Voor 1000 euro zoveel mogelijk CPU kracht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 646 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 11:19
je hebt helemaal gelijk!

a. Met het feit dat seti baat heeft bij cache en d.net niet (omdat die packetjes verdomd klein zijn)
b. Dat de kolomnamen verkeert om staan. Zal dit asap ff aanpassen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Het is gefixed!

In jou 3 jaar afschrijving was eigenlijk 1.5 jaar afschrijving :*) :
=(Q2+X2)/(T2*3)
Q=Totale node kosten
X=Totale kosten over 3 jaar gebruik waarbij de aanschaf is meegenomen
T=Het aantal WU's per jaar

En ik had ff wat dingen in de verkeerde kolom gezet |:( , maar nu klopt ie weer*.
Nog steeds dezelfde link:
http://members.lycos.nl/pcdump/trash/Cluster%20kosten.xls

*redenatie en over-het-hoofdzien fouten voorbehouden :+

Heeft er iemand nog de wu tijden voor de volgende celerons:
2100Mhz
2200Mhz
2300Mhz
2400Mhz
2500Mhz
2600Mhz
2700Mhz
2800Mhz
en de P4 3200Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snap ik het niet, of zegt dat excelsheetje dat mijn XP2400+ voor € 854 stroom verbruikt op jaarbasis :?

Dan gaat ie direkt uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Nee, want dat zijn er 6, dus 142,--

Maar dat is alleen als ie helemaal zonder HDD en CD-rom en Videokaart loopt :D
Je moet er gewoon ff een stroommeter tussen zetten en het gemmiddelde wattage bepalen en dan kun je het uitrekenen mbv. (als ie 24/7 draait):
kosten = wattage * 365 * 24 /1000 * 0.17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:54

aKra

Intentionally left blank.

Maar waarmee wil je alles gaan clusteren?

Want ik heb vroeger dus ook een cluster gehad (4 nodes & 1 master (4 x XP2400+ & 1 x AMD Tbird 1400MHz)) en daar moest ik gewoon elke keer los inloggen omdat ik niks kon vinden voor Windows (omdat er toch veel projecten nog geen LINUX ondersteunen) om alles netjes te clusteren, en dan nog, voor LINUX zijn er geen duidelijke pakketjes!

Dat is ook nog iets waar je aan moet denken, om nou telkens 8 PC's na een reboot opnieuw te laten grazen = hell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Booten via lan!
Daar zijn in deze thread al vele artikelen over voorbij gekomen en in het Crack Rack is het ze ook gelukt, dus daar kun je ook info vandaan halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op 21 november 2003 @ 17:47:
*redenatie en over-het-hoofdzien fouten voorbehouden :+
Volgens mij zit er nog een foutje in kolom Z, kosten per WU over 3 jaar zou moeten zijn: (Node kosten + verbruikskosten per jaar * 3) / geproduceerde WU's na 3 jaar
Je schrijft dan de nodes af over 3 jaar.
Afschrijving over 1 jaar geeft WU kosten van:
(Node kosten + verbruikskosten) / geproduceerde WU's na 1 jaar.
Bij afschrijving over 3 drie jaar is de kosten per WU na een jaar:
(Node kosten * 0,33 + verbruikskosten per jaar) / geproduceerde WU's na 1 jaar.
Ik weet het saai, saai , saai :O :O :O

Dit kan in mijn originele sheet al wel fout gezeten hebben |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Wat informatie om beter te kunnen vergelijken:
http://www.cox-internet.com/setispy/efficiency.htm
Hoewel de VIA C3 dus wel goedkoop is per MHz schiet 'ie in FP-berekingen niet op. Dan kun je nog beter Pentium 3's nemen. Ik denk zelf dat Athlon XP's het goedkoopste zijn (de 2600+ variant a €100,- volgens de price watch). Het voordeel van weinig dure CPU's tegen veel goedkope CPU's is dat je op je moederbord kan besparen (je hebt minder CPU sockets nodig).

Bestaan er trouwens geen moederborden waar je heel veel CPU's (een stuk of 8 ofzo) in kan prikken?

edit:
Oeps -- ik had alleen pagina 1 gelezen en dacht dat ik er toen al was. :o

[ Voor 11% gewijzigd door Soultaker op 22-11-2003 02:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@DaBu:
Zo saai is dat niet als je toch al wiskunde B1+2 hebt :D

Maar ik had er geloof ik "(stroomverbruik + (nodekosten / 3)) / totaalaantalblokjes" van gemaakt, en dat is gewoon hetzelfde als je het mij vraagt :?

Terwijl in jou document soiets als "(Totaalkostenvan1jaar_en_dat_is_nodekosten_en_stroomkosten * 3 + nodekosten) / 3 / blokjesperjaar" staat :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De data voor de gemiddelde WU tijden komt uit setispy, wat weer van de door jou gegeven link komt. Zijn er vergelijkbare sites voor andere DC projecten, dat iemand weet??

