden en natuurlijk gestript. (Winme is heel stabiel te krijgen, heb wel een guide)

[...]

Een project is het beste lijkt mij daarna kan elke user wel zijn eigen kopie maken.
Die cluster zou dan bijvoorbeeld net zoals Subteam Switch kunnen , helpen waar het nodig is.

Ps: Team: Grutte Pier [Wa Oars] moet ook een cluster bouwen, 2000 opteron's kunnen we DPC inhalen. :9 :P :*)
Whe (dpc) are the bork, and we will assymilate you resistance is futile.
Met andere woorden waarom join je dpc niet, wij weten hier wel raad met 2000 opteron's >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gp500 schreef op 22 juni 2003 @ 21:39:
[...]

[...]

[...]

[...]

Klinkt heel goed allemaal ,wil het graag met linux doen vanwege licenties enzo.
Maar is wel nieuw bijna voor me dus hulp zou dan welkom zijn :X :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Alles is voor mij ook nieuw. Vandaar dat een aparte draad met een faq wel een uitkomst zou bieden. En support van savvy-GoT-ers

Er schijnt een Lite(Win)98 versie te zijn, voor bv. de UD Grid client.

/quote
Gp500 schreef
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
/unquote

Ja? En dan? Diskless booten moet je via PXE OF met Linux OF met Win doen.
En als Win booten niet zou kunnen, zal een dual boot je niet vrijwaren van
Linux-Wine-Win-dpc proggie :)
En dan heb je extra memory nodig :(

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Tao schreef op 22 June 2003 @ 22:38:
Alles is voor mij ook nieuw. Vandaar dat een aparte draad met een faq wel een uitkomst zou bieden. En support van savvy-GoT-ers

Er schijnt een Lite(Win)98 versie te zijn, voor bv. de UD Grid client.

/quote
Gp500 schreef
/unquote

Ja? En dan? Diskless booten moet je via PXE OF met Linux OF met Win doen.
En als Win booten niet zou kunnen, zal een dual boot je niet vrijwaren van
Linux-Wine-Win-dpc proggie :)
En dan heb je extra memory nodig :(
win98 lite bv. dus

kan je dat laatste over wine even verduidelijken.
Ik bedoel gewoon dat als je de cluster voor een project gebruikt dat windows nodig heeft windows draaid.

En anders linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

[b][message=18126811,noline]gp500 schreef op 22 June 2003 @ 23:32
win98 lite bv. dus
kan je dat laatste over wine even verduidelijken.
Ik bedoel gewoon dat als je de cluster voor een project gebruikt dat windows nodig heeft windows draaid.
En anders linux.
Ja, dat dacht ik ook. Alleen het diskless booten gaat via een PXE protocol. Zit in je bios / LAN opgesloten (mits dus door je mobo ondersteund), wat wel met Linux schijnt te werken, maar niet met Windows. Althans, dat is wat ik ervan begrijp.
Hier overigens een link, dat beschrijft dat diskless booten met Windows WEL mogelijk zou zijn (in een ramdisk dus): http://www.bpbatch.org/docs/windows.html

Mijn bewering is er dus op gebaseerd dat je dan alleen via een bootstrapprogramma een image van Linux kan laden om op te starten, en daarna Wine moet laden, en pas daarna b.v. UD Grid (Windows clientprogramma only :( )
Ik weet niet of dual booten door dit verhaal tot de mogelijkheden behoort, maar het lijkt mij niet (?)

(Don't look at me. Aai noow nath-th-th-th-ing :) )

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Voor de mensen die nog met een stroomrekening probleem in hun hoofd zitten heb ik een mooie site gevonden met informatie en enkele rekenvoorbeelden over zonnecellen:
www.solarenergy.nl

Hier zie je dus dat je voor 5544,- (inclusief btw en subsidies) 24 panelen van 1310 * 650 mm krijg met een piekvermogen van 2640watt en een een jaaropbrengst van 1920Kwh en deze moet je dan wel zelf op je dak/aan je muur schroeven.