@pcmadman: Ik zei al dat er wellicht in mijn sheet al een foutje stond. :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

LauPro

Prof Mierenneuke®

Soultaker schreef op 22 november 2003 @ 02:51:
Bestaan er trouwens geen moederborden waar je heel veel CPU's (een stuk of 8 ofzo) in kan prikken?
Ik heb een keer een quad gezien, maar dan praat je volgens mij al snel over 400 euro voor z0'n mobo. Niet echt goedkoper dus.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

Je hebt natuurlijk Sun's, maar ik denk niet dat die heel snel zijn met Distributed Computing projecten.

Die doen makkelijk 32 CPU's op een mobo, maar de prijs :X :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ik dacht inderdaad ook dat er (niet-x86-based) architecturen waren waarop het wel gebruikelijk was om echt veel CPU's bij elkaar te zetten... maar ja, x86-based hardware is zo ontzettend goedkoop dat daar bijna niet mee te concurreren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*reageert alleen op de eerste post*

Ik zou voor een goedkoop Socket A mainboard gaan en een Duron processor. Duron/Thunderbird rendert per megahertz het snelst (op de Athlon64 en Apple G3/4 na). ECS/Elitegroup is een heel mooi voorbeeld van zo'n goedkope mainboards. Pak dan ook een mainboard dat met SD-RAM overweg kan.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www17.tomshardware.com/motherboard/20010924/images/ecs-k7s5a.jpg
Het nadeel van dit mobo: geen onboard VGA, wat je ook weer kosten van een VGA-kaart scheelt. Maar je kunt ook op de lokale Computer-beurs/Discount een paar 2MB S3-Virge kaartjes kopen, deze kosten meestal 4 a 5 euro per stuk.

"CPU AMD Socket A Duron 1600MhZ (133FSB)", tussen de 40 en 50 Euro;
"Elitegroup K7S5A DDR+NW Socket A", tussen de 30 en 40 Euro;
"Dimm SDR 128MB 133MHz Apacer/Infineon", tussen de 25 en 30 Euro;
"CPU Cooler Arctic Cooling Copper Silent 2 TC", tussen de 10 en 15 Euro;
"Voeding Neutraal (Wit-Merk) 350 Watt pPFC", tussen de 20 en 25 Euro.

Harddisks zijn eigenlijk niet nodig, je kunt deze systemen met floppies laten werken... maar het is WEL zo prettig om een harddisk te hebben voor Windows/Linux. Harddisks (minimaal 300MB, voor Win98) zijn ook te vinden op een PC-Beurs, 5 Euro per stuk meestal.

Ervan uitgaande je dat alles voor de gemiddelde prijs krijgt: 45+35+27,50+12,50+22,50+5+5=152,5 per systeem. 1000/152,5 = 6,blabla = 6 Systemen. 6x152,5 = 915 Euro. Je hebt dan nog geld over om wat ruimer te tellen en de Harddisks wat duurder te maken.

6x1600Mhz=9600Mhz... dat scheelt 3600Mhz op die VIA-systemen, en per Megahertz zijn deze CPU's ook nog een STUK sneller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow, en daar moet ik ook nog bij kwijt (doe niet editen, dat staat vies :P) dat "Dimm SDR 128MB 133MHz Apacer/Infineon" zich goed laat overklokken, al is het maar 100Mhz per systeem, dat scheelt weer 600Mhz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra

aKra

Ik heb er ook aan gedacht voordat ik mijn PC'tjes heb doorverkocht om hem nog te gebruiken als "render" cluster om voor mensen te renderen (heb ik wel gedaan, maar om dan er ook echt een bedrijf van te maken) zodat je er weer winst uit kan halen, maar dat is zo onrendabel omdat alles legaal moet, ik zeg dit alleen zodat mensen die die gedachtes hebben even moeten oppassen :)

(En de markt is klein :|)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weer een optimalisatie gevonden:
1 PSU voor twee boards:
Zie meer op deze link: http://forum.oc-forums.co...ad.php?s=&threadid=155371
Het is een beetje geknutsel, maar het werkt. En het scheelt toch 7 euro per node. Extra Mobotje voor sommige configuraties dus, en minder geluid en stroomkosten. Scheelt al gauw zon 300 euro na drie jaar runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 19:17:
Weer een optimalisatie gevonden:
1 PSU voor twee boards:
Zie meer op deze link: http://forum.oc-forums.co...ad.php?s=&threadid=155371
Het is een beetje geknutsel, maar het werkt. En het scheelt toch 7 per node. Extra Mobotje voor sommige configuraties dus, en minder geluid en stroomkosten. Scheelt al gauw zon 300 euro na drie jaar runnen.
Das niet nieuw staat een eind terug in dit topic ook al alleen is het een probleem om aan de mobo connectors te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 19:38:
[...]
Das niet nieuw staat een eind terug in dit topic ook al alleen is het een probleem om aan de mobo connectors te komen
Sorry, had de post gemist |:( |:(
Op diverse plekken worden op internet verleng kabels voor de ATX voeding van het motherboard aangeboden, van deze de female connector afknippen, de gegeven procedure volgende en presto : twee boards op een PSU.
Links:
http://www.csdelft.nl/html/kabels.html
http://www.d-cc.nl/lijst_produkten.php?cat_id=28
Verkrijgbaar voor 3-4 euro dus. Altijd nog goedkoper dan een PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
@DabuDe conclusie die uit voorgaande discussie over twee nodes per PSU aansluiten te trekken viel was dat dit een goede oplossing was en voordelen bied maar dat dan wel de piekspanning van twee systemen samen niet over de max van de psu heen mag gaan.
De voordelen waren dat een PSU bij bijna maximale belasting het efficients stroom omzet en dat je nog een paar euro's bestaat (een zwaardere voeding nemen is btw. geen oplossing omdat deze zo snel duurder worden dat twee 300watt voeding al héél snel goedkoper zijn)

@aKra
Er is al vaker een idee voorbij gekomen dat een beetje op dat van jou leek dacht ik:
Om bijv. 100RC5 blokjes te doneren voor 1,-- sponsoring. Bij de goedkoopste over 3jaar afschrijven hoef je maar 1 van de 8nodes 2.5jaar lang voor sponsoring te laten draaien om de aanschaf terug te verdiennen!

@Nork
Alles wat jij zegt is al tien keer behandelt en het meest efficiënte is al bekend! Lees dit:
http://members.lycos.nl/pcdump/trash/Cluster%20kosten.xls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb kort geleden twee ECS K7s5A boards met Duron 1300 besteld, vven de ervaringen:
De tijden van deze Duron vallen zwaar tegen, 5u50min voor een WU gemiddeld :r
De Dorun 1300 klokt eevnoudig over tot op zijn minst 133MHz fsb dus 1733MHz. :*)
Geen warmte problemen (geen kast ook, dat scheelt) >:)
De WU tijden zakken tot gen 4u05min. _/-\o_
De ECS k7S55A heeft perse een videokaart nodig, anders wil ie helemaal niet opstarten, dit betrekend extra een video kaartje per node. :'(
Wellicht is het verstandig een MoBo te nemen met integrated video, maar die zijn wat duurder. :(

Netbooten heb ik nog niet geprobeerd, dat staat op de rol voor morgen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Dat is héél mooi dat je dat gedaan hebt.
Het feit dat je een Duron zo makkelijk overclockt is ook positief, want dan wordt hij efficiënter!

Hoe ver kun je maximaal komen met het overclocken (multiplier misschien?)??
Netbooten staat hier nog wat nuttigs over:
[rml][ DC] Crackrack draait! (uitleg + pics)[/rml]

Ennuh heb je pics?? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
duron 1400 zijn dan beter dezen gaan makkelijk min. 1900 ook wel 2200/2300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op 03 december 2003 @ 20:38:
Dat is héél mooi dat je dat gedaan hebt.
Het feit dat je een Duron zo makkelijk overclockt is ook positief, want dan wordt hij efficiënter!

Hoe ver kun je maximaal komen met het overclocken (multiplier misschien?)??
Netbooten staat hier nog wat nuttigs over:
[rml][ DC] Crackrack draait! (uitleg + pics)[/rml]

Ennuh heb je pics?? :p
Ha dat is snel! Ik had de bordjes besteld voor een update van twee van mijn PC's. Maar ik dacht kom laat ik eens een beetje klooien. Een bordje ligt los op mijn buro, de andere is reeds ingebouwd.
Het losse bordje loopt op 1733MHz (de standaard 133MHZ fsb instelling in de K7S5A bios), ik heb nog geen OC bios geprobeerd, maar ik denk dat ik wel hoger kan komen.

De CPU is voorzien van een arctic cooler copper silent, en wordt gestressed ongeveer 37 graden (lekker laag, maar met kast moet dat behoorlijk slechter kunnen). Er zit een reepje 256MB DDR 266 op met CL2 timing. Het bord wordt gevoed door een Q-tec 350W silent PSU (geregelde fan). De totale geluisproductie is minimaal. je hoort em nauwelijks. Booten gebeurt nu van een floppy. De seti LRP distributie met SIS900 Lan ondersteuning, de 686 3.03 versie van CLI client wordt geladen. Als video zit er nu een oude S4 AGP videokaart op (loopt die eigenlijk niet ook op 133MHz fsb?). Dit is dus het probeer bord.

Piccies zal ik nog even maken, mischien morgen of zo.

Binnen enkele dage tot weken (afhankelijk van hoelang het proberen duurt) gaat het bordje ingebouwd worden in een oude 350MHZ PII Fujitsu machine.