Er zijn natuurlijk ook nog grotere opstellingen mogelijk, maar dit was het grootste rekenvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Tao schreef op 22 June 2003 @ 20:41:
Ik heb ze gezien dus ik weet dat ze bestaan, voor zover ik me nog kan herinneren heb ik er zelfs mee in m'n handen gestaan maar dat weet ik niet helemaal zeker meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

NBK schreef op 23 juni 2003 @ 12:48:
[...]
Ik heb ze gezien dus ik weet dat ze bestaan, voor zover ik me nog kan herinneren heb ik er zelfs mee in m'n handen gestaan maar dat weet ik niet helemaal zeker meer...
Hmm... promising... :) :)
Weet je misschien nog (een) merkna(am)(men)?
pcmadman schreef op 23 June 2003 @ 01:07:
Voor de mensen die nog met een stroomrekening probleem in hun hoofd zitten heb ik een mooie site gevonden met informatie en enkele rekenvoorbeelden over zonnecellen:www.solarenergy.nl
Om direct je terugverdientijd te berekenen: http://www.solarenergy.nl...=bereken_terugverdientijd

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Dit is misschien ook wat:

(als het al genoemd is excuus, zit nog steeds te thread te lezen)

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/766657

een 2,4 Celeron op 3,6 Ghz met een standaard koeler en vcore. Bij pricewatch staan ze voor 83 euro, met een goedkoop bordje erbij enzo, moet dat ook best trekken dacht ik zo. Misschien dat je zelfs nog hoger kan komen, aangezien de processor niet echt warm werd. Of je neemt een 2,5 of 2,6 Ghz Celeron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Viper_74 schreef op 23 June 2003 @ 21:40:
Dit is misschien ook wat:

(als het al genoemd is excuus, zit nog steeds te thread te lezen)

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/766657

een 2,4 Celeron op 3,6 Ghz met een standaard koeler en vcore. Bij pricewatch staan ze voor 83 euro, met een goedkoop bordje erbij enzo, moet dat ook best trekken dacht ik zo. Misschien dat je zelfs nog hoger kan komen, aangezien de processor niet echt warm werd. Of je neemt een 2,5 of 2,6 Ghz Celeron.
Bij veel projecten is cache belangrijk, dus de celeron valt tegen denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 17:00

_WgV_

It's a magical world!

Een P4 doet het sowieso veel minder, hoe je het ook went of keert voor DC-en kom je altijd bij AMD!

#StopBurningStuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_WgV_ schreef op 23 June 2003 @ 23:00:
Een P4 doet het sowieso veel minder, hoe je het ook went of keert voor DC-en kom je altijd bij AMD!
voor de rest ook hoor >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Tao schreef op 23 June 2003 @ 21:33:
[...]

Hmm... promising... :) :)
Weet je misschien nog (een) merkna(am)(men)?
http://www.mini-itx.com/store/default.asp?c=9#p125 :7
[...]

Om direct je terugverdientijd te berekenen: http://www.solarenergy.nl...=bereken_terugverdientijd
Ik vond dat niet zo relevant omdat dat een schatting is gebasseerd op wat je minder zult gaan betalen en dat is niks/weinig omdat je verbruik ook sterk omhoog zal gaan. En in geval dat je meer zonnecellen neemt dan dat je nodig hebt voor je graasbakken, dan moeten die extra cellen ook de cellen die wel voor de graasbakken draaien terugverdiennnen.

wat misschien wel interressant is voor de mensen die aan zonneenergie denken is dat:
- de pannelen 1310 * 650 MM zijn
- de optimale plaatsen onder een hoek van 36 graden richting zuiden is
- in die positie produceren ze ongeveer 80Kwh/jaar
- op een plat dak moet er 90cm ruimte zijn tussen de pannelen
- op een gevel moeten ze 140cm van elkaar hangen
- je bij meer dan 60 pannelen (inkoopactie??) 5% korting op de bruto aanschafprijs krijgt wat resulteerd na aftrekking van alle landelijke subsidies in minimaal 13% korting
- Essent terugbetaald bij overproductie (maar dat zal niet snel aan de orde zijn)
- een draaischijf stroommeter terug loopt bij overproductie
- dat je voor het aansluiten op het stroomnet alleen de stekker in het stopcontact hoeft te stoppen
- je 3,5 euro subsidie per Wp krijgt wat neerkomt op 385,- euro per panneel is
- je daar boven op nog 10% EPA bonus kunt krijgen

hier nog een plaatje wat het de opbrengst zal zijn in elke willekeurige plaatsing:
Afbeeldingslocatie: http://www.solarenergy.nl/skin/default/images/opbrengst_en_zoninstraling_2.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-07 17:00

_WgV_

It's a magical world!