Het andere bord is inmiddels ingebouwd in een oude Compaq (voorheen een 450MHz PIII), de voeding is vervangen (niet zonder slag of dremel, maar het is gelukt). Hierop zit dezelfde proc en cooler, een 128MB 133MHz SDRAM reep, en een 100MHz 128 MB SDRAM reep. Overclocken tot 133 MHz zal dan wel niet lukken. De rest is de standaard Compaq samenstelling, muv een radeon 9200 videokaart. Het systeem boot nu win98 en draait nog geen seti, morgen gaat dat ook gebeuren.

Iemand straks interresse in de oude bordjes incl. voedingen en proc. (geen geheugen, dat wordt hergebruikt) ;) Ze doen samen ca. 4 WU's per dag. :(

Bedankt voor de link over netbooten, die had ik al eens bekeken, maar zij gebruiken FreeBSD als server, dat moet toch ook in Win2000 PRO kunnen?

Tot zover, morgen meer
Groeten
BaDu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben gisteren tot laat bezig geweest te netbooten, helaas is het nog niet gelukt, maar alvast een paar ervaringen:
1) De netboot optie in de K7S5a pro bios ondersteunt alleen RPL loading. :( Dit is een antiek (van Novell netware) afkomstige methode die vrijwel niet meer ondersteund wordt (ik kon in elk geval geen windows server ervoor vinden).
2) Ik heb een nieuwe bios samengesteld, en succes vol geflashed, hierin is een etherboot netboot opgenomen. Hiervoor zijn wel diverse (DHCP/BOOTP/TFTP) servers op windows beschikbaar. :)
3) Ook met de nieuwe bios is het me nog niet gelukt te booten, maar dat kan aan mijn netwerk of server configuratie liggen. :? Daar ga ik van het weekend mee verder.
4) Tijdens het wijzigen van de BIOS kwam ik een paar leuke, maar normaal verborgen opties tegen waarmee het wellicht toch mogelijk is te booten zonder VGA kaart, dat ga ik ook nog uitproberen. 8)

Link over het wijzigen van de bios:
http://www.geocrawler.com/lists/3/SourceForge/5299/0/7991903/
De tools daarvoor vindt je hier:
http://k7jo.de/tools.htm
Verder nog een uitgebreide beschrijving over het booten van linux client vanaf een linux server:
http://www.stud.uni-goettingen.de/~dsuchod/ldc/bhblt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Netbooten? Gebruik je een bootloader zoals bpbatch dan?

Werkt onwijs handig!

/edit: ik heb er btw ooit nog eens een tutorial over geschreven..zou ik even moeten kijken of ik die nog heb

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 december 2003 @ 19:59:

Wellicht is het verstandig een MoBo te nemen met integrated video, maar die zijn wat duurder. :(
Ik meende ook ooit ergens gelezen te hebben dat een geintegreerde videokaart vrij negatieve effecten heeft op de snelheid waarmee WU's verwerkt kunnen worden.

Dat geval waarover ik gelezen zijn kan echter ook net zo goed een brakke implementatie van onboard vga geweest zijn.. kan het zelf verder niet onderzoeken/testen.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 10:07:
[...]

Ik meende ook ooit ergens gelezen te hebben dat een geintegreerde videokaart vrij negatieve effecten heeft op de snelheid waarmee WU's verwerkt kunnen worden.

Dat geval waarover ik gelezen zijn kan echter ook net zo goed een brakke implementatie van onboard vga geweest zijn.. kan het zelf verder niet onderzoeken/testen.

:)
Integrated Video + Duron 1800 = ECS K7SOM!

Al heeft die wel enige issues met stabiliteit en zo.

Waar heb je trouwens VGA voor nodig als je alles remote kan besturen? Gewoon OpenSSH server op elke node is makkelijk zat.

Misschien zo'n config:

ASRock K7S8X (Socket A, Sis 746FX Lan) €38,50
AMD Athlon XP2000+, Box €80,90
128 MB PC2100 DDR266 OEM €22,10
350 Watt Active PFC voeding €18,90

Totaal: €160,40

Genoeg voor iets minder dan 7 nodes voor €1000. Als je 7 nodes bouwt zit je op €1122,80

Als je van het net of CD boot heb je geen HD nodig, dat scheelt weer een euro of 60 per node. Een 2000+ is naar mijn weten goed overklokbaar.

Hoe had je de behuizingen gedacht trouwens? 19" rack is prijzig, misschien een gewone stellingkast met één mobo per plank?

Stroomrekening heb ik even niet uitgerekend. Getrokken vermogen is 2,45 kW, als je dat 24/7 laat draaien zit je op 58,8 kWh per dag. Per jaar verbruik je dus 21,462 MWh. Ik ken de prijzen van de elektramaatschappij niet, dus daar kan ik je geen antwoord op geven.

Misschien een idee om die stroom te voorzien door middel van zon + wind, i.p.v. alleen maar zon?

Als we het alleen maar over stroom gaan hebben kunnen we beter daar een apart topic over openen.