Verwijderd schreef op 23 June 2003 @ 23:06:
[...]

voor de rest ook hoor >:)
Ja maar als ik dat zou schrijven werd het een -1 flamebait :/ :P

#StopBurningStuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Ik wist dat ik ze ergens gezien had :)
pcmadman schreef op 23 June 2003 @ 23:45:
Ik vond dat niet zo relevant omdat dat een schatting is gebasseerd op wat je minder zult gaan betalen en dat is niks/weinig omdat je verbruik ook sterk omhoog zal gaan. En in geval dat je meer zonnecellen neemt dan dat je nodig hebt voor je graasbakken, dan moeten die extra cellen ook de cellen die wel voor de graasbakken draaien terugverdiennnen.

wat misschien wel interressant is voor de mensen die aan zonneenergie denken is dat:
- de pannelen 1310 * 650 MM zijn
- de optimale plaatsen onder een hoek van 36 graden richting zuiden is
- in die positie produceren ze ongeveer 80Kwh/jaar
- op een plat dak moet er 90cm ruimte zijn tussen de pannelen
- op een gevel moeten ze 140cm van elkaar hangen
- je bij meer dan 60 pannelen (inkoopactie??) 5% korting op de bruto aanschafprijs krijgt wat resulteerd na aftrekking van alle landelijke subsidies in minimaal 13% korting
- Essent terugbetaald bij overproductie (maar dat zal niet snel aan de orde zijn)
- een draaischijf stroommeter terug loopt bij overproductie
- dat je voor het aansluiten op het stroomnet alleen de stekker in het stopcontact hoeft te stoppen
- je 3,5 euro subsidie per Wp krijgt wat neerkomt op 385,- euro per panneel is
- je daar boven op nog 10% EPA bonus kunt krijgen

hier nog een plaatje wat het de opbrengst zal zijn in elke willekeurige plaatsing:
afbeelding
Dan nog...zo'n ding leverd 14 euro per jaar aan stroom. Haal dan 3 Baco en een biertje minder in de kroeg en geef dat geld aan je Pa...(nu is de vraag of dit wat zegt over de lage opbrengst van de zonnecel of de hoge prijzen in de horeca...)

* NBK Stookt zowiezo al milieu vriendelijk op groene stroom. Alleen is het zo jammer dat in Frankrijk en nog wat andere landen kernenergie ook valt onder groene stroom en dat Nederland voor een godsvermogen aan 'groene' stroom uit die landen importeerd. Om nog maar te zwijgen over al de inwoners van die landen die altijd al op echte groene stroom leefden (werd daar gewoon op het net gepleurd zonder het te zien als bijzondere stroom) die nu plotseling vuile stroom aangeleverd krijgen (voor dump prijzen gekocht van Nederlandse centrales die nu extra moeten stoken om winstgevend te blijven) omdat hun groene stroom voor veel geld opgekocht is door Nederland (met veel overheidssubsidie) |:(

[ Voor 16% gewijzigd door NBK op 24-06-2003 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

[quote]pcmadman schreef op 23 June 2003 @ 23:45:
[...]
http://www.mini-itx.com/store/default.asp?c=9#p125 :7
[...]

Dat is alleen een verlengkabel. Geen voeding met meer dan 1 kabel voor het aansluiten van een moederboard. :?

En v.w.b. de zonne-energie: verhoudingsgewijs levert dat inderdaad geen h.l
op. Voorlopig moet dat technologisch nog verder ontwikkeld worden lijkt me. Liefdewerk oud papier zou m'n opa zeggen :)
(Ik heb trouwens ook ecostroom hoor.)

Om weer wat meer on-topic te worden: weet iemand nog andere mobo's die diskless booten direct ondersteunen (behalve de reeds genoemde)?

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Dat mini-ITx is te schrappen:

- te veel feature's
- duur
- niet zulke snelle CPU , vooral die c3 enzo.

Maar komt er ook DPC een project van

Een bezemkast van T.net volstouwen met mooie xp 2XXX+
Elke bezoeker kan dat dan sponsoren, etc, etc.
:) A C T I E.

IK denk dat eerst er maar eens een actie-committé moet komen, dan kunne die het begeleiden etc, etc, .... :9

[ Voor 19% gewijzigd door gp500 op 25-06-2003 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thanatos
gp500 schreef op 25 juni 2003 @ 21:36:
Dat mini-ITx is te schrappen:

- te veel feature's
- duur
- niet zulke snelle CPU , vooral die c3 enzo.

Maar komt er ook DPC een project van

Een bezemkast van T.net volstouwen met mooie xp 2XXX+
Elke bezoeker kan dat dan sponsoren, etc, etc.
:) A C T I E.

IK denk dat eerst er maar eens een actie-committé moet komen, dan kunne die het begeleiden etc, etc, .... :9
Comité vind ik goed idee ja, maar ik denk dat er eerst maar eens gepollt moet worden of er nog genoeg interesse is en dat deze mensen ook echt mee gaan doen.
Dan kunnen er verdere stappen ondernomen worden, zoals bekijken/pollen welke opties het beste zijn qua configuratie en kijken hoe het geregeld gaat worden met stroom etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Dat zou dan jullie DPC-crew moeten regelen of mensen aanstellen die dat regelen.

-Eerst een basis plan opzetten en daar een poll over doen.
-Plek vinden waar het kan draaien.
-beheer en uitbreiding. (4 nodes in 1 keer uitbreiden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thanatos
En... als je in zo'n comité zit, zou het dan de bedoeling zijn om zelf ook mee te betalen? Het is misschien een nogal stomme vraag, maar ik zou zelf bijvoorbeeld graag mee willen helpen met de organisatie etc. maar financieel komt het niet zo goed uit *ik ben blut. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Thanatos schreef op 29 June 2003 @ 10:44:
En... als je in zo'n comité zit, zou het dan de bedoeling zijn om zelf ook mee te betalen? Het is misschien een nogal stomme vraag, maar ik zou zelf bijvoorbeeld graag mee willen helpen met de organisatie etc. maar financieel komt het niet zo goed uit *ik ben blut. :)
IK denk dat het zaak is dat iedereen zijn steentje bijdraagt. Er moet een organisatie zijn; er moeten sponsors zijn; er moeten mensen zijn die met computers om kunnen gaan ( :P ) enzovoort. Het draait niet allemaal om geld; maar ook om een leider die met een goede organisatie dit aan het rollen weet te krijgen en houden.

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haranaka
Net als Thanatos ontbreekt het mij ook aan de financiele middelen :'(

Het is allemaal wel leuk en aardig om al die zooi centraal te hosten. Maar als ik geld had gehad en zo'n clustertje ging bouwen zou ik het wel mooi zelf thuis houden. Dit om het zelf te kunnen beheren, ermee te kunnen pronken O+, etc...
Het enige voordeel dat ik zie in centrale hosting is dat het makkelijker is een sponsor te vinden. Maar ook acht ik die kans erg klein.
Tevens ben ik bang voor strubbelingen met de verdeling van de kosten, zowel plaatsings als energie kosten. Betaalt iedereen evenveel? Per node? Of daadwerkelijk over het stroomverbruik? Dit aangezien de ene node de andere ook weer niet is. Een niet overgeclockte 1700+ vreet immers minder stroom dan een 2400+ @ 2600+...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thanatos
Haranaka schreef op 29 June 2003 @ 16:33:
Net als Thanatos ontbreekt het mij ook aan de financiele middelen :'(

Het is allemaal wel leuk en aardig om al die zooi centraal te hosten. Maar als ik geld had gehad en zo'n clustertje ging bouwen zou ik het wel mooi zelf thuis houden. Dit om het zelf te kunnen beheren, ermee te kunnen pronken O+, etc...
Het enige voordeel dat ik zie in centrale hosting is dat het makkelijker is een sponsor te vinden. Maar ook acht ik die kans erg klein.
Tevens ben ik bang voor strubbelingen met de verdeling van de kosten, zowel plaatsings als energie kosten. Betaalt iedereen evenveel? Per node? Of daadwerkelijk over het stroomverbruik? Dit aangezien de ene node de andere ook weer niet is. Een niet overgeclockte 1700+ vreet immers minder stroom dan een 2400+ @ 2600+...
Wat je zegt: ik heb ook liever mijn eigen nodes thuis. Maar ja, dan is ook het nut van het hele project eigenlijk weg, want dan kan iedereen net zo goed thuis zn eigen dingen regelen.