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 06-12-2003 15:51 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 22:39:
Netbooten? Gebruik je een bootloader zoals bpbatch dan?

Werkt onwijs handig!

/edit: ik heb er btw ooit nog eens een tutorial over geschreven..zou ik even moeten kijken of ik die nog heb
Eergassie ik ben zeer geinteresseerd, ik heb na twee dagen proberen een beetje de hoop opgegeven. Iedere hint die helpt is mee genomen.

Ik ben zelf geen linux expert (de tijd ontbreekt mij om ook daarin thuis te raken), daarom wil ik graag de nodes linux (bijvoorbeeld de LRP Seti diskette, die heb ik aan de gang gekregen) laten booten van een windows 2000 pro server. Ik hoop dat kan.

Zoals gezegd: ieder hint / fragment / oplossing / experiment wat helpt is mee genomen.

/me kijkt weer een beetje hoopvol

Edit:
@Stoney3K: Mijn huidige bord (ECS K7S5A) wil tot nu toe helemaal niet booten (je krijgt een boel piepjes) zonder VGA kaart. Als je een oplossing weet graag!.

Uit eerdere analyses is gebleken dat voor Seti de Durons de meeste WU's per jaar leveren (voor 1000 Euro). Zie verder de excel sheet van pcmadman.

Ik denk verder dat er een foutje in je stroom berekening zit, in de sheet van pcmadman staat ook een stroom berekening, die is naar mijn mening goed.
De door jou genoemde vermogens zijn denk ik aan de hogen kant.

My $0.02 ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2003 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 20:09:
[...]

Eergassie ik ben zeer geinteresseerd, ik heb na twee dagen proberen een beetje de hoop opgegeven. Iedere hint die helpt is mee genomen.

Ik ben zelf geen linux expert (de tijd ontbreekt mij om ook daarin thuis te raken), daarom wil ik graag de nodes linux (bijvoorbeeld de LRP Seti diskette, die heb ik aan de gang gekregen) laten booten van een windows 2000 pro server. Ik hoop dat kan.

Zoals gezegd: ieder hint / fragment / oplossing / experiment wat helpt is mee genomen.

Edit:
@Stoney3K: Mijn huidige bord (ECS K7S5A) wil tot nu toe helemaal niet booten (je krijgt een boel piepjes) zonder VGA kaart. Als je een oplossing weet graag!.

Uit eerdere analyses is gebleken dat voor Seti de Durons de meeste WU's per jaar leveren (voor 1000 Euro). Zie verder de excel sheet van pcmadman.

Ik denk verder dat er een foutje in je stroom berekening zit, in de sheet van pcmadman staat ook een stroom berekening, die is naar mijn mening goed.
De door jou genoemde vermogens zijn denk ik aan de hogen kant.

My $0.02 ;)
OK, dan kun je misschien een K7SOM kopen met onboard VGA en LAN. Sommige versies van de K7SOM zijn voorzien van ee Socket A, andere versies zit de CPU op het bord gesoldeerd. Socket A is aan te raden (dûh :)). Procje kun je dan het beste een AMD Duron nemen, 1700 is goed en OC-baar. Niet te kwistig met geheugen, gewoon PC133 SDRAM moet het ook al doen denk ik. Als het niet hard genoeg gaat (misschien 1 bord met 133 kopen en 1 met DDR266 en dan vergelijken) toch voor DDR gaan. Koeler kun je misschien het beste een Spire WhisperRock nemen voor een euro of 20.

En wat die stroomberekening betreft: 7 nodes à 350 watt = 2450 Watt = 2,45 kW. Per dag (24 uur) is dit dus 58.800 Wh = 58,8 kWh. Per jaar (365 x 24 uur, schikkeljaren even niet meegeteld) 365 x 58,8 = 21.462 kWh = 21,462 MWh. In een schrikkeljaar reken je een dag extra.

Als je nou een zonnepaneel kan vinden dat 2,45 kW kan leveren betaal je gewoon nul komma niks aan energiekosten voor je cluster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op 06 december 2003 @ 15:50:
[...]
Waar heb je trouwens VGA voor nodig als je alles remote kan besturen? Gewoon OpenSSH server op elke node is makkelijk zat.
Dat vroeg ik mij ook af, dus deels daarom ook mijn reactie op BaDu. :)

Netbooting is echt gaaf! Het is jamemr dat ik steeds zo @#$@#$ weinig vrije tijd heb, maar ik ben (zoals eerder genoemd in dit topic) nog steeds bezig met het ontwikkelen (althans aan het proberen) van een systeem om het managen van een server + netbooting nodes een stuk gemakkelijker te maken. Wou dat ik eens wat op kon schieten ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op 06 december 2003 @ 20:46:
[...]
En wat die stroomberekening betreft: 7 nodes à 350 watt = 2450 Watt = 2,45 kW. Per dag (24 uur) is dit dus 58.800 Wh = 58,8 kWh. Per jaar (365 x 24 uur, schikkeljaren even niet meegeteld) 365 x 58,8 = 21.462 kWh = 21,462 MWh. In een schrikkeljaar reken je een dag extra.