Ik heb trouwens nog een ander idee:
Eerst wordt er gekeken wie er interesse heeft. Die mensen moeten dan opgeven hoeveel nodes ze willen. Die nodes, met een standaard configuratie waarover we dan gaan stemmen, bijv. XP1800+ TbredB, 64MB PC133, etc, worden dan verkocht middels een soort inkoopactie.
Die nodes worden dan op een centrale locatie bijeengebracht en vervolgens betaalt iedereen zijn eigen node+bijbehorende stroomkosten.

Of zie ik iets over het hoofd/ is dit geen goed plan?

Laat ik meteen maar ff de vraag stellen wie er serieus interesse hebben in zo'n idee :)

PS. de mensen die dan vantevoren hebben aangegeven dat ze zo'n node willen, zijn dan ook wel verplicht hem te kopen!

[ Voor 5% gewijzigd door Thanatos op 29-06-2003 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Als er maar een begin is.

Anders eerst met 2-4 nodes bij 1 van de computerwinkel-subteams in een kelder-kast.
ALs er eerst maar een plaatsje is en die nodes kunnen eerst wel oude onderdelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

[b][message=18179939,noline]Thanatos schreef op 29 June 2003 @ 16:41

Ik heb trouwens nog een ander idee:
Eerst wordt er gekeken wie er interesse heeft. Die mensen moeten dan opgeven hoeveel nodes ze willen. Die nodes, met een standaard configuratie waarover we dan gaan stemmen, bijv. XP1800+ TbredB, 64MB PC133, etc, worden dan verkocht middels een soort inkoopactie.
Die nodes worden dan op een centrale locatie bijeengebracht en vervolgens betaalt iedereen zijn eigen node+bijbehorende stroomkosten.
Of zie ik iets over het hoofd/ is dit geen goed plan?
Laat ik meteen maar ff de vraag stellen wie er serieus interesse hebben in zo'n idee :)
PS. de mensen die dan vantevoren hebben aangegeven dat ze zo'n node willen, zijn dan ook wel verplicht hem te kopen!
Ik heb wel interesse in aankoop (niet in 'verkocht' :) :) )
Lijkt me ook wel prettig als dan van tevoren softwarematig alles zodanig ingesteld
kan zijn, dat elke n00b (zoals ik-zei-de-gek) kan volstaan met de stekker in het stopcontact te stoppen :)

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-09 17:41
Of je hangt 5 xbox-en in een netwerk aan elkaar mbv linux. 5x733 mhz. Met 64 mb geheugen elk. Kanook best aardig zijn of niet..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OcNewB schreef op 30 juni 2003 @ 16:57:
Of je hangt 5 xbox-en in een netwerk aan elkaar mbv linux. 5x733 mhz. Met 64 mb geheugen elk. Kanook best aardig zijn of niet..?
Jammer alleen dat 3 X-Boxxen minder doen dan 1 XP2600+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

En X-boxen doen alleen Linux-clients :(
En leveren te weinig punten op, want zat daar geen P3 - 733Mhz cpu in?

/edit Of waren het nu 750Mhz? Er was een keer sprake van een cpu-upgrade, weet ik nog

[ Voor 29% gewijzigd door Tao op 30-06-2003 17:30 ]

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Tao, als je nou eens onthoudt wat in dit topic voorafgaand allemaal al gezegd is (OcNewB ook trouwens...) dan was dit je allemaal al lang duidelijk geweest, over de Xbox :).

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien is het een idee om een soort van IA te houden en dan gewoon de moederborden + cpu's daar kopen en dan thuis in elkaar te zetten en te laten draaien, zo te zien is er wel belangstelling.
Ik denk dus aan: mobo, cpu, geheugen, voeding.
En misschien nog van die nopjes om je mobo op een plaat houdt te bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Verwijderd schreef op 01 juli 2003 @ 18:53:
Misschien is het een idee om een soort van IA te houden en dan gewoon de moederborden + cpu's daar kopen en dan thuis in elkaar te zetten en te laten draaien, zo te zien is er wel belangstelling.
Ik denk dus aan: mobo, cpu, geheugen, voeding.
En misschien nog van die nopjes om je mobo op een plaat houdt te bevestigen.
Voor het mooie ook nog aan- en uit schakelaartjessssss. :)

En van tevoren nog (omdat iedereen dan dezelfde hardware heeft) de benodigde software(-instellingen) klaar hebben.

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij snapt het, er moeten ook utp kabel en eindstekkertjes bij, tevens ook switchen zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 juli 2003 @ 22:19:
Jij snapt het, er moeten ook utp kabel en eindstekkertjes bij, tevens ook switchen zeker :)
Ja, ze willen het liefst dat het thuis geinstalleerd word volgens mij.
Een beetje creatief zijn hoor.
Pootjes om mobo op een plaat hout te monteren 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2003 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 22:32:
[...]
Ja, ze willen het liefst dat het thuis geinstalleerd word volgens mij.
Een beetje creatief zijn hoor.
Pootjes om mobo op een plaat hout te monteren 8)7
Thuis installeren... als DAT zou kunnen.... :)
Nah, doen we zelf. En een houten rek om de boel bij elkaar te houden, kunnen we
OOK wel zelf in elkaar flansen toch?!

En geen switch pour moi, want ik heb nog een 8-ports hubje (die gaat met een uplink aan m'n adsl-switch).

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om hier even serieus op in te gaan!

ik heb al een lange tijd intresse in een serverclustertje maken maar ideen zoals op planken schroeven is best realisties hoor! als je een soort torentje maakt waar stuk of 5 mobo's opgestapelt zijn met een lan met boot functie er op 1 pctje als server scheel zowiezo hdz :) als er ook een mogelijkheid is om 1 voeding met 2 of 3 nodes te delen scheelt dat ook al weer 40 eur per systeem :) onboard video mobotje scheelt ook weer! zo schiet het best op heeft niemand goede creatieve ideen er over want dan is het best te overwegen om een paar neer te zetten hiero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Idee voor een leuke opstelling:
De Extreme Beast van Randy48 :p

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haranaka
Even wat informatie, ik heb veel moeite gedaan om mijn laatste centjes bij elkaar te spronkelen. Maar het was net genoeg voor de upgrade van mijn workstation. Ik heb een Asrock k7vt2 + XP 2400+. Dat moederbord heeft een onboard lan, en in het bios kan je instellen dat hij moet booten via lan (PXE). Dus dit moederbord is geschikt voor een cluster opzet.
Ik dacht misschien wel belangrijke informatie :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Dus je hebt nu een node te draaien als ik het begrijp en waar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haranaka
Nee helaas niet, om dit te kunnen financieren heb ik mijn oude zooi moeten verkopen. Het is dus gewoon een upgrade van mijn workstation, halaas...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het gevaar af, hier met mosterd na de maaltijd te gaan smeren:

Als ik het een beetje goed berekend heb krijg je het meeste "bang for your bucks" wanneer je gebruik maakt van Duron 1400's.
Voor 1000 euro moet je op moment zon 9 setjes kunnen kopen hierin zitten dan:
- Duron 1400,
- ECS K7S5AL
- 128MD DDR 2100
- Koeler
- Voeding 350W
Dan hou je nog wat over voor kabels een switch en een kleine harde schijf en een VGA kaartje om in een setje te stoppen.
Totaal goed voor zon 19.000+ WU's bij S@H per jaar.
De stroom kosten wil je dan niet weten (psst 1000 euro per jaar). Incl investeringskosten kom je dan op 10,4 eurocent per WU.

Zoek je naar de laagste kosten per WU op jaarbasis, dan moet je voor Duron 1800's gaan. Zelfde samenstelling als hierboven. 7 setjes goed voor 18.700 WU's per jaar, stroomkosten 798 euro per jaar. Met investeringskosten zit je dan op 8,9 eurocent per WU.

Zat zelf laatst ook aan zo iets te denken, maar ik krijg het met de vriendin niet spits om zoiets te laten draaien (de stroom rekening is te hoog).
Als ik iemand kan vinden die de stack ergens wil laten draaien lijkt het me wel leuk om zoiets te bouwen, vooral als de stack op mijn account staat. O-) O-) O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2003 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Topicstarter
Nette berekeningen :) interessant om in het achterhoofd te houden :)

---

Verwijderd

Spider.007 schreef op 19 november 2003 @ 23:02:
Nette berekeningen :) interessant om in het achterhoofd te houden :)
Heb de hele boel in een excel sheet staan, als je em wilt hebben mail me dan:
b.j.w.van.duijnhoven AT chello PUNT nl

Hierin staat een vergelijking tussen een flink aantal proccesoren. AMD en Intel
Conclusie: Intel is niet interressant, te duur & te langzaam.
Verbazingwekkend genoeg komen de DURONs er het beste uit. (goedkoop, dus je kan er veel van kopen)

• Paul C
Gaaf!