Als je nou een zonnepaneel kan vinden dat 2,45 kW kan leveren betaal je gewoon nul komma niks aan energiekosten voor je cluster.
Ah, daar zit het probleem, een PC/node heeft dan wel een voeding met een vermogen van 350W, maar gelukkig neemt een node bestaande uit MoBo/CPU/koeler/Floppy/PSU dat lang niet op. De schattingen op dit moment (zei excel sheet) zijn een watt of 60 voor de CPU en zon 20W voor de rest, totaal dus slechts 80 Watt.
Maandag neem ik van mijn werk even een kWh meter mee, dan meet ik het eens na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Als het je lukt kun je het beste VGA-loze nodes proberen te bouwen. Scheelt je weer €€ en je hebt toch geen monitoren om die VGA's op aan te sluiten. Voor het OS kun je idd het beste gewoon òf een netboot of een floppy/CD-boot OS nemen. Distributed Knoppix was d8 ik al genoemd. Zelf een Linux distro bakken is op zich niet zo moeilijk, naar een CD althans.

Als je het netjes wil doen kijk je of je van een flash disk kan booten...

BTW, hoe doen de embedded borden het trouwens @ DC? (dus VIA C3, NatSemi Geode e.d.)
En hoe verhouden de PPC CPU's zich tot de x86 CPU's in termen van DC-prestaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De FPU van de Via C3 is meende ik niet zo snel dat die in de buurt komt van een beetje Athlon of P4 meende ik.

Iemand met benchmarks? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 11:05:
De FPU van de Via C3 is meende ik niet zo snel dat die in de buurt komt van een beetje Athlon of P4 meende ik.
Iemand met benchmarks? :)
De VIA C3 1GHz doet volgens Setispy over een gemiddelde WU (AR=0,417) ongeveer 24 uur. Niet best dus. :(
De conclusie lijkt me nog steeds duidelijk: Durons van het nieuwe soort (geen Morgan core) 1400,1600 en 1800 MHz op een goedkoop bord (onboard VGA) met 128MB DDR 266.
Eventueel kan je dan nog overclocken. Dat scheelt al gauw een 33% in WU tijden, zonder grote problemen. 8)

Edit: PPC G4 doet het ongeveer net zo goed als XP's op dezelfde snelheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 20:09:
[...]

Is mogelijk, alleen niet makkelijk om zoiets te booten van een 2k server. Alhoewel het best mogelijk is, het tftp/dhcp deel is heb ik al voor je. Linux helemaal remote starten werkt al bij mij alleen ben nog even een tutorial aan het uitwerken
Hier trouwens het deel over een tftp/dhcp server starten:
http://www.casejunkies.com/forum/viewtopic.php?t=4752

/edit: vragen? add me maar op msn @ eric blaatstaart ikforums.com

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 15:26:
[...]

De VIA C3 1GHz doet volgens Setispy over een gemiddelde WU (AR=0,417) ongeveer 24 uur. Niet best dus. :(
De conclusie lijkt me nog steeds duidelijk: Durons van het nieuwe soort (geen Morgan core) 1400,1600 en 1800 MHz op een goedkoop bord (onboard VGA) met 128MB DDR 266.
Eventueel kan je dan nog overclocken. Dat scheelt al gauw een 33% in WU tijden, zonder grote problemen. 8)

Edit: PPC G4 doet het ongeveer net zo goed als XP's op dezelfde snelheid.
Beste keus zou dus zijn een ECS K7SOM/K7SOM+ met een Duronnetje 1400 of 1800. DDR geheugen is het cheapste, gewoon 128 meg PC2100 nemen.
Maakt het nog uit of je 64 meg of 128 meg neemt? En of je DDR266 of 'oud' PC133 geheugen neemt? Benchmarks?

Met een beetje geluk haal je net over de 100 €€ per node.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 21:52:
[...]

Ah, daar zit het probleem, een PC/node heeft dan wel een voeding met een vermogen van 350W, maar gelukkig neemt een node bestaande uit MoBo/CPU/koeler/Floppy/PSU dat lang niet op. De schattingen op dit moment (zei excel sheet) zijn een watt of 60 voor de CPU en zon 20W voor de rest, totaal dus slechts 80 Watt.
Maandag neem ik van mijn werk even een kWh meter mee, dan meet ik het eens na.
heb je al met die KWH-meter gemeten.
ben eigenlijk wel benieuwd.

ik heb hier nooit 1 kunnen lenen om te gebruiken.

ik dacht ook al eens aan een dualsetup, maar die MB's zijn dan veels te duur. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Misschien zijn de dual mobo's duurder, en daarmee de aanschaf kosten, maar je bespaart een behoorlijk deel op de stroomkosten, misschien toch wel interresant hiernaar te kijken als je van plan bent voor langere tijd te draaien!

Als je dual mobo's ook wilt bekijken zul je niet naar de relatief subjectieve stelling van alleen investeringskosten moeten kijken maar naar een veel objectiever doel als bijv. zo goedkoop mogelijk 500K rc5 per jaar over drie jaar gesprijd of zo goedkoop mogelijk rc5 over een periode van 3jaar (of meer!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gp500 schreef op 10 december 2003 @ 19:24:
[...]

heb je al met die KWH-meter gemeten.
ben eigenlijk wel benieuwd.

ik heb hier nooit 1 kunnen lenen om te gebruiken.

ik dacht ook al eens aan een dualsetup, maar die MB's zijn dan veels te duur. :(
De meting op de processing node loopt nog.
Van een gewone PC zijn de resultaten als volgt:
normaal bedrijf met 17"monitor aan, een beetje surfen en ondertussen S@H: 225W
voor een Duron 1300@1733 met 128MB geheugen, 10GB HD en 17"compaq monitor
Bedrijf alleen S@H, monitor uit: 115W.

Over het energie gebruik valt nog wel wat te zeggen, met betrekking tot de opgenomen hogere harmonischen, maar daarvoor moet ik een keer de RMS meter en frequentie analyser mee nemen. De nu gebruikte meting is geen echte RMS meting. Het is een eenvoudige digitale kWh meter. Maar over dit onderwerp kan je al een hele aparte thread opzetten. :9

De energie effiecntie van een dual mobo word m.i. wat overschat. De hoofd energie gebruiker (de processor) telt gewoon dubbel, alleen bij gebruik van de voeding zal het wat schelen. Maar hetzelfde resultaat bereik je door twee single Node's op een PSU te zetten. Het zal ongetwijfeld wat zuiniger zijn, naar mijn idee zal het wellicht voor twee CPU's ongeveer 10W schelen. Wat weer niet opweegt tegen de veels te dure MoBo's :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op 10 december 2003 @ 22:29:
Als je dual mobo's ook wilt bekijken zul je niet naar de relatief subjectieve stelling van alleen investeringskosten moeten kijken maar naar een veel objectiever doel als bijv. zo goedkoop mogelijk 500K rc5 per jaar over drie jaar gesprijd of zo goedkoop mogelijk rc5 over een periode van 3jaar (of meer!).
Leuk idee, ik zal eens denken over een sheet, morgen in de trein of zo.
Voor S@H lijkt 60000 WU's over 4 jaar (15000 per jaar dus) wel een leuk doel, je haalt dan een top1000 klassering. voor RC5 heb ik geen idee wat realisties is over bijv 3 jaar.

Ik zat ook al eens te denken over:
Stel je hebt iedere maand zeg 200euri over en je wilt gaan RC5 of setien, hoe verloopt dan je productie profiel? De energiekosten moet je ook uit de 200 euri betalen, wat je overhoudt mag je de volgende maand uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edit: Dubbel post, zorry, zorry

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2003 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

gewoon ter info, bij de kijkshop kun je een kWa meter kopen voor zo'n 10€ erg leuk 'voor de heb' gehalte ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 december 2003 @ 19:51:
[...]

Is mogelijk, alleen niet makkelijk om zoiets te booten van een 2k server. Alhoewel het best mogelijk is, het tftp/dhcp deel is heb ik al voor je. Linux helemaal remote starten werkt al bij mij alleen ben nog even een tutorial aan het uitwerken
Hier trouwens het deel over een tftp/dhcp server starten:
http://www.casejunkies.com/forum/viewtopic.php?t=4752

/edit: vragen? add me maar op msn @ eric blaatstaart ikforums.com
Het netbooten heb ik lopen, dank aan Eergassie voor de duidelijke handleiding _/-\o_ _/-\o_ . Het booten van mijn linux floppy over het netwerk wil nog niet (helemaal), het werkt wanneer ik de bootfloppy in de driver doe :( Er wordt eerst een deel geboot van het netwerk, daarna wordt toch even op de floppy gekeken, als de floppy er dus niet in zit gebeurt er weinig.

/me Wou dat ie een beetje linux verstand had :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 08:33

SpamLame

niks

Ik weet het, bijna een maand oud.

Maar toch wil ik BaDu ff helpen aan de volgende links:
Netbooten > nilo project
en
PXEbooten + etherbooten op FreeBSD (zoals wij gedaan hebben)

Het installeren van FreeBSD is opzich niet moeilijk.
Maar je moet niet denken "dat doe ik wel even".

Als je er rustig voor gaat zitten en logisch nadenkt ben je binnen een uur of 1, 2 klaar.
De handboeken zijn te vinden op www.freebsd.org, hierin vind je van alles en nog wat.

Hoe je het uiteindelijk aanpakt is aan jouw.
Veel Suc6 iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpamLame schreef op 04 januari 2004 @ 13:47:
Ik weet het, bijna een maand oud.