Maar kun je hem niet online zetten, want ik denk dat veel mensen daar wel in geinterreseerd zijn! Ik iig! :o

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 november 2003 @ 00:00:
[...]

Heb de hele boel in een excel sheet staan, als je em wilt hebben mail me dan:
b.j.w.van.duijnhoven AT chello PUNT nl

Hierin staat een vergelijking tussen een flink aantal proccesoren. AMD en Intel
Conclusie: Intel is niet interressant, te duur & te langzaam.
Verbazingwekkend genoeg komen de DURONs er het beste uit. (goedkoop, dus je kan er veel van kopen)
Is een xp2200 of 2400 niet sneller voor z'n geld?

• gp500
  • Niet online
Nee en een duron draaid makkelijk @ 2GHZ dus nog meer waar voor je geld.
Maar stroom ;), zet in elk kantoor-kamer 1 neer in een hoekje.

Dan moet je wel weer offline maar daar is ecc2-109 weer leuk voor :P

• The Juggernaut
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 20:59
BaDu, een Duron 1400 heeft (vrijwel) geen baat bij DDR geheugen, je kunt dus nog wat bezuinigen door SDRam geheugen te gebruiken, dat ondersteunen die K7S5A bordjes namelijk ook :*)

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Een alternatief kan evt gevonden worden in een HT P4. Bij b.v. het UD-project scheelt dat veel punten.
Het is WEL een duurdere configuratie, dus vormt dat een nieuw afweging.

Over stroomverbruik kan ik in elk geval een ervaringsfeit melden:
Ik heb 3 pc's en een laptop het afgelopen jaar 24/7/365 laten draaien. Dat heeft mij per maand ongeveer 25 pleuro's aan extra kosten opgeleverd volgens m'n eindnota. Dat valt alleszins mee.

Een clustertje van 4 pc's zal ongeveer dan ook zoveel gaan kosten qua verbruik.

Diablo3

Verwijderd

Heren, heren rustig rustig. Ik ben nog even aan het kijken waar ik het documentje zal stallen. Meer in de avond, ben nu OTJ.

Algemeen:
Ik heb alleen gekeken naar S@H prestaties (mijn favoriet)
Ik heb overklokbaarheid niet meegenomen bij gebrek aan goede data.
Ik mis nog S@H data over de snellere Celerons, maar ze moeten wel erg snel zijn willen ze aantrekkelijk worden.
@pieie:
de XP2200 enz. zijn wel sneller, maar kosten naar verhouding ook meer -> je kan er minder setjes van kopen.
@Juggenaut:
128MB DDR is goedkoper dan 128MB SDRAM

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2003 12:53 ]

• Witlof
  • Laatst online: 16:36
9 setjes voor zo'n 1000 euro is niet slecht :P Als we een gezamenlijke inkoop-aktie plaatsen zullen we nog wel meer voor elkaar kunnen krijgen misschien >:) 10 klinkt namelijk wat beter dan 9 ;)

Misschien eens een inzamelings-aktie houden binnen mijn subteam om te kijken of dit te financieren is :D

• Haranaka
Ik snap de keuze voor die durons echt niet. Je moet niet alleen rekening houden met de aanschaf prijs verhouding tot de opbrengsten.
Die durons vreten echt veel meer stroom dan de XPtjes van vandaag de dag. Die duron opzet de stroom kosten op jaar basis 900 euro zijn. Dat is al bijna gelijk aan het bedrag waar je dat rack voor koopt.

...

Verwijderd

Witlof schreef op 20 november 2003 @ 13:05:
9 setjes voor zo'n 1000 euro is niet slecht :P Als we een gezamenlijke inkoop-aktie plaatsen zullen we nog wel meer voor elkaar kunnen krijgen misschien >:) 10 klinkt namelijk wat beter dan 9 ;)

Misschien eens een inzamelings-aktie houden binnen mijn subteam om te kijken of dit te financieren is :D
Wij kwamen tot 1100 voor zo'n ding binnen crazy cows, waarvan 500 euro door 1 iemand. Alleen we gingen voor een setje van 2000 euro, dus het hele verhaal ging niet door :P