Maar toch wil ik BaDu ff helpen aan de volgende links:
Netbooten > nilo project
en
PXEbooten + etherbooten op FreeBSD (zoals wij gedaan hebben)

Het installeren van FreeBSD is opzich niet moeilijk.
Maar je moet niet denken "dat doe ik wel even".

Als je er rustig voor gaat zitten en logisch nadenkt ben je binnen een uur of 1, 2 klaar.
De handboeken zijn te vinden op www.freebsd.org, hierin vind je van alles en nog wat.

Hoe je het uiteindelijk aanpakt is aan jouw.
Veel Suc6 iig.
Bedankt voor de links, ik heb het net booten aan de gang. Dwz ik kan via tftp bestanden laden. Wat is laad is nog even de vraag, ik zou graag een van de kleine linux distro's laden (bijv lrp) en daarop seti draaien. Maar ik heb geen drol verstand van linux (ben wel al aan het studeren en lezen). Dus dat kan nog wel even duren. Verder heb ik een win2k server draaien , daar wil ik de clients het liefst van booten. Linux booten vanaf een win2k server, dat zal wel lastig worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Ik kwam wat van die geintegreerde bordjes tegen ben toen even verder gaan zoeken.

2 fabrikanten;

ecs: http://www.ecsusa.com/products/k7som_7c.html
ook te vinden onder elitegroup als je zoekt

pcchips:http://www.pcchips.com.tw/product/k7.html
pcchips brengt ook borden onder 'EAgle' uit volgens mij.

NL: de 2 snelste
pro 2500+ => Duron 1600Mhz :
http://www.gistron.com/scripts/info.php?artnr=24755

PRO 2900+ => xp-m 1800+ = volgens mij 1533mhz :
http://www.wintelco.nl/index.htm

duitsland:
pro 2800+ => schijnt een duron 1800MHZ te zijn:
knc -shop

athlon 1800=> duron 1800MHz:
http://yesit.de/catalog/product_info.php?products_id=19208

duitse pricewatch: was eigenlijk de enige goeie die ik kon vinden:
http://www.geizhals.at/deutschland/

op http://www.pricewatch.com/ vind ik ook goedkope maar jah ze moeten uit de Vs komen.

nog een reepje 128 MB pc2100 of pc2700 als je overklokken wil.
voeding van 300w: 2-3 pc's zijn wel 500w voeding's 5 pc's ??!!!

[ Voor 18% gewijzigd door gp500 op 21-04-2004 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alpha procerssoren zijn al 15 jaar 64 bit.

Doen DPC units in ongeveer 40 minuutjes (de grootste dan.)

Had je al kunnen zien als je de rankings had bekenen.

ALpha is niet voor Windows, maar het draait wel..(om b.v. smsjes of gprs/umts te kunnen verbinden.)

Maar ze zijn echt superrrrr in rekenwerk....daar heb ik nog geen enkele overgelockte AMD/Intel processor gezien die het zelfde doet.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Nemesis
  • Laatst online: 02-09 10:06

Lord_Nemesis

Wa oars?

@ DaWizzkid: De laatste post is van ruim een jaar terug :+

Maar nu dit topic toch weer wordt gebruikt:

Weet iemand een goed, en vooral goedkoop, geïntegreerd bord? Liefst AMD met iig onboard video en lan

En is het dan mogelijk om bv. 5 van die bordjes aan 1 zware voeding te hangen?

[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Nemesis op 19-07-2005 17:30 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LordNemesis schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 17:29:

Maar nu dit topic toch weer wordt gebruikt:

Weet iemand een goed, en vooral goedkoop, geïntegreerd bord? Liefst AMD met iig onboard video en lan

En is het dan mogelijk om bv. 5 van die bordjes aan 1 zware voeding te hangen?
Op http://www.gistron.nl staat de k7s41 v/l/agp van ASRockvoor 40,90 tis maar net wat je goedkoop vindt.

Het tweede is meer een kwestie van een atx voeding de atx kabel doorknopen en uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

//offtopic

Zo dan, hoe bedoel ik geef mn en giga topic schop van jewelste, lol

//offtopic

quote]LordNemesis schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 17:29:

En is het dan mogelijk om bv. 5 van die bordjes aan 1 zware voeding te hangen?[/quote]

Je wil 5 mamaplanken op 1 zware voeding aansluiten, als dat kon dan had de eigenaar van deze seti farm iets minder werk gehad, maar 3 is nog wel te doen lijkt me :) Afbeeldingslocatie: http://j-walkblog.com/blog/images2/mainroommiddle.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Leuke discussie, maar de mammaplanken van vorig jaar zijn vast niet meer het beste om te draaien. Ook is er een hele hoofdgroep om te praten over moederborden dus een discussie over goedkope borden en het aan 1 voeding hangen lijkt me veel beter daar passen dus herhaal de vraag daar even met wat meer info nu je wat meer weet :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.