• gp500
  • Niet online
Haranaka schreef op 20 november 2003 @ 13:20:
Ik snap de keuze voor die durons echt niet. Je moet niet alleen rekening houden met de aanschaf prijs verhouding tot de opbrengsten.
Die durons vreten echt veel meer stroom dan de XPtjes van vandaag de dag. Die duron opzet de stroom kosten op jaar basis 900 euro zijn. Dat is al bijna gelijk aan het bedrag waar je dat rack voor koopt.
de nieuwe 1400 1600 1800 dus niet. die zijn 0,13 uM

Verwijderd

Haranaka schreef op 20 november 2003 @ 13:20:
Dat bedrag moet 1000 euro zijn, verder is je constatering juist. Daarom had ik ook twee configuraties gegeven:
1) Most bang for the buck: 9 x Duron 1400, stroom kosten 1000 euro
2) Most efficient bang for the buck: Duron 1800 nodes, geven de laagste kosten per WU.

Verwijderd

gp500 schreef op 20 november 2003 @ 14:20:
[...]
de nieuwe 1400 1600 1800 dus niet. die zijn 0,13 uM
Dat scheelt in de praktijk maar 3 watt per processor (60 naar 57 Watt zie website van balusc) ofwel 4 euro op jaarbasis per processor.

Verwijderd

Als het dit x wel daden worden in plaats van alleen woorden wil ik voor jullie m'n leverancier wel eens lief aankijken om 10 setjes voor 1000 euro te regelen. :*)

Verwijderd

Zoals beloofd staat nu de excel sheet online op de volgende link:
http://www.xs4all.nl/~bvduijnh/index.html

Veel plezier ermee!!

@pieie: zie ik hier korting opdoemen? 10 setjes voor 1000 euro?? :9 :9
Dat scheelt weer een 1900 WU's per jaar en 100 euro op de jaarlijkse elektriciteits rekening :'( :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Zeer mooi excel sheetje!! :o

Maar een PSU kost 14 euro:
http://www.tweakers.net/pricewatch/16284?Landfilter=Benelux
http://www.1to0.nl/productinfo.php?id=117&cat=9

En dan is er ook nog het onrealistische beeld dat je een node in 1jaar afschrijft!

Als je een node in 3 jaar afschrijft wordt de koste per wu met stroom ingecalculeerd: de Duron 1800 doet 0.0077 euro per WU, maar dit scheelt maar 0.0005 euro/wu met de Duron 1600 of Athlon 1900

Zie ook mijn aangepaste versie van DaBu waar ik ook ff RC5 aan toe gevoegd heb (hierbij P4 weggelaten for obvius reasons 8)7 ):
http://members.lycos.nl/pcdump/trash/Cluster%20kosten.xls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op 21 november 2003 @ 00:18:
Als je een node in 3 jaar afschrijft wordt de koste per wu met stroom ingecalculeerd: de Duron 1800 doet 0.0077 euro per WU, maar dit scheelt maar 0.0005 euro/wu met de Duron 1600 of Athlon 1900
Je hebt de berekeningen niet helemaal goed bekeken: In de kolom kosten over drie jaar worden de nodes over drie jaar afgeschreven, en zijn de kosten per WU dus lager dan de afschrijving over 1 jaar.

De RC5 data is leuk om te weten _/-\o_ _/-\o_
De kosten per RC5 WU zijn dus aanzienlijk lager dan de kosten voor een S@H WU. En direct lineair met de MHz snelheid van de processor. De cache speelt hierin zo te zien geen rol.
S@H heeft baat bij een grote cache, je ziet dan duidelijke verschillen in WU tijden tussen processoren met 128kB cache en die met 512kB cache.
Bij S@H heeft een hoge geheugen snelheid ook nog invloed.

Kennelijk is de data omvang van RC5 zo daning dat alles binnen de cache blijft. S@H heeft een grote data omvang (FFT matrix van enkele MB) welke iedere keer via de cache van en naar het geheugen wordt gesleept.

Geinig :*) :*)

edit: kunnen we de besparing van een energie zuiniger node niet omzetten in extra nodes. Deze hebben dan wel weer extra energie kosten, maar hierin moet een optimum te vinden zijn. Deze geeft de meeste WU's voor de laagste totaal kosten.
Ik heb nu even geen tijd om dat te berekenen, maar een van jullie is vast wel zo'n excel fruitcake ;) ;) ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2003 12:42 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.